9 oktober 2023- De bevolking van de Gazastrook gaat bloedige weken tegemoet. Na de aanval door het radicaal-islamitische Hamas kondigde het Israëlische leger (IDF) de grootste mobilisatie in zijn geschiedenis aan: het heeft 300.000 reservisten opgeroepen, meer dan ooit tevoren, zei de hoofdwoordvoerder van het leger, Daniel Hagari, rond het middaguur: “ Wij gaan in het offensief."
Israël heeft opdracht gegeven tot een volledige sluiting van de Gazastrook na de verwoestende grote aanval van het islamitische Hamas. Minister van Defensie Joav Galant zei: "Er zal geen elektriciteit, geen voedsel en geen brandstof zijn." Alles zal gesloten zijn.
Israël was zaterdag al gestopt met het leveren van elektriciteit aan de Gazastrook via zijn staatsenergieleverancier. Minister van Energie Israel Katz zei dat hij een bevel had ondertekend waarin hij de Israel Electric Company opdroeg 'te stoppen met het leveren van elektriciteit aan de Gazastrook'.
Nadat Hamas in 2007 aan de macht kwam in de Gazastrook, legde Israël een blokkade op aan de smalle kuststrook. Volgens het Midden-Oostenkwartet, waartoe de VS, Rusland, de Europese Unie en de Verenigde Naties behoren, hebben de inwoners daar onder normale omstandigheden slechts 5 tot 15 uur per dag elektriciteit. Het Palestijnse grondgebied heeft tot nu toe tot 120 megawatt elektriciteit geïmporteerd van de Israëlische staatsenergieleverancier.
De Gazastrook heeft een oppervlakte van ongeveer 365 vierkante kilometer. Er wonen bijna twee miljoen mensen in de regio. In de loop van de aanval op Israël vanuit de Gazastrook afgelopen zaterdag heeft de terroristische organisatie Hamas zo'n 170 Israëli's ontvoerd, maar blijkbaar ook staatsburgers van andere landen. Israël voert sinds zaterdag massale vergeldingsaanvallen uit tegen de Gazastrook. Er wordt ook een grondoffensief verwacht. Aan beide zijden zijn inmiddels honderden doden en duizenden gewonden gevallen. Bron
SPOILER: Oudere berichtgeving
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Update 17 uur 7 oktober
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Update 13.40 uur
SPOILER: Update 10.46 uur
SPOILER: Liveblog Nu.nl
SPOILER: Livestreams
SPOILER: Diverse tweets van zaterdag na de inval
And what rough beast, its hour come round at last, Slouches towards Bethlehem to be born?
[..] aan beide kanten gaat het al verder terug dan dat
wie er ooit begonnen is weet niemand ... het is net de Balkan alleen weten ze je daar exact te vertellen waar en wanneer de tegenstander is begonnen duizenden jaren geleden
Laat ik je even uit je droom helpen. Onder het Ottomaanse bewind dat meer dan 400 jaar in die regio duurde, leefde iedereen in vrijheid en was er geen sprake van elkaar uitroeien of wat dan ook. De meerderheid bestond uit Palestijnen. Joden leefden er ook (voornamelijk in Jeruzalem), maar dat aantal was gering. Na de val van Ottomaanse Rijk en met aanwezigheid van o zo beschaafde westen ( in dit geval Britse Rijk) begonnen de eerste conflicten te ontstaan. De Britten hebben de Palestijnen voor de gek gehouden en zijn begonnen aan verdrijven van dat volk om plaats te maken voor Joden. Dankzij de Britten kregen de zionisten voet aan grond in Palestina. De zionistische beweging werd groter en groter. Conflicten werden steeds groter totdat er in 1947 dus door de VN een twee staten plan het leven in is geroepen.
En voor de duidelijk, met Joden wordt niet de kinderen van Israël bedoelt. De kinderen van Israël zijn de daadwerkelijke joden. Degene die bi elkaar geraapt zijn uit diverse landen zijn doorgaans ashkenazi en khazar joden. Oorspronkelijk hebben zij niets te maken met de heilige landen of kinderen van Israël. De meeste van deze zijn bekeerd tot Jodendom en hebben zich later ontwikkelt in zionistische ideologie. Vrijwel alle Israëlische bestuurders, inclusief presidenten etc. zijn daarom ook zionisten.
Hebben we op Fok! toevallig nog users met familie daar?
²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden. Bansheeboy: Fok!ker van de week! [Without heart we would be mere machines] Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
Hoe serieus nemen we eigenlijk de oproep van Hamas om van vrijdag een jihaddag te maken met oog op de massa's scanderende moslims in Europese hoofdsteden?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
[..] Ja nee dat is ook geen optie. Ik zeg ook niet dat het raar is of niet verstandig. Het is alleen dat je weet dat een deel van deze jongens zingend en dansend hun dood tegemoet gaat waarschijnlijk en dat ik dat creepy vind.
Klinkt gek maar bijna elke oorlog begint met zingende soldaten die naar het front gaan. Tot dat de eerste sneuvelen dan wordt de nieuwe realiteit duidelijk. Het is meer moet er in houden, moraal hoog houden enzovoort.
Alsof lukraak neerschieten van onschuldigen op festivals, verkrachten en levend in brand steken, granaten in volle schuilkelders gooien, in slaap doodschieten, vastbinden en executeren van ongewapende mensen niet monsterlijk genoeg is.
Dude, ziek.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt' 'Ieder nadeel heb zijn voordeel' We zullen je nooit, nooit vergeten 1947-2016
Op donderdag 12 oktober 2023 12:35 schreef Werkperd het volgende: Qatar zal stoppen met leveren van gas aan de wereld als Israël niet stopt met zijn bombardementen.
Zal Qatar dat overleven?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
Op donderdag 12 oktober 2023 12:35 schreef Werkperd het volgende: Qatar zal stoppen met leveren van gas aan de wereld als Israël niet stopt met zijn bombardementen.
Waarom zouden zij zichzelf financieel in de vingers snijden door heel de wereld te straffen voor iets dat Israël doet?
Heb je een bron voor die claim?
Don't quote me boy, cause I ain't said shit! Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
bron?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt' 'Ieder nadeel heb zijn voordeel' We zullen je nooit, nooit vergeten 1947-2016
Dat doen ze niet. Qatar wilt namelijk niet failliet gaan.
[..] Waarom is iedereen zo gefixeerd op die baby's?
Alsof lukraak neerschieten van onschuldigen op festivals, verkrachten en levend in brand steken, granaten in volle schuilkelders gooien, in slaap doodschieten, vastbinden en executeren van ongewapende mensen niet monsterlijk genoeg is.
Dude, ziek.
Babies zelf zijn sws minder (zelf)bewust. Vooral voor de ouders een gruwel natuurlijk.
[..] Hoe serieus nemen we eigenlijk de oproep van Hamas om van vrijdag een jihaddag te maken met oog op de massa's scanderende moslims in Europese hoofdsteden?
Serieus.
De oproep is immers gedaan en je hebt maar 1 warhoofd nodig.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit! Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
Dude, ziek.
ja, maar de babys zijn niet onthoofd, waarschijnlijk, dus valt het allemaal reuze mee. Ofzo. Ik snap die redenatie ook niet
For every fact, there is an equal and opposite opinion. Twitch.tv/bensel15
Dude, ziek.
Van wat je ziet op social media is het een punt geworden van of Israel liegt of niet.
De gedachte is dat als het baby verhaal niet waar is, het festival misschien ook niet waar is, etc. Daarom hoor je Hamas ook roepen dat ze geen burgers hebben gedood. Die hebben afgekeken van Rusland hoe je dit soort dingen doet.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
Dude, ziek.
Omdat het onderliggende probleem heel belangrijk is.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.