Eind september 2023 - sleutels gekregen van onze nieuwe woning:quote:Op maandag 24 juli 2023 19:23 schreef Seven. het volgende:
Vanmorgen gebeld om te kijken hoeveel biedingen er waren. Daar deed de makelaar behoorlijk vaag over en ik kreeg geen antwoord. Dus dat stemde mij niet erg hoopvol. Na 12:00 heb ik elke 5 minuten mijn telefoon gecheckt en om kwart over 2 belde de makelaar eindelijk terug.
Onderaan de streep was ons bod het beste bod dus eind van de week gaan we de voorlopige koopovereenkomst tekenen!
Budget voor de drive-in woning (budget verbouwing):SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Februari 2019: de verbouwing beneden is klaar!
Zomer 2019:
Six. bouwt een hangbank:
In april 2020 begint het weer een beetje te kriebelen. Het begint met een klusje van een paar daagjes:
Zolderverbouwing gaat in mei 2020 van start. Plan voor en plan na:
De slaapkamer van de oudste voor en na:
Aangezien zij 13 was toen we hier gingen wonen, hebben we die destijds geschilderd. We hebben de schoorsteen eruit gesloopt en de kamer kleiner gemaakt:
En de slaapkamer van de jongste moest er ook aan geloven. Ook dit was een echte kinderkamer (foto's hieronder). De kamer kreeg alleen een verfje toen we hier naartoe verhuisden.
De zolder krijgt nog een spectaculair verfje (idee van Claudia_x):
Six. komt nog heel ver in de badkamer. Voor:
Tijdens:
Derde slaapkamer moet alleen nog gestuct worden:
In juni 2021 bouwt Six. zelf nog even iets voor zijn vaderdag cadeau:
In juli 2021 laten we het dak vernieuwen. Voor:
Na:
In augustus 2021 laten we de vloer isoleren:
In januari 2022 laten we een balkon plaatsen voor het huis. In maart volgt de nieuwe raampartij met deur naar het balkon nog:
Six. legt er zelf een vloer in. En hij maakt de binnenkant klaar voor de afwerking:
Tijdens het slopen van de gevel, kwamen we dit geniale kunstwerk tegen. Dankzij arvensis is de oorspronkelijke artiest snel opgespoord via Facebook, hij vond het superleuk om deze foto te krijgen en hij en zijn ouders volgen nu de verbouwing op facebook.
Februari 2022 laten we 18 zonnepanelen en een 8kw warmtepomp plaatsen. We zijn dan net wel of net niet energie neutraal.
En in maart 2022 beginnen we dan met de laatste fase van de verbouwing. De keuken en woonkamer worden gestript. Na 7 weken buffelen en afzien, is het weer bewoonbaar!
Voor en tijdens:
Na:
Voor en tijdens:
En na![]()
De badkamer is af!
De derde slaapkamer is klaar:
Six. schuurt het frame van de trap kaal en zet er een nieuwe laklaag op. In juli 2022 worden de glazen wanden geplaatst. Frame van de trap en de profielen van rondom de glazen wand hebben dezelfde RAL kleur:
En dan nog de wanden op mijn kantoor:
En aan deze mega OP, mogen de eindfoto's van de woonkamer en keuken natuurlijk niet ontbreken. Menig fokker heeft hierover mee kunnen beslissen (greepjes, kleur van de keukendeurtjes, indeling van de keuken en nog te beslechten: kussentjes op de bank):
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resistance is futile.
Als Six. het mooier vond, vond ik dat ook vastquote:Op zaterdag 23 september 2023 22:12 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dat vind ik nou ook! Ik geloof dat @:flipsen zich afvroeg wat het nut hiervan is. Nou ja, het is mooi
.
Ik zal binnenkort de balken er maar eens uit hengsten.
Ik had ze nog wel willen zien op zich, maar het is ook mooi met een strakke lijn. Er komt gewoon glaswol tussen de gordingen en dan gips er tegenaan.quote:Op zaterdag 23 september 2023 23:46 schreef SV-tje het volgende:
Bekend gezicht zo met het openbreken van het plafond. Ook hier geen gordingen in het zicht, wij moesten er ook balken bij plaatsen dus zou het ook niet mooier op geworden zijn. Vind het zelf ook wel mooi zo strak gestuct zonder balken.
In alle eerlijkheid: de combinatie valt mij wel zwaarder deze keer. Naar mijn gevoel was het de vorige keer minder gehaast en minder gestress. Nu maak ik me veel meer zorgen om het budget bijvoorbeeld.quote:Op maandag 25 september 2023 23:53 schreef AnneX het volgende:
Even tussendoor: alle bewondering voor jullie planning, afwegingen, kostenberekeningen en en en Alles. En dat op zo’n korte termijn.
Daarnaast nog kind en werk. Poeh. Jullie doen het.
FTFYquote:Op maandag 25 september 2023 23:53 schreef AnneX het volgende:
Even tussendoor: alle bewondering voor jullie planning, afwegingen, kostenberekeningen en en en Alles. En dat op zo’n korte termijn.
Daarnaast nog kind en werk en FOK!. Poeh. Jullie doen het.
Je verbouwt ook heel anders, vorige keer heb je iedere keer (zelf) gedaan waar op dat moment budget voor was, dat is een totaal ander verhaal dan alles in één keer laten doen.quote:Op dinsdag 26 september 2023 07:27 schreef Seven. het volgende:
[..]
In alle eerlijkheid: de combinatie valt mij wel zwaarder deze keer. Naar mijn gevoel was het de vorige keer minder gehaast en minder gestress. Nu maak ik me veel meer zorgen om het budget bijvoorbeeld.
Houdt er rekening mee dat puin van een schoorsteen geen schoon puin is, maar apart moet worden afgevoerd! Als je dat in je schoon-puin container mikt, kan dat een dure grap worden...quote:Op maandag 25 september 2023 22:23 schreef Seven. het volgende:
Offerte voor het verwijderen van de schoorsteen op het dak, inclusief repareren nok en dichtzetten dak en afvoeren puin: 1700 + 450 voor constructie berekening = 2150 euro ex BTW. Ik vind 2600 euro wel wat gortig. Ik zal eens vragen wat de prijs is als hij onze containers kan gebruiken, en vergelijken. En we gaan advies vragen aan de constructieshop. Wij willen zelf in ieder geval het dak niet op.
Was hier geen probleem, maar kan een puntje van navragen zijnquote:Op dinsdag 26 september 2023 14:52 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
[..]
Houdt er rekening mee dat puin van een schoorsteen geen schoon puin is, maar apart moet worden afgevoerd! Als je dat in je schoon-puin container mikt, kan dat een dure grap worden...
Het gaat over een gashaard, zou dat daar ook voor gelden?quote:Op dinsdag 26 september 2023 14:52 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
[..]
Houdt er rekening mee dat puin van een schoorsteen geen schoon puin is, maar apart moet worden afgevoerd! Als je dat in je schoon-puin container mikt, kan dat een dure grap worden...
Dat is ook zo. Maar goed, nu eerst maar eens zien hoever we komen met ons budget, en kijken welke kosten we uit kunnen stellen bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 26 september 2023 13:48 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je verbouwt ook heel anders, vorige keer heb je iedere keer (zelf) gedaan waar op dat moment budget voor was, dat is een totaal ander verhaal dan alles in één keer laten doen.
ja ik denk wel 125 mm of niet?quote:Op woensdag 27 september 2023 15:48 schreef SV-tje het volgende:
Goede ervaringen met wtw in ons nieuwbouwhuis, dus hebben we hier ook toegepast, maar zorgt er wel voor dat je in bestaande bouw flinke buizen kwijt moet.
Het budget is en blijft wel een dingetje.. maar van dit huis hebben we geleerd dat we er uiteindelijk geen spijt van zullen krijgen.quote:Op woensdag 27 september 2023 19:25 schreef tux87 het volgende:
WTW zou ik doen, zeker met de mate van isoleren die jullie gaan toepassen. Het kan eventueel ook decentraal als je opziet tegen de kanalen. Maar met een systeem als uniflex van Ubbink is het goed te doen.
Triple glas krijg je meer subsidie op, dan telt ook de oppervlakte van het kozijn mee. Dus indirect ook een beetje op je kozijnen.
We zijn in ieder geval naarstig aan het raden naar Het Geluid van Q Musicquote:Op woensdag 27 september 2023 20:19 schreef pmponer het volgende:
Nee komt vast allemaal goed, maar idd budget en planning.
Het blijft een ding, toch maar meedoen aan de droomsalaris trekking
Zo, dat is echt fors! Zal vast beter in het budget vallen 😜quote:Op donderdag 28 september 2023 18:41 schreef Seven. het volgende:
Herziene offerte gehad. Dit ziet er heel wat beter uit, bijna 50% minder.
Zitten ook posten bij die we bij een ander onderbrengen (stucen, elektra). Er was een fout gemaakt in de post isoleren dus dat valt 20k goedkoper uit. En door ons besluit om bijna alles zelf te slopen en ook zelf containers te regelen, doen we een fikse besparing. Vloerisolatie en laten schilderen gaat ook niet gebeuren.quote:Op donderdag 28 september 2023 21:59 schreef Essebes het volgende:
[..]
Zo, dat is echt fors! Zal vast beter in het budget vallen 😜
Haha, precies dat ja. Dat soort bedragen overmaken vanaf m’n eigen rekening vond ik ook zo surrealistisch.quote:Op vrijdag 29 september 2023 07:38 schreef Claudia_x het volgende:
Overigens vind ik dat projectmanagement best leuk, maar dan liever van andermans geld.
Kun je dat soort doorbraakjes niet door chatgpt laten uitrekenenquote:Op vrijdag 29 september 2023 06:43 schreef Seven. het volgende:
Constructieshop update: wij hebben alleen in de offerte 1 zin vermeld over het doorbreken van 2 muren. Alleen in het geven van opdracht heb ik dat niet meegenomen (betaal je 399 per doorbraak voor). Dus Six. gaat vandaag even bellen of dat nog toegevoegd kan worden...
Zucht, lekker handig.
Tsja, dat zijn dan van die dingetjes die weer net extra tijd en energie kosten. Balen maar part of the job. Hopelijk kunnen ze snel aanpassen.quote:Op vrijdag 29 september 2023 06:43 schreef Seven. het volgende:
Constructieshop update: wij hebben alleen in de offerte 1 zin vermeld over het doorbreken van 2 muren. Alleen in het geven van opdracht heb ik dat niet meegenomen (betaal je 399 per doorbraak voor). Dus Six. gaat vandaag even bellen of dat nog toegevoegd kan worden...
Zucht, lekker handig.
We breken 2 muren door. De nieuwe achtergevel (dus als de bijkeuken eraf is, de muur vanuit de keuken moet een opening van ongeveer 140cm worden, is nu iets van 1 meter). En de doorgang keuken naar woonkamer moet gewoon een eind naar rechts opschuiven.quote:Op vrijdag 29 september 2023 17:11 schreef pmponer het volgende:
[..]
Kun je dat soort doorbraakjes niet door chatgpt laten uitrekenen
Waarvoor zijn die doorbraken bedoeld? Voor een deur?
Ja, het is een flinke kluif. Ik krijg er op zich wel energie van, maar de combinatie met mijn werk valt wel tegen. Vandaag na een lange werkweek ben ik wel gaar maar dan moet je toch nog de voorlopige aanslag regelen om maandelijks HRA terug te krijgen.quote:Op vrijdag 29 september 2023 07:38 schreef Claudia_x het volgende:
Flink geregel, hè? Dat viel mij zo tegen aan laten verbouwen. Je denkt dat je iets uitbesteedt, maar je krijgt er een grote projectmanagementklus voor terug.
Overigens vind ik dat projectmanagement best leuk, maar dan liever van andermans geld.
Hehe, ja.. stom, ik had daar op moeten letten maar onder druk laat je wel eens een balletje vallen.quote:Op vrijdag 29 september 2023 18:00 schreef _mido het volgende:
[..]
Tsja, dat zijn dan van die dingetjes die weer net extra tijd en energie kosten. Balen maar part of the job. Hopelijk kunnen ze snel aanpassen.
Ik volg jullie topic overigens met een mix van jaloezie en huiver. Jaloezie omdat het gewoon héél erg leuk is om dingen te verzinnen en daadwerkelijk te verwezenlijken. Huiver omdat het een enorme klus is naast werk en gezinsleven en ook nog eens met nét iets meer wensen dan het budget eigenlijk toelaat...
Dat klinkt heel verstandig.quote:Op vrijdag 29 september 2023 21:40 schreef Seven. het volgende:
Budget update: het huis krijgen we wel af, maar daar hebben we eigenlijk al een flink deel van die extra overwaarde wel voor nodig. We vragen ons nu wel af of we wel direct door moeten zetten met de aanbouw.
We gaan het zien, op zijn minst gaan we hier uitgebreid de tijd voor nemen om de kosten in kaart te brengen en afwachten hoe de kosten voor het huis zich ontwikkelen. Het zou mooi zijn om in 1x door te pakken, maar het is niet alleen 50k voor de uitbouw zelf. Het is ook de 10k voor isoleren, 10k badkamer plaatsen, 7k voor de vloerverwarming, 5 k sanitair, 5k ramen, 3k bijkeuken en nog eens 4k vloeren.
Al met al is nu duidelijk dat we de aanbouw echt niet binnen ons budget er volledig bij kunnen pakken. Dat hoeft op zich ook niet.
Maar ee kunnen niet riskeren dat we eindigen met een huis dat half af is, en een aanbouw die niet eens waterdicht is. Dus het is gewoon veel verstandiger om nu wel alle voorbereidingen te treffen (tekeningen om kosten voor de aanbouw correct in kaart te brengen bijvoorbeeld), maar nog geen opdracht te geven tot we aan het eind van de e verbouwing het huis komen. Als er dan nog voldoende overblijft om een casco aanbouw neer te zetten (waterdicht met nieuwe kozijnen), dan kunnen we wel door en rustig aan zelf dingen oppakken en derden laten komen. En dan duurt het ff maar dat is geen ramp.
We kunnen best een tijdje behelpen.
Het is leuk en bevredigend en het is zwaar en stressvol. Let op jezelf.quote:Op vrijdag 29 september 2023 21:24 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ja, het is een flinke kluif. Ik krijg er op zich wel energie van, maar de combinatie met mijn werk valt wel tegen. Vandaag na een lange werkweek ben ik wel gaar maar dan moet je toch nog de voorlopige aanslag regelen om maandelijks HRA terug te krijgen.
Six. houdt thuis de boel op de rit, gelukkig.
Lekker bezig, mooi hekwerk. Zet je die palen gelijk de grond in?quote:Op zaterdag 30 september 2023 16:37 schreef Seven. het volgende:
Het slopen gaat rustig verder. De schouw is bijna helemaal weg.
[ link | afbeelding ]
En ik ben begonnen met het slopen van de gipsplaten op de overloop.
[ link | afbeelding ]
Six. heeft ons gaasmattenhek gezet. Hier gaan rietmatten tegenaan (bedankt voor de tip @:doedezemaar) en daarna laten we er klimop en wilde wingerd tegenaan groeien. Klimop ga ik trouwens niet kopen, er staat nog best wel wat in de tuin en die ga ik gewoon verplaatsen. Door de rietmatten hoeft het pas over een jaar of 5-10 dicht te zitten.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Yes, gewoon met snelbeton. Aannemer kan eind volgende week beginnen, als we klaar zijn met slopen. Ik denk alleen niet dat we dan al klaar zijnquote:Op zaterdag 30 september 2023 17:20 schreef Managarm het volgende:
[..]
Lekker bezig, mooi hekwerk. Zet je die palen gelijk de grond in?
Blij dat de offerte nu wel beter was, scheelt een hoop kopzorgen.
Ik ga ook decentrale units in mijn huis plaatsen, ik heb ze besteld bij een Italiaans bedrijf: https://www.ambientika.eu/quote:Op maandag 2 oktober 2023 23:55 schreef Seven. het volgende:
We hebben een knoop doorgehakt om voor decentrale WTW units te gaan. We hebben al ventilatiegaten in de gevels die zich daar prima voor lenen en Six. kan dit gewoon zelf. Weer een paar duizend euro van de offerte geschraapt
In ons geval hebben we eerst triple glas uitgerekend met allerlei ventilatieroosters: 22,5kquote:Op dinsdag 3 oktober 2023 00:40 schreef AnneX het volgende:
Af en toe lees ik over je wens voor triple glas.
Precieze getallen weet ik niet meer. Dit Voorjaar rekende de glaszetter ons voor dat de prijs van triple glas niet opwoog tegen het % comfort verbetering t.o.v. hr++
In onze situatie dan.
Gaan we bekijkenquote:Op dinsdag 3 oktober 2023 09:35 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ik ga ook decentrale units in mijn huis plaatsen, ik heb ze besteld bij een Italiaans bedrijf: https://www.ambientika.eu/
Deze kan je met de afstandsbediening aan elkaar koppelen.
We willen er graag vier en dan zou het helemaal te gek zijn als die ook nog te koppelen zijn met onze smart home voorzieningen (momenteel google home, ik overweeg een andere oplossing). Six. is van de ventilatie en de maten trouwens, dus wat hij precies uitgezocht is hoor ik wel op weg naar de uitbouwboer straks.quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 12:37 schreef _mido het volgende:
Decentrale WTW-units zouden in mijn jaren-60 huis ook interessant kunnen wezen maar volgens mij zijn die krengen hartstikke duur. Hoeveel denken jullie dat je er gaat installeren? Is er sowieso iemand die daadwerkelijk ervaring heeft hiermee?
Ik heb een goedkopere in onze tijdelijke woonruimte en die hoor je goed vanaf stand 2 (5 standen).quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 13:29 schreef Seven. het volgende:
Dit wordt nog een leuk uitzoekklusje, er is veel te krijgen en er zijn veel verschillende prijscategorieën. Ik denk dat wij de verschillende WTW's boven en beneden wel met elkaar willen koppelen. Een WiFi koppeling zou wel goed zijn. Verder lees ik e.e.a. over geluid, dus je wil uiteraard zo stil mogelijk. Voor mij is het uiterlijk ook wel een dingetje. De binnenunit mag niet al te groot zijn. Verder hebben die units een maximale capaciteit dus je moet weten hoeveel m3 lucht je wil verversen.
Dit is de goedkoopste die ik kan vinden, met gewoon een drukknop (200 euro, elke 3 maanden ff filters schoonmaken met water en 1 keer per jaar stofzuigen):
https://www.isolatiemater(...)J8edrUBoC0HMQAvD_BwE
Dit is een middenmoter van 750 euro:
https://www.ventilatielan(...)1BcgHFBoC-ysQAvD_BwE
Deze kost zo'n 1750 euro, wel met veel meer opties: De Air 70 Plus variant biedt extra aansluitmogelijkheden voor een CO2-sensor, vochtsensor, eBus, Modbus, draadloze bediening, RJ voor de 4-standenschakelaar en Brink Home. Alleen je betaalt wel extra voor al die opties:
https://intovent.nl/produ(...)PjyLJnhoCOmMQAvD_BwE
En op Tweakers een oude thread: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1655484
Hoeveel db produceert die van jou?quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 14:43 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ik heb een goedkopere in onze tijdelijke woonruimte en die hoor je goed vanaf stand 2 (5 standen).
Een climarad is toch ook gewoon een radiator? Tenminste, ik heb er eentje gehad en dat was gewoon een radiator met een ventilatiemogelijkheid. Was erg leuk als je mierenpoeder in de tuin had, dan had je die lucht ook binnenquote:Op dinsdag 3 oktober 2023 20:44 schreef tux87 het volgende:
Als het mooi moet zijn: https://fresh-r.eu/producten
Maar ook wel duur... Climarad kun je nog weleens tweedehands vinden. Maar dat ziet er uit als een radiator
Lijkt me sowieso wel een beetje inherent aan een systeem dat lucht van buiten aanzuigt?quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 20:59 schreef Troel het volgende:
[..]
Een climarad is toch ook gewoon een radiator? Tenminste, ik heb er eentje gehad en dat was gewoon een radiator met een ventilatiemogelijkheid. Was erg leuk als je mierenpoeder in de tuin had, dan had je die lucht ook binnen
Klopt. Maar daar dacht ik niet bij na. Wel met oud en nieuw en de paasvuren, niet met mierenpoederquote:Op woensdag 4 oktober 2023 18:01 schreef Seven. het volgende:
[..]
Lijkt me sowieso wel een beetje inherent aan een systeem dat lucht van buiten aanzuigt?
Gadver, klusongelukken ....quote:Op woensdag 4 oktober 2023 22:11 schreef Seven. het volgende:
Oh, vergeten te vermelden. We zijn weer eens bij de huisartsenpost langs geweest, het was ten slotte al zeker twee jaar geleden. In de 7 jaar dat ik Six. ken, zijn we 3 keer geweest. 1 keer met slopen van de badkamer in ons huis nu (mei 2020), toen haalde hij zijn hand open aan een afgebroken tegel. We zijn ook al eens geweest na een kartbotsing om te checken of zijn ribben nou zwaar gekneusd waren, of toch gebroken.
En gisteren toch maar eens gegaan omdat Six. wel héél erg last begon te krijgen van zijn oog na het doorslijpen van verwarmingsbuizen... Dat was zondag al, maandag leek het wel mee te vallen en dinsdagochtend dacht hij dat de splinter eruit was. Maar dat was niet echt zo, dus eind van de middag was het echt niet leuk meer.
Nou ja, verdoving en vervolgens met een naald die splinter laten verwijderen gisteravond. Ook vandaag nog flinke last.![]()
Hopelijk morgen serieuze verbetering.
Wat wil je weten? Ze zaten bij ons in onze nieuwbouwwoning op zolder. Dus niet heel veel open en dicht gedaan. Maar ik vind het voordeel tov Velux die ik bij mijn ouders had dat de bediening baan de onderkant zit, dus je kunt er makkelijker bij. En het is een normale hendel ipv een grote stang aan de bovenkant. De hendel kon je bij ons in 2 standen dicht zetten. 1 echt dicht en de andere voor ventilatie of helemaal open natuurlijkquote:Op woensdag 4 oktober 2023 22:14 schreef Seven. het volgende:
Iemand ervaring met Fakro dakraampjes? Die op de WC moet vervangen worden.
En ik wil ook ff balletje opgooien bij Six. om er op de zolder boven Colin's kamer ook 1 of 2 te zetten. Het kost eigenlijk heel weinig en het maakt een wereld van verschil als we er ooit eens een slaapzolder of speelzolder van willen maken.
Wat naar.quote:Op woensdag 4 oktober 2023 22:11 schreef Seven. het volgende:
Oh, vergeten te vermelden. We zijn weer eens bij de huisartsenpost langs geweest, het was ten slotte al zeker twee jaar geleden. In de 7 jaar dat ik Six. ken, zijn we 3 keer geweest. 1 keer met slopen van de badkamer in ons huis nu (mei 2020), toen haalde hij zijn hand open aan een afgebroken tegel. We zijn ook al eens geweest na een kartbotsing om te checken of zijn ribben nou zwaar gekneusd waren, of toch gebroken.
En gisteren toch maar eens gegaan omdat Six. wel héél erg last begon te krijgen van zijn oog na het doorslijpen van verwarmingsbuizen... Dat was zondag al, maandag leek het wel mee te vallen en dinsdagochtend dacht hij dat de splinter eruit was. Maar dat was niet echt zo, dus eind van de middag was het echt niet leuk meer.
Nou ja, verdoving en vervolgens met een naald die splinter laten verwijderen gisteravond. Ook vandaag nog flinke last.![]()
Hopelijk morgen serieuze verbetering.
Neejoh, das voor mietjes.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 09:42 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat naar.Beterschap.
Veiligheidsbril?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 5 oktober 2023 12:06 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Neejoh, das voor mietjes.Heel veel mensen vergeten de gehoorbescherming, ik gebruik het altijd wanneer nodig.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat vroeg ik nog voor hij begon met de slijptol maar brildragers hoeven geen veiligheidsbril natuurlijk.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 09:42 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat naar.Beterschap.
Veiligheidsbril?
Vertel hem maar dat die gloeiend hete ijzerslijpsels die op je bril spatten ook je bril per direct afschrijven. Het brand in het glas en als het gaat roesten heb je mooie roeststrepen op je brilquote:Op donderdag 5 oktober 2023 18:59 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dat vroeg ik nog voor hij begon met de slijptol maar brildragers hoeven geen veiligheidsbril natuurlijk.
Thanks, ik zal me zo eens inlezen.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 09:41 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Wat wil je weten? Ze zaten bij ons in onze nieuwbouwwoning op zolder. Dus niet heel veel open en dicht gedaan. Maar ik vind het voordeel tov Velux die ik bij mijn ouders had dat de bediening baan de onderkant zit, dus je kunt er makkelijker bij. En het is een normale hendel ipv een grote stang aan de bovenkant. De hendel kon je bij ons in 2 standen dicht zetten. 1 echt dicht en de andere voor ventilatie of helemaal open natuurlijk
Ik hoop dat hij z'n lesje geleerd heeft. Hij knapt nu wel heel snel op gelukkig.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 22:04 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Vertel hem maar dat die gloeiend hete ijzerslijpsels die op je bril spatten ook je bril per direct afschrijven. Het brand in het glas en als het gaat roesten heb je mooie roeststrepen op je bril.
Gelukkig maar!quote:Op donderdag 5 oktober 2023 22:42 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik hoop dat hij z'n lesje geleerd heeft. Hij knapt nu wel heel snel op gelukkig.
Jemig, ik word nostalgisch van het filmpje. En er moeten nog wat verwarmingen uit dus hopelijk geen ongelukjes meer..!quote:Op donderdag 5 oktober 2023 23:25 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Gelukkig maar!
Ik heb ooit op de eerste hulp gezeten omdat ik tijdens het eten van een stuk meloen sap in m'n oog had gekregen.Ogen zijn kwetsbaar en een ongeluk zit in een klein hoekje.
We gaan het morgen zienquote:Op vrijdag 6 oktober 2023 20:26 schreef flipsen het volgende:
Klimt Colin niet eenvoudig over die hekjes heen?
De kleur voor buiten is met name ingegeven door de kleur van de bakstenen, dorpelstenen en dakpannen. Alleen met veilig crème wit, clashen we niet met het donkerbruin en beige. Als we geen donkerbruine dakpannen en dorpelstenen hadden, dan was ik nooit voor wit gegaan. Maar uiteindelijk is wit ook geen offensive kleur of zo, ik ben er alleen klaar mee.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 21:56 schreef SQ het volgende:
Waarom zou je binnen nét iets anders nemen dan buiten? Ik vind het persoonlijk alleen mooi als buiten en binnen hetzelfde zijn
Oeh, da's een goeie! De zon staat de hele middag pal op de zijgevel links. Dus het zonlicht zou dan rechtstreeks op de rechtermuur vallen door het zijraam. Ik denk dus dat we schermtechnisch de bank het best rechts zetten en het scherm op de linkermuur hangen.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 06:39 schreef arvensis het volgende:
Krijg je niet teveel tegenlicht als je je tv/beamer links plaatst?
Geen tv/beamer kan ook natuurlijk. Dan rechtermuur.
Ik vind dit een no-brainer: neem binnen hetzelfde en zorg op andere manieren voor een interessant huis.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 21:12 schreef Seven. het volgende:
We zullen op korte termijn een knoop door moeten hakken over de ral kleur van de kozijnen. Buiten wordt RAL9001 (crème wit). Het alternatief is RAL9010 en we zijn het er over eens dat we geen witwit willen. Crème is zachter en wat donkerder dus die keuze staat wel vast.
Maar ja, de binnenkant blijft wel een dingetje. Six. wil gewoon wit. Ik wil liefst mijn RAL kleurtje (beige grijs 1019), maar ik sta open voor zo'n beetje alles (alleen liever geen wit). Aan de andere kant besparen we wel een paar 100 euro als we binnen ook voor RAL9001 kiezen. En je kunt er wel alle kanten mee op verder. Ik vind het alleen zo veilig en voorspelbaar. Maar OK, aluminium kozijnen schilder je niet over een paar jaar over als je genoeg hebt van je licht afwijkende kleurtje.
RAL9001 is een standaard RAL kleur dus we besparen ook bijna 1000 euro op de hele bestelling. Dus het begint wel die kant op te gaan.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 08:02 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind dit een no-brainer: neem binnen hetzelfde en zorg op andere manieren voor een interessant huis.
Als je echt iets geks wilt doen, kun je plinten (en deurkozijnen) een andere kleur geven, bijvoorbeeld antraciet:quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 08:42 schreef Seven. het volgende:
[..]
RAL9001 is een standaard RAL kleur dus we besparen ook bijna 1000 euro op de hele bestelling. Dus het begint wel die kant op te gaan.
Net Six. afgestemd dat we dan wel beetje gaan knallen met andere dingen. Misschien maar eens op zoek naar opvallende kussentjes of zo.
Yessss, toffe plinten en de muurkleur komt wel in de buurt van mijn RAL kleurtje. Nog een abrikooskleur muur erbij en wat hele eigen frutsels en dan zijn we er!quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 08:44 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Als je echt iets geks wilt doen, kun je plinten (en deurkozijnen) een andere kleur geven, bijvoorbeeld antraciet:
[ afbeelding ]
Ik vind dit sowieso wel een @:seven. plaatje.
Of gewoon alles roze.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 08:55 schreef Seven. het volgende:
[..]
Yessss, toffe plinten en de muurkleur komt wel in de buurt van mijn RAL kleurtje. Nog een abrikooskleur muur erbij en wat hele eigen frutsels en dan zijn we er!
Bij een Brit hoeft dat niet. Elk interieur omarmt een Britse korthaarquote:Op zaterdag 7 oktober 2023 08:55 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Of gewoon alles roze.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De poes lijkt er wat van te schrikken.
[ afbeelding ]
Wel slim om de kleur van je kat af te stemmen op het interieur.
Love it!quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 08:55 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Of gewoon alles roze.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De poes lijkt er wat van te schrikken.
[ afbeelding ]
Wel slim om de kleur van je kat af te stemmen op het interieur.
Ahhh, een Britquote:Op zaterdag 7 oktober 2023 09:36 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Bij een Brit hoeft dat niet. Elk interieur omarmt een Britse korthaar.
quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 10:38 schreef Seven. het volgende:
Ik mag geen katten van Six. En geen roze.
quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 10:38 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ja maar .....quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 10:38 schreef Seven. het volgende:
Ik zal morgen of overmorgen maar eens m'n kleurenwaaier meenemen die kant op dan. Maar we vinden allebei crème het mooist.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 11:01 schreef Candaasje het volgende:
RAL 9010 is geen wit-wit hè, dat is RAL9016 . (Ik heb beide, en het verschil is best groot.)
We hebben voor buiten 9010 gekozen, in ons vorige huis hadden we 9001 (en dat zat er hier ook nog op) en dat werd na een tijdje wel echt viezig geel.
Voor binnen hebben we wel gekozen voor een andere, iets grijzere tint. Was een tip van de schilder om contrast te vormen met de witte muren. Maar bij een wat modernere inrichting/kozijnen is dat wellicht niet echt passend.
Of zo'n typische Flexa naam. Touch of blush, of Nude fruit of zo.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 19:10 schreef Claudia_x het volgende:
Tip: noemt het geen roze maar terracotta of zo en dan mag het wel.
Precies.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 19:22 schreef Seven. het volgende:
[..]
Of zo'n typische Flexa naam. Touch of blush, of Nude fruit of zo.
Wij hebben al het houtwerk beneden binnen Ral 9001 laten schilderen en ik heb daar heel erg spijt van. Boven heb ik wel al een deel van het houtwerk in 9010 geschilderd en je ziet de ruimtes gewoon de 21e eeuw in wandelen. Ze lijken er ook groter door.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 21:12 schreef Seven. het volgende:
We zullen op korte termijn een knoop door moeten hakken over de ral kleur van de kozijnen. Buiten wordt RAL9001 (crème wit). Het alternatief is RAL9010 en we zijn het er over eens dat we geen witwit willen. Crème is zachter en wat donkerder dus die keuze staat wel vast.
Maar ja, de binnenkant blijft wel een dingetje. Six. wil gewoon wit. Ik wil liefst mijn RAL kleurtje (beige grijs 1019), maar ik sta open voor zo'n beetje alles (alleen liever geen wit). Aan de andere kant besparen we wel een paar 100 euro als we binnen ook voor RAL9001 kiezen. En je kunt er wel alle kanten mee op verder. Ik vind het alleen zo veilig en voorspelbaar. Maar OK, aluminium kozijnen schilder je niet over een paar jaar over als je genoeg hebt van je licht afwijkende kleurtje.
quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 19:43 schreef Burdie het volgende:
[..]
Wij hebben al het houtwerk beneden binnen Ral 9001 laten schilderen en ik heb daar heel erg spijt van. Boven heb ik wel al een deel van het houtwerk in 9010 geschilderd en je ziet de ruimtes gewoon de 21e eeuw in wandelen. Ze lijken er ook groter door.
Sorryquote:
Alles hangt zo af van de woning. Ik had in mijn vorige kamer wit, en dat was helemaal prima. Ik had in mijn huidige kamer/huis ook alles wit geverfd, maar zodra het erop zat, wist ik: foute boel. Zo kil, zo koud. Het klopte niet. Toen ben ik met testers aan de gang gegaan. De lichte RAL van die 9001 of 9010 (ik vergeet altijd welke) was te gelig, maar verkeerswit (RAL9016) was perfect (beetje grijze ondertoon, ipv geel). Dus ik heb binnen een week mijn hele ruimte nog een keer geschilderdquote:Op vrijdag 6 oktober 2023 21:12 schreef Seven. het volgende:
Maar ja, de binnenkant blijft wel een dingetje. Six. wil gewoon wit. Ik wil liefst mijn RAL kleurtje (beige grijs 1019), maar ik sta open voor zo'n beetje alles (alleen liever geen wit ). Aan de andere kant besparen we wel een paar 100 euro als we binnen ook voor RAL9001 kiezen. En je kunt er wel alle kanten mee op verder. Ik vind het alleen zo veilig en voorspelbaar. Maar OK, aluminium kozijnen schilder je niet over een paar jaar over als je genoeg hebt van je licht afwijkende kleurtje.
Dit zijn van die dingen die je naar mijn idee gewoon tegen die tijd moet uitproberen en dan moet voelen/ervaren wat het beste staat. En eventueel alles nog een keer omgooien. Dit is zo lastig om zo te voorspellen. Het kan ook alles te maken hebben met lichtinval, of wat je een prettig uitzicht hebt. Of je het liefst met je hoofd naar links of naar rechts gedraaid zit als je naar buiten kijkt. Zoiets moet je gewoon voelen. Dat kan je niet bedenken.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 06:07 schreef Seven. het volgende:
Ik heb een interieur vraagje! En maar gelijk met poll. Op welke muur komt de bank het best tot zijn recht?
Mijn ouders zijn van de 9001 en dat vind ik zelf veel te geel. Ik vind zelf de huizen met 9010 wel mooi en fris. En dan met een zand/ecrukleur als wat warmere tegentint (voor de bewegende delen), dan sla je een brug richting de bruine dakpannen.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 11:01 schreef Candaasje het volgende:
RAL 9010 is geen wit-wit hè, dat is RAL9016 . (Ik heb beide, en het verschil is best groot.)
We hebben voor buiten 9010 gekozen, in ons vorige huis hadden we 9001 (en dat zat er hier ook nog op) en dat werd na een tijdje wel echt viezig geel.
Ik ben trouwens niet van bewegende delen in een andere kleur.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 20:22 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Mijn ouders zijn van de 9001 en dat vind ik zelf veel te geel. Ik vind zelf de huizen met 9010 wel mooi en fris. En dan met een zand/ecrukleur als wat warmere tegentint (voor de bewegende delen), dan sla je een brug richting de bruine dakpannen.
Overigens is RAL9016 ook geen wit-wit, al komt het wel een eind in de buurt. Maar zoals ik hierboven al zei: mijn huis was wit en is nu verkeerswit/RAL9016 en het maakt een wéreld van verschil. (zo bizar ook eigenlijk)
Hoe zou je het dan doen? Want ik dacht wel dat je op zoek was naar twee kleuren? Of heb ik dat verkeerd begrepen? (ik zag mokka destijds voorbij komen?)quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 20:28 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik ben trouwens niet van bewegende delen in een andere kleur.
Ja, mokka vind ik prachtig maar krijg ik er niet door bij Six. Maar eigenlijk hebben we maar heel weinig ramen met bewegende delen ook, en dat wordt allemaal in dezelfde RAL kleur geleverd.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 20:29 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Hoe zou je het dan doen? Want ik dacht wel dat je op zoek was naar twee kleuren? Of heb ik dat verkeerd begrepen? (ik zag mokka destijds voorbij komen?)
Wacht even, wat is nou de lichtere en de donkerdere van de twee?quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 21:24 schreef SV-tje het volgende:
Wij hadden in het vorige huis ook 9001 vanuit de bouw en vonden het wel geel. Nu 9010 en dat is crème, onze witte stopcontacten steken er echt tegen af. Dus ik zou 9001 en 9010 nog even goed naast elkaar bekijken.
quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 21:30 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Wacht even, wat is nou de lichtere en de donkerdere van de twee?
9001 is toch de donkerdere? En 9010 de lichte?
Maar zelfs tegenover die 9010 steken jullie witte stopcontacten nog af? Dan zou het bij 9001 toch nog veel erger zijn?
Exact, daarom zou ik eerder gaan voor 9010 dan 9001 als je crème wiltquote:Op zaterdag 7 oktober 2023 21:30 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Wacht even, wat is nou de lichtere en de donkerdere van de twee?
9001 is toch de donkerdere? En 9010 de lichte?
Maar zelfs tegenover die 9010 steken jullie witte stopcontacten nog af? Dan zou het bij 9001 toch nog veel erger zijn?
Oké, dan begreep ik je verkeerdquote:Op zaterdag 7 oktober 2023 21:37 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Exact, daarom zou ik eerder gaan voor 9010 dan 9001 als je crème wilt
#teamClaudia_xquote:Op zaterdag 7 oktober 2023 08:02 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind dit een no-brainer: neem binnen hetzelfde en zorg op andere manieren voor een interessant huis.
Het heel worden in een donkere ruimte heeft niets te maken met de kleur maar met de verkleuring van terpentine basis verf zonder licht.quote:Op zondag 8 oktober 2023 00:32 schreef yinu het volgende:
[..]
#teamClaudia_x
En ik ben ook van team 9001 = te oubollig. In mijn visie is 9010 ook vrij gelig en een beetje een ‘vuile’ wit. Dat hoeft niet verkeerd te zijn wat mij betreft, zeker in buitenschilderwerk in combinatie met bruine baksteen. Te wit geeft dan zo’n scherp contrast waardoor het een beetje goedkoop oogt zeg maar. Zoals oude kunststof kozijnen. 9010 is wel een beetje klassiek oud-Hollands. Combineert goed met grachtengroen en donkerblauw. 9001 kan ik zo’n context ook wel werken maar dat vind ik qua uitstraling het beste passen bij huizen van wat verder voor 1900.
9016 is aardig fris/modern wit. En het vergeelt veel minder snel dan 9010, dat wordt nogal snel gelig na verloop van tijd in donkerdere ruimtes. Vraag me niet waarom.
Ik ben ook altijd fan van Histor Gelukzalig (). Dat is minder grijzig dan 9016, en minder geel dan 9010. Voor muren is die bij mij wel favoriet. Hangt wel heel erg van de lichtinval af zoals bij elke kleur.
Mijn ralkleuren waaier is het met jou eens.quote:Op zondag 8 oktober 2023 09:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het zou me niets verbazen als het 9016 is.
En die kleur noemen we "roestige rover" natuurlijk.quote:Op zondag 8 oktober 2023 09:37 schreef Seven. het volgende:
Als het 9010 wordt, dan ga ik op z'n minst voor een opvallend plafond.
[ afbeelding ]
Oh is dat het? Interessant. Ik dacht alleen dat het nieuwe verf was dus zonder terpentine. Kan dat ook?quote:Op zondag 8 oktober 2023 09:28 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Het heel worden in een donkere ruimte heeft niets te maken met de kleur maar met de verkleuring van terpentine basis verf zonder licht.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Beide opties zijn later ook te gebruiken als berging. Enig nadeel: het hoekelement van de bank kan er dan mogelijk niet meer voor staan. Dus nog ff een keer floorplanneren.
Lijkt me een heel mooi project voor Six. om op los te gaan. Lade er half onder schuiven om de bende weer op te ruimen enzo. Moeten we alleen een Colin proof afwerking regelen. Waarschijnlijk een werkblad dat in ieder geval makkelijk te verwijderen is.
En ik denk ook dat dit dan het wow factor element kan worden. Ik word erg onrustig van het idee dat we een doorsnee woonkamer gaan krijgen die niks authentieks heeft, dus dan kom ik steeds met radicale ideeën zoals een niet-neutrale kozijnkleur. Dan is dit wel zo'n dingetje waar we iets moois maken van een bestaand element (en dan helemaal mooi dat het een element is waar ik eigenlijk helemaal niks mee heb). En dat wordt dan de basis voor de rest.
Wel even goed nadenken over het hout dat we gaan gebruiken, houtlook vloer, rode houtkleur van het dressoir, noten kleur van de tafel en de wandplanken. Dus er kan niet nóg een kleur bij.
[ Bericht 6% gewijzigd door Seven. op 08-10-2023 13:58:01 ]Resistance is futile.
Je kunt altijd een trend beginnen natuurlijk!quote:Op zondag 8 oktober 2023 09:23 schreef Seven. het volgende:
Als we er een poll op los zouden laten, dan weet ik wel welke ral kleur wint.
Zijn we ondertussen niet bijna zo ver dat 9001 weer helemaal trending wordt?
Ik vond mezelf al hevig trendy met RAL 1019quote:Op zondag 8 oktober 2023 10:23 schreef yinu het volgende:
[..]
Je kunt altijd een trend beginnen natuurlijk!
Helaas hebben we niet echt de diepte om Six. z'n luie stoel er goed in kwijt te kunnen zonder proppen, de hocker zou dan sowieso nog een eind de kamer in komen. Op zich.. dat hoeft niet storend te zijn maar een mooi uitzicht hebben we (voorlopig) ook niet en je zit daar wel in de spotlight voor inkijk naar binnen, terwijl je zelf niet naar buiten kijkt.quote:Op zondag 8 oktober 2023 11:01 schreef manny het volgende:
Erkers zijn inderdaad rare hoekjes. Worden al snel een opbergplaats voor speelgoed en andere meuk. Maar: als beetje leuk uitzicht / goed licht kan het een fijne plek zijn voor een goede stoel en als je dan goede diepe vensterbanken hebt kun je daar je voeten op kwijt en uiteraard een koffie of een biertje.
Er moeten kussens inquote:Op zondag 8 oktober 2023 11:01 schreef manny het volgende:
Erkers zijn inderdaad rare hoekjes. Worden al snel een opbergplaats voor speelgoed en andere meuk. Maar: als beetje leuk uitzicht / goed licht kan het een fijne plek zijn voor een goede stoel en als je dan goede diepe vensterbanken hebt kun je daar je voeten op kwijt en uiteraard een koffie of een biertje.
Daarbij heb ik het nog nooit gezienquote:Op zondag 8 oktober 2023 10:21 schreef yinu het volgende:
[..]
Oh is dat het? Interessant. Ik dacht alleen dat het nieuwe verf was dus zonder terpentine. Kan dat ook?
Er komt vloerverwarmingquote:Op zondag 8 oktober 2023 13:39 schreef Burdie het volgende:
Gaan de radiatoren weg uit de erker? Want anders zou ik daar geen plank boven maken.
Evt zou je een modulaire bank kunnen zoeken waarvan je een los deel in de erker kunt zetten.
Overigens blijft dit topic bij mij steeds hangen sinds de erker foto's.
Ik kende die term nog niet, maar wel hele toffe features vind ik dat. Anyway, plafond en plank uit hetzelfde hout zal wel zo'n soort effect geven, misschien nog een lijst op de muur aan de buitenkant om de eenheid te creëren.quote:Op zondag 8 oktober 2023 14:28 schreef Leandra het volgende:
Ik denk dat je 2de plaatje in de spoiler een bloemkozijn is, maar dat hoeft voor het idee an sich niets uit te maken natuurlijk.
Superleuk! Six. kan dat zelf wel.quote:Op zondag 8 oktober 2023 14:47 schreef MeisPluis het volgende:
Wij hebben zo’n erker (wel een jaren ‘30 huis) en hebben er een bank op maat in laten maken. Die sluit dus aan alle kanten aan. Kussens erop (op maat en laten stofferen). Vensterbank erbij voor plantjes. Heerlijk hoekje om te lezen. Bij ons zitten er kleppen onder de kussens aan de bovenkant, maar je zou ook lades aan de voorkant kunnen maken?
Als je heel handig bent kun je dat misschien zelf.
Zoiets (een van de eerste hits op Google maar voor het idee): https://www.houtbewerkingrido.nl/erkerbanken/
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 8 oktober 2023 16:55 schreef Puala het volgende:
Ik had er van vurenhouten balken een grote vensterbank van gemaakt, 2 kastjes er onder en nog 2 gekocht om het "ooit" helemaal netjes dicht en praktisch te maken. Misschien inspiratie
Tof! En jouw erker lijkt ook op die van ons.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resistance is futile.
Dit is 2 huizen geledenquote:Op zondag 8 oktober 2023 17:02 schreef Seven. het volgende:
[..]
Tof! En jouw erker lijkt ook op die van ons.
quote:Op zondag 8 oktober 2023 18:20 schreef Puala het volgende:
Lekkere update! En metalen kozijnen zou een no brainer moeten zijn, die moeten dr natuurlijk uit![]()
Waarom maken jullie zo veel werk van t glad krijgen van die muur? Dat kan een stukadoor ook toch?Je hebt gelijk, weggehaaldSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
En het glad maken van de muur: die steekt 2cm uit dus vermoedelijk wordt het een dure stuc klus als we het verschil op moeten vangen met een enorm dikke stuclaag.Resistance is futile.
Ah dat kan ik uit de wereld helpen, stuc gaat per m2 en niet per zak gipsquote:Op zondag 8 oktober 2023 18:39 schreef Seven. het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, weggehaald![]()
En het glad maken van de muur: die steekt 2cm uit dus vermoedelijk wordt het een dure stuc klus als we het verschil op moeten vangen met een enorm dikke stuclaag.
Welke kleur zou jij voorstellen als het niet wit hoefde te worden?quote:Op zondag 8 oktober 2023 19:58 schreef archito het volgende:
Binnen RAL9001 is echt veel te geel. Waar buiten 9001 wel warm over kan komen en 9010 een beetje koel is dat binnen veel steviger.
Wij hebben binnen 9016 op de muren en buiten 9001 op de kozijnen. Bij kunststof is wit wel wat goedkopig. Maar als het wit moet worden en buiten hetzelfde als binnen zou ik voor 9010 gaan.
Wit is wel het meest tijdloos. Voor binnen vind ik een lichte warme grijs ook mooi. Of (donker) champagne, past goed bij de baksteen.quote:Op zondag 8 oktober 2023 20:23 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Welke kleur zou jij voorstellen als het niet wit hoefde te worden?
Je bedoelt.. RAL1019?quote:Op zondag 8 oktober 2023 20:28 schreef archito het volgende:
[..]
Wit is wel het meest tijdloos. Voor binnen vind ik een lichte warme grijs ook mooi. Of (donker) champagne, past goed bij de baksteen.
Bij aluminium kozijnen zijn bepaalde kleuren erg fraai. Ik herinner me ineens dat ik in een nieuwbouwappartement heb gewoond met aluminium kozijnen die volgens mij donkerchampagnekleurig waren.quote:Op zondag 8 oktober 2023 20:28 schreef archito het volgende:
[..]
Wit is wel het meest tijdloos. Voor binnen vind ik een lichte warme grijs ook mooi. Of (donker) champagne, past goed bij de baksteen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
In mijn vorige huis waren juist de vanuit de fabriek gespoten kozijnen en deuren die nogal vergeelden, terwijl de ter plekke geverfde kozijnen met verf op waterbasis niet verkleurd.quote:Op zondag 8 oktober 2023 10:21 schreef yinu het volgende:
[..]
Oh is dat het? Interessant. Ik dacht alleen dat het nieuwe verf was dus zonder terpentine. Kan dat ook?
Natuurlijk erg afhankelijk van je interieur.quote:Op zondag 8 oktober 2023 19:58 schreef archito het volgende:
Binnen RAL9001 is echt veel te geel. Waar buiten 9001 wel warm over kan komen en 9010 een beetje koel is dat binnen veel steviger.
Wij hebben binnen 9016 op de muren en buiten 9001 op de kozijnen. Bij kunststof is wit wel wat goedkopig. Maar als het wit moet worden en buiten hetzelfde als binnen zou ik voor 9010 gaan.
Monumentgroen heb ik wel eens van gehoord maar deze is nieuw. Heb je niet gewoon crème witquote:Op maandag 9 oktober 2023 23:25 schreef Sport_Life het volgende:
Wij hebben gekozen voor 'monument kleur' staat echt mooi. Geen wit of afgeleide daarvan, maar meer richting zandsteengeel.
Mooi contrast met de witte deuren en plinten.
Nee ben de kleurcode kwijt, onze schilder kwam ermeequote:Op maandag 9 oktober 2023 23:34 schreef Seven. het volgende:
[..]
Monumentgroen heb ik wel eens van gehoord maar deze is nieuw. Heb je niet gewoon crème wit
Zoiets?quote:Op maandag 9 oktober 2023 23:38 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Nee ben de kleurcode kwijt, onze schilder kwam ermee
Mooie kleur (voor buiten).quote:Op dinsdag 10 oktober 2023 07:13 schreef SQ het volgende:
https://www.verf-plaza.nl/kleur/monumentenwit/
Precies die !quote:Op dinsdag 10 oktober 2023 07:13 schreef SQ het volgende:
Durven ze dat wit te noemen?quote:Op dinsdag 10 oktober 2023 07:13 schreef SQ het volgende:
Ah, wij noemden dat vroeger nicotinegeelquote:Op dinsdag 10 oktober 2023 11:35 schreef SQ het volgende:
[..]
Monumentenwit. Als het al 300 jaar op de muur zit krijg je dat.
Vind ik wel mooi! Wij doen een kleine zolderverbouwing en wil een contrasterende kleur op de inbouwkast. Liever wil ik iets van oudroze maar dat is gevetoodquote:Op dinsdag 10 oktober 2023 07:09 schreef Seven. het volgende:
[..]
Zoiets?
https://www.karwei.nl/ass(...)AvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Lijkt wel op RAL1019
Dat is het. Vandaag is de container afgevuld dus het sloopwerk op de 1e verdieping is wel bijna gedaan. Nog paar kleine dingetjes. Volgende sloop project is de keuken.quote:
Kamperen in eigen tuin is best leuk, alleen niet in de winter.quote:Op dinsdag 10 oktober 2023 12:46 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dat is het. Vandaag is de container afgevuld dus het sloopwerk op de 1e verdieping is wel bijna gedaan. Nog paar kleine dingetjes. Volgende sloop project is de keuken.
We moeten trouwens ook nog een tijdelijke oplossing hebben, vermoedelijk zitten we wel een week of 6 in het huis zonder keuken. Maar die knoop hakken we door als de kopers van ons huis aangeven wanneer ze over willen. Zij huren momenteel dus gisteren aangegeven dat ze er wat ons betreft half november al in kunnen. Dan is ons huis trouwens nog lang niet klaar, dus we moeten op zoek naar een vakantiehuisje (of een caravan in de tuin ploffen![]()
).
December/januari niet aan te raden, nee?quote:Op dinsdag 10 oktober 2023 13:23 schreef Managarm het volgende:
[..]
Kamperen in eigen tuin is best leuk, alleen niet in de winter.
Ik was gisteren een aflevering van Dragons Den aan het terugkijken en daar was een kerel die een bedrijfje had ontwikkeld in huurkeukens. Voor 100 euro per week komen ze een minikeukentje aansluiten.quote:Op dinsdag 10 oktober 2023 12:46 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dat is het. Vandaag is de container afgevuld dus het sloopwerk op de 1e verdieping is wel bijna gedaan. Nog paar kleine dingetjes. Volgende sloop project is de keuken.
We moeten trouwens ook nog een tijdelijke oplossing hebben, vermoedelijk zitten we wel een week of 6 in het huis zonder keuken. Maar die knoop hakken we door als de kopers van ons huis aangeven wanneer ze over willen. Zij huren momenteel dus gisteren aangegeven dat ze er wat ons betreft half november al in kunnen. Dan is ons huis trouwens nog lang niet klaar, dus we moeten op zoek naar een vakantiehuisje (of een caravan in de tuin ploffen![]()
).
100 euro per WEEK?! Ik begin ook zoiets...quote:Op dinsdag 10 oktober 2023 13:45 schreef June. het volgende:
[..]
Ik was gisteren een aflevering van Dragons Den aan het terugkijken en daar was een kerel die een bedrijfje had ontwikkeld in huurkeukens. Voor 100 euro per week komen ze een minikeukentje aansluiten.
Het is te verwarmen, maar de elektriciteitsrekening zal behoorlijk zijn. Maar wij hebben in Portugal ook in de caravan geslapen toen het vroor (alleen is het overdag hier iets warmer, 10-20 graden).quote:Op dinsdag 10 oktober 2023 13:43 schreef Seven. het volgende:
[..]
December/januari niet aan te raden, nee?
't Is goedkoper dan elke avond takeout.quote:Op dinsdag 10 oktober 2023 14:01 schreef Angelfrouk het volgende:
[..]
100 euro per WEEK?! Ik begin ook zoiets...
Voor 100 euro trek ik er wel één van marktplaats.quote:Op dinsdag 10 oktober 2023 13:45 schreef June. het volgende:
[..]
Ik was gisteren een aflevering van Dragons Den aan het terugkijken en daar was een kerel die een bedrijfje had ontwikkeld in huurkeukens. Voor 100 euro per week komen ze een minikeukentje aansluiten.
Combi magnetron en een draagbaar elektrisch kookplaatje.quote:Op dinsdag 10 oktober 2023 14:15 schreef Burdie het volgende:
[..]
't Is goedkoper dan elke avond takeout.
Ik zou een skottelbraai en een slowcooker kopen en dan kom je een heel eind.
Juist je kan ze voor minder kopen 2e hands.quote:Op dinsdag 10 oktober 2023 14:01 schreef Angelfrouk het volgende:
[..]
Ze sluiten hem voor je aan op de reeds bestaande waterafvoer oid en een gasfles zit erbij. Voor 2 weken zou ik het zo doen, geen gedoe.quote:Op dinsdag 10 oktober 2023 14:01 schreef Angelfrouk het volgende:
[..]
vraag het aan @Lucky_Strike😳quote:Op dinsdag 10 oktober 2023 14:21 schreef Seven. het volgende:
[..]
Combi magnetron en een draagbaar elektrisch kookplaatje.
Nou, dat is niet zo moeilijk. En als je gewoon zoiets koopt een die een week of 10 inzet heb je het mooi verdiend.quote:Op dinsdag 10 oktober 2023 14:32 schreef June. het volgende:
[..]
Ze sluiten hem voor je aan op de reeds bestaande waterafvoer oid en een gasfles zit erbij. Voor 2 weken zou ik het zo doen, geen gedoe.
En een airfryer.quote:Op dinsdag 10 oktober 2023 14:21 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dat is inderdaad het plan. Er zijn zelfs nog goedkopere versies. Ik zit nog na te denken over een oplossing voor de vaatwasser, dat vind ik bijna nog erger dan het ontbreken van een kookplaatquote:Op dinsdag 10 oktober 2023 14:41 schreef Angelfrouk het volgende:
[..]
Nou, dat is niet zo moeilijk. En als je gewoon zoiets koopt een die een week of 10 inzet heb je het mooi verdiend.
Zit de riolering in de buurt van je garage? Je zou ook een deel van de te slopen keuken in je garage kunnen parkeren.quote:Op dinsdag 10 oktober 2023 15:00 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dat is inderdaad het plan. Er zijn zelfs nog goedkopere versies. Ik zit nog na te denken over een oplossing voor de vaatwasser, dat vind ik bijna nog erger dan het ontbreken van een kookplaat.
Hmm, op zich.. de riolering ligt inderdaad pal voor de garage. En de garage is wel ijskoud want in principe is die nog niet geïsoleerd tegen de tijd dat wij zouden moeten verhuizen. Maar daar kunnen we misschien wel maatregelen treffen en dan tijdelijk in de garage gaan wonen. Dan moet er een garagebox bij voor meubel opslag. Toilet en douche in het huis zijn dan hopelijk al wel klaar. Zou wel fijner zijn dan een caravan. Maar minder fijn dan een vakantiehuisje. Maar 0 extra kosten. Dus ik ga straks maar eens een balletje opgooien bij Six.quote:Op dinsdag 10 oktober 2023 15:04 schreef Managarm het volgende:
[..]
Zit de riolering in de buurt van je garage? Je zou ook een deel van de te slopen keuken in je garage kunnen parkeren.
Dan heb je nog geen kookplaat, geen magnetron, geen koelkastje en geen vaatwasser. Plus je moet het zelf nog aansluiten, opbouwen en daarna weer afvoeren. Dan vind ik 200 euro voor 2 weken nog niet eens zo gek. Uiteraard kan alles goedkoper als je het zelf doet, maar soms is gemak ook fijnquote:Op dinsdag 10 oktober 2023 14:41 schreef Angelfrouk het volgende:
[..]
Nou, dat is niet zo moeilijk. En als je gewoon zoiets koopt een die een week of 10 inzet heb je het mooi verdiend.
Bob van daantech!quote:Op dinsdag 10 oktober 2023 15:00 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dat is inderdaad het plan. Er zijn zelfs nog goedkopere versies. Ik zit nog na te denken over een oplossing voor de vaatwasser, dat vind ik bijna nog erger dan het ontbreken van een kookplaat.
Tof ding, kende ik nog niet! Hehe, zou wel een relatief dure oplossing zijn voor die paar maandjes.quote:
Dat ben ik met je eens. Maar hij is draagbaar, makkelijk te vullen zonder watertoevoer. En hij kan de afvoer in een emmer hebben, zonder dat die over zal lopen. Enige wat Bob echt nodig heeft is een stopcontact, maar hij kan ook op een verlengsnoer, hij trekt niet veel.quote:Op dinsdag 10 oktober 2023 16:27 schreef Seven. het volgende:
[..]
Tof ding, kende ik nog niet! Hehe, zou wel een relatief dure oplossing zijn voor die paar maandjes.
Zo hebben wij maanden gewoond. Prima te doen, ik heb zelfs (in Corona) zo’n maaltijd van restaurant er thuis mee afgemaakt. 5 gangen foto’s staan volgens mij nog wel ergens in het topic.quote:Op dinsdag 10 oktober 2023 14:21 schreef Seven. het volgende:
[..]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Protège moi de mes désirs.
quote:Op dinsdag 10 oktober 2023 17:10 schreef arvensis het volgende:
Wij hebben ook een aantal weken een geïmproviseerde keuken gehad tijdens onze verbouwing. Tweedehands koelkast+vriezer, airfryer en elektrisch kooktoestel. Verder wegwerpservies gebruikt. De pannen wasten we af in de badkamer.![]()
Was prima te doen!Netjes hoor! Ik zet in ieder geval een airfryer op mijn sinterklaaslijstje.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resistance is futile.
Dat je die nog niet hebtquote:Op dinsdag 10 oktober 2023 17:18 schreef Seven. het volgende:
[..]
Netjes hoor! Ik zet in ieder geval een airfryer op mijn sinterklaaslijstje.
Ik heb geen inductie, ik heb een gasstel. Inductie zou kunnen in de zomer, maar in de winter zou ik dan een gasstel ernaast moeten zetten (off-grid in Portugal, wel leidingwater overigens).quote:Op dinsdag 10 oktober 2023 17:34 schreef SQ het volgende:
Tsja, dat gaat in een pannetje op de inductie toch echt sneller hoor
Tip: instant potquote:Op dinsdag 10 oktober 2023 17:18 schreef Seven. het volgende:
[..]
Netjes hoor! Ik zet in ieder geval een airfryer op mijn sinterklaaslijstje.
Ik denk dat de badkamer en toilet(ten) dan wel af zijn. Alleen de kozijnen komen pas in de week van 4 december en eigenlijk kan er pas daarna gestuct worden, buiten de badkamer (dat raam wordt rondom betegeld en de stucadoor moet sowieso de muren prepareren om opnieuw te tegelen). De vloerverwarming zit er dan wel in in het hele huis met dekvloer. Het leidingwerk voor de keuken is dan wel compleet. En de isolatie is dan ook wel klaar. Denk ikquote:Op dinsdag 10 oktober 2023 20:59 schreef Puala het volgende:
Zit je dan alleen zonder keuken? Of moet er nog meer gebeuren in de woning?
Hoe is t qua verwarming? sanitair? hoe groot is het risico dat dit nog niet af is? Hoeveel vocht gaat er in de woning zijn met het oog op @:six zn lichaam?
Als alleen volwassenen kamperen in een huis is te doen, maar met kinderen en slechte gezondheid is dat toch wat minder handig.
Een vakantiehuisje is nog steeds een optie. Maar @Managarm opperde tijdelijke keuken in de garage en toen dacht ik.. hmm, waarom niet gewoon tijdelijk bivakkeren in de garage?quote:Op dinsdag 10 oktober 2023 21:49 schreef LauriLynne het volgende:
Half november wil je de overdracht doen begrijp ik? Het is nu bijna half oktober en de aannemer moet nog gaan beginnen.
Ik ben zelf ster in te onderschatten hoeveel tijd dingen kosten, maar dan heb je half november toch niet iets waar je haalbaar kan leven? Ik bedoel er zijn volgens mij geen ruimtes die niet op de schop gaan. En hartje zomer met goed weer kan je grotendeels buiten leven, maar daarvoor is half november nou niet de beste tijd. En als volwassenen kan je iets meer consessies doen, maar jullie hebben een kleuter rondlopen. Het lijkt mij een ambitieus plan, maar ik hoop dat voor jullie dat ik ongelijk heb.
Het blad is ingezet met tegeltjes dus die gaat sowieso niet overleven. En er moet qua leidingwerk veel gebeuren dus sowieso moet het hele ding van z'n plek. En het is ook een smerige smoezelige keuken.quote:Op dinsdag 10 oktober 2023 23:12 schreef tux87 het volgende:
Kun je het oude keukenblok niet deels als noodkeuken inzetten? Pak een plaat, schroef er een paar ribben onder en zwenkwielen. Daar zet je een paar kastjes op met een stuk aanrecht.
Kookplaat erbij, kan op een fase 230v. Gardena koppeling aan de kraan en flexibele slang voor de afvoer. Laat het eens 100¤ aan materiaal kosten.
Zelf ook zo gedaan.. Toen ook nog een losse vaatwasser van Marktplaats gehaald.
Ja, beetje afhankelijk van hoe lang e.e.a. nodig is. We zaten ook al te denken om een deur te hergebruiken als aanrechtblad bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 11 oktober 2023 07:22 schreef Scorpie het volgende:
Tijdelijke keuken zet je zo in elkaar. Plaat MDF en 2 of 3 keukenkastjes van marktplaats en je komt een heel eind.
[ Bericht 6% gewijzigd door Sport_Life op 11-10-2023 14:40:14 ]
helemaal mee eens. en bovendien: zo werkt het met het huren van dingen die je even tijdelijk hard nodig hebt: je betaalt er voor; en hebt geen gezeik.quote:Op dinsdag 10 oktober 2023 15:27 schreef June. het volgende:
[..]
Dan heb je nog geen kookplaat, geen magnetron, geen koelkastje en geen vaatwasser. Plus je moet het zelf nog aansluiten, opbouwen en daarna weer afvoeren. Dan vind ik 200 euro voor 2 weken nog niet eens zo gek. Uiteraard kan alles goedkoper als je het zelf doet, maar soms is gemak ook fijn
quote:Op woensdag 11 oktober 2023 09:04 schreef Sport_Life het volgende:
Hier zoals beloofd "monumentwit"
En nee er wordt niet gerookt in huis - buiten huis ook niet trouwensIk krijg een not found melding.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Naast superhandig voor allerlei gerechten, ook heel fijn om eieren in te koken (stomen). Geen omkijken naarquote:
Je moet de link even kopiëren en in een nieuw scherm openen, dan werkt hij.quote:
This Tweakers page cannot be found, schijnbaar :squote:Op woensdag 11 oktober 2023 14:40 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Je moet de link even kopiëren en in een nieuw scherm openen, dan werkt hij.
Tweakers houdt niet zo van Fok
quote:Op woensdag 11 oktober 2023 15:07 schreef Sport_Life het volgende:
Zo danMooie kleur wit op de muurSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Die plant en die plantenbak zijn dan wel weer echt aan vervanging toe. Dat kan echt niet hierbijOh how you'd have a happy life, if you did the things you like
Zo danZit het monumentenwit op de muur of op het houtwerk?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zo danMooie kleur hoor, en idd plant lijkt wel een beetje aan dwerggroei te lijden door de proporties van de nis. Maar je plannen met de nis klinken erg tof.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resistance is futile.
quote:Op woensdag 11 oktober 2023 16:28 schreef AnneX het volgende:
Verfkleuren:Ja, en normaal vind ik de kleur van het jaar echt supertof maar Californian Mauve is niet echt aan mij besteed. Sowieso, lilaSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.. Taupe daarentegen
.
Donker plafond zit ik ook al regelmatig te checken op pinterest dus ik denk dat ik met de trends van het moment wel uit de voeten kan.Resistance is futile.
Het js je vergevenquote:Op woensdag 11 oktober 2023 15:20 schreef Sport_Life het volgende:
Was al bang voor commentaar op die plant, die staat daar tijdelijk, er komen plankjes. Wil een grote eiken houten plank kopen en die zelf op maat zagen (in de speelkamer hebben we ook 2x zo'n nis), maar nog niet aan toegekomen.
quote:Op woensdag 11 oktober 2023 16:28 schreef AnneX het volgende:
Verfkleuren:Die kleur is echt zwaar meh. Kapot genuanceerd en te compromis-achtig, saai.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb net een paar muren volgekwatst met Histor Enchanting Eggplant en ik kan je zeggen, dat is echt een vet mooie kleur![]()
Aanrader, lekker diep donker aubergine in supermatte finishOh how you'd have a happy life, if you did the things you like
Mooiquote:Op woensdag 11 oktober 2023 17:46 schreef Molo het volgende:
[..]
Die kleur is echt zwaar meh. Kapot genuanceerd en te compromis-achtig, saai.
Ik heb net een paar muren volgekwatst met Histor Enchanting Eggplant en ik kan je zeggen, dat is echt een vet mooie kleur![]()
Aanrader, lekker diep donker aubergine in supermatte finish
Yes, de nokbalk wordt gedragen door die betonnen plaat, en wordt gedragen door de draagmuur. En het balkje ernaast zou ervoor moeten zorgen dat de betonnen plaat niet kantelt. Alleen dat is nooit 100% afgemaakt, er staan in de bouwtekeningen nog wat balkjes over dwars.quote:Op woensdag 11 oktober 2023 18:44 schreef Puala het volgende:
Die nokbalk wordt inderdaad gedragen door je rookkanaal. Als je de stenen er onder weg haalt dan zweeft je nokbalk.
Kijk dr is al een oplossingquote:Op woensdag 11 oktober 2023 19:10 schreef Seven. het volgende:
[..]
Yes, de nokbalk wordt gedragen door die betonnen plaat, en wordt gedragen door de draagmuur. En het balkje ernaast zou ervoor moeten zorgen dat de betonnen plaat niet kantelt. Alleen dat is nooit 100% afgemaakt, er staan in de bouwtekeningen nog wat balkjes over dwars.
De oplossing: we gaan de betonnen plaat wat beter ondersteunen want naar ons gevoel is dat balkje wel wat flimsy. Als die ondersteuning afgedekt is, dan tikken we de schoorsteen eronder weg. Het dakdeel laten we nu voor wat het is, en verwijderen we op termijn ook zelf. Voor het isoleren en afwerken binnen heeft dat 0 gevolgen. Maar wel cruciaal dat de betonnen plaat netjes blijft zitten waar die zit ivm dragen nokbalk.
Betonnen plaat kan wel weg maar dan moet de nokbalk gedragen worden door de draagmuur eronder, dus ondersteunen en opmetselen en noem allemaal maar op.
Plus mooie besparing. 30 euro aan materialen nodig, die 1950 euro geven we liever uit aan de aanbouw.quote:
Ik zal het Six. doorgevenquote:Op woensdag 11 oktober 2023 23:14 schreef tux87 het volgende:
Die betonplaat zal eerder de neiging hebben te kantelen als je de schouw weghaalt bovendaks. Dat gewicht draagt nu af op de spouwmuur en voor een deel op het (mogelijk) ingetande kanaal eronder.
De betonplaat is veel meer een issue dan de nokbalk. Op de foto is niet goed te zien waar de volgende gording zit? Normaal rust de nok nooit in een schoorsteen vanwege brandgevaar. Gebruikelijk is dat er twee slapers zitten naar de volgende gordingen.
Ik zou kijken of je een hele degelijke houtverbinding kan maken in de nokbalk. Door middel van een liplas met een liplasanker. En dan eventueel nog aan beide kanten opdikken. Dan kan de nok gewoon dragen op de muur en kan die hele plaat ook weg. Zit alleen maar in de weg, mogelijk nog een koudebrug ook.
Ik zou er een aantal stempels onder zetten voordat je er iets aan gaat doen.quote:Op woensdag 11 oktober 2023 23:19 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik zal het Six. doorgeven. Ik ben wel van rigoureus doorpakken, maar hij moet het als uitvoerder ook zien zitten
.
Dan moet je de deur tussen keuken en hal eigenlijk wel dichtmaken om genoeg kastruimte te houden. Ik zou dat zelf waarschijnlijk doen, maar ik snap de gekozen oplossing ook wel. Open ruimtes zijn fijn, maar in zo'n huis met veel ramen heb je ook behoefte aan binnenmuren waar je bijv. kasten tegenaan kunt zetten. Ik vond het in ons eigen huis heel moeilijk om een geschikte plek te vinden voor tv en bank. Voor een flinke boekenkast hebben we nergens plek.quote:Op vrijdag 13 oktober 2023 08:58 schreef Burdie het volgende:
Is de muur tussen keuken en eetkamer dragend? Anders kan je er ook nog voor kiezen om de keuken open te maken.
Ja, die is dragend. En aangezien we dan opnieuw constructieberekeningen moeten doen, laten we het bij het huidige planquote:Op vrijdag 13 oktober 2023 08:58 schreef Burdie het volgende:
Is de muur tussen keuken en eetkamer dragend? Anders kan je er ook nog voor kiezen om de keuken open te maken.
Wij hebben eigenlijk maar 2 kasten. Dressoir en buffetkast en eigenlijk voegen die dingen functioneel weinig toe. Het zijn vooral rommelkastenquote:Op vrijdag 13 oktober 2023 09:29 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dan moet je de deur tussen keuken en hal eigenlijk wel dichtmaken om genoeg kastruimte te houden. Ik zou dat zelf waarschijnlijk doen, maar ik snap de gekozen oplossing ook wel. Open ruimtes zijn fijn, maar in zo'n huis met veel ramen heb je ook behoefte aan binnenmuren waar je bijv. kasten tegenaan kunt zetten. Ik vond het in ons eigen huis heel moeilijk om een geschikte plek te vinden voor tv en bank. Voor een flinke boekenkast hebben we nergens plek.
10-13k is een hoop geld, maar voor laten doen niet gek denk ik. Is het 1:1 vervangen of ook nog sleuven trekken en nieuwe zaken aanleggen?quote:Op vrijdag 13 oktober 2023 21:00 schreef Seven. het volgende:
We hebben 2 beamers en 1 daarvan is kapot (2e keer in 6 maanden tijd). Deze keer konden ze 'm niet repareren maar CoolBlue had zonder enig overleg een nieuwe opgestuurd maar daar ben ik dwars voor gaan liggen. Zending geweigerd en aangegeven bij klantenservice dat ik gewoon een ander product uit wil kiezen. Ik heb moeten lullen als Brugman, want een apparaat moet 3 keer gerepareerd worden voor ze dit soort dingen overwegen.
Mijn omschrijving van de situatie werd niet eens gelezen, ik heb al berichten gehad als 'ja sorry dat je pakket kwijt is, wil je een bon van 10 euro' en 'sorry, maar hij moet echt nog een keer gerepareerd worden voor we iets anders kunnen regelen'. LEES GEWOON WAT ER STAAT!
Nou ja, uiteindelijk hebben ze het goed gelezen en wordt er gekeken naar een andere oplossing. Mijn voorstel: ik wil gewoon voor het originele aankoopbedrag iets anders uitzoeken.
En zo kan het dus gebeuren dat we misschien toch wel een gewone TV krijgen. Maar ik vind zo'n TV geen mooie eyecatcher bij m'n geliefde dressoirtje. @:arvensis had al een paar jaar geleden al eens een tip gegeven over een Samsung Frame TV (mat scherm dat een schilderij laat zien als hij uit staat, met houten lijst) en daar moest ik direct aan denken. Als we iets anders uit mogen kiezen, dan wil ik dat wel graag.
Maar ja, dan moeten we daar onze stopcontacten op afstemmen...! Hopelijk snel nieuws van CoolBlue, want maandag begint de electricien met het vervangen van alle bedrading.
By the way: het hele elektra verhaal gaat zo'n 10-13k kosten. Dit viel ons enorm tegen, wij dachten zelf aan 4 of 5 duizend. Onze vonkenboer denkt max 120 uur bezig te zijn. Hij vervangt alle bedrading in het huis, de meterkast wordt vervangen en uitgebreid. Daarbij wordt wederom alles future proof gemaakt, dus aparte groep voor eventuele toekomstige elektrische auto, zonnepanelen en warmtepomp, alle natte ruimtes eigen groep, inductiekookplaat wordt meegenomen en alvast wat extra groepen voor de aanbouw.
Sleuven hoeven in de meeste gevallen niet, want daar kunnen we dan werken met de isolatie (de leidingen hoeven dan niet in de muur). Maar Six. heeft wel allerlei voorbereiding gedaan zodat de electricien minder tijd kwijt is (uithakken van inbouwdozen bijvoorbeeld). Dus op die manier hopen we het rond 10k voor elkaar te hebben. Meterkast zelf zou niet meer dan 2000 euro moeten kosten. Het is een flinke uitbreiding die we willen tov bestaande situatie. En echt alles wordt vernieuwd.quote:Op vrijdag 13 oktober 2023 21:20 schreef Puala het volgende:
[..]
10-13k is een hoop geld, maar voor laten doen niet gek denk ik. Is het 1:1 vervangen of ook nog sleuven trekken en nieuwe zaken aanleggen?
Een doosje van 100 meter draad ben je in een huis zo kwijt, je hebt meerdere kleuren nodig. Zit het schakelmateriaal bij de prijs in? En een nieuwe groepenkast is duur, mij viel t prijsverschil tov 3-4 jaar geleden echt tegen.
Die TV is 65"quote:Op zaterdag 14 oktober 2023 07:52 schreef Seven. het volgende:
@:Leandra hoe groot is jullie TV?
We doen trouwens geen stopcontact direct achter de TV maar we willen wel een loze leiding in de muur voor dat kabeltje. Die komt dan uit achter ons dressoir en daar komt dan de oneconnect box in. Ook wel fijn dat we het dressoir dan actief gaan gebruiken (we hebben op alle deurtjes kinderslot en gezet ivm Colin.
Ik heb het even aan mijn man gevraaagd die oorspronkelijk elektricien is.quote:Op zaterdag 14 oktober 2023 07:43 schreef Seven. het volgende:
Ik ben even aan het kijken naar schakelmateriaal. Hoe verhouden Gira, Jung, Schneider Electric, Busch zich tot elkaar met betrekking tot prijs en kwaliteit?
En ik overweeg zwart. Maar OK, ik vind dit zonder keuze over muurkleuren allemaal maar lastig als ik eerlijk moet zijn.
Seven mist Berker in nog in haar lijstjequote:Op zaterdag 14 oktober 2023 09:24 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Ik heb het even aan mijn man gevraaagd die oorspronkelijk elektricien is.
Gira, jung en Busch-Jäeger zijn a+ kwaliteit. Schneider electric is a kwaliteit.
Gira en Jung zijn goed in design, Busch-jaeger is goed in prijs-kwaliteit maar doen weinig met design. Schneider-electric heeft ook divers design.
Wij hebben op basis van het design en de verschillende mogelijkheden gekozen voor Schneider-electric.
Ik heb hier thuis Berker S1 schakelmateriaal, ze hebben best veel eigentijds schakelmateriaal.quote:Op zaterdag 14 oktober 2023 11:58 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Seven mist Berker in nog in haar lijstje.
Die hebben echt mooi spul qua design.
Die hebben wij hier in huis ook. Bij ons was een overweging dat het over jaren nog steeds te koop moet zijn aangezien wij ons huis in fases verbouwen. Dat lukt 10 jaar later nog steedsquote:
quote:Op zaterdag 14 oktober 2023 17:22 schreef Leandra het volgende:
Met die 3.80 afstand past er ook wel een 65" trouwensHehe. Maar nee, dat wordt te duurSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.. Voor de 55 inch moeten we al bijbetalen als we het hele aankoopbedrag mogen uitgeven bij CoolBlue
.
Resistance is futile.
Klinkt als een kloteklus. Kun je de stenen er niet weer gewoon opzetten en vastmaken?quote:Op zaterdag 14 oktober 2023 20:41 schreef Seven. het volgende:
En die cementlaag moet van het muurtje. Hmmpf.
Nou ja, binnenkort maar ff beitelen dan.
Ja, die is mooiquote:Op zaterdag 14 oktober 2023 21:05 schreef Claudia_x het volgende:
Lekker bezig geweest!
Voor de opsom: Jung LS990, want mooi.
[ afbeelding ]
Ik overweeg om ff te proberen met Six. z'n hamerboormachine. Alleen ik ben bang dat we daarmee de onderste laag ook los trillen.quote:Op zaterdag 14 oktober 2023 21:12 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Klinkt als een kloteklus. Kun je de stenen er niet weer gewoon opzetten en vastmaken?
Die nokbalk doet amper wat, die word door t dakbeschot wel omhoog gehouden.quote:Op woensdag 11 oktober 2023 19:10 schreef Seven. het volgende:
[..]
Yes, de nokbalk wordt gedragen door die betonnen plaat, en wordt gedragen door de draagmuur. En het balkje ernaast zou ervoor moeten zorgen dat de betonnen plaat niet kantelt. Alleen dat is nooit 100% afgemaakt, er staan in de bouwtekeningen nog wat balkjes over dwars.
De oplossing: we gaan de betonnen plaat wat beter ondersteunen want naar ons gevoel is dat balkje wel wat flimsy. Als die ondersteuning afgedekt is, dan tikken we de schoorsteen eronder weg. Het dakdeel laten we nu voor wat het is, en verwijderen we op termijn ook zelf. Voor het isoleren en afwerken binnen heeft dat 0 gevolgen. Maar wel cruciaal dat de betonnen plaat netjes blijft zitten waar die zit ivm dragen nokbalk.
Betonnen plaat kan wel weg maar dan moet de nokbalk gedragen worden door de draagmuur eronder, dus ondersteunen en opmetselen en noem allemaal maar op.
Hoe dun is jouw nokbalk dan?quote:Op zaterdag 14 oktober 2023 22:14 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Die nokbalk doet amper wat, die word door t dakbeschot wel omhoog gehouden.
Hier had ik m ook zweven toen ik de schoorsteen aan t verwijderen was. :p t is ook een heel dun balkje hier om die reden tov de gordingen.
Dan zou ik eerder 2-3 bussen kit kopen en ze terug plakken als de planten op de plek staan.quote:Op zaterdag 14 oktober 2023 20:41 schreef Seven. het volgende:
De kopers kunnen helaas niet voor 2 januari verhuizen. En die cementlaag moet van het muurtje. Hmmpf.
Nou ja, binnenkort maar ff beitelen dan. En vragen aan onze ouders of die kunnen bijspringen tot de overwaarde vrijkomt.
Misschien wel het overwegen waard. Geen budget om iets anders te doen, en op zich zijn het geen lelijke stenen. Alleen bang dat we dan over een paar jaar opnieuw kunnen beginnen. De onderste rij stenen staat trouwens als een huis. En dat cement is er best makkelijk afgetikt, het is alleen 11m lang.quote:Op zaterdag 14 oktober 2023 22:33 schreef Puala het volgende:
[..]
Dan zou ik eerder 2-3 bussen kit kopen en ze terug plakken als de planten op de plek staan.
Een tv zo dicht naast een raam is verre van ideaal. Dan zou ik hem omwisselen.quote:Op zaterdag 14 oktober 2023 17:04 schreef Seven. het volgende:
Oh ja! Ik heb nog even het dressoir uitgetekend met een 55 inch TV erboven (en wat gewone lijstjes). TV komt rechts te hangen omdat we dat mooier vinden en het is ook praktischer. De bank is een grote vierzits bank, dus hiermee komt de TV dan vanaf de bank gezien in het midden. Door het zijraam zie je uiteindelijk alleen de rode beukhaag (al moet ik zeggen dat dit wel al een mooie zichtlijn oplevert). En zie daar ook onze Eames stoel rechts in de hoek.
[ link | afbeelding ]
Dus ze keken al tegen cement aan en gaan nu vertellen dat je t cement er vanaf moet halen?quote:Op zondag 15 oktober 2023 07:33 schreef Seven. het volgende:
Trouwens, als ik die stenen terug moet zetten, dan moet ik van de bovenste stenen ook het cement af bikken.
Nee, ik heb dat zelf netjes gevraagd. Het zag er eigenlijk al niet echt mooi uit omdat degene die het muurtje opgebouwd heeft, nogal heeft lopen prutsen met het cement tussen de stenen. Maar het ziet er nu nog wel veel slechter uit (zie de eerste foto van het muurtje op deze pagina, het voorste hoekje was er al afgehaald en daar kun je het verschil goed zien).quote:Op zondag 15 oktober 2023 09:18 schreef Puala het volgende:
[..]
Dus ze keken al tegen cement aan en gaan nu vertellen dat je t cement er vanaf moet halen?
Dat dan weer welquote:Op zondag 15 oktober 2023 09:27 schreef arvensis het volgende:
Die stenen muur zitten op jouw erf, toch? 🙃
Daar heb je wel een goed punt, maar wij kijken zelden TVquote:Op zondag 15 oktober 2023 07:56 schreef Grotehengst het volgende:
[..]
Een tv zo dicht naast een raam is verre van ideaal. Dan zou ik hem omwisselen.
Tevens het volgende:quote:Op zondag 15 oktober 2023 09:54 schreef Seven. het volgende:
[..]
Daar heb je wel een goed punt, maar wij kijken zelden TV. Colin is meer van de tablet/youtube en we hebben een beamer omdat we alleen maar Netflixen. En momenteel is dat hooguit 2 avondjes per maand of zo. En F1 is vaak bij ons thuis met de schoonfamilie.
Alleen de grote dingen hebben we al afgetiktquote:Op zondag 15 oktober 2023 10:39 schreef manny het volgende:
[..]
Tevens het volgende:
Kreeg ooit een tip die wel is blijven hangen. Dus ik deel em, voor wat het waard is. Ik was in gesprek met een architect over een verbouwing van een huis. Halverwege gesprek zei hij: “meneer manny, hou eens even op over meubels, tv, en espressomachine”, mijn advies: doe de grote dingen, sleep je meubels en tv die je al hebt mee naar het nieuwe huis. Ga er een half jaar wonen en pas dan weet je zeker wat de fijne hoekjes zijn, waar je vaak zit, waar juist niet, en waar je eventueel een dure tv of nieuwe espressomachines neer zou willen zetten.
Nogmaals: my 2 cents, voor wat het waard is.
Specifieke stopcontacten zijn goed om te bekijken, verder in elke hoek een dubbel stopcontact en op een lange wand in het midden ook een dubbel stopcontact. Dat is nooit te veel.quote:Op zondag 15 oktober 2023 10:46 schreef Seven. het volgende:
[..]
Alleen de grote dingen hebben we al afgetikt. Dus nu is het een kwestie van bepalen waar we onze meubels neerzetten, want dat bepaalt mede waar onze stopcontacten komen.
Dus ik ben het niet helemaal eens met de architect in deze. Wat ik wel doe is nadenken over meerdere opties. Willen we ooit nog terug naar de beamer in de woonkamer? Want dan moet er een stopcontact tegen het plafond voor het scherm en boven de wandplanken voor de beamer. Verder zorgen we dat bijvoorbeeld die luie stoel in drie verschillende hoeken kan staan. Maar daar moet dan een stopcontact in de buurt zijn voor Six. zijn lader. En de bank moet ook op de muur kunnen waar het dressoir ingetekend is.
Ik zal straks ff tekening maken voor de electricien met alle stopcontacten.
Nog een tip: eerst lezen en dan pas commentaar leveren. Er is geen TV en de beamer is stuk binnen de garantie.quote:Op zondag 15 oktober 2023 10:39 schreef manny het volgende:
en tv die je al hebt mee naar het nieuwe huis.
Absoluut waar. Morgen maar eens het MT laten weten dat de klacht bij ACM ligt en bij Thuiswinkel Waarborg.quote:Op maandag 16 oktober 2023 23:05 schreef Claudia_x het volgende:
CoolBlue heeft helaas allang niet meer de goede klantenservice waar ze ooit om bekend stonden. Ze doen tegenwoordig verschrikkelijk moeilijk over van alles en nog wat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |