abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 26 oktober 2023 @ 16:20:55 #1
131800 Tarado
capô de fusca
pi_211089834
Samenvatting 7 oktober tot met 23 oktober (wiki)

In de ochtend van 7 oktober 2023 werden vanuit de Gazastrook duizenden raketten op Israëlische plaatsen in de grensstreek afgevuurd. Ook de steden Tel Aviv en Jeruzalem waren doelwit. Een groot aantal Hamasleden stak vanuit de Gazastrook op meerdere plaatsen de grens met Israël over, over land en via de lucht. Meer dan 1.300 mensen werden gedood, waaronder tientallen niet-Israëli's.

Premier Benjamin Netanyahu sprak in reactie op de aanvallen over een oorlogssituatie. Op 7 oktober begon Israël met een uitgebreide reeks luchtaanvallen op de Gazastrook, die volgens Israël waren gericht op locaties van Hamas.
Op 8 oktober sloot Israël de toevoer van elektriciteit en brandstof naar Gaza af. Als gevolg daarvan viel de enige elektriciteitscentrale op 11 oktober uit.Netanyahu zei op 9 oktober tegen VS-president Biden, dat Israël geen andere keus heeft dan een grondoperatie in Gaza te starten en dat het "een lange en moeilijke oorlog" zal worden

Als gevolg van het conflict liepen ook de spanningen op de Westelijke Jordaanoever, inclusief Oost-Jeruzalem op. Sinds 8 oktober werden gevechten aan de Israëlisch-Libanese grens gemeld. Het ging om beschietingen door Hezbollah, die het Israëlische leger met raketaanvallen antwoordde.

Israël riep op 13 oktober inwoners van Gaza-Stad op om voor hun veiligheid uit te wijken naar zuidelijker delen van de Gazastrook. De burgers hebben tot 16:00 uur lokale tijd op 14 oktober naar haar het zuiden te vertrekken via 2 routes. Tot op heden is er nog geen grond offensief in Gaza. Op 17 oktober werd het Al-Ahli Arabi Baptistenziekenhuis in Gaza getroffen door een bom, sommige bronnen spreken zelfs van 500 doden. Dit bombardement leidde tot veel onrust. Leiders in het Midden Oosten zeggen hun afsprak met Joe Biden af, bij ambassades wordt geprotesteerd. Beide partijen claimen dat de andere partij verantwoordelijk is voor het drama in het ziekenhuis. Op 19 oktober werd bekend dat Ofir Engel, een 18-jarige Nederlander een van de 200 gegijzelde is die Hamas heeft meegenomen naar Gaza. Op 21 oktober werden er enkele vrachtwagens met hulp Gaza binnengelaten vanuit Egypte. Op 22 oktober werd bekend dat een 33-jarige Nederlandse vrouw is overleden in Zuid-Gaza in een vluchtelingenkamp, dit was de moeder van de 16-jarige Mohammed die vlogs maakt voor de NOS. Mark Rutte bracht op 23 oktober een bezoek aan Israëlische premier Netanyahu en Palestijnse president Abbas.

Recente frontpage berichten 23 oktober met dank aan @Jippie

Netanyahu waarschuwt Hezbollah voor verwoestende gevolgen inmenging oorlog
Amerikaanse regering bezorgd over mogelijke uitbreiding conflict Midden-Oosten
Israël in oorlog met Hamas, welke landen steunen elkaar?
Palestijnen mishandelen ezel om zelf opgeplakt Israël vlaggetje
Hamas laat 2 Amerikaanse gegijzelden vrij
"De werkwijze van Hamas'

SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Geschiedenis conflict
Enkele belangrijke links
Liveblog Nu.nl
Liveblog NOS
Liveblog AD

SPOILER: Livestreams
Steve Lookner live

donderdag 26 oktober 2023 @ 16:21:14 #2
131800 Tarado
capô de fusca
pi_211089837
twitter
pi_211089842
quote:
Haha prachtig :D

Nou ja, niet echt natuurlijk. Wat betreft al die doden en zo.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_211089853
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 16:20 schreef Zoddie het volgende:
From east coast to west coast, the natives shall be free again.

Eens kijken hoe ze dat gaan vinden in USA.
Waarschijnlijk een heel beroerde, niet lopende slogan
got me a movie, I want you to know
slicing up eyeballs, I want you to know
pi_211089868
quote:
10s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 16:22 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:

[..]
Waarschijnlijk een heel beroerde, niet lopende slogan
Ja klopt, kon er niet iets vloeiends van maken :N
pi_211089876
quote:
7s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 15:38 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Aha, mensen die kritisch durven te kijken naar de rol en het handelen van Israël in dit conflict zijn onwetend en gevoed door propaganda en antisemitisme. Interessant hoor. En waar is dit soort onvoorwaardelijke steun voor Israël dan op gebaseerd:
[..]

Er wordt naar geen land of leger zo kritisch gekeken als dat van Israël. Zouden deze mensen ook maar eens kritisch durven te kijken naar het handelen van Hamas en een groot deel van de Palestijnse bevolking. Maar dat is een ander verhaal, dan moet er ineens een koekblik aan excuses en contextuele kanttekeningen worden opgetrokken. Raar is dat toch.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_211089893
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 16:24 schreef Zoddie het volgende:

[..]
Maar dit was extreem klote he... echt

From Manhattan to Tennessee, make the US immigrant free

edit:
oh wacht ik bedoelde kolonisseerders... nja... wanne kutslogan
pi_211089898
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 16:24 schreef Zoddie het volgende:

[..]
From west to east, the Natives shall be deceased.

Gr gr de griep, tyfus, mazelen, etc. anno toen
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_211089910
quote:
80s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 16:27 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Netjes, netjes, 7/10
  Moderator donderdag 26 oktober 2023 @ 16:28:28 #10
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_211089917
quote:
14s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 16:24 schreef HowardRoark het volgende:
Er wordt naar geen land of leger zo kritisch gekeken als dat van Israël.
das ook een fabel

bv
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_211089931
quote:
80s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 16:27 schreef Akathisia het volgende:

[..]

Gr gr de griep, tyfus, mazelen, etc. anno toen
Maar gaat juist om dat de natives weer hun land terugpakken. }:|
  donderdag 26 oktober 2023 @ 16:30:09 #12
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_211089941
quote:

[..]
Er wordt naar geen land of leger zo kritisch gekeken als dat van Israël.
Niet door jou in elk geval.
quote:
Zouden deze mensen ook maar eens kritisch durven te kijken naar het handelen van Hamas en een groot deel van de Palestijnse bevolking. Maar dat is een ander verhaal, dan moet er ineens een koekblik aan excuses en contextuele kanttekeningen worden opgetrokken. Raar is dat toch.
Over welke mensen heb je het precies?
Huilen dan.
pi_211089960
quote:

[..]
Er wordt naar geen land of leger zo kritisch gekeken als dat van Israël. Zouden deze mensen ook maar eens kritisch durven te kijken naar het handelen van Hamas en een groot deel van de Palestijnse bevolking. Maar dat is een ander verhaal, dan moet er ineens een koekblik aan excuses en contextuele kanttekeningen worden opgetrokken. Raar is dat toch.
VN na Hamas aanslag "We condemn it, BUT!..."
VN Als Israel 1 bom laat vallen op een Hamas gebouw " :( "
pi_211089961
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 16:29 schreef Zoddie het volgende:

[..]
Ja, maar dit is cooler.
pi_211089968
quote:
2s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 15:44 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:
AD
[..]
Lijkt mij ook, maar daar staan we eerst twee hele eenvoudige eisen tegenover, die ik niet zal herhalen. Daarna internationale vredesmacht neerzetten.
Dit is moeilijk te geloven. Deze mensen hebben nooit een tweestatenoplossing serieus overwogen. Zo was er natuurlijk het VN-verdelingsplan van 1947, geaccepteerd door de Israël maar afgewezen door de Palestijnen (toen nog ‘de Arabieren). De gefaalde Oslo-akkoorden van 1993, de Camp David-akkoorden van 2000 waar Arafat het voorstel van Barak van de tafel schoof. Het Vredesplan van 2008 waar Abbas het voorstel van Olmert zonder tegenvoorstel afwees of natuurlijk het meest recente voorbeeld, het Vredesplan van Trump, meteen afgewezen door Palestijnse kant.

Om nog maar te zwijgen over de enorme onwelwillendheid in de bredere regio zoals zichtbaar was bij bijvoorbeeld de Resolutie van Khartoem waarin de Arabische landen tot de ‘three no’s’ kwamen (No, peace, recognition or negotiations with Israel.) En natuurlijk de vredesovereenkomst tussen Egypte en Israël in 1979, wat er voor zorgde dat de hele Arabische wereld Egypte jarenlang heeft geboycot en de toenmalige president van Egypte, Sadat, kort nadien werd geliquideerd.

Nee, deze mensen willen alleen de vernietiging van Israël en alle Joden. Dat kun je ook zien aan de reacties van zowel veel politieke leiders als vele vele burgers in de Palestijnse gebieden en de bredere Arabische wereld.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_211089974
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 16:29 schreef Zoddie het volgende:

[..]
Natrumpatives - Make America great again?
pi_211089975
quote:
15s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 16:32 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Ja, maar dit is cooler.
Je hebt gelijk, coolest Slogan wint propaganda oorlog.
  donderdag 26 oktober 2023 @ 16:35:41 #18
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_211089997
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 16:33 schreef Zoddie het volgende:

[..]
Je hebt gelijk, coolest Slogan wint propaganda oorlog.
Hier sta ik 100% achter
pi_211090014
Oke, vooruit

From sea to sea, America will (once again) be Cherokee.
pi_211090024
quote:
15s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 16:39 schreef Akathisia het volgende:
Oke, vooruit

From sea to sea, America will (once again) be Cherokee.
:D
Winner winner kipmaaltijd!
pi_211090042
quote:
7s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 16:30 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Niet door jou in elk geval.
Dat klopt, ik zou dan ook niet weten waarom het nodig is om kritischer te kijken naar Israël dan naar andere landen.
quote:
7s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 16:30 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Over welke mensen heb je het precies?
Dezelfde mensen waar jij het over had:
quote:
7s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 15:38 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Aha, mensen die kritisch durven te kijken naar de rol en het handelen van Israël in dit conflict zijn onwetend en gevoed door propaganda en antisemitisme. Interessant hoor. En waar is dit soort onvoorwaardelijke steun voor Israël dan op gebaseerd:
[..]

Moderator donderdag 26 oktober 2023 @ 16:43:09 #22
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_211090045
cherokee waren toch nooit van sea to sea jongens kom nou hey :')
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_211090056
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 16:43 schreef sp3c het volgende:
cherokee waren toch nooit van sea to sea jongens kom nou hey :')
Ja goed, hee. Dat is sowieso de ironie van de hele claim, met al die verschillende tribes. Ik had ook al bedacht

from bla to bla, Blackfoot will once again grow root
pi_211090061
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 16:21 schreef Tarado het volgende:
[ twitter ]
Opvallend dat hier in de media weinig over wordt gesproken.
  donderdag 26 oktober 2023 @ 16:45:46 #25
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211090062
Laat ook maar
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')