abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210383754
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 14:44 schreef Gia het volgende:

[..]
Nee hoor. In de jaren 90 kregen kinderen misschien pas op hun 12de een mobieltje, tegenwoordig al met 2,5 jaar, met abo! Kleding ging nog steeds van kind op kind over. Op vakantie, misschien 1 x in de 2 jaar.
Het leven in de jaren 90 was een stuk eenvoudiger dan tegenwoordig.
Misschien is mijn blik vertroebeld door jeugdsentiment ofzo, maar ik vond de jaren '90 en de eerste paar jaren van deze eeuw eigenlijk best wel aangenaam qua welvaart.
  woensdag 23 augustus 2023 @ 10:20:44 #182
3542 Gia
User under construction
pi_210391371
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 16:10 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Sociale huur is maximaal 800 euro dacht ik, zorgverzekering, energie, andere verzekeringen , voor 300 euro wonen er maar weinig mensen tegenwoordig
Komt in het slechtste scenario op 425.
Heb een proefberekening gedaan voor een alleenstaande ouder in de bijstand met 2 kinderen van 8 en 5, met een huur van 808 euro per maand. Ze krijgt 383 euro aan huurtoeslag.
  woensdag 23 augustus 2023 @ 10:29:27 #183
3542 Gia
User under construction
pi_210391417
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 16:28 schreef Cherni het volgende:

[..]
Mensen met een zeer laag inkomen kunnen zich niet eens fatsoenlijk verzekeren en of sparen. Mocht er dan iets gebeuren zak je nog wat dieper. Ga je dan tegen die mensen zeggen dan had je je maar beter moeten verzekeren of veel meer moeten sparen?

Feit is dat de armoede toeneemt. Daar zal toch een oplossing voor moeten komen. Een tweede VS met zombisteden en 2 tot 3 baantjes moeten hebben om überhaupt rond te komen en dan nog geen ziektekosten verzekering kunnen betalen sta ik niet op te wachten.
In de bijstand krijg je ook zorgtoeslag. Wat ben je dan aan zorgverzekering kwijt? 60 euro? Met die max 425 aan huur, zit je dan op 485. Als sparen niet kan en de wasmachine gaat stuk, bestaat er ook nog zoiets als bijzondere bijstand. Daarbij kunnen zij ook gebruik maken van de voedselbank, of, in onze stad, van Super Sociaal.

Hieronder trouwens een linkje met alle toeslagen e.d. waar iemand met het minimum recht op heeft:
https://www.nibud.nl/onde(...)ntelijke-regelingen/

-Bijstand
-Bijzondere bijstand
-Individuele inkomenstoeslag
-Schoolkosten
-Collectieve zorgverzekering
-Studietoeslag
-Energietoeslag
-Regelingen voor sport en cultuur
-Kleding en voedselbank
-Kwijtschelding lokale lasten

En dat is dan alleen nog maar de gemeente.
Daarnaast heb je via de belastingdienst dus nog de Huurtoeslag, Zorgtoeslag, Kindgebonden budget en kinderopvangvergoeding.

Oh ja, en de kinderbijslag.

[ Bericht 0% gewijzigd door Gia op 23-08-2023 10:39:11 ]
  woensdag 23 augustus 2023 @ 10:32:16 #184
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_210391434
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 16:47 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]
Ja als je je televisie opzegt, nooit meer 'dure' ingredienten koopt voor diner, nooit uit eten gaat, geen auto, geen vakantie, geen dagjes uit en geen hobbies hebt kom je echt makkelijk financieel uit in de bijstand, simpel.

Of dat best een goed leven is in een top 5 rijkste landen is natuurlijk maar de vraag.
En dan nu nog wachten op iemand die zegt 'ja maar het is beter dan arm zijn in Nepal dus ze moeten niet klagen!'
Dit is wel heel simpel gesteld. Maar ik ben wel van mening dat je als je in de bijstand zit en je een dak boven je hoofd hebt en voldoende eten hebt eigenlijk best tevreden mag zijn. Een auto bezitten, op vakantie kunnen gaan, elke 3 jaar een nieuwere grote tv kopen, etcetera. is geen mensenrecht hè. Mensen kunnen uiteraard door vervelende omstandigheden in de bijstand komen, (al kom je eerst natuurlijk een tijdje in de ww) maar een groot deel is ook liever lui dan moe heb ik het idee. Bij ons in het dorp zijn er ook een paar van die tokkiefamilies die van generatie op generatie met de paplepel wordt ingegoten dat werken niet hoeft. Haarfijn weten deze mensen elk subsidiepotje aan te spreken en alle mogelijkheden voor mensen in de bijstand optimaal te benutten. Ik snap dat mensen die hard werken voor hun geld zich daar goed aan kunnen ergeren.
pi_210391478
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 10:32 schreef RealistAtheist het volgende:
Ik snap dat mensen die hard werken voor hun geld zich daar goed aan kunnen ergeren.
Ik heb me ook dikwijls gestoord aan programma's zoals "Een dubbeltje op zijn kant". De financiële keuzes van mensen met een zeer minimaal inkomen zijn soms echt niet te bevatten. Alsof er standaard ketting gerookt moet worden en er minimaal 3 huisdieren rond moeten lopen.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_210391499
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 10:36 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Ik heb me ook dikwijls gestoord aan programma's zoals "Een dubbeltje op zijn kant". De financiële keuzes van mensen met een zeer minimaal inkomen zijn soms echt niet te bevatten. Alsof er standaard ketting gerookt moet worden en er minimaal 3 huisdieren rond moeten lopen.
Nou zullen er in dat soort programma's natuurlijk altijd de extremen worden getoond, want kijkcijfers.
pi_210391539
quote:
1s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 10:37 schreef Gajes_Octavianus het volgende:

[..]
Nou zullen er in dat soort programma's natuurlijk altijd de extremen worden getoond, want kijkcijfers.
Uiteraard is het tv, maar het ging vaak ook om mensen die prima verdienden en samen soms wel 4-5k netto of meer te besteden hadden per maand en het niet konden bolwerken. Dat is ook een onderdeel van deze hele discussie: mensen kunnen niet budgetteren en met geld omgaan.
pi_210391543
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 10:29 schreef Gia het volgende:

[..]
In de bijstand krijg je ook zorgtoeslag. Wat ben je dan aan zorgverzekering kwijt? 60 euro? Met die max 425 aan huur, zit je dan op 485. Als sparen niet kan en de wasmachine gaat stuk, bestaat er ook nog zoiets als bijzondere bijstand. Daarbij kunnen zij ook gebruik maken van de voedselbank, of, in onze stad, van Super Sociaal.

Hieronder trouwens een linkje met alle toeslagen e.d. waar iemand met het minimum recht op heeft:
https://www.nibud.nl/onde(...)ntelijke-regelingen/

-Bijstand
-Bijzondere bijstand
-Individuele inkomenstoeslag
-Schoolkosten
-Collectieve zorgverzekering
-Studietoeslag
-Energietoeslag
-Regelingen voor sport en cultuur
-Kleding en voedselbank
-Kwijtschelding lokale lasten

En dat is dan alleen nog maar de gemeente.
Daarnaast heb je via de belastingdienst dus nog de Huurtoeslag, Zorgtoeslag, Kindgebonden budget en kinderopvangvergoeding.
Veel van die regelingen worden ook chronisch overschat hoor. Sowieso verschillen de voorwaarden nogal per gemeente. Zo weet ik van veel gemeenten in de regio waar ik woon dat Bijzondere Bijstand niet zomaar meer verstrekt wordt. Ook niet voor een kapotte koelkast of wasmachine bijvoorbeeld. Want dit zijn geen onvoorziene kosten (men weet tenslotte dat een apparaat een bepaalde levensduur heeft en men moet daarom dus sparen voor een ander apparaat).

Dus de toegang tot deze regeling wordt al chronisch overschat.

De energietoeslag vervalt dus eind dit jaar.

Studietoeslag krijg je ook niet zomaar, en de regelingen voor sport en cultuur zijn vaak alleen voor kinderen.

Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat al die regelingen op één hoop heel ruimhartig lijken waardoor mensen zonder kennis van zaken vaak lopen te roeptoeteren dat het wel wat minder kan. Terwijl die regelingen de laatste jaren allang dermate streng zijn geworden en versoberd dat het echt geen vetpot meer is.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_210391589
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 10:43 schreef Tomatenboer het volgende:
Terwijl die regelingen de laatste jaren allang dermate streng zijn geworden en versoberd dat het echt geen vetpot meer is.
En terecht. Ze zouden ze nog veel harder moeten korten want het verschil tussen uitkering + toeslagen en (parttime) werken is veels te klein.
  woensdag 23 augustus 2023 @ 10:47:20 #190
3542 Gia
User under construction
pi_210391599
Het is dat ik vandaag wel wat beters te doen heb, maar ik zal eens een berekening gaan maken wat iemand met bijstand aan toeslagen, kwijtscheldingen e.d. krijgt en hoe dat zich verhoudt tot iemand die hier net allemaal geen recht op heeft. Vermoed dat dat niet heel veel verschilt aan wat zij netto te besteden hebben.
pi_210391621
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 10:47 schreef Gia het volgende:
Het is dat ik vandaag wel wat beters te doen heb, maar ik zal eens een berekening gaan maken wat iemand met bijstand aan toeslagen, kwijtscheldingen e.d. krijgt en hoe dat zich verhoudt tot iemand die hier net allemaal geen recht op heeft. Vermoed dat dat niet heel veel verschilt aan wat zij netto te besteden hebben.
Niet vergeten dat mensen met een minimumloon en net daarboven óók gewoon recht hebben op de meeste toeslagen hé. In de gemeente waar ik woon komen zij ook zelfs in aanmerking voor kwijtschelding gemeentelijke heffingen en tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (indien van toepassing).

Zeg maar tot een inkomen van ongeveer 2500 euro bruto per maand.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  woensdag 23 augustus 2023 @ 10:51:03 #192
3542 Gia
User under construction
pi_210391645
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 10:49 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Niet vergeten dat mensen met een minimumloon en net daarboven óók gewoon recht hebben op de meeste toeslagen hé. In de gemeente waar ik woon komen zij ook zelfs in aanmerking voor kwijtschelding gemeentelijke heffingen en tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (indien van toepassing).

Zeg maar tot een inkomen van ongeveer 2500 euro bruto.
Lezen! Ik heb het over mensen die er net niet meer voor in aanmerking komen. De groep die qua toeslagen en kwijtscheldingen net buiten de boot vallen.
pi_210391703
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 10:47 schreef Gia het volgende:
Echt, houd gewoon op. Je hebt geen idee.
pi_210391734
quote:
1s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 10:56 schreef mootie het volgende:

[..]
Echt, houd gewoon op. Je hebt geen idee.
Inderdaad!
pi_210391766
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 10:43 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Veel van die regelingen worden ook chronisch overschat hoor. Sowieso verschillen de voorwaarden nogal per gemeente. Zo weet ik van veel gemeenten in de regio waar ik woon dat Bijzondere Bijstand niet zomaar meer verstrekt wordt. Ook niet voor een kapotte koelkast of wasmachine bijvoorbeeld. Want dit zijn geen onvoorziene kosten (men weet tenslotte dat een apparaat een bepaalde levensduur heeft en men moet daarom dus sparen voor een ander apparaat).

Dus de toegang tot deze regeling wordt al chronisch overschat.

De energietoeslag vervalt dus eind dit jaar.

Studietoeslag krijg je ook niet zomaar, en de regelingen voor sport en cultuur zijn vaak alleen voor kinderen.

Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat al die regelingen op één hoop heel ruimhartig lijken waardoor mensen zonder kennis van zaken vaak lopen te roeptoeteren dat het wel wat minder kan. Terwijl die regelingen de laatste jaren allang dermate streng zijn geworden en versoberd dat het echt geen vetpot meer is.
Dit.
Huurtoeslag betaal je de huur deels mee.
Zorgtoeslag betaal je je zorgverzekering deels mee.
Kwijtschelding gemeentelijke belastingen is alleen voor bijstand tegenwoordig en geloof me dat die mensen niet zo elk jaar even 400 euro kunnen ophoesten als ze dat zelf moeten betalen.
Vakantiegeld betalen veel mensen eigen risico mee, dingen als nieuwe wasmachine, fiets reparatie, apk van de auto.
Regeling voor sport en cultuur is een keer in het jaar waar ze iets van 150 krijgen om een sport ofzo te kunnen doen.
Bijzondere bijstand krijgt bijna niemand.

Mis ik iets? :P
Twiddel
pi_210391867
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 11:03 schreef summer2bird het volgende:

[..]
Dit.
Huurtoeslag betaal je de huur deels mee.
Zorgtoeslag betaal je je zorgverzekering deels mee.
Kwijtschelding gemeentelijke belastingen is alleen voor bijstand tegenwoordig en geloof me dat die mensen niet zo elk jaar even 400 euro kunnen ophoesten als ze dat zelf moeten betalen.
Vakantiegeld betalen veel mensen eigen risico mee, dingen als nieuwe wasmachine, fiets reparatie, apk van de auto.
Regeling voor sport en cultuur is een keer in het jaar waar ze iets van 150 krijgen om een sport ofzo te kunnen doen.
Bijzondere bijstand krijgt bijna niemand.

Mis ik iets? :P
Ja, namelijk dat vrolijke kleding heel duur is.
pi_210392123
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 13:47 schreef Cherni het volgende:

[..]
Mijn vader draaide zijn gezin(3 kinderen) met een lts opleiding. Was een machinebankwerker in een fabriek die wel met diensten werkte.

Maar je kunt dit niet vergelijken met deze tijd. De luxe die we nu hebben was er niet. Bestond niet en daarmee miste je dat niet.
Luxe is natuurlijk betrekkelijk. Veel dingen waren toen duurder dan nu.
De redenen dat vaak beide ouders moeten werken, is dat de lonen niet met de inflatie zijn meegestegen. Plus een heel arsenaal aan belastingen en strafheffingen, voor een groot deel milieu gerelateerd.
pi_210392172
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 11:41 schreef nomina het volgende:

[..]
Luxe is natuurlijk betrekkelijk. Veel dingen waren toen duurder dan nu.
De redenen dat vaak beide ouders moeten werken, is dat de lonen niet met de inflatie zijn meegestegen. Plus een heel arsenaal aan belastingen en strafheffingen, voor een groot deel milieu gerelateerd.
Vaste lasten zoals woonlasten, boodschappen en verzekeringen zijn ook gewoon giga duur geworden de afgelopen 20 jaar.
pi_210392257
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 11:09 schreef WheeledWarrior het volgende:
Sociale huurwoningen in Nederland zijn te duur en er zijn er te weinig. Of je wordt in een vochtig krot gestopt waar de eigenaar weigert onderhoud aan te plegen.
Nederland heeft juist veel sociale huurwoningen.
Woningstichtingen hadden ooit een noodzakelijke functie. Nu belet het vooral mensen om kapitaal op te bouwen. Beter had de overheid na WO 2 sociale koopwoningen gebouwd. Op die manier kan men kapitaal opbouwen en overerven aan de kinderen.
Nu is het generatie na generatie voor wie de overheid zo "goed" zorgt en ze afhankelijk houdt
pi_210392426
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 14:35 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Het is gewoon zo dat welvaart niet meer meegroeit met de economie. Nu speelt die trend ook langer en hebben mijn ouders natuurlijk vooral geprofiteerd van het feit dat ze in de jaren 70 hun huis kochtte en niet in de jaren 90 want dat was inderdaad moeilijk, maar dat toont ook aan hoeveel de invloed is van huisvesting op je welvaart en hoe fucked we nu zijn met de verneukte woonmarkt.
Woningmarkt speelt zeker mee.
Plus dat veel "middelen" van de economie naar het grootkapitaal zijn gegaan: de Aholds, Unilever en al die groups. Vroeger had je relatief rijke winkeliersgeslachten. Nu zijn winkels in handen van kleine groepen die miljarden binnenharken. Een franchise runnen kan misschien wat opleveren maar de grote winnaar is de eigenaar van de franchise.
pi_210392487
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 11:52 schreef nomina het volgende:

[..]
Nederland heeft juist veel sociale huurwoningen.
Woningstichtingen hadden ooit een noodzakelijke functie. Nu belet het vooral mensen om kapitaal op te bouwen. Beter had de overheid na WO 2 sociale koopwoningen gebouwd. Op die manier kan men kapitaal opbouwen en overerven aan de kinderen.
Nu is het generatie na generatie voor wie de overheid zo "goed" zorgt en ze afhankelijk houdt
Nederland heeft voornamelijk een extreem dure huursector zowel sociaal als wel particulier. Bijvoorbeeld in Duitsland is het eigen huizen bezit maar rond de 51% terwijl dat in nl bijna 70% is.

Is men in dld stom dat men geen kapitaal wenst op te bouwen?
pi_210392845
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 10:36 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Het programma koos voor die mensen omdat er bezuinigd kon worden. Bij mensen die door pech in de problemen komen, kan dit niet.
En het programma was natuurlijk niet bedoeld om te helpen.
pi_210392929
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 10:46 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
En terecht. Ze zouden ze nog veel harder moeten korten want het verschil tussen uitkering + toeslagen en (parttime) werken is veels te klein.
Ja het minimumloon zou best hoger kunnen zijn.
pi_210393162
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 12:45 schreef nomina het volgende:
En het programma was natuurlijk niet bedoeld om te helpen.
Nou, men ging toch door de financiële huishouding om te zien waar er bespaard kon worden en/of juist meer inkomsten gegenereerd konden worden? Voor veel deelnemers was het een eye opener.
pi_210393427
Het zit mij wel dwars dat mensen doen alsof alles behalve eten en een dak 'luxe' is.

quote:

[..]
Dit is wel heel simpel gesteld. Maar ik ben wel van mening dat je als je in de bijstand zit en je een dak boven je hoofd hebt en voldoende eten hebt eigenlijk best tevreden mag zijn.
Het probleem is, zoals gewoon in de OP staat en het Nibud nu ook alarmeert, is dat meer en meer mensen in de positie komen dat ze moeite hebben met rond komen. Dan kunnen we wel steeds harder roepen dat ook die mensen dan maar tevreden moeten zijn met eten en een dak boven hun hoofd, dat vind ik in een welvaartstaat als Nederland gewoon triest.

Je hoort immers nooit of veel te weinig dat mensen met een inkomen van 150.000 euro of meer ook gewoon 60% belasting kunnen betalen en dan óók tevreden kunnen zijn met hun leven. Maar nee, die mensen krijgen gewoon belastingverlagingen, steunpakketten en subsidies.

Als de rijken leren om tevreden te zijn met wat minder geld dan kunnen we de onderste lagen van de samenleving een leuker leven geven, waar ze wel wat leukere dingen kunnen doen met hun leven. Dat is niet alleen voor de individu beter, maar ook voor onze maatschappij.

quote:

[..]
Ik snap dat mensen die hard werken voor hun geld zich daar goed aan kunnen ergeren.
Mensen die hard werken en rond modaal verdienen kunnen dus beter naar boven kijken om te ergeren. Belastingontduikers vind ik moreel veel laffere honden dan mensen die een brood jatten bij de super of 3 huisdieren hebben terwijl ze in de bijstand zitten. Maar in Nederland worden die laatste veel meer gehaat, in dit topic zie je het ook.

Vergeet niet, je hebt statistisch meer kans om onder modaal te komen dan dat je 150k gaat wegzetten. Maar we stemmen allemaal met de fantasie dat we zelf wellicht ooit rijk worden en dan geen belasting willen betalen.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_210393479
Ik vind die haat naar beneden ook opvallend.

Dat terwijl de 1% in Nederland amper belasting betaalt. Multinationals ook niet. Dat is het oneerlijke.

De echte oplossing is de belastingtarieven voor armen flink naar beneden halen, dan houden ze netto ineens veel meer over. En pak verder belastingontduik en ontwijk constructen harden aan. Maar ja, lastig, kapitaal is mobiel en genoeg fiscale adviseurs die hun ziel verkopen aan de duivel.
pi_210393591
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 16:50 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Om de connectie met de VS nog even te verdiepen: laatst was in het nieuws dat ook in ons land "achteraf betalen" zoals met Klarna een steeds groter probleem begint te vormen voor schuldeisers. Ik vergelijk Klarna nu even met het leven op een of meerdere creditcards wat zo'n 9 van de 10 Amerikanen doet. In combinatie met het langzaam verdwijnen van fysiek geld, heb ik het idee dat een hele generatie nu opgroeit met 0,0 besef van wat de waarde van geld is. Wat iets kost en dat je je euro maar 1x uit kunt geven.
[..]
Jongeren tot 25 jaar hebben gemiddeld "maar" 16k spaargeld met een mediaan ver daaronder: 6700¤.
Juist in die leeftijd (vanaf 25-30 jaar) gaan steeds meer mensen uitkijken naar zelfstandig (samen)wonen via huur of kopen. Dat wordt met dergelijke middelen steeds lastiger allemaal, tenzij ouders te hulp schieten.

Ik heb echt geen idee waar het voor die generatie (18-30 jaar) heen moet in de nabije toekomst.

Bronnen:

https://www.rtlnieuws.nl/(...)ds-vaker-schuldeiser

https://nos.nl/artikel/24(...)iet-of-moeilijk-rond

https://www.manners.nl/ge(...)paren-leeftijd-2023/
Context: met het afbraakbeleid van 13 jaar Mark Rutte is het niet heel raar dat jongeren cynisch zijn en denken ik leef nu. Vroeger kon je nog, enigszins, vertrouwen op de verzorgingsstaat. Die brokkelt nu hard af. Verder zijn jongeren veel mobieler, je kan zo naar een ander land hoppen en daar je geluk vinden. De loyaliteit is veel minder.
pi_210393664
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 13:38 schreef Homey het volgende:

[..]
Context: met het afbraakbeleid van 13 jaar Mark Rutte is het niet heel raar dat jongeren cynisch zijn en denken ik leef nu. Vroeger kon je nog, enigszins, vertrouwen op de verzorgingsstaat. Die brokkelt nu hard af. Verder zijn jongeren veel mobieler, je kan zo naar een ander land hoppen en daar je geluk vinden. De loyaliteit is veel minder.
Dat is ook logisch, maar hoe houdbaar is dat voor een evenwichtige (samenstelling van je) bevolking? Nu al keldert het geboortecijfer ichting de 1,5 kind in de laatste 10 jaar en heel veel welvarende landen hebben daar mee van doen (Japan als uitzonderlijk voorbeeld). Als het leven in Nederland financieel zo enorm zwaar blijft, krijg je echt gigantische verschuivingen.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)-krimp-nederland-cbs
https://nos.nl/artikel/24(...)het-moet-op-de-schop
  Forum Admin woensdag 23 augustus 2023 @ 13:51:08 #209
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_210393744
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 13:45 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Dat is ook logisch, maar hoe houdbaar is dat voor een evenwichtige (samenstelling van je) bevolking? Nu al keldert het geboortecijfer ichting de 1,5 kind in de laatste 10 jaar en heel veel welvarende landen hebben daar mee van doen (Japan als uitzonderlijk voorbeeld). Als het leven in Nederland financieel zo enorm zwaar blijft, krijg je echt gigantische verschuivingen.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)-krimp-nederland-cbs
https://nos.nl/artikel/24(...)het-moet-op-de-schop
Niet. Nederlandse jongeren beginnen laat of helemaal niet aan kinderen, niet in de laatste plaats omdat ze geen of lastig aan een huis komen en statushouders fokken maar door onder het dak van een sociale huurwoning. Dan gaat het hard.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_210393884
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 13:51 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Niet. Nederlandse jongeren beginnen laat of helemaal niet aan kinderen, niet in de laatste plaats omdat ze geen of lastig aan een huis komen en statushouders fokken maar door onder het dak van een sociale huurwoning. Dan gaat het hard.
Tja, genoeg redenen inderdaad om geen kinderen te nemen, ook opgesomd in dit artikel:
https://scientias.nl/een-(...)ater-geen-spijt-van/

Ik vind het persoonlijk zorgelijk dat er een hele generatie is en aankomt die dit soort keuzes gaat maken op basis van (financiële) onzekerheden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')