In de ochtend van 7 oktober 2023 werden vanuit de Gazastrook duizenden raketten op Israëlische plaatsen in de grensstreek afgevuurd. Ook de steden Tel Aviv en Jeruzalem waren doelwit. Een groot aantal Hamasleden stak vanuit de Gazastrook op meerdere plaatsen de grens met Israël over, over land en via de lucht. Meer dan 1.300 mensen werden gedood, waaronder tientallen niet-Israëli's.
Premier Benjamin Netanyahu sprak in reactie op de aanvallen over een oorlogssituatie. Op 7 oktober begon Israël met een uitgebreide reeks luchtaanvallen op de Gazastrook, die volgens Israël waren gericht op locaties van Hamas. Op 8 oktober sloot Israël de toevoer van elektriciteit en brandstof naar Gaza af. Als gevolg daarvan viel de enige elektriciteitscentrale op 11 oktober uit.Netanyahu zei op 9 oktober tegen VS-president Biden, dat Israël geen andere keus heeft dan een grondoperatie in Gaza te starten en dat het "een lange en moeilijke oorlog" zal worden
Als gevolg van het conflict liepen ook de spanningen op de Westelijke Jordaanoever, inclusief Oost-Jeruzalem op. Sinds 8 oktober werden gevechten aan de Israëlisch-Libanese grens gemeld. Het ging om beschietingen door Hezbollah, die het Israëlische leger met raketaanvallen antwoordde.
Israël riep op 13 oktober inwoners van Gaza-Stad op om voor hun veiligheid uit te wijken naar zuidelijker delen van de Gazastrook. De burgers hebben tot 16:00 uur lokale tijd op 14 oktober naar haar het zuiden te vertrekken via 2 routes. Tot op heden is er nog geen grond offensief.
[ Bericht 3% gewijzigd door Momo op 16-10-2023 18:57:48 ]
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
Hezbollah said it has targeted five Israeli positions in northern Israel Reuters reports Lebanon’s Hezbollah said it targeted five Israeli positions in northern Israel on Monday.
The Israel Defence Forces earlier said they were returning fire over the blue line that has marked the boundary between Israel and Lebanon since 2000.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
Dit is best slim hoe die ambassadeur daar sneaky antwoord op geeft. Aangezien zoals de Israëlische minister van defensie stelt dat Palestijnen "mens-dieren" zijn kan er nooit een humanistische crisis zijn in Gaza.
twitter
Op maandag 16 oktober 2023 17:09 schreef Ali_boo het volgende: was tweet vergeten dus nog maar een keer [..] Ze zijn Satanisch ff vergeten bij te voegen
[..] wel een flink blik wh00p ass om open te trekken
Zekers. Daarom denk ik ook dat bv Hezbollah weinig gaat doen behalve wat raketjes afschieten. Vergeleken met IDF zijn het amateurs, en als 2 amerikaanse CSG's gaan meedoen is het al helemaal binnen 10 minuten over voor ze.
Daarnaast zal de VS ongetwijfeld ook 1 of meer subs in de straat van Hormuz hebben, mocht Iran gaan miepen.
Aut viam inveniam, aut faciam There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
Aut viam inveniam, aut faciam There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
Op maandag 16 oktober 2023 16:44 schreef Akathisia het volgende: [..] Zou Israël de tijd hebben om op het benodigde effect daarvan te wachten? Israël is klein en dichtbevolkt. De raketten zijn groot en in overvloed. Het lijkt mij een veel te groot risico om te wachten op een conventioneel antwoord van de VS.
In de Golfoorlog hebben ze ook gewacht.. maar met Iran loop je nog het risico dat ze stiekem een paar nukes gebouwd hebben en die meteen na een test op je afvuren
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
Ik begreep dat daar dus de strategie van de Jemenitische strijders op stond, wat natuurlijk een link heeft met de ultra Linkse Halsema guerilla factie... ik hou je op de hoogte
got me a movie, I want you to know slicing up eyeballs, I want you to know
Op maandag 16 oktober 2023 17:12 schreef Slayage het volgende: Dit is best slim hoe die ambassadeur daar sneaky antwoord op geeft. Aangezien zoals de Israëlische minister van defensie stelt dat Palestijnen "mens-dieren" zijn kan er nooit een humanistische crisis zijn in Gaza.
[..] Amerika heeft zijn twee grootste vliegdekschepen van de wereld al naar de kust van Israël gestuurd. De complete vloot bestaat uit 60% van Amerika's gehele marine. Elk schip kan gemiddeld 75 straaljagers aan boord hebben. Dus in totaal 150. Daarmee kunnen zij aan breed scala bombardementen uitvoeren, mocht een land zich mengen. Iran kan Israël compleet onder vuur nemen met zijn Shahab-3 ballistische raketten. Daarnaast zal het de Straat van Hormuz afsluiten, waarmee een wereldwijde recessie zal worden veroorzaakt. Van Irak en Syrië hoef je niet veel te verwachten, die zijn immers geheel verzwakt. Rusland zal optreden als Amerika militair ingrijpt. Het vuur zal zich verspreiden en Turkije raken. Turkije zal met man en macht de vloot van Amerika aanvallen. Zij beschikken over laatste technologie antischeepsrakketten enal. Egypte zal proberen Israël binnenvallen, Engeland en Frankrijk zullen hun schepen ook naar het gebied sturen. Landen die afhankelijk zijn van de straat van Hormuz zullen optreden tegen Iraanse blokkade, vanwege hun afhankelijkheid aan olieexport.
Zo kan het dus compleet uitlopen tot een derde wereld oorlog waarbij uiteindelijk nukes enal ingezet zullen worden. Enge scenario, maar zeker niet onrealistisch.
De VS hebben 11 carrier strike groups, do the math....
Rusland optreden, die kunnen niet eens van Oekraïne winnen,
Ik snap niet zo heel goed waarom men "details" moet vertellen/verzinnen over de laffe daden van Hamas.
Ze zijn monsters, beesten, geen hart, geen geweten. Ze hebben totaal onschuldige mensen vermoord, waaronder tieners en baby's. Allen dat feit al maakt ze tot de monsters dat ze zijn. Dat constant in details treden en ook nog eens dingen beweren die niet bewezen zijn (of te bewijzen zijn) speelt alleen maar die lui in de kaart. Ik snap die drang niet zo.
Voor mij zijn ze al maximaal beest, monster, geen mens te noemen. Ik kan al niet veel lager en zieker over ze denken.
Op maandag 16 oktober 2023 17:23 schreef Evenstar het volgende: Ik snap niet zo heel goed waarom men "details" moet vertellen/verzinnen over de laffe daden van Hamas.
Ze zijn monsters, beesten, geen hart, geen geweten. Ze hebben totaal onschuldige mensen vermoord, waaronder tieners en baby's. Allen dat feit al maakt ze tot de monsters dat ze zijn. Dat constant in details treden en ook nog eens dingen beweren die niet bewezen zijn (of te bewijzen zijn) speelt alleen maar die lui in de kaart. Ik snap die drang niet zo.
Voor mij zijn ze al maximaal beest, monster, geen mens te noemen. Ik kan al niet veel lager en zieker over ze denken.