In het volgende kabinet zullen geen confessionele partijen zitten, dat zal allicht helpen.quote:Op donderdag 21 september 2023 17:05 schreef Gunner het volgende:
Ik wil er per direct vanaf. maar daar zal geen meerderheid voor zijn denk ik.
Jij denkt dat zowel Omtzigt als BBB het kabinet niet halen?quote:Op donderdag 21 september 2023 17:09 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
In het volgende kabinet zullen geen confessionele partijen zitten, dat zal allicht helpen.
Nee, per direct misschien wel meer dan de helft van de kinderen in de armoede storten, daar zul je geen meerderheid voor vinden.quote:Op donderdag 21 september 2023 17:05 schreef Gunner het volgende:
[..]
Akkoord. Ik vind het alleen wat zacht uitgedrukt
Ik wil er per direct vanaf. maar daar zal geen meerderheid voor zijn denk ik.
Dat zijn partijen waar een hoop ex-CDA'ers op gaan stemmen. Maakt het nog geen confessionele partijen. Maar goed, die zullen het gezin als hoeksteen van de samenleving inderdaad ook wel op een tegeltje hebben staan.quote:Op donderdag 21 september 2023 17:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij denkt dat zowel Omtzigt als BBB het kabinet niet halen?
okay ik nuanceer. Beperk het sterk tot de gezinnen die het wel nodig hebben.quote:Op donderdag 21 september 2023 17:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, per direct misschien wel meer dan de helft van de kinderen in de armoede storten, daar zul je geen meerderheid voor vinden.
was toch ook met die energietoeslag vorig jaar. Iedereen maar gratis geld gevenquote:Op donderdag 21 september 2023 16:58 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Zelfde met kinderbijslag of hypotheekrenteaftrek, het is bezopen idd.
ik ben zelfs van mening dat mensen met een goed pensioen minder AOW zouden moeten krijgen. Ik weet dat dat gevoelig ligt maar je zult toch moeten gaan afbouwen de komende 20-30 jaar op de AOW voor rijke mensenquote:Op donderdag 21 september 2023 16:58 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Zelfde met kinderbijslag of hypotheekrenteaftrek, het is bezopen idd.
Ben ik het volledig mee eens. Mijn vader heeft ook 40 jaar pensioenpremie betaald bijvoorbeeld maar hij viel voortijdig om. Mijn moeder krijgt een partnerpensioen wat 70% is. Die andere 30 % houdt het ABP gewoon zelf, lekker puh. Dat vind ik ook zo krom. Als mijn vader nu een aantal jaren van zijn pensioen had kunnen genieten zou ik dat logisch vinden maar nu niet.quote:Op donderdag 21 september 2023 17:32 schreef Abrikozentaart het volgende:
[..]
ik ben zelfs van mening dat mensen met een goed pensioen minder AOW zouden moeten krijgen. Ik weet dat dat gevoelig ligt maar je zult toch moeten gaan afbouwen de komende 20-30 jaar op de AOW voor rijke mensen
Helemaal eens. De AOW moet geen basisinkomen zijn, maar gewoon een inkomensafhankelijke steun.quote:Op donderdag 21 september 2023 17:32 schreef Abrikozentaart het volgende:
[..]
ik ben zelfs van mening dat mensen met een goed pensioen minder AOW zouden moeten krijgen. Ik weet dat dat gevoelig ligt maar je zult toch moeten gaan afbouwen de komende 20-30 jaar op de AOW voor rijke mensen
Hou op zeg.quote:Op donderdag 21 september 2023 17:32 schreef Abrikozentaart het volgende:
[..]
Ja, in dat opzicht gaan ze gewoon nog even verder op de voet van Rutte-IV.quote:Op donderdag 21 september 2023 18:31 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Ik heb niks gezien vandaag, maar de samenvattingen lezen alsof de Kamer een gat in de hand heeft. Geen gezeik, iedereen rijk.
Leuke reminder voor de politici die straks in debatten het hebben over keuzes maken en deugdelijk beleid.
Om er over een jaar achter te komen dat Rutte een product van zijn tijd was en het vervangen van hem de overheid en besturen niet ineens radicaal anders laat gaan.quote:Op donderdag 21 september 2023 18:32 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, in dat opzicht gaan ze gewoon nog even verder op de voet van Rutte-IV.
Dus alle toeslagen en uitkeringen afschaffen en een basisinkomen invoerenquote:Op donderdag 21 september 2023 17:08 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik zeg toch ook niet dat het onderscheid onterecht is? Maar al die foksubsidie wordt uiteindelijk wel door de kinderlozen opgebracht.
Of nou ja, dat is natuurlijk niet helemaal waar, ook door de (boven)modale ouders. Die vervolgens dus zelf ook weer een kindertoeslag moeten krijgen omdat ze anders niet genoeg overhoudenHet systeem houdt zichzelf zo mooi in stand.
Elke haalbare motie noemde gewoon een dekking. Die van de VVD niet zo verrassend de minst degelijke, de VVD is tegenwoordig de partij van 'na ons de zondvloed'. Maar er is wel steeds een dekking.quote:Op donderdag 21 september 2023 18:31 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Ik heb niks gezien vandaag, maar de samenvattingen lezen alsof de Kamer een gat in de hand heeft. Geen gezeik, iedereen rijk.
Leuke reminder voor de politici die straks in debatten het hebben over keuzes maken en deugdelijk beleid.
Verkiezingstijd, he? Dan gaan we om gratis bier roepen.quote:Op donderdag 21 september 2023 18:31 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Ik vind deugdelijk financieel beleid meer dan moties of amendementen met dekking. Want die dekking gaat alleen over verschuivingen op specifieke begrotingsartikelen. Het gaat er ook om welke andere effecten dit heeft, wat de gevolgen dit heeft bv op lastendruk van bepaalde groepen mensen of bedrijven etc. De maatregelen zijn gericht op de aanpak van 1 probleem die in de kern vaak het meeste media aandacht gehaald heeft. Of dit een waterbed aan andere problemen veroorzaakt, zeker als het om dit soort grote en meerdere verschuivingen gaat, hebben we nu geen idee van. Begrotingsregels hebben we namelijk niet voor niks. Fondsen leegplunderen staat er ieder geval niet in en gebeurd nu wel. Een minfin in normale doen zou hier altijd voor gaan liggen. Ben dan ook wel benieuwd naar de toon van Rutte zometeen en later Kaag. Ik denk dat ze gaan waarschuwen.quote:Op donderdag 21 september 2023 18:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Elke haalbare motie noemde gewoon een dekking. Die van de VVD niet zo verrassend de minst degelijke, de VVD is tegenwoordig de partij van 'na ons de zondvloed'. Maar er is wel steeds een dekking.
Alleen die van de BBB had gewoon geen dekking. Was ook een absurde motie: "we verhogen het minimumloon met een niet gespecificeerd percentage en daarvoor ontslaan we wat ambtenaren, geen idee hoeveel en welke"... dat Omtzigt dat mede-ondertekende vind ik eerlijk gezegd wel verontrustend.
Nee, dat fondsen plunderen vind ik ook niks, daarom had ik ook commentaar op die VVD dekking voor de accijns op benzin. De dekking van het minimumloon en die van het OV zijn wel gewoon degelijk.quote:Op donderdag 21 september 2023 18:47 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Ik vind deugdelijk financieel beleid meer dan moties of amendementen met dekking. Want die dekking gaat alleen over verschuivingen op specifieke begrotingsartikelen. Het gaat er ook om welke andere effecten dit heeft, wat de gevolgen dit heeft bv op lastendruk van bepaalde groepen mensen of bedrijven etc. De maatregelen zijn gericht op de aanpak van 1 probleem die in de kern vaak het meeste media aandacht gehaald heeft. Of dit een waterbed aan andere problemen veroorzaakt, zeker als het om dit soort grote en meerdere verschuivingen gaat, hebben we nu geen idee van. Begrotingsregels hebben we namelijk niet voor niks. Fondsen leegplunderen staat er ieder geval niet in en gebeurd nu wel. Een minfin in normale doen zou hier altijd voor gaan liggen. Ben dan ook wel benieuwd naar de toon van Rutte zometeen en later Kaag. Ik denk dat ze gaan waarschuwen.
De ironie is wel beetje dat het juist alle kenmerken heeft van Excel politiek, tekentafel politiek of welke kwalificatie politici er de laatste dagen aan hebben gegeven. Niet veel anders dan de werkwijze van Rutte. En met je eens, dat valt van een type Omtzigt ook wel een beetje tegen. Al is hij altijd in daad hetzelfde gebleven als altijd, alleen in woord heeft hij een ander geluid.quote:Op donderdag 21 september 2023 18:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Elke haalbare motie noemde gewoon een dekking. Die van de VVD niet zo verrassend de minst degelijke, de VVD is tegenwoordig de partij van 'na ons de zondvloed'. Maar er is wel steeds een dekking.
Alleen die van de BBB had gewoon geen dekking. Was ook een absurde motie: "we verhogen het minimumloon met een niet gespecificeerd percentage en daarvoor ontslaan we wat ambtenaren, geen idee hoeveel en welke"... dat Omtzigt dat mede-ondertekende vind ik eerlijk gezegd wel verontrustend.
Nu je het zegt, ik heb wel dorstquote:Op donderdag 21 september 2023 18:46 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Verkiezingstijd, he? Dan gaan we om gratis bier roepen.
Excelpolitiek ontkom je niet aan. Anders voer je dingen in zonder berekening, dan zijn alle moties voortaan zoals die van Van der Plas. Ik ben eerlijk gezegd gewoon een groot voorstander van excelpolitiek, als je er maar bij bedenkt dat de werkelijkheid wel iets kan afwijken en je dus de gevolgen in de gaten moet houden.quote:Op donderdag 21 september 2023 18:51 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
De ironie is wel beetje dat het juist alle kenmerken heeft van Excel politiek, tekentafel politiek of welke kwalificatie politici er de laatste dagen aan hebben gegeven. Niet veel anders dan de werkwijze van Rutte. En met je eens, dat valt van een type Omtzigt ook wel een beetje tegen. Al is hij altijd in daad hetzelfde gebleven als altijd, alleen in woord heeft hij een ander geluid.
Met je eens hoor. Ik vind het ook een beetje een stropop argument van vooral vd Plas. Maar vond de ironie wel mooi dat men wel op zo'n manier probeert af te zetten tegen Rutte en het kabinet. Maar in de praktijk toch verrekte onhandig beleid maken is als je alles uit de losse pols doet.quote:Op donderdag 21 september 2023 18:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Excelpolitiek ontkom je niet aan. Anders voer je dingen in zonder berekening, dan zijn alle moties voortaan zoals die van Van der Plas. Ik ben eerlijk gezegd gewoon een groot voorstander van excelpolitiek, als je er maar bij bedenkt dat de werkelijkheid wel iets kan afwijken en je dus de gevolgen in de gaten moet houden.
Ja, het boekje Tweede Kamer voor dummies heeft ze nog steeds nodig.quote:Op donderdag 21 september 2023 18:53 schreef Tjoent het volgende:
Van der Plas snapt er ook gewoon geen bal van![]()
Wat een niveau.
Motie is mede ondertekend door Omtzigt.quote:Op donderdag 21 september 2023 18:53 schreef Tjoent het volgende:
Van der Plas snapt er ook gewoon geen bal van![]()
Wat een niveau.
Ja, weet ik. En daar trekt zij zich aan op.quote:Op donderdag 21 september 2023 19:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Motie is mede ondertekend door Omtzigt.
Die kan best populistische trekjes hebben. Dat valt me al langer op.quote:Op donderdag 21 september 2023 18:59 schreef Janneke141 het volgende:
Als Omtzigt bij van der Plas aanhaakt dan kiest ie wel het verkeerde wiel, ja. Electoraal is het natuurlijk wel dezelfde doelgroep, maar je hoopt toch dat iemand met het statuur van Omtzigt wat principiëler is dan dat.
Hij doet dit wel vaker.quote:Op donderdag 21 september 2023 19:02 schreef Tjoent het volgende:
[..]
Ja, weet ik. En daar trekt zij zich aan op.
Maar dit wil je toch niet... als je nog enigszins geloofwaardig wilt overkomen.
Ook wel opvallend hoe hij emotioneel reageerde toen hij daarop aangesproken werd. Ik krijgt het gevoel heel sterk dat zodra er druk op de ketel staat het allemaal niet zo lekker meer loopt bij Omtzigt.quote:Op donderdag 21 september 2023 19:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Motie is mede ondertekend door Omtzigt.
Dat laatste zul je nooit van hem horen, vrees ik.quote:Op donderdag 21 september 2023 19:05 schreef capricia het volgende:
[..]
Die kan best populistische trekjes hebben. Dat valt me al langer op.
Weet je nog die stikstof brief uit Brussel, dat ie op hoge poten een WOB naar de EU ging sturen, en er schande van sprak enzo. Toen bleek het een storm in een glas water te zijn, we hebben er nooit meer iets over vernomen van hem. Maar wel meteen samen met Van der Plas heel Twitter vol gillen, over de foute EU enzo, en onze instituties in twijfel trekken. Een rectificatie of gewoon zeggen 'sorry, ik sprak voor mijn beurt' is er nooit gekomen.
Ja, ik vind dit eerlijk gezegd heel verontrustend, als je ook naar de peilingen kijkt.quote:Op donderdag 21 september 2023 19:14 schreef Tijger_m het volgende:
Wel heel "grappig", iemand die bestaanszekerheid als zijn motto voert gaat een motie steunen om een ongedefineerd aantal ambtenaren te ontslaan om een ongedefineerde verhoging van het minimumloon van te betalen.
Mooi concept wel die "bestaanszekerheid" en "betrouwbare overheid" van Omtzigt.
Dit vind ik een hele rake opmerking die volgens mij totaal correct is.quote:Op donderdag 21 september 2023 18:36 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Om er over een jaar achter te komen dat Rutte een product van zijn tijd was en het vervangen van hem de overheid en besturen niet ineens radicaal anders laat gaan.
quote:Op donderdag 21 september 2023 19:14 schreef Tijger_m het volgende:
Wel heel "grappig", iemand die bestaanszekerheid als zijn motto voert gaat een motie steunen om een ongedefineerd aantal ambtenaren te ontslaan om een ongedefineerde verhoging van het minimumloon van te betalen.
Als jullie 'verontrust' zijn dan zal er wel niets zijn om je zorgen over te hoeven maken.quote:Op donderdag 21 september 2023 19:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, ik vind dit eerlijk gezegd heel verontrustend, als je ook naar de peilingen kijkt.
Wellicht vindt hij die aantal ambtenaren te hoogquote:Op donderdag 21 september 2023 19:14 schreef Tijger_m het volgende:
Het was toch ook geen gespecificeerd bedrag? Het is een beetje een vage motie, kijk wat je kan schrapen en verhoog daar via de koppeling het minumloon mee.quote:Op donderdag 21 september 2023 19:14 schreef Tijger_m het volgende:
Onze degeijke bestuurderspartijen die vele miljarden kwijt zijn en een grote teringbende gemaakt hebben van het landsbestuur en werkelijk alle kerntaken van de overheid, die zeggen verantwoordelijkheid te nemen maar vervolgens weigeren verantwoording af te leggen.quote:Op donderdag 21 september 2023 19:19 schreef Tjoent het volgende:
Het is wel jammer dat de gemiddelde burger ofwel kiezer deze debatten amper tot totaal niet volgt. Men ziet dan niet dat talloze moties onuitvoerbaar blijken te zijn en het niveau van politiek bedrijven nog verder zal dalen als je dergelijke 'niet het scherpste mes uit de lade'- partijen beleid laat maken.
zelfde als ik dat mensen hoor roepen om het stikstof fonds maar op te maken aan armoede bestrijdingquote:Op donderdag 21 september 2023 18:50 schreef Janneke141 het volgende:
Als je dekking hebt voor uitgaven, dan heb je inkomsten die er tegenover staan. Het laten oplopen van de staatsschuld, of het onttrekken van middelen aan een fonds dat sowieso al alleen bestond op rekening van de toekomst, is dus geen dekking.
Het is gratis bier. Allemaal heel lekker, dus geniet ervan, maar niet zeuren als je straks aan je kinderen moet gaan uitleggen waarom wij hun bier zo duur gemaakt hebben.
Maar wat gooi je er dan uit? Politie? Leraren?quote:Op donderdag 21 september 2023 19:54 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Wellicht vindt hij die aantal ambtenaren te hoog
Leraren zijn geen ambtenaren.quote:Op donderdag 21 september 2023 20:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar wat gooi je er dan uit? Politie? Leraren?
Nee, de ambtenaren die zijn Kamervragen moeten beantwoorden, natuurlijkquote:Op donderdag 21 september 2023 20:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar wat gooi je er dan uit? Politie? Leraren?
Straks? Volgens mij is dit een prima tijd om uit te leggen waarom het leven zo duur is geworden is en alle klassieke overheidstaken in staat van ontbinding verkeren. Vele miljarden zoek, enorme uitgaven buiten de begroting om gedaan, tientallen miljoenen verblundert, enorme fondsen die de kosten niet dekken. Het gore lef om de oppositie van gratis bier te beschuldigen is echt alle schaamte voorbij.quote:Op donderdag 21 september 2023 18:50 schreef Janneke141 het volgende:
Als je dekking hebt voor uitgaven, dan heb je inkomsten die er tegenover staan. Het laten oplopen van de staatsschuld, of het onttrekken van middelen aan een fonds dat sowieso al alleen bestond op rekening van de toekomst, is dus geen dekking.
Het is gratis bier. Allemaal heel lekker, dus geniet ervan, maar niet zeuren als je straks aan je kinderen moet gaan uitleggen waarom wij hun bier zo duur gemaakt hebben.
Dat is toch logisch? Boeren zijn familiebedrijven. BBB is er voor de boeren.quote:Op donderdag 21 september 2023 20:28 schreef Faraday01 het volgende:
Afschaffen schenk- en erfbelasting, BBB is voor. Dat is heel erg eng rechts.
Om vervolgens te zeggen "doe maar 2%", dat zei ze letterlijk en is meer dan de PvdA/GL-CU motie. Dan heb je het over 2 miljard aan ambtenarensalarissen schrappen.quote:Op donderdag 21 september 2023 19:55 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het was toch ook geen gespecificeerd bedrag? Het is een beetje een vage motie, kijk wat je kan schrapen en verhoog daar via de koppeling het minumloon mee.
Ik begrijp het wel alleen is het extreem opportunistisch en kost dat 2,5 miljard per jaar!!quote:Op donderdag 21 september 2023 20:38 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Dat is toch logisch? Boeren zijn familiebedrijven. BBB is er voor de boeren.
Als je niets door laat rekenen kun je allerlei onzin uitkramenquote:Op donderdag 21 september 2023 20:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Om vervolgens te zeggen "doe maar 2%", dat zei ze letterlijk en is meer dan de PvdA/GL-CU motie. Dan heb je het over 2 miljard aan ambtenarensalarissen schrappen.
Sinds wanneer is dat relevant voor een populistische partij?quote:Op donderdag 21 september 2023 21:02 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik begrijp het wel alleen is het extreem opportunistisch en kost dat 2,5 miljard per jaar!!
Niet, helaas.quote:Op donderdag 21 september 2023 21:07 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Sinds wanneer is dat relevant voor een populistische partij?
Niet, in principe. Of misschien alleen het deel dat 'gedekt' wordt door het Wobke-Wiebes fonds, niet zeker of dat al echt apart was gezet in een pot. Volgens mij wel. En dan is het dus 0 euro.quote:Op donderdag 21 september 2023 21:13 schreef Faraday01 het volgende:
Hoeveel miljard is het tekort deze dagen opgelopen?
De dekking is erg gammel en verschillende potjes zijn meer dan 1x genoemd.quote:Op donderdag 21 september 2023 21:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Niet, in principe. Of misschien alleen het deel dat 'gedekt' wordt door het Wobke-Wiebes fonds, niet zeker of dat al echt apart was gezet in een pot. Volgens mij wel. En dan is het dus 0 euro.
Er is veel geschoven, maar allemaal gedekt.
Nee, geen enkel potje is dubbel genoemd, dat klopt gewoon niet. En ik heb redelijk veel vertrouwen in de commissie financiën die zich er nu mee gaat bemoeien, die zijn kwalitatief veel beter dan de partijleiders. Mensen als Nijboer, Van Weyenberg, Grinwis, Van der Lee, Sneller zijn stuk voor stuk beter dan hun nummer 1.quote:Op donderdag 21 september 2023 21:39 schreef arj1o1 het volgende:
[..]
De dekking is erg gammel en verschillende potjes zijn meer dan 1x genoemd.
Of het allemaal echt gaat gebeuren is echt nog maar de vraag. Reken je niet rijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |