abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:16:57 #101
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_210415515
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 06:48 schreef ludovico het volgende:
Ik heb spijt van ooit nvidia verkopen, tevens ASML. Lesje geleerd.
Waarom zou je ooit ASML verkopen?
pi_210415788
quote:
7s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 08:16 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Tussendoor winst pakken
Wind extinguishes a candle and energizes fire
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:12:23 #103
545 dop
:copyright: dop
pi_210415932
quote:
7s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 08:16 schreef Zwansen het volgende:

[..]
tja zet alle chippers eens op een rijtje, ze zijn niet allemaal tegelijk in de mode en ze zullen ook niet allemaal voor eeuwig zijn.

zet een Intel ,Amd en Nvidea 5 jaar terug in de tijd en vertel me dat je toen wist welke de meeste potentie had.
iedereen zou op Intel hebben ingezet.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:13:49 #104
68638 Zwansen
pi_210415943
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 09:12 schreef dop het volgende:

[..]
tja zet alle chippers eens op een rijtje, ze zijn niet allemaal tegelijk in de mode en ze zullen ook niet allemaal voor eeuwig zijn.

zet een Intel ,Amd en Nvidea 5 jaar terug in de tijd en vertel me dat je toen wist welke de meeste potentie had.
De positie van ASML is toch niet vergelijkbaar met die bovenstaande. Ze hebben een voorsprong van 10?+ jaar op hun concurrenten.
pi_210416025
quote:
7s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 09:13 schreef Zwansen het volgende:

[..]
De positie van ASML is toch niet vergelijkbaar met die bovenstaande. Ze hebben een voorsprong van 10?+ jaar op hun concurrenten.
Tja, als fotonische chips echt doorbreken dan zal de huidige halfgeleidersector daar wel klappen van krijgen. Idem voor quantumcomputers, alhoewel ik denk dat dat wat geleidelijker zal gaan.

Overigens is ASML ook aandeelhouder in Smart Photonics.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:24:56 #106
545 dop
pi_210416053
quote:
7s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 09:13 schreef Zwansen het volgende:

[..]
onzin op welk sprookje is die voorsprong gebaseerd.
We hebben geen idee hoe we over 10 jaar chips maken. morgen kan er iemand op staan met een nieuw idee en een nieuwe techniek, en dan?
Asml is een prima aandeel en zal ook mogelijk een mooie return geven, maar de kans dat het in de komende 5 jaar keer 10 gaat is klein.
als je de koers van de afgelopen 2 jaar bekijkt, dan is Asml saai en beweegt het vooral zijwaarts.

[ Bericht 5% gewijzigd door dop op 25-08-2023 09:32:06 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:31:10 #107
68638 Zwansen
pi_210418570
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 09:24 schreef dop het volgende:

[..]
We hebben geen idee hoe we over 10 jaar chips maken. morgen kan er iemand op staan met een nieuw idee en een nieuwe techniek, en dan?
Asml is een prima aandeel en zal ook mogelijk een mooie return geven, maar de kans dat het in de komende 5 jaar keer 10 gaat is klein.
als je de koers van de afgelopen 2 jaar bekijkt, dan is Asml saai en beweegt het vooral zijwaarts.

Nieuwe spelers kan ik theorie altijd, maar die hele supply chain van chips is zo complex en omvangrijk dat er echt niet zomaar een andere speler instapt. Daarnaast is die technologie van ASML ook echt zo complex dat dit ook wel enigszins drempelverhogend is.

Hoop ik. :P
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:45:14 #108
545 dop
pi_210418715
quote:
7s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 13:31 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Nieuwe spelers kan ik theorie altijd, maar die hele supply chain van chips is zo complex en omvangrijk dat er echt niet zomaar een andere speler instapt. Daarnaast is die technologie van ASML ook echt zo complex dat dit ook wel enigszins drempelverhogend is.

Hoop ik. :P
dat klopt, maar de negatieve kant van dit effect is dat je ook niet in eens 2x zoveel machines kunt maken en verkopen. nogmaals Asml is een prima en degelijk aandeel verder. en ik verwacht ook gezonde omzetten en winsten de komende jaren.
pi_210424527
Hoe zien jullie dan de risico's in de supply chain voor ASML? Ik zou ze ook niet snel verkopen, maar ik zie hier wel een serieus risico om rekening mee te houden
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 22:26:24 #110
545 dop
pi_210424805
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 22:08 schreef eenjongen... het volgende:
Hoe zien jullie dan de risico's in de supply chain voor ASML? Ik zou ze ook niet snel verkopen, maar ik zie hier wel een serieus risico om rekening mee te houden
ik denk dat asml en zijn klanten en toeleveranciers elkaar vaak genoeg spreken om elkaar in de loop te houden.

Het zijn geen machines waar bij je 1 keer levert en daarna nog nauwelijks bij elkaar over de vloer komt.

twee podcast van tweakers waar dit onderwerp ook in voorkomt

https://tweakers.net/geek(...)n-van-den-brink.html
https://tweakers.net/revi(...)eenheerschappij.html

[ Bericht 13% gewijzigd door dop op 25-08-2023 22:39:35 ]
pi_210425802
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 22:26 schreef dop het volgende:

[..]
ik denk dat asml en zijn klanten en toeleveranciers elkaar vaak genoeg spreken om elkaar in de loop te houden.

Het zijn geen machines waar bij je 1 keer levert en daarna nog nauwelijks bij elkaar over de vloer komt.

Je kan elkaar nog zo goed op de hoogte houden, maar als het een een échte geopolitieke strijd wordt, dan zijn die toeleveranciers ook alleen maar een speelbal natuurlijk.

Als China morgen op de knop drukt en de export stopzet, dan ligt ASML overmorgen stil. Nou zullen ze dat niet heel snel doen omdat het ze zelf ook raakt, maar zulke risico’s zijn wel groter geworden sinds het EUV-exportverbod
  zaterdag 26 augustus 2023 @ 07:41:09 #112
545 dop
pi_210426983
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 23:42 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Je kan elkaar nog zo goed op de hoogte houden, maar als het een een échte geopolitieke strijd wordt, dan zijn die toeleveranciers ook alleen maar een speelbal natuurlijk.

Als China morgen op de knop drukt en de export stopzet, dan ligt ASML overmorgen stil. Nou zullen ze dat niet heel snel doen omdat het ze zelf ook raakt, maar zulke risico’s zijn wel groter geworden sinds het EUV-exportverbod
welke onderdelen grondstof specifiek denk je het dan over te hebben?
ik zie geen export stop die enkel en alleen Asml kan dwarsbomen, dus dat zal dan invloed hebben op het overgrote deel van de beurs, en economie. (ook de chineese) een beurs kracht is om wel meer reden altijd een mogelijkheid. maar hoeveel rekening wil je daar mee houden, gezien een kracht altijd tijdelijk is.
pi_210427750
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2023 07:41 schreef dop het volgende:

[..]
welke onderdelen grondstof specifiek denk je het dan over te hebben?
ik zie geen export stop die enkel en alleen Asml kan dwarsbomen, dus dat zal dan invloed hebben op het overgrote deel van de beurs, en economie. (ook de chineese) een beurs kracht is om wel meer reden altijd een mogelijkheid. maar hoeveel rekening wil je daar mee houden, gezien een kracht altijd tijdelijk is.
Voor elke EUV die ze in Veldhoven bouwen zijn meer dan 100.000 onderdelen nodig, als China die supply chain zou willen dwarsbomen lukt dat wel. Dat hoeft nog niet eens met generieke exportverboden, wij werken in het westen ook met sanctielijsten

Men is er ook al wel op aan het voorsorteren. Wat toeleveranciers die nu al aan het kijken zijn om de activiteiten in China af te bouwen:
quote:
Suppliers to Dutch chip-making machines giant ASML Holding NV (ASML.AS) are considering building plants in Southeast Asia instead of China amid political tensions between Beijing and the West, according to two sources and documents seen by Reuters.

[…]

Among the companies on the mission is Neways, which helps ASML develop electrical control units, power controls and wiring systems for lithography systems, according to the company's website.

ASML supplier NTS Group, which is a provider of precision mechanics tools, is another company that will join the business trip, Brainport said.

The other companies on the trip are Bestronics, AAE BV, BKB Precision, HQ Group, KMWE Group, Sempro, Sioux Technologies and VDL ETG, according to one of the documents and Brainport.

"VDL Groep has different branches in Asia ... We have no intention at all of leaving China," the company said in a statement.

https://www.reuters.com/t(...)tensions-2023-03-10/

zaterdag 26 augustus 2023 @ 10:23:58 #114
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_210427970
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 23:42 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Nu ben ik wel benieuwd... welke grondstoffen of halffabrikaten gaan er dan voor zorgen dat ASML stil komt te liggen? Je lijkt aardig op de hoogte namelijk ;) .
  zaterdag 26 augustus 2023 @ 10:25:29 #115
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_210427987
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 augustus 2023 10:06 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Voor elke EUV die ze in Veldhoven bouwen zijn meer dan 100.000 onderdelen nodig, als China die supply chain zou willen dwarsbomen lukt dat wel. Dat hoeft nog niet eens met generieke exportverboden, wij werken in het westen ook met sanctielijsten

Men is er ook al wel op aan het voorsorteren. Wat toeleveranciers die nu al aan het kijken zijn om de activiteiten in China af te bouwen:
[..]

Mag ik je een advies geven? Ga eens googlen waar de hoofdkantoren en fabrieken van al die leveranciers zitten die in dat lijstje staan :D .
pi_210428164
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2023 10:25 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Mag ik je een advies geven? Ga eens googlen waar de hoofdkantoren en fabrieken van al die leveranciers zitten die in dat lijstje staan :D .
Ja ik snap heus wel dat het geen Chinese bedrijven zijn, het is een kleine greep van bedrijven waar China bij betrokken is. Ofwel omdat er fabrieken staan, omdat die bedrijven grote belangen hebben in China, omdat er andere kruisverbanden zijn etc etc etc

Laten we nou niet te naïef zijn, als je 100.000 onderdelen nodig hebt voor een machine, dan kan China daar in de huidige wereld vrij eenvoudig zand in strooien. Net zoals Amerika ASML ook lam zou kunnen leggen, niet eens omdat er grondstoffen of leveranciers vandaan komen, maar gewoon omdat het Amerika is.
  zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:20:04 #117
68638 Zwansen
pi_210428361
Alleen ASML lamleggen is ook jezelf lamleggen. Niemand heeft daar baat bij. Zelfs China (nog) niet.
  zaterdag 26 augustus 2023 @ 12:24:11 #118
545 dop
pi_210429167
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 augustus 2023 10:50 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Ja ik snap heus wel dat het geen Chinese bedrijven zijn, het is een kleine greep van bedrijven waar China bij betrokken is. Ofwel omdat er fabrieken staan, omdat die bedrijven grote belangen hebben in China, omdat er andere kruisverbanden zijn etc etc etc

Laten we nou niet te naïef zijn, als je 100.000 onderdelen nodig hebt voor een machine, dan kan China daar in de huidige wereld vrij eenvoudig zand in strooien. Net zoals Amerika ASML ook lam zou kunnen leggen, niet eens omdat er grondstoffen of leveranciers vandaan komen, maar gewoon omdat het Amerika is.
je laat het makkelijk klinken maar als het zo makkelijk is dan moet het je ook lukken om specifieke onderdelen aan te wijzen die voor problemen kunnen zorgen.
van die 100.000 onderdelen zal slechts een zeer klein aantal slechts op 1 plek verkrijgbaar zijn.
en ik verwacht dat daar geen onderdelen bij zitten uit China.
Asml doet daar ook regelmatig zelf zijn best voor door overnames zoals bijvoorbeeld Cymer.
pi_210430522
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2023 12:24 schreef dop het volgende:

[..]
je laat het makkelijk klinken maar als het zo makkelijk is dan moet het je ook lukken om specifieke onderdelen aan te wijzen die voor problemen kunnen zorgen.
van die 100.000 onderdelen zal slechts een zeer klein aantal slechts op 1 plek verkrijgbaar zijn.
en ik verwacht dat daar geen onderdelen bij zitten uit China.
Asml doet daar ook regelmatig zelf zijn best voor door overnames zoals bijvoorbeeld Cymer.
Denk alleen al aan de zeldzame aardmetalen die je nodig hebt voor geavanceerde laserapparatuur
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En dan hebben we het nog niet over de chemicaliën en gassen waarin China wereldleider is geworden en die ze nodig hebben. Of over de halfgeleiders, de coatings voor op de lenzen, of…, of…, of….

Nogmaals, vooralsnog loopt het niet zo’n vaart. Maar als het die kant op gaat hebben ze gewoon een heel dik probleem en is echt niet op te lossen door even een paar contractjes met leveranciers te wijzigen.
  zaterdag 26 augustus 2023 @ 15:23:08 #120
545 dop
pi_210431202
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 augustus 2023 14:36 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Denk alleen al aan de zeldzame aardmetalen die je nodig hebt voor geavanceerde laserapparatuur
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En dan hebben we het nog niet over de chemicaliën en gassen waarin China wereldleider is geworden en die ze nodig hebben. Of over de halfgeleiders, de coatings voor op de lenzen, of…, of…, of….

Nogmaals, vooralsnog loopt het niet zo’n vaart. Maar als het die kant op gaat hebben ze gewoon een heel dik probleem en is echt niet op te lossen door even een paar contractjes met leveranciers te wijzigen.
voorbeeld wat je nu schets gaat over grondstoffen die niet alleen Asml treffen, dat heeft invloed op de hele economie, en is een risico voor elke belegger niet alleen beleggers in Asml.
pi_210431229
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 augustus 2023 14:36 schreef Heph844 het volgende:
Gasten kopen half Afrika op waar ze die kunnen delven voor een paar spoorrails en een villa voor de president.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
  zaterdag 26 augustus 2023 @ 22:37:28 #122
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_210437566
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 09:24 schreef dop het volgende:

[..]

Ik twijfel de laatste tijd ook heel erg over ASML. Het is een geweldig bedrijf, maar de koers is daar nu ook al naar. Als ik de cijfers in een excel zet, dan zie ik niet per se enorme potentie voor de komende 5 jaar.
Ik wil ze wel graag houden, maar vraag me af of het een aandeel is wat ik gewoon vast in mijn portefeuille wil, of dat het een aandeel is dat ik op een hogere koers weer verkoop.

Het dividendbeleid zit wel goed en het bestuur koopt aandelen in. Dat is een goed teken, genoeg bedrijven die geheimzinnig doen en de particuliere aandeelhouder compleet negeren. Dit bedrijf kan een enorme cash-machine worden, maar of dat gebeurt is van zoveel factoren afhankelijk. Het blijft een Nederlands bedrijf en daar horen doorgaans geen K/W-verhoudingen van 100 bij. Adyen wás de uitzondering op de regel.

Conclusie: je moet jezelf de vraag stellen of dit een aandeel is dat 10% van je portefeuille uitmaakt, of eentje die maar 5% waard is.
pi_210440104
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 09:12 schreef dop het volgende:

[..]

Neen, Nvidia duidelijke winnaar. Al 25 jaar zo eigenlijk.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_210440136
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)offen-gaan-in-de-ban

Nou daar gaan we, ban op zeldzame grondstoffen door China
pi_210440906
quote:
0s.gif Op zondag 27 augustus 2023 09:52 schreef eenjongen... het volgende:
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)offen-gaan-in-de-ban

Nou daar gaan we, ban op zeldzame grondstoffen door China
Dat soort bans zorgen vooral voor een tekort aan grondstoffen. En een langdurig tekort aan grondstoffen blijkt historisch vaak een prikkel te zijn voor innovatie. Ik denk daarom dat de effecten op lange termijn weleens mee kunnen vallen.
pi_210441545
Tesla FSD heeft een doorbraakmoment.

De huidige 11.x.x Bèta heeft ongeveer 300.000 lijnen aan code om alle verkeersregels en voertuigbeheersing in vast te leggen.

De volledig herschreven 12.x.x Bèta die Musk gisteren zelf demonstreerde door in een live stream de auto zelfstandig naar het huis van Mark Zuckerberg te laten rijden bevat amper tot geen heuristics / regels / labels en leerde dingen als verkeersborden, drempels, voorwerpen, regels en positie op de weg door te trainen op gigantische hoeveelheden videodata. Het leert nu dus min of meer zoals een mens ook leert, met neural network.
Op het moment dat je een bugreport van een Bèta-tester krijgt, kan je FSD dus trainen op die specifieke situatie tot je een gewenste uitkomst krijgt.

En ja, het werkt ook nog als het internet wegvalt, in tegenstelling tot Cruise ;)

Voor de liefhebbers (en haters :+) een supercut van de video (evengoed nog 40 minuten):

pi_210450846
quote:
0s.gif Op zondag 27 augustus 2023 12:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
Tesla FSD heeft een doorbraakmoment.

De huidige 11.x.x Bèta heeft ongeveer 300.000 lijnen aan code om alle verkeersregels en voertuigbeheersing in vast te leggen.

De volledig herschreven 12.x.x Bèta die Musk gisteren zelf demonstreerde door in een live stream de auto zelfstandig naar het huis van Mark Zuckerberg te laten rijden bevat amper tot geen heuristics / regels / labels en leerde dingen als verkeersborden, drempels, voorwerpen, regels en positie op de weg door te trainen op gigantische hoeveelheden videodata. Het leert nu dus min of meer zoals een mens ook leert, met neural network.
Op het moment dat je een bugreport van een Bèta-tester krijgt, kan je FSD dus trainen op die specifieke situatie tot je een gewenste uitkomst krijgt.

En ja, het werkt ook nog als het internet wegvalt, in tegenstelling tot Cruise ;)

Voor de liefhebbers (en haters :+) een supercut van de video (evengoed nog 40 minuten):

Wat de afwezigheid van regels en heuristics lastig maakt, is dat dit soort systemen leren dmv een vorm van reinforced learning: door feedback op de uitgevoerde acties leert het systeem en zal het wat parameters aanpassen zodat de volgende keer de reactie beter is. Het leert simpel gezegd van zijn fouten. Maar je kan je met een auto niet veroorloven om te leren van bijvoorbeeld een frontale aanrijding. Dat kan praktisch alleen dmv simulaties.

[ Bericht 0% gewijzigd door recursief op 27-08-2023 22:21:38 ]
pi_210451402
quote:
1s.gif Op zondag 27 augustus 2023 21:34 schreef recursief het volgende:

[..]
Wat de afwezigheid van regels en heuristics lastig maakt, is dat dit soort systemen leren dmv een vorm van reinforced learning: door feedback op de uitgevoerde acties leert het systeem en zal het wat parameters aanpassen zodat de volgende keer de reactie beter is. Het leert simpel gezegd van zijn fouten. Maar je kan je met een auto niet veroorloven om te leren van bijvoorbeeld een frontale aanrijding. Dat kan praktisch alleen dmv simulatied.
En daarom koopt Tesla zoveel Nvidia videokaarten en bouwen ze Dojo ;)

Meer dan 2.000.000 echte kilometers per dag met alle FSD Bèta testers.
Het is zelfs zoveel dat FSD in 1,5 dag ongeveer net zoveel kilometers rijdt als Cruise in totaal sinds ze zijn begonnen.

En daarnaast miljarden kilometers gesimuleerd op basis van videobeelden.

Overigens leren ze ook van echte aanrijdingen maar dan vooral om de timing van airbags en gordelspanners te verbeteren en daarmee letsel te verlagen.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 27-08-2023 22:03:19 ]
pi_210455100
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_210456590
quote:
Haaaa Willempie.

quote:
In 2007 schreef Willem Middelkoop in "Als de dollar valt" dat het niet de vraag was óf ons financiële systeem zou instorten, maar wanneer. Het bleken profetische woorden. Eind 2008 waren we slechts een paar uur verwijderd van de complete ineenstorting van ons wereldwijde kredietkaartenhuis. In zijn nieuwste boek, De Big Reset: Gold Wars en het financiële eindspel, beschrijft Middelkoop de historie en problemen van ons huidige financiële systeem en onthult hoe we voor 2020 zullen overgaan naar een nieuw systeem. Goud heeft als enige valuta de afgelopen eeuwen haar koopkracht behouden. Bankiers proberen de vlucht naar goud al tientallen jaren af te remmen maar lijken deze War on Gold nu te verliezen.
INSTORTEN! REVOULTIE! SYSTEEMCRASH! BANKIERSCOMPLOT! GOUD GOUD GOUD!!!
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_210456600
Reminds me wel dat ik nog wat GOLD moet terugkopen, dat had ik nog niet gedaan. Samen met COKE de mooiste tickers (en nog fraaie bedrijven ook). Half september maar eens doen.
  maandag 28 augustus 2023 @ 15:30:46 #132
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_210456660
https://www.cdfund.com/tr(...)standaardklasse.html

Van juli 2008 t/m juli 2023 heeft Middelkoop zijn beleggingsfonds een cumulatief rendement gemaakt van -22,61%

Moet je eens voorstellen dat je met een team van een dozijn mensen dag in, dag uit, nadenkt over zo snel en veilig mogelijk kapitaal laten renderen en dat je over een tijdsperiode van 15 jaar niet eens 0% yieldend cash kan verslaan, laat staan dat je in de buurt komt van een S&P500 ETF.

En dat je dan nog steeds als autoriteit wordt gezien in de financiële wereld.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_210456710
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 15:30 schreef monkyyy het volgende:
https://www.cdfund.com/tr(...)standaardklasse.html

Van juli 2008 t/m juli 2023 heeft Middelkoop zijn beleggingsfonds een cumulatief rendement gemaakt van -22,61%

Moet je eens voorstellen dat je met een team van een dozijn mensen dag in, dag uit, nadenkt over zo snel en veilig mogelijk kapitaal laten renderen en dat je over een tijdsperiode van 15 jaar niet eens 0% yieldend cash kan verslaan, laat staan dat je in de buurt komt van een S&P500 ETF.

Het is bijna knap te noemen _O-

En dan de zeepbel waar ie altijd tegenaan schopt:
quote:
If you invested $100 in the S&P 500 at the beginning of 2008, you would have about $436.40 at the end of 2023, assuming you reinvested all dividends. This is a return on investment of 336.40%

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 28-08-2023 15:39:21 ]
pi_210457851
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 15:30 schreef monkyyy het volgende:

Volgend mij zien alleen zijn fans 'm als autoriteit
pi_210461438
Wat betreft Nvidia: als ik kijk naar de explosie van AI (waaronder ook autonoom rijden), lijkt er op dit moment nog geen gedefinieerde limiet voor de vraag naar hardware te zijn. En dus kan het verkopen van de aandelen wel eens veel te vroeg geweest zijn. Desondanks ga ik dit van een afstandje bekijken en zien waar het heen gaat, dus niet weer instappen.

Tevens geen advies, meer "hardop denken".
pi_210463171
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 23:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
Wat betreft Nvidia: als ik kijk naar de explosie van AI (waaronder ook autonoom rijden), lijkt er op dit moment nog geen gedefinieerde limiet voor de vraag naar hardware te zijn. En dus kan het verkopen van de aandelen wel eens veel te vroeg geweest zijn. Desondanks ga ik dit van een afstandje bekijken en zien waar het heen gaat, dus niet weer instappen.

Tevens geen advies, meer "hardop denken".
Zit zelf nog enorm te dubben of ik nog wat extra Nvidia zal kopen..
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
  dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:19:36 #137
545 dop
pi_210464482
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2023 09:47 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Zit zelf nog enorm te dubben of ik nog wat extra Nvidia zal kopen..
bij kopen rond het all time high. niemand die je tegen houd maar zou toch denken dat er nog wel betere kansen komen.
ik weet verder niet hoe de balans in je portefeuille is. maar gezien de stijging van voornamelijk tech aandelen zou ik eerder nadenken over sectoren die zijn achtergebleven.
pi_210464486
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2023 12:19 schreef dop het volgende:

[..]
bij kopen rond het all time high. niemand die je tegen houd maar zou toch denken dat er nog wel betere kansen komen.
ik weet verder niet hoe de balans in je portefeuille is. maar gezien de stijging van voornamelijk tech aandelen zou ik eerder nadenken over sectoren die zijn achtergebleven.
Dat laatste is inderdaad de andere optie.. denk dat dat beter is. Zit al veel in tech etc.
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_210466753
NN maakt aardig wat goed vandaag.
pi_210468575
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 10:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Zelf wil ik nog steeds instappen in Fluence maar vind het aandeel nog steeds te duur. Misschien niet terecht maar dat blijft altijd ingewikkeld.

[ afbeelding ]
Fluence stijgt vandaag lekker door
pi_210468782
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2023 16:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
NN maakt aardig wat goed vandaag.
Blij dat ze flink zijn gestegen, maar sta nogsteeds in de min met NN. :9
pi_210468817
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2023 19:51 schreef Steven184 het volgende:

[..]
Fluence stijgt vandaag lekker door
Ja, zo wordt het geen instapmoment.

quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2023 20:16 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Idem…
  dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:21:02 #143
545 dop
pi_210468822
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2023 20:16 schreef Anton91 het volgende:

[..]
typisch een aandeel wat je braaf moet vasthouden voor het dividend. koerswinst is altijd beperkt.
pi_210468837
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2023 20:21 schreef dop het volgende:

[..]
typisch een aandeel wat je braaf moet vasthouden voor het dividend. koerswinst is altijd beperkt.
10% is dan weer niet heel “beperkt” ;)

Maar het is waar, leuk voor dividend.
pi_210468848
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2023 12:20 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Dat laatste is inderdaad de andere optie.. denk dat dat beter is. Zit al veel in tech etc.
TELL staat lekker laag. Koopje!
pi_210468883
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2023 20:21 schreef dop het volgende:

[..]
Dat is ook de reden dat ik dit aandeel heb, maar ik heb toch aardig in de min gestaan, zo'n 30%. Op dit moment wat minder, maar toch nogsteeds 15%.
  dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:29:45 #147
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_210468898
quote:
10s.gif Op maandag 28 augustus 2023 15:19 schreef nostra het volgende:

[..]
Haaaa Willempie.
[..]
Niet serieus te nemen die clown.

Dat er nog mensen naar hem luisteren. Zal wel confirmation bias zijn.
Please Move The Deer Crossing Sign
  dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:33:46 #148
545 dop
pi_210468926
quote:
11s.gif Op dinsdag 29 augustus 2023 20:23 schreef Heph844 het volgende:

[..]
TELL staat lekker laag. Koopje!
god niet weer he, inmiddels is zo ongeveer alles uitgekomen wat ik in eerder topics over tell heb gezegd.
Emissie in het vooruitzicht, Gunver vertrokken. geld bijna op.
  dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:34:18 #149
545 dop
pi_210468931
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 augustus 2023 20:22 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
10% is dan weer niet heel “beperkt” ;)

Maar het is waar, leuk voor dividend.
vandaag is de uitzondering die de regel bevestigd ;)
pi_210469221
Tesla ook 7% in de plus, dat tikt wat harder aan in m'n portfolio :9~
pi_210469337
Ik heb Onto in de portefeuille zitten, die maakt de laatste tijd al een mooi ritje.
Ben benieuwd waar dit naar toe gaat.
pi_210470169
Tesla en NN zijn intussen samen goed voor dik 10% van mijn zelf samengestelde portfolio. ASML in z'n uppie al bijna 25%. Misschien moet ik maar weer eens wat gaan herverdelen.
pi_210470561
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 augustus 2023 22:20 schreef recursief het volgende:
Tesla en NN zijn intussen samen goed voor dik 10% van mijn zelf samengestelde portfolio. ASML in z'n uppie al bijna 25%. Misschien moet ik maar weer eens wat gaan herverdelen.
Tesla zit nu op 24% van m'n portfolio, deels door de stijging en deels omdat ik 15% in cash zit momenteel, waardoor m'n portfoliowaarde wat lager is geworden.

De rest van de aandelen is 0,5 tot 3,5% van m'n portfolio, PepsiCo en CocaCola het grootst.
  woensdag 30 augustus 2023 @ 07:46:22 #154
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_210471649
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2023 23:02 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Tesla zit nu op 24% van m'n portfolio, deels door de stijging en deels omdat ik 15% in cash zit momenteel, waardoor m'n portfoliowaarde wat lager is geworden.

De rest van de aandelen is 0,5 tot 3,5% van m'n portfolio, PepsiCo en CocaCola het grootst.
In suikerwater zie ik nu niet echt een toekomst
The End Times are wild
  woensdag 30 augustus 2023 @ 09:33:59 #155
68638 Zwansen
pi_210472442
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 07:46 schreef LXIV het volgende:

[..]
PepsiCo is natuurlijk wel veel meer dan dat. En als ze in Azië en Afrika ook aan de cola gaan is er nog wel wat potentie om te groeien. :P
pi_210472647
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 07:46 schreef LXIV het volgende:

[..]
Zoals gezegd, zeker PepsiCo is véél meer dan drankjes alleen.
Daarnaast zijn er ook suikervrije producten (light / zero).

Stabiele bedrijven, redelijk goed dividend (~3%) dat al 50 jaar of langer jaarlijks verhoogd is, sterke merken.
Gewoon aandelen die je kan kopen en daarna 25 jaar lang kan vergeten dat je ze hebt.

Uiteraard hoef je geen 40% groei per jaar te verwachten, daar heb ik Tesla al voor ;)

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 30-08-2023 09:59:43 ]
  woensdag 30 augustus 2023 @ 10:36:06 #157
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_210473104
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 09:51 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Stabiele bedrijven, redelijk goed dividend (~3%) dat al 50 jaar of langer jaarlijks verhoogd is, sterke merken.
Gewoon aandelen die je kan kopen en daarna 25 jaar lang kan vergeten dat je ze hebt.

Uiteraard hoef je geen 40% groei per jaar te verwachten, daar heb ik Tesla al voor ;)

[ afbeelding ]
Dat zijn nog allemaal van die processed voedselproducten die je helemaal niet zou willen eten. Maar misschien ben ik teveel met bewust eten bezig om dat te kunnen waarderen.
The End Times are wild
pi_210473224
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 10:36 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dat zijn nog allemaal van die processed voedselproducten die je helemaal niet zou willen eten. Maar misschien ben ik teveel met bewust eten bezig om dat te kunnen waarderen.
Niets mis met bewust (gezond?) leven. Maar af en toe een glaasje cola of een zak chips laat ik toch echt niet staan.

Ik weet niet of je zonder cola en chips langer leeft maar het voelt vast wel langer.

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 30-08-2023 10:54:25 ]
  woensdag 30 augustus 2023 @ 13:23:35 #159
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_210474685
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 09:51 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
waardering is wel erg fors voor een bedrijf waar nog nauwelijks groei in zit.
pi_210476767
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 13:23 schreef JimmyJames het volgende:

[..]
waardering is wel erg fors voor een bedrijf waar nog nauwelijks groei in zit.
Ik vind dat soort bedrijven ook lastig. De Coca Cola's, McDonald's en Pepsico's van deze wereld. Ze zijn fors gewaardeerd, maar dat lijkt ook al een lange periode zo te zijn. Je koopt misschien geen mega drie keer over de kop groei, maar wel zekerheid. Bij deze bedrijven hoef je na de cijfers niet bang te zijn voor een Adyenscenario en die zekerheid lijkt de markt de waarderen.
  woensdag 30 augustus 2023 @ 19:54:01 #161
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_210478623
Klopt trouwens niet wat ik zei: over laatste 5 jaar genomen groeien KO en PEP best consistent.
pi_210479078
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 19:54 schreef JimmyJames het volgende:
Klopt trouwens niet wat ik zei: over laatste 5 jaar genomen groeien KO en PEP best consistent.
Pepsico 61% in 5 jaar. Dividend 2 a 3% per jaar. En een belachelijke laag risico voor aandelenmarkt.
pi_210485619
Prachtig vak blijft dat toch.

donderdag 31 augustus 2023 @ 12:06:05 #164
68638 Zwansen
pi_210485676
quote:
10s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 12:00 schreef nostra het volgende:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Kunnen wij dit als Fok ook niet gaan doen?

“Fok verhoogt koersdoel van TELL naar $500 van $5.”
pi_210485693
quote:
10s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 12:00 schreef nostra het volgende:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Er is ongetwijfeld ooit onderzoek gedaan naar Beursanalisten versus een Chimpansee. Ik zet mijn geld op de keuzes van de Chimpansee _O-
pi_210486241
UBS kan even 29 miljard CHF badwill vrij laten vallen door de deal met CS _O-
pi_210490649
quote:
10s.gif Op maandag 28 augustus 2023 15:19 schreef nostra het volgende:

[..]
Haaaa Willempie.
[..]
Maareh, hij heeft wel kennis van geopolitiek en Fin markten.

Maar voorspellen moet je nooit.
pi_210490889
quote:
10s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 13:17 schreef nostra het volgende:
UBS kan even 29 miljard CHF badwill vrij laten vallen door de deal met CS _O-
De aandeelhouders van CS zullen zich redelijk genaaid voelen door de Zwitserse centrale bank.
pi_210497580
Net te vroeg een gedeelte van mijn Shell aandelen gecasht.
pi_210497671
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 12:29 schreef Steven184 het volgende:
Ik heb ze gekocht in tijden van corona, pluk tegen 14 euro en pluk tegen 16 euro per aandeel. Als ik nu zou verkopen zou ik 120% winst maken :o Ruim voldoende om de ellende die Alfen is op te vangen.

Ik wil op termijn de rest van mijn losse aandelen verkopen en verder in indexfondsen gaan. Alleen is Shell op zich nog steeds niet erg duur afgezet tegen de Amerikaanse concurrenten. En als olie en gas verder zou stijgen (als China weer op gang komt) zit er opwaartse potentie in. Bij een stevige recessie daarentegen :X :W
pi_210497699
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 12:38 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ik heb ze gekocht in tijden van corona, pluk tegen 14 euro en pluk tegen 16 euro per aandeel. Als ik nu zou verkopen zou ik 120% winst maken :o Ruim voldoende om de ellende die Alfen is op te vangen.

Ik wil op termijn de rest van mijn losse aandelen verkopen en verder in indexfondsen gaan. Alleen is Shell op zich nog steeds niet erg duur afgezet tegen de Amerikaanse concurrenten. En als olie en gas verder zou stijgen (als China weer op gang komt) zit er opwaartse potentie in. Bij een stevige recessie daarentegen :X :W
Same here. Van de week derde verkocht om wat geld vrij te spelen en voor diversificatie. Dus heb nog wel genoeg erin zitten.
pi_210498860
quote:
Ik zit short op sept calls 17*. Over 2 weken ...... :X :X
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 1 september 2023 @ 14:52:37 #173
68638 Zwansen
pi_210499291
quote:
Het lastige aan Shell verkopen vind ik dat dividend. Verleidelijk om nu te verkopen, maar stel dat het 2-3 jaar duurt voor je ze kunt terugkopen voor een significant lager bedrag, dan mis je aardig wat rendement.

Kortom, never sell Shell. :P
pi_210499580
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 september 2023 14:52 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Het lastige aan Shell verkopen vind ik dat dividend. Verleidelijk om nu te verkopen, maar stel dat het 2-3 jaar duurt voor je ze kunt terugkopen voor een significant lager bedrag, dan mis je aardig wat rendement.

Of je schrijft een call optie op 30 euro ofzo voor december. Krijg je ook iets van 80ct per aandeel. Stel dat je voor dat het uitgeoefend wordt dan krijg je in totaal 1,80 meer dan de huidige beurswaarde. En dat in maar 3,5 maand.
pi_210500061
quote:

[..]

En als je ze vasthoudt tot die gewenste daling, betaal je je eigen dividend. Wat ik meestal doe, is short gaan op een OTM optie met afloopdatum direct na de ex-div datum. Meestal gaat dat goed, maar nu wordt het toch wel "triggy".
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_210500440
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 15:58 schreef blomke het volgende:

[..]
En als je ze vasthoudt tot die gewenste daling, betaal je je eigen dividend. Wat ik meestal doe, is short gaan op een OTM optie met afloopdatum direct na de ex-div datum. Meestal gaat dat goed, maar nu wordt het toch wel "triggy".
Ik probeer je even te begrijpen hoor: Je schrijft een call optie boven de huidige koers, met expiratiedatum na ex dividend datum?

Op zich snap ik die keuze als je alleen op expiratiedatum mag uitoefenen. Bij mijn broker (DEGIRO) kan een optie op ieder moment worden uitgeoefend (mits deze natuurlijk in the money is). Dit geeft je dan toch geen extra zekerheid? Ik ben wel eens een dag voor dividend uitkering uitgeoefend..
pi_210500652
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 september 2023 16:34 schreef MisChrartin het volgende:

[..]
Ik probeer je even te begrijpen hoor: Je schrijft een call optie boven de huidige koers, met expiratiedatum na ex dividend datum?

Op zich snap ik die keuze als je alleen op expiratiedatum mag uitoefenen. Bij mijn broker (DEGIRO) kan een optie op ieder moment worden uitgeoefend (mits deze natuurlijk in the money is). Dit geeft je dan toch geen extra zekerheid? Ik ben wel eens een dag voor dividend uitkering uitgeoefend..
Ja logisch, Amerikaanse opties kun je uitoefenen wanneer je wilt, vuistregel is zo laat mogelijk, ivm tijdwaarde, maar dividend doet wat met zo een voorstelling, Anyway, als je er zelf niet helemaal op zorg je er voor dat je zelf niet in de positie komt dat je te laat uitoefend, thats all.
pi_210500776
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 september 2023 16:34 schreef MisChrartin het volgende:

Uiteraard loop je het risico dat ie wordt uitgeoefend als ie ATM of ITM is. Ik gooi er ook altijd een close buy achteraan op ¤0,05. Zodat ie bij sterke daling sluit. Wil ik het aandeel echt houden (incl. de dividend) dan sluit ik 'm anyway i.d.d. de dag voor de ex-div..
pi_210500779
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 17:01 schreef ludovico het volgende:
Anyway, als je er zelf niet helemaal op zorg je er voor dat je zelf niet in de positie komt dat je te laat uitoefend, thats all.
:?
pi_210503763
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 17:19 schreef blomke het volgende:

[..]
:?
Niet helemaal op zit*

Als in, met de neus er bovenop alles bijhouden.

Te laat uitoefenen en daardoor dividend missen is soms onhandig.
pi_210503805
Mooi Tesla nieuws vandaag dus de koers is 5% omlaag.
  zaterdag 2 september 2023 @ 08:12:23 #182
545 dop
pi_210505956
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 21:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
wat was het mooie nieuws? prijsverlagingen in china en de usa?
pi_210506074
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 21:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
Prijsverlagingen. Niet goed voor de winstgevendheid.
pi_210508170
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2023 08:40 schreef recursief het volgende:

[..]
Schijnt dat winstgevendheid op basis van kostenleiderschap enorm duurzaam is, dat spreekt naar mijn mening vóór Adyen en Tesla.

Bij Tesla is het risico op faillissement nu behoorlijk weg tov 2 jaar terug bijvoorbeeld, eigenlijk is het aandeel nu, vermoed ik, beter geprijsd dan toen, als je het risico meeneemt in je afweging.
pi_210508490
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 08:12 schreef dop het volgende:

[..]
wat was het mooie nieuws? prijsverlagingen in china en de usa?
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2023 08:40 schreef recursief het volgende:

[..]
Prijsverlagingen van de Model X en S om ook in aanmerking te komen voor de federal tax credits.

Maar die modellen waren samen goed voor 29.920 verkochte exemplaren in H1 2023.
Dat is ten opzichte van de 879.095 verkochte Model Y en 3 in H1 2023.

Dat maakt geen grote deuken en ik zie daar geen 5% koersdaling in.

Het mooie nieuws is de Highland update voor de Model 3 die nu helemaal bekend is.
Meer range met zelfde accu, extra display achterin, betere demping van geluid, verbeterde ophanging en daarnaast nog wat kostenbesparingen.

Dus ik zag het als een positieve dag.
  zaterdag 2 september 2023 @ 14:00:51 #186
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_210508560
Ze hebben de Model 3 Performance eruit gegooid? Hopelijk tijdelijk? :{
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_210508610
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 14:00 schreef monkyyy het volgende:
Ze hebben de Model 3 Performance eruit gegooid? Hopelijk tijdelijk? :{
Zou samen kunnen vallen met het aanpassen van de productielijnen van de Model 3 naar Highland update en de voorraden van de "oude" uitvoering die op zijn.

Maar ik ben aan het gissen.

edit: op Tweakers lees ik dat degenen die voor eind augustus nog een Performance model hebben besteld, deze pas vanaf december / januari geleverd zullen krijgen dus die zullen dan naar verwachting een Highland uitvoering krijgen. Ze gaan vast de productielijn niet meer terugbouwen naar het "oude" model voor die uitvoering.
Dus rond die tijd zullen bestellingen mss ook weer mogelijk zijn. Maar ook dat is giswerk.
  maandag 4 september 2023 @ 00:18:44 #188
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_210526803
quote:

[..]

Ik ben ook een tijdje uit Shell geweest, omdat ik dacht dat Shell niet de toekomst was. Maar toen kwam corona en lag alles op zn gat. Ik ben toen goedkoop weer vol in Shell gegaan, omdat ik besefte dat de wereld draait op grondstoffen en niet op praatjes.

Ik kan me er nog steeds heel kwaad over maken dat het ABP toen politiek ging bedrijven en niks meer met fossiele brandstoffen te maken wilde hebben en alle aandelen Shell verkocht.

Als pensioenfonds is je enige doel rendement maken voor iedereen die inlegt, al het andere is ondergeschikt.
pi_210529347
Ik kom hier als noob om de hoek kijken. Heb zelf nog nooit aandelen gehad maar wil mij er wel in verdiepen. Vrouwlief ziet in de bitcoins en ik vraag mij af of het interessant is om daar wat naast te doen.

Hebben jullie tips en trucs? Welke platform te gebruiken, wat is nu aantrekkelijk? Of juist verre van blijven zo onwetend als ik ben? ;)
pi_210530429
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 12:34 schreef Schanu het volgende:
Ik kom hier als noob om de hoek kijken. Heb zelf nog nooit aandelen gehad maar wil mij er wel in verdiepen. Vrouwlief ziet in de bitcoins en ik vraag mij af of het interessant is om daar wat naast te doen.

Hebben jullie tips en trucs? Welke platform te gebruiken, wat is nu aantrekkelijk? Of juist verre van blijven zo onwetend als ik ben? ;)
Het simpelste is een aantal keren per jaar een ETF kopen, bijvoorbeeld een S&P500 ETF.
Dan heb je een mandje van 500 aandelen met lage kosten waar je verder niet naar om hoeft te kijken.

Misschien kan dat bij de bank waar je nu al zit.

Je kan ook voor "beheerd beleggen" gaan maar zover ik weet halen de specialisten zelden betere rendementen dan een S&P500 ETF maar ben je wel veel meer kwijt aan kosten voor die "specialisten".

Ik denk altijd maar zo, als die specialisten echt goed zijn dan werken ze niet bij een bank maar zijn ze met pensioen en liggen ze op een jacht te zonnen ;)

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 04-09-2023 15:14:22 ]
  maandag 4 september 2023 @ 16:23:33 #191
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_210531177
Ik schrok toch wel even _O-

(nvidia)
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_210531200
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 15:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het simpelste is een aantal keren per jaar een ETF kopen, bijvoorbeeld een S&P500 ETF.
Dan heb je een mandje van 500 aandelen met lage kosten waar je verder niet naar om hoeft te kijken.

Je kan ook voor "beheerd beleggen" gaan maar zover ik weet halen de specialisten zelden betere rendementen dan een S&P500 ETF maar ben je wel veel meer kwijt aan kosten voor die "specialisten".

Ik denk altijd maar zo, als die specialisten echt goed zijn dan werken ze niet bij een bank maar zijn ze met pensioen en liggen ze op een jacht te zonnen ;)
1,5% marge op een oneindig grote poel met geld is wel lekker natuurlijk.
pi_210531209
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 00:18 schreef BasEnAad het volgende:

[..]
Ik ben ook een tijdje uit Shell geweest, omdat ik dacht dat Shell niet de toekomst was. Maar toen kwam corona en lag alles op zn gat. Ik ben toen goedkoop weer vol in Shell gegaan, omdat ik besefte dat de wereld draait op grondstoffen en niet op praatjes.

Ik kan me er nog steeds heel kwaad over maken dat het ABP toen politiek ging bedrijven en niks meer met fossiele brandstoffen te maken wilde hebben en alle aandelen Shell verkocht.

Als pensioenfonds is je enige doel rendement maken voor iedereen die inlegt, al het andere is ondergeschikt.
Naja om in ieder geval a-politiek te zijn, in wat je financieert, je hebt immers geen mandaat / mensen die op je stemmen / mensen die vrije keuze hebben om bij je pensioenfonds aan te sluiten.

Opzicht kan dat probleem dus ook gewoon anders opgelost worden, als je zélf je pensioenfonds zou kunnen kiezen.

Eventueel in eigen beheer bij bijv. Degiro.
  maandag 4 september 2023 @ 16:50:56 #194
545 dop
pi_210531431
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 00:18 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Je hebt blijkbaar geen verstand van de werking van een pensioenfonds.
Veel pensioenfondsen (zeker de grotere) zitten als een soort politiek partij in elkaar, met stemrecht en inspraak.
pi_210533122
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 15:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Bedankt voor de tip, hier ga ik mij eens in verdiepen dus daar kan ik zeker wat mee!
pi_210533192
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 20:20 schreef Schanu het volgende:

[..]
Bedankt voor de tip, hier ga ik mij eens in verdiepen dus daar kan ik zeker wat mee!
Geloof mij. Dit is dé gouden tip waarin je jezelf nauwelijks hoeft te verdiepen. Bespaar je de ellende van losse aandelen en stap vandaag nog in zou ik zeggen.
  maandag 4 september 2023 @ 20:54:29 #197
545 dop
pi_210533431
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 20:27 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Geloof mij. Dit is dé gouden tip waarin je jezelf nauwelijks hoeft te verdiepen. Bespaar je de ellende van losse aandelen en stap vandaag nog in zou ik zeggen.
nauw nauw, dit is ook weer een beetje overdreven. statistisch gezien geven aandelen een goed rendement, maar instap moment is uiteindelijk ook heel bepalend.
De S&P500 heeft ook laten zien dat je met een verkeerd instap moment, je meer jarig een negatief rendement kan hebben.
Belleggings horizon is ook iets om over na te denken
pi_210533526
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 20:54 schreef dop het volgende:

[..]
nauw nauw, dit is ook weer een beetje overdreven. statistisch gezien geven aandelen een goed rendement, maar instap moment is uiteindelijk ook heel bepalend.
De S&P500 heeft ook laten zien dat je met een verkeerd instap moment, je meer jarig een negatief rendement kan hebben
Spreiden is nog veel belangrijker. Spreiden is het belangrijkste instrument om risico's te middelen. Door een ETF, een mandje aandelen te kopen spreid je risico over verschillende aandelen.

Het risico van "op het verkeerde moment instappen" middel je uit door te spreiden in de tijd. Dus niet in één keer al je spaargeld in aandelen/ETFs steken, maar in plaats daarvan bijvoorbeeld maandelijks een vast bedrag (ook wel: DCA, Dollar Cost Averaging genoemd).
pi_210533593
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 20:54 schreef dop het volgende:

[..]
De S&P500 heeft ook laten zien dat je met een verkeerd instap moment, je meer jarig een negatief rendement kan hebben.
Belleggings horizon is ook iets om over na te denken
Maar dan ligt doorgaans de hele markt op z'n gat en dan zit je met losse aandelen in hetzelfde schuitje.
Tenzij je natuurlijk een geweldige selectie hebt gemaakt...

En wat recursief al zegt: ik stel niet voor niets voor om gewoon iedere zoveel maanden wat ETF's te kopen. Gaat de boel omlaag dan koop je ook meer ETF voor minder geld gedurende die tijd.

Horizon is ook heel belangrijk maar als je geen beleggershorizon hebt, kan je beter helemaal niet instappen en het geld mooi in een kortlopend deposito stoppen ;)
  maandag 4 september 2023 @ 21:12:48 #200
545 dop
pi_210533599
quote:
1s.gif Op maandag 4 september 2023 21:03 schreef recursief het volgende:

[..]
Spreiden is nog veel belangrijker. Spreiden is het belangrijkste instrument om risico's te middelen. Door een ETF, een mandje aandelen te kopen spreid je risico over verschillende aandelen.

Het risico van "op het verkeerde moment instappen" middel je uit door te spreiden in de tijd. Dus niet in één keer al je spaargeld in aandelen/ETFs steken, maar in plaats daarvan bijvoorbeeld maandelijks een vast bedrag (ook wel: DCA, Dollar Cost Averaging genoemd).
Blijft overeind dat je lang jarig en negatief rendement kan halen. Zeker als je een horizon hebt van 5 jaar of minder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')