Dikgedrukte is overigens pertinent onwaar. Er kwamen meerdere nuttige tips, maar daar reageer je verder ook niet echt opquote:Op maandag 24 juli 2023 18:58 schreef DjVero het volgende:
[..]
I know, maar ik word hier in een hoek gedreven waar ik niet van houd! Post 272 schets ik een duidelijke situatie, mét duidelijke hulpvraag: hoe vindt hij aansluiting bij de andere jeugd, waarbij hij nota bene zélf aangeeft dat hij dat eerste contact eng vindt? Dát is wat ik vraag, ik wil hem namelijk helpen, maar ik weet zelf ook niet hoe!
Vervolgens krijg ik alleen maar het advies dat hij best 12 dagen lang filmpjes kan kijken. Dat is bij mij echt het verkeerde advies, want dat is geen vakantie.
Ik weet echt wel hoe een puber werkt (deels), maar dat betekent niet dat hij vrij is van regels (niet dagenlang achter elkaar op je kamer rare filmpjes kijken wat hij thuis ook continu doet bijvoorbeeld). Voor de rest laat ik hem met rust of neem ik hem op sleeptouw.
Als antwoord op de post onder jou:
- zwembad
- badminton
- jeu de boules
- tafeltennis
- met de kleine spelen
- strand
- kanoën (moet nog gebeuren)
- spelletjes
Om aan te geven dat er genoeg gebeurt, maar op 15-jarige leeftijd vind ik het ook vrij normaal om niet maar steeds met je ouders dingen te ondernemen, maar dat zal wel weer aan mij liggen.
Dat advies neem ik ook echt wel ter harte, hoorquote:Op maandag 24 juli 2023 19:32 schreef SQ het volgende:
[..]
Dikgedrukte is overigens pertinent onwaar. Er kwamen meerdere nuttige tips, maar daar reageer je verder ook niet echt op
Meer dan driekwart is Nederlands hier.quote:Op maandag 24 juli 2023 20:03 schreef exode het volgende:
Is er een taalbarriere DJVero? Ik legde als puber nooit contact op Franse campings, maar toen mijn ouders switchten naar Nederlandse campings had ik binnen no time contact.
Welke activiteiten onderneem jij samen met hem op deze vakantie?quote:Op maandag 24 juli 2023 20:06 schreef DjVero het volgende:
[..]
Meer dan driekwart is Nederlands hier.Vreselijk, maar dat terzijde.
Ja, zeker als het zijn eerste vakantie is zoals je zegt, dan weet hij toch niet wat het verwachtingspatroon is wat jij hebt van jouw vakantie en zijn gedrag erin. Zeker als filmpjes kijken de eerste drie dagen wordt getolereerd en de vierde dag opeens niet meer goed is.quote:Op maandag 24 juli 2023 20:16 schreef Sumppi het volgende:
Je bent ook wel stellig over wat een vakantie moet inhouden, DJVero. Hoe denkt hij daar dan over? Misschien heeft hij daar nog helemaal geen idee bij. Bij zo'n vakantie als jij beschrijft zou ik ook 'slap gedrag' vertonen, omdat het niet mijn soort vakantie is.
Om maar aan te geven dat je verschillend kunt denken over hoe je een vakantie het best invult en dat de invulling ook invloed heeft op hoe je je gedraagt.
En hoe jij over hem denkt heeft ook invloed en zo te lezen denk je niet zo positief over hem.
Ik merk ook dat ik nog erg struisvogel over hoe de vakanties kunnen veranderen als de jongens gaan puberenquote:Op dinsdag 25 juli 2023 10:47 schreef Quoi het volgende:
Lastig hoor, die tienerleeftijd en vakanties. Ik herinner me mijn eigen vakanties met mijn ouders en dat het me erg veel stress gaf om vrienden te moeten zoeken. Pffft. Mijn oudere zus zat alleen maar contactgestoord in haar tentje. Toen zij een vriendje kreeg en die eens mee ging, kon ik tenminste met hem leuke dingen doen![]()
Even een dilemma tussendoor:
Bijna kinderfeestje van onze (dan) 7-jarige. Die heeft soms een verrassende keuze van genodigden. Wij weten natuurlijk niet wat zich afspeelt op dat schoolplein, dus ik snap wel dat we keuze uiteindelijk aan hem moeten overlaten. Alleen is hij de afgelopen periode best op een aantal leuke (en dure!) feestjes uitgenodigd. Ik ben totaal niet voor het "voor wat hoort wat" en hij moet lekker kiezen wat 'ie wil, maar toch heb ik een beetje gewetensnood. Daarnaast gaan we met de kinderen (tevens klasgenoten) van 2 vriendinnen op vakantie volgende week. Hij speelt leuk met ze, wordt uitgenodigd op feestjes, maar hij wil ze niet op zijn eigen feestje. Pffft. What to do? (zonder dat ik straks 15 kinderen meesleep)
Lol wat?quote:Op dinsdag 25 juli 2023 10:47 schreef Quoi het volgende:
Lastig hoor, die tienerleeftijd en vakanties. Ik herinner me mijn eigen vakanties met mijn ouders en dat het me erg veel stress gaf om vrienden te moeten zoeken. Pffft. Mijn oudere zus zat alleen maar contactgestoord in haar tentje. Toen zij een vriendje kreeg en die eens mee ging, kon ik tenminste met hem leuke dingen doen![]()
Ja, dat snap ik.quote:
Dat maakt het nog geen waarheid natuurlijk. Daarnaast kun je ook contactgestoord zijn als je je niet hele dagen terugtrekt natuurlijkquote:Op dinsdag 25 juli 2023 12:30 schreef DjVero het volgende:
Eindelijk eens iemand hier die beaamt dat het inderdaad contactgestoord is als je je hele dagen terugtrekt...
Nee, dan worden zijn witte Nike Air Max schoenen vies (zijn woorden)quote:Op dinsdag 25 juli 2023 12:32 schreef FlyingFish het volgende:
DJVero, is het een optie om samen met hem te gaan voetballen oid, en dan aan langs lopende pubers te vragen of ze mee willen doen? En dan kun je er daarna zelf weer tussenuit glippen.
Ten eerste heeft niet iedereen op elk moment evenveel behoefte aan contact. Ten tweede is het bepaald geen onderdeel van een mogelijke oplossing om kost wat kost de term ‘contactgestoord’ erin te gooien.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 12:30 schreef DjVero het volgende:
Eindelijk eens iemand hier die beaamt dat het inderdaad contactgestoord is als je je hele dagen terugtrekt...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
Kun je geen andere verklaringen bedenken?quote:Op dinsdag 25 juli 2023 12:30 schreef DjVero het volgende:
Als ik hem was had ik me ook zo snel mogelijk weer teruggetrokken op m'n kamer.quote:Op maandag 24 juli 2023 18:19 schreef DjVero het volgende:
Dat is dan ook precies wat ik heb gedaan door pas na drie dagen hem eens te bevragen waarom hij zoveel op die kuttelefoon zit, dat terwijl ik me er al vanaf dag één aan irriteerde.
Ik las boeken altijd bij de rest van de familie (en mijn kinderen ook als ze overdag lezen), en je kan op elk moment stoppen en antwoorden op een vraag. Bij een film stoor je de rest met het geluid of zit je met een koptelefoon op. Even een vraag tussendoor werkt ook niet, dan moet eerst de film op pauze, daarna de vraag herhalen. En even de film helemaal uitzetten om iets sociaals te gaan doen doe je ook niet zomaar. Ik vind het wel echt een groot verschil.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 12:57 schreef Adrian4 het volgende:
Wat is in principe het verschil tussen boeken lezen en filmpjes kijken?
Ik snap het pedagogisch gezien wel hoor, maar in de zin van “contactgestoord” enzo
Haha, nou als ik een boek lees ben ik voor niks en niemand bereikbaarquote:Op dinsdag 25 juli 2023 21:22 schreef FlyingFish het volgende:
[..]
Ik las boeken altijd bij de rest van de familie (en mijn kinderen ook als ze overdag lezen), en je kan op elk moment stoppen en antwoorden op een vraag. Bij een film stoor je de rest met het geluid of zit je met een koptelefoon op. Even een vraag tussendoor werkt ook niet, dan moet eerst de film op pauze, daarna de vraag herhalen. En even de film helemaal uitzetten om iets sociaals te gaan doen doe je ook niet zomaar. Ik vind het wel echt een groot verschil.
Ik zou hierin op vakantie overigens ook geen verschil maken tussen educatieve filmpjes of tiktok. Thuis hebben we dat uiteraard wel maar hangt dat samen met schermtijd.
Maar goed, ik heb drie neefjes (van 7, 12 en 18) die met moeite bij een (laptop/tablet/switch)scherm vandaan te houden zijn, ook op een familie-vakantie met ruim voldoende bekende sociale contacten in dezelfde leeftijdsgroep. Ik doe echt mijn best om te voorkomen dat mijn kinderen dat gaan krijgen. Tablets worden bij ons thuis dan ook vrijwel niet gebruikt. Gewoon tv kijken wordt wel genoeg gedaan, maar dat kan wel als semi-sociale activiteit. Net als met meerdere mensen op 1 spelcomputer spelen, of mee laten kijken.
Zeker! Ik sta vooraan om dat te beamen. Maar iemand die vanaf vier uur 's middags de rest van een dag naar het plafond gaat liggen staren, noem ik gewoon contactgestoord, want dat is wat hij nu doet. En vervolgens nog doodleuk roepen: "ik heb niks te doen". Slappe hap, bah. Zit nul leven in die jongen behalve tiktokmeuk en playstation, doodzonde.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 18:16 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ten eerste heeft niet iedereen op elk moment evenveel behoefte aan contact. Ten tweede is het bepaald geen onderdeel van een mogelijke oplossing om kost wat kost de term ‘contactgestoord’ erin te gooien.
Ik lees geen 50 shades of greyquote:Op dinsdag 25 juli 2023 22:01 schreef Adrian4 het volgende:
[..]
Haha, nou als ik een boek lees ben ik voor niks en niemand bereikbaarVaak moeten vragen meerdere keren herhaald worden wil ik weer in het hier en nu terecht komen. Ik zie het verschil daarom echt niet.
Hij is gewoon niet in staat om er zelf uit te komen. Merk het bij mijn kinderen ook als ze veel in game/scherm modus hebben gezeten(11&15). Ze krijgen alles zo makkelijk voorgeschoteld dat ze zelf geen idee meer hebben hoe ze zich moeten vermaken.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 22:38 schreef DjVero het volgende:
[..]
Zeker! Ik sta vooraan om dat te beamen. Maar iemand die vanaf vier uur 's middags de rest van een dag naar het plafond gaat liggen staren, noem ik gewoon contactgestoord, want dat is wat hij nu doet. En vervolgens nog doodleuk roepen: "ik heb niks te doen". Slappe hap, bah. Zit nul leven in die jongen behalve tiktokmeuk en playstation, doodzonde.
Hier enkel positieve verhaaltjes afsteken is niemand in geïnteresseerd. Goede Tijden, Slechte Tijden had het woord "goede" ook net zo weg kunnen latenquote:Op dinsdag 25 juli 2023 22:50 schreef trui het volgende:
DJVero, heb je enig idee hoe negatief jij altijd over hem praat / schrijft, en dat dat mogelijk ook zo z'n invloed heeft?
Dat zeggen mensen altijd, maar dat is geen wetmatigheid hoor. Als ik fictie (=fantasy) lees, is dat puur consumeren. Komt geen enkele vormgeving bij kijken.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 19:40 schreef daNpy het volgende:
Ik vind boeken lezen toch wel wat minder 'erg' als de hele dag filmpjes kijken eigenlijk. Tenzij hij de hele dag educatieve filmpjes kijkt, maar ik gok eerder op TikTokdansfilmpjes, leer je van een boek in ieder geval ietsje meer. Je leesvaardigheid gaat omhoog, daarmee ook je algemene taalvaardigheid, en het creatieve deel van je brein is ook bezig om het verhaal een vorm te geven. Dat zie ik als positiever als filmpjes kijken eigenlijk.
toch is het wel zo dat je hersens meer moeten doen om die lettertjes om te zetten in een soort van film in je hoofd, dan wanneer je de film al kant en klaar voorgespiegeld krijgt.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 23:18 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Dat zeggen mensen altijd, maar dat is geen wetmatigheid hoor. Als ik fictie (=fantasy) lees, is dat puur consumeren. Komt geen enkele vormgeving bij kijken.
ik bedoel niet dat je hier niet mag klagen, maar ik krijg de indruk dat je je mening over hem al zo ontzettend klaar hebt eigenlijk, en dat je maar weinig echte interesse hebt in hemzelf, of laat blijken dat je echt wil weten wat er in hem omgaat (zonder direct een oordeel daaraan te koppelen). Ik kan me best voorstellen dat dat niet alleen maar makkelijk is, maar vergeet niet dat het een interactie is, je hebt daar zelf ook een aandeel in. Ik zag al een paar leuke tips hierboven om echt iets met hem te gaan ondernemen, zonder dat je daarbij steeds jouw verwachtingen daarbij door laat schemeren (en 't feit dat hij daar ook steeds niet aan voldoet). Want dat doet veel in de dynamiek hoor, helemaal niet gek dat hij daar met nog meer passiviteit op reageert.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 23:08 schreef DjVero het volgende:
[..]
Hier enkel positieve verhaaltjes afsteken is niemand in geïnteresseerd. Goede Tijden, Slechte Tijden had het woord "goede" ook net zo weg kunnen laten
Hij is bijvoorbeeld een engel voor zijn zusje, dat steek ik ook niet onder stoelen of banken.
Voor de rest eens wat Deepfreeze noemt. Die telefoon zuigt al het leven uit hem
Je maakt geen voorstelling van de personages en de omgevingen?quote:Op dinsdag 25 juli 2023 23:18 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Dat zeggen mensen altijd, maar dat is geen wetmatigheid hoor. Als ik fictie (=fantasy) lees, is dat puur consumeren. Komt geen enkele vormgeving bij kijken.
Ik vind je wel heel veroordelend naar hem.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 22:38 schreef DjVero het volgende:
[..]
Zeker! Ik sta vooraan om dat te beamen. Maar iemand die vanaf vier uur 's middags de rest van een dag naar het plafond gaat liggen staren, noem ik gewoon contactgestoord, want dat is wat hij nu doet. En vervolgens nog doodleuk roepen: "ik heb niks te doen". Slappe hap, bah. Zit nul leven in die jongen behalve tiktokmeuk en playstation, doodzonde.
Meer mensen dan je denkt maken die film helemaal nietquote:Op dinsdag 25 juli 2023 23:48 schreef trui het volgende:
[..]
toch is het wel zo dat je hersens meer moeten doen om die lettertjes om te zetten in een soort van film in je hoofd, dan wanneer je de film al kant en klaar voorgespiegeld krijgt.
Nein. Kan ik niet. Alles zwart.quote:Op woensdag 26 juli 2023 07:26 schreef daNpy het volgende:
[..]
Je maakt geen voorstelling van de personages en de omgevingen?
Oke, apartquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.@DjVero Als je ziet dat het niet lekker gaat, dan is er met een puber toch wel te praten? De mijne wel in ieder geval. Hem wijzen op zijn gedrag en vragen of hij hulp kan gebruiken om het te veranderen. Voor mijn 15-jarige is dat samen een rondje lopen. Daarmee komt hij het makkelijkst uit zijn puddinghoofd. Even kletsen, al is het maar 10 minuutjes. Als we dan terug zijn, dan vindt hij vaak wel iets schermloos om te doen (of iets nuttigs als AI's programmeren op zijn scherm, iets waar hij wel zijn hoofd bij gebruikt)
Het is best inherent aan puber zijn dat je niet in staat bent om dat allemaal naar aan te pakken. Dat is waar jij als ouder in stapt. Niet door hem contactgestoord en een slappe hap te noemen. Wel door met hem in gesprek te gaan, hem te vragen wat hij wel en niet wil en vertellen wat jullie als ouders wel en niet willen. Hem vragen of hij hulp nodig heeft en op welke manier. Dingen met hem te ondernemen. Alleen maar van alles vinden van wat hij doet en wat hij moet, is niet constructief.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 22:38 schreef DjVero het volgende:
[..]
Veel meer dan een "kweenie" komt er niet uit. En ik lack de sociale skills om een goed constructief gesprek daarop te voeren. Maar dat wil ik zelf ook helemaal niet, vind ik vre-se-lijk zelfs; niet lullen, maar poetsen.quote:Op woensdag 26 juli 2023 09:21 schreef Deepfreeze het volgende:
@:DjVero Als je ziet dat het niet lekker gaat, dan is er met een puber toch wel te praten? De mijne wel in ieder geval. Hem wijzen op zijn gedrag en vragen of hij hulp kan gebruiken om het te veranderen.
Ik zeg nergens dat het niet mag, hij doet z'n ding maar. Da's hier niet anders dan thuis, Tiktok daargelaten. Maar tegelijkertijd vind ik er wel wat van en die mening, hoe lomp of veroordelend ook, mag hij best weten. Leert hij ook weer van.quote:Op woensdag 26 juli 2023 09:53 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind het ook wel lastig: eerst mag hij zich niet opsluiten met zijn telefoon. Kan ik nog in komen. Maar ook op zijn bed liggen en niets doen is niet acceptabel. Waarom niet?
Dat hij zich verveelt is toch juist ook prima, want dan ontwikkelt hij misschien zin in actie of zegt eerder ja op een voorstel van jou/jullie.
Is dat niet stiekem omdat ze met een bordspel ongemerkt langer mogen opblijven?quote:Op woensdag 26 juli 2023 07:51 schreef Troel het volgende:
Mijn jongens zijn ook vergroeid met hun schermen. Ik had dan ook echt niet de verwachting dat ze tijdens de vakantie na het avondeten de boel niet meer aan zouden slingeren. Toen we de tafel aan het leegruimen waren vroeg de oudste "gaan we zo een bordspelletje doen" en niet veel later vroeg de jongste om een specifiek spelletje. Uiteindelijk echt gewoon drie verschillende spelletjes gespeeld en er werd ook al duidelijk gemaakt wat ze vandaag willen spelen. Ik had echt niet verwacht dat het zo zou gaanNatuurlijk zegt dit nog niets over de rest van de vakantie, maar het was gezellig en ik had eigenlijk meer gedoe verwacht.
Dat ik zelf ook niet achter de computer kon, nam ik op de koop toe
Eigenlijk is er dus niets aan de hand, maar doet hij het niet zoals jij het zou willen en herleeft jouw mooie vakanties van vroeger.quote:Op woensdag 26 juli 2023 10:53 schreef DjVero het volgende:
[..]
Veel meer dan een "kweenie" komt er niet uit. En ik lack de sociale skills om een goed constructief gesprek daarop te voeren. Maar dat wil ik zelf ook helemaal niet, vind ik vre-se-lijk zelfs; niet lullen, maar poetsen.
[..]
Ik zeg nergens dat het niet mag, hij doet z'n ding maar. Da's hier niet anders dan thuis, Tiktok daargelaten. Maar tegelijkertijd vind ik er wel wat van en die mening, hoe lomp of veroordelend ook, mag hij best weten. Leert hij ook weer van.
En even voor de goede orde; tot nu toe maak ik halve dagindelingen, ik kan zo bij het animatieteam...Hij doet overal zonder blikken of blozen aan mee en geniet er zichtbaar van. Ik ook overigens.
Ik had alleen graag veel meer "en en" gezien. Daar heb ik zelf immers ook mooie herinneringen aan, vakantievriendjes enzo, zelfs vriendinnetje gehad een keer. Ik weet zeker dat als we straks thuiskomen en de familie/vrienden gaan vragen hoe de vakantie was hij niet veel verder dan "ehhh" was gekomen zonder mij. Compleet vast- en leeggezogen in en door zijn fantasiewereldje van Rocket League en Tiktok. Ik ga nog even goed nadenken hoe ik dat aan banden ga leggen na de vakantie.
Hij had immers vóór de zomer ook bij z'n baas aangegeven dat hij de hele zomer op vakantie zou gaan, zodat hij 24/7 kon gaan gamen. Dacht hij. Gestoord en niet gezond.
Er is vanalles aan de hand, maar da's een verschil in opvatting.quote:Op woensdag 26 juli 2023 11:18 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Eigenlijk is er dus niets aan de hand, maar doet hij het niet zoals jij het zou willen en herleeft jouw mooie vakanties van vroeger.
Laat hem zichzelf zijn en verwacht niet dat hij jou wordt.
Hij heeft zichzelf al beperkt door de eerste twee dagen ongeveer 7gb erdoorheen te jassen en op 1 juli zijn geld al verbrast te hebben.quote:Op woensdag 26 juli 2023 11:44 schreef -Spring het volgende:
Waarom beperk je zijn schermtijd niet gewoon en laat je hem zich écht vervelen?
(Ik vind het beperken van schermtijd onder beschermde macht vallen. Ik heb nl bij de zoon van mijn vriend gezien wat een gameverslaving met iemand kan doen. Zowel hij als zijn zoon vinden met terugwerkende kracht dat hij daar sturender in had moeten zijn.)
Zijn data is op, dus hij kan amper iets met zijn scherm. Hij doet zonder moeilijk gedoe mee aan wat jullie ondernemen. Hij is een engel voor zijn zusje. Count your blessings.quote:Op woensdag 26 juli 2023 11:47 schreef DjVero het volgende:
[..]
Er is vanalles aan de hand, maar da's een verschil in opvatting.
Een puber die zonder gedoe meedoet, ik zou ervoor tekenen...quote:Op woensdag 26 juli 2023 12:14 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Zijn data is op, dus hij kan amper iets met zijn scherm. Hij doet zonder moeilijk gedoe mee aan wat jullie ondernemen. Hij is een engel voor zijn zusje. Count your blessings.
En dan straks als één of andere dorpsloner eindigen met een weggegooide jeugd. Zonder vrienden, omdat hij dat nooit geleerd heeft, want plafonddienst.quote:Op woensdag 26 juli 2023 12:14 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Zijn data is op, dus hij kan amper iets met zijn scherm. Hij doet zonder moeilijk gedoe mee aan wat jullie ondernemen. Hij is een engel voor zijn zusje. Count your blessings.
Ik denk dat je na de vakantie zeker wel aan de slag kan als het met schermgebruik echt zo erg is als je zegt. En daar kun je in de vakantie zeker al wel proberen gesprekken over te hebben. Hoe hij dat ziet, wat voor oplossingen hij heeft, wat jij denkt dat er moet gebeuren. Maar verpest er nu de vakantie niet voor. Maak hier juist samen met hem mooie herinneringen, zoek de verbinding. Vertel hem niet wat een loser hij is omdat hij geen nieuwe vrienden opdoet op vakantie. Dat is toch niet het enige en hoogste ideaal?quote:Op woensdag 26 juli 2023 12:42 schreef DjVero het volgende:
[..]
En dan straks als één of andere dorpsloner eindigen met een weggegooide jeugd. Zonder vrienden, omdat hij dat nooit geleerd heeft, want plafonddienst.
Het probleem dat werd geschetst was een puber die al 3 dagen compleet contactgestoord op zijn kamer zat maar dat blijkt niet helemaal de waarheid te zijn.quote:Op woensdag 26 juli 2023 12:49 schreef daNpy het volgende:
Het probleem is toch ook niet dat hij niet mee wil doen of niks wil doen?
Dat is wel de waarheid, want dat was namelijk de eerste paar dagen zo. Totdat ik hier postte en het één en ander aan advies overnam, namelijk een (gedeeltelijke) dagindeling, hem op sleeptouw nemen enzo. Daaruit blijkt nu dat 'ie dat zonder morren doet.quote:Op woensdag 26 juli 2023 13:02 schreef Elleska het volgende:
[..]
Het probleem dat werd geschetst was een puber die al 3 dagen compleet contactgestoord op zijn kamer zat maar dat blijkt niet helemaal de waarheid te zijn.
Ga ik doen! Ik heb hem overigens geen loser en/of contactgestoord genoemd, dat laatste woord begrijpt hij toch niet. Ik heb wel gewoon benoemd dat ik zijn gedrag raar, maar bovenal zonde vind. Vanochtend liep hij met z'n bal naar voren. Geen succes. Maar iig geprobeerd. (Denk ik).quote:Op woensdag 26 juli 2023 12:47 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk dat je na de vakantie zeker wel aan de slag kan als het met schermgebruik echt zo erg is als je zegt. En daar kun je in de vakantie zeker al wel proberen gesprekken over te hebben. Hoe hij dat ziet, wat voor oplossingen hij heeft, wat jij denkt dat er moet gebeuren. Maar verpest er nu de vakantie niet voor. Maak hier juist samen met hem mooie herinneringen, zoek de verbinding. Vertel hem niet wat een loser hij is omdat hij geen nieuwe vrienden opdoet op vakantie. Dat is toch niet het enige en hoogste ideaal?
Dit vind ik onterecht, want dat is zeker niet wat hier doorgaans gebeurt. Er komt hier van alles aan bod.quote:Op woensdag 26 juli 2023 13:22 schreef DjVero het volgende:
[..]
Als het je niet aanstaat, lees je het toch niet? Het staat je verder vrij om zelf happy-the-pappy-mijn-kind-doet-het-geweldig-posts te maken, hoor.
[..]
Dat komt hier ook wel voorbij. Beetje afhankelijk van de situatie zeg ik "oke, geniet ervan" of "er ligt daar een boek, daar een voetbal en over 10 minuten ga ik x doen als je mee wil prima"quote:Op woensdag 26 juli 2023 13:22 schreef DjVero het volgende:
[..]
Behalve dan toen hij gister zei: "ik heb niets te doen", dat schoot bij mij weer even in het verkeerde keelgat.
flauwe reactie.quote:Op woensdag 26 juli 2023 13:22 schreef DjVero het volgende:
Als het je niet aanstaat, lees je het toch niet? Het staat je verder vrij om zelf happy-the-pappy-mijn-kind-doet-het-geweldig-posts te maken, hoor.
daar ga je alweer.quote:[..]dat laatste woord begrijpt hij toch niet.
Oplossen moet je zelf lijkt me. Er is een hoop advies gegeven.quote:
Nee hoor, ze zijn 13 en 15 en het is vakantie, dus er is niet een vaste bedtijdquote:Op woensdag 26 juli 2023 11:02 schreef Elleska het volgende:
[..]
Is dat niet stiekem omdat ze met een bordspel ongemerkt langer mogen opblijven?
Dan helemaal leuk!quote:Op woensdag 26 juli 2023 15:27 schreef Troel het volgende:
[..]
Nee hoor, ze zijn 13 en 15 en het is vakantie, dus er is niet een vaste bedtijd
0,0. Maar dat is niet heel vreemd in Thaise gezinnen van het platteland, zo heb ik geobserveerd. Zodra kinderen de puberleeftijd bereiken, worden ze een beetje aan hun lot overgelaten, heb ik het idee. Veel ontspoorde pubers, veel yaba enzo. Of ze moeten keihard helpen op het land of het huishouden, zoals mijn vrouw vroeger.quote:[b]Op woensdag 26 juli 2023 15:02 schreef Sumppi
Nu lees ik dat hij met jou wat dingen onderneemt, maar hoe zit het met zijn moeder?
Hebben wij dezelfde kinderen?quote:Op donderdag 27 juli 2023 11:23 schreef hilliebillie het volgende:
Hier de uitdaging de kinderen wat beter met elkaar om te laten gaan deze vakantie. De beginnend puber en de prepuber kunnen momenteel zo goed met elkaar om gaan dat ze alles wat we doen uiteindelijk kunnen verpesten door ruzie te maken, de (eigenlijk al te dure) churros op de grond te smijten, elkaar het bloed onder de nagels vandaan te halen, te schreeuwen tegen elkaar of elkaar pijn te doen.
Het zal de leeftijd zijn, maar mèn, wat gaat die vakantie zo lang duren. Man en ik hebben nog geen vrij, maar in de anderhalve week dat de kinderen vakantie hebben al zo veel strijd geweest dat we er eigenlijk al geen zin meer in hebben.
Ze hebben al de opdracht gehad met elkaar te praten en te bedenken wat ze zelf anders kunnen doen om het te voorkomen, de uitkomst heeft zowaar 1 dag geholpen.
Vandaag hebben ze een dag zonder schermpjes en mogen/moeten ze zich met elkaar vermaken en zelf bedenken wat ze dan gaan doen samen.
Tot nu toe gaat dit goed en hebben ze de grootste lol. Maar het gaat een lange vakantie worden ben ik bang.
Maar goed, nogmaals het zal de leeftijd zijn en er bij horen 😅
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 9% gewijzigd door Phaidra op 27-07-2023 13:11:57 ]Venus in pocketformaat
© loveli
Als ze zich daaraan houden, zou ik het alleen maar toejuichen! Maar hier willen ze altijd allebei in de woonkamer zijn. Per definitie in elkaars auraquote:Op donderdag 27 juli 2023 15:51 schreef Sumppi het volgende:
Dan zijn de pubers die zich regelmatig terugtrekken op hun kamer toch wel welkom, denk ik.![]()
Hier hangen er regelmatig briefjes op deuren met daarop dat de ander niet welkom is: 'verboden voor...broer/ zus'
En een volgend moment trekken ze weer hartstikke leuk met elkaar op.
Sneer naar mij, vermoed ik?quote:Op donderdag 27 juli 2023 15:51 schreef Sumppi het volgende:
Dan zijn de pubers die zich regelmatig terugtrekken op hun kamer toch wel welkom, denk ik.![]()
Was niet bedoeld als sneer!quote:Op vrijdag 28 juli 2023 10:44 schreef DjVero het volgende:
[..]
Sneer naar mij, vermoed ik?als hij online gamet, heeft hij ook tig broertjes en zusjes met z'n gecommandeer en geruzie...
Maargoed, meneer wil nu ineens weer elke avond naar de camping-disco lol
Ben ook benieuwd naar tips die hier over komen.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 12:57 schreef miss_sly het volgende:
Onze tiener is nogal bezig met wat ze ‘later wil worden’.
Ze heeft geneeskunde studeren hoog op haar lijstje staan, want ze wil graag mensen helpen. Maar ze twijfelt ook. Ze is ontzettend op zoek naar haar passie, zodat ze een duidelijk doel kan stellen voor een profiel, een vakkenpakket, een studie en een universiteit. Ik heb haar uiteraard al gezegd dat heel veel mensen nooit een passie vinden. Maar goed, ze is nog jong, dus wie weet.
Wat zijn nou manieren om wat meer te ontdekken wat je wil? Testen om te doen, cursussen te volgen, boeken te lezen, documentaires te kijken?
Hier ook. En psychologie. Maar het feit dat 99% van de studenten daar meisjes zijn staat haar tegen. "is zo voor de hand liggend mam. Ik weet dat het me niet moet interesseren, maar toch...".quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 12:57 schreef miss_sly het volgende:
Ze heeft geneeskunde studeren hoog op haar lijstje staan,
Beroepskeuzetest? Open dagen van studies bezoeken? Dagen meelopen op het werk van mensen die ze kent?quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 12:57 schreef miss_sly het volgende:
Onze tiener is nogal bezig met wat ze ‘later wil worden’.
Ze heeft geneeskunde studeren hoog op haar lijstje staan, want ze wil graag mensen helpen. Maar ze twijfelt ook. Ze is ontzettend op zoek naar haar passie, zodat ze een duidelijk doel kan stellen voor een profiel, een vakkenpakket, een studie en een universiteit. Ik heb haar uiteraard al gezegd dat heel veel mensen nooit een passie vinden. Maar goed, ze is nog jong, dus wie weet.
Wat zijn nou manieren om wat meer te ontdekken wat je wil? Testen om te doen, cursussen te volgen, boeken te lezen, documentaires te kijken?
Open dagen bezoeken, dat is sowieso wel een goede. Dank je. Zal haar eens zeggen te kijken wanneer die zijn.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 14:00 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Beroepskeuzetest? Open dagen van studies bezoeken? Dagen meelopen op het werk van mensen die ze kent?
In V3 ter voorbereiding op de profielkeuze heeft ze twee snuffel stage dagen gehad, een beroepskeuze test, een persoonlijkheidstest en nog veel meer. Een jaar lang tijdens mentor uur was de profielkeuze hèt onderwerp. Heeft haar echt geholpen. Ook al heeft ze die uren vaak verfoeid. Pubersquote:Op dinsdag 1 augustus 2023 14:09 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Open dagen bezoeken, dat is sowieso wel een goede. Dank je. Zal haar eens zeggen te kijken wanneer die zijn.
Beroepskeuzetest, dat is ook een optie.
@:Cathmar is dat het soort test dat ze bij jouw dochter in de derde deden?
Meelopen is wel iets voor als ze wat ouder is. Nu net 14, dus misschien nog wat jong daarvoor.
@:Spring wat fijn dat ze dit zo al voor zich ziet. Een deel komt bij S ook wel boven: een groot deel van haar toekomstvisie speelt zich sowieso af in het buitenland.
Hier ook profiel gekozen op wat ze absoluut niet wil. Sloot ook wel mooi aan bij wat ze wel kan en soort van interesse in heeft.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 14:30 schreef Nijna het volgende:
Mijn oudste gaat naar V5, heeft geen idee wat ze wil gaan doen. Vakkenpakket gekozen op basis van de vakken die ze absoluut niet meer wilde volgen.
Hier hetzelfde (maar dan was de stage drie weken). Ze zijn echt door school begeleid in het hele proces, heel helpend. De 15jarige weet al vanaf zijn 6e wat hij wil doen na het VO dus daar geen verrassingen, maar hij heeft wel lastminute geschiedenis laten vallen voor scheikunde na een pleidooi van de scheikundedocent over zijn talent voor scheikunde en zijn aversie jegens droge stof (a la geschiedenis).quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 14:27 schreef Cathmar het volgende:
[..]
In V3 ter voorbereiding op de profielkeuze heeft ze twee snuffel stage dagen gehad, een beroepskeuze test, een persoonlijkheidstest en nog veel meer. Een jaar lang tijdens mentor uur was de profielkeuze hèt onderwerp. Heeft haar echt geholpen. Ook al heeft ze die uren vaak verfoeid. Pubers![]()
Goed om te weten!quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 15:10 schreef vlindertje89 het volgende:
Psychologie wordt wel beter overigens, wat man-vrouw verhouding betreft. Nog steeds schreef, maar wat ik nu zie is wel iets minder scheef dan toen ik het zelf studeerde. Hangt ook beetje af van welke richting je op wil binnen psychologie.
Zeker. Geneeskunde, psychologie, en nog heel wat andere studies allemaal numerus fixus.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 15:58 schreef laziness het volgende:
Voor geneeskunde is het misschien wel realistisch om een back-up plan te hebben.
Een vriendin van mij is twee keer uitgeloot. Toen studeerde ze inmiddels psychologie en is daar dus meegestopt na 2 jaar om dan in jaar 3 eindelijk ingeloot te worden bij geneeskunde.
Dat was dus wel een flink meerjarenplan voordat ze eindelijk bij het eindpunt huisarts was.
En dat terwijl er een nijpend tekort aan huisartsen is.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 15:58 schreef laziness het volgende:
Voor geneeskunde is het misschien wel realistisch om een back-up plan te hebben.
Een vriendin van mij is twee keer uitgeloot. Toen studeerde ze inmiddels psychologie en is daar dus meegestopt na 2 jaar om dan in jaar 3 eindelijk ingeloot te worden bij geneeskunde.
Dat was dus wel een flink meerjarenplan voordat ze eindelijk bij het eindpunt huisarts was.
Gezien ze ook motivatiebrieven etc vragen zouden ze daar natuurlijk best op kunnen selecteren zou je denken. Of mag dat weer niet van de wet?quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 16:14 schreef -Spring het volgende:
[..]
En dat terwijl er een nijpend tekort aan huisartsen is.
Ik begrijp dat dat is omdat er maar een klein gedeelte van de medicijnenstudenten basisarts wil worden, maar het blijft een soort kortsluiting maken in m'n hoofd.
Oh psychologie ook al? Dat was 22quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 16:05 schreef Cathmar het volgende:
[..]
Zeker. Geneeskunde, psychologie, en nog heel wat andere studies allemaal numerus fixus.
Ja ik heb dat ook. Er is een tekort aan allerlei artsen, met name de artsen die buiten het ziekenhuis werken. Huisartsen, specialisten ouderengeneeskunde, jeugdartsen, en ik weet niet of het landelijk ook zo is maar in Limburg staan we te springen om psychiaters.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 16:14 schreef -Spring het volgende:
[..]
Ik begrijp dat dat is omdat er maar een klein gedeelte van de medicijnenstudenten basisarts wil worden, maar het blijft een soort kortsluiting maken in m'n hoofd.
Huisarts is niet hetzelfde als basisarts, dat is ook een aparte specialisatie met nog een eigen opleiding ná basisartsquote:Op dinsdag 1 augustus 2023 16:14 schreef -Spring het volgende:
[..]
Ligt er misschien ook aan dat bepaalde vakken binnen de geneeskunde meer aantrekkingskracht hebben dan andere... toen mijn man klaar was met zijn opleiding geneeskunde, had hij nooit gedacht dat hij zich zou specialiseren in de richting die hij nu gekozen heeft. Daar rolde hij in tijdens het werken als niet in opleiding zijnde arts-assistent in en werd gaandeweg enthousiast.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 16:14 schreef -Spring het volgende:
[..]
Op havo en vwo moet je aan het eind van de 3e ook je vakkenpakket kiezen, maar dan heb je nog iets meer tijd om te kijken naar een vervolgopleiding.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 16:34 schreef Kyara het volgende:
Kun je nagaan dat je als vmbo-er dan op je 15e al echt een vervolgopleiding moet kiezen. Je eerste vakken moet je volgens mij al in de 3e kiezen.
Ik vind het echt heel vroeg. En dat is ook echt een van de dingen die ik jammer vind aan het vmbo advies van mijn dochters. Dat er zo weinig tijd is om uit te zoeken wat je wil en wat je ligt. Mijn oudste heeft daar gewoon 2 jaar extra tijd voor.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 16:48 schreef Nijna het volgende:
[..]
Op havo en vwo moet je aan het eind van de 3e ook je vakkenpakket kiezen, maar dan heb je nog iets meer tijd om te kijken naar een vervolgopleiding.
Klopt, het is ook vroeg.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 16:56 schreef Kyara het volgende:
[..]
Ik vind het echt heel vroeg. En dat is ook echt een van de dingen die ik jammer vind aan het vmbo advies van mijn dochters. Dat er zo weinig tijd is om uit te zoeken wat je wil en wat je ligt. Mijn oudste heeft daar gewoon 2 jaar extra tijd voor.
quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 16:31 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Ja ik heb dat ook. Er is een tekort aan allerlei artsen, met name de artsen die buiten het ziekenhuis werken. Huisartsen, specialisten ouderengeneeskunde, jeugdartsen, en ik weet niet of het landelijk ook zo is maar in Limburg staan we te springen om psychiaters.
Dat is bizar.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 17:20 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Vorig jaar waren er landelijk meer dan 25 optionele werkplekken = vacatures voor elke psychiater, is mij verteld.
nou nogal!quote:
Snap ik, psychiater is zo een enorm boeiend vak!quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 17:25 schreef Cathmar het volgende:
[..]
nou nogal!
Mijn oudste wil dit het allerliefst, maar eerst dat snijden en zulks staat haar (nog) tegen.
Ik vind het een fascinerend traject zo met de kinderen. Leuk om te zien hoe ze hun weg vinden.
Nou, eigenlijk denk ik dat tegenwoordig door die tekorten en door hun prijs de meeste psychiaters steeds saaiere banen krijgen (pillen schuiven voor tig cliënten die ze amper kennen). Dan zul je als psycholoog een interessantere baan kunnen scoren. Alleen zijn de arbeidsvoorwaarden voor een -oloog zo ruk irt die van een -iater, dat ik persoonlijk toch voor dat laatste zou kiezen, op hoop van zegen van het alsnog vinden van een interessante baan.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 17:27 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Snap ik, psychiater is zo een enorm boeiend vak!De menselijke geest is fantastisch.
Nou, als de gemiddelde psychiater uit zo'n 25 banen kan kiezen zal het wel goed komen daarmee.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 17:30 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Nou, eigenlijk denk ik dat tegenwoordig door die tekorten en door hun prijs de meeste psychiaters steeds saaiere banen krijgen (pillen schuiven voor tig cliënten die ze amper kennen). Dan zul je als psycholoog een interessantere baan kunnen scoren. Alleen zijn de arbeidsvoorwaarden voor een -oloog zo ruk irt die van een -iater, dat ik persoonlijk toch voor dat laatste zou kiezen, op hoop van zegen van het alsnog vinden van een interessante baan.
Op die leeftijd heb ik een keer meegelopen met een orthopedisch dierenarts. Ik wilde vroeger altijd dierenarts worden en we kwamen destijds met onze hond bij deze arts. Mijn moeder durfde altijd alles te zeggen en te vragen, dus die vertelde dat ik ook dierenarts wilde worden en of ik niet een dagje kon meelopen. En ja hoor, dat vonden ze primaquote:Op dinsdag 1 augustus 2023 14:09 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Meelopen is wel iets voor als ze wat ouder is. Nu net 14, dus misschien nog wat jong daarvoor.
Inhoudelijk ben ik heel blij dat ik -loog ben gewordenquote:Op dinsdag 1 augustus 2023 17:30 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Nou, eigenlijk denk ik dat tegenwoordig door die tekorten en door hun prijs de meeste psychiaters steeds saaiere banen krijgen (pillen schuiven voor tig cliënten die ze amper kennen). Dan zul je als psycholoog een interessantere baan kunnen scoren. Alleen zijn de arbeidsvoorwaarden voor een -oloog zo ruk irt die van een -iater, dat ik persoonlijk toch voor dat laatste zou kiezen, op hoop van zegen van het alsnog vinden van een interessante baan.
Het is ook echt heel jong inderdaad. Twee dochters van mijn zus hebben vmbo gedaan. Ze wisten gelukkig allebei al wel snel welke richting ze op wilden. De oudste heeft na mbo ook nog een hbo-studie gedaan. Op zich verlies je dan niet eens zo heel veel tijd met die route. Zij had die extra tijd nodig, ivm omstandigheden kwam ze eerder niet echt aan leren toe. De jongste doet volgend jaar examen vmbo en wil de kinderopvang in. Dat zegt ze al zeker 10 jaar, dus voor haar is het niet erg dat ze vroeg moet kiezen.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 16:56 schreef Kyara het volgende:
[..]
Ik vind het echt heel vroeg. En dat is ook echt een van de dingen die ik jammer vind aan het vmbo advies van mijn dochters. Dat er zo weinig tijd is om uit te zoeken wat je wil en wat je ligt. Mijn oudste heeft daar gewoon 2 jaar extra tijd voor.
Heb jij geschiedenis gestudeerd?quote:Op woensdag 2 augustus 2023 08:37 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Op die leeftijd heb ik een keer meegelopen met een orthopedisch dierenarts. Ik wilde vroeger altijd dierenarts worden en we kwamen destijds met onze hond bij deze arts. Mijn moeder durfde altijd alles te zeggen en te vragen, dus die vertelde dat ik ook dierenarts wilde worden en of ik niet een dagje kon meelopen. En ja hoor, dat vonden ze prima. Op de zaterdag deden ze altijd operaties, was hardstikke interessant!
Uiteindelijk heb ik een heel andere richting gekozen, mijn passie voor oude geschiedenis kwam pas in V6 naar voren. Al vond ik het een heel lastige keuze.
Ik had deze voor S, was een fijn boek:quote:Op woensdag 2 augustus 2023 10:21 schreef exode het volgende:
Ik wilde altijd een groot herenhuis vol mannen die allemaal van alles voor me deden zoals koken, schoonmaken etc.![]()
Ach, ik ben nog steeds zoekende ook al zit ik al meer dan 13 jaar bij dezelfde werkgever. Ik ga na de zomer verder in mijn zoektocht, maar vooral om het leuk te houden, niet om mijn passie te vinden.
Nog terugkomend op B die de puberteit al ingaat, we hebben samen met de huisarts besloten niets te doen. De grens is 9 jaar en hij is bijna 9,5 jaar. Ook omdat de remmers bijwerkingen hebben en hij al genoeg medicijnen gebruikt voor zijn hooikoorts en astma.
Wel op zoek naar een boek voor hemzelf over de hormonen etc. Hij heeft best wat vragen en maakt zich druk over wat er met zijn lichaam gaat gebeuren.
Oudheidkunde. Een interdisciplinaire studie met geschiedenis, oude talen en archeologie van het Middellandse-Zeegebied van ca. 3000 voor Chr. tot 500 na Chr. Inmiddels is de studie opgegaan in ACASA (Amsterdam Centre for Ancient Studies and Archaeology) als richting Oudheidwetenschappen. Het was een ontzettend leuke mix van opgraven, vertalen (ik heb een beetje Grieks gedaan, oud-Babylonisch spijkerschrift en Bijbels Hebreeuws), veel primaire bronnen lezen (zoals Ovidius, Plinius, Homerus, in vertaling het meestequote:Op woensdag 2 augustus 2023 09:57 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Heb jij geschiedenis gestudeerd?
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 10:57 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Oudheidkunde. Een interdisciplinaire studie met geschiedenis, oude talen en archeologie van het Middellandse-Zeegebied van ca. 3000 voor Chr. tot 500 na Chr. Inmiddels is de studie opgegaan in ACASA (Amsterdam Centre for Ancient Studies and Archaeology) als richting Oudheidwetenschappen. Het was een ontzettend leuke mix van opgraven, vertalen (ik heb een beetje Grieks gedaan, oud-Babylonisch spijkerschrift en Bijbels Hebreeuws), veel primaire bronnen lezen (zoals Ovidius, Plinius, Homerus, in vertaling het meeste) en dat dan combineren bij je onderzoek. Fantastische tijd
. Maar weinig werk in te vinden
.
Toen ik een tijdje in een museum werkte, kwam ik er overigens achter dat ik mijn roeping als restaurator ben misgelopen. Ik heb nog wat rondgekeken om dat alsnog te gaan doen, maar dat zou minimaal 5 jaar extra studie betekenen tegen instellingstarief. Dat zag ik toch echt niet zitten. Zoveel geld er tegenaan gooien voor een beroep dat zo mogelijk nog minder mogelijkheden biedt op werk dan mijn eerste studie... Zo jammer dat ik eerder niet eens wist dat zo'n opleiding bestond.
Aangezien er voor elk bouwproject archeologisch bodemonderzoek gedaan moet worden, zal er altijd werk zijn voor een archeoloogquote:Op woensdag 2 augustus 2023 10:12 schreef hilliebillie het volgende:
’n kinderen hebben nog niet echt een idee. De oudste wou geloof ik topkok worden (z’n pogingen tot koken zijn tot nu toe nog niet heel succesvol dus we zullen goed moeten oefenen nog). Of archeoloog lijkt hem ook wel interessant, maar twijfelt of tegen die tijd dat hij klaar is met studeren nog niet alles uit de oudheid is gevonden.
En de jongste wil geloof ik gaan werken in het restaurant wat het buurjongetje later gaat opstarten. Maar die wil vooral ook een rijke man trouwen want dat lijkt haar wel handig dat ze dan zelf niet hoeft te werken. Al heb ik aangegeven dat de meeste rijke mannen niet van luie vrouwen houden
Ik vond geschiedenis op school dus altijd heel stom. Want niet oud genoegquote:Op woensdag 2 augustus 2023 11:06 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Ik was zelf ingeschreven voor studie geschiedenis, maar zakte voor mijn examen en toen deed ik allemaal rare dingendus niet meer gestudeerd.
Geschiedenis staat ook op het lijstje van dochter. Nog niet direct een specialisatie, maar ze vindt het gewoon een heel interessant vak. Ik heb wel begrepen dat je met een dergelijke studie, net als met filosofie, heel breed opties hebt in werk en beroep. Want dat wil ze ook weten natuurlijk: wat kan ik worden als ik dat heb gestudeerd.
Hier hoeven de boeken niet terug. 1 kind kaft alles, want leuk en helemaal kleur gecoördineerd. 1 kind interesseert het geen biet en gooit al die boeken van afstand de kast of tas in.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 09:06 schreef hilliebillie het volgende:
Een vraagje voor de genen met kinderen op de middelbare school of er naar toe gaan. Ik kan me van vroeger nog herinneren dat ik bijna alle boeken moest kaften, dus heb voor zoon een heel zooitje rekbare kaften gekocht.
Als ik nu naar de boekenlijst kijk van de boeken die zijn thuisgestuurd, staan er maar twee boeken op die weer terug ingeleverd moeten worden. Is dat tegenwoordig altijd zo? (En boeken die niet ingeleverd hoeven te worden hoeven ook geen kaft toch?)
Hier gaat er inmiddels een rekbaar hoesje om de maar liefst 2 boeken die terug moeten. Het eerste jaar hebben we nog wel alles gekaft, maar daar zijn we snel mee gestopt!quote:Op woensdag 23 augustus 2023 09:06 schreef hilliebillie het volgende:
Een vraagje voor de genen met kinderen op de middelbare school of er naar toe gaan. Ik kan me van vroeger nog herinneren dat ik bijna alle boeken moest kaften, dus heb voor zoon een heel zooitje rekbare kaften gekocht.
Als ik nu naar de boekenlijst kijk van de boeken die zijn thuisgestuurd, staan er maar twee boeken op die weer terug ingeleverd moeten worden. Is dat tegenwoordig altijd zo? (En boeken die niet ingeleverd hoeven te worden hoeven ook geen kaft toch?)
Ja, vreselijk!quote:Op woensdag 23 augustus 2023 11:59 schreef Zana het volgende:
Ik vraag mij ook af, waarom ze zo veel kaftpapier verkopen...hier 3 boeken die terug moeten, de rest online of werkboeken met dunne kaft, waar het waarschijnlijk nog moeilijk wordt om van die rekbare kaften om te toen zonder de buitenkant te scheuren/ vouwen.
Trouwens, ik dacht slim te zijn en heb transparante kaftfolie gekocht, " zodat je direct kunt zien welk boek"....dat heb ik geweten ook...ging voor geen meter. Next level is dan blijkbaar om zelfklevende kaftfolie netjes aan te brengen.
Op YouTube zag ik dat ze papieren tasjes van winkels hergebruiken om te kaften....dat lijkt mij voor volgend jaar een uitstekend plan....nu nog de tasjes met het "juiste" logo verzamelen...
T heeft 2 boeken die terug moeten, daar hebben we een rekbare kaft om gedaan.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 09:06 schreef hilliebillie het volgende:
Hier vanaf de bovenbouw boeken die ook weer terug moeten en die moeten gekaft, onderbouw heeft vooral werkboeken en die hoeven niet terug. De school van mijn kinderen wil niet dat er rekbare kaften gebruikt worden, dus ik heb vorig jaar met de oudste zitten kaften (ik wist nog hoe dat moestquote:Op woensdag 23 augustus 2023 09:06 schreef hilliebillie het volgende:
Ik vind dat zo'n onzin. Want rekbare kaften zijn minder goed ofzo? Als er aan het einde van het jaar iets kapot is betaal je toch een boete?quote:Op woensdag 23 augustus 2023 13:03 schreef Nijna het volgende:
[..]
Hier vanaf de bovenbouw boeken die ook weer terug moeten en die moeten gekaft, onderbouw heeft vooral werkboeken en die hoeven niet terug. De school van mijn kinderen wil niet dat er rekbare kaften gebruikt worden, dus ik heb vorig jaar met de oudste zitten kaften (ik wist nog hoe dat moest). Volgende week maar even nieuw kaftpapier halen denk ik. Want we zullen wel weer aan de slag mogen vermoed ik zo.
Ik heb geen idee wat de reden is. Ik vind gewoon kaften ook wel wat hebben, dus wat mij betreft helemaal prima.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 17:30 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik vind dat zo'n onzin. Want rekbare kaften zijn minder goed ofzo? Als er aan het einde van het jaar iets kapot is betaal je toch een boete?
Beschadigde boeken vraag ik nieuwe voor aan. Vooral mijn 2e gaat héél slecht op als het niet netjes is. Niet voor een vouw of zo, maar als het zo erg is… kun je toch gewoon ruilen.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 20:00 schreef _NIKKI_ het volgende:
Ik houd van kaften. Ik word daar echt helemaal zen van. Mijn dochter hoeft mag dat dus niet zelf doen. En ik kaft dus ook de werkboeken, want kaften.![]()
![]()
Mijn dochter kreeg dit jaar wel een paar behoorlijk gare boeken met veel waterschade. Alsof ze in een bak water ondergedompeld waren.
Kwestie van stuk karton ertussenquote:Op donderdag 24 augustus 2023 21:56 schreef Ynske het volgende:
Waarschijnlijk omdat bij te dunne kaften deze kromtrekken
Logisch wel, zo kunnen ze gewoon opnieuw gebruikt worden volgend jaar. Zouden meer scholen mogen doen.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 16:49 schreef Fannetje het volgende:
Voor mijn dochter moesten er 10 boeken gekaft worden, waaronder een aantal werkboeken waar nu kennelijk ook ineens niet meer in geschreven mag worden. Dus op sommige scholen is het nog wel nodig
Wat is het voordeel daarvan dan?quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 20:24 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Logisch wel, zo kunnen ze gewoon opnieuw gebruikt worden volgend jaar. Zouden meer scholen mogen doen.
Ligt ook aan je werkboek, maar voor veel talen staan ze bijvoorbeeld vol invuloefeningen enzo, daarvan kun je prima gewoon de antwoorden op een rijtje in een schrift schrijven.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 21:41 schreef Elleska het volgende:
[..]
Wat is het voordeel daarvan dan?
Ik heb dat op de middelbare 1 jaar gehad en alles steeds moeten overschrijven en tekenen was een ramp. in plaats van alleen een werkboek had ik een werkboek + schift/map en dan overtrekpapier gebruiken of er werden kopieën gemaakt. Ligt natuurlijk aan het soort werkboek maar ik gebruikte dubbel zoveel papier waarvan vervolgens een deel wordt hergebruikt maar werkboeken zijn kwalitatief niet zo denderen dat ze vele jaren meegaan dus het jaar erop mocht er weer in worden geschreven.
Wanneer je enkel de antwoorden simpel in een schrift kan schrijven hadden ze er beter een lesboek gemaakt ipv een werkboek.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 20:24 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Ligt ook aan je werkboek, maar voor veel talen staan ze bijvoorbeeld vol invuloefeningen enzo, daarvan kun je prima gewoon de antwoorden op een rijtje in een schrift schrijven.
Voor tekeningen enzo is het idd onhandiger.
Dat was dus in mijn tijd heel normaal. Alleen het bij aardrijkskunde en wiskunde mocht je in het werkboek schrijven, want daar moest je soms ook echt vage dingen uithalen die je niet zomaar in een schrift kunt doen.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 16:49 schreef Fannetje het volgende:
Voor mijn dochter moesten er 10 boeken gekaft worden, waaronder een aantal werkboeken waar nu kennelijk ook ineens niet meer in geschreven mag worden. Dus op sommige scholen is het nog wel nodig
Zo heeft mijn zoon 2 jaar lang in gymschoenen die twee maten te groot waren gegymd omdat hij ooit de verkeerde gymschoenen mee terug had genomen. Voordeel was wel dat ik geen nieuwe hoefde te kopen, want hij groeide er niet uit.quote:Op zaterdag 2 september 2023 17:29 schreef Hupje het volgende:
Eerste zwemles na de vakantie en meteen spullen op het zwembad laten liggen. Echt, dat wordt nog wat als-ie over een paar jaar naar de middelbare moet
Als voorkomen kan worden dat een boek kapot gaat lijkt me dat wenselijker. Beetje duurzaam omgaan met spullen kan geen kwaad hoor. Wij gebruikten voor de stevige boeken ook wel rekbare kaften, maar voor de boeken met slappe kaften niet.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 17:30 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik vind dat zo'n onzin. Want rekbare kaften zijn minder goed ofzo? Als er aan het einde van het jaar iets kapot is betaal je toch een boete?
Slappe kaften kun je verstevigen door een stuk karton er tussen te doen. Ik snap best dat alleen een rekbare kaft daar niet gaat werken, maar daar zijn dus ook oplossingen voorquote:Op dinsdag 5 september 2023 08:18 schreef trui het volgende:
[..]
Als voorkomen kan worden dat een boek kapot gaat lijkt me dat wenselijker. Beetje duurzaam omgaan met spullen kan geen kwaad hoor. Wij gebruikten voor de stevige boeken ook wel rekbare kaften, maar voor de boeken met slappe kaften niet.
Het ging mij om je opmerking “Als er aan het eind van het jaar iets kapot is betaal je toch een boete?”.quote:Op dinsdag 5 september 2023 08:50 schreef Troel het volgende:
[..]
Slappe kaften kun je verstevigen door een stuk karton er tussen te doen. Ik snap best dat alleen een rekbare kaft daar niet gaat werken, maar daar zijn dus ook oplossingen voor
Ja, ik snap niet zo goed waarom rekbaar niet mag, ik vind dat niet ineens niet duurzaam zeg maar. Dus ja, als ze het er dan niet mee eens zijn, dan maar die boete. Dan neemt niet weg dat je er alsnog zuinig mee doet hequote:Op dinsdag 5 september 2023 18:43 schreef trui het volgende:
[..]
Het ging mij om je opmerking “Als er aan het eind van het jaar iets kapot is betaal je toch een boete?”.
Praat me er niet van. Oudste is begonnen in havo 5...quote:Op woensdag 6 september 2023 11:58 schreef miss_sly het volgende:
Alle scholen weer begonnen? Laatste middelbare scholen bezig met de introdagen?
Dochter had dit jaar weer een andere klas. Wel jammer dat ze weer zo door elkaar gehusseld zijn, maar dat komt natuurlijk door de keuze tussen muziek en tekenen die ze voor dit jaar moesten maken, en de keuze tussen Fran, Duits, Chinees en Spaans als extra vreemde taal. Ze zit met niet één echte vriendin in de klas, maar heeft wel met een van haar vriendinnen bepaalde lessen.
Inmiddels de derde klas middelbare school. Ik vind het zoo groot![]()
Dat is echt nog veel verder en groterquote:Op woensdag 6 september 2023 12:04 schreef Troel het volgende:
[..]
Praat me er niet van. Oudste is begonnen in havo 5...
Groot? Zei je nou groot? Nou ben ik met mijn bijna 1.80 niet klein, maar ik ben echt het kleintje tegenwoordig. Zelfs de jongste torent hoog boven me uit.quote:Op woensdag 6 september 2023 12:05 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is echt nog veel verder en groter
Het is een ongelofelijk cliché maar het gaat zo ontzettend hard.
Dat probleem hebben we niet. Sterker nog, soms neemt dochter ons bepaald kwalijk dat wij maar zo klein zijn en zij dus ook niet heel groot zal worden. Ze is bijna even groot als ik, maar dat is dus te kleinquote:Op woensdag 6 september 2023 12:07 schreef Troel het volgende:
[..]
Groot? Zei je nou groot? Nou ben ik met mijn bijna 1.80 niet klein, maar ik ben echt het kleintje tegenwoordig. Zelfs de jongste torent hoog boven me uit.
Ja, eigenlijk ook al best lang. Hij twijfelde heel erg tussen docent geschiedenis en docent bedrijfseconomie en heeft nu echt de keuze gemaakt voor dat laatste. In het ergste geval is hij dus straks 16 als hij klaar is met de havo en staat hij dan tijdens stage voor de klas met leerlingen van zijn eigen leeftijdquote:Op woensdag 6 september 2023 13:41 schreef trui het volgende:
ja, daar hebben jullie ook bewust voor gekozen natuurlijk, miss sly.Derde klas alweer joh, wow!
en Troel, dan had ik je verkeerd begrepen. Dacht dat je vond dat je er niet zuinig mee hoefde te doen als je de boete maar betaalt bij beschadiging. Maar die grote slappe kaft-boeken zijn wel echt wat kwetsbaarder, dus ik snap dat die rekbare kaften daar niet bij mogen. Al heb ik die verstevigingstruc met een kartonnetje nooit geprobeerd, maar ik kan me voorstellen dat dat wel een heel ingewikkeld verhaal wordt om in de vereisten op te nemen. Die liggen er natuurlijk ook snel weer uit. Hoe dan ook, wij hebben er gelukkig niet zoveel meer mee te maken.En je oudste gaat nu dus het examenjaar in, spannond! Weet ie al wat hij daarna wil doen?
Nouja, jaartje highschool in USA zit ook een kostenplaatje aan natuurlijkquote:Op woensdag 6 september 2023 14:35 schreef Burdie het volgende:
Is een tussenjaar een optie, Troel? Omdat je dat zo expliciet noemt. Het is wel een kans die je later niet nog eens snel krijgt, dus als het op tafel ligt als optie, zou ik die toch niet snel afserveren.
Jaartje high school kan nu bijvoorbeeld, op je 23e niet meer.
En er zijn opties genoeg; vrijwilligerswerk, studie, taalcursus, werken als au-pair, reizen, een vormend jaar op een speciaal daarvoor bestemde opleiding als Breekjaar of de Vrije Hogeschool, etc.
Er zijn veel mogelijkheden, maar dat betekent niet dat een tussenjaar altijd open is. Als je bijvoorbeeld een vormend jaar doet bij een opleidingsinstituut, heb je gewoon de regelmaat van school en tegelijkertijd ontdek je wat je interessant vindt en waar je goed in bent.quote:Op woensdag 6 september 2023 14:58 schreef trui het volgende:
Ik kan me wel voorstellen dat een tussenjaar niet voor iedereen fijn is, omdat het zo open is. Je moet dan wel een heel duidelijk plan hebben voor hem denk ik.
Vwo nog een optie eventueel?quote:Op woensdag 6 september 2023 15:16 schreef Troel het volgende:
[..]
Nouja, jaartje highschool in USA zit ook een kostenplaatje aan natuurlijkHet grootste punt is dat hij natuurlijk echt nog gewoon poepjong is als hij het in 1 jaar doet. En hij heeft zelf geen idee wat hij dan zou willen doen.
Dan heeft ie nog een extra taal nodig en dat heeft ie allemaal vrij vroeg laten vallen omdat hij niet talig isquote:Op woensdag 6 september 2023 17:28 schreef Burdie het volgende:
[..]
Er zijn veel mogelijkheden, maar dat betekent niet dat een tussenjaar altijd open is. Als je bijvoorbeeld een vormend jaar doet bij een opleidingsinstituut, heb je gewoon de regelmaat van school en tegelijkertijd ontdek je wat je interessant vindt en waar je goed in bent.
[..]
Vwo nog een optie eventueel?
Het is iets wat door school voorgesteld werd, dus ik maak me daar niet heel erg druk omquote:Op woensdag 6 september 2023 19:02 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ik ken de volledige situatie natuurlijk niet, dus misschien is er wel sprake van, maar houd er rekening mee dat het doen van gespreid examen eigenlijk alleen mogelijk is in uitzonderlijke situaties. Bijvoorbeeld omdat een leerling langdurig ziek is (geweest) waardoor hij/zij langere tijd niet alle lessen heeft kunnen volgen.
Zie mijn andere bericht.quote:Op woensdag 6 september 2023 20:38 schreef Jentin het volgende:
De inspectie heeft mijn school vorig jaar meegedeeld dat een school helemaal zelf mag weten of een leerling gespreid examen mag doen. Scholen kiezen er vaak alleen voor in heel uitzonderlijke situaties, maar dat hoeft dus kennelijk niet (ook tot mijn verbazing). De redenen die nu genoemd worden, daar zou ik overigens geen toestemming voor geven.
Overigens zou ik niet onderschatten wat het met een leerling doet om z’n hele klas/jaar te zien vertrekken en zelf achter te blijven met een uitgekleed programma omdat je al vakken hebt afgesloten etc. Zeker als hij wel gewoon de capaciteiten heeft om in een keer normaal te slagen. Je mist de gezamenlijke spanning, de uitslagdag en op examenfeestjes sta je voor spek en bonen. Dat is het jaar erna allemaal niet hetzelfde, want dat is niet de groep waarmee je je schooltijd doorliep.
Er is al contact geweest met de vervolgopleiding hierover. Hij zal niet de eerste zijn en ook niet de laatste. Het verschil tussen 16,5 en 17,5 (hij is jarig in januari) is overigens best een eindje, zeker als student. Het is "je moet nog anderhalf toestemming aan je ouders vragen" ten opzichte van "je mag bijna meedoen met alles en zelf beslissen"quote:Met een gespreid examen zou hij overigens nog steeds pas 17 zijn en tussen leeftijdsgenoten rondlopen op z’n stageschool. Hij zal de eerste niet zijn; goede vraag voor de opleiding hoe ze daarmee omgaan. Als stagiair op een tweedegraads opleiding kom je trouwens ook niet voor de bovenbouw terecht in principe.
Nogmaals: het was niet mijn voorstel, het was een weloverwogen voorstel van school. Het wordt hoe dan ook pas besloten gedurende dit jaar, afhankelijk van hoe het gaat. En als het niet nodig is, gaat hij niet gespreid examen doen.quote:Hij heeft ook nog een heel schooljaar om na te denken over wat hij in een eventueel tussenjaar zou doen. Daar zou ik mee aan de slag gaan, in plaats van gespreid examen.
Ik kan me niet voorstellen dat er ouders zijn die zelf met dat voorstel komen, maar misshcien ligt dat aan mijquote:Op woensdag 6 september 2023 21:32 schreef Jentin het volgende:
Ja, die ‘nogmaals’: dat kan ik natuurlijk ook niet weten als die info ná mijn post komtDaarmee zeg ik helemaal niet dat jij/iemand alles zou moeten delen, maar je kunt het me ook moeilijk kwalijk nemen dat ik reageer op wat er wél staat.
Ik sloeg gewoon aan op je post omdat ik zelf leerlingen echt zie worstelen met die gespreide examens en dat wilde ik meegeven. Dat er verder van alles meeweegt rondom jouw kind weet ik uiteraard niet. Fijn dat de school dan zo meedenkt. Hopelijk vindt hij een passende route.
Haha, ze zijn er. Steeds meer ook. Ik kreeg een keer als reden dat X graag wat meer uren wilde gaan draaien bij de lokale super, want ‘dat is ook een stukje ontspanning’.quote:Op woensdag 6 september 2023 21:33 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik kan me niet voorstellen dat er ouders zijn die zelf met dat voorstel komen, maar misshcien ligt dat aan mij
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 7 september 2023 11:16 schreef hilliebillie het volgende:
Fijn deepfreeze dat hij het op die manier op heeft kunnen lossen zelf! Altijd fijn om dit soort groei te zien bij de kinderen!
Rood, groen en vraagteken gok ik? (en dat kan dan misschien wel een kleur zijn omdat die dobbelstenen goedkoper zijn dan die met een vraagtekenquote:Op donderdag 7 september 2023 09:47 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik kom hier ook weer eens lezen (en posten).
Mijnes zit alweer in groep 6 in het Montessori onderwijs en het gaat eigenlijk prima. Ze heeft het naar haar zin en daar ben ik blij om, want ze is toch één van de jongste in een klas waar ook groep 8 in zit. Ik heb tijdens de info avond van de juf begrepen dat het een leuke klas is en dat iedereen fijn met elkaar om gaat. Wat ik ook erg fijn vond is dat het pesten ook werd besproken en hoe ze daar mee om gaan op school. Wel doeltreffend denk ik, want buiten wat opstootjes is er naar mijn weten nog niet iemand in de klas gepest sinds dat ze naar school gaat in groep 1.
Verder hebben de kinderen een dobbelsteen op hun tafel liggen met verschillende kleuren. De ene kleur staat voor als ze gestoord kunnen worden, de ander als ze dat juist niet willen en dan was er nog een kleur die ik even vergeten benWat ik ook fijn vind is dat de juf een hand aan de leerlingen geeft bij aankomst en het naar huis gaan. Klinkt misschien oubollig ofzo, maar de reden vind ik wel heel goed. Natuurlijk vanwege het sociale, maar op deze manier kan de juf ook een beetje aan de kinderen zien als ze ergens mee zitten. Als er bijvoorbeeld iets op weg naar school is gebeurd.
Ik ben echt wel heel blij met deze school en het is fijn dat mijn jongste er volgend jaar ook naartoe gaat.
quote:Op donderdag 7 september 2023 10:25 schreef Deepfreeze het volgende:
Wat ontzettend goed en wat een vooruitgang inderdaad!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
quote:Op donderdag 7 september 2023 11:41 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Wat goed ! Ik herinner me nog wel een beetje de verhalen die je over kind hebt gepost. Ik denk dat je ontzettend trots bent!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan best! We kregen zoveel info dat ik de dobbelsteen een beetje ben vergetenquote:Op donderdag 7 september 2023 11:43 schreef Troel het volgende:
[..]
Rood, groen en vraagteken gok ik? (en dat kan dan misschien wel een kleur zijn omdat die dobbelstenen goedkoper zijn dan die met een vraagteken)
Zo leuk inderdaad! En als ze weten hoe dat moet kunnen ze het thuis ook maken voor hun oudersquote:Op donderdag 7 september 2023 11:59 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Kan best! We kregen zoveel info dat ik de dobbelsteen een beetje ben vergeten![]()
En ik vind het leuk dat ze op school tegenwoordig meer doen dan alleen met hun neus in de boeken zitten zoals bij mij vroeger. Ze gaan elke week naar de educatieve tuin die tegenover school zit waar ze zaaien, oogsten, planten en zulks. Vorige week kwam ze thuis met verse groenten en gister met een bos bloemenZe gaan met de groenten binnenkort een pizza maken op school (en helaas daar ook opeten
). Ook hebben ze drama en muziekles. Ook leuk!
quote:Op donderdag 7 september 2023 10:25 schreef Deepfreeze het volgende:
@:Sunshine1982 herkenbaar van de montessori van de kinderen. (naja, ex montessori, want nu geen kinderen meer daar). Ze hadden en blokje met rood(niet storen), groen (wel storen), en een vraagteken (voor juf haar ronde).
Pesten gebeurde daar ook zelden. Simpel buitensluiten werd al vlot de kop ingedrukt. Ik merk wel dat ze daardoor niet zo heel weerbaar zijn als ze ergens op een camping in de drukke meute terecht komen, ze zitten wat in een lieve bubbel. Niet heel veel conflict oefening. Maar leren in een veilige omgeving is belangrijker!
Hier de jongste voor de 2e dag naar het VO. Vandaag sportdag. 3 flessen water mee, hopelijk is dat genoeg. Gisteren was een prima dag. Niet geweldig, maar na de afgelopen jaren is een prima een hele verbetering
Wat fijn dat hij daarin zo gegroeid is!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik vind dat ook echt één van de mooiste dingen van het ouderschap: zien hoe mijn kind groeit en ontwikkelt. En ik vind het nu op de middelbare school, deze tiener, nog harder gaat en nog mooier is. Er komt zo echt een jong volwassene tevoorschijn en dat is zo anders dan het kind
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
en, was je dat?quote:Op donderdag 7 september 2023 13:33 schreef Adrian4 het volgende:
Over de kleinere problemen in het leven: ik werd vanmorgen gebeld door de juf van groep 3 dat de zool van Kevins sandaal was afgebroken en dat ie nu niet meer buiten kon spelen. Of ik in de gelegenheid was om nieuwe schoenen te komen brengen
Zekers!quote:Op donderdag 7 september 2023 12:43 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat fijn dat hij daarin zo gegroeid is!
Ik vind dat ook echt één van de mooiste dingen van het ouderschap: zien hoe mijn kind groeit en ontwikkelt. En ik vind het nu op de middelbare school, deze tiener, nog harder gaat en nog mooier is. Er komt zo echt een jong volwassene tevoorschijn en dat is zo anders dan het kind
Wat fijn!! Mooie ontwikkeling is datquote:Op donderdag 7 september 2023 15:07 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Zekers!
Ik heb 2 kinderen die vaak heel verschillend zijn in de ontwikkeling. Echt hun eigen karakters die steeds meer boven komen drijven. En toch kunnen ze het heel goed samen vinden. Hele vakantie geen gemor gehad met ze, heerlijk![]()
@:Adrian4 nog gelukt om te brengen?
Wat een opmerkingquote:Op vrijdag 8 september 2023 08:47 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Wat fijn!! Mooie ontwikkeling is dat(en stiekem heel jaloers
).
Wij hebben ook wel eens gehad dat een bandje van een sandaal ineens losschoot. Daar valt ook geen stap meer mee te zetten.
Bij ons thuis is het echt even niet zo gezellig. De jongste is heel gespannen, hij had gister zijn dyslexie-onderzoek en volgende week start hij met een externe plusklas en leesbegeleiding. Dat in combinatie met beginnende puberperikelen van de oudste maakt dat ze beiden een vat met buskruit zijn.
Ik ben wel blij dat de dyslexie-test achter de rug is. A. zag er erg tegenop, want je weet toch al dat je het niet goed gaat doen. Na afloop zei die mevrouw: "Hij heeft wel echt een hekel aan lezen he?" Dan vraag ik me af.. als je daar komt, ben je al minimaal twee jaar met lezen aan het worstelen, zonder veel succes. Hoeveel kinderen zouden het dan nog wel leuk vinden? Hoe lang kan je motivatie blijven opbrengen voor iets wat telkens niet lukt?
Ja, stom toch? Hij schiet ook een beetje in paniek als hij moet lezen. Hopelijk krijgt hij nu erkenning dat hij er niks aan kan doen. En gaat de behandeling verschil maken. Ik gun het hem zoquote:Op vrijdag 8 september 2023 09:06 schreef -Bubseltje- het volgende:
[..]
Wat een opmerking. Mijn dochter heeft een vriendinnetje die het wel leuk vind maar ik denk dat, dat uitzonderingen zijn als dyslect. Mijn dochter is ook geen fan van lezen. Hoeft ook niet extra nu tijdens de behandeling gelukkig. Daarmee lees je eigenlijk ook al 5x in de week 20 minuten.
Mijn 2 jongens zijn sowieso wel chill samen. Scheelt dat er 4,5jaar tussen zit en de oudste een mak ei is. Zelfs in de periodes dat jongste beet/klauwde uit frustratie reageerde oudste er niet heel sterk op terug. Meer passieve reactie door jongste vast te houden of af te blokken, maar niet terug klauwen ofzo.quote:Op vrijdag 8 september 2023 08:47 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Wat fijn!! Mooie ontwikkeling is dat(en stiekem heel jaloers
).
Wij hebben ook wel eens gehad dat een bandje van een sandaal ineens losschoot. Daar valt ook geen stap meer mee te zetten.
Bij ons thuis is het echt even niet zo gezellig. De jongste is heel gespannen, hij had gister zijn dyslexie-onderzoek en volgende week start hij met een externe plusklas en leesbegeleiding. Dat in combinatie met beginnende puberperikelen van de oudste maakt dat ze beiden een vat met buskruit zijn.
Ik ben wel blij dat de dyslexie-test achter de rug is. A. zag er erg tegenop, want je weet toch al dat je het niet goed gaat doen. Na afloop zei die mevrouw: "Hij heeft wel echt een hekel aan lezen he?" Dan vraag ik me af.. als je daar komt, ben je al minimaal twee jaar met lezen aan het worstelen, zonder veel succes. Hoeveel kinderen zouden het dan nog wel leuk vinden? Hoe lang kan je motivatie blijven opbrengen voor iets wat telkens niet lukt?
Daar stonden hier ook boeken op die in mijn tijd al antiek waren bevondenquote:Op vrijdag 8 september 2023 10:41 schreef -Spring het volgende:
Als je kind wel van lezen houdt, weten ze dat op de middelbare nog steeds effectief de kop in te drukken met de verplichte literatuurlijst.
L leest dr eigen boeken ook bij voorkeur in het Engels. (Maar begrijpt wel dat dat voor Nederlands geen optie isquote:Op vrijdag 8 september 2023 10:52 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Daar stonden hier ook boeken op die in mijn tijd al antiek waren bevonden![]()
Gelukkig ook IV van Arjen Lubach en de verborgen universiteit van Koch.
Engels lezen vindt hij fijner dan NL. En het boek van Duits heeft hij in het Nederlands gelezen, daar was geen doorkomen aan
Mijn dochter vindt zoeklicht boeken vaak wel leuker. Die yoleo oplossing is wel een goede.quote:Op vrijdag 8 september 2023 10:52 schreef Phaidra het volgende:
Ik ben zelf dit jaar ook bieb-coördinator. Lezen is lezen inderdaad, plezier staat voorop! Ik wil wel kijken of ik de collectie MLP/dyslexie wat kan uitbreiden met echt leuk boeken ipv verkapte AVI M3 boekjes zonder verhaal. Dat stimuleert echt totaal niet. Ik moet alleen nog even zien hoe we dat gaan doen, de juf die dit jaar verantwoordelijk is voor het budget is nieuw. De vorige juf is met pensioen gegaan en heeft het echt 20 jaar gedaan ofzo. Met haar was het makkelijk schakelen, ik weet nog niet zo goed hoe het nu zal gaan. Deze juf doet het met wat minder enthousiasme volgens mij... Er was ook een half jaar niemand die deze rol wilde oppakken intern.
Eens! Ik mocht in de vierde klas Harry Potter niet gebruiken, want "te kinderachtig"quote:Op vrijdag 8 september 2023 10:41 schreef -Spring het volgende:
Als je kind wel van lezen houdt, weten ze dat op de middelbare nog steeds effectief de kop in te drukken met de verplichte literatuurlijst.
Ik weet niet waar je woont, maar ik zou b ijna zeggen: zoek contact met Odette van de Dondersteen. Die spellenwinkel in Hengelo heeft dus hun afdeling kinderboeken uitgebreid met 1 doel: kinderen weer aan het lezen krijgen. Zij heeft zo ongelooflijk veel tips! Wellicht kan ze wat voor jullie betekenen. Overigens zijn ze daar ook heel goed in educatieve spellen en spellen gebruiken voor tig andere dingen, dus ik kan hem voor alle scholen aanraden. Geen aandelen, maar oprecht heel blij met die winkelquote:Op vrijdag 8 september 2023 10:52 schreef Phaidra het volgende:
Ik ben zelf dit jaar ook bieb-coördinator. Lezen is lezen inderdaad, plezier staat voorop! Ik wil wel kijken of ik de collectie MLP/dyslexie wat kan uitbreiden met echt leuk boeken ipv verkapte AVI M3 boekjes zonder verhaal. Dat stimuleert echt totaal niet. Ik moet alleen nog even zien hoe we dat gaan doen, de juf die dit jaar verantwoordelijk is voor het budget is nieuw. De vorige juf is met pensioen gegaan en heeft het echt 20 jaar gedaan ofzo. Met haar was het makkelijk schakelen, ik weet nog niet zo goed hoe het nu zal gaan. Deze juf doet het met wat minder enthousiasme volgens mij... Er was ook een half jaar niemand die deze rol wilde oppakken intern.
Ik heb gister anders een heel fijn uur doorgebracht met mijn examenklas: lekker buiten in de zon met een boek. Ik heb ze een uur niet gehoord. Ze zullen het vaak niet gauw uit zichzelf doen, maar echt een hekel eraan hebben ze ook weer niet. Ik hoor overigens niet bij de club die gelooft dat álle leerlingen per se plezier in lezen moeten krijgen. Ze houden toch ook niet allemaal van hockeyquote:Op vrijdag 8 september 2023 12:16 schreef DjVero het volgende:
Nou geef ik les op het mbo, dus misschien heb ik een wat vertekend beeld, maar ik denk dat je in je handjes mag knijpen als je jongelui hebt die (boeken) lezen.
Mijn dochter heeft ineens het lezen ontdekt.quote:Op vrijdag 8 september 2023 13:07 schreef Jentin het volgende:
[..]
Ik heb gister anders een heel fijn uur doorgebracht met mijn examenklas: lekker buiten in de zon met een boek. Ik heb ze een uur niet gehoord. Ze zullen het vaak niet gauw uit zichzelf doen, maar echt een hekel eraan hebben ze ook weer niet. Ik hoor overigens niet bij de club die gelooft dat álle leerlingen per se plezier in lezen moeten krijgen. Ze houden toch ook niet allemaal van hockey?
Het juiste boek vinden helpt wel. Een van de leerlingen las onlangs bijvoorbeeld 'Kuipkoorts' van Giphart. Hij wilde zelf biografieën van Gijp etc. lezen, maar daar kan ik op het mondeling niet zoveel mee qua literaire technieken enz. Dit boek gaat toch over z'n lievelingsclub én we kunnen iets met de technische kant. Zijn we allebei blij![]()
Verplichte leeslijsten vind ik echt middeleeuws
Mogen ze niet zelf kiezen bij jullie?quote:Op vrijdag 8 september 2023 10:41 schreef -Spring het volgende:
Het is niet in de buurt, maar voor zoiets ben ik best bereid om een keer op en neer te rijdenquote:Op vrijdag 8 september 2023 13:02 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik weet niet waar je woont, maar ik zou b ijna zeggen: zoek contact met Odette van de Dondersteen. Die spellenwinkel in Hengelo heeft dus hun afdeling kinderboeken uitgebreid met 1 doel: kinderen weer aan het lezen krijgen. Zij heeft zo ongelooflijk veel tips! Wellicht kan ze wat voor jullie betekenen. Overigens zijn ze daar ook heel goed in educatieve spellen en spellen gebruiken voor tig andere dingen, dus ik kan hem voor alle scholen aanraden. Geen aandelen, maar oprecht heel blij met die winkel
Ik wist niet dat er een Engelse versie en een film van zijn. Ik ga op zoek!quote:Op vrijdag 8 september 2023 13:32 schreef trui het volgende:
Lampje ❤❤❤ (hier ook erg populair. Zelfs de Engelse vertaling is een aantal keren herlezen. En de verfilming vonden we ook mooi.)
Nou he... die is nog weinig veranderd vergeleken met 30 jaar geleden...quote:Op vrijdag 8 september 2023 10:41 schreef -Spring het volgende:
De verfilming was een vierdelige serie bij de VPRO volgens mij. Misschien nog wel te zien via NPO plus.quote:Op vrijdag 8 september 2023 13:56 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik wist niet dat er een Engelse versie en een film van zijn. Ik ga op zoek!
Wij hebben deze:quote:Op vrijdag 8 september 2023 14:46 schreef Phaidra het volgende:
Wat ik ook nog wilde vragen: weten jullie een leuk boek over de puberteit voor de pubers zelf? Ik heb het idee dat de oudste ook niet weet wat hem overkomt en het lijkt me fijn voor hem als hij daarover kan lezen op zijn eigen moment.
Die hebben wij ook.quote:Op vrijdag 8 september 2023 14:53 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wij hebben deze:
[ afbeelding ]
Ik denk dat dit de nieuwe editie is:
[ afbeelding ]
Dat deed mijn zoon inderdaad ook regelmatig. Hij las mee terwijl hij het hoorde.quote:Op vrijdag 8 september 2023 17:49 schreef Mrs.Peel het volgende:
Wij hebben het nieuwe puberboek. Erg geschikt, samen met puber al wat bekeken.
Over dyslexie en lezen: er bestaat ook de app van Passend Lezen. Iedereen met dyslexie of andere leeshandicap (bijvoorbeeld slecht zien) mag zich daarop abonneren. Voor kinderen is het gratis. Hierin staan bijna alle boeken als luisterboek. Dus dit is misschien een oplossing voor de wat oudere kinderen die wel graag een boek lezen met een goed verhaal, maar zelf niet goed kunnen lezen. Dan kun je het fysieke boek voor je hebben en daarin meelezen terwijl het voorgelezen wordt.
Als ik de mijne (10) de kans geef zit hij ook de hele dag aan z'n Playstation geplaktquote:Op dinsdag 12 september 2023 06:41 schreef Sunshine1982 het volgende:
Even een peiling:
Is het normaal als een 9 jarige heel vaak boven op haar kamer zit? Ze is dan lekker bezig met tekenen of computerspelletjes en we zien haar eigenlijk niet zo heel vaak beneden. Ik weet eigenlijk niet of ik me hier zorgen om moet maken of niet. Was dit bij jullie kinderen ook zo?
Die van mij is 7 en gaat al sinds groep 3 (dus al > 2 jaar) graag even naar haar kamer na school. Dan zie ik haar ook een uur of 2 niet. Heeft ze gewoon even nodig, die rustquote:Op dinsdag 12 september 2023 06:41 schreef Sunshine1982 het volgende:
Even een peiling:
Is het normaal als een 9 jarige heel vaak boven op haar kamer zit? Ze is dan lekker bezig met tekenen of computerspelletjes en we zien haar eigenlijk niet zo heel vaak beneden. Ik weet eigenlijk niet of ik me hier zorgen om moet maken of niet. Was dit bij jullie kinderen ook zo?
Mijn jongste doet dat niet, maar hij kan ook slecht alleen zijn. Dus zoekt ons als 11 jarige nog vaak op. Lekker lezen op de bank. Als wij in de woonkamer zijn.quote:Op dinsdag 12 september 2023 06:41 schreef Sunshine1982 het volgende:
Even een peiling:
Ik ben bij de oudste er wel eens bij gaan zitten. Zeker in de periode dat jongste wat drukker/gefrustreerd was. Rond de 3&7 jaar. Gingen we samen op zijn kamer een boek lezen of tekenen ofzoquote:Op dinsdag 12 september 2023 08:43 schreef Sunshine1982 het volgende:
Bedankt voor de reacties![]()
Die van mij zit echt uren boven, m estal is ze aan het tekenen. Daar is ze echt verzot opIk heb al vaker aangegeven dat ik het gezellig vind om haar vaker beneden te zien, maar ik heb het idee dat ze het fijner boven vindt. Ze is vrij introvert terwijl haar broertje nogal extravert is en erg aanwezig. Dus in dat snap ik het wel dat ze graag alleen wilt zijn, alleen is er dan toch weer een beetje de onzekerheid of dit wel normaal is.
Goed idee!quote:Op dinsdag 12 september 2023 08:54 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Ik ben bij de oudste er wel eens bij gaan zitten. Zeker in de periode dat jongste wat drukker/gefrustreerd was. Rond de 3&7 jaar. Gingen we samen op zijn kamer een boek lezen of rekenen ofzo
(Dan was papa met jongste beneden)
Of even een wandeling na het avondeten, zodat er wel elke dag de optie is om iets van je af te praten.
De jongste had ook wel een periode dat hij echt altijd de aandacht eiste. Dan maakten we dus ook echt elke dag bewust een half uurtje 1 op 1 tijd vrij voor de oudste met een ouder om hem wel zijn ruimte te geven bij ons.
Met een druk broertje erbij tekent het lang niet zo fijn dus ik vind het niet raar dat ze dat lekker boven doet.quote:Op dinsdag 12 september 2023 08:43 schreef Sunshine1982 het volgende:
Bedankt voor de reacties![]()
Die van mij zit echt uren boven, m estal is ze aan het tekenen. Daar is ze echt verzot opIk heb al vaker aangegeven dat ik het gezellig vind om haar vaker beneden te zien, maar ik heb het idee dat ze het fijner boven vindt. Ze is vrij introvert terwijl haar broertje nogal extravert is en erg aanwezig. Dus in dat snap ik het wel dat ze graag alleen wilt zijn, alleen is er dan toch weer een beetje de onzekerheid of dit wel normaal is.
Wat een stap he!quote:Op dinsdag 26 september 2023 08:32 schreef SaskiaR het volgende:
Mijn kind van 8 is zojuist alleen naar school gefietst (10 minuten met een paar flink drukke wegen). Ik vind het echt heel eng maar ben wel trotsOp de smartwatch kon ik haar gelukkig volgen
Opvoeden is loslaten enzo
Wel ongezellig ook, ik breng haar vaak nog terwijl ze achterop zit, en dan kan je nog een beetje kletsen en knuffelen... dit is maar eenzaam...
N heeft een smartwatch, dus ik kon zien waar ze wasquote:Op dinsdag 26 september 2023 09:45 schreef exode het volgende:
[..]
Wat een stap he!
B gaat ook alleen sinds hij een jaar of 8 is. Verschil is echter dat ik Juul naar dezelfde school breng en hem dus in de verte zie. Terug niet, dan is hij al thuis voordat ik wegfiets.
Voor de kinderen zelf is het zo fijn. B voelde zich zo groot.
Nu fiets hij ook alleen naar scouting en de meeste vriendjes. Het went, al ben ik altijd opgelucht als hij ergens is aangekomen.
Wat een stap! Snap dat dat eng is... Zorg iig dat ze zichtbaar is. En dan niet met één rottig klein lampje achterop de bagagedrager, maar met serieuze verlichting. Niet alleen als het donker is, maar fietsers met een rood achterlicht vallen echt sneller op. En misschien vindt ze van die spaaklampjes ook nog leuk?quote:Op dinsdag 26 september 2023 09:49 schreef SaskiaR het volgende:
[..]
N heeft een smartwatch, dus ik kon zien waar ze was![]()
Ze fietst prima en let goed op, maar ja, andere weggebruikers zijn niet zo voorzichtig... en ze moet een heel stuk door de drukke binnenstad en ook 2 hele drukke wegen oversteken. Dus het blijft voorlopig wel eng...
Goede tip, bedankt! Spaaklampjes hebben we al inderdaad, maar overdag zie je die niet echt.quote:Op dinsdag 26 september 2023 11:07 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Wat een stap! Snap dat dat eng is... Zorg iig dat ze zichtbaar is. En dan niet met één rottig klein lampje achterop de bagagedrager, maar met serieuze verlichting. Niet alleen als het donker is, maar fietsers met een rood achterlicht vallen echt sneller op. En misschien vindt ze van die spaaklampjes ook nog leuk?
Dat wist ik helemaal niet. B heeft ze ook, al zet hij ze nooit aan.quote:Op dinsdag 26 september 2023 13:46 schreef Elleska het volgende:
Spaaklampjes(en reflecterende staafjes) zijn officieel in Nederland niet toegestaan al moet je dan wel een hele erge zeiksnor treffen wil dat een boete opleveren.
Is dat zo? Mijn jongens hebben van die reflecterende dingen in hun spaken en vroegah hadden we een reflecterend iets in de band, in de trappers en van die dingen in de wielenquote:Op dinsdag 26 september 2023 13:46 schreef Elleska het volgende:
Spaaklampjes(en reflecterende staafjes) zijn officieel in Nederland niet toegestaan al moet je dan wel een hele erge zeiksnor treffen wil dat een boete opleveren.
Het zal een pittige tijd geweest zijn. Zeker als hij verder pienter genoeg lijkt en toch gewoon niet verder komt, maar zo graag wil/moet. Die druk lijkt me groot voor een jong kind.quote:Op vrijdag 29 september 2023 11:08 schreef Phaidra het volgende:
Mijn hart huilt als ik dat lees. Het besef dat hij al 2,5 jaar zoveel last en frustratie ervaart. Continu die confrontatie met je onkunde, terwijl je ontzettend perfectionistisch bent en niet wil falen. Dat wisten we natuurlijk ook wel, maar nu je ziet hoe groot het verschil is met de rest van zijn ontwikkeling, komt het toch wel hard binnen.
Ik vraag me af wat de boete is voor die staafjes. Hier op de grens in het buitengebied is zichtbaar best een ding, in de winter heb ik ook het liefst dat ze zo'n geel vest aan hebben met knipperende lampjes.quote:Op dinsdag 26 september 2023 16:32 schreef Elleska het volgende:
Overheidslogica Reflectie op band/wiel, trappers en achter is verplicht.
Dit soort plaatjes mogen wel als vervanging voor de reflecterende strook op de fietsband.[ afbeelding ]
Dat ziet er dan zo uit als je fietst
[ afbeelding ]
Maar deze staafjes met reflectie of verlichting mogen niet
[ afbeelding ]
Zo’n geel vest mag, lampjes geen idee maar ze mogen iig niet knipperen. Ik ben best prikkelgevoelig en ik merk dat ik heel snel afgeleid ben in de auto als er knipperende lampjes of van die staafjes in de spaken zitten. En helemaal als ze blauw zijn, ik kan die blauwe ledjes niet scherpstellen met mijn ogen dus dat is vreselijk irritant om naar te kijken. Volgens mij is dat ook de reden dat het niet mag, omdat het afleidend is.quote:Op vrijdag 29 september 2023 12:23 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik vraag me af wat de boete is voor die staafjes. Hier op de grens in het buitengebied is zichtbaar best een ding, in de winter heb ik ook het liefst dat ze zo'n geel vest aan hebben met knipperende lampjes.
Het is zo'n ding waar je meerdere keren op kan drukken. Het kan uit, aan en knipperend. Ik moet zelf zeggen da tik die knipperende lampjes veel minder erg vind dan de gemiddelde koplamp van een fiets die je al van 5 kilometer afstand hard in de ogen schijntquote:Op vrijdag 29 september 2023 12:30 schreef Nazil het volgende:
[..]
Zo’n geel vest mag, lampjes geen idee maar ze mogen iig niet knipperen. Ik ben best prikkelgevoelig en ik merk dat ik heel snel afgeleid ben in de auto als er knipperende lampjes of van die staafjes in de spaken zitten. En helemaal als ze blauw zijn, ik kan die blauwe ledjes niet scherpstellen met mijn ogen dus dat is vreselijk irritant om naar te kijken. Volgens mij is dat ook de reden dat het niet mag, omdat het afleidend is.
Volgens die overheidslogica ¤40 per reflector. Voor knipperende verlichting ¤60. Kinderen tot 16jaar betalen de helft. Allemaal exclusief administratiekosten natuurlijk.quote:Op vrijdag 29 september 2023 12:23 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik vraag me af wat de boete is voor die staafjes. Hier op de grens in het buitengebied is zichtbaar best een ding, in de winter heb ik ook het liefst dat ze zo'n geel vest aan hebben met knipperende lampjes.
Dat label heeft hij ook sinds een jaar officieel. Dat maakt het verschil ook zo groot. Hij zit in groep 5, kan cognitief heel goed meekomen met de oudste die in groep 8 zit, maar zijn (frustratie-)leesniveau is M3. Hij wordt daarom op veel fronten niet gezien, maar het *is* ook gewoon heel lastig om passend werk aan te bieden als je niet kan lezenquote:Op vrijdag 29 september 2023 12:06 schreef Nazil het volgende:
Pheidra dat is inderdaad lastig om te horen, ik kan mij voorstellen dat het nog even moet landen allemaal. Ik hoop dat hij profijt krijgt van de hulp en het hem allemaal iets makkelijker wordt gemaakt. En wat je zegt, hopelijk geeft hem de diagnose zelf al wat lucht. Dat hij er echt niks aan kan doen.
Het feit dat je kind niet ‘normaal’ is vond ik zelf ook al heel lastig om mee te dealen. Heeft bij mij echt wat maanden gekost. Maar ondertussen als ik ga lezen (bij ons hoogbegaafd en daar komt heel wat meer bij kijken dan ‘slim’ zijn) herken ik zo veel van mijzelf van vroeger en ook dat vind ik lastig. Ik ben zo blij dat ze tegenwoordig sneller zijn met testen en meer letten op dyslexie, dyscalculie en bijvoorbeeld hoogbegaafdheid. Dat scheelt hopelijk zo veel ook voor hun verdere loopbaan.
Ja, dat zou natuurlijk ook best kunnen.quote:Op vrijdag 29 september 2023 13:37 schreef Elleska het volgende:
@:Phaidra
Zou het kunnen dat zijn scores een vertekend beeld geven door die opgebouwde weerstand? Met de juiste begeleiding verdwijnt de dyslexie niet maar de ernst misschien wel.
Die Davis methode klinkt wel goed. Nog nooit van gehoord maar die ga ik in gedachten houden.
dat is helemaal een lastige combinatie ja. Heel veel sterkte voor hem, ik hoop dat hij goede begeleiding en aanpassing krijgt!quote:Op vrijdag 29 september 2023 17:03 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Dat label heeft hij ook sinds een jaar officieel. Dat maakt het verschil ook zo groot. Hij zit in groep 5, kan cognitief heel goed meekomen met de oudste die in groep 8 zit, maar zijn (frustratie-)leesniveau is M3. Hij wordt daarom op veel fronten niet gezien, maar het *is* ook gewoon heel lastig om passend werk aan te bieden als je niet kan lezen.
[..]
Ja, dat zou natuurlijk ook best kunnen.
Ja, hij vindt het volgens mij wel een opluchting, al zegt hij dat niet expliciet.quote:Op vrijdag 29 september 2023 17:41 schreef Amsel het volgende:
@:Phaidra Wat vindt hij zelf van het feit dat hij dyslexie heeft? Ik kan me voorstellen dat het voor hem wel heel fijn is om te weten dat hij er gewoon echt niks aan kan doen.
Had school hem doorgestuurd voor de dyslexietest? Ik vermoed dat onze oudste ook (licht) dyslectisch is, maar ze scoort telkens net te goed op de cito's. Heb het al wel genoemd bij de leerkrachten, en wil het nog even aankijken, maar desnoods betalen we de test zelf.
Ach wat enorm sneuquote:Op vrijdag 29 september 2023 21:07 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Ja, hij vindt het volgens mij wel een opluchting, al zegt hij dat niet expliciet.
Via school idd. Hij scoort al sinds begin groep 3 zeer slecht op de Cito’s. V- en dan ook echt maar 6 punten (schaal gaat van 0 tot 180 geloof ik?). Ondanks veel extra ondersteuning letterlijk geen vooruitgang. Zijn lijntje van de Cito loopt rechtdoor op DMT en begrijpend lezen lukte helemaal niet eind groep 4. Hij blokkeerde op vraag 1 helemaal en toen hij ging huilen hebben ze de toets gestaakt. Niet testbaar zeg maar.
Dus wat dat betreft was het ook voor school geen twijfelgeval.
Wat het des te moeilijker te begrijpen maakt (voor mij) dat hij nu pas is getest. Is dat omdat hij eerst al die stapjes door moest van zo vaak lage cito score en en zoveel maanden extra hulp? Dan hebben de regels echt dik gefaald. Arm kind.quote:Op vrijdag 29 september 2023 21:07 schreef Phaidra het volgende:
Via school idd. Hij scoort al sinds begin groep 3 zeer slecht op de Cito’s. V- en dan ook echt maar 6 punten (schaal gaat van 0 tot 180 geloof ik?). Ondanks veel extra ondersteuning letterlijk geen vooruitgang. Zijn lijntje van de Cito loopt rechtdoor op DMT en begrijpend lezen lukte helemaal niet eind groep 4. Hij blokkeerde op vraag 1 helemaal en toen hij ging huilen hebben ze de toets gestaakt. Niet testbaar zeg maar.
Dus wat dat betreft was het ook voor school geen twijfelgeval.
Dank jequote:Op vrijdag 29 september 2023 21:22 schreef Amsel het volgende:
[..]
Ach wat enorm sneuHoop dat het 'stempeltje' dyslexie hem nu de juiste ondersteuning kan brengen
Dat eerste… tja. Je komt pas in aanmerking voor een test nadat je op minimaal 3 Cito’s slecht hebt gescoord (en dan telt M3 niet mee). Plus school moet kunnen aantonen dat ze extra begeleiding hebben aangeboden (minimaal 6 maanden geloof ik) zonder dat dat verbetering heeft opgeleverd. Het is wel een bijzondere vorm van kindermishandeling eigenlijk.quote:Op vrijdag 29 september 2023 22:28 schreef Lemijn het volgende:
[..]
Wat het des te moeilijker te begrijpen maakt (voor mij) dat hij nu pas is getest. Is dat omdat hij eerst al die stapjes door moest van zo vaak lage cito score en en zoveel maanden extra hulp? Dan hebben de regels echt dik gefaald. Arm kind.
Maar hopelijk nu met de goede hulp eindelijk vooruit!
edit: en fascinerend dat hij wel steeds over mocht naar de volgende groepfijn natuurlijk, maar het lijkt me super belastend voor hem dat hij niet kan lezen en daarmee gewoon vaak niet snapt wat hij moet doen waarschijnlijk? alle andere vakken dan lezen veronderstellen ook dat je op een bepaald niveau leest.
T/m groep 4 worden verhaaltjessommen nog door de juf voorgelezen of werken de kinderen in groepjes (montessori-onderwijs, dus meer leerjaren bij elkaar om elkaar te kunnen helpen). Verder toetsen ze nog niet echt. Kosmisch onderwijs is bij montessori de combi van aardrijkskunde, natuur en geschiedenis. Dit is veel luisteren en doen.quote:Op zaterdag 30 september 2023 12:44 schreef SaskiaR het volgende:
Maar hoe kun je zo goed scoren op rekenen als je niet kan lezen? Bij rekenen zijn er toch ook vaak verhaalsommen? En bij aardrijkskunde en geschiedenis moet je ook veel lezen… het lijkt me echt vreselijk om niet te kunnen lezen
Wat leuk. Was het weer wel goed genoeg voor het kamp?quote:Op donderdag 19 oktober 2023 20:04 schreef SaskiaR het volgende:
N van 8 is net drie dagen op kamp geweest. Ze kende helemaal niemand van tevoren, maar ze heeft een top tijd gehad. En zelfstandig alles gedaan terwijl ze het thuis wel handig vindt als we haar bedienenIk ben best trots
![]()
Het was trouwens met de Natuurontdekkers van de IVN, zeker een aanrader voor kinderen die van de natuur houden.
Bijna de hele tijd droog, een paar kleine buitjes. Ze zijn 3 dagen buiten geweest. En zonder schermen want die zijn daar verbodenquote:Op donderdag 19 oktober 2023 20:11 schreef livelink het volgende:
[..]
Wat leuk. Was het weer wel goed genoeg voor het kamp?
Ja, ja en ja (autotechniek, handiiiiigquote:Op maandag 30 oktober 2023 13:45 schreef miss_sly het volgende:
Wat fijn zeg! Je zoon heeft het er dus naar zijn zin en praktijkonderwijs pas beter bij hem? Hij is graag met zijn handen bezig?
Dat is echt zoo fijn! Goede beslissing geweest dus.quote:Op maandag 30 oktober 2023 13:50 schreef DjVero het volgende:
[..]
Ja, ja en ja (autotechniek, handiiiiig). Merkten we al, doordat hij veel meer vertelt over school.
Persoonlijk ben ik wel van mening dat wanneer je 'iets met je handen doet' je daar ook in je verdere leven erg veel profijt van hebt (merk ik nu). Maar goed, een jongere op een techniekopleiding/-school zetten die daar niets mee heeft, is ook geen oplossing natuurlijk.quote:Op maandag 30 oktober 2023 13:53 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is echt zoo fijn! Goede beslissing geweest dus.
Vriendinnetje van mijn dochter is overgestapt naar een vrije school middelbare school omdat daar ook meer met de handen wordt gedaan. Mijn dochter zou daar echt doodongelukkig van worden, want met haar handen iets doen vindt ze vreselijk en moeilijk. Is zo persoonlijk wat je ligt en leuk vindt.
Tuurlijk is het handig als je iets met je handen kan. Maar dan moet je ook wel iets kunnenquote:Op maandag 30 oktober 2023 13:57 schreef DjVero het volgende:
[..]
Persoonlijk ben ik wel van mening dat wanneer je 'iets met je handen doet' je daar ook in je verdere leven erg veel profijt van hebt (merk ik nu). Maar goed, een jongere op een techniekopleiding/-school zetten die daar niets mee heeft, is ook geen oplossing natuurlijk.
Oef wat naar. Arme Jewelquote:Op donderdag 2 november 2023 16:01 schreef Schanu het volgende:
Vrouwlief berichtte mij net over onze bijna 7 jarige die vandaag helemaal overstuur was door iets wat op school was gebeurd. Jewel gelooft niet meer in Sinterklaas, en heeft aan een klasgenootje verteld dat haar mama's sinterklaas waren. Dat klasgenootje geloofde haar niet, werd boos, heeft tegen de klas verteld wat Jewel had gezegd, gevolg de hele klas boos op Jewel. Toen is de juf erbij gehaald en die heeft bevestigd dat Sinterklaas wél echt is.
Dus Jewel in tranen en verbaasd. Want niemand gelooft haar, iedereen is boos en zelfs de juf weet kennelijk niet dat Sinterklaas niet echt is (denkt Jewel nu). En ik vrees een beetje voor wat hier verder nog uit gaat komen, omdat Jewel dus haar mond voorbij heeft gepraat richting een klasgenootje en die het open gooide in de klas en iedereen het nu dus heeft gehoord. Niet dat je dat kan voorkomen, kinderen praten nu eenmaal en groep 3 lijkt mij ook typisch zo'n jaar waarin er kinderen zijn die nog wel geloven en die niet meer geloven. Maar niet iedereen zal hier even blij mee zijn.
En het raakt mij op mijn beurt dan weer omdat mijn kind voor leugenaar wordt uitgemaakt door de hele klas, en de juf dan ook nog eens doodleuk bevestigt dat dit zo is zonder hier achteraf uitleg over te geven aan Jewel..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |