abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210070463
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 15:27 schreef Halcon het volgende:

[..]
Jaar of 40-45, denk ik? Meeste mensen zijn daar ondertussen al wel aardig aan gewend. Enige irritante is dat op sommige flesjes wel statiegeld zit en op andere flesjes niet.
Daarom zou ook op elk blikje in Europa statiegeld moeten zitten en het geneuzel van gladde blikjes inleveren natuurlijk nooit ingevoerd moeten zijn gewoon per geplet blikje geld terug. ^O^

Het land wat voor veel dingen ons voorbeeld is heeft al decennia een werkend systeem voor blikjes.

The aluminum can: America’s most successful recycling story that you’ve never heard ^O^
pi_210070471
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 15:30 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
De eerste glasbakken kwamen in de jaren 70, maar toen was het echt niet meteen vanzelfsprekend dat je je glas daarin gooide. Ondertussen zijn we daar helemaal aan gewend.
Ja, laten we zeggen dat ze in 1980 wel redelijk gangbaar waren. Op wat bejaarden na, weten de meeste mensen niet beter hè.
pi_210070481
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 15:33 schreef Viezig het volgende:

[..]
Ik denk dat je echt een hele biel glas bij het restafval aantreft hoor. Het is vanzelfsprekend voor een deel van de bevolking, maar ik weet zeker dat een groot deel echt niet de moeite neemt glas te scheiden.
Ja, ook wel plastic in de groenbak en zo. Drankkartonnen bij het oud papier, etc.
pi_210070489
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 15:37 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Daarom zou ook op elk blikje in Europa statiegeld moeten zitten en het geneuzel van gladde blikjes inleveren natuurlijk nooit ingevoerd moeten zijn gewoon per geplet blikje geld terug. ^O^

Het land wat voor veel dingen ons voorbeeld is heeft al decennia een werkend systeem voor blikjes.

The aluminum can: America’s most successful recycling story that you’ve never heard ^O^
Ja, kan veel beter inderdaad. Geplet blikje geld terug, dan zullen mensen het ook sneller "meezeulen" dan wanneer het blikje heel moet blijven tijdens een dagje pretpark en zo.
pi_210070501
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 15:37 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ja, laten we zeggen dat ze in 1980 wel redelijk gangbaar waren. Op wat bejaarden na, weten de meeste mensen niet beter hè.
Behalve als we naar het park of strand gaan wel veel rotzooi op de heenweg meeslepen maar te lui zijn om het afval mee terug te nemen :')
pi_210070523
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 15:40 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Behalve als we naar het park of strand gaan wel veel rotzooi op de heenweg meeslepen maar te lui zijn om het afval mee terug te nemen :')
Mja, veel mensen zijn daar te lam voor. Zelf neem ik het mee of gooi ik het in 'n bak waar ze het verzamelen. Maar het zou beter zijn als je overal waar je blikjes/flesjes kunt kopen, je ze ook in kunt leveren.

Misschien dat dan iets minder mensen het gewoon maar laten liggen of ergens wegflikkeren.
pi_210070525
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 15:36 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Ongeveer 90% van het verpakkingsglas wordt gerecycled.
Via de glasbak? Zou kunnen hoor, maar het is heel lastig te vinden hoeveel van het glas zonder statiegeld ook daadwerkelijk in de glasbak terecht komt.

Bij glas met statiegeld gaat het bijna volledig om bier. Dat koop je doorgaans in een krat waar zelf ook statiegeld op zit. Makkelijk in de tuin of op het balkon te bewaren zonder troep.

Ik ben nog steeds benieuwd waarom je denkt dat mensen die nu hun blikjes in een vuilnisbak weggooien terwijl het ze nu ook al vijftien cent kost, daar over een bepaalde tijd opeens anders over gaan denken. Alsof ze nu nog niet doorhebben dat het ze geld kost. Ik zie daar zelf alleen verandering in komen als je de blikjes plat kan stampen en inleveren.
pi_210070533
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 15:40 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ja, kan veel beter inderdaad. Geplet blikje geld terug, dan zullen mensen het ook sneller "meezeulen" dan wanneer het blikje heel moet blijven tijdens een dagje pretpark en zo.
Dagje pretpark ipv ,"papier hier" een ,"ik slik je blik" maken, met wat moderne electronica dat mensen meteen het statiegeld op hun rekening terug kunnen krijgen ipv met bonnetjes rond moeten lopen om weer ergens anders in te leveren.
pi_210070546
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 15:33 schreef Viezig het volgende:

[..]
3 maanden dan? 5 jaar? Verandert dat iets? De mensen die het nu niet vijftien cent waard vinden zullen dat over x tijd het opeens wel waard vinden?
Je focust te veel op het geld. Op bierflesjes zit maar 10 cent statiegeld. Het gaat meer om het inslijten van een gewoonte dan omdat je er nou financieel zoveel mee opschiet.
pi_210070579
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 15:44 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Je focust te veel op het geld. Op bierflesjes zit maar 10 cent statiegeld. Het gaat meer om het inslijten van een gewoonte dan omdat je er nou financieel zoveel mee opschiet.
Maar waarom denk je dat die gewoonte er in zal gaan slijten? Dat is de vraag die ik je elke keer stel maar die je weigert te beantwoorden omdat je dan op details gaat focussen.

Zwerfafval (waarvoor dit nieuwe statiegeld is ingevoerd) onstaat niet voornamelijk door huishoudens die een afvalcontainer hebben staan maar hun blikjes toch gewoon op straat gooien. De mensen die hun blikjes op straat gooien en dat op dit moment nog doen, ook al kost het ze al vijftien cent, waarom zouden die na een bepaalde periode wél opeens hun blikjes meezeulen, thuis bewaren en eens in de zoveel tijd inleveren?

Verder kleven er zoveel meer nadelen aan het bewaren van blikjes dan glas.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 28-07-2023 15:50:49 ]
pi_210070609
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 15:49 schreef Viezig het volgende:

[..]
Maar waarom denk je dat die gewoonte er in zal gaan slijten? Dat is de vraag die ik je elke keer stel maar die je weigert te beantwoorden omdat je dan op details gaat focussen.

Zwerfafval (waarvoor dit nieuwe statiegeld is ingevoerd) onstaat niet voornamelijk door huishoudens die een afvalcontainer hebben staan maar hun blikjes toch gewoon op straat gooien. De mensen die hun blikjes op straat gooien en dat op dit moment nog doen, ook al kost het ze al vijftien cent, waarom zouden die na een bepaalde periode wél opeens hun blikjes meezeulen, thuis bewaren en eens in de zoveel tijd inleveren?
Ik heb dat al een paar keer aangegeven, maar het antwoord bevalt je kennelijk niet.

Statiegeld is geen nieuw fenomeen. Bij andere verpakkingen is het ook gebruikelijk geworden om ze in te leveren voor statiegeld (dan wel om ze in de glasbak te gooien). Waarom zou dat voor blik anders zijn?
pi_210070617
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 15:43 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Dagje pretpark ipv ,"papier hier" een ,"ik slik je blik" maken, met wat moderne electronica dat mensen meteen het statiegeld op hun rekening terug kunnen krijgen ipv met bonnetjes rond moeten lopen om weer ergens anders in te leveren.
Ja, dat kan best allemaal. Ik zou beginnen met ze in elk geval te verplichten om ze ook terug te nemen. Lijkt me heel normaal dat als je iemand statiegeld geeft voor een blikje dat diegene het ook weer teruggeeft als je hem dat blikje teruggeeft.
pi_210070626
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 15:49 schreef Viezig het volgende:

[..]

Verder kleven er zoveel meer nadelen aan het bewaren van blikjes dan glas.
Je zult die blikjes even moeten spoelen, anders gaat het stinken, plakken en komt er ongedierte op af. Voor een groot deel zijn de blikjes weggooiers jongeren volgens mij. Pubers zijn vaak toch al lamlendig en geld krijgen ze vaak van papa en mama.
pi_210070673
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 15:52 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Ik heb dat al een paar keer aangegeven, maar het antwoord bevalt je kennelijk niet.

Statiegeld is geen nieuw fenomeen. Bij andere verpakkingen is het ook gebruikelijk geworden om ze in te leveren voor statiegeld (dan wel om ze in de glasbak te gooien). Waarom zou dat voor blik anders zijn?
Omdat dat voor bierflesjes (praktisch al het glas waar statiegeld op zit) veel makkelijker te doen is. Waar ook een krat bij zit waar statiegeld opzit, dat je niet leeg kan inleveren. Wil je 5 kratjes bij het restafval weggooien, dan zit je container vol. Met hetzelfde aantal blikjes is dat absoluut niet het geval. En dan hebben de meeste gemeenten ook nog eens een pmd-bak, waar blik altijd in ging (en nog steeds in mag).

Jouw antwoord komt niet verder dan "kijk maar naar hoe het met glas ging, voor blik zal hetzelfde gebeuren" maar je weigert te luisteren naar ieder argument dat laat zien dat blik echt een ander verhaal is.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 28-07-2023 16:01:06 ]
  vrijdag 28 juli 2023 @ 16:20:05 #65
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_210070901
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 13:09 schreef Centenbak het volgende:

[..]
Ik heb liever dat ze er een teringzooi van blijven maken.
Hoe meer overlast hoe sneller deze bullshit weer wordt afgeschaft.
Zelf gooi ik mijn blikjes/flesjes voortaan gewoon in de berm sinds ik er verwijderingsbijdrage voor moet betalen.
Dan mogen ze ook werken voor hun centen ipv dat ik het netjes naar de vuilnisbak breng.
Dit ja. Voelt wel een beetje ongemakkelijk om te doen moet ik zeggen, maar je moet de ambtenaren toch op een of andere manier zien op te voeden.
pi_210070909
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 15:59 schreef Viezig het volgende:

[..]
Omdat dat voor bierflesjes (praktisch al het glas waar statiegeld op zit) veel makkelijker te doen is. Waar ook een krat bij zit waar statiegeld opzit, dat je niet leeg kan inleveren. Wil je 5 kratjes bij het restafval weggooien, dan zit je container vol. Met hetzelfde aantal blikjes is dat absoluut niet het geval. En dan hebben de meeste gemeenten ook nog eens een pmd-bak, waar blik altijd in ging (en nog steeds in mag).

Jouw antwoord komt niet verder dan "kijk maar naar hoe het met glas ging, voor blik zal hetzelfde gebeuren" maar je weigert te luisteren naar ieder argument dat laat zien dat blik echt een ander verhaal is.
Zal er denk bij de meeste mensen vooral vanaf hangen of ze het thuis nuttige of onderweg. Thuis drink ik amper blikjes of kleine pet-flesjes drinken. Wel doe ik dat vaak als ik onderweg ben. Maar dan gooi ik het gewoon in de afval bak. Ga niet de hele dag met een leeg flesje water of leeg blikje cola rondlopen. Daarom zie ik statiegeld op die producten gewoon als een verkapte prijsverhoging. Denk dat er niet veel mensen het anders doen op een paar diehard milieufreaks na.
  vrijdag 28 juli 2023 @ 16:38:51 #67
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_210071138
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 15:19 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Zoals ik zei, bij glazen flesjes heeft men ook moeten wennen aan het statiegeld. Waarom zou het voor blik anders zijn?
Statiegeld op glas bestaat in ieder geval langer dan ik leef. Een fles vertegenwoordigde dan ook werkelijk waarde. Een melkfles kon 25 tot 50 keer gebruikt worden voor ie te krasserig was. Dat systeem was dus volkomen in het voordeel van de fabrikant.

Alleen wijnflesen zijn in NL altijd zonder statiegeld gebleven. In Frankrijk zat daar wel statiegeld op. Zal met afstand te maken hebben gehad.

Eenmalig glas komt hier ook nog steeds voor bij met name speciaal bier en de eerder genoemde wijnfles.
pi_210071209
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 15:43 schreef Viezig het volgende:
Via de glasbak? Zou kunnen hoor, maar het is heel lastig te vinden hoeveel van het glas zonder statiegeld ook daadwerkelijk in de glasbak terecht komt.
Nah, je weet hoeveel je verkoopt en je kan ook wegen hoeveel er weer ingeleverd wordt. Zo moeilijk is dat dus niet te meten.
pi_210071362
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 16:53 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Nah, je weet hoeveel je verkoopt en je kan ook wegen hoeveel er weer ingeleverd wordt. Zo moeilijk is dat dus niet te meten.
Er zijn ook wel mensen die glas thuis bewaren om bijvoorbeeld dingen in te doen en zo. En in de glasbak komt ook wel ander glas terecht, bijvoorbeeld kapotte drinkglazen, in het buitenland gekochte flessen....
pi_210071432
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 17:04 schreef Halcon het volgende:

[..]
Er zijn ook wel mensen die glas thuis bewaren om bijvoorbeeld dingen in te doen en zo. En in de glasbak komt ook wel ander glas terecht, bijvoorbeeld kapotte drinkglazen, in het buitenland gekochte flessen....
Wat mensen thuis bewaren komt uiteindelijk met vertraging ook weer in de glasbak terecht. Over de loop der jaren zal dat elkaar opheffen. Ook wat je uit buitenland haalt staat ook weer tegenover dat er ook naar buitenland mee gaat.

En bij elkaar zal zo weinig zijn dat het op de management getallen niet of nauwelijks invloed heeft. Laten we zeggen dat je dus wel redelijk kunt uitrekenen wat niet terug komt maar dat je dus niet kan zien wat in het vullis en wat in de natuur verdwijnt.
pi_210071853
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 16:53 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Het is inderdaad doodeenvoudig (voor de verantwoordelijke instanties) om daarachter te komen. Als we voor het gemak vergeten dat mensen ook kapotte glazen, glas uit het buitenland etc. in de bak gooien. De cijfers kan ik echter niet terugvinden. Dus hoeveel glas (zonder statiegeld) wordt er verkocht en hoeveel eindigt daarvan uiteindelijk in de glasbak. Ik betwijfel ten zeerste of dat echt 90 procent is.

Maar mijn punt was dat zélfs al zou dat waar zijn, dat niet automatisch ook voor blik geldt, zoals Sodemieters lijkt te denken. Die zegt dat mensen nu nog wel hun blikjes weggooien (of dat nu op straat of bij het pmd of het restafval is) over een onbepaalde tijd opeens wel zullen overgaan op het bewaren en inleveren van die blikjes, puur door gewenning.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 28-07-2023 17:45:47 ]
pi_210072213
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 17:39 schreef Viezig het volgende:

[..]
Het is inderdaad doodeenvoudig (voor de verantwoordelijke instanties) om daarachter te komen. Als we voor het gemak vergeten dat mensen ook kapotte glazen, glas uit het buitenland etc. in de bak gooien. De cijfers kan ik echter niet terugvinden. Dus hoeveel glas (zonder statiegeld) wordt er verkocht en hoeveel eindigt daarvan uiteindelijk in de glasbak. Ik betwijfel ten zeerste of dat echt 90 procent is.

Maar mijn punt was dat zélfs al zou dat waar zijn, dat niet automatisch ook voor blik geldt, zoals Sodemieters lijkt te denken. Die zegt dat mensen nu nog wel hun blikjes weggooien (of dat nu op straat of bij het pmd of het restafval is) over een onbepaalde tijd opeens wel zullen overgaan op het bewaren en inleveren van die blikjes, puur door gewenning.
In 2017 werd 87% van het verpakkingsglas gerecycled.
pi_210072246
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 16:21 schreef ipa84 het volgende:

[..]
Zal er denk bij de meeste mensen vooral vanaf hangen of ze het thuis nuttige of onderweg. Thuis drink ik amper blikjes of kleine pet-flesjes drinken. Wel doe ik dat vaak als ik onderweg ben. Maar dan gooi ik het gewoon in de afval bak. Ga niet de hele dag met een leeg flesje water of leeg blikje cola rondlopen. Daarom zie ik statiegeld op die producten gewoon als een verkapte prijsverhoging. Denk dat er niet veel mensen het anders doen op een paar diehard milieufreaks na.
Flesjes worden vaak opnieuw gebruikt. Die kun je zelf nog hervullen onder de kraan. Dat is wel een nadeel van blikjes. Als ze leeg zijn, zijn ze nutteloos.
pi_210072313
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 18:02 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Flesjes worden vaak opnieuw gebruikt. Die kun je zelf nog hervullen onder de kraan. Dat is wel een nadeel van blikjes. Als ze leeg zijn, zijn ze nutteloos.
In theorie misschien maar in de praktijk zie ik het amper mensen doen. Ik zelf doe het in ieder geval niet zeker niet bij frisdrankflesjes omdat je die smaak van de frisdrank er niet uit krijgt. Dus als ik onderweg ben gaat het gewoon de afvalbak in.
pi_210072599
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 17:59 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
In 2017 werd 87% van het verpakkingsglas gerecycled.
Geen antwoord op de vraag. Hoeveel van het glas dat verkocht werd is door het inzamelen via glasbakken gerecycled?

En natuurlijk weer hetzelfde punt: gaat dit voor blik hetzelfde betekenen?
pi_210072755
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 18:26 schreef Viezig het volgende:

[..]
Geen antwoord op de vraag. Hoeveel van het glas dat verkocht werd is door het inzamelen via glasbakken gerecycled?
Volgens mij werd daar juist een redelijk exact antwoord op gegeven.
quote:
En natuurlijk weer hetzelfde punt: gaat dit voor blik hetzelfde betekenen?
Met blik weet je exact wat er verkocht wordt en wat er weer ingeleverd wordt. De rest gaat grotendeels met huisvuil mee en wordt dus ook gerecycled. Nogmaals, wat nar buitenland gaat of juist binnen gebracht wordt valt redelijk tegen elkaar weg. Het zijn in ieder geval geen aantallen om druk over te maken.
  vrijdag 28 juli 2023 @ 18:47:53 #78
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_210072868
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 18:02 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
En wil je in eerste instantie maar de helft opdrinken, dan kan je er ook niks mee. Het kan niet meer dicht.

Ik koop ze dus maar zelden. Kleine flesjes des te meer (en ook regelmatig herbruikt), alleen gaat de motivatie om de steeds voller wordende zak naar de automaat te brengen er tegenwoordig niet op vooruit. :{
pi_210072883
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 13:09 schreef Centenbak het volgende:

[..]
Ik heb liever dat ze er een teringzooi van blijven maken.
Hoe meer overlast hoe sneller deze bullshit weer wordt afgeschaft.
Zelf gooi ik mijn blikjes/flesjes voortaan gewoon in de berm sinds ik er verwijderingsbijdrage voor moet betalen.
Dan mogen ze ook werken voor hun centen ipv dat ik het netjes naar de vuilnisbak breng.
Ik gooi ze altijd naar je moeder.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_210072918
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 15:21 schreef Viv het volgende:

Hier in Zweden zit er bij openbare prullenbakken een apart vakje voor statiegeldflesjes/-blikjes:

[ afbeelding ]

Zo hoeven mensen niet tot hun oksels in die bak te graaien, én blijft het afval gewoon in de bak. ^O^
Dat systeem kennen ze in Duitsland al jaren. Kunnen de zwervers aan wat geld komen.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_210073377
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 18:38 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Volgens mij werd daar juist een redelijk exact antwoord op gegeven.
[..]
Nee, er werd geantwoord dat 90 procent van het glas waarop statiegeld geheven wordt ook wordt ingeleverd.
quote:
Met blik weet je exact wat er verkocht wordt en wat er weer ingeleverd wordt. De rest gaat grotendeels met huisvuil mee en wordt dus ook gerecycled. Nogmaals, wat nar buitenland gaat of juist binnen gebracht wordt valt redelijk tegen elkaar weg. Het zijn in ieder geval geen aantallen om druk over te maken.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-07-2023 19:42:43 ]
pi_210073420
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 19:40 schreef Viezig het volgende:

[..]
Nee, er werd geantwoord dat 90 procent van het glas waarop statiegeld geheven wordt ook wordt ingeleverd.
[..]

Dat is niet wat ik zei. Ik zei dat 90% van het verpakkingsglas wordt gerecycled. Dat heeft niks met statiegeld te maken.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 28-07-2023 19:48:57 ]
pi_210073451
Van de plastic flesjes met statiegeld - ook een vrij recent fenomeen - komt inmiddels overigens zo'n 80% retour.
pi_210073553
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 19:44 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Dat is niet wat ik zei. Ik zei dat 90% van het verpakkingsglas wordt gerecycled. Dat heeft niks met statiegeld te maken.
Bron?

En als het even kan ook een opsplitsing tussen glas waarop statiegeld rust en het deel zonder.

Na deze vraag zal het wel weer even stil blijven.
pi_210073672
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 19:57 schreef Viezig het volgende:

[..]
Bron?

En als het even kan ook een opsplitsing tussen glas waarop statiegeld rust en het deel zonder.

Na deze vraag zal het wel weer even stil blijven.
Gast... hoe vaak moet het aan je verteld worden? Ik heb het over glas dat gerecycled wordt, ik heb dus niet over glas met statiegeld (dat hergebruikt wordt).

Op deze site kun je je lol op.
pi_210074963
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 20:06 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Gast... hoe vaak moet het aan je verteld worden? Ik heb het over glas dat gerecycled wordt, ik heb dus niet over glas met statiegeld (dat hergebruikt wordt).

Op deze site kun je je lol op.
Opeens vergeet je dat je hele speerpunt was dat het voor blik hetzelfde zal gaan?
pi_210075026
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 21:44 schreef Viezig het volgende:

[..]
Opeens vergeet je dat je hele speerpunt was dat het voor blik hetzelfde zal gaan?
Wat een ontzettend vermoeiend figuur ben jij zeg. Heb je #83 gemist? Waarom zou dat voor blik anders zijn?

Je leest niet wat ik schrijf en wanneer je het wel leest, begrijp je het niet. Ik ga niet alles drie keer voor je herhalen.
pi_210075690
Ha
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 21:49 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Wat een ontzettend vermoeiend figuur ben jij zeg. Heb je #83 gemist? Waarom zou dat voor blik anders zijn?

Je leest niet wat ik schrijf en wanneer je het wel leest, begrijp je het niet. Ik ga niet alles drie keer voor je herhalen.
Haha tering zeg. Waarom denk je dat mensen die nu hun blikjes weggooien dat over een tijdje niet meer doen? De vraag is zo simpel en je weigert te antwoorden.

Je kan blijven herhalen hoe het gaat met glas, maar dat is niet waar ik om vraag.

Het beste waar je mee komt is dat mensen het over een tijdje gewend zijn.

Heel simpel: jij stelt dat de mensen die hun blikjes nu (terwijl het al geld kost) op straat of bij het restafval gooien, dat niet meer doen als ze eenmaal gewend zijn aan dit nieuwe concept. Waarom denk jij dit? Geef eens antwoord op die vraag i.p.v. alleen maar dom geroep over glas of iets anders.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 28-07-2023 22:47:42 ]
  vrijdag 28 juli 2023 @ 22:57:51 #89
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210075824
Al was het alleen al omdat op straat gegooide blikjes nu sneller door anderen opgeruimd worden, dat er meer retour komt.
Dat mensen hun blikje in het restafval of de PMD-kliko gooien zal me overigens jeuken, dat is dan ook niet waar het om gaat.
Het gaat erom dat het niet meer op straat en in de natuur blijft liggen, en de kans dat het blijft liggen is kleiner als het rapen van blik voor anderen een verdienmodel wordt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_210075870
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 22:57 schreef Leandra het volgende:
Al was het alleen al omdat op straat gegooide blikjes nu sneller door anderen opgeruimd worden, dat er meer retour komt.
Dat mensen hun blikje in het restafval of de PMD-kliko gooien zal me overigens jeuken, dat is dan ook niet waar het om gaat.
Het gaat erom dat het niet meer op straat en in de natuur blijft liggen, en de kans dat het blijft liggen is kleiner als het rapen van blik voor anderen een verdienmodel wordt.
De blikjes op straat zijn vaak ingedeukt, platgetrapt, kapot, etc. De automaat pakt die blikjes niet meer. Zie overigens nog zat blikjes liggen. Vooral op plekken waar jongeren hangen.
pi_210076386
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 22:44 schreef Viezig het volgende:
Ha
[..]
Haha tering zeg. Waarom denk je dat mensen die nu hun blikjes weggooien dat over een tijdje niet meer doen? De vraag is zo simpel en je weigert te antwoorden.

Je kan blijven herhalen hoe het gaat met glas, maar dat is niet waar ik om vraag.

Het beste waar je mee komt is dat mensen het over een tijdje gewend zijn.

Heel simpel: jij stelt dat de mensen die hun blikjes nu (terwijl het al geld kost) op straat of bij het restafval gooien, dat niet meer doen als ze eenmaal gewend zijn aan dit nieuwe concept. Waarom denk jij dit? Geef eens antwoord op die vraag i.p.v. alleen maar dom geroep over glas of iets anders.
Tuurlijk, nu is het dom geroep. Eerder had je zelf van alles op te merken over glas, wilde je cijfers weten, bronnen zien. Als ik je dan laat zien dat het inderdaad is zoals ik zei, dan is het opeens dom geroep. Ja, dank je de koekoek.

Je hebt het antwoord op je vraag nu al een paar keer gehad. Ik zal het nog één keer doen, in de (waarschijnlijk ijdele) hoop dat het nu wel doordringt: statiegeld werkt bij glas, statiegeld werkt bij plastic, dus ik zou niet weten waarom het voor blik niet zou werken.

En in plaats van mij iedere keer te bevragen zou je zelf ook eens kunnen komen met een argument waarom het volgens jou niet gaat werken. Veel gespin, weinig wol.
  zaterdag 29 juli 2023 @ 00:24:55 #92
470649 Pendule
FOK! Nicht
pi_210076399
Ik flikker het nog steeds bij rest afval. Lik mijn reet statiegeld.
pi_210076428
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juli 2023 00:24 schreef Pendule het volgende:
Ik flikker het nog steeds bij rest afval. Lik mijn reet statiegeld.
We nemen 'm mee voor de "Pendule lik m'n reet lijst" lijst.

Wel zonde van het geld. Of groeit het op je rug?
  zaterdag 29 juli 2023 @ 00:31:23 #94
470649 Pendule
FOK! Nicht
pi_210076438
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juli 2023 00:29 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
We nemen 'm mee voor de lijst.

Wel zonde van het geld. Of groeit het op je rug?
Er veranderd niks als voorheen. Enige is dat het 15 cent meer kost nu. Dus eigenlijk reken ik het als inflatie. Eerst was fles drinken 1,90 nu is het 2,05. Zo ook met blikjes dan.

Nee, die moeite zal ik nooit gaan doen.
  zaterdag 29 juli 2023 @ 01:02:51 #95
168739 Red_85
'echt wel'
pi_210076617
-doe nou niet-

[ Bericht 96% gewijzigd door #ANONIEM op 29-07-2023 01:04:35 ]
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_210078407
Er zijn mensen die prullenbakken omkeren om statiegeldblikjes te vinden.
Dat lijkt me weer een wat onhandige bijwerking.

Als iedereen gewoon z'n blikjes zou inleveren gebeurt dat niet.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/345651617/statiegeldjagers-doorn-in-oog-gemeenten-en-ns-zoeken-naarstig-naar-gouden-oplossing
pi_210078518
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juli 2023 10:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/345651617/statiegeldjagers-doorn-in-oog-gemeenten-en-ns-zoeken-naarstig-naar-gouden-oplossing
als mensen niet zo zielig zouden zijn om in vuilnis te vrotten voor enkele centen is dat gewoon beter
  zaterdag 29 juli 2023 @ 11:02:13 #98
168739 Red_85
'echt wel'
pi_210078551
quote:

Als die onzinnige regeling weg gaat en we aluminium zouden kunnen recyclen uit het normale afval, kunnen we die blikjes misschien ook wel hergebruiken...

Toch?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_210078566
quote:

verrassend, vooruitziend beleid weer
pi_210079322
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juli 2023 11:02 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Als die onzinnige regeling weg gaat en we aluminium zouden kunnen recyclen uit het normale afval, kunnen we die blikjes misschien ook wel hergebruiken...

Toch?
Op die manier hebben we het jarenlang geprobeerd. Toch?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')