quote:
Op maandag 16 september 2024 15:59 schreef Haushofer het volgende:Trouwens: voor wie mijn boek "Ruimte, tijd, materie" kon waarderen: binnenkort komt mijn nieuwe boek "Schitterende symmetrieën" uit bij Epsilon Uitgaven. Opzet flaptektst:
[..]
Leuk! Je bent uiterst productief als schrijver. Ik ken al wel "Symmetry" van Marcus du Sautoy en ben erg benieuwd naar jouw invalshoeken voor dit interessante onderwerp. Je hebt sowieso een prettige "high density" schrijfstijl, lekker to-the-point zonder allerlei onnodige opsmuk, je zet de hersens van de lezer flink aan het werk en gebruikt humor om de stof niet te zwaar te maken. Ga je ook nog in op het toenemende inzicht dat het succes van het symmetriedenken de vooruitgang van de natuurkunde zelfs in de weg kan zitten? Denk aan de recente LHC ontdekkingen (=geen) die het op zich heel elegante idee van supersymmetrie ontkrachten. Nieuwe theorieën zijn misschien wel helemaal niet zo mooi, elegant of symmetrisch en overal een symmetrie in willen zien is wellicht ook een vorm van apofenie

Sabine Hossenfelder gaf hier al eens de presentatie "How Beauty Leads Physics Astray" over:
.
De informatie uit het boek Goddelijke Patronen ben ik nog steeds aan het verwerken. Heb nu ook het interview met Ad Verbrugge gezien en je komt hierin ijzersterk voor de dag. Je beheerst de materie volledig en kunt de toch complexe materie in bondige lekentaal (dat is heel erg lastig "op TV") overbrengen. Knap gedaan! De vraag van Ad met welke doelgroep voor ogen je dit boek geschreven hebt, die hield mij tijdens het lezen ook al bezig. Als ik mezelf als lezer zou moeten indelen dan behoor ik tot de groep "ik wil de valkuilen van apofenie in de (pseudo) wetenschap beter begrijpen en zo kritischer leren denken of anderen helpen dit te doen". Dat apofenie ook in de breinen van ietwat poëtische bijbelscribenten tot vele inconsistenties in bijbel geleid heeft, dat vind ik (als agnost) redelijk triviaal en induceerde bij mij een "ja duh" gevoel. Als de doelgroep voor dit laatste echter lezers met een theologische achtergrond is, dan is het apofenetische detectivewerk naar (zelfs oorspronkelijke Hebreeuwse) bijbelteksten uitermate interessant! Voor dit onderwerp zou je een prima interviewkandidaat zijn voor de Nederlands Dagblad serie: "Dick en Daniël geloven het wel".
https://www.youtube.com/p(...)MxRBV3s7K4f4YV8fNfDj. Zij zijn beide theoloog met veel bijbelkennis, maar ook hele prettige oprecht geïnteresseerde interviewers.
Ben een tijdje geleden actief geweest op het blog van de Stichting Skepsis en kwam daar in discussie met Rob Nanninga (helaas te jong overleden, erg leuk dat je hem noemt in je boek!) en Jan Willem Nienhuys. De hoofdtaak van de Stichting Skepsis is ruwweg het door middel van onderzoek ontsluiten, produceren en onderhouden van nuchtere feiten en deze aan het publieke te presenteren als alternatieve, meer waarschijnlijke verklaringen, voor bijzondere claims uit de paracultuur. Opvallend is dat religie daarbij bewust buiten schot gehouden wordt, dus "new age" wordt wel tot de paracultuur gerekend, echter de "old age" niet. Wat me opvalt aan deze twee niet-gelovige sceptici is dat ze net zoals jij heel veel weten over het Christendom (en ook andere religies). Ik blijf dat toch een fascinerende interessecombinatie vinden, net zoals ik andersom ook fascinerend blijf vinden hoe Christelijke wetenschappers hun geloof en wetenschappelijk denken combineren (zie bijvoorbeeld de interessante serie Knevel en de Wetenschappers op NLZiet of het youtube-interview van Dick en Daniel met bioloog Cees Dekker, dat is echt een juweeltje). Overigens bleek/blijkt 100% van de gelovige wetenschappers uit een (streng) gelovig
nest te komen. Dat is een zodanig sterke correlatie dat we gerust een causaal verband kunnen vermoeden...
Voor Goddelijke Patronen heb ik het toch gevoel dat de lezersdoelgroep "ik ben een gelovige of niet-gelovige alfa/beta èn ik ben geïnteresseerd in bijbelstudies", kleiner is dan de doelgroep: "ik ben een niet-gelovige alfa/beta èn ik geloof je zo ook wel dat je de overleverde en elkaar tegensprekende bijbelverhalen niet al te letterlijk moet nemen, denk alleen al aan het Chinese Whisper effect". Het is natuurlijk de schrijver (of uitgever) die de keuze maakt op welke doelgroep een boek zich primair richt, maar zelf zittend in de tweede doelgroep haakte ik af bij de Goddelijke onderwerpen. Dit effect werd versterkt door het verschil tussen de meer kwantitatieve voorbeelden die gebruikt worden bij de (pseudo-)wetenschappelijke onderwerpen en het meer kwalitatieve analysewerk bij de hypothetische Godsbewijzen en de bijbelverhalen (al heb ik in de kantlijn van jouw "in a nutshell"-beschrijving van het oude testament het woord "briljant!" geschreven). Het laatste hoofdstuk (p-waardes) was dan weer kwantitatief en heel sterk.
Anyway, voor mij had het onderwerp apofenie ook in twee separate boeken voor twee verschillende doelgroepen gemogen, maar ik spreek hierbij natuurlijk enkel namens één doelgroep. Het boek is overigens opnieuw uitstekend geredigeerd, vond slechts één typo op p95 waar 0,20% in de tweede druk in 20% veranderd moet worden).
Wat is overigens de ETA voor je nieuwste boek?