abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210452476
quote:
10s.gif Op zondag 27 augustus 2023 23:15 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Wtf. Hoe gaat zoiets dan in de praktijk bij jou? Ga je dan elke maand je vrouw een betaalverzoek sturen en daarna misschien ook nog een preek geven dat ze onverstandig is geweest om 10 jaar terug een hond te kopen of zo. :')

Stuur je ook incassobureaus op haar af als ze je een keer vergeet te betalen? Is immers haar eigen schuld.

Moet je maar betalen.
Heel Calvinistisch: jij hebt een fout gemaakt (in mijn ogen), dus je moet ook boete doen...

Feit is dat voor sommige mensen er helemaal geen ruimte is om te sparen.
  zondag 27 augustus 2023 @ 23:20:31 #102
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_210452488
quote:
0s.gif Op zondag 27 augustus 2023 23:19 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Heel Calvinistisch: jij hebt een fout gemaakt (in mijn ogen), dus je moet ook boete doen...

Inderdaad Calvinistisch.
Koud, zakelijk, en afstraffing.

Niet echt om warm van te worden, dat soort mensen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zondag 27 augustus 2023 @ 23:30:50 #103
208890 June.
Seriously?
pi_210452550
quote:
0s.gif Op zondag 27 augustus 2023 23:06 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Zoiets weet je doorgaans niet als je net aan het daten bent...
Als het serieus wordt, wel. Tenminste, bij mij dan ;)
Shine bright like a diamond.
pi_210453220
quote:
1s.gif Op zondag 27 augustus 2023 23:30 schreef June. het volgende:

[..]
Als het serieus wordt, wel. Tenminste, bij mij dan ;)
Dan zit je er al met gevoelens in.

Kijk, als iemand financieel een puinhoop is en dat de toekomst belemmert snap ik het nog wel. Al zijn voor dat soort probleemgevallen ook oplossingen.

Maar een overzichtelijke schuld die netjes wordt afbetaald? Bv dat iemand na het afstuderen een Aygo met private lease heeft gekocht, zodat hij naar zijn werk kan, waarmee hij ruim meer verdient dan de 250 euro die dat per maand kost (aldus de reclame zojuist)? Dan zit de liefde niet diep zal ik maar zeggen.
  Moderator maandag 28 augustus 2023 @ 08:58:29 #105
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210453724
quote:
10s.gif Op zondag 27 augustus 2023 23:15 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Wtf. Hoe gaat zoiets dan in de praktijk bij jou? Ga je dan elke maand je vrouw een betaalverzoek sturen en daarna misschien ook nog een preek geven dat ze onverstandig is geweest om 10 jaar terug een hond te kopen of zo. :')

Stuur je ook incassobureaus op haar af als ze je een keer vergeet te betalen? Is immers haar eigen schuld.

Moet je maar betalen.
Simpel. Als je volwassen keuzes wil maken moet je ook als een volwassene de consequenties van je keuzes accepteren. Die afwentelen op iemand anders is dan niet mijn 1e (of 2e) gedachte.

As je dat niet doet maar je hebt een helder omlijnd plan hoe je de financiële gevolgen van je keuzes gaat aanpakken is dat heel wat anders dan wachten tot iemand voorbij komt die die schuld (deels) van je overneemt.
Breitling - Instruments for Professionals
  maandag 28 augustus 2023 @ 09:21:06 #106
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_210453857
quote:
0s.gif Op zondag 27 augustus 2023 23:19 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Als alleenstaande jongere, die op zichzelf woont zal er sowieso niet vaak ruimte zijn om veel te sparen. Samen is die ruimte er vaak wel en liggen ook de prioriteiten vaak anders.

Mijn eerste vriendje woonde nog thuis maar reed een bmw m3 en kon rustig aankomen met een paar nieuwe gympies en trainingspak wat bijna zijn hele maandloon kostte waardoor hij aan het eind van de maand geen benzine meer kon betalen. Die kon ook 300 gulden uitgeven als hij ging stappen.

Toen kreeg hij dus een relatie met mij en veranderde dat en lukte het hem zelfs om flink te sparen. Hij had het geld voor die bmw van zijn opa geleend en die ouwe vond het zo leuk dat hij spaarde dat hij die lening kreeg geschonken.

(Die jonge was groot, die was 140 kilo en 2 meter ofzo maar had wel een rem nodig. Toen het uitraakte is hij uitsmijter in het buitenland geworden en heeft helaas niet lang meer geleefd.)
To BG or not to BG!
  maandag 28 augustus 2023 @ 09:22:14 #107
208890 June.
Seriously?
pi_210453866
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 07:08 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dan zit je er al met gevoelens in.

Kijk, als iemand financieel een puinhoop is en dat de toekomst belemmert snap ik het nog wel. Al zijn voor dat soort probleemgevallen ook oplossingen.

Maar een overzichtelijke schuld die netjes wordt afbetaald? Bv dat iemand na het afstuderen een Aygo met private lease heeft gekocht, zodat hij naar zijn werk kan, waarmee hij ruim meer verdient dan de 250 euro die dat per maand kost (aldus de reclame zojuist)? Dan zit de liefde niet diep zal ik maar zeggen.
Tja, een relatie is meer dan gevoelens alleen: het is handig dat je over essentiële zaken hetzelfde denkt. Jouw voorbeeld zal voor mij dus een afknapper zijn. Ik heb altijd geleerd dat je spaart voor zaken en als je dat niet hebt dan kun je het dus nog niet kopen. Leasen kost eigenlijk altijd meer dan bezit op lange termijn.
  maandag 28 augustus 2023 @ 09:33:59 #108
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_210453929
In beginsel vind ik dat iedereen zijn eigen shit mag opruimen. Dus ik zou niet staan te trappelen om hypothetische schulden van mijn vriendin te gaan betalen. Maar bij mij zou wel meewegen hoe het is ontstaan en in hoeverre dat probleem er nog is. Ik zou sowieso geen toekomst willen bouwen met iemand die financieel geen verantwoordelijkheidsgevoel heeft.

Mocht het door domme pech ontstaan zijn dan zou ik wel enige verlichting brengen als de relatie goed gaat. Dan denk ik vooral aan tijdelijk wat vaste naar me toe trekken om haar aflossingsruimte te geven. Al zou ik daar wel een plan voor maken.
  maandag 28 augustus 2023 @ 10:20:47 #109
502341 Rostrup
Je moet sterk zijn.
pi_210454224
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:09 schreef Purrito het volgende:
Voor een hond zou ik absoluut coulanter zijn in de meebetalingen, dan mag hij best iets minder huur betalen. Een schuld voor een keuken is dom als de oude nog in prima staat is.
En als het een schuld is vanwege ontharingsmiddelen?
Als je niet gewenst bent ga dan weg.
Verlaat hen voordat ze jou verlaten.
pi_210454567
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 09:21 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Als alleenstaande jongere, die op zichzelf woont zal er sowieso niet vaak ruimte zijn om veel te sparen. Samen is die ruimte er vaak wel en liggen ook de prioriteiten vaak anders.

Mijn eerste vriendje woonde nog thuis maar reed een bmw m3 en kon rustig aankomen met een paar nieuwe gympies en trainingspak wat bijna zijn hele maandloon kostte waardoor hij aan het eind van de maand geen benzine meer kon betalen. Die kon ook 300 gulden uitgeven als hij ging stappen.

Toen kreeg hij dus een relatie met mij en veranderde dat en lukte het hem zelfs om flink te sparen. Hij had het geld voor die bmw van zijn opa geleend en die ouwe vond het zo leuk dat hij spaarde dat hij die lening kreeg geschonken.

(Die jonge was groot, die was 140 kilo en 2 meter ofzo maar had wel een rem nodig. Toen het uitraakte is hij uitsmijter in het buitenland geworden en heeft helaas niet lang meer geleefd.)
Maar zo'n situatie is niet waar ik op doelde.
pi_210454586
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 09:22 schreef June. het volgende:

[..]
Tja, een relatie is meer dan gevoelens alleen: het is handig dat je over essentiële zaken hetzelfde denkt. Jouw voorbeeld zal voor mij dus een afknapper zijn. Ik heb altijd geleerd dat je spaart voor zaken en als je dat niet hebt dan kun je het dus nog niet kopen. Leasen kost eigenlijk altijd meer dan bezit op lange termijn.
Leuk, maar als je om op tijd op je werk te komen een auto nodig hebt, dan is het een verstandige investering in je toekomst, net als de lening bij Duo, of de hypotheek.

Self made miljonairs hebben vrijwel allemaal geleend om te investeren in hun idee. Dus als jij geleerd hebt dat het financieel per definitie verstandiger is om niet te lenen, dan heb je een onwaarheid aangeleerd gekregen. ;)
  maandag 28 augustus 2023 @ 11:36:38 #112
208890 June.
Seriously?
pi_210454693
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 11:23 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Leuk, maar als je om op tijd op je werk te komen een auto nodig hebt, dan is het een verstandige investering in je toekomst, net als de lening bij Duo, of de hypotheek.
Nee, dan koop je de auto van het spaargeld dat je hebt opgebouwd. Iets waar je rekening mee hebt gehouden neem ik aan. Je studeert niet "ineens" af en je woont niet "ineens" in een gehucht waardoor je per se een auto nodig hebt waardoor OV bijvoorbeeld niet kan.

quote:
Self made miljonairs hebben vrijwel allemaal geleend om te investeren in hun idee. Dus als jij geleerd hebt dat het financieel per definitie verstandiger is om niet te lenen, dan heb je een onwaarheid aangeleerd gekregen. ;)
Dat is een aanname van jouw kant en gewoon erg dom om te doen. Ja, in sommige gevallen pakt het goed uit, maar dat is achteraf makkelijk praten. Er zijn ook zat voorbeelden te noemen waarbij het idee niet gewerkt heeft en iemand dus in de schulden zit. Je kan ook prima je eigen geld investeren in een idee/onderneming. En als het eenmaal loopt, ja dan kan ik mij voorstellen dat je dan misschien leent voor een grote bedrijfsuitgave of iets dergelijks.
pi_210454815
quote:
0s.gif Op zondag 27 augustus 2023 23:03 schreef Inbox het volgende:

[..]
Maar nou ben ik wel even benieuwd. Hoe neem je schulden precies over zonder getrouwd en gescheiden te zijn?
Via een Notaris.
Garant staan heet dat.
Als jij het goed zou vinden en ik zou tekenen kloppen ze bij mij aan en ben jij er van af.
https://www.absoluteadvocaten.nl/contractenrecht/borg-staan

[ Bericht 3% gewijzigd door Joopklepzeiker op 28-08-2023 12:03:30 ]
pi_210455229
Ik help een beetje mee maar probeer niet meer uit te lenen aan mijn vriendin dan wat ze in een jaar kan aflossen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_210455256
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 11:36 schreef June. het volgende:

[..]
Nee, dan koop je de auto van het spaargeld dat je hebt opgebouwd. Iets waar je rekening mee hebt gehouden neem ik aan. Je studeert niet "ineens" af en je woont niet "ineens" in een gehucht waardoor je per se een auto nodig hebt waardoor OV bijvoorbeeld niet kan.
[..]
Dat is een aanname van jouw kant en gewoon erg dom om te doen. Ja, in sommige gevallen pakt het goed uit, maar dat is achteraf makkelijk praten. Er zijn ook zat voorbeelden te noemen waarbij het idee niet gewerkt heeft en iemand dus in de schulden zit. Je kan ook prima je eigen geld investeren in een idee/onderneming. En als het eenmaal loopt, ja dan kan ik mij voorstellen dat je dan misschien leent voor een grote bedrijfsuitgave of iets dergelijks.
Geld lenen is prima.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_210455442
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 17:59 schreef Panthera1984 het volgende:
Toen mijn partner en ik samen kwamen waren er ook schulden in beeld, een paar forse en wat kleine, in totaal zo'n 10.000 euro. We hebben toen samen gezeten en afspraken gemaakt.

Kwamen erop neer dat ik ivm student zijn voor een dringende schuld een 0% rente (indien terugbetalen in eerste jaar) voor hem heb afgesloten met de afspraak dat hij meer inkomen ging genereren (zijn inkomen was rond de 600 euro als zelfstandige, afspraak was dat hij een baan aannam).

Daarnaast heeft hij aflosafspraken gemaakt en alles is binnen een paar jaar opgelost. We hebben het dus wel samen gedaan en ik heb een risico genomen, maar wel één die ik, indien nodig kon dragen.
Ik ben wel van mening dat als je sámen verder wil, je ook sámen moet kijken hoe je er het beste uit kunt komen.
Je hebt jouw stufi ingezet om zijn schuld af te lossen?
pi_210455524
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 12:40 schreef ludovico het volgende:
Ik help een beetje mee maar probeer niet meer uit te lenen aan mijn vriendin dan wat ze in een jaar kan aflossen.
Dit doet mij klinken alsof het een structureel voorkomend probleem is bij je vriendin.
Dan is het voor jullie beide evt een goede oplossing om samen te kijken waarom dit blijft gebeuren en waarom ze steeds door jou uit de brand geholpen moet worden.
pi_210455533
quote:
18s.gif Op maandag 28 augustus 2023 13:15 schreef Sharuun01 het volgende:

[..]
Dit doet mij klinken alsof het een structureel voorkomend probleem is bij je vriendin.
Dan is het voor jullie beide evt een goede oplossing om samen te kijken waarom dit blijft gebeuren en waarom ze steeds door jou uit de brand geholpen moet worden.
Neuh als je een flinke studieschuld hebt - wat in bepaalde landen heel normaal is - dan kost het wel wat tijd om het volledig af te lossen.

Nu kan ik zelf wel méér uitlenen (scheelt meer rente dan wat ik ontvang op de spaarrek) maar dan zouden we een aflostermijn van 3 jaar moeten afspreken o.i.d.

Daar ben ik dan zelf minder fan van.

In Amerika waren er nog even wat stemmen om de studieschuld te cancellen, maar dat is teruggefloten door de supreme court geloof ik.

[ Bericht 9% gewijzigd door ludovico op 28-08-2023 13:23:17 ]
  maandag 28 augustus 2023 @ 13:20:27 #119
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_210455566
Binnen mijn relatie gaat het naar draagkracht, als iemand binnen de relatie dus een schuld moet afbetalen is de draagkracht minder dus op die manier betalen we het samen af. Geld moet geen reden zijn om wel of niet samen te gaan wonen of een relatie te hebben met iemand waar je verliefd op bent.

Het is anders wanneer de (bijna)partner een verslaving heeft of gat in de hand dus gewoon actief te veel uitgeeft. Dat is iets waar die persoon aan moet werken. Maar een schuld om welke reden dan ook hoort er gewoon bij.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_210455621
Waarom spreken mensen hier dat het een probleem is dat leningen voor andere afbetalen, financien mengen e.d. niet een zakelijk iets is. dat is juist iets waarvoor je die roze bril af moet zetten en het heel zakelijk bekijken want het is ook een zakelijk iets.

Deze acties kunnen jarenlange consequenties hebben als je hier met je hart keuzes maakt ipv je hersenen.
Sure het kan goed gaan maar er zijn meer dan genoeg voorbeelden die het tegendeel bewijzen, en door het zakelijk aan te pakken voorkom je verassingen voor beide achteraf wat dan weer voor problemen kan zorgen.

Voor mij persoonlijk bijvoorbeeld, ik heb net alleen een huis gekocht, als ik nu een nieuwe vriendin heb ga ik haar echt niet bijschrijven op de woning in geval van samenwonen, daarintegen zal zij ook niet mee gaan betalen aan de hypotheek die erop rust.
Daarbij zou ik het omgekeerd ook echt nooit verwachten, tenzij de een zich bij de ander zou inkopen, dan veranderd het verhaal natuurlijk maar dat is iets dat mij persoonlijk niet echt nuttig lijkt, dan kun je beter gaan verhuren oid maar thats besides the point

Het gaat zich hierin niet om alles gelijk en 50/50 te houden maar om jezelf en hetgeen wat jezelf opgebouwd hebt te beschermen. en ja dat zijn zakelijke transacties. en zo moet je er in mijn ogen ook instaan.

Daarbij vind ik het zowiezo ook belangrijk dat een vriendin een soortgelijke blik heeft op financien als dat ik heb, ze hoeft echt niet op een bepaald punt te zijn financieel maar wel eenzelfde kijk erop hebben. je kan samen genieten van wat jullie individueel en samen hebben.
pi_210455642
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:00 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Dan zou ik het geld hoogstens aan m'n partner lenen, als ik weet dat diegene fatsoenlijk met geld omgaat en het op een gegeven moment ook terug kan betalen.
Vang je zijn zaad ook op in een zakje zodat je dat terug kan geven als de relatie uitgaat?

Je partner "geld lenen", klinkt echt als een dolle boel.
pi_210455651
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 13:17 schreef ludovico het volgende:

[..]
Neuh als je een flinke studieschuld hebt - wat in bepaalde landen heel normaal is - dan kost het wel wat tijd om het volledig af te lossen.

Nu kan ik zelf wel méér uitlenen (scheelt meer rente dan wat ik ontvang op de spaarrek) maar dan zouden we een aflostermijn van 3 jaar moeten afspreken o.i.d.

Daar ben ik dan zelf minder fan van.

In Amerika waren er nog even wat stemmen om de studieschuld te cancellen, maar dat is teruggefloten door de supreme court geloof ik.
oke in dat geval is het een ander verhaal, je helpt haar met het afbetalen van haar studieschuld in stappen van een jaar om ervoor te zorgen dat de rente die zij moet betalen lager zal zijn. dat is anders dan dat ze steeds weer nieuwe schulden aangaat en door jou geholpen moet worden (hetgene wat ik uit je eerdere post aannam)
pi_210455660
quote:
18s.gif Op maandag 28 augustus 2023 13:26 schreef Sharuun01 het volgende:
Waarom spreken mensen hier dat het een probleem is dat leningen voor andere afbetalen, financien mengen e.d. niet een zakelijk iets is. dat is juist iets waarvoor je die roze bril af moet zetten en het heel zakelijk bekijken want het is ook een zakelijk iets.

Deze acties kunnen jarenlange consequenties hebben als je hier met je hart keuzes maakt ipv je hersenen.
Sure het kan goed gaan maar er zijn meer dan genoeg voorbeelden die het tegendeel bewijzen, en door het zakelijk aan te pakken voorkom je verassingen voor beide achteraf wat dan weer voor problemen kan zorgen.

Voor mij persoonlijk bijvoorbeeld, ik heb net alleen een huis gekocht, als ik nu een nieuwe vriendin heb ga ik haar echt niet bijschrijven op de woning in geval van samenwonen, daarintegen zal zij ook niet mee gaan betalen aan de hypotheek die erop rust.
Daarbij zou ik het omgekeerd ook echt nooit verwachten, tenzij de een zich bij de ander zou inkopen, dan veranderd het verhaal natuurlijk maar dat is iets dat mij persoonlijk niet echt nuttig lijkt, dan kun je beter gaan verhuren oid maar thats besides the point

Het gaat zich hierin niet om alles gelijk en 50/50 te houden maar om jezelf en hetgeen wat jezelf opgebouwd hebt te beschermen. en ja dat zijn zakelijke transacties. en zo moet je er in mijn ogen ook instaan.

Daarbij vind ik het zowiezo ook belangrijk dat een vriendin een soortgelijke blik heeft op financien als dat ik heb, ze hoeft echt niet op een bepaald punt te zijn financieel maar wel eenzelfde kijk erop hebben. je kan samen genieten van wat jullie individueel en samen hebben.
Reken je nog huur? 50% vrije markt waarde?
pi_210455667
quote:
18s.gif Op maandag 28 augustus 2023 13:29 schreef Sharuun01 het volgende:

[..]
oke in dat geval is het een ander verhaal, je helpt haar met het afbetalen van haar studieschuld in stappen van een jaar om ervoor te zorgen dat de rente die zij moet betalen lager zal zijn. dat is anders dan dat ze steeds weer nieuwe schulden aangaat en door jou geholpen moet worden (hetgene wat ik uit je eerdere post aannam)
Jep jep dat is wat anders.
pi_210455683
quote:
14s.gif Op maandag 28 augustus 2023 13:20 schreef jogy het volgende:
Binnen mijn relatie gaat het naar draagkracht, als iemand binnen de relatie dus een schuld moet afbetalen is de draagkracht minder dus op die manier betalen we het samen af. Geld moet geen reden zijn om wel of niet samen te gaan wonen of een relatie te hebben met iemand waar je verliefd op bent.

Het is anders wanneer de (bijna)partner een verslaving heeft of gat in de hand dus gewoon actief te veel uitgeeft. Dat is iets waar die persoon aan moet werken. Maar een schuld om welke reden dan ook hoort er gewoon bij.
Ook als die schuld er voor de relatie al was? jij wil die aan de hand van draagkracht aflossen ookal ben jij totaal niet verantwoordelijk voor de schuld?
pi_210455701
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 13:30 schreef ludovico het volgende:

[..]
Nee ik zou geen huur rekenen, maar ik zou dr ook geen hypotheek laten betalen.
Ik heb de keuze gemaakt om dat huis te kopen, het is een huis dat ik voor de relatie gekocht heb en dat ik ook na de relatie wil behouden (en ja met deze opmerking kijk ik er heel zakelijk naar, je gaat er natuurlijk niet van uit dat je relatie uitgaat maar realistisch gezien is de kans natuurlijk wel aanwezig.)
  maandag 28 augustus 2023 @ 13:34:24 #127
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_210455702
quote:
18s.gif Op maandag 28 augustus 2023 13:31 schreef Sharuun01 het volgende:

[..]
Ook als die schuld er voor de relatie al was? jij wil die aan de hand van draagkracht aflossen ookal ben jij totaal niet verantwoordelijk voor de schuld?
Jup.
Vrijheid
  maandag 28 augustus 2023 @ 13:36:23 #128
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_210455721
quote:
18s.gif Op maandag 28 augustus 2023 13:34 schreef Sharuun01 het volgende:

[..]
Ik heb de keuze gemaakt om dat huis te kopen, het is een huis dat ik voor de relatie gekocht heb en dat ik ook na de relatie wil behouden (en ja met deze opmerking kijk ik er heel zakelijk naar, je gaat er natuurlijk niet van uit dat je relatie uitgaat maar realistisch gezien is de kans natuurlijk wel aanwezig.)
Dat is nog coulanter dan ik het zou doen, dat is wel lief van je.
Vrijheid
pi_210455724
quote:
(en ja met deze opmerking kijk ik er heel zakelijk naar, je gaat er natuurlijk niet van uit dat je relatie uitgaat maar realistisch gezien is de kans natuurlijk wel aanwezig.)
Door geen huur te rekenen is het juist weer niet zakelijk alleen.
Ik reken wel een kleine huur, ik gok 25% vrij marktwaarde.

Onderhoud aan het huis is voor mij alleen.
  Moderator maandag 28 augustus 2023 @ 13:37:47 #130
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210455743
quote:

[..]
Dit is exact wat ik ook doe.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210455760
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 13:36 schreef ludovico het volgende:

[..]
Door geen huur te rekenen is het juist weer niet zakelijk alleen.
Ik reken wel een kleine huur, ik gok 25% vrij marktwaarde.

Onderhoud aan het huis is voor mij alleen.
onderhoud aan het huis zou ik dan juist weer delen want het zijn gebruikskosten, door samen gebruik te maken van de woning zal onderhoud ook eerder nodig zijn.
Maar dat zijn dingen die je natuurlijk af kunt spreken, je kan het onder "huur" weg schrijven maar ook als gezamelijk onderhoud betalen.

En eigenlijk bekijk ik het juist wel zakelijk door dr geen huur te rekenen, daardoor is er ook geen aanspraak op huurdersrechten oid :X
  maandag 28 augustus 2023 @ 13:40:52 #132
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_210455774
Als ik alleen de hypotheekhouder ben zou ik idd ook mijn partner niet mee laten betalen aan de aflossing overigens. Dat is mijn lening/investering/probleem maar dan zal mijn partner wel aan andere kosten mee moeten gaan betalen zodat het (naar draagkracht) in balans is.
Vrijheid
  maandag 28 augustus 2023 @ 13:42:11 #133
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_210455786
quote:
18s.gif Op maandag 28 augustus 2023 13:39 schreef Sharuun01 het volgende:
En eigenlijk bekijk ik het juist wel zakelijk door dr geen huur te rekenen, daardoor is er ook geen aanspraak op huurdersrechten oid :X
Oef, maar ok. Goed punt. _O-.
Vrijheid
pi_210455829
quote:
5s.gif Op maandag 28 augustus 2023 13:05 schreef ludovico het volgende:

[..]
Je hebt jouw stufi ingezet om zijn schuld af te lossen?
Nee, omdat ik nog stufi ontving kon ik een 'studentenlening' bij de bank afsluiten. Dat was voor kleine bedragen en als je binnen het jaar aflost wordt er geen rente gerekend.
Dit heb ik gedaan zodat we een dringende schuld gelijk af konden lossen, met de wetenschap dat ik het eventueel alleen ook af kon lossen.
And the druids turn to stone...
pi_210455941
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 11:36 schreef June. het volgende:

[..]
[..]
Ja, want studenten staan bekend om hun financiële overschotten waarvan ze prima kunnen sparen. Daarom hebben ze natuurlijk ook die lening bij Duo. Dat ik daar niet aan heb gedacht zeg! :')

Verder is het geen aanname van mijn kant. Ik ken de data. En natuurlijk gaat een deel van die ondernemers ook over de kop en blijft de ondernemer dan achter met een schuld. Dat is inherent aan ondernemen.

Je kan mij wel dom noemen, maar met jouw post nu laat je wel zien dat je van financiën geen verstand hebt. Maar ja, als je alleen maar hebt geleerd 'Loans are bad, Mkay'...
pi_210455960
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 13:30 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dat is toch nergens voor nodig? Het kan hoor, maar tegenover gratis wonen aan de ene kant staat vermogensopbouw aan de andere kant.

(maar goed, geld interesseert mij dan ook eigenlijk helemaal niets)
pi_210455987
quote:
14s.gif Op maandag 28 augustus 2023 13:42 schreef jogy het volgende:

[..]
Oef, maar ok. Goed punt. _O-.
ja ik weet het, het is allemaal heel zakelijk en kil maar er zijn genoeg horrorverhalen, en persoonlijk better safe then sorry als het om zulke dingen gaat.
De ervaring heeft mij geleerd dat ik met zoveel mogelijk dingen rekening moet houden ook extreme gevallen, eenmaal gebrand zorgt ervoor dat je met een waakzamer oog naar dingen kijkt.
pi_210455991
quote:
1s.gif Op maandag 28 augustus 2023 11:49 schreef Joopklepzeiker het volgende:

[..]
Via een Notaris.
Garant staan heet dat.
Als jij het goed zou vinden en ik zou tekenen kloppen ze bij mij aan en ben jij er van af.
https://www.absoluteadvocaten.nl/contractenrecht/borg-staan
Ja, dan ben je wel een enorme idioot :Y
pi_210456009
quote:
18s.gif Op maandag 28 augustus 2023 13:26 schreef Sharuun01 het volgende:

Totdat je jaren samen bent, financiën toch samen komen; helemaal als je ooit wil trouwen. Indirect betaalt ze dan alsnog mee aan het huis zonder daadwerkelijk bijgeschreven te zijn op de hypotheek. Je redenatie snap ik voor de eerste paar maanden daten, maar het zakelijke en persoonlijke/intieme komt later in de relatie toch wel samen uiteindelijk.
pi_210456019
Ik ben met mijn partners altijd heel fair met geld omgegaan, namelijk door alles in een geld-app te zetten, zodat precies duidelijk was hoeveel we elkaar schuldig waren. Bijvoorbeeld bij uit eten gaan kon dan een van de twee betalen en zette diegene de transactie in de app, waarna de app het automatisch splitste. Zo ook met vaste lasten en andere uitgaven. Beter is nog om een gemeenschappelijke rekening te openen en daar allebei hetzelfde bedrag op te storten.

Als je partner schulden heeft en het zou accepteren als jij daaraan mee betaalt, zou je je moeten afvragen of je partner wel bij je zou zijn als ze geen schulden zou hebben.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_210456028
quote:
18s.gif Op maandag 28 augustus 2023 13:39 schreef Sharuun01 het volgende:

[..]
onderhoud aan het huis zou ik dan juist weer delen want het zijn gebruikskosten, door samen gebruik te maken van de woning zal onderhoud ook eerder nodig zijn.
Maar dat zijn dingen die je natuurlijk af kunt spreken, je kan het onder "huur" weg schrijven maar ook als gezamelijk onderhoud betalen.

Tjah, ik neem een beetje risico weg, gebruikskosten is maar één factor dat kapitaal is natuurlijk ook wat waard.
  maandag 28 augustus 2023 @ 14:21:19 #142
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_210456045
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 14:15 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]
Totdat je jaren samen bent, financiën toch samen komen; helemaal als je ooit wil trouwen. Indirect betaalt ze dan alsnog mee aan het huis zonder daadwerkelijk bijgeschreven te zijn op de hypotheek. Je redenatie snap ik voor de eerste paar maanden daten, maar het zakelijke en persoonlijke/intieme komt later in de relatie toch wel samen uiteindelijk.
Waarom komen met trouwen per definitie de financiën samen? En hoe betaalt de andere partner mee aan de hypotheek als dat niet zo afgesproken is? Volgens mij kun je dat allemaal prima gescheiden houden.
pi_210456054
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 14:15 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]
hangt er vanaf hoe je het aanpakt natuurlijk.
Ik ben op dit moment 32, als ik voor trouwen ga dan kies ik er altijd voor om buiten gemeenschap van goederen te trouwen.
En sure een deel van de financiën zul je toch samen brengen maar dat zijn de algemene uitgaven/kosten, andere dingen zou ik persoonlijk toch echt wel gescheiden willen houden.
en zoals hierboven al eerder is aangegeven nee ik zou dr geen rekening voor 50% sturen voor uiteten oid, maar dat neem je op in het budget dat je maandelijks inlegt op een algemene rekening.

dat idialistische van al het geld op 1 hoop gooien en daar alles van betalen heb ik nooit echt begrepen, dat is gewoon vragen om problemen zowel in de relatie als wanneer de relatie uit zou mogen gaan/scheiden
pi_210456055
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 14:07 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dat is toch nergens voor nodig? Het kan hoor, maar tegenover gratis wonen aan de ene kant staat vermogensopbouw aan de andere kant.

(maar goed, geld interesseert mij dan ook eigenlijk helemaal niets)
Vermogensopbouw? Omdat de euro minder waard wordt t.o.v. huizen?
Dat noemt men gewoon inflatie.
  maandag 28 augustus 2023 @ 14:23:10 #145
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_210456069
quote:
18s.gif Op maandag 28 augustus 2023 14:22 schreef Sharuun01 het volgende:

Wil je partner niet op een gegeven moment ook huizenbezitter zijn?
pi_210456101
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 14:23 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Wil je partner niet op een gegeven moment ook huizenbezitter zijn?
dat kan, maar dat zou ervan afhangen wie wat hoe en waar.
Zijn we al jaren samen en ze wil medebezitter worden dan kan dat maar dan zal ze zich moeten inkopen.
Wil je samen een huis gaan kopen dan leg je vast wie wat aan eigen inbreng erin gestopt heeft en ga je vanuit daar verder.

Ik ga niet de helft van mijn huis aan een partner schenken.. ik lijk wel gek
Ookal rust er een hypotheek op mijn nieuwe woning is die stukken lager dan de waarde van de woning
  maandag 28 augustus 2023 @ 14:31:17 #147
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_210456136
quote:
18s.gif Op maandag 28 augustus 2023 14:27 schreef Sharuun01 het volgende:

[..]
dat kan, maar dat zou ervan afhangen wie wat hoe en waar.
Zijn we al jaren samen en ze wil medebezitter worden dan kan dat maar dan zal ze zich moeten inkopen.
Wil je samen een huis gaan kopen dan leg je vast wie wat aan eigen inbreng erin gestopt heeft en ga je vanuit daar verder.

Ik ga niet de helft van mijn huis aan een partner schenken.. ik lijk wel gek
Ookal rust er een hypotheek op mijn nieuwe woning is die stukken lager dan de waarde van de woning
Nee over schenken heb ik he ook niet. Maar kan me voorstellen dat ze zelf ook aan kapitaalopbouw wil doen.
pi_210456149
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 14:31 schreef Hexagon het volgende:
zelf ook aan kapitaalopbouw wil doen.
Koop aandelen.
pi_210456150
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 14:31 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nee over schenken heb ik he ook niet. Maar kan me voorstellen dat ze zelf ook aan kapitaalopbouw wil doen.
daar zijn mogelijkheden voor.
Ik zou zeker wel openstaan om afspraken te maken dat zij zich voor 50% kan inkopen.
Ook zou ik het ondersteunen als zij ergens iets kan kopen om dan te verhuren oid, dat zijn dingen die bespreekbaar zijn natuurlijk. maar gewoon bijschrijven is niet iets dat ik zou doen.
pi_210456171
quote:
18s.gif Op maandag 28 augustus 2023 14:22 schreef Sharuun01 het volgende:

[..]

dat idialistische van al het geld op 1 hoop gooien en daar alles van betalen heb ik nooit echt begrepen, dat is gewoon vragen om problemen zowel in de relatie als wanneer de relatie uit zou mogen gaan/scheiden
Soms raken je levens zo verknoopt dat het financiële deel nauwelijks nog uit elkaar te trekken is. Er komen kinderen, er gaat er eentje minder werken en daarna krijgt de ander carrièrekansen waardoor het wéér wijzigt, je hebt samen een huis dat in waarde fluctueert, doet uitgaven voor onderhoud, doet samen investeringen, maakt samen keuzes over uitgaven, etc etc

Wij hebben samen ons leven opgebouwd en ons spaargeld is daar een uitvloeisel van. Als we uit elkaar gaan gaat het door de helft.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 28-08-2023 14:37:14 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')