quote:Depressie
Iemand met een depressie heeft last van een hevige neerslachtigheid.
Die neerslachtigheid klaart niet na een paar dagen vanzelf op, maar duurt minimaal twee weken. Depressie moet niet verward worden met 'gewone' neerslachtigheid die iedereen wel eens heeft. Bij een depressie is deze heviger en tast het dagelijks functioneren aan.
Bron: http://www.trimbos.nl/onderwerpen/psychische-gezondheid/depressie
quote:Angststoornissen
Angststoornissen zijn in de psychiatrie de meest voorkomende aandoeningen. Sommige van deze aandoeningen worden fobie genoemd. Het gemeenschappelijke kenmerk van angststoornissen, is dat er sprake is van angst. Mensen kunnen zo angstig zijn dat het hun leven ontregelt.
Wanneer spreken we van een angststoornis?
Angst is een gevoel dat optreedt bij dreigend gevaar. De emotie ontstaat als het welzijn van een persoon direct wordt bedreigd, maar ook als een persoon een situatie als bedreigend ervaart. Als een angst geen reële grond heeft en de betrokken persoon er sociale of beroepsmatige problemen door ondervindt, is er sprake van een stoornis.
In het diagnostisch classificatiesysteem DSM-IV worden de volgende angststoornissen onderscheiden:
Paniekstoornis met of zonder agorafobie
Sociale fobie of angststoornis
Specifieke of enkelvoudige fobie
Obsessief-compulsieve stoornis of dwangstoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
Hypochondrie
Angststoornis door een lichamelijke aandoening
Acute stressstoornis
Angststoornis door alcohol of drugs
Voor de Multidisciplinaire Richtlijn Angststoornissen is de indeling van de DSM-IV als uitgangspunt genomen. Van de onderscheiden angststoornissen zijn de volgende aandoeningen opgenomen in de richtlijnen:
Paniekstoornis met en zonder agorafobie
Sociale fobie
Specifieke fobie
Obsessief-compulsieve stoornis
Posttraumatische stress-stoornis
quote:In het diagnostisch classificatiesysteem DSM-5 zijn de angststoornissen zoals ze in het DSM-IV vermeld werden, opgesplitst in drie categorieën:
1) de angststoornissen
2) de obsessieve-compulsieve en verwante stoornissen (ocgs)
3) de trauma- en stressorgerelateerde stoornissen
Angststoornissen in het DSM-5:
Paniekstoornis
Agorafobie
Specifieke fobie
Sociale angststoornis
Separatieangststoornis
Selectief mutisme
Angststoornis door een middel of medicatie
Angststoornis door een andere medische aandoening
angststoornis (niet anders omschreven)
Obsessieve-compulsieve en verwante stoornissen
Obsessieve-compulsieve stoornis (OCD)
Stoornis in de lichaamsbeleving
Hoarding (het dwangmatig verzamelen van dingen)
Trichotillomanie (het regelmatig uittrekken van het eigen haar)
Excoriation disorder/Dermatillomanie (het regelmatig pulken aan de eigen huid)
Trauma- en stressorgerelateerde stoornissen
Reactieve hechtingsstoornis
Ontremde sociale engagementstoornis
Posttraumatische stressstoornis
Acute stressstoornis
Aanpassingsstoornissen
quote:FOK! heeft nu ook zijn eigen IRC-kanaal voor de mensen in "Depressie & Angst". Hier kunnen we gezellig chatten/ tips geven en het met elkaar erover hebben.
Indien jij ook gezellig mee wilt praten met ons kun je ons bereiken via de volgende link:
http://irc.fok.nl/
En dan in principe
/join #dna
Heb je vragen omtrent IRC?
PM de volgende users:
zomertje
RBWO
quote:
Niet denigrerend hoor, maar eerder cynisch (voor mezelf) omdat ik het al een jaar of acht zo ken. Ik reageer vooral op mezelf in die post.quote:Op woensdag 16 augustus 2023 23:47 schreef JeWa100 het volgende:
[..]
Een beetje denigrerend hoe je spreekt. Maar ik ga er wel inhoudelijk op in. Als een nieuwsbericht het koppelt aan depressie dan mag je aannemen dat het inderdaad niet hoort bij volwassen zijn inderdaad. Als volwassene verlies je plezier in het spelen van verstoppertje zoals je nog wel leuk vond als 5 jarige bijvoorbeeld. Maar van wat daar beschreven wordt haal je nergens meer echt voldoening uit. Alle andere personen om me heen die ik zie lijken nog wel blij te worden van een avondje uit en samen met elkaar praten. Of thuis voor de tv te zitten een serie te kijken. Je doet sommige nog wel omdat je nou eenmaal wel moet, je moet je dag toch wat invulling geven in plaats van de hele dag maar in bed te liggen. Maar zelf haal ik uit nog weinig voldoening en maar voor zeer beperkte tijd ook jammer genoeg. Vond dit artikel wel sprekend ook omdat de huisarts, bedrijfsarts etc. hier nooit om hebben gevraagd terwijl ze geen enkele moeite hadden met de diagnose van depressie
Het probleem is niet de GGZ maar de zorgverzekeraar. Meeste zorgverzekeraars hebben wel iets van zorgbemiddeling. Dus gewoon contact opnemen met je zorgverzekeraar en een oplossing eisen.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 15:02 schreef Guanabana het volgende:
Ben weer doorverwezen voor hulp, maar zie nu dat er een aanmeldstop geldt voor mijn verzekeraar. Zucht. Het is ook altijd gezeik met de GGZ hè.
Dan kan ik waarschijnlijk pas in 2024 terecht wat betekent dat ik mijn hele eigen risico weer kwijt ben (wat op dit moment best veel geld is voor mij).
Heel mijn leven staat stil nu zolang ik nergens terecht kan. Als ik al ergens terecht kan. En ik word er ook niet jonger op.
Ik zou de verzekeraar bellen of ze ook andere plekken hebben in de buurt zonder aanmeldstop.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 15:02 schreef Guanabana het volgende:
Ben weer doorverwezen voor hulp, maar zie nu dat er een aanmeldstop geldt voor mijn verzekeraar. Zucht. Het is ook altijd gezeik met de GGZ hè.
Dan kan ik waarschijnlijk pas in 2024 terecht wat betekent dat ik mijn hele eigen risico weer kwijt ben (wat op dit moment best veel geld is voor mij).
Heel mijn leven staat stil nu zolang ik nergens terecht kan. Als ik al ergens terecht kan. En ik word er ook niet jonger op.
Sterkte, je bent in ieder geval niet de enige.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 15:52 schreef Purrito het volgende:
Voel me zwaar depressief vandaag, ergste is dat ik er ook nergens over kan praten, alles wordt gemod.
Ook absurd zeg. Waar zitten we met z'n allen in joh.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 15:59 schreef nostra het volgende:
Vier maanden wachttijd voor intake en dan nog acht voor de behandelstart. Gelukkig voel ik me nu prima, dat scheelt.
Heb je al contact opgenomen met je zorgverzekeraar? Die moeten toch ook iets kunnen doen?quote:Op donderdag 17 augustus 2023 15:53 schreef Guanabana het volgende:
Ja heb nu net afwijzingsbrief gekregen. Morgen maar weer even bellen met de POH-GGZ wat nu te doen, misschien is er een andere behandelplek. Maar deze was best goed en daar ben ik drie jaar geleden ook al in behandeling geweest dus daar wilde ik eigenlijk wel naar terug.
Pff voel me meteen weer zo wanhopig alsof niks meer zin heeft en alles stilstaat. En ik maak me altijd zorgen om geld.
Nee nog niet, ga morgen wel even met POH waar ik vandaag ook was de opties bespreken.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 16:45 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Heb je al contact opgenomen met je zorgverzekeraar? Die moeten toch ook iets kunnen doen?
Voor iets als kanker regelen we van alles zo snel mogelijk. Terwijl een langdurige depressie ook gewoon fucking fataal kan zijn.
Ik weet niet in welke regio je woont. Mocht het in of in de buurt van Zuid Holland zijn. Ik heb hele goede ervaringen met Yulius.
Oke, mijn ervaring is dat als jezelf er ook wat druk achter zet er stiekem toch deurtjes open gaan.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 16:47 schreef Guanabana het volgende:
[..]
Nee nog niet, ga morgen wel even met POH waar ik vandaag ook was de opties bespreken.
Iets verder gekomen?quote:Op donderdag 17 augustus 2023 16:47 schreef Guanabana het volgende:
[..]
Nee nog niet, ga morgen wel even met POH waar ik vandaag ook was de opties bespreken.
Pillen zodat de scherpe randjes eraf zijn. Daardoor kan ik de zaken doen die mij verder stabiel houden.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 21:05 schreef Discombobulate het volgende:
Ik ben wel benieuwd eigenlijk: wat helpt jullie nou ontzettend erg?
Praten, praten en af en toe luisteren.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 21:05 schreef Discombobulate het volgende:
Voor mij dat mijn vriendin eindelijk een keer stil is. We hebben afgesproken dat we niet meer 'discussiëren'. Was ook altijd van haar kant dus voor mij weinig moeite. Maar eindelijk nu wat rust voor mij in plaats van elke keer gezeur en geneuzel. Of zoals zij het zei, ja over de 90% die je goed doet hoeven we het niet te hebben, het gaat om de 10% die je niet goed doet. Blijven wellicht alsnog niet bij elkaar maar in ieder geval is dit een positief iets, eindelijk gewoon geen gezeur terwijl ik alle vaste lasten betaal en alles wat overdag moet gebeuren doe. Sommige vrouwen willen echt alles krijgen en je zit er dan jammer genoeg aan vast vanwege kinderen. Maar goed we gaan zien wat het wordt, op dit moment goed genoeg. Word alweer pissig terwijl ik dit typte, wat een flutlevenquote:Op vrijdag 18 augustus 2023 21:05 schreef Discombobulate het volgende:
Klinkt als een relatie die meer energie kost dan oplevert.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 22:18 schreef JeWa100 het volgende:
[..]
Voor mij dat mijn vriendin eindelijk een keer stil is. We hebben afgesproken dat we niet meer 'discussiëren'. Was ook altijd van haar kant dus voor mij weinig moeite. Maar eindelijk nu wat rust voor mij in plaats van elke keer gezeur en geneuzel. Of zoals zij het zei, ja over de 90% die je goed doet hoeven we het niet te hebben, het gaat om de 10% die je niet goed doet. Blijven wellicht alsnog niet bij elkaar maar in ieder geval is dit een positief iets, eindelijk gewoon geen gezeur terwijl ik alle vaste lasten betaal en alles wat overdag moet gebeuren doe. Sommige vrouwen willen echt alles krijgen en je zit er dan jammer genoeg aan vast vanwege kinderen. Maar goed we gaan zien wat het wordt, op dit moment goed genoeg. Word alweer pissig terwijl ik dit typte, wat een flutleven
Ja is misschien ook wel zo. Maar ze is een goede moeder en ik heb ook geen zin om de kinderen met gescheiden ouders op te laten groeien. Laatste tijd gaat het beter dus omdat er geen gezeur is. Ach ja, het levenquote:Op zaterdag 19 augustus 2023 10:40 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Klinkt als een relatie die meer energie kost dan oplevert.
Je bent iig geen opgever. Ik denk wel dat je flink aan de slag moet en beslissingen moeten maken. Je maakt je bijvoorbeeld veel zorgen over je huis; kan je dat niet beter verkopen en gaan voor een appartementje?quote:Op zondag 20 augustus 2023 14:22 schreef carebaer het volgende:
Helaas, ik meld me hier ook maar eens. Ik ben midden 30 en voel me eigenlijk sinds mijn 15e (acne, middelbare school vond ik eng) af en aan goed. Vaker niet goed dan wel helaas. Ik denk niet dat het handig is hier direct mijn hele levensverhaal op te hangen, dan schrijf ik ongeveer een boek.
Ik moet inderdaad flink aan de slag en dat betekent vooral mijn eigen leven op de rit krijgen en hierin plezier krijgen.quote:Op zondag 20 augustus 2023 14:58 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Je bent iig geen opgever. Ik denk wel dat je flink aan de slag moet en beslissingen moeten maken. Je maakt je bijvoorbeeld veel zorgen over je huis; kan je dat niet beter verkopen en gaan voor een appartementje?
Je noemt ook dat je met bepaalde psychologen succes had, wat zorgde er bij voor dat het helpend was?
Je lijkt vrij diep te zitten, is een doorverwijzing naar een psychiater niet een idee? Niet dat ik zeg dat je aan de pillen moet, maar gewoon een verkenned consult.
Hmm ik zou proberen om toch een andere psychiater te spreken. En schrijf voor jezelf die lijst met waar je aan moet werken op en bespreek het me je behandelaar zodra je er één hebt.quote:Op zondag 20 augustus 2023 16:13 schreef carebaer het volgende:
De psycholoog die ik had kon ik goed mee praten en zij kon goed luisteren. Echter, de behandeling werd destijds niet voortgezet omdat ik niet niet meer in het traject paste. Ik kwam er tegen verslaving (wiet), en op den duur was dat klaar. Ik kan het me niet exact meer heugen.
Een psychiater heb ik vorig jaar bijgezeten. Ik kwam niet verder dan 2 of 3 consults. Het was totaal geen match. Bij de eerste ontmoeting ging het letter lijk zo... Ik zat in de wachtkamer. Psycholoog kwam langs en vroeg aan mij: "Ben jij die en dit? Neem maar plaats in die kamer.". Ze stelde zich niet voor. Haar assistent stelde zich niet voor. Ik moest mijn verhaal maar doen. De tweede keer dat ik er kwam zat er nog een stagiair bij. Niemand werd voorgesteld aan elkaar. Alle stoelen waren bezet door de 3 dames en ik moest zelf maar een stoel er bij pakken en werd op een bijzonder verre afstand geplaatst. Verliep erg raar.
Mag dat zo maar? Benzos samen met alcohol kunnen de meest verschrikkelijke ontwenningsverschijnselen hebben, tevens schade en potentieel dodelijk.quote:Op maandag 21 augustus 2023 12:18 schreef MatthijsDJ het volgende:
Hier na een paar bijna symptoom vrije dagen gestopt met de Lorazepam (cold turkey na een week of 4) en dat merk ik wel ff.. Even doorbijten maar gok ik.
Als je ze gebruikt zoals door de arts is er vaak niet zoveel aan de hand. Ik gebruik ze altijd bij opbouwen/ophogen van antidepressiva. En stop er mee zodra ik merk dat de antidepressiva voldoende is aangeslagen. Voorheen was daar meer dan vier weken nodig, dan kan je beter idd wat langzamer afbouwen.quote:Op maandag 21 augustus 2023 14:54 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Mag dat zo maar? Benzos samen met alcohol kunnen de meest verschrikkelijke ontwenningsverschijnselen hebben, tevens schade en potentieel dodelijk.
Vier weken oke, maar er is ook nog zoiets als kindling. In case je dat ooit nog weer gaat gebruiken.
Wat mij helpt is te blijven beseffen dat in 99% van de gevallen het overgaat. Alleen is dat soms verdomd moeilijk in slechte perioden...quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 13:56 schreef Discombobulate het volgende:
Met mij gaat het de laatste dagen weer minder. Vannacht niet echt geslapen, horror dromen over dood en verderf, moord, bloed en weet ik veel wat. Gister hele middag in bed gelegen, vandaag constant somber, angstig en een algeheel paniekgevoel. Ook steeds gevoel dat ik een escape wil, m'n spullen pakken en weg, naar een ander land of weet ik veel wat, maar dat heb ik ook al jaren, alleen nu wel wat sterker.
Denk echt van hoe de fok ga ik het volhouden om gewoon zo door te gaan, te werken, etc. tot m'n fucking 67e.
Moet ook nog zo veel andere dingen regelen in het leven. Al die verantwoordelijkheden op zo'n moment. En het kleinste dingetje voelt zo ontzettend lastig. Heb weer zoiets van moet ik m'n leidinggevende inlichten, want straks meld ik me weer ziek, etc., maar dat is ook weer zo'n dingetje. Moet mezelf maar een 'fuck it' mentaliteit en me-time aanleren. Werk is ook deel van het probleem, weet niet wat ik wil, wie ik ben, blablabla. Been breken en even uit de running zijn zal me ook wel goed doen.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 14:36 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Wat mij helpt is te blijven beseffen dat in 99% van de gevallen het overgaat. Alleen is dat soms verdomd moeilijk in slechte perioden...
Heb je wel eens een psycholoog gehad die je een ook een spreekwoordelijke schop onder je reet kan verkopen? De beste die ik gehad heb waren daartoe in staat. Is wel hard soms maar ook wel nodig (in mijn geval).quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 18:13 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Moet ook nog zo veel andere dingen regelen in het leven. Al die verantwoordelijkheden op zo'n moment. En het kleinste dingetje voelt zo ontzettend lastig. Heb weer zoiets van moet ik m'n leidinggevende inlichten, want straks meld ik me weer ziek, etc., maar dat is ook weer zo'n dingetje. Moet mezelf maar een 'fuck it' mentaliteit en me-time aanleren. Werk is ook deel van het probleem, weet niet wat ik wil, wie ik ben, blablabla. Been breken en even uit de running zijn zal me ook wel goed doen.
Mja, maar even huisarts ofzo en een verwijzing naar een andere psycholoog. Probeer wel even een ander iemand.
Zoals? Noem eens wat voorbeelden dan zeg ik wel of ik ze herken en of ik mezelf er in herken.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 18:22 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Heb je wel eens een psycholoog gehad die je een ook een spreekwoordelijke schop onder je reet kan verkopen? De beste die ik gehad heb waren daartoe in staat. Is wel hard soms maar ook wel nodig (in mijn geval).
Zal morgen een voorbeeld posten.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 18:34 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Zoals? Noem eens wat voorbeelden dan zeg ik wel of ik ze herken en of ik mezelf er in herken.
Denk dat ik wel ongeveer weet wat je bedoeld, maar laat maar weten. Denk overigens niet dat ik veel heb aan een schop onder m'n kont, misschien wel averechts. Het is beter voor mij om te leren waar mijn krachten liggen en hoe ik daarin ga navigeren om voor mijzelf een betekenisvol leven te leiden. (Even heel globaal natuurlijk, die inhoud zelf is wel een gesprek of veertig.) Want dat heb ik nu absoluut niet. En misschien is dat wel een hutje op de hei, weet ik veel.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 20:33 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Zal morgen een voorbeeld posten.
Dat had ik beter niet kunnen zeggen, ineens wat minder met naar bed gaan.. Maar goed herstel kost tijd... Niet te snel willen etc etc.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 20:33 schreef MatthijsDJ het volgende:
Hier heb ik geloof ik langzaamaan het ergste van de terugval en staken gehad.
Bij alle drugs, of middelen die je kan misbruiken als een drug. Gaat het altijd om het woordje 'misbruik'. Benzo's kunnen als medicijn natuurlijk heel goed werken. Maar als je het gaat 'misbruiken', dan kom je in de gevarenzone.quote:Op maandag 21 augustus 2023 15:10 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Als je ze gebruikt zoals door de arts is er vaak niet zoveel aan de hand. Ik gebruik ze altijd bij opbouwen/ophogen van antidepressiva. En stop er mee zodra ik merk dat de antidepressiva voldoende is aangeslagen. Voorheen was daar meer dan vier weken nodig, dan kan je beter idd wat langzamer afbouwen.
Maar in dit geval ging het om 2 x 0.5mg per dag.
Benzo's hebben idd een slechte naam, maar dat komt vooral door het verleden waar mensen jarenlang aan die zooi zaten...
Zelfs in de kliniek al meegemaakt dat ze extreem voorzichtig zijn bij het voorschijven van een benzo, zeker bij verslavingsgevoelige personen.
Je moet je ook niet al te bang laten maken door alle horror stories op het internet btw. Wat ik je overigens in het algemeen kan aanraden als ik sommige reacties van je in andere topcis zie .
Echt? Waar lees je dat?quote:Op woensdag 23 augustus 2023 18:54 schreef DancingPhoebe het volgende:
Een genegeerd verzoek om vrij is automatisch goedgekeurd
En daar gaat het idd mis, of als dokters het off-label gaan gebruiken zoals Seroquel voor slaap.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 08:27 schreef christmastsunami het volgende:
[..]
Bij alle drugs, of middelen die je kan misbruiken als een drug. Gaat het altijd om het woordje 'misbruik'. Benzo's kunnen als medicijn natuurlijk heel goed werken. Maar als je het gaat 'misbruiken', dan kom je in de gevarenzone.
Iemand met epilepsie, kan depakine voorgeschreven krijgen. Maar als ie dat dan gaat combineren met andere middelen, zonder dat te vermelden en hardstikke stoned wordt. Dan is ie die medicatie aan het misbruiken als een drug.
Bijvoorbeeld: Door mijn OCD was ik een pleaser geworden. Wat ervoor zorgde dat ik soms eigen wensen wegcijferen. Bang om bijvoorbeeld mijn vrouw boos te krijgen.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 18:34 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Zoals? Noem eens wat voorbeelden dan zeg ik wel of ik ze herken en of ik mezelf er in herken.
Bij mensen die een psychose hebben gehad, zeggen ze wel eens dat het littekens na laat.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 20:02 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
En ik zal niet zeggen dat ik nooit zal terugvallen of suïcidaal meer worden. Want depressie blijft een sluipmoordenaar.
Het laat zeker een litteken achter.. als is het maar dat als je een paar slechte dagen hebt; gaat denken van: "Oh God gaan we weer"quote:Op donderdag 24 augustus 2023 13:00 schreef christmastsunami het volgende:
[..]
Bij mensen die een psychose hebben gehad, zeggen ze wel eens dat het littekens na laat.
En soms kan je dat ook zien, Op de een of ander manier hebben ze dan soms bepaalde gezichtstrekjes. Of het komt door een hoge dosering medicatie, maar dat weet ik niet.
Wel dat het vrij algemeen gezegd wordt en een beetje geaccepteerd, alsof dat normaal is.
Maar na zo'n echte depressie, denk ik dat het ook niet helemaal meer hersteld. Dat ook een depressie littekens achterlaat, alleen die zie je dan weer niet in iemands uiterlijk.
Of het gaat over in een lichte chronische depressie, zo'n 'dystyme stoornis'. Maar dat weet ik ook niet.
Oh, dat soort dingen. Nee, ik denk dat ik dat al wel aardig doe, ook voor mezelf enzo, maar het werken aan oplossingen kan beter. Alleen vind ik dat ontzettend lastig, ik heb daar hulp bij nodig ofzo. Zoals ik zei laatst: "I've been waiting for a guide to come and take me by the hand" uit het geweldige nummer Disorder van Joy Division.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 20:02 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld: Door mijn OCD was ik een pleaser geworden. Wat ervoor zorgde dat ik soms eigen wensen wegcijferen. Bang om bijvoorbeeld mijn vrouw boos te krijgen.
Dus kreeg ik ineens de vraag, wat vind jij leuk dat je vrouw minder leuk vind.
Nou ben ik gek op huisdieren en mijn vrouw niet echt. Dus ik ze: 'nou een aquarium nemen".
Kreeg ik de opdracht om voor de volgende afspraak iig het onderwerp bespreekbaar had gemaakt met mijn vrouw.
Want waar ben je bang voor? Een vrouw die een paar dagen nukkig is.
Dus 's avonds besproken met mijn vrouw en in het weekend had ik een aquarium.
Dit voorbeeld is eentje waar door een schopje wel ging handelen.
Maar het beste voorbeeld vind ik wel hoe mijn laatste psychologe en vrouw me soms aan herinnerde dat ik moest gaan werken aan dingen. Dus ipv op bed liggen echt wat gaan doen. Gewoon de droogheid en hardheid hielpen me.
Nu heb ik me vandaag zelf een schop gegeven. Ik val langzaam van mijn geloof, maar bleef maar twijfelen en angstig. Gedeeltelijk door de terugval maar vooral omdat ik er tegen ging vechten.
Accepteer hoe het nu is, en werk dan aan oplossingen.
En ik had een hekel aan dat woord acceptatie maar het is echt de sleutel.
En ik zal niet zeggen dat ik nooit zal terugvallen of suïcidaal meer worden. Want depressie blijft een sluipmoordenaar.
Tjah die vragen heb ik ook, een soms ook best moeite mee. Maar ik weet wel dat je die vragen nooit echt beantwoord gaat krijgen.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 20:32 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dan krijg je straks eens een ongeluk en dan denk je bij jezelf van wow, ik heb echt de laatste jaren de beste versie van mezelf geleefd. Nou, nee dus. (Vooral als je de dood al een keer in de ogen hebt gekeken in het verleden.)
Ik denk dat het bij mij meer een dysthyme 'stoornis' is (ik noem het gewoon menselijke variatie, ben niet van dat woordje), want het is eigenlijk al heel wat jaar best wel kut en niet zo zeer een aantal maanden heel erg kut en dan weer even niet.
Ja, ik kom wel wat tekort in in oplossingen denken. Natuurlijk niet de alledaagse dingen, maar echt de levensvragen.Alleen is dat veel moeilijker dan "wil ik een aquarium?" ipv "wat maakt mij een authentiek persoon en hou ik m'n leven daartoe inrichten?"
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |