Nee dat is jouw eigen interpretatie. Nogmaals, het artikel heeft het over een groeiend aantal gezinnen wat hun kinderen niet met ontbijt naar school kan sturen, en jouw perverse reactie is dat dat hun eigen schuld is want je ziet wel eens kinderen met een telefoon lopen. Dat daar een causaal verband in zit is compleet uit je eigen duim gezogen en zou ik wel eens een bron van willen zien zoals ik al eerder vroeg.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 15:41 schreef Gia het volgende:
[..]
Nou, als je 4 of 5 kinderen hebt, dan lopen al die abo'tjes wel in de papieren. Daarbij zijn ze vaak kapot of kwijt. Ik vind het juist bijzonder dat ze dat soort zaken wel kunnen betalen, maar niet een boterhammetje 's ochtends.
Ja, universiteit kost tijd. Huiswerk, reizen, etc. Veel arme kinderen hebben die luxe niet omdat ze bijvoorbeeld meer werk in een bijbaan moeten steken om het huishouden helpen te ondersteunen. En als ouders geen eten kunnen kopen zullen ze met boeken ook in de problemen komen toch?quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 15:41 schreef Gia het volgende:
[..]
Tijd als kostenpost wb de uni? Die snap ik effe niet. Voor reizen is er, volgens mij nog steeds de OV studentenkaart en ook voor de boeken kun je lenen, of tweedehands kopen.
Dat het voor kinderen van kansarme ouders moeilijker is om VWO te doen, kan kloppen. Intelligentie is heel vaak erfelijk.
En dat is gewoon bewezen onzin. Er is aangetoonde kansenongelijkheid, dat gaat zelf op per buurt waar je opgroeit.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 15:41 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee hoor. Niemand is minder. Ik zeg alleen dat je het zelf moet doen. Wordt je met een goed stel hersenen geboren in een achterstandsgezin, dan heb je het moeilijker, omdat vaak de eigen omgeving je niet steunt. Maar je krijgt dezelfde kansen als elk ander kind. Je moet er alleen je best voor doen.
In die tijd was de HTS zeker geen simpele opleiding, had een hoge status en kon je enorm veel mee bereiken.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 13:36 schreef ThePlaneteer het volgende:
Toen ik werd geboren stopte mijn moeder met werken en kon mijn vader met een simpele HTS opleiding een gezin met 2 kinderen en een leuk huis draaiende houden. We gingen meerdere keren per jaar op vakantie en om de 5 jaar zocht hij weer een leuke auto uit.
Dat is nu gewoon ondenkbaar. Dat mensen dat denken omdat we anno 2023 meer geld uitgeven aan Netflix, afhaalchinees en tabak is echt mind boggling.
Ben het helemaal eens met @Gia hoor, als je een beetje met geld om kunt gaan (lees hand op de knip houden bij impulsieve aankopen) met alle toeslagen, sociale huur, extra bijstand, gratis dit en gratis dat is het leven in de bijstand in Nederland helemaal zo slecht nog niet, zeker vergeleken met bijna elk ander land op de wereld.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 15:29 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Hoe durven ze! En jij denkt dat dat het verschil is tussen armoede en modaal? Of dat alle arme mensen zoiets banaals als een telefoon moeten opgeven? Het zou mij verrassen dat jij arme mensen uberhaupt iets van een normaal leven gunt, zolang ze brood kunnen eten moeten ze hun bek houden
Alsof een telefoontje tegenwoordig de kosten zijn.
Zelfs de kinderen die zonder eten naar school gaan, gaan wel met mobieltje naar school. Dat is schijnbaar een hogere levensbehoefte als eten, tegenwoordig.
[..]
Er zitten meer kosten aan uni. Boeken, reizen en vooral tijd. Sowieso is het kinderen uit armoede sowieso al veel moeilijker om VWO advies te krijgen en dan VWO af te ronden.
[..]
En ik vind het vooral bijzonder dat jij dit als argument gebruikt om mensen die te arm zijn om hun kinderen fatsoenlijk onderwijs te bieden dan maar geen geld te geven 'want het gaat ze toch niet helpen'. Wat ben je toch een warme deelnemer aan onze maatschappij.
Nogmaals, je kansen in het leven worden enorm bepaald door waar je geboren wordt, daar moeten we als maatschappij, helemaal in een rijk land als NL, wat aan gaan doen. Maar jij ziet arme mensen en kinderen gewoon als minder, iets simpels als een telefoon misgun je ze al, het is fascinerend.
Ja zeker, helemaal mee eens. Dat was mijn klacht ook niet.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 15:56 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
In die tijd was de HTS zeker geen simpele opleiding, had een hoge status en kon je enorm veel mee bereiken.
Jij bent in een bevoorrecht gezin opgegroeid.
Ah nog zo iemand die denkt dat iedereen in de bijstand lui, dom of het allebei zijn en daarmee dus wel verdienen om op een houtje te moeten bijten.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 15:57 schreef Alov het volgende:
[..]
Ben het helemaal eens met @:Gia hoor, als je een beetje met geld om kunt gaan (lees hand op de knip houden bij impulsieve aankopen) met alle toeslagen, sociale huur, extra bijstand, gratis dit en gratis dat is het leven in de bijstand in Nederland helemaal zo slecht nog niet, zeker vergeleken met bijna elk ander land op de wereld.
En met geld omgaan daar schort het natuurlijk nogal aan bij de meeste mensen die in de bijstand zitten (ze zitten daar niet omdat ze nu zo enorm slim, hard werkend en doorzettend zijn, of wel?)
Dat zijn allemaal vooroordelen. Je weet niet eens waarom mensen in de bijstand zitten. Dat kunnen tal van redenen zijn. En steeds maar weer dat roken. Ik vind het niet gek dat mensen met problemen om welke reden dan ook roken of meer drinken. En dan moet je nog maar goede hulp krijgen om uit die spiraal te komen.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 15:57 schreef Alov het volgende:
[..]
Ben het helemaal eens met @:Gia hoor, als je een beetje met geld om kunt gaan (lees hand op de knip houden bij impulsieve aankopen) met alle toeslagen, sociale huur, extra bijstand, gratis dit en gratis dat is het leven in de bijstand in Nederland helemaal zo slecht nog niet, zeker vergeleken met bijna elk ander land op de wereld.
En met geld omgaan daar schort het natuurlijk nogal aan bij de meeste mensen die in de bijstand zitten (ze zitten daar niet omdat ze nu zo enorm slim, hard werkend en doorzettend zijn, of wel?)
Ik verwijt niemand iets, niet alle mensen hebben het geluk om een goede opvoeding te hebben genoten. En ja, uitzonderingen met grote pech zijn er altijd, maar dat zijn uitzonderingen.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 16:01 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat zijn allemaal vooroordelen. Je weet niet eens waarom mensen in de bijstand zitten. Dat kunnen tal van redenen zijn. En steeds maar weer dat roken. Ik vind het niet gek dat mensen met problemen om welke reden dan ook roken of meer drinken. En dan moet je nog maar goede hulp krijgen om uit die spiraal te komen.
Ik ben het er niet mee eens door de prijsstijgingen van bijna alles en met name de eerste levensbehoeften is het gewoon erg lastig om rond te komen zonder gekke dingen te doen of hebbenquote:Op dinsdag 22 augustus 2023 15:57 schreef Alov het volgende:
[..]
Wat heeft dit met opvoeding te maken?quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 16:03 schreef Alov het volgende:
[..]
Ik verwijt niemand iets, niet alle mensen hebben het geluk om een goede opvoeding te hebben genoten. En ja, uitzonderingen met grote pech zijn er altijd, maar dat zijn uitzonderingen.
Het lijkt mij niet als ik moet vernemen dat er steeds meer mensen van de voedselbank gebruik moeten maken, en kinderen met een lege maag naar school gaan en er steeds meer mensen onder de armoedegrens belanden in een westers land als Nederland verdomme een postzegel groot.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 16:03 schreef Alov het volgende:
[..]
Ik verwijt niemand iets, niet alle mensen hebben het geluk om een goede opvoeding te hebben genoten. En ja, uitzonderingen met grote pech zijn er altijd, maar dat zijn uitzonderingen.
Als je een sociale huurwoning hebt, hoeveel kost dat? Meestal zo rond de ¤500, dan huurtoeslag er af, dan woon je voor ¤300 pm. of zo? Dan houd je nog aardig wat over van je bijstand toch? Of ga je er van uit dat iedereen het recht heeft om elke dag afhaal te eten, auto te rijden en zo?quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 16:05 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ik ben het er niet mee eens door de prijsstijgingen van bijna alles en met name de eerste levensbehoeften is het gewoon erg lastig om rond te komen zonder gekke dingen te doen of hebben
Iets simpels zoals geen geld uitgeven dat je niet hebt (na eerst genoeg eten in de aanbieding bij de Aldi te hebben gehaald, en dan bedoel ik niet biefstuk)quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 16:06 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Wat heeft dit met opvoeding te maken?
Sociale huur is maximaal 800 euro dacht ik, zorgverzekering, energie, andere verzekeringen , voor 300 euro wonen er maar weinig mensen tegenwoordigquote:Op dinsdag 22 augustus 2023 16:07 schreef Alov het volgende:
[..]
Als je een sociale huurwoning hebt, hoeveel kost dat? Meestal zo rond de ¤500, dan huurtoeslag er af, dan woon je voor ¤300 pm. of zo? Dan houd je nog aardig wat over van je bijstand toch? Of ga je er van uit dat iedereen het recht heeft om elke dag afhaal te eten, auto te rijden en zo?
Sorry maar je denkt te veel in vooroordelen, mijn ouders konden niet met geld omgaan, dat is me niet aangeleerd, ik heb het mezelf aangeleerdquote:Op dinsdag 22 augustus 2023 16:08 schreef Alov het volgende:
[..]
Iets simpels zoals geen geld uitgeven dat je niet hebt (na eerst genoeg eten in de aanbieding bij de Aldi te hebben gehaald, en dan bedoel ik niet biefstuk)
Daar ga je al fout, niet iedereen woont in een sociale huurwoning.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 16:07 schreef Alov het volgende:
[..]
Als je een sociale huurwoning hebt, hoeveel kost dat? Meestal zo rond de ¤500, dan huurtoeslag er af, dan woon je voor ¤300 pm. of zo? Dan houd je nog aardig wat over van je bijstand toch? Of ga je er van uit dat iedereen het recht heeft om elke dag afhaal te eten, auto te rijden en zo?
Mensen met een zeer laag inkomen kunnen zich niet eens fatsoenlijk verzekeren en of sparen. Mocht er dan iets gebeuren zak je nog wat dieper. Ga je dan tegen die mensen zeggen dan had je je maar beter moeten verzekeren of veel meer moeten sparen?quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 16:08 schreef Alov het volgende:
[..]
Iets simpels zoals geen geld uitgeven dat je niet hebt (na eerst genoeg eten in de aanbieding bij de Aldi te hebben gehaald, en dan bedoel ik niet biefstuk)
Dankzij de boevenbende van Rutte zijn we daar aardig naar toe aan het gaanquote:Op dinsdag 22 augustus 2023 16:28 schreef Cherni het volgende:
[..]
Mensen met een zeer laag inkomen kunnen zich niet eens fatsoenlijk verzekeren en of sparen. Mocht er dan iets gebeuren zak je nog wat dieper. Ga je dan tegen die mensen zeggen dan had je je maar beter moeten verzekeren of veel meer moeten sparen?
Feit is dat de armoede toeneemt. Daar zal toch een oplossing voor moeten komen. Een tweede VS met zombisteden en 2 tot 3 baantjes moeten hebben om überhaupt rond te komen en dan nog geen ziektekosten verzekering kunnen betalen sta ik niet op te wachten.
Zorgverzekering is gratis met zorgtoeslag. Heleboel dingen zijn gratis en zijn andere toeslagen voor. Ik geloof er gewoon niets van als je je gewoon verantwoordelijk gedraagt, sociaal huurt en niet heel veel pech hebt, dat je dan met bijstand een best goed leven kan hebben.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 16:28 schreef Cherni het volgende:
[..]
Mensen met een zeer laag inkomen kunnen zich niet eens fatsoenlijk verzekeren en of sparen. Mocht er dan iets gebeuren zak je nog wat dieper. Ga je dan tegen die mensen zeggen dan had je je maar beter moeten verzekeren of veel meer moeten sparen?
Feit is dat de armoede toeneemt. Daar zal toch een oplossing voor moeten komen. Een tweede VS met zombisteden en 2 tot 3 baantjes moeten hebben om überhaupt rond te komen en dan nog geen ziektekosten verzekering kunnen betalen sta ik niet op te wachten.
Voorrang, waarop? Er is geen huis te krijgen of je moet 30 jaar ingeschreven staan en dan gaan statushouders nog vaak voor.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 16:33 schreef Alov het volgende:
Als je geen sociale huurwoning hebt, ben je de sjaak natuurlijk, ook met (onder)modaal salaris, maar ik denk dat, waar we daarvoor over hadden, gezinnen met schoolkinderen in de bijstand zonder eten naar school, dat die bijna altijd in een sociale huurwoning zitten, vanwege voorrang en zo.
En ja, als je bepaalde dingen niet geleerd hebt tijdens je opvoeding, betekend niet dat je het niet jezelf geleerd kan hebben. Maar dan hoor je ook niet bij de gezinnen die hun kinderen zonder eten naar school laten gaan.
Sorry je hebt echt geen kijk hieropquote:Op dinsdag 22 augustus 2023 16:34 schreef Alov het volgende:
[..]
Zorgverzekering is gratis met zorgtoeslag. Heleboel dingen zijn gratis en zijn andere toeslagen voor. Ik geloof er gewoon niets van als je je gewoon verantwoordelijk gedraagt, sociaal huurt en niet heel veel pech hebt, dat je dan met bijstand een best goed leven kan hebben.
Dat ligt niet alleen aan Rutte als je het mij vraagt. Ik ben van mening dat dit deels ook komt door globalisatie.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 16:33 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Dankzij de boevenbende van Rutte zijn we daar aardig naar toe aan het gaan
Klopt je hebt gelijkquote:Op dinsdag 22 augustus 2023 16:37 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat ligt niet alleen aan Rutte als je het mij vraagt. Ik ben van mening dat dit deels ook komt door globalisatie.
Wat een onzin. Zorgverzekering is helemaal niet gratis bij maximale zorgtoeslag. Bovendien moet je dan nog altijd ook zelf eigen risico en eigen bijdrages betalen. Veel mensen zijn ook chronisch ziek hé.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 16:34 schreef Alov het volgende:
[..]
Zorgverzekering is gratis met zorgtoeslag. Heleboel dingen zijn gratis en zijn andere toeslagen voor. Ik geloof er gewoon niets van als je je gewoon verantwoordelijk gedraagt, sociaal huurt en niet heel veel pech hebt, dat je dan met bijstand een best goed leven kan hebben.
Ja als je je televisie opzegt, nooit meer 'dure' ingredienten koopt voor diner, nooit uit eten gaat, geen auto, geen vakantie, geen dagjes uit en geen hobbies hebt kom je echt makkelijk financieel uit in de bijstand, simpel.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 16:34 schreef Alov het volgende:
[..]
Ik geloof er gewoon niets van als je je gewoon verantwoordelijk gedraagt, sociaal huurt en niet heel veel pech hebt, dat je dan met bijstand een best goed leven kan hebben.
Om de connectie met de VS nog even te verdiepen: laatst was in het nieuws dat ook in ons land "achteraf betalen" zoals met Klarna een steeds groter probleem begint te vormen voor schuldeisers. Ik vergelijk Klarna nu even met het leven op een of meerdere creditcards wat zo'n 9 van de 10 Amerikanen doet. In combinatie met het langzaam verdwijnen van fysiek geld, heb ik het idee dat een hele generatie nu opgroeit met 0,0 besef van wat de waarde van geld is. Wat iets kost en dat je je euro maar 1x uit kunt geven.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 16:28 schreef Cherni het volgende:
Jongeren tot 25 jaar hebben gemiddeld "maar" 16k spaargeld met een mediaan ver daaronder: 6700¤.quote:"Wat ook heel erg opvalt bij jongeren is dat zij het vaakst aangeven hun gedrag niet te hebben aangepast aan die stijgende kosten", zegt Brink-den Nieuwenboer. "Ook als we kijken naar de houding van jongeren dan zien we dat ze erg gefocust zijn op de korte termijn. Ze geven liever nu geld uit dan te sparen voor onvoorziene omstandigheden."
Ik heb de oplossing natuurlijk ook niet. Blijft lastig. Ik zou het anders willen zien. Normaliter zou je denken in een land als Nederland moeten dit soort problemen opgelost kunnen worden.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 16:50 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Om de connectie met de VS nog even te verdiepen: laatst was in het nieuws dat ook in ons land "achteraf betalen" zoals met Klarna een steeds groter probleem begint te vormen voor schuldeisers. Ik vergelijk Klarna nu even met het leven op een of meerdere creditcards wat zo'n 9 van de 10 Amerikanen doet. In combinatie met het langzaam verdwijnen van fysiek geld, heb ik het idee dat een hele generatie nu opgroeit met 0,0 besef van wat de waarde van geld is. Wat iets kost en dat je je euro maar 1x uit kunt geven.
[..]
Jongeren tot 25 jaar hebben gemiddeld "maar" 16k spaargeld met een mediaan ver daaronder: 6700¤.
Juist in die leeftijd (vanaf 25-30 jaar) gaan steeds meer mensen uitkijken naar zelfstandig (samen)wonen via huur of kopen. Dat wordt met dergelijke middelen steeds lastiger allemaal, tenzij ouders te hulp schieten.
Ik heb echt geen idee waar het voor die generatie (18-30 jaar) heen moet in de nabije toekomst.
Bronnen:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)ds-vaker-schuldeiser
https://nos.nl/artikel/24(...)iet-of-moeilijk-rond
https://www.manners.nl/ge(...)paren-leeftijd-2023/
Problemen die zich steeds herhalen om welke reden dan ook zoek je een afleiding om te vergeten. Dat kan roken zijn om maar een voorbeeld te geven.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 16:51 schreef Cupfighter het volgende:
Wat hier ook vergeten word is de psychische factor, weinig geld om rond te komen levert veel stress op, elke euro die je uitgeeft moet je omdraaien en dat is niet prettig maar hopen dat de wasmachine van 15 jaar oud maar heel blijft en dat je kinderen niet weer thuis komen met een gat in de broek om even 2 voorbeelden te noemen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |