Dat zijn er nogal wat.quote:Bij de politie zijn in de afgelopen vijf jaar 2244 portofoons zoekgeraakt. Dat blijkt uit antwoorden van de politie op vragen van RTL Nieuws. Hoewel er geen concrete signalen voor zijn, kan de politie vanwege een rommelige administratie niet uitsluiten dat portofoons in handen zijn gevallen van criminelen. Politiebond NPB pleit voor een groot onderzoek.
Het grootste deel van de vermiste 2244 portofoons is door de politie uitgeschakeld. Maar alleen al in Rotterdam zijn er 450 portofoons actief, waarvan de politie niet weet wie ze in handen heeft.
De politie heeft geen idee waar de zoekgeraakte portofoons zich bevinden. Zo'n apparaat ligt naar alle waarschijnlijkheid ergens in een la of kast op het politiebureau, maar het valt ook niet uit te sluiten dat ze enige tijd zijn rondgegaan in het criminele circuit.
De politie schat zelf dat die kans "nihil" is. Maar het schort aan een waterdichte administratie wie welke portofoon in gebruik heeft en er bestaat nog geen systeem dat verdacht gebruik van portofoons, zoals afluisteren, snel opmerkt.
Meeluisteren met agenten
Voorzitter Jan Struijs van politiebond NPB wil dat er een onderzoek komt naar vermiste portofoons. "We moeten honderd procent kunnen uitsluiten dat er apparaten worden gebruikt in het criminele circuit. Het is nu een puinhoop met de registratie en dat is bijzonder onwenselijk."
Het is namelijk al eens voorgekomen dat een portofoon in verkeerde handen kwam. In 2016 verkocht een corrupte agent in Limburg een portofoon en enkele politieuniformen aan criminelen. Die konden daardoor een tijd lang meeluisteren met agenten, recherche en de meldkamer, waardoor ze op de hoogte waren van aanstaande politieacties.
Iedere agent die de straat op gaat, moet een portofoon bij zich dragen. De apparaten worden persoonlijk aan agenten uitgereikt en zijn beveiligd met een pincode. In totaal beschikt de politie over 57.000 portofoons. Daarvan is omgerekend 4 procent zoekgeraakt in de afgelopen vijf jaar.
Die in totaal 2244 zoekgeraakte portofoons zijn ofwel als vermist opgegeven door een agent, of ze zijn niet aangemeld voor een jaarlijkse update. Om die reden heeft de politie een groot deel van die portofoons op afstand uitgeschakeld.
Maar als een agent verzuimt te melden dat zijn of haar portofoon zoek is, kan het wel tot een jaar duren voordat het apparaat wordt geblokkeerd. In die periode bestaat het risico op afluisteren, zeggen deskundigen aan RTL Nieuws.
Op dit moment zijn bij de Rotterdamse politie nog 450 portofoons actief waarvan niet duidelijk is wie het apparaat in gebruik heeft en dus officieel als vermist staan geregistreerd. De politie heeft ze nog niet geblokkeerd omdat men ervan uitgaat dat een andere collega de portofoon in gebruik heeft en dat niet in de administratie is verwerkt. Maar honderd procent zeker weten doen ze dat nog niet. "Sinds april 2023 wordt er hard gewerkt om de administratie hiervan op orde te krijgen"
In een recent intern bericht van de politie dat in bezit is van RTL Nieuws staat dat de registratie van portofoons bij de politie Rotterdam 'een puinhoop is, ze hebben het blijkbaar totaal niet op rij'. "Er moet dus echt goed (of nog beter) op de porto's worden gelet", stelt de opsteller van het bericht. Er is een werkgroep geformeerd die bij de politie Rotterdam orde op zaken moet stellen.
Vertrouwelijke communicatie
Juist omdat portofoons tegenwoordig digitaal versleuteld zijn en agenten ervan uitgaan dat ze niet zijn af te luisteren, gaat er een hoop gevoelige informatie door de ether, weet Jan Struijs. "In het analoge tijdperk luisterden mensen met bakkies mee, dus werd alleen het broodnodige gecommuniceerd. Nu wordt ook vertrouwelijke communicatie gedeeld. We moeten dus echt kunnen uitsluiten dat er kan worden meegeluisterd."
Jan Struijs van politiebond NPB wil garantie dat boeven niet meeluisteren via 'vermiste politieportofoons.
Daarnaast wijst Struijs op het gevaar dat portofoons worden gebruikt door criminelen die politie-uniformen dragen om misdrijven te begaan, zoals het overvallen van andere criminelen. "Een echte portofoon van de politie draagt bij aan de geloofwaardigheid dat iemand een agent is."
Al in 2017 tikte de Auditdienst Rijk de politie hard op de vingers. De toezichthouder schreef toen dat de politie nauwelijks bijhoudt of medewerkers, die uit dienst treden, hun portofoon wel inleveren. De minister van Veiligheid en Justitie beloofde destijds beterschap, maar dat heeft er niet voor gezorgd dat de politie nu nog altijd ruim 2200 portofoons zoek is.
Duidelijke regels voor porto's
Er zijn duidelijk regels die moeten voorkomen dat portofoons van de politie in handen vallen van onbevoegden. Die regels zijn er zodat de politiecommunicatie via C2000-kanalen niet wordt afgeluisterd door bijvoorbeeld criminelen.
Zo moet er altijd zicht zijn op welke agent welke portofoon in gebruik heeft en dat moet 'wekelijks op juistheid en volledigheid' worden gecontroleerd. Als het apparaat zoek is, moet daar direct melding van worden gedaan. Zo bestaat er een meldingsprocedure voor een agent wiens portofoon is vermist, verloren of gestolen.
En eens per jaar moeten alle portofoons voor een update worden aangeboden. Apparaten die ontbreken moeten worden geblokkeerd.
Bron
https://www.rtlnieuws.nl/(...)FP3865eDoQQmfVAQSvXY
quote:Op vrijdag 20 oktober 2023 08:11 schreef herverwijderd het volgende:
ouwe vogelzoeker geile kikker haas koe penis hangoor stierenkl
quote:Op woensdag 15 oktober 2008 21:09 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
Ik had een tijdje terug een portofoon op marktplaats gezet, zo'n ding:
[ afbeelding ]
Splinternieuw voor maar 160 euro.
Krijg ik opeens een reactie van iemand die interesse had voor 150 euro. Ik heb daarop een voorstel gedaan om tussen mijn prijs en zijn bod in te zitten namelijk 155 euro, hij ging akkoord.
Hij vroeg mijn telefoonnummer en een kleine week later werd ik gebeld.
Wat volgde was een gesprek van meer dan een uur... Die gozer wist niet wat een portofoon was dus ik moest hem echt alles uitleggen. Blijkt dat hij dat ding te willen gebruiken om stiekem backstage te gaan bij concerten, optreden en evenementen. Dat men dan denkt dat hij bij de beveiliging hoort... Daarna nog een hoop onzin aan moeten horen en dat hij enorme fan was van Jantje Smit en piratenmuziek... Tot mijn grote ergernis bleef hij maar doorpraten en ik bleef beleefd want het was een potentiėle klant. Als redding heb ik maar het excuus verzonnen dat de batterij van mijn telefoon bijna leeg was en ik heb toen de verbinding verbroken..
Belt hij me enkele dagen later weer op of hij hem kan komen ophalen, dat was prima want ik was die avond thuis. Nadat hij niet op de afgesproken tijd was aangekomen ging mijn telefoon weer over. Wat was nou het geval, hij was in Ede op de trein gestapt, maar stond op het verkeerde perron, namelijk die waar de trein richting Arnhem gaat in plaats van richting Utrecht. Dus hij stond ergens in de middle of shit en het was al laat dus die dag kon hij hem niet meer ophalen.
Gaat mijn telefoon een aantal dagen later weer over, of hij hem op kon halen. Dat kon en ik vroeg of we op een makkelijke plek af konden spreken omdat hij met het OV reisde. (en ik wil liever niet zo'n malloot over de vloer)
Even later belt hij me op dat hij mijn woonplaats inrijdt met de bus dus ik pak de fiets en rij naar de halte 300 meter verderop. Wat ik vervolgens aantref:
Een gozer die languit op zijn buik op het koude beton in een bushokje ligt, lezend in een tijdschrift. Links van hem lag zijn telefoon, rechts een mp3-speler, en een rugtas. Viel me nog mee dat hij geen tentje had opgezet.... Roept hij: "ben jij die gozer van die portofoon", toen kreeg ik spontane hartkramp dat ik mij met zo'n figuur in het openbaar moest vertonen. Zijn uiterlijk trok namelijk nogal het bekijks van gehaaste reizigers die in en uit de bussen stapten.
Ik wilde zo snel mogelijk ter zake komen en dit even snel afhandelen, dus doos open en portofoon in zijn handen gedrukt. Voordat ik dat kon doen begon hij weer over zijn hobby's en wat hij ermee wilde doen, of ik ook dezelfde hobby's heb enz. enz. enz. Toen ik hem zowat luid schreeuwend tot bedaren moest brengen om hem duidelijk te maken dat ik daar was om iets te verkopen, begon het hele uitleg gebeuren weer van voor af aan. "Kan je met de politie praten" was een vraag, mijn antwoord was negatief. "Kan je met de brandweer praten" was zijn volgende vraag, mijn antwoord was weer negatief en ik legde hem nogmaals uit dat het om een vergunningsvrije portofoon gaat. Toen ik bij de uitleg was aanbelandt waar de zendknop zit, barstte zijn eigen feestje los: "HALLO HALLO HIER SPREEKT DE POLITIE HAHAHAH HIER DE BRANDWEER KUNT U MIJ HOREN" en zijn feestje ging zo nog even door.
Toen het moment van betalen, hij had maar 150 euro bij zich en zei dat ik die 5 overige euro's maar moest vergeten. Vooral de manier en toon hoe hij dit bracht stond mij niet aan, anders had ik het best willen laten zitten. Maar zaken zijn zaken, afspraak is afspraak. Ik zei dat ik de beroerdste niet ben en dat hij die 5 euro naderhand op mijn bank mag storten. Dat was prima, ik wenste hem plezier met zijn aankoop en wilde mijn weg vervolgen.
Vraagt hij me of hij op plek van uitstappen weer op de bus kan stappen. Nee zeg ik, dan ga je naar Breda. "Waar moet ik dan instappen", viaductje onderdoor naar de andere kant van de snelweg was mijn antwoord. Na 30 keer uitleggen begreep hij me nog niet en ik moest hem naar de overkant dirigeren... Vervolgens vraagt hij welke bus hij moet nemen richting Utrecht, wat ik vervolgens nog 100 keer heb moeten uitleggen. Toen hij het eindelijk begreep (of deed alsof hij het begreep) begon hij weer over van alles en nog wat te blaten. Wederom moest ik een redding verzinnen, ik keek op mijn horloge, 19:40, dus ik moest zogenaamd nog even snel boodschappen halen en ik vluchtte weg.
Thuis aangekomen een mailtje gestuurd met mijn bankgegevens en hem nogmaals succes gewenst met zijn nieuwe aankoop.
Na een week nog geen geld...
De week daarop ook niks...
Toen maar een mailtje gestuurd, die werd beantwoord met:
ik ben jeroen dit is niet edwin emiel adres hoor beetje raar groetjes jeroen
Terwijl de naam Edwin toch in het e-mail adres staat en eerdere mailtjes van hetzelfde IP adres zijn gepost...
Die 5 euro kon mij geen ene fuck meer interesseren, dit werd een principekwestie!
Toen bedacht ik me dat hij mij de eerste keer met nummerweergave had gebeld, de keren daarna anoniem. Dus even de logboek in mijn telefoon nachecken en het nummer stond er nog!
Afgelopen avond dat nummer gebeld, neemt een vrouw op, waarschijnlijk zijn moeder.
Woont Edwin hier?
Ja die woont hier, ik geef hem even.
Met Edwin.
Hallo met mij, waar blijft mijn geld?
Wie ben jij?
Dat weet je maar al te goed!
Ik ben gisteren op mijn hoofd gevallen en kan me niks herinneren.
Nou dan zal ik je er even aan herinneren dat je vorige week wat bij me hebt gekocht.
Ik heb een slechte korte termijn geheugen.
Nou, ik krijg nog 5 euro van je.
Vervolgens begint hij te zingen.
(schreeuwend over zijn gezang heen) Maar we hebben een afspraak, ik zal maar snel die 5 euro overmaken!
Wie ben jij?
Edwin je moet me niet voor de gek houden, je maakt grappen met de verkeerde!
Haha, ik maakte maar een grapje, hoe is het er mee?
Dat gaat je geen flikker aan, ik wil dat jij afspraken na komt!
Vervolgens probeerde hij het onderwerp weer te veranderen, maar met luid schreeuw (sorry buren) heb ik hem toch weten te overtuigen dat hij moest betalen! Hij ging meteen het bedrag overmaken en hoorde hem op de achtergrond typen.
Als klapper op de vuurpijl zet hij muziek aan en begint keihard mee te zingen op Frans Bauer!
Ik was het inmiddels helemaal zat en verbrak de verbinding.
Even later checkte ik mijn bankrekening, de 5 euro was overgemaakt! De principekwestie was voor mij gesloten.
Maar de lezer van dit topic weet dat die gozer altijd wel weer voor verrassingen kan zorgen, ja dat hebben jullie goed geraden!
De omschrijving van de bankoverschrijving:
ouwe vogelzoeker geile kikker
haas koe penis hangoor stierenkl
Was de zaak afgedaan, verkloot die mongool het weer!
Omdat ik best medelijden met hem heb, heb ik 1 cent terug gestort als goed gebaar:
[ afbeelding ]
En dit in 1 alineaquote:Op vrijdag 20 oktober 2023 07:52 schreef Ponsai het volgende:
Voorzitter Jan Struijs van politiebond NPB wil dat er een onderzoek komt naar vermiste portofoons. "We moeten honderd procent kunnen uitsluiten dat er apparaten worden gebruikt in het criminele circuit. Het is nu een puinhoop met de registratie en dat is bijzonder onwenselijk.
Hallo met de brandweerkazernequote:Op vrijdag 20 oktober 2023 09:20 schreef Sapstengel het volgende:
"HALLO HALLO HIER SPREEKT DE POLITIE HAHAHAH HIER DE BRANDWEER KUNT U MIJ HOREN"
Wil je even niet zo achterlijk doen.quote:Op vrijdag 20 oktober 2023 10:41 schreef nixxx het volgende:
Schakel al die vermiste portofoons gewoon maar uit op afstand. Als ze in het bezit zijn van agenten, dan komen die dat wel melden en kun je meteen de registratie bijwerken.
Echt fantastisch weer.quote:Op dit moment zijn bij de Rotterdamse politie nog 450 portofoons actief waarvan niet duidelijk is wie het apparaat in gebruik heeft en dus officieel als vermist staan geregistreerd.
Hehehehe PS. Portofoon Service?quote:Op vrijdag 20 oktober 2023 10:43 schreef PS. het volgende:
[..]
Wil je even niet zo achterlijk doen.
Hier moet een onderzoeksbureau op die alles stuk voor stuk gaat uitzoeken. Maar dan zullen ze eerst onderzoek moeten doen welk bureau dit kan doen.
Dit is voor 2028 wel opgelost, maar doe niet zo raar met je oplossingen zeg.
Misschien door de politiehonden opgegeten?quote:Op vrijdag 20 oktober 2023 11:00 schreef Gibson88 het volgende:
Dan vraag ik mij af, en ik ben denk ik niet de enige, hoe is dat in godsnaam mogelijk ?!
quote:
Kennersquote:Op vrijdag 20 oktober 2023 09:20 schreef Sapstengel het volgende:
"HALLO HALLO HIER SPREEKT DE POLITIE HAHAHAH HIER DE BRANDWEER KUNT U MIJ HOREN"
Hoe het mogelijk is door een totaal incompetentie in de hogere echelons waardoor er geen beleid en geen sancties uitgerold worden. En de oplossing is voor de bureaucraten nog meer incompetente overbetaalde mensen erbij zetten. Dan kunnen er nog meer mensen naar elkaar wijzen en is niemand verantwoordelijk terwijl ze flink verdienen vanwege zogenaamde verantwoordelijkheden.quote:Op vrijdag 20 oktober 2023 11:00 schreef Gibson88 het volgende:
Dan vraag ik mij af, en ik ben denk ik niet de enige, hoe is dat in godsnaam mogelijk ?!
Dat is heel simpel te doen ja. Alleen moet je dan wel weten welk apparaat vermist is.quote:Op vrijdag 20 oktober 2023 10:41 schreef nixxx het volgende:
Schakel al die vermiste portofoons gewoon maar uit op afstand. Als ze in het bezit zijn van agenten, dan komen die dat wel melden en kun je meteen de registratie bijwerken.
Oeh goeie, hont of plietsie paart !quote:Op vrijdag 20 oktober 2023 11:15 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Misschien door de politiehonden opgegeten?
C2000 kan je gewoon afsluisteren.quote:Op vrijdag 20 oktober 2023 08:16 schreef PS. het volgende:
Ach, tot 15 jaar geleden kocht je voor 80 euro een scanner, en kon je ook de politie afluisteren. Dat was ook gewoon legaal toen, dat ging immers gewoon over de ether. Sterker nog, als je gewoon een FM radio had die niet al te strak was afgesteld, kon je net iets onder de 88mhz komen, en ook gewoon de politie horen.
Toen moest en zou dat C2000 er komen, een geavanceerd netwerk wat niet is af te luisteren. Wel nog steeds een zeer instabiel netwerk wat al meermaals brandweermannen in gevaar heeft gebracht tijdens hun werkzaamheden.
Nou nee, die kun je met geen mogelijkheid afluisterenquote:Op vrijdag 20 oktober 2023 13:25 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
C2000 kan je gewoon afsluisteren.
Stelt niet eens zo veel voor omdat je gewoon de zooi kan kopen.
https://www.security.nl/p(...)systeem+C2000+volgen
Hier kon je ze toen gewoon legaal kopen.
https://www.cbshop.com/Target-Blu-Eye
Vraag is hoeveel van die dingen zijn er in omloop en hoeveel zijn er al gecloont.
Zal me niks verbazen dat je via ali gewoon de zooi nog steeds kan kopen.
P2000 is niet af te luisteren omdat een deel is geworden van de c2000 .quote:Op vrijdag 20 oktober 2023 13:27 schreef PS. het volgende:
[..]
Nou nee, die kun je met geen mogelijkheid afluisterenWel even je eigen artikelen lezen.
P2000 is ook geen radionetwerk, C2000 wel, en dat is onmogelijk te kraken, anders was dat allang gebeurd.quote:Op vrijdag 20 oktober 2023 13:30 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
P2000 is niet af te luisteren omdat een deel is geworden van de c2000 .
Dat is digitale met een sleutel.
Maar ik weet zeker dat vast ergens iligalle te krijgen is.
Mijn motto is.
Wat mensen maken kan ook gesloopt worden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |