Dikgedrukte is overigens pertinent onwaar. Er kwamen meerdere nuttige tips, maar daar reageer je verder ook niet echt opquote:Op maandag 24 juli 2023 18:58 schreef DjVero het volgende:
[..]
I know, maar ik word hier in een hoek gedreven waar ik niet van houd! Post 272 schets ik een duidelijke situatie, mét duidelijke hulpvraag: hoe vindt hij aansluiting bij de andere jeugd, waarbij hij nota bene zélf aangeeft dat hij dat eerste contact eng vindt? Dát is wat ik vraag, ik wil hem namelijk helpen, maar ik weet zelf ook niet hoe!
Vervolgens krijg ik alleen maar het advies dat hij best 12 dagen lang filmpjes kan kijken. Dat is bij mij echt het verkeerde advies, want dat is geen vakantie.
Ik weet echt wel hoe een puber werkt (deels), maar dat betekent niet dat hij vrij is van regels (niet dagenlang achter elkaar op je kamer rare filmpjes kijken wat hij thuis ook continu doet bijvoorbeeld). Voor de rest laat ik hem met rust of neem ik hem op sleeptouw.
Als antwoord op de post onder jou:
- zwembad
- badminton
- jeu de boules
- tafeltennis
- met de kleine spelen
- strand
- kanoën (moet nog gebeuren)
- spelletjes
Om aan te geven dat er genoeg gebeurt, maar op 15-jarige leeftijd vind ik het ook vrij normaal om niet maar steeds met je ouders dingen te ondernemen, maar dat zal wel weer aan mij liggen.
Dat advies neem ik ook echt wel ter harte, hoorquote:Op maandag 24 juli 2023 19:32 schreef SQ het volgende:
[..]
Dikgedrukte is overigens pertinent onwaar. Er kwamen meerdere nuttige tips, maar daar reageer je verder ook niet echt op
Meer dan driekwart is Nederlands hier.quote:Op maandag 24 juli 2023 20:03 schreef exode het volgende:
Is er een taalbarriere DJVero? Ik legde als puber nooit contact op Franse campings, maar toen mijn ouders switchten naar Nederlandse campings had ik binnen no time contact.
Welke activiteiten onderneem jij samen met hem op deze vakantie?quote:Op maandag 24 juli 2023 20:06 schreef DjVero het volgende:
[..]
Meer dan driekwart is Nederlands hier.Vreselijk, maar dat terzijde.
Ja, zeker als het zijn eerste vakantie is zoals je zegt, dan weet hij toch niet wat het verwachtingspatroon is wat jij hebt van jouw vakantie en zijn gedrag erin. Zeker als filmpjes kijken de eerste drie dagen wordt getolereerd en de vierde dag opeens niet meer goed is.quote:Op maandag 24 juli 2023 20:16 schreef Sumppi het volgende:
Je bent ook wel stellig over wat een vakantie moet inhouden, DJVero. Hoe denkt hij daar dan over? Misschien heeft hij daar nog helemaal geen idee bij. Bij zo'n vakantie als jij beschrijft zou ik ook 'slap gedrag' vertonen, omdat het niet mijn soort vakantie is.
Om maar aan te geven dat je verschillend kunt denken over hoe je een vakantie het best invult en dat de invulling ook invloed heeft op hoe je je gedraagt.
En hoe jij over hem denkt heeft ook invloed en zo te lezen denk je niet zo positief over hem.
Ik merk ook dat ik nog erg struisvogel over hoe de vakanties kunnen veranderen als de jongens gaan puberenquote:Op dinsdag 25 juli 2023 10:47 schreef Quoi het volgende:
Lastig hoor, die tienerleeftijd en vakanties. Ik herinner me mijn eigen vakanties met mijn ouders en dat het me erg veel stress gaf om vrienden te moeten zoeken. Pffft. Mijn oudere zus zat alleen maar contactgestoord in haar tentje. Toen zij een vriendje kreeg en die eens mee ging, kon ik tenminste met hem leuke dingen doen![]()
Even een dilemma tussendoor:
Bijna kinderfeestje van onze (dan) 7-jarige. Die heeft soms een verrassende keuze van genodigden. Wij weten natuurlijk niet wat zich afspeelt op dat schoolplein, dus ik snap wel dat we keuze uiteindelijk aan hem moeten overlaten. Alleen is hij de afgelopen periode best op een aantal leuke (en dure!) feestjes uitgenodigd. Ik ben totaal niet voor het "voor wat hoort wat" en hij moet lekker kiezen wat 'ie wil, maar toch heb ik een beetje gewetensnood. Daarnaast gaan we met de kinderen (tevens klasgenoten) van 2 vriendinnen op vakantie volgende week. Hij speelt leuk met ze, wordt uitgenodigd op feestjes, maar hij wil ze niet op zijn eigen feestje. Pffft. What to do? (zonder dat ik straks 15 kinderen meesleep)
Lol wat?quote:Op dinsdag 25 juli 2023 10:47 schreef Quoi het volgende:
Lastig hoor, die tienerleeftijd en vakanties. Ik herinner me mijn eigen vakanties met mijn ouders en dat het me erg veel stress gaf om vrienden te moeten zoeken. Pffft. Mijn oudere zus zat alleen maar contactgestoord in haar tentje. Toen zij een vriendje kreeg en die eens mee ging, kon ik tenminste met hem leuke dingen doen![]()
Ja, dat snap ik.quote:
Dat maakt het nog geen waarheid natuurlijk. Daarnaast kun je ook contactgestoord zijn als je je niet hele dagen terugtrekt natuurlijkquote:Op dinsdag 25 juli 2023 12:30 schreef DjVero het volgende:
Eindelijk eens iemand hier die beaamt dat het inderdaad contactgestoord is als je je hele dagen terugtrekt...
Nee, dan worden zijn witte Nike Air Max schoenen vies (zijn woorden)quote:Op dinsdag 25 juli 2023 12:32 schreef FlyingFish het volgende:
DJVero, is het een optie om samen met hem te gaan voetballen oid, en dan aan langs lopende pubers te vragen of ze mee willen doen? En dan kun je er daarna zelf weer tussenuit glippen.
Ten eerste heeft niet iedereen op elk moment evenveel behoefte aan contact. Ten tweede is het bepaald geen onderdeel van een mogelijke oplossing om kost wat kost de term ‘contactgestoord’ erin te gooien.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 12:30 schreef DjVero het volgende:
Eindelijk eens iemand hier die beaamt dat het inderdaad contactgestoord is als je je hele dagen terugtrekt...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
Kun je geen andere verklaringen bedenken?quote:Op dinsdag 25 juli 2023 12:30 schreef DjVero het volgende:
Als ik hem was had ik me ook zo snel mogelijk weer teruggetrokken op m'n kamer.quote:Op maandag 24 juli 2023 18:19 schreef DjVero het volgende:
Dat is dan ook precies wat ik heb gedaan door pas na drie dagen hem eens te bevragen waarom hij zoveel op die kuttelefoon zit, dat terwijl ik me er al vanaf dag één aan irriteerde.
Ik las boeken altijd bij de rest van de familie (en mijn kinderen ook als ze overdag lezen), en je kan op elk moment stoppen en antwoorden op een vraag. Bij een film stoor je de rest met het geluid of zit je met een koptelefoon op. Even een vraag tussendoor werkt ook niet, dan moet eerst de film op pauze, daarna de vraag herhalen. En even de film helemaal uitzetten om iets sociaals te gaan doen doe je ook niet zomaar. Ik vind het wel echt een groot verschil.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 12:57 schreef Adrian4 het volgende:
Wat is in principe het verschil tussen boeken lezen en filmpjes kijken?
Ik snap het pedagogisch gezien wel hoor, maar in de zin van “contactgestoord” enzo
Haha, nou als ik een boek lees ben ik voor niks en niemand bereikbaarquote:Op dinsdag 25 juli 2023 21:22 schreef FlyingFish het volgende:
[..]
Ik las boeken altijd bij de rest van de familie (en mijn kinderen ook als ze overdag lezen), en je kan op elk moment stoppen en antwoorden op een vraag. Bij een film stoor je de rest met het geluid of zit je met een koptelefoon op. Even een vraag tussendoor werkt ook niet, dan moet eerst de film op pauze, daarna de vraag herhalen. En even de film helemaal uitzetten om iets sociaals te gaan doen doe je ook niet zomaar. Ik vind het wel echt een groot verschil.
Ik zou hierin op vakantie overigens ook geen verschil maken tussen educatieve filmpjes of tiktok. Thuis hebben we dat uiteraard wel maar hangt dat samen met schermtijd.
Maar goed, ik heb drie neefjes (van 7, 12 en 18) die met moeite bij een (laptop/tablet/switch)scherm vandaan te houden zijn, ook op een familie-vakantie met ruim voldoende bekende sociale contacten in dezelfde leeftijdsgroep. Ik doe echt mijn best om te voorkomen dat mijn kinderen dat gaan krijgen. Tablets worden bij ons thuis dan ook vrijwel niet gebruikt. Gewoon tv kijken wordt wel genoeg gedaan, maar dat kan wel als semi-sociale activiteit. Net als met meerdere mensen op 1 spelcomputer spelen, of mee laten kijken.
Zeker! Ik sta vooraan om dat te beamen. Maar iemand die vanaf vier uur 's middags de rest van een dag naar het plafond gaat liggen staren, noem ik gewoon contactgestoord, want dat is wat hij nu doet. En vervolgens nog doodleuk roepen: "ik heb niks te doen". Slappe hap, bah. Zit nul leven in die jongen behalve tiktokmeuk en playstation, doodzonde.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 18:16 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ten eerste heeft niet iedereen op elk moment evenveel behoefte aan contact. Ten tweede is het bepaald geen onderdeel van een mogelijke oplossing om kost wat kost de term ‘contactgestoord’ erin te gooien.
Ik lees geen 50 shades of greyquote:Op dinsdag 25 juli 2023 22:01 schreef Adrian4 het volgende:
[..]
Haha, nou als ik een boek lees ben ik voor niks en niemand bereikbaarVaak moeten vragen meerdere keren herhaald worden wil ik weer in het hier en nu terecht komen. Ik zie het verschil daarom echt niet.
Hij is gewoon niet in staat om er zelf uit te komen. Merk het bij mijn kinderen ook als ze veel in game/scherm modus hebben gezeten(11&15). Ze krijgen alles zo makkelijk voorgeschoteld dat ze zelf geen idee meer hebben hoe ze zich moeten vermaken.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 22:38 schreef DjVero het volgende:
[..]
Zeker! Ik sta vooraan om dat te beamen. Maar iemand die vanaf vier uur 's middags de rest van een dag naar het plafond gaat liggen staren, noem ik gewoon contactgestoord, want dat is wat hij nu doet. En vervolgens nog doodleuk roepen: "ik heb niks te doen". Slappe hap, bah. Zit nul leven in die jongen behalve tiktokmeuk en playstation, doodzonde.
Hier enkel positieve verhaaltjes afsteken is niemand in geïnteresseerd. Goede Tijden, Slechte Tijden had het woord "goede" ook net zo weg kunnen latenquote:Op dinsdag 25 juli 2023 22:50 schreef trui het volgende:
DJVero, heb je enig idee hoe negatief jij altijd over hem praat / schrijft, en dat dat mogelijk ook zo z'n invloed heeft?
Dat zeggen mensen altijd, maar dat is geen wetmatigheid hoor. Als ik fictie (=fantasy) lees, is dat puur consumeren. Komt geen enkele vormgeving bij kijken.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 19:40 schreef daNpy het volgende:
Ik vind boeken lezen toch wel wat minder 'erg' als de hele dag filmpjes kijken eigenlijk. Tenzij hij de hele dag educatieve filmpjes kijkt, maar ik gok eerder op TikTokdansfilmpjes, leer je van een boek in ieder geval ietsje meer. Je leesvaardigheid gaat omhoog, daarmee ook je algemene taalvaardigheid, en het creatieve deel van je brein is ook bezig om het verhaal een vorm te geven. Dat zie ik als positiever als filmpjes kijken eigenlijk.
toch is het wel zo dat je hersens meer moeten doen om die lettertjes om te zetten in een soort van film in je hoofd, dan wanneer je de film al kant en klaar voorgespiegeld krijgt.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 23:18 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Dat zeggen mensen altijd, maar dat is geen wetmatigheid hoor. Als ik fictie (=fantasy) lees, is dat puur consumeren. Komt geen enkele vormgeving bij kijken.
ik bedoel niet dat je hier niet mag klagen, maar ik krijg de indruk dat je je mening over hem al zo ontzettend klaar hebt eigenlijk, en dat je maar weinig echte interesse hebt in hemzelf, of laat blijken dat je echt wil weten wat er in hem omgaat (zonder direct een oordeel daaraan te koppelen). Ik kan me best voorstellen dat dat niet alleen maar makkelijk is, maar vergeet niet dat het een interactie is, je hebt daar zelf ook een aandeel in. Ik zag al een paar leuke tips hierboven om echt iets met hem te gaan ondernemen, zonder dat je daarbij steeds jouw verwachtingen daarbij door laat schemeren (en 't feit dat hij daar ook steeds niet aan voldoet). Want dat doet veel in de dynamiek hoor, helemaal niet gek dat hij daar met nog meer passiviteit op reageert.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 23:08 schreef DjVero het volgende:
[..]
Hier enkel positieve verhaaltjes afsteken is niemand in geïnteresseerd. Goede Tijden, Slechte Tijden had het woord "goede" ook net zo weg kunnen laten
Hij is bijvoorbeeld een engel voor zijn zusje, dat steek ik ook niet onder stoelen of banken.
Voor de rest eens wat Deepfreeze noemt. Die telefoon zuigt al het leven uit hem
Je maakt geen voorstelling van de personages en de omgevingen?quote:Op dinsdag 25 juli 2023 23:18 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Dat zeggen mensen altijd, maar dat is geen wetmatigheid hoor. Als ik fictie (=fantasy) lees, is dat puur consumeren. Komt geen enkele vormgeving bij kijken.
Ik vind je wel heel veroordelend naar hem.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 22:38 schreef DjVero het volgende:
[..]
Zeker! Ik sta vooraan om dat te beamen. Maar iemand die vanaf vier uur 's middags de rest van een dag naar het plafond gaat liggen staren, noem ik gewoon contactgestoord, want dat is wat hij nu doet. En vervolgens nog doodleuk roepen: "ik heb niks te doen". Slappe hap, bah. Zit nul leven in die jongen behalve tiktokmeuk en playstation, doodzonde.
Meer mensen dan je denkt maken die film helemaal nietquote:Op dinsdag 25 juli 2023 23:48 schreef trui het volgende:
[..]
toch is het wel zo dat je hersens meer moeten doen om die lettertjes om te zetten in een soort van film in je hoofd, dan wanneer je de film al kant en klaar voorgespiegeld krijgt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |