quote:Op woensdag 29 juli 2015 08:27 schreef Haushofer het volgende:
Aangezien ik het altijd erg leuk heb gevonden om wetenschap te popularizeren en ik alweer meer dan tien jaar op wetenschapsfora rondbungel, heb ik een tijdje geleden besloten om de gok te wagen en een populair-wetenschappelijk boek te gaan schrijven. Het idee is een boek over kwantumzwaartekracht, waarbij de zoektocht naar de vereniging tussen Einsteins zwaartekrachtstheorie en de kwantummechanica, en de rol van ruimte en tijd in de natuurkunde, centraal staat. Dit wordt dan een kapstok om de moderne natuurkunde na te gaan. De inhoud staat al redelijk vast, en de eerste hoofdstukken (historisch overzicht, wetenschapsfilosofie, wat wiskunde) zijn min of meer geschreven. Het publiek wat ik voor ogen heb is de geïnteresseerde leek die niet direct wordt afgeschrikt door zo nu en dan een formule, maar in principe heb je (hopelijk) weinig tot geen voorkennis nodig om het verhaal te begrijpen.
De onderwerpen zijn o.a.
-wat wetenschapsfilosofie en wiskunde om de zoektocht wat beter te begrijpen
-klassieke natuurkunde (mechanica, elektromagnetisme, thermodynamica)
-kwantummechanica, interpretaties hiervan
-speciale en algemene relativiteit, kosmologie, zwarte gaten
-kwantumveldentheorie en het standaardmodel
- supersymmetrie en symmetrieen in het algemeen
-algemene problemen omtrent kwantumzwaartekracht
-snaartheorie
-luskwantumzwaartekracht
-alternatieve zwaartekrachtstheorieen zoals Verlindes entropische zwaartekracht
Ik heb al aardig wat oude topics hier doorgespit en heb hierin de nodige vragen, verwarringen en fascinaties opgemerkt die ik wil gaan verwerken in het verhaal, maar mijn vragen aan jullie zijn:
- welke onderwerpen in de (moderne) natuurkunde willen jullie graag terugzien?
- en welke onderwerpen vinden jullie verwarrend (zoals ze vaak gepresenteerd worden in boeken)?
Alle input is van harte welkom!
Leuk! Je promotekst maakt nieuwgierig, voorzover die nieuwsgierigheid niet al gewekt was.quote:Op maandag 20 april 2020 17:57 schreef Haushofer het volgende:
Mijn boek over fundamentele natuurkunde komt uit! Vanaf woensdag te bestellen vanaf de website van de uitgever,
http://www.epsilon-uitgaven.nl/
en vanaf komend weekend te bestellen bij 'de betere' boekwinkels.
Dus ben je benieuwd naar wat ruimte, tijd en materie zijn, hoe mysterieus de kwantummechanica is, waarom "de oorzaak van de oerknal" slecht gedefiniëerd is, wat een knikkerbaan dwars door de aarde gemeen heeft met het Higgs-veld en een saaie kerkdienst, hoe een "theorie van alles" eruitziet en wat snaren daarmee te maken hebben, in hoeverre ons heelal wel eens een gigantisch hologram zou kunnen zijn, waar je op moet letten als je buiten onze melkweg gaat verhuizen, hoe wormgaten postduiven kunnen vervangen, hoe Einstein bijna gescooped werd door een briljant wiskundige (en hoe gescooped worden een relatief begrip is), hoe we Feynman-diagrammen kunnen begrijpen met Kinderbueno's, waarom zwarte gaten deeltjes uitzenden en hoe je dit kunt begrijpen met behulp van speeltuinen, enzovoort, enzovoort: komt dat lezen!
Kortom: mijn ultieme poging om een breed publiek de schoonheid van fundamenteel onderzoek te laten ervaren.
Eindelijkquote:Op maandag 20 april 2020 17:57 schreef Haushofer het volgende:
Mijn boek over fundamentele natuurkunde komt uit! Vanaf woensdag te bestellen vanaf de website van de uitgever,
http://www.epsilon-uitgaven.nl/
en vanaf komend weekend te bestellen bij 'de betere' boekwinkels.
Dus ben je benieuwd naar wat ruimte, tijd en materie zijn, hoe mysterieus de kwantummechanica is, waarom "de oorzaak van de oerknal" slecht gedefiniëerd is, wat een knikkerbaan dwars door de aarde gemeen heeft met het Higgs-veld en een saaie kerkdienst, hoe een "theorie van alles" eruitziet en wat snaren daarmee te maken hebben, in hoeverre ons heelal wel eens een gigantisch hologram zou kunnen zijn, waar je op moet letten als je buiten onze melkweg gaat verhuizen, hoe wormgaten postduiven kunnen vervangen, hoe Einstein bijna gescooped werd door een briljant wiskundige (en hoe gescooped worden een relatief begrip is), hoe we Feynman-diagrammen kunnen begrijpen met Kinderbueno's, waarom zwarte gaten deeltjes uitzenden en hoe je dit kunt begrijpen met behulp van speeltuinen, enzovoort, enzovoort: komt dat lezen!
Kortom: mijn ultieme poging om een breed publiek de schoonheid van fundamenteel onderzoek te laten ervaren.
Prijs is ¤ 40,00, en daar komen dan waarschijnlijk nog wat verzendkosten bij, maar dat heb ik niet gechecked. Het is als het goed is vanaf dit weekend ook bij de gewone boekenwinkels verkrijgbaar.quote:Ruimte, tijd, materie
Roel Andringa-Boxum
Wetenschappelijk 95, ISBN 978-90-5041-182-0.
Tof ik ga bestellenquote:Op dinsdag 21 april 2020 08:28 schreef Haushofer het volgende:
Het boek is nu al te bestellen: ga naar
http://www.epsilonuitgaven.nl/bestellen.aspx
en klik op "Bestellijst". Het boek staat dan helemaal bovenaan, bij
[..]
Prijs is ¤ 40,00, en daar komen dan waarschijnlijk nog wat verzendkosten bij, maar dat heb ik niet gechecked. Het is als het goed is vanaf dit weekend ook bij de gewone boekenwinkels verkrijgbaar.
De bedoeling is dat we via Fok! ook 3 gesigneerde exemplaren verloten
ik was je voor met bestellenquote:Op dinsdag 21 april 2020 09:27 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Tof ik ga bestellen
update:besteld
Verzend kosten zijn ¤3,50 dat is vrij netjes
Ik wil best betalen voor een boek en voor verzendkosten, maar ik wil wél graag een gesigneerde versie! Kun jij niet een dagje bij de uitgever boeken gaan signeren en dan laten versturen?quote:Op dinsdag 21 april 2020 08:28 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Prijs is ¤ 40,00, en daar komen dan waarschijnlijk nog wat verzendkosten bij, maar dat heb ik niet gechecked. Het is als het goed is vanaf dit weekend ook bij de gewone boekenwinkels verkrijgbaar.
Dank! Superleuk al die positieve reacties! Het voelt wel een beetje apart dat het project nu echt is afgerond, maar er liggen alweer wat nieuwe schrijfsels op de plankenquote:Op dinsdag 21 april 2020 13:41 schreef Agno het volgende:
Ook besteld en kan niet wachten! Nog gauw even een F5-toets op mijn brievenbus gemonteerd![]()
En gefeliciteerd met deze publicatie, Haushofer![]()
![]()
Voorlopig zit dat er niet inquote:Op dinsdag 21 april 2020 10:31 schreef miss_sly het volgende:
Ik wil best betalen voor een boek en voor verzendkosten, maar ik wil wél graag een gesigneerde versie! Kun jij niet een dagje bij de uitgever boeken gaan signeren en dan laten versturen?
ja dat had ik ookquote:Op dinsdag 21 april 2020 20:23 schreef recursief het volgende:
Besteld! Ik moest wel even de puzzel van de postcodevalidatie op het inschrijfformulier oplossen maar het is gelukt.
Gödel, Escher, Bach?quote:Op woensdag 22 april 2020 12:39 schreef recursief het volgende:
[ afbeelding ]
![]()
Als ik 'm gelezen heb gaat ie naast dat andere boek met een titel die een opsomming van drie woorden is.
Wauw, jullie hebben em eerder binnen dan ikquote:Op woensdag 22 april 2020 12:39 schreef recursief het volgende:
[ afbeelding ]
![]()
Als ik 'm gelezen heb gaat ie naast dat andere boek met een titel die een opsomming van drie woorden is.
Ja, vooral ook omdat het één van mijn wetenschappelijke helden is; ik heb op 16 jarige leeftijd al zijn "Bouwstenen van de materie" gelezen. Bijzonder om dan 20 jaar later zijn aanbeveling op je boek te zien staanquote:Op woensdag 22 april 2020 18:05 schreef recursief het volgende:
De aanbeveling van Gerard 't Hooft op de achterzijde is natuurlijk al.
Boek hier nog niet binnen, maar hey hey hey, dat boek van 't Hooft heb ik ook in de boekenkast staan (materie = schepping):quote:Op woensdag 22 april 2020 18:07 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, vooral ook omdat het één van mijn wetenschappelijke helden is; ik heb op 16 jarige leeftijd al zijn "Bouwstenen van de materie" gelezen. Bijzonder om dan 20 jaar later zijn aanbeveling op je boek te zien staan
Ja, die (en 'schepping') inderdaadquote:Op woensdag 22 april 2020 18:38 schreef Agno het volgende:
[..]
Boek hier nog niet binnen, maar hey hey hey, dat boek van 't Hooft heb ik ook in de boekenkast staan (materie = schepping):
[ afbeelding ]
Gefeliciteerd! Geweldig dat het nu af is. Ik ga hem kopen. Vraagje; is hij ook als e-book te krijgen? (Vast niet, maar voor de zekerheid wilde ik het wel vragen)quote:Op dinsdag 21 april 2020 08:28 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Serieus?quote:Op woensdag 22 april 2020 18:05 schreef recursief het volgende:
De aanbeveling van Gerard 't Hooft op de achterzijde is natuurlijk al.
Wat leuk!quote:Op dinsdag 21 april 2020 08:28 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Njet, alleen fysiek.quote:Op woensdag 22 april 2020 21:10 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Gefeliciteerd! Geweldig dat het nu af is. Ik ga hem kopen. Vraagje; is hij ook als e-book te krijgen? (Vast niet, maar voor de zekerheid wilde ik het wel vragen)
Fijn. Als je straks wel wordt teleurgesteld, doe dan maar net alsof je dat niet bentquote:Op woensdag 22 april 2020 22:07 schreef recursief het volgende:
Het leest allemaal erg prettig Haushofer. Tot nu toe ben ik nog zeker niet teleurgesteld.
Al een Engelse vertaling overwogen?quote:Op woensdag 22 april 2020 22:28 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Fijn. Als je straks wel wordt teleurgesteld, doe dan maar net alsof je dat niet bent
Maar serieus, gek idee dat het nu open en bloot wordt gelezen na zoveel schaafwerk. Moet nog ff wennen geloof ik
heb je al iets gehoord van de uitgeverij over hoe het loopt?quote:Op woensdag 22 april 2020 22:28 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Fijn. Als je straks wel wordt teleurgesteld, doe dan maar net alsof je dat niet bent
Maar serieus, gek idee dat het nu open en bloot wordt gelezen na zoveel schaafwerk. Moet nog ff wennen geloof ik
Ze zien wel dat ik het promoot in elk gevalquote:Op woensdag 22 april 2020 22:42 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
heb je al iets gehoord van de uitgeverij over hoe het loopt?
Kan me voorstellen dat het best spannend is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |