Ja sorry beroepsdeformatie..quote:
Terug naar de basis, praten begint met contact maken en interactie. Dus door zelf anders te reageren, creëer je de basis waarin taal veel beter kan ontwikkelen (door spel). De ontwikkeling van taal is de laatste stap.quote:Op maandag 16 oktober 2023 23:09 schreef MaJo het volgende:
Op geüpdatet![]()
Klinkt interessant @:Seven! Ik snap alleen niet de relevantie van hoe hij speelt en logopedie
Goedemorgen.. beetje kunnen slapen?quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 03:20 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Ha, ik word blij als ik je stukje lees. Hopelijk kan deze collega jullie goed op weg helpen.
@:MaJo: heel kort - kinderen komen het meest tot (taal)ontwikkeling als wij ze volgen in spel. Wij willen vaak inderdaad bepalen hoe of wat, maar als zij de leiding hebben en het spel sturen, brengen zij veel meer taal in en communiceren ze veel meer met de ouder/verzorger. Als jij het kind volgt, ook in zijn taal, dan neemt het kind veel meer taal over (uiteindelijk). Je volgt het kind, past aan en voegt toe. Dus het kind zegt bijvoorbeeld alleen 'die, mama!' - je wordt dan getraind om dit te herhalen en daar net wat extra taal aan toe te voegen: ja, die hè? De bal'.
Maar dit is mijn beroepsdeformatie, dus ik stop weer eventjes.
Hier gedoe, F. sliep vanaf het begin van de avond al onrustig. Iedere drie kwartier miepen en uiteindelijk ging ze staan in haar bedje. Ik logeer nu bij haar, maar ze werd daarstraks wakker met een hele natte pyjama en slaapzak... Dus ja, alles maar even ververst. En nu ligt madame natuurlijk weer te keten.
Ik zou eerst eens het gesprek met de observatiedame aangaan voordat je dingen anders gaat doenquote:Op dinsdag 17 oktober 2023 23:44 schreef Seven. het volgende:
Er valt ook ineens een kwartje. Mijn man is regelmatig nepboos en dan hebben hij en Colin de grootste lol om zo'n bulderende papa.
Dus niet zo gek dat Colin niet onder de indruk is als we echt ingrijpen/echt boos worden. Wat Colin betreft spelen boze mensen een leuk spelletje, dus ook als hij bij zo'n onderzoek gecorrigeerd wordt en gewoon zijn gang gaat.
Hij snapt wel emoties zoals verdrietig/pijn en lief, dat oefenen we met overdreven mimiek en knuffels en aaien. En van blij snapt hij denk ik ook dat het positief is, al is de respons op het woord blij minimaal. Maar bij boos krijg ik consequent 0 respons.
Morgen maar eens een balletje opgooien bij m'n man om andere grappen te bedenken.
Jawel, en de handvaten grijpen we ook uit dit traject (zijn we ook blij mee). Het traject met de logopedist hebben we echt veel vertrouwen in. Maar ik heb van de begeleider van de PSZ wel het gevoel dat zij een bepaalde kant op stuurt. Het probleem is ook dat zij niet ronduit zegt wat ze vindt dus misschien ga ik haar wel gewoon vragen om er geen doekjes om te winden. Dan hoef ik dat ook niet meer te doen. En verder vind ik het geen fijn idee dat er dus via een omweg en vage communicatie dus toch een label op Colin geplakt is.quote:Op woensdag 18 oktober 2023 08:00 schreef Nanuke het volgende:
Ik kan me voorstellen dat het niet helpt als je kindje moeite heeft met meekomen, @:Seven. Maar ik denk niet dat dat de oorzaak is. Waarbij ik aanneem dat bijsturen/corrigeren niet al gelijk begint met bulderend boos zijn.
Wel vervelend dat zo'n onderzoek zonder goede toelichting gedaan is, dan komt zoiets wel rauw op je dak vallen. Maar misschien krijgen jullie in het geheel wel handvaten waardoor Collin beter bij te sturen is én daardoor ook beter leerbaar wordt. Sterkte in elk geval, het klinkt als een moeilijk traject om te vinden wat voor hem goed werkt.
Ik ga het bespreken met de logopediste, superkundige vrouw is dat.quote:Op woensdag 18 oktober 2023 09:04 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik zou eerst eens het gesprek met de observatiedame aangaan voordat je dingen anders gaat doenAls dit de reden is, dan kan je dat gewoon met haar bespreken en dan kan zij je ook weer tips geven.
Doen jullie een wekelijkse sessie? Ook benieuwd naar jouw ervaringen.quote:Op woensdag 18 oktober 2023 01:18 schreef _Lily_ het volgende:
J heeft ook logopedie inmiddels, ik vond het heel leuk en interessant om te zien wat de logopediste met hem deed (precies wat komkommer vertelt)
Hij bleek ineens best wat woordjes te kunnen! Nu een stuk of 10 ofzo bij 24 maanden?
Ik probeer nu thuis hetzelfde te doen (hem qua taal te volgen in zijn spel, vertragen etc)
Alleen bij mij thuis houdt hij toch vaak zijn kaakjes stijf op elkaar ;-)
Gelukkig zit er glas tussen, anders had mijn peuter gerust haar hoofd of hand in een taart gegooidquote:Op donderdag 19 oktober 2023 11:22 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik was net met A bij de multivlaai. Hoor ik opeens de verkoopster zeggen, 'Oh, dat vind ik niet zo fris hoor!'. Bleek dat A met zijn mond aan het vitrineglas zat. Heel stom misschien, maar ik kan zoiets moeilijk van me af zetten.
Lastig, maar proberen los te laten!quote:Op donderdag 19 oktober 2023 11:22 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik was net met A bij de multivlaai. Hoor ik opeens de verkoopster zeggen, 'Oh, dat vind ik niet zo fris hoor!'. Bleek dat A met zijn mond aan het vitrineglas zat. Heel stom misschien, maar ik kan zoiets moeilijk van me af zetten.
Daar dacht ik achteraf nog aan ja, ik had een doekje moeten vragen. Het is me totaal ontschoten eerlijk gezegd. Boodschappen doen was vandaag weer een flinke onderneming (de ene keer gaat het goed en de andere keer wat minder) dus ik wilde eigenlijk alleen weer snel in de auto zittenquote:Op donderdag 19 oktober 2023 13:29 schreef Bienelientjee het volgende:
[..]
Lastig, maar proberen los te laten!Kids uiten zich nou eenmaal in impuls reacties! Die denken niet, eeeww vies raam, die zien taart, taart is super lekker, wil ik hebben in mijn mond, oh er zit glas tussen!
Inderdaad niet al te fris, maar ach, het gebeurd nou eenmaal! Ik zou vragen om een doekje om het plekje af te vegen en lach erom! (En als ze chagerijnig blijven doen, lekker dikke vinger hoor, het is een kind!)
Ja wekelijks! Ik vind het vooral leuk om te zien. En nuttig. Geen idee of hij er wat van leert (sorry komkommer :-)) maar het lijkt in ieder geval goed voor hem. Hij oefent met praten en dat heeft hij nodig.quote:Op woensdag 18 oktober 2023 12:05 schreef Seven. het volgende:
[..]
Doen jullie een wekelijkse sessie? Ook benieuwd naar jouw ervaringen.
Colin doet dit alleen thuisquote:Op donderdag 19 oktober 2023 11:22 schreef Sunshine1982 het volgende:
Fijn dat alles goed is. Wat vind jij zelf van het praten?quote:Op donderdag 19 oktober 2023 19:54 schreef LauriLynne het volgende:
Hier de 2 jaars controle gehad bij het consultatiebureau deze week. Over 3 maanden terug komen omdat het praten achter blijft.
Verder qua groei en interactie was alles wel prima.
Zo zo, jas en schoenen zelf! Misschien moet ik Colin ook maar eens laten proberen.quote:Op donderdag 19 oktober 2023 20:37 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Hier wordt momenteel trouwens ook weer ruk geslapen. Standaard iedere nacht er weer naar toe (midden in de nacht) en vroeg wakker, vanochtend was het 5.40. Pffffft. Ik heb het idee dat ze weer een update doormaakt, ze kan ineens weer meer dingen zelf (jas en schoenen aandoen lukt nu zonder hulp) en ze kan nu heel goed vertellen wat er aan de hand is als ze verdrietig is. Mja, gaat weer gepaard met drukte in dat hoofdje.
Het is weer vakantietijd bij Monkey Town..quote:Op vrijdag 20 oktober 2023 19:23 schreef Nolita het volgende:
We waren vandaag in een binnen speeltuin en jeetje ik ben gewoon overdonderd door het asociale gedrag van sommige kinderen daar en nog wel meer door de ouders die hun (jonge) kinderen, 2-3 jaar, niet in de gaten hielden.
Dan heb ik het over steeds ons kind blijven duwen zonder reden, een peuter die met ons mee klom helemaal omhoog en onze aandacht geweldig vond. Een peuter die bovenin stond te krijsen dat ze er niet meer uit kwam. Geen ouder te bekennen. Op een gegeven moment werd er omgeroepen dat een kindje achter bar en zelfs al naar buiten was gelopen. De moeder vond het belachelijk want dat was toch het hele doel van zo'n speeltuin. Dat de kinderen hun gang konden gaan.![]()
En het toppunt was toen we even wat lekkers aan het eten waren een kind gewoon met zijn vieze hand vol in mijn snickers greep (die ik aan het eten was, maar mijn blik even had afgewend).![]()
Dat kind van 2,5 jaar ofzo moesten we fysiek bij ons vandaan houden want reageerde niet op ons aanspreken en greep nog eens in mijn snickers, smeerde zijn mega lolly in mijn jas (die hij wellicht ook ergens van een tafel heeft gepakt) en richting andere dingen op tafel.
Paar keer gevraagd en gekeken waar zijn ouders waren, maar hij leek niets te begrijpen, gooide de lolly op de grond en stormde vervolgens weer verder.![]()
Ik ben nog steeds verbijsterd...
Voor haarzelf zou ik het fijn vinden als ze beter kan uiten wat ze wil. Het levert bij tijd en wijlen best wat frustratie van haar kant op als ze iets wil maar we er niet achter komen wat ze wil.quote:Op vrijdag 20 oktober 2023 20:33 schreef Seven. het volgende:
[..]
Fijn dat alles goed is. Wat vind jij zelf van het praten?
Ja, het is te bizar voor woorden. Ik ben weleens (nee, het is geen grap) door een kind bekogeld met ballen toen ik bij A toen hij jonger was in de ballenbak zat. En dat was dus echt keihard. Ik heb 2 keer netjes gevraagd of hij daarmee wilde ophouden en bij de derde keer was ik het spuugzat en was ik niet meer zo aardig. Toen viel plots het kwartje en droop hij af. Ook geen ouders te bekennen.quote:Op vrijdag 20 oktober 2023 19:23 schreef Nolita het volgende:
We waren vandaag in een binnen speeltuin en jeetje ik ben gewoon overdonderd door het asociale gedrag van sommige kinderen daar en nog wel meer door de ouders die hun (jonge) kinderen, 2-3 jaar, niet in de gaten hielden.
Dan heb ik het over steeds ons kind blijven duwen zonder reden, een peuter die met ons mee klom helemaal omhoog en onze aandacht geweldig vond. Een peuter die bovenin stond te krijsen dat ze er niet meer uit kwam. Geen ouder te bekennen. Op een gegeven moment werd er omgeroepen dat een kindje achter bar en zelfs al naar buiten was gelopen. De moeder vond het belachelijk want dat was toch het hele doel van zo'n speeltuin. Dat de kinderen hun gang konden gaan.![]()
En het toppunt was toen we even wat lekkers aan het eten waren een kind gewoon met zijn vieze hand vol in mijn snickers greep (die ik aan het eten was, maar mijn blik even had afgewend).![]()
Dat kind van 2,5 jaar ofzo moesten we fysiek bij ons vandaan houden want reageerde niet op ons aanspreken en greep nog eens in mijn snickers, smeerde zijn mega lolly in mijn jas (die hij wellicht ook ergens van een tafel heeft gepakt) en richting andere dingen op tafel.
Paar keer gevraagd en gekeken waar zijn ouders waren, maar hij leek niets te begrijpen, gooide de lolly op de grond en stormde vervolgens weer verder.![]()
Ik ben nog steeds verbijsterd...
Eens met jou hoor. Ik was met J in een zandbak (toen 20 maanden) toen 2 jongetjes van 3-4 jaar zijn emmertje, schepje en vormpjes afpakten om er zelf mee te spelen. Ik keek toe en deed niets omdat ik vond dat J zelf met 2 grote jongens moest dealen haha.quote:Op vrijdag 20 oktober 2023 23:18 schreef Nolita het volgende:
Nou ik vind leeftijd in een speeltuin toch echt wel een ding. Die van 6 mag haar eigen weg gaan, maar die van 3 blijft in mijn zicht. In het peuter deel mag ze vrij rondgaan maar heb ik overzicht op waar ze ongeveer is. En alles wat ik benoemde ging dus om die range kinderen en niet 4+ want daarvan snap ik dat je daar niet achteraan gaat.
Haha, dan was je je het schompes in het begin. Wat is jullie strategie en hoe oud is Otis?quote:Op zondag 22 oktober 2023 18:08 schreef Aure het volgende:
Ik ben project zindelijkheid maar eens begonnen met Otis. Gisteren denk ik wel 4 schone broeken gehad, vandaag 3. Het ging vandaag eigenlijk heel erg goed tot aan z'n middagslaapje. Daarna was het drama. Hij pakt het minder makkelijk op dan z'n broer (die was wel een half jaar ouder dan Otis nu is) , maar lijkt het wel interessant te vinden allemaal, dus we zetten het nog even door
Hij is nu tweeënhalf.quote:Op zondag 22 oktober 2023 18:47 schreef Morgane89 het volgende:
[..]
Haha, dan was je je het schompes in het begin. Wat is jullie strategie en hoe oud is Otis?
Ik zal laten weten als het ooit overgaatquote:Op zondag 22 oktober 2023 17:30 schreef Smart_ass het volgende:
Hoelang duurde het bij de peuters met jongere broertjes/zusjes hier voordat ze leerden speelgoed te delen? Peuter pakt constant alles waar dreumes mee aan het spelen is af. Dit gaat al maanden zo en ik heb ondertussen waarschijnlijk al ongeveer een triljoen keer gezegd dat ze niet alles van de dreumes af moet pakken maar zodra dreumes iets in haar handen heeft wil de peuter gelijk daarmee spelen.
Het gaat hier beter sinds mijn kleuter op school zit. Ze hebben wat meer speeltijd zonder elkaar, waardoor samen spelen ook beter gaat. Anna is geen complete bulldozer meer in het spel wat Bas erg kan waarderen. Rollenspel, duplo en houten treinbaan gaan wel goed, maar daar heeft ook wel de nodige begeleiding in gezeten.quote:Op zondag 22 oktober 2023 17:30 schreef Smart_ass het volgende:
Hoelang duurde het bij de peuters met jongere broertjes/zusjes hier voordat ze leerden speelgoed te delen? Peuter pakt constant alles waar dreumes mee aan het spelen is af. Dit gaat al maanden zo en ik heb ondertussen waarschijnlijk al ongeveer een triljoen keer gezegd dat ze niet alles van de dreumes af moet pakken maar zodra dreumes iets in haar handen heeft wil de peuter gelijk daarmee spelen.
Ik moest lachen, ik dacht dat je een dagje naar de dierentuin gingquote:Op maandag 23 oktober 2023 14:35 schreef LauriLynne het volgende:
Wij gaan vanmiddag voor het eerst naar de kapper met purk. Het zal mij benieuwen hoe dat gaat. We nemen genoeg eten en een tablet mee voor nood. Iemand nog andere tips?
Wel knap man, met 18 maandenquote:Op zondag 22 oktober 2023 22:21 schreef kwakz0r het volgende:
Die van bijna 9 wil ook nog steeds alles hebben waar zijn broertje mee speelt, vooral als het “van hem” is (oude duplo, ander speelgoed van toen hij peuter was). Ik snap t ook wel hoor, maar t is niet altijd gezellig.
Mééstal zijn ze leuk samen overigens
Ik had hier zeker niet verteld over mijn toen 18-maander die bij de Ballorig ertussenuitpiepte en toen ik hem spotte al bijna bovenaan de lange glijbaan was (van onderen geklommen).Melba erachteraan gestuurd want ik kon zo snel niet boven komen en alleen naar beneden ging veel te hard
Deze
[ afbeelding ]
Bij de 2-jaar afspraak weigerde Pep te kletsen, de arts zei nog dat we eventueel wel terug konden komen voor logopedie als het niet verbeterde. Ze geloofde me niet dat hij thuis korte zinnetjes praatte. Hij had er gewoon geen zin in en met 2,5 praat hij stiekem beter dan Melba destijds (heeft alleen duidelijk andere interesses, Melba was obsessed met letters en cijfers, dat heeft Pep niet en dat vind ik eigenlijk ook wel geruststellend stiekem. Melba heeft het lastig genoeg met zichzelf en school…)
Achteraf gezien heb je helemaal gelijk. 😂quote:Op maandag 23 oktober 2023 19:52 schreef SQ het volgende:
[..]
Ik moest lachen, ik dacht dat je een dagje naar de dierentuin gingalleen een telefoon (die ik altijd al bij me heb) als noodafleiding is vaak wel voldoende voor die tien minuutjes dat het duurt
Maar ik lees dat het goed is gegaan, mooi
Hier wel. Maar geen hippe stekeltjes, opscheren en langer haar bovenop. Eigenlijk hetzelfde kapsel als papa, maar dan zonder de inhammenquote:Op maandag 23 oktober 2023 19:54 schreef SQ het volgende:
Tondeuse doe ik voor geen van mijn kinderen hoor. Dan maar geen hippe stekeltjes
Ah, jullie boormachine is ons nagelschaartjequote:Op maandag 23 oktober 2023 20:27 schreef SQ het volgende:
Ja als je kind dat accepteert is het prima. Goud steekt echter zijn vingers al jammerend in zijn oren als hij een foto van een boormachine zietsukkel.
Die van ons was daar heel panisch voor maar de laatste keer heeft de kapster uitgelegd dat ze dan sneller klaar is en toen mocht hetquote:Op maandag 23 oktober 2023 19:54 schreef SQ het volgende:
Tondeuse doe ik voor geen van mijn kinderen hoor. Dan maar geen hippe stekeltjes
Mijn peuter zat laatst met zo’n gehoorbeschermingskoptelefoon op aan tafel toen de buurman aan het boren wasquote:Op maandag 23 oktober 2023 20:27 schreef SQ het volgende:
Ja als je kind dat accepteert is het prima. Goud steekt echter zijn vingers al jammerend in zijn oren als hij een foto van een boormachine zietsukkel.
Het nagelschaartje vind mijn dochter dus machtig interessant. Ze bied om de beurt haar vingers aan. Volledig willekeurig in volgorde en regelmatig 2x dezelfde. Heel grappig om te zien, maar prima te doen.quote:Op maandag 23 oktober 2023 20:29 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Ah, jullie boormachine is ons nagelschaartje
Nagelschaartje is hier ook DE HEL, hij wordt helemaal gek.quote:Op maandag 23 oktober 2023 20:29 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Ah, jullie boormachine is ons nagelschaartje
Maar ze heeft zulk prachtige krullen joh!quote:Op maandag 23 oktober 2023 22:47 schreef Nolita het volgende:
De eerste keer kapper zal nog wel even duren hier.![]()
Het heeft lang geduurd voor haar haar ging groeien en toen dat gebeurde ging het krullen dus het is nog steeds een kort koppie met 3j3m. Heb wel eens een knoop of afwijkende krul geknipt maar dat was het.
Ze voelt nu haar haar in haar nek en soms voor haar ogen en dat vindt ze geweldig. Ze headbanged dan om haar haar te voelen.![]()
Ze is zo trots dat ze nu een 'lange' staart kan (1 staartje met al haar haar), maar die krult dus ook helemaal op waardoor het niets voorstelt.
Ja dat is waar.quote:Op dinsdag 24 oktober 2023 08:37 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Maar ze heeft zulk prachtige krullen joh!![]()
![]()
Gefeliciteerd!!!quote:Op maandag 23 oktober 2023 23:46 schreef MaJo het volgende:
[..]
Nagelschaartje is hier ook DE HEL, hij wordt helemaal gek.
Kinderfeestje is trouwens goed gegaan, de kinderen kenden elkaar allemaal van de opvang dus er werd lekker gespeeld. De ouders klikten ook goed onderling dus dat was een succes![]()
En morgen is hij dan echt 3. DRIE!! Waar blijft de tijd
Volgens mij had hij zn apenreflex nog in zn tenen ofzo.quote:Op maandag 23 oktober 2023 19:56 schreef SQ het volgende:
[..]
Wel knap man, met 18 maandenlukt mij met mn 42 jaar nog steeds niet
Hier hetzelfde, steeds tussen 5 en 6 wakker. In de oude tijd liet ik hem tot 7 uur liggen maar nu moet ik er wel uitquote:Op maandag 30 oktober 2023 22:13 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Hoe zijn jullie peuters het weekend van de wintertijd doorgekomen? Hier was het zondagochtend 4.45 nieuwe tijd, ik zat om 5.15 in de keuken.En ja, ik weet het, maar toch.
Vanochtend was het ook al weer voor half 6...
Slaapt ze 's middags nog? Want onze 2,5-jarige is na een paar uur nachtslaap ook klaar als hij 's middags te lang geslapen heeft.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 13:37 schreef dezomervoorbij het volgende:
Mijn dochter van 2,5 is ineens weer heel slecht aan het slapen. Al weer 2 weken elke nacht tussen 1:00-4:00 wakker. Niet willen slapen en de hele tijd jengelen. Ze is niet ziek. Niet verkouden, geen koorts oid.
Geen flauw idee waar dit nu weer vandaan komt.
Inmiddels geprobeerd bedlampje aan te laten,etc. Maar 0,0 effect tot nu toe.
Steeds moeilijker, maar op de dagen dat ze naar de peuterspeelzaal is geweest kan ze echt nog niet zonder.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 14:06 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Slaapt ze 's middags nog? Want onze 2,5-jarige is na een paar uur nachtslaap ook klaar als hij 's middags te lang geslapen heeft.
Niet. Dat is echt rijping. Gewoon afwachten tot die luier droog is of ze zelf zeggen 'ik hoef geen luier meer' en ze ook gelijk hebben.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 19:56 schreef Smart_ass het volgende:
Hoe train je nachtzindelijkheid trouwens?
Wij hebben gewacht tot de luier 's ochtends droog was en dat een aantal maanden lang. Ik wilde echt zekerheidquote:Op dinsdag 31 oktober 2023 19:56 schreef Smart_ass het volgende:
Ah wat fijn!!En perfecte timing zo met een kleintje op komst!
Hoe train je nachtzindelijkheid trouwens? Bubbles is ook al een tijdje zindelijk overdag dus wil het nu ook ‘s nachts gaan oefenen maar hoe doe je dat? Potje op haar kamer bij haar bed of wel gewoon direct oefenen met op de wc ‘s nachts?
Hier ook een heel ziek mannetje, 40+ graden koorts en last van zijn hoofd. Gisteren nog op de HAP belandt wegens verdenking op hersenvliesontsteking maar gelukkig konden ze niks vinden. Vanavond voor het eerst iets minder koorts, ik hoop dat het nu beter gaat.quote:Op woensdag 1 november 2023 19:21 schreef kwakz0r het volgende:
Nachtzindelijkheid is echt een hersenontwikkeling. Mijn 9-jarige had tot een half jaar geleden nog minimaal 1x per maand een ongelukje, en was pas met 5 zonder luier s nachts. Kun je weinig aan doen. Man en ik waren beiden ook laat.
Pep heeft regelmatig droge luiers s ochtends maar lang niet altijd.
Hij is echt heel zielig ziek trouwensjammeren dat hij hoofdpijn heeft (denk dat het zijn oor is eigenlijk) in combinatie met kiezen en keelpijn. We zijn allemaal om de beurt niet fit sinds begin oktober, zo vervelend… loop zelf ook weer met een dikke keel en ik denk ook koorts nu.
Komt uiteindelijk helemaal goed!quote:Op donderdag 2 november 2023 10:05 schreef Bottoms_up het volgende:
Mijn grote kleine man is naar school. Eerste keer oefenen. Dat was wel even een momentje. Hij vond het enorm spannend. Dat sip gezichtje toen we vertrokken![]()
Ik heb al iets lekkers voor de lunch gehaald, en ook iets voor deze middag.
Ik ben zo benieuwd hoe het gaat.
Ik kreeg een melding per mail een week van tevoren. Blijkbaar is dat bij ons hoe het gaat tegenwoordig... Ik heb er wel wat van gezegd, ik moet er vrij voor vragen. En toen gaf de assistente aan dat het nu zo gaat en dat er maar weinig afmeldingen zijn. Dus. Ik heb de SMS-jes uitstaan btw, dus geen idee hoe lang van tevoren je die krijgt.quote:Op donderdag 2 november 2023 21:59 schreef MaJo het volgende:
[..]
Hier ook een heel ziek mannetje, 40+ graden koorts en last van zijn hoofd. Gisteren nog op de HAP belandt wegens verdenking op hersenvliesontsteking maar gelukkig konden ze niks vinden. Vanavond voor het eerst iets minder koorts, ik hoop dat het nu beter gaat.
Beterschap voor jou en Pep![]()
Qua CB: ik kreeg vandaag een bericht op mijn telefoon van de ggd dat ik de afspraak van maandag niet moet vergetenIs dat een nieuwe passief agressieve manier om afspraken te maken? Ik weet nergens van
Wij hebben ooit wel dagen doorgegeven die uitkomen dus wat dat betreft is het prima. Maar krijg dan inderdaad liever gewoon een mail, nu heb ik ook geen idee waar het over gaat.quote:Op vrijdag 3 november 2023 07:35 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Ik kreeg een melding per mail een week van tevoren. Blijkbaar is dat bij ons hoe het gaat tegenwoordig... Ik heb er wel wat van gezegd, ik moet er vrij voor vragen. En toen gaf de assistente aan dat het nu zo gaat en dat er maar weinig afmeldingen zijn. Dus. Ik heb de SMS-jes uitstaan btw, dus geen idee hoe lang van tevoren je die krijgt.
Dat is ook prima maar stuur dan een brief/mail. Nu krijg ik 4 dagen van tevoren een herinnering van iets waar ik niks van afweetquote:Op vrijdag 3 november 2023 10:26 schreef Ceviche het volgende:
Ik denk dat het voor hen veel tijd/mankracht scheelt om iedereen maar gewoon afspraken te sturen en dat een klein deel alsnog belt om de afspraak te verzetten dan dat iedereen standaard moet bellen voor een afspraak.
Je kan de afspraak verplaatsen als het niet uitkomt, toch? En anders had je toch sowieso moeten bellen dus in die zin is het geen extra werk. Ik vond het juist wel handig eigenlijk.
Ik heb geen flauw idee. Hij is net drie geworden dus ik dacht misschien een tussentijdse check? Maar ik heb alleen het appje gekregen dus we gaan het zienquote:Op vrijdag 3 november 2023 19:01 schreef Mango91 het volgende:
Hoe was de eerste oefen schooldag gegaan Bottum-up?
Waarvoor moet hij naar de ggd @:majo? De volgende inenting is toch pas met vier jaar, of is er ook één met 3 jaar?
Wat slimquote:Op vrijdag 3 november 2023 23:53 schreef arvensis het volgende:
Je kan inloggen in MijnKinddossier en daar je afspraken inzien @:majo
Hier zijn de goede slaapskills ineens stukquote:Op dinsdag 7 november 2023 20:44 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Hier had ik afgelopen nacht een doorslaapnacht, eindelijk weer eens. Ik lag er zelf om 21.15 uur in en om 6.00 uur werd ik wakker van mijn wekker, ik wist niet hoe ik het had. Tien minuten daarna begon peuter wel te miepen en was ze wakker, maar verder niets vannacht.
Kssssst Fokwet.
Ja, ik denk dat dit hier afgelopen week was. Inmiddels is ze weer beter gaan praten dan ze al deed. Ze roept nu allemaal 'dat is niet slim' en 'dat is helemaal fijn', ook steeds passend bij de context en situatie.quote:Op dinsdag 7 november 2023 21:23 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Hier zijn de goede slaapskills ineens stuk. Ze is nu weer wakker. Vannacht door onweer 2,5 uur bezig geweest om haar slapend te krijgen. Er gebeurd zoveel in dat hoofdje momenteel.
Ja hier is ook zo'n sprong gaande. Ze zingt complete liedjes, maakt opmerkingen passend bij de situatie en speelt rollenspel met haar broer. Mega schattig.quote:Op woensdag 8 november 2023 11:54 schreef Komkommerschijfje het volgende:
[..]
Ja, ik denk dat dit hier afgelopen week was. Inmiddels is ze weer beter gaan praten dan ze al deed. Ze roept nu allemaal 'dat is niet slim' en 'dat is helemaal fijn', ook steeds passend bij de context en situatie.![]()
![]()
Ook de g- en r- gaan ineens goed vooraan in een woord, en de gr- is ze nu actief aan het oefenen (en ze verbetert zichzelf ook heel de tijd!), sch- hoorde ik vanochtend ook al. Kind, doe rustig...
Jaaa zo leuk! Hoe oud is jouw peuter?quote:Op woensdag 8 november 2023 13:05 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Ja hier is ook zo'n sprong gaande. Ze zingt complete liedjes, maakt opmerkingen passend bij de situatie en speelt rollenspel met haar broer. Mega schattig.
Alleen moet de Pop altijd mee, dus vannacht lag ik met Anna, Nijntje en pop in bed. En een kwartier later kroop Bas bij mijn man er in
Gewoon een uurtje buiten in de tuin donderenquote:Op dinsdag 7 november 2023 21:23 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Hier zijn de goede slaapskills ineens stuk. Ze is nu weer wakker. Vannacht door onweer 2,5 uur bezig geweest om haar slapend te krijgen. Er gebeurd zoveel in dat hoofdje momenteel.
Knap! De mijne kan dat nog nietquote:Op woensdag 8 november 2023 14:42 schreef Smart_ass het volgende:
Mijn peuter kan sinds kort haar naam goed uitspreken, vind ik ook wel een mijlpaal.
Net 2, ze is van 7-10quote:Op woensdag 8 november 2023 13:28 schreef Morgane89 het volgende:
[..]
Jaaa zo leuk! Hoe oud is jouw peuter?
Je staat niet in de OP
Goed plan, dm je adres maar zodat ik je tuin kan lenenquote:Op woensdag 8 november 2023 14:47 schreef Rozevla het volgende:
[..]
Gewoon een uurtje buiten in de tuin donderen
“Goed” is misschien wat overdreven, maar het is zeker een upgrade van jaajaa. Die "r" is gewoon lastig hequote:Op woensdag 8 november 2023 17:45 schreef Aure het volgende:
[..]
Knap! De mijne kan dat nog niethet klinkt een beetje als Ohtah
Is heel erg wisselend per vestiging. Ik kijk vaak even op de website/fb en Google fotos van de locatiequote:Op zaterdag 11 november 2023 13:06 schreef Bottoms_up het volgende:
Is er een verschil tussen monkeytown en ballorig qua peutervertier? Of hangt dat van de vestiging af?
We wilden maandag graag naar de dierentuin maar dat lijkt nu letterlijk in het water te gaan vallen
quote:Op woensdag 8 november 2023 18:11 schreef douche-eendje het volgende:
@:Majo, mag mijn jongste in de op? Anna, 7-10-2021
Donequote:Op woensdag 8 november 2023 19:35 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
En @:MaJo, als je toch bezig bent mag je mij er ook inzetten met Bambi, 7-11-2021
Gefeliciteerd! Ik vind elke leeftijd tot nu toe leuk maar wat is 3 jaar een heerlijke leeftijd. Je kunt gewoon hele gesprekken houden met je peuterquote:Op maandag 13 november 2023 10:51 schreef Bottoms_up het volgende:
Helaas lig ik met een zieke maggie op bed dus mijn kleuteris met zijn vader naar Monkey Town.
Hij is dit weekend heel erg verwend en het was ook veel voor het kleine ventje. Vrijdag afscheid kdv, zaterdag visite, gisteren feestje met de grootouders. Lego en hotwheels gekregen en straks komt nog een grote doos hubelino.
Het was een hele achtbaan die peutertijd. En nu hebben we een heerlijk eigenwijze kerel die morgen al een hele dag naar school gaat
Tot over 3 maanden, dan mag ik nog een ritje maken!
Nog gefeliciteerd!quote:Op maandag 13 november 2023 10:51 schreef Bottoms_up het volgende:
Helaas lig ik met een zieke maggie op bed dus mijn kleuteris met zijn vader naar Monkey Town.
Hij is dit weekend heel erg verwend en het was ook veel voor het kleine ventje. Vrijdag afscheid kdv, zaterdag visite, gisteren feestje met de grootouders. Lego en hotwheels gekregen en straks komt nog een grote doos hubelino.
Het was een hele achtbaan die peutertijd. En nu hebben we een heerlijk eigenwijze kerel die morgen al een hele dag naar school gaat
Tot over 3 maanden, dan mag ik nog een ritje maken!
Jeetje, dat klinkt ingewikkeld. Ik hoop dat het allemaal gaat lukken op de manier waar je zelf het beste gevoel bij hebt.quote:Op dinsdag 14 november 2023 12:50 schreef Seven. het volgende:
Hoe gaat het bij jullie met de schoolkeuze? Is dat al afgetikt? Hier in de gemeente worden open dagen georganiseerd en daar gaan we morgen naartoe.
Aan de hand van de voorgeschiedenis met de reguliere PSZ, wil ik Colin eigenlijk graag naar de vrije school sturen.
Alleen in onze gemeente gaat inschrijving op basis van postcode en de voorkeursscholen zijn allemaal regulier. De vrije school doet overigens niet mee aan dit systeem, maar daar is wel sprake van een wachtlijst voor komend jaar. Regulier onderwijs zie ik Colin niet in passen.
Nou is Colin geboren op 25 september en hij hoort dus bij de allerlaatste kinderen die nog komend schooljaar mee zouden draaien. En ondertussen is dus ook bevestigd dat hij achterloopt op zijn leeftijdsgenoten. Even los van welke school het zou worden: aan de hand van die conclusie, hoop ik eigenlijk een gesprek met de school aan te gaan over niet komend jaar, maar het jaar erop te starten.
Toevallig dus laatst ingeschreven en administratie rondom de kinderopvang gedaan. Maar we hebben het een soort van makkelijk. Dorp met één basisschool, totaal 70-80 kinderen. Dus plek is er, school is de enige op loopafstand. Als het totaal niet zou passen dan zou ik uiteraard wel verder zoeken, maar ik vind de afstand tot de school ook wel heel erg belangrijk. Dus hier niet echt advies over helaas..quote:Op dinsdag 14 november 2023 12:50 schreef Seven. het volgende:
Hoe gaat het bij jullie met de schoolkeuze? Is dat al afgetikt? Hier in de gemeente worden open dagen georganiseerd en daar gaan we morgen naartoe.
Aan de hand van de voorgeschiedenis met de reguliere PSZ, wil ik Colin eigenlijk graag naar de vrije school sturen.
Alleen in onze gemeente gaat inschrijving op basis van postcode en de voorkeursscholen zijn allemaal regulier. De vrije school doet overigens niet mee aan dit systeem, maar daar is wel sprake van een wachtlijst voor komend jaar. Regulier onderwijs zie ik Colin niet in passen.
Nou is Colin geboren op 25 september en hij hoort dus bij de allerlaatste kinderen die nog komend schooljaar mee zouden draaien. En ondertussen is dus ook bevestigd dat hij achterloopt op zijn leeftijdsgenoten. Even los van welke school het zou worden: aan de hand van die conclusie, hoop ik eigenlijk een gesprek met de school aan te gaan over niet komend jaar, maar het jaar erop te starten.
Ik ken Colin natuurlijk niet maar je kunt ook overwegen om hem wel gewoon te laten starten, maar misschien niet iedere dag of halve dagen ofzo, misschien dat hij juist wel wat heeft aan school? Ik zou het zeker met die scholen bespreken als je ze bezoekt, dan weet je meteen hoe ze bij bepaalde dingen erin staanquote:Op dinsdag 14 november 2023 12:50 schreef Seven. het volgende:
Dalton is het inplannen van je eigen werk en zelfstandig werken. Daar had ik als kind wel baat bij gehad, mijn leraar Engels gaf altijd het huiswerk op voor het hele jaar en dan was ik binnen 2 weken klaar voor de rest van het jaar.quote:Op dinsdag 14 november 2023 17:37 schreef MaJo het volgende:
Hier twijfelen we tussen twee scholen: de christelijke buurtschool of de Dalton school. De voorkeur heeft eigenlijk de tweede maar dan moet je de grote weg over en het gebouw is verouderd en te klein. De buurtschool heeft als voordeel dat het super dichtbij is maar ik ben geen fan van scholen met een geloofsovertuiging. Ik vind het maar lastig…
@:Seven is Colin niet juist meer gebaad bij regulier onderwijs dan vrij onderwijs? Ik kan me voorstellen dat wanneer je te vrij wordt gelaten je het ook juist moeilijker krijgt.
Bedoel je op school?quote:Op dinsdag 14 november 2023 18:35 schreef Seven. het volgende:
Sun, Montessori vind ik ook interessant maar alleen aan de andere kant van de stad. Wat merk je van het Montessori aspect?
Ik zie niet zo goed voor me wat je hebt aan een jaar later starten. Dat lijkt me alleen zinnig als hij dat jaar iets anders doet, wat hem verder brengt dan dat jaar in groep 1 zitten. Dus een of andere vorm van dagbehandeling/PSZ-achtigs, al dan niet gericht op zijn taalachterstand of zo. Maar een jaar langer thuis.., hij kan niet meer naar de gewone peuterspeelzaal dan. Dus hoe wil je dat hij dan doorgaat met zich ontwikkelen, praten en spelen met leeftijdsgenoten? En hoe zie je dat voor je met werk?quote:Op dinsdag 14 november 2023 12:50 schreef Seven. het volgende:
Kun je me uitleggen hoe dat werkt, ik want dacht dat je in Nederland zodra je 4 wordt instroomt? Of hoe werkt dat? Ik zit er hier juist mee dat 1 september de cut-off is en Bubbles is van 30 september waardoor ze dus een heel jaar móet wachten en wij willen dat juist niet. Beetje omgekeerde situatie dusquote:Op dinsdag 14 november 2023 12:50 schreef Seven. het volgende:
Jup. Wij hadden onze oudste ook op montessori. Heel bewust gekozen, goed gevoel bij, maar voor haar was dat echt een drama. De klassieke school past echt veel beter bij haar. Die zelfstandigheid kan ook overweldigend zijn voor een kind, zeker een kind dat veel bevestiging nodig heeft.quote:Op dinsdag 14 november 2023 19:36 schreef Lemijn het volgende:
Wij zijn overigens tot nu toe redelijk tevreden over de buurtschool. We hebben gekozen voor gemak, loopafstand. Voorwaarde was wel dat we een goed gevoel hadden bij die school, maar toen dat zo was na de open dag hebben we niet meer verder gekeken.
Waar we voor vielen: los van een ruim opgezet gebouw, was dat een fijne benaderbare directeur en een (voor zover te beoordelen) stabiel en harmonieus team. Dat blijkt tot nu toe allemaal zeker te kloppen. Of het vervolgens de beste school is voor je kind ontdek je toch pas in de jaren daarna.
Je stroomt in als je jarig bent. Maar er is wel ergens een moment waarop je niet meer telt als een heel jaar meegedaan. Dus kinderen die in februari jarig zijn, doen feb-aug groep 1, dan nog een heel jaar groep 1 en dan een jaar groep 2 enz. Maar kindjes uit september (en bij ons dus tot uiterlijk 1 januari) tellen wel als een heel jaar meegedaan en gaan dus na de eerste zomervakantie naar groep 2.quote:Op dinsdag 14 november 2023 19:42 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Kun je me uitleggen hoe dat werkt, ik want dacht dat je in Nederland zodra je 4 wordt instroomt? Of hoe werkt dat? Ik zit er hier juist mee dat 1 september de cut-off is en Bubbles is van 30 september waardoor ze dus een heel jaar móet wachten en wij willen dat juist niet. Beetje omgekeerde situatie dus.
Het gaat om het doorstromen van de kleuters naar groep 3 denk ik. Vroeger lag de afkapgrens in Nederland ook in september ergens, maar ze gaan er tegenwoordig flexibeler mee om. Mijn oudste is van oktober 2014 en die heeft 3 jaar kleuters gedaan, maar ze heeft ook een vriendin in haar klas van 1 december 2015 bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 14 november 2023 19:42 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Kun je me uitleggen hoe dat werkt, ik want dacht dat je in Nederland zodra je 4 wordt instroomt? Of hoe werkt dat? Ik zit er hier juist mee dat 1 september de cut-off is en Bubbles is van 30 september waardoor ze dus een heel jaar móet wachten en wij willen dat juist niet. Beetje omgekeerde situatie dus.
Kinderopvang ipv peuterspeelzaal, is het idee. Vandaag ook een balletje opgegooid bij de logopedist, die had ook nog wel wat ideeën over een zinvolle invulling van zo'n gap year.quote:Op dinsdag 14 november 2023 19:34 schreef Lemijn het volgende:
[..]
Ik zie niet zo goed voor me wat je hebt aan een jaar later starten. Dat lijkt me alleen zinnig als hij dat jaar iets anders doet, wat hem verder brengt dan dat jaar in groep 1 zitten. Dus een of andere vorm van dagbehandeling/PSZ-achtigs, al dan niet gericht op zijn taalachterstand of zo. Maar een jaar langer thuis.., hij kan niet meer naar de gewone peuterspeelzaal dan. Dus hoe wil je dat hij dan doorgaat met zich ontwikkelen, praten en spelen met leeftijdsgenoten? En hoe zie je dat voor je met werk?
Da's best een duur grapje volgens mij.quote:Op dinsdag 14 november 2023 22:16 schreef Seven. het volgende:
[..]
Kinderopvang ipv peuterspeelzaal, is het idee. Vandaag ook een balletje opgegooid bij de logopedist, die had ook nog wel wat ideeën over een zinvolle invulling van zo'n gap year.
Wat is Agora onderwijs?quote:Op dinsdag 14 november 2023 19:42 schreef Tink89 het volgende:
Mijn kind zit op de katholieke school hier in het dorp ook met pantoffels in de klas. Niet elke dag, maar als ze wil, is er geen enkel probleem. Op donderdag sowieso altijd, dan heeft ze regenlaarzen aan omdat ze naar het bos gaan en dat speelt niet fijn.
En plannen doet ze ook in groep 2 al. Ze krijgen een weektaak en die moet donderdagmiddag af zijn.
Als er hier agora-onderwijs was, zou ik dat serieus overwogen hebben, maar prul krijgt nu ook echt top begeleiding op de klassieke school hier. Een hb-specialist in huis, een juf die haar echt goed begeleidt, muziek van een vakdocent, elke week naar het bos... En een kerstviering in de klas en een paaspad. En dat is het wel zo'n beetje qua religie. Dus staar je niet blind op het woordje christelijk Majo. In jullie geval zou ik ook zeker vragen wat ze kunnen en in huis hebben voor een kindje met een voorsprong btw.
En dichtbij huis
Edit: overigens ben je met 25 september niet overal de laatste. Hier ligt de grens bij 1 januari en kijken ze per kind wat passend is.
Niet al vanaf de kleuterschool mijlen achterlopen als jongste met een achterstand.quote:Op dinsdag 14 november 2023 22:18 schreef SQ het volgende:
[..]
Da's best een duur grapje volgens mij.
Maar nog steeds, waarom? Welk voordeel geeft het Colin?
Alleen op een vrije school blijven kinderen in principe nooit zitten. Ik zie niet hoe het verschil groter gaat worden door hem een jaar langer te laten peuteren trouwens.quote:Op dinsdag 14 november 2023 19:52 schreef SQ het volgende:
[..]
Het gaat om het doorstromen van de kleuters naar groep 3 denk ik. Vroeger lag de afkapgrens in Nederland ook in september ergens, maar ze gaan er tegenwoordig flexibeler mee om. Mijn oudste is van oktober 2014 en die heeft 3 jaar kleuters gedaan, maar ze heeft ook een vriendin in haar klas van 1 december 2015 bijvoorbeeld.
Voor Colin kan dat ook nog een optie zijn natuurlijk. Als de juffen na 2 jaar kleuteren denken dat hij gebaat is bij een jaar extra kleuterschool dan kan dat ook gewoon. Als een kind er nog niet klaar voor is moet het niks. Maar ik zou zeker geen jaar later starten. Want zoals gezegd, dan wordt het verschil alleen maar groter.
Thanks voor de link. Gaat op de lijst om uit te zoeken allemaalquote:Op dinsdag 14 november 2023 22:24 schreef Lemijn het volgende:
Heb je wel al geïnformeerd of het überhaupt kan? Bij onze opvangorganisatie namelijk niet, die willen die plekken gebruiken voor kinderen tot 4 jaar. Ik mocht destijds mijn vierjarige nog net 5 weken of zo op de opvang houden ipv over te stappen naar de BSO, toen hij in de zomervakantie 4 jaar werd. Maar alleen omdat de wachtlijst dat toeliet.
Voor kinderen die niet toe zijn aan regulier onderwijs met 4 jaar zijn goede alternatieven beschikbaar. Als je je hier zorgen over maakt, zou ik contact opnemen met integrale vroeghulp in je regio. Die zitten erop.
edit: linkje naar informatie over integrale vroeghulp
Het was niet bot bedoelt, maar het staat er te kort geformuleerd ja. Ik bedoelde meer dat relatief kort kleuteren voor sommige kinderen minder geschikt is.quote:Op dinsdag 14 november 2023 20:39 schreef SQ het volgende:
Niet geschikt geacht klinkt wel heel bot hoorze kijken wel echt naar het kind, hoe staat het er sociaal- emotioneel voor. En dat kunnen ook heel slimme kinderen zijn.
Paar dingen:quote:Op dinsdag 14 november 2023 22:49 schreef LauriLynne het volgende:
Seven wat is je overweging om hem pas met 5 in te laten stromen? Ik zou denken dat hij in bijna een jaar “hele dagen” kleuterschool veel meer kan leren dan in 2 ochtendjes per week op de kinderopvang. En bijna 3 jaar kleuteren telt niet al blijven zitten naar mijn weten.
Ik denk dat je hier een denkfout maakt: de “cut off” op 1 oktober ging volgens mij over het wel of niet automatisch doorstromen naar de volgende groep (tenzij niet verantwoord vanwege ontwikkeling o.i.d.).quote:Op dinsdag 14 november 2023 23:24 schreef Seven. het volgende:
[..]
Wachtlijst bij de vrije school voor komend schooljaar (dus zeer kleine kans op een plekje). En ook weten dat Colin dan volgens mij niet komend jaar al zou beginnen, als hij dus 6 dagen later geboren was. Voor het jaar erop is van een wachtlijst geen sprake.
Voor de vrije school moet nog blijken of dat zo werkt. In principe blijft een kind niet zitten, zo lees ik in de schoolgids. Ik ga dit checken maar als dat zo is, dan zou hij dus juist op de vrije school mogelijk 8 jaar lang achter de feiten aan lopen als er geen optie is tot een jaar extra kleuteren. En op een reguliere school bestaat die mogelijkheid dus weer wel.quote:Op dinsdag 14 november 2023 22:55 schreef Lemijn het volgende:
Het lijkt me een denkfout dat later starten op de basisschool automatisch betekent later naar groep 3. Dat gaat op basis van geboortedatum, in combinatie met of een kind eraan toe is.
Later starten in de hoop dat hij later naar groep 3 gaat klinkt als een soort self fulfilling prophecy: we geven hem een zodanige achterstand op zijn leeftijdsgenoten dat hij zeker een jaar achterloopt en dan de oudste is en dan komt het goed.
Sorry dat ik hier zoveel over post maar ik vind je overwegingen gewoon heel fascinerend. Houd ons op de hoogte! En hoe gaat het met de logopedie?
De cut off voor inschrijving op de vrije school is 1 oktober. Eigenlijk is cut off geen goed woord. Voor kinderen die geboren zijn voor 1 oktober 2020, geldt een wachtlijst en advies om in te schrijven op een andere school. Colin is van 25 september, dus als hij 6 dagen later was, zou hij doorschuiven naar de volgende klas (overigens kent vrije school geen groep 1 t/m 8 maar kleutergroepen en dan jaar 1 t/m 6 ipv groep 3 t/m 8).quote:Op dinsdag 14 november 2023 23:32 schreef eponine het volgende:
[..]
Ik denk dat je hier een denkfout maakt: de “cut off” op 1 oktober ging volgens mij over het wel of niet automatisch doorstromen naar de volgende groep (tenzij niet verantwoord vanwege ontwikkeling o.i.d.).
Ik heb nog even rond gezocht en kan eigenlijk nergens vinden dat kinderen na hun vierde verjaardag nog naar een reguliere opvang kunnen omdat ze dan normaal gesproken naar de basisschool gaan en gebruik maken van een buitenschoolse opvang. Zou dat echt goed nakijken als ik jou was en desnoods (een) organisatie(s) in jullie buurt benaderen met deze vraag. Of de integrale vroeghulp zoals genoemd.
Ja klopt, extra jaar PSZ is blijkbaar niet iets dat normaal gesproken kan (optie had ik nog niet onderzocht ook). En leerplicht geldt pas vanaf 5 jaar.quote:Op dinsdag 14 november 2023 23:07 schreef Smart_ass het volgende:
@:seven. Ik snap opzich de gedachtengang wel. Hier werkt het dus zo dat wanneer een kind na 1 september jarig is, ze (in de meeste staten) een jaar moeten wachten. Dat betekent dus dat ze met 5 jaar starten en deze kinderen blijven dus een jaar langer op de kinderopvang of thuis. En deze kinderen komen over het algemeen ook prima terecht hoor, en het is voor sommige kinderen die minder makkelijk/snel meekomen (zoals Colin misschien) vaak juist heel goed zei onze pediatrician.
Maar hij kan dus niet een extra jaar naar de peuterspeelzaal? Leerplichtig is hij pas vanaf 5 toch?
Laurilynne, woon jij nou in dezelfde stad als waar wij werkten? ;-)quote:Op dinsdag 14 november 2023 20:34 schreef LauriLynne het volgende:
Hier begin dit jaar al 3 scholen bezocht op de open dag. Een christelijke, een RK en een dalton. De keuze vind ik nog lastig dus we gaan nog is bij elke school specifiek kijken. Het beste gevoel had ik bij de dalton, maar die is direct ook het verst weg wat ik een nadeel vind. De christelijke vond ik wel vrij actief christelijk. RK had ik de minste klik mee toen qua verhaal.
Purk is van half oktober. Wat ik ervan begreep is dat door naar groep 3 tenzij niet geschikt geacht, steeds meer de standaard wordt.
Mijn plan is om eens goed te informeren bij buren en vrienden tav ervaringen met de diverse scholen.
Ik vind het lastig zeker omdat het ook nog helemaal niet zeker is dat wij nog wonen waar we nu wonen tegen de tijd dat Purk naar school gaat.
Vond je montessori zelf fijn? Wat is het aanbod in je directe omgeving?quote:Op woensdag 15 november 2023 06:52 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Laurilynne, woon jij nou in dezelfde stad als waar wij werkten? ;-)
Zoja, waar heb je gekeken voor school? Je mag me ook appen erover ivm privacy
Ik heb nog niet gekeken voor J. Geen idee waar te beginnen. Vind t ook lastig omdat we wsch verhuisd zijn tegen de tijd dat hij 4 wordt. Al weet ik ook niet waar we dan wonen. Hoe zouden jullie dat aanpakken?
Ik heb zelf als kind montessori onderwijs gehad, andere vormen ken ik niet. Maar dat moet je liggen en ik heb geen idee wat bij J past of hoe ik daarachter kom.
Tips waar te beginnen? En vooral, wanneer?
Ik vind het zelf eigenlijk helemaal geen rigoreuze stapquote:Op woensdag 15 november 2023 07:46 schreef SQ het volgende:
Colin lijkt als ik jou zo lees net zo ver in z'n taalontwikkeling als goud. Ik vind het eigenlijk best heftig en verdrietig dat jij de boodschap krijgt dat het kind dus mijlenver achterloopt en nu dit soort rigoureuze stappen overweegt, en ik de boodschap krijg dat het prima los loopt en we een logopedie traject starten om hem te helpen met zijn spraak.
Thanks, dit helptquote:Op woensdag 15 november 2023 07:26 schreef Aure het volgende:
Ik zou in ieder geval wel alvast rond kijken waar je nu woont of wat onderweg naar werk oid zit. Dat kan natuurlijk ook nog een optie zijn. Inschrijven mag pas vanaf 3 jaar en ik zou wel inschrijven op in ieder geval één school. En zodra je weet waar je gaat wonen zou ik daar gaan rondkijken. Er zijn vaak wel plekjes voor instromers ivm bijv verhuizen. En vergeet de bso niet! Ook ivm eventuele voorschoolse opvang.
Ik vond montessori zelf heerlijk. Ik vond het heerlijk dat ik altijd bewegingsvrijheid had.quote:Op woensdag 15 november 2023 07:29 schreef Seven. het volgende:
[..]
Vond je montessori zelf fijn? Wat is het aanbod in je directe omgeving?
School kun je parkeren, maar BSO niet. Hier tenminste niet. Wachtlijsten zijn langer dan een jaar. Dus ik zou overwegen om daar vast (op meerdere locaties, voor de zekerheid?) in te schrijvenquote:Op woensdag 15 november 2023 11:55 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Thanks, dit helpt
En inderdaad, al die opvang moet dan ook geregeld zijn en KDV voor baby 2.
Zoveel te doen haha
Oké dan kan ik t even voor een half jaar parkeren, J heeft pas vorige maand z’n 2e verjaardag gevierd.
Ik zou toch alvast kijken, ook vanwege open dagen/rondleidingen!quote:Op woensdag 15 november 2023 11:55 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Thanks, dit helpt
En inderdaad, al die opvang moet dan ook geregeld zijn en KDV voor baby 2.
Zoveel te doen haha
Oké dan kan ik t even voor een half jaar parkeren, J heeft pas vorige maand z’n 2e verjaardag gevierd.
Ik weet wel redelijk wat de vrije school inhoudt, ik heb wat antroposofen in de familiequote:Op dinsdag 14 november 2023 17:52 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dalton is het inplannen van je eigen werk en zelfstandig werken. Daar had ik als kind wel baat bij gehad, mijn leraar Engels gaf altijd het huiswerk op voor het hele jaar en dan was ik binnen 2 weken klaar voor de rest van het jaar.
Vrije school heeft eigenlijk niks te maken met zelf je week kunnen plannen en keuzevrijheid in war je gaat doen.
Vrije school heeft veel meer focus op werken met je hoofd, hart en handen. Zij proberen bijvoorbeeld in de echte theorievakken wel eens een fysiek element te verwerken. Leren rekenen met klappen en stampen bijvoorbeeld. En meer dan regulier onderwijs is er ook focus op creatieve vakken (waaronder toneel) en meer aandacht voor natuur. Respect voor je omgeving en elkaar is denk ik op elke school wel, maar ik denk wel dat hier meer nadruk op ligt vanuit de antroposofische filosofie. Dit komt ook tot uiting in de vele vieringen, elke mogelijke feestdag wordt gevierd.
We zijn uiteraard alle scholen langsgegaanquote:Op dinsdag 14 november 2023 18:21 schreef SQ het volgende:
Mijn kinderen zitten op een RK buurtschool (want ja, Brabant) en buiten de kerstviering na merk je er niks van hoor. Kinderen worden geenszins geïndoctrineerd met het geloof. Ik weet natuurlijk niet hoe dat bij jullie buurtschool zit @:MaJo, maar als je er nog niet bent gaan kijken zou ik dat toch eerst eens doen voordat je het afschrijft op enkel het woordje "christelijk"
Dat laatste zit wel goedquote:Op dinsdag 14 november 2023 18:30 schreef Seven. het volgende:
Ik zat op een Christelijke basisschool. Dat was bijbelverhalen in de kring, Christelijke liedjes, kerst en Pasen. Verder niet echt stevige nadruk maar het was wel elke dag iets.
Ik zou er zelf niet op afknappen, alleen wel checken of ze open minded zijn wat betreft homo acceptatie enzo. Te conservatief in de leer is niet mijn ding.
Krijg je dan ook voorrang? Dat is hier in de gemeente de standaard, bij psz of bso die verbonden is aan de school is er sprake van voorrang.quote:Op woensdag 15 november 2023 16:19 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
Ik heb mijn peuter een half jaar geleden al ingeschreven op twee scholen hier. Degene die ook gelijk plek heeft op de BSO, wordt de school waar ze naartoe gaat, denk ik. We hebben wel een voorkeur dus hoop dat het die wordt, maar het is drama hier in de kinderrijke wijk.
Komend jaar starten op de vrije school lijkt geen plan dat veel kans van slagen heeft. Schooltijden zijn sowieso van 08:30 tot 13:00 geloof ikquote:Op woensdag 15 november 2023 12:24 schreef arvensis het volgende:
U. gaat nu naar een moderne Jenaplanschool en Z. is ook al ingeschreven sinds ze 1 was (op verzoek van de school, broertjes/zusjes hebben voorrang).
Als ouders schat je natuurlijk zelf het beste in wat het beste is voor je eigen kind. Maar ik zou ook in overleg gaan met de school. Misschien heeft Collin er juist wel baat bij om wel te starten met 4 jaar, maar dan halve dagen. Of maar 2/3 dagen per week ipv een hele week (bij ons is het tot 5 jaar sowieso maar 4 dagen).
Ja, als ze geplaatst wordt op een school krijgt ze voorrang op de bso die eraan gebonden zit, maar wel alleen voorrang ten opzichte van de kindjes die niet naar die school gaan.quote:Op woensdag 15 november 2023 18:22 schreef Seven. het volgende:
[..]
Krijg je dan ook voorrang? Dat is hier in de gemeente de standaard, bij psz of bso die verbonden is aan de school is er sprake van voorrang.
'Speentje is kapot, hè? Zielig..'quote:Op woensdag 15 november 2023 19:53 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
Even wat anders;
Mijn net peuter is sinds een ruime week van de speen overdag af, mede omdat ze ze kapot bijt en het dus ineens heel rap gaat.
Nu heeft ze haar laatste drie speentjes zo ongeveer allemaal tegelijk kapot gebeten. Ze vind voor de nacht nog wel veel troost in de speen maar het gemis was overdag snel over dus ik neig ernaar om de speentjes morgen weg te gooien en haar Cold Turkey helemaal van de speen af te halen.
Ik hou rekening met enig drama, maar is er iets dat ik kan doen om het voor haar makkelijker te maken? Of moet ze hier gewoon doorheen? Of moet ik toch maar nog een set speentjes halen?
Haha, jij ook sterkte danquote:Op woensdag 15 november 2023 21:50 schreef SQ het volgende:
Iedereen moet er een keer doorheen. Denk dat we goud er dit weekend doorheen gaan proberen te trekken. Wordt kut, maar de aanhouder wint. Sterkte!
Dit heeft Bambi ook. Maargoed, aankomende nacht wordt de eerste nacht zonder. We hebben net al samen de speentjes weggegooid nadat ik had laten zien dat ze kapot zijn, ze heeft gezwaaid 'dag speentje'. Moest daarna wel flink huilen en was moeilijk om haar mee te krijgen naar de opvang, maar ik kan vanavond refereren naar het weggooien vanochtend. We gaan het zien.quote:Op donderdag 16 november 2023 08:37 schreef SQ het volgende:
Ja, maar die laatste fase is het pittigst, is mijn ervaring![]()
Maar goed, het is met de andere 2 ook gelukt dus het gaat met deze ook lukken. Maar het is niet mijn favoriete challenge zeg maar. Goud heeft m ook echt de hele nacht in z'n giechel en wordt ook huilend wakker als ie m niet vindt.
Ok, dan heb ik nog wel even te gaanquote:Op donderdag 16 november 2023 18:28 schreef Nanuke het volgende:
Mijnes van zes moet ook altijd nog in/aan mijn gezicht zitten. Die van 2 knijpt alleen. Ik weet nog niet zo goed wat ik vervelender vind.
De avond is nog jongquote:Op donderdag 16 november 2023 19:25 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
Ik ging uit van drama met naar bed brengen. Helemaal niets. Hoe danTopkind.
(Zul je zien dat ze morgen wel moeilijk gaat doen)
Ja, dat is een hel idd. De aankomende tijd moet papa haar maar naar bed brengen.quote:Op donderdag 16 november 2023 22:11 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Oh, speen afleren lijkt me ergens ook weer makkelijker dan ooit stoppen met de BV voor het slapen. En hey, ze kan prima zonder, vanavond door papa naar bed gebracht en no issues. Maar als ik het zou doen zonder haar eerst te laten drinken, ooooohhh.....
Ik voer lik op stuk-beleid op dingen die echt niet mogen. Bij mijn peuter is dat nu slaan en trappen. 1x slaan = bij me weg, dus van de borst af of van schoot af of van mijn nek af, net waar hij is, ik neem echt fysiek afstand. Dan wordt hij héél boos maar jammer dan. Trappen krijgt 1x een waarschuwing want daar word ik iets minder woest van maar wil ik ook echt niet hebben. Dus dat is de tweede keer wegwezen.quote:Op donderdag 16 november 2023 21:09 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ok, dan heb ik nog wel even te gaanKnijpen is gelukkig gestopt maar de rest wordt steeds erger. Ik kan het honderd keer zeggen maar het komt gewoon niet binnen.
Mocht je een tip willen, dan is de mijne: verplaats het drinken eerst naar een eerder moment in het ritueel. Wij drinken nu meestal beneden. Soms gaan we naar boven zonder drinken vooraf, en eenmaal daar begint hij er meestal niet meer over, of wel en dan zeg ik 'nee joh je tanden zijn al gepoetst, nu kunnen we toch niet meer drinken!' ...en door.quote:Op donderdag 16 november 2023 22:11 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Oh, speen afleren lijkt me ergens ook weer makkelijker dan ooit stoppen met de BV voor het slapen. En hey, ze kan prima zonder, vanavond door papa naar bed gebracht en no issues. Maar als ik het zou doen zonder haar eerst te laten drinken, ooooohhh.....
True, maar ik ben gewend van Bambi dat als ze eenmaal slaapt ze ook echt doorslaapt tot de volgende ochtend. Ze werd alleen rond 4:30 even huilend wakker maar ze was snel getroost en weer in slaap. So far valt het me alles mee, ik had veel meer drama verwacht. Maar misschien komt het nog.quote:Op donderdag 16 november 2023 21:09 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ok, dan heb ik nog wel even te gaanKnijpen is gelukkig gestopt maar de rest wordt steeds erger. Ik kan het honderd keer zeggen maar het komt gewoon niet binnen.
[..]
De avond is nog jong
Oh, verschrikkelijk. Het is ook altijd Z. die begint met slaan. U. slaat harder, dus dan gaat Z. weer huilen en word ik boos op U. Vicieuze cirkel.quote:Op vrijdag 17 november 2023 10:59 schreef SQ het volgende:
Wat overigens veel erger is dan een kind dat z'n moeder mept is een kind dat een broer of zus mept.
Ik kan dan nog als volwassene reageren. Een zesjarige gaat terugslaan. Probeer dat maar te de-escaleren
Hier duwt peuter de dreumes soms omver en dan gaat dreumes peuter bijten , ook zoietsquote:Op vrijdag 17 november 2023 10:59 schreef SQ het volgende:
Wat overigens veel erger is dan een kind dat z'n moeder mept is een kind dat een broer of zus mept.
Ik kan dan nog als volwassene reageren. Een zesjarige gaat terugslaan. Probeer dat maar te de-escaleren
Nou, vandaag ging inderdaad wat moeilijker. Maar gelukkig was het niet te lang drama.quote:Op donderdag 16 november 2023 19:25 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
Ik ging uit van drama met naar bed brengen. Helemaal niets. Hoe danTopkind.
(Zul je zien dat ze morgen wel moeilijk gaat doen)
Purk is op het kdv laatst in haar gezicht gekrabt door een ander kindje. Daar kregen we al een berichtje met foto’s over in de app en bij het ophalen was er ook nog een meldingsformulier geschreven erover. Het verzoek aan mij om dat te tekenen voor gezien. Vond het ook best veel voor iets wat gewoon kan gebeuren. Aan de andere kant kunnen ze zo in een grotere organisatie waarschijnlijk beter monitoren of er aanvullende acties nodig zijn.quote:Op vrijdag 17 november 2023 14:08 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Nee, ik vind het niet erg. Weet ook dat het 'normaal' is in feite. Gastouder zat er meer mee dan wij. Je ziet een kleine blauwe plek nu naast haar navel en een rood plekje er op, that's it.
Ik had het vanmorgen wel tegen de pedagogisch medewerker gezegd op de psz, niet dat ze raar op zouden kijken bij het luier verschonen. Je ziet het wel gelijk bij omhoog doen van de romper.
Aapie heeft dus nul respect voor mijn autoriteit, het boeit hem echt totaal niet. Ik loop nu zelf weg en als hij dan piept dat hij wil dat ik bij hem ga zitten dan zeg ik dat ik dat alleen doe als hij stopt. Dat werkt nog wel redelijk.quote:Op donderdag 16 november 2023 23:20 schreef Lemijn het volgende:
[..]
Ik voer lik op stuk-beleid op dingen die echt niet mogen. Bij mijn peuter is dat nu slaan en trappen. 1x slaan = bij me weg, dus van de borst af of van schoot af of van mijn nek af, net waar hij is, ik neem echt fysiek afstand. Dan wordt hij héél boos maar jammer dan. Trappen krijgt 1x een waarschuwing want daar word ik iets minder woest van maar wil ik ook echt niet hebben. Dus dat is de tweede keer wegwezen.
Zou zoiets niet kunnen? In plaats van met samengeknepen billen naast hem op de bank zitten?
Ah Colin is dus niet de enige...!quote:Op donderdag 16 november 2023 17:21 schreef MaJo het volgende:
Gaat het ooit stoppen dat de peuter de hele tijd in je gezicht zit/dingen er tegenaan gooit/uit het niets met z'n hoofd tegen je borsten/hoofd opzij bonkt/in je gezicht schreeuwt als je naast elkaar op de bank zit? Ik heb er inmiddels een hekel aan gekregen om naast Aapie op de bank te zittenDat continue gepluk aan mijn gezicht begint mijn bloed echt van te koken
Ik weet niet of het een kwestie van respect is, dat klinkt wel treurig voor jou en dat kan ik me niet goed voorstellen. Is het niet eerder dat hij weet dat er bij jou meer ruimte is dan bij zijn vader? Dat is hier ook we zo hoor - de slechte nachten zijn bijvoorbeeld 100% bij mij en nooit bij zijn vader. Dus dat is iets van onze interactie. En ze snappen veel wel maar nog veel meer niet, die peuters. Ik zou 'wel luisteren naar zijn vader' dus eerder opvatten als een soort angst of anders gezegd dat hij geen mogelijkheden ziet om daar de grenzen te onderzoeken. Terwijl dat wel noodzakelijke dingen zijn.quote:Op vrijdag 17 november 2023 20:02 schreef MaJo het volgende:
[..]
Aapie heeft dus nul respect voor mijn autoriteit, het boeit hem echt totaal niet. Ik loop nu zelf weg en als hij dan piept dat hij wil dat ik bij hem ga zitten dan zeg ik dat ik dat alleen doe als hij stopt. Dat werkt nog wel redelijk.
Mijn man heeft hij wel respect voor. Maar dat slaat soms ook weer om in dat hij huilend naar mij toekomt en zegt “papa zegt nee”. Ik vind het maar lastig dat tegen elkaar uitspelen
Met het gevaar dat je al iets gezegd hebt na deze post:quote:Op dinsdag 14 november 2023 23:24 schreef Seven. het volgende:
[..]
Paar dingen:
Colin ligt volgens mijn eigen inschatting zeker 6-12 maanden achter qua taalontwikkeling. En ook sociaal emotioneel jong in zijn gedrag. Dat komt ook naar voren uit het onderzoek naar de algemene en spraak-taalontwikkeling. Dus waarom hem dan naar een (reguliere) basisschool brengen omdat 4-jarigen nu eenmaal naar school gaan, wetende dat hij eigenlijk nog geen 4 is? Dan heb ik liever dat hij volgend schooljaar zijn klasgenoten goed kan bijhouden, in plaats van dat we hem gaan overvragen door de achterstand op zijn leeftijdsgenoten proberen in te halen.
Wachtlijst bij de vrije school voor komend schooljaar (dus zeer kleine kans op een plekje). En ook weten dat Colin dan volgens mij niet komend jaar al zou beginnen, als hij dus 6 dagen later geboren was. Voor het jaar erop is van een wachtlijst geen sprake.
Verder de overtuiging dat vrije school het beste past bij Colin. Met name het stuk hoofd, handen, hart alledrie even belangrijk.
En we hebben al veel vaker met dit bijltje gehakt in mijn kant van de familie. De helft van ons heeft een wat atypische ontwikkeling als kind, waardoor het wel eens schuurt met de verwachtingen op de basisschool en middelbare school. Een jaartje extra kleuteren is in mijn familie geen uitzondering. Een jaartje later of een jaartje extra heeft 0 invloed op je leven als volwassene. Maar niet de kans krijgen om op je eigen tempo te ontwikkelen heeft een enorme impact.
Colin kan absoluut veel leren op de basisschool, als hij daar aan toe is. Maar ik geloof dat hij vooral ook gaat leren wat hij allemaal nog niet kan, als hij naar een school moet waar hij zijn klasgenoten niet bij kan houden.
Ja dit… melba was er ook vrij laat pas af en Pep zit nog vaster aan dat ding. Hij heeft er het liefst te allen tijde een in zn mond en een of twee in zn handquote:Op donderdag 16 november 2023 08:37 schreef SQ het volgende:
Ja, maar die laatste fase is het pittigst, is mijn ervaring![]()
Maar goed, het is met de andere 2 ook gelukt dus het gaat met deze ook lukken. Maar het is niet mijn favoriete challenge zeg maar. Goud heeft m ook echt de hele nacht in z'n giechel en wordt ook huilend wakker als ie m niet vindt.
Haha ja echt precies ditquote:Op vrijdag 17 november 2023 22:17 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Ja dit… melba was er ook vrij laat pas af en Pep zit nog vaster aan dat ding. Hij heeft er het liefst te allen tijde een in zn mond en een of twee in zn hand
“Ik wil mij peeeentje… ik wil nóg een peeeentje. Waar is mij andere peeeeeentje?“
Compleet met stervende zwaan.quote:
Jeetje wat een knappe meidenquote:Op zondag 19 november 2023 14:03 schreef NicolasJoy het volgende:
Fijne sinterklaasweken!
[ afbeelding ]
Lieve koppiesquote:Op zondag 19 november 2023 14:03 schreef NicolasJoy het volgende:
Fijne sinterklaasweken!
[ afbeelding ]
Ach, dit is zo lief!quote:Op zondag 19 november 2023 22:22 schreef Aure het volgende:
Otis sliep de afgelopen 2 weken bij opa en oma. Wij lieten de ramen en kozijnen vervangen en dat was zoveel werk en troep dat thuis slapen geen optie was. We zijn nu net weer met zijn allen thuis en ik moest hem naar bed brengen. Hij helemaal enthousiast omdat ie weer herenigd was met z'n schildpadknuffel (hij mocht maar 2 knuffel meenemen van mij, dus deze was thuis gebleven). Nou goed, ik naast Otis gekropen. Hij tegen mij aan kruipen, m'n arm in een soort van driedubbele houdgreep vast
Ik geef hem een kus en zeg, ik heb je wel gemist hoor Otis. Ja, fluistert Otis, ikke heb sildpad emist.
![]()
![]()
![]()
Hahaha zo heerlijkquote:Op zondag 19 november 2023 22:22 schreef Aure het volgende:
Otis sliep de afgelopen 2 weken bij opa en oma. Wij lieten de ramen en kozijnen vervangen en dat was zoveel werk en troep dat thuis slapen geen optie was. We zijn nu net weer met zijn allen thuis en ik moest hem naar bed brengen. Hij helemaal enthousiast omdat ie weer herenigd was met z'n schildpadknuffel (hij mocht maar 2 knuffel meenemen van mij, dus deze was thuis gebleven). Nou goed, ik naast Otis gekropen. Hij tegen mij aan kruipen, m'n arm in een soort van driedubbele houdgreep vast
Ik geef hem een kus en zeg, ik heb je wel gemist hoor Otis. Ja, fluistert Otis, ikke heb sildpad emist.
![]()
![]()
![]()
Jaa dat is echt zo heerlijk. Sowieso alle keren dat hij mij die dag spontaan kwam knuffelenquote:Op maandag 20 november 2023 09:22 schreef SQ het volgende:
[..]
Hahaha zo heerlijk![]()
Maar die armpjes om je nek na elkaar zo lang niet gezien te hebben![]()
Ik ben daardoor ook een stuk toleranter naar de schijtnachten die we weer hebben
Moest hieraan denkenquote:Op maandag 20 november 2023 13:44 schreef Aure het volgende:
En hij had ook echt niet nog dichter tegen mij aan kunnen liggen gisteravondIk had behoorlijk veel moeite met wegsneaken haha.
Dit doe ik letterlijk iedere avond.quote:Op maandag 20 november 2023 13:47 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
[..]
Moest hieraan denken![]()
[ afbeelding ]
Veranderen ze toch nog best veel van kleintjes af hé.quote:Op zondag 19 november 2023 20:47 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Knapperds! En NJ, als baby leken mijnes en jouw jongste best veel op elkaar, nu niet meer.
quote:
Maar intussen...quote:
Phoe dit klinkt echt wel heel vermoeiend. Nachtborstvoeding vond ik niet zo erg, maar de fles ‘s nachts vond ik al heel matig. Laat staan staan alle andere vormen van onderbreking in de nacht.quote:Op dinsdag 21 november 2023 18:55 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Hier al 2j3m geen doorslaapnachten, dus niets geks en nieuws onder de zon.
Hahaha dit had ik kunnen zeggen.quote:Op dinsdag 21 november 2023 21:28 schreef Morgane89 het volgende:
Nog een reden waarom we het bij 1 kind laten... Hij slaapt al 2,5 jaar voorbeeldigdat kan niet nog een keer zo goed gaan
Wij hadden vannacht een nat bed na schoen zettenquote:Op dinsdag 21 november 2023 21:59 schreef SQ het volgende:
[..]
Ja, het is 1700 jaar oud, heeft een lange witte baard en een tabberd an.
Zou voor ons een reden zijn om voor een tweede te gaan, kan alleen maar beter.quote:Op dinsdag 21 november 2023 21:28 schreef Morgane89 het volgende:
Nog een reden waarom we het bij 1 kind laten... Hij slaapt al 2,5 jaar voorbeeldigdat kan niet nog een keer zo goed gaan
Jep, dit ging bij ons mis idd.quote:Op dinsdag 21 november 2023 21:28 schreef Morgane89 het volgende:
Dat denk je nu, maar het kan ook altijd nog erger hoorquote:Op woensdag 22 november 2023 08:45 schreef Komkommerschijfje het volgende:
[..]
Zou voor ons een reden zijn om voor een tweede te gaan, kan alleen maar beter.Nee, grapje, maar toch.
Ik moest hier veel te hard om lachenquote:Op woensdag 22 november 2023 09:27 schreef Aure het volgende:
We waren een tijdje terug bezig met zindelijkheid bij Otis, maar daar had ie nul zin in. Dus maar weer even gelaten voor wat het is. Vanochtend was ik z'n luier vergeten, nou binnen 5min "Mama broek is nat"Toen probeerde ik nog even een "Maar je kunt toch ook op de wc plassen" en kreeg ik een "NEEEE IN LUIER" terug. Dus ik denk dat ik dat hele zindelijkheidsgebeuren over een paar maanden pas weer oppak
Komkommer ik vind dit al heel knap. Voor mijn gevoel is dat hier nog heel ver weg.quote:Op woensdag 22 november 2023 09:33 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Hier was ze drie dagen lang poepzindelijk, kwam ze zeggen dat ze moest poepen en zelf alles uitgedaan, maar ze kon niet zelf op de wc gaan zitten (het krukje gebruikt ze om mee te spelen). In het weekend accepteerde ze het dat ik haar op de wc zette en toen steeds keurig een drolletje in de wc, bij papa en oma resulteerde het in poep in de gang. Ze wilde niet op de wc geholpen worden.Gisteren bij de gastouder weer gewoon 2x in luier gepoept. Heel wisselend hier.
Nou precies dit inderdaad. Peuter doet dit sinds ze 1 is (daarvoor sliep ze niet in ons bed). Vriend gaat haar altijd halen en zodra ze ons bed raakt / tegen me aan ligt is ze al weg.quote:Op dinsdag 21 november 2023 19:53 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Nou ja, altijd geroep om mij in de nacht. 'Mamaaaa, huuuu, kan niet slapen' / 'Mamaaaa naast jou liggen'. En dan als een os verder slapen als ze naast mij verder kan tukken.
Wacht even, hij wil niet op de stretcher liggen maar wil wel dat jij dat doet. Dat is toch super onaardigquote:Op woensdag 22 november 2023 21:31 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Mijn man is echt anti-bij ons in bed nemen, dan slaapt hij zelf niet. Ze mag alleen in het grote bed als ze ziek is (lees: hoge koorts of kotsen). Als man weg is voor werk, mag ze bij mij in het grote bed. Laatst was man 8 nachten weg, 8 nachten doorgeslapen.![]()
![]()
En man wil het bed niet uit om zelf op te stretcher verder te slapen, die vindt dat ik daar maar moet gaan liggen. Snap ik ook wel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |