Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! In 2020 is in Nederland 417 miljoen euro met crowdfunding opgehaald. In 2021 is de markt van financiering via crowdfunding sterk gegroeid naar 730 miljoen euro. Dat is een groei van plus 75% (bron).
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik heb als eens vaker betoogd; als je in projecten van 5 jaar of langer belegt, dan maakt die peildatum niets uit. Immers gedurende die 5 jaar pak je ook 5x een jaarwissel mee. Dit geneuzel geldt alleen als je in ultrakorte projectjes belegt. In dat laatste geval zou ik nu ook niet mee doen , maar ik pak sowieso zoveel mogelijk de langlopende projecten.
[..] Ik heb hem wel meegenomen. Snap wat je bedoelt qua risico, eigenlijk is het gewoon verlies financiering waar de huisbank geen zin in had. Qua zekerheden, 24.000 meter grond aan het water met gebouwen, vind ik het net genoeg comfort bieden om hem basis mee te pakken, dus een stukje van de aflossing van de Bl*ck en C*sters naar het kraantjes project doorgezet.
Als de zekerheden doorslaggevend zijn zoals hier, dan maak ik graag onderscheid naar woningen, en naar commercieel vastgoed waarbij je ook nog courante en minder courante objecten kunt onderscheiden. Een leuk multifunctioneel bedrijfshalletje raak je nog wel vrij makkelijk kwijt, maar bij dit soort mega objecten met bijna 2,5 hectare grond en wat specifiek ingerichte gebouwen, kon het nog wel eens heel lastig worden om het verkocht te krijgen. Die taxatie zegt mij daarom heel weinig.
Kan heel lang duren en dan wordt het waarschijnlijk op de veiling gegooid. Herfinanciering zou nog het beste zijn maar als de huisbankier nu met deze lage LTV al niet mee wil doen, wie dan wel?
Op vrijdag 22 september 2023 19:56 schreef Aster1X het volgende: MAX wil vragen beantwoorden. [..] Ik kan er wel een paar bedenken Laten we beginnen met wanneer is die AMA sessie eigenlijk? (Bij registreren wordt 27 sept aangegeven.) Verder valt met op dat de vaste mannen Felix B. en Jan A. er niet zijn maar dat komt waarschijnlijk omdat zij van Max Crowdfund zijn en deze heren van de Max Property Group. Voor hun misschien een groot verschil maar voor mij een pot nat.
Heeft deze sessie inmiddels plaatsgevonden? Ik heb hier niks voorbij zien komen maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat iedereen die club ondertussen zó beu is dat niemand nog meer tijd wil spenderen aan dit drama...
Op vrijdag 29 september 2023 23:28 schreef obligataire het volgende: Ik heb als eens vaker betoogd; als je in projecten van 5 jaar of langer belegt, dan maakt die peildatum niets uit. Immers gedurende die 5 jaar pak je ook 5x een jaarwissel mee. Dit geneuzel geldt alleen als je in ultrakorte projectjes belegt. In dat laatste geval zou ik nu ook niet mee doen , maar ik pak sowieso zoveel mogelijk de langlopende projecten.
Maar als je het over een lening hebt met lineaire aflossing over 60 maanden dan is het toch niet helemaal waar dat het niet uitmaakt volgens mij. Als je in december instapt, dan heb je direct een boete van 2% van de fiscus die je eerst moet terugverdienen. Als je in januari instapt dan heb je een jaar belastinvrije rente en er is ook al weer 20% afgelost per volgende peildatum. Met aflossingsvrij zit het wel iets anders en krijg je alsnog de 'boete' aan het eind van de rit als het project na x jaar in januari in een keer aflost. Maar ook dan lijkt me: beter een mogelijke boete over 5 jaar dan morgen.
Misschien wordt mijn optimale strategie toch om aflossingsvrije leningen te vermijden (vooral ook ivm risico's op herfinanciering in een recessie) en voortaan ergens in september te stoppen met inleggen.
[..] Maar als je het over een lening hebt met lineaire aflossing over 60 maanden dan is het toch niet helemaal waar dat het niet uitmaakt volgens mij. Als je in december instapt, dan heb je direct een boete van 2% van de fiscus die je eerst moet terugverdienen. Als je in januari instapt dan heb je een jaar belastinvrije rente en er is ook al weer 20% afgelost per volgende peildatum. Met aflossingsvrij zit het wel iets anders en krijg je alsnog de 'boete' aan het eind van de rit als het project na x jaar in januari in een keer aflost. Maar ook dan lijkt me: beter een mogelijke boete over 5 jaar dan morgen.
Misschien wordt mijn optimale strategie toch om aflossingsvrije leningen te vermijden (vooral ook ivm risico's op herfinanciering in een recessie) en voortaan ergens in september te stoppen met inleggen.
Als je naar één lening kijkt, die lineair (of sowieso) aflost dan heb je wel gelijk ja, dan betaal je in het begin relatief veel VRH. De vraag is echter of je het zo moet benaderen. Niemand belegt in slechts één lening. De meesten zijn denk ik continu vol belegd in een groot aantal leningen. Het geld dat vrijkomt uit de aflossing van een project zal vaak vlot weer in een nieuw project gestoken worden. Vandaar dat ik liever naar het totale vermogen in crowdfunding kijk. Je geeft in box 3 een totaalbedrag aan. Een paar projectjes uitstellen tot na 1 januari is (in mijn geval) klein bier op het grote geheel.
Overigens zie ik belasting betalen niet als een 'boete', zolang het maar redelijk blijft. Onderwijs, defensie en de zustertjes in het ziekenhuis moeten ook ergens van betaald worden. Ik steek de energie daarom het liefst in de selectie van goede projecten
[..] Als je naar één lening kijkt, die lineair (of sowieso) aflost dan heb je wel gelijk ja, dan betaal je in het begin relatief veel VRH. De vraag is echter of je het zo moet benaderen. Niemand belegt in slechts één lening. De meesten zijn denk ik continu vol belegd in een groot aantal leningen. Het geld dat vrijkomt uit de aflossing van een project zal vaak vlot weer in een nieuw project gestoken worden. Vandaar dat ik liever naar het totale vermogen in crowdfunding kijk. Je geeft in box 3 een totaalbedrag aan. Een paar projectjes uitstellen tot na 1 januari is (in mijn geval) klein bier op het grote geheel.
Overigens zie ik belasting betalen niet als een 'boete', zolang het maar redelijk blijft. Onderwijs, defensie en de zustertjes in het ziekenhuis moeten ook ergens van betaald worden. Ik steek de energie daarom het liefst in de selectie van goede projecten
Ja het is wel klein bier geef ik toe, maar ik vind vooral de theorie wel interessant hier. Relatief nieuw probleem met die malle box3 regeling...
Over dat direct herbeleggen als iets vrij komt, dat klopt natuurlijk. Maar er komt ooit een moment dat je stopt met crowdfund en naar cash gaat en in dat jaar (die jaren) betaal je dan relatief te veel VRH in het huidige systeem. Beetje theoretische discussie wel.
Maar het per lening bekijken maakt inderdaad het meeste sense en daar kan je wel gewoon op handelen:
Lening 8% netto(!) op 10k per 1 okt: ¤200 winst in 3mnd, minus ¤200 VRH op 1 jan = ¤0 Spaarrente 2.5% op 10k per 1 okt: ¤62,50 winst in 3mnd, minus ¤12 VRH op 1 jan = ¤50
Dat verschil loopt op van ¤50 op 1 okt naar ¤190 op 31 dec. Het punt waarop de lening begint te winnen is ergens net voor 1 sept.
[ Bericht 3% gewijzigd door ShowMeTheMoney op 30-09-2023 15:54:06 ]
[..]Lening 8% netto(!) op 10k per 1 okt: ¤200 winst in 3mnd, minus ¤200 VRH op 1 jan = ¤0 Spaarrente 2.5% op 10k per 1 okt: ¤62,50 winst in 3mnd, minus ¤12 VRH op 1 jan = ¤50
Dat verschil loopt op van ¤50 op 1 okt naar ¤190 op 31 dec. Het punt waarop de lening begint te winnen is ergens net voor 1 sept.
In de volgende 9 maanden, verdien je op de lening 600 euro, met het spaargeld ¤ 187.50. Dat maakt het jaartotaal van de lening eveneens 600 euro, en van het spaargeld ¤ 237,50.
Dus crowdfunding blijft het meest aantrekkelijk. Maar de belasting zorgt er wel voor dat de netto netto resultaten naar elkaar toetrekken, dat is een ware en trieste constatering.
bruto: 800 / 250 = een factor 3,2 netto: 600 / 238 = een factor 2,5
Op zaterdag 30 september 2023 16:08 schreef obligataire het volgende: Dus crowdfunding blijft het meest aantrekkelijk. Maar de belasting zorgt er wel voor dat de netto netto resultaten naar elkaar toetrekken, dat is een ware en trieste constatering.
Ja, huidige VRH is zo'n gedrocht dat we nu ook maar beter snel naar echt rendement moeten gaan in box3. Helaas implodeert de fiscus voordat ze dat in hun jaren 70 systemen ingevoerd krijgen.
Anyway, ik ga een nieuwe hobby zoeken en andere mensen lastig vallen voor de rest van het jaar. Fijne feestdagen!
[..] Ja, huidige VRH is zo'n gedrocht dat we nu ook maar beter snel naar echt rendement moeten gaan in box3. Helaas implodeert de fiscus voordat ze dat in hun jaren 70 systemen ingevoerd krijgen.
Anyway, ik ga een nieuwe hobby zoeken en andere mensen lastig vallen voor de rest van het jaar. Fijne feestdagen!
In het weekend gebeurt er over het algemeen niet zo veel qua crowdfunding. Geen nieuwe projecten, aflossingen of updates, de meeste Fok!-privé detectives besteden hun weekend ook aan andere dingen. Niets nieuws onder de zon.
En over CRE: het vakantiepark 1 is volgestort, deel 2 ook voor 99% en deel 3 voor >100% voorinschrijvingen. Ik hoop dat hier snel doorgepakt wordt.
De grootste gekte is er wel uit en dat vind ik geen ongezonde situatie. Die projecten waar binnen een paar tellen een paar ton werd opgehaald, soms meer vanwege FOMO dan rationele overwegingen, had ik soms mijn bedenkingen bij. Nu ook rentes op sparen en deposito’s wat oplopen zal dat gevolgen hebben voor cf-projecten met lage rentes.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Een in principe dekkende 2e hypotheek. Kon nog wel eens een verhaal worden als hij zelf niet mee wil werken aan onderhandse verkoop.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Een in principe dekkende 2e hypotheek. Kon nog wel eens een verhaal worden als hij zelf niet mee wil werken aan onderhandse verkoop.
Hij (of zijn buren op 5a) lijkt wel mot te hebben met zijn buurman, ook een grondverzetbedrijf...
Lijkt me een veel te lage rente voor deze 2e hypotheek, ondanks dat CCF het een voordeel vind dat CCF oof de 1e hypotheekhouder is.
quote:
Het pand in Amersfoort is in mei 2023 door de heer Putman in Opslagman Amersfoort B.V. met eigen middelen voor ¤ 2.200.000,- aangekocht.
Als van de gevraagde lening opslagunits worden gebouwd in o.a. Amersfoort en Amsterdam, geef ons dan gewoon als zekerheid ook het hypotheekrecht van het pand in Amersfoort.
Lijkt me een veel te lage rente voor deze 2e hypotheek, ondanks dat CCF het een voordeel vind dat CCF oof de 1e hypotheekhouder is.
Inderdaad laag, daarnaast houdt dhr. Putman ook de met eigen geld aangekochte vestiging Amersfoort buiten de zekerheden. Wellicht wil die die in de toekomst gebruiken om het volgende kraaltje aan de ketting te rijgen. Kan me niet precies herinneren hoe dat in de pitch van Almere omschreven was, maar in Zoetermeer-1 werd Grepu vastgoed (de vader dus) niet genoemd als financier. Bij elkaar is Putman-Jr flink kraaltjes aan het rijgen: -ten tijde van Zoetermeer-1: 3 operationele bv's -ten tijde van Almere Centrum: 5 operationele bv's -huidige pitch: 7 operationele bv's.
Kan allemaal, blijkbaar is er in het verleden goed verdiend, en is er een duidelijk ontwikkel plan. Nog eens denken of ik een bijdrage wil doen.
Vernietigende recensie voor de Elfstedentochtmusical. Gefund via de crowd.
Twee sterren voor spektakelmusical De Tocht: ‘Matig spel en wanhopig overacten’
met videoTorenhoog waren de verwachtingen in Friesland en daarbuiten over Elfsteden-musical De Tocht. Wat is het dan jammer dat de makers alleen maar aan de zeer geslaagde vorm hebben gedacht en amper aan de alom rammelende inhoud. Ook Nandi van Beurden kan het verhaal niet redden. Integendeel.
Twee sterren voor spektakelmusical De Tocht: ‘Matig spel en wanhopig overacten’
met videoTorenhoog waren de verwachtingen in Friesland en daarbuiten over Elfsteden-musical De Tocht. Wat is het dan jammer dat de makers alleen maar aan de zeer geslaagde vorm hebben gedacht en amper aan de alom rammelende inhoud. Ook Nandi van Beurden kan het verhaal niet redden. Integendeel.
Recreatiewoning 1e hypotheek volledig af te lossen in 48mnd. Ltv 60-70%
quote:
Aankoop Recreatiewoning Dordrecht (28033)
"Wilt u investeren in een goed onderhouden chalet op een mooi vakantiepark, vlakbij de Biesbosch? Dan is mijn project echt iets voor u. Mijn 4-persoons chalet is de perfecte uitvalsbasis voor tal van recreatiemogelijkheden. Vakantiegangers vinden de ultieme rust. Actievelingen en ondernemende gezinnen kunnen fietsen, wandelen, zwemmen en varen.
Als 53-jarige professional in de civiele bouw zoek ik naar kansen om mijn pensioen aan te vullen. Daarom koop ik de komende jaren een aantal vakantiewoningen aan voor verhuur. Het 4-kamer chalet op het vakantiepark is mijn eerste project. Reservering en in- en uitchecken verloopt via het park. Ik zorg ervoor dat het chalet perfect wordt onderhouden, het park doet de rest." aldus ondernemer Andr* Ar*sse*n.
Het lijkt dat deze lening volledig wordt afgelost. De lening is echter zo goed als aflossingsvrij. Had best in het tabblad toelichting geldvoorelkaar mogen staan.
[ Bericht 2% gewijzigd door KrekelJapie op 02-10-2023 17:32:53 ]
Op maandag 2 oktober 2023 17:26 schreef KrekelJapie het volgende: Recreatiewoning 1e hypotheek volledig af te lossen in 48mnd. Ltv 60-70% [..] Het lijkt dat deze lening volledig wordt afgelost. De lening is echter zo goed als aflossingsvrij. Had best in het tabblad toelichting geldvoorelkaar mogen staan.
Dat heeft de investeerders niet weerhouden van een bijdrage, gisteravond zat deze al vol
Op maandag 2 oktober 2023 17:26 schreef KrekelJapie het volgende: Recreatiewoning 1e hypotheek volledig af te lossen in 48mnd. Ltv 60-70% [..] Het lijkt dat deze lening volledig wordt afgelost. De lening is echter zo goed als aflossingsvrij. Had best in het tabblad toelichting geldvoorelkaar mogen staan.
De genomineerden voor de Cashcow Awards 2023 zijn bekend. Waar vorig jaar Max Crowdfund nog won in de categorie Beste Crowdfundplatform, zal het nu voor niemand een verrassing zijn dat ze niet onder de genomineerden vallen:
Collin Crowdfund Geldvoorelkaar.nl Horeca Crowdfunding Nederland NLInvesteert Nx'change
Ik had zelf nog nooit van de laatste gehoord. Op hun website blijkt dat je middels aandelen of obligaties kan investeren in bedrijven. En hierbij ook ook je aandeel weer kan doorverkopen aan een andere investeerder. Hoewel ik dat een interessant concept vind, laat ik het platform voor wat het is.
[..] Heeft deze sessie inmiddels plaatsgevonden? Ik heb hier niks voorbij zien komen maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat iedereen die club ondertussen zó beu is dat niemand nog meer tijd wil spenderen aan dit drama...
Geen reactie hier ontvangen dus zelf maar weer eens een keer naar de Max website gegaan of ik daar iets nieuws kon ontdekken over de 'Ask Me Anything'-sessie,,, Het enige dat iets leek dat mij verder kon helpen was het linkje FAQ's, dat ze speciaal in het leven hebben geroepen na afwijzing van de vergunning. Maar op iedere vraag waarop ik klik komt er een foutmelding dat de pagina niet (meer) gevonden kan worden..... Dat belooft ook al niet veel goeds .
Vandaag een klein bedragje ontvangen van GvE (naast de gewone overboekingen). Zonder omschrijving, het lijkt op een mini verzamelbetaling. Iemand enig idee wat dit was?
Vanavond 90% van de Poynt*n lening van Blueto*ch bij MCF uitgekeerd gekregen met rente. Laatste 10% komt volgend jaar met rente geloof ik als full bullet. Bedrag uit de wallet staat binnen een paar minuten op je rekening, een hele verbetering.
Op dinsdag 3 oktober 2023 21:01 schreef obligataire het volgende: Vandaag een klein bedragje ontvangen van GvE (naast de gewone overboekingen). Zonder omschrijving, het lijkt op een mini verzamelbetaling. Iemand enig idee wat dit was?
Betaling van termijn 62 is regulier voldaan, echter niet juist verzameld. Deze termijn wordt als losse betaling aan u overgemaakt. Vastgoed Wageningen 26246
Op dinsdag 3 oktober 2023 19:47 schreef probablyunsure het volgende: De genomineerden voor de Cashcow Awards 2023 zijn bekend. Waar vorig jaar Max Crowdfund nog won in de categorie Beste Crowdfundplatform, zal het nu voor niemand een verrassing zijn dat ze niet onder de genomineerden vallen:
Collin Crowdfund Geldvoorelkaar.nl Horeca Crowdfunding Nederland NLInvesteert Nx'change
Het feit dat Max vorig jaar heeft gewonnen zegt dat deze award een farce is!
[..] Was dit bij al deze projecten dan de zelfde taxateur?
Kan ik helaas niet zien. De taxaties zijn verdwenen en ik had deze niet opgeslagen in mijn cloud. Het zou wel goed kunnen, want al de projecten zijn wel van dezelfde geldnemers.
[ Bericht 3% gewijzigd door KrekelJapie op 04-10-2023 05:35:09 ]
[..] Kan ik helaas niet zien. De taxaties zijn verdwenen en ik had deze niet opgeslagen in mijn cloud. Het zou wel goed kunnen, want al de projecten zijn wel van dezelfde geldnemers.
Behoudens 26385 Leharstraat Tilburg , zijn alle taxaties door Heideweg BV Dorpstraat 28 Nuland / Dhr RFP Markies, Leharstraat door Envalue BV te Utrecht Dhr/Mevr F Gelton. Wonder why ze verdwenen zijn.
Op dinsdag 3 oktober 2023 21:24 schreef Crowdmeister het volgende: Vanavond 90% van de Poynt*n lening van Blueto*ch bij MCF uitgekeerd gekregen met rente. Laatste 10% komt volgend jaar met rente geloof ik als full bullet. Bedrag uit de wallet staat binnen een paar minuten op je rekening, een hele verbetering.
Heb je daar bericht van gekregen? Ik zat er ook in maar geen melding ontvangen