abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210649444
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 09:42 schreef Hanca het volgende:

[..]
Niks magisch, er zijn namelijk ook maximum huurprijzen wettelijk vastgelegd.
https://www.rijksoverheid(...)nd-aan-te-hoge-huren

Je kunt doen alsof wetten niks voorstellen, maar juist de combi van verplicht verduurzamen van huurhuizen en maximale huurprijzen zorgen er voor dat de huurders straks wel goed zitten.
Natuurlijk
pi_210649452
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 09:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wel dus. Wellicht moet je je even inlezen, begin hier maar: https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)ernieuwbare-energie-
energie van zonnepanelen is niet hernieuwbaar
misschien is kobaltenergie een goed woord ervoor, als je nog wat zoekt

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 16-09-2023 09:46:23 ]
pi_210649473
quote:
6s.gif Op zaterdag 16 september 2023 09:45 schreef aTypisch het volgende:

[..]
energie van zonnepanelen is niet hernieuwbaar
misschien is kobaltenergie een goed woord ervoor, als je nog wat zoekt

Jij gooit gewoon het woordenboek weg omdat bepaalde woorden je niet bevallen en verzint nieuwe woorden. Daar ga ik niet in mee, zonne-energie is hernieuwbaar. Punt.

quote:
Hernieuwbare energie, ook wel duurzame of groene energie genoemd, is energie afkomstig van natuurlijke bronnen die constant worden aangevuld. Dit is energie uit wind, waterkracht, zon, bodem, buitenluchtwarmte
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_210649483
quote:
14s.gif Op zaterdag 16 september 2023 09:45 schreef aTypisch het volgende:

[..]
Natuurlijk
Fijn dat we het eens zijn en jij nu ook bij bent qua recente wetgeving.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_210649504
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 09:42 schreef Hanca het volgende:

[..]
Niks magisch, er zijn namelijk ook maximum huurprijzen wettelijk vastgelegd.
https://www.rijksoverheid(...)nd-aan-te-hoge-huren

Je kunt doen alsof wetten niks voorstellen, maar juist de combi van verplicht verduurzamen van huurhuizen en maximale huurprijzen zorgen er voor dat de huurders straks wel goed zitten.
Alleen hadden ze dan een systeem moeten maken voor de hele particuliere huursector. Want dit gaat net als de verhuurdersheffing alleen maar een prijsopdrijvende effect hebben. Alles rond die grens gaat er straks boven zitten zodat ze van deze wet geen last hebben en alles verder 1-1 kunnen doorbelasten. Helaas zitten er grote groepen mensen die zich zorgen maken over bestaanszekerheid in huurwoningen boven deze wettelijke grens. Idee is mooi, uitvoering kan nog wel beter.

Maar sowieso is de groep zonder liquide middelen wel de moeilijkste groep, en de groep die vaak achter elk potje vist. Er is een vrij grote groep die zelf max zo'n 20% van de kosten kan bijdragen aan significante verduurzaming. Of dat nou om het huis gaat of een elektrische auto of whatever. Tot nu toe is het niet echt gelukt die met regelingen te ondersteunen, is ook verdomd moeilijk
pi_210649533
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2023 09:51 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Alleen hadden ze dan een systeem moeten maken voor de hele particuliere huursector. Want dit gaat net als de verhuurdersheffing alleen maar een prijsopdrijvende effect hebben. Alles rond die grens gaat er straks boven zitten zodat ze van deze wet geen last hebben en alles verder 1-1 kunnen doorbelasten. Helaas zitten er grote groepen mensen die zich zorgen maken over bestaanszekerheid in huurwoningen boven deze wettelijke grens. Idee is mooi, uitvoering kan nog wel beter.

Maar sowieso is de groep zonder liquide middelen wel de moeilijkste groep, en de groep die vaak achter elk potje vist. Er is een vrij grote groep die zelf max zo'n 20% van de kosten kan bijdragen aan significante verduurzaming. Of dat nou om het huis gaat of een elektrische auto of whatever. Tot nu toe is het niet echt gelukt die met regelingen te ondersteunen, is ook verdomd moeilijk
Dit zie je verkeerd, de huidige wetten zorgen ervoor dat zaken als prijsopdrijvende effecten voorgoed tot het verleden behoren. Opgelost

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-09-2023 09:54:56 ]
pi_210649555
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2023 09:51 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Ik zie dit ook als een eerste stap, de rest volgt waarschijnlijk redelijk vanzelf. De Jonge heeft ook zijn best gedaan om voor hogere bedragen te gaan, maar de VVD wilde niet verder gaan.

quote:
Daar is dus wel die renteloze, in 20 jaar terug te betalen, lening van het Nationaal Warmtefonds voor. Dat gaat tot 71.000 euro lenen voor mensen tot een inkomen van 60.000 euro. Maar wellicht is hier inderdaad meer nodig. Ik zie in mijn omgeving dat 10.000 euro geven aan elke huiseigenaar, wat in Groningen is gebeurd ivm de waardedalingsregeling, in elk geval veel zonnepanelen, nieuwe ramen en isolatie oplevert.
pi_210649577
quote:
14s.gif Op zaterdag 16 september 2023 09:24 schreef aTypisch het volgende:

[..]
:')
hoe werkt dit in jouw hoofd?
Fossiel is een aflopende zaak. Dat is op zich heel positief.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_210649605
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2023 09:26 schreef Hanca het volgende:

[..]
Huurwoning is simpel, daar is energielabel C straks al verplicht. Dus die worden verduurzaamd, die groep is juist gedekt.

Lastiger is de grote groep mensen met een koopwoning maar nog geen eens 3.000 euro spaargeld, die kunnen de verduurzaming niet zo betalen. Daar is het wat mij betreft prima initiatief van het Nationaal Warmtefonds voor gekomen, nadeel is dat het best forse bedragen zijn die die mensen zullen moeten lenen.

Dat fossiel steeds duurder wordt is onvermijdelijk en inderdaad een goede zaak.
In theorie, ja.

Dat gaat prima als je huurt bij een woningcorporatie. De groep die ik bedoel verdient nét teveel voor sociale huur en is overgeleverd aan de private sector. Dan kun je de wet wel aan je kant hebben, maar daar hebben die lui echt schijt aan. Daar doe je gewoon bijzonder weinig tegen.

Dat is, inderdaad samen met de situatie die jij beschrijft, echt een probleem. Er zit daar een armoedeval en mensen donderen daar in. Eruit kom je sowieso niet in de huidige sociaaleconomische situatie.

Ondergetekende werkt ook gewoon fulltime, notabene op Rijks CAO, en moet verdomme ook gewoon nog zwart bijbeunen 's avonds voor de boodschappen. Da's verrekte lastig sparen en/of lenen voor een warmtepomp kan ik je vertellen.

[ Bericht 5% gewijzigd door BlackLining op 16-09-2023 10:09:25 ]
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_210649635
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2023 10:01 schreef BlackLining het volgende:

[..]
In theorie, ja.

Dat gaat prima als je huurt bij een woningcorporatie. De groep die ik bedoel verdient nét teveel voor sociale huur en is overgeleverd aan de private sector. Dan kun je de wet wel aan je kant hebben, maar daar hebben die lui echt schijt aan. Daar doe je gewoon bijzonder weinig tegen.
In de wet is opgenomen dat gemeentes steekproeven en controles gaan doen. Dat zou toch een eind moeten helpen. En anders zal de kamer echt wel ingrijpen, als een wet massaal overtreden wordt.
pi_210649643
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 10:05 schreef Hanca het volgende:

[..]
In de wet is opgenomen dat gemeentes steekproeven en controles gaan doen. Dat zou toch een eind moeten helpen. En anders zal de kamer echt wel ingrijpen, als een wet massaal overtreden wordt.
Ik bewonder je enthousiasme.

Dit zijn types als Wybren van Haga he, dat je even helder hebt waar je je tegen mag zien te verdedigen tussen je 60 urige werkweek door :{
pi_210649694
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 09:57 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik zie dit ook als een eerste stap, de rest volgt waarschijnlijk redelijk vanzelf. De Jonge heeft ook zijn best gedaan om voor hogere bedragen te gaan, maar de VVD wilde niet verder gaan.
[..]
Daar is dus wel die renteloze, in 20 jaar terug te betalen, lening van het Nationaal Warmtefonds voor. Dat gaat tot 71.000 euro lenen voor mensen tot een inkomen van 60.000 euro. Maar wellicht is hier inderdaad meer nodig. Ik zie in mijn omgeving dat 10.000 euro geven aan elke huiseigenaar, wat in Groningen is gebeurd ivm de waardedalingsregeling, in elk geval veel zonnepanelen, nieuwe ramen en isolatie oplevert.
Ik denk ook wel dat de jonge dat wil, maar de hele huursector regulieren in zo'n systeem gaat er nooit komen, en daar waar je de grens legt zorgt wel voor een prijsopdrijvend effect. Verleg je dan niet meer he probleem ipv het op te lossen? Nogmaals, ik snap de intentie maar of dit de oplossing is..

Ook het nationaal warmtefonds is met goede bedoelingen gecreëerd. Maar het legt natuurlijk wel het risico voor een beleidswens bij de burger. Naast een studieschuld ook een warmteschuld. En voor allebei zijn er goede regelingen en risico's worden gespreid etc. Maar de facto heeft iemand dat wel zijn/haar naam staan. En lang niet iedereen kan dat goed rationaliseren dus dat geeft ongetwijfeld druk bij mensen. Als je nou de belastingen had verhoogd en met dat geld het ging regelen als overheid dan leg je tenminste geen schuld en uitvoeringsproblematiek neer bij de burger. Nu verplichten ze je met verhoogde lasten eigenlijk je een schuld te nemen en de uitvoering zelf te regelen. In een markt die door de overheid ook nog extra onder druk wordt gezet doordat iedereen tegelijk dit moet gaan doen.

Ik vind dit wel een klassiek voorbeeld van hoe op papier beleid heel leuk klinkt vanuit de overheid beredeneerd, en op excel prima kan kloppen maar in de praktijk heel vervelend is voor grote groepen burgers.

De overheid kan er ook voor kiezen om risico en kosten direct op zich te nemen. Vast minder doelmatig, maar imo wel meer eerlijk dan ipv de prijs voor doelmatigheid bij een bepaalde doelgroep neer te leggen. Dat heeft juist geleid tot bestaanszekerheid kwesties. Ik zie ook Timmermans allerlei dingen roepen over het moet allemaal eerlijk enzo, tot nu toe zijn alle voorstellen daarvoor maar beperkt eerlijk. Alternatief zijn partijen die niks willen doen, ook dat is geen oplossing.
pi_210649699
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2023 10:06 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Dit zijn types als Wybren van Haga he, dat je even helder hebt waar je je tegen mag zien te verdedigen tussen je 60 urige werkweek door :{
Ik weet het. Maar als de gemeente dat doet is dat toch al een stuk makkelijker.

Wat mijn ideaalbeeld betreft wordt particuliere huur trouwens verboden en gaat alles via woningcorporaties (ook de dure huurhuizen, waarom zou dat niet kunnen), maar helaas zit dat er nog niet in.
pi_210649711
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 10:11 schreef Hanca het volgende:

[..]

Wat mijn ideaalbeeld betreft wordt particuliere huur trouwens verboden en gaat alles via woningcorporaties (ook de dure huurhuizen, waarom zou dat niet kunnen), maar helaas zit dat er nog niet in.
TR gezet
pi_210649725
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2023 10:06 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Plus wat je ook zag bij de verhuurdersheffing, als de schade eenmaal is geleden dan draait het afschaffen ervan niet eens die prijsstijgingen weer terug. En aangezien ze dan over de hele markt hebben plaatsgevonden zijn individuele zaken in het begin nog wel kansrijk maar al snel niet meer. Omdat de verhoging dan niet meer onredelijk is ten opzichte van de rest van de markt, dan is de hele markt al opgeschoven.
pi_210649727
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2023 10:10 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Ik denk ook wel dat de jonge dat wil, maar de hele huursector regulieren in zo'n systeem gaat er nooit komen, en daar waar je de grens legt zorgt wel voor een prijsopdrijvend effect. Verleg je dan niet meer he probleem ipv het op te lossen? Nogmaals, ik snap de intentie maar of dit de oplossing is..

Ook het nationaal warmtefonds is met goede bedoelingen gecreëerd. Maar het legt natuurlijk wel het risico voor een beleidswens bij de burger. Naast een studieschuld ook een warmteschuld. En voor allebei zijn er goede regelingen en risico's worden gespreid etc. Maar de facto heeft iemand dat wel zijn/haar naam staan. En lang niet iedereen kan dat goed rationaliseren dus dat geeft ongetwijfeld druk bij mensen. Als je nou de belastingen had verhoogd en met dat geld het ging regelen als overheid dan leg je tenminste geen schuld en uitvoeringsproblematiek neer bij de burger. Nu verplichten ze je met verhoogde lasten eigenlijk je een schuld te nemen en de uitvoering zelf te regelen. In een markt die door de overheid ook nog extra onder druk wordt gezet doordat iedereen tegelijk dit moet gaan doen.

Ik vind dit wel een klassiek voorbeeld van hoe op papier beleid heel leuk klinkt vanuit de overheid beredeneerd, en op excel prima kan kloppen maar in de praktijk heel vervelend is voor grote groepen burgers.

De overheid kan er ook voor kiezen om risico en kosten direct op zich te nemen. Vast minder doelmatig, maar imo wel meer eerlijk dan ipv de prijs voor doelmatigheid bij een bepaalde doelgroep neer te leggen. Dat heeft juist geleid tot bestaanszekerheid kwesties. Ik zie ook Timmermans allerlei dingen roepen over het moet allemaal eerlijk enzo, tot nu toe zijn alle voorstellen daarvoor maar beperkt eerlijk. Alternatief zijn partijen die niks willen doen, ook dat is geen oplossing.
Dat de overheid de kosten op zich neemt, terwijl het om koophuizen gaat, kan natuurlijk niet. Al is het maar omdat het verduurzamen van een vrijstaande villa van 300m2 veel duurder is dan die van een rijtjeshuis van 80m2. In feite zou de overheid dan dus vooral rijken sponsoren.
pi_210649731
De CPN heeft nog voedingsbodem zo te lezen.
  zaterdag 16 september 2023 @ 10:15:51 #218
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_210649740
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 10:11 schreef Hanca het volgende:

[..]

RIP huisjesmelkers.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_210649745
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 10:14 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat de overheid de kosten op zich neemt, terwijl het om koophuizen gaat, kan natuurlijk niet. Al is het maar omdat het verduurzamen van een vrijstaande villa van 300m2 veel duurder is dan die van een rijtjeshuis van 80m2. In feite zou de overheid dan dus vooral rijken sponsoren.
de overheid produceert niks en neemt dus geen kosten op zich, die liggen bij de maatschappij

wie denk je dat er beter van wordt bij het afpakken van allerlei bezit zoals jij voorstelt? de middenklasse of lager? lachwekkend

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 16-09-2023 10:18:42 ]
pi_210649778
quote:
10s.gif Op zaterdag 16 september 2023 10:14 schreef nostra het volgende:
De CPN heeft nog voedingsbodem zo te lezen.
Dat gebeurt vanzelf als je de onderkant van de samenleving maar ver genoeg uitperst.

Nog een reden waarom dat rechtsminimalistisch neoliberaal afbraakbeleid van de VVD zo gevaarlijk is. Er is een hele categorie mensen die je gewoon tot wanhoop drijft en vroeg of laat heeft dat politieke gevolgen. Als je het maar lang genoeg volhoudt, dan wordt dat steeds extremer.
pi_210649782
quote:

[..]
[..]

quote:

[..]
De doelgroep die zelf max 20% kan bijdragen zit grotendeels in de huursector in de categorie boven de grens van de jonge. Dat is nou net het probleem.
pi_210649817
Ik zie heel veel ouderen met bescheiden middelen in energie-onzuinige koopwoningen wonen.
Die gaan dit nooit investeren. En ook geen 20 jarige lening nemen. En dan heb ik het over hele jaren 70 woonwijken waar sporadisch een zonnepaneel ligt. Open trap in de woonkamer. Niet overal dubbelglas, slechte isolatie. Etc.

Pas als deze mensen komen te overlijden komt er een jonger gezin in, en wordt er verduurzaamd. Maar dat gaat allemaal heel langzaam.

[ Bericht 15% gewijzigd door capricia op 16-09-2023 10:29:23 ]
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_210649863
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 10:14 schreef Hanca het volgende:

[..]
We hadden het niet over de mensen met een villa natuurlijk. Genoeg mensen met een koopwoning die al blij kunnen zijn als ze 20% zouden kunnen bijdragen. Ik denk dat er meer opties zijn dan die groep te verplichten tot hoge lasten en dat maar te dekken met een schuld. Zeker omdat de overheid zich nou niet heeft bewezen als betrouwbare partner. Daar zit je dan aan vast voor zeker 20 jaar, succes.

Ik vind dat als je dit wilt als overheid je ook maar de risicos moet dragen, zeker als ze ingrijpend zijn. Er gaan veel gezinnen wakker liggen als ze er even een schuld van 70k bij krijgen. Leuke regeling of niet.

De overheid kan ook een deal maken met een consortium dat die doelgroepen binnen bepaald inkomen/vermogen toets het in natura gaan fixen.

Als je niet oppast wordt het duurzaamheidsbeleid niet via belastingen gefinancierd maar via particuliere schuld, als dan niet via een regeling bij de staat. En zoals altijd bij dit soort regelingen zijn diegene die al geld hebben die hier geen last van ondervinden maar er eerder winst op maken.
pi_210649866
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2023 10:19 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Dat gebeurt vanzelf als je de onderkant van de samenleving maar ver genoeg uitperst.

Nog een reden waarom dat rechtsminimalistisch neoliberaal afbraakbeleid van de VVD zo gevaarlijk is. Er is een hele categorie mensen die je gewoon tot wanhoop drijft en vroeg of laat heeft dat politieke gevolgen. Als je het maar lang genoeg volhoudt, dan wordt dat steeds extremer.
r/SelfAwarewolves
pi_210649895
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2023 10:29 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
We hadden het niet over de mensen met een villa natuurlijk. Genoeg mensen met een koopwoning die al blij kunnen zijn als ze 20% zouden kunnen bijdragen. Ik denk dat er meer opties zijn dan die groep te verplichten tot hoge lasten en dat maar te dekken met een schuld. Zeker omdat de overheid zich nou niet heeft bewezen als betrouwbare partner. Daar zit je dan aan vast voor zeker 20 jaar, succes.

Ik vind dat als je dit wilt als overheid je ook maar de risicos moet dragen, zeker als ze ingrijpend zijn. Er gaan veel gezinnen wakker liggen als ze er even een schuld van 70k bij krijgen. Leuke regeling of niet.

De overheid kan ook een deal maken met een consortium dat die doelgroepen binnen bepaald inkomen/vermogen toets het in natura gaan fixen.

Als je niet oppast wordt het duurzaamheidsbeleid niet via belastingen gefinancierd maar via particuliere schuld, als dan niet via een regeling bij de staat. En zoals altijd bij dit soort regelingen zijn diegene die al geld hebben die hier geen last van ondervinden maar er eerder winst op maken.
Onderscheid maken in koopwoningen is lastig. Dan zou je het inderdaad per inkomen moeten doen en gewoon de factuur betalen (niet in natura, dat is lastig en laat mensen nou zelf het bedrijf uitkiezen waar ze garantie willen hebben).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')