abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 25 oktober 2023 @ 17:19:35 #126
399061 kuolema
vermaledijd
pi_211078221
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2023 20:15 schreef ChildoftheStars het volgende:
Oh... bedenk me nu dat ik morgen de psychiater spreek, dus dat komt ook wel mooi uit...
Hoe is het gesprek gegaan?
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_211078277
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2023 17:19 schreef kuolema het volgende:

[..]
Hoe is het gesprek gegaan?
Wel goed. Ze maakte zich wel een beetje zorgen, maar het maakt niet uit. Ze heeft wel een klacht ingediend over de crisisdienst. Gisteren ging niet goed. En de crisisdienst pakte dat helemaal niet op, waardoor ik domme dingen gedaan heb. Natuurlijk mijn eigen verantwoordelijkheid, alleen ik belde juist omdat ik het niet trok.

Morgen komt een van mijn begeleiders en dan even kijken of we tot een plan kunnen komen om hier uit te geraken.

Vandaag was wel aan faaldag. Twee dagen gingen goed, maar nu weer de hele middag in mijn nest gelegen -O- maja... morgen weer een dag zeggen we dan maar
pi_211085268
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2023 17:22 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Wel goed. Ze maakte zich wel een beetje zorgen, maar het maakt niet uit. Ze heeft wel een klacht ingediend over de crisisdienst. Gisteren ging niet goed. En de crisisdienst pakte dat helemaal niet op, waardoor ik domme dingen gedaan heb. Natuurlijk mijn eigen verantwoordelijkheid, alleen ik belde juist omdat ik het niet trok.

Morgen komt een van mijn begeleiders en dan even kijken of we tot een plan kunnen komen om hier uit te geraken.

Vandaag was wel aan faaldag. Twee dagen gingen goed, maar nu weer de hele middag in mijn nest gelegen -O- maja... morgen weer een dag zeggen we dan maar
Hoe was het ook alweer? 1 stap vooruit 2 achteruit? 2 stappen vooruit, 1 terug dus ;)
Is niet erg als je een mindere dag hebt. Elke dag weer een nieuwe kans, wees niet te streng voor jezelf :* .

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 4% gewijzigd door Nijna op 26-10-2023 08:57:16 ]
Fake it till you make it...
pi_211085430
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 08:19 schreef Nijna het volgende:

[..]
Hoe was het ook alweer? 1 stap vooruit 2 achteruit?
Is niet erg als je een mindere dag hebt. Elke dag weer een nieuwe kans, wees niet te streng voor jezelf :* .

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Volgens mij net andersom, twee stappen vooruit, een achteruit. Maar ach, als je maar loopt ;)

En het was pas de derde dag dat ik probeer meer wakker te zijn. Vandaag komt mijn begeleider om samen even te bespreken hoe we dit gaan aanpakken. Zelf kom ik er even niet uit

En over je spoiler: zwaar herkenbaar :')
pi_211085459
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 08:50 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Volgens mij net andersom, twee stappen vooruit, een achteruit. Maar ach, als je maar loopt ;)

En het was pas de derde dag dat ik probeer meer wakker te zijn. Vandaag komt mijn begeleider om samen even te bespreken hoe we dit gaan aanpakken. Zelf kom ik er even niet uit

En over je spoiler: zwaar herkenbaar :')
Hahaha ;). Ik wist dat ik iets verkeerd schreef :* (ik heb t wat aangepast haha)
Ik vind het goed dat je het probeert CotS :*, fijn dat je samen met de begeleider samen gaat kijken.
Kleine stapjes dan maar :*
pi_211085471
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 08:56 schreef Nijna het volgende:

[..]
Hahaha ;). Ik wist dat ik iets verkeerd schreef :*
Ik vind het goed dat je het probeert CotS :*, fijn dat je samen met de begeleider samen gaat kijken.
Kleine stapjes dan maar :*
Verkeerd is een groot woord! Zo bedoelde ik het helemaal niet :* Sorry

Ja... moet wel... dit is geen gezond iets. Dus even plannen :)
En jep :)
pi_211085516
Het stond er gewoon verkeerd mop. Niet overal de hele tijd sorry voor voelen en roepen als je gewoon normaal meedoet.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_211085526
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 09:04 schreef DancingPhoebe het volgende:
Het stond er gewoon verkeerd mop. Niet overal de hele tijd sorry voor voelen en roepen als je gewoon normaal meedoet.
-O- dat is een enorm leerpunt, waar enorm hard aan gewerkt wordt (en geloof me of niet, het gaat al een stuk beter op dat gebied). Het is alleen moeilijk om geen chronisch schuldgevoel te hebben ;)
pi_211085551
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 09:06 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
-O- dat is een enorm leerpunt, waar enorm hard aan gewerkt wordt (en geloof me of niet, het gaat al een stuk beter op dat gebied). Het is alleen moeilijk om geen chronisch schuldgevoel te hebben ;)
Fake it till you make it! Als je het uitspreekt of tikt kun je jezelf corrigeren en vermanend toespreken :p dat je het deeeenkt kun je niet zozeer helpen, maar de actie wel!

Klinkt wel heel simpel natuurlijk in jouw geval waarbij het zo sterk geprogrammeerd is, maar elke actie traint je hersens ben ik van overtuigd.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_211085852
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 08:57 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Verkeerd is een groot woord! Zo bedoelde ik het helemaal niet :* Sorry

Ja... moet wel... dit is geen gezond iets. Dus even plannen :)
En jep :)
Ik snapte je hoor :D, ik nam er geen aanstoot aan, dus sorry was wat mij betreft niet nodig :*
pi_211086237
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 09:11 schreef DancingPhoebe het volgende:

[..]
Fake it till you make it! Als je het uitspreekt of tikt kun je jezelf corrigeren en vermanend toespreken :p dat je het deeeenkt kun je niet zozeer helpen, maar de actie wel!

Klinkt wel heel simpel natuurlijk in jouw geval waarbij het zo sterk geprogrammeerd is, maar elke actie traint je hersens ben ik van overtuigd.
Nieuwe neurologische paadjes uitslijten. En idd, ik probeer het :) En ook niet alles verantwoorden. Mijn keuzes zijn gewoon mijn keuzes en daar hoef niet altijd een uitleg bij (ahem zoals ik nu doe :P )

quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 09:53 schreef Nijna het volgende:

[..]
Ik snapte je hoor :D, ik nam er geen aanstoot aan, dus sorry was wat mij betreft niet nodig :*
Gelukkig maar!
pi_211086249
Oké, samenvatting van het gesprek:

Acceptatie. Gewoon proberen, maar als het niet lukt prima. Ik ga door een therapeutische hel, en slapen is verwerken, en mijn brein werkt keihard. Dus proberen wakker blijven is top, lukt het niet, soit

En net zoals crea; lukt het, mooi. Lukt het niet, komt wel weer.

Dat was niet wat ik helemaal hoopte, maar ja...
pi_211086276
Oh ! en ik moet veel eerder en veel meer hulp vragen en meer contactmomenten
pi_211087816
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 10:34 schreef ChildoftheStars het volgende:
Oh ! en ik moet veel eerder en veel meer hulp vragen en meer contactmomenten
Dat mag je dan dus ook echt doen!
pi_211087827
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 12:56 schreef Nijna het volgende:

[..]
Dat mag je dan dus ook echt doen!
Hij zei dat ik, als ik me schuldig wilde voelen, dat ik dat dan moest voelen over te weinig hulp vragen (was een grapje). Dus ik doe dat zeker :)
pi_211088846
Deze dag valt samen te vatten als "duurt lang"
Ben moe
Krijg mezelf niet gemotiveerd
Jank en voel me rot

Naja... ik heb wel een idee, maar moet even mijn energie ervoor krijgen. Hopelijk komt het zo

Empathie vanuit hulpverleners vind ik zo lastig. Het "eraan toegeven", het "je hebt een zware periode". Niet zeggen dat ik me aanstel etc. Kan daar gewoon niet over
pi_211255048
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 14:44 schreef ChildoftheStars het volgende:
Empathie vanuit hulpverleners vind ik zo lastig. Het "eraan toegeven", het "je hebt een zware periode". Niet zeggen dat ik me aanstel etc. Kan daar gewoon niet over
Ik had daar zelf ook heel vaak last van gehad. Ik weet dat het goed bedoeld is, maar bij mij werkt het heel averechts. Bovenop de problemen die ik al had, kwam er ook nog eens een gigantisch schuldgevoel omdat ik anderen weer teleurstelde.

Ik kan ook niet zoveel met begrippen als "een positief zelfbeeld". Ik krijg daar altijd het idee bij dat mensen eigenlijk zeggen "Als je net alsof doet dat jouw problemen niet bestaan, kan je er ook geen last van hebben". Ondanks dat ik weet dat het goedbedoeld is, komt het op mij altijd als heel intimiderend over als mensen met zulke uitspraken komen. Ook als ik van de therapeut opgedrongen krijg om complimenten aan te nemen.

Ook als ik lijdt onder mijn emoties: ze zijn wel van mij. Als ik pijn heb, of het nou fysieke pijn is of emotionele pijn, kan ik daar in ieder geval uit afleiden dat de situatie zoals die nu is mij niet gelukkig maakt en dat er iets moet veranderen. Als ik om een voorbeeld met mijn blote voeten op iets scherps ga staan, dan ben ik er toch ook niet bij gebaat door tegen mezelf te zeggen dat ik aan fijne dingen moet denken en dan voel ik de pijn niet meer? Als ik in plaats daarvan kijk waarop ik getrapt heb en ik zie een hele grote wond, kan ik met mijn hypochondrie zelfs in paniek raken ... maar ik weet dan tenminste wel dat ik ermee naar het ziekenhuis moet.

Ik kan er nu wat beter mee omgaan door mij te bedenken dat met de dingen die ikzelf heb meegemaakt mijn beleving ook anders is en dat mensen mij waarschijnlijk niet begrijpen. Verder kan ik alleen mijn gedrag aansturen. Ik kan niet afdwingen welke gedachten zich opdringen in mijn hoofd en ook niet hoe ik mij voel, dus die uitspraken slaan eigenlijk nergens op.

Ik ben mij ook meer bewust dat hulp voor wat dan ook alleen werkt als de communicatie tussen beide partijen wederkerig is. Ik wil best geloven dat ik door mijn issues bepaalde situaties kan ervaren als groter en negatiever dan ze in werkelijkheid zijn. Echter ieder mens heeft nou eenmaal de neiging om te snel conclusies te trekken en dat geldt ook voor therapeuten. Dat geeft niks, zolang mensen bereid zijn naar elkaar te luisteren.

Ik kijk op YouTube weleens naar tutorials over communicatie. Met de chaos in mijn hoofd en gedachten die zich blijven aanvullen, kan ik het nog niet goed praktiseren. Ik wijd altijd uit en ga van de hak op de tak, ondanks dat ik weet dat mensen dan vaak al afhaken met luisteren of mij niet serieus nemen. Het lukt mij wel om zaken concreter te verwoorden ... al kost het mij gigantisch veel moeite.
  zondag 3 december 2023 @ 04:50:51 #143
399061 kuolema
vermaledijd
pi_211502190
Hoi mensjes, hoe gaat het met jullie allemaal? Zin in de feestdagen of hebben jullie daar juist een hekel aan? Het is mij opgevallen dat mensen met psychische problemen de feestdagen vaak extra moeilijk vinden. Zelf heb ik dat helemaal niet, ik geniet van de kersttijd maar vrees juist het gat dat daarna komt, in januari tot en met april. Kou, kale bomen, niks leuks om naar uit te kijken (nou ja, de zomer maar die is in eerste instantie nog te ver weg). Hoe is dat bij jullie?

Ik merk dat ik de afgelopen maand meer last heb van spanning, chaos in mijn hoofd, stress en lusteloosheid. In het begin kwam het duidelijk doordat ik te veel activiteiten had, maar nu blijf ik erin hangen. Ik hoop dat het tijdelijk is en geen grote terugval gaat worden. Voorlopig heb ik in ieder geval de feesttijd en al het leuke wat daarbij hoort om me aan vast te klampen. Maar wat als januari komt... Ik probeer er niet te veel over na te denken.
  zondag 3 december 2023 @ 04:56:59 #144
399061 kuolema
vermaledijd
pi_211502193
Als jullie de feestdagen vrezen: ga een dagje of weekendje weg, dingen doen waar je naar uit kunt kijken rond de kerstdagen, afspreken met mensen. Of plan gewoon kleine leuke thuisactiviteiten, lange hobbydagen, filmmarathons. Koop iets leuks voor jezelf. Of slaap door die dagen heen, dat kan ook nog, en accepteer dan dat je dat doet, want misschien is dat gewoon het enige/beste wat je eruit kunt halen en dat is ook oké. Het is niet verplicht om die dagen te vieren.
pi_211514374
Ik doe zo hard mijn best om de feestdagen leuk te maken, zeker ook voor mijn gezin. Maar het voelt alsof hoe harder ik mijn best doe voor mijn kinderen en mijn vrouw, hoe moeilijk het is voor mij. Alsof er een pijn in mijn lichaam zit opgeslagen die wordt getriggerd door de feestdagen zonder dat ik daar enige invloed heb. Als ik kerstliedjes hoor, staat het huilen mij al nader dan het lachen. Leuke dingen organiseren voelt als een moetje, het doet pijn en het versterkt het verdriet des te meer. Terwijl ik er echt probeer het beste van te maken.

Ik ben gewoon zó moe en ik ben het allemaal zó zat.
pi_211514390
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2023 12:28 schreef Schanu het volgende:
Ik doe zo hard mijn best om de feestdagen leuk te maken, zeker ook voor mijn gezin. Maar het voelt alsof hoe harder ik mijn best doe voor mijn kinderen en mijn vrouw, hoe moeilijk het is voor mij. Alsof er een pijn in mijn lichaam zit opgeslagen die wordt getriggerd door de feestdagen zonder dat ik daar enige invloed heb. Als ik kerstliedjes hoor, staat het huilen mij al nader dan het lachen. Leuke dingen organiseren voelt als een moetje, het doet pijn en het versterkt het verdriet des te meer. Terwijl ik er echt probeer het beste van te maken.

Ik ben gewoon zó moe en ik ben het allemaal zó zat.
Worden de feestdagen niet vanzelf leuk als je samen bent met je gezin en lekkere dingen eet, maw wat moet je volgens jou doen om het leuk te maken?
pi_211514459
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2023 12:31 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Worden de feestdagen niet vanzelf leuk als je samen bent met je gezin en lekkere dingen eet, maw wat moet je volgens jou doen om het leuk te maken?
Het probleem ligt juist bij mij, de feestdagen voelen zwaar en benauwend, het voelt niet alsof er iets is wat dat kan veranderen. Hoe meer aandacht ik er juist aan besteed, hoe benauwender dat gevoel. We houden het al klein en rustig, met een dochter met autisme en add zijn we best beperkt in periodes als dezen, maar misschien zou ik het nog wel het liefste overslaan. Terwijl je er niet aan ontkomt.

Tot op zekere hoogte geniet ik echt wel van de momenten met mijn gezin, maar het is niet dat dat het vanzelf leuk maakt. Het neemt de pijn die er zit niet weg. Ergens maakt het zelfs melancholisch op een bepaalde manier, confronterend met het verleden en het gemis van kunnen genieten van dit soort momenten toen ik zelf jong was. Dan zou je ergens verwachten dat ik nu des te meer moet kunnen genieten, inhalen van het gemis, maar daar waar mijn geest dat wil lijkt het dus alsof mijn lijf en hoofd onbewust reageren.

Maar goed, dat wilde ik alleen even kwijt. Het is niet dat ik in mijn omgeving bij iemand terecht kan en het liefste stop ik alles ook diep weg, maar nu voelt het gewoon extra moeilijk. En kind in mij wil zo graag getroost worden.
pi_211514482
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2023 12:38 schreef Schanu het volgende:

[..]
Het probleem ligt juist bij mij, de feestdagen voelen zwaar en benauwend, het voelt niet alsof er iets is wat dat kan veranderen. Hoe meer aandacht ik er juist aan besteed, hoe benauwender dat gevoel. We houden het al klein en rustig, met een dochter met autisme en add zijn we best beperkt in periodes als dezen, maar misschien zou ik het nog wel het liefste overslaan. Terwijl je er niet aan ontkomt.

Tot op zekere hoogte geniet ik echt wel van de momenten met mijn gezin, maar het is niet dat dat het vanzelf leuk maakt. Het neemt de pijn die er zit niet weg. Ergens maakt het zelfs melancholisch op een bepaalde manier, confronterend met het verleden en het gemis van kunnen genieten van dit soort momenten toen ik zelf jong was. Dan zou je ergens verwachten dat ik nu des te meer moet kunnen genieten, inhalen van het gemis, maar daar waar mijn geest dat wil lijkt het dus alsof mijn lijf en hoofd onbewust reageren.
Sterkte, hopelijk is er begrip bij familieleden om de feestdagen klein en rustig te houden. Mijn inziens moet iedereen bij zulke dagen juist doen waar hij/zij zin in heeft.
  maandag 4 december 2023 @ 12:58:10 #149
426093 Gentianella
dat is een bloem!
pi_211514633
Ik heb ook niets met kerst en nieuwjaar. Dit jaar ‘vlucht’ ik voor het eerst sinds de pandemie weer met mijn vriend naar een zonnige bestemming. Lekker niet die kerststress bij mijn familie en gedwongen gezelligheid. Ik hou ook helemaaaaaal niet van de zogenaamd knusse gezelligheid in het halfdonker. Ik voel me dan meteen somber. Zet voor mij maar gewoon een felle lamp aan.
pi_211516539
Wij hebben nog niks gepland, schoonfamilie laat niks van zich horen en ik denk dat ik dit jaar de kar maar eens niet trek. Ik heb even meer dan genoeg op mn bord op het moment.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')