ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen. DJMO Trein avonturierster die regelmatig zonder vooropgesteld plan op de trein stapt onderweg naar nergens.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dienstmededeling
Wat vinden jullie van de nieuwe boekingsmodule van de DB? Heb het idee dat ik vaker moet klikken om te krijgen wat ik wil. Ook storend dat je een datum kunt aanklikken en als je dan niet op uebernehmen klikt dan neemt hij de geselecteerde datum niet over.
Het ziet er fancy uit maar ik vind het niet geweldig.
Ten opzichte van de vorige versie: - Te veel nodeloos trage animaties (zoals het uitklappen van het lijstje met stationsnamen) - Te veel klikken om bijvoorbeeld een via-route in te stellen - Niet mogelijk om bij een deelroute aan te geven dat je bijv. niet wil reizen met een ICE - Niet mogelijk om de complete route van een bepaalde trein te zien
Ten opzichte van de vorige versie: - Te veel nodeloos trage animaties (zoals het uitklappen van het lijstje met stationsnamen) - Te veel klikken om bijvoorbeeld een via-route in te stellen - Niet mogelijk om bij een deelroute aan te geven dat je bijv. niet wil reizen met een ICE - Niet mogelijk om de complete route van een bepaalde trein te zien
Ten opzichte van de vorige versie: - Niet mogelijk om bij een deelroute aan te geven dat je bijv. niet wil reizen met een ICE - Niet mogelijk om de complete route van een bepaalde trein te zien
Op woensdag 20 september 2023 22:29 schreef ziggyziggyziggy het volgende: Ik zat zaterdag in de ICE van Leer naar Keulen. En zondag weer terug, maar toen was het geen ICE. Het was een leuk weekend.
Volgens mij wordt er inderdaad maar één ICE per week over de Emslandstrecke. Tenminste dat zei @dennistd geloof ik toen ik helemaal verbaasd was dat ik een ICE2(?) had gezien net buiten Meppen.
Wat ik overigens zag in Riga: de oudere trams hebben eenzelfde soort stroomafnemers als trolleybussen. Trolleybussen rijden dan weer niet over de trambaan wat ik zou verwachten gezien hetzelfde soort stroomafnemer.
Moderne Skoda trams hebben een normale stroomafnemer. De trolleybussen die hier rijden zijn niet van die oude lijken als in Vilnius, maar redelijk nieuwe. Het zijn hybrides trouwens, want heb een aantal keren gezien dat de stroomafnemer omlaag ging en een diesel werd gestart.
Op donderdag 21 september 2023 20:27 schreef derLudolf het volgende: Wat ik overigens zag in Riga: de oudere trams hebben eenzelfde soort stroomafnemers als trolleybussen. Trolleybussen rijden dan weer niet over de trambaan wat ik zou verwachten gezien hetzelfde soort stroomafnemer.
Verschil is natuurlijk dat een bus met een tweede stang de stroomkring sluit terwijl een tram met trolleystang dat via de rails doet.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Niet uniek, wel ouderwets het was ooit een veelgebruikt systeem voor trams maar in de meeste steden zijn ze allang overgestapt naar moderne stroomafnemers. De oude trammetjes in Lissabon bijvoorbeeld hebben nog wel trolleystangen.
In Brussel is er vanuit het trammuseum ook nog de mogelijkheid om naar Tervuren(?) met trolleystang te rijden voor museumtrams. Normale trams gebruiken een moderne stroomafnemer.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op maandag 25 september 2023 12:12 schreef derLudolf het volgende: Heeft DB Regio of Fernverkehr nog tekort aan machinisten eigenlijk? DB Cargo heeft nog wel wat over.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het hier om machinisten gaat. Denk eerder aan rangeerders, die steeds minder nodig zullen zijn door het dalende wagenladingenverkeer (veel gaat in hele treinen).
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op woensdag 27 september 2023 08:33 schreef Janneke141 het volgende: Misschien kunnen ze ook RyanAir-style kaartjes voor koffers gaan verplichten. Of dikke mensen. Of rolstoelen.
Dikke mensen zou opzich wel beter zijn, kan je tenminste normaal op een stoel zitten.
Bij de bewaakte indoor fietsenstallingen in beheer van de gemeente Utrecht - verspreid over de stad - kun je wel leen-kinderwagens krijgen. Ergens wel gek dat zoiets niet bestaat bij de OV-fietspunten.
In tegenstelling tot de Frans/Belgische variant is deze nooit zo ver Nederland in geweest geloof ik; iets met elektromagnetische compatibiliteit. De eerdergenoemde locs zijn als het goed is weleens op eigen kracht in Amsterdam geweest.
Hier is een sexy multisysteemlocomotief, toen goede beveiliging nog een extra haakje op de deur was: [ afbeelding ]
Terwijl ik toch zoveel nieuws zag langskomen, Arriva die een deel van het hoofdrailnet wil openbreken met stapjes per jaar. DB die DB Stations en DB Netz gaat samenvoegen tot DB InfraGo
[..] Terwijl ik toch zoveel nieuws zag langskomen, Arriva die een deel van het hoofdrailnet wil openbreken met stapjes per jaar. DB die DB Stations en DB Netz gaat samenvoegen tot DB InfraGo
Arriva heeft nu al te weinig personeel om al haar treinen te kunnen laten rijden
Op zondag 1 oktober 2023 09:28 schreef derLudolf het volgende: Ik kan het niet meer terugvinden hier, maar wanneer rijdt de Pimpel nou voor het laatst met Bordbistro?
In principe 9 december, maar de kans is best aanwezig dat ze er al (veel?) eerder uitgehaald worden in Berlijn.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Weitere moderne ICE 3neo, teils schon mit neuem Innendesign, bringt die DB zwischen NRW, Frankfurt, Stuttgart und München auf die Schiene, sobald die Zulassung vorliegt auch auf den Strecken nach Amsterdam und Brüssel.
ICE3 neo zien we dus al op de Nederlandse sporen zodra de toelating rond is. Volgens de geruchten kan dat al in mei 2024 zijn, wat eerder is dan ik had verwacht
Toelating is één, personeel opleiden is twee. De BR408 is naar het schijnt toch net even anders genoeg dat er een cursus voor nodig is.
Dat "nieuwe interieur" schijnt in de praktijk overigens tegen te vallen in vergelijking met de impressies. Volgens Railcolor zou men, als men alles uit de impressies had willen doen, een nieuwe toelating moeten regelen voor het interieur (vanwege brandveiligheid denk ik?).
Op zondag 1 oktober 2023 19:12 schreef James1988 het volgende: Toelating is één, personeel opleiden is twee. De BR408 is naar het schijnt toch net even anders genoeg dat er een cursus voor nodig is.
Zou je nu al mee kunnen beginnen in Duitsland. Een deel kun je ook in een simulator oefenen denk ik.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Opleiden van ICE-machinisten gebeurt naar mijn weten sowieso in Duitsland, dus dat zal vast allemaal al wel gepland worden.
Monteurs in de Watergraafsmeer zullen waarschijnlijk ook wel opgeleid moeten worden, ik heb geen idee hoe makkelijk het is om die vrij te spelen voor zoiets.
Voor zover ik weet gaat er nog dit jaar begonnen worden met opleiden voor de BR408. Maar zoals ik het begrijp zijn de verschillen voor de machinisten specifiek tussen de BR406 en de BR408 niet bijster groot qua bediening. Men doet z'n best om het spul zo snel mogelijk toegelaten te krijgen zodat het ook zo snel mogelijk de dienst in kan, maar het zal waarschijnlijk rond het begin van de zomer 2024 (zeg juni/juli) worden als alles goed gaat.
Op zondag 1 oktober 2023 21:51 schreef Duvel het volgende: Ik weet niet of ze de 408 ook in de Watergraafsmeer gaan onderhouden, er is geen gedeeld eigendom meer toch?
OB WGM gaat ze onderhouden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[..] Is het gezichtsbedrog of is die loc echt langer dan bijv. een 1600?
Ze zijn heel zwaar!
Ik zie nu hoeveel die E184 weegt, die is dus lichter dan een 1600, das wel interessant. Waarom kan dat nu niet meer terwijl vermogenselectronica zoveel gekrompen en lichter is geworden hehehe.
Van die hoog-calorie personen die voor de treindeur gaan staan bij het instappen en dan gaan mopperen dat het uitstappen zo lang duurt. KAREN WE HEBBEN JE GEHOORD maar je staat met je 110cm buikomvang WAANZINNIG in de weg
Op dinsdag 3 oktober 2023 18:00 schreef b2py het volgende: Van die hoog-calorie personen die voor de treindeur gaan staan bij het instappen en dan gaan mopperen dat het uitstappen zo lang duurt. KAREN WE HEBBEN JE GEHOORD maar je staat met je 110cm buikomvang WAANZINNIG in de weg
Ik doe dan altijd gewoon een beetje bulldozeren. Van 110 cm win ik wel
Ik zie nu hoeveel die E184 weegt, die is dus lichter dan een 1600, das wel interessant. Waarom kan dat nu niet meer terwijl vermogenselectronica zoveel gekrompen en lichter is geworden hehehe.
quote:
De thyristor-sturing verstoorde echter de werking van de beveiliging. Hierdoor is het van een regelmatige inzet in Nederland niet gekomen.
Voor inzet in NL zal er dus wel voor een paar ton aan lijnfilters nodig zijn geweest. Dat zat er niet in.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Volgens mij heb ik het gevoel dat de EC6/EC7/EC8/EC9 vanaf half juli 2024 definitief geschrapt worden. Eerst vanwege de Generalsanierung van de Riedbahn (vijf maanden stremming op Frankfurt-Mannheim) en vanaf dienstregeling 2025 zouden de EC6/EC7/EC8/EC9 op het noordelijke gedeelte vervangen worden door de ICE104/ICE103/ICE106/ICE5 die gaan doorrijden van en naar Hamburg en op het zuidelijke gedeelte gaat de Intercity Köln-Dresden v.v. (IC2041/IC2040/IC2043/IC2042) doorrijden van en naar Stuttgart.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
DSB wil vanaf december 2025 een dagelijkse trein van/naar Amsterdam gaan rijden. Een trein vanuit Praag naar Hamburg wordt doorgetrokken naar Kopenhagen, waardoor er een Talgo-stam van DSB vanuit Hamburg een slag naar Amsterdam kan maken. Omdat er geen locs zijn met toelating in Nederland, Duitsland en Denemarken gaat er waarschijnlijk een locwissel plaatsvinden in Hamburg of Osnabrück.
Op zaterdag 7 oktober 2023 12:39 schreef dennistd het volgende: DSB wil vanaf december 2025 een dagelijkse trein van/naar Amsterdam gaan rijden. Een trein vanuit Praag naar Hamburg wordt doorgetrokken naar Kopenhagen, waardoor er een Talgo-stam van DSB vanuit Hamburg een slag naar Amsterdam kan maken. Omdat er geen locs zijn met toelating in Nederland, Duitsland en Denemarken gaat er waarschijnlijk een locwissel plaatsvinden in Hamburg of Osnabrück.
[..] DSB rijdt nu toch ook met 193'ers? Of is ATB niet zomaar ingebouwd/het probleem daarmee opgelost?
Ik denk dat die geen gelijkstroomsysteem aan boord hebben, maar alleen 15kV 16,7Hz en 25kV 50Hz.
Een locwissel hoeft trouwens geen probleem te zijn: de paden sluiten toch niet op elkaar aan waardoor je ergens rond Hamburg 10 minuten over hebt. Mooi tijd voor een locwissel bij Eidelstedt of Langenfelde. Ben even aan het puzzelen geweest op basis van de mKoK 2024 (alle mogelijke paden in Duitsland komend jaar) en kwam op onderstaande dienstregeling. Op Osnabrück Hbf maakt ie gebruik van de perronloze Klus-Kurve, daarom als vervanging een stop op station Altstadt.
Gewoon het stoppatroon van de IC Berlijn. Je kunt wel stations overslaan maar dan moet je langzamer rijden, voor een snellere trein is geen pad in Nederland.
Met de Lelylijn, een nieuwe HSL Groningen-Bremen en de Fehmarnbelttunnel kun je wel sneller gaan.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Deze week hebben ProRail en NS samen een uniek railwegvoertuig geïntroduceerd dat ingezet kan worden bij incidentafhandelingen op het spoor.
De Unimog is een railwegvoertuig van ProRail Incidentenbestrijding die zij kunnen inzetten om bijvoorbeeld gestrande treinen af te voeren. Met name bij incidenten waarbij een trein externe tractie nodig heeft en andere afsleepmiddelen niet kunnen of mogen worden ingezet, bijvoorbeeld bij problemen met de bovenleiding. Dit soort strandingen duren vaak lang en veroorzaken veel overlast voor reizigers en het treinverkeer. Naast de sleep- en duwfuncties heeft de Unimog een reinigingsmodule, om de trein schoon te kunnen maken na een aanrijding en een hoogwerker om veilig en gemakkelijker op hoogte te kunnen werken. De Unimogs worden vanaf deze week voor NS ingezet en komen ook beschikbaar voor andere vervoerders.
Innovatief en vernieuwend De Unimog is een krachtvoertuig dat zowel over de weg als over het spoor mag rijden. Het voertuig is niet afhankelijk van bovenleiding, heel handig dus als de bovenleidingspanning niet beschikbaar is. ProRail beschikt nu over vier Unimogs, die strategisch gestationeerd zijn op hun standplaatsen langs de A2-corridor, zoals Eindhoven en Utrecht. Als het nodig is kan de Officier van Dienst Infra besluiten de Unimog op een ander treintraject in te zetten. Het doel is de dienstregeling zo snel mogelijk weer te hervatten na een stranding.
Samenwerking Unimogbedienaar en machinist Bij de inzet van de Unimog ontstaat een nauwe samenwerking met NS en de treindienstleider van ProRail. Ook de Unimogbedienaar en machinist werken ter plaatse nauw samen om de gestrande trein weg te slepen zodat het treinverkeer zo snel mogelijk kan worden hervat.
Gezamenlijk ontwikkeltraject NS en ProRail werken al sinds 2019 samen in dit project. Andrea Langerak, projectmanager ProRail: “NS is de grootste vervoerder op de A2-corridor, daarom zijn we met de implementatie begonnen bij NS. Er zijn veel stappen gezet: zoals de bouw van het voertuig, het aanvragen van toelating, ontheffing bij de Inspectie Leefomgeving & Techniek (IL&T), het testen met de Unimog en verschillende treintypen en het opleiden van de bedienaars. Annelies van Unen, verantwoordelijk voor de implementatie bij NS: “Ondanks dat het maar om vier Unimogs gaat, heeft dit traject alle kenmerken van een normale materieelintroductie en dan ook nog binnen twee organisaties. Om deze innovatie te realiseren is gebruik gemaakt van de expertise en inzet van veel collega’s binnen NS en ProRail. Mooi dat we met de inzet van de Unimog de overlast van een stremming voor reizigers kunnen beperken."
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op zaterdag 7 oktober 2023 12:21 schreef Erno-BE het volgende: Volgens mij heb ik het gevoel dat de EC6/EC7/EC8/EC9 vanaf half juli 2024 definitief geschrapt worden. Eerst vanwege de Generalsanierung van de Riedbahn (vijf maanden stremming op Frankfurt-Mannheim) en vanaf dienstregeling 2025 zouden de EC6/EC7/EC8/EC9 op het noordelijke gedeelte vervangen worden door de ICE104/ICE103/ICE106/ICE5 die gaan doorrijden van en naar Hamburg en op het zuidelijke gedeelte gaat de Intercity Köln-Dresden v.v. (IC2041/IC2040/IC2043/IC2042) doorrijden van en naar Stuttgart.
Gaat weer lekker met ICNG In Tilburg opgestapt om naar Den Haag te gaan. Alles verloopt soepel maar op Rotterdam CS spontaan softwareproblemen
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b] Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
Ik kan me van een interrail van alweer vijftien jaar geleden herinneren dat je in Oost-Europa de nodige van dit soort ex-DB rijtuigen tegenkwam. En ook de DB-stoptrein van/naar Venlo bestond uit deze ouderwetse n-wagen. Ik vond het toen al wat armoedigs hebben maar daarmee ook z’n charme. Maar het spul in deze film is toch echt wel een rijdend stuk schroot.
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Als we het dan toch hebben over voertuigen van Daimler Benz, ik kwam deze tegen op Facebook. 1983 diente als Basis für diesen Loctrac 150 ein MB-trac 1500. Er war seitens der Deutschen Bundesbahn für 1200 Tonnen Anhängelast zugelassen. Dazu war zu lesen: "Überall dort, wo 'schwere Brocken' zu rangieren sind, ist der Loctrac mit Sicherheit die betriebswirtschaftlich interessanteste Diesel-Lok."
MB Trac had destijds een veel gekozen optie voor een omkeer inrichting. Dan kun je bestuurdersstoel en dashboard omdraaien waardoor achteruit rijden een stuk makkelijker is. Een best handig optie op het spoor denk ik, geen idee of er voor de Motrac ook voor is gekozen.
Als die aslast te hoog wordt, waarom dan niet een extra as in de Vectron? Ja, het vraagt wat extra engineering bij Siemens, maar het zal niet onmogelijk zijn.
Van de Eurorunner rijden er in Litouwen ook zesassers.
De planning voor de uitrol van ETCS is Denemarken is een aantal jaar geleden bijgesteld omdat de initiële planning veel te ambitieus was, inmiddels zit de vaart erin.
Bij het contract 'West-Denemarken' is men inmiddels over de helft, en ook in oostelijk Denemarken is men volop bezig. Ook de S-Tog van Kopenhagen is inmiddels omgebouwd, het oude HKT-systeem is vervangen door een CBTC-systeem van Siemens. In 2030 moet alles klaar zijn.
Op zondag 8 oktober 2023 00:43 schreef derLudolf het volgende: Als die aslast te hoog wordt, waarom dan niet een extra as in de Vectron? Ja, het vraagt wat extra engineering bij Siemens, maar het zal niet onmogelijk zijn.
Het heeft meer te maken met onze infrastructuur, die is in veel plekken niet bedacht met relatief zware Vectrons in het achterhoofd. Kon ook niet, want toen de infrastructuur werd ontworpen bestonden zulke locs nog niet.
In Portugal hebben we een rit gemaakt van Entrecampos in Lissabon naar Sintra.
Zoals vaker bij boemeltreinlijntjes ging de trein vanwege vertraging op de helft alweer keren. De trein reed niet verder dan Mercês. De trein is in Portugal goedkoop. Deze rit met 14 stops kost 3 euro.
[ Bericht 11% gewijzigd door spectrumanalyser op 08-10-2023 21:42:57 ]
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Misschien begrijp ik iets verkeerd, maar Mail Rail (als onderdeel van het museum, toegegeven niet het hele traject maar toch) en de Caledonian Sleeper rijden iig gewoon nog.
Op maandag 9 oktober 2023 15:37 schreef De_Hertog het volgende: Misschien begrijp ik iets verkeerd, maar Mail Rail (als onderdeel van het museum, toegegeven niet het hele traject maar toch) en de Caledonian Sleeper rijden iig gewoon nog.
Op maandag 9 oktober 2023 15:37 schreef De_Hertog het volgende: Misschien begrijp ik iets verkeerd, maar Mail Rail (als onderdeel van het museum, toegegeven niet het hele traject maar toch) en de Caledonian Sleeper rijden iig gewoon nog.
Voor uiteenlopende waarden van iig.
Okee mail rail heb ik gewoon niet meer aan gedacht. Ik was vanaf 13:00 gisteren druk met zorgen dat ik weer thuis kwam.
In alle treinen met het nieuwere OBIS systeem zijn dit soort bestemmingen te selecteren. Dit is gewoon de standaard stationslijst die ook in de reisplanner gebruikt wordt dacht ik.
Op dinsdag 10 oktober 2023 19:48 schreef MTL het volgende: In alle treinen met het nieuwere OBIS systeem zijn dit soort bestemmingen te selecteren. Dit is gewoon de standaard stationslijst die ook in de reisplanner gebruikt wordt dacht ik.
Heb je dan nog wel de vrijheid zoals bij de Arriva wel eens ziet met "noar huus" of "koud hè"
DB heeft een paar grote storingen gehad op belangrijke knooppunten, dan gaat je punctualiteit snel hard onderuit. Stroomstoringen, een belangrijke brug bij Frankfurt die maanden niet beschikbaar was na een aanrijding, enzovoorts.
Die storingen die wij vorige week hebben gezien rond Schiphol en Utrecht zullen ook zo'n gevolg hebben.
Vanochtend nog even een kleine hartverzakking omdat ik eraan herinnerd werd dat ik bijna kon boarden voor de Caledonian Sleeper van Inverness naar Euston. Bleek dat die dildo's alleen de heenreis geannuleerd hadden. Was gelukkig erg snel geregeld.
Op woensdag 11 oktober 2023 12:58 schreef Dr_Flash het volgende: Anyway nu dus onderweg naar Bremen via Osnabrück. Om er toch nog een paar dagen iets van te maken.
Tevens een van de laatste ritjes met de klassieke Pimpel?
Op woensdag 11 oktober 2023 10:19 schreef James1988 het volgende: DB heeft een paar grote storingen gehad op belangrijke knooppunten, dan gaat je punctualiteit snel hard onderuit. Stroomstoringen, een belangrijke brug bij Frankfurt die maanden niet beschikbaar was na een aanrijding, enzovoorts.
Die storingen die wij vorige week hebben gezien rond Schiphol en Utrecht zullen ook zo'n gevolg hebben.
Ik weet niet hoe ze punctualiteit meten daar maar zo’n brugstoring die maanden duurt zou in Nederland na 48 uur verdwijnen omdat treinen die langer dan 48 uur vooruit zijn opgeheven niet meetellen.
Als NS in staat was om de reisplanner zo ver van te voren bij te werken wel, ja. Maar normaal gesproken is het 'De reisplanner wordt per dag bijgewerkt, kijkt u de avond van tevoren'.
Op woensdag 11 oktober 2023 13:50 schreef b2py het volgende: [..] Ik weet niet hoe ze punctualiteit meten daar maar zo’n brugstoring die maanden duurt zou in Nederland na 48 uur verdwijnen omdat treinen die langer dan 48 uur vooruit zijn opgeheven niet meetellen.
Haha, Duitsers en plannen.
Die gasten gaan gewoon op de dag zelf aan het werk in het spoor en de treindienstleiders moeten er maar het beste van zien te maken.
Het lijkt er nu dan toch echt op, open-access operator Evolyn heeft 12 treinen gekocht bij Alstom om te gaan concurreren op Parijs - Londen met de Eurostar. https://news.sky.com/stor(...)2025-launch-12982441
Aangezien HS2 al meer zou kosten inclusief fase 2... Maar als je een verbindingsboogje van HS1 naar HS2 bouwt, fase 2a van HS2 aanlegt (net geschrapt door Sunak) en het baanvak richting Holyhead opwaardeert en vanaf daar een tunnel naar Dublin maakt dan is het geld vast meer dan op.
In de nacht van woensdag op donderdag (~00:10) een goederentrein gespot met spoorstaven van Amsterdam richting Alkmaar. Wellicht voor de werkzaamheden tussen Heerhugowaard en Hoorn, begin November? De reguliere treinen hadden daardoor een lichte vertraging.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op vrijdag 13 oktober 2023 08:39 schreef Mr_Klaasje het volgende: Aangezien HS2 al meer zou kosten inclusief fase 2... Maar als je een verbindingsboogje van HS1 naar HS2 bouwt, fase 2a van HS2 aanlegt (net geschrapt door Sunak) en het baanvak richting Holyhead opwaardeert en vanaf daar een tunnel naar Dublin maakt dan is het geld vast meer dan op.
Laat het maar aan de Britten over om voor een fietspad van 100 meter meer dan een half miljard te betalen
Nee, zeker niet als je het alleen maar onder de zee door doet. De kanaaltunnel zou nu 12 mrd kosten. En Ierland - Frankrijk is een heel stuk verder onder een heel zee die een stuk dieper is.
stupidity has become as common as common sense was before
[..] Nee, zeker niet als je het alleen maar onder de zee door doet. De kanaaltunnel zou nu 12 mrd kosten. En Ierland - Frankrijk is een heel stuk verder onder een heel zee die een stuk dieper is.
Op zondag 8 oktober 2023 00:43 schreef derLudolf het volgende: Als die aslast te hoog wordt, waarom dan niet een extra as in de Vectron? Ja, het vraagt wat extra engineering bij Siemens, maar het zal niet onmogelijk zijn.
Van de Eurorunner rijden er in Litouwen ook zesassers.
Ik weet niet of je 200+ kunt met een zesasser. Het loopgedrag van zesassers is volgens mij minder goed, en de adhesie gaat dan naar 15 ton per as. De middelste as van een draaistel is qua tractie niet echt optimaal, dus of je met een extra as per draaistel een betere loc krijgt, en dat alleen maar om naar categorie C in plaats van D te gaan...
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Ik weet niet of je 200+ kunt met een zesasser. Het loopgedrag van zesassers is volgens mij minder goed, en de adhesie gaat dan naar 15 ton per as. De middelste as van een draaistel is qua tractie niet echt optimaal, dus of je met een extra as per draaistel een betere loc krijgt, en dat alleen maar om naar categorie C in plaats van D te gaan...
BR103 gaat toch 230? 15 ton is dan denk ik de laagste aslast van locs die in NL rondrijden dus zou de snelheid omhoog kunnen, toch?
Op vrijdag 13 oktober 2023 10:26 schreef spectrumanalyser het volgende: In de nacht van woensdag op donderdag (~00:10) een goederentrein gespot met spoorstaven van Amsterdam richting Alkmaar. Wellicht voor de werkzaamheden tussen Heerhugowaard en Hoorn, begin November? De reguliere treinen hadden daardoor een lichte vertraging.
Onderweg naar Ana Paulowna voor het bouwen van de Lelylijn via de afsluitdijk
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b] Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
[..] Ik weet niet of je 200+ kunt met een zesasser. Het loopgedrag van zesassers is volgens mij minder goed, en de adhesie gaat dan naar 15 ton per as. De middelste as van een draaistel is qua tractie niet echt optimaal, dus of je met een extra as per draaistel een betere loc krijgt, en dat alleen maar om naar categorie C in plaats van D te gaan...
Het is ook pas echt C als de assen vervolgens voldoende ver uit elkaar zitten. De vraag is overigens of tonmetergewicht voor baanstabiliteit niet veel interessanter is. Dan is een Vectron beter dan een aloude superkorte 1100 met 20 ton per as.
[..] Ik weet niet of je 200+ kunt met een zesasser. Het loopgedrag van zesassers is volgens mij minder goed, en de adhesie gaat dan naar 15 ton per as. De middelste as van een draaistel is qua tractie niet echt optimaal, dus of je met een extra as per draaistel een betere loc krijgt, en dat alleen maar om naar categorie C in plaats van D te gaan...
Het franse broertje van de ns1300 had destijds het wereld snelheids record met zo'n 250km/h, dus dat onrustig lopen zal wel meevallen, zeker met de ns1100 die juist bekend stond om onrustig rijden
Best opmerkelijk dat er berichten in de media zijn over die 'lelylijn' over de afsluitdijk. Is er zoveel vraag naar een verbinding van Leeuwarden naar Alkmaar? Als je de bestaande busverbinding bekijkt dan zitten de bussen allesbehalve vol.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
[..] Best opmerkelijk dat er berichten in de media zijn over die 'lelylijn' over de afsluitdijk. Is er zoveel vraag naar een verbinding van Leeuwarden naar Alkmaar? Als je de bestaande busverbinding bekijkt dan zitten de bussen allesbehalve vol.
Mensen zijn misschien liever de trein dan de bus? Naar Zwolle pak ik vanuit Emmen nog wel eens de trein, naar Groningen nooit de bus.
[..] Best opmerkelijk dat er berichten in de media zijn over die 'lelylijn' over de afsluitdijk. Is er zoveel vraag naar een verbinding van Leeuwarden naar Alkmaar? Als je de bestaande busverbinding bekijkt dan zitten de bussen allesbehalve vol.
Dat is natuurlijk gewoon onderdeel van een variantenstudie. Voordat je tig miljard gaat investeren in een betere verbinding Randstad - Groningen/Friesland, wil je wel zeker weten dat je de verbinding met de beste verhouding vervoerswaarde/kosten kiest. En om het zeker te weten, werk je ook de wat minder waarschijnlijke varianten op hoofdlijnen uit: In het beste komt er een heel verrassend resultaat uit en bespaar je een miljard, in het ergste geval heb je 1 of 2 ton aan voorstudiekosten weggegooid.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
Dat is natuurlijk onderdeel van de voorstudie. Electrificatie en dubbelsporig maken van Harlingen-Leeuwarden zal daar ongetwijfeld bij horen. Net zoals benodigde infrastructuuraanpassingen in West-Friesland. En allerlei denkbare subvarianten daarvan, zoals compleet nieuwe infrastructuur vanaf Harlingen. Een trein die start in Alkmaar, een trein die in Hoofddorp begint. Doorrijden naar Groningen of een overstap in Leeuwarden. 140 km/uur of 200 km/uur. Sommige varianten zullen direct afvallen, andere varianten worden verder uitgewerkt.
Wat zijn de opties, wat kost het ongeveer en wat levert het aan vervoerswaarde op? Wat het dan wordt, dat is aan de politiek.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
Ben benieuwd of dit uit eindelijk gaat gebeuren en ook een verbetering word want nu is het een puinhoop.
Als Arriva verkocht wordt van een ander vervoersbedrijf naar een of ander investeringsfonds van overzee dan vraag ik me af of dat een verbetering gaat betekenen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
[..] Als Arriva verkocht wordt van een ander vervoersbedrijf naar een of ander investeringsfonds van overzee dan vraag ik me af of dat een verbetering gaat betekenen.
Ik vraag mij dit ook af om eerlijk te zijn. Als dit soort partijen maar niet de zaak leegtrekken. Maar ik mag toch aannemen dat de overheid hier wel een rol in gaat spelen. Maar een overheid is ook niet altijd even slim.
[..] Ik vraag mij dit ook af om eerlijk te zijn. Als dit soort partijen maar niet de zaak leegtrekken. Maar ik mag toch aannemen dat de overheid hier wel een rol in gaat spelen. Maar een overheid is ook niet altijd even slim.
De overheid heeft daar volgens mij niet zo veel over te zeggen. De aanbestedende overheid, dus in dit geval de provincie(s), kunnen eisen stellen aan dienstregeling, materieel, personeel en financiële afspraken maken, maar over de bedrijfsvoering gaan ze echt zelf. Als Arriva onbetrouwbaar blijkt, dan moeten ze een andere vervoerder de concessie geven. Daar stopt het ongeveer.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
[..] Als Arriva verkocht wordt van een ander vervoersbedrijf naar een of ander investeringsfonds van overzee dan vraag ik me af of dat een verbetering gaat betekenen.
Ze hebben ‘gewoon’ te voldoen aan reeds getekende overeenkomsten, en ik denk vooral dat de investeringsmaatschappij geld ruikt omdat ze een gooi kunnen gaan doen naar het HRN.
Op dinsdag 17 oktober 2023 22:59 schreef PS. het volgende: Er is toch al weinig Nederlands meer aan Arriva, ik heb een paar weken voor die shitclub gewerkt, wat een drama.
En maar ambities hebben om het Nederlandse spoor over te nemen Ze kunnen nog geen 2 treinen per uur laten rijden die droeftoeters.
Ik verbleef toevallig een tijdje op Malta toen Arriva daar een jaar of 10 geleden het busvervoer overnam. Het werd van meet af aan een grote teringbende en ze zijn ook al vrij snel vertrokken, 200 Chinese meuk-bussen op het eiland achterlatend
Andere vraag: zijn er mensen die ervaring hebben met de Golden Pass Express? Het ticket zelf heb ik al maar een zitplaatsreservering is met 20 CHF stevig geprijsd, geen idee of dat echt noodzakelijk is?
Ik ben afgelopen mei met de Golden Pass Express gegaan en toen was een reservering echt wel nodig. Die trein was bijna helemaal gevuld met Aziatische toeristen en hun grote rolkoffers.
Op woensdag 18 oktober 2023 13:01 schreef ReisT het volgende: Ik ben afgelopen mei met de Golden Pass Express gegaan en toen was een reservering echt wel nodig. Die trein was bijna helemaal gevuld met Aziatische toeristen en hun grote rolkoffers.
Oké dan weet ik voldoende. Ik doe hem op een zaterdag en ik moet ook echt die ene trein hebben want anders mis ik het vliegtuig in Genève
[..] Het franse broertje van de ns1300 had destijds het wereld snelheids record met zo'n 250km/h, dus dat onrustig lopen zal wel meevallen, zeker met de ns1100 die juist bekend stond om onrustig rijden
[..] Dat is natuurlijk onderdeel van de voorstudie. Electrificatie en dubbelsporig maken van Harlingen-Leeuwarden zal daar ongetwijfeld bij horen. Net zoals benodigde infrastructuuraanpassingen in West-Friesland. En allerlei denkbare subvarianten daarvan, zoals compleet nieuwe infrastructuur vanaf Harlingen. Een trein die start in Alkmaar, een trein die in Hoofddorp begint. Doorrijden naar Groningen of een overstap in Leeuwarden. 140 km/uur of 200 km/uur. Sommige varianten zullen direct afvallen, andere varianten worden verder uitgewerkt.
Wat zijn de opties, wat kost het ongeveer en wat levert het aan vervoerswaarde op? Wat het dan wordt, dat is aan de politiek.
Ik zie eigenlijk meer in een treinverbinding Enkhuizen - Lelystad maar dat zal wel compleet onhaalbaar zijn met relatief bochtige houtribdijk.
[..] Het is nu in ieder geval definitief, onder voorbehoud van goedkeuring Duitse ministerie van transport
De nos heeft schijnbaar ook een artikel. Bizar dat een Amerikaanse investeerder in de EU wil investeren terwijl in de VS het spoor nauwelijks aandacht krijgt. Ik wil niet op zaken vooruit lopen maar heb hierbij geen goed gevoel. Maar ik kan het uiteraard mis hebben.
[..] De nos heeft schijnbaar ook een artikel. Bizar dat een Amerikaanse investeerder in de EU wil investeren terwijl in de VS het spoor nauwelijks aandacht krijgt. Ik wil niet op zaken vooruit lopen maar heb hierbij geen goed gevoel. Maar ik kan het uiteraard mis hebben.
Het is een investeerder, geen fusie of overname door een andere vervoerder. Het enige wat die waarschijnlijk zal doen, is op meer rendement sturen. Voor de bestaande concessies zal er (al helemaal in de operatie) vermoedelijk vrij weinig veranderen, dat zijn allemaal aparte BV's met een eigen governance en lopende contractuele verplichtingen. Het zal eerder op concernniveau betekenen dat Arriva andere strategies keuzes gaat maken bij het inschrijven op nieuwe concessies, op termijn afscheid neemt van sommige landen of juist naar andere landen uitbreidt, minder materieel gaat kopen en meer gaat leasen of juist andersom.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
Op donderdag 19 oktober 2023 13:22 schreef b2py het volgende: Dit is enkel de verkoop van Arriva Nederland, DB heeft alle landen apart verkocht / te koop staan
quote:
In totaal worden alle tien Europese markten van de Arriva groep overgenomen door I Squared Capital.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
[..] Het franse broertje van de ns1300 had destijds het wereld snelheids record met zo'n 250km/h, dus dat onrustig lopen zal wel meevallen, zeker met de ns1100 die juist bekend stond om onrustig rijden
Ja op een testrit, dat wil niet zeggen dat je zo'n ding met die snelheid permanent wil inzetten.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Het is ook pas echt C als de assen vervolgens voldoende ver uit elkaar zitten. De vraag is overigens of tonmetergewicht voor baanstabiliteit niet veel interessanter is. Dan is een Vectron beter dan een aloude superkorte 1100 met 20 ton per as.
Ook een goed punt, maar daar luistert de afdeling baanstabiliteit waarschijnlijk niet naar.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] De naam van dat bedrijf stemt al niet bepaald positief. Hopelijk is dat geen bewuste keuze van de oprichters.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mijn wiskunde niveau is helaas niet meer op het niveau van 40 jaar geleden(zeg maar gerust belabberd voor mijn doen). 40 jaar niets meer mee gedaan op enig niveau. Maar ik ga weer eens kijken op ik voor de fun er weer iets mee ga doen. Was in mijn schooltijd samen met nat. mijn lievelingsvak.
Misschien wat plexiglas-platen voorzien van een graffitiwerende coating tegen die gevel schroeven zodat het geen zin meer heeft voor "alternatieve kunstenaars" om daar wat te proberen?
Honderden Europarlementariërs en medewerkers op weg naar Straatsburg zijn per abuis naar Disneyland Parijs gebracht. De trein die hen van Brussel naar de zitting van het Europees Parlement in de Oost-Franse stad moest brengen nam een verkeerde afslag. Een wisselstoring lijkt de boosdoener, zegt een ingewijde.
stupidity has become as common as common sense was before
Volker heeft 1700'en, Strukton ook, die Dinnertrain ook. Voor goederentreinen hebben ze een minder ideale remkraan geloof ik, maar ze zijn wel 10 jaar nieuwer dan de 1600...
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
De elektrificatie en gedeeltelijke spoorverdubbeling van de Maaslijn is gegund aan Swietelsky Rail Benelux. De spooraannemer heeft de Europese aanbesteding gewonnen en gaat aan de slag met de werkzaamheden aan het spoor tussen Nijmegen en Roermond. Eind 2027 moet deze 88 kilometer lange spoorlijn gereed zijn.
[ Bericht 27% gewijzigd door #ANONIEM op 25-10-2023 13:26:43 ]
De eerste berichten 'dat het eindelijk ging gebeuren' dateren van de jaren '60. Bel me maar als ze eindelijk met palen aan het sjouwen zijn.
De situatie in Venlo is geloof ik in het vorige deel besproken, of het deel daarvoor. Was het idee niet dat de spanningssluis verder richting de Duitse grens werd gelegd en Venlo dus geheel 1500V= werd?
En anders moet je gewoon een dot gas geven als je langs het perron wegrijdt met je Arrivading. Je hoeft maar een paar meter glijdend te overbruggen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
[..] De eerste berichten 'dat het eindelijk ging gebeuren' dateren van de jaren '60. Bel me maar als ze eindelijk met palen aan het sjouwen zijn.
En dan nog vind ik het allemaal wat karig.. In het artikel gaat het over dubbelspoor op vier plekken, maar als je doorklikt gaat dat op twee van die plekken om inhaalsporen van 1,5 en 0,5 kilometer.. en op een andere plek wordt stiekem een inhaalspoor weggehaald. De capaciteit, snelheid en betrouwbaarheid zullen wel wat omhoog gaan maar echt als een volwaardige lijn klinkt het nog niet hoor.
[..] En dan nog vind ik het allemaal wat karig.. In het artikel gaat het over dubbelspoor op vier plekken, maar als je doorklikt gaat dat op twee van die plekken om inhaalsporen van 1,5 en 0,5 kilometer.. en op een andere plek wordt stiekem een inhaalspoor weggehaald. De capaciteit, snelheid en betrouwbaarheid zullen wel wat omhoog gaan maar echt als een volwaardige lijn klinkt het nog niet hoor.
Nee, daar heb je helemaal gelijk in. Nergens wordt gerept over een frequentere dienstregeling of de invoering van Intercity's, en het is afhankelijk van de lengte van die nieuwe dubbelsporige stukken (Nijmegen-Molenhoek en Blerick-Venlo zijn het al) of dat überhaupt haalbaar gaat zijn op zo'n manier dat je IC niet toch ergens achter de stoptreinen aanpruttelt of in fucking Reuver tien minuten moet wachten tot de tegenligger een keer voorbij is. En de versnelling die er lijkt te komen lever je in Nijmegen of Roermond weer in als je wil overstappen want dan sta je gewoon langer te wachten.
Maar ja, wat was er anders te verwachten voor een spoorlijn die zo ver van de Randstad verwijderd is. En wie weet worden we verrast.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Op woensdag 25 oktober 2023 17:23 schreef James1988 het volgende: Uiteraard hebben we goed gekeken of hier nog risico’s aan kleven, en dat blijkt niet het geval.
Oh, had ik nog goed gegokt ook. Nou ja, als het werkt dan is het een hele praktische en goedkope oplossing. In het verleden reden de Duitse goederenlocs ook met gestreken pantografen het emplacement op, als ik mij goed herinner. Dus helemaal nieuw is het daar ook niet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
"Wegens beperkingen in de infrastructuur, rijden er tot 1 februari 2039 vervangende bussen tussen Venlo en Tegelen. Doe kort voor vertrek de reisplannercheck."
Dat is vragen om problemen. In principe zouden ze prima de Maaslijn via spoor 1 of 2 af kunnen handelen en vanaf daar een viaduct op rijden. Zou moeten passen.
Dit werkt niet, maar daar komen ze vanzelf achter. Een 1500 V Flirt onder 15 kV kan nog maar één kant op: Blerick. Gesleept.
Enige wat je zou kunnen doen is het strijken van de stroomafnemer afdwingen via een balise, maar of dat werkt met een trein in ATB-modus, klaar om om te schakelen naar ATB-NG, etc.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Dat zou op zich wel moeten kunnen, de Britten gebruiken ETCS-balises om zulke handelingen te sturen en dat werkt ook wanneer de trein in Level NTC (National Train Control, AWS/TPWS) rijdt.
Op woensdag 25 oktober 2023 22:28 schreef James1988 het volgende: Dat zou op zich wel moeten kunnen, de Britten gebruiken ETCS-balises om zulke handelingen te sturen en dat werkt ook wanneer de trein in Level NTC (National Train Control, AWS/TPWS) rijdt.
Dan moet je wel met een ATB-STM rijden. Er is bij mijn weten geen ATBNG-STM.
Daarbij hebben we in NL ervaring met gebruik van balises buiten hun normale gebied (Thalys met 160 tussen Schiphol en Den Haag).
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Dan moet je wel met een ATB-STM rijden. Er is bij mijn weten geen ATBNG-STM.
Er is in januari 2022 een opdracht aan Alstom gegund voor de ontwikkeling van een STM-ATB NG. Die zou klaar moeten zijn tegen de tijd dat de Noordelijke Nevenlijnen overgaan op ERTMS.
Of men daar iets aan heeft op de Maaslijn weet ik niet, die treinen worden nu al gebouwd.
Alle Flirts van Arriva hebben of krijgen ETCS. Wat er verder op de Maaslijn rijdt wordt getrokken door een locomotief, e-locs hebben in het algemeen geen ATB-NG maar veel hebben wel ETCS. Ik zou niet verwachten dat er e-locs op de Maaslijn gaan rijden zolang die lijn niet overgaat op ERTMS.
Zo'n beveiliging kun je bij Venlo ook inbouwen, met een paar extra secties in de bovenleiding, maar dat verkort wel je ruimte om aan te zetten onder 1500 V. Nou ja, er zijn vast genoeg ingenieurs die hier meer verstand van hebben en gedacht hebben dat het een haalbaar concept is.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
De Britten hebben op een aantal plekken waar de bovenleiding eindigt ETCS-balises liggen die ervoor zorgen dat de stroomafnemer neer gaat. Als vangnet, mocht de machinist het vergeten.
Op donderdag 26 oktober 2023 22:14 schreef James1988 het volgende: De Britten hebben op een aantal plekken waar de bovenleiding eindigt ETCS-balises liggen die ervoor zorgen dat de stroomafnemer neer gaat. Als vangnet, mocht de machinist het vergeten.
Zoiets kunnen ze in Venlo ook doen.
Dat doet de ICNG ook bij de spanningssluizen op de HSL
Ik weet niet of het hier al voorbijgekomen is, maar t/m dinsdag 31 oktober kan je voor ¤33 een Bahncard 25 2e klasse en voor ¤66 een Bahncard 25 1e klasse met een jaar geldigheid aanschaffen:
Die is waarschijnlijk (net als de rest van het personeel) gewend dat er op Zuid gestopt moet worden. De machinist zal in eerste instantie uit automatisme geremd hebben voor Zuid en toen beseft hebben dat ze er niet hoefden te stoppen, om daarna weer op te trekken.
Op zondag 29 oktober 2023 11:01 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ja, leuk en aardig allemaal maar heel Nederland is toch gewend dat iedere trein op Amsterdam Zuid stopt? Dan kan je daar toch niet voorbij rijden?
Het is ook niet alsof er sporen zonder perron liggen. IJzer. Schuiven.
Ik heb geen idee of elke trein daar stopt. Ook geen idee waarom ik daar zou moeten uitstappen.
Op zondag 29 oktober 2023 11:01 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ja, leuk en aardig allemaal maar heel Nederland is toch gewend dat iedere trein op Amsterdam Zuid stopt? Dan kan je daar toch niet voorbij rijden?
[..] Ik heb geen idee of elke trein daar stopt. Ook geen idee waarom ik daar zou moeten uitstappen.
Net als in Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal stopt gewoon alles wat er doorkomt. Tot nu toe kan ik alleen deze éne trein vinden in de hele week die dat niet doet.
Op zondag 29 oktober 2023 12:12 schreef MTL het volgende: Zelfs Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal worden wel eens voorbijgegaan. Het zijn uitzonderlijke gevallen, maar het gebeurt.
Al eens meegemaakt toen de IC Groningen - Den Haag Centraal via Amsterdam Centraal omgeleid werd vanwege een stroomstoring op Diemen Zuid. Uiteindelijke vertraging voor mij was maar 15 minuten
Nou, de IC Utrecht-Nijmegen is zonet een keer te veel gestopt, namelijk in Oosterbeek. De herfst is weer begonnen dus geheel volgens het spoorboekje liggen er bladeren op de rails, en de voorafgaande Sprinter is blijkbaar het stationnement in Oosterbeek voorbij gegleden. Toch aardig dat onze trein die drie achtergebleven mensen ter plaatse even meeneemt
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Ik denk dat je dit niet eens bij NS kunt neerleggen. Blijkbaar is er op dat moment ergens een hikje in de planning waardoor op basis van plannormen geen stop in Zuid past.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Ik kon de hele trein ook niet vinden op de kaart van treinposities trouwens. En het spijt me oprecht maar het gaat er gewoon niet bij me in dat die planning dan in de soep loopt.
Google Maps gaf trouwens de metro van Zuid naar Noord van 00:42 niet weer in de haltevertrekstaat, die van 00:21 wel.
[..] Ik denk dat je dit niet eens bij NS kunt neerleggen. Blijkbaar is er op dat moment ergens een hikje in de planning waardoor op basis van plannormen geen stop in Zuid past.
Ik denk dat het een foutje is.
Ik heb die specifieke trein opgezocht in de planner van DB (via bahn.de/ris) en er staat bij "Verkehrstage: fährt 28. Okt 2023". Ergens wijkt er dus iets aan deze trein af t.o.v. de andere dagen waarop deze rijdt, grote kans dat bij het invullen van de dienstregeling Amsterdam Zuid niet (goed) is ingevoerd.
Het is in Donna slechts een kwestie van iets te sbel doortabben en juist dan afgeleid worden en het vergeten. Heb het ook eens veroorzaakt; trein is alsnog gestopt
Op maandag 30 oktober 2023 21:22 schreef b2py het volgende: Eigenlijk amateuristisch van het personeel dat ze Zuid gewoon zijn langsgereden dan
Als je naar de logs kijkt zie je dat de machinist is begonnen met afremmen, om uiteindelijk toch maar door te rijden (00:04). Die zag waarschijnlijk op het laatste moment dat Amsterdam Zuid niet op z'n kaartje stond.
[..] Als je naar de logs kijkt zie je dat de machinist is begonnen met afremmen, om uiteindelijk toch maar door te rijden (00:04). Die zag waarschijnlijk op het laatste moment dat Amsterdam Zuid niet op z'n kaartje stond.
Daar heeft een planner gewoon per ongeluk de "A/V" in een "D" verandert zonder iets aan de tijden te wijzigen, er had makkelijk gestopt kunnen worden want nu had-ie 2 minuten speling over tussen het station en de overloopwissels.. een afstand van 200 meter..
Normaal gesproken haalt reisinfo dit soort gekkigheden er wel uit voordat het plan aan verkeersleiding wordt geleverd. Maar alles moet tegenwoordig steeds meer last-minute, steeds korter op de uitvoering, dan blijft er voor een controleslag nog maar weinig tijd over..
Het waren vooral dieren die vandaag voor vertraging zorgde. Bij Haarlem-Amsterdam en Heerhugowaard werd melding gedaan van een dier op het spoor. 30 minuten vertraging.
De storm neemt inmiddels af.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
De NL-toelating van de multicourante FLIRT-treinstellen die VIAS gebruikt voor de verbinding Arnhem - Düsseldorf is ingetrokken, reden onbekend. Dat gaat i.i.g. tot na het weekend duren, er rijden vervangende bussen tussen Arnhem Centraal, Zevenaar, Emmerich-Elten en Emmerich.
Werkelijk ingetrokken? Ik dacht dat ze gewoon een tekort aan rijvaardige stellen hadden. Als het werkelijk ingetrokken is, dan gaat dat wel wat langer duren dan dit weekend.
Edit: of is het eenvoudiger en was er gewoon sprake van een tijdelijke toelating die niet op tijd verlengd is? Dat lijkt mij logischer dan het werkelijk intrekken van een toelating.
[ Bericht 18% gewijzigd door MTL op 04-11-2023 21:55:40 ]
Op zaterdag 4 november 2023 20:44 schreef James1988 het volgende: De NL-toelating van de multicourante FLIRT-treinstellen die VIAS gebruikt voor de verbinding Arnhem - Düsseldorf is ingetrokken, reden onbekend. Dat gaat i.i.g. tot na het weekend duren, er rijden vervangende bussen tussen Arnhem Centraal, Zevenaar, Emmerich-Elten en Emmerich.
[..] En staat daar bewust geen komma? Want het is te lezen als "Flirt, het treintype dat VIAS gebruikt" of "de specifieke Flirts van VIAS"
In het eerste geval zou ook de Eurobahn vanuit Hengelo de lul moeten zijn. Of zij hun Flirts anders?
Er staat bewust geen komma, de Eurobahn vanuit Hengelo heeft vandaag gewoon gereden zoals altijd.
Ik heb op meerdere plekken (waaronder Somda) gezien dat het zou gaan om een afkeuring danwel intrekking toelating. Wat er precies aan de hand is is mij niet bekend, wellicht valt het allemaal wel mee en kan het na het weekend worden opgelost.
[..] Er staat bewust geen komma, de Eurobahn vanuit Hengelo heeft vandaag gewoon gereden zoals altijd.
Ik heb op meerdere plekken (waaronder Somda) gezien dat het zou gaan om een afkeuring danwel intrekking toelating. Wat er precies aan de hand is is mij niet bekend, wellicht valt het allemaal wel mee en kan het na het weekend worden opgelost.
Het kan zoiets zijn als een softwarewijziging die niet in NL is aangemeld of beoordeeld. Kan zijn dat de Eurobahn Flirts die niet hebben ontvangen waardoor hun toelating nog wel geldig is.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op zaterdag 4 november 2023 22:57 schreef James1988 het volgende: Ik heb op meerdere plekken (waaronder Somda) gezien dat het zou gaan om een afkeuring danwel intrekking toelating.
Ik vind het maar een vaag verhaal. En spoorfora als Somda neem ik op dit vlak ook met een grof korreltje zout. Althans, in de Duitse verstoringsinformatie staat enkel dat er een gebrek is aan ‘NL-fähige’ treinstellen. Het zou me niks verbazen als iemand dat heeft geïnterpreteerd als ‘afgekeurd’. Waarna verhalen de wereld in komen. Kortom, ik ben wel benieuwd naar de bron c.q. onderbouwing.
Volgens Wikipedia beschikt Vias slechts over 7 stuks multicourante treinstellen. Het lijkt me toch best aannemelijk dat ze gewoon stuk zijn?
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
De informatie op zuginfo.nrw lijkt me verouderd, daar spreekt men nog over een pendel Arnhem - Emmerich met een overstap en vervangbussen als de pendel niet zou rijden. In de praktijk rijdt er helemaal niets, en ook voor morgen zijn alle ritten geschrapt. Dat alle 7 stellen stuk zouden zijn, en gedurende 4 dagen dat nog altijd zijn, lijkt me onwaarschijnlijk.
Overigens interessant: vrijdag hebben de treinen tot 11:00 gereden, daarna is alles opgeheven. 3 van de 4 ritten DE>Arnhem hebben ruim 20 minuten in Emmerich gestaan voor ze verder reden.
Op zondag 5 november 2023 22:09 schreef James1988 het volgende: De informatie op zuginfo.nrw lijkt me verouderd, daar spreekt men nog over een pendel Arnhem - Emmerich met een overstap en vervangbussen als de pendel niet zou rijden. In de praktijk rijdt er helemaal niets, en ook voor morgen zijn alle ritten geschrapt. Dat alle 7 stellen stuk zouden zijn, en gedurende 4 dagen dat nog altijd zijn, lijkt me onwaarschijnlijk.
Overigens interessant: vrijdag hebben de treinen tot 11:00 gereden, daarna is alles opgeheven. 3 van de 4 ritten DE>Arnhem hebben ruim 20 minuten in Emmerich gestaan voor ze verder reden.
Weet iemand wat er door Deutsche Bahn precies wordt gescanned als er een ticketcontrolle gedaan wordt?
Afgelopen vrijdag hadden we een reis Bergen op Zoom - München gepland (via Arnhem). Door vertraging in NL (de vijfde keer op rij trouwens) hebben we de aansluitende ICE in Arnhem gemist.
Op zich niet zo'n heel groot probleem want Zugbindung wordt dan opgeheven en kan je de volgende trein nemen.
Nu probeer ik toch via Fahrgastrechte wat te claimen want we waren hierdoor 3 uur later thuis.
Dit had misschien "maar" 2 uur kunnen zijn, maar dan hadden we een verbinding met boemeltreintjes en 3x overstappen moeten nemen. Daarom kozen we voor de verbinding met maar 1x overstappen (in principe de originele boeking maar dan later).
Nu vraag ik me af of de DB dan kan zeggen "jullie hadden ook een verbinding eerder kunnen nemen dan die die je hebt genomen (zien we in het systeem door ticketcontrole) dus jullie komen niet in aanmerking voor compensatie.
Weet iemand dit?
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
Een van de allergrappigste dingen aan het niet doorgaan van de spitsheffing vind ik trouwens de opmerking van Wouter Koolmees dat er geen draagvlak is.
Op dinsdag 7 november 2023 23:24 schreef DeaDLocK2K het volgende: Een van de allergrappigste dingen aan het niet doorgaan van de spitsheffing vind ik trouwens de opmerking van Wouter Koolmees dat er geen draagvlak is.
Wouter reist zelf gewoon in de spits.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe