Vertekend beeld, rechtsvoor is niet over de lijn.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 16:33 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat lijkt me óp de lijn. Eerst achterband, dan voorband.
still checkingquote:Op zaterdag 7 oktober 2023 16:36 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
Al nieuws over eventuele track limits?
Please confiarm.quote:
Ik zeg dan ook óp de lijnquote:Op zaterdag 7 oktober 2023 16:36 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Vertekend beeld, rechtsvoor is niet over de lijn.
FIPO
Ik ook.quote:
Daarom ga je hem ook trainen, hoe meer ervaring je hem geeft hoe sterker het model wordt. En dan laat je naderhand alles checken door een mens, en dat proces kan je veel sneller maken door die AI zodat ze zo snel mogelijk weten dat de tijd is verwijdert.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 16:30 schreef Starflyer het volgende:
[..]
En dan nog moet je handmatig controleren, want ook AI maakt (regelmatig) fouten.
ik betaal voor f1tv dus de voorbeschouwing is verplichtquote:
Foei!quote:
wie gaat er dan ook VRIJWILLIG pilatessen om 7u in de ochtend?!?!quote:
Nou, zij.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 16:40 schreef Nizno het volgende:
[..]
wie gaat er dan ook VRIJWILLIG pilatessen om 7u in de ochtend?!?!
Waarom moet dat zo lang duren? In de motorsport weten ze het 1 bocht verder al.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 16:40 schreef ZaZoe het volgende:
Als ze Max nu nog gaan straffen dan is het een regelrechte FIAsco
is een Australisch iets zeker?quote:
Je hoeft mij niet te vertellen hoe het werkt. Heb er zelf ervaring mee. Het wordt nooit honderd procent waterdicht, dus zul je elk geval nog steeds handmatig moeten controleren, zoals ze nu ook al doen.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 16:39 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Daarom ga je hem ook trainen, hoe meer ervaring je hem geeft hoe sterker het model wordt. En dan laat je naderhand alles checken door een mens, en dat proces kan je veel sneller maken door die AI zodat ze zo snel mogelijk weten dat de tijd is verwijdert.
Mijn punt is dat je dat proces kan versnellen met AI zodat je niet zo lang hoeft te wachten tot bijvoorbeeld na de sessie. En naar mijn weten doen ze dat nu niet maar daar heb ik zelf geen inzage in.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 16:41 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Je hoeft mij niet te vertellen hoe het werkt. Heb er zelf ervaring mee. Het wordt nooit honderd procent waterdicht, dus zul je elk geval nog steeds handmatig moeten controleren, zoals ze nu ook al doen.
Doen ze alles omgekeerd.quote:
dit is dus inderdaad een belangrijk punt.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 16:43 schreef ChevyCaprice het volgende:
En naar mijn weten doen ze dat nu niet maar daar heb ik zelf geen inzage in.
Als jij die inzage wel hebt laat het zeker even weten.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 16:44 schreef Nizno het volgende:
[..]
dit is dus inderdaad een belangrijk punt.
Ik ga eens even de winkel plunderen
quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 16:44 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Doen ze alles omgekeerd.
Nu wachten ze ook niet tot na de sessie, maar reageren ze op een melding van track limits die ze moeten controleren. In Oostenrijk hadden ze 1200 van dat soort meldingen die niet allemaal daadwerkelijk track limits waren. Dat duurt even.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 16:43 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Mijn punt is dat je dat proces kan versnellen met AI zodat je niet zo lang hoeft te wachten tot bijvoorbeeld na de sessie. En naar mijn weten doen ze dat nu niet maar daar heb ik zelf geen inzage in.
Australisch bierquote:
Misschien opper ik iets doms maar bij de tennis kunnen ze het toch ook? Daar zijn de lijnrechters bij de grote toernooien vervangen door iets. Dus waarom bij de f1 niet?quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 16:43 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Mijn punt is dat je dat proces kan versnellen met AI zodat je niet zo lang hoeft te wachten tot bijvoorbeeld na de sessie. En naar mijn weten doen ze dat nu niet maar daar heb ik zelf geen inzage in.
F1 is wat grootschaliger dan een tennisbaan die overal ongeveer hetzelfde is.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 16:48 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Misschien opper ik iets doms maar bij de tennis kunnen ze het toch ook? Daar zijn de lijnrechters bij de grote toernooien vervangen door iets. Dus waarom bij de f1 niet?
Nee, nog steeds Provisional Sprint Shootout Classification als pdf op FIA.comquote:Op zaterdag 7 oktober 2023 16:36 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
Al nieuws over eventuele track limits?
quote:"The driver and team representative are required to report to the Stewards at 18:00, in relation to the incident below: The Stewards From The Stewards To The Team Manager, BWT Alpine F1 Team Document 35
No / Driver 10 - Pierre Gasly
Reason
Alleged breach of Article 12.2.1 i) of the International Sporting Code and noncompliance with Race Director’s Event Note (item 4.2, document 32) – Exceeding the time limit between the Safety Car lines during the Sprint Shootout."
Volgens mij stelt dat echt geen zak voor, sensor op de auto, lus onder de kerb en klaar.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 16:48 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
F1 is wat grootschaliger dan een tennisbaan die overal ongeveer hetzelfde is.
ML is meer voor statische dingen. Kan beter met AI dan.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 16:29 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Machine learning is onderdeel van AI, dus je kan een model maken waarbij je de computer leert om te herkennen wanneer de lijn wordt overschreden
Als het geen zak zou voorstellen, zou het al gedaan zijn.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 16:50 schreef tja77 het volgende:
[..]
Volgens mij stelt dat echt geen zak voor, sensor op de auto, lus onder de kerb en klaar.
Het punt is m.i. dat je het altijd nog handmatig moet controleren. Welke methode je ook gebruikt.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 16:50 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
ML is meer voor statische dingen. Kan beter met AI dan.
Hoe doen ze het nu dan?quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 16:52 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Als het geen zak zou voorstellen, zou het al gedaan zijn.
En dan nog moet je het handmatig controleren.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 16:50 schreef tja77 het volgende:
[..]
Volgens mij stelt dat echt geen zak voor, sensor op de auto, lus onder de kerb en klaar.
Max maar 1 keer bedoel jequote:Op zaterdag 7 oktober 2023 16:54 schreef Sally het volgende:
Nu alle deleted laptimes bekend.
Max niet.
https://www.fia.com/sites(...)ed%20Lap%20Times.pdf
Ja, ging toch om de P3-plaats?quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 16:55 schreef Nizno het volgende:
[..]
Max maar 1 keer bedoel je![]()
De tweede tijd niet
Mooi kunnen we daar in elk geval rustig om slapen.
en nu echt naar de winkel
Het gaat er toch ook om dat geen enkel deel van de band nog contact maakt met de lijn. Dus niet fysiek contact maar zoals een voetbal heeft de band ook een ronding en zo lang dat gedeelte niet volledig over de lijn is ben je gewoon binnen track limits.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 16:54 schreef Sally het volgende:
Nu alle deleted laptimes bekend.
Max niet.
https://www.fia.com/sites(...)ed%20Lap%20Times.pdf
Alleen Piastri en Russell hebben geen TL gehadquote:Op zaterdag 7 oktober 2023 16:54 schreef Sally het volgende:
Nu alle deleted laptimes bekend.
Max niet [edit: nog-een-keer, blijft dus P3]
https://www.fia.com/sites(...)ed%20Lap%20Times.pdf
Volgens mij heb je daar gelijk inquote:Op zaterdag 7 oktober 2023 16:56 schreef franske19 het volgende:
[..]
Het gaat er toch ook om dat geen enkel deel van de band nog contact maakt met de lijn. Dus niet fysiek contact maar zoals een voetbal heeft de band ook een ronding en zo lang dat gedeelte niet volledig over de lijn is ben je gewoon binnen track limits.
Omdat? Kan toch ook geautomatiseerd?quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 16:54 schreef Starflyer het volgende:
[..]
En dan nog moet je het handmatig controleren.
Wel bijzonder ja na gisterquote:Op zaterdag 7 oktober 2023 16:58 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Alleen Piastri en Russell hebben geen TL gehad
Aanname.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 16:52 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Als het geen zak zou voorstellen, zou het al gedaan zijn.
Omdat het gaat om de wang van de band.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 17:00 schreef tja77 het volgende:
[..]
Omdat? Kan toch ook geautomatiseerd?
Omdat een sensor nooit nauwkeurig genoeg is. De banden zijn het breedste deel van de auto. Daar kun je geen sensor op plaatsen. Dus is het allemaal maar bij benadering.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 17:00 schreef tja77 het volgende:
[..]
Omdat? Kan toch ook geautomatiseerd?
Dus het kan wel.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 16:58 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Alleen Piastri en Russell hebben geen TL gehad
Dan stel je een vaste positie van de sensor vast op het chassis zoveel cm. vanaf de buitenkant van de band.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 17:01 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Omdat het gaat om de wang van de band.
Dan zou je een soort Hawkeye of doellijn technologie moeten hebben zoals in het tennis of voetbal, die controleert of een band over de lijn is.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 17:00 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Volgens mij heb je daar gelijk in
Maar hoe meet je dat als je er geen camera('s) loodrecht boven hebt hangen?
Een sensor kan gewoon tot op de millimeter hoor. En anders breng je de sensor dichter naar binnen, en de lus verder naar buiten op de baan.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 17:01 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Omdat een sensor nooit nauwkeurig genoeg is. De banden zijn het breedste deel van de auto. Daar kun je geen sensor op plaatsen. Dus is het allemaal maar bij benadering.
Ik weet niet hoe dat technisch werkt. Alleen een camera er loodrecht boven zou m.i. definitief uitsluitsel geven.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 17:05 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Dan zou je een soort Hawkeye of doellijn technologie moeten hebben zoals in het tennis of voetbal, die controleert of een band over de lijn is.
En dan nog kun je er millimeters naast zitten. Sowieso noet je dan ook rekening houden met de stand van de auto ten opzichte van de lijn. Die is nooit hetzelfde.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 17:04 schreef tja77 het volgende:
[..]
Dan stel je een vaste positie van de sensor vast op het chassis zoveel cm. vanaf de buitenkant van de band.
Ik zou kunstgras naast de baan leggen.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 17:04 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
Alleen maar op stratencircuits racen, heb je geen last van track limits.
Genoeg echte circuits waar dit probleem ook niet speelt, hoor.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 17:04 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
Alleen maar op stratencircuits racen, heb je geen last van track limits.
FIA meet de sensor op maximaal 1.000 mm vanaf buitenkant van de auto. Minder mag, meer niet.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 17:07 schreef Starflyer het volgende:
[..]
En dan nog kun je er millimeters naast zitten. Sowieso noet je dan ook rekening houden met de stand van de auto ten opzichte van de lijn. Die is nooit hetzelfde.
Als het zo makkelijk was, was het al gedaan.
Laserstralen zijn recht, niet zo krom als een bocht. En ze mogen over de lijn, dus zul je de straal verder naar de buitenkant moeten zetten. En aangezien niet iedere auto even breed is, zul je daar ook rekening mee moeten houden.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 17:09 schreef tja77 het volgende:
Zelfs in de bouw heb je optische lasers voor systeemplafonds uit te lijnen. Raak je die, (oftewel vangt het spiegeltje de laserstraal niet meer op) dan tijd kwijt.
Er zijn zoveel mogelijkheden, maar dan moet de FIA er wel aan willen, en dat is het hele probleem.
Dat was het ook met doellijntechnologie, de techniek is er gewoon.
Het zal inderdaad wel de techniek zijn. Ik heb geen idee hoe het bij de tennis werkt.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 16:48 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
F1 is wat grootschaliger dan een tennisbaan die overal ongeveer hetzelfde is.
Hou ajb op met die aannames.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 17:13 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Laserstralen zijn recht, niet zo krom als een bocht. En ze mogen over de lijn, dus zul je de straal verder naar de buitenkant moeten zetten. En aangezien niet iedere auto even breed is, zul je daar ook rekening mee moeten houden.
Zoals ik al zei, het is niet zo simpel, anders was het al gedaan.
Maar als je wel een waterdicht systeem kunt bedenken, be my guest, en stel het voor aan de FIA.
Mij lijkt toch dat een sensor afdoende is.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 17:13 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Laserstralen zijn recht, niet zo krom als een bocht. En ze mogen over de lijn, dus zul je de straal verder naar de buitenkant moeten zetten. En aangezien niet iedere auto even breed is, zul je daar ook rekening mee moeten houden.
Zoals ik al zei, het is niet zo simpel, anders was het al gedaan.
Maar als je wel een waterdicht systeem kunt bedenken, be my guest, en stel het voor aan de FIA.
Max vliegt er in de eerste bocht samen met de McLarens af en Perez wint de racequote:Op zaterdag 7 oktober 2023 17:18 schreef Nattekat het volgende:
Perez moet minimaal vierde worden en Verstappen mag niet scoren om de beslisser een dag uit te stellen.
Ik ga er geen geld op in zetten.
Gewoon weggezakt? Ff via de zoekfunctie proberen (ja, die werkt weer)?quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 17:21 schreef Weltschmerz het volgende:
Niet om het een of het ander, maar weet iemand waar het "Hamilton is de grootste ooit en wordt nooit meer overtroffen" topic gebleven is?
Drijfzand meteen naast het asfalt.quote:
Topicreeks: Hamilton is de beste allertijden en wordt nooit meer overtroffen.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 17:21 schreef Weltschmerz het volgende:
Niet om het een of het ander, maar weet iemand waar het "Hamilton is de grootste ooit en wordt nooit meer overtroffen" topic gebleven is?
Is helaas niet meer geopend nadat @Rnie de lapo had van deel #10.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 17:21 schreef Weltschmerz het volgende:
Niet om het een of het ander, maar weet iemand waar het "Hamilton is de grootste ooit en wordt nooit meer overtroffen" topic gebleven is?
Zo op het eerste gezicht kan ik me nog steeds situaties voorstellen dat dit niet afdoende is. Aan één sensor heb je imho in ieder geval niet genoeg, of je moet een (te?) ruime marge nemen.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 17:17 schreef tja77 het volgende:
[..]
Hou ajb op met die aannames.
In de motorsport hebben ze een goed werkend systeem.
En een lus in de bocht, sensor in de auto werkt gewoon. Zeker als de sensor op een vaste maat vanaf de buitenkant van de bolide zit. Vervolgens een rood lampje in het dashboard wanneer je te ver naar buiten gaat.
Lijkt het trouwens ook niet op, je kan niet eens een nieuw deel openen.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 17:25 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Is helaas niet meer geopend nadat @:rnie de lapo had van deel #10.
Rnie in F1 / Hamilton is de beste allertijden en wordt nooit meer overtroffen #9
Er is een #10quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 17:25 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Is helaas niet meer geopend nadat @:rnie de lapo had van deel #10.
Rnie in F1 / Hamilton is de beste allertijden en wordt nooit meer overtroffen #9
Plemp die dan ff neer (het linkje)quote:
Correctie, @DombohetOlifantje1 had de LAPO.quote:
Heb ik al gedaan.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 17:27 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Plemp die dan ff neer (het linkje)
Sorry dit was de laatste DombohetOlifantje1 in F1 / Hamilton is de beste allertijden en wordt nooit meer overtroffen #10quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 17:25 schreef PS. het volgende:
[..]
Lijkt het trouwens ook niet op, je kan niet eens een nieuw deel openen.
quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 17:28 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
Het leek mij een onnodig topic.![]()
Anders maak ik vanavond nog een Piastri fantopic aan.
Dit is ook een optiequote:Op zaterdag 7 oktober 2023 17:25 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Zo op het eerste gezicht kan ik me nog steeds situaties voorstellen dat dit niet afdoende is. Aan één sensor heb je imho in ieder geval niet genoeg, of je moet een (te?) ruime marge nemen.
Maar ik laat me graag vertellen hoe het wel kan.
Niet als het aan mij ligtquote:Op zaterdag 7 oktober 2023 17:28 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
Oh jammer, het we gaan Hamilton bashen
Liever daar dan elke week in de livetopics imo.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 17:28 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
Oh jammer, het we gaan Hamilton bashen topic is weer open.
Rare faciliteiten.
Wat houd je tegen?quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 17:31 schreef Whiskers2009 het volgende:
Lawson fantopic zou ook![]()
![]()
zijn trouwens
Hint je nu op notes zetten als iemand Hamilton niet de beste F1-coureur ever vindt?quote:
2 dingen:quote:
En dat werkt imho dus niet, want niet iedere F1 auto is even breed. Daar zit een marge in.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 17:29 schreef tja77 het volgende:
[..]
Dit is ook een optie
https://www.linkedin.com/(...)m_campaign=share_via
quote:Next step is to paint the exact half-width of the car on the extremes of certain corners, so if the laser sensor picks up the signal from this paint, the car has clearly exceeded the track limits.
Met een maximum van 2 meter, dan is dat je uitgangspunt.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 17:33 schreef Starflyer het volgende:
[..]
En dat werkt imho dus niet, want niet iedere F1 auto is even breed. Daar zit een marge in.
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |