Het lijkt mij dat dat pas gaat meetellen wanneer de kWh prijs voor stroom uit het net lager ligt dan de kosten voor een kWh uit je zonnepanelen.quote:Op vrijdag 29 september 2023 11:41 schreef capricia het volgende:
Ik lees dat de afschrijvingstermijn van zonnepanelen 20 jaar is.
Dus ik zou ieder jaar 5% van de aanschafkosten op kunnen tellen bij de Kwh-prijs die ik opgeef aan de werkgever/leasemaatschappij.
Nee, gewoon load balancing.quote:Op vrijdag 29 september 2023 12:36 schreef capricia het volgende:
Ik moet dan ook de meterkast laten verzwaren. Naar drie fasen.
Die kosten ga ik ook verdisconteren in de Kwh-prijs.
Want prive heb ik dat niet nodig. Dat is puur voor de auto.
Er zijn echt best veel variabelen, ja.
Als ik het goed heb is 16a 3.680 watt, oftewel bijna 3,7 kW? Dat is netjes, maar de zonnepanelen leveren hier met gemak 6 kW terúg (dus na aftrek eigen verbruik door het huis op enig moment). Dat gaat dan dus niet door die paal heen, want die kan dat vermogen dan niet aan (bij 16a) dus duurt het laden langer dan noodzakelijk?quote:Op zaterdag 30 september 2023 09:21 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Nee, gewoon load balancing.
Al die mensen die zo nodig op 11Kw en meer willen laden terwijl ze de hele nacht de tijd hebben om de accu vol te pompen zorgen alleen maar voor onnodig zware belasting van het elektriciteitsnet.
De meeste mensen hebben al genoeg aan gewoon 16A laden als er (vrijwel) elk nacht op de eigen oprit geladen kan worden. Ook met een volledig elektrische auto.
Een nachtje 16A-laden levert namelijk zo'n 40kWh op in je accu. Goed voor minstens 200km. Als je zelden tot nooit meerdere dagen achter elkaar meer dan 200km rijdt, heb je dus geen sterkere oplader nodig.
Het is niet aan mij om te beslissen welke paal met welke functies er komt. Ik betaal er immers ook niet voor.quote:Op zaterdag 30 september 2023 09:21 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Nee, gewoon load balancing.
Al die mensen die zo nodig op 11Kw en meer willen laden terwijl ze de hele nacht de tijd hebben om de accu vol te pompen zorgen alleen maar voor onnodig zware belasting van het elektriciteitsnet.
De meeste mensen hebben al genoeg aan gewoon 16A laden als er (vrijwel) elk nacht op de eigen oprit geladen kan worden. Ook met een volledig elektrische auto.
Een nachtje 16A-laden levert namelijk zo'n 40kWh op in je accu. Goed voor minstens 200km. Als je zelden tot nooit meerdere dagen achter elkaar meer dan 200km rijdt, heb je dus geen sterkere oplader nodig.
Dan pak je dus een 32A laadpaaltje waarmee je wel alle zonnestroom in je auto kan pompen op het moment dat je auto thuis staat, de zon schijnt en je accu nog niet volledig gevuld is.quote:Op zaterdag 30 september 2023 09:45 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Als ik het goed heb is 16a 3.680 watt, oftewel bijna 3,7 kW? Dat is netjes, maar de zonnepanelen leveren hier met gemak 6 kW terúg (dus na aftrek eigen verbruik door het huis op enig moment). Dat gaat dan dus niet door die paal heen, want die kan dat vermogen dan niet aan (bij 16a) dus duurt het laden langer dan noodzakelijk?
Kennelijk doen alle bedrijven dat anders.quote:Op zaterdag 30 september 2023 10:18 schreef Wiedanwel het volgende:
Die paal is toch onderdeel van het pakket waar je voor tekent en waarin je ook zelf voor een auto mag kiezen? Ik zou load balancing als voorwaarde stellen.
Of als je warmtepomp 3 fase is, want dan kom je niet weg met een 1-fase aansluiting.quote:Op zaterdag 30 september 2023 10:02 schreef Wiedanwel het volgende:
Qua snelheid en qua salderen doe je er bij 1fase sowieso goed aan om geen 16 maar 32A (7kW) laadpaal te plaatsen. Dan kun je iig je volledige zonnestroom gebruiken.
3fase wordt pas noodzakelijk als je nog sneller wilt laden of als je je pv gaat uitbreiden
Dat is hier wel zo inderdaad. Load balancing is een must.quote:Op zaterdag 30 september 2023 10:18 schreef Wiedanwel het volgende:
Die paal is toch onderdeel van het pakket waar je voor tekent en waarin je ook zelf voor een auto mag kiezen? Ik zou load balancing als voorwaarde stellen.
Ja, maar ik draai nu dus niet alles op 1-fase.quote:Op zaterdag 30 september 2023 10:33 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dan pak je dus een 32A laadpaaltje waarmee je wel alle zonnestroom in je auto kan pompen op het moment dat je auto thuis staat, de zon schijnt en je accu nog niet volledig gevuld is.
Kan gewoon met 1-fase als je nu ook alles op 1-fase draait.
Dan laad je met maximaal 7,2kW. Met load balancing kan je dat zelfs zo afstemmen dat je uitsluitend je overtollige zonne-energie gebruikt.
Dan is het voor jou een non-issue.quote:Op zaterdag 30 september 2023 11:10 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, maar ik draai nu dus niet alles op 1-fase.
Ik laat het afhangen van wat mijn werkgever nodig acht en wil vergoeden, het is tenslotte zijn geld. De fiscus ziet er geen probleem in om die aanpassingen te laten vergoeden. Dus ik zie het probleem niet zo. Als het kan, is het toch prima?quote:Op zaterdag 30 september 2023 14:33 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dan is het voor jou een non-issue.
Er werd hier gesteld dat je ook wel even de kosten voor aanleg 3-fasen en ombouw/vernieuwing van de meterkast kon gaan declareren voor de elektrische lease auto omdat je met een elektrische auto altijd een 3-fase laadpaal nodig zou hebben.
Die 3-fase laadpaal is simpelweg in de meeste use-cases totaal niet nodig. En daarmee hangt de overstap naar 3-fase niet samen met de elektrische auto. En hangen de kosten er van dus óók niet samen met de elektrische auto en kun je ze dus niet indienen bij de werkgever als kosten de je voor je leaseauto hebt gemaakt.
Als er al een 3-fase aansluiting ligt op het moment dat de laadpaal geplaatst wordt, dan is het wel zo makkelijk om ook een 3-fase laadpaal te nemen.
https://www.payrollboeken.nl/elektrische-auto/quote:Als de werkgever voorziet in het installeren van een laadpaal in of aan de woning van de werknemer, is dit belastingvrij. De wetgever gaat er hierbij van uit dat de kosten hiervan eveneens zitten verdisconteert in de 8% bijtelling voor het privégebruik van de elektrische auto van de zaak. Dit geldt voor zowel de laadpaal zelf, als de aanpassingskosten aan de meterkast (aanleg van extra groep(-en) van de werknemer. Het maakt hierbij niet uit of u de kosten van deze laadpaal zelf betaalt of dat u deze kosten vergoed aan de werknemer.
Bij ons is de laadpaal onderdeel van de lease. Was ook verplicht om erbij te leasen.quote:Op zaterdag 30 september 2023 10:34 schreef capricia het volgende:
[..]
Kennelijk doen alle bedrijven dat anders.
Ik geef de auto door aan mijn werkgever (gewoon uit een bepaalde klasse) die ik wil laten bestellen en die regelt het met de lease.
Geen idee of die paal onderdeel van het leasecontract is, of dat de werkgever dit anders regelt.
Zit dat bij jullie in het leasecontract?
Okay. Hier zei mijn directeur: "Dat komt wel goed. Regelen we voor je."quote:Op zaterdag 30 september 2023 15:16 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Bij ons is de laadpaal onderdeel van de lease. Was ook verplicht om erbij te leasen.
Je kunt ook een oplaadpunt aan je muur en draad over de stoep, natuurlijk. Dan is het geen paal maar een kastje aan de muur.quote:Op zaterdag 30 september 2023 15:31 schreef capricia het volgende:
[..]
Okay. Hier zei mijn directeur: "Dat komt wel goed. Regelen we voor je."
Nooit gedacht dat ik dan weer 100 vragen had moeten stellen over wat voor een paal, welke mogelijkheden, of ik nog iets moet voorbereiden etc.
Hoe bedoel je verplicht er bij te leasen? Als je geen eigen oprit hebt, heb je daar toch niets aan?
Oh, ik dacht dat dat veelal verboden was..een stroomdraad over een openbare weg/stoep.quote:Op zaterdag 30 september 2023 15:39 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Je kunt ook een oplaadpunt aan je muur en draad over de stoep, natuurlijk. Dan is het geen paal maar een kastje aan de muur.
Nou, ik vind als je werkgever zegt dat ze dat betalen, dan zou ik daar ook geen 'nee' tegen zeggen. Waar ik wel een beetje moeite mee heb is die dingen als dat je op zoek zou gaan naar een kWh prijs uit EEN contract. Dat impliceert dat je gewoon op zoek gaat naar een contract waar een hoge kWh prijs gerekend wordt, om die dan vervolgens in te vullen terwijl je eigen kWh-prijs uit je eigen contract veel lager is.quote:Op zaterdag 30 september 2023 14:33 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dan is het voor jou een non-issue.
Er werd hier gesteld dat je ook wel even de kosten voor aanleg 3-fasen en ombouw/vernieuwing van de meterkast kon gaan declareren voor de elektrische lease auto omdat je met een elektrische auto altijd een 3-fase laadpaal nodig zou hebben.
Die 3-fase laadpaal is simpelweg in de meeste use-cases totaal niet nodig. En daarmee hangt de overstap naar 3-fase niet samen met de elektrische auto. En hangen de kosten er van dus óók niet samen met de elektrische auto en kun je ze dus niet indienen bij de werkgever als kosten de je voor je leaseauto hebt gemaakt.
Als er al een 3-fase aansluiting ligt op het moment dat de laadpaal geplaatst wordt, dan is het wel zo makkelijk om ook een 3-fase laadpaal te nemen.
Dat laatste wordt denk ik lastig met een laadpas? Dat is hetzelfde als je tankpas bij een brandstofauto. Daarmee mag ik overal tanken. Als ik bij een onbemande pomp in een dorpje tank is dat een ander tarief dan als ik dat langs de snelweg doe.quote:Op zondag 1 oktober 2023 09:18 schreef Piger het volgende:
In de basis is het niet zo complex.
Je werkgever mag volgens de belastingdienst jouw kosten vergoeden. Oftewel jij mag er niet op verdienen.
Omdat je tarief niet vast staat en niet alles geleverd wordt via de energieleverancier maakt het in de praktijk alleen niet uitvoerbaar.
In de basis hanteer je gewoon het tarief van je energieleverancier.
Dat zijn namelijk jouw maximale kosten. (Wat een laadpaal extern kost is niet relevant. Zodra jij verdient op de levering zou het eigenlijk belast inkomen zijn.)
De kostprijs van de energie die jij levert via je zonnepanelen, ligt een stuk lager dan het tarief wat je betaalt bij de energieleverancier. Je verdient dus eigenlijk al flink op je werkgever als je overcapaciteit hebt qua zonnepanelen.
Het meenemen van de afschrijving is dus onzin als je al de tarief van de energieleverancier pakt.
Het is of de tarief van de energieleverancier.
Of alleen de afschrijving en evt andere variabele kosten.
Makkelijkste is als de belastingdienst uiteindelijk gewoon komt met een vast tarief per kWh wat je vergoed mag krijgen. Zou wel beter werken.
Ik kan dagelijks het tarief aanpassen in de portal van Vattenfall. Dit loopt via de laadpas van MTC via Athlon.quote:Op vrijdag 29 september 2023 13:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Je kunt je tarief maar 1 a 2 keer per jaar wijzigen bij de leasemaatschappij. Want meer trekt hun facturatie systeem niet.
Hoe langer ik er over na denk, hoe ingewikkelder het wordt.
Voor opladen elders hebben we een ‘druppel’ en dat wordt afgerekend door de leasemaatschappij. Net als een tankpas. De kwh prijs is alleen voor de afrekening van thuis opladen.quote:Op zondag 1 oktober 2023 09:25 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat laatste wordt denk ik lastig met een laadpas? Dat is hetzelfde als je tankpas bij een brandstofauto. Daarmee mag ik overal tanken. Als ik bij een onbemande pomp in een dorpje tank is dat een ander tarief dan als ik dat langs de snelweg doe.
Daar wordt ook geen beperking opgelegd. Tenminste, ik heb de ervaring dat ik kan tanken waar ik wil.
Dus dan geef je per laadsessie aan of je op normaal- of dalterief aan het laden bent?quote:Op zondag 1 oktober 2023 09:45 schreef Grotehengst het volgende:
[..]
Ik kan dagelijks het tarief aanpassen in de portal van Vattenfall. Dit loopt via de laadpas van MTC via Athlon.
Ik heb een vast contract dus een vaste prijs. Maar ze vragen bij dynamisch een gemiddelde volgens mij. Mijn punt was meer dat je het dagelijks kúnt aanpassen bij hunquote:Op zondag 1 oktober 2023 10:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Dus dan geef je per laadsessie aan of je op normaal- of dalterief aan het laden bent?
En als je een dynamisch contract hebt, een soort gemiddelde van die dag? Of hoe gaat dat dan?
Dal en normaal = gemiddelde. Dus optellen delen door 2. Als je dan in dal laadt heb je een 'winst'.quote:Op zondag 1 oktober 2023 09:59 schreef capricia het volgende:
Hoe doe je dat met dal- en normaal tarief?
En tel je de energiebelasting op bij je kWh-tarief (die moet je immers ook extra betalen voor al die kWh's)?
In theorie zou je inderdaad voor een juiste verrekening een overzicht moeten hebben van de laadmomenten thuis en tegen welke vergoeding dat is geweest op dat moment. Maar eerlijk is eerlijk, dat is in geval van dynamische tarieven wel onbegonnen werk inderdaad. Het is al een enorme administratieve last als je dat alleen al met een piek/dal tarief zou doen.quote:Op zaterdag 30 september 2023 01:13 schreef capricia het volgende:
Dus dan moet de werkgever het energiecontract uitpluizen van al haar werknemers. Is dat wat je zegt ?
Ik heb het hier niet over oplichting of zo. Maar over wat je wel of niet kunt laten vergoeden.
Van de staatssecretaris:
"Bij gebruik van zonnepanelen kan een werkgever een vergoeding geven die overeenkomt met het bedrag dat een energiemaatschappij in rekening zou brengen. Een dergelijke overeenkomst heeft geen gevolgen voor de vaststelling van het loon en daarmee de loonheffingen."
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2022-24901.html
Dat kan dus iedere energiemaatschappij zijn. Niet perse die waar je een contract hebt lopen.
Eerlijk: ik denk dat hier nog wel wat jurisprudentie over gaat komen. Want heel duidelijk is het allemaal niet. Zeker niet voor mensen met een dynamisch contract. Dat kan per uur wijzigen.
Ik zorg wel dat ik mijn kwh vergoeding kan onderbouwen. En dan is het wel goed, lijkt me.
Voor een werkgever is het ook lastig. Een openbare laadpaal hier kost zo 60 tot 75 cent per kWh. Dus een laadpaal bij een werknemer voor 40 cent is al snel heel veel goedkoper.
Nah..het duurt allemaal nog even hier. En dan kijk ik wel wat de goe-gemeente van mijn collega's doet.![]()
Dat is wel anders, want als jij brandstof tankt met de tankpas dan schiet je niet zelf de kosten voor. De kosten worden gefactureerd aan de leasemaatschappij (of de leverancier van de brandstofpas als dat niet de leasemaatschappij is) en die verrekend dat periodiek direct met de werkgever. Als werknemer zit je daar niet tussen.quote:Op zondag 1 oktober 2023 09:25 schreef CoolGuy het volgende:
Dat laatste wordt denk ik lastig met een laadpas? Dat is hetzelfde als je tankpas bij een brandstofauto. Daarmee mag ik overal tanken. Als ik bij een onbemande pomp in een dorpje tank is dat een ander tarief dan als ik dat langs de snelweg doe.
Daar wordt ook geen beperking opgelegd. Tenminste, ik heb de ervaring dat ik kan tanken waar ik wil.
Waarom onnodig complex maken betreffende die energiebelasting.quote:Op zondag 1 oktober 2023 09:59 schreef capricia het volgende:
Hoe doe je dat met dal- en normaal tarief?
En tel je de energiebelasting op bij je kWh-tarief (die moet je immers ook extra betalen voor al die kWh's)?
Een hele nacht laden op lage stroom geeft wel meer laadverlies. Dat heeft dan even niks met deze discussie te maken maar technisch gezien kun je beter op 11Kwh laden.quote:Op zaterdag 30 september 2023 09:21 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Nee, gewoon load balancing.
Al die mensen die zo nodig op 11Kw en meer willen laden terwijl ze de hele nacht de tijd hebben om de accu vol te pompen zorgen alleen maar voor onnodig zware belasting van het elektriciteitsnet.
De meeste mensen hebben al genoeg aan gewoon 16A laden als er (vrijwel) elk nacht op de eigen oprit geladen kan worden. Ook met een volledig elektrische auto.
Een nachtje 16A-laden levert namelijk zo'n 40kWh op in je accu. Goed voor minstens 200km. Als je zelden tot nooit meerdere dagen achter elkaar meer dan 200km rijdt, heb je dus geen sterkere oplader nodig.
De leaseauto zit bij mij al jaren bij de functie. En sinds corona werk ik gewoon veel vanuit huis. Is ook makkelijk ivm schoolgaand kind.quote:Op maandag 2 oktober 2023 12:22 schreef Glider76 het volgende:
[..]
Een hele nacht laden op lage stroom geeft wel meer laadverlies. Dat heeft dan even niks met deze discussie te maken maar technisch gezien kun je beter op 11Kwh laden.
Een EV trekt algauw 300 watt per uur voor de electronica tijdens het laden. Hoe korter je hoeft te laden, hoe minder dit sluipverbruik dus is.
Ik vraag mij wel af hoe al die leaserijders dat dat dan doen, met zonnepanelen je EV opladen.
Je werkt ofwel thuis dus waarom een EV, of je bent ergens buitenshuis aan het werk en kunt dus niet gebruik maken van je zonnepanelen.
BIj ons op het werk hebben ze een hele parkeerplaats met laders. Tot voor kort kon je daar gratis je EV opladen, maar kreeg je ook nog de gewone vaste reiskosten vergoeding gebaseerd op een brandstof auto.
Gelukkig is dat nu afgeschaft.
eigenlijk rij je dus niet veel kilometers?quote:Op maandag 2 oktober 2023 12:31 schreef capricia het volgende:
[..]
De leaseauto zit bij mij al jaren bij de functie. En sinds corona werk ik gewoon veel vanuit huis. Is ook makkelijk ivm schoolgaand kind.
Al probeer ik tegenwoordig ook wat vaker naar kantoor/klanten te gaan. Het is een beetje wat je zelf prettig vindt.
En waarom een EV? De werkgever vindt dat wel leuk, en stimuleert het. Ik rij nu in de lease een benzine Audi. Gewoon met tankpas, je kent het wel. Ik kan ook gewoon weer een bezine wagen bestellen. Maar ivm de (net nieuwe) zonnepanelen op mijn dak is een EV weer eens wat anders. Het is ook maar voor 4 jaar. Valt het electrisch rijden tegen, doe ik daarna weer wat anders.
Ik weet niet wat de komende vier jaar gaat brengen.quote:Op maandag 2 oktober 2023 12:41 schreef Glider76 het volgende:
[..]
eigenlijk rij je dus niet veel kilometers?
Je kunt dus makkelijk af met een 1 fase lader.
Pasje. Je moet het gewoon zien als tanken bij een tankstation met je tankpas.quote:Op maandag 2 oktober 2023 12:52 schreef capricia het volgende:
Hoe gaat het eigenlijk als je twee EVs thuis hebt? Krijg je dan twee palen, of doe je dat met je pasje scheiden, welke auto wat laadt?
Manlief heeft er ook wel oren naar. Maar die moet nog een jaartje wachten met bestellen.
En geen idee wat er dan gangbaar is op de markt.
Zolang je kunt salderen maakt dat niks uit.quote:Op maandag 2 oktober 2023 12:22 schreef Glider76 het volgende:
[..]
Ik vraag mij wel af hoe al die leaserijders dat dat dan doen, met zonnepanelen je EV opladen.
Je werkt ofwel thuis dus waarom een EV, of je bent ergens buitenshuis aan het werk en kunt dus niet gebruik maken van je zonnepanelen.
nee inderdaad. Maar het hele idee is juist om de stroom direct in je auto te stoppen. Salderen wordt afgebouwd vanaf 2025. Dan begint het pas interessant te worden.quote:Op maandag 2 oktober 2023 13:26 schreef Grotehengst het volgende:
[..]
Zolang je kunt salderen maakt dat niks uit.
Thanks!quote:Op maandag 2 oktober 2023 13:22 schreef Grotehengst het volgende:
[..]
Pasje. Je moet het gewoon zien als tanken bij een tankstation met je tankpas.
Moet je alleen wel zorgen dat je bij dezelfde backoffice wordt aangesloten wanneer je man overgaat.
Overigens rij ik dus nu die Q8 e-tron na eerst een Q7 te hebben gereden. Ik zou nooit meer terug willen.
Niet helemaal waar. Ik laad thuis voor +- 4000 kWh per jaar. Die krijg ik terug a ¤ 0.40 per kWh (contractprijs).quote:Op maandag 2 oktober 2023 13:34 schreef Glider76 het volgende:
[..]
nee inderdaad. Maar het hele idee is juist om de stroom direct in je auto te stoppen. Salderen wordt afgebouwd vanaf 2025. Dan begint het pas interessant te worden.
Daar moet je dus wel zo'n slimme laadpaal voor hebben, omdat de laadpas van de werkgever van je man gekoppeld moet kunnen worden in de backoffice van de leverancier van de laadpaal. Maar als die laadpaal via het leasecontract loopt dan komt dat wel goed over het algemeen, want de leasemaatschappijen werken vrijwel alleen met slimme laadpalen vanwege die backoffice.quote:
quote:Op maandag 2 oktober 2023 14:21 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Daar moet je dus wel zo'n slimme laadpaal voor hebben, omdat de laadpas van de werkgever van je man gekoppeld moet kunnen worden in de backoffice van de leverancier van de laadpaal. Maar als die laadpaal via het leasecontract loopt dan komt dat wel goed over het algemeen, want de leasemaatschappijen werken vrijwel alleen met slimme laadpalen vanwege die backoffice.
Het mooie daarvan is dat je zelf een "commercieel" tarief kan instellen voor het laden via de laadpas van je man. Voor je man is het namelijk officieel geen "thuisladen" omdat de laadpaal niet door zijn werkgever ter beschikking is gesteld. In principe heb je daar dus de vrije hand in om een ander tarief in te stellen.
Slim!quote:Op maandag 2 oktober 2023 14:21 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Daar moet je dus wel zo'n slimme laadpaal voor hebben, omdat de laadpas van de werkgever van je man gekoppeld moet kunnen worden in de backoffice van de leverancier van de laadpaal. Maar als die laadpaal via het leasecontract loopt dan komt dat wel goed over het algemeen, want de leasemaatschappijen werken vrijwel alleen met slimme laadpalen vanwege die backoffice.
Het mooie daarvan is dat je zelf een "commercieel" tarief kan instellen voor het laden via de laadpas van je man. Voor je man is het namelijk officieel geen "thuisladen" omdat de laadpaal niet door zijn werkgever ter beschikking is gesteld. In principe heb je daar dus de vrije hand in om een ander tarief in te stellen.
Ik vraag me dan alleen af hoe dat technisch werkt qua aansluiting.quote:Op maandag 2 oktober 2023 14:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Slim!
Dus met twee laadpalen kunnen we bij elkaar 'commercieel' laden.![]()
Je laad met je laadpas bij de vreemde paal.quote:Op maandag 2 oktober 2023 14:45 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik vraag me dan alleen af hoe dat technisch werkt qua aansluiting.
Haha, ja in principe wel! Ik denk alleen dat beide werkgevers het niet zo op prijs stellen als niet de "eigen" laadpaal wordt gebruikt in dat gevalquote:Op maandag 2 oktober 2023 14:36 schreef capricia het volgende:
Slim!
Dus met twee laadpalen kunnen we bij elkaar 'commercieel' laden.![]()
Ja.quote:Op maandag 2 oktober 2023 14:55 schreef Grotehengst het volgende:
[..]
Je laad met je laadpas bij de vreemde paal.
Dan krijg je via de backoffice van die paal het commerciele tarief op je bankrekening.
Dus kruislings laden qua pas.
Met een load balancer zou dat geen issue moeten opleveren.
Eens, maar dat is wat anders dan hoe het technisch werktquote:Op maandag 2 oktober 2023 15:19 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja.
Maar dan sta je dus op je eigen oprit met 2 EV's en 2 laadpalen en dan gebruik je beiden de laadpaal van de ander omdat je dan niet 'thuis' aan het laden bent en je dús een hoger tarief kunt pakken. Dat is mij te veel er op uit zijn om zo veel mogelijk winst te pakken. Dan krijg ik toch last van m'n geweten want er is geen enkele reden om het op die manier te doen. Ik zie dat dan als de situatie misbruiken.
Ja nee, met technisch zat ik te denken dat die 2 laadpalen dan ook op je meterkast aangesloten moeten worden.quote:Op maandag 2 oktober 2023 15:28 schreef Grotehengst het volgende:
[..]
Eens, maar dat is wat anders dan hoe het technisch werkt
Hoe dat technisch in detail gaat weet ik niet. Logisch gedacht lijkt mij (maar ben geen electricien) dat het hetzelfde is als 1, en dat een loadbalancer zorgt dat er een balans blijft tussen wie wanneer laadt.quote:Op maandag 2 oktober 2023 15:33 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja nee, met technisch zat ik te denken dat die 2 laadpalen dan ook op je meterkast aangesloten moeten worden.
En dan een van de kinderen ook straks nog een laadpaal.quote:Op maandag 2 oktober 2023 15:33 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja nee, met technisch zat ik te denken dat die 2 laadpalen dan ook op je meterkast aangesloten moeten worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |