https://www.sra.nl/nieuws(...)oor-auto-van-de-zaakquote:Deze extra kosten worden bepaald door de variabele én vaste kosten te delen door het totale kWh-gebruik. Tot de kostprijs kunnen echter ook de afschrijving van zonnepanelen (gebruikt voor het opladen) horen.
Dat is pas interessant zodra de saldering verdwijnt danwel aangepast wordt.quote:Op vrijdag 29 september 2023 11:22 schreef capricia het volgende:
Wij gaan inderdaad de zonnepanelen zo veel mogelijk gebruiken om de EV op te laden.
Ik lees dat de belastingdienst ook nog flink bezig is met bedenken hoe alles vergoed kan en mag worden.quote:Op vrijdag 29 september 2023 11:34 schreef Gunner het volgende:
[..]
Dat is pas interessant zodra de saldering verdwijnt danwel aangepast wordt.
Wat heeft dat met mijn opmerking te maken?quote:Op vrijdag 29 september 2023 11:38 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik lees dat de belastingdienst ook nog flink bezig is met bedenken hoe alles vergoed kan en mag worden.
https://kennisgroepen.bel(...)en-auto-van-de-zaak/
Op zich wel fijn dat ik de afschrijving van de zonnepanelen ook mee kan nemen in de vergoeding. Plus een gedeelte van de vaste leverkosten van de energie.
Je wil het zoveel met zonne-energie opladen. Wat zijn dan je leveringskosten?quote:Plus een gedeelte van de vaste leverkosten van de energie.
Dat het ook met saldering interessant is.quote:Op vrijdag 29 september 2023 11:44 schreef Gunner het volgende:
[..]
Wat heeft dat met mijn opmerking te maken?
Ik wil weten wat fiscaal mogelijk is.quote:Op vrijdag 29 september 2023 11:44 schreef Gunner het volgende:
[..]
Je wil hier gewoon een mooie winst op maken.
Ja. Ik dacht ook gewoon je kWh- prijs uit je energiecontract. Dat is wel lastig met een dynamisch contract. Dus een aantal collega's pakken de prijs van het modelcontract en geven dat door. Dat lijkt okay te gaan.quote:Op vrijdag 29 september 2023 11:55 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik wist niet dat er mogelijk meer dan de kWh-prijs vergoed kan worden. Dat is het enige dat wij aftrekken van onze winst maar meer is altijd beter dus ik lees mee.
De leveringskosten zijn dan 0, want immers, je hebt panelen op je dak liggen. Maar, de laadpaal registreert alleen maar dát er stroom afgenomen wordt, die registreert niet waar die stroom dan vandaan komt (dak of net). Dus als jij in de zomermaanden elke week 60 kWh in je auto stopt maar die zijn afkomstig van je zonnepanelen, en je betaald 34ct per kWh, en je geeft die 34ct op als wat jou stroom kost, dan levert het laden van de auto in de zomer je 20,40 per week op.quote:Op vrijdag 29 september 2023 11:44 schreef Gunner het volgende:
[..]
Wat heeft dat met mijn opmerking te maken?
Verder zal je dit met je werkgever moeten bespreken wat hij of zij je wil vergoeden.
[..]
Je wil het zoveel met zonne-energie opladen. Wat zijn dan je leveringskosten?
Je wil hier gewoon een mooie winst op maken.
Ja dat heb ik al laten doen toen ik de nieuwe warmtepomp liet installeren, dus die kosten kan ik niet met goed fatsoen doorberekenen. Daarbij valt dat verzwaren uiteen in 2 delen he.quote:Op vrijdag 29 september 2023 12:36 schreef capricia het volgende:
Ik moet dan ook de meterkast laten verzwaren. Naar drie fasen.
Die kosten ga ik ook verdisconteren in de Kwh-prijs.
Want prive heb ik dat niet nodig. Dat is puur voor de auto.
Er zijn echt best veel variabelen, ja.
Ik zou wel even goed checken of het verzwaren van je meterkast wel vergoed mag worden.quote:Op vrijdag 29 september 2023 12:36 schreef capricia het volgende:
Ik moet dan ook de meterkast laten verzwaren. Naar drie fasen.
Die kosten ga ik ook verdisconteren in de Kwh-prijs.
Want prive heb ik dat niet nodig. Dat is puur voor de auto.
Er zijn echt best veel variabelen, ja.
Ja. Dat moet ik allemaal uitzoeken.quote:Op vrijdag 29 september 2023 12:43 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik zou wel even goed checken of het verzwaren van je meterkast wel vergoed mag worden.
Daarnaast - ga je dan ook je jaarlijkse kosten voor die 3fasen verrekenen?
Maar dan moet je wel weten waaruit die extra kosten dan bestaan die je wél mag doorberekenen. Ik heb hier nog allemaal geen idee van.quote:Op vrijdag 29 september 2023 12:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Dat moet ik allemaal uitzoeken.
Welke kosten wel en niet meegenomen mogen worden. Als opslag op die kWh prijs.
In principe gaat de belastingdienst er van uit dat je de extra kosten na ratio verdeelt. Ook de vaste kosten op de energierekening.
Dat ligt er aan. Ik had 1 fase van 40a, wat dus neerkomt op 9,2 kW volgens mij, en dat is prima, maar als jij een warmtepomp hebt, en die trekt zomaar 3 kW (en als je backup element mee gaat doen nog een stuk meer), en je hebt dan nog wat andere dingen in huis aan, en je wil dan nog je auto gaan laden, dan kán die 9,2 kW zomaar een beperkende factor gaan worden.quote:Op vrijdag 29 september 2023 12:46 schreef Gunner het volgende:
Meterkast verzwaren is in principe niet eens nodig, het is alleen handig om sneller te kunnen laden.
Om dat nu te gaan doorberekenen gaat wel heel ver, maar jullie zien dat als leaserijders waarschijnlijk anders.
Ik heb zonnepanelen en kook op inductie. Wil toch niet dat de boel doorslaat als ik daarbij de oven aan doe, enkel omdat de auto staat te laden.quote:Op vrijdag 29 september 2023 12:46 schreef Gunner het volgende:
Meterkast verzwaren is in principe niet eens nodig, het is alleen handig om sneller te kunnen laden.
Om dat nu te gaan doorberekenen gaat wel heel ver, maar jullie zien dat als leaserijders waarschijnlijk anders.
Nou, hier was de faseverzwaring en dús een nieuwe elektrameter 300 euro, wat dus door de netbeheerder werd uitgevoerd. Maar de verdere werkzaamheden aan de meterkast vielen daar niet onder, dus ik zou niet direct zeggen dat je die kunt doorberekenen.quote:Op vrijdag 29 september 2023 12:55 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik heb zonnepanelen en kook op inductie. Wil toch niet dat de boel doorslaat als ik daarbij de oven aan doe, enkel omdat de auto staat te laden.
En het zijn in principe gewoon kosten die ik voor die leaseauto maak. Dus zakelijk. Denk ik dan..
Veel leasemaatschappijen willen maar 1 a 2 tariefwijziging per jaar accepteren. Omdat het facturatie systeem het niet aan kan.quote:Op vrijdag 29 september 2023 13:06 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, hier was de faseverzwaring en dús een nieuwe elektrameter 300 euro, wat dus door de netbeheerder werd uitgevoerd. Maar de verdere werkzaamheden aan de meterkast vielen daar niet onder, dus ik zou niet direct zeggen dat je die kunt doorberekenen.
Of anders gezegd, het voelt niet echt logisch dat je dat kunt doorberekenen. En de vraag is dan ook hoe lang he? want dat moet je dan dus allemaal bij je tarief meerekenen, dus jouw zeg 34ct worden dan ineens 50ct, ik roep maar even wat, maar op ene gegeven moment heb je die kosten terug verdiend. Dan zou je dus weer je tarief naar beneden moeten aanpassen.
Als je er over na gaat denken loop je inderdaad tegen best veel dingen aan.
Wacht, dus met dat laatste geef je dan een tarief door wat niet het tarief uit jouw contract is? Mag dat? Maar zelfs áls dat mag vind ik dat niet kunnen eigenlijk.quote:Op vrijdag 29 september 2023 13:11 schreef capricia het volgende:
[..]
Veel leasemaatschappijen willen maar 1 a 2 tariefwijziging per jaar accepteren. Omdat het facturatie systeem het niet aan kan.
Hoe je dan je tarief met een dynamisch contract moet bepalen, is helemaal abracadabra. Dus dan maar het tarief van het modelcontract doorgeven.
Maar wat is je tarief dan? En je moet het vooraf opgeven hè. Terwijl je een dynamisch contract zou hebben. (heb ik niet btw)quote:Op vrijdag 29 september 2023 13:12 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Wacht, dus met dat laatste geef je dan een tarief door wat niet het tarief uit jouw contract is? Mag dat? Maar zelfs áls dat mag vind ik dat niet kunnen eigenlijk.
Ja dat weet ik ook niet, ik zie ook wel de moeilijkheid daarvan, maar dus stel vandaag is je tarief in je dynamische contract 28 cent ofzo, weet ik veel, maar ja, je kunt niet elke dag je tarief gaan wijzigen, dus moet je een 'vast' tarief opgeven, maar als je dus het tarief van het modelcontract opgeeft, wat misschien wel 40ct is, maar dus helemaal niet is wat jij moet betalen voor je stroom, ja, dat vind ik dan weer niet kunnen. Zelfs niet als dat toegestaan zou zijn.quote:
Je kunt je tarief maar 1 a 2 keer per jaar wijzigen bij de leasemaatschappij. Want meer trekt hun facturatie systeem niet.quote:Op vrijdag 29 september 2023 13:15 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja dat weet ik ook niet, ik zie ook wel de moeilijkheid daarvan, maar dus stel vandaag is je tarief in je dynamische contract 28 cent ofzo, weet ik veel, maar ja, je kunt niet elke dag je tarief gaan wijzigen, dus moet je een 'vast' tarief opgeven, maar als je dus het tarief van het modelcontract opgeeft, wat misschien wel 40ct is, maar dus helemaal niet is wat jij moet betalen voor je stroom, ja, dat vind ik dan weer niet kunnen. Zelfs niet als dat toegestaan zou zijn.
Dat zou niet zomaar gebeuren, pas als je ook nog een warmtepomp hebt die trekt zou je in de problemen kunnen komen.quote:Op vrijdag 29 september 2023 12:55 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik heb zonnepanelen en kook op inductie. Wil toch niet dat de boel doorslaat als ik daarbij de oven aan doe, enkel omdat de auto staat te laden.
En het zijn in principe gewoon kosten die ik voor die leaseauto maak. Dus zakelijk. Denk ik dan..
Ja daarom zeg ik; ik zie het probleem ook wel als je een dynamisch contract hebt. Die 2x komen natuurlijk af van een variabel contract in 'normale' tijden, waar je gewoon 2x per jaar dan een tariefswijziging had.quote:Op vrijdag 29 september 2023 13:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Je kunt je tarief maar 1 a 2 keer per jaar wijzigen bij de leasemaatschappij. Want meer trekt hun facturatie systeem niet.
Hoe langer ik er over na denk, hoe ingewikkelder het wordt.
Auto wassen declareer je ook zeker?quote:Op vrijdag 29 september 2023 12:55 schreef capricia het volgende:
En het zijn in principe gewoon kosten die ik voor die leaseauto maak. Dus zakelijk. Denk ik dan..
Schrijven je zonnepanelen sneller af door die bedrijfsauto? Als je ze speciaal hebt aangelegd voor die auto en er enkel en alleen die auto mee laadt snap ik het, maar anders is het toch best krom?quote:Op vrijdag 29 september 2023 11:47 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat het ook met saldering interessant is.
Aangezien je de afschrijving van de zonnepanelen (plus vaste kosten op je energierekening naar ratio) mee mag nemen in je Kwh-prijs.
Ligt er aan wat die kWh prijs is die je berekent.quote:Op vrijdag 29 september 2023 11:41 schreef capricia het volgende:
Ik lees dat de afschrijvingstermijn van zonnepanelen 20 jaar is.
Dus ik zou ieder jaar 5% van de aanschafkosten op kunnen tellen bij de Kwh-prijs die ik opgeef aan de werkgever/leasemaatschappij.
Ik gok dat de kWh prijs die je betaald EN de afschrijving niet helemaal de bedoeling is. Ik gok dat dan teruglevertarief en afschrijving de bedoeling is.quote:Op vrijdag 29 september 2023 12:02 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Ik dacht ook gewoon je kWh- prijs uit je energiecontract. Dat is wel lastig met een dynamisch contract. Dus een aantal collega's pakken de prijs van het modelcontract en geven dat door. Dat lijkt okay te gaan.
Maar goed. Dat je een aantal vaste kosten en afschrijvingen mee mag pakken is op zich wel logisch natuurlijk. Het zijn tenslotte kosten die je voor de zaak maakt.
En ik zie in dat document van de belastingdienst dat het nog bewerkt is in augustus. Dus zij zijn er ook nog mee bezig.
Dat is een gevolg van je eigen keuzes. Het duurdere tarief doorgeven is absurd.quote:Op vrijdag 29 september 2023 13:11 schreef capricia het volgende:
[..]
Veel leasemaatschappijen willen maar 1 a 2 tariefwijziging per jaar accepteren. Omdat het facturatie systeem het niet aan kan.
Hoe je dan je tarief met een dynamisch contract moet bepalen, is helemaal abracadabra. Dus dan maar het tarief van het modelcontract doorgeven.
Kan je stoppen met trollen over hele normale dingenquote:Op vrijdag 29 september 2023 13:23 schreef Gunner het volgende:
[..]
Auto wassen declareer je ook zeker?
Ik in ieder geval wel ja. Dat wordt dan ook gewoon verzocht.quote:Op vrijdag 29 september 2023 13:23 schreef Gunner het volgende:
[..]
Auto wassen declareer je ook zeker?
Auto wassen gaat op de tankpas. Dus die kosten heb ik nu ook niet.quote:Op vrijdag 29 september 2023 13:23 schreef Gunner het volgende:
[..]
Auto wassen declareer je ook zeker?
Kan je opbokken uit dit topic als je niks snapt van lease auto’s en regelingen? Je voegt niks toe.quote:Op vrijdag 29 september 2023 13:23 schreef Gunner het volgende:
[..]
Auto wassen declareer je ook zeker?
Aangezien het om een auto van de zaak gaat: wordt de laadpaal niet gewoon verstrekt door de werkgever als onderdeel van het leasecontract? Dat is namelijk het meest gebruikelijk. De kosten van aanschaf en installatie (waaronder indien nodig uitbreiding meterkast) zijn dan onderdeel van het leasecontract. Werkgever betaalt dat dan gewoon, dus daar zou je niks aan hoeven verrekenen.quote:Op vrijdag 29 september 2023 12:36 schreef capricia het volgende:
Ik moet dan ook de meterkast laten verzwaren. Naar drie fasen.
Die kosten ga ik ook verdisconteren in de Kwh-prijs.
Want prive heb ik dat niet nodig. Dat is puur voor de auto.
Er zijn echt best veel variabelen, ja.
Ja de laadpaal en de aansluiting wordt door de werkgever/leasemaatschappij betaald. Daar zijn (of waren, ik ben niet helemaal thuis aan die kant van de rekening) subsidies voor.quote:Op vrijdag 29 september 2023 14:01 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Aangezien het om een auto van de zaak gaat: wordt de laadpaal niet gewoon verstrekt door de werkgever als onderdeel van het leasecontract? Dat is namelijk het meest gebruikelijk. De kosten van aanschaf en installatie (waaronder indien nodig uitbreiding meterkast) zijn dan onderdeel van het leasecontract. Werkgever betaalt dat dan gewoon, dus daar zou je niks aan hoeven verrekenen.
Qua tarief blijft vooralsnog een dingetje. Los van of je dynamisch hebt of niet, er zijn ook mensen met een normaal/dal tarief. Dan kan je ook maar één van beide tarieven doorgeven. Geef je een te laag tarief door dan schiet je jezelf in de voet, geef je een te hoog tarief door dan is hetgeen wat je "extra" ontvangt in feite loon waarover belasting betaalt moet worden.
Eigenlijk moet je de vergoeding van de laadkosten voor thuis dan ook zien als een voorschot. Dan kan je dan tegen één tarief laten vergoeden. Vervolgens moet per periode (bijvoorbeeld een jaar) een afrekening plaatsvinden tussen werkgever en werknemer op basis van de kosten die vergoed zijn en de werkelijke kosten die gemaakt zijn. En bij die werkelijke kosten zou je dan bijvoorbeeld ook de (extra) afschrijving van de zonnepanelen naar rato kunnen meenemen.
Hmja, maar dat ga ik niet doen. Ik betaal 32/36ct per kwh, ik ga daar niet een of ander idioot hoog bedrag invullen omdat het kan. Daar voel ik me niet lekker bij.quote:Op vrijdag 29 september 2023 21:22 schreef capricia het volgende:
@:coolguy
Van de staatssecretaris:
"Bij gebruik van zonnepanelen kan een werkgever een vergoeding geven die overeenkomt met het bedrag dat een energiemaatschappij in rekening zou brengen. Een dergelijke overeenkomst heeft geen gevolgen voor de vaststelling van het loon en daarmee de loonheffingen."
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2022-24901.html
Het hoeft dus kennelijk niet jouw contract te zijn, maar mag wel. Als het maar een bedrag is wat 'een energiemaatschappij in rekening zou brengen'.
Bizar eigenlijk hè.
Dus de kwh-prijs uit een modelcontract gebruiken lijkt prima in orde.
Ik denk dat ik iets in ga vullen wat ik kan onderbouwen.quote:Op vrijdag 29 september 2023 21:50 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Hmja, maar dat ga ik niet doen. Ik betaal 32/36ct per kwh, ik ga daar niet een of ander idioot hoog bedrag invullen omdat het kan. Daar voel ik me niet lekker bij.
Ik snap dat het mag, maar ik voel me daar toch niet lekker bij. Maar, is voor mij hoe dan ook pas iets voor volgend jaar.quote:Op vrijdag 29 september 2023 21:59 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik denk dat ik iets in ga vullen wat ik kan onderbouwen.
Dat is ieg mijn kWh-tarief (42/38 cent) plus de energiebelasting.
En ik ga uitzoeken of ik nog iets kan met de afschrijving en andere kosten. Dus wsl kom ik dan wel in de buurt van het modelcontract![]()
Bij mij ook.quote:Op vrijdag 29 september 2023 22:02 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik snap dat het mag, maar ik voel me daar toch niet lekker bij. Maar, is voor mij hoe dan ook pas iets voor volgend jaar.
Áls elektrisch rijden uiteindelijk interessanter is dan nog steeds dan brandstof, dan is de model Y wel de auto waar ik voor wil gaan ja.quote:Op vrijdag 29 september 2023 22:08 schreef capricia het volgende:
[..]
Bij mij ook.
Zomer volgend jaar pas.
Ik weet ook niet wat voor een laadpaal er geplaatst gaat worden.
En of ik die slim kan laten werken met de zonnepanelen, dus rustig aan opladen. Of dat dat ding rücksichtslos een X hoeveelheid kWh uit de meterkast trekt.
Best nog wel veel vragen
De auto is wel rond. Dat wordt een BMW ix1.
Jij gaat voor Tesla als ik het goed onthouden heb?
Met thuis batterij van Tesla?quote:Op vrijdag 29 september 2023 22:29 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Áls elektrisch rijden uiteindelijk interessanter is dan nog steeds dan brandstof, dan is de model Y wel de auto waar ik voor wil gaan ja.
Nee, die batterij komt er pas als dat rendabel is en dat is het nu nog niet. Daarnaast betwijfel ik ook of dat de batterij van tesla wordt. Maar, dat is helemaal nog toekomstmuziek. Ik heb wel een paar keer naar batterijen gekeken maar vooralsnog niet genoeg verdiept in de verschillende mogelijkheden om al een richting op te denken.quote:
Nou, zoals ik het standpunt van de belastingdienst interpreteer (en volgens mij doen de meeste accountants dat ook) is dat het inderdaad prima is om een "gebruikelijk" tarief te hanteren voor de vergoeding, maar dient er uiteindelijk wel een verrekening tussen werkgever en werknemer te zijn op basis van de werkelijke kosten. Als die verrekening er niet is dan dient werkgever een te hoge vergoeding (het deel boven de werkelijke kosten) te beschouwen als loon.quote:Op vrijdag 29 september 2023 14:38 schreef capricia het volgende:
Ik ben het met je rekenwijze eens, maar zo werkt de belastingdienst dus niet. Kennelijk kun je van alles opgeven tot in elk geval aan het tarief van het modelcontract. En dat wordt dan onbelast vergoed. Als je werkgever dat okay vindt, natuurlijk.
Ik ken geen voorbeelden waarbij de belastingdienst je energiecontract na ging pluizen. Dus ik denk dat zolang je Kwh-prijs in het redelijke valt, er niemand naar kijkt. Of dat nou 35 of 45 cent is. Maar helemaal kloppen doet deze manier van werken niet.
Dus dan moet de werkgever het energiecontract uitpluizen van al haar werknemers. Is dat wat je zegt ?quote:Op zaterdag 30 september 2023 00:50 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Nou, zoals ik het standpunt van de belastingdienst interpreteer (en volgens mij doen de meeste accountants dat ook) is dat het inderdaad prima is om een "gebruikelijk" tarief te hanteren voor de vergoeding, maar dient er uiteindelijk wel een verrekening tussen werkgever en werknemer te zijn op basis van de werkelijke kosten. Als die verrekening er niet is dan dient werkgever een te hoge vergoeding (het deel boven de werkelijke kosten) te beschouwen als loon.
De belastingdienst gaat zelf geen energiecontracten uitpluizen inderdaad, maar de werknemer moet de kosten in principe onderbouwen richting werkgever, zodat vervolgens een verrekening kan plaatsvinden indien nodig. Er kan natuurlijk wel een controle plaatsvinden bij werkgever. Dat zal waarschijnlijk op basis van steekproef zijn. Werkgever zal dan moeten aantonen hoe de vergoeding tot stand gekomen is.
Laat ik het zo zeggen: in geval van een controle door de BD komt een werkgever niet weg met "mijn werknemer gaf aan dat dit de kosten zijn, dus daar ben ik dan ook gewoon van uitgegaan".
Dat mag bij ons niet. Ik was mijn leaseauto overigens thuis met de handquote:Op vrijdag 29 september 2023 13:23 schreef Gunner het volgende:
[..]
Auto wassen declareer je ook zeker?
Thanks.quote:Op zaterdag 30 september 2023 02:16 schreef leolinedance het volgende:
Ik heb (nog) geen laadpaal maar wel al jaren een 16A WCD op mijn oprit (hybride dus goed te doen) met een kWh meter in de meterkast. Ik geef ieder kwartaal de meterstand door en trek hier de vorige meterstand vanaf. Het tarief wat ik momenteel reken is Eur 0,40 / kWh. De teller staat inmiddels op zo'n 14.000 kWh.
Denk dat het ook werkgever afhankelijk is. Ik heb in 8 jaar tijd nog nooit de vraag gehad om mijn energiecontract op te sturen ofzo.
Het lijkt mij dat dat pas gaat meetellen wanneer de kWh prijs voor stroom uit het net lager ligt dan de kosten voor een kWh uit je zonnepanelen.quote:Op vrijdag 29 september 2023 11:41 schreef capricia het volgende:
Ik lees dat de afschrijvingstermijn van zonnepanelen 20 jaar is.
Dus ik zou ieder jaar 5% van de aanschafkosten op kunnen tellen bij de Kwh-prijs die ik opgeef aan de werkgever/leasemaatschappij.
Nee, gewoon load balancing.quote:Op vrijdag 29 september 2023 12:36 schreef capricia het volgende:
Ik moet dan ook de meterkast laten verzwaren. Naar drie fasen.
Die kosten ga ik ook verdisconteren in de Kwh-prijs.
Want prive heb ik dat niet nodig. Dat is puur voor de auto.
Er zijn echt best veel variabelen, ja.
Als ik het goed heb is 16a 3.680 watt, oftewel bijna 3,7 kW? Dat is netjes, maar de zonnepanelen leveren hier met gemak 6 kW terúg (dus na aftrek eigen verbruik door het huis op enig moment). Dat gaat dan dus niet door die paal heen, want die kan dat vermogen dan niet aan (bij 16a) dus duurt het laden langer dan noodzakelijk?quote:Op zaterdag 30 september 2023 09:21 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Nee, gewoon load balancing.
Al die mensen die zo nodig op 11Kw en meer willen laden terwijl ze de hele nacht de tijd hebben om de accu vol te pompen zorgen alleen maar voor onnodig zware belasting van het elektriciteitsnet.
De meeste mensen hebben al genoeg aan gewoon 16A laden als er (vrijwel) elk nacht op de eigen oprit geladen kan worden. Ook met een volledig elektrische auto.
Een nachtje 16A-laden levert namelijk zo'n 40kWh op in je accu. Goed voor minstens 200km. Als je zelden tot nooit meerdere dagen achter elkaar meer dan 200km rijdt, heb je dus geen sterkere oplader nodig.
Het is niet aan mij om te beslissen welke paal met welke functies er komt. Ik betaal er immers ook niet voor.quote:Op zaterdag 30 september 2023 09:21 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Nee, gewoon load balancing.
Al die mensen die zo nodig op 11Kw en meer willen laden terwijl ze de hele nacht de tijd hebben om de accu vol te pompen zorgen alleen maar voor onnodig zware belasting van het elektriciteitsnet.
De meeste mensen hebben al genoeg aan gewoon 16A laden als er (vrijwel) elk nacht op de eigen oprit geladen kan worden. Ook met een volledig elektrische auto.
Een nachtje 16A-laden levert namelijk zo'n 40kWh op in je accu. Goed voor minstens 200km. Als je zelden tot nooit meerdere dagen achter elkaar meer dan 200km rijdt, heb je dus geen sterkere oplader nodig.
Dan pak je dus een 32A laadpaaltje waarmee je wel alle zonnestroom in je auto kan pompen op het moment dat je auto thuis staat, de zon schijnt en je accu nog niet volledig gevuld is.quote:Op zaterdag 30 september 2023 09:45 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Als ik het goed heb is 16a 3.680 watt, oftewel bijna 3,7 kW? Dat is netjes, maar de zonnepanelen leveren hier met gemak 6 kW terúg (dus na aftrek eigen verbruik door het huis op enig moment). Dat gaat dan dus niet door die paal heen, want die kan dat vermogen dan niet aan (bij 16a) dus duurt het laden langer dan noodzakelijk?
Kennelijk doen alle bedrijven dat anders.quote:Op zaterdag 30 september 2023 10:18 schreef Wiedanwel het volgende:
Die paal is toch onderdeel van het pakket waar je voor tekent en waarin je ook zelf voor een auto mag kiezen? Ik zou load balancing als voorwaarde stellen.
Of als je warmtepomp 3 fase is, want dan kom je niet weg met een 1-fase aansluiting.quote:Op zaterdag 30 september 2023 10:02 schreef Wiedanwel het volgende:
Qua snelheid en qua salderen doe je er bij 1fase sowieso goed aan om geen 16 maar 32A (7kW) laadpaal te plaatsen. Dan kun je iig je volledige zonnestroom gebruiken.
3fase wordt pas noodzakelijk als je nog sneller wilt laden of als je je pv gaat uitbreiden
Dat is hier wel zo inderdaad. Load balancing is een must.quote:Op zaterdag 30 september 2023 10:18 schreef Wiedanwel het volgende:
Die paal is toch onderdeel van het pakket waar je voor tekent en waarin je ook zelf voor een auto mag kiezen? Ik zou load balancing als voorwaarde stellen.
Ja, maar ik draai nu dus niet alles op 1-fase.quote:Op zaterdag 30 september 2023 10:33 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dan pak je dus een 32A laadpaaltje waarmee je wel alle zonnestroom in je auto kan pompen op het moment dat je auto thuis staat, de zon schijnt en je accu nog niet volledig gevuld is.
Kan gewoon met 1-fase als je nu ook alles op 1-fase draait.
Dan laad je met maximaal 7,2kW. Met load balancing kan je dat zelfs zo afstemmen dat je uitsluitend je overtollige zonne-energie gebruikt.
Dan is het voor jou een non-issue.quote:Op zaterdag 30 september 2023 11:10 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, maar ik draai nu dus niet alles op 1-fase.
Ik laat het afhangen van wat mijn werkgever nodig acht en wil vergoeden, het is tenslotte zijn geld. De fiscus ziet er geen probleem in om die aanpassingen te laten vergoeden. Dus ik zie het probleem niet zo. Als het kan, is het toch prima?quote:Op zaterdag 30 september 2023 14:33 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dan is het voor jou een non-issue.
Er werd hier gesteld dat je ook wel even de kosten voor aanleg 3-fasen en ombouw/vernieuwing van de meterkast kon gaan declareren voor de elektrische lease auto omdat je met een elektrische auto altijd een 3-fase laadpaal nodig zou hebben.
Die 3-fase laadpaal is simpelweg in de meeste use-cases totaal niet nodig. En daarmee hangt de overstap naar 3-fase niet samen met de elektrische auto. En hangen de kosten er van dus óók niet samen met de elektrische auto en kun je ze dus niet indienen bij de werkgever als kosten de je voor je leaseauto hebt gemaakt.
Als er al een 3-fase aansluiting ligt op het moment dat de laadpaal geplaatst wordt, dan is het wel zo makkelijk om ook een 3-fase laadpaal te nemen.
https://www.payrollboeken.nl/elektrische-auto/quote:Als de werkgever voorziet in het installeren van een laadpaal in of aan de woning van de werknemer, is dit belastingvrij. De wetgever gaat er hierbij van uit dat de kosten hiervan eveneens zitten verdisconteert in de 8% bijtelling voor het privégebruik van de elektrische auto van de zaak. Dit geldt voor zowel de laadpaal zelf, als de aanpassingskosten aan de meterkast (aanleg van extra groep(-en) van de werknemer. Het maakt hierbij niet uit of u de kosten van deze laadpaal zelf betaalt of dat u deze kosten vergoed aan de werknemer.
Bij ons is de laadpaal onderdeel van de lease. Was ook verplicht om erbij te leasen.quote:Op zaterdag 30 september 2023 10:34 schreef capricia het volgende:
[..]
Kennelijk doen alle bedrijven dat anders.
Ik geef de auto door aan mijn werkgever (gewoon uit een bepaalde klasse) die ik wil laten bestellen en die regelt het met de lease.
Geen idee of die paal onderdeel van het leasecontract is, of dat de werkgever dit anders regelt.
Zit dat bij jullie in het leasecontract?
Okay. Hier zei mijn directeur: "Dat komt wel goed. Regelen we voor je."quote:Op zaterdag 30 september 2023 15:16 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Bij ons is de laadpaal onderdeel van de lease. Was ook verplicht om erbij te leasen.
Je kunt ook een oplaadpunt aan je muur en draad over de stoep, natuurlijk. Dan is het geen paal maar een kastje aan de muur.quote:Op zaterdag 30 september 2023 15:31 schreef capricia het volgende:
[..]
Okay. Hier zei mijn directeur: "Dat komt wel goed. Regelen we voor je."
Nooit gedacht dat ik dan weer 100 vragen had moeten stellen over wat voor een paal, welke mogelijkheden, of ik nog iets moet voorbereiden etc.
Hoe bedoel je verplicht er bij te leasen? Als je geen eigen oprit hebt, heb je daar toch niets aan?
Oh, ik dacht dat dat veelal verboden was..een stroomdraad over een openbare weg/stoep.quote:Op zaterdag 30 september 2023 15:39 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Je kunt ook een oplaadpunt aan je muur en draad over de stoep, natuurlijk. Dan is het geen paal maar een kastje aan de muur.
Nou, ik vind als je werkgever zegt dat ze dat betalen, dan zou ik daar ook geen 'nee' tegen zeggen. Waar ik wel een beetje moeite mee heb is die dingen als dat je op zoek zou gaan naar een kWh prijs uit EEN contract. Dat impliceert dat je gewoon op zoek gaat naar een contract waar een hoge kWh prijs gerekend wordt, om die dan vervolgens in te vullen terwijl je eigen kWh-prijs uit je eigen contract veel lager is.quote:Op zaterdag 30 september 2023 14:33 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dan is het voor jou een non-issue.
Er werd hier gesteld dat je ook wel even de kosten voor aanleg 3-fasen en ombouw/vernieuwing van de meterkast kon gaan declareren voor de elektrische lease auto omdat je met een elektrische auto altijd een 3-fase laadpaal nodig zou hebben.
Die 3-fase laadpaal is simpelweg in de meeste use-cases totaal niet nodig. En daarmee hangt de overstap naar 3-fase niet samen met de elektrische auto. En hangen de kosten er van dus óók niet samen met de elektrische auto en kun je ze dus niet indienen bij de werkgever als kosten de je voor je leaseauto hebt gemaakt.
Als er al een 3-fase aansluiting ligt op het moment dat de laadpaal geplaatst wordt, dan is het wel zo makkelijk om ook een 3-fase laadpaal te nemen.
Dat laatste wordt denk ik lastig met een laadpas? Dat is hetzelfde als je tankpas bij een brandstofauto. Daarmee mag ik overal tanken. Als ik bij een onbemande pomp in een dorpje tank is dat een ander tarief dan als ik dat langs de snelweg doe.quote:Op zondag 1 oktober 2023 09:18 schreef Piger het volgende:
In de basis is het niet zo complex.
Je werkgever mag volgens de belastingdienst jouw kosten vergoeden. Oftewel jij mag er niet op verdienen.
Omdat je tarief niet vast staat en niet alles geleverd wordt via de energieleverancier maakt het in de praktijk alleen niet uitvoerbaar.
In de basis hanteer je gewoon het tarief van je energieleverancier.
Dat zijn namelijk jouw maximale kosten. (Wat een laadpaal extern kost is niet relevant. Zodra jij verdient op de levering zou het eigenlijk belast inkomen zijn.)
De kostprijs van de energie die jij levert via je zonnepanelen, ligt een stuk lager dan het tarief wat je betaalt bij de energieleverancier. Je verdient dus eigenlijk al flink op je werkgever als je overcapaciteit hebt qua zonnepanelen.
Het meenemen van de afschrijving is dus onzin als je al de tarief van de energieleverancier pakt.
Het is of de tarief van de energieleverancier.
Of alleen de afschrijving en evt andere variabele kosten.
Makkelijkste is als de belastingdienst uiteindelijk gewoon komt met een vast tarief per kWh wat je vergoed mag krijgen. Zou wel beter werken.
Ik kan dagelijks het tarief aanpassen in de portal van Vattenfall. Dit loopt via de laadpas van MTC via Athlon.quote:Op vrijdag 29 september 2023 13:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Je kunt je tarief maar 1 a 2 keer per jaar wijzigen bij de leasemaatschappij. Want meer trekt hun facturatie systeem niet.
Hoe langer ik er over na denk, hoe ingewikkelder het wordt.
Voor opladen elders hebben we een ‘druppel’ en dat wordt afgerekend door de leasemaatschappij. Net als een tankpas. De kwh prijs is alleen voor de afrekening van thuis opladen.quote:Op zondag 1 oktober 2023 09:25 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat laatste wordt denk ik lastig met een laadpas? Dat is hetzelfde als je tankpas bij een brandstofauto. Daarmee mag ik overal tanken. Als ik bij een onbemande pomp in een dorpje tank is dat een ander tarief dan als ik dat langs de snelweg doe.
Daar wordt ook geen beperking opgelegd. Tenminste, ik heb de ervaring dat ik kan tanken waar ik wil.
Dus dan geef je per laadsessie aan of je op normaal- of dalterief aan het laden bent?quote:Op zondag 1 oktober 2023 09:45 schreef Grotehengst het volgende:
[..]
Ik kan dagelijks het tarief aanpassen in de portal van Vattenfall. Dit loopt via de laadpas van MTC via Athlon.
Ik heb een vast contract dus een vaste prijs. Maar ze vragen bij dynamisch een gemiddelde volgens mij. Mijn punt was meer dat je het dagelijks kúnt aanpassen bij hunquote:Op zondag 1 oktober 2023 10:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Dus dan geef je per laadsessie aan of je op normaal- of dalterief aan het laden bent?
En als je een dynamisch contract hebt, een soort gemiddelde van die dag? Of hoe gaat dat dan?
Dal en normaal = gemiddelde. Dus optellen delen door 2. Als je dan in dal laadt heb je een 'winst'.quote:Op zondag 1 oktober 2023 09:59 schreef capricia het volgende:
Hoe doe je dat met dal- en normaal tarief?
En tel je de energiebelasting op bij je kWh-tarief (die moet je immers ook extra betalen voor al die kWh's)?
In theorie zou je inderdaad voor een juiste verrekening een overzicht moeten hebben van de laadmomenten thuis en tegen welke vergoeding dat is geweest op dat moment. Maar eerlijk is eerlijk, dat is in geval van dynamische tarieven wel onbegonnen werk inderdaad. Het is al een enorme administratieve last als je dat alleen al met een piek/dal tarief zou doen.quote:Op zaterdag 30 september 2023 01:13 schreef capricia het volgende:
Dus dan moet de werkgever het energiecontract uitpluizen van al haar werknemers. Is dat wat je zegt ?
Ik heb het hier niet over oplichting of zo. Maar over wat je wel of niet kunt laten vergoeden.
Van de staatssecretaris:
"Bij gebruik van zonnepanelen kan een werkgever een vergoeding geven die overeenkomt met het bedrag dat een energiemaatschappij in rekening zou brengen. Een dergelijke overeenkomst heeft geen gevolgen voor de vaststelling van het loon en daarmee de loonheffingen."
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2022-24901.html
Dat kan dus iedere energiemaatschappij zijn. Niet perse die waar je een contract hebt lopen.
Eerlijk: ik denk dat hier nog wel wat jurisprudentie over gaat komen. Want heel duidelijk is het allemaal niet. Zeker niet voor mensen met een dynamisch contract. Dat kan per uur wijzigen.
Ik zorg wel dat ik mijn kwh vergoeding kan onderbouwen. En dan is het wel goed, lijkt me.
Voor een werkgever is het ook lastig. Een openbare laadpaal hier kost zo 60 tot 75 cent per kWh. Dus een laadpaal bij een werknemer voor 40 cent is al snel heel veel goedkoper.
Nah..het duurt allemaal nog even hier. En dan kijk ik wel wat de goe-gemeente van mijn collega's doet.![]()
Dat is wel anders, want als jij brandstof tankt met de tankpas dan schiet je niet zelf de kosten voor. De kosten worden gefactureerd aan de leasemaatschappij (of de leverancier van de brandstofpas als dat niet de leasemaatschappij is) en die verrekend dat periodiek direct met de werkgever. Als werknemer zit je daar niet tussen.quote:Op zondag 1 oktober 2023 09:25 schreef CoolGuy het volgende:
Dat laatste wordt denk ik lastig met een laadpas? Dat is hetzelfde als je tankpas bij een brandstofauto. Daarmee mag ik overal tanken. Als ik bij een onbemande pomp in een dorpje tank is dat een ander tarief dan als ik dat langs de snelweg doe.
Daar wordt ook geen beperking opgelegd. Tenminste, ik heb de ervaring dat ik kan tanken waar ik wil.
Waarom onnodig complex maken betreffende die energiebelasting.quote:Op zondag 1 oktober 2023 09:59 schreef capricia het volgende:
Hoe doe je dat met dal- en normaal tarief?
En tel je de energiebelasting op bij je kWh-tarief (die moet je immers ook extra betalen voor al die kWh's)?
Een hele nacht laden op lage stroom geeft wel meer laadverlies. Dat heeft dan even niks met deze discussie te maken maar technisch gezien kun je beter op 11Kwh laden.quote:Op zaterdag 30 september 2023 09:21 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Nee, gewoon load balancing.
Al die mensen die zo nodig op 11Kw en meer willen laden terwijl ze de hele nacht de tijd hebben om de accu vol te pompen zorgen alleen maar voor onnodig zware belasting van het elektriciteitsnet.
De meeste mensen hebben al genoeg aan gewoon 16A laden als er (vrijwel) elk nacht op de eigen oprit geladen kan worden. Ook met een volledig elektrische auto.
Een nachtje 16A-laden levert namelijk zo'n 40kWh op in je accu. Goed voor minstens 200km. Als je zelden tot nooit meerdere dagen achter elkaar meer dan 200km rijdt, heb je dus geen sterkere oplader nodig.
De leaseauto zit bij mij al jaren bij de functie. En sinds corona werk ik gewoon veel vanuit huis. Is ook makkelijk ivm schoolgaand kind.quote:Op maandag 2 oktober 2023 12:22 schreef Glider76 het volgende:
[..]
Een hele nacht laden op lage stroom geeft wel meer laadverlies. Dat heeft dan even niks met deze discussie te maken maar technisch gezien kun je beter op 11Kwh laden.
Een EV trekt algauw 300 watt per uur voor de electronica tijdens het laden. Hoe korter je hoeft te laden, hoe minder dit sluipverbruik dus is.
Ik vraag mij wel af hoe al die leaserijders dat dat dan doen, met zonnepanelen je EV opladen.
Je werkt ofwel thuis dus waarom een EV, of je bent ergens buitenshuis aan het werk en kunt dus niet gebruik maken van je zonnepanelen.
BIj ons op het werk hebben ze een hele parkeerplaats met laders. Tot voor kort kon je daar gratis je EV opladen, maar kreeg je ook nog de gewone vaste reiskosten vergoeding gebaseerd op een brandstof auto.
Gelukkig is dat nu afgeschaft.
eigenlijk rij je dus niet veel kilometers?quote:Op maandag 2 oktober 2023 12:31 schreef capricia het volgende:
[..]
De leaseauto zit bij mij al jaren bij de functie. En sinds corona werk ik gewoon veel vanuit huis. Is ook makkelijk ivm schoolgaand kind.
Al probeer ik tegenwoordig ook wat vaker naar kantoor/klanten te gaan. Het is een beetje wat je zelf prettig vindt.
En waarom een EV? De werkgever vindt dat wel leuk, en stimuleert het. Ik rij nu in de lease een benzine Audi. Gewoon met tankpas, je kent het wel. Ik kan ook gewoon weer een bezine wagen bestellen. Maar ivm de (net nieuwe) zonnepanelen op mijn dak is een EV weer eens wat anders. Het is ook maar voor 4 jaar. Valt het electrisch rijden tegen, doe ik daarna weer wat anders.
Ik weet niet wat de komende vier jaar gaat brengen.quote:Op maandag 2 oktober 2023 12:41 schreef Glider76 het volgende:
[..]
eigenlijk rij je dus niet veel kilometers?
Je kunt dus makkelijk af met een 1 fase lader.
Pasje. Je moet het gewoon zien als tanken bij een tankstation met je tankpas.quote:Op maandag 2 oktober 2023 12:52 schreef capricia het volgende:
Hoe gaat het eigenlijk als je twee EVs thuis hebt? Krijg je dan twee palen, of doe je dat met je pasje scheiden, welke auto wat laadt?
Manlief heeft er ook wel oren naar. Maar die moet nog een jaartje wachten met bestellen.
En geen idee wat er dan gangbaar is op de markt.
Zolang je kunt salderen maakt dat niks uit.quote:Op maandag 2 oktober 2023 12:22 schreef Glider76 het volgende:
[..]
Ik vraag mij wel af hoe al die leaserijders dat dat dan doen, met zonnepanelen je EV opladen.
Je werkt ofwel thuis dus waarom een EV, of je bent ergens buitenshuis aan het werk en kunt dus niet gebruik maken van je zonnepanelen.
nee inderdaad. Maar het hele idee is juist om de stroom direct in je auto te stoppen. Salderen wordt afgebouwd vanaf 2025. Dan begint het pas interessant te worden.quote:Op maandag 2 oktober 2023 13:26 schreef Grotehengst het volgende:
[..]
Zolang je kunt salderen maakt dat niks uit.
Thanks!quote:Op maandag 2 oktober 2023 13:22 schreef Grotehengst het volgende:
[..]
Pasje. Je moet het gewoon zien als tanken bij een tankstation met je tankpas.
Moet je alleen wel zorgen dat je bij dezelfde backoffice wordt aangesloten wanneer je man overgaat.
Overigens rij ik dus nu die Q8 e-tron na eerst een Q7 te hebben gereden. Ik zou nooit meer terug willen.
Niet helemaal waar. Ik laad thuis voor +- 4000 kWh per jaar. Die krijg ik terug a ¤ 0.40 per kWh (contractprijs).quote:Op maandag 2 oktober 2023 13:34 schreef Glider76 het volgende:
[..]
nee inderdaad. Maar het hele idee is juist om de stroom direct in je auto te stoppen. Salderen wordt afgebouwd vanaf 2025. Dan begint het pas interessant te worden.
Daar moet je dus wel zo'n slimme laadpaal voor hebben, omdat de laadpas van de werkgever van je man gekoppeld moet kunnen worden in de backoffice van de leverancier van de laadpaal. Maar als die laadpaal via het leasecontract loopt dan komt dat wel goed over het algemeen, want de leasemaatschappijen werken vrijwel alleen met slimme laadpalen vanwege die backoffice.quote:
quote:Op maandag 2 oktober 2023 14:21 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Daar moet je dus wel zo'n slimme laadpaal voor hebben, omdat de laadpas van de werkgever van je man gekoppeld moet kunnen worden in de backoffice van de leverancier van de laadpaal. Maar als die laadpaal via het leasecontract loopt dan komt dat wel goed over het algemeen, want de leasemaatschappijen werken vrijwel alleen met slimme laadpalen vanwege die backoffice.
Het mooie daarvan is dat je zelf een "commercieel" tarief kan instellen voor het laden via de laadpas van je man. Voor je man is het namelijk officieel geen "thuisladen" omdat de laadpaal niet door zijn werkgever ter beschikking is gesteld. In principe heb je daar dus de vrije hand in om een ander tarief in te stellen.
Slim!quote:Op maandag 2 oktober 2023 14:21 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Daar moet je dus wel zo'n slimme laadpaal voor hebben, omdat de laadpas van de werkgever van je man gekoppeld moet kunnen worden in de backoffice van de leverancier van de laadpaal. Maar als die laadpaal via het leasecontract loopt dan komt dat wel goed over het algemeen, want de leasemaatschappijen werken vrijwel alleen met slimme laadpalen vanwege die backoffice.
Het mooie daarvan is dat je zelf een "commercieel" tarief kan instellen voor het laden via de laadpas van je man. Voor je man is het namelijk officieel geen "thuisladen" omdat de laadpaal niet door zijn werkgever ter beschikking is gesteld. In principe heb je daar dus de vrije hand in om een ander tarief in te stellen.
Ik vraag me dan alleen af hoe dat technisch werkt qua aansluiting.quote:Op maandag 2 oktober 2023 14:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Slim!
Dus met twee laadpalen kunnen we bij elkaar 'commercieel' laden.![]()
Je laad met je laadpas bij de vreemde paal.quote:Op maandag 2 oktober 2023 14:45 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik vraag me dan alleen af hoe dat technisch werkt qua aansluiting.
Haha, ja in principe wel! Ik denk alleen dat beide werkgevers het niet zo op prijs stellen als niet de "eigen" laadpaal wordt gebruikt in dat gevalquote:Op maandag 2 oktober 2023 14:36 schreef capricia het volgende:
Slim!
Dus met twee laadpalen kunnen we bij elkaar 'commercieel' laden.![]()
Ja.quote:Op maandag 2 oktober 2023 14:55 schreef Grotehengst het volgende:
[..]
Je laad met je laadpas bij de vreemde paal.
Dan krijg je via de backoffice van die paal het commerciele tarief op je bankrekening.
Dus kruislings laden qua pas.
Met een load balancer zou dat geen issue moeten opleveren.
Eens, maar dat is wat anders dan hoe het technisch werktquote:Op maandag 2 oktober 2023 15:19 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja.
Maar dan sta je dus op je eigen oprit met 2 EV's en 2 laadpalen en dan gebruik je beiden de laadpaal van de ander omdat je dan niet 'thuis' aan het laden bent en je dús een hoger tarief kunt pakken. Dat is mij te veel er op uit zijn om zo veel mogelijk winst te pakken. Dan krijg ik toch last van m'n geweten want er is geen enkele reden om het op die manier te doen. Ik zie dat dan als de situatie misbruiken.
Ja nee, met technisch zat ik te denken dat die 2 laadpalen dan ook op je meterkast aangesloten moeten worden.quote:Op maandag 2 oktober 2023 15:28 schreef Grotehengst het volgende:
[..]
Eens, maar dat is wat anders dan hoe het technisch werkt
Hoe dat technisch in detail gaat weet ik niet. Logisch gedacht lijkt mij (maar ben geen electricien) dat het hetzelfde is als 1, en dat een loadbalancer zorgt dat er een balans blijft tussen wie wanneer laadt.quote:Op maandag 2 oktober 2023 15:33 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja nee, met technisch zat ik te denken dat die 2 laadpalen dan ook op je meterkast aangesloten moeten worden.
En dan een van de kinderen ook straks nog een laadpaal.quote:Op maandag 2 oktober 2023 15:33 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja nee, met technisch zat ik te denken dat die 2 laadpalen dan ook op je meterkast aangesloten moeten worden.
Lol dus effectief wil je iedereen laten laden bij jou, een of ander random tarief opgeven en vervolgens de rekening (want iemand moet die stroom uiteindelijk betalen) bij je werkgever neerleggen? Dan ben je niet lang meer werknemer. Want dan wordt er zoveel stroom afgenomen dat dat helemaal niet logisch is op die ene auto die de werkgever denkt dat er geladen wordt. Dat gaat niet goed.quote:Op maandag 2 oktober 2023 21:18 schreef shazaam het volgende:
Kan je niet zelf een paal plaatsen, die "publiek" aanbieden en zelf een tarief bedenken en dat dan middels de laadpas van je werk afrekenen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |