Ze zitten daar voor een andere partij, met die partij en dat programma zijn ze daar gekomen. Het is toch bijzonder vreemd dat je zomaar per direct voor een andere partij kunt gaan?quote:
Ik herhaal het nog maar eens, Parijs is nog ver. Dit is echt lang nog geen gelopen race.quote:Op vrijdag 1 september 2023 15:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat zeg ik, PvdA/GL of Omtzigt wordt de grootste. Ze gaan samen met de VVD regeren. Probleem is dan wel de Eerste Kamer. Maar dit lijkt me het meest waarschijnlijke scenario.
Dan stem je de volgende keer op iemand anders.quote:Op vrijdag 1 september 2023 15:23 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ze zitten daar voor een andere partij, met die partij en dat programma zijn ze daar gekomen. Het is toch bijzonder vreemd dat je zomaar per direct voor een andere partij kunt gaan?
Laat ik het zo zeggen: als ik op JA21 had gestemd en de personen die in de TK zitten en mij dus vertegenwoordigen als stemmer op JA21 stappen ineens over naar een andere partij, zou ik dat bepaald niet op prijs stellen.
Waarom denk je dat ik dat zeg?quote:Op vrijdag 1 september 2023 15:23 schreef MoreDakka het volgende:
[..]Ik zeg toch net dat de PvdA stemmers niet naar Omtzigt gaan overstappen. Waarom zouden ze?
Waarom zouden ze? De PvdA bestaat niet meer, waarom zouden ze in hemelsnaam op GL gaan stemmen? Dat deden ze hiervoor al niet en gaan ze nu ook niet doen. Zie ook de laatste verkiezingen.quote:Op vrijdag 1 september 2023 15:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Waarom denk je dat ik dat zeg?
De PvdA stemmers stemmen PvdA/GL, die halen in totaal gok ik rond de 30 zetels.
In Nederland worden personen gekozen en geen partijen. Zou je dit verbieden krijg je een situatie dat 10-15 man het in dit land voor het zeggen heeft. Moet je niet willen.quote:Op vrijdag 1 september 2023 15:23 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ze zitten daar voor een andere partij, met die partij en dat programma zijn ze daar gekomen. Het is toch bijzonder vreemd dat je zomaar per direct voor een andere partij kunt gaan?
Laat ik het zo zeggen: als ik op JA21 had gestemd en de personen die in de TK zitten en mij dus vertegenwoordigen als stemmer op JA21 stappen ineens over naar een andere partij, zou ik dat bepaald niet op prijs stellen.
JA21 is ook een zinkend schip dus ik kan die lui geen ongelijk geven.quote:Op vrijdag 1 september 2023 15:26 schreef trein2000 het volgende:
[..]
In Nederland worden personen gekozen en geen partijen. Zou je dit verbieden krijg je een situatie dat 10-15 man het in dit land voor het zeggen heeft. Moet je niet willen.
Ik vind het geval JA21 ook nog wat anders omdat het meer dan de helft van de fractie is. Wie ligt er dan dwars?
Zie de peilingen, zie de 90% van de PvdA'ers die voor samenvoeging zijn. De PvdA kiezer stemt gewoon op Timmermans. Die zelf ook diehard PvdA is, trouwens.quote:Op vrijdag 1 september 2023 15:25 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Waarom zouden ze? De PvdA bestaat niet meer, waarom zouden ze in hemelsnaam op GL gaan stemmen? Dat deden ze hiervoor al niet en gaan ze nu ook niet doen. Zie ook de laatste verkiezingen.
Wat zeggen die peilingen nou helemaal? De campagne moet feitelijk nog beginnen. Als iemand een debat verkloot lopen er zo 10 zetels naar de overkant.quote:Op vrijdag 1 september 2023 15:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zie de peilingen, zie de 90% van de PvdA'ers die voor samenvoeging zijn. De PvdA kiezer stemt gewoon op Timmermans. Die zelf ook diehard PvdA is, trouwens.
Ik weet het en snap wat je zegt, maar het voelt voor mij toch als verlakkerij. Het geeft het vertrouwen in de politiek ook niet echt een boost.quote:Op vrijdag 1 september 2023 15:26 schreef trein2000 het volgende:
[..]
In Nederland worden personen gekozen en geen partijen. Zou je dit verbieden krijg je een situatie dat 10-15 man het in dit land voor het zeggen heeft. Moet je niet willen.
Ik vind het geval JA21 ook nog wat anders omdat het meer dan de helft van de fractie is. Wie ligt er dan dwars?
Dat zijn de leden. De stemmers zelf waren niet enthousiast en zullen dat nu ook niet zijn, Timmermans ten spijt.quote:Op vrijdag 1 september 2023 15:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zie de peilingen, zie de 90% van de PvdA'ers die voor samenvoeging zijn. De PvdA kiezer stemt gewoon op Timmermans. Die zelf ook diehard PvdA is, trouwens.
Het klopt dat er vanalles kan veranderen, maar op het Roemerdebacle na en ik denk CDA de laatste keer onder Balkenende ook, worden normaal de grootsten in de peiling alleen maar groter. Dat verwacht ik nu ook.quote:Op vrijdag 1 september 2023 15:29 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Wat zeggen die peilingen nou helemaal? De campagne moet feitelijk nog beginnen. Als iemand een debat verkloot lopen er zo 10 zetels naar de overkant.
Op basis van wat dan? De media die er een tweestrijd van knutselen? Dat zit er deze keer niet echt in want daarvoor zijn er teveel kandidaten.quote:Op vrijdag 1 september 2023 15:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het klopt dat er vanalles kan veranderen, maar op het Roemerdebacle na en ik denk CDA de laatste keer onder Balkenende ook, worden normaal de grootsten in de peiling alleen maar groter. Dat verwacht ik nu ook.
Ik denk wel dat er een tweestrijd komt tussen Omtzigt en Timmermans.quote:Op vrijdag 1 september 2023 15:34 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Op basis van wat dan? De media die er een tweestrijd van knutselen? Dat zit er deze keer niet echt in want daarvoor zijn er teveel kandidaten.
Omtzigt heeft nog niet eens een programma en doet mogelijk niet overal mee. Hij wil zelf niet eens de grootste worden.quote:Op vrijdag 1 september 2023 15:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk wel dat er een tweestrijd komt tussen Omtzigt en Timmermans.
Daarom moet je ook niet op populisten stemmen.quote:Op vrijdag 1 september 2023 15:23 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Hoezo? Omtzigt heeft ook gewoon zijn partij verlaten en is als 1 pitter verder gegaan. Je moet eens zien hoeveel vertrouwen die man krijgt.quote:Op vrijdag 1 september 2023 15:30 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik weet het en snap wat je zegt, maar het voelt voor mij toch als verlakkerij. Het geeft het vertrouwen in de politiek ook niet echt een boost.
Ik heb ergens een voorgevoel dat we sowieso binnen een jaar weer naar de stembus kunnen eigenlijk.quote:Op vrijdag 1 september 2023 15:43 schreef svann het volgende:
Ik kan alleen maar hopen dat het geen al te grote puinhoop wordt.
PvdaGL-NSC-VVD zou (even los van de Eerste Kamer) toch wel moeten werken?quote:Op vrijdag 1 september 2023 15:45 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik heb ergens een voorgevoel dat we sowieso binnen een jaar weer naar de stembus kunnen eigenlijk.
Het huidige niet-kabinet heeft alleen het geld opgemaakt. Dat gaat nog wel een dingetje worden.quote:Op vrijdag 1 september 2023 15:56 schreef Fred_B het volgende:
[..]
PvdaGL-NSC-VVD zou (even los van de Eerste Kamer) toch wel moeten werken?
Frans mag miljarden stukslaan op stikstof en klimaat. Pieter mag wat doen aan de bestaanszekerheid en krijgt wat ideeën over een nieuwe bestuurscultuur. En Dilan mag leuke dingen doen voor ondernemers en krijgt wat papieren beloftes over asielzoekers, kerncentrales en meer politie-agenten. De middenklasse betaalt en de oppositie is dan deels constructief en kan er voor het andere deel niet zo veel van.
Ik vraag me af of het voor de VVD interessant is om hier in te stappen eerlijk gezegd. VVD een rondje de oppositie in zou ik niet uitsluiten.quote:Op vrijdag 1 september 2023 15:56 schreef Fred_B het volgende:
[..]
PvdaGL-NSC-VVD zou (even los van de Eerste Kamer) toch wel moeten werken?
Frans mag miljarden stukslaan op stikstof en klimaat. Pieter mag wat doen aan de bestaanszekerheid en krijgt wat ideeën over een nieuwe bestuurscultuur. En Dilan mag leuke dingen doen voor ondernemers en krijgt wat papieren beloftes over asielzoekers, kerncentrales en meer politie-agenten. De middenklasse betaalt en de oppositie is dan deels constructief en kan er voor het andere deel niet zo veel van.
Zeker bij Omtzigt, die is enorm van de begrotingsdiscipline.quote:Op vrijdag 1 september 2023 15:57 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Het huidige niet-kabinet heeft alleen het geld opgemaakt. Dat gaat nog wel een dingetje worden.
Ja, ik vrees dat dat moet komen van ‘eerlijkere’ lasten, zoals hogere accijnzen en rekeningrijden en creatieve oplossingen, zoals Harbers nu al deed, door het infrastructuurbudget dat door stikstof niet ingezet werd door te schuiven naar onderhoud.quote:Op vrijdag 1 september 2023 15:57 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Het huidige niet-kabinet heeft alleen het geld opgemaakt. Dat gaat nog wel een dingetje worden.
Kei rechts dus.quote:Op vrijdag 1 september 2023 15:01 schreef trein2000 het volgende:
[..]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)aat-van-bbb-a4173309
BBB is vanaf heden een middelgrote fractie.
En dan was Keijzer ook nog eens echt het allerrechtse CDA kamerlid ooit.quote:Op vrijdag 1 september 2023 16:11 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Kei rechts dus.
PVV, FvD en JA21 plus ex-CDA'er Keijzer.
Ja. De VVD voelt er warmlinks bij.quote:Op vrijdag 1 september 2023 16:11 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Kei rechts dus.
PVV, FvD en JA21 plus ex-CDA'er Keijzer.
Klopt. Ik heb wel de indruk dat dat een uitzondering is.quote:Op vrijdag 1 september 2023 15:44 schreef capricia het volgende:
[..]
Hoezo? Omtzigt heeft ook gewoon zijn partij verlaten en is als 1 pitter verder gegaan. Je moet eens zien hoeveel vertrouwen die man krijgt.
Daar liggen ook niet de electorale grote groepen die bereikbaar zijn. Die liggen meer richting CDA-Omtzigtquote:Op vrijdag 1 september 2023 16:29 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Ik vond de opstelling van de BBB in de meeste provincies heel redelijk, de ruk naar rechts van de landelijke partij is merkwaardig.
November is nog ver. Er kan nog een hoop gebeuren. Maar als het zo blijft dan heeft de VVD inderdaad een probleem.quote:Op vrijdag 1 september 2023 20:50 schreef Hanca het volgende:
VVD heeft een probleem:
https://www.trouw.nl/poli(...)oor-de-vvd~b18faa6b/
Als je valt vlak voor de zomer over een thema, is dat thema na de vakantie al weer vergeten. Niet migratie, maar bestaanszekerheid wordt het thema van de verkiezingen zo lijkt het. En daar scoren Timmermans en Omtzigt veel beter dan Yeşilgöz.
De andere partijen sturen er op aan. En dat is toch vaak wel bepalend voor het debat. Zeker in combinatie met het feit dat de meest interessante speler voor de media, Omtzigt, het ook vaak over bestaanszekerheid zal gaan hebben.quote:Op vrijdag 1 september 2023 20:55 schreef trein2000 het volgende:
[..]
November is nog ver. Er kan nog een hoop gebeuren. Maar als het zo blijft dan heeft de VVD inderdaad een probleem.
Klopt. Maar tegelijkertijd weten we ook dat er nog events gaan komen. Van Turkse ministers tot aanslagen of verzin het maar. De waan van de dag is altijd sterk in het debat.quote:Op vrijdag 1 september 2023 20:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
De andere partijen sturen er op aan. En dat is toch vaak wel bepalend voor het debat. Zeker in combinatie met het feit dat de meest interessante speler voor de media, Omtzigt, het ook vaak over bestaanszekerheid zal gaan hebben.
Voor de VVD is het een rampthema. Een absolute ramp. Issueownership is godsgruwelijk belangrijk en die bij bestaanszekerheid absoluut niet bij de VVD.quote:Op vrijdag 1 september 2023 21:00 schreef Kickinalfa het volgende:
Misschien is dat ook wel een prima thema voor de VVD? In de meeste gevallen is bestaanszekerheid in de ogen van links geld halen bij de middenklasse en dat verdelen daaronder.
En juist de middenklasse ondervindt wel alle nadelen maar geen van de "koopkracht reparaties", verhoging van toeslagen, minimumloon, belasting voordelen etc etc.
quote:Gemiddeld wonen er 2,12 mensen in een Nederlands huishouden, in 1963 was de gemiddelde huishoudensgrootte nog 3,52.
Door deze zogenaamde 'huishoudensverdunning' is het aantal huishoudens veel sneller gegroeid dan de bevolking.
Deels wel eens hoor, maar zodra Timmermans over belasting verhogingen begint voor de middenklasse kan de VVD daar wel een tegengeluid laten horen.quote:Op vrijdag 1 september 2023 21:02 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Voor de VVD is het een rampthema. Een absolute ramp. Issueownership is godsgruwelijk belangrijk en die bij bestaanszekerheid absoluut niet bij de VVD.
Ik durf het wel de achilleshiel van de vvd te noemen.
Ja, dat is natuurlijk waar. Een gebeurtenis kan veel beïnvloeden.quote:Op vrijdag 1 september 2023 21:00 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Klopt. Maar tegelijkertijd weten we ook dat er nog events gaan komen. Van Turkse ministers tot aanslagen of verzin het maar. De waan van de dag is altijd sterk in het debat.
Daar gaat Timmermans dus niet over beginnen, die begint over belastingverhogingen voor grote bedrijven, vervuilers en de rijken.quote:Op vrijdag 1 september 2023 21:07 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Deels wel eens hoor, maar zodra Timmermans over belasting verhogingen begint voor de middenklasse kan de VVD daar wel een tegengeluid laten horen.
De VVD heeft net haar concept-verkiezingsprogramma gepresenteerd. "Ruimte geven. Grenzen stellen." Het speerpunt van het programma is immigratie, en dan voornamelijk asiel.quote:Op vrijdag 1 september 2023 21:00 schreef Kickinalfa het volgende:
Misschien is dat ook wel een prima thema voor de VVD? In de meeste gevallen is bestaanszekerheid in de ogen van links geld halen bij de middenklasse en dat verdelen daaronder.
En juist de middenklasse ondervindt wel alle nadelen maar geen van de "koopkracht reparaties", verhoging van toeslagen, minimumloon, belasting voordelen etc etc.
Vermoedelijk zal de rekening van de klimaatplannen daar ook wel terechtkomen.
Dit is en beetje koffiedik kijken en/of een welles nietes spelletje, maar ik denk dat de grens "rijken" van mij anders ligt dan die van de plannen van Timmermans.quote:Op vrijdag 1 september 2023 21:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Daar gaat Timmermans dus niet over beginnen, die begint over belastingverhogingen voor grote bedrijven, vervuilers en de rijken.
Dat zal voor jou gelden, maar echt niet voor de grote groep stemmers. VVD zal ook niet naar 0 zakken (rond de 20 lijkt me het minimum), maar met bestaanszekerheid als hoofdthema is de kans op de grootste worden nihil. En dat was wel waar ze op gokten toen ze zo ver gingen op het thema migratie.quote:Op vrijdag 1 september 2023 21:20 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Dit is en beetje koffiedik kijken en/of een welles nietes spelletje, maar ik denk dat de grens "rijken" van mij anders ligt dan die van de plannen van Timmermans.
In mijn huidige situatie val ik in de middenklasse, maar het enige wat ik hoor is meer betalen voor energie, woning, eten, drinken, mobiliteit etc etc.
Aan de andere kant heb ik geen enkel voordeel van het verhogen van allerlei toeslagen of minimumloon, en aan de andere kant heb ik ook geen enkel voordeel van zaken als subsidie op een electrische auto.
En het uitgelekte mislukte asiel akkoord helpt de vvd ook niet echt, ze hadden iets kunnen bereiken en hebben gegokt maar voorlopig niet gewonnen.quote:Op vrijdag 1 september 2023 21:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat zal voor jou gelden, maar echt niet voor de grote groep stemmers. VVD zal ook niet naar 0 zakken (rond de 20 lijkt me het minimum), maar met bestaanszekerheid als hoofdthema is de kans op de grootste worden nihil. En dat was wel waar ze op gokten toen ze zo ver gingen op het thema migratie.
Waarbij je ook nog moet vermelden dat de VVD het hele asiel 'probleem' zelf heeft gecreëerd. Gewoon al in februari aankondigen dat het vast wel weer fout zal gaan. En als er dan door uitblijvende instroom weinig aan de hand blijkt, gewoon alsnog de zaak opblazen over de rug van mensen die vluchten voor Rusland.quote:Op vrijdag 1 september 2023 20:50 schreef Hanca het volgende:
VVD heeft een probleem:
https://www.trouw.nl/poli(...)oor-de-vvd~b18faa6b/
Als je valt vlak voor de zomer over een thema, is dat thema na de vakantie al weer vergeten. Niet migratie, maar bestaanszekerheid wordt het thema van de verkiezingen zo lijkt het. En daar scoren Timmermans en Omtzigt veel beter dan Yeşilgöz.
Ja, helemaal geen problemen in Ter Apel, daar zullen ze niet op gerekend hebben. En het asielseizoen is wel ongeveer over, de zee wordt al snel te ruw om over te steken.quote:Op vrijdag 1 september 2023 21:30 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Waarbij je ook nog moet vermelden dat de VVD het hele asiel 'probleem' zelf heeft gecreëerd. Gewoon al in februari aankondigen dat het vast wel weer fout zal gaan. En als er dan door uitblijvende instroom weinig aan de hand blijkt, gewoon alsnog de zaak opblazen over de rug van mensen die vluchten voor Rusland.
Een hele vuile cynische streek. Erg mooi dat ie zo hard backfired.
Het zal voor de VVD op dit gebied vooral een kwestie worden van het eerlijke verhaal te vertellen (leuk om dat eens zo te zeggen). Namelijk dat als de miljoen armste Nederlanders uit de nood worden geholpen, de kans 95% is dat jij dat als niet-lid van die groep op allerlei manieren gaat betalen.quote:Op vrijdag 1 september 2023 21:20 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Dit is en beetje koffiedik kijken en/of een welles nietes spelletje, maar ik denk dat de grens "rijken" van mij anders ligt dan die van de plannen van Timmermans.
In mijn huidige situatie val ik in de middenklasse, maar het enige wat ik hoor is meer betalen voor energie, woning, eten, drinken, mobiliteit etc etc.
Aan de andere kant heb ik geen enkel voordeel van het verhogen van allerlei toeslagen of minimumloon, en aan de andere kant heb ik ook geen enkel voordeel van zaken als subsidie op een electrische auto.
Omdat het huidige kabinet als een idioot met geld gesmeten heeft zonder duidelijke plannen. Maar dat zal in dat eerlijke verhaal wel niet terugkomen.quote:Op vrijdag 1 september 2023 21:32 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Het zal voor de VVD op dit gebied vooral een kwestie worden van het eerlijke verhaal te vertellen (leuk om dat eens zo te zeggen). Namelijk dat als de miljoen armste Nederlanders uit de nood worden geholpen, de kans 95% is dat jij dat als niet-lid van die groep op allerlei manieren gaat betalen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |