Waarschijnlijk bedoel je dat hun kat dood is, dat is iets anders dan shunyata. De kat was toen hij nog leefde ook al shunya.quote:Op zaterdag 23 september 2023 17:16 schreef OllieA het volgende:
De kat van de buren is al een tijd shunya. Ze zijn daar nogal verdrietig over.
Het zal hun ego zijn, dat wat te knuffelen wil hebben.
Exact waarom Goa Gil in het filmpje hierboven zegt wat hij zegt.quote:Op zaterdag 23 september 2023 17:16 schreef OllieA het volgende:
De kat van de buren is al een tijd shunya. Ze zijn daar nogal verdrietig over.
Het zal hun ego zijn, dat wat te knuffelen wil hebben.
Nee, de kat is onzichtbaar geworden.quote:Op zaterdag 23 september 2023 17:18 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Waarschijnlijk bedoel je dat hun kat dood is, dat is iets anders dan shunyata. De kat was toen hij nog leefde ook al shunya.
dat is wat jij denkt (zou je ook filosofie kunnen noemen)quote:Op zaterdag 23 september 2023 17:05 schreef Libertarisch het volgende:
Wat ik bedoel is dat meditatie je het dichtst bij de fundamentele aard van de werkelijkheid brengt.
nee dat is wederom wat jij denktquote:In tegenstelling tot filosofie (nadenken over de werkelijkheid) of fysieke wetenschap (materie in steeds kleinere stukjes opdelen om bij het fundament te komen).
We weten allemaal dat er alleen bewustzijn is
en hier is wat je ego er van maaktquote:dus objectieve wetenschap is eerder een obscuratie dan een verheldering. Het zombificeert de mensheid.
Betekent dat, dat je je bijvoorbeeld ook niet zou moeten hechten aan een partner?quote:Op zaterdag 23 september 2023 17:20 schreef Mijk het volgende:
[..]
Exact waarom Goa Gil in het filmpje hierboven zegt wat hij zegt.
"You should not attach to those things thats all.".
Dit is ook 1 van de speerpunten van het Hinduisme, non-attachment, omdat dat suffering en dus ellende met zich meebrengt. En dit komt van het oogpunt; you are born with nothing into this realm, and you will die and can't take anything with you out of this realm. Ik geloof dat zelfs de bijbel hier ook een passage over heeeft.
Zn eerste quote vind ik 100 waar.quote:Op zaterdag 23 september 2023 17:24 schreef dop het volgende:
[..]
dat is wat jij denkt (zou je ook filosofie kunnen noemen)
[..]
nee dat is wederom wat jij denkt
[..]
en hier is wat je ego er van maakt
Eigenlijk zelfs niet aan je lichaam, zo zeggen een aantal leren.quote:Op zaterdag 23 september 2023 17:26 schreef OllieA het volgende:
[..]
Betekent dat, dat je je bijvoorbeeld ook niet zou moeten hechten aan een partner?
Geloof jij in demonen?quote:Op zaterdag 23 september 2023 17:10 schreef Mijk het volgende:
[..]
Nu zit je gvd toch weer in een streak dat ik denk jezus, de man heeft kennis... wat is die vage omslag bij jou soms? Meerdere persoonlijkheden, persona's, meerdere ego's? of?
Je moet sowieso vaarwel zeggen tegen je lichaam, je naasten, je omgeving, je leven. Identificatie met je leven leidt sowieso tot doodsangst (ik wil dit en dat niet kwijt). Om angstloos te zijn is detachment dus noodzakelijk. Je bewustzijn is van belang, je leven is een tijdelijk spelletje.quote:Op zaterdag 23 september 2023 17:20 schreef Mijk het volgende:
[..]
Exact waarom Goa Gil in het filmpje hierboven zegt wat hij zegt.
"You should not attach to those things thats all.".
Dit is ook 1 van de speerpunten van het Hinduisme, non-attachment, omdat dat suffering en dus ellende met zich meebrengt. En dit komt van het oogpunt; you are born with nothing into this realm, and you will die and can't take anything with you out of this realm. Ik geloof dat zelfs de bijbel hier ook een passage over heeeft.
wetenschap is slechts een instrument.quote:Op zaterdag 23 september 2023 17:29 schreef Mijk het volgende:
[..]
De derde quote kan ik ook wel inkomen opzich, want je kunt maar 1 van de 2 polariteiten "wetenschappelijk onderzoeken". Even oversimplified; Shakti, materie, is het enige wat je wetenschappelijk kunt onderzoeken. Shiva, het bewustzijn/onderbewustzijn is even groot omdat het het andere uiterste van de polarity is. Yin/Yang. Dát is niet te onderzoeken, we kennen dus wetenschappelijk maar letterlijk de helft van wat er bestaat, en dat zal ook zo blijven ook, totdat er zoiets komt als dynamische wetenschap. Ik denk dat AI daar best ns een aardige bijdrage aan zou kunnen leveren.
Nouja, ik merk dat er nogal op gehamerd wordt overal dat "het wetenschappelijk onderbouwd moet worden alvorens iets waar is", en wat ik net zeg; er gaat maar maximaal de helft van wat er bestaat wetenschappelijk onderbouwd kunnen worden; Shakti.... Shiva, zoals het bewustzijn/onderbewustzijn, dromen en bewustzijnsstaten enzovoorts, niet.quote:Op zaterdag 23 september 2023 17:34 schreef dop het volgende:
[..]
wetenschap is slechts een instrument.
Het is geen onderdeel van het bestaan.
Ook geen enkele reden buiten het ego om daar een zombificatie of een obscuratie van te maken.
als je iets claimt is het wel leuk als je het ook kunt onderbouwen.quote:Op zaterdag 23 september 2023 17:36 schreef Mijk het volgende:
[..]
Nouja, ik merk dat er nogal op gehamerd wordt overal dat "het wetenschappelijk onderbouwd moet worden alvorens iets waar is", en wat ik net zeg; er gaat maar maximaal de helft van wat er bestaat wetenschappelijk onderbouwd kunnen worden; Shakti.... Shiva, zoals het bewustzijn/onderbewustzijn, dromen en bewustzijnsstaten enzovoorts, niet.
Dus als je dan erop staat dat álles onderbouwbaar moet zijn, dan kom je van een koude kermis terug, een Yin zonder Yang zullen we maar zeggen.
Dit begrijp ik niet helemaal? Dit gaat even over totaal wat anders, en ik heb behoorlijk wat onderbouwd wat betreft hoe de psyche en spiritualiteit werken over de topics heen waar jij ook aan deelnam. Dat dit dan afgedaan wordt als "zweverige onzin", tja kan ik inkomen, als je het niet zelf ervaren hebt, ik kom namelijk ook vanuit het Atheisme van origine, maar ik heb geleerd dat bepaalde zaken gewoon niet wetenschappelijk onderbouwbaar zijn.quote:Op zaterdag 23 september 2023 17:42 schreef dop het volgende:
[..]
als je iets claimt is het wel leuk als je het ook kunt onderbouwen.
Maar als je de iets ervaart hoef je dat niet te onderbouwen, dan is het jouw ervaring.
En als jij een mooie ervaring hebt met meditatie dan geloof ik je.
Als je daar uitgebreide claims over gaat maken die voor ons allemaal zouden gelden dan mag ik daar wel onderbouwing van verwachten.
In de wetenschap maak je niet zulke definitieve claims.quote:Op zaterdag 23 september 2023 18:08 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ik ga met een thermometer die een ondergrens van 0 graden C heeft, meten hoeveel graden iets is, want lager dan 0 kan niet want dat bestaat niet. Enkel warmer. Onder 0 is negatief, dus zweverig.
Het is niemands schuld, alleen wat meer acceptatie voor het geen wat niet bewezen is of gaat worden is wel handig. En dan krijg je "ja maar dan kun je alles wel verzinnen en bla bla en blauwe draken met 2 hoofden"... nee. Als je m'n posts hebt gevolgd, zie je dat ik best wel stevig logica nastreef, zeker wat betreft religie/spiritualiteit versus psychologie. Psychologie is de meest "wetenschappelijke" vorm die we hier tegen aan kunnen houden, hier baseer ik dan ook mn logica op, en ik kan t goed onderbouwen allemaal.quote:Op zaterdag 23 september 2023 19:47 schreef dop het volgende:
[..]
In de wetenschap maak je niet zulke definitieve claims.
Als het om bewustzijn gaat zeg je dan we weten het niet precies, of er kunnen het nog niet verklaren. Dat is iets heel anders als het bestaat niet.
Maar je kunt er natuurlijk van
maken, we kunnen het niet verklaren en dat is de schuld van de wetenschap.
Ego is de illusie van separatie, en deze zul je enkel begrijpen zodra je een complete egoloss hebt gehad, of hem doorziet.quote:Op zaterdag 23 september 2023 20:33 schreef Libertarisch het volgende:
"Separateness is an illusion", gescheidenheid is een illusie. Het is de hoeksteen van Advaita Vedanta. Dit is echt een waterdicht wereldbeeld
Mijn hoofdpijn is niet jouw hoofdpijn. Jij kunt niet weten wat ik denk. 'S nachts heb je andere dromen dan ik, enzovoorts.quote:Op zaterdag 23 september 2023 20:34 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ego is de illusie van separatie, en deze zul je enkel begrijpen zodra je een complete egoloss hebt gehad, of hem doorziet.
Dat is alsof je naar een jood gaat voor "relevante informatie/geschiedenis" over het christendom, of naar een protestant voor "relevante informatie/geschiedenis" over het katholicisme.quote:Op donderdag 2 november 2023 13:50 schreef poenhunter het volgende:
Ik wil jullie trakteren op een stukje relevante informatie/geschiedenis qua jodenhaat in islam. Dat het met de paplepel ingegoten is.
Niet meer na Religare.quote:Op maandag 25 september 2023 09:22 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Mijn hoofdpijn is niet jouw hoofdpijn. Jij kunt niet weten wat ik denk. 'S nachts heb je andere dromen dan ik, enzovoorts.
"Gescheidenheid is een illusie" klopt op een heel diep onbegrijpelijk mystiek niveau. In de praktische dagelijkse realiteit klopt het op zijn best gedeeltelijk.
Volgens mij blijft toch altijd die paradox bestaan: "verscheidenheid in eenheid, eenheid in verscheidenheid"quote:
Als er feitelijk iets niet klopt mag je best vertellen. Dat een bekeerde moslim niet de waarheid zou kunnen zeggen lijkt mij sterk. Naar mijn weten halen ze hier alles uit de koran, letter voor letter. (En ik heb heeel hard gelachen, wat een lulverhaal, en dat mensen die onzin volgen is nog erger.)quote:Op donderdag 2 november 2023 14:34 schreef Arabius het volgende:
[..]
Dat is alsof je naar een jood gaat voor "relevante informatie/geschiedenis" over het christendom, of naar een protestant voor "relevante informatie/geschiedenis" over het katholicisme.
Toen de Europeanen eeuwenlang de joden vervolgden, met als climax de holocaust, beschermde de islamitische rijken/landen de joden. Eind 15e eeuw heeft bijv. Marokko joden opgenomen vanuit Spanje die daar door de katholieken werden vervolgd. In 1940 weigerde de koning van Marokko joden uit te leveren aan Vichy Frankrijk. Toen dat geëist werd zei de koning: "Er zijn geen Joden in Marokko, alleen Marokkanen". Joden en christenen (die hier als ketters werden gezien) konden ook eeuwenlang bescherming genieten in de Ottomaanse rijk.
De haat/verraad die veel moslims nu voelen is niet zozeer voor de joden of het jodendom, maar voor de zionisten, vanwege het bezetten/annexeren van Palestina en stelselmatig vermoorden, terroriseren, verjagen, onteigenen van Palestijnen (waaronder ook Palestijnse christenen). Dat antizionistisch sentiment zie je ook bij veel joden, zoals de haredim joden, die de staat Israël niet erkennen en vinden dat het land teruggeven moet worden aan de Palestijnen.
Iets doet mij vermoeden dat je weinig tot niets hebt gelezen. In de Koran, bijbel of Tenach.quote:Op donderdag 2 november 2023 18:29 schreef poenhunter het volgende:
[..]
Als er feitelijk iets niet klopt mag je best vertellen. Dat een bekeerde moslim niet de waarheid zou kunnen zeggen lijkt mij sterk. Naar mijn weten halen ze hier alles uit de koran, letter voor letter. (En ik heb heeel hard gelachen, wat een lulverhaal, en dat mensen die onzin volgen is nog erger.)
Dat een vroom moslim 5x per dag bid met die inhoud was nieuw voor mij. Ik weer het niet meer exact maar iets in de geest van maak ons niet het hetzelfde als een jood of christen. Klinkt voor mij als indoctrinatie om alles wat anders is te verafschuwen. Wat de medemens ook ervaart. De moslim is en blijft een moslim, bitter, vol met haat, licht ontvlambaar en soms tot regelmatig gevaarlijk. Ligt niet aan de persoon maar aan het achterlijke boek
Jawel, maar je bent dan versmolten met the all, dus feitelijk 1. Zo zijn er ook meer golven op de zee toch, maarja, tis allemaal de zee. En da's dan een 1 en 2 van andere orde dan dat t ego ertussen zit zichzelf lekker te separaten.quote:Op donderdag 2 november 2023 18:11 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Volgens mij blijft toch altijd die paradox bestaan: "verscheidenheid in eenheid, eenheid in verscheidenheid"
Ik bedoel, ik ben niet letterlijk mijn kat. Mijn kat en ik zijn één, maar ook twee.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |