Waarom zou je ooit ASML verkopen?quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 06:48 schreef ludovico het volgende:
Ik heb spijt van ooit nvidia verkopen, tevens ASML. Lesje geleerd.
Tussendoor winst pakkenquote:Op vrijdag 25 augustus 2023 08:16 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Waarom zou je ooit ASML verkopen?
tja zet alle chippers eens op een rijtje, ze zijn niet allemaal tegelijk in de mode en ze zullen ook niet allemaal voor eeuwig zijn.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 08:16 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Waarom zou je ooit ASML verkopen?
De positie van ASML is toch niet vergelijkbaar met die bovenstaande. Ze hebben een voorsprong van 10?+ jaar op hun concurrenten.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 09:12 schreef dop het volgende:
[..]
tja zet alle chippers eens op een rijtje, ze zijn niet allemaal tegelijk in de mode en ze zullen ook niet allemaal voor eeuwig zijn.
zet een Intel ,Amd en Nvidea 5 jaar terug in de tijd en vertel me dat je toen wist welke de meeste potentie had.
iedereen zou op Intel hebben ingezet.
Tja, als fotonische chips echt doorbreken dan zal de huidige halfgeleidersector daar wel klappen van krijgen. Idem voor quantumcomputers, alhoewel ik denk dat dat wat geleidelijker zal gaan.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 09:13 schreef Zwansen het volgende:
[..]
De positie van ASML is toch niet vergelijkbaar met die bovenstaande. Ze hebben een voorsprong van 10?+ jaar op hun concurrenten.
onzin op welk sprookje is die voorsprong gebaseerd.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 09:13 schreef Zwansen het volgende:
[..]
De positie van ASML is toch niet vergelijkbaar met die bovenstaande. Ze hebben een voorsprong van 10?+ jaar op hun concurrenten.
Nieuwe spelers kan ik theorie altijd, maar die hele supply chain van chips is zo complex en omvangrijk dat er echt niet zomaar een andere speler instapt. Daarnaast is die technologie van ASML ook echt zo complex dat dit ook wel enigszins drempelverhogend is.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 09:24 schreef dop het volgende:
[..]
onzin op welk sprookje is die voorsprong gebaseerd.
We hebben geen idee hoe we over 10 jaar chips maken. morgen kan er iemand op staan met een nieuw idee en een nieuwe techniek, en dan?
Asml is een prima aandeel en zal ook mogelijk een mooie return geven, maar de kans dat het in de komende 5 jaar keer 10 gaat is klein.
als je de koers van de afgelopen 2 jaar bekijkt, dan is Asml saai en beweegt het vooral zijwaarts.
dat klopt, maar de negatieve kant van dit effect is dat je ook niet in eens 2x zoveel machines kunt maken en verkopen. nogmaals Asml is een prima en degelijk aandeel verder. en ik verwacht ook gezonde omzetten en winsten de komende jaren.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 13:31 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Nieuwe spelers kan ik theorie altijd, maar die hele supply chain van chips is zo complex en omvangrijk dat er echt niet zomaar een andere speler instapt. Daarnaast is die technologie van ASML ook echt zo complex dat dit ook wel enigszins drempelverhogend is.
Hoop ik.
ik denk dat asml en zijn klanten en toeleveranciers elkaar vaak genoeg spreken om elkaar in de loop te houden.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 22:08 schreef eenjongen... het volgende:
Hoe zien jullie dan de risico's in de supply chain voor ASML? Ik zou ze ook niet snel verkopen, maar ik zie hier wel een serieus risico om rekening mee te houden
Je kan elkaar nog zo goed op de hoogte houden, maar als het een een échte geopolitieke strijd wordt, dan zijn die toeleveranciers ook alleen maar een speelbal natuurlijk.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 22:26 schreef dop het volgende:
[..]
ik denk dat asml en zijn klanten en toeleveranciers elkaar vaak genoeg spreken om elkaar in de loop te houden.
Het zijn geen machines waar bij je 1 keer levert en daarna nog nauwelijks bij elkaar over de vloer komt.
welke onderdelen grondstof specifiek denk je het dan over te hebben?quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 23:42 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Je kan elkaar nog zo goed op de hoogte houden, maar als het een een échte geopolitieke strijd wordt, dan zijn die toeleveranciers ook alleen maar een speelbal natuurlijk.
Als China morgen op de knop drukt en de export stopzet, dan ligt ASML overmorgen stil. Nou zullen ze dat niet heel snel doen omdat het ze zelf ook raakt, maar zulke risico’s zijn wel groter geworden sinds het EUV-exportverbod
Voor elke EUV die ze in Veldhoven bouwen zijn meer dan 100.000 onderdelen nodig, als China die supply chain zou willen dwarsbomen lukt dat wel. Dat hoeft nog niet eens met generieke exportverboden, wij werken in het westen ook met sanctielijstenquote:Op zaterdag 26 augustus 2023 07:41 schreef dop het volgende:
[..]
welke onderdelen grondstof specifiek denk je het dan over te hebben?
ik zie geen export stop die enkel en alleen Asml kan dwarsbomen, dus dat zal dan invloed hebben op het overgrote deel van de beurs, en economie. (ook de chineese) een beurs kracht is om wel meer reden altijd een mogelijkheid. maar hoeveel rekening wil je daar mee houden, gezien een kracht altijd tijdelijk is.
quote:Suppliers to Dutch chip-making machines giant ASML Holding NV (ASML.AS) are considering building plants in Southeast Asia instead of China amid political tensions between Beijing and the West, according to two sources and documents seen by Reuters.
[…]
Among the companies on the mission is Neways, which helps ASML develop electrical control units, power controls and wiring systems for lithography systems, according to the company's website.
ASML supplier NTS Group, which is a provider of precision mechanics tools, is another company that will join the business trip, Brainport said.
The other companies on the trip are Bestronics, AAE BV, BKB Precision, HQ Group, KMWE Group, Sempro, Sioux Technologies and VDL ETG, according to one of the documents and Brainport.
"VDL Groep has different branches in Asia ... We have no intention at all of leaving China," the company said in a statement.
https://www.reuters.com/t(...)tensions-2023-03-10/
Nu ben ik wel benieuwd... welke grondstoffen of halffabrikaten gaan er dan voor zorgen dat ASML stil komt te liggen? Je lijkt aardig op de hoogte namelijkquote:Op vrijdag 25 augustus 2023 23:42 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Je kan elkaar nog zo goed op de hoogte houden, maar als het een een échte geopolitieke strijd wordt, dan zijn die toeleveranciers ook alleen maar een speelbal natuurlijk.
Als China morgen op de knop drukt en de export stopzet, dan ligt ASML overmorgen stil. Nou zullen ze dat niet heel snel doen omdat het ze zelf ook raakt, maar zulke risico’s zijn wel groter geworden sinds het EUV-exportverbod
Mag ik je een advies geven? Ga eens googlen waar de hoofdkantoren en fabrieken van al die leveranciers zitten die in dat lijstje staanquote:Op zaterdag 26 augustus 2023 10:06 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Voor elke EUV die ze in Veldhoven bouwen zijn meer dan 100.000 onderdelen nodig, als China die supply chain zou willen dwarsbomen lukt dat wel. Dat hoeft nog niet eens met generieke exportverboden, wij werken in het westen ook met sanctielijsten
Men is er ook al wel op aan het voorsorteren. Wat toeleveranciers die nu al aan het kijken zijn om de activiteiten in China af te bouwen:
[..]
Ja ik snap heus wel dat het geen Chinese bedrijven zijn, het is een kleine greep van bedrijven waar China bij betrokken is. Ofwel omdat er fabrieken staan, omdat die bedrijven grote belangen hebben in China, omdat er andere kruisverbanden zijn etc etc etcquote:Op zaterdag 26 augustus 2023 10:25 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Mag ik je een advies geven? Ga eens googlen waar de hoofdkantoren en fabrieken van al die leveranciers zitten die in dat lijstje staan.
je laat het makkelijk klinken maar als het zo makkelijk is dan moet het je ook lukken om specifieke onderdelen aan te wijzen die voor problemen kunnen zorgen.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 10:50 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Ja ik snap heus wel dat het geen Chinese bedrijven zijn, het is een kleine greep van bedrijven waar China bij betrokken is. Ofwel omdat er fabrieken staan, omdat die bedrijven grote belangen hebben in China, omdat er andere kruisverbanden zijn etc etc etc
Laten we nou niet te naïef zijn, als je 100.000 onderdelen nodig hebt voor een machine, dan kan China daar in de huidige wereld vrij eenvoudig zand in strooien. Net zoals Amerika ASML ook lam zou kunnen leggen, niet eens omdat er grondstoffen of leveranciers vandaan komen, maar gewoon omdat het Amerika is.
Denk alleen al aan de zeldzame aardmetalen die je nodig hebt voor geavanceerde laserapparatuurquote:Op zaterdag 26 augustus 2023 12:24 schreef dop het volgende:
[..]
je laat het makkelijk klinken maar als het zo makkelijk is dan moet het je ook lukken om specifieke onderdelen aan te wijzen die voor problemen kunnen zorgen.
van die 100.000 onderdelen zal slechts een zeer klein aantal slechts op 1 plek verkrijgbaar zijn.
en ik verwacht dat daar geen onderdelen bij zitten uit China.
Asml doet daar ook regelmatig zelf zijn best voor door overnames zoals bijvoorbeeld Cymer.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En dan hebben we het nog niet over de chemicaliën en gassen waarin China wereldleider is geworden en die ze nodig hebben. Of over de halfgeleiders, de coatings voor op de lenzen, of…, of…, of….
Nogmaals, vooralsnog loopt het niet zo’n vaart. Maar als het die kant op gaat hebben ze gewoon een heel dik probleem en is echt niet op te lossen door even een paar contractjes met leveranciers te wijzigen.
quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 14:36 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Denk alleen al aan de zeldzame aardmetalen die je nodig hebt voor geavanceerde laserapparatuurvoorbeeld wat je nu schets gaat over grondstoffen die niet alleen Asml treffen, dat heeft invloed op de hele economie, en is een risico voor elke belegger niet alleen beleggers in Asml.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En dan hebben we het nog niet over de chemicaliën en gassen waarin China wereldleider is geworden en die ze nodig hebben. Of over de halfgeleiders, de coatings voor op de lenzen, of…, of…, of….
Nogmaals, vooralsnog loopt het niet zo’n vaart. Maar als het die kant op gaat hebben ze gewoon een heel dik probleem en is echt niet op te lossen door even een paar contractjes met leveranciers te wijzigen.Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
Gasten kopen half Afrika op waar ze die kunnen delven voor een paar spoorrails en een villa voor de president.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 14:36 schreef Heph844 het volgende:
Denk alleen al aan de zeldzame aardmetalen die je nodig hebt voor geavanceerde laserapparatuur
Ik twijfel de laatste tijd ook heel erg over ASML. Het is een geweldig bedrijf, maar de koers is daar nu ook al naar. Als ik de cijfers in een excel zet, dan zie ik niet per se enorme potentie voor de komende 5 jaar.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 09:24 schreef dop het volgende:
[..]
onzin op welk sprookje is die voorsprong gebaseerd.
We hebben geen idee hoe we over 10 jaar chips maken. morgen kan er iemand op staan met een nieuw idee en een nieuwe techniek, en dan?
Asml is een prima aandeel en zal ook mogelijk een mooie return geven, maar de kans dat het in de komende 5 jaar keer 10 gaat is klein.
als je de koers van de afgelopen 2 jaar bekijkt, dan is Asml saai en beweegt het vooral zijwaarts.
Neen, Nvidia duidelijke winnaar. Al 25 jaar zo eigenlijk.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 09:12 schreef dop het volgende:
[..]
tja zet alle chippers eens op een rijtje, ze zijn niet allemaal tegelijk in de mode en ze zullen ook niet allemaal voor eeuwig zijn.
zet een Intel ,Amd en Nvidea 5 jaar terug in de tijd en vertel me dat je toen wist welke de meeste potentie had.
iedereen zou op Intel hebben ingezet.
Dat soort bans zorgen vooral voor een tekort aan grondstoffen. En een langdurig tekort aan grondstoffen blijkt historisch vaak een prikkel te zijn voor innovatie. Ik denk daarom dat de effecten op lange termijn weleens mee kunnen vallen.quote:Op zondag 27 augustus 2023 09:52 schreef eenjongen... het volgende:
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)offen-gaan-in-de-ban
Nou daar gaan we, ban op zeldzame grondstoffen door China
Wat de afwezigheid van regels en heuristics lastig maakt, is dat dit soort systemen leren dmv een vorm van reinforced learning: door feedback op de uitgevoerde acties leert het systeem en zal het wat parameters aanpassen zodat de volgende keer de reactie beter is. Het leert simpel gezegd van zijn fouten. Maar je kan je met een auto niet veroorloven om te leren van bijvoorbeeld een frontale aanrijding. Dat kan praktisch alleen dmv simulaties.quote:Op zondag 27 augustus 2023 12:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
Tesla FSD heeft een doorbraakmoment.
De huidige 11.x.x Bèta heeft ongeveer 300.000 lijnen aan code om alle verkeersregels en voertuigbeheersing in vast te leggen.
De volledig herschreven 12.x.x Bèta die Musk gisteren zelf demonstreerde door in een live stream de auto zelfstandig naar het huis van Mark Zuckerberg te laten rijden bevat amper tot geen heuristics / regels / labels en leerde dingen als verkeersborden, drempels, voorwerpen, regels en positie op de weg door te trainen op gigantische hoeveelheden videodata. Het leert nu dus min of meer zoals een mens ook leert, met neural network.
Op het moment dat je een bugreport van een Bèta-tester krijgt, kan je FSD dus trainen op die specifieke situatie tot je een gewenste uitkomst krijgt.
En ja, het werkt ook nog als het internet wegvalt, in tegenstelling tot Cruise
Voor de liefhebbers (en haters) een supercut van de video (evengoed nog 40 minuten):
En daarom koopt Tesla zoveel Nvidia videokaarten en bouwen ze Dojoquote:Op zondag 27 augustus 2023 21:34 schreef recursief het volgende:
[..]
Wat de afwezigheid van regels en heuristics lastig maakt, is dat dit soort systemen leren dmv een vorm van reinforced learning: door feedback op de uitgevoerde acties leert het systeem en zal het wat parameters aanpassen zodat de volgende keer de reactie beter is. Het leert simpel gezegd van zijn fouten. Maar je kan je met een auto niet veroorloven om te leren van bijvoorbeeld een frontale aanrijding. Dat kan praktisch alleen dmv simulatied.
Haaaa Willempie.quote:
INSTORTEN! REVOULTIE! SYSTEEMCRASH! BANKIERSCOMPLOT! GOUD GOUD GOUD!!!quote:In 2007 schreef Willem Middelkoop in "Als de dollar valt" dat het niet de vraag was óf ons financiële systeem zou instorten, maar wanneer. Het bleken profetische woorden. Eind 2008 waren we slechts een paar uur verwijderd van de complete ineenstorting van ons wereldwijde kredietkaartenhuis. In zijn nieuwste boek, De Big Reset: Gold Wars en het financiële eindspel, beschrijft Middelkoop de historie en problemen van ons huidige financiële systeem en onthult hoe we voor 2020 zullen overgaan naar een nieuw systeem. Goud heeft als enige valuta de afgelopen eeuwen haar koopkracht behouden. Bankiers proberen de vlucht naar goud al tientallen jaren af te remmen maar lijken deze War on Gold nu te verliezen.
Het is bijna knap te noemenquote:Op maandag 28 augustus 2023 15:30 schreef monkyyy het volgende:
https://www.cdfund.com/tr(...)standaardklasse.html
Van juli 2008 t/m juli 2023 heeft Middelkoop zijn beleggingsfonds een cumulatief rendement gemaakt van -22,61%
Moet je eens voorstellen dat je met een team van een dozijn mensen dag in, dag uit, nadenkt over zo snel en veilig mogelijk kapitaal laten renderen en dat je over een tijdsperiode van 15 jaar niet eens 0% yieldend cash kan verslaan, laat staan dat je in de buurt komt van een S&P500 ETF.
En dat je dan nog steeds als autoriteit wordt gezien in de financiële wereld.
quote:If you invested $100 in the S&P 500 at the beginning of 2008, you would have about $436.40 at the end of 2023, assuming you reinvested all dividends. This is a return on investment of 336.40%
Volgend mij zien alleen zijn fans 'm als autoriteitquote:Op maandag 28 augustus 2023 15:30 schreef monkyyy het volgende:
En dat je dan nog steeds als autoriteit wordt gezien in de financiële wereld.
Zit zelf nog enorm te dubben of ik nog wat extra Nvidia zal kopen..quote:Op maandag 28 augustus 2023 23:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
Wat betreft Nvidia: als ik kijk naar de explosie van AI (waaronder ook autonoom rijden), lijkt er op dit moment nog geen gedefinieerde limiet voor de vraag naar hardware te zijn. En dus kan het verkopen van de aandelen wel eens veel te vroeg geweest zijn. Desondanks ga ik dit van een afstandje bekijken en zien waar het heen gaat, dus niet weer instappen.
Tevens geen advies, meer "hardop denken".
bij kopen rond het all time high. niemand die je tegen houd maar zou toch denken dat er nog wel betere kansen komen.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 09:47 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Zit zelf nog enorm te dubben of ik nog wat extra Nvidia zal kopen..
Dat laatste is inderdaad de andere optie.. denk dat dat beter is. Zit al veel in tech etc.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 12:19 schreef dop het volgende:
[..]
bij kopen rond het all time high. niemand die je tegen houd maar zou toch denken dat er nog wel betere kansen komen.
ik weet verder niet hoe de balans in je portefeuille is. maar gezien de stijging van voornamelijk tech aandelen zou ik eerder nadenken over sectoren die zijn achtergebleven.
Fluence stijgt vandaag lekker doorquote:Op woensdag 23 augustus 2023 10:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zelf wil ik nog steeds instappen in Fluence maar vind het aandeel nog steeds te duur. Misschien niet terecht maar dat blijft altijd ingewikkeld.
[ afbeelding ]
Blij dat ze flink zijn gestegen, maar sta nogsteeds in de min met NN.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 16:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
NN maakt aardig wat goed vandaag.
Ja, zo wordt het geen instapmoment.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 19:51 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Fluence stijgt vandaag lekker door
Idem…quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 20:16 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Blij dat ze flink zijn gestegen, maar sta nogsteeds in de min met NN.
typisch een aandeel wat je braaf moet vasthouden voor het dividend. koerswinst is altijd beperkt.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 20:16 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Blij dat ze flink zijn gestegen, maar sta nogsteeds in de min met NN.
10% is dan weer niet heel “beperkt”quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 20:21 schreef dop het volgende:
[..]
typisch een aandeel wat je braaf moet vasthouden voor het dividend. koerswinst is altijd beperkt.
TELL staat lekker laag. Koopje!quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 12:20 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Dat laatste is inderdaad de andere optie.. denk dat dat beter is. Zit al veel in tech etc.
Dat is ook de reden dat ik dit aandeel heb, maar ik heb toch aardig in de min gestaan, zo'n 30%. Op dit moment wat minder, maar toch nogsteeds 15%.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 20:21 schreef dop het volgende:
[..]
typisch een aandeel wat je braaf moet vasthouden voor het dividend. koerswinst is altijd beperkt.
Niet serieus te nemen die clown.quote:Op maandag 28 augustus 2023 15:19 schreef nostra het volgende:
[..]
Haaaa Willempie.
[..]
INSTORTEN! REVOULTIE! SYSTEEMCRASH! BANKIERSCOMPLOT! GOUD GOUD GOUD!!!
god niet weer he, inmiddels is zo ongeveer alles uitgekomen wat ik in eerder topics over tell heb gezegd.quote:
vandaag is de uitzondering die de regel bevestigdquote:Op dinsdag 29 augustus 2023 20:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
10% is dan weer niet heel “beperkt”
Maar het is waar, leuk voor dividend.
Tesla zit nu op 24% van m'n portfolio, deels door de stijging en deels omdat ik 15% in cash zit momenteel, waardoor m'n portfoliowaarde wat lager is geworden.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 22:20 schreef recursief het volgende:
Tesla en NN zijn intussen samen goed voor dik 10% van mijn zelf samengestelde portfolio. ASML in z'n uppie al bijna 25%. Misschien moet ik maar weer eens wat gaan herverdelen.
In suikerwater zie ik nu niet echt een toekomstquote:Op dinsdag 29 augustus 2023 23:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Tesla zit nu op 24% van m'n portfolio, deels door de stijging en deels omdat ik 15% in cash zit momenteel, waardoor m'n portfoliowaarde wat lager is geworden.
De rest van de aandelen is 0,5 tot 3,5% van m'n portfolio, PepsiCo en CocaCola het grootst.
PepsiCo is natuurlijk wel veel meer dan dat. En als ze in Azië en Afrika ook aan de cola gaan is er nog wel wat potentie om te groeien.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 07:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
In suikerwater zie ik nu niet echt een toekomst
Zoals gezegd, zeker PepsiCo is véél meer dan drankjes alleen.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 07:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
In suikerwater zie ik nu niet echt een toekomst
Dat zijn nog allemaal van die processed voedselproducten die je helemaal niet zou willen eten. Maar misschien ben ik teveel met bewust eten bezig om dat te kunnen waarderen.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 09:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zoals gezegd, zeker PepsiCo is véél meer dan drankjes alleen.
Daarnaast zijn er ook suikervrije producten (light / zero).
Stabiele bedrijven, redelijk goed dividend (~3%) dat al 50 jaar of langer jaarlijks verhoogd is, sterke merken.
Gewoon aandelen die je kan kopen en daarna 25 jaar lang kan vergeten dat je ze hebt.
Uiteraard hoef je geen 40% groei per jaar te verwachten, daar heb ik Tesla al voor
[ afbeelding ]
Niets mis met bewust (gezond?) leven. Maar af en toe een glaasje cola of een zak chips laat ik toch echt niet staan.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 10:36 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat zijn nog allemaal van die processed voedselproducten die je helemaal niet zou willen eten. Maar misschien ben ik teveel met bewust eten bezig om dat te kunnen waarderen.
waardering is wel erg fors voor een bedrijf waar nog nauwelijks groei in zit.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 09:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zoals gezegd, zeker PepsiCo is véél meer dan drankjes alleen.
Daarnaast zijn er ook suikervrije producten (light / zero).
Stabiele bedrijven, redelijk goed dividend (~3%) dat al 50 jaar of langer jaarlijks verhoogd is, sterke merken.
Gewoon aandelen die je kan kopen en daarna 25 jaar lang kan vergeten dat je ze hebt.
Uiteraard hoef je geen 40% groei per jaar te verwachten, daar heb ik Tesla al voor
[ afbeelding ]
Ik vind dat soort bedrijven ook lastig. De Coca Cola's, McDonald's en Pepsico's van deze wereld. Ze zijn fors gewaardeerd, maar dat lijkt ook al een lange periode zo te zijn. Je koopt misschien geen mega drie keer over de kop groei, maar wel zekerheid. Bij deze bedrijven hoef je na de cijfers niet bang te zijn voor een Adyenscenario en die zekerheid lijkt de markt de waarderen.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 13:23 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
waardering is wel erg fors voor een bedrijf waar nog nauwelijks groei in zit.
Pepsico 61% in 5 jaar. Dividend 2 a 3% per jaar. En een belachelijke laag risico voor aandelenmarkt.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 19:54 schreef JimmyJames het volgende:
Klopt trouwens niet wat ik zei: over laatste 5 jaar genomen groeien KO en PEP best consistent.
Kunnen wij dit als Fok ook niet gaan doen?quote:Op donderdag 31 augustus 2023 12:00 schreef nostra het volgende:
Prachtig vak blijft dat toch.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Er is ongetwijfeld ooit onderzoek gedaan naar Beursanalisten versus een Chimpansee. Ik zet mijn geld op de keuzes van de Chimpanseequote:Op donderdag 31 augustus 2023 12:00 schreef nostra het volgende:
Prachtig vak blijft dat toch.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Maareh, hij heeft wel kennis van geopolitiek en Fin markten.quote:Op maandag 28 augustus 2023 15:19 schreef nostra het volgende:
[..]
Haaaa Willempie.
[..]
INSTORTEN! REVOULTIE! SYSTEEMCRASH! BANKIERSCOMPLOT! GOUD GOUD GOUD!!!
De aandeelhouders van CS zullen zich redelijk genaaid voelen door de Zwitserse centrale bank.quote:Op donderdag 31 augustus 2023 13:17 schreef nostra het volgende:
UBS kan even 29 miljard CHF badwill vrij laten vallen door de deal met CS
Ik heb ze gekocht in tijden van corona, pluk tegen 14 euro en pluk tegen 16 euro per aandeel. Als ik nu zou verkopen zou ik 120% winst makenquote:Op vrijdag 1 september 2023 12:29 schreef Steven184 het volgende:
Net te vroeg een gedeelte van mijn Shell aandelen gecasht.
Same here. Van de week derde verkocht om wat geld vrij te spelen en voor diversificatie. Dus heb nog wel genoeg erin zitten.quote:Op vrijdag 1 september 2023 12:38 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik heb ze gekocht in tijden van corona, pluk tegen 14 euro en pluk tegen 16 euro per aandeel. Als ik nu zou verkopen zou ik 120% winst makenRuim voldoende om de ellende die Alfen is op te vangen.
Ik wil op termijn de rest van mijn losse aandelen verkopen en verder in indexfondsen gaan. Alleen is Shell op zich nog steeds niet erg duur afgezet tegen de Amerikaanse concurrenten. En als olie en gas verder zou stijgen (als China weer op gang komt) zit er opwaartse potentie in. Bij een stevige recessie daarentegen![]()
Ik zit short op sept calls 17*. Over 2 weken ......quote:Op vrijdag 1 september 2023 12:29 schreef Steven184 het volgende:
Het lastige aan Shell verkopen vind ik dat dividend. Verleidelijk om nu te verkopen, maar stel dat het 2-3 jaar duurt voor je ze kunt terugkopen voor een significant lager bedrag, dan mis je aardig wat rendement.quote:Op vrijdag 1 september 2023 12:29 schreef Steven184 het volgende:
Of je schrijft een call optie op 30 euro ofzo voor december. Krijg je ook iets van 80ct per aandeel. Stel dat je voor dat het uitgeoefend wordt dan krijg je in totaal 1,80 meer dan de huidige beurswaarde. En dat in maar 3,5 maand.quote:Op vrijdag 1 september 2023 14:52 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Het lastige aan Shell verkopen vind ik dat dividend. Verleidelijk om nu te verkopen, maar stel dat het 2-3 jaar duurt voor je ze kunt terugkopen voor een significant lager bedrag, dan mis je aardig wat rendement.
Kortom, never sell Shell.
En als je ze vasthoudt tot die gewenste daling, betaal je je eigen dividend. Wat ik meestal doe, is short gaan op een OTM optie met afloopdatum direct na de ex-div datum. Meestal gaat dat goed, maar nu wordt het toch wel "triggy".quote:Op vrijdag 1 september 2023 14:52 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Het lastige aan Shell verkopen vind ik dat dividend. Verleidelijk om nu te verkopen, maar stel dat het 2-3 jaar duurt voor je ze kunt terugkopen voor een significant lager bedrag, dan mis je aardig wat rendement.
Ik probeer je even te begrijpen hoor: Je schrijft een call optie boven de huidige koers, met expiratiedatum na ex dividend datum?quote:Op vrijdag 1 september 2023 15:58 schreef blomke het volgende:
[..]
En als je ze vasthoudt tot die gewenste daling, betaal je je eigen dividend. Wat ik meestal doe, is short gaan op een OTM optie met afloopdatum direct na de ex-div datum. Meestal gaat dat goed, maar nu wordt het toch wel "triggy".
Ja logisch, Amerikaanse opties kun je uitoefenen wanneer je wilt, vuistregel is zo laat mogelijk, ivm tijdwaarde, maar dividend doet wat met zo een voorstelling, Anyway, als je er zelf niet helemaal op zorg je er voor dat je zelf niet in de positie komt dat je te laat uitoefend, thats all.quote:Op vrijdag 1 september 2023 16:34 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Ik probeer je even te begrijpen hoor: Je schrijft een call optie boven de huidige koers, met expiratiedatum na ex dividend datum?
Op zich snap ik die keuze als je alleen op expiratiedatum mag uitoefenen. Bij mijn broker (DEGIRO) kan een optie op ieder moment worden uitgeoefend (mits deze natuurlijk in the money is). Dit geeft je dan toch geen extra zekerheid? Ik ben wel eens een dag voor dividend uitkering uitgeoefend..
Uiteraard loop je het risico dat ie wordt uitgeoefend als ie ATM of ITM is. Ik gooi er ook altijd een close buy achteraan op ¤0,05. Zodat ie bij sterke daling sluit. Wil ik het aandeel echt houden (incl. de dividend) dan sluit ik 'm anyway i.d.d. de dag voor de ex-div..quote:Op vrijdag 1 september 2023 16:34 schreef MisChrartin het volgende:
Ik probeer je even te begrijpen hoor: Je schrijft een call optie boven de huidige koers, met expiratiedatum na ex dividend datum?
Op zich snap ik die keuze als je alleen op expiratiedatum mag uitoefenen. Bij mijn broker (DEGIRO) kan een optie op ieder moment worden uitgeoefend (mits deze natuurlijk in the money is). Dit geeft je dan toch geen extra zekerheid? Ik ben wel eens een dag voor dividend uitkering uitgeoefend..
quote:Op vrijdag 1 september 2023 17:01 schreef ludovico het volgende:
Anyway, als je er zelf niet helemaal op zorg je er voor dat je zelf niet in de positie komt dat je te laat uitoefend, thats all.
Niet helemaal op zit*quote:
wat was het mooie nieuws? prijsverlagingen in china en de usa?quote:Op vrijdag 1 september 2023 21:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
Mooi Tesla nieuws vandaag dus de koers is 5% omlaag.
Prijsverlagingen. Niet goed voor de winstgevendheid.quote:Op vrijdag 1 september 2023 21:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
Mooi Tesla nieuws vandaag dus de koers is 5% omlaag.
Schijnt dat winstgevendheid op basis van kostenleiderschap enorm duurzaam is, dat spreekt naar mijn mening vóór Adyen en Tesla.quote:Op zaterdag 2 september 2023 08:40 schreef recursief het volgende:
[..]
Prijsverlagingen. Niet goed voor de winstgevendheid.
quote:Op zaterdag 2 september 2023 08:12 schreef dop het volgende:
[..]
wat was het mooie nieuws? prijsverlagingen in china en de usa?
Prijsverlagingen van de Model X en S om ook in aanmerking te komen voor de federal tax credits.quote:Op zaterdag 2 september 2023 08:40 schreef recursief het volgende:
[..]
Prijsverlagingen. Niet goed voor de winstgevendheid.
Zou samen kunnen vallen met het aanpassen van de productielijnen van de Model 3 naar Highland update en de voorraden van de "oude" uitvoering die op zijn.quote:Op zaterdag 2 september 2023 14:00 schreef monkyyy het volgende:
Ze hebben de Model 3 Performance eruit gegooid? Hopelijk tijdelijk?
Ik ben ook een tijdje uit Shell geweest, omdat ik dacht dat Shell niet de toekomst was. Maar toen kwam corona en lag alles op zn gat. Ik ben toen goedkoop weer vol in Shell gegaan, omdat ik besefte dat de wereld draait op grondstoffen en niet op praatjes.quote:Op vrijdag 1 september 2023 14:52 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Kortom, never sell Shell.
Het simpelste is een aantal keren per jaar een ETF kopen, bijvoorbeeld een S&P500 ETF.quote:Op maandag 4 september 2023 12:34 schreef Schanu het volgende:
Ik kom hier als noob om de hoek kijken. Heb zelf nog nooit aandelen gehad maar wil mij er wel in verdiepen. Vrouwlief ziet in de bitcoins en ik vraag mij af of het interessant is om daar wat naast te doen.
Hebben jullie tips en trucs? Welke platform te gebruiken, wat is nu aantrekkelijk? Of juist verre van blijven zo onwetend als ik ben?
1,5% marge op een oneindig grote poel met geld is wel lekker natuurlijk.quote:Op maandag 4 september 2023 15:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het simpelste is een aantal keren per jaar een ETF kopen, bijvoorbeeld een S&P500 ETF.
Dan heb je een mandje van 500 aandelen met lage kosten waar je verder niet naar om hoeft te kijken.
Misschien kan dat bij de bank waar je nu al zit.
Je kan ook voor "beheerd beleggen" gaan maar zover ik weet halen de specialisten zelden betere rendementen dan een S&P500 ETF maar ben je wel veel meer kwijt aan kosten voor die "specialisten".
Ik denk altijd maar zo, als die specialisten echt goed zijn dan werken ze niet bij een bank maar zijn ze met pensioen en liggen ze op een jacht te zonnen
Naja om in ieder geval a-politiek te zijn, in wat je financieert, je hebt immers geen mandaat / mensen die op je stemmen / mensen die vrije keuze hebben om bij je pensioenfonds aan te sluiten.quote:Op maandag 4 september 2023 00:18 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Ik ben ook een tijdje uit Shell geweest, omdat ik dacht dat Shell niet de toekomst was. Maar toen kwam corona en lag alles op zn gat. Ik ben toen goedkoop weer vol in Shell gegaan, omdat ik besefte dat de wereld draait op grondstoffen en niet op praatjes.
Ik kan me er nog steeds heel kwaad over maken dat het ABP toen politiek ging bedrijven en niks meer met fossiele brandstoffen te maken wilde hebben en alle aandelen Shell verkocht.
Als pensioenfonds is je enige doel rendement maken voor iedereen die inlegt, al het andere is ondergeschikt.
Je hebt blijkbaar geen verstand van de werking van een pensioenfonds.quote:Op maandag 4 september 2023 00:18 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Ik ben ook een tijdje uit Shell geweest, omdat ik dacht dat Shell niet de toekomst was. Maar toen kwam corona en lag alles op zn gat. Ik ben toen goedkoop weer vol in Shell gegaan, omdat ik besefte dat de wereld draait op grondstoffen en niet op praatjes.
Ik kan me er nog steeds heel kwaad over maken dat het ABP toen politiek ging bedrijven en niks meer met fossiele brandstoffen te maken wilde hebben en alle aandelen Shell verkocht.
Als pensioenfonds is je enige doel rendement maken voor iedereen die inlegt, al het andere is ondergeschikt.
Bedankt voor de tip, hier ga ik mij eens in verdiepen dus daar kan ik zeker wat mee!quote:Op maandag 4 september 2023 15:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het simpelste is een aantal keren per jaar een ETF kopen, bijvoorbeeld een S&P500 ETF.
Dan heb je een mandje van 500 aandelen met lage kosten waar je verder niet naar om hoeft te kijken.
Misschien kan dat bij de bank waar je nu al zit.
Je kan ook voor "beheerd beleggen" gaan maar zover ik weet halen de specialisten zelden betere rendementen dan een S&P500 ETF maar ben je wel veel meer kwijt aan kosten voor die "specialisten".
Ik denk altijd maar zo, als die specialisten echt goed zijn dan werken ze niet bij een bank maar zijn ze met pensioen en liggen ze op een jacht te zonnen
Geloof mij. Dit is dé gouden tip waarin je jezelf nauwelijks hoeft te verdiepen. Bespaar je de ellende van losse aandelen en stap vandaag nog in zou ik zeggen.quote:Op maandag 4 september 2023 20:20 schreef Schanu het volgende:
[..]
Bedankt voor de tip, hier ga ik mij eens in verdiepen dus daar kan ik zeker wat mee!
nauw nauw, dit is ook weer een beetje overdreven. statistisch gezien geven aandelen een goed rendement, maar instap moment is uiteindelijk ook heel bepalend.quote:Op maandag 4 september 2023 20:27 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Geloof mij. Dit is dé gouden tip waarin je jezelf nauwelijks hoeft te verdiepen. Bespaar je de ellende van losse aandelen en stap vandaag nog in zou ik zeggen.
Spreiden is nog veel belangrijker. Spreiden is het belangrijkste instrument om risico's te middelen. Door een ETF, een mandje aandelen te kopen spreid je risico over verschillende aandelen.quote:Op maandag 4 september 2023 20:54 schreef dop het volgende:
[..]
nauw nauw, dit is ook weer een beetje overdreven. statistisch gezien geven aandelen een goed rendement, maar instap moment is uiteindelijk ook heel bepalend.
De S&P500 heeft ook laten zien dat je met een verkeerd instap moment, je meer jarig een negatief rendement kan hebben
Maar dan ligt doorgaans de hele markt op z'n gat en dan zit je met losse aandelen in hetzelfde schuitje.quote:Op maandag 4 september 2023 20:54 schreef dop het volgende:
[..]
nauw nauw, dit is ook weer een beetje overdreven. statistisch gezien geven aandelen een goed rendement, maar instap moment is uiteindelijk ook heel bepalend.
De S&P500 heeft ook laten zien dat je met een verkeerd instap moment, je meer jarig een negatief rendement kan hebben.
Belleggings horizon is ook iets om over na te denken
Blijft overeind dat je lang jarig en negatief rendement kan halen. Zeker als je een horizon hebt van 5 jaar of minder.quote:Op maandag 4 september 2023 21:03 schreef recursief het volgende:
[..]
Spreiden is nog veel belangrijker. Spreiden is het belangrijkste instrument om risico's te middelen. Door een ETF, een mandje aandelen te kopen spreid je risico over verschillende aandelen.
Het risico van "op het verkeerde moment instappen" middel je uit door te spreiden in de tijd. Dus niet in één keer al je spaargeld in aandelen/ETFs steken, maar in plaats daarvan bijvoorbeeld maandelijks een vast bedrag (ook wel: DCA, Dollar Cost Averaging genoemd).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |