Ik zou dat zelf niet mee afbetalen.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 14:28 schreef FordSierra het volgende:
Als je iemand ontmoet, en het blijkt goed te klikken. Happy joy joy allemaal natuurlijk. Maar als je partner schulden blijkt te hebben, en jullie willen samenwonen/samen een leven opbouwen, hoe gaan jullie daar mee om? Doen jullie dan samen de financiën, en betaal je ook mee aan de schulden?
Of mag degene lekker de schuld in z'n eentje afbetalen? Gaat dat niet beetje tegen het principe van "we zijn nu een stel, dus we dragen samen het huishouden en financiën? ".
TS begint: het gedachte om gezamelijk dingen financieren zoals huis of auto spreekt mij wel aan omdat het veel dingen zoveel eenvoudiger maakt. Maar ik ben ook tot inzicht gekomen dat m'n partner schulden heeft om zo de chemokuur-behandeling van haar hond (welke kanker had) te financieren, voordat ik in beeld kwam, en om een keuken te financieren. Ik zit nog in dubio hoe ik hiermee moet omgaan. Deze dingen vonden plaats voordat we elkaar ontmoetten. Dus ik ben beetje in dubio hoe hiermee om te gaan.
Ik zoek niet zozeer advies. Indien je partner ook schulden heeft, hoe ga je daar zelf mee om m.b.t. financiën combineren?
Maar dit gaat niet over de situatie dat iemand nog een schuld moet afbetalen.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 14:51 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Ik zou dat zelf niet mee afbetalen.
Wij dragen samen bij aan gezamelijke zaken (hypotheek, verbouwing, meubels, boodschappen, electra/gas, uiteten, vakanties, etc.), en de rest betaalt ieder voor zich. Ik vind het persoonlijk geen toegevoegde waarde hebben om alles op een hoop te gooien.
Als ik bijvoorbeeld nu iets wil kopen dat m'n partner zonde van het geld vindt, heeft hij daar verder niks over te zeggen. En andersom hetzelfde. Ik ben ook wat zuiniger dan hij is. Op die manier kun je allebei doen wat je zelf wil, terwijl je wel samen aan alle gezamelijke kosten bijdraagt. En als je uit elkaar gaat heb je ook geen gezeur over geld.
Nu hebben wij geen kinderen; als iemand fulltime voor kinderen zou zorgen en de ander werkt is het natuurlijk weer een ander verhaal.
Spreek je nog van een janboel en shit als iemand geld heeft geleend voor dierenartskosten?quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 14:56 schreef CoolGuy het volgende:
Als iemand schulden heeft gemaakt ben ik daar niet verantwoordelijk voor, en laat me daar dus ook niet verantwoordelijk voor maken. Ik ga niet betalen voor de financiële janboel die een ander heeft gemaakt.
Kom maar met een plan hoe je dat gaat oplossen, want het is veel te makkelijk om te denken 'ik heb deze shit gebouwd, maar nu ben ik samen met hem of haar en nu gaat hij of zij in ieder geval gedeeltelijk mijn schuld over nemen'. Nee hoor, je kon bedenken hoe je geld kon uitgeven dat je niet had, dan kun je ook bedenken hoe je dat geld gaat terug betalen.
Dan zou ik het geld hoogstens aan m'n partner lenen, als ik weet dat diegene fatsoenlijk met geld omgaat en het op een gegeven moment ook terug kan betalen.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 14:57 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar dit gaat niet over de situatie dat iemand nog een schuld moet afbetalen.
Als iemand die maandelijkse termijnen prima kan betalen van het eigen inkomen, is er natuurlijk niks aan de hand. Maar wat als diegene door de aflossingen x maanden geen geld overhoudt voor wat dan ook buiten de bijdrage aan de gezamenlijke vaste laten? Zeg je dan als partner: ik koop gerust een nieuw motorpak en dan ga ik wel weekendjes weg met mijn vrienden en niet met mijn vriendin?
Maar, ik neem even de hypotheek als voorbeeld, dan moet de een de ander toch nog wel uitkopen hé, als het niet werkt (mocht een van de 2 in het huis met hypotheek blijven wonen).quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 14:51 schreef kwiwi het volgende:
[..]
En als je uit elkaar gaat heb je ook geen gezeur over geld.
Ja, dat is een optie.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 15:00 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Dan zou ik het geld hoogstens aan m'n partner lenen, als ik weet dat diegene fatsoenlijk met geld omgaat en het op een gegeven moment ook terug kan betalen.
Daarom hebben wij een huis gekocht dat we in principe ook alleen zouden kunnen bekostigen. Heeft degene die er in wil blijven wonen, mochten we uit elkaar gaan, de middelen niet om de ander op dat moment uit te kopen, dan wordt het huis verkocht.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 15:00 schreef Muisje_ het volgende:
[..]
Maar, ik neem even de hypotheek als voorbeeld, dan moet de een de ander toch nog wel uitkopen hé, als het niet werkt (mocht een van de 2 in het huis met hypotheek blijven wonen).
Dat zou mij persoonlijk een rotgevoel geven, hoeveel ik mijn (toekomstige) partner dan ook zou vertrouwen. Tegenwoordig lees je zovaak dat er allerlei financiele shit achter wegkomt als mensen toch besluiten niet meer samen verder te gaan..
Als je een huisdier neemt weet je dat daar kosten aan verbonden zijn, en hoe ouder dat dier wordt, hoe groter de kans is op gebreken. Dat is niet iets waar je je financieel op gaat voorbereiden als die hond al 14 is, daar begin je al mee op het moment dat je die hond (of welk huisdier dan ook) koopt.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 14:58 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Spreek je nog van een janboel en shit als iemand geld heeft geleend voor dierenartskosten?
Of zeg je dan: je had de hond ook een spuitje kunnen laten geven?
Keihard.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 15:03 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Als je een huisdier neemt weet je dat daar kosten aan verbonden zijn, en hoe ouder dat dier wordt, hoe groter de kans is op gebreken. Dat is niet iets waar je je financieel op gaat voorbereiden als die hond al 14 is, daar begin je al mee op het moment dat je die hond (of welk huisdier dan ook) koopt.
Dus als je geld gaat lenen voor dierenartskosten, dan vraag ik me automatisch af hoe je dat dan voor die tijd deed, want dan heb je dus nooit rekening gehouden met die mogelijkheid. Dus als ik dan die dierenartskosten zou betalen, dan ga je me dat geld wel terug betalen. Dat moest je bij waar je het geleend zou hebben ook, alleen dan mét rente en bij mij niet, dus ik zie echt niet in waarom ik dat geld gewoon zou geven. Dat is veel te makkelijk, dus dan moet ik betalen voor iets omdat ik wél verstandig om ging met mijn geld en het daarom dus héb om te betalen in plaats van dat ik het moet lenen? Neuh.
Dat is een goede afspraak inderdaad. Nog niet zo over nagedacht.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 15:03 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Daarom hebben wij een huis gekocht dat we in principe ook alleen zouden kunnen bekostigen. Heeft degene die er in wil blijven wonen, mochten we uit elkaar gaan, de middelen niet om de ander op dat moment uit te kopen, dan wordt het huis verkocht.
Ja, de rente die ik had gekregen als ik het op een spaarrekening had laten staan. Dat is een lager bedrag dan bij een bank, maar helemaal gratis.. nee. Overigens zou dit al geen partner voor mij zijn, teveel gedoe om een schuld die iemand zelf bewust gemaakt heeft.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 15:02 schreef Lienekien het volgende:
Ja, dat is een optie.
Zou je dan ook rente rekenen?
Ja, ik gok ook zomaar dat je helemaal niks hebt met huisdieren en je waarschijnlijk slecht kunt verplaatsen in het dilemma van een geliefd huisdier dat ziek wordt en waarvoor een behandeling mogelijk blijkt die klauwen met geld kost terwijl je dat geld niet hebt.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 15:05 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, dat zal wel dan, denk ik. Ok.
Gok nog maar een keer dan.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 15:08 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, ik gok ook zomaar dat je helemaal niks hebt met huisdieren en je waarschijnlijk slecht kunt verplaatsen in het dilemma van een geliefd huisdier dat ziek wordt en waarvoor een behandeling mogelijk blijkt die klauwen met geld kost terwijl je dat geld niet hebt.
God, ik heb alweer enorm spijt van mijn participatie.quote:
Dit heeft toch niks te maken met of deze man wel of niet om huisdieren geeft, maar meer dat hij graag de financien op orde en het liefst gescheiden wil houden, en ook wil dat zijn partner daar (op voorhand) al verantwoordelijkheid voor neemtquote:Op vrijdag 25 augustus 2023 15:08 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, ik gok ook zomaar dat je helemaal niks hebt met huisdieren en je waarschijnlijk slecht kunt verplaatsen in het dilemma van een geliefd huisdier dat ziek wordt en waarvoor een behandeling mogelijk blijkt die klauwen met geld kost terwijl je dat geld niet hebt.
Waarom heb je een huisdier zonder je voor te bereiden op potentieel hoge kosten (al dan niet via een verzekering)? Je koopt toch ook geen huis met je laatste spaarcenten, om het vervolgens een verrassing te vinden dat het huis ook nog onderhoud nodig heeft?quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 15:08 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Niet van je aannames die niet kloppen, maar wél omdat je daar een reactie op krijgt die je niet zint. Mooi man.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 15:10 schreef Lienekien het volgende:
[..]
God, ik heb alweer enorm spijt van mijn participatie.
Nee, omdat ik er echt zo slecht tegenkan als iemand zo ijskoud zegt: had je maar van tevoren moeten bedenken en ik ga je echt niet helpen.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 15:10 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Niet van je aannames die niet kloppen, maar wél omdat je daar een reactie op krijgt die je niet zint. Mooi man.
Ja, jij en CoolGuy kunnen elkaar een hand geven.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 15:10 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Waarom heb je een huisdier zonder je voor te bereiden op potentieel hoge kosten (al dan niet via een verzekering)? Je koopt toch ook geen huis met je laatste spaarcenten, om het vervolgens een verrassing te vinden dat het huis ook nog onderhoud nodig heeft?
Moest even lachen (om mezelf, ik heb Klarna en Zalando net, en jawel netjes op tijd, afbetaald).quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 15:10 schreef Erasmus het volgende:
Ligt volledig aan de schuld en de dynamiek binnen de desbetreffende relatie.
Een studieschuld zou ik bijvoorbeeld niet op afknappen, praktisch iedereen heeft dat.
Als er schulden openstaan bij Klarna of Zalando, dan moeten we echt even zitten en er een goed gesprek hierover hebben.
Volgens mij schreef ik dat ik verwachtte dat ik dat geld terug zou willen, wat impliceert dat ik het dus ook zou voorschieten zodat die hond (en partner) geholpen is.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 15:11 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nee, omdat ik er echt zo slecht tegenkan als iemand zo ijskoud zegt: had je maar van tevoren moeten bedenken en ik ga je echt niet helpen.
Ja, de financiën op orde hebben is dan blijkbaar het belangrijkste.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 15:10 schreef Muisje_ het volgende:
[..]
Dit heeft toch niks te maken met of deze man wel of niet om huisdieren geeft, maar meer dat hij graag de financien op orde en het liefst gescheiden wil houden, en ook wil dat zijn partner daar (op voorhand) al verantwoordelijkheid voor neemt
Op zich wel, alvorens je een huisdier aanschaft is dit namelijk al belangrijk.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 15:13 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, de financiën op orde hebben is dan blijkbaar het belangrijkste.
Stel je toch eens voor dat je alles zou kunnen weten op voorhand.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 15:14 schreef Muisje_ het volgende:
[..]
Op zich wel, alvorens je een huisdier aanschaft is dit namelijk al belangrijk.
Daarnaast zegt hij ook niet dat hij niet zou willen betalen voor de behandeling, maar dat er dan wel repercussies aan verbonden zitten (terugbetalen) omdat de partner dan in den beginne de zaakjes dus blijkbaar niet op orde had/ geanticipeerd heeft. En dat lijkt me een gezonde financiële instelling.
Stel je toch eens voor dat je volwassen en realistisch genoeg bent om daarop te anticiperen.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 15:16 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Stel je toch eens voor dat je alles zou kunnen weten op voorhand.
Mijn vrouw (destijds nog vriendin) hád haar zaakjes in het begin niét op orde financieel. Zij had maand over aan het eind van haar geld. Dat hebben we toen verandert, maar dat was voor mij ook een vereiste om verder te gaan met haar. Inmiddels zijn wij getrouwd, maar, wij hebben alles gescheiden. Geen gezamenlijke bankrekeningen, niks van dat alles.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 15:14 schreef Muisje_ het volgende:
[..]
Op zich wel, alvorens je een huisdier aanschaft is dit namelijk al belangrijk.
Daarnaast zegt hij ook niet dat hij niet zou willen betalen voor de behandeling, maar dat er dan wel repercussies aan verbonden zitten (terugbetalen) omdat de partner dan in den beginne de zaakjes dus blijkbaar niet op orde had/ geanticipeerd heeft. En dat lijkt me een gezonde financiële instelling.
Stel je toch eens voor dat je volwassen en realistisch genoeg bent om in te zien dat je niet op alles kan anticiperen.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 15:19 schreef Muisje_ het volgende:
[..]
Stel je toch eens voor dat je volwassen en realistisch genoeg bent om daarop te anticiperen.
Dat lijkt me een gezonde eis die je stelt, ook in haar eigen voordeel.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 15:22 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Mijn vrouw (destijds nog vriendin) hád haar zaakjes in het begin niét op orde financieel. Zij had maand over aan het eind van haar geld. Dat hebben we toen verandert, maar dat was voor mij ook een vereiste om verder te gaan met haar. Inmiddels zijn wij getrouwd, maar, wij hebben alles gescheiden. Geen gezamenlijke bankrekeningen, niks van dat alles.
Stel je toch eens voor dat je zodanig, in al je volwassenheid en realisme, anticipeert op het feit dat je niet op alles kunt anticiperen, maar wel geanticipeerd hebt op het gegeven dat je partner dan niet voor alle shit op hoeft te draaien. Lijkt me echt een fijne gedachte.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 15:25 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Stel je toch eens voor dat je niet op alles kan anticiperen.
Niemand die dat stelt.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 15:26 schreef Muisje_ het volgende:
dat je partner dan niet voor alle shit op hoeft te draaien
Als je goed leest, maar echt goed, dan lees je dat de discussie ging over of iemand wel of niet voor de ziektekosten van een huisdier op zou moeten draaien omdat de ene niet geanticipeerd heeft of een huisdier dan wel niet ziek zou kunnen worden. En dit is maar een voorbeeld van vele dingen.quote:
... jij de doelpalen aan het verschuiven bent.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 15:33 schreef Muisje_ het volgende:
[..]
Als je goed leest, maar echt goed, dan lees je dat...
https://www.squla.nl/begrijpend-lezenquote:Op vrijdag 25 augustus 2023 15:42 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
... jij de doelpalen aan het verschuiven bent.
Ook een goed punt om mee te nemen in de overwegingen.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 15:47 schreef valentijn101 het volgende:
Hebben we het over problematische schulden waar de betalingen niet of te laat worden gedaan. Of gaat het om 2 leningen die netjes volgens afspraak afgelost worden. Dat vind ik wel een wereld van verschil.
+ wat doet die persoon om van die schuld af te komen. Als je partner maar telkens opnieuw schulden blijft maken of leningen aangaat, wordt het een patroon.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 14:37 schreef Gaara22 het volgende:
Voor mij zou denk ik meespelen:
- Hoe hoog is de schuld?
- Waar is het geld heen gegaan?
- Hoe lang heb je al een relatie?
Zoals ik het lees moet TS daar nog over beslissen en is het een keus om mee te betalen of niet. Er is geen sprake van dat hij ervoor op zou moeten draaien. Dat haal ik zo in ieder geval niet uit de OP.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 15:33 schreef Muisje_ het volgende:
[..]
Als je goed leest, maar echt goed, dan lees je dat de discussie ging over of iemand wel of niet voor de ziektekosten van een huisdier op zou moeten draaien omdat de ene niet geanticipeerd heeft of een huisdier dan wel niet ziek zou kunnen worden. En dit is maar een voorbeeld van vele dingen.
Lijkt me een redelijke 'eis' om te stellen, dat je, alvorens je een huisdier aanschaft, anticipeert op dat dat beest ziek kan worden, zodat je naasten daar niet voor op hoeven te draaien.
Ging niet in zijn algemeenheid over de OP, ging over de discussie met Coolguy die schijnbaar geen dierenvriend zou zijn omdat hij consequenties zou verbinden aan een partner die nalatig zou zijn in het anticiperen op het mogelijk ziek worden van een huisdier.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 16:20 schreef Sumppi het volgende:
[..]
Zoals ik het lees moet TS daar nog over beslissen en is het een keus om mee te betalen of niet. Er is geen sprake van dat hij ervoor op zou moeten draaien. Dat haal ik zo in ieder geval niet uit de OP.
Als je aan huisdieren begint maar geen geld hebt voor de dierenarts dan is dat niet zo slim.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 14:58 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Spreek je nog van een janboel en shit als iemand geld heeft geleend voor dierenartskosten?
Of zeg je dan: je had de hond ook een spuitje kunnen laten geven?
Chemo voor een hond kan max 3k kosten...quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 18:49 schreef timmmmm het volgende:
Als ik hoor dat mijn nieuwe partner diep in de schulden zit om de chemotherapie voor haar hond te betalen, zou ik hard de andere kant op rennen
Niet zozeer schulden, maar het begin van mijn relatie met mijn buitenlandse vrouw moesten we best wel even wat afspraken maken omtrent financiën. Ik zag het niet zo zitten om sponsor te worden, zeg maar, terwijl zij tegelijkertijd vanaf nul iets moest opbouwen. Veel heb ik echter wel betaald in het begin.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 14:28 schreef FordSierra het volgende:
Ik zoek niet zozeer advies. Indien je partner ook schulden heeft, hoe ga je daar zelf mee om m.b.t. financiën combineren?
Ja mee eens natuurlijkquote:Op vrijdag 25 augustus 2023 16:16 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
+ wat doet die persoon om van die schuld af te komen. Als je partner maar telkens opnieuw schulden blijft maken of leningen aangaat, wordt het een patroon.
Dat zou ik wel kut vinden, want je hebt wel een gezamenlijk huishouden en daarmee gezamenlijke kosten. Of split je de rekening in een restaurant en betaal jij het deel van het bonnetje en zij haar deel?quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 15:22 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Mijn vrouw (destijds nog vriendin) hád haar zaakjes in het begin niét op orde financieel. Zij had maand over aan het eind van haar geld. Dat hebben we toen verandert, maar dat was voor mij ook een vereiste om verder te gaan met haar. Inmiddels zijn wij getrouwd, maar, wij hebben alles gescheiden. Geen gezamenlijke bankrekeningen, niks van dat alles.
Het hangt een beetje af van wat je inderdaad als redelijk zou kunnen beschouwen. Nou vind ik 3000 euro niet echt schokkend trouwens, of ja, wel schokkend als je daarvoor moet lenen.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 22:27 schreef AlwaysHappy het volgende:
In mijn ogen is het niet eerlijk om te verlangen van je vriend(in) dat hij of zij jouw schulden oplost. Eerste jaren van m’n relatie hadden wij gewoon aparte rekeningen. Verantwoordelijk voor onze eigen schulden als we die hadden gehad. Maar voor bepaalde zaken hadden we daar echt wel uitzonderingen voor gemaakt. Had hem zo geholpen als hij anders een dure dierenarts rekening niet had kunnen betalen. Misschien niet als je pas een paar maanden samen bent, maar na een jaar of meer?
Na een paar jaar gingen we over naar een gezamenlijke rekening. Getrouwd ook. Vanaf die momenten besloten dat we allebei gewoon aansprakelijk zijn voor alle schulden en al het inkomen.
Nog wel over een dierenarts rekening: word meermaals gezegd dat je dat maar achter de hand moet houden, maar dat is wel wat te simpel gedacht imo. De gedachte klopt uiteraard, maar kosten kunnen al heel snel oplopen. Zelfs als je 3000 euro achter de hand hebt zijn er scenario’s denkbaar waarbij dat niet genoeg is. Dan snap ik dat mensen leningen aangaan om toch voor het dier te kunnen zorgen.
Wij tellen achteraf gewoon op wat we aan de vakantie uitgegeven hebben en delen dat door twee. Vrij makkelijkquote:Op zaterdag 26 augustus 2023 10:40 schreef Shivo het volgende:
Houden jullie ook de bonnetjes bij, als je op vakantie gaan? Wat een spiekers in dit topic zeg.
Want iemand die schulden heeft heeft er automatisch een janboel van gemaakt? Er staat nergens dat dit 'deze shit' is. Als iemand schulden heeft, betekend dat niet automatisch dat iemand er financieel gezien 'een janboel' van heeft gemaakt. En er staat nergens dat OP mee moet betalen aan die schulden en dat er niet terugbetaald kan worden.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 14:56 schreef CoolGuy het volgende:
Als iemand schulden heeft gemaakt ben ik daar niet verantwoordelijk voor, en laat me daar dus ook niet verantwoordelijk voor maken. Ik ga niet betalen voor de financiële janboel die een ander heeft gemaakt.
Kom maar met een plan hoe je dat gaat oplossen, want het is veel te makkelijk om te denken 'ik heb deze shit gebouwd, maar nu ben ik samen met hem of haar en nu gaat hij of zij in ieder geval gedeeltelijk mijn schuld over nemen'. Nee hoor, je kon bedenken hoe je geld kon uitgeven dat je niet had, dan kun je ook bedenken hoe je dat geld gaat terug betalen.
En jouw aannames dan? Want je lult dit hele topic al gigantisch uit je nek.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 15:10 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Niet van je aannames die niet kloppen, maar wél omdat je daar een reactie op krijgt die je niet zint. Mooi man.
Dit soort dingen dus. Als niemand voor Danny een actie opgezet had, had Danny wellicht ook schulden moeten maken voor de uitvaart van zijn zoon. Misschien eens beter nadenken voordat je wat post @CoolGuy.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 08:58 schreef oppiedoppie het volgende:
Toen ik mijn partner ongeveer 10 jaar geleden ontmoette zat ik ook in de financiële shit omdat de overheid 7500 terug eiste (en nam) van de kinderopvangtoeslag die ik onterecht ontvangen zou hebben. Wat dus niet zo was.Ik was een alleenstaande ouder met een eigen woning en had in principe alles goed voor elkaar maar wist even niet hoe ik dit op moest lossen en toen had ik mijn hypotheek een paar maanden niet betaald. Gebeld met instanties voordat ik in de problemen zou komen maar die konden mij alleen helpen als ik in de problemen zat zeg maar en niet voor die tijd. Heel apart vond ik dat. Mijn nieuwe partner heeft mij hier net op tijd toen mee geholpen. We zijn binnen een half jaar gaan samenwonen en delen tot op de dag van vandaag alle financiën. Op dit moment heb ik de meeste draagkracht toevallig.
Soms overkomen dat soort dingen je dus zomaar en totaal onverwachts. Had niet geweten hoe ik hierop had kunnen 'anticiperen'.
Iedereen gaat dood, of dat nu vroeg of laat is. Iedereen heeft medische zorg nodig, zowel mens als dier. Een uitvaartverzekering en een zorgverzekering zijn wat mij betreft het minimale dat je afsluit als je een kind neemt, of medische verzekering voor een huisdier. Want als er nou iets te anticiperen valt zijn het die kosten wel. En je kunt dan nog zeggen, tsja wat is nu de kans dat een kind zelfmoord pleegt - aangezien je het blijkbaar nodig vindt om precies dat voorbeeld aan te halen. Ik vind het persoonlijk wat ongepast, maar goed. Een kind kan helaas kan ook door een medische aandoening overlijden, om maar wat te noemen. Een uitvaartverzekering kost bijna niks als je dat voor een baby afsluit. Gelukkig is Danny geholpen. Maar hoop ook dat het een les is voor mensen die denken dat een uitvaartverzekering niet nodig is, wanneer ze de middelen niet hebben om zulke bedragen zelf op te hoesten.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 11:22 schreef NoemHarry het volgende:
Dit soort dingen dus. Als niemand voor Danny een actie opgezet had, had Danny wellicht ook schulden moeten maken voor de uitvaart van zijn zoon. Misschien eens beter nadenken voordat je wat post @:CoolGuy.
Eerlijk kan ook wel met wat meer compassie. Het gaat wel om degene met wie je een liefdesrelatie hebt en met wie je een toekomst wil opbouwen.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 15:27 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Neuh, niet keihard, gewoon eerlijk.
Komt bij sommigen meer over als een zaken relatie inderdaad. Moet iedereen zelf weten; allerlei soorten relaties immers en het een is niet beter dan het ander, maar ik moet er voor mezelf niet aan denken. Als m’n partner iets voor zichzelf koopt is dat technisch gezien ook mijn geld, maar vind het alleen maar leuk voor hem en vice versa. Altijd maar met bonnetjes in de weer om het perfect 50:50 te houden haalt de romantiek wat weg in mijn ogen.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 23:14 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Eerlijk kan ook wel met wat meer compassie. Het gaat wel om degene met wie je een liefdesrelatie hebt en met wie je een toekomst wil opbouwen.
Niet iedereen is hetzelfde.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 23:14 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Eerlijk kan ook wel met wat meer compassie. Het gaat wel om degene met wie je een liefdesrelatie hebt en met wie je een toekomst wil opbouwen.
Nee, we hebben 1 grote pot, waar alle inkomsten in gaan en uitgavew dus ook weer uitgaan. Dus na afloop van de vakantie 1 grote credit card bill betalen en klaar is Keesquote:Op zaterdag 26 augustus 2023 10:40 schreef Shivo het volgende:
Houden jullie ook de bonnetjes bij, als je op vakantie gaan? Wat een spiekers in dit topic zeg.
In beginsel vind ik dat toch echt zaak van degene die die schulden gemaakt heeft. Persoonlijk vind ik beiden ook niet overkomen als de meest verstandige keuzes om te maken, al ken ik natuurlijk de details niet.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 14:28 schreef FordSierra het volgende:
TS begint: het gedachte om gezamelijk dingen financieren zoals huis of auto spreekt mij wel aan omdat het veel dingen zoveel eenvoudiger maakt. Maar ik ben ook tot inzicht gekomen dat m'n partner schulden heeft om zo de chemokuur-behandeling van haar hond (welke kanker had) te financieren, voordat ik in beeld kwam, en om een keuken te financieren. Deze dingen vonden plaats voordat we elkaar ontmoetten. Dus ik ben beetje in dubio hoe hiermee om te gaan.
Wel met het verschil dat je bij 5k <-> 500k vs -50k <-> 445k niet potentieel deurwaarders op de stoep kunt krijgen en ook geen (extra) problemen hebt bij zaken als een hypotheek afsluiten.quote:Op zondag 27 augustus 2023 13:29 schreef Postbus100 het volgende:
Schuld is in principe negatief vermogen. De vraag die je hier stelt, is eigenlijk: hoe ga je om met grote verschillen in vermogen? Want wat is het verschil of je in een relatie zit met persoon A: 5K, persoon 500K; of persoon A: -50K; Persoon B: 445K? In beide gevallen zit persoon A krap, en persoon B ruim. Persoon A heeft weinig gespaard/veel uitgegeven/weinig verdiend, persoon B heeft veel gespaard/weinig uitgegeven/veel verdiend.
(ik chargeer even met de bedragen).
Die conclusie hoeft niet altijd te kloppen. Door een erfenis bijvoorbeeld kun je ook een vermogen hebben waar je niet echt veel gespaard/veel verdiend of weinig voor uitgegeven hoeft te hebben. En die andere conclusie dus ook niet. Bijvoorbeeld iemand die niet kan werken. Die heeft weinig maar dat hoeft niet het gevolg te zien jn van veel uitgeven en weinig gespaard te zijn. Het is soms nogal genuanceerd.quote:Op zondag 27 augustus 2023 13:29 schreef Postbus100 het volgende:
Schuld is in principe negatief vermogen. De vraag die je hier stelt, is eigenlijk: hoe ga je om met grote verschillen in vermogen? Want wat is het verschil of je in een relatie zit met persoon A: 5K, persoon 500K; of persoon A: -50K; Persoon B: 445K? In beide gevallen zit persoon A krap, en persoon B ruim. Persoon A heeft weinig gespaard/veel uitgegeven/weinig verdiend, persoon B heeft veel gespaard/weinig uitgegeven/veel verdiend.
(ik chargeer even met de bedragen).
Tyf ff lekker op.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 14:28 schreef FordSierra het volgende:
Als je iemand ontmoet, en het blijkt goed te klikken. Happy joy joy allemaal natuurlijk. Maar als je partner schulden blijkt te hebben, en jullie willen samenwonen/samen een leven opbouwen, hoe gaan jullie daar mee om? Doen jullie dan samen de financiën, en betaal je ook mee aan de schulden?
Alles verder goed?quote:Op zondag 27 augustus 2023 20:33 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
Tyf ff lekker op.
Aan me nooit niet!
Ik kan morgen echt wel keuze maken uit zes mogelijke relatiepartners als ik dat zou beloven maar ik ben niet achterlijk! Zoek maar een andere reddingsboei!
En ik heb een gore schijthekel aan mensen die er ijskoud van uitgaan dat een eventuele nieuwe partner automatisch al je financiële problemen ff oplost.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 15:11 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nee, omdat ik er echt zo slecht tegenkan als iemand zo ijskoud zegt: had je maar van tevoren moeten bedenken en ik ga je echt niet helpen.
Doe gewoon even rustig.quote:Op zondag 27 augustus 2023 20:37 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
Wat is er? Hekel aan mensen die duidelijk zijn?
Ik ben rustig, maar je moest eens weten hoeveel keer ik al verloofd of getrouwd had kunnen zijn als ik de galante ridder met de reddende portemonnee had uitgehangen. Casanova en Brad Pitt zouden er qua aantal jaloers op geweest zijn.quote:
Nou, ik heb geen idee, maar gebaseerd op de dingen die ik je normaal gesproken zie posten denk ik dat alleen die portemonnee niet genoeg was geweest.quote:Op zondag 27 augustus 2023 20:42 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
Ik ben rustig, maar je moest eens weten hoeveel keer ik al verloofd of getrouwd had kunnen zijn als ik de galante ridder met de reddende portemonnee had uitgehangen. Casanova en Brad Pitt zouden er qua aantal jaloers op geweest zijn.
Als ze eenmaal echter het prijskaartje hadden gezien hadden ze ondanks al hun miljoenen lekker met mij gezamenlijk het hazenpad gekozen. En terecht.
Ik ken toevallig een gast die ook zo'n relatie kreeg.quote:Op zondag 27 augustus 2023 20:46 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, ik heb geen idee, maar gebaseerd op de dingen die ik je normaal gesproken zie posten denk ik dat alleen die portemonnee niet genoeg was geweest.![]()
Dit is verder niet geforceerd ofzo.quote:Op zondag 27 augustus 2023 20:42 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
Ik ben rustig, maar je moest eens weten hoeveel keer ik al verloofd of getrouwd had kunnen zijn als ik de galante ridder met de reddende portemonnee had uitgehangen. Casanova en Brad Pitt zouden er qua aantal jaloers op geweest zijn.
quote:Op zondag 27 augustus 2023 20:33 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
Tyf ff lekker op.
Aan me nooit niet!
Ik kan morgen echt wel keuze maken uit zes mogelijke relatiepartners als ik dat zou beloven maar ik ben niet achterlijk! Zoek maar een andere reddingsboei!
Lang leve de import- en postorderbruidjesquote:Op zondag 27 augustus 2023 20:33 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
Tyf ff lekker op.
Aan me nooit niet!
Die gozer had waarschijnlijk en een roze bril en het IQ van een brandnetel.quote:Op zondag 27 augustus 2023 21:02 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
Ik ken toevallig een gast die ook zo'n relatie kreeg.
Liefde op het eerste gezicht, plannen om te gaan samenwonen werden gemaakt. Ja, want dit was het echt! Maar één ding stond het prille geluk in de weg, mevrouw had een gezamenlijke restschuld samen met haar ex betreffende een hypotheek.
De dooie lul waar ik het over heb trapt er in om te helpen, hij neemt een deel van de schuld op zich.
De inkt moest nog opdrogen of zij was alweer twee kerels verder.
En hij? Hij is nu jaren lang aan het betalen voor iemand die ie nooit meer ziet.
Same. M’n vriendin en ik hebben beide een schuld bij duo, maar die is niet hoog. Verder hebben we net samen een huis gekocht en that’s it.quote:Op zondag 27 augustus 2023 21:58 schreef June. het volgende:
Voor mij zijn schulden (anders dan hypotheek of duo) een enorme afknapper. Dus ik zou denk ik niet in zo'n situatie komen..
Maar nou ben ik wel even benieuwd. Hoe neem je schulden precies over zonder getrouwd en gescheiden te zijn?quote:Op zondag 27 augustus 2023 21:02 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
Ik ken toevallig een gast die ook zo'n relatie kreeg.
Liefde op het eerste gezicht, plannen om te gaan samenwonen werden gemaakt. Ja, want dit was het echt! Maar één ding stond het prille geluk in de weg, mevrouw had een gezamenlijke restschuld samen met haar ex betreffende een hypotheek.
De dooie lul waar ik het over heb trapt er in om te helpen, hij neemt een deel van de schuld op zich.
De inkt moest nog opdrogen of zij was alweer twee kerels verder.
En hij? Hij is nu jaren lang aan het betalen voor iemand die ie nooit meer ziet.
Zoiets weet je doorgaans niet als je net aan het daten bent...quote:Op zondag 27 augustus 2023 21:58 schreef June. het volgende:
Voor mij zijn schulden (anders dan hypotheek of duo) een enorme afknapper. Dus ik zou denk ik niet in zo'n situatie komen..
Wtf. Hoe gaat zoiets dan in de praktijk bij jou? Ga je dan elke maand je vrouw een betaalverzoek sturen en daarna misschien ook nog een preek geven dat ze onverstandig is geweest om 10 jaar terug een hond te kopen of zo.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 15:03 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Als je een huisdier neemt weet je dat daar kosten aan verbonden zijn, en hoe ouder dat dier wordt, hoe groter de kans is op gebreken. Dat is niet iets waar je je financieel op gaat voorbereiden als die hond al 14 is, daar begin je al mee op het moment dat je die hond (of welk huisdier dan ook) koopt.
Dus als je geld gaat lenen voor dierenartskosten, dan vraag ik me automatisch af hoe je dat dan voor die tijd deed, want dan heb je dus nooit rekening gehouden met die mogelijkheid. Dus als ik dan die dierenartskosten zou betalen, dan ga je me dat geld wel terug betalen. Dat moest je bij waar je het geleend zou hebben ook, alleen dan mét rente en bij mij niet, dus ik zie echt niet in waarom ik dat geld gewoon zou geven. Dat is veel te makkelijk, dus dan moet ik betalen voor iets omdat ik wél verstandig om ging met mijn geld en het daarom dus héb om te betalen in plaats van dat ik het moet lenen? Neuh.
Heel Calvinistisch: jij hebt een fout gemaakt (in mijn ogen), dus je moet ook boete doen...quote:Op zondag 27 augustus 2023 23:15 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Wtf. Hoe gaat zoiets dan in de praktijk bij jou? Ga je dan elke maand je vrouw een betaalverzoek sturen en daarna misschien ook nog een preek geven dat ze onverstandig is geweest om 10 jaar terug een hond te kopen of zo.![]()
Stuur je ook incassobureaus op haar af als ze je een keer vergeet te betalen? Is immers haar eigen schuld.
Moet je maar betalen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |