Ja 15 cent op een blikje dat gaat echt een berg schelenquote:IT-problemen en gebrek aan persmachines, pas in april statiegeld op blikjes
De Raad van State heeft een streep gehaald door de invoering op 1 januari van statiegeld op blikjes. Het ministerie van Infrastructuur en Transport dreigde met dwangsommen als het de sector niet zou lukken om de invoering die dag rond te hebben. Maar de hoogste bestuursrechter heeft supermarkten, producenten en importeurs uitstel gegeven tot 1 april.
De zaak was aanhangig gemaakt door de vertegenwoordiger van de sector, de Stichting Afvalfonds Verpakkingen. Die liet de staatssecretaris in juni al weten dat er meer tijd nodig is om een systeem op te zetten dat 2 miljard blikjes per jaar kan innemen. Invoering per 1 april werd wel mogelijk geacht.
Het verantwoordelijke ministerie reageerde gepikeerd. "Dat er statiegeld op blikjes komt, is niet nieuw", zei de Inspectie Leefomgeving en Milieu (ILT) van hetzelfde departement. "De betrokken partijen zijn vooraf ruim betrokken en geïnformeerd over de datum." Staatssecretaris Heijnen herhaalde dat gisteren.
Onvoldoende machines
Tijdens de rechtszitting vorig maand bleek niet alleen dat de invoering wordt bemoeilijkt door IT-problemen, maar ook dat er op 1 januari nog onvoldoende machines zijn om ingeleverde blikjes plat te persen. Dat staat volgens de Raad van State de start van het systeem per 1 januari in de weg.
Daar komt bij dat de handmatige inname van blikjes bij supermarkten grote praktische problemen oplevert. Het algemeen belang is er volgens de Raad het meest bij gebaat als de regeling niet gefaseerd, maar in één keer en volledig van start gaat.
Meer dan verdubbeling
Op grote plastic flessen wordt al jaren statiegeld geheven. Op 1 juli vorig jaar kwam daar de statiegeldregeling voor kleine plastic flesjes bij.
Als daar ook nog 2 miljard blikjes per jaar bij komen, betekent dat meer dan een verdubbeling van het aantal statiegeldverpakkingen. Net als voor flesjes zal het statiegeld voor de blikjes 15 centbedragen.
https://nos.nl/artikel/24(...)tatiegeld-op-blikjes
Weegt weer op tegen de vele blikken die worden gestolen en vervolgens ook nog worden ingeleverd voor het statiegeld.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 11:58 schreef Eyjafjallajoekull het volgende: [..] Tsja de winst van de supermarkten mag er niet onder lijden he. Nooit. Dat zou echt een zonde zijn.
Zolang ze het doen zonder de hele teringzooi op straat achter te laten vind ik het primaquote:Op vrijdag 28 juli 2023 12:39 schreef Duiveltja het volgende:
Ik zie nu wel veel zwervers de vuilnisbakken uitmesten in de hoop op gratis geld hierdoor.
Over een jaar weten we niet beter en is 90% van het blik uit het straatbeeld verdwenen.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 12:38 schreef Red_85 het volgende:
Hier verder over deze onzinnige en rampzalige ambtenaren maatregel, die in de praktijk toch wat lastiger is.
Ik heb liever dat ze er een teringzooi van blijven maken.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 12:43 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Zolang ze het doen zonder de hele teringzooi op straat achter te laten vind ik het prima
als het al in de afvalbak ligt is het geen zwerfafvalquote:Op vrijdag 28 juli 2023 12:38 schreef Red_85 het volgende:
die kleine vuilnisbakjes langsgaan. Het is een beetje een armoedig gezicht, maar het helpt iig wel een stuk in het kader van minder zwerfafval
Dat had een zwerver vanochtend bij ons in de appie goed opgelost. Die kieperde de vuilniszakken uit in de winkelwagen bij de automaat. Daardoor viel er allerlei rotzooi op de grond door de winkelwagen heenquote:Op vrijdag 28 juli 2023 12:43 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Zolang ze het doen zonder de hele teringzooi op straat achter te laten vind ik het prima
Alle andere troep die uit de vuilnisbakken wordt gehaald daarentegen...quote:Op vrijdag 28 juli 2023 13:06 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Over een jaar weten we niet beter en is 90% van het blik uit het straatbeeld verdwenen.
Nou zeg wat stoer van je eigen omgeving een grotere teringbende maken.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 13:09 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Ik heb liever dat ze er een teringzooi van blijven maken.
Hoe meer overlast hoe sneller deze bullshit weer wordt afgeschaft.
Zelf gooi ik mijn blikjes/flesjes voortaan gewoon in de berm sinds ik er verwijderingsbijdrage voor moet betalen.
Dan mogen ze ook werken voor hun centen ipv dat ik het netjes naar de vuilnisbak breng.
Dan heb je het ook over dé toeristische trekpleister van ons land. In de normale dorpen/steden speelt dit een stuk minder of nauwelijks.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 13:17 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Alle andere troep die uit de vuilnisbakken wordt gehaald daarentegen...
Echt, hier in Amsterdam is het een regelrechte ramp. Bij élke vuilnisbak is het een eersteklas teringzooi.
Ik laat normaal nooit afval op straat achter, neem het altijd mee of gooi het weg in een vuilnisbak.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 13:20 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nou zeg wat stoer van je eigen omgeving een grotere teringbende maken.![]()
Wat verantwoordelijk nemen om je afval op te ruimen is blijkbaar voor velen hier een erg moeilijk opgave als ik de recalcitrante reacties hier lees. Gooien jullie in huis ook je afval overal neer en wordt dit dan door moeders opgeruimd, of hebben jullie van die vervuilde hoarder huizen.
Toen ik lang geleden in de appie werkte was er een groepje werknemers die volle flessen door de machine haalde. Wat ze niet wisten is dat de teamleider via een camera kon meekijkenquote:Op vrijdag 28 juli 2023 12:40 schreef Durmada het volgende:
[..]
Weegt weer op tegen de vele blikken die worden gestolen en vervolgens ook nog worden ingeleverd voor het statiegeld.
En hoe krijg je dan je statiegeld terug?quote:Op vrijdag 28 juli 2023 13:22 schreef deedeetee het volgende:
Het zou veel slimmer zijn geweest om blikjes apart op te gaan halen. Dus net zoals de pmd maar dan in een aparte zak op halen. Dan is de aluminium al gesorteerd en kan zo in de recycling.
Je betaald statiegeld op blikjes verwijdingsbijdrages zitten op grote apparaten die meer werk kosten om uit elkaar te halen.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 13:22 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Ik laat normaal nooit afval op straat achter, neem het altijd mee of gooi het weg in een vuilnisbak.
Maar nu doe ik het juist wel, uit protest. Alleen met blikjes waarvoor ik verwijderingsbijdrage moet betalen.
Fijn om te zien dat ik niet de enige ben.
Ik bedoel uiteraard dat men dit had moeten doen i.p.v. statiegeld want nu blijven er nog steeds veel blikjes rondzwerven. Hmmm ik heb er geloof ik niet goed over na gedacht.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 13:28 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
En hoe krijg je dan je statiegeld terug?
Ik denk dat procentueel gezien nu steeds meer blik uit het straatbeeld verdwijnt. Dat heeft simpelweg tijd nodig.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 13:35 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Ik bedoel uiteraard dat men dit had moeten doen i.p.v. statiegeld want nu blijven er nog steeds veel blikjes rondzwerven. Hmmm ik heb er geloof ik niet goed over na gedacht.
Verkoop losse groente en fruit is ook gedaald met 80%. Voorverpakt FTW.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 13:38 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ik denk dat procentueel gezien nu steeds meer blik uit het straatbeeld verdwijnt. Dat heeft simpelweg tijd nodig.
Zo ging dat ook met de plastic tas:
https://nos.nl/artikel/23(...)iet-meer-gratis-zijn
Dit dus. Verzamel je netjes je flessen en blikjes, sta je een half uur te wachten op een paar rare figuren met zakken vol blikjes, waarvan een groot deel ook nog zonder statiegeld is, maar van te voren controleren of er een statiegeldlogo op staat is te veel moeite dus proberen ze die blikjes 25 keer in het apparaat te stoppen, waarna ze het opgeven en het blikje op de grond gooien omdat de prullenbak naast het apparaat natuurlijk ook al vol zit.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 13:38 schreef Raap het volgende:
Ik heb inlever-angst gekregen van dit systeem: óf dat apparaat is stuk óf er staan drie gypsies met vuilniszakken vol blikjes voor je in de rij...
Dat is het standaard naratief van een bureau ambtenaar idd.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 13:06 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Over een jaar weten we niet beter en is 90% van het blik uit het straatbeeld verdwenen.
Wel afvalscheiding.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 13:14 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
[..]
als het al in de afvalbak ligt is het geen zwerfafval
Ja, vroeger zat er ook statiegeld op gebruikte condooms, zodat de latex gerecycled kon worden. Daar is men mee gestopt vanwege hygiëne en gevaar op soa's.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 12:41 schreef junkiesietze het volgende:
Wat zou het kosten om deze maatregel terug te draaien? zelfde voor de plastic toeslag bij snackbars etc.
Is er ooit welleens zoiets teruggedraait door de regering? Kan het uberhaupt?
Dan kunnen we idd beter hier van sommige schreeuwers het standaard narratief van een stel conservatieve kneuzen horen die niet tegen verandering kunnen en om deze statiegeld maatregel maar liever meer gaan vervuilen.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 14:30 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat is het standaard naratief van een bureau ambtenaar idd.
Die mensen die klagen zijn waarschijnlijk niet de mensen die in vuilnisbakken zitten te graaien, maar eerder de mensen die braaf staan te tobben bij de automaten om hun flesjes en blikjes in te wisselen.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 14:38 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan kunnen we idd beter hier van sommige schreeuwers het standaard narratief van een stel conservatieve kneuzen horen die niet tegen verandering kunnen en om deze statiegeld maatregel maar liever meer gaan vervuilen.
Kijk eens in een gemiddeld drukbezocht park. De prullenbakken zitten vol met glazen flesjes, vooral die zonder statiegeld.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 14:33 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Wel afvalscheiding.
Dat mensen blikjes in de vuilnisbakken op straat gooien, zal waarschijnlijk steeds minder worden. Je ziet mensen immers ook zelden glazen flesjes daarin gooien. Bij glas is men dat gewend, bij blik nog niet.
Beetje schraperig wel dat je in zo'n park die flesjes en blikjes nergens in kunt leveren. In principe zou de regel moeten zijn dat wie verkoopt, ze ook terug moet nemen.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 15:02 schreef Viezig het volgende:
[..]
Kijk eens in een gemiddeld drukbezocht park. De prullenbakken zitten vol met glazen flesjes, vooral die zonder statiegeld.
Zullen de mensen die nu op straat een blikje drinken en het blikje gewoon in een vuilnisbak gooien over een jaar opeens van mening zijn dat ze het blikje toch liever mee naar huis nemen?
Als ik platgestampte blikjes gewoon kan inleveren en dat gewoon even snel tijdens het boodschappen doen kan doen zonder in de rij te staan voor een paar junkies met vuilniszakken vol hoor je mij niet klagen.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 14:38 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan kunnen we idd beter hier van sommige schreeuwers het standaard narratief van een stel conservatieve kneuzen horen die niet tegen verandering kunnen en om deze statiegeld maatregel maar liever meer gaan vervuilen.
Hier is in het park geen verkooppunt. Dat zijn mensen die bij de supermarkt een paar sixpacks halen en hun afval netjes in de prullenbak gooien. Waarna een zwerver hun afval weer vrolijk rond strooit om de blikjes eruit te vissen.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 15:04 schreef Halcon het volgende:
[..]
Beetje schraperig wel dat je in zo'n park die flesjes en blikjes nergens in kunt leveren. In principe zou de regel moeten zijn dat wie verkoopt, ze ook terug moet nemen.
Strijder, held!quote:Op vrijdag 28 juli 2023 13:22 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Ik laat normaal nooit afval op straat achter, neem het altijd mee of gooi het weg in een vuilnisbak.
Maar nu doe ik het juist wel, uit protest. Alleen met blikjes waarvoor ik verwijderingsbijdrage moet betalen.
Fijn om te zien dat ik niet de enige ben.
Zoals ik zei, bij glazen flesjes heeft men ook moeten wennen aan het statiegeld. Waarom zou het voor blik anders zijn?quote:Op vrijdag 28 juli 2023 15:02 schreef Viezig het volgende:
[..]
Kijk eens in een gemiddeld drukbezocht park. De prullenbakken zitten vol met glazen flesjes, vooral die zonder statiegeld.
Zullen de mensen die nu op straat een blikje drinken en het blikje gewoon in een vuilnisbak gooien over een jaar opeens van mening zijn dat ze het blikje toch liever mee naar huis nemen? Dat ze die vijftien cent nu voor lief nemen maar over een jaar opeens wel denken dat ze moeite gaan doen om die paar centen terug te krijgen?
Ik bedoel dat wie blikjes verkoopt met statiegeld ze ook terug moet nemen en statiegeld terug moet geven. De winkel doet dat.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 15:10 schreef Viezig het volgende:
[..]
Hier is in het park geen verkooppunt. Dat zijn mensen die bij de supermarkt een paar sixpacks halen en hun afval netjes in de prullenbak gooien. Waarna een zwerver hun afval weer vrolijk rond strooit om de blikjes eruit te vissen.
Glas moest je toch al naar de glasbak brengen. Dus of je het nu naar de glasbak brengt of naar de winkel, dat maakt ook niet veel uit.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 15:19 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Zoals ik zei, bij glazen flesjes heeft men ook moeten wennen aan het statiegeld. Waarom zou het voor blik anders zijn?
Zoals ik zei, openbare vuilnisbakken zitten nog steeds vol met glazen flesjes. Ook met papier en pmd trouwens, wat je mee naar huis kan nemen om te scheiden.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 15:19 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Zoals ik zei, bij glazen flesjes heeft men ook moeten wennen aan het statiegeld. Waarom zou het voor blik anders zijn?
Dat je glas netjes naar de glasbak brengt is ook iets dat nu vanzelfsprekend is, maar vroeger niet. Dat is pas een paar decennia zo.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 15:21 schreef Halcon het volgende:
[..]
Glas moest je toch al naar de glasbak brengen. Dus of je het nu naar de glasbak brengt of naar de winkel, dat maakt ook niet veel uit.
Blikjes kon je altijd weggooien. En platstampen, zodat ze niet veel ruimte in beslag nemen in de PMD zak.
Met flesjes zonder statiegeld, zo zei je eerder.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 15:23 schreef Viezig het volgende:
[..]
Zoals ik zei, openbare vuilnisbakken zitten nog steeds vol met glazen flesjes. Ook met papier en pmd trouwens, wat je mee naar huis kan nemen om te scheiden.
Jaar of 40-45, denk ik? Meeste mensen zijn daar ondertussen al wel aardig aan gewend. Enige irritante is dat op sommige flesjes wel statiegeld zit en op andere flesjes niet.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 15:24 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Dat je glas netjes naar de glasbak brengt is ook iets dat nu vanzelfsprekend is, maar vroeger niet. Dat is pas een paar decennia zo.
Vooral zonder statiegeld zei ik. Glas dat dus gewoon in de glasbak hoort maar wat veel mensen na al die decennia dus nog steeds niet doen. Maar ook genoeg flesjes mét statiegeld.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 15:25 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Met flesjes zonder statiegeld, zo zei je eerder.
De eerste glasbakken kwamen in de jaren 70, maar toen was het echt niet meteen vanzelfsprekend dat je je glas daarin gooide. Ondertussen zijn we daar helemaal aan gewend.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 15:27 schreef Halcon het volgende:
[..]
Jaar of 40-45, denk ik? Meeste mensen zijn daar ondertussen al wel aardig aan gewend. Enige irritante is dat op sommige flesjes wel statiegeld zit en op andere flesjes niet.
Die termijn van een jaar bedenk je er zelf bij hè? Dat heb ik nooit beweerd.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 15:29 schreef Viezig het volgende:
[..]
Vooral zonder statiegeld zei ik. Glas dat dus gewoon in de glasbak hoort maar wat veel mensen na al die decennia dus nog steeds niet doen. Maar ook genoeg flesjes mét statiegeld.
Ik zie ook totaal niet wat het uit zou maken voor mijn argument. Mensen die nu die moeite niet doen voor vijftien cent zullen dat over een jaar niet opeens wel doen, omdat ze er dan zogenaamd gewend aan zijn.
Ik denk dat je echt een hele biel glas bij het restafval aantreft hoor. Het is vanzelfsprekend voor een deel van de bevolking, maar ik weet zeker dat een groot deel echt niet de moeite neemt glas te scheiden.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 15:30 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
De eerste glasbakken kwamen in de jaren 70, maar toen was het echt niet meteen vanzelfsprekend dat je je glas daarin gooide. Ondertussen zijn we daar helemaal aan gewend.
3 maanden dan? 5 jaar? Verandert dat iets? De mensen die het nu niet vijftien cent waard vinden zullen dat over x tijd het opeens wel waard vinden?quote:Op vrijdag 28 juli 2023 15:31 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Die termijn van een jaar bedenk je er zelf bij hè? Dat heb ik nooit beweerd.
Ongeveer 90% van het verpakkingsglas wordt gerecycled.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 15:33 schreef Viezig het volgende:
[..]
Ik denk dat je echt een hele biel glas bij het restafval aantreft hoor. Het is vanzelfsprekend voor een deel van de bevolking, maar ik weet zeker dat een groot deel echt niet de moeite neemt glas te scheiden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |