abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210786001
Wie van jullie heeft een EV van de zaak met een laadpaal thuis op de oprit?

Welke kWh-prijs geven jullie op voor je vergoeding?
Ik lees namelijk dat je daar ook je extra kosten in mee mag nemen.

quote:
Deze extra kosten worden bepaald door de variabele én vaste kosten te delen door het totale kWh-gebruik. Tot de kostprijs kunnen echter ook de afschrijving van zonnepanelen (gebruikt voor het opladen) horen.
https://www.sra.nl/nieuws(...)oor-auto-van-de-zaak

Wij gaan inderdaad de zonnepanelen zo veel mogelijk gebruiken om de EV op te laden.
Gaat ook pas medio volgend jaar spelen, maar ik ben me zo wat in aan het lezen wat fiscaal en zakelijk allemaal mogelijk is.

Hoe doen jullie dit?

[ Bericht 1% gewijzigd door capricia op 29-09-2023 11:31:17 ]
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 29 september 2023 @ 11:34:06 #2
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_210786112
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2023 11:22 schreef capricia het volgende:
Wij gaan inderdaad de zonnepanelen zo veel mogelijk gebruiken om de EV op te laden.
Dat is pas interessant zodra de saldering verdwijnt danwel aangepast wordt.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_210786152
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 september 2023 11:34 schreef Gunner het volgende:

[..]
Dat is pas interessant zodra de saldering verdwijnt danwel aangepast wordt.
Ik lees dat de belastingdienst ook nog flink bezig is met bedenken hoe alles vergoed kan en mag worden.
https://kennisgroepen.bel(...)en-auto-van-de-zaak/

Op zich wel fijn dat ik de afschrijving van de zonnepanelen ook mee kan nemen in de vergoeding. Plus een gedeelte van de vaste leverkosten van de energie.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210786179
Ik lees dat de afschrijvingstermijn van zonnepanelen 20 jaar is.
Dus ik zou ieder jaar 5% van de aanschafkosten op kunnen tellen bij de Kwh-prijs die ik opgeef aan de werkgever/leasemaatschappij.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 29 september 2023 @ 11:44:11 #5
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_210786207
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2023 11:38 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik lees dat de belastingdienst ook nog flink bezig is met bedenken hoe alles vergoed kan en mag worden.
https://kennisgroepen.bel(...)en-auto-van-de-zaak/

Op zich wel fijn dat ik de afschrijving van de zonnepanelen ook mee kan nemen in de vergoeding. Plus een gedeelte van de vaste leverkosten van de energie.
Wat heeft dat met mijn opmerking te maken?

Verder zal je dit met je werkgever moeten bespreken wat hij of zij je wil vergoeden.

quote:
Plus een gedeelte van de vaste leverkosten van de energie.
Je wil het zoveel met zonne-energie opladen. Wat zijn dan je leveringskosten?

Je wil hier gewoon een mooie winst op maken.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_210786229
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 september 2023 11:44 schreef Gunner het volgende:

[..]
Wat heeft dat met mijn opmerking te maken?
Dat het ook met saldering interessant is.
Aangezien je de afschrijving van de zonnepanelen (plus vaste kosten op je energierekening naar ratio) mee mag nemen in je Kwh-prijs.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210786238
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 september 2023 11:44 schreef Gunner het volgende:

[..]

Je wil hier gewoon een mooie winst op maken.
Ik wil weten wat fiscaal mogelijk is.
Lijkt me niet zo vreemd, toch?

En ik zoek ervaringen van anderen hier op fok. :D
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210786318
Ik wist niet dat er mogelijk meer dan de kWh-prijs vergoed kan worden. Dat is het enige dat wij aftrekken van onze winst maar meer is altijd beter dus ik lees mee.
Spoilers!
pi_210786370
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2023 11:55 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik wist niet dat er mogelijk meer dan de kWh-prijs vergoed kan worden. Dat is het enige dat wij aftrekken van onze winst maar meer is altijd beter dus ik lees mee.
Ja. Ik dacht ook gewoon je kWh- prijs uit je energiecontract. Dat is wel lastig met een dynamisch contract. Dus een aantal collega's pakken de prijs van het modelcontract en geven dat door. Dat lijkt okay te gaan.

Maar goed. Dat je een aantal vaste kosten en afschrijvingen mee mag pakken is op zich wel logisch natuurlijk. Het zijn tenslotte kosten die je voor de zaak maakt.

En ik zie in dat document van de belastingdienst dat het nog bewerkt is in augustus. Dus zij zijn er ook nog mee bezig.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210786394
40ct per kWh, extra mogelijk als je t voorziet van onderbouwing
pi_210786420
Goede timing wel, dit topic. Ik wacht nog heel even met het accorderen van de jaarrekening 2022.
Spoilers!
  Moderator vrijdag 29 september 2023 @ 12:21:27 #12
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210786501
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 september 2023 11:44 schreef Gunner het volgende:

[..]
Wat heeft dat met mijn opmerking te maken?

Verder zal je dit met je werkgever moeten bespreken wat hij of zij je wil vergoeden.
[..]
Je wil het zoveel met zonne-energie opladen. Wat zijn dan je leveringskosten?

Je wil hier gewoon een mooie winst op maken.
De leveringskosten zijn dan 0, want immers, je hebt panelen op je dak liggen. Maar, de laadpaal registreert alleen maar dát er stroom afgenomen wordt, die registreert niet waar die stroom dan vandaan komt (dak of net). Dus als jij in de zomermaanden elke week 60 kWh in je auto stopt maar die zijn afkomstig van je zonnepanelen, en je betaald 34ct per kWh, en je geeft die 34ct op als wat jou stroom kost, dan levert het laden van de auto in de zomer je 20,40 per week op.

Dat mag gewoon. Dus dat ga ik ook gewoon zo doen.

@capricia, ik zit in exact de situatie als jij, volgend jaar wordt dat interessant. Het wordt nog interessanter als je dus blijkbaar nog iets daar bij op mag tellen vanwege redenen, want dat compenseert dan weer (deels) de eventuele hogere belasting die je moet gaan betalen voor een EV vanwege gewicht.

Daarnaast heeft het als voordeel dat wat je in totaal terug levert het net op dús lager wordt, wat weer ten goede komt aan de eventuele 'boete' die er dan is, want immers, die kijkt naar wat je totaal aan stroom terug zet het net op, en dat wordt lager omdat een deel daarvan in de auto gaat.

Maar dat is niet zo'n heel makkelijk rekensommetje, want er zijn nogal wat variabelen waar je rekening mee moet houden. Aangezien dit voor mij pas komend (voor)jaar zal gaan spelen heb ik daar nog even de tijd voor.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210786663
Ik moet dan ook de meterkast laten verzwaren. Naar drie fasen.
Die kosten ga ik ook verdisconteren in de Kwh-prijs.
Want prive heb ik dat niet nodig. Dat is puur voor de auto.

Er zijn echt best veel variabelen, ja.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 29 september 2023 @ 12:41:48 #14
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210786696
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2023 12:36 schreef capricia het volgende:
Ik moet dan ook de meterkast laten verzwaren. Naar drie fasen.
Die kosten ga ik ook verdisconteren in de Kwh-prijs.
Want prive heb ik dat niet nodig. Dat is puur voor de auto.

Er zijn echt best veel variabelen, ja.
Ja dat heb ik al laten doen toen ik de nieuwe warmtepomp liet installeren, dus die kosten kan ik niet met goed fatsoen doorberekenen. Daarbij valt dat verzwaren uiteen in 2 delen he.

Je hebt het deel dat de netbeheerder moet komen doen, en je hebt het deel dat de groepen verdeeld moeten worden over de 3 fasen. Dat laatste doet de netbeheerder niet.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210786713
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2023 12:36 schreef capricia het volgende:
Ik moet dan ook de meterkast laten verzwaren. Naar drie fasen.
Die kosten ga ik ook verdisconteren in de Kwh-prijs.
Want prive heb ik dat niet nodig. Dat is puur voor de auto.

Er zijn echt best veel variabelen, ja.
Ik zou wel even goed checken of het verzwaren van je meterkast wel vergoed mag worden.
Daarnaast - ga je dan ook je jaarlijkse kosten voor die 3fasen verrekenen?

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 29-09-2023 12:43:46 ]
pi_210786732
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2023 12:43 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Ik zou wel even goed checken of het verzwaren van je meterkast wel vergoed mag worden.
Daarnaast - ga je dan ook je jaarlijkse kosten voor die 3fasen verrekenen?
Ja. Dat moet ik allemaal uitzoeken.
Welke kosten wel en niet meegenomen mogen worden. Als opslag op die kWh prijs.

In principe gaat de belastingdienst er van uit dat je de extra kosten na ratio verdeelt. Ook de vaste kosten op de energierekening.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 29 september 2023 @ 12:46:06 #17
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210786742
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2023 12:45 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. Dat moet ik allemaal uitzoeken.
Welke kosten wel en niet meegenomen mogen worden. Als opslag op die kWh prijs.

In principe gaat de belastingdienst er van uit dat je de extra kosten na ratio verdeelt. Ook de vaste kosten op de energierekening.
Maar dan moet je wel weten waaruit die extra kosten dan bestaan die je wél mag doorberekenen. Ik heb hier nog allemaal geen idee van.
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 29 september 2023 @ 12:46:08 #18
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_210786743
Meterkast verzwaren is in principe niet eens nodig, het is alleen handig om sneller te kunnen laden.

Om dat nu te gaan doorberekenen gaat wel heel ver, maar jullie zien dat als leaserijders waarschijnlijk anders.
Where law ends, tyrrany begins.
  Moderator vrijdag 29 september 2023 @ 12:51:40 #19
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210786790
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 september 2023 12:46 schreef Gunner het volgende:
Meterkast verzwaren is in principe niet eens nodig, het is alleen handig om sneller te kunnen laden.

Om dat nu te gaan doorberekenen gaat wel heel ver, maar jullie zien dat als leaserijders waarschijnlijk anders.
Dat ligt er aan. Ik had 1 fase van 40a, wat dus neerkomt op 9,2 kW volgens mij, en dat is prima, maar als jij een warmtepomp hebt, en die trekt zomaar 3 kW (en als je backup element mee gaat doen nog een stuk meer), en je hebt dan nog wat andere dingen in huis aan, en je wil dan nog je auto gaan laden, dan kán die 9,2 kW zomaar een beperkende factor gaan worden.

Met 3 fasen van 25 ampere kom je op 17.250 watt, oftewel 17,25 kW, wat toch een stuk meer ademruimte geeft.

Maar als je geen warmtepomp hebt en je kookt ook nog op gas, dan is de beperking in huis niet zo'n probleem, dan zit de beperking 'm meer in dat je toch wel wil dat de auto de volgende ochtend vol is.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210786834
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 september 2023 12:46 schreef Gunner het volgende:
Meterkast verzwaren is in principe niet eens nodig, het is alleen handig om sneller te kunnen laden.

Om dat nu te gaan doorberekenen gaat wel heel ver, maar jullie zien dat als leaserijders waarschijnlijk anders.
Ik heb zonnepanelen en kook op inductie. Wil toch niet dat de boel doorslaat als ik daarbij de oven aan doe, enkel omdat de auto staat te laden.

En het zijn in principe gewoon kosten die ik voor die leaseauto maak. Dus zakelijk. Denk ik dan..
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 29 september 2023 @ 13:06:10 #21
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210786924
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2023 12:55 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik heb zonnepanelen en kook op inductie. Wil toch niet dat de boel doorslaat als ik daarbij de oven aan doe, enkel omdat de auto staat te laden.

En het zijn in principe gewoon kosten die ik voor die leaseauto maak. Dus zakelijk. Denk ik dan..
Nou, hier was de faseverzwaring en dús een nieuwe elektrameter 300 euro, wat dus door de netbeheerder werd uitgevoerd. Maar de verdere werkzaamheden aan de meterkast vielen daar niet onder, dus ik zou niet direct zeggen dat je die kunt doorberekenen.

Of anders gezegd, het voelt niet echt logisch dat je dat kunt doorberekenen. En de vraag is dan ook hoe lang he? want dat moet je dan dus allemaal bij je tarief meerekenen, dus jouw zeg 34ct worden dan ineens 50ct, ik roep maar even wat, maar op ene gegeven moment heb je die kosten terug verdiend. Dan zou je dus weer je tarief naar beneden moeten aanpassen.

Als je er over na gaat denken loop je inderdaad tegen best veel dingen aan.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210786961
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2023 13:06 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou, hier was de faseverzwaring en dús een nieuwe elektrameter 300 euro, wat dus door de netbeheerder werd uitgevoerd. Maar de verdere werkzaamheden aan de meterkast vielen daar niet onder, dus ik zou niet direct zeggen dat je die kunt doorberekenen.

Of anders gezegd, het voelt niet echt logisch dat je dat kunt doorberekenen. En de vraag is dan ook hoe lang he? want dat moet je dan dus allemaal bij je tarief meerekenen, dus jouw zeg 34ct worden dan ineens 50ct, ik roep maar even wat, maar op ene gegeven moment heb je die kosten terug verdiend. Dan zou je dus weer je tarief naar beneden moeten aanpassen.

Als je er over na gaat denken loop je inderdaad tegen best veel dingen aan.
Veel leasemaatschappijen willen maar 1 a 2 tariefwijziging per jaar accepteren. Omdat het facturatie systeem het niet aan kan.

Hoe je dan je tarief met een dynamisch contract moet bepalen, is helemaal abracadabra. Dus dan maar het tarief van het modelcontract doorgeven.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 29 september 2023 @ 13:12:42 #23
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210786967
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2023 13:11 schreef capricia het volgende:

[..]
Veel leasemaatschappijen willen maar 1 a 2 tariefwijziging per jaar accepteren. Omdat het facturatie systeem het niet aan kan.

Hoe je dan je tarief met een dynamisch contract moet bepalen, is helemaal abracadabra. Dus dan maar het tarief van het modelcontract doorgeven.
Wacht, dus met dat laatste geef je dan een tarief door wat niet het tarief uit jouw contract is? Mag dat? Maar zelfs áls dat mag vind ik dat niet kunnen eigenlijk.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210786970
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2023 13:12 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Wacht, dus met dat laatste geef je dan een tarief door wat niet het tarief uit jouw contract is? Mag dat? Maar zelfs áls dat mag vind ik dat niet kunnen eigenlijk.
Maar wat is je tarief dan? En je moet het vooraf opgeven hè. Terwijl je een dynamisch contract zou hebben. (heb ik niet btw)
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 29 september 2023 @ 13:15:02 #25
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210786981
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2023 13:13 schreef capricia het volgende:

[..]
Maar wat is je tarief dan?
Ja dat weet ik ook niet, ik zie ook wel de moeilijkheid daarvan, maar dus stel vandaag is je tarief in je dynamische contract 28 cent ofzo, weet ik veel, maar ja, je kunt niet elke dag je tarief gaan wijzigen, dus moet je een 'vast' tarief opgeven, maar als je dus het tarief van het modelcontract opgeeft, wat misschien wel 40ct is, maar dus helemaal niet is wat jij moet betalen voor je stroom, ja, dat vind ik dan weer niet kunnen. Zelfs niet als dat toegestaan zou zijn. :P
Breitling - Instruments for Professionals
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')