Nagenoeg alles word vergoed, dat wat je zelf moet betalen is heel ruim gecompenseerd door verschil in loon.quote:
Dat hangt van de wg af. Faar is niks over bekend.quote:Op zaterdag 21 oktober 2023 18:25 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nagenoeg alles word vergoed, dat wat je zelf moet betalen is heel ruim gecompenseerd door verschil in loon.
Hij is bouwkundige en kon in 2012 (Eurocrisis) in Nederland geen werk vinden, dus een huis kopen in Nederland behoorde toentertijd helemaal niet tot de mogelijkheden.quote:Op zaterdag 21 oktober 2023 18:14 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Stel hij had dat huis gekocht 5 jaar eerder en dus niks gespaard en gekocht tegen een lagere prijs. Was dat huis in die 5 jaar meer in waarde gestegen dan wat hij gespaard had?
ik sprak over mijn situatie. Dus ja, dan is er iets over bekend.quote:Op zaterdag 21 oktober 2023 18:26 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat hangt van de wg af. Faar is niks over bekend.
hel? Zo zou ik het niet omschrijven. Ben geen au pairquote:En als je toch in de plus uitkomt, is dat hoog genoeg om 5 jaar daarvoor in de hel geweest te zijn?
met niets doen krijg je hier veel minder.quote:Ipv met niks doen iets minder te krijgen?
Ja, tenzij ik daar 5 jaar zou gaan werken. Dan kan t uit.quote:Sparen voor een huis is water naar zee brengen
Maar het probleem is dat er een gigantisch woningtekort is. Voor die woningen in dat segment (zeg bijvoorbeeld tussen 250-450k) is altijd wel iemand te vinden in zowel huur als koop, dus dan zullen er ongetwijfeld minder huurwoningen aangeboden worden maar het woningtekort verandert daardoor niet.quote:Op zaterdag 21 oktober 2023 16:12 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Ze zitten te miepen omdat de opbrengsten van de middenhuur de kosten niet dekken. Hierdoor komen er nog minder woningen beschikbaar voor de verhuur en zullen losse kamers voor nog meer geld verhuurd gaan worden.
Je pakt dus je juist de nette verhuurders aan en de excessen zullen alleen maar gaan toenemen.
Ondertussen word geen woning meer gebouwd.
Echt een heel goed voorbeeld voor alle anderen, waarom doet iedereen dit niet?quote:Op zaterdag 21 oktober 2023 15:53 schreef J.B. het volgende:
[..]
Mwah, m'n buurman is voor 5 jaar in het Midden-Oosten gaan werken en heeft daardoor zoveel kunnen sparen dat hij 40% van z'n huis van spaargeld heeft kunnen betalen (naar eigen zeggen uiteraard, en al vijf jaar geleden). Desalniettemin is het een treurige constatering dat we intussen in een situatie zitten waar je feitelijk gedwongen wordt de aankoopprijs van een woning volledig te lenen, goeie lessen hebben we getrokken uit de kredietcrisis
Wat is er mis met NHG?quote:Op zaterdag 21 oktober 2023 17:56 schreef blomke het volgende:
[..]
Vanwege het lagere risico. Plus de lagere maandlasten. Overigens: wonen in een NHG-woning...![]()
![]()
Dan is je woning te goedkoop, woon je in een achterbuurt en heb je vast een hond. Een NHG woning zit ongetwijfeld in het wereldbeeld net boven sociale huur.quote:
Dat zeggen hypotheekadviseurs, er zijn genoeg wegen om met een aanzienlijk lagere LTV (lager dan 1) te kopen, zoals je buurman deed.quote:Op zaterdag 21 oktober 2023 15:53 schreef J.B. het volgende:
Desalniettemin is het een treurige constatering dat we intussen in een situatie zitten waar je feitelijk gedwongen wordt de aankoopprijs van een woning volledig te lenen, goeie lessen hebben we getrokken uit de kredietcrisis
Leg eens uit hoe een starter op de woningmarkt dat realistisch gaat doen.quote:Op zondag 22 oktober 2023 10:21 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat zeggen hypotheekadviseurs, er zijn genoeg wegen om met een aanzienlijk lagere LTV (lager dan 1) te kopen, zoals je buurman deed.
Geen idee, ik vind het een prima idee dat mensen naar het buitenland gaan om daar (veel) meer te verdienen. Er komen hele volksstammen aan arbeidsmigranten naar Nederland, waarom zou het andersom ineens een probleem zijn?quote:Op zondag 22 oktober 2023 06:44 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Echt een heel goed voorbeeld voor alle anderen, waarom doet iedereen dit niet?
De woningmarkt bestaat niet exclusief uit starters. Merendeel is doorstromer met aanzienlijke overwaarde.quote:Op zondag 22 oktober 2023 10:51 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Leg eens uit hoe een starter op de woningmarkt dat realistisch gaat doen.
Jij zelf ook toen je starter was?quote:Op zondag 22 oktober 2023 11:41 schreef blomke het volgende:
[..]
De woningmarkt bestaat niet exclusief uit starters. Merendeel is doorstromer met aanzienlijke overwaarde.
Overigens de starters die ik ken, namen > 1 ton mee bij 4,5 ton aankoop. Dusss...
Ik ken niet zoveel mensen, en mijn geheugen is ook niet meer geweldig. Maar 3 mensen uit mijn kennissen- en collega-kring die recent hun eerste huis kochten (alle drie > 40), brachten een kapitaal > ton in.quote:Op zondag 22 oktober 2023 11:43 schreef Leandra het volgende:
Alle starters die je je hele leven gekend hebt namen >100K mee en kochten voor 450K?
Mijn geheugen gaat wel terug naar 1987 toen ik inderdaad 25% eigen vermogen inbracht fl.30k op een koopprijs van fl.130k. - althans: mijn ouders hetgeen me ook weer bij de jubelton brengt als mogelijkheid voor "de starter" . Relatief dezelfde inbrengquote:
En je weet prima dat het gros van de starters dat in de jaren 80/90/00/10 niet deed, aflossingsvrije hypotheken met een LTV van 120% waren geen uitzondering.quote:Op zondag 22 oktober 2023 11:49 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik ken niet zoveel mensen, en mijn geheugen is ook niet meer geweldig. Maar 3 mensen uit mijn kennissen- en collega-kring die recent hun eerste huis kochten (alle drie > 40), brachten een kapitaal > ton in.
[..]
Mijn geheugen gaat wel terug naar 1987 toen ik inderdaad 25% eigen vermogen inbracht fl.30k op een koopprijs van fl.130k. - althans: mijn ouders hetgeen me ook weer bij de jubelton brengt als mogelijkheid voor "de starter" . Relatief dezelfde inbreng
En je weet prima dat de "onafhankelijke deskundige hypotheekadviseur" daar debet aan was.quote:Op zondag 22 oktober 2023 11:53 schreef Leandra het volgende:
En je weet prima dat het gros van de starters dat in de jaren 80/90/00/10 niet deed, aflossingsvrije hypotheken met een LTV van 120% waren geen uitzondering.
Ah, het is weer de schuld van de hypotheekadviseur... alle boomers die anders geen huis konden kopen konden dat wel dankzij de kwaadaardige hypotheekadviseur, zelf nadenken was er niet bij.quote:Op zondag 22 oktober 2023 11:57 schreef blomke het volgende:
[..]
En je weet prima dat de "onafhankelijke deskundige hypotheekadviseur" daar debet aan was.
Onder het mom: zo hoog mogelijke schuld voor max. HRA en het geld dat je uitspaart, beleggen in in een (woeker)polis.
Ik kan/kon prima zelf nadenken, da's m'n werk. Hetgeen ook geleid heeft tot.....quote:Op zondag 22 oktober 2023 12:03 schreef Leandra het volgende:
Ah, het is weer de schuld van de hypotheekadviseur... alle boomers die anders geen huis konden kopen konden dat wel dankzij de kwaadaardige hypotheekadviseur, zelf nadenken was er niet bij.
En toch een aflossingsvrije hypotheek, want zo lekker voor de HRA.quote:Op zondag 22 oktober 2023 12:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik kan/kon prima zelf nadenken, da's m'n werk. Hetgeen ook geleid heeft tot.....met de onafh...
quote:Op zondag 22 oktober 2023 12:12 schreef Leandra het volgende:
[..]
En toch een aflossingsvrije hypotheek, want zo lekker voor de HRA.
Dat advies kreeg ik in 2013 ook en heb een andere keuze gemaakt, en mijn band met de hypotheekadviseur is nog steeds prima, ben in 2019 gewoon weer naar hem toe gegaan toen we bedachten een huis te willen laten bouwen, en we zijn wederom uitstekend geholpen, wel op basis van mijn voorkeuren uiteraard.
Dom is een rare woordkeuze. Ik zou zelf gaan voor nog veiliger. Maar ik adviseer dan ook niet om het in aandelen te steken 😜quote:Op zondag 22 oktober 2023 12:03 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ah, het is weer de schuld van de hypotheekadviseur... alle boomers die anders geen huis konden kopen konden dat wel dankzij de kwaadaardige hypotheekadviseur, zelf nadenken was er niet bij.
Zelfs nu wordt hier door users geroepen dat het dom is om af te lossen, die zie ik je alleen maar bejubelen om hun "advies".
Tot ze vertellen dat ze hypotheekadviseur zijn.
En dat alles los van het gegeven dat de hypotheekadviseur destijds niet onafhankelijk was.
En zo blijven we lekker generaliseren met z’n allen 😜quote:Op zondag 22 oktober 2023 11:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
En je weet prima dat het gros van de starters dat in de jaren 80/90/00/10 niet deed, aflossingsvrije hypotheken met een LTV van 120% waren geen uitzondering.
Mwoah, zou er voor tekenen mijn huidige annuïtaire deel in aflossingsvrij om te zetten 🤷♂️quote:Op zondag 22 oktober 2023 13:22 schreef Rene het volgende:
deels aflossingsvrij is prima. Ligt aan je woningwaarde/hypotheekhoogte. Volledig aflossingsvrij is nono.
Tot 50% van de waarde, mag je als aflossingsvrije hypotheek opnemen. Dus wat let je (weet niet wat je huidige schuld e.d. zijn).quote:Op zondag 22 oktober 2023 16:03 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Mwoah, zou er voor tekenen mijn huidige annuïtaire deel in aflossingsvrij om te zetten 🤷♂️
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |