abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210226176
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2023 14:47 schreef Ton76 het volgende:

[..]
Pffffff, mijn anxiety levels gaan al “sky high” als ik een "inkomend telefoongesprek" zie op mijn telefoon. Als de deurbel weer eens rinkelt krijg ik zowat een hartaanval.

Dit zou voor mij een showstopper zijn. Maar een hoge rente is wel aantrekkelijk.
Pfff, er komt gewoon even een mannetje aan de deur om je identiteit te controleren om aan de Estlandse voorwaarden te voldoen.
pi_210232226
Ik ben me ook aan het oriënteren op spaarmogelijkheden. Ik twijfel tussen sparen bij een buitenlandse bank en een depositoladder bij een Nederlandse instelling. Ik vraag me vooral af hoe dat fiscaal werkt.

Big bank is op dit moment interessant vanwege hoge rente. Weet iemand of je bronbelasting betaalt? Veel bronnen beweren van niet, maar ik vind nu net bij de overheid dit: https://download.belastin(...)enen_ib4001z31fd.pdf

Als je kijkt bij Estland staat er dat het wel verrekenbaar is, maar er staat ook "maximaal". Weet iemand of je bij big bank bronbelasting betaalt? Overigens nog een andere vraag, krijg je een jaaropgaaf voor je aangifte?

Centraal beheer sprong trouwens ook positief in het oog. Qua rente niet echt een prijsvechter, maar bij deposito's vanaf 2 jaar doen ze niet heel veel onder voor de bekende prijsvechters. En ze vielen vooral positief op omdat je onder bepaalde voorwaarde wel vrij kunt beschikken over het geld (bijvoorbeeld als je werkloos wordt) en ze geven specifiek aan dat je meerdere deposito's kunt openen.
pi_210232425
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2023 23:20 schreef Daboman het volgende:
Ik ben me ook aan het oriënteren op spaarmogelijkheden. Ik twijfel tussen sparen bij een buitenlandse bank en een depositoladder bij een Nederlandse instelling. Ik vraag me vooral af hoe dat fiscaal werkt.

Big bank is op dit moment interessant vanwege hoge rente. Weet iemand of je bronbelasting betaalt? Veel bronnen beweren van niet, maar ik vind nu net bij de overheid dit: https://download.belastin(...)enen_ib4001z31fd.pdf

Als je kijkt bij Estland staat er dat het wel verrekenbaar is, maar er staat ook "maximaal". Weet iemand of je bij big bank bronbelasting betaalt? Overigens nog een andere vraag, krijg je een jaaropgaaf voor je aangifte?

Centraal beheer sprong trouwens ook positief in het oog. Qua rente niet echt een prijsvechter, maar bij deposito's vanaf 2 jaar doen ze niet heel veel onder voor de bekende prijsvechters. En ze vielen vooral positief op omdat je onder bepaalde voorwaarde wel vrij kunt beschikken over het geld (bijvoorbeeld als je werkloos wordt) en ze geven specifiek aan dat je meerdere deposito's kunt openen.
Hier info over bronbelasting:
https://www.raisin.nl/belasting/
pi_210235085
Nordax-Raisin
quote:
Nordax Bank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verhogen van 2,57% p.j. naar 2,66% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op vrijdag 11 augustus om 12 uur 's middags.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_210235205
quote:

Het nadeel van vastzetten momenteel is dat als de rente stijgt, je daar niet van profiteert. Waarom zou je het 2 jaar vastzetten bij Centraal beheer voor 2.4% terwijl je nu bij Bunq (ook NL) 2.46% krijgt en vrij opneembaar? Het voordeel van niet vastzetten (zoals bij Bunq) is ook dat als de rente stijgt je daar ook van profiteert.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_210239130
quote:
0s.gif Op donderdag 10 augustus 2023 11:12 schreef Patroon het volgende:

[..]
Het nadeel van vastzetten momenteel is dat als de rente stijgt, je daar niet van profiteert. Waarom zou je het 2 jaar vastzetten bij Centraal beheer voor 2.4% terwijl je nu bij Bunq (ook NL) 2.46% krijgt en vrij opneembaar? Het voordeel van niet vastzetten (zoals bij Bunq) is ook dat als de rente stijgt je daar ook van profiteert.
Bigbank = geen bronbelasting.

Nu bij Advanzia Luxemburg 3,66% vrij opneembaar tot 31.12.23.
pi_210239134
quote:

[..]
Bunq heb ik inderdaad ook gecheckt, maar ik heb er geen goed gevoel bij. Ze vallen wel onder het Nederlandse depositogarantiestelsel, maar ze komen niet klantvriendelijk over. Centraal beheer is juist heel klantvriendelijk. Daar heb ik best iets voor over. En ik zie een stukje menselijkheid in hun voorwaardes. Bovendien heb ik er al het e.e.a. aan verzekeringen dus ik ken ze. Het geld waar ik mee wil gaan sparen verwacht ik ook niet snel nodig te hebben.

Ik heb mijn vraag trouwens ook voorgelegd aan de klantenservice van big bank. Ik had binnen 15 minuten antwoord. Ze houden geen bronbelasting in en je hoeft het niet zelf aan te geven. Ook op mijn andere belastingtechnische vragen hadden ze een duidelijk en eerlijk antwoord. Zo kan het bijv zijn dat ik zelf mijn gegevens moet invullen aangezien e.e.a. via de Estlandse belastingdienst loopt. Waren ze gewoon open in. Maar ik krijg gewoon een jaaropgave en zoals altijd is het dan een kwestie van gegevens overnemen.
pi_210239597
CKV heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verhogen van 2,45% p.j. naar 2,65% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op vrijdag 11 augustus om 12 uur 's middags.
pi_210247574
Overigens, als je nog twijfelt tussen sparen en aflossen. Een vermelden waard is nog wel om te kijken of je bij dezelfde rentevaste periode de huidige rente bij je huidige aanbieder hoger is dan je zelf hebt afgesproken, indien dit zo is kun je misschien boetevrij aflossen. Dit lijkt me ook logisch aangezien ze dat geld vrij makkelijk opnieuw tegen hogere rente kunnen uitlenen. Zeker de moeite waard om even te checken aangezien een hogere hypotheekrente natuurlijk decennialang ondenkbaar was.

[ Bericht 12% gewijzigd door Daboman op 11-08-2023 13:15:42 ]
pi_210248601
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 augustus 2023 13:31 schreef blomke het volgende:

[..]
Ah, en waar komt die aflossing dan vandaan??
Voor mij gaat het om spaargeld voor de middellange termijn dat ik anders zou hebben gebruikt voor aflossing. Maar in het huidige financiële klimaat kun je je afvragen hoe slim het nou eigenlijk is om daadwerkelijk af te lossen, dus daar ga ik nu niet voor kiezen, het punt is dus dat dat alsnog kan als de ECB de rente weer omlaag gooit. Voor mijn noodbuffers zit ik prima gedekt en ga ik niet naar een prijsvechter, buitenland of investeerders.
pi_210249021
quote:

Vroeger mocht je je deposito's opengooien als je een huis kocht en het geld daarvoor aanwendde. Tegenwoordig lees ik dat niet meer.....??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_210249221
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 augustus 2023 15:00 schreef blomke het volgende:

[..]
Vroeger mocht je je deposito's opengooien als je een huis kocht en het geld daarvoor aanwendde. Tegenwoordig lees ik dat niet meer.....??
Centraal beheer was de enige waar ik het idee had dat je relatief vaak de deposito open mocht breken, alleen voor een huis was volgens mij geen optie. Echt zware dingen, zoals bijv overlijden kan over het algemeen nog wel, maar dat moet je per aanbieder goed nagaan.
pi_210249656
quote:

[..]
Dan ga je er wel vanuit dat de rente gaat stijgen. De 12-maands Euribor is afgelopen maand alweer gedaald.
pi_210253952
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2023 16:12 schreef Stokkie_ het volgende:

[..]
Advanzia, 3,66% voor 6 maanden bij nieuwe klanten. Wel minimaal 5k inleg.
Vindt de 3,66 wel heel interessant, ik kan alleen nergens lezen dat dit geldt voor 6 maand.
Ik kan lezen dat het rentepercentage geldt tot eind augustus, en daarna vervalt naar 1,66 .
Zie ik iets over het hoofd?
Niet storen ben al gestoord genoeg
pi_210254237
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 augustus 2023 22:48 schreef 2bier1cola het volgende:

[..]
Vindt de 3,66 wel heel interessant, ik kan alleen nergens lezen dat dit geldt voor 6 maand.
Ik kan lezen dat het rentepercentage geldt tot eind augustus, en daarna vervalt naar 1,66 .
Zie ik iets over het hoofd?
Is het niet zo dat de actie voor nieuwe klanten tot 1-9 loopt. Maw iedereen die voor 1-9 klant wordt, krijgt voor 6 maanden de hoge rente?
quote:
Der effektive Sonderzinssatz von aktuell 3,66% p.a. (nominaler Zinssatz 3,60% p.a.) gilt ab dem Zeitpunkt der ersten Einzahlung für 6 Monate. Der Sonderzinssatz gilt nur für Neukunden sowie für Kunden, die noch keine Einzahlung getätigt haben. Die Kampagne endet am 31.08.2023. Zinsen werden nur ab einer Mindesteinlage in Höhe von 5.000 EUR vergütet. Maßgeblich und geltend für 6 Monate ist der jeweils gültige und auf advanziakonto.com com ausgewiesene Sonderzinssatz zum Zeitpunkt der ersten Einzahlung. Änderungen des Sonderzinssatzes sind möglich. Für Bestandskunden sowie im Anschluss an den Aktionszeitraum gilt der jeweils gültige Standardzinssatz von derzeit 1,61% p.a. effektiv. Im Übrigen gelten die Allgemeinen Geschäftsbedingungen.
pi_210254665
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 augustus 2023 16:25 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Dan ga je er wel vanuit dat de rente gaat stijgen. De 12-maands Euribor is afgelopen maand alweer gedaald.
Dat weet je uiteindelijk toch niet, maar het lijkt me nog wel wat vroeg om jezelf echt vast te leggen, zeker aangezien dat altijd nog kan. Ik zie het wel weer gebeuren dat Zuid Europa straks weer gaat miepen dat ze de rente niet kunnen betalen en dan gaat het weer omlaag anders gaat Spanje of Italië failliet!
pi_210256379
quote:

Ik ben me nu ook aan het oriënteren. Ik heb een erfenis gehad van meer dan 50k, en het staat allemaal op de lopende rekening bij een grootbank, dat is gewoon geld mislopen.

Ik twijfel een beetje tussen Raisin en Bunq. Bunq heeft het voordeel dat het gemakkelijk op een rekening kan en dat het een Nederlandse partij is, dat is makkelijk voor als er ergens iets mis gaat. Bij Raisin kan het geld weer meer opleveren, maar moet je er ook meer tijd/moeite in steken.
  zaterdag 12 augustus 2023 @ 10:44:54 #118
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_210256859
Het kost iets meer moeite ja, maar als je het eenmaal hebt lopen dan gaat het soepel (let wel , je stalt uiteindelijk je geld maar tijdelijk bij Raisin, als zijnde tussenpersoon).

@luxerobots Mocht je een referral willen voor Raisin, DM me.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_210256879
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 augustus 2023 09:54 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Ik ben me nu ook aan het oriënteren. Ik heb een erfenis gehad van meer dan 50k, en het staat allemaal op de lopende rekening bij een grootbank, dat is gewoon geld mislopen.

Ik twijfel een beetje tussen Raisin en Bunq. Bunq heeft het voordeel dat het gemakkelijk op een rekening kan en dat het een Nederlandse partij is, dat is makkelijk voor als er ergens iets mis gaat. Bij Raisin kan het geld weer meer opleveren, maar moet je er ook meer tijd/moeite in steken.
Ik heb mijn keuze gemaakt en ben gegaan voor big bank. De aanmelding verloopt tot nog toe vlot en soepel. Maar het was niet de hoge rente maar de klantvriendelijkheid en eenvoud die me over de streep hebben getrokken. Maar goed het is een erg persoonlijke keuze, ze hebben allemaal hun eigen plussen en minnen en uiteindelijk moet je gaan voor iets dat bij je past.

Ben ook overigens niet van plan om al mijn spaargeld daar te stallen, ze bieden ook geen betaalrekening aan.
pi_210256888
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 augustus 2023 10:44 schreef Gunner het volgende:
Het kost iets meer moeite ja, maar als je het eenmaal hebt lopen dan gaat het soepel (let wel , je stalt uiteindelijk je geld maar tijdelijk bij Raisin, als zijnde tussenpersoon).
Zo'n bedrag heb ik plm. bij Open Bank in spaardeposito's.

Op zich niks mis mee, ook gratis betaalrekening plus kaart
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_210256922
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 augustus 2023 10:45 schreef Daboman het volgende:

[..]
Ik heb mijn keuze gemaakt en ben gegaan voor big bank. De aanmelding verloopt tot nog toe vlot en soepel. Maar het was niet de hoge rente maar de klantvriendelijkheid en eenvoud die me over de streep hebben getrokken. Maar goed het is een erg persoonlijke keuze, ze hebben allemaal hun eigen plussen en minnen en uiteindelijk moet je gaan voor iets dat bij je past.

Ben ook overigens niet van plan om al mijn spaargeld daar te stallen, ze bieden ook geen betaalrekening aan.
Bij die bank heb je spaardeposito's tot 3,5% ^O^
pi_210257139
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 augustus 2023 10:45 schreef Daboman het volgende:

[..]

Interessant, ik zie dat de website en klantenservice van BigBank ook in het Nederlands zijn. Ik zal ze maandag eens even bellen (ook om ze te testen), ik ken bedrijven die je langer dan een half uur aan de lijn laten hangen voordat je iemand kan spreken. Dan doe ik liever zaken met bedrijven die klantvriendelijkheid wel hoog in het vaandel hebben.
pi_210257194
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 augustus 2023 10:44 schreef Gunner het volgende:

@:luxerobots Mocht je een referral willen voor Raisin, DM me.
Hoe werkt het met de belastingdienst bij Raisin? Wordt het gewoon eenvoudig doorgegeven, of moet ik zelf moeite doen om de cijfers te krijgen en de belastingaangifte compleet te krijgen?
  zaterdag 12 augustus 2023 @ 12:24:10 #124
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_210258098
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 augustus 2023 11:19 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Hoe werkt het met de belastingdienst bij Raisin? Wordt het gewoon eenvoudig doorgegeven, of moet ik zelf moeite doen om de cijfers te krijgen en de belastingaangifte compleet te krijgen?
Dat weet ik nog niet, ben nog maar pas dit kalenderjaar klant. Maar je weet toch je saldi op 1-1 van elk jaar?
pi_210258692
quote:

[..]
Goeie . Van mijn saldo bij Open Bank weet de BD niet af.
pi_210258788
quote:

[..]
Was ook een dingetje bij big bank, heb ik dus nagevraagd, je kan er gelijk naar vragen als je ze gaat bellen. Je krijgt daar een jaaropgave en moet je dus misschien zelf invullen, maar goed, ik heb ook vermogen uit reservefonds en dat moet ik ook zelf invullen. Kleinigheidje. Ben het ook wel eens vergeten op te geven en toen heb ik een gecorrigeerde opgave gedaan, was ook geen enkel probleem, dat kan nog enige tijd nadat je de definitieve aangifte hebt gedaan.

Ze komen het wel te weten, Ze delen de gegevens met de Estlandse belastingdienst die ze weer deelt met de Nederlandse belastingdienst. Maar goed, dit is dus hoe het bij big bank werkt, voor Raisin weet ik het niet.
pi_210265270
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 augustus 2023 23:32 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Is het niet zo dat de actie voor nieuwe klanten tot 1-9 loopt. Maw iedereen die voor 1-9 klant wordt, krijgt voor 6 maanden de hoge rente?
[..]

Dankje, intussen heb ik het ook gevonden en ik heb besloten dat ik de stap ga nemen.
Rekeningnummer aangevraagd.
pi_210291362
quote:

[..]
Pffffff, mijn anxiety levels gaan al “sky high” als ik een "inkomend telefoongesprek" zie op mijn telefoon. Als de deurbel weer eens rinkelt krijg ik zowat een hartaanval.

Dit zou voor mij een showstopper zijn. Maar een hoge rente is wel aantrekkelijk.
Morgen komt de meneer/mevrouw van AMP hier aan de deur om mijn identiteit te controleren.
Ik zal je laten weten of ze echt zo eng zijn .
pi_210291467
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 11:29 schreef 2bier1cola het volgende:

[..]
Morgen komt de meneer/mevrouw van AMP hier aan de deur om mijn identiteit te controleren.
Ik zal je laten weten of ze echt zo eng zijn .
Meneer van AMP ook hier aan de deur geweest, het is gewoon een formaliteit die ik heel goed kan begrijpen. Ik heb nu voor één week mijn rekening actief bij Bigbank, het verloopt tot nu heel voorspoedig. Een terugboeking als test ook gedaan, voor 12.00 uur ingediend in mijn app, dezelfde dag op mijn tegenrekening.
  dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:34:13 #130
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_210294177
Is het mogelijk om ergens een roebel rekening aan te houden?
pi_210294439
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 15:34 schreef kibo het volgende:
Op dit moment met de huidige sancties niet.
pi_210294463
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 15:34 schreef kibo het volgende:
Je wil graag de oorlog sponsoren?
Wind extinguishes a candle and energizes fire
  dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:17:44 #133
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_210294635
Als je van je geld af wil stuur ik mijn rekeningnummer wel :)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  dinsdag 15 augustus 2023 @ 20:46:01 #134
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_210297342
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 16:01 schreef Steven184 het volgende:

[..]
Je wil graag de oorlog sponsoren?
Dat is geen antwoord op mijn vraag
pi_210297444
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 augustus 2023 13:28 schreef Daboman het volgende:

[..]
Ze komen het wel te weten, Ze delen de gegevens met de Estlandse belastingdienst die ze weer deelt met de Nederlandse belastingdienst. Maar goed, dit is dus hoe het bij big bank werkt, voor Raisin weet ik het niet.
Raisin heeft aan het eind van het jaar gewoon een jaaropgave met daarin, per bank, je saldo 1-1 saldo 31-12, rente en ingehouden bronbelasting. Gewoon bruikbaar voor je aangifte.
de wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar door consistente vasthoudende minderheden…
(Roos Vonk)
pi_210299460
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 11:38 schreef Michael91984 het volgende:

[..]
Meneer van AMP ook hier aan de deur geweest, het is gewoon een formaliteit die ik heel goed kan begrijpen. Ik heb nu voor één week mijn rekening actief bij Bigbank, het verloopt tot nu heel voorspoedig. Een terugboeking als test ook gedaan, voor 12.00 uur ingediend in mijn app, dezelfde dag op mijn tegenrekening.
Bij mij is AMP inmiddels ook langsgeweest. Het verliep precies zoals ze beschrijven. En eerlijk gezegd vind ik dit net even beter dan legitimatie via video, aangezien AMP gewoon ISO-gecertificeerd is. Dan weet je dat het bedrijf aan bepaalde kwaliteitseisen dient te voldoen en dat dit getoetst wordt door een onafhankelijke partij.

[ Bericht 3% gewijzigd door Daboman op 15-08-2023 23:57:49 ]
pi_210301189
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 23:52 schreef Daboman het volgende:

[..]
Bij mij is AMP inmiddels ook langsgeweest. Het verliep precies zoals ze beschrijven. En eerlijk gezegd vind ik dit net even beter dan legitimatie via video, aangezien AMP gewoon ISO-gecertificeerd is. Dan weet je dat het bedrijf aan bepaalde kwaliteitseisen dient te voldoen en dat dit getoetst wordt door een onafhankelijke partij.
Ik vind het verder prima dat je een goede ervaring hebt gehad met AMP, maar de certificering is echt geen goed argument. AMP is gecertificeerd op 9001 en 27001. Dat zijn management systeem certificaties. Dat stelt echt niet zo heel veel voor. Overigens die online aanbieders hebben net zo goed die certificaten. Kijk maar bijvoorbeeld naar https://www.idenfy.com/ (9001, 27001, 27017, 27018) of IDnow (dat is bijv degene die bunq gebruikt) heeft ook gewoon 27001.
  woensdag 16 augustus 2023 @ 09:44:26 #138
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_210301367
Tis mijn Bunq payday, zoals elke woensdag. *O*

Maar deze 7e dag wordt er voor 6 dagen rente bijgeschreven. :?

Het is al weken hetzelfde bijgeschreven bedrag alleen dit keer 1 dag minder.
Heeft iemand een idee waarom? Er is dus niets van het spaarbedrag afgegaan.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_210302016
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 09:24 schreef snabbi het volgende:

[..]
Ik vind het verder prima dat je een goede ervaring hebt gehad met AMP, maar de certificering is echt geen goed argument. AMP is gecertificeerd op 9001 en 27001. Dat zijn management systeem certificaties. Dat stelt echt niet zo heel veel voor. Overigens die online aanbieders hebben net zo goed die certificaten. Kijk maar bijvoorbeeld naar https://www.idenfy.com/ (9001, 27001, 27017, 27018) of IDnow (dat is bijv degene die bunq gebruikt) heeft ook gewoon 27001.
Okee dus als ik je goed begrijp is video legitimatie dus ook ISO gecertificeerd, maar mijn idee was eigenlijk meer omgekeerd dat ze op dat gebied dus niet onder doen voor de rest.
pi_210302260
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 09:44 schreef ondeugend het volgende:
Tis mijn Bunq payday, zoals elke woensdag. *O*

Maar deze 7e dag wordt er voor 6 dagen rente bijgeschreven. :?

Het is al weken hetzelfde bijgeschreven bedrag alleen dit keer 1 dag minder.
Heeft iemand een idee waarom? Er is dus niets van het spaarbedrag afgegaan.
Bij mij exact hetzelfde. Geen idee wat de reden is
  Moderator woensdag 16 augustus 2023 @ 20:51:29 #141
155227 crew  Guppy
dus
pi_210309419
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 11:18 schreef jsuijker het volgende:

[..]
Bij mij exact hetzelfde. Geen idee wat de reden is
Hierom: https://together.bunq.com(...)payout-for-august-16
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  woensdag 16 augustus 2023 @ 23:29:20 #142
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_210311993
quote:
Het is inderdaad gefikst!
Tof dat je het even opgezocht hebt. ^O^
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  Moderator donderdag 17 augustus 2023 @ 07:43:20 #143
155227 crew  Guppy
dus
pi_210313106
quote:
14s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 23:29 schreef ondeugend het volgende:

[..]
Het is inderdaad gefikst!
Tof dat je het even opgezocht hebt. ^O^
Geen probleem :) vind het ook wel netjes dat ze er iets over plaatsen in die community. Als had ik als ik Bunq was denk ik eerder een melding in de app gezet, want daar kijkt bijna iedereen. Maar fijn dat het opgelost is!
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_210319589
Nordax Bank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verhogen van 2,66% p.j. naar 2,68% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op vrijdag 18 augustus om 12 uur 's middags.
pi_210319609
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 17:14 schreef KrekelJapie het volgende:
Nordax Bank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verhogen van 2,66% p.j. naar 2,68% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op vrijdag 18 augustus om 12 uur 's middags.
Da's ¤20 per ton spaargeld...extra :%
pi_210320227
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 10:52 schreef Daboman het volgende:

[..]
Okee dus als ik je goed begrijp is video legitimatie dus ook ISO gecertificeerd, maar mijn idee was eigenlijk meer omgekeerd dat ze op dat gebied dus niet onder doen voor de rest.
Er is niet zoiets als ISO-gecertificeerde legitimatie. De ISO-9001 is kwaliteitsmanagement, in basis zegt die certificering alleen dat ze een kwaliteitsmanagementsysteem hebben, zich daaraan houden en monitoren dat ze er zich aan houden. Als je in dat kwaliteitsmanagementsysteem opschrijft dat je bagger kwaliteit levert, kun je prima gecertificeerd worden mits je zorgt dat je inderdaad aantoonbaar bagger kwaliteit levert, dat monitort en ingrijpt zodra de kwaliteit niet meer bagger blijkt te zijn. Een beetje fastfoodketen is net zo goed ISO 9001-gecertificeerd.

De ISO 27000-reeks is informatiebeveiliging. Daar heb je wellicht nog iets aan aangezien dit betekent dat ze een risico-analyse met betrekking tot de verwerkte informatie gedaan hebben en op basis van de geïnventariseerde risico's een basis aan bedrijfprocessen ingericht hebben. Dat verkleint de kans dat je gegevens op straat komen te liggen.

Maar beide normen zeggen helemaal niets over de kwaliteit van het ldentificatieproces.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  donderdag 24 augustus 2023 @ 05:17:31 #147
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_210402523
Zijn er mensen die ervaring hebben met PickTheBank ? Lijkt hetzelfde concept te zijn als Raisin.

https://pickthebank.eu

Wat me opvalt is dat de rentepercetages ook anders zijn. Bijvoorbeeld Renault Bank 5 jaar vast is 4% bij Raisin en 4.30 bij PickTheBank.

Laat maar ... dit linkt gewoon door naar Raisin ...

[ Bericht 5% gewijzigd door fripper op 24-08-2023 05:31:17 ]
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_210402592
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 07:43 schreef Guppy het volgende:

[..]
Geen probleem :) vind het ook wel netjes dat ze er iets over plaatsen in die community. Als had ik als ik Bunq was denk ik eerder een melding in de app gezet, want daar kijkt bijna iedereen. Maar fijn dat het opgelost is!
Staat er ook hoor, bij het rente kopje zelf staat een linkje
pi_210406294
5 werkdagen geleden, mijn gegevens opgestuurd naar advanzia, nog steeds niks gehoord

Ze zijn er goed mee bezig 😀
pi_210406656
Maar een spaardeposito bij NIBC geopend tegen 2,55%. De laatste maanden is er weinig fluctuatie op de kapitaalmarkt.

De afkoelende economieën zijn ook geen voorbode van stijgende rente....
pi_210407228
Advanzia is qua sparen toch echt wel de beste deal. Snap niet dat als je dan toch een buitenlandse bank neemt, een andere kiest.
pi_210407322
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2023 15:01 schreef Laila1 het volgende:
Advanzia is qua sparen toch echt wel de beste deal. Snap niet dat als je dan toch een buitenlandse bank neemt, een andere kiest.
Nibc is een bank uit den haag?
pi_210408857
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2023 15:01 schreef Laila1 het volgende:
3,66% voor 6 maanden en daarna 1,61%...
Dat lijkt me niet de beste deal. (Goed, maar niet de beste)
pi_210410688
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2023 17:47 schreef ES_FOK het volgende:

[..]
3,66% voor 6 maanden en daarna 1,61%...
Dat lijkt me niet de beste deal. (Goed, maar niet de beste)
Dan is het dus voor de eerste 6 maanden de beste deal en daarna kan je verder gaan kijken en evt switchen en weer opnieuw klant worden.
pi_210410701
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2023 15:10 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Nibc is een bank uit den haag?
Dat zal. Ik praat in het algemeen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Laila1 op 24-08-2023 20:01:26 ]
pi_210412655
Niet helemaal hetzelfde, maar mogelijk interessant voor wie deposito's overweegt: staatsbons van de Belgische federale overheid. Investeren vanaf ¤100,-. Let wel: in België betaal je belasting over renteinkomsten. En staatsobligaties vallen voor de Nederlandse belastingdienst onder beleggingen, dus het hoge tarief. Al wordt dit nadeel niet genoemd in een artikel dat het AD er vandaag over heeft gepubliceerd (achter betaalmuur).
pi_210413390
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2023 19:54 schreef Laila1 het volgende:

[..]
Dan is het dus voor de eerste 6 maanden de beste deal en daarna kan je verder gaan kijken en evt switchen en weer opnieuw klant worden.
Nee, je moet er 6 maanden minimaal 5000 euro laten staan , dan kan je beter een deposito van 6 maanden nemen voor een hogere rente.
pi_210414753
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2023 22:12 schreef ES_FOK het volgende:

[..]
Nee, je moet er 6 maanden minimaal 5000 euro laten staan , dan kan je beter een deposito van 6 maanden nemen voor een hogere rente.
Deposito kun je niet bijstorten dus dat is zeker niet per se voordeliger. Plus de (twee) landen die hogere rente geven dan 3,66 voor 6 maanden schrijf ik minder hoog aan dan Luxemburg qua depositogarantiestelsel. Bovendien is Advanzia al heel wat maanden achter elkaar zijn rente flink aan het verhogen. Zou me niet verbazen als dat in september weer gaat gebeuren.
pi_210415373
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 00:42 schreef Laila1 het volgende:

[..]
Plus de (twee) landen die hogere rente geven dan 3,66 voor 6 maanden schrijf ik minder hoog aan dan Luxemburg qua depositogarantiestelsel.
Wat voor aspecten neem je allemaal in overweging om een depositogarantiestelsel aan te schrijven?
pi_210415775
Eh..Misschien hoe rijk een land is? Oftewel, heb iets meer vertrouwen in Luxemburg en Duitsland (Consorsbank bijv) dan Italië, Portugal, Spanje, Estland etc. Ook qua afwikkeling/ communicatie/ cultuur.

[ Bericht 70% gewijzigd door Laila1 op 25-08-2023 09:00:05 ]
pi_210415854
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 00:42 schreef Laila1 het volgende:

[..]
Deposito kun je niet bijstorten dus dat is zeker niet per se voordeliger. Plus de (twee) landen die hogere rente geven dan 3,66 voor 6 maanden schrijf ik minder hoog aan dan Luxemburg qua depositogarantiestelsel. Bovendien is Advanzia al heel wat maanden achter elkaar zijn rente flink aan het verhogen. Zou me niet verbazen als dat in september weer gaat gebeuren.
Dan open je nog een deposito?
pi_210415877
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 08:54 schreef Laila1 het volgende:
Eh..Misschien hoe rijk een land is? Oftewel, heb iets meer vertrouwen in Luxemburg en Duitsland (Consorsbank bijv) dan Italië, Portugal, Spanje, Estland etc. Ook qua afwikkeling/ communicatie/ cultuur.
Hm ok, jammer. Ik hoopte eigenlijk een tekst bij te kunnen schrijven in de OP. De werkelijke systematiek van de omvang van de bank zelf ten opzichte van de omvang van de andere banken die het garantiestelsel moeten dragen en de wijze waarop het stelsel al voorgefinancieerd is en welke rechten en verplichtingen dit heeft vanuit het stelsel naar een land zelf... ik vind het nog te ingewikkeld om er een mooie formule van te maken.
pi_210416553
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 09:08 schreef snabbi het volgende:
De werkelijke systematiek van de omvang van de bank zelf ten opzichte van de omvang van de andere banken die het garantiestelsel moeten dragen en de wijze waarop het stelsel al voorgefinancieerd is en welke rechten en verplichtingen dit heeft vanuit het stelsel naar een land zelf.
In die zin is een bank als Santander betrouwbaarder dan de NIBC?
pi_210416684
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2023 21:41 schreef Groepfunder het volgende:
Niet helemaal hetzelfde, maar mogelijk interessant voor wie deposito's overweegt: staatsbons van de Belgische federale overheid. Investeren vanaf ¤100,-. Let wel: in België betaal je belasting over renteinkomsten. En staatsobligaties vallen voor de Nederlandse belastingdienst onder beleggingen, dus het hoge tarief. Al wordt dit nadeel niet genoemd in een artikel dat het AD er vandaag over heeft gepubliceerd (achter betaalmuur).
Staat ook een aardig artikel over in de NRC, daar wordt het nadeel wel benoemd:

Belgische druk op banken om de rentes te verhogen lijkt te werken. Zou dit ook in Nederland kunnen?
https://www.nrc.nl/nieuws(...)land-kunnen-a4172627
pi_210417849
CKV heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verhogen van 2,65% p.j. naar 2,75% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op dinsdag 29 augustus om 12 uur 's middags.
pi_210418084
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 10:16 schreef blomke het volgende:

[..]
In die zin is een bank als Santander betrouwbaarder dan de NIBC?
Juist niet. Santander is een van de grootste banken van Spanje. Dus als die kapot zou gaan zou de rest van de banken het DGS moeten ondersteunen. NIBC tov de grootbanken hier is geen risico voor het DGS. Als je NIBC vervangt door ING, dan zou ik het er helemaal mee eens zijn.
Nog even los van dat je gewoon eerst moet kijken naar het risico of een bank kapot gaat natuurlijk.
pi_210418568
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 12:42 schreef snabbi het volgende:
Nog even los van dat je gewoon eerst moet kijken naar het risico of een bank kapot gaat natuurlijk.
Hoe en wat moet je dan bekijken?
pi_210418704
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 13:31 schreef blomke het volgende:

[..]
Hoe en wat moet je dan bekijken?
Daar zijn denk ik verschillende strategieën voor - en ook vragen van hoeveel tijd je daar voor wilt uittrekken. De makkelijkste manieren zal zijn op basis van S&P en Moodies waarderingen, de moeilijkste manieren door diep te duiken in de verdienmodellen, de jaarverslagen etc.
pi_210418759
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 13:43 schreef snabbi het volgende:
Daar zijn denk ik verschillende strategieën voor - en ook vragen van hoeveel tijd je daar voor wilt uittrekken. De makkelijkste manieren zal zijn op basis van S&P en Moodies waarderingen, de moeilijkste manieren door diep te duiken in de verdienmodellen, de jaarverslagen etc.
Toen ik op Moodies zocht, kwam ik op menstruatie-ondergoed uit. Het is nl Moody's; die heeft voor Santander een A2 en voor NIBC een A3 rating.

Dussss...???
pi_210418777
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 09:05 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Dan open je nog een deposito?
Verklaar je nader?

Wat is er eigenlijk aan de hand met de comments? Deze staan niet gelijk aan als je hetzelfde quote..
pi_210418843
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 09:08 schreef snabbi het volgende:

[..]
Hm ok, jammer. Ik hoopte eigenlijk een tekst bij te kunnen schrijven in de OP. De werkelijke systematiek van de omvang van de bank zelf ten opzichte van de omvang van de andere banken die het garantiestelsel moeten dragen en de wijze waarop het stelsel al voorgefinancieerd is en welke rechten en verplichtingen dit heeft vanuit het stelsel naar een land zelf... ik vind het nog te ingewikkeld om er een mooie formule van te maken.
Werk het uit, maak me gek. Volgens mij scoren landen als Duitsland en Luxemburg (behalve eten/weer) op werkelijk elk vlak beter dan Zuid/ Oost Europese landen maar laat me graag verrassen.
pi_210418874
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 13:50 schreef blomke het volgende:

[..]
Toen ik op Moodies zocht, kwam ik op menstruatie-ondergoed uit. Het is nl Moody's; die heeft voor Santander een A2 en voor NIBC een A3 rating.

Dussss...???
Prima voor de aanpassing van de spelling.
Tov de "dus", dus de kans op een faillissement wordt door een externe partij als klein ingeschat. Zo'n Advanzia waar het net over ging zit op Ba1. Ik heb zelf niet genoeg verstand van of je werkelijk een andere keuze zou moeten maken met een verschil tussen A2 en A3, maar een verschil naar een Ba1 lijkt me toch wat groter.
pi_210419019
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 13:57 schreef Laila1 het volgende:

[..]
Werk het uit, maak me gek. Volgens mij scoren landen als Duitsland en Luxemburg (behalve eten/weer) op werkelijk elk vlak beter dan Zuid/ Oost Europese landen maar laat me graag verrassen.
Oke je draait het om. Jij gaf het "advies" dat de een beter was dan de ander. Ik wilde graag leren hoe je tot een conclusie komt om zo'n advies te onderbouwen. Zelf weet ik nog niet hoe ik het advies moet opbouwen, omdat ik het dus complex vind.
De dingen die ik wel weet (en ook eerder geplaatst heb in de topics). Er zijn een aantal aspecten die te makkelijk aangenomen worden. Een goed voorbeeld hiervan is in hoeverre een land garant moet staan voor het DGS zou per land verschillend geregeld kunnen zijn.

Mijn beste informatie die ik tot op heden heb kunnen vinden, kan je terugvinden op https://www.eba.europa.eu(...)arantee-schemes-data en bijbehorend document https://www.eba.europa.eu(...)D%20data%202022.xlsx
Daar wordt onder meer een onderscheid gemaakt tussen ex ante en ex post financiering.

En wellicht is het voor een Italie een makkelijke beslissing, maar als je het had over hogere rentes dan zou je eerder een referentie naar Estland verwachten. En onbekend maakt wellicht onbemind maar mijn leken blik op de getallen van een DGS in Estland ziet er toch veel gezonder uit dan die van Nederland, Duitsland en Luxemburg.
pi_210419184
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 14:12 schreef snabbi het volgende:

[..]
Oke je draait het om. Jij gaf het "advies" dat de een beter was dan de ander. Ik wilde graag leren hoe je tot een conclusie komt om zo'n advies te onderbouwen. Zelf weet ik nog niet hoe ik het advies moet opbouwen, omdat ik het dus complex vind.
De dingen die ik wel weet (en ook eerder geplaatst heb in de topics). Er zijn een aantal aspecten die te makkelijk aangenomen worden. Een goed voorbeeld hiervan is in hoeverre een land garant moet staan voor het DGS zou per land verschillend geregeld kunnen zijn.

Mijn beste informatie die ik tot op heden heb kunnen vinden, kan je terugvinden op https://www.eba.europa.eu(...)arantee-schemes-data en bijbehorend document https://www.eba.europa.eu(...)D%20data%202022.xlsx
Daar wordt onder meer een onderscheid gemaakt tussen ex ante en ex post financiering.

En wellicht is het voor een Italie een makkelijke beslissing, maar als je het had over hogere rentes dan zou je eerder een referentie naar Estland verwachten. En onbekend maakt wellicht onbemind maar mijn leken blik op de getallen van een DGS in Estland ziet er toch veel gezonder uit dan die van Nederland, Duitsland en Luxemburg.
Interessante links. Als ik Spanje en Nederland vergelijk qua "Variation over time of DGS’ available financial means as percentage of covered deposits", staat Spanje er iets beter voor dan Nederland.
pi_210420289
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 13:52 schreef Laila1 het volgende:

[..]
Verklaar je nader?

Wat is er eigenlijk aan de hand met de comments? Deze staan niet gelijk aan als je hetzelfde quote..
Je zegt, je kan niet bijstorten. Dan open je er nog een.

En geen idee wat je met comments bedoelde
pi_210420626
quote:

[..]

‘Mijn advies was om de bank met de hoogste rente te nemen, daarbij gaf ik aan dat ik persoonlijk meer vertrouwen heb in Luxemburgse depositogarantiestelsel dan de meeste zuid/ oost Europese landen omdat ik me niet kon voorstellen dat de welvaart/ cultuur van een land er helemaal los van staat maar dat is inderdaad op aannames gebaseerd. Verder lijkt me de communicatie met landen als LU en Dui wat fijner en het idee dat je er makkelijker heenrijdt mocht dat nodig zijn.

Verder staan wellicht hier nog wat interessante dingen over LU dps.

https://www.insingergilissen.nl/nl-nl/depositogarantiestelsel
pi_210420749
[quote]0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 16:11 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Je zegt, je kan niet bijstorten. Dan open je er nog een. quote

Dat kan inderdaad. Persoonlijk zou ik het niet vastzetten omdat de rek qua verhoging van spaarrente er nog niet uit lijkt te zijn. De hoogste rente op vrij opneembare vergeleken met 6 of 12 maanden deposito is niet heel erg groot.
pi_210452424
Na twee deposito's (die per 1 oktober a.s.) aflopen, heb ik vandaag ook maar 'ns een spaarrekening via Raisin geopend. Ik ben gegaan voor een spaarrekening bij de Nordax Bank uit Zweden (AAA). De actuele rente is 2,68% tegen 1,85% bij LeasePlanBank (waar ik het geld vandaan haal).
pi_210452588
quote:
0s.gif Op zondag 27 augustus 2023 23:11 schreef Groepfunder het volgende:
Na twee deposito's (die per 1 oktober a.s.) aflopen, heb ik vandaag ook maar 'ns een spaarrekening via Raisin geopend. Ik ben gegaan voor een spaarrekening bij de Nordax Bank uit Zweden (AAA). De actuele rente is 2,68% tegen 1,85% bij LeasePlanBank (waar ik het geld vandaan haal).
Volgens mij is het zelfs 2,71% tov 1,85%. Dit aangezien de 2,68% nominaal per kwartaal is (dus effectief 2,71%) terwijl de 1,85% is op basis van nominale jaarrente (maar maandelijks wordt uitgekeerd).
pi_210454598
Iemand al ervaring met het sparen via Revolut? Er kan gespaard worden in Eur, GBP en USD. Rendament boven de 4%
pi_210459336
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 11:25 schreef fishman009 het volgende:
Iemand al ervaring met het sparen via Revolut? Er kan gespaard worden in Eur, GBP en USD. Rendament boven de 4%
Als ik in het menu onder Personal -> Savings klik, dan kom ik op een site uit waar "savings" worden aangeboden, terwijl het in werkelijkheid een fondsbelegging is. Geen sparen, omdat je gewoon een beleggingsrisico hebt dus ik kan het niet vergelijken met een spaarproduct.

Earn up to 5.2%* annual interest, paid daily

De asterisk verwijst naar de volgende tekst:
* The annual interest rate is presented as of 11/07/2023 and it is based on information provided by the fund manager. This is the rate offered to ultra users and it is net of any charges. Your returns may be lower depending on your subscription plan. The annual interest rate changes daily and may move in an unfavourable direction. For more information carefully examine our Risk Description Document.

en dat document is deze:
https://www.revolut.com/e(...)d-risks-description/

[ Bericht 12% gewijzigd door snabbi op 28-08-2023 20:52:45 ]
pi_210459600
quote:

[..]

Het blijft uiteindelijk een gevoelsdingetje lijkt me, aangezien het gaat over vertrouwen in een bank. Het viel mij ook al op dat er best wel opties zijn in landen waar het gewoon beter geregeld is dan in Nederland. Maarja, je moet nogal een drempel over.

Ik ben uiteindelijk gegaan voor een buitenlandse bank, maar ik ben niet over 1 nacht ijs gegaan en heb ook nog eens nagelezen wat er nou is gebeurd bij Icesave, DSB, wat mijn voorkeursbank doet om dit scenario te voorkomen (in mijn geval zal de rente worden verlaagd, niet leuk, maar een noodzakelijk kwaad), heb ik nog even het jaarverslag gecheckt, het niveau van engels van het land van de bank en besloot ik binnen mijn prive netwerk zeker niet aan de grote klok te gaan hangen dat ik in het buitenland spaar. De Icesave angst zit er nog steeds goed in, maar als je je inleest zal je veel nuance zien. Verder hoef je natuurlijk niet je complete spaargeld te stallen bij zo'n bank en dat doe ik dus ook niet.
pi_210459662
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 20:42 schreef Daboman het volgende:

[..]
Het blijft uiteindelijk een gevoelsdingetje lijkt me, aangezien het gaat over vertrouwen in een bank. Het viel mij ook al op dat er best wel opties zijn in landen waar het gewoon beter geregeld is dan in Nederland. Maarja, je moet nogal een drempel over.

Ik ben uiteindelijk gegaan voor een buitenlandse bank, maar ik ben niet over 1 nacht ijs gegaan en heb ook nog eens nagelezen wat er nou is gebeurd bij Icesave, DSB, wat mijn voorkeursbank doet om dit scenario te voorkomen (in mijn geval zal de rente worden verlaagd, niet leuk, maar een noodzakelijk kwaad), heb ik nog even het jaarverslag gecheckt, het niveau van engels van het land van de bank en besloot ik binnen mijn prive netwerk zeker niet aan de grote klok te gaan hangen dat ik in het buitenland spaar. De Icesave angst zit er nog steeds goed in, maar als je je inleest zal je veel nuance zien. Verder hoef je natuurlijk niet je complete spaargeld te stallen bij zo'n bank en dat doe ik dus ook niet.
Ik heb helemaal geen problemen met spaargeld bij een bank in het buitenland, dus laten we als voorbeeld nemen Renault bank.

Mijn probleem met het Revolut stuk is dat het geen spaargeld is, maar een beleggingsproduct. Dat moet je niet vergelijken met een spaarproduct. Het woord savings is misleiding. Daar heb ik een probleem mee.
pi_210459709
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 20:48 schreef snabbi het volgende:

[..]
Ik heb helemaal geen problemen met spaargeld bij een bank in het buitenland, dus laten we als voorbeeld nemen Renault bank.

Mijn probleem met het Revolut stuk is dat het geen spaargeld is, maar een beleggingsproduct. Dat moet je niet vergelijken met een spaarproduct. Het woord savings is misleiding. Daar heb ik een probleem mee.
Dan moet je al helemaal uitkijken. Ik weet niet eens zeker of het dan is gedekt door het DSG, ik kwam erachter dat bij mijn eigen huisbank alleen het gelddeel gedekt is. Maar goed, het bevestigt wel wat ik al dacht, sparen bij een buitenlandse bank is veiliger dan beleggen in het binnenland.
pi_210459809
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 20:53 schreef Daboman het volgende:

[..]
Dan moet je al helemaal uitkijken. Ik weet niet eens zeker of het dan is gedekt door het DSG, ik kwam erachter dat bij mijn eigen huisbank alleen het gelddeel gedekt is. Maar goed, het bevestigt wel wat ik al dacht, sparen bij een buitenlandse bank is veiliger dan beleggen in het binnenland.
Eens
Spaargeld is de veiligste vorm van het geld elders plaatsen, vanwege die garanties uit het DGS. De type garanties en in hoeverre die een waarde hebben kunnen best per land verschillen.. maar grosso modo allemaal super veilig.

Voor beleggingen heb je natuurlijk de risico's op de waardevermindering van de belegging zelf. Dat is het belangrijkste risico bij de belegging. Er is wel een compensatieregeling voor wanneer je financiele instelling omvalt die het beleggingsproduct voor je beheert, maar er zitten veel haken en ogen aan. Dus er kan een verschil zitten in hoeverre de beleggingsproducten daadwerkelijk op jouw naam zijn gezet bij een bewaarbedrijf ofwel dat je eigenlijk een gekoppelde waarde hebt maar dat de stukken op naam van de financiele instelling vallen.
Uiteindelijk voor de nederlandse garantiebepalingen is deze site best goed: https://www.rijksoverheid(...)neming-failliet-gaat
pi_210469323
twitter
pi_210487104
hoe save is Rietumu Bank
pi_210492413
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 14:47 schreef amp25 het volgende:
hoe save is Rietumu Bank
Dit soort dingen zijn eigenlijk heel moeilijk te beantwoorden, maar ik ga eens een serieuze poging doen.
Op basis van het jaarverslag van 2022 worden hele hoge LCR ratios (303%) gerapporteerd en een NSFR die wel boven de minimaal eis ligt (114%), maar wel onder het europese gemiddelde (124%).

Nu vermoed ik zomaar dat die ratio's je niets zullen zeggen.In mijn ogen zegt het vooral dat de bank op de korte termijn goed gefinancieerd is en op de lange termijn voldoende (maar minder dan gemiddeld). De bank heeft daardoor meer last van de rentestijgingen (van de ECB en daardoor de markt).

Heel gek moet dit denk ik ook niet klinken, want daarom bieden ze de hoogste rentes voor mensen die geld voor een langere periode vast willen zetten.

[ Bericht 1% gewijzigd door snabbi op 01-09-2023 07:18:45 ]
pi_210494833
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 21:20 schreef snabbi het volgende:
Heel gek moet dit denk ik ook niet klinken, want daarom bieden ze de hoogste rentes voor mensen die geld voor een langere periode vast willen zetten.
Als je de bronbelasting meetelt, krijg je netto denk ik niet de hoogste rente in Letland
quote:
Letland heft een standaard bronbelasting op spaarrente van 20%. Als belastingplichtige in Nederland kun je deze belasting verminderen naar 10%.
pi_210495492
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 20:48 schreef snabbi het volgende:

[..]

Betekent dus ook dat voor de IB aangifte 2023 dit deel onder 'overige bezittingen' valt en je 1.974 % rendementsheffing mag aftikken.
pi_210541164
België sleept miljarden aan spaargeld binnen, terwijl banken rentes verlagen
https://nos.nl/artikel/24(...)nken-rentes-verlagen
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  maandag 11 september 2023 @ 15:11:01 #192
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_210602600
Wat vinden jullie van dat nieuwe product van de rabobank? tijdslot sparen

quote:
Daarnaast hebben klanten van de Rabobank sinds maandag een extra optie voor hun spaargeld. Bij TijdslotSparen krijgen klanten een hogere rente en kunnen ze geld storten en eraf halen wanneer ze dat willen.

De rente op de nieuwe spaarvorm is 2,25 procent, ruim 0,5 procentpunt meer dan op een gewone spaarrekening.

De tussenvorm moet spaarders meer flexibiliteit geven. "Als bank zien we dat spaarders die hun financiële buffer op orde hebben, vaak meer geld op hun normale spaarrekening stallen dan ze op korte termijn nodig hebben", zegt Mariëlle Lichtenberg, directeur particuliere klanten bij de Rabobank.
https://www.rabobank.nl/p(...)/rabo-tijdslotsparen

Gedeelte van mijn vrije vermogen daar nu neergezet.
pi_210602699
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2023 15:11 schreef RamboDirk het volgende:
[..]

Probeer dit voor mijn schoonmoeder te activeren (wil nergens anders sparen dan bij de Rabo) , wil maar niet lukken via de site , wacht op antwoord van de helpdesk
pi_210602811
quote:
[..]

M.i. te lage rente voor het product. Bij Lloyds Bank krijg je meer: 2,5 % bij vrij opneembaar. NL garantiestelsel.
  maandag 11 september 2023 @ 15:36:24 #195
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_210602826
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 september 2023 17:08 schreef Aether het volgende:
België sleept miljarden aan spaargeld binnen, terwijl banken rentes verlagen
https://nos.nl/artikel/24(...)nken-rentes-verlagen
Mjah belgie he. Als je ziet dat ze daar blijkbaar maar een half procent krijgen mogen we nog niet klagen bij onze grootbanken.

Donderdag weer ECB-vergadering.
pi_210603006
quote:
[..]

Niet all-in bitcoin zijn :')

Check deze fluitketel nog vertrouwen hebben in het "oude" systeem @onlogisch @aTypisch

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_210603088
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2023 15:34 schreef paardendokter het volgende:

[..]
M.i. te lage rente voor het product. Bij Lloyds Bank krijg je meer: 2,5 % bij vrij opneembaar. NL garantiestelsel.
Duits
  maandag 11 september 2023 @ 17:03:06 #198
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_210603537
quote:
10s.gif Op maandag 11 september 2023 15:54 schreef Wereldgozer het volgende:

[..]
Niet all-in bitcoin zijn :')

Check deze fluitketel nog vertrouwen hebben in het "oude" systeem @:onlogisch @:atypisch

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Weinig believers de laatste tijd. :P
pi_210603743
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2023 17:03 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Weinig believers de laatste tijd. :P
Allemaal ruis. Volgend jaar vliegen we naar de maan.
pi_210604153
quote:

[..]
Daar kan je iets aan laten doen, je huisarts of bij R&P/LIF kunnen ze je er meer over vertellen...

Maakt je leven weer iets comfortabeler...
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')