abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zondag 15 oktober 2023 @ 21:54:17 #1
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_210966232
Welkom in het Peutertopic!!

... en weer verder!

Verjaardagen van de peuters
- taxibabe: Thomas, 9 oktober 2019
- automatic_: K, 25 oktober 2019
- hilmo: F, 30 juli 2020
- NicolasJoy: S II, september 2020
- Seven: Colin, 25 september 2020
- Peejtur: LL, oktober 2020
- MaJo: Aapie, 24 oktober 2020
- Donna: A-tje, november 2020
- Arvensis: Z. november 2020
- Gogo83: J, 13 januari 2021
- Bienelientje: J., februari 2021
- kwakz0r: Pep, 19 maart 2021
- Morgane89: J, mei 2021
- Komkommerschijfje: F., 16 augustus 2021
- Douche-eendje: Anna, 7 oktober 2021
- _Lily_: J, 10 oktober 2021
- TheGirlNextDoor: Bambi, 7 november 2021

[ Bericht 1% gewijzigd door MaJo op 13-11-2023 14:22:24 ]
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_210967325
quote:
1s.gif Op zondag 15 oktober 2023 07:32 schreef SQ het volgende:
Ja nee inderdaad god wat een criminaliteit.
Ja sorry beroepsdeformatie.. ;)
Als je hebt gezien wat voor ellende verslikking kan geven dan neem je sneller die kleine moeite om het even te snijden. ,)

Ik dacht dat het ook algemeen bekend was. Als je dan zo'n traktatie kiest dan denk je daar toch over na? Maar blijkbaar dus niet.
Shine bright like a diamond.
pi_210969062
Oh Pep mag ook wel in het topic (forumnaam). 19 maart 2021.

Herfstvakantie en uiteraard is de peuter ziek. Drie dagen voor mezelf dacht ik te hebben :')

Hij is hangerig dus veel bank en dekentje en tv. Verder is hij echt nog steeds het zonnetje in huis. Zo’n vreselijke lieverd!
Kwak
  maandag 16 oktober 2023 @ 20:55:24 #4
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210975963
We hebben vandaag een logopediste over de vloer gehad. Was echt heel leuk. We hadden twee opties: Colin 1x per week een sessie logopedie, of wij krijgen een cursus om hem te helpen. Gekozen voor het laatste. Ik kon helaas alleen bij het eerste half uur zijn maar m'n man is laaiend enthousiast.

Eerst moesten we 2 vragen invullen: hoeveel zorgen maak je je om zijn ontwikkeling (1-10) en van 1-10, hoe goed denk je hem te kunnen helpen. Mijn man en ik liggen best wel uit elkaar op de 1e vraag. Mijn man heeft 7 ingevuld, ik 4. Op de tweede vraag had hij ook 7 ingevuld en ik 8.

Vervolgens mocht mijn man een paar minuten met Colin spelen en zij ging dat opnemen. En iedereen die bij ons op de knieën gaat zitten, wordt als klimrek gebruikt door Colin dus ook zij was de klos :D . Het filmpje van 4 minuten is nog een kwartier nabesproken. Hele interessante bevindingen, vooral over hoe we als volwassenen geneigd zijn om het spel over te nemen. Dus als er duplo staat, dan wil Colin gewoon beestjes op blokjes zetten. Maar als je vervolgens het spel stuurt richting toren bouwen, dan haakt hij af. Als je het spel 100% aan Colin over laat, dan zit hij binnen no time op je schoot.

Vervolgtraject: stuk of 8 online sessies met nog 3 of 4 andere stellen, waarin ze dus ook relevante stukjes van de video's gaan delen, en er volgen nog 3 of 4 huisbezoeken.

Heel benieuwd, en best zin in ook.
Resistance is futile.
pi_210978283
Mijn peuter mag ook in de OP
J, 10 oktober 2021
  Moderator maandag 16 oktober 2023 @ 23:09:03 #6
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_210979721
Op geüpdatet ^O^

Klinkt interessant @Seven! Ik snap alleen niet de relevantie van hoe hij speelt en logopedie :?
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_210980704
Ha, ik word blij als ik je stukje lees. Hopelijk kan deze collega jullie goed op weg helpen. :)
@MaJo: heel kort - kinderen komen het meest tot (taal)ontwikkeling als wij ze volgen in spel. Wij willen vaak inderdaad bepalen hoe of wat, maar als zij de leiding hebben en het spel sturen, brengen zij veel meer taal in en communiceren ze veel meer met de ouder/verzorger. Als jij het kind volgt, ook in zijn taal, dan neemt het kind veel meer taal over (uiteindelijk). Je volgt het kind, past aan en voegt toe. Dus het kind zegt bijvoorbeeld alleen 'die, mama!' - je wordt dan getraind om dit te herhalen en daar net wat extra taal aan toe te voegen: ja, die hè? De bal'.
Maar dit is mijn beroepsdeformatie, dus ik stop weer eventjes.

Hier gedoe, F. sliep vanaf het begin van de avond al onrustig. Iedere drie kwartier miepen en uiteindelijk ging ze staan in haar bedje. Ik logeer nu bij haar, maar ze werd daarstraks wakker met een hele natte pyjama en slaapzak... Dus ja, alles maar even ververst. En nu ligt madame natuurlijk weer te keten.
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 07:06:57 #8
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210981031
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 23:09 schreef MaJo het volgende:
Op geüpdatet ^O^

Klinkt interessant @:Seven! Ik snap alleen niet de relevantie van hoe hij speelt en logopedie :?
Terug naar de basis, praten begint met contact maken en interactie. Dus door zelf anders te reageren, creëer je de basis waarin taal veel beter kan ontwikkelen (door spel). De ontwikkeling van taal is de laatste stap.
Resistance is futile.
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 07:10:36 #9
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210981037
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 03:20 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Ha, ik word blij als ik je stukje lees. Hopelijk kan deze collega jullie goed op weg helpen. :)
@:MaJo: heel kort - kinderen komen het meest tot (taal)ontwikkeling als wij ze volgen in spel. Wij willen vaak inderdaad bepalen hoe of wat, maar als zij de leiding hebben en het spel sturen, brengen zij veel meer taal in en communiceren ze veel meer met de ouder/verzorger. Als jij het kind volgt, ook in zijn taal, dan neemt het kind veel meer taal over (uiteindelijk). Je volgt het kind, past aan en voegt toe. Dus het kind zegt bijvoorbeeld alleen 'die, mama!' - je wordt dan getraind om dit te herhalen en daar net wat extra taal aan toe te voegen: ja, die hè? De bal'.
Maar dit is mijn beroepsdeformatie, dus ik stop weer eventjes.

Hier gedoe, F. sliep vanaf het begin van de avond al onrustig. Iedere drie kwartier miepen en uiteindelijk ging ze staan in haar bedje. Ik logeer nu bij haar, maar ze werd daarstraks wakker met een hele natte pyjama en slaapzak... Dus ja, alles maar even ververst. En nu ligt madame natuurlijk weer te keten.
Goedemorgen.. beetje kunnen slapen?
Resistance is futile.
pi_210986847
Het was om 6.15 weer feest en ik denk dat we om 4.00 sliepen, dus nee, niet echt.
Ik denk dat ze het koud had, de nacht ervoor was ze ook om half 11 wakker (en bij mij op bed onder het dekentje sliep ze binnen 2 minuten verder). Nu maar even warmer aangekleed, raam dicht en verwarming even kort aan.
pi_210986981
Wat fijn, seven! Klinkt goed.
Kwak
pi_210987707
Hoi, ik kom ook binnen schuiven. Purk is afgelopen weekend 2 jaar geworden.
En dat is duidelijk qua gedrag ook. Ze heeft ineens een duidelijke mening over dingen en kan heel kippig volhouden.

Seven die training klinkt erg nuttig en interessant. De dingen die genoemd worden zijn goed om op te letten.

Pittig komkommer, hopelijk vannacht beter. Ik vind goed aankleden voor de temperatuur altijd al een uitdaging. Ik ben zelf een enorme koukleum maar mn dochter niet, echter is ze hier afgelopen tijd ook paar keer huilend wakker geweest van te koud. Echter ook momenten met zweetkrullen in haar nek in bed.
pi_210988210
Tot nu toe ligt ze al sinds 19.30 op bed zonder te huilen, dus het gaat al beter dan gisteravond. :D Maar ksst Fokwet.
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:30:17 #14
318361 Bienelientjee
Dutchie, living in the UK
pi_210989929
J wordt ook al drie nachten paar keer huilend wakker. Voelt ook koud aan, maar schopt elke keer zijn dekbed af, trekt zijn sokken uit! :D Tjaah!
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:29:00 #15
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210991008
We zijn heel blij met de doorverwijzing die we gekregen hebben, maar waar ik minder gelukkig van word is de anamnese die vandaag in de brievenbus lag.

Al met al is het beeld dat ondernemend en actief jongetje alleen testjes en spelletjes wil doen op zijn eigen voorwaarden, en dat hij sturing (lees corrigeren) niet/mondjesmaat accepteert. Blijkbaar is er tijdens de follow-up een soort IQ test afgenomen voor 2 tot 6 jarigen, waar Colin beneden gemiddeld scoort. Het is mij tijdens de gehoortest uitgelegd als 'in een vervolgonderzoek gaan we kijken naar zijn algemene en taalontwikkeling'. Dan moet ik niet direct denken aan een intelligentietest, eigenlijk. Ik was zelf niet bij het vervolgonderzoek, dus dan ineens een uitslag van een soort IQ meting kwam wel ff binnen. En ook alle andere testen die ze hebben afgenomen komen terug met als resultaat dat hij achter blijft in vergelijking met leeftijdsgenoten.

Op zich niks nieuws, dat hij t.o.v. leeftijdsgenoten 6-12 maanden achter loopt, was me al wel duidelijk. De PSZ heeft deze uitslag ook gekregen en de dame die hem 2x geobserveerd heeft, wil ons volgende week spreken. Het zal mij benieuwen of zij nog een mening uit gaat spreken over hoe verder. Wij willen in ieder geval met alle liefde dit traject doorlopen, en daarna zien we wel.

We moeten sowieso nog beslissen of hij na onze verhuizing nog de laatste 6 maanden bij deze psz blijft. Hij vindt het daar leuk maar het is aan de andere kant van de stad en 6 maanden is best wel lang.

Ik blijf gewoon de optie open houden voor bijvoorbeeld een jaartje extra kleuteren of gewoon wat later beginnen met kleuterklas, als dat betekent dat hij dan kan meekomen met zijn klasgenoten ipv leeftijdsgenoten.
Resistance is futile.
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:44:46 #16
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210991250
Er valt ook ineens een kwartje. Mijn man is regelmatig nepboos en dan hebben hij en Colin de grootste lol om zo'n bulderende papa.

Dus niet zo gek dat Colin niet onder de indruk is als we echt ingrijpen/echt boos worden. Wat Colin betreft spelen boze mensen een leuk spelletje, dus ook als hij bij zo'n onderzoek gecorrigeerd wordt en gewoon zijn gang gaat :+ .

Hij snapt wel emoties zoals verdrietig/pijn en lief, dat oefenen we met overdreven mimiek en knuffels en aaien. En van blij snapt hij denk ik ook dat het positief is, al is de respons op het woord blij minimaal. Maar bij boos krijg ik consequent 0 respons.

Morgen maar eens een balletje opgooien bij m'n man om andere grappen te bedenken :P .
Resistance is futile.
pi_210991774
J heeft ook logopedie inmiddels, ik vond het heel leuk en interessant om te zien wat de logopediste met hem deed (precies wat komkommer vertelt)
Hij bleek ineens best wat woordjes te kunnen! Nu een stuk of 10 ofzo bij 24 maanden?

Ik probeer nu thuis hetzelfde te doen (hem qua taal te volgen in zijn spel, vertragen etc)
Alleen bij mij thuis houdt hij toch vaak zijn kaakjes stijf op elkaar ;-)
pi_210992340
Ik kan me voorstellen dat het niet helpt als je kindje moeite heeft met meekomen, @Seven. Maar ik denk niet dat dat de oorzaak is. Waarbij ik aanneem dat bijsturen/corrigeren niet al gelijk begint met bulderend boos zijn.

Wel vervelend dat zo'n onderzoek zonder goede toelichting gedaan is, dan komt zoiets wel rauw op je dak vallen. Maar misschien krijgen jullie in het geheel wel handvaten waardoor Collin beter bij te sturen is én daardoor ook beter leerbaar wordt. Sterkte in elk geval, het klinkt als een moeilijk traject om te vinden wat voor hem goed werkt.
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  woensdag 18 oktober 2023 @ 09:04:45 #19
35189 Troel
scherp en bot
pi_210992706
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 23:44 schreef Seven. het volgende:
Er valt ook ineens een kwartje. Mijn man is regelmatig nepboos en dan hebben hij en Colin de grootste lol om zo'n bulderende papa.

Dus niet zo gek dat Colin niet onder de indruk is als we echt ingrijpen/echt boos worden. Wat Colin betreft spelen boze mensen een leuk spelletje, dus ook als hij bij zo'n onderzoek gecorrigeerd wordt en gewoon zijn gang gaat :+ .

Hij snapt wel emoties zoals verdrietig/pijn en lief, dat oefenen we met overdreven mimiek en knuffels en aaien. En van blij snapt hij denk ik ook dat het positief is, al is de respons op het woord blij minimaal. Maar bij boos krijg ik consequent 0 respons.

Morgen maar eens een balletje opgooien bij m'n man om andere grappen te bedenken :P .
Ik zou eerst eens het gesprek met de observatiedame aangaan voordat je dingen anders gaat doen ;) Als dit de reden is, dan kan je dat gewoon met haar bespreken en dan kan zij je ook weer tips geven.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 18 oktober 2023 @ 12:03:46 #20
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210994463
quote:
1s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 08:00 schreef Nanuke het volgende:
Ik kan me voorstellen dat het niet helpt als je kindje moeite heeft met meekomen, @:Seven. Maar ik denk niet dat dat de oorzaak is. Waarbij ik aanneem dat bijsturen/corrigeren niet al gelijk begint met bulderend boos zijn.

Wel vervelend dat zo'n onderzoek zonder goede toelichting gedaan is, dan komt zoiets wel rauw op je dak vallen. Maar misschien krijgen jullie in het geheel wel handvaten waardoor Collin beter bij te sturen is én daardoor ook beter leerbaar wordt. Sterkte in elk geval, het klinkt als een moeilijk traject om te vinden wat voor hem goed werkt.
Jawel, en de handvaten grijpen we ook uit dit traject (zijn we ook blij mee). Het traject met de logopedist hebben we echt veel vertrouwen in. Maar ik heb van de begeleider van de PSZ wel het gevoel dat zij een bepaalde kant op stuurt. Het probleem is ook dat zij niet ronduit zegt wat ze vindt dus misschien ga ik haar wel gewoon vragen om er geen doekjes om te winden. Dan hoef ik dat ook niet meer te doen. En verder vind ik het geen fijn idee dat er dus via een omweg en vage communicatie dus toch een label op Colin geplakt is.

Wij sturen inderdaad niet door te bulderen, maar als we hem streng toespreken, dan begint Colin wel vaak te lachen ;) .
Resistance is futile.
  woensdag 18 oktober 2023 @ 12:05:19 #21
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210994476
quote:
7s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 09:04 schreef Troel het volgende:

[..]
Ik zou eerst eens het gesprek met de observatiedame aangaan voordat je dingen anders gaat doen ;) Als dit de reden is, dan kan je dat gewoon met haar bespreken en dan kan zij je ook weer tips geven.
Ik ga het bespreken met de logopediste, superkundige vrouw is dat.
Resistance is futile.
  woensdag 18 oktober 2023 @ 12:05:51 #22
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210994482
quote:
1s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 01:18 schreef _Lily_ het volgende:
J heeft ook logopedie inmiddels, ik vond het heel leuk en interessant om te zien wat de logopediste met hem deed (precies wat komkommer vertelt)
Hij bleek ineens best wat woordjes te kunnen! Nu een stuk of 10 ofzo bij 24 maanden?

Ik probeer nu thuis hetzelfde te doen (hem qua taal te volgen in zijn spel, vertragen etc)
Alleen bij mij thuis houdt hij toch vaak zijn kaakjes stijf op elkaar ;-)
Doen jullie een wekelijkse sessie? Ook benieuwd naar jouw ervaringen.
Resistance is futile.
pi_211003681
Ik ben wel heel blij om te lezen dat het tot nu toe fijn en helpend is voor jullie, dames. Wij komen niet altijd leuk in het nieuws (altijd gezeik over de tarieven die de verzekeraars bieden, en terecht, maar het wordt wel vermoeiend) en het imago gaat daardoor toch een beetje wankelen heb ik het idee. Dit soort verhalen maken me dan toch wel weer heel blij met en trots op mijn vak. 🥰
pi_211004903
Ik was net met A bij de multivlaai. Hoor ik opeens de verkoopster zeggen, 'Oh, dat vind ik niet zo fris hoor!'. Bleek dat A met zijn mond aan het vitrineglas zat. Heel stom misschien, maar ik kan zoiets moeilijk van me af zetten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sunshine1982 op 19-10-2023 11:51:32 ]
  donderdag 19 oktober 2023 @ 11:48:52 #25
149959 SQ
snelle trees
pi_211005125
Waarom niet? Dit doen kinderen toch gewoon? Het is ook niet zo fris. Niet in de minste plaats voor het kind zelf _O-
disclaimer
pi_211005332
quote:
1s.gif Op donderdag 19 oktober 2023 11:22 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik was net met A bij de multivlaai. Hoor ik opeens de verkoopster zeggen, 'Oh, dat vind ik niet zo fris hoor!'. Bleek dat A met zijn mond aan het vitrineglas zat. Heel stom misschien, maar ik kan zoiets moeilijk van me af zetten.
Gelukkig zit er glas tussen, anders had mijn peuter gerust haar hoofd of hand in een taart gegooid ;) .

Mijn peuter is inmiddels vol aan met regelmatige driftbuien en jeetje, dit ben ik niet gewend van mijn oudste :X . Vaak is vermoeidheid ook wel een extra reden om Heel Erg Boos te worden, maar pfff. Ik krijg nog eens een gehoorbeschadiging van haar gegil.
  donderdag 19 oktober 2023 @ 13:29:15 #27
318361 Bienelientjee
Dutchie, living in the UK
pi_211005884
quote:
Lastig, maar proberen los te laten! :D Kids uiten zich nou eenmaal in impuls reacties! Die denken niet, eeeww vies raam, die zien taart, taart is super lekker, wil ik hebben in mijn mond, oh er zit glas tussen!

Inderdaad niet al te fris, maar ach, het gebeurd nou eenmaal! Ik zou vragen om een doekje om het plekje af te vegen en lach erom! (En als ze chagerijnig blijven doen, lekker dikke vinger hoor, het is een kind!)
  donderdag 19 oktober 2023 @ 13:39:44 #28
35189 Troel
scherp en bot
pi_211005977
Ze maken dat toch hopelijk een aantal keer per dag schoon :P HOPELIJK HE
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_211005990
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2023 13:29 schreef Bienelientjee het volgende:

[..]
Lastig, maar proberen los te laten! :D Kids uiten zich nou eenmaal in impuls reacties! Die denken niet, eeeww vies raam, die zien taart, taart is super lekker, wil ik hebben in mijn mond, oh er zit glas tussen!

Inderdaad niet al te fris, maar ach, het gebeurd nou eenmaal! Ik zou vragen om een doekje om het plekje af te vegen en lach erom! (En als ze chagerijnig blijven doen, lekker dikke vinger hoor, het is een kind!)
Daar dacht ik achteraf nog aan ja, ik had een doekje moeten vragen. Het is me totaal ontschoten eerlijk gezegd. Boodschappen doen was vandaag weer een flinke onderneming (de ene keer gaat het goed en de andere keer wat minder) dus ik wilde eigenlijk alleen weer snel in de auto zitten :')
pi_211006555
quote:
7s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 12:05 schreef Seven. het volgende:

[..]
Doen jullie een wekelijkse sessie? Ook benieuwd naar jouw ervaringen.
Ja wekelijks! Ik vind het vooral leuk om te zien. En nuttig. Geen idee of hij er wat van leert (sorry komkommer :-)) maar het lijkt in ieder geval goed voor hem. Hij oefent met praten en dat heeft hij nodig.

De logopediste daagt hem uit zijn spel met woordjes te benoemen en dat lukt haar ook. We krijgen ook huiswerkopdrachten mee.

En het is in ieder geval ook heel leerzaam en fijn voor mij. Bij de logopediste heb ik gezien dat J best wel een aantal woordjes in z’n vocabulaire heeft (maar ze gewoon weinig en onverstaanbaar uitspreekt waardoor wij het niet hoorden). Ik kan dankzij haar beter met hem communiceren en ook op zijn niveau. Dat kon ik daarvoor niet zo goed, ik wist voor J niks van baby’s haha.
  donderdag 19 oktober 2023 @ 15:05:51 #31
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211007070
quote:
Colin doet dit alleen thuis :') .
Resistance is futile.
pi_211010094
Hier de 2 jaars controle gehad bij het consultatiebureau deze week. Over 3 maanden terug komen omdat het praten achter blijft.

Verder qua groei en interactie was alles wel prima.
pi_211010638
Ik moest gisteren wel erg lachen om mijn peuter. We gaan op woensdagochtend altijd naar de AH om broodjes en een kaasstengel te halen voor de lunch. Iedere woensdagochtend is dezelfde dame bij de zelfscankassa's aan het werk, leuk mens, een jaar of 50 denk ik. Ze vindt F. ook heel grappig en F. heeft intussen geregeld dat ze daar altijd een sticker krijgt met een bloemetje erop. Daar kwam ze dus gisteren weer voor, ze stapt gelijk op die dame af en vraagt 'mag ik een sticker?'. Die vrouw plakt er een op haar handje, so far so good. Ik vind het belangrijk dat ze altijd iemand bedankt als ze wat krijgt, dus ik zeg 'wat zeg je dan?' - dan volgt er altijd een 'dank je wel'. Nu kwam ze gisteren tot het volgende: 'nog een sticker!'. Die dame kwam niet meer bij en ik moest ook op m'n lip bijten om niet te hard te lachen, vooral met die boevenkop er ook bij...

Dus Sun, ja, mijn peuter is ook recalcitrant in een winkel. :D Of expres snel een handje in de broodjesbak stoppen, ook zo lekker.
pi_211010716
Hier wordt momenteel trouwens ook weer ruk geslapen. Standaard iedere nacht er weer naar toe (midden in de nacht) en vroeg wakker, vanochtend was het 5.40. Pffffft. Ik heb het idee dat ze weer een update doormaakt, ze kan ineens weer meer dingen zelf (jas en schoenen aandoen lukt nu zonder hulp) en ze kan nu heel goed vertellen wat er aan de hand is als ze verdrietig is. Mja, gaat weer gepaard met drukte in dat hoofdje.
pi_211020663
We waren vandaag in een binnen speeltuin en jeetje ik ben gewoon overdonderd door het asociale gedrag van sommige kinderen daar en nog wel meer door de ouders die hun (jonge) kinderen, 2-3 jaar, niet in de gaten hielden.
Dan heb ik het over steeds ons kind blijven duwen zonder reden, een peuter die met ons mee klom helemaal omhoog en onze aandacht geweldig vond. Een peuter die bovenin stond te krijsen dat ze er niet meer uit kwam. Geen ouder te bekennen. Op een gegeven moment werd er omgeroepen dat een kindje achter bar en zelfs al naar buiten was gelopen. De moeder vond het belachelijk want dat was toch het hele doel van zo'n speeltuin. Dat de kinderen hun gang konden gaan. ;(
En het toppunt was toen we even wat lekkers aan het eten waren een kind gewoon met zijn vieze hand vol in mijn snickers greep (die ik aan het eten was, maar mijn blik even had afgewend). :o
Dat kind van 2,5 jaar ofzo moesten we fysiek bij ons vandaan houden want reageerde niet op ons aanspreken en greep nog eens in mijn snickers, smeerde zijn mega lolly in mijn jas (die hij wellicht ook ergens van een tafel heeft gepakt) en richting andere dingen op tafel.
Paar keer gevraagd en gekeken waar zijn ouders waren, maar hij leek niets te begrijpen, gooide de lolly op de grond en stormde vervolgens weer verder. :o
Ik ben nog steeds verbijsterd...
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:33:08 #36
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211021872
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2023 19:54 schreef LauriLynne het volgende:
Hier de 2 jaars controle gehad bij het consultatiebureau deze week. Over 3 maanden terug komen omdat het praten achter blijft.

Verder qua groei en interactie was alles wel prima.
Fijn dat alles goed is. Wat vind jij zelf van het praten?
Resistance is futile.
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:34:15 #37
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211021886
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2023 20:37 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Hier wordt momenteel trouwens ook weer ruk geslapen. Standaard iedere nacht er weer naar toe (midden in de nacht) en vroeg wakker, vanochtend was het 5.40. Pffffft. Ik heb het idee dat ze weer een update doormaakt, ze kan ineens weer meer dingen zelf (jas en schoenen aandoen lukt nu zonder hulp) en ze kan nu heel goed vertellen wat er aan de hand is als ze verdrietig is. Mja, gaat weer gepaard met drukte in dat hoofdje.
Zo zo, jas en schoenen zelf! Misschien moet ik Colin ook maar eens laten proberen.
Resistance is futile.
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:36:22 #38
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211021912
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 19:23 schreef Nolita het volgende:
We waren vandaag in een binnen speeltuin en jeetje ik ben gewoon overdonderd door het asociale gedrag van sommige kinderen daar en nog wel meer door de ouders die hun (jonge) kinderen, 2-3 jaar, niet in de gaten hielden.
Dan heb ik het over steeds ons kind blijven duwen zonder reden, een peuter die met ons mee klom helemaal omhoog en onze aandacht geweldig vond. Een peuter die bovenin stond te krijsen dat ze er niet meer uit kwam. Geen ouder te bekennen. Op een gegeven moment werd er omgeroepen dat een kindje achter bar en zelfs al naar buiten was gelopen. De moeder vond het belachelijk want dat was toch het hele doel van zo'n speeltuin. Dat de kinderen hun gang konden gaan. ;(
En het toppunt was toen we even wat lekkers aan het eten waren een kind gewoon met zijn vieze hand vol in mijn snickers greep (die ik aan het eten was, maar mijn blik even had afgewend). :o
Dat kind van 2,5 jaar ofzo moesten we fysiek bij ons vandaan houden want reageerde niet op ons aanspreken en greep nog eens in mijn snickers, smeerde zijn mega lolly in mijn jas (die hij wellicht ook ergens van een tafel heeft gepakt) en richting andere dingen op tafel.
Paar keer gevraagd en gekeken waar zijn ouders waren, maar hij leek niets te begrijpen, gooide de lolly op de grond en stormde vervolgens weer verder. :o
Het is weer vakantietijd bij Monkey Town..
Resistance is futile.
pi_211022034
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 20:33 schreef Seven. het volgende:

[..]
Fijn dat alles goed is. Wat vind jij zelf van het praten?
Voor haarzelf zou ik het fijn vinden als ze beter kan uiten wat ze wil. Het levert bij tijd en wijlen best wat frustratie van haar kant op als ze iets wil maar we er niet achter komen wat ze wil.
Verder is ze tot nu toe nergens echt snel mee. Los lopen deed ze pas bij 18 maanden bv. Echter haalt ze alle mijlpalen wel gewoon. Mijn gevoel zegt dat het wel komt, maar als ze daar wat hulp voor nodig heeft ook prima.
Het begrip is geen probleem. Ze begrijpt prima wat we zeggen doorgaans.
pi_211022079
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 19:23 schreef Nolita het volgende:
Ja, het is te bizar voor woorden. Ik ben weleens (nee, het is geen grap) door een kind bekogeld met ballen toen ik bij A toen hij jonger was in de ballenbak zat. En dat was dus echt keihard. Ik heb 2 keer netjes gevraagd of hij daarmee wilde ophouden en bij de derde keer was ik het spuugzat en was ik niet meer zo aardig. Toen viel plots het kwartje en droop hij af. Ook geen ouders te bekennen.
pi_211023634
Ik stond maandagochtend bij de sportschool met iemand te praten en toen kwam er een jochie van ik denk een jaar of 3/4 alleen langs op een fietsje. Geen ouder te bekennen. Hij ging zelf het bruggetje over met aan weerszijden water. Een paar minuten later was 'ie na het bruggetje overgestoken en hoorde ik hem bij een huizenblok heel hard om zijn moeder gillen, een paar minuten lang. Hoe dan. :'(
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 23:06:46 #42
149959 SQ
snelle trees
pi_211023751
Wel weer makkelijk om meteen en masse naar de ouders te wijzen :{ ik snap heus dat het vervelend is, maar als je met een horde kinderen op pad bent kun je niet continu het gedrag van elk individu monitoren. Als ik met mijn kinderen in de speelhel zit kan ik er ook niet bij alle 3 constant bovenop zitten. Dan gebeuren er vast ook wel eens dingen die ik niet zie. Dat doen kinderen.

En dat jongetje op dat fietsje, misschien was die er wel tussenuit genaaid terwijl moeder een halve tel met een ander kind bezig was. Is mij ook eens overkomen. Driejarige droplul die doodleuk vanuit het schoolplein naar huis was gerend omdat mama even de andere kant op keek. Vind mezelf toch echt geen slechte moeder.
disclaimer
pi_211023941
Nou ik vind leeftijd in een speeltuin toch echt wel een ding. Die van 6 mag haar eigen weg gaan, maar die van 3 blijft in mijn zicht. In het peuter deel mag ze vrij rondgaan maar heb ik overzicht op waar ze ongeveer is. En alles wat ik benoemde ging dus om die range kinderen en niet 4+ want daarvan snap ik dat je daar niet achteraan gaat.
pi_211025675
Wat is er mis met een peuter die mee omhoog klimt?
Ik laat mijn mini bewust zelf op ontdekking gaan in een binnenspeeltuin. Tuurlijk hou ik haar in de gaten maar dat zien veel mensen dan ook niet. Ze wordt continu ‘geholpen’ en opgevangen door volwassenen terwijl ze het prima zelf kan. Dan staan die volwassenen ook vragend om zich heen te kijken.

Dat van die snoep etc snap ik. Zou ik ook niet blij mee zijn. Tegelijkertijd zie ik het mijn bijna peuter ook doen. Die kan zo snel zijn dat ze ook wel eens uit een pakje drinken uit een prullenbak heeft gedronken :X maar hier zeg ik uiteraard wel wat van.
pi_211025717
Ik ga altijd met A naar een compact krijspaleis, Avontura heet dat geloof ik? Lang niet zo massaal en druk als een gemiddelde monkeytown, maar ze hebben genoeg om kinderen te vermaken. Ik laat A daar wel alleen doorheen banjeren, ik kan altijd wel zien waar hij is. En gaandeweg pikt ie vaak een kindje op waarmee hij kan spelen. Gelukkig maar, want mijn oude lijf trekt al die bootcamp taferelen daar niet meer.
pi_211025774
In het krijspaleis zitten wij altijd aan de rand van het speelgedeelte (mijn man en/of ik) waar ze op dat moment is. Ze gaat alleen nog in de peuterzone, naar de Lego-blokken en de trampoline. Trampoline onder begeleiding van ons, want daar mogen ze officieel pas op als ze 4 zijn (en ik wil niet dat ze daar alleen op die trapjes rondscharrelt en daar zijn ook grote kinderen die ruw kunnen doen). Ze wil graag samen door de toestellen heen, dus ik en man wisselen elkaar meestal af.
  zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:43:48 #47
149959 SQ
snelle trees
pi_211026129
Ja da's allemaal leuk en prima als je er met 1 bent. Als ik met 1 kind ben kan ik m ook prima in de gaten houden (en zelfs dan kunnen ze even aan je aandacht ontsnappen. Ja echt, dat kan.)
Maar zodra er meerdere kinderen in het spel zijn die allemaal op hetzelfde moment hufterig gaan lopen doen is dat echt een opgave. En dan hoef je echt geen slechte ouder te zijn als het even mis gaat.
Ik word zelf juist nerveus van die helicopterende ouders. Die constant achter het kind aanlopen en op alles bijsturen of corrigeren. En zelfs als zo'n kind dan een bal tegen de mijne gooit hoeft mama er wat mij betreft niet meteen naast te staan. Ik kan dat 9/10 keer prima zelf af :P
disclaimer
pi_211027633
Mooi hoe er op ingegaan wordt, maar dit waren echt geen kinderen die even aan de aandacht ontsnapt waren om wat voor reden dan ook wat altijd voor kan komen. Dat snap ik ook. Niemand is perfect en het kan mij ook gebeuren.

Het waren over het algemeen volwassenen die met familie of vrienden daar waren en meer met elkaar dan met de kinderen bezig waren waardoor de aandacht er niet was. Ik vind het niet meer dan normaal dat ik mijn peuter in de gaten houd waar ze ongeveer is, of als ze opeens moet plassen etc. :)
En ja, er zit voor mij ook een verschil in net 2 of bijna 4... :s)
pi_211027901
Overigens wil ik even zeggen dat dat kind die me bekogelde met ballen een jaar of 6 was. Als dat kind een jaar of 2 was geweest had ik er meer begrip voor gehad denk ik :P Dat vind ik vaak vervelend, oudere kinderen die als een kip zonder kop rennen en spelen op een plek welke niet voor ze bedoeld is met allemaal kleine kinderen die daar rond lopen en kruipen.
pi_211028026
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 23:18 schreef Nolita het volgende:
Nou ik vind leeftijd in een speeltuin toch echt wel een ding. Die van 6 mag haar eigen weg gaan, maar die van 3 blijft in mijn zicht. In het peuter deel mag ze vrij rondgaan maar heb ik overzicht op waar ze ongeveer is. En alles wat ik benoemde ging dus om die range kinderen en niet 4+ want daarvan snap ik dat je daar niet achteraan gaat.
Eens met jou hoor. Ik was met J in een zandbak (toen 20 maanden) toen 2 jongetjes van 3-4 jaar zijn emmertje, schepje en vormpjes afpakten om er zelf mee te spelen. Ik keek toe en deed niets omdat ik vond dat J zelf met 2 grote jongens moest dealen haha.

J werd weggeduwd, viel met z’n gezicht in het zand en begon te huilen. Ondertussen de ouders van die kinderen nergens te bekennen.
Toen ben ik ernaar toe gegaan en heb de spulletjes teruggepakt. Zeggen zij: we willen ermee spelen. Ik zeg: hij speelt ermee en jullie deden niet lief tegen hem. Zegt dat andere kind: ja want wij hebben die schepjes nodig, die van ons liggen thuis. Ondertussen die moeder nog steeds nergens.

Nja eind goed al goed want zo’n kleuter is natuurlijk niet tegen mij opgewassen. Maar ik dacht echt: ten 1e hou je kind in het gareel en ten 2e neem z’n zandbak spullen voor hem mee van thuis, net als ik
  zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:29:59 #51
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_211028155
Je kan per ongeluk ongepland in een speeltuin belanden. Je kan verwachten dat een zandbak al speelgoed heeft. Of misschien heb je het niet eens. In ieder geval vind ik het logisch dat een peuter of kleuter op andermans speelgoed aast en meer of minder subtiel afpakt. Ik ben daar in de loop van de jaren echt veel milder in geworden, omdat ik al dat soort situaties meer vanuit het oudere kind kan zien. Ik onthoud waarmee we kwamen en zorg dat ik er weer mee vertrek.

En ik laat mijn beide kinderen al dan niet per ongeluk uit mijn zicht verdwijnen. Ook die van 2. Er gebeuren zelden rampen door.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  zaterdag 21 oktober 2023 @ 21:18:31 #52
319308 Tink89
To live is to dance
pi_211033149
Ik zit er ergens tussenin. Mijn oudste laat ik gerust gaan (bijna 5), maar mijn 2,5-jarige blijft in mijn zicht. Want die zit in een fase dat hij erop los mept als het m niet zint want er gebeurt. En het is mijn verantwoordelijkheid dat hij niet een ander kindje echt hard gaat slaan. En ja, hij is weleens razendsnel weg, maar dan ga ik dus wel even zoeken. Minutenlang zonder toezicht bovenin een klimtoren staan gillen dat hij niet meer naar beneden durft, gebeurt echt niet zomaar...

Ik denk dat we allemaal de excessen kennen en dat we ook allemaal wel weten dat die er zijn. Niemand is te beroerd om een kind van een ander te helpen of te corrigeren, maar ik heb ook vakantie ook weer bizarre dingen gezien. Kinderen met lollies op de trampoline, kinderen van een jaar of 8 die in het peuterdeel de kleintjes van de glijbaan duwen, kinderen die buitenlangs in de netten klimmen tot bovenop het speelding. En ouders die dan buiten zitten te roken en pissig zijn als hun kind komt vertellen dat een andere ouder zei dat iets niet de bedoeling was.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_211033832
Wij waren laatst ook 2 peuters kwijt, echt in een ogenblik gebeurd. Meteen gaan zoeken, maar het heeft echt nog een hele tijd geduurd voordat we ze weer hadden gevonden. In theorie hadden ze minutenlang kunnen staan schreeuwen bovenin een klimtoren, alleen waren we niet in een speeltuin :+
pi_211038430
Laatste keer dat we in zo'n krijspaleis waren, waren net de ouders het "probleem". Twee vaders die een leuk spelletje hadden bedacht: hun kroost hard onderuit kegelen met het speelgoed van het baby-peutergedeelte. Heel leuk voor hun +- 6 jarigen. Minder tof voor de baby's en dreumesen die er rondkropen. Ik snap dat echt niet. Zeker niet als er zoveel plaats is voor ruwer spel.
Afhankelijk van waar we zijn mag de oudste even uit het zicht, als ik maar een idee heb in welke richting ik moet zoeken. In zo'n speeltuin wel, in het park met een grote vijver niet.
pi_211042570
Hoelang duurde het bij de peuters met jongere broertjes/zusjes hier voordat ze leerden speelgoed te delen? Peuter pakt constant alles waar dreumes mee aan het spelen is af. Dit gaat al maanden zo en ik heb ondertussen waarschijnlijk al ongeveer een triljoen keer gezegd dat ze niet alles van de dreumes af moet pakken maar zodra dreumes iets in haar handen heeft wil de peuter gelijk daarmee spelen.
pi_211042718
Mijn oudste is bijna vijf en doet het nog steeds regelmatig. Gelukkig krijst de dreumes alles bij elkaar tegenwoordig waardoor hij het over het algemeen vrij snel weer teruggeeft. :+
pi_211042903
Dat gebeurt hier nog steeds wel eens met mijn 5-jarige maar ik moet zeggen dat het wel steeds minder wordt. Ze spelen steeds vaker leuk samen. Ik zag een significant verschil toen de oudste naar school ging :P
pi_211042916
Ik ben project zindelijkheid maar eens begonnen met Otis. Gisteren denk ik wel 4 schone broeken gehad, vandaag 3. Het ging vandaag eigenlijk heel erg goed tot aan z'n middagslaapje. Daarna was het drama. Hij pakt het minder makkelijk op dan z'n broer (die was wel een half jaar ouder dan Otis nu is) , maar lijkt het wel interessant te vinden allemaal, dus we zetten het nog even door :P
  zondag 22 oktober 2023 @ 18:47:39 #59
500473 Morgane89
Omnomnomnivoor
pi_211043285
quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2023 18:08 schreef Aure het volgende:
Ik ben project zindelijkheid maar eens begonnen met Otis. Gisteren denk ik wel 4 schone broeken gehad, vandaag 3. Het ging vandaag eigenlijk heel erg goed tot aan z'n middagslaapje. Daarna was het drama. Hij pakt het minder makkelijk op dan z'n broer (die was wel een half jaar ouder dan Otis nu is) , maar lijkt het wel interessant te vinden allemaal, dus we zetten het nog even door :P
Haha, dan was je je het schompes in het begin. Wat is jullie strategie en hoe oud is Otis?
pi_211044189
quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2023 18:47 schreef Morgane89 het volgende:

[..]
Haha, dan was je je het schompes in het begin. Wat is jullie strategie en hoe oud is Otis?
Hij is nu tweeënhalf.

Luier de hele dag (behalve rond slaapje) uit en boxer en broek aan. En dan continu blijven herinneren "Otis je hebt geen luier aan, niet in je broek plassen he". Ik vraag niet of hij naar de wc wil, omdat ik eigenlijk wil dat hij het zelf aangeeft. Alleen dat laatste wil nog niet helemaal. Wel dat hij dan 3 druppels plast, bedenkt dat hij geen luier aan heeft en dan naar de wc wil.

Bij elk succes op de wc krijgt ie een sticker en bij een x aantal stickers een cadeautje. Dat lijkt ook een klein beetje te helpen, maar minder goed dan bij z'n broer toen.

Ja dat wassen is echt dramatisch, zeker zonder droger :')
pi_211044637
quote:
18s.gif Op zondag 22 oktober 2023 17:30 schreef Smart_ass het volgende:
Hoelang duurde het bij de peuters met jongere broertjes/zusjes hier voordat ze leerden speelgoed te delen? Peuter pakt constant alles waar dreumes mee aan het spelen is af. Dit gaat al maanden zo en ik heb ondertussen waarschijnlijk al ongeveer een triljoen keer gezegd dat ze niet alles van de dreumes af moet pakken maar zodra dreumes iets in haar handen heeft wil de peuter gelijk daarmee spelen.
Ik zal laten weten als het ooit overgaat :P
Daarnet waren ze nog ruzie aan het maken wie in de lege hema doos mocht zitten :D
Gaat hier trouwens helemaal in twee richtingen. Dreumes maakt ook alles stuk waar hij mee speelt.
pi_211045154
quote:
18s.gif Op zondag 22 oktober 2023 17:30 schreef Smart_ass het volgende:
Het gaat hier beter sinds mijn kleuter op school zit. Ze hebben wat meer speeltijd zonder elkaar, waardoor samen spelen ook beter gaat. Anna is geen complete bulldozer meer in het spel wat Bas erg kan waarderen. Rollenspel, duplo en houten treinbaan gaan wel goed, maar daar heeft ook wel de nodige begeleiding in gezeten.

Nu moet ik er wel bij vermelden dat Anna hier vaak de probleemveroorzaker is. Zo trok ze een tijd terug hardhandig speelgoed uit Bas zijn hand, sloeg hem met haar vrije hand in zijn gezicht om vervolgens content met haar winst (een treintje) weg te lopen en haar grote broer was aan het huilen. En zo is ze (helaas) ook wel vaker. Waar mijn oudste een zachte gevoelige kleuter is, is dit juist een onwijs felle peuter inclusief death-stare. En zij is wellicht ook de reden waarom ik krijspaleizen niet graag meer bezoek. Want ze ziet er klein en schattig uit, maar dat is ze vaak niet :P
pi_211047361
Die van bijna 9 wil ook nog steeds alles hebben waar zijn broertje mee speelt, vooral als het “van hem” is (oude duplo, ander speelgoed van toen hij peuter was). Ik snap t ook wel hoor, maar t is niet altijd gezellig.

Mééstal zijn ze leuk samen overigens O+

Ik had hier zeker niet verteld over mijn toen 18-maander die bij de Ballorig ertussenuitpiepte en toen ik hem spotte al bijna bovenaan de lange glijbaan was (van onderen geklommen). :7 Melba erachteraan gestuurd want ik kon zo snel niet boven komen en alleen naar beneden ging veel te hard

Deze :+

Bij de 2-jaar afspraak weigerde Pep te kletsen, de arts zei nog dat we eventueel wel terug konden komen voor logopedie als het niet verbeterde. Ze geloofde me niet dat hij thuis korte zinnetjes praatte. Hij had er gewoon geen zin in en met 2,5 praat hij stiekem beter dan Melba destijds (heeft alleen duidelijk andere interesses, Melba was obsessed met letters en cijfers, dat heeft Pep niet en dat vind ik eigenlijk ook wel geruststellend stiekem. Melba heeft het lastig genoeg met zichzelf en school…)
Kwak
pi_211053468
Wij gaan vanmiddag voor het eerst naar de kapper met purk. Het zal mij benieuwen hoe dat gaat. We nemen genoeg eten en een tablet mee voor nood. Iemand nog andere tips?
pi_211055892
Ik was hier ook angstig voor de kapper en ik had man de eerste keer met peuter op pad gestuurd, dan zou hij het eventuele drama een keer hebben. :D
Maar niets was minder waar, ze kreeg een kinderstoeltje in de vorm van een auto en een hysterisch paardencapeje om en ze was blij. Ze vond het prachtig en ze deed het keurig. Drie weken geleden ben ik met haar geweest en ook niets aan de hand. De kapster zei dat ze maar weinig van zulke rustige peuters ziet. :D Dan mag ze thuis wel eens meekijken.

Het ging haar vooral om het koekje. Ze had na de eerste keer zo'n Lotus speculaasje gekregen, dat wist ze nog tot in detail toen we weer op pad gingen. Ze ging er ook om vragen toen ze klaar was. :') :D
  maandag 23 oktober 2023 @ 19:24:21 #66
500473 Morgane89
Omnomnomnivoor
pi_211056478
Bij ons was de eerste 2 keer kapper helemaal niks, vooral de tondeuse.
Maar nu hebben we een keer een thuiskapper geprobeerd en hem eerst laten kijken hoe ik geknipt werd. Daarna bij m'n man op schoot voor de tv geknipt. Ging echt veeeel beter dan in een kapsalon O+
pi_211056945
Het is helemaal prima gegaan. De cape vond ze wat minder. Uiteindelijk heeft ze een filmpje op ipad gekeken anders draaide ze steeds haar hoofd om te zien wat de kapster deed. Het was zo klaar, echt model is het haar nog te kort en onregelmatig voor. Maar alle gekke pieken zijn eruit nu. Ziet er meteen een stuk verzorgder uit. Voordeel van een meisje is dat er vaak geen tondeuse aan te pas komt.
  maandag 23 oktober 2023 @ 19:52:35 #68
149959 SQ
snelle trees
pi_211057036
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2023 14:35 schreef LauriLynne het volgende:
Wij gaan vanmiddag voor het eerst naar de kapper met purk. Het zal mij benieuwen hoe dat gaat. We nemen genoeg eten en een tablet mee voor nood. Iemand nog andere tips?
Ik moest lachen, ik dacht dat je een dagje naar de dierentuin ging _O- alleen een telefoon (die ik altijd al bij me heb) als noodafleiding is vaak wel voldoende voor die tien minuutjes dat het duurt ;)

Maar ik lees dat het goed is gegaan, mooi ^O^
disclaimer
  maandag 23 oktober 2023 @ 19:54:43 #69
149959 SQ
snelle trees
pi_211057096
Tondeuse doe ik voor geen van mijn kinderen hoor. Dan maar geen hippe stekeltjes :P
disclaimer
  maandag 23 oktober 2023 @ 19:56:07 #70
149959 SQ
snelle trees
pi_211057127
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2023 22:21 schreef kwakz0r het volgende:
Die van bijna 9 wil ook nog steeds alles hebben waar zijn broertje mee speelt, vooral als het “van hem” is (oude duplo, ander speelgoed van toen hij peuter was). Ik snap t ook wel hoor, maar t is niet altijd gezellig.

Mééstal zijn ze leuk samen overigens O+

Ik had hier zeker niet verteld over mijn toen 18-maander die bij de Ballorig ertussenuitpiepte en toen ik hem spotte al bijna bovenaan de lange glijbaan was (van onderen geklommen). :7 Melba erachteraan gestuurd want ik kon zo snel niet boven komen en alleen naar beneden ging veel te hard

Deze :+
[ afbeelding ]

Bij de 2-jaar afspraak weigerde Pep te kletsen, de arts zei nog dat we eventueel wel terug konden komen voor logopedie als het niet verbeterde. Ze geloofde me niet dat hij thuis korte zinnetjes praatte. Hij had er gewoon geen zin in en met 2,5 praat hij stiekem beter dan Melba destijds (heeft alleen duidelijk andere interesses, Melba was obsessed met letters en cijfers, dat heeft Pep niet en dat vind ik eigenlijk ook wel geruststellend stiekem. Melba heeft het lastig genoeg met zichzelf en school…)
Wel knap man, met 18 maanden _O_ lukt mij met mn 42 jaar nog steeds niet :')
disclaimer
pi_211057487
quote:
1s.gif Op maandag 23 oktober 2023 19:52 schreef SQ het volgende:

[..]
Ik moest lachen, ik dacht dat je een dagje naar de dierentuin ging _O- alleen een telefoon (die ik altijd al bij me heb) als noodafleiding is vaak wel voldoende voor die tien minuutjes dat het duurt ;)

Maar ik lees dat het goed is gegaan, mooi ^O^
Achteraf gezien heb je helemaal gelijk. 😂
pi_211057757
Ik heb hier een kinderkapsalon in ons dorpje wat echt top is ^O^ . Anna gaat volgende maand voor het eerst, ze heeft de vorige keer toen grote broer moest wel al even in de auto-stoel mogen zitten en heeft de kapster al even aan haar haren gezeten. ik denk alleen dat ze straks zelf op het paard wilt _O-
quote:
1s.gif Op maandag 23 oktober 2023 19:54 schreef SQ het volgende:
Tondeuse doe ik voor geen van mijn kinderen hoor. Dan maar geen hippe stekeltjes :P
Hier wel. Maar geen hippe stekeltjes, opscheren en langer haar bovenop. Eigenlijk hetzelfde kapsel als papa, maar dan zonder de inhammen :P
  maandag 23 oktober 2023 @ 20:27:35 #73
149959 SQ
snelle trees
pi_211057784
Ja als je kind dat accepteert is het prima. Goud steekt echter zijn vingers al jammerend in zijn oren als hij een foto van een boormachine ziet :') sukkel.
disclaimer
pi_211057808
quote:
1s.gif Op maandag 23 oktober 2023 20:27 schreef SQ het volgende:
Ja als je kind dat accepteert is het prima. Goud steekt echter zijn vingers al jammerend in zijn oren als hij een foto van een boormachine ziet :') sukkel.
Ah, jullie boormachine is ons nagelschaartje
pi_211057990
quote:
1s.gif Op maandag 23 oktober 2023 19:54 schreef SQ het volgende:
Die van ons was daar heel panisch voor maar de laatste keer heeft de kapster uitgelegd dat ze dan sneller klaar is en toen mocht het :')
  maandag 23 oktober 2023 @ 21:22:48 #76
475804 1inamelon
Je mag wel meloentje zeggen
pi_211058330
quote:
1s.gif Op maandag 23 oktober 2023 20:27 schreef SQ het volgende:
Mijn peuter zat laatst met zo’n gehoorbeschermingskoptelefoon op aan tafel toen de buurman aan het boren was :+ en mijn inmiddels kleuter deed alsof de “ondeugend” (tondeuse dus) een martelwerktuig was. Dus die wordt ook alleen maar geknipt en niet geschoren :P
pi_211058580
quote:
80s.gif Op maandag 23 oktober 2023 20:29 schreef douche-eendje het volgende:

[..]
Het nagelschaartje vind mijn dochter dus machtig interessant. Ze bied om de beurt haar vingers aan. Volledig willekeurig in volgorde en regelmatig 2x dezelfde. Heel grappig om te zien, maar prima te doen.
Ik boor te weinig om daar iets over te kunnen zeggen.
Volgende maand de tandarts… daar ben ik ook benieuwd naar.
De tandenborstel is inmiddels weer in genade aangenomen maar dat was niet lang geleden ook elke keer een heel gevecht.
pi_211059248
De eerste keer kapper zal nog wel even duren hier. :')
Het heeft lang geduurd voor haar haar ging groeien en toen dat gebeurde ging het krullen dus het is nog steeds een kort koppie met 3j3m. Heb wel eens een knoop of afwijkende krul geknipt maar dat was het.
Ze voelt nu haar haar in haar nek en soms voor haar ogen en dat vindt ze geweldig. Ze headbanged dan om haar haar te voelen. :D
Ze is zo trots dat ze nu een 'lange' staart kan (1 staartje met al haar haar), maar die krult dus ook helemaal op waardoor het niets voorstelt.
  Moderator maandag 23 oktober 2023 @ 23:46:52 #79
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_211059840
quote:
80s.gif Op maandag 23 oktober 2023 20:29 schreef douche-eendje het volgende:

[..]
Nagelschaartje is hier ook DE HEL, hij wordt helemaal gek.

Kinderfeestje is trouwens goed gegaan, de kinderen kenden elkaar allemaal van de opvang dus er werd lekker gespeeld. De ouders klikten ook goed onderling dus dat was een succes *O*

En morgen is hij dan echt 3. DRIE!! Waar blijft de tijd :D
  dinsdag 24 oktober 2023 @ 07:18:19 #80
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211060858
Gefeliciteerd @MaJo . Drie jaar alweer. Gaat hard hè?
Resistance is futile.
  dinsdag 24 oktober 2023 @ 07:25:19 #81
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_211060875
Gefeliciteerd!
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  dinsdag 24 oktober 2023 @ 07:38:09 #82
500473 Morgane89
Omnomnomnivoor
pi_211060913
Gefeliciteerd MaJo!
Ja het is heel cliché, maar de tijd vliegt voorbij en kinderen groeien zo snel!
  dinsdag 24 oktober 2023 @ 08:37:37 #83
319308 Tink89
To live is to dance
pi_211061224
quote:
1s.gif Op maandag 23 oktober 2023 22:47 schreef Nolita het volgende:
De eerste keer kapper zal nog wel even duren hier. :')
Het heeft lang geduurd voor haar haar ging groeien en toen dat gebeurde ging het krullen dus het is nog steeds een kort koppie met 3j3m. Heb wel eens een knoop of afwijkende krul geknipt maar dat was het.
Ze voelt nu haar haar in haar nek en soms voor haar ogen en dat vindt ze geweldig. Ze headbanged dan om haar haar te voelen. :D
Ze is zo trots dat ze nu een 'lange' staart kan (1 staartje met al haar haar), maar die krult dus ook helemaal op waardoor het niets voorstelt.
Maar ze heeft zulk prachtige krullen joh! O+ O+ O+
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_211067916
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 08:37 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Maar ze heeft zulk prachtige krullen joh! O+ O+ O+
Ja dat is waar. O+

Majo gefeliciteerd met aapie!
pi_211068436
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2023 23:46 schreef MaJo het volgende:

[..]
Nagelschaartje is hier ook DE HEL, hij wordt helemaal gek.

Kinderfeestje is trouwens goed gegaan, de kinderen kenden elkaar allemaal van de opvang dus er werd lekker gespeeld. De ouders klikten ook goed onderling dus dat was een succes *O*

En morgen is hij dan echt 3. DRIE!! Waar blijft de tijd :D
Gefeliciteerd!!! *O*
pi_211068805
Majo gefeliciteerd met aapie!🥳
pi_211069291
Majo gefeliciteerd met Aapje *O*
  Moderator dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:27:30 #88
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_211069524
Bedankt voor de felicitaties! We zijn naar het spoorwegmuseum geweest (erg leuk!) en daarna naar mijn moeder gegaan en samen uit eten geweest. Hij heeft van mijn moeder een treinset van Brio gekregen. Dat was meteen een hit want daar had hij lekker mee zitten spelen in het spoorwegmuseum O+

Nu doodop in bed, Aapie sliep ook binnen een seconde want die had zijn tuk ook overgeslagen :D
pi_211069549
Gefeliciteerd @MaJo! O+
pi_211080944
quote:
1s.gif Op maandag 23 oktober 2023 19:56 schreef SQ het volgende:

[..]
Wel knap man, met 18 maanden _O_ lukt mij met mn 42 jaar nog steeds niet :')
Volgens mij had hij zn apenreflex nog in zn tenen ofzo. :7
Kwak
pi_211081087
Oh en gefeliciteerd Majo!

Hier ook geen tondeuse hoor, niet bij die van 9 althans, die kan dat echt niet handelen. Maar die van twee huilt ook om de stofzuiger en de mixer dus voorlopig ook gewoon lekker knippen.
Kwak
pi_211140965
Hoe zijn jullie peuters het weekend van de wintertijd doorgekomen? Hier was het zondagochtend 4.45 nieuwe tijd, ik zat om 5.15 in de keuken. :') En ja, ik weet het, maar toch.
Vanochtend was het ook al weer voor half 6...
pi_211141140
Purk blijft lekker in haar ritme doorgaan. 1,5 uur later naar bed en dat had geen enkele invloed. Ze was omgerekend zondag precies op dezelfde tijd wakker. 8 uur zaterdag dus ik klaag niet.
  Moderator dinsdag 31 oktober 2023 @ 06:00:45 #94
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_211142149
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 22:13 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Hoe zijn jullie peuters het weekend van de wintertijd doorgekomen? Hier was het zondagochtend 4.45 nieuwe tijd, ik zat om 5.15 in de keuken. :') En ja, ik weet het, maar toch.
Vanochtend was het ook al weer voor half 6...
Hier hetzelfde, steeds tussen 5 en 6 wakker. In de oude tijd liet ik hem tot 7 uur liggen maar nu moet ik er wel uit :O
  dinsdag 31 oktober 2023 @ 07:54:25 #95
500473 Morgane89
Omnomnomnivoor
pi_211142463
Yep, rond 6 uur wakker... Maar dat was eerst ook al ;)
Alleen heb ik het geluk dat mijn man altijd 'ochtenddienst' heeft en opstaat omdat hij zelf vaak vroeg wakker is. En ik altijd 'avonddienst' en ons zoontje dus naar bed brengt.
  dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:32:21 #96
319308 Tink89
To live is to dance
pi_211142664
Wij zijn de week ervoor al begonnen met steeds wat later naar bed brengen. Vrijdag en zaterdag geen middagdut gedaan en zondag wassie nog idioot vroeg, maar sinds maandagochtend weer keurig rond 6:15 ongeveer.
pi_211143507
Pep gaat juist later slapen en wil niet uit bed komen. Denk dat we geholpen zijn doordat hij niet fit is en overdag weer slaapt :7
Kwak
pi_211145436
Mijn dochter van 2,5 is ineens weer heel slecht aan het slapen. Al weer 2 weken elke nacht tussen 1:00-4:00 wakker. Niet willen slapen en de hele tijd jengelen. Ze is niet ziek. Niet verkouden, geen koorts oid.

Geen flauw idee waar dit nu weer vandaan komt.

Inmiddels geprobeerd bedlampje aan te laten,etc. Maar 0,0 effect tot nu toe. ;(
Mee doen is belangrijker dan winnen!
  dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:06:57 #99
319308 Tink89
To live is to dance
pi_211145732
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 13:37 schreef dezomervoorbij het volgende:
Mijn dochter van 2,5 is ineens weer heel slecht aan het slapen. Al weer 2 weken elke nacht tussen 1:00-4:00 wakker. Niet willen slapen en de hele tijd jengelen. Ze is niet ziek. Niet verkouden, geen koorts oid.

Geen flauw idee waar dit nu weer vandaan komt.

Inmiddels geprobeerd bedlampje aan te laten,etc. Maar 0,0 effect tot nu toe. ;(
Slaapt ze 's middags nog? Want onze 2,5-jarige is na een paar uur nachtslaap ook klaar als hij 's middags te lang geslapen heeft.
pi_211145803
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 14:06 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Slaapt ze 's middags nog? Want onze 2,5-jarige is na een paar uur nachtslaap ook klaar als hij 's middags te lang geslapen heeft.
Steeds moeilijker, maar op de dagen dat ze naar de peuterspeelzaal is geweest kan ze echt nog niet zonder.
Proberen het wel te houden bij maximaal 1,5 uur per dag.
Mee doen is belangrijker dan winnen!
pi_211146744
Hier deden en doen de kinderen het eigenlijk heel goed en we gaan altijd helemaal cold turkey die winter- of zomertijd in. Zondag waren ze 06.50 nieuwe tijd wakker, wat ik zelf wel vroeg vond, maar eigenlijk helemaal prima is natuurlijk. En gister en vanochtend was het rond zevenen steeds.
pi_211148285
Wij gaan ook altijd cold turkey over. De eerste dag waren ze half zes wakker, maar we hebben J. 's middags niet laten slapen (doet ze soms wel, soms niet), dus die was zondagavond om kwart voor 7 helemaal afgedraaid. Dus de volgende dag was het weer gewoon half 7 dat ze wakker was.
pi_211148613
Hier gewoon weer het gedoe sinds een aantal dagen dat ze al eind van de avond / begin van de nacht wakker wordt en om mij roept. En ja, om zelf zo veel mogelijk slaap te krijgen, ga ik er naar toe en slaapt ze bij mij verder op het bed wat naast haar ledikantje staat. Ben er wel weer klaar mee. Geen idee waar het weer aan ligt. Middagdutje wordt ook steeds schaarser. Soms wel, soms niet. Thuis lukt het meestal nog, met mij erbij in bed. Bij oma meestal niet meer, bij de gastouder wordt nu ook regelmatig geweigerd. Vandaag ook. Houdt het wel goed vol tot bedtijd, was ook vrolijk. Pffft.
pi_211148973
Getwijfeld of ik het zou posten of niet ivm de FOK!wet, maar fuck it. :P

Z. slaapt door *O* in haar eigen kamer *O* en ze is sinds kort dag- en nachtzindelijk *O*
De eerste nacht na de wintertijd was het voor beiden helaas 5:30, maar dat hebben ze gelukkig snel hervat. :+

En ook een *O* voor U omdat hij sinds kort ook eindelijk doorslaapt in zijn eigen kamer *O*
Protège moi de mes désirs.
pi_211149116
Ah wat fijn!! *O* En perfecte timing zo met een kleintje op komst!

Hoe train je nachtzindelijkheid trouwens? Bubbles is ook al een tijdje zindelijk overdag dus wil het nu ook ‘s nachts gaan oefenen maar hoe doe je dat? Potje op haar kamer bij haar bed of wel gewoon direct oefenen met op de wc ‘s nachts?
  woensdag 1 november 2023 @ 18:48:17 #106
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_211159370
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 19:56 schreef Smart_ass het volgende:
Hoe train je nachtzindelijkheid trouwens?
Niet. Dat is echt rijping. Gewoon afwachten tot die luier droog is of ze zelf zeggen 'ik hoef geen luier meer' en ze ook gelijk hebben.
  Moderator woensdag 1 november 2023 @ 19:10:24 #107
382129 crew  Donna
pi_211159630
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 19:56 schreef Smart_ass het volgende:
Ah wat fijn!! *O* En perfecte timing zo met een kleintje op komst!

Hoe train je nachtzindelijkheid trouwens? Bubbles is ook al een tijdje zindelijk overdag dus wil het nu ook ‘s nachts gaan oefenen maar hoe doe je dat? Potje op haar kamer bij haar bed of wel gewoon direct oefenen met op de wc ‘s nachts?
Wij hebben gewacht tot de luier 's ochtends droog was en dat een aantal maanden lang. Ik wilde echt zekerheid :P
Toen ook nooit 's nachts laten plassen ofzo, want met een droge luier hoefde ze immers 's nachts al niet.
pi_211159727
Nachtzindelijkheid is echt een hersenontwikkeling. Mijn 9-jarige had tot een half jaar geleden nog minimaal 1x per maand een ongelukje, en was pas met 5 zonder luier s nachts. Kun je weinig aan doen. Man en ik waren beiden ook laat.

Pep heeft regelmatig droge luiers s ochtends maar lang niet altijd.

Hij is echt heel zielig ziek trouwens ;( jammeren dat hij hoofdpijn heeft (denk dat het zijn oor is eigenlijk) in combinatie met kiezen en keelpijn. We zijn allemaal om de beurt niet fit sinds begin oktober, zo vervelend… loop zelf ook weer met een dikke keel en ik denk ook koorts nu.
Kwak
pi_211159916
Ah oke, nooit geweten dat dat zo werkt met zindelijkheid ‘s nachts. Dikke prima, scheelt weer “trainen” :+ .

Ugh vervelend kwak. Is ook wel echt een beetje het jaargetijde weer ;( .
pi_211160115
Bij de oudste zijn we na haar 5de verjaardag begonnen met een plaswekker. Ze wilde zelf graag zonder luier, maar het lukte nog niet. Dat werkte supergoed, binnen 2 weken zindelijk 's nachts. ^O^
De jongste is al een jaar zindelijk overdag, maar in de nacht nog niet. Soms wordt ze wel wakker dat ze moet plassen, maar vaak ook niet. Afwachten maar inderdaad.

Beterschap kwakzor.
pi_211161867
Hier zei ze vanmiddag heel goed uit zichzelf 'ik moet poepen' en toen had ze drie minuten later keurig een drolletje in de wc liggen, eind van de middag kwam ze langslopen en rook ik ineens wat. :D Bijzonder hoe het dan zo verschilt in wanneer ze het wel / niet aangeven.
pi_211164654
Mijn grote kleine man is naar school. Eerste keer oefenen. Dat was wel even een momentje. Hij vond het enorm spannend. Dat sip gezichtje toen we vertrokken :'(
Ik heb al iets lekkers voor de lunch gehaald, en ook iets voor deze middag.
Ik ben zo benieuwd hoe het gaat.
pi_211164787
Spannend en leuk b_u!

Wij hebben het cb weer gehad. Over een half jaar een extra check omdat de lengtegroei wat achterblijft en het gewicht gewoon doorgaat.
  Moderator donderdag 2 november 2023 @ 21:59:31 #114
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_211174266
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 19:21 schreef kwakz0r het volgende:
Nachtzindelijkheid is echt een hersenontwikkeling. Mijn 9-jarige had tot een half jaar geleden nog minimaal 1x per maand een ongelukje, en was pas met 5 zonder luier s nachts. Kun je weinig aan doen. Man en ik waren beiden ook laat.

Pep heeft regelmatig droge luiers s ochtends maar lang niet altijd.

Hij is echt heel zielig ziek trouwens ;( jammeren dat hij hoofdpijn heeft (denk dat het zijn oor is eigenlijk) in combinatie met kiezen en keelpijn. We zijn allemaal om de beurt niet fit sinds begin oktober, zo vervelend… loop zelf ook weer met een dikke keel en ik denk ook koorts nu.
Hier ook een heel ziek mannetje, 40+ graden koorts en last van zijn hoofd. Gisteren nog op de HAP belandt wegens verdenking op hersenvliesontsteking maar gelukkig konden ze niks vinden. Vanavond voor het eerst iets minder koorts, ik hoop dat het nu beter gaat.

Beterschap voor jou en Pep :*

Qua CB: ik kreeg vandaag een bericht op mijn telefoon van de ggd dat ik de afspraak van maandag niet moet vergeten :? Is dat een nieuwe passief agressieve manier om afspraken te maken? Ik weet nergens van :D
pi_211175954
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2023 10:05 schreef Bottoms_up het volgende:
Mijn grote kleine man is naar school. Eerste keer oefenen. Dat was wel even een momentje. Hij vond het enorm spannend. Dat sip gezichtje toen we vertrokken :'(
Ik heb al iets lekkers voor de lunch gehaald, en ook iets voor deze middag.
Ik ben zo benieuwd hoe het gaat.
Komt uiteindelijk helemaal goed!
Wat vond hij er van?
  vrijdag 3 november 2023 @ 07:35:11 #116
319308 Tink89
To live is to dance
pi_211176085
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 21:59 schreef MaJo het volgende:

[..]
Hier ook een heel ziek mannetje, 40+ graden koorts en last van zijn hoofd. Gisteren nog op de HAP belandt wegens verdenking op hersenvliesontsteking maar gelukkig konden ze niks vinden. Vanavond voor het eerst iets minder koorts, ik hoop dat het nu beter gaat.

Beterschap voor jou en Pep :*

Qua CB: ik kreeg vandaag een bericht op mijn telefoon van de ggd dat ik de afspraak van maandag niet moet vergeten :? Is dat een nieuwe passief agressieve manier om afspraken te maken? Ik weet nergens van :D
Ik kreeg een melding per mail een week van tevoren. Blijkbaar is dat bij ons hoe het gaat tegenwoordig... Ik heb er wel wat van gezegd, ik moet er vrij voor vragen. En toen gaf de assistente aan dat het nu zo gaat en dat er maar weinig afmeldingen zijn. Dus. Ik heb de SMS-jes uitstaan btw, dus geen idee hoe lang van tevoren je die krijgt.
  vrijdag 3 november 2023 @ 10:26:41 #117
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_211177388
Ik denk dat het voor hen veel tijd/mankracht scheelt om iedereen maar gewoon afspraken te sturen en dat een klein deel alsnog belt om de afspraak te verzetten dan dat iedereen standaard moet bellen voor een afspraak.
Je kan de afspraak verplaatsen als het niet uitkomt, toch? En anders had je toch sowieso moeten bellen dus in die zin is het geen extra werk. Ik vond het juist wel handig eigenlijk.
pi_211182741
Hoe was de eerste oefen schooldag gegaan Bottum-up?

Waarvoor moet hij naar de ggd @MaJo? De volgende inenting is toch pas met vier jaar, of is er ook één met 3 jaar?
pi_211184451
Hij leeft nog en is niet getraumatiseerd. Veel komt er niet uit maar volgens de juf heeft hij vooral zitten kijken. Zo ken ik m wel. Maandag mag hij nog eens oefenen en ontmoet hij zijn andere juf. Dan nog 1 keertje en dan mag hij de week erna voor echt.
Dit weekend krijgt hij ook zijn nieuwe grote bed. Dat wil hij echt heel graag.
Consultatiebureau kregen we hier ook altijd al een afspraak, maar dan wel vrij ruim van tevoren. En het kan makkelijk online verzet worden. Laatste keer kreeg ik een email dat ik zelf online een afspraak moest maken, was een proef.
Zal binnenkort merken wat het systeem nu is.
  Moderator vrijdag 3 november 2023 @ 23:40:41 #120
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_211186038
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 07:35 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Ik kreeg een melding per mail een week van tevoren. Blijkbaar is dat bij ons hoe het gaat tegenwoordig... Ik heb er wel wat van gezegd, ik moet er vrij voor vragen. En toen gaf de assistente aan dat het nu zo gaat en dat er maar weinig afmeldingen zijn. Dus. Ik heb de SMS-jes uitstaan btw, dus geen idee hoe lang van tevoren je die krijgt.
Wij hebben ooit wel dagen doorgegeven die uitkomen dus wat dat betreft is het prima. Maar krijg dan inderdaad liever gewoon een mail, nu heb ik ook geen idee waar het over gaat.
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 10:26 schreef Ceviche het volgende:
Ik denk dat het voor hen veel tijd/mankracht scheelt om iedereen maar gewoon afspraken te sturen en dat een klein deel alsnog belt om de afspraak te verzetten dan dat iedereen standaard moet bellen voor een afspraak.
Je kan de afspraak verplaatsen als het niet uitkomt, toch? En anders had je toch sowieso moeten bellen dus in die zin is het geen extra werk. Ik vond het juist wel handig eigenlijk.
Dat is ook prima maar stuur dan een brief/mail. Nu krijg ik 4 dagen van tevoren een herinnering van iets waar ik niks van afweet :D
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 19:01 schreef Mango91 het volgende:
Hoe was de eerste oefen schooldag gegaan Bottum-up?

Waarvoor moet hij naar de ggd @:majo? De volgende inenting is toch pas met vier jaar, of is er ook één met 3 jaar?
Ik heb geen flauw idee. Hij is net drie geworden dus ik dacht misschien een tussentijdse check? Maar ik heb alleen het appje gekregen dus we gaan het zien _O-
pi_211186115
Je kan inloggen in MijnKinddossier en daar je afspraken inzien @MaJo :)
  Moderator zaterdag 4 november 2023 @ 13:36:45 #122
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_211189867
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2023 23:53 schreef arvensis het volgende:
Je kan inloggen in MijnKinddossier en daar je afspraken inzien @:majo :)
Wat slim :D Ik ga daar even kijken :Y

Edit: regio Utrecht staat er niet tussen. Ik had ooit een inlog voor het CB maar kan dit nergens meer vinden :?

Edit2: Gevonden! https://ouderportaal.jeugdgezondheidszorgutrecht.nl/ Maar we wonen niet meer in Utrecht. Voor GGDrU kan ik geen inlog vinden.

[ Bericht 12% gewijzigd door MaJo op 04-11-2023 13:47:15 ]
  dinsdag 7 november 2023 @ 08:11:14 #123
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_211219812
Hoewel ze qua ontwikkeling en gedrag al een tijdje een peuter is, heb ik vanochtend officieel een peuter uit bed gehaald O+
When ego leads, failure follows.
|| justdiggit.org ||
pi_211226681
Gefeliciteerd tgnd!

Hoe gaat het met de logopedie Seven en Lily?

Hier wel langzaam paar woordjes extra en meer onverstaanbaar gebrabbel.
pi_211227682
Hier had ik afgelopen nacht een doorslaapnacht, eindelijk weer eens. Ik lag er zelf om 21.15 uur in en om 6.00 uur werd ik wakker van mijn wekker, ik wist niet hoe ik het had. Tien minuten daarna begon peuter wel te miepen en was ze wakker, maar verder niets vannacht. :o

Kssssst Fokwet.
pi_211228225
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 20:44 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Hier had ik afgelopen nacht een doorslaapnacht, eindelijk weer eens. Ik lag er zelf om 21.15 uur in en om 6.00 uur werd ik wakker van mijn wekker, ik wist niet hoe ik het had. Tien minuten daarna begon peuter wel te miepen en was ze wakker, maar verder niets vannacht. :o

Kssssst Fokwet.
Hier zijn de goede slaapskills ineens stuk ;(. Ze is nu weer wakker. Vannacht door onweer 2,5 uur bezig geweest om haar slapend te krijgen. Er gebeurd zoveel in dat hoofdje momenteel.
pi_211232685
quote:
17s.gif Op dinsdag 7 november 2023 21:23 schreef douche-eendje het volgende:

[..]
Hier zijn de goede slaapskills ineens stuk ;(. Ze is nu weer wakker. Vannacht door onweer 2,5 uur bezig geweest om haar slapend te krijgen. Er gebeurd zoveel in dat hoofdje momenteel.
Ja, ik denk dat dit hier afgelopen week was. Inmiddels is ze weer beter gaan praten dan ze al deed. Ze roept nu allemaal 'dat is niet slim' en 'dat is helemaal fijn', ook steeds passend bij de context en situatie. :') :D
Ook de g- en r- gaan ineens goed vooraan in een woord, en de gr- is ze nu actief aan het oefenen (en ze verbetert zichzelf ook heel de tijd!), sch- hoorde ik vanochtend ook al. Kind, doe rustig...
pi_211232729
Het is vooral grappig als je je jongste opeens dezelfde woorden op dezelfde manier hoort zeggen als dat je oudste dat deed. Jommen (jongen) is daar één van.
pi_211233305
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2023 11:54 schreef Komkommerschijfje het volgende:

[..]
Ja, ik denk dat dit hier afgelopen week was. Inmiddels is ze weer beter gaan praten dan ze al deed. Ze roept nu allemaal 'dat is niet slim' en 'dat is helemaal fijn', ook steeds passend bij de context en situatie. :') :D
Ook de g- en r- gaan ineens goed vooraan in een woord, en de gr- is ze nu actief aan het oefenen (en ze verbetert zichzelf ook heel de tijd!), sch- hoorde ik vanochtend ook al. Kind, doe rustig...
Ja hier is ook zo'n sprong gaande. Ze zingt complete liedjes, maakt opmerkingen passend bij de situatie en speelt rollenspel met haar broer. Mega schattig.

Alleen moet de Pop altijd mee, dus vannacht lag ik met Anna, Nijntje en pop in bed. En een kwartier later kroop Bas bij mijn man er in :')
  woensdag 8 november 2023 @ 13:28:13 #130
500473 Morgane89
Omnomnomnivoor
pi_211233501
quote:
17s.gif Op woensdag 8 november 2023 13:05 schreef douche-eendje het volgende:

[..]
Ja hier is ook zo'n sprong gaande. Ze zingt complete liedjes, maakt opmerkingen passend bij de situatie en speelt rollenspel met haar broer. Mega schattig.

Alleen moet de Pop altijd mee, dus vannacht lag ik met Anna, Nijntje en pop in bed. En een kwartier later kroop Bas bij mijn man er in :')
Jaaa zo leuk! Hoe oud is jouw peuter?
Je staat niet in de OP ;)
pi_211234094
Mijn peuter kan sinds kort haar naam goed uitspreken, vind ik ook wel een mijlpaal.
  woensdag 8 november 2023 @ 14:47:27 #132
187137 Rozevla
Cees Chinees
pi_211234138
quote:
17s.gif Op dinsdag 7 november 2023 21:23 schreef douche-eendje het volgende:

[..]
Gewoon een uurtje buiten in de tuin donderen
Dying whore's cancer heater!!!!!!
pi_211235701
quote:
10s.gif Op woensdag 8 november 2023 14:42 schreef Smart_ass het volgende:
Mijn peuter kan sinds kort haar naam goed uitspreken, vind ik ook wel een mijlpaal.
Knap! De mijne kan dat nog niet :') het klinkt een beetje als Ohtah :D
pi_211235945
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2023 13:28 schreef Morgane89 het volgende:

[..]
Jaaa zo leuk! Hoe oud is jouw peuter?
Je staat niet in de OP ;)
Net 2, ze is van 7-10 :D . En mijn oudste is sinds afgelopen juni geen peuter meer, dus ik had een hele korte peuterpauze :P
  Moderator woensdag 8 november 2023 @ 18:09:19 #135
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_211235966
Aapie kan al een tijd zijn naam goed uitspreken en is het er niet mee eens als je hem anders noemt. Als je bijvoorbeeld zegt “jij bent echt een poeperd!” dan zegt hij zonder uitzondering “nee ik ben Aapie peuter!” :')
pi_211235981
quote:
10s.gif Op woensdag 8 november 2023 14:47 schreef Rozevla het volgende:

[..]
Gewoon een uurtje buiten in de tuin donderen
Goed plan, dm je adres maar zodat ik je tuin kan lenen :D . Mijn peuter kan namelijk heel goed opera-stijl gillen ^O^
pi_211235996
@MaJo, mag mijn jongste in de op? Anna, 7-10-2021
pi_211236284
quote:
1s.gif Op woensdag 8 november 2023 17:45 schreef Aure het volgende:

[..]
Knap! De mijne kan dat nog niet :') het klinkt een beetje als Ohtah :D
“Goed” is misschien wat overdreven, maar het is zeker een upgrade van jaajaa. Die "r" is gewoon lastig he :P
  woensdag 8 november 2023 @ 19:34:13 #139
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_211236971
Mijn peuter zegt haar naam al een tijdje goed, maar die is ook best makkelijk.
|| justdiggit.org ||
  woensdag 8 november 2023 @ 19:35:05 #140
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_211236985
En @MaJo, als je toch bezig bent mag je mij er ook inzetten met Bambi, 7-11-2021
|| justdiggit.org ||
pi_211237065
Anna zegt haar naam al een tijdje, alleen de r blijft moeilijk (Anna=fok!naam ;) ).

Ze heeft trouwens een talent voor namen onthouden en gebruiken. Ze weet de namen van alle kindjes en juffen van haar groep op het kinderdagverblijf bijvoorbeeld, en ook de lastige namen spreekt ze verstaanbaar uit.Ze is daarin wel een contrast met mijn oudste, dat is zo'n stil en rustig kind. Van Anna krijg ik grijze haren en een gehoorbeschadiging :')
pi_211239554
Hier ook, d-e. Namen van psz-genootjes gaan goed en van de kinderen bij de gastouder ook. Ook de namen van neefjes en nichtje zijn nu geen probleem meer. Eigen naam was tot drie weken terug lastig (ze noemde zichzelf steeds Foof), maar die is articulatorisch ook niet eenvoudig. Nu zegt ze hem keurig, met cluster fl- en een heerlijke huig-r, precies zoals ik het ook zeg. :') Confronterend hoe ze jouw spraak overnemen.
pi_211261855
Is er een verschil tussen monkeytown en ballorig qua peutervertier? Of hangt dat van de vestiging af?
We wilden maandag graag naar de dierentuin maar dat lijkt nu letterlijk in het water te gaan vallen :{
pi_211276283
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 november 2023 13:06 schreef Bottoms_up het volgende:
Is er een verschil tussen monkeytown en ballorig qua peutervertier? Of hangt dat van de vestiging af?
We wilden maandag graag naar de dierentuin maar dat lijkt nu letterlijk in het water te gaan vallen :{
Is heel erg wisselend per vestiging. Ik kijk vaak even op de website/fb en Google fotos van de locatie
pi_211280020
Helaas lig ik met een zieke maggie op bed dus mijn kleuter O+ is met zijn vader naar Monkey Town.

Hij is dit weekend heel erg verwend en het was ook veel voor het kleine ventje. Vrijdag afscheid kdv, zaterdag visite, gisteren feestje met de grootouders. Lego en hotwheels gekregen en straks komt nog een grote doos hubelino.

Het was een hele achtbaan die peutertijd. En nu hebben we een heerlijk eigenwijze kerel die morgen al een hele dag naar school gaat O+

Tot over 3 maanden, dan mag ik nog een ritje maken! :D
  Moderator maandag 13 november 2023 @ 14:22:53 #146
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_211281948
quote:
17s.gif Op woensdag 8 november 2023 18:11 schreef douche-eendje het volgende:
@:Majo, mag mijn jongste in de op? Anna, 7-10-2021
quote:
17s.gif Op woensdag 8 november 2023 19:35 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
En @:MaJo, als je toch bezig bent mag je mij er ook inzetten met Bambi, 7-11-2021
Done :Y
  Moderator maandag 13 november 2023 @ 14:25:02 #147
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_211281970
quote:
1s.gif Op maandag 13 november 2023 10:51 schreef Bottoms_up het volgende:
Helaas lig ik met een zieke maggie op bed dus mijn kleuter O+ is met zijn vader naar Monkey Town.

Hij is dit weekend heel erg verwend en het was ook veel voor het kleine ventje. Vrijdag afscheid kdv, zaterdag visite, gisteren feestje met de grootouders. Lego en hotwheels gekregen en straks komt nog een grote doos hubelino.

Het was een hele achtbaan die peutertijd. En nu hebben we een heerlijk eigenwijze kerel die morgen al een hele dag naar school gaat O+

Gefeliciteerd! Ik vind elke leeftijd tot nu toe leuk maar wat is 3 jaar een heerlijke leeftijd. Je kunt gewoon hele gesprekken houden met je peuter O+ Aapie zegt steeds van alles en zet dit dan kracht bij door te eindigen met "echt waar". Heerlijk toch _O_

Hier ook weer een zieke man, hoesten en koorts. Komt natuurlijk door dit rotweer...

Hopelijk is ie volgend weekend weer beter want dan gaan we een lang weekend naar Kaatsheuvel/Efteling. En beter is het minstens 1 dag droog :X
pi_211282230
Gefeliciteerd b_u! *O*
pi_211283414
Vorige week contact gezocht met de kinderopvang om de einddatum kinderopvang door te geven. De meid wordt groot! Nu nog zorgen dat ze letterlijk groot wordt, iets beter gaat eten hier.. :9

We hopen dat ze binnenkort in de volgende autostoel kan, zonder base.. Maar dan moet ze 15 kilo zijn en daar komt ze maar niet aan. :+ Circa 94 cm nu en 14,5 kilo.
  dinsdag 14 november 2023 @ 12:50:16 #150
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211292526
Hoe gaat het bij jullie met de schoolkeuze? Is dat al afgetikt? Hier in de gemeente worden open dagen georganiseerd en daar gaan we morgen naartoe.

Aan de hand van de voorgeschiedenis met de reguliere PSZ, wil ik Colin eigenlijk graag naar de vrije school sturen.
Alleen in onze gemeente gaat inschrijving op basis van postcode en de voorkeursscholen zijn allemaal regulier. De vrije school doet overigens niet mee aan dit systeem, maar daar is wel sprake van een wachtlijst voor komend jaar. Regulier onderwijs zie ik Colin niet in passen.

Nou is Colin geboren op 25 september en hij hoort dus bij de allerlaatste kinderen die nog komend schooljaar mee zouden draaien. En ondertussen is dus ook bevestigd dat hij achterloopt op zijn leeftijdsgenoten. Even los van welke school het zou worden: aan de hand van die conclusie, hoop ik eigenlijk een gesprek met de school aan te gaan over niet komend jaar, maar het jaar erop te starten.
Resistance is futile.
  dinsdag 14 november 2023 @ 12:51:48 #151
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211292557
quote:
1s.gif Op maandag 13 november 2023 10:51 schreef Bottoms_up het volgende:

Nog gefeliciteerd!
Resistance is futile.
  dinsdag 14 november 2023 @ 13:16:53 #152
500473 Morgane89
Omnomnomnivoor
pi_211292874
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 november 2023 12:50 schreef Seven. het volgende:
Hoe gaat het bij jullie met de schoolkeuze? Is dat al afgetikt? Hier in de gemeente worden open dagen georganiseerd en daar gaan we morgen naartoe.

Aan de hand van de voorgeschiedenis met de reguliere PSZ, wil ik Colin eigenlijk graag naar de vrije school sturen.
Alleen in onze gemeente gaat inschrijving op basis van postcode en de voorkeursscholen zijn allemaal regulier. De vrije school doet overigens niet mee aan dit systeem, maar daar is wel sprake van een wachtlijst voor komend jaar. Regulier onderwijs zie ik Colin niet in passen.

Nou is Colin geboren op 25 september en hij hoort dus bij de allerlaatste kinderen die nog komend schooljaar mee zouden draaien. En ondertussen is dus ook bevestigd dat hij achterloopt op zijn leeftijdsgenoten. Even los van welke school het zou worden: aan de hand van die conclusie, hoop ik eigenlijk een gesprek met de school aan te gaan over niet komend jaar, maar het jaar erop te starten.
Jeetje, dat klinkt ingewikkeld. Ik hoop dat het allemaal gaat lukken op de manier waar je zelf het beste gevoel bij hebt. :*

Hier lijkt het een makkie te worden: We vinden de basisscholen die hier vlakbij zijn allebei leuk. Er wordt gewerkt met plaatsingen (matchingrondes) en je kan voorkeuren opgeven. Bij beiden zijn er tot nu toe nooit wachtlijsten geweest. We willen hem inschrijven bij de school hier in de wijk en dat kan hier vanaf 2 jaar en 8 maanden, dus dat is in januari.
pi_211293873
quote:

Toevallig dus laatst ingeschreven en administratie rondom de kinderopvang gedaan. Maar we hebben het een soort van makkelijk. Dorp met één basisschool, totaal 70-80 kinderen. Dus plek is er, school is de enige op loopafstand. Als het totaal niet zou passen dan zou ik uiteraard wel verder zoeken, maar ik vind de afstand tot de school ook wel heel erg belangrijk. Dus hier niet echt advies over helaas..
  dinsdag 14 november 2023 @ 16:27:28 #154
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_211294660
quote:

Ik ken Colin natuurlijk niet maar je kunt ook overwegen om hem wel gewoon te laten starten, maar misschien niet iedere dag of halve dagen ofzo, misschien dat hij juist wel wat heeft aan school? Ik zou het zeker met die scholen bespreken als je ze bezoekt, dan weet je meteen hoe ze bij bepaalde dingen erin staan :)
En een goed gevoel bij de school is ook belangrijk, ook wat ze in huis hebben voor kinderen die wat achterlopen.

Hier hadden we bij beide opties een goed gevoel, 1 grotere school met meerdere specialisten in huis en mooi plein enzo, maar dat was helaas geen optie omdat de bso volzat. De andere school vond mijn zoon heel leuk, meteen spelen daar, veel kleinschaliger maar uiteindelijk maakte het voor ons niet zoveel uit omdat Koert het naar zijn zin heeft. Iedereen kent elkaar daar, dat is ook heel leuk. Belangrijkste is toch dat een kind het naar zijn zin heeft, imo.
  Moderator dinsdag 14 november 2023 @ 17:37:21 #155
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_211295261
Hier twijfelen we tussen twee scholen: de christelijke buurtschool of de Dalton school. De voorkeur heeft eigenlijk de tweede maar dan moet je de grote weg over en het gebouw is verouderd en te klein. De buurtschool heeft als voordeel dat het super dichtbij is maar ik ben geen fan van scholen met een geloofsovertuiging. Ik vind het maar lastig…

@Seven is Colin niet juist meer gebaad bij regulier onderwijs dan vrij onderwijs? Ik kan me voorstellen dat wanneer je te vrij wordt gelaten je het ook juist moeilijker krijgt.
pi_211295331
Grote zus zit op het Montessori onderwijs en we zijn zeer te spreken over de school en over het type onderwijs. A. gaat daar ook naar toe.
  dinsdag 14 november 2023 @ 17:52:14 #157
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211295354
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 17:37 schreef MaJo het volgende:
Hier twijfelen we tussen twee scholen: de christelijke buurtschool of de Dalton school. De voorkeur heeft eigenlijk de tweede maar dan moet je de grote weg over en het gebouw is verouderd en te klein. De buurtschool heeft als voordeel dat het super dichtbij is maar ik ben geen fan van scholen met een geloofsovertuiging. Ik vind het maar lastig…

@:Seven is Colin niet juist meer gebaad bij regulier onderwijs dan vrij onderwijs? Ik kan me voorstellen dat wanneer je te vrij wordt gelaten je het ook juist moeilijker krijgt.
Dalton is het inplannen van je eigen werk en zelfstandig werken. Daar had ik als kind wel baat bij gehad, mijn leraar Engels gaf altijd het huiswerk op voor het hele jaar en dan was ik binnen 2 weken klaar voor de rest van het jaar.

Vrije school heeft eigenlijk niks te maken met zelf je week kunnen plannen en keuzevrijheid in war je gaat doen.

Vrije school heeft veel meer focus op werken met je hoofd, hart en handen. Zij proberen bijvoorbeeld in de echte theorievakken wel eens een fysiek element te verwerken. Leren rekenen met klappen en stampen bijvoorbeeld. En meer dan regulier onderwijs is er ook focus op creatieve vakken (waaronder toneel) en meer aandacht voor natuur. Respect voor je omgeving en elkaar is denk ik op elke school wel, maar ik denk wel dat hier meer nadruk op ligt vanuit de antroposofische filosofie. Dit komt ook tot uiting in de vele vieringen, elke mogelijke feestdag wordt gevierd :P .
Resistance is futile.
  dinsdag 14 november 2023 @ 18:21:32 #158
149959 SQ
snelle trees
pi_211295614
Mijn kinderen zitten op een RK buurtschool (want ja, Brabant) en buiten de kerstviering na merk je er niks van hoor. Kinderen worden geenszins geïndoctrineerd met het geloof. Ik weet natuurlijk niet hoe dat bij jullie buurtschool zit @MaJo, maar als je er nog niet bent gaan kijken zou ik dat toch eerst eens doen voordat je het afschrijft op enkel het woordje "christelijk" ;)
disclaimer
  dinsdag 14 november 2023 @ 18:30:57 #159
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211295675
Ik zat op een Christelijke basisschool. Dat was bijbelverhalen in de kring, Christelijke liedjes, kerst en Pasen. Verder niet echt stevige nadruk maar het was wel elke dag iets.

Ik zou er zelf niet op afknappen, alleen wel checken of ze open minded zijn wat betreft homo acceptatie enzo. Te conservatief in de leer is niet mijn ding :P .
Resistance is futile.
pi_211295706
Maar daar zitten ook weer gradaties in vaak toch? Wij hadden in het dorp 1 openbare basisschool (waar ik op zat) en 4 christelijke basisscholen variërend van een beetje christelijk tot gereformeerd :P.
  dinsdag 14 november 2023 @ 18:35:17 #161
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211295707
Sun, Montessori vind ik ook interessant maar alleen aan de andere kant van de stad. Wat merk je van het Montessori aspect?
Resistance is futile.
pi_211295880
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 november 2023 18:35 schreef Seven. het volgende:
Sun, Montessori vind ik ook interessant maar alleen aan de andere kant van de stad. Wat merk je van het Montessori aspect?
Bedoel je op school?

Sowieso zelfstandigheid, maar daar staat het onderwijs ook bekend om. Vanaf groep 3 werd dat hier langzaam geïntroduceerd en nu in groep 6 moeten de kinderen op een maandag een planning maken voor de week en dat moet vrijdagmiddag klaar zijn. Kinderen werken naar hun niveau (en dat zou misschien wel fijn zijn voor Colin). Er wordt veel individueel gedaan. Oudere kinderen in de klas helpen de jongere. Je hebt op het Montessori groepen 1&2, 3&4&5 en 6&7&8. Toen N in groep 1 zat werden de kinderen van groep 2 gevraagd om jassen bij de kleintjes dicht te doen wanneer het niet ging. Of veters te strikken. Naar mate de kinderen ouder worden gaat het om helpen met werkjes. Montessori onderwijs zet ook in om pesten tegen te gaan, wat ik echt een pluspunt vind. En de pantoffels! Op het Montessori zitten de kinderen niet met schoenen aan in de klas, maar met pantoffels (of slippers).
  dinsdag 14 november 2023 @ 19:34:59 #163
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_211296301
quote:
Ik zie niet zo goed voor me wat je hebt aan een jaar later starten. Dat lijkt me alleen zinnig als hij dat jaar iets anders doet, wat hem verder brengt dan dat jaar in groep 1 zitten. Dus een of andere vorm van dagbehandeling/PSZ-achtigs, al dan niet gericht op zijn taalachterstand of zo. Maar een jaar langer thuis.., hij kan niet meer naar de gewone peuterspeelzaal dan. Dus hoe wil je dat hij dan doorgaat met zich ontwikkelen, praten en spelen met leeftijdsgenoten? En hoe zie je dat voor je met werk?
  dinsdag 14 november 2023 @ 19:36:50 #164
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_211296328
Wij zijn overigens tot nu toe redelijk tevreden over de buurtschool. We hebben gekozen voor gemak, loopafstand. Voorwaarde was wel dat we een goed gevoel hadden bij die school, maar toen dat zo was na de open dag hebben we niet meer verder gekeken.
Waar we voor vielen: los van een ruim opgezet gebouw, was dat een fijne benaderbare directeur en een (voor zover te beoordelen) stabiel en harmonieus team. Dat blijkt tot nu toe allemaal zeker te kloppen. Of het vervolgens de beste school is voor je kind ontdek je toch pas in de jaren daarna.
  dinsdag 14 november 2023 @ 19:42:03 #165
319308 Tink89
To live is to dance
pi_211296430
Mijn kind zit op de katholieke school hier in het dorp ook met pantoffels in de klas. Niet elke dag, maar als ze wil, is er geen enkel probleem. Op donderdag sowieso altijd, dan heeft ze regenlaarzen aan omdat ze naar het bos gaan en dat speelt niet fijn.

En plannen doet ze ook in groep 2 al. Ze krijgen een weektaak en die moet donderdagmiddag af zijn.

Als er hier agora-onderwijs was, zou ik dat serieus overwogen hebben, maar prul krijgt nu ook echt top begeleiding op de klassieke school hier. Een hb-specialist in huis, een juf die haar echt goed begeleidt, muziek van een vakdocent, elke week naar het bos... En een kerstviering in de klas en een paaspad. En dat is het wel zo'n beetje qua religie. Dus staar je niet blind op het woordje christelijk Majo. In jullie geval zou ik ook zeker vragen wat ze kunnen en in huis hebben voor een kindje met een voorsprong btw.

En dichtbij huis O+

Edit: overigens ben je met 25 september niet overal de laatste. Hier ligt de grens bij 1 januari en kijken ze per kind wat passend is.
pi_211296448
quote:

Kun je me uitleggen hoe dat werkt, ik want dacht dat je in Nederland zodra je 4 wordt instroomt? Of hoe werkt dat? Ik zit er hier juist mee dat 1 september de cut-off is en Bubbles is van 30 september waardoor ze dus een heel jaar móet wachten en wij willen dat juist niet. Beetje omgekeerde situatie dus :P.
  dinsdag 14 november 2023 @ 19:44:44 #167
149959 SQ
snelle trees
pi_211296484
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 19:36 schreef Lemijn het volgende:
Wij zijn overigens tot nu toe redelijk tevreden over de buurtschool. We hebben gekozen voor gemak, loopafstand. Voorwaarde was wel dat we een goed gevoel hadden bij die school, maar toen dat zo was na de open dag hebben we niet meer verder gekeken.
Waar we voor vielen: los van een ruim opgezet gebouw, was dat een fijne benaderbare directeur en een (voor zover te beoordelen) stabiel en harmonieus team. Dat blijkt tot nu toe allemaal zeker te kloppen. Of het vervolgens de beste school is voor je kind ontdek je toch pas in de jaren daarna.
Jup. Wij hadden onze oudste ook op montessori. Heel bewust gekozen, goed gevoel bij, maar voor haar was dat echt een drama. De klassieke school past echt veel beter bij haar. Die zelfstandigheid kan ook overweldigend zijn voor een kind, zeker een kind dat veel bevestiging nodig heeft.
disclaimer
  dinsdag 14 november 2023 @ 19:45:53 #168
319308 Tink89
To live is to dance
pi_211296507
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 november 2023 19:42 schreef Smart_ass het volgende:

[..]
Kun je me uitleggen hoe dat werkt, ik want dacht dat je in Nederland zodra je 4 wordt instroomt? Of hoe werkt dat? Ik zit er hier juist mee dat 1 september de cut-off is en Bubbles is van 30 september waardoor ze dus een heel jaar móet wachten en wij willen dat juist niet. Beetje omgekeerde situatie dus :P.
Je stroomt in als je jarig bent. Maar er is wel ergens een moment waarop je niet meer telt als een heel jaar meegedaan. Dus kinderen die in februari jarig zijn, doen feb-aug groep 1, dan nog een heel jaar groep 1 en dan een jaar groep 2 enz. Maar kindjes uit september (en bij ons dus tot uiterlijk 1 januari) tellen wel als een heel jaar meegedaan en gaan dus na de eerste zomervakantie naar groep 2.
pi_211296577
Ah oke, duidelijk.
  dinsdag 14 november 2023 @ 19:52:39 #170
149959 SQ
snelle trees
pi_211296644
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 november 2023 19:42 schreef Smart_ass het volgende:

[..]
Het gaat om het doorstromen van de kleuters naar groep 3 denk ik. Vroeger lag de afkapgrens in Nederland ook in september ergens, maar ze gaan er tegenwoordig flexibeler mee om. Mijn oudste is van oktober 2014 en die heeft 3 jaar kleuters gedaan, maar ze heeft ook een vriendin in haar klas van 1 december 2015 bijvoorbeeld.

Voor Colin kan dat ook nog een optie zijn natuurlijk. Als de juffen na 2 jaar kleuteren denken dat hij gebaat is bij een jaar extra kleuterschool dan kan dat ook gewoon. Als een kind er nog niet klaar voor is moet het niks. Maar ik zou zeker geen jaar later starten. Want zoals gezegd, dan wordt het verschil alleen maar groter.

[ Bericht 6% gewijzigd door SQ op 14-11-2023 19:58:41 ]
disclaimer
  dinsdag 14 november 2023 @ 19:59:36 #171
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_211296802
Ja de afkap is al jaren officieel 1 januari maar sommige scholen houden hun eigen grens aan of noemen iedereen na de herfstvakantie een bespreekgeval. In ieder geval is het dan in Colins geval logischer om een jaar langer te kleuteren dan om een jaar later te starten. Maar wel/niet naar groep 3 is een vast onderwerp bij de oudergesprekken in groep 2 dus dat komt dan vanzelf langs.

edit: wat SQ edit dus. en het is ook typisch zoiets wat je niet zelf moet willen uitvogelen maar vooral lekker moet gaan bespreken op de scholen zelf :) en wat dus goede vragen zijn juist op open dagen.
pi_211296895
Bij mijn oudste op school ga je (bij 4 jaar worden tussen juli en december) 'automatisch' van groep 1 naar groep 2, en in groep 2 wordt voor de OND-kinderen (oktober, november, december) goed gekeken of ze sociaal-emotioneel en cognitief toe zouden zijn aan groep 3 aan het eind van hun tweede schooljaar.

Hier een katholieke school overigens, maar dat is niet erg te merken vind ik. Het verschilt qua normen en waarden en dingen die gedaan worden aan de feestdagen zeer weinig van de dingen die ik me herinner van mijn eigen schooltijd op een openbare school. Er wordt wel carnaval gevierd, dat is denk ik het grootste verschil :+

Verder lees ik over het montessorionderwijs veel dingen die ook bij mijn oudste op school gebeuren. Oudste kleuters die jongste kleuters helpen, pesten (proberen) tegen (te) gaan doet volgens mij ook elke school wel tegenwoordig, weektaak hebben ze bij ons ook...

Bij ons was de belangrijkste overweging in de schoolkeuze het gevoel dat we zelf kregen van/bij de school en de extra mogelijkheden met betrekking tot begeleiding bij kinderen die voorlopen, maar ook kinderen die meer moeite hebben. Plan daarom vooral een rondleiding/kennismaking op een schooldag, dan kun je gelijk een kijkje nemen. Vraag andere ouders naar hun ervaringen. Maar schrijf een school niet direct af op "de geloofsovertuiging", het hoeft tegenwoordig, zeker in de meeste dorpen en steden, echt niet meer zo expliciet aanwezig te zijn als vroeger.
pi_211296901
Hier zijn er eind januari open dagen en avonden. Wij hebben in het dorp twee scholen, christelijk en openbaar. De christelijke school heeft 400 leerlingen, de openbare 80-90. Nogal een verschil. De christelijke school staat goed bekend, veel verhalen van ouders die heel tevreden zijn. Ook zijn er veel meer mogelijkheden met betrekking tot extra begeleiding, zowel voor kinderen die wat meer herhaling nodig hebben als voor pluswerk en meerbegaafdheid/HB.
Ik wil beide scholen zien en ervaren, maar denk voor nu dat christelijk beter gaat passen. Ik ben wel fan van klassikaal optrekken en 1 vaste groep, geen verschillende bouwen bij elkaar.
pi_211296998
Ik heb Anna vooraangemeld op dezelfde RKschool als waar Bas zit. Bas gaat er met veel plezier naartoe en is helemaal blij met een meester *) in groep 1/2. Ze gaan veel naar het bos (moeten laarzen op school hebben staan), spelen veel buiten, volgen de methode van de kleuteruniversiteit en ook de schoolbrede resultaten zijn goed. Muziekles, drama, gym, schooltuin etc. Bas klaagt vooral dat de schooldag te snel voorbij is en dat hij nog niet zelf kan lezen :+. Verder is de keuze hier niet reuze, voor andere vormen van RK of standaard openbaar onderwijs moeten we een stuk verder weg en dat vinden wij geen goede optie. Ik vind het fijn dat vriendjes en vriendinnetjes nu al om de hoek wonen en er veel na schooltijd gespeeld kan worden :)

Anna heeft net 2 wenochtenden psz achter de rug en ze merken daar al direct dat ze de contra is van haar grote broer :D.
pi_211297283
Zelfde als lemijn, enkel bij de school vlakbij gaan kijken en het gevoel was goed. De poort voor de kleuters is max 200m lopen en bijna alle kinderen uit de wijk gaan daar.
Nu hebben we in het dorp ook geen enorme keuze: 3 RK en 1 openbaar. Dit is de grootste school en er is best veel begeleiding.
Ik zag deze ochtend ook een meisje pantoffels aandoen nadat ze haar laarzen uitdeed. Stond ook een schoenenrek in de gang dus zal er normaal zijn.
School heeft als cut off 1 oktober maar is flexibel.
Ik heb zelf dik 20 jaar RK onderwijs gehad en ik ben er niet katholiek uitgekomen :P
pi_211297369
Hier begin dit jaar al 3 scholen bezocht op de open dag. Een christelijke, een RK en een dalton. De keuze vind ik nog lastig dus we gaan nog is bij elke school specifiek kijken. Het beste gevoel had ik bij de dalton, maar die is direct ook het verst weg wat ik een nadeel vind. De christelijke vond ik wel vrij actief christelijk. RK had ik de minste klik mee toen qua verhaal.

Purk is van half oktober. Wat ik ervan begreep is dat door naar groep 3 tenzij niet geschikt geacht, steeds meer de standaard wordt.

Mijn plan is om eens goed te informeren bij buren en vrienden tav ervaringen met de diverse scholen.

Ik vind het lastig zeker omdat het ook nog helemaal niet zeker is dat wij nog wonen waar we nu wonen tegen de tijd dat Purk naar school gaat.
  dinsdag 14 november 2023 @ 20:39:02 #177
149959 SQ
snelle trees
pi_211297430
Niet geschikt geacht klinkt wel heel bot hoor :D ze kijken wel echt naar het kind, hoe staat het er sociaal- emotioneel voor. En dat kunnen ook heel slimme kinderen zijn.
disclaimer
pi_211297863
Hier een boel keuzes in scholen en zijn we niet gegaan voor de scholen die het dichtst bij zitten, maar hebben we vooral gekeken naar wat voor soort school het was. Dat kan ook makkelijker natuurlijk, omdat ook scholen die verder weg zitten, niet per se heel ver zijn. Veel is relatirf in de buurt in de stad :P Uiteindelijk de keuze gemaakt voor een school met tweetalig onderwijs, op 15 minuutjes fietsen van huis. Maar het is echt een heerlijke school en Jip zit in een hele fijne groep met idem juf. Dus het is die 15min fietsen helemaal waard :P
  dinsdag 14 november 2023 @ 21:42:37 #179
149959 SQ
snelle trees
pi_211298013
Ik vind 15 minuten fietsen nog best pittig. Maar goed, het contrast met 2 minuten lopen is in dat geval ook wel erg groot.

Ik vind het fijn dat ze in principe gewoon alleen maar school kunnen. Dat biedt voor de toekomst ook perspectief.
disclaimer
pi_211298270
Op zich kan het ook in 10min als de stoplichten een beetje mee zitten :P

Hier zit ook wel een school op 5min loopafstand, maar daar had ik geen fijn gevoel bij. En door de grote drukke kruising ook niet per se een school waar ze snel alleen naar toe kunnen, dus dat speelde hier niet echt een rol in de keuze. Dat is dan weer een nadeel van in het centrum wonen.
  dinsdag 14 november 2023 @ 22:16:16 #181
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211298411
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 19:34 schreef Lemijn het volgende:

[..]
Ik zie niet zo goed voor me wat je hebt aan een jaar later starten. Dat lijkt me alleen zinnig als hij dat jaar iets anders doet, wat hem verder brengt dan dat jaar in groep 1 zitten. Dus een of andere vorm van dagbehandeling/PSZ-achtigs, al dan niet gericht op zijn taalachterstand of zo. Maar een jaar langer thuis.., hij kan niet meer naar de gewone peuterspeelzaal dan. Dus hoe wil je dat hij dan doorgaat met zich ontwikkelen, praten en spelen met leeftijdsgenoten? En hoe zie je dat voor je met werk?
Kinderopvang ipv peuterspeelzaal, is het idee. Vandaag ook een balletje opgegooid bij de logopedist, die had ook nog wel wat ideeën over een zinvolle invulling van zo'n gap year.
Resistance is futile.
  dinsdag 14 november 2023 @ 22:18:31 #182
149959 SQ
snelle trees
pi_211298440
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 november 2023 22:16 schreef Seven. het volgende:

[..]
Kinderopvang ipv peuterspeelzaal, is het idee. Vandaag ook een balletje opgegooid bij de logopedist, die had ook nog wel wat ideeën over een zinvolle invulling van zo'n gap year.
Da's best een duur grapje volgens mij.
Maar nog steeds, waarom? Welk voordeel geeft het Colin?
disclaimer
  dinsdag 14 november 2023 @ 22:19:51 #183
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211298468
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 november 2023 19:42 schreef Tink89 het volgende:
Mijn kind zit op de katholieke school hier in het dorp ook met pantoffels in de klas. Niet elke dag, maar als ze wil, is er geen enkel probleem. Op donderdag sowieso altijd, dan heeft ze regenlaarzen aan omdat ze naar het bos gaan en dat speelt niet fijn.

En plannen doet ze ook in groep 2 al. Ze krijgen een weektaak en die moet donderdagmiddag af zijn.

Als er hier agora-onderwijs was, zou ik dat serieus overwogen hebben, maar prul krijgt nu ook echt top begeleiding op de klassieke school hier. Een hb-specialist in huis, een juf die haar echt goed begeleidt, muziek van een vakdocent, elke week naar het bos... En een kerstviering in de klas en een paaspad. En dat is het wel zo'n beetje qua religie. Dus staar je niet blind op het woordje christelijk Majo. In jullie geval zou ik ook zeker vragen wat ze kunnen en in huis hebben voor een kindje met een voorsprong btw.

En dichtbij huis O+

Edit: overigens ben je met 25 september niet overal de laatste. Hier ligt de grens bij 1 januari en kijken ze per kind wat passend is.
Wat is Agora onderwijs?

En goed om te weten, op de vrije school is de cut off dus 1 oktober.
Resistance is futile.
  dinsdag 14 november 2023 @ 22:20:39 #184
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211298475
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 november 2023 22:18 schreef SQ het volgende:

[..]
Da's best een duur grapje volgens mij.
Maar nog steeds, waarom? Welk voordeel geeft het Colin?
Niet al vanaf de kleuterschool mijlen achterlopen als jongste met een achterstand.

En duur.. Tja. We betalen nu 200 euro voor PSZ want we hebben geen recht op KOT. Dat zou dan 300 euro worden voor 2 dagdelen.
Resistance is futile.
  dinsdag 14 november 2023 @ 22:24:19 #185
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211298519
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 november 2023 19:52 schreef SQ het volgende:

[..]
Het gaat om het doorstromen van de kleuters naar groep 3 denk ik. Vroeger lag de afkapgrens in Nederland ook in september ergens, maar ze gaan er tegenwoordig flexibeler mee om. Mijn oudste is van oktober 2014 en die heeft 3 jaar kleuters gedaan, maar ze heeft ook een vriendin in haar klas van 1 december 2015 bijvoorbeeld.

Voor Colin kan dat ook nog een optie zijn natuurlijk. Als de juffen na 2 jaar kleuteren denken dat hij gebaat is bij een jaar extra kleuterschool dan kan dat ook gewoon. Als een kind er nog niet klaar voor is moet het niks. Maar ik zou zeker geen jaar later starten. Want zoals gezegd, dan wordt het verschil alleen maar groter.
Alleen op een vrije school blijven kinderen in principe nooit zitten. Ik zie niet hoe het verschil groter gaat worden door hem een jaar langer te laten peuteren trouwens.
Resistance is futile.
  dinsdag 14 november 2023 @ 22:24:53 #186
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_211298526
Heb je wel al geïnformeerd of het überhaupt kan? Bij onze opvangorganisatie namelijk niet, die willen die plekken gebruiken voor kinderen tot 4 jaar. Ik mocht destijds mijn vierjarige nog net 5 weken of zo op de opvang houden ipv over te stappen naar de BSO, toen hij in de zomervakantie 4 jaar werd. Maar alleen omdat de wachtlijst dat toeliet.

Voor kinderen die niet toe zijn aan regulier onderwijs met 4 jaar zijn goede alternatieven beschikbaar. Als je je hier zorgen over maakt, zou ik contact opnemen met integrale vroeghulp in je regio. Die zitten erop.

edit: linkje naar informatie over integrale vroeghulp
pi_211298671
Nog een toevoeging op mijn vorige post: als in groep 1 al blijkt dat een kind meer tijd nodig heeft ondanks dat het in juli/augustus/september jarig is, blijft het gewoon een jaar langer kleuteren. Het tweede jaar wordt dan een combinatie van groep 1 en groep 2 activiteiten, passend bij wat het kind aankan. Het derde jaar is dan (als alles goed gaat) wel echt groep 2.

Bij mijn zoon in de klas zit een meisje dat groep 1 nu voor de tweede keer doet en zij komt nu goed mee, waar ze vorig jaar echt nog wel moeite mee had (o.a. door een taalachterstand en wat andere uitdagingen). Maar dat ze vorig jaar ook al mee heeft gedaan op school, heeft haar ook al goed geholpen. Alleen ze kleutert nu dus een jaartje extra ^O^

Reguliere kinderopvang nadat een kind 4 jaar is geworden is vaak niet mogelijk, in ieder geval niet bij de (grote) organisatie waar wij zitten. Heeft volgens mij iets met verzekeringen te maken. Dus dat zou ik wel echt heel goed uitzoeken en goed over de voor- en nadelen nadenken.
  dinsdag 14 november 2023 @ 22:44:43 #188
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211298733
Goed en leuk om alle afwegingen hier te lezen trouwens.

Ik ga in ieder geval vragen hoe ze omgaan met de overgang naar groep 3 op de vrije school ^O^ . Maar als het principe ook daar is dat alle kinderen die overgang maken, dan wil ik wel graag met ze overleggen of Colin later in kan stromen.

Principes als zelf de week plannen vind ik overigens ook hele goede ervaringen om een kind mee te geven. Maar ik betwijfel of Colin daar ooit op gaat gedijen :+ .

Jenaplan heb ik ook overwogen, juist omdat er met stamgroepen gewerkt wordt. Voor Colin zou het goed zijn om te ervaren hoe het is om de oudste, de middelste en de jongste te zijn in een groep, in plaats van de enige ;) . Maar de 2 Jenaplanscholen staan in de wijk waar we nu wonen en dat is 15-20 minuten fietsen nadat we verhuizen over 6 weken. Ik wil dat Colin straks zonder drempels kan spelen bij klasgenootjes die in de buurt wonen, dus die optie valt helaas af.
Resistance is futile.
  dinsdag 14 november 2023 @ 22:47:50 #189
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211298765
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 22:24 schreef Lemijn het volgende:
Heb je wel al geïnformeerd of het überhaupt kan? Bij onze opvangorganisatie namelijk niet, die willen die plekken gebruiken voor kinderen tot 4 jaar. Ik mocht destijds mijn vierjarige nog net 5 weken of zo op de opvang houden ipv over te stappen naar de BSO, toen hij in de zomervakantie 4 jaar werd. Maar alleen omdat de wachtlijst dat toeliet.

Voor kinderen die niet toe zijn aan regulier onderwijs met 4 jaar zijn goede alternatieven beschikbaar. Als je je hier zorgen over maakt, zou ik contact opnemen met integrale vroeghulp in je regio. Die zitten erop.

edit: linkje naar informatie over integrale vroeghulp
Thanks voor de link. Gaat op de lijst om uit te zoeken allemaal :s) .
Resistance is futile.
pi_211298781
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 november 2023 20:39 schreef SQ het volgende:
Niet geschikt geacht klinkt wel heel bot hoor :D ze kijken wel echt naar het kind, hoe staat het er sociaal- emotioneel voor. En dat kunnen ook heel slimme kinderen zijn.
Het was niet bot bedoelt, maar het staat er te kort geformuleerd ja. Ik bedoelde meer dat relatief kort kleuteren voor sommige kinderen minder geschikt is.
Ik denk ook helemaal niet dat het negatief is voor sommige kinderen. Zelf was ik omdat ik van september ben altijd een van de jongste van de klas. Terugkijkend nu wellicht niet perse een voordeel als je ook wat verlegen en klein van stuk bent als kind.

Seven wat is je overweging om hem pas met 5 in te laten stromen? Ik zou denken dat hij in bijna een jaar “hele dagen” kleuterschool veel meer kan leren dan in 2 ochtendjes per week op de kinderopvang. En bijna 3 jaar kleuteren telt niet al blijven zitten naar mijn weten.
  dinsdag 14 november 2023 @ 22:55:01 #191
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_211298860
Het lijkt me een denkfout dat later starten op de basisschool automatisch betekent later naar groep 3. Dat gaat op basis van geboortedatum, in combinatie met of een kind eraan toe is.

Later starten in de hoop dat hij later naar groep 3 gaat klinkt als een soort self fulfilling prophecy: we geven hem een zodanige achterstand op zijn leeftijdsgenoten dat hij zeker een jaar achterloopt en dan de oudste is en dan komt het goed.

Sorry dat ik hier zoveel over post maar ik vind je overwegingen gewoon heel fascinerend. Houd ons op de hoogte! En hoe gaat het met de logopedie?
pi_211299012
@Seven. Ik snap opzich de gedachtengang wel. Hier werkt het dus zo dat wanneer een kind na 1 september jarig is, ze (in de meeste staten) een jaar moeten wachten. Dat betekent dus dat ze met 5 jaar starten en deze kinderen blijven dus een jaar langer op de kinderopvang of thuis. En deze kinderen komen over het algemeen ook prima terecht hoor, en het is voor sommige kinderen die minder makkelijk/snel meekomen (zoals Colin misschien) vaak juist heel goed zei onze pediatrician.

Maar hij kan dus niet een extra jaar naar de peuterspeelzaal? Leerplichtig is hij pas vanaf 5 toch?
  dinsdag 14 november 2023 @ 23:24:16 #193
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211299184
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 22:49 schreef LauriLynne het volgende:

Seven wat is je overweging om hem pas met 5 in te laten stromen? Ik zou denken dat hij in bijna een jaar “hele dagen” kleuterschool veel meer kan leren dan in 2 ochtendjes per week op de kinderopvang. En bijna 3 jaar kleuteren telt niet al blijven zitten naar mijn weten.
Paar dingen:

Colin ligt volgens mijn eigen inschatting zeker 6-12 maanden achter qua taalontwikkeling. En ook sociaal emotioneel jong in zijn gedrag. Dat komt ook naar voren uit het onderzoek naar de algemene en spraak-taalontwikkeling. Dus waarom hem dan naar een (reguliere) basisschool brengen omdat 4-jarigen nu eenmaal naar school gaan, wetende dat hij eigenlijk nog geen 4 is? Dan heb ik liever dat hij volgend schooljaar zijn klasgenoten goed kan bijhouden, in plaats van dat we hem gaan overvragen door de achterstand op zijn leeftijdsgenoten proberen in te halen.

Wachtlijst bij de vrije school voor komend schooljaar (dus zeer kleine kans op een plekje). En ook weten dat Colin dan volgens mij niet komend jaar al zou beginnen, als hij dus 6 dagen later geboren was. Voor het jaar erop is van een wachtlijst geen sprake.

Verder de overtuiging dat vrije school het beste past bij Colin. Met name het stuk hoofd, handen, hart alledrie even belangrijk.

En we hebben al veel vaker met dit bijltje gehakt in mijn kant van de familie. De helft van ons heeft een wat atypische ontwikkeling als kind, waardoor het wel eens schuurt met de verwachtingen op de basisschool en middelbare school. Een jaartje extra kleuteren is in mijn familie geen uitzondering. Een jaartje later of een jaartje extra heeft 0 invloed op je leven als volwassene. Maar niet de kans krijgen om op je eigen tempo te ontwikkelen heeft een enorme impact.

Colin kan absoluut veel leren op de basisschool, als hij daar aan toe is. Maar ik geloof dat hij vooral ook gaat leren wat hij allemaal nog niet kan, als hij naar een school moet waar hij zijn klasgenoten niet bij kan houden.
Resistance is futile.
pi_211299250
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 november 2023 23:24 schreef Seven. het volgende:

[..]
Wachtlijst bij de vrije school voor komend schooljaar (dus zeer kleine kans op een plekje). En ook weten dat Colin dan volgens mij niet komend jaar al zou beginnen, als hij dus 6 dagen later geboren was. Voor het jaar erop is van een wachtlijst geen sprake.

Ik denk dat je hier een denkfout maakt: de “cut off” op 1 oktober ging volgens mij over het wel of niet automatisch doorstromen naar de volgende groep (tenzij niet verantwoord vanwege ontwikkeling o.i.d.).

Ik heb nog even rond gezocht en kan eigenlijk nergens vinden dat kinderen na hun vierde verjaardag nog naar een reguliere opvang kunnen omdat ze dan normaal gesproken naar de basisschool gaan en gebruik maken van een buitenschoolse opvang. Zou dat echt goed nakijken als ik jou was en desnoods (een) organisatie(s) in jullie buurt benaderen met deze vraag. Of de integrale vroeghulp zoals genoemd.
  dinsdag 14 november 2023 @ 23:46:57 #195
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211299376
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 22:55 schreef Lemijn het volgende:
Het lijkt me een denkfout dat later starten op de basisschool automatisch betekent later naar groep 3. Dat gaat op basis van geboortedatum, in combinatie met of een kind eraan toe is.

Later starten in de hoop dat hij later naar groep 3 gaat klinkt als een soort self fulfilling prophecy: we geven hem een zodanige achterstand op zijn leeftijdsgenoten dat hij zeker een jaar achterloopt en dan de oudste is en dan komt het goed.

Sorry dat ik hier zoveel over post maar ik vind je overwegingen gewoon heel fascinerend. Houd ons op de hoogte! En hoe gaat het met de logopedie?
Voor de vrije school moet nog blijken of dat zo werkt. In principe blijft een kind niet zitten, zo lees ik in de schoolgids. Ik ga dit checken maar als dat zo is, dan zou hij dus juist op de vrije school mogelijk 8 jaar lang achter de feiten aan lopen als er geen optie is tot een jaar extra kleuteren. En op een reguliere school bestaat die mogelijkheid dus weer wel.

Dus ja, dat is een self-fulfilling prophecy ;) . Voor Colin is dat niet erg, hij zal er alleen maar voordeel bij hebben als we voor hem komend schooljaar een alternatief aanbieden. Ik vind het wel belangrijk dat hij meer met leeftijdsgenoten in contact komt dan nu. Dus beter nadenken over het alternatief is wel belangrijk.

Logopedie gaat heel goed en ook heel erg leuk traject om te doen, hij maakt grote stappen nu. Het is de bedoeling dat hij leidt in het spel, wij kijken/wachten/luisteren en interpreteren en benoemen. Als we hem imiteren in het spelen, is het ineens best makkelijk om contact te maken met hem (hij is nogal van het negeren). We horen ineens af en toe 3 woorden zinnen. En hij heeft duidelijk een sprong gemaakt sinds we hiermee begonnen zijn. Hij zit veel beter in zijn vel.

En geen probleem hoor, je stelt de juiste vragen ook :) . Voor de besluitvorming alleen maar waardevol.
Resistance is futile.
  dinsdag 14 november 2023 @ 23:54:19 #196
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211299414
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 23:32 schreef eponine het volgende:

[..]
Ik denk dat je hier een denkfout maakt: de “cut off” op 1 oktober ging volgens mij over het wel of niet automatisch doorstromen naar de volgende groep (tenzij niet verantwoord vanwege ontwikkeling o.i.d.).

Ik heb nog even rond gezocht en kan eigenlijk nergens vinden dat kinderen na hun vierde verjaardag nog naar een reguliere opvang kunnen omdat ze dan normaal gesproken naar de basisschool gaan en gebruik maken van een buitenschoolse opvang. Zou dat echt goed nakijken als ik jou was en desnoods (een) organisatie(s) in jullie buurt benaderen met deze vraag. Of de integrale vroeghulp zoals genoemd.
De cut off voor inschrijving op de vrije school is 1 oktober. Eigenlijk is cut off geen goed woord. Voor kinderen die geboren zijn voor 1 oktober 2020, geldt een wachtlijst en advies om in te schrijven op een andere school. Colin is van 25 september, dus als hij 6 dagen later was, zou hij doorschuiven naar de volgende klas (overigens kent vrije school geen groep 1 t/m 8 maar kleutergroepen en dan jaar 1 t/m 6 ipv groep 3 t/m 8).

Maar dat gaan we dus morgen allemaal zien.

En ik denk dat de integrale vroeghulp de beste optie is. De logopediste had het ook over PSZ achtige groepen voor kinderen die allemaal uitdagingen hebben in taalontwikkeling, waarin bijvoorbeeld ook wel met gebaren gewerkt word en zo'n hele groep wat extra taalondersteuning krijgt. Dat is overigens geen VVE PSZ. Ook een mooie optie om te bekijken.
Resistance is futile.
  woensdag 15 november 2023 @ 00:03:20 #197
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211299451
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 november 2023 23:07 schreef Smart_ass het volgende:
@:seven. Ik snap opzich de gedachtengang wel. Hier werkt het dus zo dat wanneer een kind na 1 september jarig is, ze (in de meeste staten) een jaar moeten wachten. Dat betekent dus dat ze met 5 jaar starten en deze kinderen blijven dus een jaar langer op de kinderopvang of thuis. En deze kinderen komen over het algemeen ook prima terecht hoor, en het is voor sommige kinderen die minder makkelijk/snel meekomen (zoals Colin misschien) vaak juist heel goed zei onze pediatrician.

Maar hij kan dus niet een extra jaar naar de peuterspeelzaal? Leerplichtig is hij pas vanaf 5 toch?
Ja klopt, extra jaar PSZ is blijkbaar niet iets dat normaal gesproken kan (optie had ik nog niet onderzocht ook). En leerplicht geldt pas vanaf 5 jaar.

Overigens zie ik dat Colin qua motorische ontwikkeling wel altijd bij de vroegste kinderen zit, was als baby al. Cognitief vind ik lastiger in te schatten. Ik wil heel graag geloven dat het een slim jochie is :s) , maar eigenlijk kun je dat pas weten als hij eenmaal fatsoenlijk praat. Testjes afnemen heeft hij geen zin in, het ziekenhuis is hij al klaar mee zodra we de parkeerplaats op rijden :') .
Resistance is futile.
pi_211299740
Die testjes zou ik ook geen zin in hebben hoor, ik begrijp Colin wel. Zijn altijd genoeg interessantere dingen gaande en wie is er nu fan van ziekenhuizen :P.
Ik hoop in ieder geval dat je er uitkomt en dat je een passende oplossing vindt, maar daar ben ik niets bang voor.
pi_211300112
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 20:34 schreef LauriLynne het volgende:
Hier begin dit jaar al 3 scholen bezocht op de open dag. Een christelijke, een RK en een dalton. De keuze vind ik nog lastig dus we gaan nog is bij elke school specifiek kijken. Het beste gevoel had ik bij de dalton, maar die is direct ook het verst weg wat ik een nadeel vind. De christelijke vond ik wel vrij actief christelijk. RK had ik de minste klik mee toen qua verhaal.

Purk is van half oktober. Wat ik ervan begreep is dat door naar groep 3 tenzij niet geschikt geacht, steeds meer de standaard wordt.

Mijn plan is om eens goed te informeren bij buren en vrienden tav ervaringen met de diverse scholen.

Ik vind het lastig zeker omdat het ook nog helemaal niet zeker is dat wij nog wonen waar we nu wonen tegen de tijd dat Purk naar school gaat.
Laurilynne, woon jij nou in dezelfde stad als waar wij werkten? ;-)
Zoja, waar heb je gekeken voor school? Je mag me ook appen erover ivm privacy

Ik heb nog niet gekeken voor J. Geen idee waar te beginnen. Vind t ook lastig omdat we wsch verhuisd zijn tegen de tijd dat hij 4 wordt. Al weet ik ook niet waar we dan wonen. Hoe zouden jullie dat aanpakken?

Ik heb zelf als kind montessori onderwijs gehad, andere vormen ken ik niet. Maar dat moet je liggen en ik heb geen idee wat bij J past of hoe ik daarachter kom.

Tips waar te beginnen? En vooral, wanneer?
pi_211300206
Ik zou in ieder geval wel alvast rond kijken waar je nu woont of wat onderweg naar werk oid zit. Dat kan natuurlijk ook nog een optie zijn. Inschrijven mag pas vanaf 3 jaar en ik zou wel inschrijven op in ieder geval één school. En zodra je weet waar je gaat wonen zou ik daar gaan rondkijken. Er zijn vaak wel plekjes voor instromers ivm bijv verhuizen. En vergeet de bso niet! Ook ivm eventuele voorschoolse opvang.
pi_211300215
Bso zou ik zo snel mogelijk inschrijven trouwens, aan deze kant van de brug zijn de wachtlijsten vaak enorm. Weet niet of dat in de hele stad zo erg speelt.
  woensdag 15 november 2023 @ 07:29:43 #202
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211300222
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 06:52 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Laurilynne, woon jij nou in dezelfde stad als waar wij werkten? ;-)
Zoja, waar heb je gekeken voor school? Je mag me ook appen erover ivm privacy

Ik heb nog niet gekeken voor J. Geen idee waar te beginnen. Vind t ook lastig omdat we wsch verhuisd zijn tegen de tijd dat hij 4 wordt. Al weet ik ook niet waar we dan wonen. Hoe zouden jullie dat aanpakken?

Ik heb zelf als kind montessori onderwijs gehad, andere vormen ken ik niet. Maar dat moet je liggen en ik heb geen idee wat bij J past of hoe ik daarachter kom.

Tips waar te beginnen? En vooral, wanneer?
Vond je montessori zelf fijn? Wat is het aanbod in je directe omgeving?
Resistance is futile.
  woensdag 15 november 2023 @ 07:46:52 #203
149959 SQ
snelle trees
pi_211300318
Colin lijkt als ik jou zo lees net zo ver in z'n taalontwikkeling als goud. Ik vind het eigenlijk best heftig en verdrietig dat jij de boodschap krijgt dat het kind dus mijlenver achterloopt en nu dit soort rigoureuze stappen overweegt, en ik de boodschap krijg dat het prima los loopt en we een logopedie traject starten om hem te helpen met zijn spraak.
;(
disclaimer
  woensdag 15 november 2023 @ 08:06:44 #204
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211300437
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2023 07:46 schreef SQ het volgende:
Colin lijkt als ik jou zo lees net zo ver in z'n taalontwikkeling als goud. Ik vind het eigenlijk best heftig en verdrietig dat jij de boodschap krijgt dat het kind dus mijlenver achterloopt en nu dit soort rigoureuze stappen overweegt, en ik de boodschap krijg dat het prima los loopt en we een logopedie traject starten om hem te helpen met zijn spraak.
;(
Ik vind het zelf eigenlijk helemaal geen rigoreuze stap ;) . Jaartje later of een jaartje extra zijn dingen waar geen hond later nog naar kijkt.

Mijn grondhouding is wel dat hij de achterstand op leeftijdsgenoten niet per se in hoeft te halen. Maar het zou wel zonde zijn als hij een jaar aan sociale contacten misloopt dus dat moet dan zeker nog dichtgetimmerd worden.

Wat voor logopedie traject gaan jullie doen met Goud? Groepstraject of individueel?
Resistance is futile.
  woensdag 15 november 2023 @ 08:17:54 #205
149959 SQ
snelle trees
pi_211300490
Ik wist niet eens dat er groepstrajecten bestonden. Maar goed, we hebben vandaag een intake dus ze zullen binnenkort wel met een voorstel komen ;)

En met Colin komt het ook gewoon goed hoor. Niet iedereen is overal even snel in tenslotte. Die verschillen poetsen zich bijna altijd vanzelf weg.
disclaimer
  woensdag 15 november 2023 @ 09:19:10 #206
35189 Troel
scherp en bot
pi_211300961
Heel eerlijk @Seven. Met mijn ervaring voor wat betreft scholen, maar ook over kinderen met een achterstand: ik zou hem gewoon naar school laten gaan.

(Overigens kom je op bijna alle scholen de invloeden van de vernieuwers tegen. Zelfs op scholen waarin ze alles nog klassikaal willen doen zie je Montessori langs komen zeg maar ;) Ik zou vooral gaan voor een school waar je kind zich thuis voelt, er naar je kind omgekeken wordt en het niet erg is als het iets uit de maat loopt. Dat geldt zowel voor rennen als voor slenteren :P En ook al heb je een school waarvan je denkt dat het perfect is voor je kind, dan kan je alsnog een docent hebben waarmee het totaal niet klikt, waardoor een kind niet goed tot leren komt.)

Mocht je echt gaan voor de vrije school vanwege die drie dingen, bedenk dan dat dat ook op bijvoorbeeld Montessorischolen wel voorbij komt. (Vraag bijvoorbeeld eens welke 'methodes' ze gebruiken. Je hebt bijvoorbeeld methodes die meerdere vakken overstijgen en dus telkens in een thema werken. Het mooiste zou zijn als ze werken volgens de 8 intelligenties (is mijn mening), dan is er eigenlijk altijd voor ieder kind wel een goede manier om iets te leren.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_211301716
Als ik naar mezelf kijk, had individueel lesgeven veel beter bij me gepast dan klassikaal. Ik moest dus echt rennen om alles te kunnen bij houden en nog had ik magere zesjes op mijn rapport. Met rekenen zat ik zelfs een groep lager.

De juf had mijn moeder laten weten dat ik groep 2 over moest doen, maar mijn moeder wilde dat niet. Ze vond me 'te goed' en ze vond dat de juf onzin praatte (hoorde ik zelf van mijn moeder achteraf). Het is duidelijk dat de juf helemaal geen onzin praatte en dat ik gewoon groep 2 over had moeten doen. Ik had dan waarschijnlijk minder moeite gehad met de lesstof. Ik was ook een semi-vroege leerling (ik ben van eind september) dus wat betreft leeftijd had het ook niks uitgemaakt.

Door deze ervaring neem ik de leerkrachten van mijn oudste en straks van mijn jongste echt bloedserieus :)
pi_211302494
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2023 07:26 schreef Aure het volgende:
Ik zou in ieder geval wel alvast rond kijken waar je nu woont of wat onderweg naar werk oid zit. Dat kan natuurlijk ook nog een optie zijn. Inschrijven mag pas vanaf 3 jaar en ik zou wel inschrijven op in ieder geval één school. En zodra je weet waar je gaat wonen zou ik daar gaan rondkijken. Er zijn vaak wel plekjes voor instromers ivm bijv verhuizen. En vergeet de bso niet! Ook ivm eventuele voorschoolse opvang.
Thanks, dit helpt
En inderdaad, al die opvang moet dan ook geregeld zijn en KDV voor baby 2.
Zoveel te doen haha

Oké dan kan ik t even voor een half jaar parkeren, J heeft pas vorige maand z’n 2e verjaardag gevierd.
pi_211302528
quote:
7s.gif Op woensdag 15 november 2023 07:29 schreef Seven. het volgende:

[..]
Vond je montessori zelf fijn? Wat is het aanbod in je directe omgeving?
Ik vond montessori zelf heerlijk. Ik vond het heerlijk dat ik altijd bewegingsvrijheid had.
Op de middelbare school ging ik weer over naar klassikaal en ik zat altijd te dromen aan m’n tafel en naar buiten te kijken. Daar heb ik btw als volwassene nog steeds last van tijdens vergaderingen haha.

Ik heb nog geen idee wat er in m’n omgeving zit, van wat ik zie word ik niet enthousiast (maar dan heb ik alleen de buitenkant gezien).
Ik woon in de grote stad en ik zie overal om me heen “stads-schooltjes” met weinig ruimte, gelegen aan drukke wegen, bepaald milieu dat er komt etc.

Er zijn wel veel scholen in de buurt, dat scheelt weer
  woensdag 15 november 2023 @ 12:02:26 #210
319308 Tink89
To live is to dance
pi_211302555
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 11:55 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Thanks, dit helpt
Zoveel te doen haha

Oké dan kan ik t even voor een half jaar parkeren, J heeft pas vorige maand z’n 2e verjaardag gevierd.
School kun je parkeren, maar BSO niet. Hier tenminste niet. Wachtlijsten zijn langer dan een jaar. Dus ik zou overwegen om daar vast (op meerdere locaties, voor de zekerheid?) in te schrijven
pi_211302749
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 11:55 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Thanks, dit helpt
Zoveel te doen haha

Ik zou toch alvast kijken, ook vanwege open dagen/rondleidingen!
pi_211302792
U. gaat nu naar een moderne Jenaplanschool en Z. is ook al ingeschreven sinds ze 1 was (op verzoek van de school, broertjes/zusjes hebben voorrang).

Als ouders schat je natuurlijk zelf het beste in wat het beste is voor je eigen kind. Maar ik zou ook in overleg gaan met de school. Misschien heeft Collin er juist wel baat bij om wel te starten met 4 jaar, maar dan halve dagen. Of maar 2/3 dagen per week ipv een hele week (bij ons is het tot 5 jaar sowieso maar 4 dagen).
  Moderator woensdag 15 november 2023 @ 12:45:44 #213
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_211302992
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 november 2023 17:52 schreef Seven. het volgende:

[..]
Dalton is het inplannen van je eigen werk en zelfstandig werken. Daar had ik als kind wel baat bij gehad, mijn leraar Engels gaf altijd het huiswerk op voor het hele jaar en dan was ik binnen 2 weken klaar voor de rest van het jaar.

Vrije school heeft eigenlijk niks te maken met zelf je week kunnen plannen en keuzevrijheid in war je gaat doen.

Vrije school heeft veel meer focus op werken met je hoofd, hart en handen. Zij proberen bijvoorbeeld in de echte theorievakken wel eens een fysiek element te verwerken. Leren rekenen met klappen en stampen bijvoorbeeld. En meer dan regulier onderwijs is er ook focus op creatieve vakken (waaronder toneel) en meer aandacht voor natuur. Respect voor je omgeving en elkaar is denk ik op elke school wel, maar ik denk wel dat hier meer nadruk op ligt vanuit de antroposofische filosofie. Dit komt ook tot uiting in de vele vieringen, elke mogelijke feestdag wordt gevierd :P .
Ik weet wel redelijk wat de vrije school inhoudt, ik heb wat antroposofen in de familie :P Allemaal goede waarden maar ik kan me voorstellen dat als je al een taalachterstand hebt je meer baat hebt bij meer klassikaal onderwijs. Maar ik weet er dan ook nul van :P

Zelf heb ik Jenaplan gedaan op de basisschool en montessori op de middelbare school. Wat ik ervan geleerd heb: fantastische systemen maar ik ben nog steeds slecht in grammatica en als ADD'er kan ik totaal niet plannen dus voor mij waren het wat dat betreft niet de beste scholen. Wel qua sociale interactie en creativiteit, wat inderdaad ook belangrijke waarden zijn. Het is uiteindelijk de keuze wat je zelf het belangrijkst vindt.

quote:
1s.gif Op dinsdag 14 november 2023 18:21 schreef SQ het volgende:
Mijn kinderen zitten op een RK buurtschool (want ja, Brabant) en buiten de kerstviering na merk je er niks van hoor. Kinderen worden geenszins geïndoctrineerd met het geloof. Ik weet natuurlijk niet hoe dat bij jullie buurtschool zit @:MaJo, maar als je er nog niet bent gaan kijken zou ik dat toch eerst eens doen voordat je het afschrijft op enkel het woordje "christelijk" ;)
We zijn uiteraard alle scholen langsgegaan :Y 2 christelijke, een openbare en de Dalton. De reformatorische school hebben we maar even overgeslagen :P

Ze krijgen dus wel wat Bijbelles maar ook over andere geloven, dat vind ik wel belangrijk. Maar eigenlijk ben ik zo afgeknapt op alle geloven dat het wat mij betreft helemaal verbannen mag worden :X

quote:
7s.gif Op dinsdag 14 november 2023 18:30 schreef Seven. het volgende:
Ik zat op een Christelijke basisschool. Dat was bijbelverhalen in de kring, Christelijke liedjes, kerst en Pasen. Verder niet echt stevige nadruk maar het was wel elke dag iets.

Ik zou er zelf niet op afknappen, alleen wel checken of ze open minded zijn wat betreft homo acceptatie enzo. Te conservatief in de leer is niet mijn ding :P .
Dat laatste zit wel goed :Y Als dat niet goed zat dan zou het echt niet eens een optie zijn. Ze zetten ook heel erg in op pestvrije school zijn en dat vind ik wel weer heel belangrijk. Ik twijfel nog even verder...
pi_211302996
Ik ben wel blij met de geringe keuze hier. Hier in de gemeente zijn sowieso geen vrije scholen / Jenaplanscholen / Montessorischolen. Als je je kind daar wilt plaatsen, moet je altijd het water over. Lijkt me ook zo onhandig, steeds die brug met die files.

BSO ga ik inderdaad wel op tijd aanvragen, da's een goeie inderdaad. Bij de psz zeiden ze dat een aanmelding in januari '25 ook nog tijd zat is als F. in augustus '25 gaat starten. Hier wat dat betreft weinig problemen met instroom.

Seven, ik zou Colin ook al met vier laten starten, dan inderdaad misschien gedeeltes van de schoolweken. Mijn ervaring is dat kindjes met een wat langzamere ontwikkeling juist ook veel kunnen leren van leeftijdgenoten die zich volgens de boekjes ontwikkelen of die zich juist vlotter ontwikkelen. Wij werken ook zo binnen het VSO met onze vmbo-klassen. Wij hebben leerlingen met TOS en wij zetten bij de tweedejaars vmbo-leerlingen in op klassikale instructie op kb-niveau, dus de bb-ers en de tl-ers horen de instructie op een hoger / lager niveau. Nadien wordt er dan binnen de klas gedifferentieerd per niveau. Zo pikken de 'zwakkere' leerlingen toch nog de taalrijkere instructie mee en kunnen ze daarna zelf aan de slag met hun 'gemakkelijkere' bb-werk, eventueel met extra uitleg of ondersteuning. Onze leerlingen varen daar wel bij. Natuurlijk nog niet te vergelijken met kleutertjes, maar het idee is natuurlijk wel soortgelijk. Op basis van wat je nu schetst, zou ik zelf zeker niet kiezen voor een combigroep 1-2. Gewoon een sec groep 1. En misschien de scholen die je op het netvlies hebt, gewoon eens vragen wat zij denken en of zij mogelijke opties hebben? Misschien een half jaartje later starten, bijvoorbeeld in zo'n groep 0?
pi_211303271
Ik hoor niet meer bij de peuteren, maar las toevallig even mee…

Js is met een flinke taalachterstand naar de kleuterklas gegaan. Nu wisten wel hoe het kwam en is hij met drie jaar gestart met logopedie.
Maar pas op de basisschool is hij echt stappen qua spraak gaan maken.
Thuis en op het kdv begreep iedereen hem wel, maar op school zeiden kinderen gewoon tegen hem: ik snap je niet. Daardoor zag hij pas waarom hij zich moest gaan inzetten om zijn spraak te verbeteren..

Trouwens, ook zonder praten wisten we al dat Js een bovengemiddeld iq had ;)
pi_211304906
Ik denk dat ik dezelfde strategie als bij het KDV destijds ga doen.
Ik kijk wat het dichtst bij is —> is het een leuke school, meteen klaar. Heb ik twijfels —> kijken naar de school die daarna het dichtst bij is
  woensdag 15 november 2023 @ 16:19:15 #217
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_211304962
Ik heb mijn peuter een half jaar geleden al ingeschreven op twee scholen hier. Degene die ook gelijk plek heeft op de BSO, wordt de school waar ze naartoe gaat, denk ik. We hebben wel een voorkeur dus hoop dat het die wordt, maar het is drama hier in de kinderrijke wijk.
|| justdiggit.org ||
  woensdag 15 november 2023 @ 18:21:13 #218
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211306024
Vrije school open dag was leuk, wij waren allebei bijzonder gecharmeerd van deze school. Fijne klik, leuk gebouw, leuk plein en bijzonder goede indruk van de kinderen. Het was er heel rustig, de kinderen van groep 8 wilden heel graag zelf vertellen waarom ze zo trots waren op hun school.

Maar de kans voor komend schooljaar is echt heel gering. Er staan 4 kinderen op de wachtlijst, Colin komt daar als vijfde bij. We schrijven hem wel in op de psz hier voor 1 dagdeel, daarmee krijgt hij voorrang op de wachtlijst. Ik weet alleen niet hoeveel van de andere kinderen ook voorrang krijgen. En in januari wil ik graag een gesprekje met de directeur (open ochtend).

Verder is er ook op de vrije school ruimte om langer te kleuteren. Vond ik wel belangrijk om te weten voor het geval hij komend jaar instroomt.

En inderdaad nu ook bevestigd: als Colin dus 6 dagen jonger was, dan had ik hem nu voor volgend schooljaar in kunnen schrijven (zonder wachtlijst). En dan was een jaartje later naar de kleuterschool dus gewoon een voldongen feit vanwege het feit dat wij vrije school kiezen.

En verder zijn we vooral bevestigd in de overtuiging dat vrije school het best bij Colin zou passen.
Resistance is futile.
  woensdag 15 november 2023 @ 18:22:09 #219
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211306033
quote:
17s.gif Op woensdag 15 november 2023 16:19 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
Ik heb mijn peuter een half jaar geleden al ingeschreven op twee scholen hier. Degene die ook gelijk plek heeft op de BSO, wordt de school waar ze naartoe gaat, denk ik. We hebben wel een voorkeur dus hoop dat het die wordt, maar het is drama hier in de kinderrijke wijk.
Krijg je dan ook voorrang? Dat is hier in de gemeente de standaard, bij psz of bso die verbonden is aan de school is er sprake van voorrang.
Resistance is futile.
  woensdag 15 november 2023 @ 18:32:04 #220
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211306159
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2023 12:24 schreef arvensis het volgende:
U. gaat nu naar een moderne Jenaplanschool en Z. is ook al ingeschreven sinds ze 1 was (op verzoek van de school, broertjes/zusjes hebben voorrang).

Als ouders schat je natuurlijk zelf het beste in wat het beste is voor je eigen kind. Maar ik zou ook in overleg gaan met de school. Misschien heeft Collin er juist wel baat bij om wel te starten met 4 jaar, maar dan halve dagen. Of maar 2/3 dagen per week ipv een hele week (bij ons is het tot 5 jaar sowieso maar 4 dagen).
Komend jaar starten op de vrije school lijkt geen plan dat veel kans van slagen heeft. Schooltijden zijn sowieso van 08:30 tot 13:00 geloof ik :P . Maar ik kan in januari eens een balletje opgooien.
Resistance is futile.
  woensdag 15 november 2023 @ 19:50:05 #221
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_211307116
quote:
7s.gif Op woensdag 15 november 2023 18:22 schreef Seven. het volgende:

[..]
Krijg je dan ook voorrang? Dat is hier in de gemeente de standaard, bij psz of bso die verbonden is aan de school is er sprake van voorrang.
Ja, als ze geplaatst wordt op een school krijgt ze voorrang op de bso die eraan gebonden zit, maar wel alleen voorrang ten opzichte van de kindjes die niet naar die school gaan.
|| justdiggit.org ||
  woensdag 15 november 2023 @ 19:53:29 #222
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_211307193
Even wat anders;
Mijn net peuter is sinds een ruime week van de speen overdag af, mede omdat ze ze kapot bijt en het dus ineens heel rap gaat.

Nu heeft ze haar laatste drie speentjes zo ongeveer allemaal tegelijk kapot gebeten. Ze vind voor de nacht nog wel veel troost in de speen maar het gemis was overdag snel over dus ik neig ernaar om de speentjes morgen weg te gooien en haar Cold Turkey helemaal van de speen af te halen.

Ik hou rekening met enig drama, maar is er iets dat ik kan doen om het voor haar makkelijker te maken? Of moet ze hier gewoon doorheen? Of moet ik toch maar nog een set speentjes halen?
|| justdiggit.org ||
  woensdag 15 november 2023 @ 20:23:34 #223
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211307614
quote:
17s.gif Op woensdag 15 november 2023 19:53 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
Even wat anders;
Mijn net peuter is sinds een ruime week van de speen overdag af, mede omdat ze ze kapot bijt en het dus ineens heel rap gaat.

Nu heeft ze haar laatste drie speentjes zo ongeveer allemaal tegelijk kapot gebeten. Ze vind voor de nacht nog wel veel troost in de speen maar het gemis was overdag snel over dus ik neig ernaar om de speentjes morgen weg te gooien en haar Cold Turkey helemaal van de speen af te halen.

Ik hou rekening met enig drama, maar is er iets dat ik kan doen om het voor haar makkelijker te maken? Of moet ze hier gewoon doorheen? Of moet ik toch maar nog een set speentjes halen?
'Speentje is kapot, hè? Zielig..'

De extra speentjes zullen waarschijnlijk ook binnen een week kapot zijn.
Resistance is futile.
  woensdag 15 november 2023 @ 21:50:30 #224
149959 SQ
snelle trees
pi_211308468
Iedereen moet er een keer doorheen. Denk dat we goud er dit weekend doorheen gaan proberen te trekken. Wordt kut, maar de aanhouder wint. Sterkte!
disclaimer
  donderdag 16 november 2023 @ 06:11:06 #225
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_211309796
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2023 21:50 schreef SQ het volgende:
Iedereen moet er een keer doorheen. Denk dat we goud er dit weekend doorheen gaan proberen te trekken. Wordt kut, maar de aanhouder wint. Sterkte!
Haha, jij ook sterkte dan :D
|| justdiggit.org ||
pi_211309907
Hier ging het een paar weken geleden best goed met spenen afleren. Een paar nachten wat onrustig, maar geen groot drama. Dus ga ervoor, komt echt goed!

Ik heb met veel interesse het gesprek over schoolkeuze gelezen. Wij hebben de schoolkeuze destijds voor T. gemaakt. We zijn eerst naar de twee scholen in de wijk geweest maar daar waren we niet zo van te spreken. Daarna o.a. zijn huidige (Montessori)-school bekeken. En waar t. Op eerdere scholen in een soort koalabeertje veranderde, liet hij onze hand op de Montessorischool direct los en begon hij te spelen. Dat gaf direct de doorslag. J. is er dan ook al ingeschreven en ze komt nu al regelmatig mee als ik iets voor de OR moet doen. Die is kind aan huis.
pi_211310249
Mbt speen:
Ik heb J gefaseerd van de speen afgeholpen overdag.
Eerst alleen nog bij het slapen
Daarna ook bij het slapen weg (dat wel cold turkey)

Hij had nog wel s nachts een speen.
Op dit moment zitten we op het punt dat hij alleen nog z’n speen heeft bij het in slaap vallen s avonds. Zodra hij slaapt trek ik de speen uit z’n mondje. Hij zoekt er daarna de rest van de nacht niet meer naar.
  donderdag 16 november 2023 @ 08:37:47 #228
149959 SQ
snelle trees
pi_211310270
Ja, maar die laatste fase is het pittigst, is mijn ervaring :')

Maar goed, het is met de andere 2 ook gelukt dus het gaat met deze ook lukken. Maar het is niet mijn favoriete challenge zeg maar. Goud heeft m ook echt de hele nacht in z'n giechel en wordt ook huilend wakker als ie m niet vindt.
disclaimer
  donderdag 16 november 2023 @ 08:48:00 #229
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_211310317
quote:
1s.gif Op donderdag 16 november 2023 08:37 schreef SQ het volgende:

Maar goed, het is met de andere 2 ook gelukt dus het gaat met deze ook lukken. Maar het is niet mijn favoriete challenge zeg maar. Goud heeft m ook echt de hele nacht in z'n giechel en wordt ook huilend wakker als ie m niet vindt.
Dit heeft Bambi ook. Maargoed, aankomende nacht wordt de eerste nacht zonder. We hebben net al samen de speentjes weggegooid nadat ik had laten zien dat ze kapot zijn, ze heeft gezwaaid 'dag speentje'. Moest daarna wel flink huilen en was moeilijk om haar mee te krijgen naar de opvang, maar ik kan vanavond refereren naar het weggooien vanochtend. We gaan het zien.
|| justdiggit.org ||
  donderdag 16 november 2023 @ 09:01:28 #230
500473 Morgane89
Omnomnomnivoor
pi_211310391
De enige tip die ik kan geven is inderdaad stug volhouden in die laatste fase :D

J. beet toevallig gisteren z'n laatste flessenspeen kapot, dus nu maar eens kijken of we zonder kunnen.
En 's avonds de warme melk in een beker geven.
We gaven hem eerst nog wel eens een fles pap voor het slapen gaan als hij slecht had gegeten, maar tegenwoordig eet hij dan vaker nog kwark en/of fruit. Dus op zich zouden we wel zonder fles moeten kunnen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Morgane89 op 16-11-2023 09:07:56 ]
pi_211310494
Wij zitten nu in de fase 'ik ben boos dat ik in bed lig dus ik gooi mijn speen uit bed ' . Ik hou dit even vol om te zien of ze uit zichzelf zo stopt :+
pi_211310781
Wij zitten in een fase met sowieso beroerde nachten, dus ik heb net besloten dat speentjesdrama er ook nog wel bij kan :+ Hij heeft er nog amper behoefte aan, dus misschien valt het reuze mee :s)

Qua schoolkeuze: Tegen ons was al gezegd dat C. baat zou hebben bij traditioneel onderwijs voordat we echt met schoolkeuze bezig waren. Nu gaat hij naar een SBO dus is de keuze voor ons gemaakt. Daar hebben we overigens wel een heel goed gevoel bij!
  Moderator donderdag 16 november 2023 @ 12:21:20 #233
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_211312265
Wij waren bezig met speentje afbouwen en zindelijk worden toen mijn vader overleed. In een klap terug bij af. Potje wil hij niet meer op en speentje heb ik niet eens meer aangedurfd. Daar moeten we wel echt iets mee doen want hij heeft echt een speenbekkie.

Aapie is wéér ziek, weer knalhoge koorts en hoesten als een bootwerker. Hopelijk is het snel voorbij…
  Moderator donderdag 16 november 2023 @ 17:21:38 #234
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_211314811
Gaat het ooit stoppen dat de peuter de hele tijd in je gezicht zit/dingen er tegenaan gooit/uit het niets met z'n hoofd tegen je borsten/hoofd opzij bonkt/in je gezicht schreeuwt als je naast elkaar op de bank zit? Ik heb er inmiddels een hekel aan gekregen om naast Aapie op de bank te zitten :@ Dat continue gepluk aan mijn gezicht begint mijn bloed echt van te koken :X
pi_211315365
Mijnes van zes moet ook altijd nog in/aan mijn gezicht zitten. Die van 2 knijpt alleen. Ik weet nog niet zo goed wat ik vervelender vind. :')
  donderdag 16 november 2023 @ 19:25:14 #236
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_211315999
Ik ging uit van drama met naar bed brengen. Helemaal niets. Hoe dan :D Topkind.

(Zul je zien dat ze morgen wel moeilijk gaat doen)
|| justdiggit.org ||
  Moderator donderdag 16 november 2023 @ 21:09:56 #237
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_211317786
quote:
1s.gif Op donderdag 16 november 2023 18:28 schreef Nanuke het volgende:
Mijnes van zes moet ook altijd nog in/aan mijn gezicht zitten. Die van 2 knijpt alleen. Ik weet nog niet zo goed wat ik vervelender vind. :')
Ok, dan heb ik nog wel even te gaan -O- Knijpen is gelukkig gestopt maar de rest wordt steeds erger. Ik kan het honderd keer zeggen maar het komt gewoon niet binnen.
quote:
17s.gif Op donderdag 16 november 2023 19:25 schreef TheGirlNextDoor het volgende:

De avond is nog jong :P
pi_211318599
Oh, speen afleren lijkt me ergens ook weer makkelijker dan ooit stoppen met de BV voor het slapen. En hey, ze kan prima zonder, vanavond door papa naar bed gebracht en no issues. Maar als ik het zou doen zonder haar eerst te laten drinken, ooooohhh.....
pi_211318630
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 22:11 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Oh, speen afleren lijkt me ergens ook weer makkelijker dan ooit stoppen met de BV voor het slapen. En hey, ze kan prima zonder, vanavond door papa naar bed gebracht en no issues. Maar als ik het zou doen zonder haar eerst te laten drinken, ooooohhh.....
Ja, dat is een hel idd. De aankomende tijd moet papa haar maar naar bed brengen. :D

Nu met de zwangerschap van nr 3 ben ik te moe om steeds overal het gevecht over aan te gaan met peuter en kleuter. 1 van de beste dingen die daaruit voort is gekomen is dat ze zelfs hun neusspray zelf willen spuiten. _O_ Scheelt mij drama en zij hebben het gevoel dat ze “het zelluf mogen doen”. Win win.
Het snotterseizoen is hier vroeg begonnen helaas. Er lijkt ook geen einde aan te komen..
  donderdag 16 november 2023 @ 23:20:47 #240
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_211319096
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 21:09 schreef MaJo het volgende:

[..]
Ok, dan heb ik nog wel even te gaan -O- Knijpen is gelukkig gestopt maar de rest wordt steeds erger. Ik kan het honderd keer zeggen maar het komt gewoon niet binnen.
Ik voer lik op stuk-beleid op dingen die echt niet mogen. Bij mijn peuter is dat nu slaan en trappen. 1x slaan = bij me weg, dus van de borst af of van schoot af of van mijn nek af, net waar hij is, ik neem echt fysiek afstand. Dan wordt hij héél boos maar jammer dan. Trappen krijgt 1x een waarschuwing want daar word ik iets minder woest van maar wil ik ook echt niet hebben. Dus dat is de tweede keer wegwezen.

Zou zoiets niet kunnen? In plaats van met samengeknepen billen naast hem op de bank zitten?
  donderdag 16 november 2023 @ 23:23:28 #241
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_211319111
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 22:11 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Mocht je een tip willen, dan is de mijne: verplaats het drinken eerst naar een eerder moment in het ritueel. Wij drinken nu meestal beneden. Soms gaan we naar boven zonder drinken vooraf, en eenmaal daar begint hij er meestal niet meer over, of wel en dan zeg ik 'nee joh je tanden zijn al gepoetst, nu kunnen we toch niet meer drinken!' ...en door.
  vrijdag 17 november 2023 @ 06:17:01 #242
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_211319899
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 21:09 schreef MaJo het volgende:

[..]
[..]
De avond is nog jong :P
True, maar ik ben gewend van Bambi dat als ze eenmaal slaapt ze ook echt doorslaapt tot de volgende ochtend. Ze werd alleen rond 4:30 even huilend wakker maar ze was snel getroost en weer in slaap. So far valt het me alles mee, ik had veel meer drama verwacht. Maar misschien komt het nog.
|| justdiggit.org ||
pi_211320248
Hier is de peuter gelukkig niet fysiek of agressief nog. Wel echt meisjesgedrag: kwaad kijken en niet meer met je willen praten als ze boos is. :D
Vaak komt ze dan een aantal minuten later weer een knuffel halen om het goed te maken. Ze houdt er echt niet van als mensen boos op haar zijn. Dan raakt ze zelf ook gelijk overstuur.

Thanks Lemijn, ik ga het eens proberen. Het is ook wel lekker om haar slapend in haar ledikant te leggen, dat lukt alleen als ze zich in slaap drinkt. Maar goed, daar gaan we op den duur ook mee stoppen.

Succes met de laatste loodjes, arvensis!

Peuter is hier gisteren gebeten door een ander opvangkindje (bijna-peuter) bij de gastouder. F. was gelijk heel verdrietig en kwam naar gastouder toe: '(naam jongetje) heeft mij in buik gebeten'. Echt goed dat ze dat zo al kan vertellen. En inderdaad, gastouder ging kijken en zag twee tandafdrukjes. Jongetje had een time-out gekregen. Wel sneu, het jochie is bijna twee en kan nog niet zo veel, loopt nog niet en spreekt ook nog niet. Gastouder gaf bij man aan dat ze zich rot voelde dat het gebeurd was, blijkbaar waren ze net in het keukentje aan het spelen en kon ze het vanuit haar keuken niet goed zien. De moeder van het jongetje is een paar dagen weg voor werk en dan schijnt 'ie altijd van dit soort gedrag te hebben, nu voor het eerst dat 'ie dus een ander kindje bijt...
  vrijdag 17 november 2023 @ 09:00:16 #244
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_211320789
Ik vind bijten en slaan en zo zodanig normaal dat ik het niet eens aan iemand zou vertellen als het bij mijn peuter was gebeurd denk ik. Ik krijg ook niet te horen wie iets deed bij hem en dan maakt me ook niks uit. Ik kan me voorstellen dat dat bij een gastouder anders is maar die extra informatie het meer een 'ding' dan dat ik zou willen dat het is. Vind je het erg dat ze is gebeten, @Komkommerschijfje ?

edit: ik vond het bij Jacob ook niet erg maar dacht er wel langer over na. Ik denk dat het scheelt dat peuter een oudere broer heeft en dat zij dagelijks samen over de grond rollen / elkaar slaan / et cetera, doorgaans op volstrekt vrolijke wijze en met weinig gehuil maar daarom maakt het op peuter ook minder indruk vermoedelijk dan bij een oudste kind. Dat maakt het voor mij nog makkelijker om het oninteressant te vinden.
  vrijdag 17 november 2023 @ 10:56:25 #245
149959 SQ
snelle trees
pi_211322007
Goud is door z'n spraakgebrek regelmatig extreem gefrustreerd en wil dan ook nog wel eens gaan meppen. Ook als hij z'n zin niet krijgt of als ik z'n luier moet verschonen wil hij nog wel eens agressief worden, inclusief brullen als een leeuw en paars aanlopen.
(Ik vind het echt heel moeilijk om dan rustig en kalm te blijven in plaats van in de lach te schieten :@ :'))

Maar inderdaad, agressie niet tolereren, bij herhaling verwijder ik m en bij ernstige herhaling zet ik m ff op de gang.
Meestal vindt ie de afwijzing dan erger dan z'n boosheid en komt ie huilend om mijn nek hangen.
disclaimer
  vrijdag 17 november 2023 @ 10:59:01 #246
149959 SQ
snelle trees
pi_211322061
Wat overigens veel erger is dan een kind dat z'n moeder mept is een kind dat een broer of zus mept.
Ik kan dan nog als volwassene reageren. Een zesjarige gaat terugslaan. Probeer dat maar te de-escaleren :')
disclaimer
pi_211323930
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2023 10:59 schreef SQ het volgende:
Wat overigens veel erger is dan een kind dat z'n moeder mept is een kind dat een broer of zus mept.
Ik kan dan nog als volwassene reageren. Een zesjarige gaat terugslaan. Probeer dat maar te de-escaleren :')
Oh, verschrikkelijk. Het is ook altijd Z. die begint met slaan. U. slaat harder, dus dan gaat Z. weer huilen en word ik boos op U. Vicieuze cirkel.
pi_211324451
Nee, ik vind het niet erg. Weet ook dat het 'normaal' is in feite. Gastouder zat er meer mee dan wij. Je ziet een kleine blauwe plek nu naast haar navel en een rood plekje er op, that's it.
Ik had het vanmorgen wel tegen de pedagogisch medewerker gezegd op de psz, niet dat ze raar op zouden kijken bij het luier verschonen. Je ziet het wel gelijk bij omhoog doen van de romper.
pi_211324873
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2023 10:59 schreef SQ het volgende:
Hier duwt peuter de dreumes soms omver en dan gaat dreumes peuter bijten , ook zoiets :') .
  vrijdag 17 november 2023 @ 19:55:03 #250
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_211327399
quote:
17s.gif Op donderdag 16 november 2023 19:25 schreef TheGirlNextDoor het volgende:

Nou, vandaag ging inderdaad wat moeilijker. Maar gelukkig was het niet te lang drama.

Over slaan en schoppen enzo; dat doet de peuter gelukkig bijna niet. Maar als ze het doet (naar wie dan ook) zitten we er strak boven op. Dan pakken we de arm of het been waarmee ze slaat of schopt vast en zeggen dat ze dat niet mag doen. Als ze dan doorgaat halen we haar uit de situatie en proberen haar af te leiden. Voor nu werkt dat. Weet niet of dat blijft werken.
|| justdiggit.org ||
pi_211327457
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 14:08 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Nee, ik vind het niet erg. Weet ook dat het 'normaal' is in feite. Gastouder zat er meer mee dan wij. Je ziet een kleine blauwe plek nu naast haar navel en een rood plekje er op, that's it.
Ik had het vanmorgen wel tegen de pedagogisch medewerker gezegd op de psz, niet dat ze raar op zouden kijken bij het luier verschonen. Je ziet het wel gelijk bij omhoog doen van de romper.
Purk is op het kdv laatst in haar gezicht gekrabt door een ander kindje. Daar kregen we al een berichtje met foto’s over in de app en bij het ophalen was er ook nog een meldingsformulier geschreven erover. Het verzoek aan mij om dat te tekenen voor gezien. Vond het ook best veel voor iets wat gewoon kan gebeuren. Aan de andere kant kunnen ze zo in een grotere organisatie waarschijnlijk beter monitoren of er aanvullende acties nodig zijn.
  Moderator vrijdag 17 november 2023 @ 20:02:16 #252
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_211327527
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 23:20 schreef Lemijn het volgende:

[..]
Ik voer lik op stuk-beleid op dingen die echt niet mogen. Bij mijn peuter is dat nu slaan en trappen. 1x slaan = bij me weg, dus van de borst af of van schoot af of van mijn nek af, net waar hij is, ik neem echt fysiek afstand. Dan wordt hij héél boos maar jammer dan. Trappen krijgt 1x een waarschuwing want daar word ik iets minder woest van maar wil ik ook echt niet hebben. Dus dat is de tweede keer wegwezen.

Zou zoiets niet kunnen? In plaats van met samengeknepen billen naast hem op de bank zitten?
Aapie heeft dus nul respect voor mijn autoriteit, het boeit hem echt totaal niet. Ik loop nu zelf weg en als hij dan piept dat hij wil dat ik bij hem ga zitten dan zeg ik dat ik dat alleen doe als hij stopt. Dat werkt nog wel redelijk.

Mijn man heeft hij wel respect voor. Maar dat slaat soms ook weer om in dat hij huilend naar mij toekomt en zegt “papa zegt nee”. Ik vind het maar lastig dat tegen elkaar uitspelen -O-
  vrijdag 17 november 2023 @ 20:05:38 #253
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211327594
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 17:21 schreef MaJo het volgende:
Gaat het ooit stoppen dat de peuter de hele tijd in je gezicht zit/dingen er tegenaan gooit/uit het niets met z'n hoofd tegen je borsten/hoofd opzij bonkt/in je gezicht schreeuwt als je naast elkaar op de bank zit? Ik heb er inmiddels een hekel aan gekregen om naast Aapie op de bank te zitten :@ Dat continue gepluk aan mijn gezicht begint mijn bloed echt van te koken :X
Ah Colin is dus niet de enige...!
Resistance is futile.
pi_211327856
F. ook wel hoor, die komt soms ook vol met haar hoofd aanzetten, dan wil ze spelen, maar dan is het au. Soms ook bij ons. Peuterschedels zijn ook al heel hard.
Ze plukt ook veel bij mij, bij man minder. Aan m'n bh-bandje trekken, aan m'n wratjes in m'n nek friemelen, huuuuu.
  vrijdag 17 november 2023 @ 21:28:59 #255
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_211328659
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 20:02 schreef MaJo het volgende:

[..]
Aapie heeft dus nul respect voor mijn autoriteit, het boeit hem echt totaal niet. Ik loop nu zelf weg en als hij dan piept dat hij wil dat ik bij hem ga zitten dan zeg ik dat ik dat alleen doe als hij stopt. Dat werkt nog wel redelijk.

Mijn man heeft hij wel respect voor. Maar dat slaat soms ook weer om in dat hij huilend naar mij toekomt en zegt “papa zegt nee”. Ik vind het maar lastig dat tegen elkaar uitspelen -O-
Ik weet niet of het een kwestie van respect is, dat klinkt wel treurig voor jou en dat kan ik me niet goed voorstellen. Is het niet eerder dat hij weet dat er bij jou meer ruimte is dan bij zijn vader? Dat is hier ook we zo hoor - de slechte nachten zijn bijvoorbeeld 100% bij mij en nooit bij zijn vader. Dus dat is iets van onze interactie. En ze snappen veel wel maar nog veel meer niet, die peuters. Ik zou 'wel luisteren naar zijn vader' dus eerder opvatten als een soort angst of anders gezegd dat hij geen mogelijkheden ziet om daar de grenzen te onderzoeken. Terwijl dat wel noodzakelijke dingen zijn.

Ik zoek meer workarounds nog met zo'n peuter. Dus inderdaad zelf weglopen. Of hem fysiek op een ander meubel zetten, bord eten afpakken zodat hij gaat zitten en het terug krijgt, onder mijn arm nemen en in een buggy of autostoel parkeren, afleiden x1000.

Oh ja over uitspelen: ga je daarin mee? Wij hebben wel de regel dat de ouder die begint met de correctie 'm ook mag afmaken. De ander mag doen alsof z'n neus bloedt en gaat desnoods even plassen. In grote lijnen dan he...
pi_211328995
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 november 2023 23:24 schreef Seven. het volgende:

[..]
Paar dingen:

Colin ligt volgens mijn eigen inschatting zeker 6-12 maanden achter qua taalontwikkeling. En ook sociaal emotioneel jong in zijn gedrag. Dat komt ook naar voren uit het onderzoek naar de algemene en spraak-taalontwikkeling. Dus waarom hem dan naar een (reguliere) basisschool brengen omdat 4-jarigen nu eenmaal naar school gaan, wetende dat hij eigenlijk nog geen 4 is? Dan heb ik liever dat hij volgend schooljaar zijn klasgenoten goed kan bijhouden, in plaats van dat we hem gaan overvragen door de achterstand op zijn leeftijdsgenoten proberen in te halen.

Verder de overtuiging dat vrije school het beste past bij Colin. Met name het stuk hoofd, handen, hart alledrie even belangrijk.

En we hebben al veel vaker met dit bijltje gehakt in mijn kant van de familie. De helft van ons heeft een wat atypische ontwikkeling als kind, waardoor het wel eens schuurt met de verwachtingen op de basisschool en middelbare school. Een jaartje extra kleuteren is in mijn familie geen uitzondering. Een jaartje later of een jaartje extra heeft 0 invloed op je leven als volwassene. Maar niet de kans krijgen om op je eigen tempo te ontwikkelen heeft een enorme impact.

Colin kan absoluut veel leren op de basisschool, als hij daar aan toe is. Maar ik geloof dat hij vooral ook gaat leren wat hij allemaal nog niet kan, als hij naar een school moet waar hij zijn klasgenoten niet bij kan houden.
Met het gevaar dat je al iets gezegd hebt na deze post:

De zoon van mijn nicht had een TOS en is toen hij 4 werd enkele dagdelen naar een gewone school gegaan en enkele dagdelen naar een school voor kinderen met een TOS. Dat is vervolgens afgebouwd en nu zit hij gewoon full time op de basisschool.

Kinderen groeien ook enorm van de nieuwe omgeving en de dingen die ze doen op de basisschool. Melba was bijvoorbeeld eigenlijk behoorlijk “selectively mute” toen hij 4 was, en is op school (gewone school) met sprongen vooruit gegaan en er vrijwel helemaal overheen gekomen. Alles staat en valt met het begrip en de kunde van de leraren.

Over christelijk: katholiek is meestal nauwelijks merkbaar, protestants christelijk is vaak wel meer meegenomen in de dagelijkse gang van zaken uit mijn ervaring.

Dalton is volgens mij een stuk dichter bij alle normaal onderwijs komen te liggen want ze werken overal met weektaken tegenwoordig. Ik zou er niet voor omfietsen als er ook een fijne buurtschool is. Op het VO kan het wel weer heel interessant zijn!
Kwak
pi_211329132
quote:
1s.gif Op donderdag 16 november 2023 08:37 schreef SQ het volgende:

Ja dit… melba was er ook vrij laat pas af en Pep zit nog vaster aan dat ding. Hij heeft er het liefst te allen tijde een in zn mond en een of twee in zn hand :+

“Ik wil mij peeeentje… ik wil nóg een peeeentje. Waar is mij andere peeeeeentje? ;(
Kwak
  vrijdag 17 november 2023 @ 22:48:08 #258
149959 SQ
snelle trees
pi_211329469
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 22:17 schreef kwakz0r het volgende:

[..]
Ja dit… melba was er ook vrij laat pas af en Pep zit nog vaster aan dat ding. Hij heeft er het liefst te allen tijde een in zn mond en een of twee in zn hand :+

“Ik wil mij peeeentje… ik wil nóg een peeeentje. Waar is mij andere peeeeeentje? ;(
Haha ja echt precies dit :')!
disclaimer
pi_211337376
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2023 22:48 schreef SQ het volgende:

[..]
Haha ja echt precies dit :')!
Compleet met stervende zwaan. ;(

Hij loopt soms ook te piepen ipv te zeggen wat hij wil, en als je dan zegt “je kan ook gewoon zeggen ‘papa wil je mij tillen?’” Dan zegt hij heel verongelijkt “nee. Ik wil gewoon piepen.”

T is een portret hoor :7
Kwak
  zaterdag 18 november 2023 @ 20:56:45 #260
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_211339384
'Kan je gewoon zeggen mama wil je me dragen in plaats van zo te jammeren?'

'Mama. DRAGEN!!!!'
of:
'ja'.

Deze fase duurde bij de eerste ook eindeloos. Ik had dat verdrongen.
pi_211340154
CRACKER.

Vragen wat je van me wil, niet mededelen dat je iets wil.

MA MAAAA. IK. MAG. CRACKER.
[stilte]
AS SE BLIEF.

:s)
  zaterdag 18 november 2023 @ 21:52:20 #262
500473 Morgane89
Omnomnomnivoor
pi_211340559
Wanneer zijn jullie begonnen met thuis Sinterklaas vieren? J. is nu 2,5 maar we hebben echt niks met Sinterklaas en we vieren het ook nooit met familie. Hij herkent Sinterklaas ook niet op tv of zo. Dan komen we er nog wel een jaartje onderuit toch?
  zaterdag 18 november 2023 @ 21:54:41 #263
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_211340616
Ja, natuurlijk. Volgens mij begonnen wij met 3,5 jaar. Eerder snapte hij er toch niks van.
pi_211345602
Hier ook vooral 'IK WIL CRACKER/ROZIJNTJES/EIERKOEK/...', als ik zeg dat ze het nog een keer mag doen, weet ze wat ik wil. Dan komt er vaak wel een nette vraag.
Maar inderdaad, dat commanderen. Ik zei gisteren tegen man dat sommige leiders van bepaalde landen er nog niets bij zijn. :D

Hier al wel bezig met Sint, maar het beheerst haar leven nou niet. Als hij uit beeld is, leeft het ook niet. Gisteren heeft ze wel de intocht gekeken op de tv, man vond het te leuk om het voorbij te laten gaan. Hij kwam op 3 km van ons aan, maar we vinden haar nog te klein om echt daar lang te gaan staan en het was natuurlijk vreselijk schijtweer. Ze vond het spannend en zat vol aandacht naar Sint en pieten te kijken. Ik kreeg wat foto's en een filmpje. Heel schattig.
Man was gisteravond wel vergeten om schoen te zetten met haar, maar ze dacht er zelf ook niet aan. Zitten we nog net goed met de leeftijd. :D
Vanavond ga ik schoen zetten met haar. Even wat schuddebuikjes in een zakje doen en hoppa, klaar.
pi_211345621
Ze heeft trouwens een 'verlanglijstje' gemaakt uit het boek van bol. Wel gestuurd in op welke pagina's ze mocht kijken. We hebben samen besloten dat ze drie cadeautjes mag vragen aan Sint. Ze koos voor een memoryspel met diertjes, sloffen en een houten laptop met krijtscherm en magnetische letters. Vond ik best goed. :D Geen suffe cadeaus.
pi_211347853
Fijne sinterklaasweken! :9

pi_211347901
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 14:03 schreef NicolasJoy het volgende:

[ afbeelding ]
Jeetje wat een knappe meiden O+
pi_211352063
Knapperds! En NJ, als baby leken mijnes en jouw jongste best veel op elkaar, nu niet meer. :D
pi_211353186
Otis sliep de afgelopen 2 weken bij opa en oma. Wij lieten de ramen en kozijnen vervangen en dat was zoveel werk en troep dat thuis slapen geen optie was. We zijn nu net weer met zijn allen thuis en ik moest hem naar bed brengen. Hij helemaal enthousiast omdat ie weer herenigd was met z'n schildpadknuffel (hij mocht maar 2 knuffel meenemen van mij, dus deze was thuis gebleven :+). Nou goed, ik naast Otis gekropen. Hij tegen mij aan kruipen, m'n arm in een soort van driedubbele houdgreep vast :D Ik geef hem een kus en zeg, ik heb je wel gemist hoor Otis. Ja, fluistert Otis, ikke heb sildpad emist.

_O- :') :D O+
  zondag 19 november 2023 @ 23:10:43 #270
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211353604
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 14:03 schreef NicolasJoy het volgende:

[ afbeelding ]
Lieve koppies O+
Resistance is futile.
  maandag 20 november 2023 @ 09:21:05 #271
319308 Tink89
To live is to dance
pi_211355221
quote:
1s.gif Op zondag 19 november 2023 22:22 schreef Aure het volgende:
Otis sliep de afgelopen 2 weken bij opa en oma. Wij lieten de ramen en kozijnen vervangen en dat was zoveel werk en troep dat thuis slapen geen optie was. We zijn nu net weer met zijn allen thuis en ik moest hem naar bed brengen. Hij helemaal enthousiast omdat ie weer herenigd was met z'n schildpadknuffel (hij mocht maar 2 knuffel meenemen van mij, dus deze was thuis gebleven :+). Nou goed, ik naast Otis gekropen. Hij tegen mij aan kruipen, m'n arm in een soort van driedubbele houdgreep vast :D Ik geef hem een kus en zeg, ik heb je wel gemist hoor Otis. Ja, fluistert Otis, ikke heb sildpad emist.

Ach, dit is zo lief!

En wat een hel, twee weken in de troep zonder je kind. Ik denk nog een keer na over nieuwe kozijnen...
  maandag 20 november 2023 @ 09:22:44 #272
149959 SQ
snelle trees
pi_211355230
quote:
1s.gif Op zondag 19 november 2023 22:22 schreef Aure het volgende:

Hahaha zo heerlijk :D

Maar die armpjes om je nek na elkaar zo lang niet gezien te hebben O+ O+
Ik ben daardoor ook een stuk toleranter naar de schijtnachten die we weer hebben :')
disclaimer
pi_211357534
quote:
1s.gif Op maandag 20 november 2023 09:22 schreef SQ het volgende:

[..]
Hahaha zo heerlijk :D

Maar die armpjes om je nek na elkaar zo lang niet gezien te hebben O+ O+
Ik ben daardoor ook een stuk toleranter naar de schijtnachten die we weer hebben :')
Jaa dat is echt zo heerlijk. Sowieso alle keren dat hij mij die dag spontaan kwam knuffelen O+ en hoe hij en z'n broer direct boven op elkaar doken O+
pi_211357546
En hij had ook echt niet nog dichter tegen mij aan kunnen liggen gisteravond O+ Ik had behoorlijk veel moeite met wegsneaken haha.
  maandag 20 november 2023 @ 13:47:22 #275
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_211357584
quote:
1s.gif Op maandag 20 november 2023 13:44 schreef Aure het volgende:
En hij had ook echt niet nog dichter tegen mij aan kunnen liggen gisteravond O+ Ik had behoorlijk veel moeite met wegsneaken haha.
Moest hieraan denken _O-
|| justdiggit.org ||
pi_211360905
quote:
17s.gif Op maandag 20 november 2023 13:47 schreef TheGirlNextDoor het volgende:

[..]
Moest hieraan denken _O-
[ afbeelding ]
Dit doe ik letterlijk iedere avond. :')
pi_211370291
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 20:47 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Knapperds! En NJ, als baby leken mijnes en jouw jongste best veel op elkaar, nu niet meer. :D
Veranderen ze toch nog best veel van kleintjes af hé. :9 Vond ze hier ook heel veel op elkaar lijken, maar inmiddels toch wel heel erg eigen.
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 14:07 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Jeetje wat een knappe meiden O+
O+
quote:
17s.gif Op zondag 19 november 2023 23:10 schreef Seven. het volgende:

[..]
Lieve koppies O+
Maar intussen... >:) :+
pi_211370930
En hangt er weer wat in de lucht ofzo? Ik hoor echt werkelijk iedereen (weer) over schijtnachten. Hoewel Otis nog nooit echt lang goed heeft geslapen, hooguit sporadisch een nachtje hier en daar :') Hij heeft oma ook niet gespaard, die arme vrouw heeft elke nacht naast haar kleinkind gelegen :D O+ die is op zich ook wel blij dat ie weer thuis is geloof ik _O-
pi_211371080
Hier al 2j3m geen doorslaapnachten, dus niets geks en nieuws onder de zon. :')
pi_211371838
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2023 18:55 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Hier al 2j3m geen doorslaapnachten, dus niets geks en nieuws onder de zon. :')
Phoe dit klinkt echt wel heel vermoeiend. Nachtborstvoeding vond ik niet zo erg, maar de fles ‘s nachts vond ik al heel matig. Laat staan staan alle andere vormen van onderbreking in de nacht.
pi_211372065
Nou ja, altijd geroep om mij in de nacht. 'Mamaaaa, huuuu, kan niet slapen' / 'Mamaaaa naast jou liggen'. En dan als een os verder slapen als ze naast mij verder kan tukken.
pi_211373441
Ik dacht ik probeer het vanavond gewoon nog een keer. "Ik heb je gemist" "Ja, Jip mij ook heb mist" _O- :D

Heerlijk kind.
  dinsdag 21 november 2023 @ 21:28:19 #283
500473 Morgane89
Omnomnomnivoor
pi_211374014
Nog een reden waarom we het bij 1 kind laten... Hij slaapt al 2,5 jaar voorbeeldig O+ dat kan niet nog een keer zo goed gaan :D
pi_211374126
Ik heb 5 maanden lang fantastische doorslaapnachten gehad, maar dat ligt aan de kleuter :'). Die ligt inmiddels weer een week of 3 iedere nacht bij mij. Ach, bij mama slapen is vast niet meer stoer als je 16 bent toch?
pi_211374600
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2023 21:28 schreef Morgane89 het volgende:
Nog een reden waarom we het bij 1 kind laten... Hij slaapt al 2,5 jaar voorbeeldig O+ dat kan niet nog een keer zo goed gaan :D
Hahaha dit had ik kunnen zeggen.
  dinsdag 21 november 2023 @ 21:59:36 #286
149959 SQ
snelle trees
pi_211374925
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 november 2023 18:41 schreef Aure het volgende:
En hangt er weer wat in de lucht ofzo?
Ja, het is 1700 jaar oud, heeft een lange witte baard en een tabberd an.
disclaimer
pi_211377095
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2023 21:59 schreef SQ het volgende:

[..]
Ja, het is 1700 jaar oud, heeft een lange witte baard en een tabberd an.
Wij hadden vannacht een nat bed na schoen zetten oO<
pi_211377603
quote:
Zou voor ons een reden zijn om voor een tweede te gaan, kan alleen maar beter. :D Nee, grapje, maar toch.
  Moderator woensdag 22 november 2023 @ 09:22:10 #289
382129 crew  Donna
pi_211377969
quote:
Jep, dit ging bij ons mis idd.

Vanaf dag 1 een heel ander kind dan onze rustige oudste. 8)7
pi_211377991
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2023 08:45 schreef Komkommerschijfje het volgende:

[..]
Zou voor ons een reden zijn om voor een tweede te gaan, kan alleen maar beter. :D Nee, grapje, maar toch.
Dat denk je nu, maar het kan ook altijd nog erger hoor :')
pi_211378027
We waren een tijdje terug bezig met zindelijkheid bij Otis, maar daar had ie nul zin in. Dus maar weer even gelaten voor wat het is. Vanochtend was ik z'n luier vergeten, nou binnen 5min "Mama broek is nat" :') Toen probeerde ik nog even een "Maar je kunt toch ook op de wc plassen" en kreeg ik een "NEEEE IN LUIER" terug. Dus ik denk dat ik dat hele zindelijkheidsgebeuren over een paar maanden pas weer oppak :')
pi_211378097
Hier was ze drie dagen lang poepzindelijk, kwam ze zeggen dat ze moest poepen en zelf alles uitgedaan, maar ze kon niet zelf op de wc gaan zitten (het krukje gebruikt ze om mee te spelen). In het weekend accepteerde ze het dat ik haar op de wc zette en toen steeds keurig een drolletje in de wc, bij papa en oma resulteerde het in poep in de gang. Ze wilde niet op de wc geholpen worden. :') Gisteren bij de gastouder weer gewoon 2x in luier gepoept. Heel wisselend hier.
  woensdag 22 november 2023 @ 10:38:02 #293
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_211378775
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2023 09:27 schreef Aure het volgende:
We waren een tijdje terug bezig met zindelijkheid bij Otis, maar daar had ie nul zin in. Dus maar weer even gelaten voor wat het is. Vanochtend was ik z'n luier vergeten, nou binnen 5min "Mama broek is nat" :') Toen probeerde ik nog even een "Maar je kunt toch ook op de wc plassen" en kreeg ik een "NEEEE IN LUIER" terug. Dus ik denk dat ik dat hele zindelijkheidsgebeuren over een paar maanden pas weer oppak :')
Ik moest hier veel te hard om lachen _O-
|| justdiggit.org ||
pi_211384332
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2023 09:33 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Hier was ze drie dagen lang poepzindelijk, kwam ze zeggen dat ze moest poepen en zelf alles uitgedaan, maar ze kon niet zelf op de wc gaan zitten (het krukje gebruikt ze om mee te spelen). In het weekend accepteerde ze het dat ik haar op de wc zette en toen steeds keurig een drolletje in de wc, bij papa en oma resulteerde het in poep in de gang. Ze wilde niet op de wc geholpen worden. :') Gisteren bij de gastouder weer gewoon 2x in luier gepoept. Heel wisselend hier.
Komkommer ik vind dit al heel knap. Voor mijn gevoel is dat hier nog heel ver weg.
pi_211385227
Het kan snel gaan hoor. Als ze eraan toe zijn en er zin in hebben dan dus.
pi_211385482
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2023 19:53 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Nou ja, altijd geroep om mij in de nacht. 'Mamaaaa, huuuu, kan niet slapen' / 'Mamaaaa naast jou liggen'. En dan als een os verder slapen als ze naast mij verder kan tukken.
Nou precies dit inderdaad. Peuter doet dit sinds ze 1 is (daarvoor sliep ze niet in ons bed). Vriend gaat haar altijd halen en zodra ze ons bed raakt / tegen me aan ligt is ze al weg.
De oudste van 6 doet dit al haar hele leven en we hebben nu soms niet eens meer in de gaten dat ze tussen ons in kruipt. Als ze er niet al ligt omdat ze niet kon slapen.
pi_211388094
Mijn man is echt anti-bij ons in bed nemen, dan slaapt hij zelf niet. Ze mag alleen in het grote bed als ze ziek is (lees: hoge koorts of kotsen). Als man weg is voor werk, mag ze bij mij in het grote bed. Laatst was man 8 nachten weg, 8 nachten doorgeslapen. :') :') :')

En man wil het bed niet uit om zelf op te stretcher verder te slapen, die vindt dat ik daar maar moet gaan liggen. Snap ik ook wel.
pi_211389577
Oh ik weiger ook mijn bed uit te gaan haha, daarom komen ze maar bij ons. We worden dus eigenlijk altijd met z'n vieren wakker in ons bed in de ochtend en hebben dan prima geslapen. #team zoveel mogelijk slaap.
pi_211390265
De mijne kan niet zelfstandig komen. Zij slaapt boven, wij beneden. En ze mag ook nog niet zelf naar beneden, zonder toezicht. We hebben een open wenteltrap, ik wil dat ze daar alleen van af gaat onder begeleiding. En hier nog in een ledikant, scheelt ook. Maar ik zei net tegen man: wij gaan z.s.m. voor een peuterbed.
  Moderator woensdag 22 november 2023 @ 23:30:22 #300
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_211391972
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2023 21:31 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Mijn man is echt anti-bij ons in bed nemen, dan slaapt hij zelf niet. Ze mag alleen in het grote bed als ze ziek is (lees: hoge koorts of kotsen). Als man weg is voor werk, mag ze bij mij in het grote bed. Laatst was man 8 nachten weg, 8 nachten doorgeslapen. :') :') :')

En man wil het bed niet uit om zelf op te stretcher verder te slapen, die vindt dat ik daar maar moet gaan liggen. Snap ik ook wel.

Wacht even, hij wil niet op de stretcher liggen maar wil wel dat jij dat doet. Dat is toch super onaardig :?

Hier de laatste tijd ook weer drama met slapen, vooral in slaap vallen. Hij valt dan in slaap en begint na een kwartier te huilen dat hij verdrietig is van opa en dat hij in het grote bed wil. Wij hebben ook een vrij streng grote bed beleid maar toen opa overleed gingen we vaak even samen kroelen op het grote bed O+ :'( Dus hij zet dit nu wel een beetje in, onbewust hoop ik.

Zindelijkheid vordert ook totaal niet. Laatst hadden we weer onderbroekjes aangedaan maar hij zegt het pas als hij geplast heeft, nét te laat. Hadden we weer een nieuwe onderbroek aangedaan en zat hij opeens heel rustig en geconcentreerd te spelen. Ik vroeg of hij misschien gepoept had maar hij zei van niet (en liegt daar nooit over). Nou mooi wel dus :')Denk dat hij zich een beetje schaamde.

We zetten hem ‘‘s ochtends en ‘s avonds op het potje en als hij een plas doet mag hij een sticker plakken. Verder dan dat zijn we nog niet gekomen :)
pi_211400909
't is ook net hoe je kind is..
Onze oudste, als we die in bed nemen/namen; dan slapen we niet meer. Zij blijft geluid maken, bewegen, kreunen, steunen, alles.. Medelijden met haar toekomstige vriendje. Het cosleepen zijn we ook snel mee gestopt met haar.

De jongste daarentegen, dat gaat 1000x beter.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')