9 oktober 2023- De bevolking van de Gazastrook gaat bloedige weken tegemoet. Na de aanval door het radicaal-islamitische Hamas kondigde het Isralische leger (IDF) de grootste mobilisatie in zijn geschiedenis aan: het heeft 300.000 reservisten opgeroepen, meer dan ooit tevoren, zei de hoofdwoordvoerder van het leger, Daniel Hagari, rond het middaguur: “ Wij gaan in het offensief."
Isral heeft opdracht gegeven tot een volledige sluiting van de Gazastrook na de verwoestende grote aanval van het islamitische Hamas. Minister van Defensie Joav Galant zei: "Er zal geen elektriciteit, geen voedsel en geen brandstof zijn." Alles zal gesloten zijn.
Isral was zaterdag al gestopt met het leveren van elektriciteit aan de Gazastrook via zijn staatsenergieleverancier. Minister van Energie Israel Katz zei dat hij een bevel had ondertekend waarin hij de Israel Electric Company opdroeg 'te stoppen met het leveren van elektriciteit aan de Gazastrook'.
Nadat Hamas in 2007 aan de macht kwam in de Gazastrook, legde Isral een blokkade op aan de smalle kuststrook. Volgens het Midden-Oostenkwartet, waartoe de VS, Rusland, de Europese Unie en de Verenigde Naties behoren, hebben de inwoners daar onder normale omstandigheden slechts 5 tot 15 uur per dag elektriciteit. Het Palestijnse grondgebied heeft tot nu toe tot 120 megawatt elektriciteit gemporteerd van de Isralische staatsenergieleverancier.
De Gazastrook heeft een oppervlakte van ongeveer 365 vierkante kilometer. Er wonen bijna twee miljoen mensen in de regio. In de loop van de aanval op Isral vanuit de Gazastrook afgelopen zaterdag heeft de terroristische organisatie Hamas zo'n 170 Israli's ontvoerd, maar blijkbaar ook staatsburgers van andere landen. Isral voert sinds zaterdag massale vergeldingsaanvallen uit tegen de Gazastrook. Er wordt ook een grondoffensief verwacht. Aan beide zijden zijn inmiddels honderden doden en duizenden gewonden gevallen. Bron
SPOILER: Oudere berichtgeving
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Update 17 uur 7 oktober
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Update 13.40 uur
SPOILER: Update 10.46 uur
SPOILER: Liveblog Nu.nl
SPOILER: Livestreams
SPOILER: Diverse tweets van zaterdag na de inval
[ Bericht 0% gewijzigd door arvensis op 10-10-2023 13:47:23 ]
[..] Ik zelf niet, ik ben klassiek geschoold. Maar kan er ergens wel bij dat dit in je opkomt als je moeder is vermoord, je zussen zijn verkracht, je geen toegang krijgt tot zuiver drinkwater en vast voedsel en je dagelijks wordt vernederd op alle soorten manieren.
Wat vind jij ervan dat Iran de Hamas gebruikt voor haar eigen doelen en om Rusland te ondersteunen in de oorlog tegen Oekraine
De bejaarde schoonouders van de Schotse premier zitten vast in Gaza
twitter
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
Op dinsdag 10 oktober 2023 13:37 schreef TARAraboemdijee het volgende: [..] Echt, en dan doen alsof ze het niet wisten he eindpunt bij een synagoge en het Joods Museum ... stelletje ..
Dit. De vermoorde onschuld spelen. Alsof JD Meyerplein en Synagoge niet joods klinken F.U.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt' 'Ieder nadeel heb zijn voordeel' We zullen je nooit, nooit vergeten 1947-2016
[..] Je denkt dat Hamas afhankelijk is van internationale publieke opinie? ze staan al op de terreurlijst bij landen die er op internationaal gebied toe doen.
Dus boeien.
Ik heb het niet specifiek over de Westerse publieke opinie. Er zullen een hoop gematigde moslims zijn die de zaak van Hamas steunen. Ik denk alleen dat die steun als sneeuw voor de zon verdwijnt als ze kinderen om zeep gaan helpen en dat filmen.
Recordhouder aantal posts op n dag. 4045 onlogisch
[..] Ik heb het niet specifiek over de Westerse publieke opinie. Er zullen een hoop gematigde moslims zijn die de zaak van Hamas steunen. Ik denk alleen dat die steun als sneeuw voor de zon verdwijnt als ze kinderen om zeep gaan helpen en dat filmen.
Je bent ietwat optimistisch ingesteld, maar ik hoop met je mee.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
Some animals are more equal than others. Volgens sommigen is het geen enkel probleem dat burgers worden gedood. Het wordt pas problematisch wanneer burgers worden gedood aan de kant waar ze zich mee associren.
twitter
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
[..] Ik heb het niet specifiek over de Westerse publieke opinie. Er zullen een hoop gematigde moslims zijn die de zaak van Hamas steunen. Ik denk alleen dat die steun als sneeuw voor de zon verdwijnt als ze kinderen om zeep gaan helpen en dat filmen.
[..] Net ff gegoogled, lijkt er op dat het gewelddadig verzet wat er even was vergeleken mild was en dat het niet aansloeg bij de bevolking. En ze kregen pas succes toen ze Mandela gingen volgen
Mandela is een veroordeelde terrorist. Je vergelijking gaat nogal mank en natuurlijk is Isral een apartheidstaat , Gaza is een ghetto etc.
Welnee. De pr-oorlog heeft Israel allang verloren, hoor.
Lobbyclubs voor Israel bestaan ook voornamelijk enkel nog uit boomers, bejaarde evangalicistische christenen. De jongere mensen hebben het nagenoeg allemaal te doen met de Palestijnen in Gaza, en/of de Palestijnen in Hebron.
Als Israel niks doet, doet hamas het bij de volgende Sabbath weer. Het stopt niet voordat hamas is uitgeroeid. En als gaza niet collectief gestraft wil worden, kunnen ze ook zelf hamas er uit trappen. Maar dat doen ze niet. Nope. In tegendeel, ze ondersteunen ze en bieden onderdak.
Tjah. Niet huilie huilie doen als je huis geraakt wordt.
Met je trieste linkdumps. Alsof je medestanders het waarheidsmonopoly hebben
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt' 'Ieder nadeel heb zijn voordeel' We zullen je nooit, nooit vergeten 1947-2016
Op dinsdag 10 oktober 2023 13:44 schreef Slayage het volgende: Some animals are more equal than others. Volgens sommigen is het geen enkel probleem dat burgers worden gedood. Het wordt pas problematisch wanneer burgers worden gedood aan de kant waar ze zich mee associren.
Plus dat er mensen zijn die geloven dat na de dood het leven pas echt begint en oorlogsmisdaden gebruikt, daar valt lastig mee samen te leven, ongeacht welke religie dat ook is.
Gezien het tribalisme dat mooi tentoongesteld werd in de Nederlandse straten, waarbij het afmaken van Israli’s duchtig werd gevierd door “Nederlanders” lijkt dit me kinderlijk naef.
Laat staan de veelal meer radicale moslims in bv het noorden van Afrika.
Political correctness is tyranny with manners - Charlton Heston
Ik kwam onderstaande video tegen op X, ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat iemand zo radicaal fanatiek is dat ze hun eigen kinderen naar voren sturen om gedood te worden.
Op dinsdag 10 oktober 2023 13:47 schreef Scorpie het volgende: Ik kwam onderstaande video tegen op X, ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat iemand zo radicaal fanatiek is dat ze hun eigen kinderen naar voren sturen om gedood te worden.
Als Israel niks doet, doet hamas het bij de volgende Sabbath weer. Het stopt niet voordat hamas is uitgeroeid. En als gaza niet collectief gestraft wil worden, kunnen ze ook zelf hamas er uit trappen. Maar dat doen ze niet. Nope. In tegendeel, ze ondersteunen ze en bieden onderdak.
Tjah. Niet huilie huilie doen als je huis geraakt wordt.
Met je trieste linkdumps. Alsof je medestanders het waarheidsmonopoly hebben
En morgen weer roepen dat ongevaccineerde mensen tijdens de avondklok onderdrukt werden, of niet?
Op dinsdag 10 oktober 2023 13:47 schreef Scorpie het volgende: Ik kwam onderstaande video tegen op X, ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat iemand zo radicaal fanatiek is dat ze hun eigen kinderen naar voren sturen om gedood te worden.
Ik vraag mij nog wel af, wanneer Israel er in slaagt Hamas uit te roeien (wat ze de afgelopen tientallen jaren niet gelukt is maar ok), moet de rest dan nog in de concentratiekamp blijven? Daar hoor ik de Zionisten niet over.
Op dinsdag 10 oktober 2023 13:50 schreef Joppiez het volgende: Ik vraag mij nog wel af, wanneer Israel er in slaagt Hamas uit te roeien (wat ze de afgelopen tientallen jaren niet gelukt is maar ok), moet de rest dan nog in de concentratiekamp blijven? Daar hoor ik de Zionisten niet over.
Ik hoor eigenlijk nooit Zionisten, misschien is het zo'n ding dat de frequentie te hoog of laag is en ik het met mijn oude oren niet kan horen?
[..] Ik verbaas me er echt niet meer over dat dit soort zieke shit wordt uitgehaald (en niet alleen daar) om later te gebruiken voor de buhne.
Tsja je kunt het natuurlijk op allerlei verschillende manieren interpreteren. Wellicht is de wanhoop van die man zo groot dat hij geen toekomst voor zijn kinderen ziet, door bezetter Israel. Weet jij veel. Lastig om ons in zo'n situatie te verplaatsen, want Belgie en Duitsland hebben Nederland immers niet hermetisch afgesloten.
Op dinsdag 10 oktober 2023 13:44 schreef Slayage het volgende: Some animals are more equal than others. Volgens sommigen is het geen enkel probleem dat burgers worden gedood. Het wordt pas problematisch wanneer burgers worden gedood aan de kant waar ze zich mee associren.
Burgers die dansend in de straten stonden om slachtpartijen en terrorisme steunen? Daar hoeft niemand medelijden mee te hebben. Die zijn onderdeel van het probleem. Maar onschuldige burgers die Hamas verafschuwen maar niet weg kunnen uit de Gazastrook, dat is erg ja. Die mensen doen niets verkeerd en het is tragisch dat zij hier het slachtoffer van kunnen worden.
[ Bericht 14% gewijzigd door Frutsel op 10-10-2023 13:56:34 ]
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
Op dinsdag 10 oktober 2023 13:54 schreef HowardRoark het volgende: Maar onschuldige burgers die Hamas verafschuwen maar niet weg kunnen uit de Gazastrook, dat is erg ja. Die mensen doen niets verkeerd en het is tragisch dat zij hier het slachtoffer van kunnen worden.
Hoe herken je die eigenlijk?
Ze blijven echt continue liegen over wat het internationale recht zegt. In een oorlog hoef je helemaal niks te doen aan de bevoorrading van het gebied onder bewind van je vijand. Ook het gebruik van collectieve straf komt pas in het vizier nadat Isral delen van Gaza heeft veroverd.
De oorlog ter verdediging van Isral is gerechtigtvaardigd onder internationaal recht. Ze hebben geen onderhoudsplicht tegenover de vijand en zijn zelfs niet verplicht af te zien van aanvallen als daar burgerslachtoffers bij vallen. Hun enige plicht is niet opzettelijk op burgers schieten die zich niet verzetten. En uit het verleden weten we heel goed dat nogal veel burgers in Gaza heel rap veranderen van burger in vijandige strijdende. En dan mag elke Isralische soldaat - volledig legaal - schieten om te doden op zo iemand. Ook als hij zich zonder zich te hebben overgegeven weer gaat gedragen als burger.
Imo moet er idd toch ook echt gewerkt worden aan een lange termijn oplossing. En nee, even Gaza platgooien is geen oplossing. Tuurlijk Israel wil straffen.
Maar zonder visie verder zinloos.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
[..] Tsja je kunt het natuurlijk op allerlei verschillende manieren interpreteren. Wellicht is de wanhoop van die man zo groot dat hij geen toekomst voor zijn kinderen ziet, door bezetter Israel. Weet jij veel. Lastig om ons in zo'n situatie te verplaatsen, want Belgie en Duitsland hebben Nederland immers niet hermetisch afgesloten.
Nee hoor, er is een hele duidelijke reden dat de Gazastrook door niet alleen Isral, maar ook Egypte streng beveiligd wordt. Het is een broeinest van terrorisme. Haalt men de grensposten en controles weg, resulteert dat in dagelijks wreed terreur.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
Op dinsdag 10 oktober 2023 13:50 schreef Joppiez het volgende: Ik vraag mij nog wel af, wanneer Israel er in slaagt Hamas uit te roeien (wat ze de afgelopen tientallen jaren niet gelukt is maar ok), moet de rest dan nog in de concentratiekamp blijven? Daar hoor ik de Zionisten niet over.
Natuurlijk gaat het ze niet lukken. Hooguit is Hamas een tijdje stil en heeft Isral even rust, maar er komen weer nieuwe terreuracties. Ze blijven wel doen wat in het verleden ook niet heeft gewerkt.
Jongens, wat mis ik de tijd van de Oslo akkoorden, Yitzhak Rabin en Yassar Arafat
Aut viam inveniam, aut faciam There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
[..] Nee hoor, er is een hele duidelijke reden dat de Gazastrook door niet alleen Isral, maar ook Egypte streng beveiligd wordt. Het is een broeinest van terrorisme. Haalt men de grensposten en controles weg, resulteert dat in dagelijks wreed terreur.
Ja, dat vergeten veel mensen; ook Egypte houdt de grenzen dicht.
Gepensioneerde gezagsdrager zijn uiteraard veel vrijer in hun uitingen waardoor ze makkelijker the awful truth kunnen uiten.
quote:
Former top Israeli domestic intelligence Shin Beth chief Ami Ayalon to Le Figaro on what went wrong in Israel:
“A large part of the responsibility lies of course with the government.
The commanders of all security organizations told [Netanyahu] that the policy conducted was bad and that it was obvious that it would be used by our enemies.
They perceived a moment of great division around the crisis caused in the country by the justice reform.
Of course, politicians did not listen.
Especially with regard to the warnings about the West Bank.
⚡️⚡️⚡️The Israeli government has done everything to ensure that Fatah and the Palestinian Authority are no longer a partner, because they have given power to Hamas.⚡️⚡️⚡️
Yes, we have no choice but to destroy the Ezzeddine al-Qassam Brigades. But we should totally change our policy in order to create a Palestinian partner.
We must say from the outset that our war is not against the Palestinian people.
Our war is against the military wing of Hamas.
Even before we attack, we should say that we want to create a reality in which we talk with the Palestinians, who accept the peace initiatives and want to discuss with us the reality of two states.
But I don't think any Israeli government will agree to do that today.
And yet, if we don't, we will see an upsurge in violence.
⚡️⚡️⚡️Even today, Israel refuses to admit that the Palestinians are a nation. Economic development is not enough for them. They want freedom, they want to see an end to the occupation.⚡️⚡️⚡️
QUESTION; Do you think the events of the weekend would have been avoided if the Palestinian question had been resolved with the creation of a Palestinian state?
“Yes, of course. Look at our concept of security in Israel. Until the Yom Kippur War 50 years ago, we preferred land to peace, because peace was not important to us.
Our goal was security. It wasn't until the shock of the Yom Kippur War that we came to the conclusion that to have security, you need peace.
We only made peace with Egypt because of the trauma of Yom Kippur, and we only started negotiating with the Palestinians in Madrid, and then in Oslo, because of the first Intifada.
Finally, we left Lebanon only because of Shiite terror and suicide bombings. We withdrew from Gaza only because of the second Intifada.
The international community played a major role in all these cases.
Today we are living through a tragedy and nobody cares. We can't blame anyone. No one can save us in spite of ourselves.
QUESTION; What about the Arab world? Is this the end of the Abrahamic Accords?
“Nothing is quite dead. But above all, our problems are not dead. It's incredible to see the difference between what we saw when we signed the Abraham Accords and what the Arab world saw.
They signed the treaties to stop the immediate annexations planned by Netanyahu. That was a condition.
Our government agreed and then explained to the Israeli public that we had not paid a price for peace.
It explained that we would not proceed with the annexations right away, but step by step. And that we were therefore not keeping our word.
QUESTION: Is the ground offensive a trap for Israel?
It will be very difficult. I know that in order to do it, thousands of Palestinians will have to be killed.
I have no idea how many Israeli soldiers and how many Israeli civilians will die.
I also know that the more Palestinians we kill in Gaza, the greater the chances of Hezbollah intervening in the north of the country.
And that the level of terror in the West Bank will increase.
What will happen in the Arab streets of Jordan and Egypt? There are many unknowns.
But Hamas's military capabilities must be eliminated, because today we find ourselves in a very difficult situation, where the deterrent effect of our forces has been greatly discredited.
In the last two days, we have seen something we could never have imagined. It was a massacre. Children and women killed in their homes, and not just with guns.
And to destroy the military wing of Hamas, there is no alternative to a ground offensive, because we can't kill 2 million people by bombing.”
twitter
[..] Een GL-er met een genuanceerde reactie, waarbij ze niet expliciet 1 kant kiest. Het kan toch echt.
Ik snap sowieso niet hoe een weldenkend mens een partij kan kiezen. Als je eens kijkt naar het Palestijnse en Israelische gedoe de afgelopen tientallen jaren, dan zie je ook simpelweg dat Israel veel meer Palestijnen afmaakt dan andersom. Ja maar ja maar. Dat doet er even niet toe. Als Israel weer eens tientallen of meer Palestijnen afmaakt dan is het westen angstvallig stil. Ja maar dan hadden die Palestijnen maar niet de grenspost moeten aanvallen enz.
Nee, ik ben niet pro Palestijns. Maar een concentratiekamp van twee miljoen mensen is op geen manier recht te praten.