abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210065328
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 07:47 schreef nostra het volgende:

[..]
Natuurlijk komt het door daklozen (en geef ze eens ongelijk) en in elke willekeurig stad waar dat al is ingevoerd, zie je hetzelfde beeld. Daar komt nog eens bij dat werkelijk niemand voor 15 cent urenlang met een plakkerig leeg blikje gaat rondlopen als ze op het station even een Red Bull kopen, dus dat het beoogde milieueffect ook totaal verwaarloosbaar is.
Ok, dan is het probleem makkelijk op te lossen, toch?
pi_210065365
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 07:53 schreef grrrrg het volgende:

[..]
Ok, dan is het probleem makkelijk op te lossen, toch?
Iets aan daklozen doen? Zo links zijn we hier ook weer niet.
  vrijdag 28 juli 2023 @ 08:19:18 #278
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_210065455
quote:

[..]
Natuurlijk komt het door daklozen (en geef ze eens ongelijk) en in elke willekeurig stad waar dat al is ingevoerd, zie je hetzelfde beeld. Daar komt nog eens bij dat werkelijk niemand voor 15 cent urenlang met een plakkerig leeg blikje gaat rondlopen als ze op het station even een Red Bull kopen, dus dat het beoogde milieueffect ook totaal verwaarloosbaar is.
Ik vraag me onderhand serieus af of het alleen maar daklozen zijn.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_210065474
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 08:19 schreef thedeedster het volgende:
Dakloos is misschien wat te eng gedefinieerd, maar in ieder geval mensen ver onder de armoedegrens.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_210066657
Nah, blikjes van een ander ga ik niet inleveren maar mijn eigen normaal gesproken wel. Gewoon een plastic tasje waar je ze in verzameld en mee neemt als je weer boodschappen gaat doen. Alleen blik uit NL wat mee is op vakantie in buitenland gaat wel de vulllisbak in.

Het nadeel van inleveren vind ik dat je blik niet meer plat mag maken als je onderweg bent. Plus toch wel stank na twee dagen.

Verzamelen zie ik vaak gebeuren door juist oudere mensen die het echt niet voor het geld doen maar gewoon dagelijks een opruimrondje door de omgeving maken.
pi_210066887
quote:

[..]
Afval eerder scheiden een verwaarloosbaar milieueffect noemen. Mensen die blijkbaar niet kunnen bedenken hoe energie intensief het achteraf scheiden van afval uit een grote berg is. :')
  vrijdag 28 juli 2023 @ 11:14:51 #282
168739 Red_85
'echt wel'
pi_210067062
quote:
9s.gif Op donderdag 27 juli 2023 22:05 schreef Aether het volgende:
Meer afval op straat in Amsterdam door 'statiegeldproblematiek'
https://nos.nl/l/2484489

Sinds de invoering van statiegeld op kleine flesjes en blikjes ligt er in Amsterdam meer afval op straat. De gemeente spreekt van 'statiegeldproblematiek' en neemt maatregelen.

Volgens de gemeente worden vuilnisbakken opengetrokken door mensen die uit zijn op statiegeld. Dit leidt niet alleen tot meer zwerfafval, maar ook tot kapotte prullenbakken, schrijft verantwoordelijk wethouder Zita Pels in een brief aan de gemeenteraad.

De gemeente werkt momenteel aan structurele oplossingen, maar op korte termijn worden ook maatregelen genomen. Zo krijgen sommige prullenbakken sloten zodat ze niet opengetrokken kunnen worden. Defecte prullenbakken worden gerepareerd, schrijft AT5.
Werkt echt top man, dit ambtenaren bureautheorie idee.

Fucking hell zeg.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 28 juli 2023 @ 11:18:01 #283
117098 Hathor
Effe niet
pi_210067105
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 08:19 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Zijn het ook niet, je ziet voornamelijk kleine jochies leuren met die blikjes.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_210067129
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 11:03 schreef Basp1 het volgende:
Afval eerder scheiden een verwaarloosbaar milieueffect noemen.
Nee, ik noem het effect van statiegeld verwaarloosbaar. Er staan bij mij voor de deur gewoon bakken voor blik (en plastic en drinkpakken), net als in iedere stad. Die 15 cent gaat het verschil niet uitmaken.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_210067240
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 11:20 schreef nostra het volgende:

[..]
Nee, ik noem het effect van statiegeld verwaarloosbaar. Er staan bij mij voor de deur gewoon bakken voor blik (en plastic en drinkpakken), net als in iedere stad. Die 15 cent gaat het verschil niet uitmaken.
Je glazen bierflesjes waar maar 10 cent statiegeld op zit breng je toch ook niet naar de glasbak voor je deur en lever je wel netjes in. :P

Veranderingen hebben altijd even tijd nodig om bij mensen een gewoonte te worden.

Alle al van te voren gescheiden afvalstromen leveren positieve milieu effecten op. ^O^
pi_210067265
quote:

[..]
Afval eerder scheiden een verwaarloosbaar milieueffect noemen. Mensen die blijkbaar niet kunnen bedenken hoe energie intensief het achteraf scheiden van afval uit een grote berg is. :')
Dat achteraf scheiden van metalen, zowel de ferro als de non ferro is werkelijk peanuts. Alval kan voor of na het verbranden over een lopende band, je brengt een elektrisch veld aan en de metalen schieten allen een kant op.

Ik vrees dat de extra ritten met leeg blik meer aan energie kosten. Wat denk je van de energie die al die inzamelmachines verbruiken?

De enige reden is zwerfvuil, aangezien ik altijd al weinig blik in de natuur zag (wegberm is geen natuur) kan ik niet over het effect daarvan oordelen. Het opruimen van zwerfvuil moet evengoed, de hoeveelheid kan iets gezakt zijn maar ik heb geen idee van verhoudingen.
pi_210067320
quote:

[..]
Mja, in grote steden is pmd vooraf scheiden niet meer rendabel en kan er beter uit de grote hoop via automatisering worden gescheiden. Ligt wat genuanceerder dus.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
  vrijdag 28 juli 2023 @ 11:38:10 #288
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_210067333
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 11:14 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Fucking hell zeg.
Ja mee eens, weer niet goed over nagedacht.

Maar.... hier ligt ook wel een dieper probleem dan blikjes of statiegeld. Dat er blijkbaar zoveel mensen blikjes moeten zoeken voor een paar euro. Dat is eigenlijk het werkelijke probleem. Maar de gemiddelde VVDer zal idd het statiegeld de schuld geven.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_210067377
quote:
2s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 11:38 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Ja mee eens, weer niet goed over nagedacht.

Maar.... hier ligt ook wel een dieper probleem dan blikjes of statiegeld. Dat er blijkbaar zoveel mensen blikjes moeten zoeken voor een paar euro. Dat is eigenlijk het werkelijke probleem. Maar de gemiddelde VVDer zal idd het statiegeld de schuld geven.
Pas maar op, straks vind de VVD dat bijstand nog naar beneden kan omdat er met blikjes rapen extra inkomsten gegenereerd kunnen worden.
pi_210067381
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 11:14 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Fucking hell zeg.
Ja, dit zag niemand daar aankomen natuurlijk...
:')
pi_210067483
Ik lever tot nu toe netjes mijn blikjes in. Laatst dacht ik wel waar ben ik mee bezig.

Eerst wachten tot ik kon inleveren, dan plakhanden voor 1,65 euro. Vervolgens mijn plastic tas weggegooid ivm plakken en een beetje vocht in de tas. Dus vervolgens een nieuwe tas gekocht, die tegenwoordig 0,75 euro kost 8)7
  Vis een optie? vrijdag 28 juli 2023 @ 11:58:02 #293
70532 loveli
N
pi_210067582
IJverig blikjes geplet om geen lucht weg te gooien. Statiegeldteken gespot. IJverig blikjes ontdeukt om ze aan een automaat te voeren.

Het grote voordeel van blikjes tov flesjes was juist dat je ze kon weggooien. Waar is het mis gegaan?
crap in = crap out
  vrijdag 28 juli 2023 @ 11:58:07 #294
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_210067583
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 11:51 schreef stalybridge het volgende:
Ik lever tot nu toe netjes mijn blikjes in. Laatst dacht ik wel waar ben ik mee bezig.

Eerst wachten tot ik kon inleveren, dan plakhanden voor 1,65 euro. Vervolgens mijn plastic tas weggegooid ivm plakken en een beetje vocht in de tas. Dus vervolgens een nieuwe tas gekocht, die tegenwoordig 0,75 euro kost 8)7
Tsja de winst van de supermarkten mag er niet onder lijden he. Nooit. Dat zou echt een zonde zijn.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  Vis een optie? vrijdag 28 juli 2023 @ 12:00:22 #295
70532 loveli
N
pi_210067626
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 11:28 schreef Basp1 het volgende:
Alle al van te voren gescheiden afvalstromen leveren positieve milieu effecten op. ^O^
Energydrink van de markt halen levert meer op. Voor maatschappij èn milieu.
crap in = crap out
  vrijdag 28 juli 2023 @ 12:02:52 #296
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_210067674
Ik verzamel de blikjes samen met de waterflesjes in vuilniszakken als die vol zijn geef die aan mijn dochter. Mijn schoonzoon gaat dan naar de winkel voorzien van een paar vochtige doekjes om zijn handen weer schoon te maken. Uiteraard mogen ze opbrengst voor de gemaakte moeite houden. :D
Ik zie nog net zoveel blikjes op straat liggen als vroeger. En het schijnt dat er een enorme troep naast de afvalbakken achterblijft als mensen die doorzoeken op zoek naar statiegeld blikjes en flesjes. Echt een hele vooruitgang dus.... -O-
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  vrijdag 28 juli 2023 @ 12:16:53 #297
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_210067951
De supermarkt bij mij heeft ook maar èèn automaat voor blikjes. Daar sta je dan als zevende in de rij en degene die voor je staan hebben elk 2 grote tassen vol. Als een blikje/flesje door de automaat geaccepteerd wordt dan worden er 7 pogingen gedaan om hem alsnog in te voeren. Normaal was ik met 10 min weer thuis, nu ben ik soms meer als een half uur kwijt.
pi_210068006
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 10:42 schreef qajariaq het volgende:
Het nadeel van inleveren vind ik dat je blik niet meer plat mag maken als je onderweg bent. Plus toch wel stank na twee dagen.
Ik spoel ze altijd gewoon even om met water, doe ik ook met bierflesjes
pi_210068033
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 12:20 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Ik spoel ze altijd gewoon even om met water, doe ik ook met bierflesjes
Maar onderweg is water schaars als je het zelf mee moet slepen.
  vrijdag 28 juli 2023 @ 12:36:26 #300
168739 Red_85
'echt wel'
pi_210068202
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 11:43 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Ja, dit zag niemand daar aankomen natuurlijk...
:')
Iedere dag 30x voor gewaarschuwd door mensen die er wel verstand van hebben, maar hey, ff doordrukken is belangrijker he.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')