abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210419192
Als je iemand ontmoet, en het blijkt goed te klikken. Happy joy joy allemaal natuurlijk. Maar als je partner schulden blijkt te hebben, en jullie willen samenwonen/samen een leven opbouwen, hoe gaan jullie daar mee om? Doen jullie dan samen de financiën, en betaal je ook mee aan de schulden?

Of mag degene lekker de schuld in z'n eentje afbetalen? Gaat dat niet beetje tegen het principe van "we zijn nu een stel, dus we dragen samen het huishouden en financiën? ".

TS begint: het gedachte om gezamelijk dingen financieren zoals huis of auto spreekt mij wel aan omdat het veel dingen zoveel eenvoudiger maakt. Maar ik ben ook tot inzicht gekomen dat m'n partner schulden heeft om zo de chemokuur-behandeling van haar hond (welke kanker had) te financieren, voordat ik in beeld kwam, en om een keuken te financieren. Deze dingen vonden plaats voordat we elkaar ontmoetten. Dus ik ben beetje in dubio hoe hiermee om te gaan.

Ik zoek niet zozeer advies. Indien je partner ook schulden heeft, hoe ga je daar zelf mee om m.b.t. financiën combineren?

[ Bericht 4% gewijzigd door FordSierra op 25-08-2023 17:11:43 ]
pi_210419289
Voor mij zou denk ik meespelen:

- Hoe hoog is de schuld?
- Waar is het geld heen gegaan?
- Hoe lang heb je al een relatie?

Als het om een paar duizend euro zou gaan en ik besluit na 2 jaar te gaan samenwonen, dan zou ik gewoon meedelen in de schuld. Zeker als het in dit geval om zoiets zou gaan. Het zou een ander verhaal zijn als het om obsessief kleding kopen oid zou gaan.

Zou het om bij wijze van 10.000 of meer zou gaan, dan zou ik de schuld (gedeeltelijk) overnemen en vastleggen. En dan wel zien wanneer het terug komt.

Maar ik ben daar doorgaans ook wel vrij makkelijk in.

Uiteindelijk vind ik dat als je voor elkaar kiest, je elkaars goede kanten, maar ook elkaars slechte kanten moet nemen. En om een schuld kun je dan niet echt heen denk ik.
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:51:21 #3
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_210419438
quote:
5s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 14:28 schreef FordSierra het volgende:
Als je iemand ontmoet, en het blijkt goed te klikken. Happy joy joy allemaal natuurlijk. Maar als je partner schulden blijkt te hebben, en jullie willen samenwonen/samen een leven opbouwen, hoe gaan jullie daar mee om? Doen jullie dan samen de financiën, en betaal je ook mee aan de schulden?

Of mag degene lekker de schuld in z'n eentje afbetalen? Gaat dat niet beetje tegen het principe van "we zijn nu een stel, dus we dragen samen het huishouden en financiën? ".

TS begint: het gedachte om gezamelijk dingen financieren zoals huis of auto spreekt mij wel aan omdat het veel dingen zoveel eenvoudiger maakt. Maar ik ben ook tot inzicht gekomen dat m'n partner schulden heeft om zo de chemokuur-behandeling van haar hond (welke kanker had) te financieren, voordat ik in beeld kwam, en om een keuken te financieren. Ik zit nog in dubio hoe ik hiermee moet omgaan. Deze dingen vonden plaats voordat we elkaar ontmoetten. Dus ik ben beetje in dubio hoe hiermee om te gaan.

Ik zoek niet zozeer advies. Indien je partner ook schulden heeft, hoe ga je daar zelf mee om m.b.t. financiën combineren?

Ik zou dat zelf niet mee afbetalen.

Wij dragen samen bij aan gezamelijke zaken (hypotheek, verbouwing, meubels, boodschappen, electra/gas, uiteten, vakanties, etc.), en de rest betaalt ieder voor zich. Ik vind het persoonlijk geen toegevoegde waarde hebben om alles op een hoop te gooien.
Als ik bijvoorbeeld nu iets wil kopen dat m'n partner zonde van het geld vindt, heeft hij daar verder niks over te zeggen. En andersom hetzelfde. Ik ben ook wat zuiniger dan hij is. Op die manier kun je allebei doen wat je zelf wil, terwijl je wel samen aan alle gezamelijke kosten bijdraagt. En als je uit elkaar gaat heb je ook geen gezeur over geld.

Nu hebben wij geen kinderen; als iemand fulltime voor kinderen zou zorgen en de ander werkt is het natuurlijk weer een ander verhaal.
pi_210419461
Hoe hoog is de schuld dan?
  Moderator vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:56:49 #5
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210419504
Als iemand schulden heeft gemaakt ben ik daar niet verantwoordelijk voor, en laat me daar dus ook niet verantwoordelijk voor maken. Ik ga niet betalen voor de financiële janboel die een ander heeft gemaakt.

Kom maar met een plan hoe je dat gaat oplossen, want het is veel te makkelijk om te denken 'ik heb deze shit gebouwd, maar nu ben ik samen met hem of haar en nu gaat hij of zij in ieder geval gedeeltelijk mijn schuld over nemen'. Nee hoor, je kon bedenken hoe je geld kon uitgeven dat je niet had, dan kun je ook bedenken hoe je dat geld gaat terug betalen.
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:57:01 #6
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_210419508
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 14:51 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Ik zou dat zelf niet mee afbetalen.

Wij dragen samen bij aan gezamelijke zaken (hypotheek, verbouwing, meubels, boodschappen, electra/gas, uiteten, vakanties, etc.), en de rest betaalt ieder voor zich. Ik vind het persoonlijk geen toegevoegde waarde hebben om alles op een hoop te gooien.
Als ik bijvoorbeeld nu iets wil kopen dat m'n partner zonde van het geld vindt, heeft hij daar verder niks over te zeggen. En andersom hetzelfde. Ik ben ook wat zuiniger dan hij is. Op die manier kun je allebei doen wat je zelf wil, terwijl je wel samen aan alle gezamelijke kosten bijdraagt. En als je uit elkaar gaat heb je ook geen gezeur over geld.

Nu hebben wij geen kinderen; als iemand fulltime voor kinderen zou zorgen en de ander werkt is het natuurlijk weer een ander verhaal.
Maar dit gaat niet over de situatie dat iemand nog een schuld moet afbetalen.

Als iemand die maandelijkse termijnen prima kan betalen van het eigen inkomen, is er natuurlijk niks aan de hand. Maar wat als diegene door de aflossingen x maanden geen geld overhoudt voor wat dan ook buiten de bijdrage aan de gezamenlijke vaste lasten? Zeg je dan als partner: ik koop gerust een nieuw motorpak en dan ga ik wel weekendjes weg met mijn vrienden en niet met mijn vriendin?

[ Bericht 0% gewijzigd door Lienekien op 25-08-2023 15:02:10 ]
The love you take is equal to the love you make.
pi_210419510
Ik verwacht niet van mijn partner dat hij mijn schulden af zou gaan betalen. Dat is mijn eigen verantwoordelijkheid.
Zou anders zijn als we samen die schulden gemaakt zouden hebben vind ik. Ik zou zelf ook geen schulden van mijn partner gaan afbetalen om hetzelfde principe.

Sowieso vind ik het erg belangrijk om financiën gescheiden te houden. Heb altijd met mezelf afgesproken sowieso financieel onafhankelijk te zijn, scheelt zoveel gezeik.

Wat mijn partner daarvan vind of wil, moet hij zelf weten. Ik verwacht het niet perse van hem in ieder geval. En zou er ook geen moeite mee hebben om (grote en kleine) dingen voor mijn partner te betalen, totaal niet zelfs. Maar rekeningen delen, een hypotheek/huis, of welke andere financiële verbintenis dan ook delen, dat vind ik niet fijn.
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:58:42 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_210419527
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 14:56 schreef CoolGuy het volgende:
Als iemand schulden heeft gemaakt ben ik daar niet verantwoordelijk voor, en laat me daar dus ook niet verantwoordelijk voor maken. Ik ga niet betalen voor de financiële janboel die een ander heeft gemaakt.

Kom maar met een plan hoe je dat gaat oplossen, want het is veel te makkelijk om te denken 'ik heb deze shit gebouwd, maar nu ben ik samen met hem of haar en nu gaat hij of zij in ieder geval gedeeltelijk mijn schuld over nemen'. Nee hoor, je kon bedenken hoe je geld kon uitgeven dat je niet had, dan kun je ook bedenken hoe je dat geld gaat terug betalen.
Spreek je nog van een janboel en shit als iemand geld heeft geleend voor dierenartskosten?

Of zeg je dan: je had de hond ook een spuitje kunnen laten geven?
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:00:24 #9
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_210419547
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 14:57 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Maar dit gaat niet over de situatie dat iemand nog een schuld moet afbetalen.

Als iemand die maandelijkse termijnen prima kan betalen van het eigen inkomen, is er natuurlijk niks aan de hand. Maar wat als diegene door de aflossingen x maanden geen geld overhoudt voor wat dan ook buiten de bijdrage aan de gezamenlijke vaste laten? Zeg je dan als partner: ik koop gerust een nieuw motorpak en dan ga ik wel weekendjes weg met mijn vrienden en niet met mijn vriendin?
Dan zou ik het geld hoogstens aan m'n partner lenen, als ik weet dat diegene fatsoenlijk met geld omgaat en het op een gegeven moment ook terug kan betalen.
pi_210419553
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 14:51 schreef kwiwi het volgende:

[..]
En als je uit elkaar gaat heb je ook geen gezeur over geld.
Maar, ik neem even de hypotheek als voorbeeld, dan moet de een de ander toch nog wel uitkopen hé, als het niet werkt (mocht een van de 2 in het huis met hypotheek blijven wonen).

Dat zou mij persoonlijk een rotgevoel geven, hoeveel ik mijn (toekomstige) partner dan ook zou vertrouwen. Tegenwoordig lees je zovaak dat er allerlei financiele shit achter wegkomt als mensen toch besluiten niet meer samen verder te gaan..
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:02:47 #11
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_210419574
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:00 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Dan zou ik het geld hoogstens aan m'n partner lenen, als ik weet dat diegene fatsoenlijk met geld omgaat en het op een gegeven moment ook terug kan betalen.
Ja, dat is een optie.

Zou je dan ook rente rekenen?
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:03:09 #12
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_210419577
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:00 schreef Muisje_ het volgende:

[..]
Maar, ik neem even de hypotheek als voorbeeld, dan moet de een de ander toch nog wel uitkopen hé, als het niet werkt (mocht een van de 2 in het huis met hypotheek blijven wonen).

Dat zou mij persoonlijk een rotgevoel geven, hoeveel ik mijn (toekomstige) partner dan ook zou vertrouwen. Tegenwoordig lees je zovaak dat er allerlei financiele shit achter wegkomt als mensen toch besluiten niet meer samen verder te gaan..
Daarom hebben wij een huis gekocht dat we in principe ook alleen zouden kunnen bekostigen. Heeft degene die er in wil blijven wonen, mochten we uit elkaar gaan, de middelen niet om de ander op dat moment uit te kopen, dan wordt het huis verkocht.
  Moderator vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:03:24 #13
16180 crew  CoolGuy
pi_210419579
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 14:58 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Spreek je nog van een janboel en shit als iemand geld heeft geleend voor dierenartskosten?

Als je een huisdier neemt weet je dat daar kosten aan verbonden zijn, en hoe ouder dat dier wordt, hoe groter de kans is op gebreken. Dat is niet iets waar je je financieel op gaat voorbereiden als die hond al 14 is, daar begin je al mee op het moment dat je die hond (of welk huisdier dan ook) koopt.

Dus als je geld gaat lenen voor dierenartskosten, dan vraag ik me automatisch af hoe je dat dan voor die tijd deed, want dan heb je dus nooit rekening gehouden met die mogelijkheid. Dus als ik dan die dierenartskosten zou betalen, dan ga je me dat geld wel terug betalen. Dat moest je bij waar je het geleend zou hebben ook, alleen dan mét rente en bij mij niet, dus ik zie echt niet in waarom ik dat geld gewoon zou geven. Dat is veel te makkelijk, dus dan moet ik betalen voor iets omdat ik wél verstandig om ging met mijn geld en het daarom dus héb om te betalen in plaats van dat ik het moet lenen? Neuh.
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:04:46 #14
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_210419593
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:03 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Als je een huisdier neemt weet je dat daar kosten aan verbonden zijn, en hoe ouder dat dier wordt, hoe groter de kans is op gebreken. Dat is niet iets waar je je financieel op gaat voorbereiden als die hond al 14 is, daar begin je al mee op het moment dat je die hond (of welk huisdier dan ook) koopt.

Dus als je geld gaat lenen voor dierenartskosten, dan vraag ik me automatisch af hoe je dat dan voor die tijd deed, want dan heb je dus nooit rekening gehouden met die mogelijkheid. Dus als ik dan die dierenartskosten zou betalen, dan ga je me dat geld wel terug betalen. Dat moest je bij waar je het geleend zou hebben ook, alleen dan mét rente en bij mij niet, dus ik zie echt niet in waarom ik dat geld gewoon zou geven. Dat is veel te makkelijk, dus dan moet ik betalen voor iets omdat ik wél verstandig om ging met mijn geld en het daarom dus héb om te betalen in plaats van dat ik het moet lenen? Neuh.
Keihard.
  Moderator vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:05:24 #15
16180 crew  CoolGuy
pi_210419598
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:04 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Keihard.
Ja, dat zal wel dan, denk ik. Ok.
pi_210419601
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:03 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Daarom hebben wij een huis gekocht dat we in principe ook alleen zouden kunnen bekostigen. Heeft degene die er in wil blijven wonen, mochten we uit elkaar gaan, de middelen niet om de ander op dat moment uit te kopen, dan wordt het huis verkocht.
Dat is een goede afspraak inderdaad. Nog niet zo over nagedacht.

Zou het namelijk later ook redelijk flauw van mezelf vinden als ik tegen mijn partner zou zeggen, ik heb jou liever niet bij de hypotheek in, dus als we uit elkaar gaan zoek je het maar uit. Dan is dit wat jullie doen eigenlijk vriendelijker.
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:06:19 #17
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_210419606
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:02 schreef Lienekien het volgende:
Ja, dat is een optie.

Zou je dan ook rente rekenen?
Ja, de rente die ik had gekregen als ik het op een spaarrekening had laten staan. Dat is een lager bedrag dan bij een bank, maar helemaal gratis.. nee. Overigens zou dit al geen partner voor mij zijn, teveel gedoe om een schuld die iemand zelf bewust gemaakt heeft.
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:08:02 #18
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_210419623
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:05 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, dat zal wel dan, denk ik. Ok.
Ja, ik gok ook zomaar dat je helemaal niks hebt met huisdieren en je waarschijnlijk slecht kunt verplaatsen in het dilemma van een geliefd huisdier dat ziek wordt en waarvoor een behandeling mogelijk blijkt die klauwen met geld kost terwijl je dat geld niet hebt.
  Moderator vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:08:29 #19
16180 crew  CoolGuy
pi_210419630
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:08 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ja, ik gok ook zomaar dat je helemaal niks hebt met huisdieren en je waarschijnlijk slecht kunt verplaatsen in het dilemma van een geliefd huisdier dat ziek wordt en waarvoor een behandeling mogelijk blijkt die klauwen met geld kost terwijl je dat geld niet hebt.
Gok nog maar een keer dan.
pi_210419640
Voor een hond zou ik absoluut coulanter zijn in de meebetalingen, dan mag hij best iets minder huur betalen. Een schuld voor een keuken is dom als de oude nog in prima staat is.
Purr.
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:10:06 #21
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_210419641
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:08 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Gok nog maar een keer dan.
God, ik heb alweer enorm spijt van mijn participatie. ;(
pi_210419647
quote:

[..]
Dit heeft toch niks te maken met of deze man wel of niet om huisdieren geeft, maar meer dat hij graag de financien op orde en het liefst gescheiden wil houden, en ook wil dat zijn partner daar (op voorhand) al verantwoordelijkheid voor neemt :?
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:10:48 #23
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_210419649
quote:

[..]
Waarom heb je een huisdier zonder je voor te bereiden op potentieel hoge kosten (al dan niet via een verzekering)? Je koopt toch ook geen huis met je laatste spaarcenten, om het vervolgens een verrassing te vinden dat het huis ook nog onderhoud nodig heeft?
  Moderator vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:10:50 #24
16180 crew  CoolGuy
pi_210419650
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:10 schreef Lienekien het volgende:

[..]
God, ik heb alweer enorm spijt van mijn participatie. ;(
Niet van je aannames die niet kloppen, maar wél omdat je daar een reactie op krijgt die je niet zint. Mooi man.
pi_210419653
Ligt volledig aan de schuld en de dynamiek binnen de desbetreffende relatie.

Een studieschuld zou ik bijvoorbeeld niet op afknappen, praktisch iedereen heeft dat.

Als er hoge schulden openstaan bij een Klarna of Zalando bijvoorbeeld, dan moeten we echt even zitten en er een goed gesprek hierover hebben.

[ Bericht 1% gewijzigd door Erasmus op 25-08-2023 15:12:35 ]
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:11:46 #26
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_210419661
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:10 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Niet van je aannames die niet kloppen, maar wél omdat je daar een reactie op krijgt die je niet zint. Mooi man.
Nee, omdat ik er echt zo slecht tegenkan als iemand zo ijskoud zegt: had je maar van tevoren moeten bedenken en ik ga je echt niet helpen.
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:12:18 #27
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_210419667
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:10 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Waarom heb je een huisdier zonder je voor te bereiden op potentieel hoge kosten (al dan niet via een verzekering)? Je koopt toch ook geen huis met je laatste spaarcenten, om het vervolgens een verrassing te vinden dat het huis ook nog onderhoud nodig heeft?
Ja, jij en CoolGuy kunnen elkaar een hand geven.
pi_210419669
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:10 schreef Erasmus het volgende:
Ligt volledig aan de schuld en de dynamiek binnen de desbetreffende relatie.

Een studieschuld zou ik bijvoorbeeld niet op afknappen, praktisch iedereen heeft dat.

Als er schulden openstaan bij Klarna of Zalando, dan moeten we echt even zitten en er een goed gesprek hierover hebben.
Moest even lachen (om mezelf, ik heb Klarna en Zalando net, en jawel netjes op tijd, afbetaald).
  Moderator vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:13:01 #29
16180 crew  CoolGuy
pi_210419673
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:11 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Nee, omdat ik er echt zo slecht tegenkan als iemand zo ijskoud zegt: had je maar van tevoren moeten bedenken en ik ga je echt niet helpen.
Volgens mij schreef ik dat ik verwachtte dat ik dat geld terug zou willen, wat impliceert dat ik het dus ook zou voorschieten zodat die hond (en partner) geholpen is.
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:13:06 #30
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_210419674
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:10 schreef Muisje_ het volgende:

[..]
Dit heeft toch niks te maken met of deze man wel of niet om huisdieren geeft, maar meer dat hij graag de financien op orde en het liefst gescheiden wil houden, en ook wil dat zijn partner daar (op voorhand) al verantwoordelijkheid voor neemt :?
Ja, de financiën op orde hebben is dan blijkbaar het belangrijkste.
pi_210419689
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:13 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ja, de financiën op orde hebben is dan blijkbaar het belangrijkste.
Op zich wel, alvorens je een huisdier aanschaft is dit namelijk al belangrijk.

Daarnaast zegt hij ook niet dat hij niet zou willen betalen voor de behandeling, maar dat er dan wel repercussies aan verbonden zitten (terugbetalen) omdat de partner dan in den beginne de zaakjes dus blijkbaar niet op orde had/ geanticipeerd heeft. En dat lijkt me een gezonde financiële instelling.
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:16:28 #32
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_210419700
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:14 schreef Muisje_ het volgende:

[..]

Daarnaast zegt hij ook niet dat hij niet zou willen betalen voor de behandeling, maar dat er dan wel repercussies aan verbonden zitten (terugbetalen) omdat de partner dan in den beginne de zaakjes dus blijkbaar niet op orde had/ geanticipeerd heeft. En dat lijkt me een gezonde financiële instelling.
Stel je toch eens voor dat je alles zou kunnen weten op voorhand.
pi_210419720
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:16 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Stel je toch eens voor dat je alles zou kunnen weten op voorhand.
Stel je toch eens voor dat je volwassen en realistisch genoeg bent om daarop te anticiperen.
  Moderator vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:22:57 #34
16180 crew  CoolGuy
pi_210419749
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:14 schreef Muisje_ het volgende:

[..]

Mijn vrouw (destijds nog vriendin) hád haar zaakjes in het begin niét op orde financieel. Zij had maand over aan het eind van haar geld. Dat hebben we toen verandert, maar dat was voor mij ook een vereiste om verder te gaan met haar. Inmiddels zijn wij getrouwd, maar, wij hebben alles gescheiden. Geen gezamenlijke bankrekeningen, niks van dat alles.
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:25:32 #35
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_210419777
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:19 schreef Muisje_ het volgende:

[..]
Stel je toch eens voor dat je volwassen en realistisch genoeg bent om daarop te anticiperen.
Stel je toch eens voor dat je volwassen en realistisch genoeg bent om in te zien dat je niet op alles kan anticiperen.
Huilen dan.
pi_210419780
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:22 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Mijn vrouw (destijds nog vriendin) hád haar zaakjes in het begin niét op orde financieel. Zij had maand over aan het eind van haar geld. Dat hebben we toen verandert, maar dat was voor mij ook een vereiste om verder te gaan met haar. Inmiddels zijn wij getrouwd, maar, wij hebben alles gescheiden. Geen gezamenlijke bankrekeningen, niks van dat alles.
Dat lijkt me een gezonde eis die je stelt, ook in haar eigen voordeel.
En gescheiden houden van financiën ben ik sowieso voorstander van, ook al heeft iemand alles op orde.
pi_210419788
quote:
7s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:25 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Stel je toch eens voor dat je niet op alles kan anticiperen.
Stel je toch eens voor dat je zodanig, in al je volwassenheid en realisme, anticipeert op het feit dat je niet op alles kunt anticiperen, maar wel geanticipeerd hebt op het gegeven dat je partner dan niet voor alle shit op hoeft te draaien. Lijkt me echt een fijne gedachte.
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:31:36 #38
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_210419844
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:26 schreef Muisje_ het volgende:

dat je partner dan niet voor alle shit op hoeft te draaien
Niemand die dat stelt.
Huilen dan.
pi_210419862
quote:
7s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:31 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Niemand die dat stelt.
Als je goed leest, maar echt goed, dan lees je dat de discussie ging over of iemand wel of niet voor de ziektekosten van een huisdier op zou moeten draaien omdat de ene niet geanticipeerd heeft of een huisdier dan wel niet ziek zou kunnen worden. En dit is maar een voorbeeld van vele dingen.

Lijkt me een redelijke 'eis' om te stellen, dat je, alvorens je een huisdier aanschaft, anticipeert op dat dat beest ziek kan worden, zodat je naasten daar niet voor op hoeven te draaien.
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:42:16 #40
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_210419938
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:33 schreef Muisje_ het volgende:

[..]
Als je goed leest, maar echt goed, dan lees je dat...
... jij de doelpalen aan het verschuiven bent.
Huilen dan.
pi_210419976
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:42 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
... jij de doelpalen aan het verschuiven bent.
https://www.squla.nl/begrijpend-lezen
pi_210420002
Hebben we het over problematische schulden waar de betalingen niet of te laat worden gedaan. Of gaat het om 2 leningen die netjes volgens afspraak afgelost worden. Dat vind ik wel een wereld van verschil.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:47:55 #43
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_210420010
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:47 schreef valentijn101 het volgende:
Hebben we het over problematische schulden waar de betalingen niet of te laat worden gedaan. Of gaat het om 2 leningen die netjes volgens afspraak afgelost worden. Dat vind ik wel een wereld van verschil.
Ook een goed punt om mee te nemen in de overwegingen.
pi_210420126
Ik kende iemand die de opleiding tot dierenoncoloog volgde. Ik was vrij verbaasd toen ik dat hoorde, maar dat blijkt toch best een goede business te zijn als ik dit topic zo lees! B-)
gr gr
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:16:14 #45
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_210420364
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 14:37 schreef Gaara22 het volgende:
Voor mij zou denk ik meespelen:

- Hoe hoog is de schuld?
- Waar is het geld heen gegaan?
- Hoe lang heb je al een relatie?
+ wat doet die persoon om van die schuld af te komen. Als je partner maar telkens opnieuw schulden blijft maken of leningen aangaat, wordt het een patroon.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_210420425
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:33 schreef Muisje_ het volgende:

[..]
Als je goed leest, maar echt goed, dan lees je dat de discussie ging over of iemand wel of niet voor de ziektekosten van een huisdier op zou moeten draaien omdat de ene niet geanticipeerd heeft of een huisdier dan wel niet ziek zou kunnen worden. En dit is maar een voorbeeld van vele dingen.

Lijkt me een redelijke 'eis' om te stellen, dat je, alvorens je een huisdier aanschaft, anticipeert op dat dat beest ziek kan worden, zodat je naasten daar niet voor op hoeven te draaien.
Zoals ik het lees moet TS daar nog over beslissen en is het een keus om mee te betalen of niet. Er is geen sprake van dat hij ervoor op zou moeten draaien. Dat haal ik zo in ieder geval niet uit de OP.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_210420504
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 16:20 schreef Sumppi het volgende:

[..]
Zoals ik het lees moet TS daar nog over beslissen en is het een keus om mee te betalen of niet. Er is geen sprake van dat hij ervoor op zou moeten draaien. Dat haal ik zo in ieder geval niet uit de OP.
Ging niet in zijn algemeenheid over de OP, ging over de discussie met Coolguy die schijnbaar geen dierenvriend zou zijn omdat hij consequenties zou verbinden aan een partner die nalatig zou zijn in het anticiperen op het mogelijk ziek worden van een huisdier.

Maar om het dan toch in zijn algemeenheid van de OP te trekken, ik blijf bij mijn punt dat ik het een gezonde en verstandige beslissing vind om iemand zelf op te laten draaien voor zijn of haar financiële situatie/consequenties te stellen, of het nou om huisdieren of andere dingen gaat waarop je met gezond verstand hoort te anticiperen.
  Moderator vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:35:51 #48
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_210420687
Ligt volledig aan de houding en leerbaarheid van de partner. Wil diegene veranderen, werkt diegene er hard aan, accepteert hij/zij de situatie en gaat diegene dus niet belachelijke keuzes maken die de schulden (het oplossen ervan) enorm in de weg zit. En openheid en gesprek erover accepteren.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:34:16 #49
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_210421128
Schulden zijn eigenlijk negatief vermogen. Als je in deze fase positief vermogen niet deelt zou ik dat met schuld ook niet doen. Je kunt wel haar lasten laag houden zodat ze sneller kan afbetalen
The End Times are wild
pi_210421372
Toen mijn partner en ik samen kwamen waren er ook schulden in beeld, een paar forse en wat kleine, in totaal zo'n 10.000 euro. We hebben toen samen gezeten en afspraken gemaakt.

Kwamen erop neer dat ik ivm student zijn voor een dringende schuld een 0% rente (indien terugbetalen in eerste jaar) voor hem heb afgesloten met de afspraak dat hij meer inkomen ging genereren (zijn inkomen was rond de 600 euro als zelfstandige, afspraak was dat hij een baan aannam).

Daarnaast heeft hij aflosafspraken gemaakt en alles is binnen een paar jaar opgelost. We hebben het dus wel samen gedaan en ik heb een risico genomen, maar wel één die ik, indien nodig kon dragen.
Ik ben wel van mening dat als je sámen verder wil, je ook sámen moet kijken hoe je er het beste uit kunt komen.
And the druids turn to stone...
pi_210421637
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 14:58 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Als je aan huisdieren begint maar geen geld hebt voor de dierenarts dan is dat niet zo slim.
Die mensen ken ik helaas. Hond net dood, geen geld voor de dierenarts, 2 maand later toch weer een hond uit het asiel. En dan ook nog een fors dier dat aardig wat eet.

Heb je een dier al en verlies je een stuk inkomen door werkloosheid of ziekte dan ligt dat wel weer anders.

Dus ik zou zoiets per geval beoordelen.
pi_210421651
Wat betreft een partner met schulden, ik zou haar de ruimte geven om het af te lossen dus tijdelijk (zolang nodig) wat meer voor mijn rekening nemen.

Geld uitlenen doe ik sowieso niet, dan schenk ik nog liever iets.

Als de wil er niet is om af te lossen of als schulden zelfs blijven oplopen denk ik ook niet dat er een relatie komt / blijft. Als er een factuur binnen komt betaal ik die dezelfde dag nog (als het terecht is tenminste :P).

vrijdag 25 augustus 2023 @ 18:49:02 #53
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_210421852
Als ik hoor dat mijn nieuwe partner diep in de schulden zit om de chemotherapie voor haar hond te betalen, zou ik hard de andere kant op rennen
Laffe huichelaar
pi_210422428
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 18:49 schreef timmmmm het volgende:
Als ik hoor dat mijn nieuwe partner diep in de schulden zit om de chemotherapie voor haar hond te betalen, zou ik hard de andere kant op rennen
Chemo voor een hond kan max 3k kosten...
das in een paar maandjes weggewerkt dus.
pi_210422787
Nee ik zou niet meebetalen. Het is letterlijk niet mijn schuld. Lasten delen prima. Maar ik ga niet dokken omdat jij niet verantwoordelijk bent geweest.
pi_210423036
quote:

Niet zozeer schulden, maar het begin van mijn relatie met mijn buitenlandse vrouw moesten we best wel even wat afspraken maken omtrent financiën. Ik zag het niet zo zitten om sponsor te worden, zeg maar, terwijl zij tegelijkertijd vanaf nul iets moest opbouwen. Veel heb ik echter wel betaald in het begin.

Eigenlijk is dat waar elke relatie om draait, toch? Goede afspraken met elkaar maken en blijven praten, dan kom je een heel end!
pi_210423225
quote:
2s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 16:16 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
+ wat doet die persoon om van die schuld af te komen. Als je partner maar telkens opnieuw schulden blijft maken of leningen aangaat, wordt het een patroon.
Ja mee eens natuurlijk ^O^
pi_210423256
Ik vind dat je in een stabiele volwassen relatie - en je dus samenwoont, je leven deelt, enzovoort - het raar is als je je partner laat barsten wat betreft schulden. Ook als die schulden voor jouw tijd zijn opgebouwd.
pi_210424092
Mijn liefste had een flukse studieschuld. Toen wij gingen samenwonen en begonnen met onze eerste baantjes en hij moest gaan afbetalen (met 10% rente) toen hebben we die schuld zo snel mogelijk terugbetaald van al het geld dat we gezamenlijk binnen brachten.
Maar wij hebben de financiën sowieso op die manier ingericht: we gooien alle verdiensten bij elkaar en betalen daarvan wat we moeten & willen, zonder te kijken naar wie welk deel inbracht.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_210424823
In mijn ogen is het niet eerlijk om te verlangen van je vriend(in) dat hij of zij jouw schulden oplost. Eerste jaren van m’n relatie hadden wij gewoon aparte rekeningen. Verantwoordelijk voor onze eigen schulden als we die hadden gehad. Maar voor bepaalde zaken hadden we daar echt wel uitzonderingen voor gemaakt. Had hem zo geholpen als hij anders een dure dierenarts rekening niet had kunnen betalen. Misschien niet als je pas een paar maanden samen bent, maar na een jaar of meer?

Na een paar jaar gingen we over naar een gezamenlijke rekening. Getrouwd ook. Vanaf die momenten besloten dat we allebei gewoon aansprakelijk zijn voor alle schulden en al het inkomen.

Nog wel over een dierenarts rekening: word meermaals gezegd dat je dat maar achter de hand moet houden, maar dat is wel wat te simpel gedacht imo. De gedachte klopt uiteraard, maar kosten kunnen al heel snel oplopen. Zelfs als je 3000 euro achter de hand hebt zijn er scenario’s denkbaar waarbij dat niet genoeg is. Dan snap ik dat mensen leningen aangaan om toch voor het dier te kunnen zorgen.
pi_210425384
Ik had een studieschuld aan het begin van onze relatie. In die fase hielden we de financiën gescheiden. Pas later zijn we alles op een hoop gaan gooien. Mijn schuld had ik toen al afgelost, maar mijn lief had meer spaargeld en we hebben afgesproken dat dat van hem blijft. We hebben dus een “we delen alles vanaf het moment dat we samen zijn”-principe aangehangen, dat volgens mij vrij gangbaar is. We zouden dat eventueel ook met mijn schuld hebben gedaan.

In werkelijkheid hebben we het trouwens anders geregeld. Zijn spaargeld zit in ons huis, maar blijft voor hem opeisbaar als we uit elkaar zouden gaan. Intussen profiteren we allebei van een lagere hypotheek. Je kunt met schulden soortgelijke constructies bedenken, maar dat is meer iets voor WGR.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_210425990
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:22 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat zou ik wel kut vinden, want je hebt wel een gezamenlijk huishouden en daarmee gezamenlijke kosten. Of split je de rekening in een restaurant en betaal jij het deel van het bonnetje en zij haar deel?

Wat meer ontopic, ik had een studieschuld, mijn partner niet. Dat beschouw ik als mijn eigen probleem. Wij dragen naar rato bij in het huishouden, maar dat doen we op basis van netto salaris, niet op basis van netto salaris minus persoonlijke vaste lasten.
pi_210426022
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 22:27 schreef AlwaysHappy het volgende:
In mijn ogen is het niet eerlijk om te verlangen van je vriend(in) dat hij of zij jouw schulden oplost. Eerste jaren van m’n relatie hadden wij gewoon aparte rekeningen. Verantwoordelijk voor onze eigen schulden als we die hadden gehad. Maar voor bepaalde zaken hadden we daar echt wel uitzonderingen voor gemaakt. Had hem zo geholpen als hij anders een dure dierenarts rekening niet had kunnen betalen. Misschien niet als je pas een paar maanden samen bent, maar na een jaar of meer?

Na een paar jaar gingen we over naar een gezamenlijke rekening. Getrouwd ook. Vanaf die momenten besloten dat we allebei gewoon aansprakelijk zijn voor alle schulden en al het inkomen.

Nog wel over een dierenarts rekening: word meermaals gezegd dat je dat maar achter de hand moet houden, maar dat is wel wat te simpel gedacht imo. De gedachte klopt uiteraard, maar kosten kunnen al heel snel oplopen. Zelfs als je 3000 euro achter de hand hebt zijn er scenario’s denkbaar waarbij dat niet genoeg is. Dan snap ik dat mensen leningen aangaan om toch voor het dier te kunnen zorgen.
Het hangt een beetje af van wat je inderdaad als redelijk zou kunnen beschouwen. Nou vind ik 3000 euro niet echt schokkend trouwens, of ja, wel schokkend als je daarvoor moet lenen.

Het wordt een ander verhaal als je bijvoorbeeld voor je kind een behandeling niet vergoed krijgt en even een ton op moet hoesten.
  zaterdag 26 augustus 2023 @ 08:58:17 #64
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_210427253
Toen ik mijn partner ongeveer 10 jaar geleden ontmoette zat ik ook in de financiële shit omdat de overheid 7500 terug eiste (en nam) van de kinderopvangtoeslag die ik onterecht ontvangen zou hebben. Wat dus niet zo was.Ik was een alleenstaande ouder met een eigen woning en had in principe alles goed voor elkaar maar wist even niet hoe ik dit op moest lossen en toen had ik mijn hypotheek een paar maanden niet betaald. Gebeld met instanties voordat ik in de problemen zou komen maar die konden mij alleen helpen als ik in de problemen zat zeg maar en niet voor die tijd. Heel apart vond ik dat. Mijn nieuwe partner heeft mij hier net op tijd toen mee geholpen. We zijn binnen een half jaar gaan samenwonen en delen tot op de dag van vandaag alle financiën. Op dit moment heb ik de meeste draagkracht toevallig.

Soms overkomen dat soort dingen je dus zomaar en totaal onverwachts. Had niet geweten hoe ik hierop had kunnen 'anticiperen'.
To BG or not to BG!
pi_210428101
Houden jullie ook de bonnetjes bij, als je op vakantie gaan? Wat een spiekers in dit topic zeg.
Jesus saves but death prevails.
  zaterdag 26 augustus 2023 @ 10:51:58 #66
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_210428173
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2023 10:40 schreef Shivo het volgende:
Houden jullie ook de bonnetjes bij, als je op vakantie gaan? Wat een spiekers in dit topic zeg.
Wij tellen achteraf gewoon op wat we aan de vakantie uitgegeven hebben en delen dat door twee. Vrij makkelijk :P
pi_210428383
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 14:56 schreef CoolGuy het volgende:

Want iemand die schulden heeft heeft er automatisch een janboel van gemaakt? Er staat nergens dat dit 'deze shit' is. Als iemand schulden heeft, betekend dat niet automatisch dat iemand er financieel gezien 'een janboel' van heeft gemaakt. En er staat nergens dat OP mee moet betalen aan die schulden en dat er niet terugbetaald kan worden.
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:10 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
En jouw aannames dan? Want je lult dit hele topic al gigantisch uit je nek.

quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2023 08:58 schreef oppiedoppie het volgende:
Toen ik mijn partner ongeveer 10 jaar geleden ontmoette zat ik ook in de financiële shit omdat de overheid 7500 terug eiste (en nam) van de kinderopvangtoeslag die ik onterecht ontvangen zou hebben. Wat dus niet zo was.Ik was een alleenstaande ouder met een eigen woning en had in principe alles goed voor elkaar maar wist even niet hoe ik dit op moest lossen en toen had ik mijn hypotheek een paar maanden niet betaald. Gebeld met instanties voordat ik in de problemen zou komen maar die konden mij alleen helpen als ik in de problemen zat zeg maar en niet voor die tijd. Heel apart vond ik dat. Mijn nieuwe partner heeft mij hier net op tijd toen mee geholpen. We zijn binnen een half jaar gaan samenwonen en delen tot op de dag van vandaag alle financiën. Op dit moment heb ik de meeste draagkracht toevallig.

Soms overkomen dat soort dingen je dus zomaar en totaal onverwachts. Had niet geweten hoe ik hierop had kunnen 'anticiperen'.
Dit soort dingen dus. Als niemand voor Danny een actie opgezet had, had Danny wellicht ook schulden moeten maken voor de uitvaart van zijn zoon. Misschien eens beter nadenken voordat je wat post @CoolGuy.

[ Bericht 1% gewijzigd door NoemHarry op 26-08-2023 11:33:01 ]
  zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:48:45 #68
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_210428689
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2023 11:22 schreef NoemHarry het volgende:

Dit soort dingen dus. Als niemand voor Danny een actie opgezet had, had Danny wellicht ook schulden moeten maken voor de uitvaart van zijn zoon. Misschien eens beter nadenken voordat je wat post @:CoolGuy.
Iedereen gaat dood, of dat nu vroeg of laat is. Iedereen heeft medische zorg nodig, zowel mens als dier. Een uitvaartverzekering en een zorgverzekering zijn wat mij betreft het minimale dat je afsluit als je een kind neemt, of medische verzekering voor een huisdier. Want als er nou iets te anticiperen valt zijn het die kosten wel. En je kunt dan nog zeggen, tsja wat is nu de kans dat een kind zelfmoord pleegt - aangezien je het blijkbaar nodig vindt om precies dat voorbeeld aan te halen. Ik vind het persoonlijk wat ongepast, maar goed. Een kind kan helaas kan ook door een medische aandoening overlijden, om maar wat te noemen. Een uitvaartverzekering kost bijna niks als je dat voor een baby afsluit. Gelukkig is Danny geholpen. Maar hoop ook dat het een les is voor mensen die denken dat een uitvaartverzekering niet nodig is, wanneer ze de middelen niet hebben om zulke bedragen zelf op te hoesten.
pi_210428692
Vanaf het moment dat we samen zijn gaan wonen is alles op een grote hoop gegaan. Ik kan me zeker voorstellen dat het in veel gevallen verstandig is om het een en ander gescheiden te houden. Wij hebben die behoefte niet gevoeld. Mijn studieschuld werd gedeeld, ik heb mijn erfenis in ons huis gestoken, er komt tegenwoordig elke maand een geldschip binnen van mijn man en dat van mij is meer een modderschuit, enz.. We begonnen met niks en intussen hebben we samen behoorlijk wat opgebouwd. Onze bijdrage aan ons leven samen valt ook niet alleen in geld te verdelen. Het is en was een kwestie van gevoel (gezamenlijk opbouwen, gezamenlijke verantwoordelijkheid, gulheid en luiheid (moeten er niet aan denken alles zo bij te houden)). Rationele argumenten heb ik er niet voor, maar we zijn er samen wel gelukkig mee. :P
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_210431266
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:04 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Keihard.
Neuh, niet keihard, gewoon eerlijk.
pi_210433848
Hou je dan ook precies bij wie wat in het huishouden doet? Stel ie voor dat je meer doet dan je partner en het de ander naar de zin maakt!
Jesus saves but death prevails.
  zaterdag 26 augustus 2023 @ 23:14:35 #72
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_210438024
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2023 15:27 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Neuh, niet keihard, gewoon eerlijk.
Eerlijk kan ook wel met wat meer compassie. Het gaat wel om degene met wie je een liefdesrelatie hebt en met wie je een toekomst wil opbouwen.
pi_210438168
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 augustus 2023 23:14 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Eerlijk kan ook wel met wat meer compassie. Het gaat wel om degene met wie je een liefdesrelatie hebt en met wie je een toekomst wil opbouwen.
Komt bij sommigen meer over als een zaken relatie inderdaad. Moet iedereen zelf weten; allerlei soorten relaties immers en het een is niet beter dan het ander, maar ik moet er voor mezelf niet aan denken. Als m’n partner iets voor zichzelf koopt is dat technisch gezien ook mijn geld, maar vind het alleen maar leuk voor hem en vice versa. Altijd maar met bonnetjes in de weer om het perfect 50:50 te houden haalt de romantiek wat weg in mijn ogen.
pi_210438396
Hoe komen jullie aan een partner...laat staan schulden
Ik zwaai naar dieren.
pi_210438750
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 augustus 2023 23:14 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Niet iedereen is hetzelfde.
pi_210438781
Wat een dooddoener.
pi_210439153
Ligt helemaal aan de relatie, hoogte van de schuld, de afzonderlijke inkomens, of er kinderen in het spel zijn. De aard van de schulden zal ook een rol spelen. Dus, ik kan er niets over zeggen.

Ik weet alleen: als er getrouwd word en er zijn forse schulden dan sowieso op huwelijkse voorwaarden. IK ga niet na een huwelijk de helft van haar schulden overnemen mocht dat huwelijk stranden.
pi_210439195
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2023 10:40 schreef Shivo het volgende:
Nee, we hebben 1 grote pot, waar alle inkomsten in gaan en uitgavew dus ook weer uitgaan. Dus na afloop van de vakantie 1 grote credit card bill betalen en klaar is Kees
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_210439212
quote:

TS begint: het gedachte om gezamelijk dingen financieren zoals huis of auto spreekt mij wel aan omdat het veel dingen zoveel eenvoudiger maakt. Maar ik ben ook tot inzicht gekomen dat m'n partner schulden heeft om zo de chemokuur-behandeling van haar hond (welke kanker had) te financieren, voordat ik in beeld kwam, en om een keuken te financieren. Deze dingen vonden plaats voordat we elkaar ontmoetten. Dus ik ben beetje in dubio hoe hiermee om te gaan.

In beginsel vind ik dat toch echt zaak van degene die die schulden gemaakt heeft. Persoonlijk vind ik beiden ook niet overkomen als de meest verstandige keuzes om te maken, al ken ik natuurlijk de details niet.

Maar zelf zou ik een huisdier niet snel zo'n zwaar medisch traject inslepen. Alleen als de prognose echt heel goed is en het beest nog in theorie een hoop goede jaren voor zich heeft.

De keuken, dat is als er nog een keuken in zit eigenlijk pure luxe om die dan te gaan vervangen. Om dan duur te gaan lenen om maar een nieuwe te nemen, tja, mijn keuze zou het niet zijn.

Ik zou bij dit verhaal iig niet meteen staan te springen om die schulden over te nemen.

Maar ik ken de context verder niet zoals al gezegd. Het maakt nogal uit om wat voor bedragen we het over hebben, wat haar inkomen nu is, wat je zelf binnen harkt en aan vermogen hebt en hoe makkelijk je het kan missen :P
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_210442324
Schuld is in principe negatief vermogen. De vraag die je hier stelt, is eigenlijk: hoe ga je om met grote verschillen in vermogen? Want wat is het verschil of je in een relatie zit met persoon A: 5K, persoon 500K; of persoon A: -50K; Persoon B: 445K? In beide gevallen zit persoon A krap, en persoon B ruim. Persoon A heeft weinig gespaard/veel uitgegeven/weinig verdiend, persoon B heeft veel gespaard/weinig uitgegeven/veel verdiend.

(ik chargeer even met de bedragen).
Somebody that I used to know
pi_210445287
quote:
2s.gif Op zondag 27 augustus 2023 13:29 schreef Postbus100 het volgende:
Schuld is in principe negatief vermogen. De vraag die je hier stelt, is eigenlijk: hoe ga je om met grote verschillen in vermogen? Want wat is het verschil of je in een relatie zit met persoon A: 5K, persoon 500K; of persoon A: -50K; Persoon B: 445K? In beide gevallen zit persoon A krap, en persoon B ruim. Persoon A heeft weinig gespaard/veel uitgegeven/weinig verdiend, persoon B heeft veel gespaard/weinig uitgegeven/veel verdiend.

Wel met het verschil dat je bij 5k <-> 500k vs -50k <-> 445k niet potentieel deurwaarders op de stoep kunt krijgen en ook geen (extra) problemen hebt bij zaken als een hypotheek afsluiten.
  zondag 27 augustus 2023 @ 17:36:13 #82
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_210447608
quote:
2s.gif Op zondag 27 augustus 2023 13:29 schreef Postbus100 het volgende:

Die conclusie hoeft niet altijd te kloppen. Door een erfenis bijvoorbeeld kun je ook een vermogen hebben waar je niet echt veel gespaard/veel verdiend of weinig voor uitgegeven hoeft te hebben. En die andere conclusie dus ook niet. Bijvoorbeeld iemand die niet kan werken. Die heeft weinig maar dat hoeft niet het gevolg te zien jn van veel uitgeven en weinig gespaard te zijn. Het is soms nogal genuanceerd.
To BG or not to BG!
pi_210449599
quote:

Tyf ff lekker op.
Aan me nooit niet!
Ik kan morgen echt wel keuze maken uit zes mogelijke relatiepartners als ik dat zou beloven maar ik ben niet achterlijk! Zoek maar een andere reddingsboei!
pi_210449623
quote:
0s.gif Op zondag 27 augustus 2023 20:33 schreef Joopklepzeiker het volgende:

[..]
Tyf ff lekker op.
Aan me nooit niet!
Ik kan morgen echt wel keuze maken uit zes mogelijke relatiepartners als ik dat zou beloven maar ik ben niet achterlijk! Zoek maar een andere reddingsboei!
Alles verder goed? :D
pi_210449682
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:11 schreef Lienekien het volgende:

[..]
En ik heb een gore schijthekel aan mensen die er ijskoud van uitgaan dat een eventuele nieuwe partner automatisch al je financiële problemen ff oplost.
pi_210449697
quote:
0s.gif Op zondag 27 augustus 2023 20:34 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]
Alles verder goed? :D
Wat is er? Hekel aan mensen die duidelijk zijn?
  Moderator zondag 27 augustus 2023 @ 20:38:22 #87
16180 crew  CoolGuy
pi_210449710
quote:
0s.gif Op zondag 27 augustus 2023 20:37 schreef Joopklepzeiker het volgende:

[..]
Wat is er? Hekel aan mensen die duidelijk zijn?
Doe gewoon even rustig.
pi_210449786
quote:
0s.gif Op zondag 27 augustus 2023 20:38 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Doe gewoon even rustig.
Ik ben rustig, maar je moest eens weten hoeveel keer ik al verloofd of getrouwd had kunnen zijn als ik de galante ridder met de reddende portemonnee had uitgehangen. Casanova en Brad Pitt zouden er qua aantal jaloers op geweest zijn.

Als ze eenmaal echter het prijskaartje hadden gezien hadden ze ondanks al hun miljoenen lekker met mij gezamenlijk het hazenpad gekozen. En terecht.
  Moderator zondag 27 augustus 2023 @ 20:46:38 #89
16180 crew  CoolGuy
pi_210449860
quote:
0s.gif Op zondag 27 augustus 2023 20:42 schreef Joopklepzeiker het volgende:

[..]
Ik ben rustig, maar je moest eens weten hoeveel keer ik al verloofd of getrouwd had kunnen zijn als ik de galante ridder met de reddende portemonnee had uitgehangen. Casanova en Brad Pitt zouden er qua aantal jaloers op geweest zijn.

Als ze eenmaal echter het prijskaartje hadden gezien hadden ze ondanks al hun miljoenen lekker met mij gezamenlijk het hazenpad gekozen. En terecht.
Nou, ik heb geen idee, maar gebaseerd op de dingen die ik je normaal gesproken zie posten denk ik dat alleen die portemonnee niet genoeg was geweest. :P
pi_210450200
quote:
12s.gif Op zondag 27 augustus 2023 20:46 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou, ik heb geen idee, maar gebaseerd op de dingen die ik je normaal gesproken zie posten denk ik dat alleen die portemonnee niet genoeg was geweest. :P
Ik ken toevallig een gast die ook zo'n relatie kreeg.
Liefde op het eerste gezicht, plannen om te gaan samenwonen werden gemaakt. Ja, want dit was het echt! Maar één ding stond het prille geluk in de weg, mevrouw had een gezamenlijke restschuld samen met haar ex betreffende een hypotheek.
De dooie lul waar ik het over heb trapt er in om te helpen, hij neemt een deel van de schuld op zich.
De inkt moest nog opdrogen of zij was alweer twee kerels verder.
En hij? Hij is nu jaren lang aan het betalen voor iemand die ie nooit meer ziet.
pi_210450569
quote:
0s.gif Op zondag 27 augustus 2023 20:42 schreef Joopklepzeiker het volgende:

[..]
Dit is verder niet geforceerd ofzo.
pi_210450906
Mensen die zich hiervoor makkelijk lenen zijn ook van die figuren die elke maand hun halve banksaldo overmaken naar het buitenland voor hun "internetliefde"
  zondag 27 augustus 2023 @ 21:58:40 #93
208890 June.
Seriously?
pi_210451458
Voor mij zijn schulden (anders dan hypotheek of duo) een enorme afknapper. Dus ik zou denk ik niet in zo'n situatie komen..
Shine bright like a diamond.
pi_210451668
quote:

[..]
Tyf ff lekker op.
Aan me nooit niet!
quote:

[..]
Tyf ff lekker op.
Aan me nooit niet!
Lang leve de import- en postorderbruidjes *O*
pi_210451728
quote:
1s.gif Op zondag 27 augustus 2023 21:02 schreef Joopklepzeiker het volgende:

[..]
Liefde op het eerste gezicht, plannen om te gaan samenwonen werden gemaakt. Ja, want dit was het echt! Maar één ding stond het prille geluk in de weg, mevrouw had een gezamenlijke restschuld samen met haar ex betreffende een hypotheek.
De dooie lul waar ik het over heb trapt er in om te helpen, hij neemt een deel van de schuld op zich.
En hij? Hij is nu jaren lang aan het betalen voor iemand die ie nooit meer ziet.
Die gozer had waarschijnlijk en een roze bril en het IQ van een brandnetel.

Als je dan gaat trouwen zonder huwelijkse voorwaarden of een deel van die schuld overneemt ben je gewoon dom als het om een fors bedrag gaat.

Hopelijk heeft ie wel goede seks gehad, ter compensatie want dat wijf was gewoon een duurbetaalde hoer als ik het zo lees :)
pi_210452340
quote:
1s.gif Op zondag 27 augustus 2023 21:58 schreef June. het volgende:
Voor mij zijn schulden (anders dan hypotheek of duo) een enorme afknapper. Dus ik zou denk ik niet in zo'n situatie komen..
Same. M’n vriendin en ik hebben beide een schuld bij duo, maar die is niet hoog. Verder hebben we net samen een huis gekocht en that’s it.

Beide zijn we van het sparen en buffers opbouwen voor onvoorziene zaken en vakanties etc. Als je iets moois wil kopen en je hebt er goed voor gespaard, dan is de voldoening veel groter. Verder geven we ook niets om een dure auto etc.
pi_210452354
quote:
1s.gif Op zondag 27 augustus 2023 21:02 schreef Joopklepzeiker het volgende:

[..]
Maar nou ben ik wel even benieuwd. Hoe neem je schulden precies over zonder getrouwd en gescheiden te zijn?
pi_210452371
Ik geloof zelf niet zo in het volledig vervlechten van de financiën. Als alles van beiden is, moet je ook beiden achter de uitgaven staan. En aangezien ik nogal eens dingen wil aanschaffen die de combinatie veel geld + lage WAF met zich dragen lijkt mij dat onverstandig.

Maar nu de kwestie. Rekening van de dierenarts zal iets van ¤ 8.000 zijn lijkt mij (ik heb even google daarvoor gebruikt, geen idee verder, ik vond het nogal prijzig) en dan nog een keuken. Schuld van ¤ 15.000 dus ongeveer schat ik in.

Ik zou dan wel overwegen om de schuld af te lossen. Vaak hangt zoiets dan toch als een molensteen om iemands nek en voor mij is het geld wat ik ook kan uitgeven aan zaken die veel minder belangrijk zijn dan het welbevinden van mijn partner. Natuurlijk niet als je elkaar net kent.

Dan ga ik wel uit van normaal financieel beheer. Iemand die totaal niet met geld omgaan geld geven is van het niveau een junk drugs geven.
pi_210452389
quote:
1s.gif Op zondag 27 augustus 2023 21:58 schreef June. het volgende:
Zoiets weet je doorgaans niet als je net aan het daten bent...
  zondag 27 augustus 2023 @ 23:15:12 #100
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_210452446
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:03 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Wtf. Hoe gaat zoiets dan in de praktijk bij jou? Ga je dan elke maand je vrouw een betaalverzoek sturen en daarna misschien ook nog een preek geven dat ze onverstandig is geweest om 10 jaar terug een hond te kopen of zo. :')

Stuur je ook incassobureaus op haar af als ze je een keer vergeet te betalen? Is immers haar eigen schuld.

Moet je maar betalen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')