abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210419192
Als je iemand ontmoet, en het blijkt goed te klikken. Happy joy joy allemaal natuurlijk. Maar als je partner schulden blijkt te hebben, en jullie willen samenwonen/samen een leven opbouwen, hoe gaan jullie daar mee om? Doen jullie dan samen de financiën, en betaal je ook mee aan de schulden?

Of mag degene lekker de schuld in z'n eentje afbetalen? Gaat dat niet beetje tegen het principe van "we zijn nu een stel, dus we dragen samen het huishouden en financiën? ".

TS begint: het gedachte om gezamelijk dingen financieren zoals huis of auto spreekt mij wel aan omdat het veel dingen zoveel eenvoudiger maakt. Maar ik ben ook tot inzicht gekomen dat m'n partner schulden heeft om zo de chemokuur-behandeling van haar hond (welke kanker had) te financieren, voordat ik in beeld kwam, en om een keuken te financieren. Deze dingen vonden plaats voordat we elkaar ontmoetten. Dus ik ben beetje in dubio hoe hiermee om te gaan.

Ik zoek niet zozeer advies. Indien je partner ook schulden heeft, hoe ga je daar zelf mee om m.b.t. financiën combineren?

[ Bericht 4% gewijzigd door FordSierra op 25-08-2023 17:11:43 ]
pi_210419289
Voor mij zou denk ik meespelen:

- Hoe hoog is de schuld?
- Waar is het geld heen gegaan?
- Hoe lang heb je al een relatie?

Als het om een paar duizend euro zou gaan en ik besluit na 2 jaar te gaan samenwonen, dan zou ik gewoon meedelen in de schuld. Zeker als het in dit geval om zoiets zou gaan. Het zou een ander verhaal zijn als het om obsessief kleding kopen oid zou gaan.

Zou het om bij wijze van 10.000 of meer zou gaan, dan zou ik de schuld (gedeeltelijk) overnemen en vastleggen. En dan wel zien wanneer het terug komt.

Maar ik ben daar doorgaans ook wel vrij makkelijk in.

Uiteindelijk vind ik dat als je voor elkaar kiest, je elkaars goede kanten, maar ook elkaars slechte kanten moet nemen. En om een schuld kun je dan niet echt heen denk ik.
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:51:21 #3
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_210419438
quote:
5s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 14:28 schreef FordSierra het volgende:
Als je iemand ontmoet, en het blijkt goed te klikken. Happy joy joy allemaal natuurlijk. Maar als je partner schulden blijkt te hebben, en jullie willen samenwonen/samen een leven opbouwen, hoe gaan jullie daar mee om? Doen jullie dan samen de financiën, en betaal je ook mee aan de schulden?

Of mag degene lekker de schuld in z'n eentje afbetalen? Gaat dat niet beetje tegen het principe van "we zijn nu een stel, dus we dragen samen het huishouden en financiën? ".

TS begint: het gedachte om gezamelijk dingen financieren zoals huis of auto spreekt mij wel aan omdat het veel dingen zoveel eenvoudiger maakt. Maar ik ben ook tot inzicht gekomen dat m'n partner schulden heeft om zo de chemokuur-behandeling van haar hond (welke kanker had) te financieren, voordat ik in beeld kwam, en om een keuken te financieren. Ik zit nog in dubio hoe ik hiermee moet omgaan. Deze dingen vonden plaats voordat we elkaar ontmoetten. Dus ik ben beetje in dubio hoe hiermee om te gaan.

Ik zoek niet zozeer advies. Indien je partner ook schulden heeft, hoe ga je daar zelf mee om m.b.t. financiën combineren?

Ik zou dat zelf niet mee afbetalen.

Wij dragen samen bij aan gezamelijke zaken (hypotheek, verbouwing, meubels, boodschappen, electra/gas, uiteten, vakanties, etc.), en de rest betaalt ieder voor zich. Ik vind het persoonlijk geen toegevoegde waarde hebben om alles op een hoop te gooien.
Als ik bijvoorbeeld nu iets wil kopen dat m'n partner zonde van het geld vindt, heeft hij daar verder niks over te zeggen. En andersom hetzelfde. Ik ben ook wat zuiniger dan hij is. Op die manier kun je allebei doen wat je zelf wil, terwijl je wel samen aan alle gezamelijke kosten bijdraagt. En als je uit elkaar gaat heb je ook geen gezeur over geld.

Nu hebben wij geen kinderen; als iemand fulltime voor kinderen zou zorgen en de ander werkt is het natuurlijk weer een ander verhaal.
pi_210419461
Hoe hoog is de schuld dan?
  Moderator vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:56:49 #5
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210419504
Als iemand schulden heeft gemaakt ben ik daar niet verantwoordelijk voor, en laat me daar dus ook niet verantwoordelijk voor maken. Ik ga niet betalen voor de financiële janboel die een ander heeft gemaakt.

Kom maar met een plan hoe je dat gaat oplossen, want het is veel te makkelijk om te denken 'ik heb deze shit gebouwd, maar nu ben ik samen met hem of haar en nu gaat hij of zij in ieder geval gedeeltelijk mijn schuld over nemen'. Nee hoor, je kon bedenken hoe je geld kon uitgeven dat je niet had, dan kun je ook bedenken hoe je dat geld gaat terug betalen.
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:57:01 #6
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_210419508
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 14:51 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Ik zou dat zelf niet mee afbetalen.

Wij dragen samen bij aan gezamelijke zaken (hypotheek, verbouwing, meubels, boodschappen, electra/gas, uiteten, vakanties, etc.), en de rest betaalt ieder voor zich. Ik vind het persoonlijk geen toegevoegde waarde hebben om alles op een hoop te gooien.
Als ik bijvoorbeeld nu iets wil kopen dat m'n partner zonde van het geld vindt, heeft hij daar verder niks over te zeggen. En andersom hetzelfde. Ik ben ook wat zuiniger dan hij is. Op die manier kun je allebei doen wat je zelf wil, terwijl je wel samen aan alle gezamelijke kosten bijdraagt. En als je uit elkaar gaat heb je ook geen gezeur over geld.

Nu hebben wij geen kinderen; als iemand fulltime voor kinderen zou zorgen en de ander werkt is het natuurlijk weer een ander verhaal.
Maar dit gaat niet over de situatie dat iemand nog een schuld moet afbetalen.

Als iemand die maandelijkse termijnen prima kan betalen van het eigen inkomen, is er natuurlijk niks aan de hand. Maar wat als diegene door de aflossingen x maanden geen geld overhoudt voor wat dan ook buiten de bijdrage aan de gezamenlijke vaste lasten? Zeg je dan als partner: ik koop gerust een nieuw motorpak en dan ga ik wel weekendjes weg met mijn vrienden en niet met mijn vriendin?

[ Bericht 0% gewijzigd door Lienekien op 25-08-2023 15:02:10 ]
The love you take is equal to the love you make.
pi_210419510
Ik verwacht niet van mijn partner dat hij mijn schulden af zou gaan betalen. Dat is mijn eigen verantwoordelijkheid.
Zou anders zijn als we samen die schulden gemaakt zouden hebben vind ik. Ik zou zelf ook geen schulden van mijn partner gaan afbetalen om hetzelfde principe.

Sowieso vind ik het erg belangrijk om financiën gescheiden te houden. Heb altijd met mezelf afgesproken sowieso financieel onafhankelijk te zijn, scheelt zoveel gezeik.

Wat mijn partner daarvan vind of wil, moet hij zelf weten. Ik verwacht het niet perse van hem in ieder geval. En zou er ook geen moeite mee hebben om (grote en kleine) dingen voor mijn partner te betalen, totaal niet zelfs. Maar rekeningen delen, een hypotheek/huis, of welke andere financiële verbintenis dan ook delen, dat vind ik niet fijn.
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:58:42 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_210419527
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 14:56 schreef CoolGuy het volgende:
Als iemand schulden heeft gemaakt ben ik daar niet verantwoordelijk voor, en laat me daar dus ook niet verantwoordelijk voor maken. Ik ga niet betalen voor de financiële janboel die een ander heeft gemaakt.

Kom maar met een plan hoe je dat gaat oplossen, want het is veel te makkelijk om te denken 'ik heb deze shit gebouwd, maar nu ben ik samen met hem of haar en nu gaat hij of zij in ieder geval gedeeltelijk mijn schuld over nemen'. Nee hoor, je kon bedenken hoe je geld kon uitgeven dat je niet had, dan kun je ook bedenken hoe je dat geld gaat terug betalen.
Spreek je nog van een janboel en shit als iemand geld heeft geleend voor dierenartskosten?

Of zeg je dan: je had de hond ook een spuitje kunnen laten geven?
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:00:24 #9
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_210419547
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 14:57 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Maar dit gaat niet over de situatie dat iemand nog een schuld moet afbetalen.

Als iemand die maandelijkse termijnen prima kan betalen van het eigen inkomen, is er natuurlijk niks aan de hand. Maar wat als diegene door de aflossingen x maanden geen geld overhoudt voor wat dan ook buiten de bijdrage aan de gezamenlijke vaste laten? Zeg je dan als partner: ik koop gerust een nieuw motorpak en dan ga ik wel weekendjes weg met mijn vrienden en niet met mijn vriendin?
Dan zou ik het geld hoogstens aan m'n partner lenen, als ik weet dat diegene fatsoenlijk met geld omgaat en het op een gegeven moment ook terug kan betalen.
pi_210419553
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 14:51 schreef kwiwi het volgende:

[..]
En als je uit elkaar gaat heb je ook geen gezeur over geld.
Maar, ik neem even de hypotheek als voorbeeld, dan moet de een de ander toch nog wel uitkopen hé, als het niet werkt (mocht een van de 2 in het huis met hypotheek blijven wonen).

Dat zou mij persoonlijk een rotgevoel geven, hoeveel ik mijn (toekomstige) partner dan ook zou vertrouwen. Tegenwoordig lees je zovaak dat er allerlei financiele shit achter wegkomt als mensen toch besluiten niet meer samen verder te gaan..
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:02:47 #11
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_210419574
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:00 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Dan zou ik het geld hoogstens aan m'n partner lenen, als ik weet dat diegene fatsoenlijk met geld omgaat en het op een gegeven moment ook terug kan betalen.
Ja, dat is een optie.

Zou je dan ook rente rekenen?
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:03:09 #12
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_210419577
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:00 schreef Muisje_ het volgende:

[..]
Maar, ik neem even de hypotheek als voorbeeld, dan moet de een de ander toch nog wel uitkopen hé, als het niet werkt (mocht een van de 2 in het huis met hypotheek blijven wonen).

Dat zou mij persoonlijk een rotgevoel geven, hoeveel ik mijn (toekomstige) partner dan ook zou vertrouwen. Tegenwoordig lees je zovaak dat er allerlei financiele shit achter wegkomt als mensen toch besluiten niet meer samen verder te gaan..
Daarom hebben wij een huis gekocht dat we in principe ook alleen zouden kunnen bekostigen. Heeft degene die er in wil blijven wonen, mochten we uit elkaar gaan, de middelen niet om de ander op dat moment uit te kopen, dan wordt het huis verkocht.
  Moderator vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:03:24 #13
16180 crew  CoolGuy
pi_210419579
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 14:58 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Spreek je nog van een janboel en shit als iemand geld heeft geleend voor dierenartskosten?

Of zeg je dan: je had de hond ook een spuitje kunnen laten geven?
Als je een huisdier neemt weet je dat daar kosten aan verbonden zijn, en hoe ouder dat dier wordt, hoe groter de kans is op gebreken. Dat is niet iets waar je je financieel op gaat voorbereiden als die hond al 14 is, daar begin je al mee op het moment dat je die hond (of welk huisdier dan ook) koopt.

Dus als je geld gaat lenen voor dierenartskosten, dan vraag ik me automatisch af hoe je dat dan voor die tijd deed, want dan heb je dus nooit rekening gehouden met die mogelijkheid. Dus als ik dan die dierenartskosten zou betalen, dan ga je me dat geld wel terug betalen. Dat moest je bij waar je het geleend zou hebben ook, alleen dan mét rente en bij mij niet, dus ik zie echt niet in waarom ik dat geld gewoon zou geven. Dat is veel te makkelijk, dus dan moet ik betalen voor iets omdat ik wél verstandig om ging met mijn geld en het daarom dus héb om te betalen in plaats van dat ik het moet lenen? Neuh.
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:04:46 #14
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_210419593
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:03 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Als je een huisdier neemt weet je dat daar kosten aan verbonden zijn, en hoe ouder dat dier wordt, hoe groter de kans is op gebreken. Dat is niet iets waar je je financieel op gaat voorbereiden als die hond al 14 is, daar begin je al mee op het moment dat je die hond (of welk huisdier dan ook) koopt.

Dus als je geld gaat lenen voor dierenartskosten, dan vraag ik me automatisch af hoe je dat dan voor die tijd deed, want dan heb je dus nooit rekening gehouden met die mogelijkheid. Dus als ik dan die dierenartskosten zou betalen, dan ga je me dat geld wel terug betalen. Dat moest je bij waar je het geleend zou hebben ook, alleen dan mét rente en bij mij niet, dus ik zie echt niet in waarom ik dat geld gewoon zou geven. Dat is veel te makkelijk, dus dan moet ik betalen voor iets omdat ik wél verstandig om ging met mijn geld en het daarom dus héb om te betalen in plaats van dat ik het moet lenen? Neuh.
Keihard.
  Moderator vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:05:24 #15
16180 crew  CoolGuy
pi_210419598
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:04 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Keihard.
Ja, dat zal wel dan, denk ik. Ok.
pi_210419601
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:03 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Daarom hebben wij een huis gekocht dat we in principe ook alleen zouden kunnen bekostigen. Heeft degene die er in wil blijven wonen, mochten we uit elkaar gaan, de middelen niet om de ander op dat moment uit te kopen, dan wordt het huis verkocht.
Dat is een goede afspraak inderdaad. Nog niet zo over nagedacht.

Zou het namelijk later ook redelijk flauw van mezelf vinden als ik tegen mijn partner zou zeggen, ik heb jou liever niet bij de hypotheek in, dus als we uit elkaar gaan zoek je het maar uit. Dan is dit wat jullie doen eigenlijk vriendelijker.
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:06:19 #17
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_210419606
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:02 schreef Lienekien het volgende:
Ja, dat is een optie.

Zou je dan ook rente rekenen?
Ja, de rente die ik had gekregen als ik het op een spaarrekening had laten staan. Dat is een lager bedrag dan bij een bank, maar helemaal gratis.. nee. Overigens zou dit al geen partner voor mij zijn, teveel gedoe om een schuld die iemand zelf bewust gemaakt heeft.
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:08:02 #18
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_210419623
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:05 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, dat zal wel dan, denk ik. Ok.
Ja, ik gok ook zomaar dat je helemaal niks hebt met huisdieren en je waarschijnlijk slecht kunt verplaatsen in het dilemma van een geliefd huisdier dat ziek wordt en waarvoor een behandeling mogelijk blijkt die klauwen met geld kost terwijl je dat geld niet hebt.
  Moderator vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:08:29 #19
16180 crew  CoolGuy
pi_210419630
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:08 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ja, ik gok ook zomaar dat je helemaal niks hebt met huisdieren en je waarschijnlijk slecht kunt verplaatsen in het dilemma van een geliefd huisdier dat ziek wordt en waarvoor een behandeling mogelijk blijkt die klauwen met geld kost terwijl je dat geld niet hebt.
Gok nog maar een keer dan.
pi_210419640
Voor een hond zou ik absoluut coulanter zijn in de meebetalingen, dan mag hij best iets minder huur betalen. Een schuld voor een keuken is dom als de oude nog in prima staat is.
Purr.
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:10:06 #21
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_210419641
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:08 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Gok nog maar een keer dan.
God, ik heb alweer enorm spijt van mijn participatie. ;(
pi_210419647
quote:

[..]
Dit heeft toch niks te maken met of deze man wel of niet om huisdieren geeft, maar meer dat hij graag de financien op orde en het liefst gescheiden wil houden, en ook wil dat zijn partner daar (op voorhand) al verantwoordelijkheid voor neemt :?
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:10:48 #23
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_210419649
quote:

[..]
Waarom heb je een huisdier zonder je voor te bereiden op potentieel hoge kosten (al dan niet via een verzekering)? Je koopt toch ook geen huis met je laatste spaarcenten, om het vervolgens een verrassing te vinden dat het huis ook nog onderhoud nodig heeft?
  Moderator vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:10:50 #24
16180 crew  CoolGuy
pi_210419650
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:10 schreef Lienekien het volgende:

[..]
God, ik heb alweer enorm spijt van mijn participatie. ;(
Niet van je aannames die niet kloppen, maar wél omdat je daar een reactie op krijgt die je niet zint. Mooi man.
pi_210419653
Ligt volledig aan de schuld en de dynamiek binnen de desbetreffende relatie.

Een studieschuld zou ik bijvoorbeeld niet op afknappen, praktisch iedereen heeft dat.

Als er hoge schulden openstaan bij een Klarna of Zalando bijvoorbeeld, dan moeten we echt even zitten en er een goed gesprek hierover hebben.

[ Bericht 1% gewijzigd door Erasmus op 25-08-2023 15:12:35 ]
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:11:46 #26
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_210419661
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:10 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Niet van je aannames die niet kloppen, maar wél omdat je daar een reactie op krijgt die je niet zint. Mooi man.
Nee, omdat ik er echt zo slecht tegenkan als iemand zo ijskoud zegt: had je maar van tevoren moeten bedenken en ik ga je echt niet helpen.
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:12:18 #27
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_210419667
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:10 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Waarom heb je een huisdier zonder je voor te bereiden op potentieel hoge kosten (al dan niet via een verzekering)? Je koopt toch ook geen huis met je laatste spaarcenten, om het vervolgens een verrassing te vinden dat het huis ook nog onderhoud nodig heeft?
Ja, jij en CoolGuy kunnen elkaar een hand geven.
pi_210419669
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:10 schreef Erasmus het volgende:
Ligt volledig aan de schuld en de dynamiek binnen de desbetreffende relatie.

Een studieschuld zou ik bijvoorbeeld niet op afknappen, praktisch iedereen heeft dat.

Als er schulden openstaan bij Klarna of Zalando, dan moeten we echt even zitten en er een goed gesprek hierover hebben.
Moest even lachen (om mezelf, ik heb Klarna en Zalando net, en jawel netjes op tijd, afbetaald).
  Moderator vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:13:01 #29
16180 crew  CoolGuy
pi_210419673
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:11 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Nee, omdat ik er echt zo slecht tegenkan als iemand zo ijskoud zegt: had je maar van tevoren moeten bedenken en ik ga je echt niet helpen.
Volgens mij schreef ik dat ik verwachtte dat ik dat geld terug zou willen, wat impliceert dat ik het dus ook zou voorschieten zodat die hond (en partner) geholpen is.
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:13:06 #30
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_210419674
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:10 schreef Muisje_ het volgende:

[..]
Dit heeft toch niks te maken met of deze man wel of niet om huisdieren geeft, maar meer dat hij graag de financien op orde en het liefst gescheiden wil houden, en ook wil dat zijn partner daar (op voorhand) al verantwoordelijkheid voor neemt :?
Ja, de financiën op orde hebben is dan blijkbaar het belangrijkste.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')