abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 28 juli 2023 @ 12:38:00 #1
168739 Red_85
'echt wel'
pi_210068219
quote:
IT-problemen en gebrek aan persmachines, pas in april statiegeld op blikjes

De Raad van State heeft een streep gehaald door de invoering op 1 januari van statiegeld op blikjes. Het ministerie van Infrastructuur en Transport dreigde met dwangsommen als het de sector niet zou lukken om de invoering die dag rond te hebben. Maar de hoogste bestuursrechter heeft supermarkten, producenten en importeurs uitstel gegeven tot 1 april.

De zaak was aanhangig gemaakt door de vertegenwoordiger van de sector, de Stichting Afvalfonds Verpakkingen. Die liet de staatssecretaris in juni al weten dat er meer tijd nodig is om een systeem op te zetten dat 2 miljard blikjes per jaar kan innemen. Invoering per 1 april werd wel mogelijk geacht.

Het verantwoordelijke ministerie reageerde gepikeerd. "Dat er statiegeld op blikjes komt, is niet nieuw", zei de Inspectie Leefomgeving en Milieu (ILT) van hetzelfde departement. "De betrokken partijen zijn vooraf ruim betrokken en geïnformeerd over de datum." Staatssecretaris Heijnen herhaalde dat gisteren.

Onvoldoende machines

Tijdens de rechtszitting vorig maand bleek niet alleen dat de invoering wordt bemoeilijkt door IT-problemen, maar ook dat er op 1 januari nog onvoldoende machines zijn om ingeleverde blikjes plat te persen. Dat staat volgens de Raad van State de start van het systeem per 1 januari in de weg.

Daar komt bij dat de handmatige inname van blikjes bij supermarkten grote praktische problemen oplevert. Het algemeen belang is er volgens de Raad het meest bij gebaat als de regeling niet gefaseerd, maar in één keer en volledig van start gaat.

Meer dan verdubbeling

Op grote plastic flessen wordt al jaren statiegeld geheven. Op 1 juli vorig jaar kwam daar de statiegeldregeling voor kleine plastic flesjes bij.

Als daar ook nog 2 miljard blikjes per jaar bij komen, betekent dat meer dan een verdubbeling van het aantal statiegeldverpakkingen. Net als voor flesjes zal het statiegeld voor de blikjes 15 cent :') bedragen.

https://nos.nl/artikel/24(...)tatiegeld-op-blikjes
Ja 15 cent op een blikje dat gaat echt een berg schelen :') Dat is dus nauwelijks de moeite om het daar nog voor terug te brengen. In Duitsland is het pfand gewoon 25 cent op een blikje en daar doen mensen (vaak zwervers) ook gewoon moeite om die blikjes te verzamelen.

Maar in ieder geval goed ^O^ dat deze regel eindelijk wordt ingevoerd en hopelijk levert dat dan iets minder zwerfafval op. Niet doordat mensen hun blikjes niet meer weggooien maar omdat andere mensen die blikjes verzamelen dus. Ik zag laatst ook al iemand hier op een station in Nederland alle vuilnisbakken langs gaan om te kijken of er flesjes met statiegeld in zaten. En in de treinen zelf zijn er ook mensen die die kleine vuilnisbakjes langsgaan. Het is een beetje een armoedig gezicht, maar het helpt iig wel een stuk in het kader van minder zwerfafval :)

poll
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 28 juli 2023 @ 12:38:42 #2
168739 Red_85
'echt wel'
pi_210068226
Hier verder over deze onzinnige en rampzalige ambtenaren maatregel, die in de praktijk toch wat lastiger is.
1947-2016
pi_210068233
Ik zie nu wel veel zwervers de vuilnisbakken uitmesten in de hoop op gratis geld hierdoor.
  vrijdag 28 juli 2023 @ 12:40:47 #4
419273 Durmada
Neem de tijd!
pi_210068254
quote:
2s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 11:58 schreef Eyjafjallajoekull het volgende: [..] Tsja de winst van de supermarkten mag er niet onder lijden he. Nooit. Dat zou echt een zonde zijn.
Weegt weer op tegen de vele blikken die worden gestolen en vervolgens ook nog worden ingeleverd voor het statiegeld. :)
AZ
ALKMAAR
  vrijdag 28 juli 2023 @ 12:41:16 #5
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_210068259
Wat zou het kosten om deze maatregel terug te draaien? zelfde voor de plastic toeslag bij snackbars etc.

Is er ooit welleens zoiets teruggedraait door de regering? Kan het uberhaupt?
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  Beste/leukste mod 2022 vrijdag 28 juli 2023 @ 12:43:14 #6
319979 Fok-it
All is well
pi_210068278
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 12:39 schreef Duiveltja het volgende:
Ik zie nu wel veel zwervers de vuilnisbakken uitmesten in de hoop op gratis geld hierdoor.
Zolang ze het doen zonder de hele teringzooi op straat achter te laten vind ik het prima
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  Redactie Sport / Supervogel vrijdag 28 juli 2023 @ 12:46:32 #7
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_210068326
Ik ben in Spanje en het is soms echt een zooi met alle flesjes en blikjes.

Wat dat betreft is statiegeld daar wel een prima oplossing voor.
❤ DeLuna ❤
-------
De FOK! Custom CSS-tool - Top 2000 Stats
  vrijdag 28 juli 2023 @ 12:46:38 #8
206164 Gibson88
Beste debater aldus tong80
pi_210068330
Ze zouden er goed aan doen dat platgereden blikjes ook gewoon ingeleverd kunnen worden. Zoals dit in ieder geval ook in Noorwegen zo is. Daar stop je het blik in een soort centrifuge en wordt je statiegeld berekend.

[ Bericht 2% gewijzigd door Gibson88 op 28-07-2023 13:17:22 ]
Aan het typen...
pi_210068514
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 12:38 schreef Red_85 het volgende:
Hier verder over deze onzinnige en rampzalige ambtenaren maatregel, die in de praktijk toch wat lastiger is.
Over een jaar weten we niet beter en is 90% van het blik uit het straatbeeld verdwenen.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_210068563
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 12:43 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Zolang ze het doen zonder de hele teringzooi op straat achter te laten vind ik het prima
Ik heb liever dat ze er een teringzooi van blijven maken.
Hoe meer overlast hoe sneller deze bullshit weer wordt afgeschaft.
Zelf gooi ik mijn blikjes/flesjes voortaan gewoon in de berm sinds ik er verwijderingsbijdrage voor moet betalen.
Dan mogen ze ook werken voor hun centen ipv dat ik het netjes naar de vuilnisbak breng.
pi_210068632
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 12:38 schreef Red_85 het volgende:
die kleine vuilnisbakjes langsgaan. Het is een beetje een armoedig gezicht, maar het helpt iig wel een stuk in het kader van minder zwerfafval
als het al in de afvalbak ligt is het geen zwerfafval
pi_210068639
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 12:43 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Dat had een zwerver vanochtend bij ons in de appie goed opgelost. Die kieperde de vuilniszakken uit in de winkelwagen bij de automaat. Daardoor viel er allerlei rotzooi op de grond door de winkelwagen heen :')
  vrijdag 28 juli 2023 @ 13:14:43 #13
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_210068644
Ik flikker blikjes gewoon in de afvalbak thuis, dat is juist de reden dat ik blikjes haal en geen flesjes: je moet altijd weer die rommel apart wegbrengen. Dan maar geen statiegeld.
  vrijdag 28 juli 2023 @ 13:17:10 #14
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_210068671
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 13:06 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Over een jaar weten we niet beter en is 90% van het blik uit het straatbeeld verdwenen.
Alle andere troep die uit de vuilnisbakken wordt gehaald daarentegen...

Echt, hier in Amsterdam is het een regelrechte ramp. Bij élke vuilnisbak is het een eersteklas teringzooi.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_210068713
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 13:09 schreef Centenbak het volgende:

[..]
Ik heb liever dat ze er een teringzooi van blijven maken.
Hoe meer overlast hoe sneller deze bullshit weer wordt afgeschaft.
Zelf gooi ik mijn blikjes/flesjes voortaan gewoon in de berm sinds ik er verwijderingsbijdrage voor moet betalen.
Dan mogen ze ook werken voor hun centen ipv dat ik het netjes naar de vuilnisbak breng.
Nou zeg wat stoer van je eigen omgeving een grotere teringbende maken. :')

Wat verantwoordelijk nemen om je afval op te ruimen is blijkbaar voor velen hier een erg moeilijk opgave als ik de recalcitrante reacties hier lees. Gooien jullie in huis ook je afval overal neer en wordt dit dan door moeders opgeruimd, of hebben jullie van die vervuilde hoarder huizen. :D
pi_210068715
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 13:17 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Alle andere troep die uit de vuilnisbakken wordt gehaald daarentegen...

Echt, hier in Amsterdam is het een regelrechte ramp. Bij élke vuilnisbak is het een eersteklas teringzooi.
Dan heb je het ook over dé toeristische trekpleister van ons land. In de normale dorpen/steden speelt dit een stuk minder of nauwelijks.
pi_210068729
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 13:20 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Nou zeg wat stoer van je eigen omgeving een grotere teringbende maken. :')

Wat verantwoordelijk nemen om je afval op te ruimen is blijkbaar voor velen hier een erg moeilijk opgave als ik de recalcitrante reacties hier lees. Gooien jullie in huis ook je afval overal neer en wordt dit dan door moeders opgeruimd, of hebben jullie van die vervuilde hoarder huizen. :D
Ik laat normaal nooit afval op straat achter, neem het altijd mee of gooi het weg in een vuilnisbak.
Maar nu doe ik het juist wel, uit protest. Alleen met blikjes waarvoor ik verwijderingsbijdrage moet betalen.
Fijn om te zien dat ik niet de enige ben.
  vrijdag 28 juli 2023 @ 13:22:51 #18
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_210068744
Het zou veel slimmer zijn geweest om blikjes apart op te gaan halen. Dus net zoals de pmd maar dan in een aparte zak op halen. Dan is de aluminium al gesorteerd en kan zo in de recycling.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  vrijdag 28 juli 2023 @ 13:23:48 #19
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_210068763
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 12:40 schreef Durmada het volgende:

[..]
Weegt weer op tegen de vele blikken die worden gestolen en vervolgens ook nog worden ingeleverd voor het statiegeld. :)
Toen ik lang geleden in de appie werkte was er een groepje werknemers die volle flessen door de machine haalde. Wat ze niet wisten is dat de teamleider via een camera kon meekijken :')
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_210068822
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 13:22 schreef deedeetee het volgende:
Het zou veel slimmer zijn geweest om blikjes apart op te gaan halen. Dus net zoals de pmd maar dan in een aparte zak op halen. Dan is de aluminium al gesorteerd en kan zo in de recycling.
En hoe krijg je dan je statiegeld terug?
pi_210068874
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 13:22 schreef Centenbak het volgende:

[..]
Ik laat normaal nooit afval op straat achter, neem het altijd mee of gooi het weg in een vuilnisbak.
Maar nu doe ik het juist wel, uit protest. Alleen met blikjes waarvoor ik verwijderingsbijdrage moet betalen.
Je betaald statiegeld op blikjes verwijdingsbijdrages zitten op grote apparaten die meer werk kosten om uit elkaar te halen.

Even wachten tot je op de foto staat en een bon krijgt voor vervuilen. We wachten met smart het klaagbaak topic af. Altijd goed als bewust asociaal gedrag als een boemerang terug komt. :D
  vrijdag 28 juli 2023 @ 13:35:37 #22
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_210068903
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 13:28 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
En hoe krijg je dan je statiegeld terug?
Ik bedoel uiteraard dat men dit had moeten doen i.p.v. statiegeld want nu blijven er nog steeds veel blikjes rondzwerven. Hmmm ik heb er geloof ik niet goed over na gedacht. :@
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  vrijdag 28 juli 2023 @ 13:38:33 #23
318352 Raap
Maakt dingen mee
pi_210068946
Ik heb inlever-angst gekregen van dit systeem: óf dat apparaat is stuk óf er staan drie gypsies met vuilniszakken vol blikjes voor je in de rij...
leuk
pi_210068947
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 13:35 schreef deedeetee het volgende:

[..]
Ik bedoel uiteraard dat men dit had moeten doen i.p.v. statiegeld want nu blijven er nog steeds veel blikjes rondzwerven. Hmmm ik heb er geloof ik niet goed over na gedacht. :@
Ik denk dat procentueel gezien nu steeds meer blik uit het straatbeeld verdwijnt. Dat heeft simpelweg tijd nodig.
Zo ging dat ook met de plastic tas:

https://nos.nl/artikel/23(...)iet-meer-gratis-zijn
  Vis een optie? vrijdag 28 juli 2023 @ 13:51:46 #25
70532 loveli
N
pi_210069110
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 13:38 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Ik denk dat procentueel gezien nu steeds meer blik uit het straatbeeld verdwijnt. Dat heeft simpelweg tijd nodig.
Zo ging dat ook met de plastic tas:

https://nos.nl/artikel/23(...)iet-meer-gratis-zijn
Verkoop losse groente en fruit is ook gedaald met 80%. Voorverpakt FTW.
crap in = crap out
pi_210069424
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 13:38 schreef Raap het volgende:
Ik heb inlever-angst gekregen van dit systeem: óf dat apparaat is stuk óf er staan drie gypsies met vuilniszakken vol blikjes voor je in de rij...
Dit dus. Verzamel je netjes je flessen en blikjes, sta je een half uur te wachten op een paar rare figuren met zakken vol blikjes, waarvan een groot deel ook nog zonder statiegeld is, maar van te voren controleren of er een statiegeldlogo op staat is te veel moeite dus proberen ze die blikjes 25 keer in het apparaat te stoppen, waarna ze het opgeven en het blikje op de grond gooien omdat de prullenbak naast het apparaat natuurlijk ook al vol zit.

Ik heb zelfs al iemand gezien die de prullenbak bij het apparaat gingen doorzoeken en alle blikjes ging opblazen (ja, echt met zijn mond op de opening van blikjes die hij net uit de prullenbak had gevist) in de hoop dat hij er wel wat voor zou krijgen.

In het park is meer zwerfafval dan ooit tevoren. De blikjes tussen het afval zoeken gaat nou eenmaal makkelijker als je alles op de grond gooit.

Totaal voorspelbaar natuurlijk. Als je in een dorp of een buurt woont waar dit soort figuren niet komen lijkt het een hele mooie oplossing, maar als je in de buurt van het centrum van een grote stad woont weet je inmiddels wel anders...
  vrijdag 28 juli 2023 @ 14:30:40 #27
168739 Red_85
'echt wel'
pi_210069736
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 13:06 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Dat is het standaard naratief van een bureau ambtenaar idd.
1947-2016
pi_210069796
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 13:14 schreef Ikbenookeenklant het volgende:

[..]
als het al in de afvalbak ligt is het geen zwerfafval
Wel afvalscheiding.

Dat mensen blikjes in de vuilnisbakken op straat gooien, zal waarschijnlijk steeds minder worden. Je ziet mensen immers ook zelden glazen flesjes daarin gooien. Bij glas is men dat gewend, bij blik nog niet.
pi_210069840
quote:
15s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 12:41 schreef junkiesietze het volgende:
Wat zou het kosten om deze maatregel terug te draaien? zelfde voor de plastic toeslag bij snackbars etc.

Is er ooit welleens zoiets teruggedraait door de regering? Kan het uberhaupt?
Ja, vroeger zat er ook statiegeld op gebruikte condooms, zodat de latex gerecycled kon worden. Daar is men mee gestopt vanwege hygiëne en gevaar op soa's.
pi_210069863
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 14:30 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Dat is het standaard naratief van een bureau ambtenaar idd.
Dan kunnen we idd beter hier van sommige schreeuwers het standaard narratief van een stel conservatieve kneuzen horen die niet tegen verandering kunnen en om deze statiegeld maatregel maar liever meer gaan vervuilen. _O-
pi_210070140
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 14:38 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Dan kunnen we idd beter hier van sommige schreeuwers het standaard narratief van een stel conservatieve kneuzen horen die niet tegen verandering kunnen en om deze statiegeld maatregel maar liever meer gaan vervuilen. _O-
Die mensen die klagen zijn waarschijnlijk niet de mensen die in vuilnisbakken zitten te graaien, maar eerder de mensen die braaf staan te tobben bij de automaten om hun flesjes en blikjes in te wisselen.
pi_210070188
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 14:33 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Wel afvalscheiding.

Dat mensen blikjes in de vuilnisbakken op straat gooien, zal waarschijnlijk steeds minder worden. Je ziet mensen immers ook zelden glazen flesjes daarin gooien. Bij glas is men dat gewend, bij blik nog niet.
Kijk eens in een gemiddeld drukbezocht park. De prullenbakken zitten vol met glazen flesjes, vooral die zonder statiegeld.

Zullen de mensen die nu op straat een blikje drinken en het blikje gewoon in een vuilnisbak gooien over een jaar opeens van mening zijn dat ze het blikje toch liever mee naar huis nemen? Dat ze die vijftien cent nu voor lief nemen maar over een jaar opeens wel denken dat ze moeite gaan doen om die paar centen terug te krijgen?
pi_210070199
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 15:02 schreef Viezig het volgende:

[..]
Kijk eens in een gemiddeld drukbezocht park. De prullenbakken zitten vol met glazen flesjes, vooral die zonder statiegeld.

Zullen de mensen die nu op straat een blikje drinken en het blikje gewoon in een vuilnisbak gooien over een jaar opeens van mening zijn dat ze het blikje toch liever mee naar huis nemen?
Beetje schraperig wel dat je in zo'n park die flesjes en blikjes nergens in kunt leveren. In principe zou de regel moeten zijn dat wie verkoopt, ze ook terug moet nemen.
pi_210070219
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 14:38 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Als ik platgestampte blikjes gewoon kan inleveren en dat gewoon even snel tijdens het boodschappen doen kan doen zonder in de rij te staan voor een paar junkies met vuilniszakken vol hoor je mij niet klagen.

Misschien moeten er hoge boetes komen op het doorzoeken van andermans afval, ook al is dat in een openbare prullenbak. Als een zwerver blikjes van straat raapt en die inlevert heb ik daar niet zoveel problemen mee, maar wat er hier gebeurt is dat afvalbakken leeg getrokken worden in de hoop dat er nog een blikje in zit.
pi_210070235
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 15:04 schreef Halcon het volgende:

[..]
Beetje schraperig wel dat je in zo'n park die flesjes en blikjes nergens in kunt leveren. In principe zou de regel moeten zijn dat wie verkoopt, ze ook terug moet nemen.
Hier is in het park geen verkooppunt. Dat zijn mensen die bij de supermarkt een paar sixpacks halen en hun afval netjes in de prullenbak gooien. Waarna een zwerver hun afval weer vrolijk rond strooit om de blikjes eruit te vissen.
pi_210070276
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 13:22 schreef Centenbak het volgende:

[..]
Strijder, held!
pi_210070303
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 15:02 schreef Viezig het volgende:

[..]

Zullen de mensen die nu op straat een blikje drinken en het blikje gewoon in een vuilnisbak gooien over een jaar opeens van mening zijn dat ze het blikje toch liever mee naar huis nemen? Dat ze die vijftien cent nu voor lief nemen maar over een jaar opeens wel denken dat ze moeite gaan doen om die paar centen terug te krijgen?
Zoals ik zei, bij glazen flesjes heeft men ook moeten wennen aan het statiegeld. Waarom zou het voor blik anders zijn?
pi_210070309
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 15:10 schreef Viezig het volgende:

[..]
Hier is in het park geen verkooppunt. Dat zijn mensen die bij de supermarkt een paar sixpacks halen en hun afval netjes in de prullenbak gooien. Waarna een zwerver hun afval weer vrolijk rond strooit om de blikjes eruit te vissen.
Ik bedoel dat wie blikjes verkoopt met statiegeld ze ook terug moet nemen en statiegeld terug moet geven. De winkel doet dat.

Dat iemand het blikje in een afvalbak gooit is verder prima en een keuze. Dat iemand het eruit vist ook. Maar het wordt natuurlijk irritant als diegene de rest van die bak op de grond achter laat.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 28 juli 2023 @ 15:21:06 #39
269689 crew  Viv
pi_210070311
Hier in Zweden zit er bij openbare prullenbakken een apart vakje voor statiegeldflesjes/-blikjes:

Zo hoeven mensen niet tot hun oksels in die bak te graaien, én blijft het afval gewoon in de bak. ^O^
pi_210070319
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 15:19 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Zoals ik zei, bij glazen flesjes heeft men ook moeten wennen aan het statiegeld. Waarom zou het voor blik anders zijn?
Glas moest je toch al naar de glasbak brengen. Dus of je het nu naar de glasbak brengt of naar de winkel, dat maakt ook niet veel uit.

Blikjes kon je altijd weggooien. En platstampen, zodat ze niet veel ruimte in beslag nemen in de PMD zak.
pi_210070330
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 15:19 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Zoals ik zei, openbare vuilnisbakken zitten nog steeds vol met glazen flesjes. Ook met papier en pmd trouwens, wat je mee naar huis kan nemen om te scheiden.

Wat laat jou denken dat mensen die momenteel die vijftien cent laten liggen om de blikjes niet een middag te hoeven bewaren, daarna mee naar huis te nemen om daar weer te bewaren tot ze het kunnen inleveren bij een supermarkt waar waarschijnlijk een rij staat, dat over een jaar anders zien?
pi_210070346
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 15:21 schreef Halcon het volgende:

[..]
Glas moest je toch al naar de glasbak brengen. Dus of je het nu naar de glasbak brengt of naar de winkel, dat maakt ook niet veel uit.

Blikjes kon je altijd weggooien. En platstampen, zodat ze niet veel ruimte in beslag nemen in de PMD zak.
Dat je glas netjes naar de glasbak brengt is ook iets dat nu vanzelfsprekend is, maar vroeger niet. Dat is pas een paar decennia zo.
pi_210070353
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 15:23 schreef Viezig het volgende:

[..]
Zoals ik zei, openbare vuilnisbakken zitten nog steeds vol met glazen flesjes. Ook met papier en pmd trouwens, wat je mee naar huis kan nemen om te scheiden.
Met flesjes zonder statiegeld, zo zei je eerder.
pi_210070374
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 15:24 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Dat je glas netjes naar de glasbak brengt is ook iets dat nu vanzelfsprekend is, maar vroeger niet. Dat is pas een paar decennia zo.
Jaar of 40-45, denk ik? Meeste mensen zijn daar ondertussen al wel aardig aan gewend. Enige irritante is dat op sommige flesjes wel statiegeld zit en op andere flesjes niet.
pi_210070393
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 15:25 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Met flesjes zonder statiegeld, zo zei je eerder.
Vooral zonder statiegeld zei ik. Glas dat dus gewoon in de glasbak hoort maar wat veel mensen na al die decennia dus nog steeds niet doen. Maar ook genoeg flesjes mét statiegeld.

Ik zie ook totaal niet wat het uit zou maken voor mijn argument. Mensen die nu die moeite niet doen voor vijftien cent zullen dat over een jaar niet opeens wel doen, omdat ze er dan zogenaamd gewend aan zijn.
pi_210070399
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 15:27 schreef Halcon het volgende:

[..]
Jaar of 40-45, denk ik? Meeste mensen zijn daar ondertussen al wel aardig aan gewend. Enige irritante is dat op sommige flesjes wel statiegeld zit en op andere flesjes niet.
De eerste glasbakken kwamen in de jaren 70, maar toen was het echt niet meteen vanzelfsprekend dat je je glas daarin gooide. Ondertussen zijn we daar helemaal aan gewend.
pi_210070411
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 15:29 schreef Viezig het volgende:

[..]
Vooral zonder statiegeld zei ik. Glas dat dus gewoon in de glasbak hoort maar wat veel mensen na al die decennia dus nog steeds niet doen. Maar ook genoeg flesjes mét statiegeld.

Ik zie ook totaal niet wat het uit zou maken voor mijn argument. Mensen die nu die moeite niet doen voor vijftien cent zullen dat over een jaar niet opeens wel doen, omdat ze er dan zogenaamd gewend aan zijn.
Die termijn van een jaar bedenk je er zelf bij hè? Dat heb ik nooit beweerd.
pi_210070428
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 15:30 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
De eerste glasbakken kwamen in de jaren 70, maar toen was het echt niet meteen vanzelfsprekend dat je je glas daarin gooide. Ondertussen zijn we daar helemaal aan gewend.
Ik denk dat je echt een hele biel glas bij het restafval aantreft hoor. Het is vanzelfsprekend voor een deel van de bevolking, maar ik weet zeker dat een groot deel echt niet de moeite neemt glas te scheiden.
pi_210070431
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 15:31 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Die termijn van een jaar bedenk je er zelf bij hè? Dat heb ik nooit beweerd.
3 maanden dan? 5 jaar? Verandert dat iets? De mensen die het nu niet vijftien cent waard vinden zullen dat over x tijd het opeens wel waard vinden?
pi_210070462
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 15:33 schreef Viezig het volgende:

[..]
Ik denk dat je echt een hele biel glas bij het restafval aantreft hoor. Het is vanzelfsprekend voor een deel van de bevolking, maar ik weet zeker dat een groot deel echt niet de moeite neemt glas te scheiden.
Ongeveer 90% van het verpakkingsglas wordt gerecycled.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')