abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210707442
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 18:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Elke haalbare motie noemde gewoon een dekking. Die van de VVD niet zo verrassend de minst degelijke, de VVD is tegenwoordig de partij van 'na ons de zondvloed'. Maar er is wel steeds een dekking.

Alleen die van de BBB had gewoon geen dekking. Was ook een absurde motie: "we verhogen het minimumloon met een niet gespecificeerd percentage en daarvoor ontslaan we wat ambtenaren, geen idee hoeveel en welke"... dat Omtzigt dat mede-ondertekende vind ik eerlijk gezegd wel verontrustend.
De ironie is wel beetje dat het juist alle kenmerken heeft van Excel politiek, tekentafel politiek of welke kwalificatie politici er de laatste dagen aan hebben gegeven. Niet veel anders dan de werkwijze van Rutte. En met je eens, dat valt van een type Omtzigt ook wel een beetje tegen. Al is hij altijd in daad hetzelfde gebleven als altijd, alleen in woord heeft hij een ander geluid.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
pi_210707452
N
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 18:46 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Verkiezingstijd, he? Dan gaan we om gratis bier roepen.
Nu je het zegt, ik heb wel dorst
pi_210707466
Van der Plas snapt er ook gewoon geen bal van :|W
Wat een niveau.
pi_210707470
quote:
1s.gif Op donderdag 21 september 2023 18:51 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
De ironie is wel beetje dat het juist alle kenmerken heeft van Excel politiek, tekentafel politiek of welke kwalificatie politici er de laatste dagen aan hebben gegeven. Niet veel anders dan de werkwijze van Rutte. En met je eens, dat valt van een type Omtzigt ook wel een beetje tegen. Al is hij altijd in daad hetzelfde gebleven als altijd, alleen in woord heeft hij een ander geluid.
Excelpolitiek ontkom je niet aan. Anders voer je dingen in zonder berekening, dan zijn alle moties voortaan zoals die van Van der Plas. Ik ben eerlijk gezegd gewoon een groot voorstander van excelpolitiek, als je er maar bij bedenkt dat de werkelijkheid wel iets kan afwijken en je dus de gevolgen in de gaten moet houden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_210707499
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 18:53 schreef Hanca het volgende:

[..]
Excelpolitiek ontkom je niet aan. Anders voer je dingen in zonder berekening, dan zijn alle moties voortaan zoals die van Van der Plas. Ik ben eerlijk gezegd gewoon een groot voorstander van excelpolitiek, als je er maar bij bedenkt dat de werkelijkheid wel iets kan afwijken en je dus de gevolgen in de gaten moet houden.
Met je eens hoor. Ik vind het ook een beetje een stropop argument van vooral vd Plas. Maar vond de ironie wel mooi dat men wel op zo'n manier probeert af te zetten tegen Rutte en het kabinet. Maar in de praktijk toch verrekte onhandig beleid maken is als je alles uit de losse pols doet.
pi_210707504
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 18:53 schreef Tjoent het volgende:
Wat een niveau.
Ja, het boekje Tweede Kamer voor dummies heeft ze nog steeds nodig.

"Als we de motie concreet maken, waar hebben we dan een regering voor? Die moeten toch ook plannen maken?"

Echt... dan snap je dus niks van je werk. Normaal komt zo iemand niet door de proeftijd.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_210707533
'ik wil gewoon goed beleid'

Succes den haag.
  donderdag 21 september 2023 @ 18:59:52 #208
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_210707535
Als Omtzigt bij van der Plas aanhaakt dan kiest ie wel het verkeerde wiel, ja. Electoraal is het natuurlijk wel dezelfde doelgroep, maar je hoopt toch dat iemand met het statuur van Omtzigt wat principiëler is dan dat.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_210707544
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 18:53 schreef Tjoent het volgende:
Wat een niveau.
Motie is mede ondertekend door Omtzigt.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210707600
quote:
1s.gif Op donderdag 21 september 2023 19:00 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja, weet ik. En daar trekt zij zich aan op.
Maar dit wil je toch niet... als je nog enigszins geloofwaardig wilt overkomen.
pi_210707646
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 18:59 schreef Janneke141 het volgende:
Als Omtzigt bij van der Plas aanhaakt dan kiest ie wel het verkeerde wiel, ja. Electoraal is het natuurlijk wel dezelfde doelgroep, maar je hoopt toch dat iemand met het statuur van Omtzigt wat principiëler is dan dat.
Die kan best populistische trekjes hebben. Dat valt me al langer op.

Weet je nog die stikstof brief uit Brussel, dat ie op hoge poten een WOB naar de EU ging sturen, en er schande van sprak enzo. Toen bleek het een storm in een glas water te zijn, we hebben er nooit meer iets over vernomen van hem. Maar wel meteen samen met Van der Plas heel Twitter vol gillen, over de foute EU enzo, en onze instituties in twijfel trekken. Een rectificatie of gewoon zeggen 'sorry, ik sprak voor mijn beurt' is er nooit gekomen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210707652
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 19:02 schreef Tjoent het volgende:

[..]
Ja, weet ik. En daar trekt zij zich aan op.
Maar dit wil je toch niet... als je nog enigszins geloofwaardig wilt overkomen.
Hij doet dit wel vaker.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210707738
quote:
1s.gif Op donderdag 21 september 2023 19:00 schreef capricia het volgende:

[..]
Ook wel opvallend hoe hij emotioneel reageerde toen hij daarop aangesproken werd. Ik krijgt het gevoel heel sterk dat zodra er druk op de ketel staat het allemaal niet zo lekker meer loopt bij Omtzigt.
pi_210707756
quote:
1s.gif Op donderdag 21 september 2023 19:05 schreef capricia het volgende:

[..]
Die kan best populistische trekjes hebben. Dat valt me al langer op.

Weet je nog die stikstof brief uit Brussel, dat ie op hoge poten een WOB naar de EU ging sturen, en er schande van sprak enzo. Toen bleek het een storm in een glas water te zijn, we hebben er nooit meer iets over vernomen van hem. Maar wel meteen samen met Van der Plas heel Twitter vol gillen, over de foute EU enzo, en onze instituties in twijfel trekken. Een rectificatie of gewoon zeggen 'sorry, ik sprak voor mijn beurt' is er nooit gekomen.
Dat laatste zul je nooit van hem horen, vrees ik.
pi_210707795
Wel heel "grappig", iemand die bestaanszekerheid als zijn motto voert gaat een motie steunen om een ongedefineerd aantal ambtenaren te ontslaan om een ongedefineerde verhoging van het minimumloon van te betalen.

Mooi concept wel die "bestaanszekerheid" en "betrouwbare overheid" van Omtzigt.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 21-09-2023 19:15:48 ]
pi_210707840
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 19:14 schreef Tijger_m het volgende:
Wel heel "grappig", iemand die bestaanszekerheid als zijn motto voert gaat een motie steunen om een ongedefineerd aantal ambtenaren te ontslaan om een ongedefineerde verhoging van het minimumloon van te betalen.

Ja, ik vind dit eerlijk gezegd heel verontrustend, als je ook naar de peilingen kijkt.
pi_210707869
Het is wel jammer dat de gemiddelde burger ofwel kiezer deze debatten amper tot totaal niet volgt. Men ziet dan niet dat talloze moties onuitvoerbaar blijken te zijn en het niveau van politiek bedrijven nog verder zal dalen als je dergelijke 'niet het scherpste mes uit de lade'- partijen beleid laat maken.
pi_210708198
quote:
1s.gif Op donderdag 21 september 2023 18:36 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Om er over een jaar achter te komen dat Rutte een product van zijn tijd was en het vervangen van hem de overheid en besturen niet ineens radicaal anders laat gaan.
Dit vind ik een hele rake opmerking die volgens mij totaal correct is.
pi_210708252
quote:

quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 19:17 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, ik vind dit eerlijk gezegd heel verontrustend, als je ook naar de peilingen kijkt.
Als jullie 'verontrust' zijn dan zal er wel niets zijn om je zorgen over te hoeven maken.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_210708291
quote:

Wellicht vindt hij die aantal ambtenaren te hoog
pi_210708307
quote:

Het was toch ook geen gespecificeerd bedrag? Het is een beetje een vage motie, kijk wat je kan schrapen en verhoog daar via de koppeling het minumloon mee.

quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 19:19 schreef Tjoent het volgende:
Het is wel jammer dat de gemiddelde burger ofwel kiezer deze debatten amper tot totaal niet volgt. Men ziet dan niet dat talloze moties onuitvoerbaar blijken te zijn en het niveau van politiek bedrijven nog verder zal dalen als je dergelijke 'niet het scherpste mes uit de lade'- partijen beleid laat maken.
Onze degeijke bestuurderspartijen die vele miljarden kwijt zijn en een grote teringbende gemaakt hebben van het landsbestuur en werkelijk alle kerntaken van de overheid, die zeggen verantwoordelijkheid te nemen maar vervolgens weigeren verantwoording af te leggen.

Dat achterlijke fabeltje horen we nou al zo lang. Als we het hebben over scherpe messen in de la dan kun je met dit kabinet nog geen warme boter snijden, wat een kneuzenkermis. Zo'n van der Wal heeft gewoon idee waar ze het allemaal over heeft.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_210708451
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 18:50 schreef Janneke141 het volgende:
Als je dekking hebt voor uitgaven, dan heb je inkomsten die er tegenover staan. Het laten oplopen van de staatsschuld, of het onttrekken van middelen aan een fonds dat sowieso al alleen bestond op rekening van de toekomst, is dus geen dekking.

Het is gratis bier. Allemaal heel lekker, dus geniet ervan, maar niet zeuren als je straks aan je kinderen moet gaan uitleggen waarom wij hun bier zo duur gemaakt hebben.
zelfde als ik dat mensen hoor roepen om het stikstof fonds maar op te maken aan armoede bestrijding
ik ben gek op abrikozentaart en Zelda
pi_210708667
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 19:54 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Wellicht vindt hij die aantal ambtenaren te hoog
Maar wat gooi je er dan uit? Politie? Leraren?
  donderdag 21 september 2023 @ 20:19:32 #224
346939 Janneke141
pi_210708718
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 20:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Leraren zijn geen ambtenaren.
pi_210708723
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 20:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nee, de ambtenaren die zijn Kamervragen moeten beantwoorden, natuurlijk ;)
pi_210708734
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 18:50 schreef Janneke141 het volgende:
Als je dekking hebt voor uitgaven, dan heb je inkomsten die er tegenover staan. Het laten oplopen van de staatsschuld, of het onttrekken van middelen aan een fonds dat sowieso al alleen bestond op rekening van de toekomst, is dus geen dekking.

Het is gratis bier. Allemaal heel lekker, dus geniet ervan, maar niet zeuren als je straks aan je kinderen moet gaan uitleggen waarom wij hun bier zo duur gemaakt hebben.
Straks? Volgens mij is dit een prima tijd om uit te leggen waarom het leven zo duur is geworden is en alle klassieke overheidstaken in staat van ontbinding verkeren. Vele miljarden zoek, enorme uitgaven buiten de begroting om gedaan, tientallen miljoenen verblundert, enorme fondsen die de kosten niet dekken. Het gore lef om de oppositie van gratis bier te beschuldigen is echt alle schaamte voorbij.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_210708763
Het grote cadeautjes uitdelen is begonnen :N
pi_210708832
Ik denk wel eens: Omtzigt gaat heel groot worden. En dat weet hij ook. Ook al heeft hij nog geen programma gepresenteerd.
Hij gaat voor zijn hervormingsplannen de BBB heel hard nodig hebben in de EK. Die zijn daar immers het grootst.
En dus steunt hij haar nu.

Die man loopt echt al heel lang mee in de politiek. 20+ jaar. Die weet wel hoe het werkt.
De vraag is of de BBB straks wel zo met hem mee gaat in de EK. Districtenstelsel enzo.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210708898
Afschaffen schenk- en erfbelasting, BBB is voor. Dat is heel erg eng rechts.
  donderdag 21 september 2023 @ 20:38:15 #230
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_210709068
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 20:28 schreef Faraday01 het volgende:
Afschaffen schenk- en erfbelasting, BBB is voor. Dat is heel erg eng rechts.
Dat is toch logisch? Boeren zijn familiebedrijven. BBB is er voor de boeren.
I am a black hole shitting into the void
pi_210709241
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 19:55 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Het was toch ook geen gespecificeerd bedrag? Het is een beetje een vage motie, kijk wat je kan schrapen en verhoog daar via de koppeling het minumloon mee.
Om vervolgens te zeggen "doe maar 2%", dat zei ze letterlijk en is meer dan de PvdA/GL-CU motie. Dan heb je het over 2 miljard aan ambtenarensalarissen schrappen.
pi_210709343
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 20:38 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Dat is toch logisch? Boeren zijn familiebedrijven. BBB is er voor de boeren.
Ik begrijp het wel alleen is het extreem opportunistisch en kost dat 2,5 miljard per jaar!!
pi_210709358
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 20:53 schreef Hanca het volgende:

[..]
Om vervolgens te zeggen "doe maar 2%", dat zei ze letterlijk en is meer dan de PvdA/GL-CU motie. Dan heb je het over 2 miljard aan ambtenarensalarissen schrappen.
Als je niets door laat rekenen kun je allerlei onzin uitkramen
  donderdag 21 september 2023 @ 21:07:37 #234
346939 Janneke141
pi_210709415
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 21:02 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ik begrijp het wel alleen is het extreem opportunistisch en kost dat 2,5 miljard per jaar!!
Sinds wanneer is dat relevant voor een populistische partij?
pi_210709511
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 21:07 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Sinds wanneer is dat relevant voor een populistische partij?
Niet, helaas.
pi_210709526
Hoeveel miljard is het tekort deze dagen opgelopen?
pi_210709814
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 21:13 schreef Faraday01 het volgende:
Hoeveel miljard is het tekort deze dagen opgelopen?
Niet, in principe. Of misschien alleen het deel dat 'gedekt' wordt door het Wobke-Wiebes fonds, niet zeker of dat al echt apart was gezet in een pot. Volgens mij wel. En dan is het dus 0 euro.

Er is veel geschoven, maar allemaal gedekt.
pi_210710088
quote:
1s.gif Op donderdag 21 september 2023 21:26 schreef Hanca het volgende:

[..]
Niet, in principe. Of misschien alleen het deel dat 'gedekt' wordt door het Wobke-Wiebes fonds, niet zeker of dat al echt apart was gezet in een pot. Volgens mij wel. En dan is het dus 0 euro.

Er is veel geschoven, maar allemaal gedekt.
De dekking is erg gammel en verschillende potjes zijn meer dan 1x genoemd.

Of het allemaal echt gaat gebeuren is echt nog maar de vraag. Reken je niet rijk.
pi_210710260
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 21:39 schreef arj1o1 het volgende:

[..]
De dekking is erg gammel en verschillende potjes zijn meer dan 1x genoemd.

Of het allemaal echt gaat gebeuren is echt nog maar de vraag. Reken je niet rijk.
Nee, geen enkel potje is dubbel genoemd, dat klopt gewoon niet. En ik heb redelijk veel vertrouwen in de commissie financiën die zich er nu mee gaat bemoeien, die zijn kwalitatief veel beter dan de partijleiders. Mensen als Nijboer, Van Weyenberg, Grinwis, Van der Lee, Sneller zijn stuk voor stuk beter dan hun nummer 1.
pi_210710275
Hier wel een aardige analyse over Omtzigt en de Kamer: https://www.ad.nl/politie(...)n-verwacht~a75336a3/
  donderdag 21 september 2023 @ 21:48:57 #241
346939 Janneke141
pi_210710284
Ik ben toch wel benieuwd hoe je budgetneutraal zo veel cadeautjes aan de samenleving kan uitdelen. Of worden er ook dingen duurder die ik even gemist heb?
  donderdag 21 september 2023 @ 21:49:40 #242
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_210710296
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 21:48 schreef Janneke141 het volgende:
Ik ben toch wel benieuwd hoe je budgetneutraal zo veel cadeautjes aan de samenleving kan uitdelen. Of worden er ook dingen duurder die ik even gemist heb?
opheffen van die 30 miljard voor stikstof denk ik
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 21 september 2023 @ 21:50:40 #243
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_210710331
quote:
1s.gif Op donderdag 21 september 2023 14:13 schreef Hanca het volgende:
(we doen niet aan eerste en tweede rangs inwoners, we zijn geen nazi's) en die hun waarde gaan we niet in geld uitdrukken. Nooit. Niet van jou, niet van een verstandelijk gehandicapte, niet van de best verdienende persoon in het land en niet van een statushouder. Het leven van een persoon druk je niet in geld uit.
Wie zijn "we"? En nooit is een hele lange tijd.

Verder wel eens met je post.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_210710389
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 21:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, geen enkel potje is dubbel genoemd, dat klopt gewoon niet. En ik heb redelijk veel vertrouwen in de commissie financiën die zich er nu mee gaat bemoeien, die zijn kwalitatief veel beter dan de partijleiders. Mensen als Nijboer, Van Weyenberg, Grinwis, Van der Lee, Sneller zijn stuk voor stuk beter dan hun nummer 1.
Zowel de accijnsverhoging terugdraaien als de prijsverhoging van OV stopzetten moet bijvoorbeel komen uit de aanvullende posten van MinFin. Zie oa https://fd.nl/politiek/14(...)g-naar-bedrijfsleven

Het FD laat verder ook zien dat een hele hoop dekkingen niet realistisch zijn. Het zijn naieve ideeen.
pi_210710446
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 21:54 schreef arj1o1 het volgende:

[..]
Zowel de accijnsverhoging terugdraaien als de prijsverhoging van OV stopzetten moet bijvoorbeel komen uit de aanvullende posten van MinFin. Zie oa https://fd.nl/politiek/14(...)g-naar-bedrijfsleven

Het FD laat verder ook zien dat een hele hoop dekkingen niet realistisch zijn. Het zijn naieve ideeen.
Glas-plas-was. Een praatje voor de bühne.
  donderdag 21 september 2023 @ 21:58:35 #246
346939 Janneke141
pi_210710464
quote:

[..]

Goed artikel, dank voor de link. Het is inderdaad een samenraapsel van oneigenlijk geschuif en wensdenken.
pi_210710485
quote:

[..]

Nee, die accijnsverlaging komt grotendeels uit het Wobke-Wiebes fonds.

En het zijn allemaal dekkingen die eerder door de ministeries zijn aangegeven als realistisch.
  donderdag 21 september 2023 @ 22:00:51 #248
346939 Janneke141
pi_210710508
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 21:59 schreef Hanca het volgende:
En het zijn allemaal dekkingen die eerder door de ministeries zijn aangegeven als realistisch.
Oh?

quote:
Het ministerie van Financiën wijst erop dat ook de 'aanvullende posten' al een bestemming hebben, het is geld dat is gereserveerd voor ideeën die nog moeten worden uitgewerkt. Maar het is dus niet vrij te besteden.
pi_210710515
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 21:48 schreef Janneke141 het volgende:
Ja, er gaan wat belastingen omhoog voor de rijken en de inkoop van eigen aandelen wordt duurder. En het mobiliteitsfonds wat door stikstof niet bruikbaar is, gaat naar het OV.
  donderdag 21 september 2023 @ 22:02:41 #250
346939 Janneke141
pi_210710539
Weet je, soms waardeer ik je grenzeloze vertrouwen in de oprechtheid van de mens wel hoor. Maar het discussieert echt verdomde ingewikkeld.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')