abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210786001
Wie van jullie heeft een EV van de zaak met een laadpaal thuis op de oprit?

Welke kWh-prijs geven jullie op voor je vergoeding?
Ik lees namelijk dat je daar ook je extra kosten in mee mag nemen.

quote:
Deze extra kosten worden bepaald door de variabele én vaste kosten te delen door het totale kWh-gebruik. Tot de kostprijs kunnen echter ook de afschrijving van zonnepanelen (gebruikt voor het opladen) horen.
https://www.sra.nl/nieuws(...)oor-auto-van-de-zaak

Wij gaan inderdaad de zonnepanelen zo veel mogelijk gebruiken om de EV op te laden.
Gaat ook pas medio volgend jaar spelen, maar ik ben me zo wat in aan het lezen wat fiscaal en zakelijk allemaal mogelijk is.

Hoe doen jullie dit?

[ Bericht 1% gewijzigd door capricia op 29-09-2023 11:31:17 ]
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 29 september 2023 @ 11:34:06 #2
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_210786112
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2023 11:22 schreef capricia het volgende:
Wij gaan inderdaad de zonnepanelen zo veel mogelijk gebruiken om de EV op te laden.
Dat is pas interessant zodra de saldering verdwijnt danwel aangepast wordt.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_210786152
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 september 2023 11:34 schreef Gunner het volgende:

[..]
Dat is pas interessant zodra de saldering verdwijnt danwel aangepast wordt.
Ik lees dat de belastingdienst ook nog flink bezig is met bedenken hoe alles vergoed kan en mag worden.
https://kennisgroepen.bel(...)en-auto-van-de-zaak/

Op zich wel fijn dat ik de afschrijving van de zonnepanelen ook mee kan nemen in de vergoeding. Plus een gedeelte van de vaste leverkosten van de energie.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210786179
Ik lees dat de afschrijvingstermijn van zonnepanelen 20 jaar is.
Dus ik zou ieder jaar 5% van de aanschafkosten op kunnen tellen bij de Kwh-prijs die ik opgeef aan de werkgever/leasemaatschappij.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 29 september 2023 @ 11:44:11 #5
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_210786207
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2023 11:38 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik lees dat de belastingdienst ook nog flink bezig is met bedenken hoe alles vergoed kan en mag worden.
https://kennisgroepen.bel(...)en-auto-van-de-zaak/

Op zich wel fijn dat ik de afschrijving van de zonnepanelen ook mee kan nemen in de vergoeding. Plus een gedeelte van de vaste leverkosten van de energie.
Wat heeft dat met mijn opmerking te maken?

Verder zal je dit met je werkgever moeten bespreken wat hij of zij je wil vergoeden.

quote:
Plus een gedeelte van de vaste leverkosten van de energie.
Je wil het zoveel met zonne-energie opladen. Wat zijn dan je leveringskosten?

Je wil hier gewoon een mooie winst op maken.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_210786229
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 september 2023 11:44 schreef Gunner het volgende:

[..]
Wat heeft dat met mijn opmerking te maken?
Dat het ook met saldering interessant is.
Aangezien je de afschrijving van de zonnepanelen (plus vaste kosten op je energierekening naar ratio) mee mag nemen in je Kwh-prijs.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210786238
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 september 2023 11:44 schreef Gunner het volgende:

[..]

Je wil hier gewoon een mooie winst op maken.
Ik wil weten wat fiscaal mogelijk is.
Lijkt me niet zo vreemd, toch?

En ik zoek ervaringen van anderen hier op fok. :D
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210786318
Ik wist niet dat er mogelijk meer dan de kWh-prijs vergoed kan worden. Dat is het enige dat wij aftrekken van onze winst maar meer is altijd beter dus ik lees mee.
Spoilers!
pi_210786370
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2023 11:55 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik wist niet dat er mogelijk meer dan de kWh-prijs vergoed kan worden. Dat is het enige dat wij aftrekken van onze winst maar meer is altijd beter dus ik lees mee.
Ja. Ik dacht ook gewoon je kWh- prijs uit je energiecontract. Dat is wel lastig met een dynamisch contract. Dus een aantal collega's pakken de prijs van het modelcontract en geven dat door. Dat lijkt okay te gaan.

Maar goed. Dat je een aantal vaste kosten en afschrijvingen mee mag pakken is op zich wel logisch natuurlijk. Het zijn tenslotte kosten die je voor de zaak maakt.

En ik zie in dat document van de belastingdienst dat het nog bewerkt is in augustus. Dus zij zijn er ook nog mee bezig.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210786394
40ct per kWh, extra mogelijk als je t voorziet van onderbouwing
pi_210786420
Goede timing wel, dit topic. Ik wacht nog heel even met het accorderen van de jaarrekening 2022.
Spoilers!
  Moderator vrijdag 29 september 2023 @ 12:21:27 #12
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210786501
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 september 2023 11:44 schreef Gunner het volgende:

[..]
Wat heeft dat met mijn opmerking te maken?

Verder zal je dit met je werkgever moeten bespreken wat hij of zij je wil vergoeden.
[..]
Je wil het zoveel met zonne-energie opladen. Wat zijn dan je leveringskosten?

Je wil hier gewoon een mooie winst op maken.
De leveringskosten zijn dan 0, want immers, je hebt panelen op je dak liggen. Maar, de laadpaal registreert alleen maar dát er stroom afgenomen wordt, die registreert niet waar die stroom dan vandaan komt (dak of net). Dus als jij in de zomermaanden elke week 60 kWh in je auto stopt maar die zijn afkomstig van je zonnepanelen, en je betaald 34ct per kWh, en je geeft die 34ct op als wat jou stroom kost, dan levert het laden van de auto in de zomer je 20,40 per week op.

Dat mag gewoon. Dus dat ga ik ook gewoon zo doen.

@capricia, ik zit in exact de situatie als jij, volgend jaar wordt dat interessant. Het wordt nog interessanter als je dus blijkbaar nog iets daar bij op mag tellen vanwege redenen, want dat compenseert dan weer (deels) de eventuele hogere belasting die je moet gaan betalen voor een EV vanwege gewicht.

Daarnaast heeft het als voordeel dat wat je in totaal terug levert het net op dús lager wordt, wat weer ten goede komt aan de eventuele 'boete' die er dan is, want immers, die kijkt naar wat je totaal aan stroom terug zet het net op, en dat wordt lager omdat een deel daarvan in de auto gaat.

Maar dat is niet zo'n heel makkelijk rekensommetje, want er zijn nogal wat variabelen waar je rekening mee moet houden. Aangezien dit voor mij pas komend (voor)jaar zal gaan spelen heb ik daar nog even de tijd voor.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210786663
Ik moet dan ook de meterkast laten verzwaren. Naar drie fasen.
Die kosten ga ik ook verdisconteren in de Kwh-prijs.
Want prive heb ik dat niet nodig. Dat is puur voor de auto.

Er zijn echt best veel variabelen, ja.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 29 september 2023 @ 12:41:48 #14
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210786696
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2023 12:36 schreef capricia het volgende:
Ik moet dan ook de meterkast laten verzwaren. Naar drie fasen.
Die kosten ga ik ook verdisconteren in de Kwh-prijs.
Want prive heb ik dat niet nodig. Dat is puur voor de auto.

Er zijn echt best veel variabelen, ja.
Ja dat heb ik al laten doen toen ik de nieuwe warmtepomp liet installeren, dus die kosten kan ik niet met goed fatsoen doorberekenen. Daarbij valt dat verzwaren uiteen in 2 delen he.

Je hebt het deel dat de netbeheerder moet komen doen, en je hebt het deel dat de groepen verdeeld moeten worden over de 3 fasen. Dat laatste doet de netbeheerder niet.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210786713
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2023 12:36 schreef capricia het volgende:
Ik moet dan ook de meterkast laten verzwaren. Naar drie fasen.
Die kosten ga ik ook verdisconteren in de Kwh-prijs.
Want prive heb ik dat niet nodig. Dat is puur voor de auto.

Er zijn echt best veel variabelen, ja.
Ik zou wel even goed checken of het verzwaren van je meterkast wel vergoed mag worden.
Daarnaast - ga je dan ook je jaarlijkse kosten voor die 3fasen verrekenen?

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 29-09-2023 12:43:46 ]
pi_210786732
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2023 12:43 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Ik zou wel even goed checken of het verzwaren van je meterkast wel vergoed mag worden.
Daarnaast - ga je dan ook je jaarlijkse kosten voor die 3fasen verrekenen?
Ja. Dat moet ik allemaal uitzoeken.
Welke kosten wel en niet meegenomen mogen worden. Als opslag op die kWh prijs.

In principe gaat de belastingdienst er van uit dat je de extra kosten na ratio verdeelt. Ook de vaste kosten op de energierekening.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 29 september 2023 @ 12:46:06 #17
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210786742
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2023 12:45 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. Dat moet ik allemaal uitzoeken.
Welke kosten wel en niet meegenomen mogen worden. Als opslag op die kWh prijs.

In principe gaat de belastingdienst er van uit dat je de extra kosten na ratio verdeelt. Ook de vaste kosten op de energierekening.
Maar dan moet je wel weten waaruit die extra kosten dan bestaan die je wél mag doorberekenen. Ik heb hier nog allemaal geen idee van.
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 29 september 2023 @ 12:46:08 #18
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_210786743
Meterkast verzwaren is in principe niet eens nodig, het is alleen handig om sneller te kunnen laden.

Om dat nu te gaan doorberekenen gaat wel heel ver, maar jullie zien dat als leaserijders waarschijnlijk anders.
Where law ends, tyrrany begins.
  Moderator vrijdag 29 september 2023 @ 12:51:40 #19
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210786790
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 september 2023 12:46 schreef Gunner het volgende:
Meterkast verzwaren is in principe niet eens nodig, het is alleen handig om sneller te kunnen laden.

Om dat nu te gaan doorberekenen gaat wel heel ver, maar jullie zien dat als leaserijders waarschijnlijk anders.
Dat ligt er aan. Ik had 1 fase van 40a, wat dus neerkomt op 9,2 kW volgens mij, en dat is prima, maar als jij een warmtepomp hebt, en die trekt zomaar 3 kW (en als je backup element mee gaat doen nog een stuk meer), en je hebt dan nog wat andere dingen in huis aan, en je wil dan nog je auto gaan laden, dan kán die 9,2 kW zomaar een beperkende factor gaan worden.

Met 3 fasen van 25 ampere kom je op 17.250 watt, oftewel 17,25 kW, wat toch een stuk meer ademruimte geeft.

Maar als je geen warmtepomp hebt en je kookt ook nog op gas, dan is de beperking in huis niet zo'n probleem, dan zit de beperking 'm meer in dat je toch wel wil dat de auto de volgende ochtend vol is.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210786834
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 september 2023 12:46 schreef Gunner het volgende:
Meterkast verzwaren is in principe niet eens nodig, het is alleen handig om sneller te kunnen laden.

Om dat nu te gaan doorberekenen gaat wel heel ver, maar jullie zien dat als leaserijders waarschijnlijk anders.
Ik heb zonnepanelen en kook op inductie. Wil toch niet dat de boel doorslaat als ik daarbij de oven aan doe, enkel omdat de auto staat te laden.

En het zijn in principe gewoon kosten die ik voor die leaseauto maak. Dus zakelijk. Denk ik dan..
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 29 september 2023 @ 13:06:10 #21
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210786924
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2023 12:55 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik heb zonnepanelen en kook op inductie. Wil toch niet dat de boel doorslaat als ik daarbij de oven aan doe, enkel omdat de auto staat te laden.

En het zijn in principe gewoon kosten die ik voor die leaseauto maak. Dus zakelijk. Denk ik dan..
Nou, hier was de faseverzwaring en dús een nieuwe elektrameter 300 euro, wat dus door de netbeheerder werd uitgevoerd. Maar de verdere werkzaamheden aan de meterkast vielen daar niet onder, dus ik zou niet direct zeggen dat je die kunt doorberekenen.

Of anders gezegd, het voelt niet echt logisch dat je dat kunt doorberekenen. En de vraag is dan ook hoe lang he? want dat moet je dan dus allemaal bij je tarief meerekenen, dus jouw zeg 34ct worden dan ineens 50ct, ik roep maar even wat, maar op ene gegeven moment heb je die kosten terug verdiend. Dan zou je dus weer je tarief naar beneden moeten aanpassen.

Als je er over na gaat denken loop je inderdaad tegen best veel dingen aan.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210786961
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2023 13:06 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou, hier was de faseverzwaring en dús een nieuwe elektrameter 300 euro, wat dus door de netbeheerder werd uitgevoerd. Maar de verdere werkzaamheden aan de meterkast vielen daar niet onder, dus ik zou niet direct zeggen dat je die kunt doorberekenen.

Of anders gezegd, het voelt niet echt logisch dat je dat kunt doorberekenen. En de vraag is dan ook hoe lang he? want dat moet je dan dus allemaal bij je tarief meerekenen, dus jouw zeg 34ct worden dan ineens 50ct, ik roep maar even wat, maar op ene gegeven moment heb je die kosten terug verdiend. Dan zou je dus weer je tarief naar beneden moeten aanpassen.

Als je er over na gaat denken loop je inderdaad tegen best veel dingen aan.
Veel leasemaatschappijen willen maar 1 a 2 tariefwijziging per jaar accepteren. Omdat het facturatie systeem het niet aan kan.

Hoe je dan je tarief met een dynamisch contract moet bepalen, is helemaal abracadabra. Dus dan maar het tarief van het modelcontract doorgeven.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 29 september 2023 @ 13:12:42 #23
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210786967
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2023 13:11 schreef capricia het volgende:

[..]
Veel leasemaatschappijen willen maar 1 a 2 tariefwijziging per jaar accepteren. Omdat het facturatie systeem het niet aan kan.

Hoe je dan je tarief met een dynamisch contract moet bepalen, is helemaal abracadabra. Dus dan maar het tarief van het modelcontract doorgeven.
Wacht, dus met dat laatste geef je dan een tarief door wat niet het tarief uit jouw contract is? Mag dat? Maar zelfs áls dat mag vind ik dat niet kunnen eigenlijk.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210786970
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2023 13:12 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Wacht, dus met dat laatste geef je dan een tarief door wat niet het tarief uit jouw contract is? Mag dat? Maar zelfs áls dat mag vind ik dat niet kunnen eigenlijk.
Maar wat is je tarief dan? En je moet het vooraf opgeven hè. Terwijl je een dynamisch contract zou hebben. (heb ik niet btw)
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 29 september 2023 @ 13:15:02 #25
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210786981
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2023 13:13 schreef capricia het volgende:

[..]
Maar wat is je tarief dan?
Ja dat weet ik ook niet, ik zie ook wel de moeilijkheid daarvan, maar dus stel vandaag is je tarief in je dynamische contract 28 cent ofzo, weet ik veel, maar ja, je kunt niet elke dag je tarief gaan wijzigen, dus moet je een 'vast' tarief opgeven, maar als je dus het tarief van het modelcontract opgeeft, wat misschien wel 40ct is, maar dus helemaal niet is wat jij moet betalen voor je stroom, ja, dat vind ik dan weer niet kunnen. Zelfs niet als dat toegestaan zou zijn. :P
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210786988
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2023 13:15 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja dat weet ik ook niet, ik zie ook wel de moeilijkheid daarvan, maar dus stel vandaag is je tarief in je dynamische contract 28 cent ofzo, weet ik veel, maar ja, je kunt niet elke dag je tarief gaan wijzigen, dus moet je een 'vast' tarief opgeven, maar als je dus het tarief van het modelcontract opgeeft, wat misschien wel 40ct is, maar dus helemaal niet is wat jij moet betalen voor je stroom, ja, dat vind ik dan weer niet kunnen. Zelfs niet als dat toegestaan zou zijn. :P
Je kunt je tarief maar 1 a 2 keer per jaar wijzigen bij de leasemaatschappij. Want meer trekt hun facturatie systeem niet.
Hoe langer ik er over na denk, hoe ingewikkelder het wordt. _O-
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210787007
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2023 12:55 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik heb zonnepanelen en kook op inductie. Wil toch niet dat de boel doorslaat als ik daarbij de oven aan doe, enkel omdat de auto staat te laden.

En het zijn in principe gewoon kosten die ik voor die leaseauto maak. Dus zakelijk. Denk ik dan..
Dat zou niet zomaar gebeuren, pas als je ook nog een warmtepomp hebt die trekt zou je in de problemen kunnen komen.
Ik zou het even door laten rekenen door een electricien voordat je overhaast in de kosten gaat.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-09-2023 13:18:25 ]
  Moderator vrijdag 29 september 2023 @ 13:18:43 #28
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210787010
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2023 13:16 schreef capricia het volgende:

[..]
Je kunt je tarief maar 1 a 2 keer per jaar wijzigen bij de leasemaatschappij. Want meer trekt hun facturatie systeem niet.
Hoe langer ik er over na denk, hoe ingewikkelder het wordt. _O-
Ja daarom zeg ik; ik zie het probleem ook wel als je een dynamisch contract hebt. Die 2x komen natuurlijk af van een variabel contract in 'normale' tijden, waar je gewoon 2x per jaar dan een tariefswijziging had.

Maar met een dynamisch contract kom je dan niet weg, maar ja, je moet wel iéts opgeven, dat is ook zo. Maar dan nog vind ik een 'random' tarief opgeven dat niet jouw daadwerkelijke tarief in jouw contract is niet lekker, ethisch gezien.
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 29 september 2023 @ 13:23:00 #29
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_210787041
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2023 12:55 schreef capricia het volgende:
En het zijn in principe gewoon kosten die ik voor die leaseauto maak. Dus zakelijk. Denk ik dan..
Auto wassen declareer je ook zeker?
Where law ends, tyrrany begins.
pi_210787042
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2023 11:47 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat het ook met saldering interessant is.
Aangezien je de afschrijving van de zonnepanelen (plus vaste kosten op je energierekening naar ratio) mee mag nemen in je Kwh-prijs.
Schrijven je zonnepanelen sneller af door die bedrijfsauto? Als je ze speciaal hebt aangelegd voor die auto en er enkel en alleen die auto mee laadt snap ik het, maar anders is het toch best krom?
pi_210787065
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2023 11:41 schreef capricia het volgende:
Ik lees dat de afschrijvingstermijn van zonnepanelen 20 jaar is.
Dus ik zou ieder jaar 5% van de aanschafkosten op kunnen tellen bij de Kwh-prijs die ik opgeef aan de werkgever/leasemaatschappij.
Ligt er aan wat die kWh prijs is die je berekent.

quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2023 12:02 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. Ik dacht ook gewoon je kWh- prijs uit je energiecontract. Dat is wel lastig met een dynamisch contract. Dus een aantal collega's pakken de prijs van het modelcontract en geven dat door. Dat lijkt okay te gaan.

Maar goed. Dat je een aantal vaste kosten en afschrijvingen mee mag pakken is op zich wel logisch natuurlijk. Het zijn tenslotte kosten die je voor de zaak maakt.

En ik zie in dat document van de belastingdienst dat het nog bewerkt is in augustus. Dus zij zijn er ook nog mee bezig.
Ik gok dat de kWh prijs die je betaald EN de afschrijving niet helemaal de bedoeling is. Ik gok dat dan teruglevertarief en afschrijving de bedoeling is.

quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2023 13:11 schreef capricia het volgende:

[..]
Veel leasemaatschappijen willen maar 1 a 2 tariefwijziging per jaar accepteren. Omdat het facturatie systeem het niet aan kan.

Hoe je dan je tarief met een dynamisch contract moet bepalen, is helemaal abracadabra. Dus dan maar het tarief van het modelcontract doorgeven.
Dat is een gevolg van je eigen keuzes. Het duurdere tarief doorgeven is absurd.
pi_210787066
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 september 2023 13:23 schreef Gunner het volgende:

[..]
Auto wassen declareer je ook zeker?
Kan je stoppen met trollen over hele normale dingen
  Moderator vrijdag 29 september 2023 @ 13:27:10 #33
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210787068
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 september 2023 13:23 schreef Gunner het volgende:

[..]
Auto wassen declareer je ook zeker?
Ik in ieder geval wel ja. Dat wordt dan ook gewoon verzocht.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210787078
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 september 2023 13:23 schreef Gunner het volgende:

[..]
Auto wassen declareer je ook zeker?
Auto wassen gaat op de tankpas. Dus die kosten heb ik nu ook niet. :P
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210787092
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 september 2023 13:23 schreef Gunner het volgende:

[..]
Auto wassen declareer je ook zeker?
Kan je opbokken uit dit topic als je niks snapt van lease auto’s en regelingen? Je voegt niks toe.
pi_210787330
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2023 12:36 schreef capricia het volgende:
Ik moet dan ook de meterkast laten verzwaren. Naar drie fasen.
Die kosten ga ik ook verdisconteren in de Kwh-prijs.
Want prive heb ik dat niet nodig. Dat is puur voor de auto.

Er zijn echt best veel variabelen, ja.
Aangezien het om een auto van de zaak gaat: wordt de laadpaal niet gewoon verstrekt door de werkgever als onderdeel van het leasecontract? Dat is namelijk het meest gebruikelijk. De kosten van aanschaf en installatie (waaronder indien nodig uitbreiding meterkast) zijn dan onderdeel van het leasecontract. Werkgever betaalt dat dan gewoon, dus daar zou je niks aan hoeven verrekenen.

Qua tarief blijft vooralsnog een dingetje. Los van of je dynamisch hebt of niet, er zijn ook mensen met een normaal/dal tarief. Dan kan je ook maar één van beide tarieven doorgeven. Geef je een te laag tarief door dan schiet je jezelf in de voet, geef je een te hoog tarief door dan is hetgeen wat je "extra" ontvangt in feite loon waarover belasting betaalt moet worden.

Eigenlijk moet je de vergoeding van de laadkosten voor thuis dan ook zien als een voorschot. Dan kan je dan tegen één tarief laten vergoeden. Vervolgens moet per periode (bijvoorbeeld een jaar) een afrekening plaatsvinden tussen werkgever en werknemer op basis van de kosten die vergoed zijn en de werkelijke kosten die gemaakt zijn. En bij die werkelijke kosten zou je dan bijvoorbeeld ook de (extra) afschrijving van de zonnepanelen naar rato kunnen meenemen.
pi_210787539
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2023 14:01 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Aangezien het om een auto van de zaak gaat: wordt de laadpaal niet gewoon verstrekt door de werkgever als onderdeel van het leasecontract? Dat is namelijk het meest gebruikelijk. De kosten van aanschaf en installatie (waaronder indien nodig uitbreiding meterkast) zijn dan onderdeel van het leasecontract. Werkgever betaalt dat dan gewoon, dus daar zou je niks aan hoeven verrekenen.

Qua tarief blijft vooralsnog een dingetje. Los van of je dynamisch hebt of niet, er zijn ook mensen met een normaal/dal tarief. Dan kan je ook maar één van beide tarieven doorgeven. Geef je een te laag tarief door dan schiet je jezelf in de voet, geef je een te hoog tarief door dan is hetgeen wat je "extra" ontvangt in feite loon waarover belasting betaalt moet worden.

Eigenlijk moet je de vergoeding van de laadkosten voor thuis dan ook zien als een voorschot. Dan kan je dan tegen één tarief laten vergoeden. Vervolgens moet per periode (bijvoorbeeld een jaar) een afrekening plaatsvinden tussen werkgever en werknemer op basis van de kosten die vergoed zijn en de werkelijke kosten die gemaakt zijn. En bij die werkelijke kosten zou je dan bijvoorbeeld ook de (extra) afschrijving van de zonnepanelen naar rato kunnen meenemen.
Ja de laadpaal en de aansluiting wordt door de werkgever/leasemaatschappij betaald. Daar zijn (of waren, ik ben niet helemaal thuis aan die kant van de rekening) subsidies voor.
De aanpassing naar drie fasen, zou voor onze rekening komen via Stedin. Nou is dat 300 euro of zo, dus dat valt wel mee. Dat moeten we dan van te voren laten doen.

Ik ben het met je rekenwijze eens, maar zo werkt de belastingdienst dus niet. Kennelijk kun je van alles opgeven tot in elk geval aan het tarief van het modelcontract. En dat wordt dan onbelast vergoed. Als je werkgever dat okay vindt, natuurlijk.

Ik ken geen voorbeelden waarbij de belastingdienst je energiecontract na ging pluizen. Dus ik denk dat zolang je Kwh-prijs in het redelijke valt, er niemand naar kijkt. Of dat nou 35 of 45 cent is. Maar helemaal kloppen doet deze manier van werken niet.

Tevens is openbaar laden hier bij sommige palen nog duurder. Dus de werkgever vindt het wel prima als je onder de 60 cent laadt. Of 75 cent. Wat ook wel eens berekend wordt bij zo'n laadpaal.

[ Bericht 2% gewijzigd door capricia op 29-09-2023 16:34:41 ]
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210790740
@CoolGuy
Van de staatssecretaris:
"Bij gebruik van zonnepanelen kan een werkgever een vergoeding geven die overeenkomt met het bedrag dat een energiemaatschappij in rekening zou brengen. Een dergelijke overeenkomst heeft geen gevolgen voor de vaststelling van het loon en daarmee de loonheffingen."
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2022-24901.html

Het hoeft dus kennelijk niet jouw contract te zijn, maar mag wel. Als het maar een bedrag is wat 'een energiemaatschappij in rekening zou brengen'.
Bizar eigenlijk hè.
Dus de kwh-prijs uit een modelcontract gebruiken lijkt prima in orde.

[ Bericht 0% gewijzigd door capricia op 29-09-2023 21:31:20 ]
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 29 september 2023 @ 21:50:44 #39
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210790978
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2023 21:22 schreef capricia het volgende:
@:coolguy
Van de staatssecretaris:
"Bij gebruik van zonnepanelen kan een werkgever een vergoeding geven die overeenkomt met het bedrag dat een energiemaatschappij in rekening zou brengen. Een dergelijke overeenkomst heeft geen gevolgen voor de vaststelling van het loon en daarmee de loonheffingen."
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2022-24901.html

Het hoeft dus kennelijk niet jouw contract te zijn, maar mag wel. Als het maar een bedrag is wat 'een energiemaatschappij in rekening zou brengen'.
Bizar eigenlijk hè.
Dus de kwh-prijs uit een modelcontract gebruiken lijkt prima in orde.
Hmja, maar dat ga ik niet doen. Ik betaal 32/36ct per kwh, ik ga daar niet een of ander idioot hoog bedrag invullen omdat het kan. Daar voel ik me niet lekker bij.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210791051
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2023 21:50 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Hmja, maar dat ga ik niet doen. Ik betaal 32/36ct per kwh, ik ga daar niet een of ander idioot hoog bedrag invullen omdat het kan. Daar voel ik me niet lekker bij.
Ik denk dat ik iets in ga vullen wat ik kan onderbouwen.
Dat is ieg mijn kWh-tarief (42/38 cent) plus de energiebelasting.

En ik ga uitzoeken of ik nog iets kan met de afschrijving en andere kosten. Dus wsl kom ik dan wel in de buurt van het modelcontract :D
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 29 september 2023 @ 22:02:47 #41
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210791088
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2023 21:59 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik denk dat ik iets in ga vullen wat ik kan onderbouwen.
Dat is ieg mijn kWh-tarief (42/38 cent) plus de energiebelasting.

En ik ga uitzoeken of ik nog iets kan met de afschrijving en andere kosten. Dus wsl kom ik dan wel in de buurt van het modelcontract :D
Ik snap dat het mag, maar ik voel me daar toch niet lekker bij. Maar, is voor mij hoe dan ook pas iets voor volgend jaar.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210791144
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2023 22:02 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik snap dat het mag, maar ik voel me daar toch niet lekker bij. Maar, is voor mij hoe dan ook pas iets voor volgend jaar.
Bij mij ook.
Zomer volgend jaar pas.
Ik weet ook niet wat voor een laadpaal er geplaatst gaat worden.
En of ik die slim kan laten werken met de zonnepanelen, dus rustig aan opladen. Of dat dat ding rücksichtslos een X hoeveelheid kWh uit de meterkast trekt.

Best nog wel veel vragen
De auto is wel rond. Dat wordt een BMW ix1.
Jij gaat voor Tesla als ik het goed onthouden heb?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 29 september 2023 @ 22:29:17 #43
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210791309
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2023 22:08 schreef capricia het volgende:

[..]
Bij mij ook.
Zomer volgend jaar pas.
Ik weet ook niet wat voor een laadpaal er geplaatst gaat worden.
En of ik die slim kan laten werken met de zonnepanelen, dus rustig aan opladen. Of dat dat ding rücksichtslos een X hoeveelheid kWh uit de meterkast trekt.

Best nog wel veel vragen
De auto is wel rond. Dat wordt een BMW ix1.
Jij gaat voor Tesla als ik het goed onthouden heb?
Áls elektrisch rijden uiteindelijk interessanter is dan nog steeds dan brandstof, dan is de model Y wel de auto waar ik voor wil gaan ja.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210791389
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2023 22:29 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Áls elektrisch rijden uiteindelijk interessanter is dan nog steeds dan brandstof, dan is de model Y wel de auto waar ik voor wil gaan ja.
Met thuis batterij van Tesla?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 29 september 2023 @ 22:44:19 #45
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210791450
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2023 22:37 schreef capricia het volgende:

[..]
Met thuis batterij van Tesla?
Nee, die batterij komt er pas als dat rendabel is en dat is het nu nog niet. Daarnaast betwijfel ik ook of dat de batterij van tesla wordt. Maar, dat is helemaal nog toekomstmuziek. Ik heb wel een paar keer naar batterijen gekeken maar vooralsnog niet genoeg verdiept in de verschillende mogelijkheden om al een richting op te denken.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210791981
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2023 14:38 schreef capricia het volgende:
Ik ben het met je rekenwijze eens, maar zo werkt de belastingdienst dus niet. Kennelijk kun je van alles opgeven tot in elk geval aan het tarief van het modelcontract. En dat wordt dan onbelast vergoed. Als je werkgever dat okay vindt, natuurlijk.

Ik ken geen voorbeelden waarbij de belastingdienst je energiecontract na ging pluizen. Dus ik denk dat zolang je Kwh-prijs in het redelijke valt, er niemand naar kijkt. Of dat nou 35 of 45 cent is. Maar helemaal kloppen doet deze manier van werken niet.
Nou, zoals ik het standpunt van de belastingdienst interpreteer (en volgens mij doen de meeste accountants dat ook) is dat het inderdaad prima is om een "gebruikelijk" tarief te hanteren voor de vergoeding, maar dient er uiteindelijk wel een verrekening tussen werkgever en werknemer te zijn op basis van de werkelijke kosten. Als die verrekening er niet is dan dient werkgever een te hoge vergoeding (het deel boven de werkelijke kosten) te beschouwen als loon.

De belastingdienst gaat zelf geen energiecontracten uitpluizen inderdaad, maar de werknemer moet de kosten in principe onderbouwen richting werkgever, zodat vervolgens een verrekening kan plaatsvinden indien nodig. Er kan natuurlijk wel een controle plaatsvinden bij werkgever. Dat zal waarschijnlijk op basis van steekproef zijn. Werkgever zal dan moeten aantonen hoe de vergoeding tot stand gekomen is.

Laat ik het zo zeggen: in geval van een controle door de BD komt een werkgever niet weg met "mijn werknemer gaf aan dat dit de kosten zijn, dus daar ben ik dan ook gewoon van uitgegaan".
pi_210792039
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2023 00:50 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Nou, zoals ik het standpunt van de belastingdienst interpreteer (en volgens mij doen de meeste accountants dat ook) is dat het inderdaad prima is om een "gebruikelijk" tarief te hanteren voor de vergoeding, maar dient er uiteindelijk wel een verrekening tussen werkgever en werknemer te zijn op basis van de werkelijke kosten. Als die verrekening er niet is dan dient werkgever een te hoge vergoeding (het deel boven de werkelijke kosten) te beschouwen als loon.

De belastingdienst gaat zelf geen energiecontracten uitpluizen inderdaad, maar de werknemer moet de kosten in principe onderbouwen richting werkgever, zodat vervolgens een verrekening kan plaatsvinden indien nodig. Er kan natuurlijk wel een controle plaatsvinden bij werkgever. Dat zal waarschijnlijk op basis van steekproef zijn. Werkgever zal dan moeten aantonen hoe de vergoeding tot stand gekomen is.

Laat ik het zo zeggen: in geval van een controle door de BD komt een werkgever niet weg met "mijn werknemer gaf aan dat dit de kosten zijn, dus daar ben ik dan ook gewoon van uitgegaan".
Dus dan moet de werkgever het energiecontract uitpluizen van al haar werknemers. Is dat wat je zegt ?
Ik heb het hier niet over oplichting of zo. Maar over wat je wel of niet kunt laten vergoeden.

Van de staatssecretaris:
"Bij gebruik van zonnepanelen kan een werkgever een vergoeding geven die overeenkomt met het bedrag dat een energiemaatschappij in rekening zou brengen. Een dergelijke overeenkomst heeft geen gevolgen voor de vaststelling van het loon en daarmee de loonheffingen."
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2022-24901.html

Dat kan dus iedere energiemaatschappij zijn. Niet perse die waar je een contract hebt lopen.
Eerlijk: ik denk dat hier nog wel wat jurisprudentie over gaat komen. Want heel duidelijk is het allemaal niet. Zeker niet voor mensen met een dynamisch contract. Dat kan per uur wijzigen.
Ik zorg wel dat ik mijn kwh vergoeding kan onderbouwen. En dan is het wel goed, lijkt me.

Voor een werkgever is het ook lastig. Een openbare laadpaal hier kost zo 60 tot 75 cent per kWh. Dus een laadpaal bij een werknemer voor 40 cent is al snel heel veel goedkoper.

Nah..het duurt allemaal nog even hier. En dan kijk ik wel wat de goe-gemeente van mijn collega's doet. :D

[ Bericht 2% gewijzigd door capricia op 30-09-2023 01:45:14 ]
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 30 september 2023 @ 02:16:47 #48
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_210792173
Ik heb (nog) geen laadpaal maar wel al jaren een 16A WCD op mijn oprit (hybride dus goed te doen) met een kWh meter in de meterkast. Ik geef ieder kwartaal de meterstand door en trek hier de vorige meterstand vanaf. Het tarief wat ik momenteel reken is Eur 0,40 / kWh. De teller staat inmiddels op zo'n 14.000 kWh.

Denk dat het ook werkgever afhankelijk is. Ik heb in 8 jaar tijd nog nooit de vraag gehad om mijn energiecontract op te sturen ofzo.

[ Bericht 6% gewijzigd door leolinedance op 30-09-2023 02:28:15 ]
  zaterdag 30 september 2023 @ 02:26:42 #49
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_210792196
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 september 2023 13:23 schreef Gunner het volgende:

[..]
Auto wassen declareer je ook zeker?
Dat mag bij ons niet. Ik was mijn leaseauto overigens thuis met de hand :P
pi_210792252
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2023 02:16 schreef leolinedance het volgende:
Ik heb (nog) geen laadpaal maar wel al jaren een 16A WCD op mijn oprit (hybride dus goed te doen) met een kWh meter in de meterkast. Ik geef ieder kwartaal de meterstand door en trek hier de vorige meterstand vanaf. Het tarief wat ik momenteel reken is Eur 0,40 / kWh. De teller staat inmiddels op zo'n 14.000 kWh.

Denk dat het ook werkgever afhankelijk is. Ik heb in 8 jaar tijd nog nooit de vraag gehad om mijn energiecontract op te sturen ofzo.
Thanks.
Ja. Ik denk dat als je in een normale range je tarief opgeeft, het prima is.
En aan het einde van het jaar een totale berekening van je daadwerkelijke kosten inclusief eventuele terugbetaling, dat doet toch niemand? Niemand vraagt daarom. En de fiscus vindt het wel prima zoals jij doet.
Lijkt me gewoon prima. ^O^
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210793005
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2023 11:41 schreef capricia het volgende:
Ik lees dat de afschrijvingstermijn van zonnepanelen 20 jaar is.
Dus ik zou ieder jaar 5% van de aanschafkosten op kunnen tellen bij de Kwh-prijs die ik opgeef aan de werkgever/leasemaatschappij.
Het lijkt mij dat dat pas gaat meetellen wanneer de kWh prijs voor stroom uit het net lager ligt dan de kosten voor een kWh uit je zonnepanelen.

Stel je hebt elk jaar 6000kWh nodig voor het thuis opladen van je auto. Uit het net kost dat nu met een 'normaal' energiecontract pakweg ¤0,33/kWh, dus ¤2000 per jaar.

Met de salderingsregeling is elke kWh die je zonnepanelen produceren nu ook 33ct waard. Maar de kostprijs is veel lager. Een set zonnepanelen waarmee je 6000kWh per jaar kunt produceren zal pakweg ¤7500 kosten. Dan heb je het over 6ct en een beetje per kWh aan kosten. Maar dat is ruim minder dan de opbrengst.

In dit geval mag je de waarde van die stroom aan je werkgever doorberekenen. Dus uit dit rekenvoorbeeld ¤0,33 per kWh.

Je mag niet en-en doen. Je mag doen wat voor jou het gunstigste is.

Voor het laden van een elektrische auto is eigenlijk nooit een zwaardere aansluiting nodig. Gewoon een paaltje met load-balancing nemen. Grootste deel van het etmaal is zelfs in hartje winter in ons all-electric huis het verbruik minder dan 10A. En kan de auto middels load balancing met 25A laden indien je huis een één fase aansluiting heeft en de auto dat aan kan op 1 fase. De mdeste auto's kunnen op 1-fase 7,2kW aan, wat ongeveer 20A is.
Aangezien je tussen 20.00u en 7.00u die 7,2kW dus ook daadwerkelijk wel kan laden, krijg je ook op één fase elke auto wel in een nachtje van zo goed als leeg naar vol.
pi_210793054
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2023 12:36 schreef capricia het volgende:
Ik moet dan ook de meterkast laten verzwaren. Naar drie fasen.
Die kosten ga ik ook verdisconteren in de Kwh-prijs.
Want prive heb ik dat niet nodig. Dat is puur voor de auto.

Er zijn echt best veel variabelen, ja.
Nee, gewoon load balancing.

Al die mensen die zo nodig op 11Kw en meer willen laden terwijl ze de hele nacht de tijd hebben om de accu vol te pompen zorgen alleen maar voor onnodig zware belasting van het elektriciteitsnet.

De meeste mensen hebben al genoeg aan gewoon 16A laden als er (vrijwel) elk nacht op de eigen oprit geladen kan worden. Ook met een volledig elektrische auto.

Een nachtje 16A-laden levert namelijk zo'n 40kWh op in je accu. Goed voor minstens 200km. Als je zelden tot nooit meerdere dagen achter elkaar meer dan 200km rijdt, heb je dus geen sterkere oplader nodig.
  Moderator zaterdag 30 september 2023 @ 09:45:11 #53
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210793245
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2023 09:21 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Nee, gewoon load balancing.

Al die mensen die zo nodig op 11Kw en meer willen laden terwijl ze de hele nacht de tijd hebben om de accu vol te pompen zorgen alleen maar voor onnodig zware belasting van het elektriciteitsnet.

De meeste mensen hebben al genoeg aan gewoon 16A laden als er (vrijwel) elk nacht op de eigen oprit geladen kan worden. Ook met een volledig elektrische auto.

Een nachtje 16A-laden levert namelijk zo'n 40kWh op in je accu. Goed voor minstens 200km. Als je zelden tot nooit meerdere dagen achter elkaar meer dan 200km rijdt, heb je dus geen sterkere oplader nodig.
Als ik het goed heb is 16a 3.680 watt, oftewel bijna 3,7 kW? Dat is netjes, maar de zonnepanelen leveren hier met gemak 6 kW terúg (dus na aftrek eigen verbruik door het huis op enig moment). Dat gaat dan dus niet door die paal heen, want die kan dat vermogen dan niet aan (bij 16a) dus duurt het laden langer dan noodzakelijk?

Want dat vermogen kómt van het dak af (in de goede maanden) dus hoe meer vermogen de paal kan leveren, hoe korter de auto nodig heeft om te laden? Begrijp ik het zo goed? Of ga ik dan te kort door de bocht? Want in de nacht kun je de hele nacht laden want dan lig je in bed maar dan belast je dus het net de hele nacht.

Maar als ik overdag kan laden op zonnestroom, dan heb ik het probleem dat ik ook wel eens weg wil/ga/moet dus staat ie daar niet de hele dag, en op die momenten wil je dus zo veel mogelijk kunnen laden in zo kort mogelijke tijd.

Denk ik.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210793391
Qua snelheid en qua salderen doe je er bij 1fase sowieso goed aan om geen 16 maar 32A (7kW) laadpaal te plaatsen. Dan kun je iig je volledige zonnestroom gebruiken.

3fase wordt pas noodzakelijk als je nog sneller wilt laden of als je je pv gaat uitbreiden
pi_210793422
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2023 09:21 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Nee, gewoon load balancing.

Al die mensen die zo nodig op 11Kw en meer willen laden terwijl ze de hele nacht de tijd hebben om de accu vol te pompen zorgen alleen maar voor onnodig zware belasting van het elektriciteitsnet.

De meeste mensen hebben al genoeg aan gewoon 16A laden als er (vrijwel) elk nacht op de eigen oprit geladen kan worden. Ook met een volledig elektrische auto.

Een nachtje 16A-laden levert namelijk zo'n 40kWh op in je accu. Goed voor minstens 200km. Als je zelden tot nooit meerdere dagen achter elkaar meer dan 200km rijdt, heb je dus geen sterkere oplader nodig.
Het is niet aan mij om te beslissen welke paal met welke functies er komt. Ik betaal er immers ook niet voor.
Dus of er load balancing op zit, is maar de vraag.

Zelf zou ik wel zo'n slimme lader willen, ivm de zonnepanelen. Maar dat is nog even afwachten dus.

[ Bericht 4% gewijzigd door capricia op 30-09-2023 10:12:22 ]
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210793501
Die paal is toch onderdeel van het pakket waar je voor tekent en waarin je ook zelf voor een auto mag kiezen? Ik zou load balancing als voorwaarde stellen.
pi_210793585
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2023 09:45 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Als ik het goed heb is 16a 3.680 watt, oftewel bijna 3,7 kW? Dat is netjes, maar de zonnepanelen leveren hier met gemak 6 kW terúg (dus na aftrek eigen verbruik door het huis op enig moment). Dat gaat dan dus niet door die paal heen, want die kan dat vermogen dan niet aan (bij 16a) dus duurt het laden langer dan noodzakelijk?

Dan pak je dus een 32A laadpaaltje waarmee je wel alle zonnestroom in je auto kan pompen op het moment dat je auto thuis staat, de zon schijnt en je accu nog niet volledig gevuld is.
Kan gewoon met 1-fase als je nu ook alles op 1-fase draait.

Dan laad je met maximaal 7,2kW. Met load balancing kan je dat zelfs zo afstemmen dat je uitsluitend je overtollige zonne-energie gebruikt.
pi_210793586
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2023 10:18 schreef Wiedanwel het volgende:
Die paal is toch onderdeel van het pakket waar je voor tekent en waarin je ook zelf voor een auto mag kiezen? Ik zou load balancing als voorwaarde stellen.
Kennelijk doen alle bedrijven dat anders.
Ik geef de auto door aan mijn werkgever (gewoon uit een bepaalde klasse) die ik wil laten bestellen en die regelt het met de lease.
Geen idee of die paal onderdeel van het leasecontract is, of dat de werkgever dit anders regelt.

Zit dat bij jullie in het leasecontract?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator zaterdag 30 september 2023 @ 11:10:14 #59
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210793760
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2023 10:02 schreef Wiedanwel het volgende:
Qua snelheid en qua salderen doe je er bij 1fase sowieso goed aan om geen 16 maar 32A (7kW) laadpaal te plaatsen. Dan kun je iig je volledige zonnestroom gebruiken.

3fase wordt pas noodzakelijk als je nog sneller wilt laden of als je je pv gaat uitbreiden
Of als je warmtepomp 3 fase is, want dan kom je niet weg met een 1-fase aansluiting.

quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2023 10:18 schreef Wiedanwel het volgende:
Die paal is toch onderdeel van het pakket waar je voor tekent en waarin je ook zelf voor een auto mag kiezen? Ik zou load balancing als voorwaarde stellen.
Dat is hier wel zo inderdaad. Load balancing is een must.

quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2023 10:33 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Dan pak je dus een 32A laadpaaltje waarmee je wel alle zonnestroom in je auto kan pompen op het moment dat je auto thuis staat, de zon schijnt en je accu nog niet volledig gevuld is.
Kan gewoon met 1-fase als je nu ook alles op 1-fase draait.

Dan laad je met maximaal 7,2kW. Met load balancing kan je dat zelfs zo afstemmen dat je uitsluitend je overtollige zonne-energie gebruikt.
Ja, maar ik draai nu dus niet alles op 1-fase.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210795090
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2023 11:10 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, maar ik draai nu dus niet alles op 1-fase.
Dan is het voor jou een non-issue.

Er werd hier gesteld dat je ook wel even de kosten voor aanleg 3-fasen en ombouw/vernieuwing van de meterkast kon gaan declareren voor de elektrische lease auto omdat je met een elektrische auto altijd een 3-fase laadpaal nodig zou hebben.

Die 3-fase laadpaal is simpelweg in de meeste use-cases totaal niet nodig. En daarmee hangt de overstap naar 3-fase niet samen met de elektrische auto. En hangen de kosten er van dus óók niet samen met de elektrische auto en kun je ze dus niet indienen bij de werkgever als kosten de je voor je leaseauto hebt gemaakt.

Als er al een 3-fase aansluiting ligt op het moment dat de laadpaal geplaatst wordt, dan is het wel zo makkelijk om ook een 3-fase laadpaal te nemen.
pi_210795247
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2023 14:33 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Dan is het voor jou een non-issue.

Er werd hier gesteld dat je ook wel even de kosten voor aanleg 3-fasen en ombouw/vernieuwing van de meterkast kon gaan declareren voor de elektrische lease auto omdat je met een elektrische auto altijd een 3-fase laadpaal nodig zou hebben.

Die 3-fase laadpaal is simpelweg in de meeste use-cases totaal niet nodig. En daarmee hangt de overstap naar 3-fase niet samen met de elektrische auto. En hangen de kosten er van dus óók niet samen met de elektrische auto en kun je ze dus niet indienen bij de werkgever als kosten de je voor je leaseauto hebt gemaakt.

Als er al een 3-fase aansluiting ligt op het moment dat de laadpaal geplaatst wordt, dan is het wel zo makkelijk om ook een 3-fase laadpaal te nemen.
Ik laat het afhangen van wat mijn werkgever nodig acht en wil vergoeden, het is tenslotte zijn geld. De fiscus ziet er geen probleem in om die aanpassingen te laten vergoeden. Dus ik zie het probleem niet zo. Als het kan, is het toch prima?

quote:
Als de werkgever voorziet in het installeren van een laadpaal in of aan de woning van de werknemer, is dit belastingvrij. De wetgever gaat er hierbij van uit dat de kosten hiervan eveneens zitten verdisconteert in de 8% bijtelling voor het privégebruik van de elektrische auto van de zaak. Dit geldt voor zowel de laadpaal zelf, als de aanpassingskosten aan de meterkast (aanleg van extra groep(-en) van de werknemer. Het maakt hierbij niet uit of u de kosten van deze laadpaal zelf betaalt of dat u deze kosten vergoed aan de werknemer.
https://www.payrollboeken.nl/elektrische-auto/

[ Bericht 0% gewijzigd door capricia op 30-09-2023 15:06:37 ]
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210795336
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2023 10:34 schreef capricia het volgende:

[..]
Kennelijk doen alle bedrijven dat anders.
Ik geef de auto door aan mijn werkgever (gewoon uit een bepaalde klasse) die ik wil laten bestellen en die regelt het met de lease.
Geen idee of die paal onderdeel van het leasecontract is, of dat de werkgever dit anders regelt.

Zit dat bij jullie in het leasecontract?
Bij ons is de laadpaal onderdeel van de lease. Was ook verplicht om erbij te leasen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_210795424
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 september 2023 15:16 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Bij ons is de laadpaal onderdeel van de lease. Was ook verplicht om erbij te leasen.
Okay. Hier zei mijn directeur: "Dat komt wel goed. Regelen we voor je."
Nooit gedacht dat ik dan weer 100 vragen had moeten stellen over wat voor een paal, welke mogelijkheden, of ik nog iets moet voorbereiden etc. _O-

Hoe bedoel je verplicht er bij te leasen? Als je geen eigen oprit hebt, heb je daar toch niets aan? Of als je al een paal hebt, van de vorige auto ofzo?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210795460
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2023 15:31 schreef capricia het volgende:

[..]
Okay. Hier zei mijn directeur: "Dat komt wel goed. Regelen we voor je."
Nooit gedacht dat ik dan weer 100 vragen had moeten stellen over wat voor een paal, welke mogelijkheden, of ik nog iets moet voorbereiden etc. _O-

Hoe bedoel je verplicht er bij te leasen? Als je geen eigen oprit hebt, heb je daar toch niets aan?
Je kunt ook een oplaadpunt aan je muur en draad over de stoep, natuurlijk. Dan is het geen paal maar een kastje aan de muur.

Maar goed, geen idee. We hebben een oprit en het was verplicht, dus geen probleem.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_210795482
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 september 2023 15:39 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Je kunt ook een oplaadpunt aan je muur en draad over de stoep, natuurlijk. Dan is het geen paal maar een kastje aan de muur.
Oh, ik dacht dat dat veelal verboden was..een stroomdraad over een openbare weg/stoep.
In elk geval kan dat bij veel woningen/appartementen niet. En dan moet je toch verplicht zo'n ding leasen?

Over je aanvulling:
Eens. Is hier ook niet van toepassing.

[ Bericht 2% gewijzigd door capricia op 30-09-2023 15:51:10 ]
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator zaterdag 30 september 2023 @ 16:11:44 #66
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210795693
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2023 14:33 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Dan is het voor jou een non-issue.

Er werd hier gesteld dat je ook wel even de kosten voor aanleg 3-fasen en ombouw/vernieuwing van de meterkast kon gaan declareren voor de elektrische lease auto omdat je met een elektrische auto altijd een 3-fase laadpaal nodig zou hebben.

Die 3-fase laadpaal is simpelweg in de meeste use-cases totaal niet nodig. En daarmee hangt de overstap naar 3-fase niet samen met de elektrische auto. En hangen de kosten er van dus óók niet samen met de elektrische auto en kun je ze dus niet indienen bij de werkgever als kosten de je voor je leaseauto hebt gemaakt.

Als er al een 3-fase aansluiting ligt op het moment dat de laadpaal geplaatst wordt, dan is het wel zo makkelijk om ook een 3-fase laadpaal te nemen.
Nou, ik vind als je werkgever zegt dat ze dat betalen, dan zou ik daar ook geen 'nee' tegen zeggen. Waar ik wel een beetje moeite mee heb is die dingen als dat je op zoek zou gaan naar een kWh prijs uit EEN contract. Dat impliceert dat je gewoon op zoek gaat naar een contract waar een hoge kWh prijs gerekend wordt, om die dan vervolgens in te vullen terwijl je eigen kWh-prijs uit je eigen contract veel lager is.

Daar heb ik wel moeite mee, want dan kom ik in de knoop met mijn geweten. Daarnaast is de verhoging naar 3-fasen (in ieder geval bij Enexis, want ik heb dat in februari laten doen) 299 euro. Ik heb dat laten doen vanwege de nieuwe warmtepomp, en dus nadrukkelijk niét vanwege een EV. Maar om dan die 300 euro door te willen gaan rekenen terwijl de aanpassing naar 3-fasen niét noodzakelijk is voor de auto gaat voor mijn gevoel te ver.

Voor de laadpaal is het voor mij in ieder geval belangrijk dat ik hem kan integreren in Home Assistant, maar, nogmaals, hoewel ik wel interesse heb in een EV vanwege het het thuis kunnen laden terwijl me dat in verhouding weinig stroom 'uit het stopcontact' kost, ben ik er nog niet van overtuigd dát ik dat ook ga doen, want de belasting die vanaf 2026 volledig gaat meetellen maakt een dergelijke auto duurder dan een brandstof-auto, en uiteindelijk kijk ik (ook) naar de bijtelling.

Waar het uiteindelijk op neer zal komen is of de mate waarin de bijtelling hoger wordt doordat de belasting mee gaat spelen (als die regeling op deze manier door zal gaan) lager is dan het totaal wat ik aan zonne-kWh's in de auto stop op jaarbasis waarvoor ik dus wél mijn kWh-prijs krijg terwijl terwijl het me die niet gekost heeft.

Anders gezegd; als de verhoging qua belasting (op zn minst) geneutraliseerd wordt doordat ik een kWh-vergoeding krijg voor kWh's die niet uit het stopcontact komen maar vanaf mijn dak, dan is een dergelijke auto alsnog interessant. Anders niet en dan blijf ik gewoon van de brandstofpas gebruik maken, dus links of rechts zijn de kosten van de brandstof niet mijn probleem. De bijtelling wel.

Bijkomende gedachte is dus dat áls ze straks een geintje gaan uithalen met een eventuele boete voor de hoeveelheid stroom die je terug levert, die hoeveelheid lager wordt als die kWh's niet het net op gaan maar in de auto.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210802684
Ik rij een Q8 E-Tron via Athlon, waarbij de afwikkeling van thuis laden perfect gaat via Vattenfall inCharge. Ik pak de normale kWh prijs als vergoeding.
pi_210802874
In de basis is het niet zo complex.

Je werkgever mag volgens de belastingdienst jouw kosten vergoeden. Oftewel jij mag er niet op verdienen.

Omdat je tarief niet vast staat en niet alles geleverd wordt via de energieleverancier maakt het in de praktijk alleen niet uitvoerbaar.


In de basis hanteer je gewoon het tarief van je energieleverancier.
Dat zijn namelijk jouw maximale kosten. (Wat een laadpaal extern kost is niet relevant. Zodra jij verdient op de levering zou het eigenlijk belast inkomen zijn.)

De kostprijs van de energie die jij levert via je zonnepanelen, ligt een stuk lager dan het tarief wat je betaalt bij de energieleverancier. Je verdient dus eigenlijk al flink op je werkgever als je overcapaciteit hebt qua zonnepanelen.

Het meenemen van de afschrijving is dus onzin als je al de tarief van de energieleverancier pakt.
Het is of de tarief van de energieleverancier.
Of alleen de afschrijving en evt andere variabele kosten.


Makkelijkste is als de belastingdienst uiteindelijk gewoon komt met een vast tarief per kWh wat je vergoed mag krijgen. Zou wel beter werken.
Eerst denken, dan typen
  Moderator zondag 1 oktober 2023 @ 09:25:01 #69
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210802916
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2023 09:18 schreef Piger het volgende:
In de basis is het niet zo complex.

Je werkgever mag volgens de belastingdienst jouw kosten vergoeden. Oftewel jij mag er niet op verdienen.

Omdat je tarief niet vast staat en niet alles geleverd wordt via de energieleverancier maakt het in de praktijk alleen niet uitvoerbaar.

In de basis hanteer je gewoon het tarief van je energieleverancier.
Dat zijn namelijk jouw maximale kosten. (Wat een laadpaal extern kost is niet relevant. Zodra jij verdient op de levering zou het eigenlijk belast inkomen zijn.)

De kostprijs van de energie die jij levert via je zonnepanelen, ligt een stuk lager dan het tarief wat je betaalt bij de energieleverancier. Je verdient dus eigenlijk al flink op je werkgever als je overcapaciteit hebt qua zonnepanelen.

Het meenemen van de afschrijving is dus onzin als je al de tarief van de energieleverancier pakt.
Het is of de tarief van de energieleverancier.
Of alleen de afschrijving en evt andere variabele kosten.

Makkelijkste is als de belastingdienst uiteindelijk gewoon komt met een vast tarief per kWh wat je vergoed mag krijgen. Zou wel beter werken.
Dat laatste wordt denk ik lastig met een laadpas? Dat is hetzelfde als je tankpas bij een brandstofauto. Daarmee mag ik overal tanken. Als ik bij een onbemande pomp in een dorpje tank is dat een ander tarief dan als ik dat langs de snelweg doe.

Daar wordt ook geen beperking opgelegd. Tenminste, ik heb de ervaring dat ik kan tanken waar ik wil.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210803037
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2023 13:16 schreef capricia het volgende:

[..]
Je kunt je tarief maar 1 a 2 keer per jaar wijzigen bij de leasemaatschappij. Want meer trekt hun facturatie systeem niet.
Hoe langer ik er over na denk, hoe ingewikkelder het wordt. _O-
Ik kan dagelijks het tarief aanpassen in de portal van Vattenfall. Dit loopt via de laadpas van MTC via Athlon.
  Moderator zondag 1 oktober 2023 @ 09:46:57 #71
5428 crew  miss_sly
pi_210803046
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2023 09:25 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat laatste wordt denk ik lastig met een laadpas? Dat is hetzelfde als je tankpas bij een brandstofauto. Daarmee mag ik overal tanken. Als ik bij een onbemande pomp in een dorpje tank is dat een ander tarief dan als ik dat langs de snelweg doe.

Daar wordt ook geen beperking opgelegd. Tenminste, ik heb de ervaring dat ik kan tanken waar ik wil.
Voor opladen elders hebben we een ‘druppel’ en dat wordt afgerekend door de leasemaatschappij. Net als een tankpas. De kwh prijs is alleen voor de afrekening van thuis opladen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator zondag 1 oktober 2023 @ 09:59:37 #72
236264 crew  capricia
pi_210803127
Hoe doe je dat met dal- en normaal tarief?
En tel je de energiebelasting op bij je kWh-tarief (die moet je immers ook extra betalen voor al die kWh's)?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator zondag 1 oktober 2023 @ 10:09:03 #73
236264 crew  capricia
pi_210803201
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2023 09:45 schreef Grotehengst het volgende:

[..]
Ik kan dagelijks het tarief aanpassen in de portal van Vattenfall. Dit loopt via de laadpas van MTC via Athlon.
Dus dan geef je per laadsessie aan of je op normaal- of dalterief aan het laden bent?
En als je een dynamisch contract hebt, een soort gemiddelde van die dag? Of hoe gaat dat dan?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210804390
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2023 10:09 schreef capricia het volgende:

[..]
Dus dan geef je per laadsessie aan of je op normaal- of dalterief aan het laden bent?
En als je een dynamisch contract hebt, een soort gemiddelde van die dag? Of hoe gaat dat dan?
Ik heb een vast contract dus een vaste prijs. Maar ze vragen bij dynamisch een gemiddelde volgens mij. Mijn punt was meer dat je het dagelijks kúnt aanpassen bij hun ;).

Ik zou een afspraak met je WG maken over de te voeren prijs.
pi_210804399
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2023 09:59 schreef capricia het volgende:
Hoe doe je dat met dal- en normaal tarief?
En tel je de energiebelasting op bij je kWh-tarief (die moet je immers ook extra betalen voor al die kWh's)?
Dal en normaal = gemiddelde. Dus optellen delen door 2. Als je dan in dal laadt heb je een 'winst'.

Prijs is inclusief alles ja.
pi_210810003
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2023 01:13 schreef capricia het volgende:
Dus dan moet de werkgever het energiecontract uitpluizen van al haar werknemers. Is dat wat je zegt ?
Ik heb het hier niet over oplichting of zo. Maar over wat je wel of niet kunt laten vergoeden.

Van de staatssecretaris:
"Bij gebruik van zonnepanelen kan een werkgever een vergoeding geven die overeenkomt met het bedrag dat een energiemaatschappij in rekening zou brengen. Een dergelijke overeenkomst heeft geen gevolgen voor de vaststelling van het loon en daarmee de loonheffingen."
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2022-24901.html

Dat kan dus iedere energiemaatschappij zijn. Niet perse die waar je een contract hebt lopen.
Eerlijk: ik denk dat hier nog wel wat jurisprudentie over gaat komen. Want heel duidelijk is het allemaal niet. Zeker niet voor mensen met een dynamisch contract. Dat kan per uur wijzigen.
Ik zorg wel dat ik mijn kwh vergoeding kan onderbouwen. En dan is het wel goed, lijkt me.

Voor een werkgever is het ook lastig. Een openbare laadpaal hier kost zo 60 tot 75 cent per kWh. Dus een laadpaal bij een werknemer voor 40 cent is al snel heel veel goedkoper.

Nah..het duurt allemaal nog even hier. En dan kijk ik wel wat de goe-gemeente van mijn collega's doet. :D
In theorie zou je inderdaad voor een juiste verrekening een overzicht moeten hebben van de laadmomenten thuis en tegen welke vergoeding dat is geweest op dat moment. Maar eerlijk is eerlijk, dat is in geval van dynamische tarieven wel onbegonnen werk inderdaad. Het is al een enorme administratieve last als je dat alleen al met een piek/dal tarief zou doen.

En als je dan ook nog een combinatie hebt met zonnepanelen is het al helemaal geen doen meer. Ik kan me voorstellen dat men dan gewoon uitgaat van een tarief dat een energiemaatschappij in rekening zou brengen. Aan de andere kant, hetgeen jij vanaf je zonnepanelen in de auto gebruikt kan je weer niet in je huis gebruiken. Dus dat je daar die reële vergoeding voor mag vragen is ook wel weer begrijpelijk.

Voor een werkgever is het ook al snel prima, aangezien openbare laadpalen inderdaad vaak een stuk duurder zijn. Ik ben wel benieuwd hoe de belastingdienst er uiteindelijk mee omgaat. Ik denk ook dat daar nog wel jurisprudentie over gaat komen uiteindelijk, maar volgens mij weet de belastingdienst ook gewoon nog niet helemaal wat ze er nou mee aan moeten.
pi_210810043
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2023 09:25 schreef CoolGuy het volgende:
Dat laatste wordt denk ik lastig met een laadpas? Dat is hetzelfde als je tankpas bij een brandstofauto. Daarmee mag ik overal tanken. Als ik bij een onbemande pomp in een dorpje tank is dat een ander tarief dan als ik dat langs de snelweg doe.

Daar wordt ook geen beperking opgelegd. Tenminste, ik heb de ervaring dat ik kan tanken waar ik wil.
Dat is wel anders, want als jij brandstof tankt met de tankpas dan schiet je niet zelf de kosten voor. De kosten worden gefactureerd aan de leasemaatschappij (of de leverancier van de brandstofpas als dat niet de leasemaatschappij is) en die verrekend dat periodiek direct met de werkgever. Als werknemer zit je daar niet tussen.

Bij het laden thuis zit je er als werknemer wel eerst zelf tussen. Je schiet dan zelf de kosten voor het laden voor.
pi_210810748
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2023 09:59 schreef capricia het volgende:
Hoe doe je dat met dal- en normaal tarief?
En tel je de energiebelasting op bij je kWh-tarief (die moet je immers ook extra betalen voor al die kWh's)?
Waarom onnodig complex maken betreffende die energiebelasting.

Gebruik gewoon het all in tarief dat je aan je energieleverancier betaalt. Daar zit al energiebelasting in.
Eerst denken, dan typen
pi_210812726
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2023 09:21 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Nee, gewoon load balancing.

Al die mensen die zo nodig op 11Kw en meer willen laden terwijl ze de hele nacht de tijd hebben om de accu vol te pompen zorgen alleen maar voor onnodig zware belasting van het elektriciteitsnet.

De meeste mensen hebben al genoeg aan gewoon 16A laden als er (vrijwel) elk nacht op de eigen oprit geladen kan worden. Ook met een volledig elektrische auto.

Een nachtje 16A-laden levert namelijk zo'n 40kWh op in je accu. Goed voor minstens 200km. Als je zelden tot nooit meerdere dagen achter elkaar meer dan 200km rijdt, heb je dus geen sterkere oplader nodig.
Een hele nacht laden op lage stroom geeft wel meer laadverlies. Dat heeft dan even niks met deze discussie te maken maar technisch gezien kun je beter op 11Kwh laden.

Een EV trekt algauw 300 watt per uur voor de electronica tijdens het laden. Hoe korter je hoeft te laden, hoe minder dit sluipverbruik dus is.

Ik vraag mij wel af hoe al die leaserijders dat dat dan doen, met zonnepanelen je EV opladen.

Je werkt ofwel thuis dus waarom een EV, of je bent ergens buitenshuis aan het werk en kunt dus niet gebruik maken van je zonnepanelen.

BIj ons op het werk hebben ze een hele parkeerplaats met laders. Tot voor kort kon je daar gratis je EV opladen, maar kreeg je ook nog de gewone vaste reiskosten vergoeding gebaseerd op een brandstof auto.

Gelukkig is dat nu afgeschaft.
  Moderator maandag 2 oktober 2023 @ 12:31:14 #80
236264 crew  capricia
pi_210812822
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 12:22 schreef Glider76 het volgende:

[..]
Een hele nacht laden op lage stroom geeft wel meer laadverlies. Dat heeft dan even niks met deze discussie te maken maar technisch gezien kun je beter op 11Kwh laden.

Een EV trekt algauw 300 watt per uur voor de electronica tijdens het laden. Hoe korter je hoeft te laden, hoe minder dit sluipverbruik dus is.

Ik vraag mij wel af hoe al die leaserijders dat dat dan doen, met zonnepanelen je EV opladen.

Je werkt ofwel thuis dus waarom een EV, of je bent ergens buitenshuis aan het werk en kunt dus niet gebruik maken van je zonnepanelen.

BIj ons op het werk hebben ze een hele parkeerplaats met laders. Tot voor kort kon je daar gratis je EV opladen, maar kreeg je ook nog de gewone vaste reiskosten vergoeding gebaseerd op een brandstof auto.

Gelukkig is dat nu afgeschaft.
De leaseauto zit bij mij al jaren bij de functie. En sinds corona werk ik gewoon veel vanuit huis. Is ook makkelijk ivm schoolgaand kind.
Al probeer ik tegenwoordig ook wat vaker naar kantoor/klanten te gaan. Het is een beetje wat je zelf prettig vindt.

En waarom een EV? De werkgever vindt dat wel leuk, en stimuleert het. Ik rij nu in de lease een benzine Audi. Gewoon met tankpas, je kent het wel. Ik kan ook gewoon weer een bezine wagen bestellen. Maar ivm de (net nieuwe) zonnepanelen op mijn dak is een EV weer eens wat anders. Het is ook maar voor 4 jaar. Valt het electrisch rijden tegen, doe ik daarna weer wat anders.

Maar ik begrijp je wel.
Voor hetzelfde geld ga ik over een jaartje wel meer overdag weg met de auto voor de zaak. Ik weet niet welke klussen er op mijn pad gaan komen. Dan kan die ook lekker in het weekend bijladen op zonnestroom. :)

[ Bericht 4% gewijzigd door capricia op 02-10-2023 12:41:28 ]
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210812877
quote:
1s.gif Op maandag 2 oktober 2023 12:31 schreef capricia het volgende:

[..]
De leaseauto zit bij mij al jaren bij de functie. En sinds corona werk ik gewoon veel vanuit huis. Is ook makkelijk ivm schoolgaand kind.
Al probeer ik tegenwoordig ook wat vaker naar kantoor/klanten te gaan. Het is een beetje wat je zelf prettig vindt.

En waarom een EV? De werkgever vindt dat wel leuk, en stimuleert het. Ik rij nu in de lease een benzine Audi. Gewoon met tankpas, je kent het wel. Ik kan ook gewoon weer een bezine wagen bestellen. Maar ivm de (net nieuwe) zonnepanelen op mijn dak is een EV weer eens wat anders. Het is ook maar voor 4 jaar. Valt het electrisch rijden tegen, doe ik daarna weer wat anders.
eigenlijk rij je dus niet veel kilometers?
Je kunt dus makkelijk af met een 1 fase lader.
  Moderator maandag 2 oktober 2023 @ 12:42:32 #82
236264 crew  capricia
pi_210812889
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 12:41 schreef Glider76 het volgende:

[..]
eigenlijk rij je dus niet veel kilometers?
Je kunt dus makkelijk af met een 1 fase lader.
Ik weet niet wat de komende vier jaar gaat brengen.
Zou kunnen hoor. Maar als het me aangeboden wordt, ga ik geen nee zeggen.
Er wordt overigens ook redelijk wat prive mee gereden. (Waar ik natuurlijk ook gewoon de bijtelling voor betaal. )
Ik werk namelijk nu 28 uur in de week. Dus veel prive gebruik.
En die 28 uur kan ook meer of minder worden de komende jaren.

Dus de kms zijn meer dan zakelijke kms alleen. :P

[ Bericht 6% gewijzigd door capricia op 02-10-2023 12:49:13 ]
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator maandag 2 oktober 2023 @ 12:52:48 #83
236264 crew  capricia
pi_210812982
Hoe gaat het eigenlijk als je twee EVs thuis hebt? Krijg je dan twee palen, of doe je dat met je pasje scheiden, welke auto wat laadt?

Manlief heeft er ook wel oren naar. Maar die moet nog een jaartje wachten met bestellen.
En geen idee wat er dan gangbaar is op de markt.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210813336
quote:
1s.gif Op maandag 2 oktober 2023 12:52 schreef capricia het volgende:
Hoe gaat het eigenlijk als je twee EVs thuis hebt? Krijg je dan twee palen, of doe je dat met je pasje scheiden, welke auto wat laadt?

Manlief heeft er ook wel oren naar. Maar die moet nog een jaartje wachten met bestellen.
En geen idee wat er dan gangbaar is op de markt.
Pasje. Je moet het gewoon zien als tanken bij een tankstation met je tankpas.
Moet je alleen wel zorgen dat je bij dezelfde backoffice wordt aangesloten wanneer je man overgaat.

Overigens rij ik dus nu die Q8 e-tron na eerst een Q7 te hebben gereden. Ik zou nooit meer terug willen.
pi_210813381
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 12:22 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Ik vraag mij wel af hoe al die leaserijders dat dat dan doen, met zonnepanelen je EV opladen.

Je werkt ofwel thuis dus waarom een EV, of je bent ergens buitenshuis aan het werk en kunt dus niet gebruik maken van je zonnepanelen.

Zolang je kunt salderen maakt dat niks uit.
pi_210813431
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 13:26 schreef Grotehengst het volgende:

[..]
Zolang je kunt salderen maakt dat niks uit.
nee inderdaad. Maar het hele idee is juist om de stroom direct in je auto te stoppen. Salderen wordt afgebouwd vanaf 2025. Dan begint het pas interessant te worden.
  Moderator maandag 2 oktober 2023 @ 13:37:17 #87
236264 crew  capricia
pi_210813459
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 13:22 schreef Grotehengst het volgende:

[..]
Pasje. Je moet het gewoon zien als tanken bij een tankstation met je tankpas.
Moet je alleen wel zorgen dat je bij dezelfde backoffice wordt aangesloten wanneer je man overgaat.

Overigens rij ik dus nu die Q8 e-tron na eerst een Q7 te hebben gereden. Ik zou nooit meer terug willen.
Thanks!
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210813471
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 13:34 schreef Glider76 het volgende:

[..]
nee inderdaad. Maar het hele idee is juist om de stroom direct in je auto te stoppen. Salderen wordt afgebouwd vanaf 2025. Dan begint het pas interessant te worden.
Niet helemaal waar. Ik laad thuis voor +- 4000 kWh per jaar. Die krijg ik terug a ¤ 0.40 per kWh (contractprijs).
Dat kost me verder helemaal niets, omdat ik een installatie heb van net geen 10.000 kWh per jaar.

Dus het is in mijn geval nu ook al interessant. En eigenlijk minder wanneer het salderen eraf gaat.
pi_210813782
quote:
1s.gif Op maandag 2 oktober 2023 13:37 schreef capricia het volgende:
Thanks!
Daar moet je dus wel zo'n slimme laadpaal voor hebben, omdat de laadpas van de werkgever van je man gekoppeld moet kunnen worden in de backoffice van de leverancier van de laadpaal. Maar als die laadpaal via het leasecontract loopt dan komt dat wel goed over het algemeen, want de leasemaatschappijen werken vrijwel alleen met slimme laadpalen vanwege die backoffice.

Het mooie daarvan is dat je zelf een "commercieel" tarief kan instellen voor het laden via de laadpas van je man. Voor je man is het namelijk officieel geen "thuisladen" omdat de laadpaal niet door zijn werkgever ter beschikking is gesteld. In principe heb je daar dus de vrije hand in om een ander tarief in te stellen.
  Moderator maandag 2 oktober 2023 @ 14:23:52 #90
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210813797
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 14:21 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Daar moet je dus wel zo'n slimme laadpaal voor hebben, omdat de laadpas van de werkgever van je man gekoppeld moet kunnen worden in de backoffice van de leverancier van de laadpaal. Maar als die laadpaal via het leasecontract loopt dan komt dat wel goed over het algemeen, want de leasemaatschappijen werken vrijwel alleen met slimme laadpalen vanwege die backoffice.

Het mooie daarvan is dat je zelf een "commercieel" tarief kan instellen voor het laden via de laadpas van je man. Voor je man is het namelijk officieel geen "thuisladen" omdat de laadpaal niet door zijn werkgever ter beschikking is gesteld. In principe heb je daar dus de vrije hand in om een ander tarief in te stellen.
:D Dit is echt wel nice.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator maandag 2 oktober 2023 @ 14:36:17 #91
236264 crew  capricia
pi_210813871
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 14:21 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Daar moet je dus wel zo'n slimme laadpaal voor hebben, omdat de laadpas van de werkgever van je man gekoppeld moet kunnen worden in de backoffice van de leverancier van de laadpaal. Maar als die laadpaal via het leasecontract loopt dan komt dat wel goed over het algemeen, want de leasemaatschappijen werken vrijwel alleen met slimme laadpalen vanwege die backoffice.

Het mooie daarvan is dat je zelf een "commercieel" tarief kan instellen voor het laden via de laadpas van je man. Voor je man is het namelijk officieel geen "thuisladen" omdat de laadpaal niet door zijn werkgever ter beschikking is gesteld. In principe heb je daar dus de vrije hand in om een ander tarief in te stellen.
Slim!
Dus met twee laadpalen kunnen we bij elkaar 'commercieel' laden. _O-
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator maandag 2 oktober 2023 @ 14:45:00 #92
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210813946
quote:
1s.gif Op maandag 2 oktober 2023 14:36 schreef capricia het volgende:

[..]
Slim!
Dus met twee laadpalen kunnen we bij elkaar 'commercieel' laden. _O-
Ik vraag me dan alleen af hoe dat technisch werkt qua aansluiting.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210814003
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 14:45 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik vraag me dan alleen af hoe dat technisch werkt qua aansluiting.
Je laad met je laadpas bij de vreemde paal.
Dan krijg je via de backoffice van die paal het commerciele tarief op je bankrekening.

Dus kruislings laden qua pas.

Met een load balancer zou dat geen issue moeten opleveren.
pi_210814053
quote:
1s.gif Op maandag 2 oktober 2023 14:36 schreef capricia het volgende:
Slim!
Dus met twee laadpalen kunnen we bij elkaar 'commercieel' laden. _O-
Haha, ja in principe wel! Ik denk alleen dat beide werkgevers het niet zo op prijs stellen als niet de "eigen" laadpaal wordt gebruikt in dat geval ;)
  Moderator maandag 2 oktober 2023 @ 15:19:09 #95
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210814159
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 14:55 schreef Grotehengst het volgende:

[..]
Je laad met je laadpas bij de vreemde paal.
Dan krijg je via de backoffice van die paal het commerciele tarief op je bankrekening.

Dus kruislings laden qua pas.

Met een load balancer zou dat geen issue moeten opleveren.
Ja.

Maar dan sta je dus op je eigen oprit met 2 EV's en 2 laadpalen en dan gebruik je beiden de laadpaal van de ander omdat je dan niet 'thuis' aan het laden bent en je dús een hoger tarief kunt pakken. Dat is mij te veel er op uit zijn om zo veel mogelijk winst te pakken. Dan krijg ik toch last van m'n geweten want er is geen enkele reden om het op die manier te doen. Ik zie dat dan als de situatie misbruiken.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210814230
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 15:19 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja.

Maar dan sta je dus op je eigen oprit met 2 EV's en 2 laadpalen en dan gebruik je beiden de laadpaal van de ander omdat je dan niet 'thuis' aan het laden bent en je dús een hoger tarief kunt pakken. Dat is mij te veel er op uit zijn om zo veel mogelijk winst te pakken. Dan krijg ik toch last van m'n geweten want er is geen enkele reden om het op die manier te doen. Ik zie dat dan als de situatie misbruiken.
Eens, maar dat is wat anders dan hoe het technisch werkt ;)
  Moderator maandag 2 oktober 2023 @ 15:33:56 #97
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210814275
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 15:28 schreef Grotehengst het volgende:

[..]
Eens, maar dat is wat anders dan hoe het technisch werkt ;)
Ja nee, met technisch zat ik te denken dat die 2 laadpalen dan ook op je meterkast aangesloten moeten worden. :)
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210814697
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 15:33 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja nee, met technisch zat ik te denken dat die 2 laadpalen dan ook op je meterkast aangesloten moeten worden. :)
Hoe dat technisch in detail gaat weet ik niet. Logisch gedacht lijkt mij (maar ben geen electricien) dat het hetzelfde is als 1, en dat een loadbalancer zorgt dat er een balans blijft tussen wie wanneer laadt.
  Moderator maandag 2 oktober 2023 @ 16:41:09 #99
236264 crew  capricia
pi_210814732
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 15:33 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja nee, met technisch zat ik te denken dat die 2 laadpalen dan ook op je meterkast aangesloten moeten worden. :)
En dan een van de kinderen ook straks nog een laadpaal. :D
Wordt een lekker zware aansluiting in je meterkast. Een groot zwart energie-gat op je oprit _O-

Als alles dan nog zo werkt als nu, dat is. Misschien laden we tegen die tijd wel via inductie op. Of rijden we op waterstof of zo.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210817475
Kan je niet zelf een paal plaatsen, die "publiek" aanbieden en zelf een tarief bedenken en dat dan middels de laadpas van je werk afrekenen?
Weg met de monarchie! http://hetis2013.nl
  Moderator maandag 2 oktober 2023 @ 21:51:48 #101
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210817807
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 21:18 schreef shazaam het volgende:
Kan je niet zelf een paal plaatsen, die "publiek" aanbieden en zelf een tarief bedenken en dat dan middels de laadpas van je werk afrekenen?
Lol dus effectief wil je iedereen laten laden bij jou, een of ander random tarief opgeven en vervolgens de rekening (want iemand moet die stroom uiteindelijk betalen) bij je werkgever neerleggen? Dan ben je niet lang meer werknemer. Want dan wordt er zoveel stroom afgenomen dat dat helemaal niet logisch is op die ene auto die de werkgever denkt dat er geladen wordt. Dat gaat niet goed.
Breitling - Instruments for Professionals
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')