Nibc is een bank uit den haag?quote:Op donderdag 24 augustus 2023 15:01 schreef Laila1 het volgende:
Advanzia is qua sparen toch echt wel de beste deal. Snap niet dat als je dan toch een buitenlandse bank neemt, een andere kiest.
3,66% voor 6 maanden en daarna 1,61%...quote:Op donderdag 24 augustus 2023 15:01 schreef Laila1 het volgende:
Advanzia is qua sparen toch echt wel de beste deal. Snap niet dat als je dan toch een buitenlandse bank neemt, een andere kiest.
Dan is het dus voor de eerste 6 maanden de beste deal en daarna kan je verder gaan kijken en evt switchen en weer opnieuw klant worden.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 17:47 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
3,66% voor 6 maanden en daarna 1,61%...
Dat lijkt me niet de beste deal. (Goed, maar niet de beste)
Dat zal. Ik praat in het algemeen.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 15:10 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nibc is een bank uit den haag?
Nee, je moet er 6 maanden minimaal 5000 euro laten staan , dan kan je beter een deposito van 6 maanden nemen voor een hogere rente.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 19:54 schreef Laila1 het volgende:
[..]
Dan is het dus voor de eerste 6 maanden de beste deal en daarna kan je verder gaan kijken en evt switchen en weer opnieuw klant worden.
Deposito kun je niet bijstorten dus dat is zeker niet per se voordeliger. Plus de (twee) landen die hogere rente geven dan 3,66 voor 6 maanden schrijf ik minder hoog aan dan Luxemburg qua depositogarantiestelsel. Bovendien is Advanzia al heel wat maanden achter elkaar zijn rente flink aan het verhogen. Zou me niet verbazen als dat in september weer gaat gebeuren.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 22:12 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
Nee, je moet er 6 maanden minimaal 5000 euro laten staan , dan kan je beter een deposito van 6 maanden nemen voor een hogere rente.
Wat voor aspecten neem je allemaal in overweging om een depositogarantiestelsel aan te schrijven?quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 00:42 schreef Laila1 het volgende:
[..]
Plus de (twee) landen die hogere rente geven dan 3,66 voor 6 maanden schrijf ik minder hoog aan dan Luxemburg qua depositogarantiestelsel.
Dan open je nog een deposito?quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 00:42 schreef Laila1 het volgende:
[..]
Deposito kun je niet bijstorten dus dat is zeker niet per se voordeliger. Plus de (twee) landen die hogere rente geven dan 3,66 voor 6 maanden schrijf ik minder hoog aan dan Luxemburg qua depositogarantiestelsel. Bovendien is Advanzia al heel wat maanden achter elkaar zijn rente flink aan het verhogen. Zou me niet verbazen als dat in september weer gaat gebeuren.
Hm ok, jammer. Ik hoopte eigenlijk een tekst bij te kunnen schrijven in de OP. De werkelijke systematiek van de omvang van de bank zelf ten opzichte van de omvang van de andere banken die het garantiestelsel moeten dragen en de wijze waarop het stelsel al voorgefinancieerd is en welke rechten en verplichtingen dit heeft vanuit het stelsel naar een land zelf... ik vind het nog te ingewikkeld om er een mooie formule van te maken.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 08:54 schreef Laila1 het volgende:
Eh..Misschien hoe rijk een land is? Oftewel, heb iets meer vertrouwen in Luxemburg en Duitsland (Consorsbank bijv) dan Italië, Portugal, Spanje, Estland etc. Ook qua afwikkeling/ communicatie/ cultuur.
In die zin is een bank als Santander betrouwbaarder dan de NIBC?quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 09:08 schreef snabbi het volgende:
De werkelijke systematiek van de omvang van de bank zelf ten opzichte van de omvang van de andere banken die het garantiestelsel moeten dragen en de wijze waarop het stelsel al voorgefinancieerd is en welke rechten en verplichtingen dit heeft vanuit het stelsel naar een land zelf.
Staat ook een aardig artikel over in de NRC, daar wordt het nadeel wel benoemd:quote:Op donderdag 24 augustus 2023 21:41 schreef Groepfunder het volgende:
Niet helemaal hetzelfde, maar mogelijk interessant voor wie deposito's overweegt: staatsbons van de Belgische federale overheid. Investeren vanaf ¤100,-. Let wel: in België betaal je belasting over renteinkomsten. En staatsobligaties vallen voor de Nederlandse belastingdienst onder beleggingen, dus het hoge tarief. Al wordt dit nadeel niet genoemd in een artikel dat het AD er vandaag over heeft gepubliceerd (achter betaalmuur).
Juist niet. Santander is een van de grootste banken van Spanje. Dus als die kapot zou gaan zou de rest van de banken het DGS moeten ondersteunen. NIBC tov de grootbanken hier is geen risico voor het DGS. Als je NIBC vervangt door ING, dan zou ik het er helemaal mee eens zijn.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 10:16 schreef blomke het volgende:
[..]
In die zin is een bank als Santander betrouwbaarder dan de NIBC?
Hoe en wat moet je dan bekijken?quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 12:42 schreef snabbi het volgende:
Nog even los van dat je gewoon eerst moet kijken naar het risico of een bank kapot gaat natuurlijk.
Daar zijn denk ik verschillende strategieën voor - en ook vragen van hoeveel tijd je daar voor wilt uittrekken. De makkelijkste manieren zal zijn op basis van S&P en Moodies waarderingen, de moeilijkste manieren door diep te duiken in de verdienmodellen, de jaarverslagen etc.quote:
Toen ik op Moodies zocht, kwam ik op menstruatie-ondergoed uit. Het is nl Moody's; die heeft voor Santander een A2 en voor NIBC een A3 rating.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 13:43 schreef snabbi het volgende:
Daar zijn denk ik verschillende strategieën voor - en ook vragen van hoeveel tijd je daar voor wilt uittrekken. De makkelijkste manieren zal zijn op basis van S&P en Moodies waarderingen, de moeilijkste manieren door diep te duiken in de verdienmodellen, de jaarverslagen etc.
Verklaar je nader?quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 09:05 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dan open je nog een deposito?
Werk het uit, maak me gek. Volgens mij scoren landen als Duitsland en Luxemburg (behalve eten/weer) op werkelijk elk vlak beter dan Zuid/ Oost Europese landen maar laat me graag verrassen.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 09:08 schreef snabbi het volgende:
[..]
Hm ok, jammer. Ik hoopte eigenlijk een tekst bij te kunnen schrijven in de OP. De werkelijke systematiek van de omvang van de bank zelf ten opzichte van de omvang van de andere banken die het garantiestelsel moeten dragen en de wijze waarop het stelsel al voorgefinancieerd is en welke rechten en verplichtingen dit heeft vanuit het stelsel naar een land zelf... ik vind het nog te ingewikkeld om er een mooie formule van te maken.
Prima voor de aanpassing van de spelling.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 13:50 schreef blomke het volgende:
[..]
Toen ik op Moodies zocht, kwam ik op menstruatie-ondergoed uit. Het is nl Moody's; die heeft voor Santander een A2 en voor NIBC een A3 rating.
Dussss...???
Oke je draait het om. Jij gaf het "advies" dat de een beter was dan de ander. Ik wilde graag leren hoe je tot een conclusie komt om zo'n advies te onderbouwen. Zelf weet ik nog niet hoe ik het advies moet opbouwen, omdat ik het dus complex vind.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 13:57 schreef Laila1 het volgende:
[..]
Werk het uit, maak me gek. Volgens mij scoren landen als Duitsland en Luxemburg (behalve eten/weer) op werkelijk elk vlak beter dan Zuid/ Oost Europese landen maar laat me graag verrassen.
Interessante links. Als ik Spanje en Nederland vergelijk qua "Variation over time of DGS’ available financial means as percentage of covered deposits", staat Spanje er iets beter voor dan Nederland.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 14:12 schreef snabbi het volgende:
[..]
Oke je draait het om. Jij gaf het "advies" dat de een beter was dan de ander. Ik wilde graag leren hoe je tot een conclusie komt om zo'n advies te onderbouwen. Zelf weet ik nog niet hoe ik het advies moet opbouwen, omdat ik het dus complex vind.
De dingen die ik wel weet (en ook eerder geplaatst heb in de topics). Er zijn een aantal aspecten die te makkelijk aangenomen worden. Een goed voorbeeld hiervan is in hoeverre een land garant moet staan voor het DGS zou per land verschillend geregeld kunnen zijn.
Mijn beste informatie die ik tot op heden heb kunnen vinden, kan je terugvinden op https://www.eba.europa.eu(...)arantee-schemes-data en bijbehorend document https://www.eba.europa.eu(...)D%20data%202022.xlsx
Daar wordt onder meer een onderscheid gemaakt tussen ex ante en ex post financiering.
En wellicht is het voor een Italie een makkelijke beslissing, maar als je het had over hogere rentes dan zou je eerder een referentie naar Estland verwachten. En onbekend maakt wellicht onbemind maar mijn leken blik op de getallen van een DGS in Estland ziet er toch veel gezonder uit dan die van Nederland, Duitsland en Luxemburg.
Je zegt, je kan niet bijstorten. Dan open je er nog een.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 13:52 schreef Laila1 het volgende:
[..]
Verklaar je nader?
Wat is er eigenlijk aan de hand met de comments? Deze staan niet gelijk aan als je hetzelfde quote..
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |