In theorie zou je inderdaad voor een juiste verrekening een overzicht moeten hebben van de laadmomenten thuis en tegen welke vergoeding dat is geweest op dat moment. Maar eerlijk is eerlijk, dat is in geval van dynamische tarieven wel onbegonnen werk inderdaad. Het is al een enorme administratieve last als je dat alleen al met een piek/dal tarief zou doen.quote:Op zaterdag 30 september 2023 01:13 schreef capricia het volgende:
Dus dan moet de werkgever het energiecontract uitpluizen van al haar werknemers. Is dat wat je zegt ?
Ik heb het hier niet over oplichting of zo. Maar over wat je wel of niet kunt laten vergoeden.
Van de staatssecretaris:
"Bij gebruik van zonnepanelen kan een werkgever een vergoeding geven die overeenkomt met het bedrag dat een energiemaatschappij in rekening zou brengen. Een dergelijke overeenkomst heeft geen gevolgen voor de vaststelling van het loon en daarmee de loonheffingen."
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2022-24901.html
Dat kan dus iedere energiemaatschappij zijn. Niet perse die waar je een contract hebt lopen.
Eerlijk: ik denk dat hier nog wel wat jurisprudentie over gaat komen. Want heel duidelijk is het allemaal niet. Zeker niet voor mensen met een dynamisch contract. Dat kan per uur wijzigen.
Ik zorg wel dat ik mijn kwh vergoeding kan onderbouwen. En dan is het wel goed, lijkt me.
Voor een werkgever is het ook lastig. Een openbare laadpaal hier kost zo 60 tot 75 cent per kWh. Dus een laadpaal bij een werknemer voor 40 cent is al snel heel veel goedkoper.
Nah..het duurt allemaal nog even hier. En dan kijk ik wel wat de goe-gemeente van mijn collega's doet.![]()
Dat is wel anders, want als jij brandstof tankt met de tankpas dan schiet je niet zelf de kosten voor. De kosten worden gefactureerd aan de leasemaatschappij (of de leverancier van de brandstofpas als dat niet de leasemaatschappij is) en die verrekend dat periodiek direct met de werkgever. Als werknemer zit je daar niet tussen.quote:Op zondag 1 oktober 2023 09:25 schreef CoolGuy het volgende:
Dat laatste wordt denk ik lastig met een laadpas? Dat is hetzelfde als je tankpas bij een brandstofauto. Daarmee mag ik overal tanken. Als ik bij een onbemande pomp in een dorpje tank is dat een ander tarief dan als ik dat langs de snelweg doe.
Daar wordt ook geen beperking opgelegd. Tenminste, ik heb de ervaring dat ik kan tanken waar ik wil.
Waarom onnodig complex maken betreffende die energiebelasting.quote:Op zondag 1 oktober 2023 09:59 schreef capricia het volgende:
Hoe doe je dat met dal- en normaal tarief?
En tel je de energiebelasting op bij je kWh-tarief (die moet je immers ook extra betalen voor al die kWh's)?
Een hele nacht laden op lage stroom geeft wel meer laadverlies. Dat heeft dan even niks met deze discussie te maken maar technisch gezien kun je beter op 11Kwh laden.quote:Op zaterdag 30 september 2023 09:21 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Nee, gewoon load balancing.
Al die mensen die zo nodig op 11Kw en meer willen laden terwijl ze de hele nacht de tijd hebben om de accu vol te pompen zorgen alleen maar voor onnodig zware belasting van het elektriciteitsnet.
De meeste mensen hebben al genoeg aan gewoon 16A laden als er (vrijwel) elk nacht op de eigen oprit geladen kan worden. Ook met een volledig elektrische auto.
Een nachtje 16A-laden levert namelijk zo'n 40kWh op in je accu. Goed voor minstens 200km. Als je zelden tot nooit meerdere dagen achter elkaar meer dan 200km rijdt, heb je dus geen sterkere oplader nodig.
De leaseauto zit bij mij al jaren bij de functie. En sinds corona werk ik gewoon veel vanuit huis. Is ook makkelijk ivm schoolgaand kind.quote:Op maandag 2 oktober 2023 12:22 schreef Glider76 het volgende:
[..]
Een hele nacht laden op lage stroom geeft wel meer laadverlies. Dat heeft dan even niks met deze discussie te maken maar technisch gezien kun je beter op 11Kwh laden.
Een EV trekt algauw 300 watt per uur voor de electronica tijdens het laden. Hoe korter je hoeft te laden, hoe minder dit sluipverbruik dus is.
Ik vraag mij wel af hoe al die leaserijders dat dat dan doen, met zonnepanelen je EV opladen.
Je werkt ofwel thuis dus waarom een EV, of je bent ergens buitenshuis aan het werk en kunt dus niet gebruik maken van je zonnepanelen.
BIj ons op het werk hebben ze een hele parkeerplaats met laders. Tot voor kort kon je daar gratis je EV opladen, maar kreeg je ook nog de gewone vaste reiskosten vergoeding gebaseerd op een brandstof auto.
Gelukkig is dat nu afgeschaft.
eigenlijk rij je dus niet veel kilometers?quote:Op maandag 2 oktober 2023 12:31 schreef capricia het volgende:
[..]
De leaseauto zit bij mij al jaren bij de functie. En sinds corona werk ik gewoon veel vanuit huis. Is ook makkelijk ivm schoolgaand kind.
Al probeer ik tegenwoordig ook wat vaker naar kantoor/klanten te gaan. Het is een beetje wat je zelf prettig vindt.
En waarom een EV? De werkgever vindt dat wel leuk, en stimuleert het. Ik rij nu in de lease een benzine Audi. Gewoon met tankpas, je kent het wel. Ik kan ook gewoon weer een bezine wagen bestellen. Maar ivm de (net nieuwe) zonnepanelen op mijn dak is een EV weer eens wat anders. Het is ook maar voor 4 jaar. Valt het electrisch rijden tegen, doe ik daarna weer wat anders.
Ik weet niet wat de komende vier jaar gaat brengen.quote:Op maandag 2 oktober 2023 12:41 schreef Glider76 het volgende:
[..]
eigenlijk rij je dus niet veel kilometers?
Je kunt dus makkelijk af met een 1 fase lader.
Pasje. Je moet het gewoon zien als tanken bij een tankstation met je tankpas.quote:Op maandag 2 oktober 2023 12:52 schreef capricia het volgende:
Hoe gaat het eigenlijk als je twee EVs thuis hebt? Krijg je dan twee palen, of doe je dat met je pasje scheiden, welke auto wat laadt?
Manlief heeft er ook wel oren naar. Maar die moet nog een jaartje wachten met bestellen.
En geen idee wat er dan gangbaar is op de markt.
Zolang je kunt salderen maakt dat niks uit.quote:Op maandag 2 oktober 2023 12:22 schreef Glider76 het volgende:
[..]
Ik vraag mij wel af hoe al die leaserijders dat dat dan doen, met zonnepanelen je EV opladen.
Je werkt ofwel thuis dus waarom een EV, of je bent ergens buitenshuis aan het werk en kunt dus niet gebruik maken van je zonnepanelen.
nee inderdaad. Maar het hele idee is juist om de stroom direct in je auto te stoppen. Salderen wordt afgebouwd vanaf 2025. Dan begint het pas interessant te worden.quote:Op maandag 2 oktober 2023 13:26 schreef Grotehengst het volgende:
[..]
Zolang je kunt salderen maakt dat niks uit.
Thanks!quote:Op maandag 2 oktober 2023 13:22 schreef Grotehengst het volgende:
[..]
Pasje. Je moet het gewoon zien als tanken bij een tankstation met je tankpas.
Moet je alleen wel zorgen dat je bij dezelfde backoffice wordt aangesloten wanneer je man overgaat.
Overigens rij ik dus nu die Q8 e-tron na eerst een Q7 te hebben gereden. Ik zou nooit meer terug willen.
Niet helemaal waar. Ik laad thuis voor +- 4000 kWh per jaar. Die krijg ik terug a ¤ 0.40 per kWh (contractprijs).quote:Op maandag 2 oktober 2023 13:34 schreef Glider76 het volgende:
[..]
nee inderdaad. Maar het hele idee is juist om de stroom direct in je auto te stoppen. Salderen wordt afgebouwd vanaf 2025. Dan begint het pas interessant te worden.
Daar moet je dus wel zo'n slimme laadpaal voor hebben, omdat de laadpas van de werkgever van je man gekoppeld moet kunnen worden in de backoffice van de leverancier van de laadpaal. Maar als die laadpaal via het leasecontract loopt dan komt dat wel goed over het algemeen, want de leasemaatschappijen werken vrijwel alleen met slimme laadpalen vanwege die backoffice.quote:
quote:Op maandag 2 oktober 2023 14:21 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Daar moet je dus wel zo'n slimme laadpaal voor hebben, omdat de laadpas van de werkgever van je man gekoppeld moet kunnen worden in de backoffice van de leverancier van de laadpaal. Maar als die laadpaal via het leasecontract loopt dan komt dat wel goed over het algemeen, want de leasemaatschappijen werken vrijwel alleen met slimme laadpalen vanwege die backoffice.
Het mooie daarvan is dat je zelf een "commercieel" tarief kan instellen voor het laden via de laadpas van je man. Voor je man is het namelijk officieel geen "thuisladen" omdat de laadpaal niet door zijn werkgever ter beschikking is gesteld. In principe heb je daar dus de vrije hand in om een ander tarief in te stellen.
Slim!quote:Op maandag 2 oktober 2023 14:21 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Daar moet je dus wel zo'n slimme laadpaal voor hebben, omdat de laadpas van de werkgever van je man gekoppeld moet kunnen worden in de backoffice van de leverancier van de laadpaal. Maar als die laadpaal via het leasecontract loopt dan komt dat wel goed over het algemeen, want de leasemaatschappijen werken vrijwel alleen met slimme laadpalen vanwege die backoffice.
Het mooie daarvan is dat je zelf een "commercieel" tarief kan instellen voor het laden via de laadpas van je man. Voor je man is het namelijk officieel geen "thuisladen" omdat de laadpaal niet door zijn werkgever ter beschikking is gesteld. In principe heb je daar dus de vrije hand in om een ander tarief in te stellen.
Ik vraag me dan alleen af hoe dat technisch werkt qua aansluiting.quote:Op maandag 2 oktober 2023 14:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Slim!
Dus met twee laadpalen kunnen we bij elkaar 'commercieel' laden.![]()
Je laad met je laadpas bij de vreemde paal.quote:Op maandag 2 oktober 2023 14:45 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik vraag me dan alleen af hoe dat technisch werkt qua aansluiting.
Haha, ja in principe wel! Ik denk alleen dat beide werkgevers het niet zo op prijs stellen als niet de "eigen" laadpaal wordt gebruikt in dat gevalquote:Op maandag 2 oktober 2023 14:36 schreef capricia het volgende:
Slim!
Dus met twee laadpalen kunnen we bij elkaar 'commercieel' laden.![]()
Ja.quote:Op maandag 2 oktober 2023 14:55 schreef Grotehengst het volgende:
[..]
Je laad met je laadpas bij de vreemde paal.
Dan krijg je via de backoffice van die paal het commerciele tarief op je bankrekening.
Dus kruislings laden qua pas.
Met een load balancer zou dat geen issue moeten opleveren.
Eens, maar dat is wat anders dan hoe het technisch werktquote:Op maandag 2 oktober 2023 15:19 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja.
Maar dan sta je dus op je eigen oprit met 2 EV's en 2 laadpalen en dan gebruik je beiden de laadpaal van de ander omdat je dan niet 'thuis' aan het laden bent en je dús een hoger tarief kunt pakken. Dat is mij te veel er op uit zijn om zo veel mogelijk winst te pakken. Dan krijg ik toch last van m'n geweten want er is geen enkele reden om het op die manier te doen. Ik zie dat dan als de situatie misbruiken.
Ja nee, met technisch zat ik te denken dat die 2 laadpalen dan ook op je meterkast aangesloten moeten worden.quote:Op maandag 2 oktober 2023 15:28 schreef Grotehengst het volgende:
[..]
Eens, maar dat is wat anders dan hoe het technisch werkt
Hoe dat technisch in detail gaat weet ik niet. Logisch gedacht lijkt mij (maar ben geen electricien) dat het hetzelfde is als 1, en dat een loadbalancer zorgt dat er een balans blijft tussen wie wanneer laadt.quote:Op maandag 2 oktober 2023 15:33 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja nee, met technisch zat ik te denken dat die 2 laadpalen dan ook op je meterkast aangesloten moeten worden.
En dan een van de kinderen ook straks nog een laadpaal.quote:Op maandag 2 oktober 2023 15:33 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja nee, met technisch zat ik te denken dat die 2 laadpalen dan ook op je meterkast aangesloten moeten worden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |