Wel leuk dat je nu een oorlog die 10 jaar duurde noemt.quote:Op zaterdag 4 november 2023 12:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Afghanistan was het einde van de Sovjet Unie, Ukraine is het einde van de Russische Federatie.
En de soviets hadden hun bevolking veel beter onder de duim. Ze hadden ook veel meer middelen. En vele, vele malen minder verliezen. De soviets hadden slechts 14,453 (!) doden.quote:Op zaterdag 4 november 2023 12:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Afghanistan was het einde van de Sovjet Unie, Ukraine is het einde van de Russische Federatie.
Als je aanvallen constant worden afgeslagen en je geen progressie boekt zit je ook in een patstelling.quote:Op zaterdag 4 november 2023 12:34 schreef oheng het volgende:
[..]
Gebeurtenissen in het Anvijvie/Vuhledar front niet gevolgd sinds 10 oktober? rusland is vol in de aanval.
Peskov is voor de verandering correct.
De verliezen zijn nu al 10x zo hoog. Kijk maar naar de cijfers.quote:Op zaterdag 4 november 2023 12:40 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Wel leuk dat je nu een oorlog die 10 jaar duurde noemt.
Ze zijn al bijna 2 jaar keihard volcontinu aan het vechten, het is bizar en uniek in zijn heftigheid.quote:Op zaterdag 4 november 2023 12:40 schreef oheng het volgende:
[..]
En de soviets hadden hun bevolking veel beter onder de duim. Ze hadden ook veel meer middelen. En vele, vele malen minder verliezen. De soviets hadden slechts 14,453 (!) doden.
Deze oorlog is 10x Afghanistan. Of 20x.
Zolang er in hoog tempo mensen en materieel worden afgeknald is er geen patstelling.quote:Op zaterdag 4 november 2023 12:42 schreef Hugo862 het volgende:
[..]
Als je aanvallen constant worden afgeslagen en je geen progressie boekt zit je ook in een patstelling.
Nee, dat is een mislukt offensief.quote:Op zaterdag 4 november 2023 12:42 schreef Hugo862 het volgende:
[..]
Als je aanvallen constant worden afgeslagen en je geen progressie boekt zit je ook in een patstelling.
Rusland viel Oekraïne binnen in 2014.quote:Op zaterdag 4 november 2023 12:40 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Wel leuk dat je nu een oorlog die 10 jaar duurde noemt.
Oekraïne is ook nog steeds bezig. De oorlog is meer dan alleen het front. Het is zelfs meer dan alleen maar schieten. Er gebeurt nog steeds genoeg.quote:Op zaterdag 4 november 2023 12:49 schreef oheng het volgende:
[..]
Nee, dat is een mislukt offensief.
Een patsstelling is een situatie waarin beide partijen niets meer kunnen doen.
rusland vindt overduidelijk dat ze nog steeds een offensief kunnen uitvoeren.
Het blijft geen padstelling. Ze kikkeren de Russen er echt wel uit.quote:Op zaterdag 4 november 2023 13:04 schreef ExTec het volgende:
Het zou best kunnen dat volgens een bepaalde interpretatie van het woord het een padstelling is.
Dan is het in ieder geval een padstelling waarbij rus eyewatering hoeveelheden pantsers verliezen. Dat tempo valt gewoon niet vol te houden.
Dan doemt aan de horizon het punt op dat rus niet genoeg antieke tanks meer kan reviseren, en ze nog louter hebben wat gloednieuw van de band af rolt.
Kan ik me voorstellen dat oekraine dan denkt: steady as she goes.
Ik zie maar weinig tekenen dat Rusland zijn bevolking niet onder de duim heeft.quote:Op zaterdag 4 november 2023 12:40 schreef oheng het volgende:
[..]
En de soviets hadden hun bevolking veel beter onder de duim. Ze hadden ook veel meer middelen. En vele, vele malen minder verliezen. De soviets hadden slechts 14,453 (!) doden.
Jouw punt was ook best aardig, we hebben er collectief wel een handje van om naar het zuiderfront te kijken. Daar lijkt niet veel beweging in te zitten. Maar op de linkeroever van de dniepro gebeurt zat.quote:Op zaterdag 4 november 2023 13:05 schreef Ulx het volgende:
[..]
Het blijft geen padstelling. Ze kikkeren de Russen er echt wel uit.
Dat denk ik niet. Alle arbeiders gaan naar het front.quote:Op zaterdag 4 november 2023 13:10 schreef Nebelwerfer het volgende:
Rusland kan nog wel een paar tandjes bijschakelen in de productie in de loop van de tijd denk ik.
Ja, maar geef je dan niet zelf al aan dat je dat niet kan vergelijken?quote:Op zaterdag 4 november 2023 13:10 schreef Nebelwerfer het volgende:
Ik zie maar weinig tekenen dat Rusland zijn bevolking niet onder de duim heeft.
Verlies van manschappen zegt mij niet zoveel als men zo makkelijk nieuw volk aan kan laten rukken. Toen in Afghanistan werden er 600.000 troepen ingezet. Dat kost enorm veel, ook al sneuvelen ze niet.
Het niet inzetten van dat spul zal te maken hebben met een enorm front waar men troepen paraat moet hebben staan. Het kan aan mij liggen maar Oekraïne krijgt ondertussen niet veel nieuw materiaal als tanks en pantservoertuigen meer. Wat ze hebben daar moeten ze dus voorzichtig mee omspringen.quote:Op zaterdag 4 november 2023 13:13 schreef ExTec het volgende:
[..]
Jouw punt was ook best aardig, we hebben er collectief wel een handje van om naar het zuiderfront te kijken. Daar lijkt niet veel beweging in te zitten. Maar op de linkeroever van de dniepro gebeurt zat.
Overigens heb je ook mensen die simpelweg bijhouden wat allemaal geleverd is, en wat bevestigd in rook opgegaan is. Het verschil daartussen is dat oekraine bv nog heel veel strikers moet hebben. En heel veel van die poolse Pt-nogwats. En nog veel ander spul. Oekraine lijkt dus nog volop spul te hebben, maar ze lijken het niet in te zetten.
Schijnt dat zelensky aankomende week naar israel gaat. Hopen dat die daar nog wat leuk spul weg kan peuteren. Heeft een redelijke kans, lijkt me. Relatie rus/israel is heel erg bekoeld.
Ze zijn op dit moment ook niet zo nodig. Ze zijn nu vooral bezig met het slopen van Russische tanks en infanterie.quote:Op zaterdag 4 november 2023 13:34 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Het niet inzetten van dat spul zal te maken hebben met een enorm front waar men troepen paraat moet hebben staan. Het kan aan mij liggen maar Oekraïne krijgt ondertussen niet veel nieuw materiaal als tanks en pantservoertuigen meer. Wat ze hebben daar moeten ze dus voorzichtig mee omspringen.
Het probleem was niet alleen Afghanistan natuurlijk. De olieprijs is van 36 dollar in 1980 maar 15 dollar in 1988 gegaan. Dat heeft er ook bijzonder hard ingehakt. Tegenwoordig heeft Rusland z'n financieen beter op orde dan toen.quote:Op zaterdag 4 november 2023 12:40 schreef oheng het volgende:
[..]
Bekoeld? Israel heeft gezegd dat de Russen de tering kunnen krijgen in Syrië. Ze krijgen geen waarschuwing meer als de IDF daar een luchtaanval gaat doen. Hun stelling is nu dat het Rusland's probleem is als er een zooi Russische soldaten naast een doelwit staan.quote:Op zaterdag 4 november 2023 13:13 schreef ExTec het volgende:
Schijnt dat zelensky aankomende week naar israel gaat. Hopen dat die daar nog wat leuk spul weg kan peuteren. Heeft een redelijke kans, lijkt me. Relatie rus/israel is heel erg bekoeld.
Het probleem is meer dat deze oorlog maar matig geschikt is voor de massale inzet van pantservoertuigen. Alleen rusland heeft de memo nog niet gekregen.quote:Het kan aan mij liggen maar Oekraïne krijgt ondertussen niet veel nieuw materiaal als tanks en pantservoertuigen meer. Wat ze hebben daar moeten ze dus voorzichtig mee omspringen.
Dat maakt in dat opzicht dus niet uit. Het 'spul' is nog steeds beschikbaar.quote:Op zaterdag 4 november 2023 13:34 schreef Nebelwerfer het volgende:
Het niet inzetten van dat spul zal te maken hebben met een enorm front waar men troepen paraat moet hebben staan.
Vind je?quote:Op zaterdag 4 november 2023 13:40 schreef BEFEM het volgende:
Tegenwoordig heeft Rusland z'n financieen beter op orde dan toen.
Bijzonder voorbeeld. Vriend en vijand zijn het met elkaar eens dat die tiktok dodo's dead man walking zijn als het kremlin valt.quote:Plus dat de Soviet-Unie andere landen onderdrukte waar ze vrijheid wilden. Heb je dat nu in Rusland? Ik denk zelfs in Tsjetjenie niet.
Nova Russia ga ik op deze tempo in ieder geval niet meer meemaken. Of ze moeten het nog binnen 40 jaar zien te flikken. De Donbas veroveren gaat ze misschien nog wel lukken afhankelijk hoe veel levens ze willen opofferen. Natuurlijk zijn die enorme mijnenvelden ook een probleem, dat kost ook wat vlees om daar doorheen te ploeteren eerst.quote:Op zaterdag 4 november 2023 10:00 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Er is geen patstelling:
[..]
[..]
Ik begon die vergelijking ook niet. Dat was papier die het nodig vond die oorlog te noemen op mijn opmerking dat een land toegewijd aan oorlog dit lang kan volhouden.quote:Op zaterdag 4 november 2023 13:34 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, maar geef je dan niet zelf al aan dat je dat niet kan vergelijken?
Want als er een blackswan moment komt, komt die niet louter vanwege dat mensen opgeroepen worden. De niet aflatende stroom doodskisten, zal daar meer invloed ophebben.
En toewerken naar het blackswan moment is net als een failliesement, hoe ga je failliet?
Eerst heel langzaam en dan heel snel.
Zou wel leuk zijn als die onvrede zich echt over een kaarsrechte schuin omhoog gaande as plaatsvind, a'la, vandaag 1,0% en morgen 1,3, 1,6, etc. Maar dat is niet waarschijnlijk. Dat zal eerder over een grafiek gaan die ergens along the way ineens spontaan bijna kaarsrecht omhoog schiet.
Het niet zichtbaar zijn van het e.e.a. zegt dus niet zo veel.
Als je door mijnenvelden aan een front wil moet je die met de hand ruimen. Dat is duidelijk geworden. Flailtanks en ploegen zijn te langzaam en veel te zichtbaar door het kabaal en de stofwolken. Met MICLICs gaat het ook niet heel snel.quote:Op zaterdag 4 november 2023 13:52 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Nova Russia ga ik op deze tempo in ieder geval niet meer meemaken. Of ze moeten het nog binnen 40 jaar zien te flikken. De Donbas veroveren gaat ze misschien nog wel lukken afhankelijk hoe veel levens ze willen opofferen. Natuurlijk zijn die enorme mijnenvelden ook een probleem, dat kost ook wat vlees om daar doorheen te ploeteren eerst.
De Israeli's hebben door hun ervaring met de Palestijnen en andere Arabieren gelukkig wat minder mededogen met barbaarse volkeren.quote:Op zaterdag 4 november 2023 13:41 schreef Ulx het volgende:
[..]
Bekoeld? Israel heeft gezegd dat de Russen de tering kunnen krijgen in Syrië. Ze krijgen geen waarschuwing meer als de IDF daar een luchtaanval gaat doen. Hun stelling is nu dat het Rusland's probleem is als er een zooi Russische soldaten naast een doelwit staan.
Mocht Israel wapens gaan leveren vraag ik me af of er dan een "geen doelen in Rusland mee bestoken hoor" voorwaarde aan zal zitten.
Idd. Blijkt dat beide kanten niet zoveel hebben aan voertuigen en de verdediger in deze oorlog gigantisch in het voordeel is. Slecht nieuws voor Oekraïne aangezien zij degene zijn die land moeten terugpakken.quote:Op zaterdag 4 november 2023 13:42 schreef oheng het volgende:
Op zaterdag 4 november 2023 13:34 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
[..]
Het probleem is meer dat deze oorlog maar matig geschikt is voor de massale inzet van pantservoertuigen. Alleen rusland heeft de memo nog niet gekregen.
De situatie was economisch gezien compleet anders dan nu ja.quote:Op zaterdag 4 november 2023 13:44 schreef ExTec het volgende:
[..]
Vind je?
[..]
Bijzonder voorbeeld. Vriend en vijand zijn het met elkaar eens dat die tiktok dodo's dead man walking zijn als het kremlin valt.
Het bezet houden van gebied is extreem duur als je daar word weggebombardeerd. Dat houd Rusland niet lang vol.quote:Op zaterdag 4 november 2023 14:05 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Idd. Blijkt dat beide kanten niet zoveel hebben aan voertuigen en de verdediger in deze oorlog gigantisch in het voordeel is. Slecht nieuws voor Oekraïne aangezien zij degene zijn die land moeten terugpakken.
Slechter nieuws voor Rusland, aangezien die hun strategische doelen (als ze die ooit hadden) nooit kunnen halen. Dus die zitten klem. Ze kunnen niet meer roepen dat ze hun doel hebben bereikt, dus ze zullen moeten blijven aanvallen. En Oekraïne is wel een land met een behoorlijke militaire industrie en die is nog steeds aan het groeien.quote:Op zaterdag 4 november 2023 14:05 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Idd. Blijkt dat beide kanten niet zoveel hebben aan voertuigen en de verdediger in deze oorlog gigantisch in het voordeel is. Slecht nieuws voor Oekraïne aangezien zij degene zijn die land moeten terugpakken.
In Polen zou er ook nooit iets veranderen. De bevolking kon het niets schelen. Tot het wel gebeurde. En daarna stemden ze het PiS weg. Zou ook nooit gebeuren.quote:Op zaterdag 4 november 2023 14:08 schreef BEFEM het volgende:
[..]
De situatie was economisch gezien compleet anders dan nu ja.
En je had toen gewoon landen die onderdrukt werden die zelfstandig zijn geweest zoals Polen, oost-Duitsland, Tsjechië etc. Totaal niet te vergelijken met een Tsjetjenie waar het uiteindelijk om macht draait en geen vrijheid. Burgers zal het aan hun reet roesten daar.
Kans dat je dus grote burgeropstanden gaat zien zoals bijvoorbeeld in Polen gebeurde is daarom een stuk kleiner in het huidige Rusland dan toen.
Defineer 'niet lang'quote:Op zaterdag 4 november 2023 14:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het bezet houden van gebied is extreem duur als je daar word weggebombardeerd. Dat houd Rusland niet lang vol.
Definieer "Russsiche overwinning. "quote:
Nee want deze situatie is veel erger voor Oekraïne dan voor Rusland. Oekraine is een groot deel van het land kwijt en zit vast in haar toekomst. Rusland heeft de toekomst veel meer in eigen hand. Die zouden ook kunnen terugtrekken als ze zouden willen.quote:Op zaterdag 4 november 2023 14:10 schreef Ulx het volgende:
[..]
Slechter nieuws voor Rusland, aangezien die hun strategische doelen (als ze die ooit hadden) nooit kunnen halen. Dus die zitten klem. Ze kunnen niet meer roepen dat ze hun doel hebben bereikt, dus ze zullen moeten blijven aanvallen. En Oekraïne is wel een land met een behoorlijke militaire industrie en die is nog steeds aan het groeien.
En ik denk dat om die reden zelensky z'n nieuwe BFF ondertussen de CEO van rheinmetall is. En dan krijg je op den duur a'la een realtime strategy game dat je 1 kant hebt die maar door kan blijven upgraden op de tech tree, en de andere kant die dat niet kan.quote:Op zaterdag 4 november 2023 13:56 schreef Nebelwerfer het volgende:
Aan de andere kant heeft Oekraïne wel een probleem als de steun hard minder wordt. De balans tussen het westen die vechten wil blijven steunen of het westen die op roept tot vrede is wankel.
Dat kan een paar jaar zijn. Neem de Krim en de Kerchbrug: Nadat de Russen die dam opbliezen is een groot deel van de watertoevoer weggevallen waardoor het schiereiland nu eigenlijk een uitgedroogde rotsklomp met een onbruikbare haven is. Het levert Rusland niets op maar het kost ontzettend veel om te verdedigen. Dat laatste is denk ik ook een reden dat er voorlopig geen enorme stormshadow aanval op de brug gaat komen, want ligt die in puin kan de luchtverdediging naar het front. Af en toe een gat in dat ding schieten is veel effectiever.quote:
ROFLMAO.quote:Op zaterdag 4 november 2023 14:12 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Nee want deze situatie is veel erger voor Oekraïne dan voor Rusland. Oekraine is een groot deel van het land kwijt en zit vast in haar toekomst. Rusland heeft de toekomst veel meer in eigen hand. Die zouden ook kunnen terugtrekken als ze zouden willen.
Dat is een betekenisloze zin. Ukraine moet vechten of het bestaat niet meer. Dat betekend wat.quote:Op zaterdag 4 november 2023 14:12 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Nee want deze situatie is veel erger voor Oekraïne dan voor Rusland. Oekraine is een groot deel van het land kwijt en zit vast in haar toekomst.
Dat moeten ze dan maar doen, voor ze kapot gaan. Met Afghanistan was de SU te laat.quote:Rusland heeft de toekomst veel meer in eigen hand. Die zouden ook kunnen terugtrekken als ze zouden willen.
We gaan het meemaken.quote:Op zaterdag 4 november 2023 14:17 schreef ExTec het volgende:
[..]
En ik denk dat om die reden zelensky z'n nieuwe BFF ondertussen de CEO van rheinmetall is. En dan krijg je op den duur a'la een realtime strategy game dat je 1 kant hebt die maar door kan blijven upgraden op de tech tree, en de andere kant die dat niet kan.
We weten bv dat BMP3's en T-90s nog wel nieuw van de band rollen, in redelijke mate.
Maar Self Propelled Artilery? SHORAD? EW? Nieuwe gevechtsvliegtuigen? Die KA-52 helikopters waar ze er nu nog maar hooguit 25 van hebben? Veelsteveel dual use componenten die rus hooguit op een extreem laag tempo kan bemachtigen. En lopen maken lijken ze ook nog steeds niet te kunnen, niet supervreemd omdat er in het westen ook niet veel partijen zijn die dat doen, via die satelliet foto's zien we bases waar meer dan de helft van de voertuigen van hun loop is ontdaan. Van deze dingen neemt helemaal niemand waar dat er nog wezenlijke nieuwe productie bestaat. Deze artikelen lijken gewoon eindig.
In dat opzicht lijkt me het idee van putin & clan dat hun de tijd aan hun zijde hebben ook precies verkeerd, het is dan andersom.
Uiteindelijk wint de grootste economie. En dat is EU/NATO.quote:
Ik zeg niet dat de toekomst van Rusland er rooskleurig uitzietquote:
Absoluut, we weten het allemaal niet zekerquote:
En dat is zo weinig realistisch, dat ze dus feitelijk "locked in to" deze situatie zitten, net als oekraine zelf.quote:Op zaterdag 4 november 2023 14:26 schreef BEFEM het volgende:
Als ze willen kunnen ze zich morgen terugtrekken en bij wijze van zeggen 'jongens, sorry voor alles, het spijt ons, hier is 500 miljard en de kinderen terug en we doen net alsof er niks gebeurd is. We gooien ons land open en worden liberaal'.
Zeker waar !quote:Op zaterdag 4 november 2023 14:29 schreef ExTec het volgende:
[..]
Absoluut, we weten het allemaal niet zeker
Nee, dat is doorgaans niet hoe oorlogen gewonnen of verloren worden.quote:Op zaterdag 4 november 2023 14:05 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Rusland heeft Noord-Korea en Iran nodig voor wapens en munitie.quote:Op zaterdag 4 november 2023 14:26 schreef BEFEM het volgende:
Rusland heeft de kaarten in eigen hand. Als ze willen kunnen ze zich morgen terugtrekken en bij wijze van zeggen 'jongens, sorry voor alles, het spijt ons, hier is 500 miljard en de kinderen terug en we doen net alsof er niks gebeurd is. We gooien ons land open en worden liberaal'. Oekraïne is afhankelijk van wat Rusland gaat doen, niet andersom.
Down but not out, héquote:Op zaterdag 4 november 2023 14:41 schreef Nebelwerfer het volgende:
Het lijkt me enorm stug dat Oekraïne alles volgens plan vind lopen, dus hoeven we hier ook niet vol te houden dat het wel voorspoedig gaat.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |