Pfff, er komt gewoon even een mannetje aan de deur om je identiteit te controleren om aan de Estlandse voorwaarden te voldoen.quote:Op woensdag 9 augustus 2023 14:47 schreef Ton76 het volgende:
[..]
Pffffff, mijn anxiety levels gaan al “sky high” als ik een "inkomend telefoongesprek" zie op mijn telefoon. Als de deurbel weer eens rinkelt krijg ik zowat een hartaanval.
Dit zou voor mij een showstopper zijn. Maar een hoge rente is wel aantrekkelijk.
Hier info over bronbelasting:quote:Op woensdag 9 augustus 2023 23:20 schreef Daboman het volgende:
Ik ben me ook aan het oriënteren op spaarmogelijkheden. Ik twijfel tussen sparen bij een buitenlandse bank en een depositoladder bij een Nederlandse instelling. Ik vraag me vooral af hoe dat fiscaal werkt.
Big bank is op dit moment interessant vanwege hoge rente. Weet iemand of je bronbelasting betaalt? Veel bronnen beweren van niet, maar ik vind nu net bij de overheid dit: https://download.belastin(...)enen_ib4001z31fd.pdf
Als je kijkt bij Estland staat er dat het wel verrekenbaar is, maar er staat ook "maximaal". Weet iemand of je bij big bank bronbelasting betaalt? Overigens nog een andere vraag, krijg je een jaaropgaaf voor je aangifte?
Centraal beheer sprong trouwens ook positief in het oog. Qua rente niet echt een prijsvechter, maar bij deposito's vanaf 2 jaar doen ze niet heel veel onder voor de bekende prijsvechters. En ze vielen vooral positief op omdat je onder bepaalde voorwaarde wel vrij kunt beschikken over het geld (bijvoorbeeld als je werkloos wordt) en ze geven specifiek aan dat je meerdere deposito's kunt openen.
quote:Nordax Bank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verhogen van 2,57% p.j. naar 2,66% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op vrijdag 11 augustus om 12 uur 's middags.
Het nadeel van vastzetten momenteel is dat als de rente stijgt, je daar niet van profiteert. Waarom zou je het 2 jaar vastzetten bij Centraal beheer voor 2.4% terwijl je nu bij Bunq (ook NL) 2.46% krijgt en vrij opneembaar? Het voordeel van niet vastzetten (zoals bij Bunq) is ook dat als de rente stijgt je daar ook van profiteert.quote:Op woensdag 9 augustus 2023 23:20 schreef Daboman het volgende:
Ik ben me ook aan het oriënteren op spaarmogelijkheden. Ik twijfel tussen sparen bij een buitenlandse bank en een depositoladder bij een Nederlandse instelling. Ik vraag me vooral af hoe dat fiscaal werkt.
Big bank is op dit moment interessant vanwege hoge rente. Weet iemand of je bronbelasting betaalt? Veel bronnen beweren van niet, maar ik vind nu net bij de overheid dit: https://download.belastin(...)enen_ib4001z31fd.pdf
Als je kijkt bij Estland staat er dat het wel verrekenbaar is, maar er staat ook "maximaal". Weet iemand of je bij big bank bronbelasting betaalt? Overigens nog een andere vraag, krijg je een jaaropgaaf voor je aangifte?
Centraal beheer sprong trouwens ook positief in het oog. Qua rente niet echt een prijsvechter, maar bij deposito's vanaf 2 jaar doen ze niet heel veel onder voor de bekende prijsvechters. En ze vielen vooral positief op omdat je onder bepaalde voorwaarde wel vrij kunt beschikken over het geld (bijvoorbeeld als je werkloos wordt) en ze geven specifiek aan dat je meerdere deposito's kunt openen.
Bigbank = geen bronbelasting.quote:Op donderdag 10 augustus 2023 11:12 schreef Patroon het volgende:
[..]
Het nadeel van vastzetten momenteel is dat als de rente stijgt, je daar niet van profiteert. Waarom zou je het 2 jaar vastzetten bij Centraal beheer voor 2.4% terwijl je nu bij Bunq (ook NL) 2.46% krijgt en vrij opneembaar? Het voordeel van niet vastzetten (zoals bij Bunq) is ook dat als de rente stijgt je daar ook van profiteert.
Bunq heb ik inderdaad ook gecheckt, maar ik heb er geen goed gevoel bij. Ze vallen wel onder het Nederlandse depositogarantiestelsel, maar ze komen niet klantvriendelijk over. Centraal beheer is juist heel klantvriendelijk. Daar heb ik best iets voor over. En ik zie een stukje menselijkheid in hun voorwaardes. Bovendien heb ik er al het e.e.a. aan verzekeringen dus ik ken ze. Het geld waar ik mee wil gaan sparen verwacht ik ook niet snel nodig te hebben.quote:Op donderdag 10 augustus 2023 11:12 schreef Patroon het volgende:
[..]
Het nadeel van vastzetten momenteel is dat als de rente stijgt, je daar niet van profiteert. Waarom zou je het 2 jaar vastzetten bij Centraal beheer voor 2.4% terwijl je nu bij Bunq (ook NL) 2.46% krijgt en vrij opneembaar? Het voordeel van niet vastzetten (zoals bij Bunq) is ook dat als de rente stijgt je daar ook van profiteert.
Voor mij gaat het om spaargeld voor de middellange termijn dat ik anders zou hebben gebruikt voor aflossing. Maar in het huidige financiële klimaat kun je je afvragen hoe slim het nou eigenlijk is om daadwerkelijk af te lossen, dus daar ga ik nu niet voor kiezen, het punt is dus dat dat alsnog kan als de ECB de rente weer omlaag gooit. Voor mijn noodbuffers zit ik prima gedekt en ga ik niet naar een prijsvechter, buitenland of investeerders.quote:Op vrijdag 11 augustus 2023 13:31 schreef blomke het volgende:
[..]
Ah, en waar komt die aflossing dan vandaan??
Vroeger mocht je je deposito's opengooien als je een huis kocht en het geld daarvoor aanwendde. Tegenwoordig lees ik dat niet meer.....??quote:Op woensdag 9 augustus 2023 23:20 schreef Daboman het volgende:
Centraal beheer was de enige waar ik het idee had dat je relatief vaak de deposito open mocht breken, alleen voor een huis was volgens mij geen optie. Echt zware dingen, zoals bijv overlijden kan over het algemeen nog wel, maar dat moet je per aanbieder goed nagaan.quote:Op vrijdag 11 augustus 2023 15:00 schreef blomke het volgende:
[..]
Vroeger mocht je je deposito's opengooien als je een huis kocht en het geld daarvoor aanwendde. Tegenwoordig lees ik dat niet meer.....??
Dan ga je er wel vanuit dat de rente gaat stijgen. De 12-maands Euribor is afgelopen maand alweer gedaald.quote:Op donderdag 10 augustus 2023 11:12 schreef Patroon het volgende:
[..]
Vindt de 3,66 wel heel interessant, ik kan alleen nergens lezen dat dit geldt voor 6 maand.quote:Op donderdag 3 augustus 2023 16:12 schreef Stokkie_ het volgende:
[..]
Advanzia, 3,66% voor 6 maanden bij nieuwe klanten. Wel minimaal 5k inleg.
Is het niet zo dat de actie voor nieuwe klanten tot 1-9 loopt. Maw iedereen die voor 1-9 klant wordt, krijgt voor 6 maanden de hoge rente?quote:Op vrijdag 11 augustus 2023 22:48 schreef 2bier1cola het volgende:
[..]
Vindt de 3,66 wel heel interessant, ik kan alleen nergens lezen dat dit geldt voor 6 maand.
Ik kan lezen dat het rentepercentage geldt tot eind augustus, en daarna vervalt naar 1,66 .
Zie ik iets over het hoofd?
quote:Der effektive Sonderzinssatz von aktuell 3,66% p.a. (nominaler Zinssatz 3,60% p.a.) gilt ab dem Zeitpunkt der ersten Einzahlung für 6 Monate. Der Sonderzinssatz gilt nur für Neukunden sowie für Kunden, die noch keine Einzahlung getätigt haben. Die Kampagne endet am 31.08.2023. Zinsen werden nur ab einer Mindesteinlage in Höhe von 5.000 EUR vergütet. Maßgeblich und geltend für 6 Monate ist der jeweils gültige und auf advanziakonto.com com ausgewiesene Sonderzinssatz zum Zeitpunkt der ersten Einzahlung. Änderungen des Sonderzinssatzes sind möglich. Für Bestandskunden sowie im Anschluss an den Aktionszeitraum gilt der jeweils gültige Standardzinssatz von derzeit 1,61% p.a. effektiv. Im Übrigen gelten die Allgemeinen Geschäftsbedingungen.
Dat weet je uiteindelijk toch niet, maar het lijkt me nog wel wat vroeg om jezelf echt vast te leggen, zeker aangezien dat altijd nog kan. Ik zie het wel weer gebeuren dat Zuid Europa straks weer gaat miepen dat ze de rente niet kunnen betalen en dan gaat het weer omlaag anders gaat Spanje of Italië failliet!quote:Op vrijdag 11 augustus 2023 16:25 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Dan ga je er wel vanuit dat de rente gaat stijgen. De 12-maands Euribor is afgelopen maand alweer gedaald.
Ik ben me nu ook aan het oriënteren. Ik heb een erfenis gehad van meer dan 50k, en het staat allemaal op de lopende rekening bij een grootbank, dat is gewoon geld mislopen.quote:Op woensdag 9 augustus 2023 23:20 schreef Daboman het volgende:
Ik heb mijn keuze gemaakt en ben gegaan voor big bank. De aanmelding verloopt tot nog toe vlot en soepel. Maar het was niet de hoge rente maar de klantvriendelijkheid en eenvoud die me over de streep hebben getrokken. Maar goed het is een erg persoonlijke keuze, ze hebben allemaal hun eigen plussen en minnen en uiteindelijk moet je gaan voor iets dat bij je past.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 09:54 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik ben me nu ook aan het oriënteren. Ik heb een erfenis gehad van meer dan 50k, en het staat allemaal op de lopende rekening bij een grootbank, dat is gewoon geld mislopen.
Ik twijfel een beetje tussen Raisin en Bunq. Bunq heeft het voordeel dat het gemakkelijk op een rekening kan en dat het een Nederlandse partij is, dat is makkelijk voor als er ergens iets mis gaat. Bij Raisin kan het geld weer meer opleveren, maar moet je er ook meer tijd/moeite in steken.
Zo'n bedrag heb ik plm. bij Open Bank in spaardeposito's.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 10:44 schreef Gunner het volgende:
Het kost iets meer moeite ja, maar als je het eenmaal hebt lopen dan gaat het soepel (let wel , je stalt uiteindelijk je geld maar tijdelijk bij Raisin, als zijnde tussenpersoon).
Bij die bank heb je spaardeposito's tot 3,5%quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 10:45 schreef Daboman het volgende:
[..]
Ik heb mijn keuze gemaakt en ben gegaan voor big bank. De aanmelding verloopt tot nog toe vlot en soepel. Maar het was niet de hoge rente maar de klantvriendelijkheid en eenvoud die me over de streep hebben getrokken. Maar goed het is een erg persoonlijke keuze, ze hebben allemaal hun eigen plussen en minnen en uiteindelijk moet je gaan voor iets dat bij je past.
Ben ook overigens niet van plan om al mijn spaargeld daar te stallen, ze bieden ook geen betaalrekening aan.
Interessant, ik zie dat de website en klantenservice van BigBank ook in het Nederlands zijn. Ik zal ze maandag eens even bellen (ook om ze te testen), ik ken bedrijven die je langer dan een half uur aan de lijn laten hangen voordat je iemand kan spreken. Dan doe ik liever zaken met bedrijven die klantvriendelijkheid wel hoog in het vaandel hebben.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 10:45 schreef Daboman het volgende:
[..]
Ik heb mijn keuze gemaakt en ben gegaan voor big bank. De aanmelding verloopt tot nog toe vlot en soepel. Maar het was niet de hoge rente maar de klantvriendelijkheid en eenvoud die me over de streep hebben getrokken. Maar goed het is een erg persoonlijke keuze, ze hebben allemaal hun eigen plussen en minnen en uiteindelijk moet je gaan voor iets dat bij je past.
Ben ook overigens niet van plan om al mijn spaargeld daar te stallen, ze bieden ook geen betaalrekening aan.
Hoe werkt het met de belastingdienst bij Raisin? Wordt het gewoon eenvoudig doorgegeven, of moet ik zelf moeite doen om de cijfers te krijgen en de belastingaangifte compleet te krijgen?quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 10:44 schreef Gunner het volgende:
Het kost iets meer moeite ja, maar als je het eenmaal hebt lopen dan gaat het soepel (let wel , je stalt uiteindelijk je geld maar tijdelijk bij Raisin, als zijnde tussenpersoon).
@:luxerobots Mocht je een referral willen voor Raisin, DM me.
Dat weet ik nog niet, ben nog maar pas dit kalenderjaar klant. Maar je weet toch je saldi op 1-1 van elk jaar?quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 11:19 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Hoe werkt het met de belastingdienst bij Raisin? Wordt het gewoon eenvoudig doorgegeven, of moet ik zelf moeite doen om de cijfers te krijgen en de belastingaangifte compleet te krijgen?
Goeie . Van mijn saldo bij Open Bank weet de BD niet af.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 11:19 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Hoe werkt het met de belastingdienst bij Raisin? Wordt het gewoon eenvoudig doorgegeven, of moet ik zelf moeite doen om de cijfers te krijgen en de belastingaangifte compleet te krijgen?
Was ook een dingetje bij big bank, heb ik dus nagevraagd, je kan er gelijk naar vragen als je ze gaat bellen. Je krijgt daar een jaaropgave en moet je dus misschien zelf invullen, maar goed, ik heb ook vermogen uit reservefonds en dat moet ik ook zelf invullen. Kleinigheidje. Ben het ook wel eens vergeten op te geven en toen heb ik een gecorrigeerde opgave gedaan, was ook geen enkel probleem, dat kan nog enige tijd nadat je de definitieve aangifte hebt gedaan.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 11:19 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dankje, intussen heb ik het ook gevonden en ik heb besloten dat ik de stap ga nemen.quote:Op vrijdag 11 augustus 2023 23:32 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Is het niet zo dat de actie voor nieuwe klanten tot 1-9 loopt. Maw iedereen die voor 1-9 klant wordt, krijgt voor 6 maanden de hoge rente?
[..]
Morgen komt de meneer/mevrouw van AMP hier aan de deur om mijn identiteit te controleren.quote:Op woensdag 9 augustus 2023 14:47 schreef Ton76 het volgende:
[..]
Pffffff, mijn anxiety levels gaan al “sky high” als ik een "inkomend telefoongesprek" zie op mijn telefoon. Als de deurbel weer eens rinkelt krijg ik zowat een hartaanval.
Dit zou voor mij een showstopper zijn. Maar een hoge rente is wel aantrekkelijk.
Meneer van AMP ook hier aan de deur geweest, het is gewoon een formaliteit die ik heel goed kan begrijpen. Ik heb nu voor één week mijn rekening actief bij Bigbank, het verloopt tot nu heel voorspoedig. Een terugboeking als test ook gedaan, voor 12.00 uur ingediend in mijn app, dezelfde dag op mijn tegenrekening.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 11:29 schreef 2bier1cola het volgende:
[..]
Morgen komt de meneer/mevrouw van AMP hier aan de deur om mijn identiteit te controleren.
Ik zal je laten weten of ze echt zo eng zijn .
Op dit moment met de huidige sancties niet.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 15:34 schreef kibo het volgende:
Is het mogelijk om ergens een roebel rekening aan te houden?
Je wil graag de oorlog sponsoren?quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 15:34 schreef kibo het volgende:
Is het mogelijk om ergens een roebel rekening aan te houden?
Dat is geen antwoord op mijn vraagquote:Op dinsdag 15 augustus 2023 16:01 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Je wil graag de oorlog sponsoren?
Raisin heeft aan het eind van het jaar gewoon een jaaropgave met daarin, per bank, je saldo 1-1 saldo 31-12, rente en ingehouden bronbelasting. Gewoon bruikbaar voor je aangifte.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 13:28 schreef Daboman het volgende:
[..]
Ze komen het wel te weten, Ze delen de gegevens met de Estlandse belastingdienst die ze weer deelt met de Nederlandse belastingdienst. Maar goed, dit is dus hoe het bij big bank werkt, voor Raisin weet ik het niet.
Bij mij is AMP inmiddels ook langsgeweest. Het verliep precies zoals ze beschrijven. En eerlijk gezegd vind ik dit net even beter dan legitimatie via video, aangezien AMP gewoon ISO-gecertificeerd is. Dan weet je dat het bedrijf aan bepaalde kwaliteitseisen dient te voldoen en dat dit getoetst wordt door een onafhankelijke partij.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 11:38 schreef Michael91984 het volgende:
[..]
Meneer van AMP ook hier aan de deur geweest, het is gewoon een formaliteit die ik heel goed kan begrijpen. Ik heb nu voor één week mijn rekening actief bij Bigbank, het verloopt tot nu heel voorspoedig. Een terugboeking als test ook gedaan, voor 12.00 uur ingediend in mijn app, dezelfde dag op mijn tegenrekening.
Ik vind het verder prima dat je een goede ervaring hebt gehad met AMP, maar de certificering is echt geen goed argument. AMP is gecertificeerd op 9001 en 27001. Dat zijn management systeem certificaties. Dat stelt echt niet zo heel veel voor. Overigens die online aanbieders hebben net zo goed die certificaten. Kijk maar bijvoorbeeld naar https://www.idenfy.com/ (9001, 27001, 27017, 27018) of IDnow (dat is bijv degene die bunq gebruikt) heeft ook gewoon 27001.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 23:52 schreef Daboman het volgende:
[..]
Bij mij is AMP inmiddels ook langsgeweest. Het verliep precies zoals ze beschrijven. En eerlijk gezegd vind ik dit net even beter dan legitimatie via video, aangezien AMP gewoon ISO-gecertificeerd is. Dan weet je dat het bedrijf aan bepaalde kwaliteitseisen dient te voldoen en dat dit getoetst wordt door een onafhankelijke partij.
Okee dus als ik je goed begrijp is video legitimatie dus ook ISO gecertificeerd, maar mijn idee was eigenlijk meer omgekeerd dat ze op dat gebied dus niet onder doen voor de rest.quote:Op woensdag 16 augustus 2023 09:24 schreef snabbi het volgende:
[..]
Ik vind het verder prima dat je een goede ervaring hebt gehad met AMP, maar de certificering is echt geen goed argument. AMP is gecertificeerd op 9001 en 27001. Dat zijn management systeem certificaties. Dat stelt echt niet zo heel veel voor. Overigens die online aanbieders hebben net zo goed die certificaten. Kijk maar bijvoorbeeld naar https://www.idenfy.com/ (9001, 27001, 27017, 27018) of IDnow (dat is bijv degene die bunq gebruikt) heeft ook gewoon 27001.
Bij mij exact hetzelfde. Geen idee wat de reden isquote:Op woensdag 16 augustus 2023 09:44 schreef ondeugend het volgende:
Tis mijn Bunq payday, zoals elke woensdag.
Maar deze 7e dag wordt er voor 6 dagen rente bijgeschreven.![]()
Het is al weken hetzelfde bijgeschreven bedrag alleen dit keer 1 dag minder.
Heeft iemand een idee waarom? Er is dus niets van het spaarbedrag afgegaan.
Hierom: https://together.bunq.com(...)payout-for-august-16quote:Op woensdag 16 augustus 2023 11:18 schreef jsuijker het volgende:
[..]
Bij mij exact hetzelfde. Geen idee wat de reden is
Het is inderdaad gefikst!quote:Op woensdag 16 augustus 2023 20:51 schreef Guppy het volgende:
[..]
Hierom: https://together.bunq.com(...)payout-for-august-16
Geen probleemquote:Op woensdag 16 augustus 2023 23:29 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Het is inderdaad gefikst!
Tof dat je het even opgezocht hebt.
Da's ¤20 per ton spaargeld...extraquote:Op donderdag 17 augustus 2023 17:14 schreef KrekelJapie het volgende:
Nordax Bank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verhogen van 2,66% p.j. naar 2,68% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op vrijdag 18 augustus om 12 uur 's middags.
Er is niet zoiets als ISO-gecertificeerde legitimatie. De ISO-9001 is kwaliteitsmanagement, in basis zegt die certificering alleen dat ze een kwaliteitsmanagementsysteem hebben, zich daaraan houden en monitoren dat ze er zich aan houden. Als je in dat kwaliteitsmanagementsysteem opschrijft dat je bagger kwaliteit levert, kun je prima gecertificeerd worden mits je zorgt dat je inderdaad aantoonbaar bagger kwaliteit levert, dat monitort en ingrijpt zodra de kwaliteit niet meer bagger blijkt te zijn. Een beetje fastfoodketen is net zo goed ISO 9001-gecertificeerd.quote:Op woensdag 16 augustus 2023 10:52 schreef Daboman het volgende:
[..]
Okee dus als ik je goed begrijp is video legitimatie dus ook ISO gecertificeerd, maar mijn idee was eigenlijk meer omgekeerd dat ze op dat gebied dus niet onder doen voor de rest.
Staat er ook hoor, bij het rente kopje zelf staat een linkjequote:Op donderdag 17 augustus 2023 07:43 schreef Guppy het volgende:
[..]
Geen probleemvind het ook wel netjes dat ze er iets over plaatsen in die community. Als had ik als ik Bunq was denk ik eerder een melding in de app gezet, want daar kijkt bijna iedereen. Maar fijn dat het opgelost is!
Nibc is een bank uit den haag?quote:Op donderdag 24 augustus 2023 15:01 schreef Laila1 het volgende:
Advanzia is qua sparen toch echt wel de beste deal. Snap niet dat als je dan toch een buitenlandse bank neemt, een andere kiest.
3,66% voor 6 maanden en daarna 1,61%...quote:Op donderdag 24 augustus 2023 15:01 schreef Laila1 het volgende:
Advanzia is qua sparen toch echt wel de beste deal. Snap niet dat als je dan toch een buitenlandse bank neemt, een andere kiest.
Dan is het dus voor de eerste 6 maanden de beste deal en daarna kan je verder gaan kijken en evt switchen en weer opnieuw klant worden.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 17:47 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
3,66% voor 6 maanden en daarna 1,61%...
Dat lijkt me niet de beste deal. (Goed, maar niet de beste)
Dat zal. Ik praat in het algemeen.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 15:10 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nibc is een bank uit den haag?
Nee, je moet er 6 maanden minimaal 5000 euro laten staan , dan kan je beter een deposito van 6 maanden nemen voor een hogere rente.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 19:54 schreef Laila1 het volgende:
[..]
Dan is het dus voor de eerste 6 maanden de beste deal en daarna kan je verder gaan kijken en evt switchen en weer opnieuw klant worden.
Deposito kun je niet bijstorten dus dat is zeker niet per se voordeliger. Plus de (twee) landen die hogere rente geven dan 3,66 voor 6 maanden schrijf ik minder hoog aan dan Luxemburg qua depositogarantiestelsel. Bovendien is Advanzia al heel wat maanden achter elkaar zijn rente flink aan het verhogen. Zou me niet verbazen als dat in september weer gaat gebeuren.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 22:12 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
Nee, je moet er 6 maanden minimaal 5000 euro laten staan , dan kan je beter een deposito van 6 maanden nemen voor een hogere rente.
Wat voor aspecten neem je allemaal in overweging om een depositogarantiestelsel aan te schrijven?quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 00:42 schreef Laila1 het volgende:
[..]
Plus de (twee) landen die hogere rente geven dan 3,66 voor 6 maanden schrijf ik minder hoog aan dan Luxemburg qua depositogarantiestelsel.
Dan open je nog een deposito?quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 00:42 schreef Laila1 het volgende:
[..]
Deposito kun je niet bijstorten dus dat is zeker niet per se voordeliger. Plus de (twee) landen die hogere rente geven dan 3,66 voor 6 maanden schrijf ik minder hoog aan dan Luxemburg qua depositogarantiestelsel. Bovendien is Advanzia al heel wat maanden achter elkaar zijn rente flink aan het verhogen. Zou me niet verbazen als dat in september weer gaat gebeuren.
Hm ok, jammer. Ik hoopte eigenlijk een tekst bij te kunnen schrijven in de OP. De werkelijke systematiek van de omvang van de bank zelf ten opzichte van de omvang van de andere banken die het garantiestelsel moeten dragen en de wijze waarop het stelsel al voorgefinancieerd is en welke rechten en verplichtingen dit heeft vanuit het stelsel naar een land zelf... ik vind het nog te ingewikkeld om er een mooie formule van te maken.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 08:54 schreef Laila1 het volgende:
Eh..Misschien hoe rijk een land is? Oftewel, heb iets meer vertrouwen in Luxemburg en Duitsland (Consorsbank bijv) dan Italië, Portugal, Spanje, Estland etc. Ook qua afwikkeling/ communicatie/ cultuur.
In die zin is een bank als Santander betrouwbaarder dan de NIBC?quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 09:08 schreef snabbi het volgende:
De werkelijke systematiek van de omvang van de bank zelf ten opzichte van de omvang van de andere banken die het garantiestelsel moeten dragen en de wijze waarop het stelsel al voorgefinancieerd is en welke rechten en verplichtingen dit heeft vanuit het stelsel naar een land zelf.
Staat ook een aardig artikel over in de NRC, daar wordt het nadeel wel benoemd:quote:Op donderdag 24 augustus 2023 21:41 schreef Groepfunder het volgende:
Niet helemaal hetzelfde, maar mogelijk interessant voor wie deposito's overweegt: staatsbons van de Belgische federale overheid. Investeren vanaf ¤100,-. Let wel: in België betaal je belasting over renteinkomsten. En staatsobligaties vallen voor de Nederlandse belastingdienst onder beleggingen, dus het hoge tarief. Al wordt dit nadeel niet genoemd in een artikel dat het AD er vandaag over heeft gepubliceerd (achter betaalmuur).
Juist niet. Santander is een van de grootste banken van Spanje. Dus als die kapot zou gaan zou de rest van de banken het DGS moeten ondersteunen. NIBC tov de grootbanken hier is geen risico voor het DGS. Als je NIBC vervangt door ING, dan zou ik het er helemaal mee eens zijn.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 10:16 schreef blomke het volgende:
[..]
In die zin is een bank als Santander betrouwbaarder dan de NIBC?
Hoe en wat moet je dan bekijken?quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 12:42 schreef snabbi het volgende:
Nog even los van dat je gewoon eerst moet kijken naar het risico of een bank kapot gaat natuurlijk.
Daar zijn denk ik verschillende strategieën voor - en ook vragen van hoeveel tijd je daar voor wilt uittrekken. De makkelijkste manieren zal zijn op basis van S&P en Moodies waarderingen, de moeilijkste manieren door diep te duiken in de verdienmodellen, de jaarverslagen etc.quote:
Toen ik op Moodies zocht, kwam ik op menstruatie-ondergoed uit. Het is nl Moody's; die heeft voor Santander een A2 en voor NIBC een A3 rating.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 13:43 schreef snabbi het volgende:
Daar zijn denk ik verschillende strategieën voor - en ook vragen van hoeveel tijd je daar voor wilt uittrekken. De makkelijkste manieren zal zijn op basis van S&P en Moodies waarderingen, de moeilijkste manieren door diep te duiken in de verdienmodellen, de jaarverslagen etc.
Verklaar je nader?quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 09:05 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dan open je nog een deposito?
Werk het uit, maak me gek. Volgens mij scoren landen als Duitsland en Luxemburg (behalve eten/weer) op werkelijk elk vlak beter dan Zuid/ Oost Europese landen maar laat me graag verrassen.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 09:08 schreef snabbi het volgende:
[..]
Hm ok, jammer. Ik hoopte eigenlijk een tekst bij te kunnen schrijven in de OP. De werkelijke systematiek van de omvang van de bank zelf ten opzichte van de omvang van de andere banken die het garantiestelsel moeten dragen en de wijze waarop het stelsel al voorgefinancieerd is en welke rechten en verplichtingen dit heeft vanuit het stelsel naar een land zelf... ik vind het nog te ingewikkeld om er een mooie formule van te maken.
Prima voor de aanpassing van de spelling.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 13:50 schreef blomke het volgende:
[..]
Toen ik op Moodies zocht, kwam ik op menstruatie-ondergoed uit. Het is nl Moody's; die heeft voor Santander een A2 en voor NIBC een A3 rating.
Dussss...???
Oke je draait het om. Jij gaf het "advies" dat de een beter was dan de ander. Ik wilde graag leren hoe je tot een conclusie komt om zo'n advies te onderbouwen. Zelf weet ik nog niet hoe ik het advies moet opbouwen, omdat ik het dus complex vind.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 13:57 schreef Laila1 het volgende:
[..]
Werk het uit, maak me gek. Volgens mij scoren landen als Duitsland en Luxemburg (behalve eten/weer) op werkelijk elk vlak beter dan Zuid/ Oost Europese landen maar laat me graag verrassen.
Interessante links. Als ik Spanje en Nederland vergelijk qua "Variation over time of DGS’ available financial means as percentage of covered deposits", staat Spanje er iets beter voor dan Nederland.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 14:12 schreef snabbi het volgende:
[..]
Oke je draait het om. Jij gaf het "advies" dat de een beter was dan de ander. Ik wilde graag leren hoe je tot een conclusie komt om zo'n advies te onderbouwen. Zelf weet ik nog niet hoe ik het advies moet opbouwen, omdat ik het dus complex vind.
De dingen die ik wel weet (en ook eerder geplaatst heb in de topics). Er zijn een aantal aspecten die te makkelijk aangenomen worden. Een goed voorbeeld hiervan is in hoeverre een land garant moet staan voor het DGS zou per land verschillend geregeld kunnen zijn.
Mijn beste informatie die ik tot op heden heb kunnen vinden, kan je terugvinden op https://www.eba.europa.eu(...)arantee-schemes-data en bijbehorend document https://www.eba.europa.eu(...)D%20data%202022.xlsx
Daar wordt onder meer een onderscheid gemaakt tussen ex ante en ex post financiering.
En wellicht is het voor een Italie een makkelijke beslissing, maar als je het had over hogere rentes dan zou je eerder een referentie naar Estland verwachten. En onbekend maakt wellicht onbemind maar mijn leken blik op de getallen van een DGS in Estland ziet er toch veel gezonder uit dan die van Nederland, Duitsland en Luxemburg.
Je zegt, je kan niet bijstorten. Dan open je er nog een.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 13:52 schreef Laila1 het volgende:
[..]
Verklaar je nader?
Wat is er eigenlijk aan de hand met de comments? Deze staan niet gelijk aan als je hetzelfde quote..
‘Mijn advies was om de bank met de hoogste rente te nemen, daarbij gaf ik aan dat ik persoonlijk meer vertrouwen heb in Luxemburgse depositogarantiestelsel dan de meeste zuid/ oost Europese landen omdat ik me niet kon voorstellen dat de welvaart/ cultuur van een land er helemaal los van staat maar dat is inderdaad op aannames gebaseerd. Verder lijkt me de communicatie met landen als LU en Dui wat fijner en het idee dat je er makkelijker heenrijdt mocht dat nodig zijn.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 14:12 schreef snabbi het volgende:
[..]
Oke je draait het om. Jij gaf het "advies" dat de een beter was dan de ander. Ik wilde graag leren hoe je tot een conclusie komt om zo'n advies te onderbouwen. Zelf weet ik nog niet hoe ik het advies moet opbouwen, omdat ik het dus complex vind.
De dingen die ik wel weet (en ook eerder geplaatst heb in de topics). Er zijn een aantal aspecten die te makkelijk aangenomen worden. Een goed voorbeeld hiervan is in hoeverre een land garant moet staan voor het DGS zou per land verschillend geregeld kunnen zijn.
Mijn beste informatie die ik tot op heden heb kunnen vinden, kan je terugvinden op https://www.eba.europa.eu(...)arantee-schemes-data en bijbehorend document https://www.eba.europa.eu(...)D%20data%202022.xlsx
Daar wordt onder meer een onderscheid gemaakt tussen ex ante en ex post financiering.
En wellicht is het voor een Italie een makkelijke beslissing, maar als je het had over hogere rentes dan zou je eerder een referentie naar Estland verwachten. En onbekend maakt wellicht onbemind maar mijn leken blik op de getallen van een DGS in Estland ziet er toch veel gezonder uit dan die van Nederland, Duitsland en Luxemburg.
Volgens mij is het zelfs 2,71% tov 1,85%. Dit aangezien de 2,68% nominaal per kwartaal is (dus effectief 2,71%) terwijl de 1,85% is op basis van nominale jaarrente (maar maandelijks wordt uitgekeerd).quote:Op zondag 27 augustus 2023 23:11 schreef Groepfunder het volgende:
Na twee deposito's (die per 1 oktober a.s.) aflopen, heb ik vandaag ook maar 'ns een spaarrekening via Raisin geopend. Ik ben gegaan voor een spaarrekening bij de Nordax Bank uit Zweden (AAA). De actuele rente is 2,68% tegen 1,85% bij LeasePlanBank (waar ik het geld vandaan haal).
Als ik in het menu onder Personal -> Savings klik, dan kom ik op een site uit waar "savings" worden aangeboden, terwijl het in werkelijkheid een fondsbelegging is. Geen sparen, omdat je gewoon een beleggingsrisico hebt dus ik kan het niet vergelijken met een spaarproduct.quote:Op maandag 28 augustus 2023 11:25 schreef fishman009 het volgende:
Iemand al ervaring met het sparen via Revolut? Er kan gespaard worden in Eur, GBP en USD. Rendament boven de 4%
Het blijft uiteindelijk een gevoelsdingetje lijkt me, aangezien het gaat over vertrouwen in een bank. Het viel mij ook al op dat er best wel opties zijn in landen waar het gewoon beter geregeld is dan in Nederland. Maarja, je moet nogal een drempel over.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 14:12 schreef snabbi het volgende:
[..]
Ik heb helemaal geen problemen met spaargeld bij een bank in het buitenland, dus laten we als voorbeeld nemen Renault bank.quote:Op maandag 28 augustus 2023 20:42 schreef Daboman het volgende:
[..]
Het blijft uiteindelijk een gevoelsdingetje lijkt me, aangezien het gaat over vertrouwen in een bank. Het viel mij ook al op dat er best wel opties zijn in landen waar het gewoon beter geregeld is dan in Nederland. Maarja, je moet nogal een drempel over.
Ik ben uiteindelijk gegaan voor een buitenlandse bank, maar ik ben niet over 1 nacht ijs gegaan en heb ook nog eens nagelezen wat er nou is gebeurd bij Icesave, DSB, wat mijn voorkeursbank doet om dit scenario te voorkomen (in mijn geval zal de rente worden verlaagd, niet leuk, maar een noodzakelijk kwaad), heb ik nog even het jaarverslag gecheckt, het niveau van engels van het land van de bank en besloot ik binnen mijn prive netwerk zeker niet aan de grote klok te gaan hangen dat ik in het buitenland spaar. De Icesave angst zit er nog steeds goed in, maar als je je inleest zal je veel nuance zien. Verder hoef je natuurlijk niet je complete spaargeld te stallen bij zo'n bank en dat doe ik dus ook niet.
Dan moet je al helemaal uitkijken. Ik weet niet eens zeker of het dan is gedekt door het DSG, ik kwam erachter dat bij mijn eigen huisbank alleen het gelddeel gedekt is. Maar goed, het bevestigt wel wat ik al dacht, sparen bij een buitenlandse bank is veiliger dan beleggen in het binnenland.quote:Op maandag 28 augustus 2023 20:48 schreef snabbi het volgende:
[..]
Ik heb helemaal geen problemen met spaargeld bij een bank in het buitenland, dus laten we als voorbeeld nemen Renault bank.
Mijn probleem met het Revolut stuk is dat het geen spaargeld is, maar een beleggingsproduct. Dat moet je niet vergelijken met een spaarproduct. Het woord savings is misleiding. Daar heb ik een probleem mee.
Eensquote:Op maandag 28 augustus 2023 20:53 schreef Daboman het volgende:
[..]
Dan moet je al helemaal uitkijken. Ik weet niet eens zeker of het dan is gedekt door het DSG, ik kwam erachter dat bij mijn eigen huisbank alleen het gelddeel gedekt is. Maar goed, het bevestigt wel wat ik al dacht, sparen bij een buitenlandse bank is veiliger dan beleggen in het binnenland.
Dit soort dingen zijn eigenlijk heel moeilijk te beantwoorden, maar ik ga eens een serieuze poging doen.quote:
Als je de bronbelasting meetelt, krijg je netto denk ik niet de hoogste rente in Letlandquote:Op donderdag 31 augustus 2023 21:20 schreef snabbi het volgende:
Heel gek moet dit denk ik ook niet klinken, want daarom bieden ze de hoogste rentes voor mensen die geld voor een langere periode vast willen zetten.
quote:Letland heft een standaard bronbelasting op spaarrente van 20%. Als belastingplichtige in Nederland kun je deze belasting verminderen naar 10%.
Betekent dus ook dat voor de IB aangifte 2023 dit deel onder 'overige bezittingen' valt en je 1.974 % rendementsheffing mag aftikken.quote:Op maandag 28 augustus 2023 20:48 schreef snabbi het volgende:
[..]
Mijn probleem met het Revolut stuk is dat het geen spaargeld is, maar een beleggingsproduct. Dat moet je niet vergelijken met een spaarproduct. Het woord savings is misleiding. Daar heb ik een probleem mee.
https://www.rabobank.nl/p(...)/rabo-tijdslotsparenquote:Daarnaast hebben klanten van de Rabobank sinds maandag een extra optie voor hun spaargeld. Bij TijdslotSparen krijgen klanten een hogere rente en kunnen ze geld storten en eraf halen wanneer ze dat willen.
De rente op de nieuwe spaarvorm is 2,25 procent, ruim 0,5 procentpunt meer dan op een gewone spaarrekening.
De tussenvorm moet spaarders meer flexibiliteit geven. "Als bank zien we dat spaarders die hun financiële buffer op orde hebben, vaak meer geld op hun normale spaarrekening stallen dan ze op korte termijn nodig hebben", zegt Mariëlle Lichtenberg, directeur particuliere klanten bij de Rabobank.
Probeer dit voor mijn schoonmoeder te activeren (wil nergens anders sparen dan bij de Rabo) , wil maar niet lukken via de site , wacht op antwoord van de helpdeskquote:Op maandag 11 september 2023 15:11 schreef RamboDirk het volgende:
Wat vinden jullie van dat nieuwe product van de rabobank? tijdslot sparen
[..]
https://www.rabobank.nl/p(...)/rabo-tijdslotsparen
Gedeelte van mijn vrije vermogen daar nu neergezet.
M.i. te lage rente voor het product. Bij Lloyds Bank krijg je meer: 2,5 % bij vrij opneembaar. NL garantiestelsel.quote:Op maandag 11 september 2023 15:11 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Mjah belgie he. Als je ziet dat ze daar blijkbaar maar een half procent krijgen mogen we nog niet klagen bij onze grootbanken.quote:Op dinsdag 5 september 2023 17:08 schreef Aether het volgende:
België sleept miljarden aan spaargeld binnen, terwijl banken rentes verlagen
https://nos.nl/artikel/24(...)nken-rentes-verlagen
Niet all-in bitcoin zijnquote:Op maandag 11 september 2023 15:11 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Duitsquote:Op maandag 11 september 2023 15:34 schreef paardendokter het volgende:
[..]
M.i. te lage rente voor het product. Bij Lloyds Bank krijg je meer: 2,5 % bij vrij opneembaar. NL garantiestelsel.
quote:Op maandag 11 september 2023 15:54 schreef Wereldgozer het volgende:
[..]
Niet all-in bitcoin zijn
Check deze fluitketel nog vertrouwen hebben in het "oude" systeem @:onlogisch @:atypischWeinig believers de laatste tijd.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Allemaal ruis. Volgend jaar vliegen we naar de maan.quote:Op maandag 11 september 2023 17:03 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Weinig believers de laatste tijd.
Daar kan je iets aan laten doen, je huisarts of bij R&P/LIF kunnen ze je er meer over vertellen...quote:Op woensdag 9 augustus 2023 14:47 schreef Ton76 het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |