Men probeert God altijd te duiden/definiëren (eigenlijk het 'verstand' dus): "God is dit, God is dat, God is zus, God is zo, …", maar imo alles wat komt ná het woord 'is' plaatst God in een hokje, beperkt God. Dus ook als je zegt: "God is … bewustzijn" is dat God niet in Zijn volheid. Dat is ook weer het verstand dat alles wil (be)grijpen en onderzoeken, vatten, definiëren en duiden. God is niet te grijpen, aan onderzoek te onderwerpen, Hij is voorbij dat wat je met je verstand kan bevatten.quote:Op zaterdag 23 september 2023 01:25 schreef Mijk het volgende:
God == Consciousness, dat dan weer wel. Is ook te ervaren, met dergelijke diepe meditatie waar ik het over heb (of psychedelics) is ook infinity ervaarbaar, en nothing ook. Dan zie je ook dat dit 2 polarities zijn die eigenlijk hetzelfde ding zijn.
Ja, hier kan ik in komen, en mee eens. Maar in een klassieke Atheist vs Theist discussie heeft dergelijke terminologie niet zo gek veel in, dan vragen ze of je zin niet af is (serieus eerder gehad). Om iets duidelijk(er) te maken benoem ik het op deze manier, maar inderdaad, je hebt gelijk. Verder; eigenlijk bestaan er ook niet eens religies die ergens toe leiden, het zijn allemaal wegwijzers naar dat wat onbevatbaar is voor de thinking mind.quote:Op zaterdag 23 september 2023 13:26 schreef Arabius het volgende:
[..]
Men probeert God altijd te duiden/definiëren (eigenlijk het 'verstand' dus): "God is dit, God is dat, God is zus, God is zo, …", maar imo alles wat komt ná het woord 'is' plaatst God in een hokje, beperkt God. Dus ook als je zegt: "God is … bewustzijn" is dat God niet in Zijn volheid. Dat is ook weer het verstand dat alles wil (be)grijpen en onderzoeken, vatten, definiëren en duiden. God is niet te grijpen, aan onderzoek te onderwerpen, Hij is voorbij dat wat je met je verstand kan bevatten.
Sommige heilige boeken wijzen hier ook op, bijv. in de Bijbel:
14 En Mozes zei tegen God: Zie, wanneer ik bij de Israëlieten kom en tegen hen zeg: De God van uw vaderen heeft mij naar u toe gezonden, en zij mij zeggen: Wat is Zijn Naam? Wat moet ik dan tegen hen zeggen? 15 En God zei tegen Mozes: Ik Ben Die Ik Ben. Ook zei Hij: Dit moet u tegen de Israëlieten zeggen: Ik Ben heeft mij naar u toe gezonden. (Exodus, 3:14)
Sommige vertalers vertalen het als: “Ik Ben Degene Die Is.”
Ik zou dan de zin laten stoppen bij: God is bewustzijn
CW7, 399-400quote:§399 “I have called this centre the self. Intellectually the self is no more than a psychological concept, a construct that serves to ex- press an unknowable essence which we cannot grasp as such, since by definition it transcends our powers of comprehension.”
Σ §400 “When, therefore, we make use of the concept of a God we are simply formulating a definite psychological fact, namely the independence and sovereignty of certain psychic contents which express themselves by their power to thwart our will, to obsess our consciousness and to influence our moods and actions.”
wat een onzin.quote:Op zaterdag 23 september 2023 10:25 schreef Libertarisch het volgende:
Als je een tennisranglijst als voorbeeld neemt, en ik sta nummer 1 en jij staat nummer 99. Ik zeg dan: "ik kan beter 🎾 tennissen dan jij", is dat ego? Nee, dat is de realiteit.
Zelfde geldt voor wetenschap. Meditatie staat op nummer 1, fysieke wetenschap en filosofie staan eronder.
en hoe ga je dergelijke claims bewijzen?quote:Op zaterdag 23 september 2023 10:47 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Er is geen lichaam. Maar wat jij onder lichaam verstaat komt in totale ontspanning. Je immuun systeem verbetert, je algehele gezondheid optimaliseert door meditatie Geen slaapproblemen
In realiteit is er geen 'ik' en 'jij', die ander die "verloren" heeft ben jij ook. Dus de neiging om zoiets te zeggen komt voort uit het ego, het ego ziet scheiding en heeft de behoefte zich te verheffen boven anderen. Je hebt dus nog veel te leren my young padawan (<-- dit is ook mijn ego die spreekt, want ik heb zelf nog veel te leren).quote:Op zaterdag 23 september 2023 10:25 schreef Libertarisch het volgende:
Als je een tennisranglijst als voorbeeld neemt, en ik sta nummer 1 en jij staat nummer 99. Ik zeg dan: "ik kan beter 🎾 tennissen dan jij", is dat ego? Nee, dat is de realiteit.
Zelfde geldt voor wetenschap. Meditatie staat op nummer 1, fysieke wetenschap en filosofie staan eronder.
"Wat is de waarheid?" "Wat is de realiteit?" "Wat is de bron van het leven?"quote:Op zaterdag 23 september 2023 13:45 schreef dop het volgende:
[..]
wat een onzin.
het is geen wedstrijd of ranglijst. meditatie en wetenschap doen niet mee aan een wedstrijd en doen ook niet aan de zelfde sport.
Probeer het uit. Er is niemand met ervaring die de positieve effecten ontkent.quote:Op zaterdag 23 september 2023 13:46 schreef dop het volgende:
[..]
en hoe ga je dergelijke claims bewijzen?
Dat zijn Filosofische vraagstukken.quote:Op zaterdag 23 september 2023 14:07 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
"Wat is de waarheid?" "Wat is de realiteit?" "Wat is de bron van het leven?"
Dit is 100, in ZEN zeggen ze dit ook, in China ook; coming back to your natural state which we normally don't see anymore because the mind is occupied all day. Watts heeft het hier ook over vanuit het Hinduism; "just doing nothing". Daarom zei ik ook; je mind "neerleggen als het ware", met rust laten. De mind hoort enkel als tooling gebruikt te worden zodra nodig, daarbuiten is het bijna allemaal bullshit waar het mee bezig is. Dit is het probleem wereldwijd, het énige probleem wereldwijd. Los dit op bij iedereen (of iig de machthebbers) en je lost bijna alle problemen at once op in een domino. Schakel t ego uit, of doorzie het en doorbreek de identificatie ermee.quote:Op zaterdag 23 september 2023 09:57 schreef Libertarisch het volgende:
Meditatie is niet iets dat je doet. Het is je natuurlijke staat. Als we een formele meditatie als voorbeeld gebruiken, dan ga je inderdaad in lotus houding zitten met je rug recht.
Maar zodra je zit gebeurt er helemaal niets. Niet denken, dus niet fantaseren, je geen zorgen maken, niet filosoferen, niet dagdromen, geen gedachtes wegdrukken, geen verzet tegen bepaalde emoties.
In het Engels heet het "non-effort". Maar iedereen is zo gewend aan effort dat effort automatisch geworden is. En nu kost het paradoxaal heel veel focus en moeite om gevestigd te blijven in je natuurlijke staat, non-effort.
Die meditatie stopt dus niet. Twee uur per dag is nog niks (met alle respect). Het is 24/7. Je gaat ermee door totdat non-effort je natuurlijke staat is en dan hoef je geen moeite meer te doen om het behouden.
Maar het is dus heel simpel. Niks doen, geen fysieke of mentale activiteit en dat zo lang mogelijk volhouden.
Ik ben het met je eens dat het richting de meest absolute vorm van werkelijkheid gaat, want dat is wat "Nirvana" uiteindelijk is zodra je je mind helemaal stil krijgt; The Absolute, Ultimate Reality. Toen ik het de eerste keer ervaarde kon ik sochtends zelfs niet slapen door het kabaal van de vogels. De oorverdovende stilte was zó enorm, dat de vogels me wakker hielden, iets waar ik normaal altijd doorheen sliep. Je merkt pas hoeveel ruis je mind maakt op het moment dat het wegvalt. Beetje hetzelfde idee als dat je een afzuiger een half uur aan hebt staan, en pas dan merkt hoe fijn het is als die weer uit gaat.quote:Op zaterdag 23 september 2023 10:10 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Meditatie is wel speciaal, 99.999% van de bevolking verkeerd niet in een meditatieve staat. Vrijwel niemand is getranscendeerd, vrijwel iedereen is onderhevig aan karma. Als je je vingers brand dan doet het auw, als je een paar dagen niet gegeten hebt heb je honger etc.
Bewustzijn is de fundamentele realiteit en de creatieve intelligente kracht, dus God. Meditatie is inzicht en verbintenis met de diepste realiteit en dus de hoogste wetenschap. Heeft niks met ego te maken, het gaat gewoon over de werkelijkheid.
Hmm not sure... denken in hierarchie is wel egoic construct, dat tennisvoorbeeld, is "pride". Trots, een zonde in de bijbel, en niet voor niets, want het is een ego empowering emotie. Ego wordt wel sterker daardoor en aangewakkerd.quote:Op zaterdag 23 september 2023 10:25 schreef Libertarisch het volgende:
Mwa, het is verre van zweverig gelul. Wat er gebeurt is dan ook niet direct lichamelijk, al kan dat wel. Ik heb met een 4 uur lange meditatie vaker 8 uur slaap overgeslagen en was meer uitgerust de dag erna dan met slaap. Ik kreeg het voor elkaar met een Microdose Psilocybine + THC om in dergelijke diepe staat te komen waarin ik mn hersenen letterlijk uit voelde schakelen, de neocortex, waat het analystisch denkvermogen zit. Het ging tintelen, het leek alsof er een engeltje over mijn hoofd stond te pissen, dat stuk kreeg rust terwijl het 25 jaar geen rust had gehad... Een soort van heerlijke kippenvel in mn hoofd. Ik heb dit overigens vaker getracht te herhalen maar weet niet de exacte ingredienten ervoor. Het is me een keer of 4/5 gelukt op een microdose psilocybine, daarna een blow te roken en dan te gaan zitten mediteren. In een mooie visuele wereld kom je dan terecht.quote:Op zaterdag 23 september 2023 10:34 schreef dop het volgende:
Meditatie heeft zeker positieve effecten en ik wil het hier zeker niet onderuit halen.
Alleen als jullie het hier proberen te omschrijven.
Zonder verder de diepte in te gaan en werkelijk te bekijken wat er met je lichaam gebeurd.
Dan blijft het zweverig gelul.
Bedoel natuurlijk staat, wat is dat.
Horen ruiken zien voelen, en vervolgens iets doen met al die input is ook deel van je natuurlijke staat.
En het labeltje God
Ik vraag me sterk af hoeveel sommige werkelijk snappen van de werking van je lichaam en hersenen.
Maar ja dat is een pad dat, men liever niet neemt want dan moet je ook weer denkbeelden loslaten.
je gooit er weer een leuke lap tekst tegen aan, maar helaas niets dat met mijn vraag te maken heeft.quote:Op zaterdag 23 september 2023 15:28 schreef Mijk het volgende:
[..]
Dit is 100, in ZEN zeggen ze dit ook, in China ook; coming back to your natural state which we normally don't see anymore because the mind is occupied all day. Watts heeft het hier ook over vanuit het Hinduism; "just doing nothing". Daarom zei ik ook; je mind "neerleggen als het ware", met rust laten. De mind hoort enkel als tooling gebruikt te worden zodra nodig, daarbuiten is het bijna allemaal bullshit waar het mee bezig is. Dit is het probleem wereldwijd, het énige probleem wereldwijd. Los dit op bij iedereen (of iig de machthebbers) en je lost bijna alle problemen at once op in een domino. Schakel t ego uit, of doorzie het en doorbreek de identificatie ermee.
[..]
Ik ben het met je eens dat het richting de meest absolute vorm van werkelijkheid gaat, want dat is wat "Nirvana" uiteindelijk is zodra je je mind helemaal stil krijgt; The Absolute, Ultimate Reality. Toen ik het de eerste keer ervaarde kon ik sochtends zelfs niet slapen door het kabaal van de vogels. De oorverdovende stilte was zó enorm, dat de vogels me wakker hielden, iets waar ik normaal altijd doorheen sliep. Je merkt pas hoeveel ruis je mind maakt op het moment dat het wegvalt. Beetje hetzelfde idee als dat je een afzuiger een half uur aan hebt staan, en pas dan merkt hoe fijn het is als die weer uit gaat.
[..]
Hmm not sure... denken in hierarchie is wel egoic construct, dat tennisvoorbeeld, is "pride". Trots, een zonde in de bijbel, en niet voor niets, want het is een ego empowering emotie. Ego wordt wel sterker daardoor en aangewakkerd.
[..]
Mwa, het is verre van zweverig gelul. Wat er gebeurt is dan ook niet direct lichamelijk, al kan dat wel. Ik heb met een 4 uur lange meditatie vaker 8 uur slaap overgeslagen en was meer uitgerust de dag erna dan met slaap. Ik kreeg het voor elkaar met een Microdose Psilocybine + THC om in dergelijke diepe staat te komen waarin ik mn hersenen letterlijk uit voelde schakelen, de neocortex, waat het analystisch denkvermogen zit. Het ging tintelen, het leek alsof er een engeltje over mijn hoofd stond te pissen, dat stuk kreeg rust terwijl het 25 jaar geen rust had gehad... Een soort van heerlijke kippenvel in mn hoofd. Ik heb dit overigens vaker getracht te herhalen maar weet niet de exacte ingredienten ervoor. Het is me een keer of 4/5 gelukt op een microdose psilocybine, daarna een blow te roken en dan te gaan zitten mediteren. In een mooie visuele wereld kom je dan terecht.
Het is me maar 4 of 5 van de 30 keer gelukt dus érgens doe ik iets fout met eten oid, of drinken, een bepaalde stof die ontbreekt. I don't know. Maar je kunt lichamelijk zeker voordelen krijgen eruit, zo heb ik ook een insteriele prostatitis weggemediteerd, volgens de uroloog onmogelijk, maar zag ook dat de situatie verbeterde.
Dan het geestelijke gedeelte; Dit gaat echt om de mind rust te geven, in zn natuurlijke staat te laten zonder overuren te maken wat het eigenlijk altijd doet zoals Libertarisch hierboven zei. Goed, dóór dit te trainen, ga je ook het verschil (het gat) tussen Self en Ego groter maken, en kun je beter leren omgaan met emoties (ook dóór die afstand). Emotie is gepaard met ego, en zodra de afstand tussen Self en Ego dus toeneemt, ben je eerder in staat vanuit de Self in te grijpen zodra een emotie je dreigt over te nemen. Dit is waarom Boeddhisten doorgaans heel kalm op alles reageren. Dit is ook de beste (natuurlijke) weg om de identificatie met het ego te breken en derhalve in verlichting te raken. Shadows komen meestal ook vanzelf naar voren in meditaties, omdat de mind je iets wil vertellen wat je ego al die tijd weg heeft gedrukt, zoals ik in het ayahuasca topic in R&P beschreef. Het heeft vele mentale voordelen.
Het Boeddhisme leert; "Train your mind to be calm in every situation." en dit is precies dus wat het doet. Je kunt gaan kiezen hoe je op iets gaat reageren als je dit goed getrained hebt ipv dat een Emotie je ineens compleet overneemt. Dat is ook waarom Goa Gil, de man die in 1 minuut even het complete leven uitlegt;
Ook op dit onderwerp geldt; het ligt eraan hoeveel tijd je erin bereid bent te steken en hoe sterk je discipline is, want het kost ijzeren discipline. En zonder dit een aantal maanden te proberen, kun je onmogelijk zaken hierover roepen. Lack aan research net zoals uitspraken in deze topics over religies zelf.
Als ik onrustig ben kan meditatie een positief effect hebben.quote:Op zaterdag 23 september 2023 14:10 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Probeer het uit. Er is niemand met ervaring die de positieve effecten ontkent.
Er is geen objectieve wereld.quote:Op zaterdag 23 september 2023 15:38 schreef dop het volgende:
[..]
je gooit er weer een leuke lap tekst tegen aan, maar helaas niets dat met mijn vraag te maken heeft.
Ik vraag me sterk af hoeveel sommige werkelijk snappen van de werking van je lichaam en hersenen.
(Een bacterie heeft geen boodschap aan jouw meditatie, wat je rookt of eet heeft daar meer invloed op)
Ik beschrijf enkel wat ik ervaar, ik ben geen neuroloog ofzo. Ik vertel alleen wat ik opmerk, verder heb ik hier geen wetenschappelijke onderbouwing voor maar dat maakt het voor mij niet minder waar. Als dat het voor jou wel doet, prima, maar zo beperk je je wereld enorm.quote:Op zaterdag 23 september 2023 15:38 schreef dop het volgende:
[..]
je gooit er weer een leuke lap tekst tegen aan, maar helaas niets dat met mijn vraag te maken heeft.
(Een bacterie heeft geen boodschap aan jouw meditatie, wat je rookt of eet heeft daar meer invloed op)
stropop, dat zegt wetenschap niet dat is jouw stokpaardjequote:Op zaterdag 23 september 2023 15:40 schreef Libertarisch het volgende:
Wetenschap zegt: "wij zijn ons brein"
klopt ook niet ik zou eerder zeggen dat boedisme zegt er is niets ook al is dat natuurlijk ook niet helemaal juistquote:Hindoeïsme en boeddhisme zeggen: "er is niets anders dan bewustzijn"
Zeker misverstaanbare boodschap. Iedereen denkt nu dat ze VIA HEM bij God moeten komen, wat hij serieus bedoelde, was; "be like me"... ik ben het voorbeeld. Dát past veel beter in de context, Jezus wilde helemaal geen volgers hebben, hij probeerde iets uit te leggen wat Buddha 500 jaar daarvoor al beschreef, Hemel... Nirvana.quote:Op zaterdag 23 september 2023 15:40 schreef Libertarisch het volgende:
Jezus zei: "ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven". Dit is een niet mis te verstane boodschap.
Boeddhisme zegt dat er karma en reïncarnatie isquote:Op zaterdag 23 september 2023 15:48 schreef dop het volgende:
klopt ook niet ik zou eerder zeggen dat boedisme zegt er is niets ook al is dat natuurlijk ook niet helemaal juist
Jezus was een Jood, geen boeddhistquote:Op zaterdag 23 september 2023 15:50 schreef Mijk het volgende:
[..]
Zeker misverstaanbare boodschap. Iedereen denkt nu dat ze VIA HEM bij God moeten komen, wat hij serieus bedoelde, was; "be like me"... ik ben het voorbeeld. Dát past veel beter in de context, Jezus wilde helemaal geen volgers hebben, hij probeerde iets uit te leggen wat Buddha 500 jaar daarvoor al beschreef, Hemel... Nirvana.
je keer het nu om als of onderzoeken van Ervaringen en vragen een beperking zou zijn.quote:Op zaterdag 23 september 2023 15:47 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ik beschrijf enkel wat ik ervaar, ik ben geen neuroloog ofzo. Ik vertel alleen wat ik opmerk, verder heb ik hier geen wetenschappelijke onderbouwing voor maar dat maakt het voor mij niet minder waar. Als dat het voor jou wel doet, prima, maar zo beperk je je wereld enorm.
dat is niet wat ik claim, omdat het woord wetenschap misschien niet bestond maakt nog niet dat je toen niet kon onderzoekenquote:Als je er vanuit gaat dat je enkel zaken kunt ervaren of doen die wetenschappelijk 100% onderbouwd zijn, dan kon je1000 jaar geleden klaarblijkelijk helemaal niets doen, er was namelijk amper wetenschap, en al helemaal bijna niets bewezen. Ik kan er ook weinig aan doen dat ze dit niet bewijzen, of nog niet ver genoeg hier in zijn. Het spijt me.
leuk als je gelijke ervaringen naast elkaar kunt leggen maar uiteindelijk zul je om meer duidelijkheid te krijgen toch ook je ervaringen moeten onderzoekenquote:Tot die tijd, tellen m'n ervaringen voor mij, ik heb eerder ook wel eens beschreven hoe ik zaken voor mezelf bewijs, en dat móet naadloos passen tussen de dingen die ik zéker weet, en anders blijft het altijd een hypothese voor mezelf. Conflicteert het 1 met het ander, dan discard ik 1 van de 2 sowieso. Dat is de enige way to go op dit terra incognita.
Ook dit is niet een kwestie van "geloven" wat het doet, het is gewoon merkbaar, ga maar 3 maanden eens verschillende meditatie technieken toepassen, kijken welke je het beste ligt, en zie de resultaten. Ook deze zijn niet "wetenschappelijk bewezen" op dat moment, maar voor mijzelf wel, en dat telt voor mij veel harder dan welke wetenschap dan ook.
Hier kun je op je klompen aanvoelen dat dit een lulverhaal is.quote:Neem Wim Hof, er stond eerder (nu deleted) een item over hem, dat het bewezen was dat wat hij deed; niet zou kunnen, op radboud umc nijmegen. Zn eigen immuunsysteem aansturen zou niet kunnen. Toen hebben ze hem geinjecteerd met ik meen Ebola (not sure), en veweerde het met zijn techniek. Wetenschappers zeiden toen; het is gewoon een genetic freak. Daarna zijn er 12 man opgeleid door Wim Hof, werden ook ingespoten met het virus, verweerden het alle 12 met zijn methode, 100% successrate. Tja... zeg jij t maar.
Dit noemen de ‘fake News’ roepers waarschijnlijk real News.quote:Op zaterdag 23 september 2023 16:00 schreef dop het volgende:
[..]
je keer het nu om als of onderzoeken van Ervaringen en vragen een beperking zou zijn.
[..]
dat is niet wat ik claim, omdat het woord wetenschap misschien niet bestond maakt nog niet dat je toen niet kon onderzoeken
[..]
leuk als je gelijke ervaringen naast elkaar kunt leggen maar uiteindelijk zul je om meer duidelijkheid te krijgen toch ook je ervaringen moeten onderzoeken
[..]
Hier kun je op je klompen aanvoelen dat dit een lulverhaal is.
Ethisch gezien zal geen wetenschapper een gezond mens met ebola injecteren.
Dit zeg ik ook nergens, ik zeg enkel dat ze hetzelfde probeerde uit te leggen. Niet dat Jezus dit van Buddha zou hebben. Hij was ook gewoon een sterk bewust figuur.quote:Op zaterdag 23 september 2023 15:59 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Jezus was een Jood, geen boeddhist
---------------------------------------
Excuseer de dubbele posts, ik zit op mijn mobiel
Huh?! waar haal je dat vandaan? Ik juich het juist toe dat ze het onderzoeken.quote:Op zaterdag 23 september 2023 16:00 schreef dop het volgende:
[..]
je keer het nu om als of onderzoeken van Ervaringen en vragen een beperking zou zijn.
[..]
Tuurlijk kon je zaken onderzoeken, ze onderzoeken nu toch ook meditatie, zie boven, dat ze er nog niet uitkomen, tja... nogmaals; het spijt me. Ook in de westerse psychiatrie is het een erkende behandeling, mindfullness bijv.quote:dat is niet wat ik claim, omdat het woord wetenschap misschien niet bestond maakt nog niet dat je toen niet kon onderzoeken
Ja, eens.quote:[..]
leuk als je gelijke ervaringen naast elkaar kunt leggen maar uiteindelijk zul je om meer duidelijkheid te krijgen toch ook je ervaringen moeten onderzoeken
Klopt, het was iets anders, ook dat spijt me.Geen Ebola, het was E Coli Sorry voor de misvatting;quote:[..]
Hier kun je op je klompen aanvoelen dat dit een lulverhaal is.
Ethisch gezien zal geen wetenschapper een gezond mens met ebola injecteren.
quote:In 2014, a comparative study in the Netherlands found that 12 people trained by Hof and then injected with E coli had milder flu-like symptoms than an untrained control group.
En over dit, het was een niet-bacteriele ontsteking. Waar ik insteriel vandaan haal, beats me.quote:Een bacterie heeft geen boodschap aan jouw meditatie
als je het zelf al niet precies weet dan weten we ook hoe geod je het verder hebt onderzocht, hartstike mooi dat je genezen ben en wie weet hielp het mediterenquote:Op zaterdag 23 september 2023 16:17 schreef Mijk het volgende:
[..]
En over dit, het was een niet-bacteriele ontsteking. Waar ik insteriel vandaan haal, beats me.
ik ken het onderzoek , alleen weet ik ook hoe onderzoeken behoord te werken.quote:Goed, ik dacht dat dat Wim Hof onderzoek gewoon algemeen bekend was, dit was een ware doorbraak in die periode waarna ook Oprah, Obama en Hilary alles bij hem in training gingen. Vreemd dat jullie dit niet kennen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 3% gewijzigd door dop op 23-09-2023 16:33:18 ]Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
Haha, ja sorry dat ik niet álles meer weet uit 2008 en ook wat last heb van geheugenproblemen door omstandigheden.quote:Op zaterdag 23 september 2023 16:27 schreef dop het volgende:
[..]
als je het zelf al niet precies weet dan weten we ook hoe geod je het verder hebt onderzocht, hartstike mooi dat je genezen ben en wie weet hielp het mediteren
[..]
Haha, oke, dus die 12 man waren ook genetic freaks ofzo, dit was zéker een doorbraak in die tijd, en er was ook een controle groep van 12. Nu worden je posts wel heel erg zwak.quote:ik ken het onderzoek , alleen weet ik ook hoe onderzoeken behoord te werken.
en daar gaat het scheef. je kunt onderzoek op 12 mannen geen doorbraak noemen.
en al helemaal niet als je geen controlegroep gebruikt.
En omdat Oprah, of Obama wel eens wat ademhaling oefeningen hebben gedaan, heeft dat invloed?
het was leuk voor op TV het was 2011 geloof ik en he ver zijn ze nu met onderzoeken
?
Het is geen doorbraak! Ja er is een positief effect gemeten bij 12 mannen. dat is geen doorbraak.quote:Op zaterdag 23 september 2023 16:33 schreef Mijk het volgende:
[..]
Haha, ja sorry dat ik niet álles meer weet uit 2008 en ook wat last heb van geheugenproblemen door omstandigheden.
[..]
Haha, oke, dus die 12 man waren ook genetic freaks ofzo, dit was zéker een doorbraak in die tijd, en er was ook een controle groep van 12. Nu worden je posts wel heel erg zwak.
Dat Oprah en Obama in training bij hem gingen was vanwege deze doorbraak, daarom vond ik het vreemd dat je het niet kende. Nu ineens wel klaarblijkelijk maar daarnet was het nog een lulverhaal. Nou ik wacht wel weer tot er wat sterkers gepost wordt her en der, want dit gaat nergens heen.
Nou laat dan de term doorbraak er even uit, het heeft verder ook heel weinig te maken met het onderwerp en is slechts een zijspoor om van de inhoudelijke kern, waarvan ik aantoon dat het geen lulverhaal is, weg te blijven.quote:Op zaterdag 23 september 2023 16:37 schreef dop het volgende:
[..]
Het is geen doorbraak! Ja er is een positief effect gemeten bij 12 mannen. dat is geen doorbraak.
maar discussie wordt behoorlijk zinloos als je werkelijk geen idee hebt hoe je fatsoenlijk onderzoek doet en wat nu werkelijk een medische doorbraak is.
Natuurlijk zijn er zat zaken waar bij meditatie een positief effect heeft.
Noem het wat je wil. ik ben hier niet om te ontkennen dat mediatie positieve effecten kan hebben.quote:Op zaterdag 23 september 2023 16:39 schreef Mijk het volgende:
[..]
Nou laat dan de term doorbraak er even uit, het heeft verder ook heel weinig te maken met het onderwerp en is slechts een zijspoor om van de inhoudelijke kern, waarvan ik aantoon dat het geen lulverhaal is, weg te blijven.
Zullen we de term "opmerkelijke ontdekking" gebruiken dan?
Klopt, maar het is ook geen bewering voor mij dat het de heilige graal is, hoewel het niet ver uit de buurt ligt omdat júist deze practice is die kan leiden tot sterk psychologisch/spiritueel zelfinzicht, en zelfs Nirvana kan triggeren als je dit dagelijks praktiseert. En dit komt door wat ik in de posts hierboven zei; het gat vergroten en bewustwording creëeren van het verschil tussen Self en Ego en uiteindelijk daardoor de identificatie van jezelf met het ego te verbreken. Dát is "enlightenment".quote:Op zaterdag 23 september 2023 16:43 schreef dop het volgende:
[..]
Noem het wat je wil. ik ben hier niet om te ontkennen dat mediatie positieve effecten kan hebben.
maar het is niet de heilige graal voor alles.
tot rust komen en goed voor je lichaam zorgen is in het algemeen goed. en meditatie kan daar onderdeel van zijn, en zo zijn er nog zat andere manieren, waar op je je gezondheid positief beïnvloed
dat klopt , en ondanks dat wij op sommige zaken verschillen van mening denk ik dat we op een bepaald vlak wel overeenstemming kunnen vinden.quote:Op zaterdag 23 september 2023 16:49 schreef Mijk het volgende:
[..]
Klopt, maar het is ook geen bewering voor mij dat het de heilige graal is, hoewel het niet ver uit de buurt ligt omdat júist deze practice is die kan leiden tot sterk psychologisch/spiritueel zelfinzicht, en zelfs Nirvana kan triggeren als je dit dagelijks praktiseert. En dit komt door wat ik in de posts hierboven zei; het gat vergroten en bewustwording creëeren van het verschil tussen Self en Ego en uiteindelijk daardoor de identificatie van jezelf met het ego te verbreken. Dát is "enlightenment".
99% van de bevolking heeft niet eens door dat dit 2 gescheiden zaken zijn, en nee, ook dit is (nog) niet wetenschappelijk aangetoond, als in; "wiskundig afgekaderd", zo werkt de psyche nou eenmaal niet. Een dynamisch iets kun je niet wiskundig afkaderen, je kunt het wel zelf ervaren en daarmee voor jezelf bewijzen. Dit is het verschil tussen Shiva en Shakti. En als je dit dan weer "zweverige onzin" noemt, dan kun je net zo goed de hele GGZ en DSM opdoeken want dat valt dan vrijwel állemaal onder diezelfde categorie.
Eigenlijk kun je dan zelfs de hele psyche ansich als zweverige onzin zien, maargoed, je hebt er mee te maken anders waren we deze discussie niet aan het voeren.
Oh nee, het lijkt niet eens op elkaar als we de gangbare definities ervan nemen.quote:Op zaterdag 23 september 2023 16:56 schreef dop het volgende:
[..]
dat klopt , en ondanks dat wij op sommige zaken verschillen van mening denk ik dat we op een bepaald vlak wel overeenstemming kunnen vinden.
echter de hele discussie liep op de bewering dat er een soort ranglijst is waar meditatie boven wetenschap gaat (niet direct met jouw maar vooral met Libertarisch) Jij zet je argumenten vooral te dik aan en haalt nogal eens wat door elkaar. maar je snapt volgens mij dat meditatie geen vervanger voor wetenschap is of omgekeerd. het zijn 2 verschillende zaken.
precies en zwemmen kan gezond zijn, en wandelen in het bos ook.quote:Op zaterdag 23 september 2023 16:59 schreef Mijk het volgende:
[..]
Oh nee, het lijkt niet eens op elkaar als we de gangbare definities ervan nemen.
Ik denk alleen dat Libertarisch meer bedoelt dat het de hoogste vorm van "knowing yourself" is, en dat zou je, semantisch gezien, kunnen opvatten als; de wetenschap dat dit de hoogste vorm van zelfinzicht is. Ik denk dat dat is wat hij bedoelt.
Maar mediteren en iets wetenschappelijk onderzoeken, nee inderdaad, dat is niet appels met peren, maar een zwembad met een bos vergelijken. Want ook dit is Shiva versus Shakti.
Haha, grappig wel.quote:Op zaterdag 23 september 2023 17:03 schreef CharlesKinbote het volgende:
Als nirvana bestond, zou het niet bereikt kunnen worden.
Als meditatie bestond, zou het niet gedaan kunnen worden.
Hoe kan men dan nog spiritualiteit beoefenen?
Als het ego bestond, zou het niet overwonnen kunnen worden.
Als er een zelf bestond, zou het niet bereikt kunnen worden.
Hoe kan er dan een psyche zijn?
Nirvana is shunya. Meditatie is shunya. Het ego is shunya. Het zelf is shunya. De psyche is shunya.
'Bereiken' en 'beoefenen' zijn niet de juiste woorden. Nirvana is datgene inzien wat altijd al aanwezig is, maar wat niet herkend wordt.quote:Op zaterdag 23 september 2023 17:03 schreef CharlesKinbote het volgende:
Als nirvana bestond, zou het niet bereikt kunnen worden.
Als meditatie bestond, zou het niet gedaan kunnen worden.
Hoe kan men dan nog spiritualiteit beoefenen?
Als het ego bestond, zou het niet overwonnen kunnen worden.
Als er een zelf bestond, zou het niet bereikt kunnen worden.
Hoe kan er dan een psyche zijn?
Nirvana is shunya. Meditatie is shunya. Het ego is shunya. Het zelf is shunya. De psyche is shunya.
Nu zit je gvd toch weer in een streak dat ik denk jezus, de man heeft kennis... wat is die vage omslag bij jou soms? Meerdere persoonlijkheden, persona's, meerdere ego's? of?quote:Op zaterdag 23 september 2023 17:09 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
'Bereiken' en 'beoefenen' zijn niet de juiste woorden. Nirvana is datgene inzien wat altijd al aanwezig is, maar wat niet herkend wordt.
Waarschijnlijk bedoel je dat hun kat dood is, dat is iets anders dan shunyata. De kat was toen hij nog leefde ook al shunya.quote:Op zaterdag 23 september 2023 17:16 schreef OllieA het volgende:
De kat van de buren is al een tijd shunya. Ze zijn daar nogal verdrietig over.
Het zal hun ego zijn, dat wat te knuffelen wil hebben.
Exact waarom Goa Gil in het filmpje hierboven zegt wat hij zegt.quote:Op zaterdag 23 september 2023 17:16 schreef OllieA het volgende:
De kat van de buren is al een tijd shunya. Ze zijn daar nogal verdrietig over.
Het zal hun ego zijn, dat wat te knuffelen wil hebben.
Nee, de kat is onzichtbaar geworden.quote:Op zaterdag 23 september 2023 17:18 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Waarschijnlijk bedoel je dat hun kat dood is, dat is iets anders dan shunyata. De kat was toen hij nog leefde ook al shunya.
dat is wat jij denkt (zou je ook filosofie kunnen noemen)quote:Op zaterdag 23 september 2023 17:05 schreef Libertarisch het volgende:
Wat ik bedoel is dat meditatie je het dichtst bij de fundamentele aard van de werkelijkheid brengt.
nee dat is wederom wat jij denktquote:In tegenstelling tot filosofie (nadenken over de werkelijkheid) of fysieke wetenschap (materie in steeds kleinere stukjes opdelen om bij het fundament te komen).
We weten allemaal dat er alleen bewustzijn is
en hier is wat je ego er van maaktquote:dus objectieve wetenschap is eerder een obscuratie dan een verheldering. Het zombificeert de mensheid.
Betekent dat, dat je je bijvoorbeeld ook niet zou moeten hechten aan een partner?quote:Op zaterdag 23 september 2023 17:20 schreef Mijk het volgende:
[..]
Exact waarom Goa Gil in het filmpje hierboven zegt wat hij zegt.
"You should not attach to those things thats all.".
Dit is ook 1 van de speerpunten van het Hinduisme, non-attachment, omdat dat suffering en dus ellende met zich meebrengt. En dit komt van het oogpunt; you are born with nothing into this realm, and you will die and can't take anything with you out of this realm. Ik geloof dat zelfs de bijbel hier ook een passage over heeeft.
Zn eerste quote vind ik 100 waar.quote:Op zaterdag 23 september 2023 17:24 schreef dop het volgende:
[..]
dat is wat jij denkt (zou je ook filosofie kunnen noemen)
[..]
nee dat is wederom wat jij denkt
[..]
en hier is wat je ego er van maakt
Eigenlijk zelfs niet aan je lichaam, zo zeggen een aantal leren.quote:Op zaterdag 23 september 2023 17:26 schreef OllieA het volgende:
[..]
Betekent dat, dat je je bijvoorbeeld ook niet zou moeten hechten aan een partner?
Geloof jij in demonen?quote:Op zaterdag 23 september 2023 17:10 schreef Mijk het volgende:
[..]
Nu zit je gvd toch weer in een streak dat ik denk jezus, de man heeft kennis... wat is die vage omslag bij jou soms? Meerdere persoonlijkheden, persona's, meerdere ego's? of?
Je moet sowieso vaarwel zeggen tegen je lichaam, je naasten, je omgeving, je leven. Identificatie met je leven leidt sowieso tot doodsangst (ik wil dit en dat niet kwijt). Om angstloos te zijn is detachment dus noodzakelijk. Je bewustzijn is van belang, je leven is een tijdelijk spelletje.quote:Op zaterdag 23 september 2023 17:20 schreef Mijk het volgende:
[..]
Exact waarom Goa Gil in het filmpje hierboven zegt wat hij zegt.
"You should not attach to those things thats all.".
Dit is ook 1 van de speerpunten van het Hinduisme, non-attachment, omdat dat suffering en dus ellende met zich meebrengt. En dit komt van het oogpunt; you are born with nothing into this realm, and you will die and can't take anything with you out of this realm. Ik geloof dat zelfs de bijbel hier ook een passage over heeeft.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |