Nederland heeft voornamelijk een extreem dure huursector zowel sociaal als wel particulier. Bijvoorbeeld in Duitsland is het eigen huizen bezit maar rond de 51% terwijl dat in nl bijna 70% is.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 11:52 schreef nomina het volgende:
[..]
Nederland heeft juist veel sociale huurwoningen.
Woningstichtingen hadden ooit een noodzakelijke functie. Nu belet het vooral mensen om kapitaal op te bouwen. Beter had de overheid na WO 2 sociale koopwoningen gebouwd. Op die manier kan men kapitaal opbouwen en overerven aan de kinderen.
Nu is het generatie na generatie voor wie de overheid zo "goed" zorgt en ze afhankelijk houdt
Het programma koos voor die mensen omdat er bezuinigd kon worden. Bij mensen die door pech in de problemen komen, kan dit niet.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 10:36 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ik heb me ook dikwijls gestoord aan programma's zoals "Een dubbeltje op zijn kant". De financiële keuzes van mensen met een zeer minimaal inkomen zijn soms echt niet te bevatten. Alsof er standaard ketting gerookt moet worden en er minimaal 3 huisdieren rond moeten lopen.
Ja het minimumloon zou best hoger kunnen zijn.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 10:46 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
En terecht. Ze zouden ze nog veel harder moeten korten want het verschil tussen uitkering + toeslagen en (parttime) werken is veels te klein.
Nou, men ging toch door de financiële huishouding om te zien waar er bespaard kon worden en/of juist meer inkomsten gegenereerd konden worden? Voor veel deelnemers was het een eye opener.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 12:45 schreef nomina het volgende:
En het programma was natuurlijk niet bedoeld om te helpen.
Het probleem is, zoals gewoon in de OP staat en het Nibud nu ook alarmeert, is dat meer en meer mensen in de positie komen dat ze moeite hebben met rond komen. Dan kunnen we wel steeds harder roepen dat ook die mensen dan maar tevreden moeten zijn met eten en een dak boven hun hoofd, dat vind ik in een welvaartstaat als Nederland gewoon triest.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 10:32 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Dit is wel heel simpel gesteld. Maar ik ben wel van mening dat je als je in de bijstand zit en je een dak boven je hoofd hebt en voldoende eten hebt eigenlijk best tevreden mag zijn.
Mensen die hard werken en rond modaal verdienen kunnen dus beter naar boven kijken om te ergeren. Belastingontduikers vind ik moreel veel laffere honden dan mensen die een brood jatten bij de super of 3 huisdieren hebben terwijl ze in de bijstand zitten. Maar in Nederland worden die laatste veel meer gehaat, in dit topic zie je het ook.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 10:32 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Ik snap dat mensen die hard werken voor hun geld zich daar goed aan kunnen ergeren.
Context: met het afbraakbeleid van 13 jaar Mark Rutte is het niet heel raar dat jongeren cynisch zijn en denken ik leef nu. Vroeger kon je nog, enigszins, vertrouwen op de verzorgingsstaat. Die brokkelt nu hard af. Verder zijn jongeren veel mobieler, je kan zo naar een ander land hoppen en daar je geluk vinden. De loyaliteit is veel minder.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 16:50 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Om de connectie met de VS nog even te verdiepen: laatst was in het nieuws dat ook in ons land "achteraf betalen" zoals met Klarna een steeds groter probleem begint te vormen voor schuldeisers. Ik vergelijk Klarna nu even met het leven op een of meerdere creditcards wat zo'n 9 van de 10 Amerikanen doet. In combinatie met het langzaam verdwijnen van fysiek geld, heb ik het idee dat een hele generatie nu opgroeit met 0,0 besef van wat de waarde van geld is. Wat iets kost en dat je je euro maar 1x uit kunt geven.
[..]
Jongeren tot 25 jaar hebben gemiddeld "maar" 16k spaargeld met een mediaan ver daaronder: 6700¤.
Juist in die leeftijd (vanaf 25-30 jaar) gaan steeds meer mensen uitkijken naar zelfstandig (samen)wonen via huur of kopen. Dat wordt met dergelijke middelen steeds lastiger allemaal, tenzij ouders te hulp schieten.
Ik heb echt geen idee waar het voor die generatie (18-30 jaar) heen moet in de nabije toekomst.
Bronnen:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)ds-vaker-schuldeiser
https://nos.nl/artikel/24(...)iet-of-moeilijk-rond
https://www.manners.nl/ge(...)paren-leeftijd-2023/
Dat is ook logisch, maar hoe houdbaar is dat voor een evenwichtige (samenstelling van je) bevolking? Nu al keldert het geboortecijfer ichting de 1,5 kind in de laatste 10 jaar en heel veel welvarende landen hebben daar mee van doen (Japan als uitzonderlijk voorbeeld). Als het leven in Nederland financieel zo enorm zwaar blijft, krijg je echt gigantische verschuivingen.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 13:38 schreef Homey het volgende:
[..]
Context: met het afbraakbeleid van 13 jaar Mark Rutte is het niet heel raar dat jongeren cynisch zijn en denken ik leef nu. Vroeger kon je nog, enigszins, vertrouwen op de verzorgingsstaat. Die brokkelt nu hard af. Verder zijn jongeren veel mobieler, je kan zo naar een ander land hoppen en daar je geluk vinden. De loyaliteit is veel minder.
Niet. Nederlandse jongeren beginnen laat of helemaal niet aan kinderen, niet in de laatste plaats omdat ze geen of lastig aan een huis komen en statushouders fokken maar door onder het dak van een sociale huurwoning. Dan gaat het hard.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 13:45 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dat is ook logisch, maar hoe houdbaar is dat voor een evenwichtige (samenstelling van je) bevolking? Nu al keldert het geboortecijfer ichting de 1,5 kind in de laatste 10 jaar en heel veel welvarende landen hebben daar mee van doen (Japan als uitzonderlijk voorbeeld). Als het leven in Nederland financieel zo enorm zwaar blijft, krijg je echt gigantische verschuivingen.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)-krimp-nederland-cbs
https://nos.nl/artikel/24(...)het-moet-op-de-schop
Tja, genoeg redenen inderdaad om geen kinderen te nemen, ook opgesomd in dit artikel:quote:Op woensdag 23 augustus 2023 13:51 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Niet. Nederlandse jongeren beginnen laat of helemaal niet aan kinderen, niet in de laatste plaats omdat ze geen of lastig aan een huis komen en statushouders fokken maar door onder het dak van een sociale huurwoning. Dan gaat het hard.
Wat ik nog veel wranger vind is dat ze er niet eens invloed op hebben gehad. Dit is het resultaat van ruim eem decennia afbraakbeleid, ingegeven door egoïstisch stemgedrag van mensen die hun schaapjes al op het drogen hebben of hadden.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 14:01 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Tja, genoeg redenen inderdaad om geen kinderen te nemen, ook opgesomd in dit artikel:
https://scientias.nl/een-(...)ater-geen-spijt-van/
Ik vind het persoonlijk zorgelijk dat er een hele generatie is en aankomt die dit soort keuzes gaat maken op basis van (financiële) onzekerheden.
Hetzelfde zie je een beetje bij Brexit. De oudjes hebben daar onwetend vóór Brexit gestemd want ja, hun toekomst duurt/duurde niet meer zo lang. De jongeren (20-30ers) zitten met de gebakken peren. Het is niet te betalen als ik Britse vrienden van me mag geloven.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 14:05 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Wat ik nog veel wranger vind is dat ze er niet eens invloed op hebben gehad. Dit is het resultaat van ruim eem decennia afbraakbeleid, ingegeven door egoïstisch stemgedrag van mensen die hun schaapjes al op het drogen hebben of hadden.
Niet. Het resultaat is veel meer armoede. Pensioenen zijn niet houdbaar, zorg kalft flink af, etcetera.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 13:45 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dat is ook logisch, maar hoe houdbaar is dat voor een evenwichtige (samenstelling van je) bevolking? Nu al keldert het geboortecijfer ichting de 1,5 kind in de laatste 10 jaar en heel veel welvarende landen hebben daar mee van doen (Japan als uitzonderlijk voorbeeld). Als het leven in Nederland financieel zo enorm zwaar blijft, krijg je echt gigantische verschuivingen.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)-krimp-nederland-cbs
https://nos.nl/artikel/24(...)het-moet-op-de-schop
Vrolijke kleding? Heb ik iets gemist?quote:Op woensdag 23 augustus 2023 11:14 schreef torentje het volgende:
[..]
Ja, namelijk dat vrolijke kleding heel duur is.
Kleding had jij niet in jouw lijstje staan.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 14:46 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Vrolijke kleding? Heb ik iets gemist?
Lolbroek, grapjas, dat soort zakenquote:Op woensdag 23 augustus 2023 14:46 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Vrolijke kleding? Heb ik iets gemist?
In Duitsland schrijf je af op huurwoningen en worden ze minder waard.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 12:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nederland heeft voornamelijk een extreem dure huursector zowel sociaal als wel particulier. Bijvoorbeeld in Duitsland is het eigen huizen bezit maar rond de 51% terwijl dat in nl bijna 70% is.
Is men in dld stom dat men geen kapitaal wenst op te bouwen?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |