Thnxquote:Op vrijdag 18 augustus 2023 07:21 schreef miss_sly het volgende:
Gefeliciteerd Haus!
Waren echt leuke tijden in WFL. Ik heb er heel veel van je geleerd.
Wanneer ga je het boek bespreken bij MNOT?quote:Op zondag 20 augustus 2023 13:39 schreef Haushofer het volgende:
En iedereen trouwens dank voor de mooie woorden. Hoop vooral dat ik de fascinatie voor wetenschap i.h.a. en natuurkunde in het bijzonder kan aanwakkeren
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Edit; toch maar iets ingevuld voor de winactie,. Niet gerelateerd aan natuurkunde, overigens. De vraag is ook in zijn algemeenheid gesteld en er staat geen 'natuurkundige mythe',
.
[ Bericht 5% gewijzigd door ChipsZak. op 20-08-2023 19:51:46 ][*] I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
[*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
quote:Op zondag 20 augustus 2023 19:43 schreef ChipsZak. het volgende:
Leuk! Gefeliciteerd,![]()
. Ik wilde meedoen met de prijsvraag maar ik kan niets bedenken,
. Ooit begonnen aan dat basisboek van Hawkings maar ik vond het niks. Normaal ben ik wel veel geïnteresseerd in feitjes en doe ik überhaupt graag kennis op dus het kan zijn dat de schrijfstijl niet aansloeg. Geen idee meer.
@:DJMO: de link naar 'de topicreeks' waaruit Haushofer 'veel inspiratie heeft gehaald' werkt niet,Zal er straks even naar kijken als ik m'n laptop in de buurt heb.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"
Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad - My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
Ik vond het boek van Hawking op een aantal punten ook nogal frustrerend, zoals ik ook in mijn boek noem als ik Hawkingstraling bespreek. Dus zo gek is dat nietquote:Op zondag 20 augustus 2023 19:43 schreef ChipsZak. het volgende:
. Ooit begonnen aan dat basisboek van Hawkings maar ik vond het niks. Normaal ben ik wel veel geïnteresseerd in feitjes en doe ik überhaupt graag kennis op dus het kan zijn dat de schrijfstijl niet aansloeg. Geen idee meer.
quote:Ja, ik heb in beide gevallen een geheel manuscript opgestuurd, begeleid door een zgn. "synopsis" waarin je het boek toelicht (wat voor publiek, flaptekst/samenvatting, hoe verhoudt het zich tot andere titels, "unique selling point(s)", grootte etc.). Zo'n boek moet er bij mij toch uit, of iemand het nou leest of niet. Een soort van intellectuele diarree dusSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt..![]()
Ik schrijf boeken over wetenschap en filosofie!
https://www.epsilon-uitga(...)e-tijd-materie/10996
https://www.spectrumboeke(...)k-niet-9789000386765
https://www.spectrumboeke(...)tronen-9789000395071
Thnxquote:Op zondag 20 augustus 2023 21:07 schreef BasEnAad het volgende:
Geweldig, mooi werk, gefeliciteerd! Ik ga deze zeker in huis halen.
Het eerste boek heb ik toen ook gekocht. Ik vind ons heelal, ruimtetijd, dimensies en noem maar op reuze-interessant en probeerde alles altijd een beetje te begrijpen aan de hand van youtubefilmpjes. Ruimte, Tijd, Materie gaat echter een stapje verder en maakt het theoretische, alles dat je niet kan aanraken, toch een beetje tastbaar. Het blijft moeilijke materie, maar de uitleg in het boek maakte toch dat ik een beter beeld kreeg van alles om ons heen, zonder te boel overdreven te versimpelen.
Dank voor de tip! Heb een berichtje gestuurd naar één van de makers, wie weetquote:Op zondag 20 augustus 2023 19:04 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Wanneer ga je het boek bespreken bij MNOT?Dit lijkt mij echt een onderwerp voor de podcast!
https://www.metnerdsomtafel.nl/
quote:Op zondag 20 augustus 2023 19:43 schreef ChipsZak. het volgende:
@:DJMO: de link naar 'de topicreeks' waaruit Haushofer 'veel inspiratie heeft gehaald' werkt niet,Mijn inzending is ook niet natuurkundig, maar ik vind het wel een mooie mutheSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Edit; toch maar iets ingevuld voor de winactie,. Niet gerelateerd aan natuurkunde, overigens. De vraag is ook in zijn algemeenheid gesteld en er staat geen 'natuurkundige mythe',
.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
Dat is dit topic:quote:Op zondag 20 augustus 2023 19:43 schreef ChipsZak. het volgende:
@:DJMO: de link naar 'de topicreeks' waaruit Haushofer 'veel inspiratie heeft gehaald' werkt niet,
Heb ze gemaild, en ze wouden wel een podcastaflevering omtrent het boek maken. Dus dank voor de tip!quote:Op zondag 20 augustus 2023 19:04 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Wanneer ga je het boek bespreken bij MNOT?Dit lijkt mij echt een onderwerp voor de podcast!
https://www.metnerdsomtafel.nl/
Omg echt?! Super cool!quote:Op maandag 21 augustus 2023 13:40 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Heb ze gemaild, en ze wouden wel een podcastaflevering omtrent het boek maken. Dus dank voor de tip!
-edit 4 september![]()
Ja, ik dacht, ik trek de stoute schoenen aanquote:Op maandag 21 augustus 2023 14:48 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Omg echt?! Super cool!
Best snel al
De brutaalste heeft de halve wereld. Dat dit al op zo'n korte termijn kan had ik niet gedacht!quote:Op maandag 21 augustus 2023 14:59 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, ik dacht, ik trek de stoute schoenen aanHet had toevallig ook vanavond gekund i.v.m. een afzegging, maar dat was voor mij een tikkeltje onpraktisch.
Ben benieuwd. Sowieso word ik erg blij van mensen die mijn passie voor wetenschap en generd delen; dat miste ik toch in mijn baan als docent.
Ga je weer terug naar het wetenschappelijk onderzoek of word je fulltime schrijver?quote:Op maandag 21 augustus 2023 14:59 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, ik dacht, ik trek de stoute schoenen aanHet had toevallig ook vanavond gekund i.v.m. een afzegging, maar dat was voor mij een tikkeltje onpraktisch.
Ben benieuwd. Sowieso word ik erg blij van mensen die mijn passie voor wetenschap en generd delen; dat miste ik toch in mijn baan als docent.
Terug het onderzoek in in mijn veld is na een stop van tien jaar zo goed als onmogelijk, dus dan zou het al gauw R&D in de industrie worden. Voorlopig probeer ik wat voet aan de grond te krijgen met mijn schrijfsels en wellicht lezingen, cursussen en wat invalwerk qua lesgeven, en kijken hoe zich dat ontwikkelt.quote:Op maandag 21 augustus 2023 23:21 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ga je weer terug naar het wetenschappelijk onderzoek of word je fulltime schrijver?
Thnx! Ik ga het zienquote:Op maandag 4 september 2023 12:00 schreef Starhopper het volgende:
Succes in de podcast vanavond @:haushoferEr komen hele leuke vragen voorbij
![]()
![]()
Nice!!quote:Op dinsdag 5 september 2023 06:08 schreef Haushofer het volgende:
Was leuk gesprek! Benieuwd of dat ook zo overkomt
Haha, thnx! Ik had er nog wel een paar uur extra kunnen zitten inderdaad, maar dan gaat het hoofd ook van tollen naar centrifugerenquote:Op woensdag 6 september 2023 09:31 schreef Starhopper het volgende:
Wauw! Wat een toffe podcast is het geworden! Veel te kort! Heerlijk ook hoe jij het zo goed mogelijk zit uit te leggen en het kwartje maar niet valt
Vanmiddag nog ff de bonus beluisteren![]()
Yw! Hopelijk levert het wat extra bekendheid opquote:Op woensdag 6 september 2023 09:53 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Haha, thnx! Ik had er nog wel een paar uur extra kunnen zitten inderdaad, maar dan gaat het hoofd ook van tollen naar centrifugeren
Allemaal dankzij jouw tip dus
Lol! Hoe reageerden ze?quote:Op woensdag 6 september 2023 09:55 schreef Haushofer het volgende:
Op de heenweg naar de studio in A'dam West kwam ik nog langs een lokale boekenwinkel, en ging ik even naar binnen. Daar lag keurig een stapeltje van vier van mijn boeken. Toch wel surrealistisch om je eigen boek met je kop op de achterkant daar tegen te komen. Gelukkig lijk ik nog steeds op de foto, dus heb ik maar gevraagd of ze het leuk vonden dat ik ze signeer, kunnen ze er een stickertje op plakken
Wel enthousiast, mocht ze meteen allemaal signerenquote:
Ja, Fok! heeft toch wel een belangrijke rol gespeeld in mijn interessegebied en het communiceren van wetenschap. En zo vaak vertel ik dus niet hoe ik aan mijn username kom; als ik had geweten dat ik er twintig jaar later nog steeds mee zou omzeulen had ik waarschijnlijk wat anders gekozenquote:Op woensdag 6 september 2023 13:26 schreef Starhopper het volgende:
Yw! Hopelijk levert het wat extra bekendheid opBij het volgende boek weer te gast?
Net even de bonus geluisterd. Je hebt het over FOK!![]()
![]()
![]()
Waar is de aflevering te vinden? Mijn podcastapp en op de website zie ik de aflevering nog niet staan?quote:Op woensdag 6 september 2023 09:31 schreef Starhopper het volgende:
Wauw! Wat een toffe podcast is het geworden! Veel te kort! Heerlijk ook hoe jij het zo goed mogelijk zit uit te leggen en het kwartje maar niet valt
Vanmiddag nog ff de bonus beluisteren![]()
Ah! Dus je hebt mijn vraag gezien!quote:Op woensdag 6 september 2023 13:30 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, Fok! heeft toch wel een belangrijke rol gespeeld in mijn interessegebied en het communiceren van wetenschap. En zo vaak vertel ik dus niet hoe ik aan mijn username kom; als ik had geweten dat ik er twintig jaar later nog steeds mee zou omzeulen had ik waarschijnlijk wat anders gekozen![]()
En dat volgende boek: ja, als ze me weer willen hebben wil ik wel weer langskomen
Woensdagmiddag rond 15:00 uur komen nieuwe aflevering online dacht ik.quote:Op woensdag 6 september 2023 14:00 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Waar is de aflevering te vinden? Mijn podcastapp en op de website zie ik de aflevering nog niet staan?
Hij staat online!quote:Op woensdag 6 september 2023 14:00 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Waar is de aflevering te vinden? Mijn podcastapp en op de website zie ik de aflevering nog niet staan?
Ja. Geen betere promo voor de noodzaak voor het boekquote:Op woensdag 6 september 2023 17:42 schreef Faraday01 het volgende:
Erg leuk! De hosts hadden er op momenten wel wat moeite mee
Tweede druk binnenkortquote:Op woensdag 6 september 2023 18:01 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja. Geen betere promo voor de noodzaak voor het boek
Krijg jij regelmatig te horen hoe het boek verkoopt?quote:
Die vraag krijg ik vaker, maar daar moet ik nog even naar vragen. Heb dus geen idee wat er tot nu toe verkocht isquote:Op maandag 11 september 2023 14:18 schreef Shii het volgende:
[..]
Krijg jij regelmatig te horen hoe het boek verkoopt?
Zonder prijs te willen geven waar ik woon, maar ik had in mijn lokale boekwinkel het laatste exemplaar bemachtigd.
Ben heel benieuwd naar boek 5 ! De ideeën van Penrose over QM en bewustzijn komen meteen op.quote:[b]Op
(..)
Wat mij bij boek-idee 5 brengt: hoe de spirituele beweging aan de haal is gegaan met de kwantummechanica en in hoeverre vergelijkingen tussen de kwantummechanica en spirituele concepten hout snijden. Mede geïnspireerd door de revival van het idealisme door o.a. Bernardo Kastrup en de claim dat de kwantummechanica een dergelijk wereldbeeld ondersteunt. Ik heb al een werktitel
Dus als er mensen zijn die dit een leuk idee vinden: laat het me weten. Ik zal het binnenkort wellicht ook op mijn socials peilen. Alle input is welkom
Ik denk dat je Jung en Pauli bedoeltquote:Op vrijdag 26 januari 2024 12:52 schreef Agno het volgende:
[..]
Ben heel benieuwd naar boek 5 ! De ideeën van Penrose over QM en bewustzijn komen meteen op.
Maar ook de Fundamental Fysiks Group, een merkwaardige groep Hippies uit begin jaren 70 die aan (of door) sloegen op "entanglement" (zie deze video vanaf 29:29): Ik wist niet dat "The Tao of Physics" uit deze hoek kwam.
Ook de intensieve samenwerking tussen Jung en Dirac is wellicht interessant: https://paulijungunusmundus.eu/synw/gslecture_rome_e_p2.htm
Schopje: 20 augustus is het zover,quote:Op donderdag 18 januari 2024 17:05 schreef Haushofer het volgende:
Indien dit topic niet geheel dood is: ik heb vandaag te horen gekregen dat mijn volgende boek inderdaad wordt uitgegevenStay tuned
Leuk! Heb hem meteen gereserveerdquote:Op maandag 1 juli 2024 12:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Schopje: 20 augustus is het zover,
https://www.spectrumboeke(...)tronen-9789000395071
Het eindigt met priemgetallen, dus je wordt op je wenken bedientquote:Op donderdag 11 juli 2024 18:33 schreef Agno het volgende:
[..]
Leuk! Heb hem meteen gereserveerd![]()
Over patroonherkenning gesproken, ik ben vanaf de vijfde klas van de lagere school (nu groep 7) al geinteresseerd in priemgetallen. Het zaadje is ooit geplant door mijn leraar die de klas provocerende met: "ik ga jullie nu iets heel spannends vertellen dat je niet hoeft te onthouden". Het tegenovergesteld gebeurde met mij toen hij eenmaal de Zeef van Eratosthenes uitlegd had. Dus door het wegstrepen van mooie, elegante patronen houd je uiteindelijk de priemgetallen over waarin geen patroon te ontdekken lijkt. Dat heb ik eigenlijk nooit willen accepteren en heb daardoor ook last van apofenie, de doorgeschoten patroonzucht. Heb heel wat pogingen (in Basic en later Python) gedaan om toch dat patroon te vinden (zelfs wanhopig ook wel eens gedacht dat de kwalitatieve betekenis van priemgetallen het geheim zou onthullen; dus waarom het getal 3 zo vaak voorkomt bij dwangneurosen of waarom 13 nu net het ongeluksgetal is).
Pas vele jaren later, na het lezen van de boeken "The music of the primes" en "Prime obsession" ben ik enigszins genezen van mijn patroonzucht. De Riemann hypothese die stelt dat alle non-triviale complexe nulpunten van de Zera-functie op de lijn met reële deel een half liggen, is voor mij dan weer een voldoende bevredigend patroon. Het blijft toch een intrigerend verschijnsel, als de Riemann Hypothese waar is dan bestaat dus er iets elegants in het complexe valk dat bepaalt dat de priemgetallen zo random (lelijk) mogelijk tussen de composieten opduiken. Maar om de "mooie" Riemann hypothese ooit te bewijzen zul je dan weer iets meer moeten weten over de "lelijke" verdeling van de priemgetallen. Een frustrerend dilemma.
Anyway, ik kijk uit naar dit boek
Erg leuk interview, met een goed voorbereide en actief luisterende interviewer die zwijgt wanneer het nodig is, prima tijdsmanagement, prettige cadans in de besproken onderwerpen en natuurlijk een zeer eloquente en gepassioneerde geïnterviewde. Heb met plezier gekeken en de tijd vloog voorbij!quote:Op maandag 12 augustus 2024 10:50 schreef Haushofer het volgende:
Wat is natuurkunde? Hoe zuiver zijn analogieën uit de populaire wetenschap? Wat maakt kwantummechanica zo lastig? Wordt er te veel gerekend en te weinig geïnterpreteerd in de natuurkunde? Wat is de belangrijkste boodschap van snaartheorie? Wat zijn ruimte en tijd nu eigenlijk? Dit en nog veel meer besprak ik met Marco Hanegraaff in zijn podcast MarcoToday naar aanleiding van mijn boeken “Ruimte, tijd, materie” en “Natuurlijk niet!”. Ik vond het erg leuk, en hoop dat ik dat ook in het gesprek uitstraal!
YouTube:
Spotify: Podcast · [object Object] · Ik ben Marco, de host van een avontuurlijke podcast die je meeneemt naar het onbekende, mysterieuze en obscure. Van de Hermetica tot psychedelica, duik met mij in de diepten van menselijke kennis en ervaring. Laat mij jou inspireren en uitdagen om je wereld te vergroten door je grenzen te verleggen en meer open te staan voor het onbekende als iets waardevols. Wie weet wat voor mooie ontdekkingen je nog te wachten staan. Ontdek het onbekende en laat je verrassen!
Apple Podcasts: https://podcasts.apple.com/nl/podcast/marcotoday/id1660773435
SoundCloud: https://soundcloud.com/marcotoday
Sean Carrolls Mindscape podcast is wat dat betreft ook erg leukquote:Op zondag 18 augustus 2024 18:33 schreef Agno het volgende:
[..]
Erg leuk interview, met een goed voorbereide en actief luisterende interviewer die zwijgt wanneer het nodig is, prima tijdsmanagement, prettige cadans in de besproken onderwerpen en natuurlijk een zeer eloquente en gepassioneerde geïnterviewde. Heb met plezier gekeken en de tijd vloog voorbij!
Het adagium dat "nieuwsgierigheid belangrijker is dan intelligentie" om iets bij te kunnen dragen aan de natuurkunde, dat zou toch iedere geïnteresseerde enthousiasteling over de drempel moeten trekken (zonder daarbij in de verradelijke kuilen der 'crackpottery' te vallen). De wiskundige Terence Tao schreef eerder al iets soortgelijks over de wiskunde https://terrytao.wordpres(...)-genius-to-do-maths/ Ben zelf het levende bewijs hiervan, want ik heb als nieuwsgierige amateur een tijdje intensief met hem samen morgen werken en in dat project daadwerkelijk de wiskunde voorruit geholpen![]()
Er zijn inmiddels vele Youtube video's die op didactisch verantwoorde wijze gecompliceerde onderwerpen in de natuur- en wiskunde uitleggen. Ook zijn er oneindig veel interessante interviews met gerenormeerde (had bijna "gerenormaliseerde" geschreven om de oneindigheid op te heffen) wetenschappers. En toch ga je na een tijdje het gebrek aan een iets grotere diepgang missen. Vaak omdat de interviewer zelf al geen natuurkundige is, de interviewtijd beperkt is, maar ook omdat men een zo groot mogelijk kijkerspubliek wil bereiken.
Pas recent heb ik de videos van Curt Jaimungal ontdekt: https://www.youtube.com/@:TheoriesofEverything. Hij bezit zelf over voldoende natuurkundekennis en in combinatie met zijn aanstekelijke nieuwgierigheid, gaan zijn interviews (voor mij) net een prettige laag dieper. Haushofer is er volgens mij ook zo eentje die dit perfect zou kunnenWellicht een gat in de markt en een dieper interview van Haushofer met bijv. professor 't Hooft of de Verlinde-broers, dat zou echt geweldig kijkmateriaal opleveren (al verwacht ik wel dat ze flink over de beschikbare tijd zullen gaan, omdat ze na een tijdje simpelweg niet meer te stoppen zijn).
quote:Schitterende symmetrieën!
Als je een symmetrisch gezicht hebt is de kans groter dat je op Tinder naar de goede kant wordt geswipet. Op dezelfde manier swipen natuurkundigen theorieën met symmetrie naar de goede kant. Symmetrieën zijn namelijk erg belangrijk: zoals natuurwetten gebeurtenissen om ons heen ordenen, zo ordenen symmetrieën op hun beurt natuurwetten. De zogenaamde groepentheorie waarmee we deze symmetrieën beschrijven had oorspronkelijk echter een ander doel. Deze geschiedenis brengt ons onder andere langs duels (met en zonder pistolen), tragische genieën, het geheim achter de Rubiks kubus, Einsteins relativiteitstheorie, Emmy Noether, de zoektocht naar zowel unificatie als donkere materie, en hologrammen.
Dit boek gaat uit van een basiskennis wiskunde op niveau havo/vwo bovenbouw.
Dr. Roel Andringa-Boxum (1984) is docent natuurkunde en promoveerde aan de Rijksuniversiteit Groningen bij de vakgroep Kwantumzwaartekracht en kosmologie. Eerder schreef hij de boeken ‘Ruimte, tijd, materie’, ‘Natuurlijk niet!’ en ‘Goddelijke patronen’. Zie ook www.roelandringaboxum.nl.
Over zijn boek ‘Ruimte, tijd, materie’:
“In gedachten zien we onze oerdidacticus Marcel Minnaert achter de bladzijden van dit boek een juichend rondedansje doen.” (Nederland Tijdschrift voor Natuurkunde)
Over zijn boek ‘Natuurlijk niet!’:
“Met veel humor rekent hij in zijn boek af met 32 voor waar aangenomen verzinsels.” (Het Parool)
Leuk! Je bent uiterst productief als schrijver. Ik ken al wel "Symmetry" van Marcus du Sautoy en ben erg benieuwd naar jouw invalshoeken voor dit interessante onderwerp. Je hebt sowieso een prettige "high density" schrijfstijl, lekker to-the-point zonder allerlei onnodige opsmuk, je zet de hersens van de lezer flink aan het werk en gebruikt humor om de stof niet te zwaar te maken. Ga je ook nog in op het toenemende inzicht dat het succes van het symmetriedenken de vooruitgang van de natuurkunde zelfs in de weg kan zitten? Denk aan de recente LHC ontdekkingen (=geen) die het op zich heel elegante idee van supersymmetrie ontkrachten. Nieuwe theorieën zijn misschien wel helemaal niet zo mooi, elegant of symmetrisch en overal een symmetrie in willen zien is wellicht ook een vorm van apofeniequote:Op maandag 16 september 2024 15:59 schreef Haushofer het volgende:
Trouwens: voor wie mijn boek "Ruimte, tijd, materie" kon waarderen: binnenkort komt mijn nieuwe boek "Schitterende symmetrieën" uit bij Epsilon Uitgaven. Opzet flaptektst:
[..]
Thnx!quote:Op zondag 22 september 2024 19:37 schreef Agno het volgende:
Leuk! Je bent uiterst productief als schrijver. Ik ken al wel "Symmetry" van Marcus du Sautoy en ben erg benieuwd naar jouw invalshoeken voor dit interessante onderwerp. Je hebt sowieso een prettige "high density" schrijfstijl, lekker to-the-point zonder allerlei onnodige opsmuk, je zet de hersens van de lezer flink aan het werk en gebruikt humor om de stof niet te zwaar te maken. Ga je ook nog in op het toenemende inzicht dat het succes van het symmetriedenken de vooruitgang van de natuurkunde zelfs in de weg kan zitten? Denk aan de recente LHC ontdekkingen (=geen) die het op zich heel elegante idee van supersymmetrie ontkrachten. Nieuwe theorieën zijn misschien wel helemaal niet zo mooi, elegant of symmetrisch en overal een symmetrie in willen zien is wellicht ook een vorm van apofenieSabine Hossenfelder gaf hier al eens de presentatie "How Beauty Leads Physics Astray" over: .
Dank! Ja, ik heb wel heel bewust beide onderwerpen in Goddelijke patronen meegenomen, om aan te tonen hoe breed het fenomeen is: van wetenschap tot religie. Aanvankelijk was het alleen op het christendom gericht, dus die andere hoofdstukken heb ik in vrij korte tijd moeten toevoegen. Wat ook meespeelt, is dat ik boekenwinkels binnenloop met de gedachte "Wat is er nog niet geschreven?" Deze combinatie op deze manier naar voren brengen heb ik nog niet eerder gezien. Aanvankelijk zou de Bayesiaanse inferentie ook een grotere rol spelen in het hoofdstuk omtrent het christendom; Richard Carrier past dit bijvoorbeeld ook structureel in zijn analyses toe. Dat is uiteindelijk niet in het eindresultaat gekomen, ook vanwege de omvang.quote:De informatie uit het boek Goddelijke Patronen ben ik nog steeds aan het verwerken. Heb nu ook het interview met Ad Verbrugge gezien en je komt hierin ijzersterk voor de dag. Je beheerst de materie volledig en kunt de toch complexe materie in bondige lekentaal (dat is heel erg lastig "op TV") overbrengen. Knap gedaan! De vraag van Ad met welke doelgroep voor ogen je dit boek geschreven hebt, die hield mij tijdens het lezen ook al bezig. Als ik mezelf als lezer zou moeten indelen dan behoor ik tot de groep "ik wil de valkuilen van apofenie in de (pseudo) wetenschap beter begrijpen en zo kritischer leren denken of anderen helpen dit te doen". Dat apofenie ook in de breinen van ietwat poëtische bijbelscribenten tot vele inconsistenties in bijbel geleid heeft, dat vind ik (als agnost) redelijk triviaal en induceerde bij mij een "ja duh" gevoel. Als de doelgroep voor dit laatste echter lezers met een theologische achtergrond is, dan is het apofenetische detectivewerk naar (zelfs oorspronkelijke Hebreeuwse) bijbelteksten uitermate interessant! Voor dit onderwerp zou je een prima interviewkandidaat zijn voor de Nederlands Dagblad serie: "Dick en Daniël geloven het wel". https://www.youtube.com/p(...)MxRBV3s7K4f4YV8fNfDj. Zij zijn beide theoloog met veel bijbelkennis, maar ook hele prettige oprecht geïnteresseerde interviewers.
Ben een tijdje geleden actief geweest op het blog van de Stichting Skepsis en kwam daar in discussie met Rob Nanninga (helaas te jong overleden, erg leuk dat je hem noemt in je boek!) en Jan Willem Nienhuys. De hoofdtaak van de Stichting Skepsis is ruwweg het door middel van onderzoek ontsluiten, produceren en onderhouden van nuchtere feiten en deze aan het publieke te presenteren als alternatieve, meer waarschijnlijke verklaringen, voor bijzondere claims uit de paracultuur. Opvallend is dat religie daarbij bewust buiten schot gehouden wordt, dus "new age" wordt wel tot de paracultuur gerekend, echter de "old age" niet. Wat me opvalt aan deze twee niet-gelovige sceptici is dat ze net zoals jij heel veel weten over het Christendom (en ook andere religies). Ik blijf dat toch een fascinerende interessecombinatie vinden, net zoals ik andersom ook fascinerend blijf vinden hoe Christelijke wetenschappers hun geloof en wetenschappelijk denken combineren (zie bijvoorbeeld de interessante serie Knevel en de Wetenschappers op NLZiet of het youtube-interview van Dick en Daniel met bioloog Cees Dekker, dat is echt een juweeltje). Overigens bleek/blijkt 100% van de gelovige wetenschappers uit een (streng) gelovig nest te komen. Dat is een zodanig sterke correlatie dat we gerust een causaal verband kunnen vermoeden...
Voor Goddelijke Patronen heb ik het toch gevoel dat de lezersdoelgroep "ik ben een gelovige of niet-gelovige alfa/beta èn ik ben geïnteresseerd in bijbelstudies", kleiner is dan de doelgroep: "ik ben een niet-gelovige alfa/beta èn ik geloof je zo ook wel dat je de overleverde en elkaar tegensprekende bijbelverhalen niet al te letterlijk moet nemen, denk alleen al aan het Chinese Whisper effect". Het is natuurlijk de schrijver (of uitgever) die de keuze maakt op welke doelgroep een boek zich primair richt, maar zelf zittend in de tweede doelgroep haakte ik af bij de Goddelijke onderwerpen. Dit effect werd versterkt door het verschil tussen de meer kwantitatieve voorbeelden die gebruikt worden bij de (pseudo-)wetenschappelijke onderwerpen en het meer kwalitatieve analysewerk bij de hypothetische Godsbewijzen en de bijbelverhalen (al heb ik in de kantlijn van jouw "in a nutshell"-beschrijving van het oude testament het woord "briljant!" geschreven). Het laatste hoofdstuk (p-waardes) was dan weer kwantitatief en heel sterk.
Anyway, voor mij had het onderwerp apofenie ook in twee separate boeken voor twee verschillende doelgroepen gemogen, maar ik spreek hierbij natuurlijk enkel namens één doelgroep. Het boek is overigens opnieuw uitstekend geredigeerd, vond slechts één typo op p95 waar 0,20% in de tweede druk in 20% veranderd moet worden).
Wat is overigens de ETA voor je nieuwste boek?
Ik ken nog zo iemand voor wie dat geldt...quote:Op maandag 23 september 2024 09:56 schreef Haushofer het volgende:
[..]
(knip) het is ergens zonde dat een getalenteerd iemand als zij uiteindelijk de academische wereld heeft verlaten.
[..]
Dank voor de verheldering. Had me totaal niet gerealiseerd dat je met apofenie in het Christendom begonnen was en pas daarna het fenomeen naar de (pseudo-) wetenschap hebt uitgebreid. Ik ken je eigenlijk alleen van de reeks natuurkundeboeken en de beta-discussies op het wetenschapsforum alhier. Deze "confirmation bias" heeft bij mij dus tot verwarring geleid, want als ik in de betere boekhandel een Haushofer-titel zou gaan zoeken, dan had ik dit allereerst in het (immer krimpende) schap onder "wetenschap" geprobeerd. Dit boek is echter duidelijk anders, natuurlijk alleen al vanwege de titel en zal in de meeste boekwinkels eerder in het (immer groeiende) schap "filosofie en levensbeschouwing" te vinden zijn (denk niet dat het onder 'religie' past, alhoewel religieuzen/theologen zeker in het Goddelijke deel geïnteresseerd zullen zijn).quote:(...)Wat ook meespeelt, is dat ik boekenwinkels binnenloop met de gedachte "Wat is er nog niet geschreven?" Deze combinatie op deze manier naar voren brengen heb ik nog niet eerder gezien. (...)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |