Haha ja precies, het is maar waar je het startschot geeft in de oorzaak-gevolg flowchart..quote:Op zondag 15 oktober 2023 10:38 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:
[..]
Ja en als Eva van die appel was afgebleven!
Dat dit hoofdstuk groter is dan de meeste vorige hoofdstukken doet helemaal niks af aan het feit dat ook dit 'gewoon' onderdeel is van het hele Gaza/Palestina/Israël-conflict. Dat het onderdeel uitmaakt van dat conflict staat echt volledig buiten enige twijfel.quote:Op zondag 15 oktober 2023 10:32 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Het is voor heel veel mensen lastig om het conflict van de afgelopen week los te zien van het conflict tussen Gaza en Israël dat al jaren speelt. Die zien het als gewoon weer een nieuw hoofdstuk in dit conflict, niet helemaal op de hoogte van het feit dat waar we nu staan vele magnitudes groter is dan dit conflict tot dusver ooit geweest is.
Klopt, maar lees dat er alsnog gemiddeld 60 regendagen per jaar zijn in Gaza. Meer dan ik had verwacht.quote:Op zondag 15 oktober 2023 10:38 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Gaat alleen nog maar meer regenen in de loop van vandaag en morgen. Daarna herinnert het weer zich weer dat dit een woestijn is.
Als Isral geen onnodig landje pik had gedaan de afgelopen decennia en een vernederend apartheidsregime had gevoerd was er geen aanval van Hamas. Dat is wat ik bedoel met de geweldsspiraal en waarin op basis van voorkeuren en niet op basis van feiten een beginpunt wordt gekozen en ingezoomd. De recente aanval van Hamas was niet het begin.quote:Op zondag 15 oktober 2023 10:34 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Als Hamas die aanslag niet had gepleegd vorige week zaterdag had Israël de Gazastrook niet massaal bestookt afgelopen week. Ben jij nou echt zo dom of doe je je alleen maar zo voor?
Als ik zo kijk is er niet zo veel gevallen in Gaza zelf, wel in het noorden van Israël.quote:Op zondag 15 oktober 2023 10:37 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Al die regen is trouwens wel gunstig voor Gaza. Niet het beste water wellicht, maar prima te drinken als je niks anders hebt. Zeil met een pot eronder en je hebt zo voldoende drinkwater voor een paar dagen.
Die maar betekent meteen die afschuwelijke aanslag van Hamas nuanceren. Over de rug van alle slachtoffers van die aanslag. Ik vind het ook niet helemaal netjes van je dat je doet alsof je alleen een werkend mensenhart hebt als je die maar erachter zet, echt totaal niet zelfs. Dit is een complex conflict dat je niet met emoties kan samenvatten.quote:Op zondag 15 oktober 2023 10:38 schreef BansheeBoy het volgende:
Die maar komt bij die mensen uit een werkend mensenhart die zitten met hun gedachten bij de vele onschuldige slachtoffers. De mensen die geen maar dulden zitten met hun wijntje aan tafel met de verwarming op 25 graden al dan niet in lingerie de wereld de maat te nemen.
Als mohamed het bij mekka had gehouden dan was het ook anders gelopen.quote:Op zondag 15 oktober 2023 10:41 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Als Isral geen onnodig landje pik had gedaan de afgelopen decennia en een vernederend apartheidsregime had gevoerd was er geen aanval van Hamas. Dat is wat ik bedoel met de geweldsspiraal en waarin op basis van voorkeuren en niet op basis van feiten een beginpunt wordt gekozen en ingezoomd. De recente aanval van Hamas was niet het begin.²
Als dat een mogelijkheid was, dan was het gedaan. Oorlogvoeren is wel even iets moeilijker dan "gewoon" een plot uit een actiefilm naspelen. Gaza is niet te betreden zonder dat er halve kanonnen door een hele eenheid meegedragen worden en dan nog zit er een timer op korter dan een eierwekker. Dan is er nog de factor dat ondanks de haast er onderscheid zal moeten worden gemaakt ad hoc binnen een nanoseconde tussen burgers en militanten omdat Hamas zich lekker nestelt tussen de gezinnetjes.quote:Op zondag 15 oktober 2023 10:30 schreef aTypisch het volgende:
...
Stuur speciale eenheden naar Hamas-locaties in plaats van bombardementen om burgerdoden te minimaliseren en te bewijzen dat je daadwerkelijk respect hebt voor onschuldig leven aan de andere kant.
...
Als Kees en Ingrid alles in de schoot krijgen geworpen en alsnog gaan schoppen vind ik ze ook ondankbaar ja. Maar leuke whataboutism wel weer.quote:Op zondag 15 oktober 2023 09:39 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Vind je Kees en Ingrid ook ondankbare christenen als ze protesteren? Die met al hun priveleges "schoppen tegen hun broodheren en waarden van hun land"?
Nondeju zeg
Hoe zie je dit voor je. "Ja, ik veroordeel de aanval van Hamas. Een prettige avond allemaal." en dat de gasten aan tafel dan weglopen? Zo werkt het niet. Er ontstaat een discussie waardoor je de initiële veroordeling al achter je hebt gelaten en over gaat tot de discussie.quote:Op zondag 15 oktober 2023 10:41 schreef Breekfast het volgende:
Het probleem met de "Ja maar" is denk ik het moment waarop er context werd toegevoegd. De achterliggende context en de historie van het conflict is natuurlijk heel belangrijk, maar sommigen gingen daar eigenlijk meteen op over, zonder ook maar enige opmerking te wijden aan de verschrikkelijke daden van Hamas en de slachtoffers. En dan kan het al snel gezien worden als goedpraten, hoewel diegene dat wellicht helemaal niet zo bedoeld.
Die discussie is tweeledig. Enerzijds is het natuurlijk waar dat dit onderdeel is van een groter conflict, maar anderzijds gaat dit zo extreem veel verder dan het ooit is gegaan dat je dit ook gewoon los kan zien van het grote geheel. Wat Hamas vorige week deed was een oorlogsverklaring, daarvoor was het gewoon af en toe wat raketten heen en weer schieten.quote:Op zondag 15 oktober 2023 10:39 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dat dit hoofdstuk groter is dan de meeste vorige hoofdstukken doet helemaal niks af aan het feit dat ook dit 'gewoon' onderdeel is van het hele Gaza/Palestina/Israël-conflict. Dat het onderdeel uitmaakt van dat conflict staat echt volledig buiten enige twijfel.
Je doet net alsof verschrikkelijk geweld een noodzakelijk gevolg is. Dat is niet zo. Hoe rommelig een conflict ook is, er is nog altijd zoiets als proportioneel geweld en diplomatie. Dat maakt dat niet elke reactie gelegitimeerd is en dat is dan meteen het grootste probleem aan je geweldspiraalargumentatie..quote:Op zondag 15 oktober 2023 10:41 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Als Isral geen onnodig landje pik had gedaan de afgelopen decennia en een vernederend apartheidsregime had gevoerd was er geen aanval van Hamas. Dat is wat ik bedoel met de geweldsspiraal en waarin op basis van voorkeuren en niet op basis van feiten een beginpunt wordt gekozen en ingezoomd. De recente aanval van Hamas was niet het begin.²
Het is toch ondankbaar gedrag dan om als een 5e colonne te blijven fungeren? Wat zie ik hier fout of over het hoofd?quote:Op zondag 15 oktober 2023 09:40 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat niet maar het is wel weer-waardig dat GeenStijl gelijk had door te zeggen dat GL met deze meid de 5e colonne binnen haalde, jaren geleden.
Het is al decennia lang ietwat heibel met eens in de zoveel tijd een escalatie. De ene keer een enorme escalatie, de andere keer wat kleiner. Dit is natuurlijk een van de grotere, maar dat neemt simpelweg niet weg dat het ook onderdeel is van dit alles.quote:Op zondag 15 oktober 2023 10:45 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Die discussie is tweeledig. Enerzijds is het natuurlijk waar dat dit onderdeel is van een groter conflict, maar anderzijds gaat dit zo extreem veel verder dan het ooit is gegaan dat je dit ook gewoon los kan zien van het grote geheel. Wat Hamas vorige week deed was een oorlogsverklaring, daarvoor was het gewoon af en toe wat raketten heen en weer schieten.
Als de islamieten niet tot twee keer toe een grootscheepse oorlog ter verovering van heel Israël begonnen waren, en decennia lang raketten naar Israël schieten en aanslagen plegen, was er geen muur en apartheidsregime geweest.quote:Op zondag 15 oktober 2023 10:41 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
De Mekkaanse verzen zijn inderdaad mooier dan de Medinaanse.quote:Op zondag 15 oktober 2023 10:43 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Als mohamed het bij mekka had gehouden dan was het ook anders gelopen.
Dit inderdaad. Dat dit onderdeel is van het conflict is wel duidelijk. Maar dit is dusdanig gruwelijk dat je als buitenstaander best wel even een stapje terug moet kunnen zetten, en dit als losstaande actie kan veroordelen.quote:Op zondag 15 oktober 2023 10:41 schreef Breekfast het volgende:
Het probleem met de "Ja maar" is denk ik het moment waarop er context werd toegevoegd. De achterliggende context en de historie van het conflict is natuurlijk heel belangrijk, maar sommigen gingen daar eigenlijk meteen op over, zonder ook maar enige opmerking te wijden aan de verschrikkelijke daden van Hamas en de slachtoffers. En dan kan het al snel gezien worden als goedpraten, hoewel diegene dat wellicht helemaal niet zo bedoeld.
Je kunt als talkshow prima in de eerste dagen na de aanval de focus leggen op de aanval, de slachtoffers en de bijbehorende emoties. En daarna meer ruimte in te plannen voor tegengeluiden en het bespreken van de bredere context van het conflict.quote:Op zondag 15 oktober 2023 10:44 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Hoe zie je dit voor je. "Ja, ik veroordeel de aanval van Hamas. Een prettige avond allemaal." en dat de gasten aan tafel dan weglopen? Zo werkt het niet. Er ontstaat een discussie waardoor je de initiële veroordeling al achter je hebt gelaten en over gaat tot de discussie.²
Dat zegt ook helemaal niemand, volgens mij heb jij moeite om aanleiding en begin van elkaar te onderscheiden. Probeer nu eerst eens de definitie van woorden te begrijpen voor je je in een discussie mengt.quote:Op zondag 15 oktober 2023 10:41 schreef BansheeBoy het volgende:
De recente aanval van Hamas was niet het begin.²
Nee, dat is wat jij er van maakt. Jij geeft een draai aan wat de mensen met een maar daadwerkelijk bedoelen. In feiten luister je dan niet echt.quote:Op zondag 15 oktober 2023 10:42 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Die maar betekent meteen die afschuwelijke aanslag van Hamas nuanceren. Over de rug van alle slachtoffers van die aanslag. Ik vind het ook niet helemaal netjes van je dat je doet alsof je alleen een werkend mensenhart hebt als je die maar erachter zet, echt totaal niet zelfs. Dit is een complex conflict dat je niet met emoties kan samenvatten.
Als er op Gaza alleen maar atheïsten woonde dan hoorde je deze malloot niet. Moslims zijn heel solidair, de vraag is dan wel direct waarom het dan zo'n enorme teringzooi in al die moslimlanden is. Hier vinden ze ook alle vrijheid vreselijk maar vertrekken doen ze niet.quote:Op zondag 15 oktober 2023 10:46 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je doet net alsof verschrikkelijk geweld een noodzakelijk gevolg is. Dat is niet zo. Hoe rommelig een conflict ook is, er is nog altijd zoiets als proportioneel geweld en diplomatie. Dat maakt dat niet elke reactie gelegitimeerd is en dat is dan meteen het grootste probleem aan je geweldspiraalargumentatie..
Dat 'broodheren' was geen fraaie opmerking, maar ook ik vind het moeilijk te verteren dat landgenoten met een migratie-achtergrond zich tegen de waarden van de eigen westerse samenleving keren. Enerzijds is het hun goed recht en ben ik blij dat ik in een vrij land leef waarin mensen openlijk tegen de status quo kunnen zijn. Anderzijds snap ik niet dat ze de contradictie niet zien: hoe kun je je keren tegen dat wat het je mogelijk maakt om je ergens tegen te keren?quote:Op zondag 15 oktober 2023 10:44 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Als Kees en Ingrid alles in de schoot krijgen geworpen en alsnog gaan schoppen vind ik ze ook ondankbaar ja. Maar leuke whataboutism wel weer.
Er is geen "maar".quote:Op zondag 15 oktober 2023 10:49 schreef BansheeBoy het volgende:
Jij geeft een draai aan wat de mensen met een maar daadwerkelijk bedoelen.
Er is sinds 1967 geen oorlog meer geweest in die regio. Het conflict tussen Gaza en Israël tot 2005 was eigenlijk identiek aan dat tussen Palestina en Israël op dit moment, met de vernietiging van een haven als de meest significante gebeurtenis. Als je helemaal ver uitzoomt kan je het idd samenvatten onder een "Het Palestijns-Israëlisch conflict", maar er zitten zo veel lagen onder dat ik het een beetje simplistisch vind om het maar zo breed te trekken.quote:Op zondag 15 oktober 2023 10:46 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Het is al decennia lang ietwat heibel met eens in de zoveel tijd een escalatie. De ene keer een enorme escalatie, de andere keer wat kleiner. Dit is natuurlijk een van de grotere, maar dat neemt simpelweg niet weg dat het ook onderdeel is van dit alles.
Je kunt dit écht niet als een alleenstaand iets zien, dat is zo simplistisch gedacht.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |