abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210392487
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 11:52 schreef nomina het volgende:

[..]
Nederland heeft juist veel sociale huurwoningen.
Woningstichtingen hadden ooit een noodzakelijke functie. Nu belet het vooral mensen om kapitaal op te bouwen. Beter had de overheid na WO 2 sociale koopwoningen gebouwd. Op die manier kan men kapitaal opbouwen en overerven aan de kinderen.
Nu is het generatie na generatie voor wie de overheid zo "goed" zorgt en ze afhankelijk houdt
Nederland heeft voornamelijk een extreem dure huursector zowel sociaal als wel particulier. Bijvoorbeeld in Duitsland is het eigen huizen bezit maar rond de 51% terwijl dat in nl bijna 70% is.

Is men in dld stom dat men geen kapitaal wenst op te bouwen?
pi_210392845
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 10:36 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Ik heb me ook dikwijls gestoord aan programma's zoals "Een dubbeltje op zijn kant". De financiële keuzes van mensen met een zeer minimaal inkomen zijn soms echt niet te bevatten. Alsof er standaard ketting gerookt moet worden en er minimaal 3 huisdieren rond moeten lopen.
Het programma koos voor die mensen omdat er bezuinigd kon worden. Bij mensen die door pech in de problemen komen, kan dit niet.
En het programma was natuurlijk niet bedoeld om te helpen.
pi_210392929
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 10:46 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
En terecht. Ze zouden ze nog veel harder moeten korten want het verschil tussen uitkering + toeslagen en (parttime) werken is veels te klein.
Ja het minimumloon zou best hoger kunnen zijn.
pi_210393162
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 12:45 schreef nomina het volgende:
En het programma was natuurlijk niet bedoeld om te helpen.
Nou, men ging toch door de financiële huishouding om te zien waar er bespaard kon worden en/of juist meer inkomsten gegenereerd konden worden? Voor veel deelnemers was het een eye opener.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_210393427
Het zit mij wel dwars dat mensen doen alsof alles behalve eten en een dak 'luxe' is.

quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 10:32 schreef RealistAtheist het volgende:

[..]
Dit is wel heel simpel gesteld. Maar ik ben wel van mening dat je als je in de bijstand zit en je een dak boven je hoofd hebt en voldoende eten hebt eigenlijk best tevreden mag zijn.
Het probleem is, zoals gewoon in de OP staat en het Nibud nu ook alarmeert, is dat meer en meer mensen in de positie komen dat ze moeite hebben met rond komen. Dan kunnen we wel steeds harder roepen dat ook die mensen dan maar tevreden moeten zijn met eten en een dak boven hun hoofd, dat vind ik in een welvaartstaat als Nederland gewoon triest.

Je hoort immers nooit of veel te weinig dat mensen met een inkomen van 150.000 euro of meer ook gewoon 60% belasting kunnen betalen en dan óók tevreden kunnen zijn met hun leven. Maar nee, die mensen krijgen gewoon belastingverlagingen, steunpakketten en subsidies.

Als de rijken leren om tevreden te zijn met wat minder geld dan kunnen we de onderste lagen van de samenleving een leuker leven geven, waar ze wel wat leukere dingen kunnen doen met hun leven. Dat is niet alleen voor de individu beter, maar ook voor onze maatschappij.

quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 10:32 schreef RealistAtheist het volgende:

[..]
Ik snap dat mensen die hard werken voor hun geld zich daar goed aan kunnen ergeren.
Mensen die hard werken en rond modaal verdienen kunnen dus beter naar boven kijken om te ergeren. Belastingontduikers vind ik moreel veel laffere honden dan mensen die een brood jatten bij de super of 3 huisdieren hebben terwijl ze in de bijstand zitten. Maar in Nederland worden die laatste veel meer gehaat, in dit topic zie je het ook.

Vergeet niet, je hebt statistisch meer kans om onder modaal te komen dan dat je 150k gaat wegzetten. Maar we stemmen allemaal met de fantasie dat we zelf wellicht ooit rijk worden en dan geen belasting willen betalen.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_210393479
Ik vind die haat naar beneden ook opvallend.

Dat terwijl de 1% in Nederland amper belasting betaalt. Multinationals ook niet. Dat is het oneerlijke.

De echte oplossing is de belastingtarieven voor armen flink naar beneden halen, dan houden ze netto ineens veel meer over. En pak verder belastingontduik en ontwijk constructen harden aan. Maar ja, lastig, kapitaal is mobiel en genoeg fiscale adviseurs die hun ziel verkopen aan de duivel.
pi_210393591
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 16:50 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Om de connectie met de VS nog even te verdiepen: laatst was in het nieuws dat ook in ons land "achteraf betalen" zoals met Klarna een steeds groter probleem begint te vormen voor schuldeisers. Ik vergelijk Klarna nu even met het leven op een of meerdere creditcards wat zo'n 9 van de 10 Amerikanen doet. In combinatie met het langzaam verdwijnen van fysiek geld, heb ik het idee dat een hele generatie nu opgroeit met 0,0 besef van wat de waarde van geld is. Wat iets kost en dat je je euro maar 1x uit kunt geven.
[..]
Jongeren tot 25 jaar hebben gemiddeld "maar" 16k spaargeld met een mediaan ver daaronder: 6700¤.
Juist in die leeftijd (vanaf 25-30 jaar) gaan steeds meer mensen uitkijken naar zelfstandig (samen)wonen via huur of kopen. Dat wordt met dergelijke middelen steeds lastiger allemaal, tenzij ouders te hulp schieten.

Ik heb echt geen idee waar het voor die generatie (18-30 jaar) heen moet in de nabije toekomst.

Bronnen:

https://www.rtlnieuws.nl/(...)ds-vaker-schuldeiser

https://nos.nl/artikel/24(...)iet-of-moeilijk-rond

https://www.manners.nl/ge(...)paren-leeftijd-2023/
Context: met het afbraakbeleid van 13 jaar Mark Rutte is het niet heel raar dat jongeren cynisch zijn en denken ik leef nu. Vroeger kon je nog, enigszins, vertrouwen op de verzorgingsstaat. Die brokkelt nu hard af. Verder zijn jongeren veel mobieler, je kan zo naar een ander land hoppen en daar je geluk vinden. De loyaliteit is veel minder.
pi_210393664
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 13:38 schreef Homey het volgende:

[..]
Context: met het afbraakbeleid van 13 jaar Mark Rutte is het niet heel raar dat jongeren cynisch zijn en denken ik leef nu. Vroeger kon je nog, enigszins, vertrouwen op de verzorgingsstaat. Die brokkelt nu hard af. Verder zijn jongeren veel mobieler, je kan zo naar een ander land hoppen en daar je geluk vinden. De loyaliteit is veel minder.
Dat is ook logisch, maar hoe houdbaar is dat voor een evenwichtige (samenstelling van je) bevolking? Nu al keldert het geboortecijfer ichting de 1,5 kind in de laatste 10 jaar en heel veel welvarende landen hebben daar mee van doen (Japan als uitzonderlijk voorbeeld). Als het leven in Nederland financieel zo enorm zwaar blijft, krijg je echt gigantische verschuivingen.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)-krimp-nederland-cbs
https://nos.nl/artikel/24(...)het-moet-op-de-schop
  Forum Admin woensdag 23 augustus 2023 @ 13:51:08 #209
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_210393744
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 13:45 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Dat is ook logisch, maar hoe houdbaar is dat voor een evenwichtige (samenstelling van je) bevolking? Nu al keldert het geboortecijfer ichting de 1,5 kind in de laatste 10 jaar en heel veel welvarende landen hebben daar mee van doen (Japan als uitzonderlijk voorbeeld). Als het leven in Nederland financieel zo enorm zwaar blijft, krijg je echt gigantische verschuivingen.

Niet. Nederlandse jongeren beginnen laat of helemaal niet aan kinderen, niet in de laatste plaats omdat ze geen of lastig aan een huis komen en statushouders fokken maar door onder het dak van een sociale huurwoning. Dan gaat het hard.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_210393884
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 13:51 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Niet. Nederlandse jongeren beginnen laat of helemaal niet aan kinderen, niet in de laatste plaats omdat ze geen of lastig aan een huis komen en statushouders fokken maar door onder het dak van een sociale huurwoning. Dan gaat het hard.
Tja, genoeg redenen inderdaad om geen kinderen te nemen, ook opgesomd in dit artikel:
https://scientias.nl/een-(...)ater-geen-spijt-van/

Ik vind het persoonlijk zorgelijk dat er een hele generatie is en aankomt die dit soort keuzes gaat maken op basis van (financiële) onzekerheden.
  Forum Admin woensdag 23 augustus 2023 @ 14:05:43 #211
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_210393949
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 14:01 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Tja, genoeg redenen inderdaad om geen kinderen te nemen, ook opgesomd in dit artikel:
https://scientias.nl/een-(...)ater-geen-spijt-van/

Ik vind het persoonlijk zorgelijk dat er een hele generatie is en aankomt die dit soort keuzes gaat maken op basis van (financiële) onzekerheden.
Wat ik nog veel wranger vind is dat ze er niet eens invloed op hebben gehad. Dit is het resultaat van ruim eem decennia afbraakbeleid, ingegeven door egoïstisch stemgedrag van mensen die hun schaapjes al op het drogen hebben of hadden.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_210394034
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 14:05 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Wat ik nog veel wranger vind is dat ze er niet eens invloed op hebben gehad. Dit is het resultaat van ruim eem decennia afbraakbeleid, ingegeven door egoïstisch stemgedrag van mensen die hun schaapjes al op het drogen hebben of hadden.
Hetzelfde zie je een beetje bij Brexit. De oudjes hebben daar onwetend vóór Brexit gestemd want ja, hun toekomst duurt/duurde niet meer zo lang. De jongeren (20-30ers) zitten met de gebakken peren. Het is niet te betalen als ik Britse vrienden van me mag geloven.
pi_210394114
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 13:45 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Niet. Het resultaat is veel meer armoede. Pensioenen zijn niet houdbaar, zorg kalft flink af, etcetera.

Als ik om mij heen kijk: de helft van mijn vriendenkring heeft geen kinderen en gaat het ook niet krijgen. Die vinden het wel prima zo. Mensen voeren financiële redenen op, en dat zal zeker een rol spelen, maar ik zie veel meer 'ik vind het wel best zo' houding wat, in mijn geval mannen, de boel op stilstand houdt. Wellicht de eindhalte van doorgeslagen individualisering: je ook niet meer willen voortplanten.

Uitzondering: streng-religieuze groeperingen en conservatieve migranten. En laat dat nou net Noord-Afrikanen en Midden-Oosterse mensen zijn. Die fokken lekker door. Die doen niet aan individualisering. En krijgen alles vanuit de verzorgingsstaat, alles is gratis voor hen. Daarmee verandert Nederland vanuit cultureel perspectief, met name de Randstad.
pi_210394506
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 11:14 schreef torentje het volgende:

[..]
Ja, namelijk dat vrolijke kleding heel duur is.
Vrolijke kleding? Heb ik iets gemist? :?
Twiddel
pi_210394599
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 14:46 schreef summer2bird het volgende:

[..]
Kleding had jij niet in jouw lijstje staan.
pi_210394675
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 14:46 schreef summer2bird het volgende:

[..]
Lolbroek, grapjas, dat soort zaken :7
pi_214305120
Void

[ Bericht 33% gewijzigd door Digi2 op 16-07-2024 04:23:23 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  dinsdag 16 juli 2024 @ 09:48:23 #218
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_214306322
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 12:17 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Nederland heeft voornamelijk een extreem dure huursector zowel sociaal als wel particulier. Bijvoorbeeld in Duitsland is het eigen huizen bezit maar rond de 51% terwijl dat in nl bijna 70% is.

Is men in dld stom dat men geen kapitaal wenst op te bouwen?
In Duitsland schrijf je af op huurwoningen en worden ze minder waard.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_214307507
Ergens moet de rekening toch aanspoelen voor al die "immateriele zaken" en valse goedheid.. of dachten we nog wel 20 jaar door te gaan met binnenlaten van alle armen der aarde, zonder gevolgen??? 8)7 8)7

Ik respecteer ieders beslissing te verkassen naar een beter oord, zoals zovelen hierbij vaak aangeven uit begrip: "ik zou het zelfde doen", dusja, ik zou ook hetzelfde doen.

Maar het kan niet meer, niet meer zoals het nu gaat. Ik pleit voor een Generationeel ingrijpen, de jeugd van nu heeft imho het volste recht het verdrag, dat ons (Europa) 'gijzelt' deze "Exploit" van het systeem te laten voortbestaan, te Reviseren.

Ik ben niet zo extreem dat die van mij volledig op de schop moet, echt vluchtelingen blijven imho welkom.. maar gelimiteerd op basis van Condities & Voorwaarden. En die zouden worden afgeleid van wat WIJ nodig hebben, en hoe het met ONS gaat, hoeveel ruimte er is (in alle redelijkheid/billijkheid, bouwen in de Veluwe is bijv. GEEN optie).

De Condities en Voorwaarden zijn nu veel te vaag, alleen als NL een natuurramp treft, of andersoortige ellende mag NL legaal afwijken van het verdrag. Daar moeten toevoegingen bij, ik vind dat niet genoeg, en ze moeten veel scherper geformuleerd met realistische afhankelijkheden (die vooral ons welzijn hier, op nummer 1 zet.. en "ons" is iedereen die hier nu is, ongeacht afkomst, religie, etc).

Wat hebben nieuwkomers eraan, om te arriveren in een chaos, op basis van valse beloften en valse goedheid? Niemand is hierbij gebaat. Arbeidsmigratie voor hoogwaardig werk, staat hier voor mij buiten kijf, dat is goed voor NL.

[ Bericht 30% gewijzigd door Buikbrein op 16-07-2024 12:47:53 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')