Dikgedrukte is overigens pertinent onwaar. Er kwamen meerdere nuttige tips, maar daar reageer je verder ook niet echt opquote:Op maandag 24 juli 2023 18:58 schreef DjVero het volgende:
[..]
I know, maar ik word hier in een hoek gedreven waar ik niet van houd! Post 272 schets ik een duidelijke situatie, mét duidelijke hulpvraag: hoe vindt hij aansluiting bij de andere jeugd, waarbij hij nota bene zélf aangeeft dat hij dat eerste contact eng vindt? Dát is wat ik vraag, ik wil hem namelijk helpen, maar ik weet zelf ook niet hoe!
Vervolgens krijg ik alleen maar het advies dat hij best 12 dagen lang filmpjes kan kijken. Dat is bij mij echt het verkeerde advies, want dat is geen vakantie.
Ik weet echt wel hoe een puber werkt (deels), maar dat betekent niet dat hij vrij is van regels (niet dagenlang achter elkaar op je kamer rare filmpjes kijken wat hij thuis ook continu doet bijvoorbeeld). Voor de rest laat ik hem met rust of neem ik hem op sleeptouw.
Als antwoord op de post onder jou:
- zwembad
- badminton
- jeu de boules
- tafeltennis
- met de kleine spelen
- strand
- kanoën (moet nog gebeuren)
- spelletjes
Om aan te geven dat er genoeg gebeurt, maar op 15-jarige leeftijd vind ik het ook vrij normaal om niet maar steeds met je ouders dingen te ondernemen, maar dat zal wel weer aan mij liggen.
Dat advies neem ik ook echt wel ter harte, hoorquote:Op maandag 24 juli 2023 19:32 schreef SQ het volgende:
[..]
Dikgedrukte is overigens pertinent onwaar. Er kwamen meerdere nuttige tips, maar daar reageer je verder ook niet echt op
Meer dan driekwart is Nederlands hier.quote:Op maandag 24 juli 2023 20:03 schreef exode het volgende:
Is er een taalbarriere DJVero? Ik legde als puber nooit contact op Franse campings, maar toen mijn ouders switchten naar Nederlandse campings had ik binnen no time contact.
Welke activiteiten onderneem jij samen met hem op deze vakantie?quote:Op maandag 24 juli 2023 20:06 schreef DjVero het volgende:
[..]
Meer dan driekwart is Nederlands hier.Vreselijk, maar dat terzijde.
Ja, zeker als het zijn eerste vakantie is zoals je zegt, dan weet hij toch niet wat het verwachtingspatroon is wat jij hebt van jouw vakantie en zijn gedrag erin. Zeker als filmpjes kijken de eerste drie dagen wordt getolereerd en de vierde dag opeens niet meer goed is.quote:Op maandag 24 juli 2023 20:16 schreef Sumppi het volgende:
Je bent ook wel stellig over wat een vakantie moet inhouden, DJVero. Hoe denkt hij daar dan over? Misschien heeft hij daar nog helemaal geen idee bij. Bij zo'n vakantie als jij beschrijft zou ik ook 'slap gedrag' vertonen, omdat het niet mijn soort vakantie is.
Om maar aan te geven dat je verschillend kunt denken over hoe je een vakantie het best invult en dat de invulling ook invloed heeft op hoe je je gedraagt.
En hoe jij over hem denkt heeft ook invloed en zo te lezen denk je niet zo positief over hem.
Ik merk ook dat ik nog erg struisvogel over hoe de vakanties kunnen veranderen als de jongens gaan puberenquote:Op dinsdag 25 juli 2023 10:47 schreef Quoi het volgende:
Lastig hoor, die tienerleeftijd en vakanties. Ik herinner me mijn eigen vakanties met mijn ouders en dat het me erg veel stress gaf om vrienden te moeten zoeken. Pffft. Mijn oudere zus zat alleen maar contactgestoord in haar tentje. Toen zij een vriendje kreeg en die eens mee ging, kon ik tenminste met hem leuke dingen doen![]()
Even een dilemma tussendoor:
Bijna kinderfeestje van onze (dan) 7-jarige. Die heeft soms een verrassende keuze van genodigden. Wij weten natuurlijk niet wat zich afspeelt op dat schoolplein, dus ik snap wel dat we keuze uiteindelijk aan hem moeten overlaten. Alleen is hij de afgelopen periode best op een aantal leuke (en dure!) feestjes uitgenodigd. Ik ben totaal niet voor het "voor wat hoort wat" en hij moet lekker kiezen wat 'ie wil, maar toch heb ik een beetje gewetensnood. Daarnaast gaan we met de kinderen (tevens klasgenoten) van 2 vriendinnen op vakantie volgende week. Hij speelt leuk met ze, wordt uitgenodigd op feestjes, maar hij wil ze niet op zijn eigen feestje. Pffft. What to do? (zonder dat ik straks 15 kinderen meesleep)
Lol wat?quote:Op dinsdag 25 juli 2023 10:47 schreef Quoi het volgende:
Lastig hoor, die tienerleeftijd en vakanties. Ik herinner me mijn eigen vakanties met mijn ouders en dat het me erg veel stress gaf om vrienden te moeten zoeken. Pffft. Mijn oudere zus zat alleen maar contactgestoord in haar tentje. Toen zij een vriendje kreeg en die eens mee ging, kon ik tenminste met hem leuke dingen doen![]()
Ja, dat snap ik.quote:
Dat maakt het nog geen waarheid natuurlijk. Daarnaast kun je ook contactgestoord zijn als je je niet hele dagen terugtrekt natuurlijkquote:Op dinsdag 25 juli 2023 12:30 schreef DjVero het volgende:
Eindelijk eens iemand hier die beaamt dat het inderdaad contactgestoord is als je je hele dagen terugtrekt...
Nee, dan worden zijn witte Nike Air Max schoenen vies (zijn woorden)quote:Op dinsdag 25 juli 2023 12:32 schreef FlyingFish het volgende:
DJVero, is het een optie om samen met hem te gaan voetballen oid, en dan aan langs lopende pubers te vragen of ze mee willen doen? En dan kun je er daarna zelf weer tussenuit glippen.
Ten eerste heeft niet iedereen op elk moment evenveel behoefte aan contact. Ten tweede is het bepaald geen onderdeel van een mogelijke oplossing om kost wat kost de term ‘contactgestoord’ erin te gooien.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 12:30 schreef DjVero het volgende:
Eindelijk eens iemand hier die beaamt dat het inderdaad contactgestoord is als je je hele dagen terugtrekt...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
Kun je geen andere verklaringen bedenken?quote:Op dinsdag 25 juli 2023 12:30 schreef DjVero het volgende:
Als ik hem was had ik me ook zo snel mogelijk weer teruggetrokken op m'n kamer.quote:Op maandag 24 juli 2023 18:19 schreef DjVero het volgende:
Dat is dan ook precies wat ik heb gedaan door pas na drie dagen hem eens te bevragen waarom hij zoveel op die kuttelefoon zit, dat terwijl ik me er al vanaf dag één aan irriteerde.
Ik las boeken altijd bij de rest van de familie (en mijn kinderen ook als ze overdag lezen), en je kan op elk moment stoppen en antwoorden op een vraag. Bij een film stoor je de rest met het geluid of zit je met een koptelefoon op. Even een vraag tussendoor werkt ook niet, dan moet eerst de film op pauze, daarna de vraag herhalen. En even de film helemaal uitzetten om iets sociaals te gaan doen doe je ook niet zomaar. Ik vind het wel echt een groot verschil.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 12:57 schreef Adrian4 het volgende:
Wat is in principe het verschil tussen boeken lezen en filmpjes kijken?
Ik snap het pedagogisch gezien wel hoor, maar in de zin van “contactgestoord” enzo
Haha, nou als ik een boek lees ben ik voor niks en niemand bereikbaarquote:Op dinsdag 25 juli 2023 21:22 schreef FlyingFish het volgende:
[..]
Ik las boeken altijd bij de rest van de familie (en mijn kinderen ook als ze overdag lezen), en je kan op elk moment stoppen en antwoorden op een vraag. Bij een film stoor je de rest met het geluid of zit je met een koptelefoon op. Even een vraag tussendoor werkt ook niet, dan moet eerst de film op pauze, daarna de vraag herhalen. En even de film helemaal uitzetten om iets sociaals te gaan doen doe je ook niet zomaar. Ik vind het wel echt een groot verschil.
Ik zou hierin op vakantie overigens ook geen verschil maken tussen educatieve filmpjes of tiktok. Thuis hebben we dat uiteraard wel maar hangt dat samen met schermtijd.
Maar goed, ik heb drie neefjes (van 7, 12 en 18) die met moeite bij een (laptop/tablet/switch)scherm vandaan te houden zijn, ook op een familie-vakantie met ruim voldoende bekende sociale contacten in dezelfde leeftijdsgroep. Ik doe echt mijn best om te voorkomen dat mijn kinderen dat gaan krijgen. Tablets worden bij ons thuis dan ook vrijwel niet gebruikt. Gewoon tv kijken wordt wel genoeg gedaan, maar dat kan wel als semi-sociale activiteit. Net als met meerdere mensen op 1 spelcomputer spelen, of mee laten kijken.
Zeker! Ik sta vooraan om dat te beamen. Maar iemand die vanaf vier uur 's middags de rest van een dag naar het plafond gaat liggen staren, noem ik gewoon contactgestoord, want dat is wat hij nu doet. En vervolgens nog doodleuk roepen: "ik heb niks te doen". Slappe hap, bah. Zit nul leven in die jongen behalve tiktokmeuk en playstation, doodzonde.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 18:16 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ten eerste heeft niet iedereen op elk moment evenveel behoefte aan contact. Ten tweede is het bepaald geen onderdeel van een mogelijke oplossing om kost wat kost de term ‘contactgestoord’ erin te gooien.
Ik lees geen 50 shades of greyquote:Op dinsdag 25 juli 2023 22:01 schreef Adrian4 het volgende:
[..]
Haha, nou als ik een boek lees ben ik voor niks en niemand bereikbaarVaak moeten vragen meerdere keren herhaald worden wil ik weer in het hier en nu terecht komen. Ik zie het verschil daarom echt niet.
Hij is gewoon niet in staat om er zelf uit te komen. Merk het bij mijn kinderen ook als ze veel in game/scherm modus hebben gezeten(11&15). Ze krijgen alles zo makkelijk voorgeschoteld dat ze zelf geen idee meer hebben hoe ze zich moeten vermaken.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 22:38 schreef DjVero het volgende:
[..]
Zeker! Ik sta vooraan om dat te beamen. Maar iemand die vanaf vier uur 's middags de rest van een dag naar het plafond gaat liggen staren, noem ik gewoon contactgestoord, want dat is wat hij nu doet. En vervolgens nog doodleuk roepen: "ik heb niks te doen". Slappe hap, bah. Zit nul leven in die jongen behalve tiktokmeuk en playstation, doodzonde.
Hier enkel positieve verhaaltjes afsteken is niemand in geïnteresseerd. Goede Tijden, Slechte Tijden had het woord "goede" ook net zo weg kunnen latenquote:Op dinsdag 25 juli 2023 22:50 schreef trui het volgende:
DJVero, heb je enig idee hoe negatief jij altijd over hem praat / schrijft, en dat dat mogelijk ook zo z'n invloed heeft?
Dat zeggen mensen altijd, maar dat is geen wetmatigheid hoor. Als ik fictie (=fantasy) lees, is dat puur consumeren. Komt geen enkele vormgeving bij kijken.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 19:40 schreef daNpy het volgende:
Ik vind boeken lezen toch wel wat minder 'erg' als de hele dag filmpjes kijken eigenlijk. Tenzij hij de hele dag educatieve filmpjes kijkt, maar ik gok eerder op TikTokdansfilmpjes, leer je van een boek in ieder geval ietsje meer. Je leesvaardigheid gaat omhoog, daarmee ook je algemene taalvaardigheid, en het creatieve deel van je brein is ook bezig om het verhaal een vorm te geven. Dat zie ik als positiever als filmpjes kijken eigenlijk.
toch is het wel zo dat je hersens meer moeten doen om die lettertjes om te zetten in een soort van film in je hoofd, dan wanneer je de film al kant en klaar voorgespiegeld krijgt.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 23:18 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Dat zeggen mensen altijd, maar dat is geen wetmatigheid hoor. Als ik fictie (=fantasy) lees, is dat puur consumeren. Komt geen enkele vormgeving bij kijken.
ik bedoel niet dat je hier niet mag klagen, maar ik krijg de indruk dat je je mening over hem al zo ontzettend klaar hebt eigenlijk, en dat je maar weinig echte interesse hebt in hemzelf, of laat blijken dat je echt wil weten wat er in hem omgaat (zonder direct een oordeel daaraan te koppelen). Ik kan me best voorstellen dat dat niet alleen maar makkelijk is, maar vergeet niet dat het een interactie is, je hebt daar zelf ook een aandeel in. Ik zag al een paar leuke tips hierboven om echt iets met hem te gaan ondernemen, zonder dat je daarbij steeds jouw verwachtingen daarbij door laat schemeren (en 't feit dat hij daar ook steeds niet aan voldoet). Want dat doet veel in de dynamiek hoor, helemaal niet gek dat hij daar met nog meer passiviteit op reageert.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 23:08 schreef DjVero het volgende:
[..]
Hier enkel positieve verhaaltjes afsteken is niemand in geïnteresseerd. Goede Tijden, Slechte Tijden had het woord "goede" ook net zo weg kunnen laten
Hij is bijvoorbeeld een engel voor zijn zusje, dat steek ik ook niet onder stoelen of banken.
Voor de rest eens wat Deepfreeze noemt. Die telefoon zuigt al het leven uit hem
Je maakt geen voorstelling van de personages en de omgevingen?quote:Op dinsdag 25 juli 2023 23:18 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Dat zeggen mensen altijd, maar dat is geen wetmatigheid hoor. Als ik fictie (=fantasy) lees, is dat puur consumeren. Komt geen enkele vormgeving bij kijken.
Ik vind je wel heel veroordelend naar hem.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 22:38 schreef DjVero het volgende:
[..]
Zeker! Ik sta vooraan om dat te beamen. Maar iemand die vanaf vier uur 's middags de rest van een dag naar het plafond gaat liggen staren, noem ik gewoon contactgestoord, want dat is wat hij nu doet. En vervolgens nog doodleuk roepen: "ik heb niks te doen". Slappe hap, bah. Zit nul leven in die jongen behalve tiktokmeuk en playstation, doodzonde.
Meer mensen dan je denkt maken die film helemaal nietquote:Op dinsdag 25 juli 2023 23:48 schreef trui het volgende:
[..]
toch is het wel zo dat je hersens meer moeten doen om die lettertjes om te zetten in een soort van film in je hoofd, dan wanneer je de film al kant en klaar voorgespiegeld krijgt.
Nein. Kan ik niet. Alles zwart.quote:Op woensdag 26 juli 2023 07:26 schreef daNpy het volgende:
[..]
Je maakt geen voorstelling van de personages en de omgevingen?
Oke, apartquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.@DjVero Als je ziet dat het niet lekker gaat, dan is er met een puber toch wel te praten? De mijne wel in ieder geval. Hem wijzen op zijn gedrag en vragen of hij hulp kan gebruiken om het te veranderen. Voor mijn 15-jarige is dat samen een rondje lopen. Daarmee komt hij het makkelijkst uit zijn puddinghoofd. Even kletsen, al is het maar 10 minuutjes. Als we dan terug zijn, dan vindt hij vaak wel iets schermloos om te doen (of iets nuttigs als AI's programmeren op zijn scherm, iets waar hij wel zijn hoofd bij gebruikt)
Het is best inherent aan puber zijn dat je niet in staat bent om dat allemaal naar aan te pakken. Dat is waar jij als ouder in stapt. Niet door hem contactgestoord en een slappe hap te noemen. Wel door met hem in gesprek te gaan, hem te vragen wat hij wel en niet wil en vertellen wat jullie als ouders wel en niet willen. Hem vragen of hij hulp nodig heeft en op welke manier. Dingen met hem te ondernemen. Alleen maar van alles vinden van wat hij doet en wat hij moet, is niet constructief.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 22:38 schreef DjVero het volgende:
[..]
Veel meer dan een "kweenie" komt er niet uit. En ik lack de sociale skills om een goed constructief gesprek daarop te voeren. Maar dat wil ik zelf ook helemaal niet, vind ik vre-se-lijk zelfs; niet lullen, maar poetsen.quote:Op woensdag 26 juli 2023 09:21 schreef Deepfreeze het volgende:
@:DjVero Als je ziet dat het niet lekker gaat, dan is er met een puber toch wel te praten? De mijne wel in ieder geval. Hem wijzen op zijn gedrag en vragen of hij hulp kan gebruiken om het te veranderen.
Ik zeg nergens dat het niet mag, hij doet z'n ding maar. Da's hier niet anders dan thuis, Tiktok daargelaten. Maar tegelijkertijd vind ik er wel wat van en die mening, hoe lomp of veroordelend ook, mag hij best weten. Leert hij ook weer van.quote:Op woensdag 26 juli 2023 09:53 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind het ook wel lastig: eerst mag hij zich niet opsluiten met zijn telefoon. Kan ik nog in komen. Maar ook op zijn bed liggen en niets doen is niet acceptabel. Waarom niet?
Dat hij zich verveelt is toch juist ook prima, want dan ontwikkelt hij misschien zin in actie of zegt eerder ja op een voorstel van jou/jullie.
Is dat niet stiekem omdat ze met een bordspel ongemerkt langer mogen opblijven?quote:Op woensdag 26 juli 2023 07:51 schreef Troel het volgende:
Mijn jongens zijn ook vergroeid met hun schermen. Ik had dan ook echt niet de verwachting dat ze tijdens de vakantie na het avondeten de boel niet meer aan zouden slingeren. Toen we de tafel aan het leegruimen waren vroeg de oudste "gaan we zo een bordspelletje doen" en niet veel later vroeg de jongste om een specifiek spelletje. Uiteindelijk echt gewoon drie verschillende spelletjes gespeeld en er werd ook al duidelijk gemaakt wat ze vandaag willen spelen. Ik had echt niet verwacht dat het zo zou gaanNatuurlijk zegt dit nog niets over de rest van de vakantie, maar het was gezellig en ik had eigenlijk meer gedoe verwacht.
Dat ik zelf ook niet achter de computer kon, nam ik op de koop toe
Eigenlijk is er dus niets aan de hand, maar doet hij het niet zoals jij het zou willen en herleeft jouw mooie vakanties van vroeger.quote:Op woensdag 26 juli 2023 10:53 schreef DjVero het volgende:
[..]
Veel meer dan een "kweenie" komt er niet uit. En ik lack de sociale skills om een goed constructief gesprek daarop te voeren. Maar dat wil ik zelf ook helemaal niet, vind ik vre-se-lijk zelfs; niet lullen, maar poetsen.
[..]
Ik zeg nergens dat het niet mag, hij doet z'n ding maar. Da's hier niet anders dan thuis, Tiktok daargelaten. Maar tegelijkertijd vind ik er wel wat van en die mening, hoe lomp of veroordelend ook, mag hij best weten. Leert hij ook weer van.
En even voor de goede orde; tot nu toe maak ik halve dagindelingen, ik kan zo bij het animatieteam...Hij doet overal zonder blikken of blozen aan mee en geniet er zichtbaar van. Ik ook overigens.
Ik had alleen graag veel meer "en en" gezien. Daar heb ik zelf immers ook mooie herinneringen aan, vakantievriendjes enzo, zelfs vriendinnetje gehad een keer. Ik weet zeker dat als we straks thuiskomen en de familie/vrienden gaan vragen hoe de vakantie was hij niet veel verder dan "ehhh" was gekomen zonder mij. Compleet vast- en leeggezogen in en door zijn fantasiewereldje van Rocket League en Tiktok. Ik ga nog even goed nadenken hoe ik dat aan banden ga leggen na de vakantie.
Hij had immers vóór de zomer ook bij z'n baas aangegeven dat hij de hele zomer op vakantie zou gaan, zodat hij 24/7 kon gaan gamen. Dacht hij. Gestoord en niet gezond.
Er is vanalles aan de hand, maar da's een verschil in opvatting.quote:Op woensdag 26 juli 2023 11:18 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Eigenlijk is er dus niets aan de hand, maar doet hij het niet zoals jij het zou willen en herleeft jouw mooie vakanties van vroeger.
Laat hem zichzelf zijn en verwacht niet dat hij jou wordt.
Hij heeft zichzelf al beperkt door de eerste twee dagen ongeveer 7gb erdoorheen te jassen en op 1 juli zijn geld al verbrast te hebben.quote:Op woensdag 26 juli 2023 11:44 schreef -Spring het volgende:
Waarom beperk je zijn schermtijd niet gewoon en laat je hem zich écht vervelen?
(Ik vind het beperken van schermtijd onder beschermde macht vallen. Ik heb nl bij de zoon van mijn vriend gezien wat een gameverslaving met iemand kan doen. Zowel hij als zijn zoon vinden met terugwerkende kracht dat hij daar sturender in had moeten zijn.)
Zijn data is op, dus hij kan amper iets met zijn scherm. Hij doet zonder moeilijk gedoe mee aan wat jullie ondernemen. Hij is een engel voor zijn zusje. Count your blessings.quote:Op woensdag 26 juli 2023 11:47 schreef DjVero het volgende:
[..]
Er is vanalles aan de hand, maar da's een verschil in opvatting.
Een puber die zonder gedoe meedoet, ik zou ervoor tekenen...quote:Op woensdag 26 juli 2023 12:14 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Zijn data is op, dus hij kan amper iets met zijn scherm. Hij doet zonder moeilijk gedoe mee aan wat jullie ondernemen. Hij is een engel voor zijn zusje. Count your blessings.
En dan straks als één of andere dorpsloner eindigen met een weggegooide jeugd. Zonder vrienden, omdat hij dat nooit geleerd heeft, want plafonddienst.quote:Op woensdag 26 juli 2023 12:14 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Zijn data is op, dus hij kan amper iets met zijn scherm. Hij doet zonder moeilijk gedoe mee aan wat jullie ondernemen. Hij is een engel voor zijn zusje. Count your blessings.
Ik denk dat je na de vakantie zeker wel aan de slag kan als het met schermgebruik echt zo erg is als je zegt. En daar kun je in de vakantie zeker al wel proberen gesprekken over te hebben. Hoe hij dat ziet, wat voor oplossingen hij heeft, wat jij denkt dat er moet gebeuren. Maar verpest er nu de vakantie niet voor. Maak hier juist samen met hem mooie herinneringen, zoek de verbinding. Vertel hem niet wat een loser hij is omdat hij geen nieuwe vrienden opdoet op vakantie. Dat is toch niet het enige en hoogste ideaal?quote:Op woensdag 26 juli 2023 12:42 schreef DjVero het volgende:
[..]
En dan straks als één of andere dorpsloner eindigen met een weggegooide jeugd. Zonder vrienden, omdat hij dat nooit geleerd heeft, want plafonddienst.
Het probleem dat werd geschetst was een puber die al 3 dagen compleet contactgestoord op zijn kamer zat maar dat blijkt niet helemaal de waarheid te zijn.quote:Op woensdag 26 juli 2023 12:49 schreef daNpy het volgende:
Het probleem is toch ook niet dat hij niet mee wil doen of niks wil doen?
Dat is wel de waarheid, want dat was namelijk de eerste paar dagen zo. Totdat ik hier postte en het één en ander aan advies overnam, namelijk een (gedeeltelijke) dagindeling, hem op sleeptouw nemen enzo. Daaruit blijkt nu dat 'ie dat zonder morren doet.quote:Op woensdag 26 juli 2023 13:02 schreef Elleska het volgende:
[..]
Het probleem dat werd geschetst was een puber die al 3 dagen compleet contactgestoord op zijn kamer zat maar dat blijkt niet helemaal de waarheid te zijn.
Ga ik doen! Ik heb hem overigens geen loser en/of contactgestoord genoemd, dat laatste woord begrijpt hij toch niet. Ik heb wel gewoon benoemd dat ik zijn gedrag raar, maar bovenal zonde vind. Vanochtend liep hij met z'n bal naar voren. Geen succes. Maar iig geprobeerd. (Denk ik).quote:Op woensdag 26 juli 2023 12:47 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk dat je na de vakantie zeker wel aan de slag kan als het met schermgebruik echt zo erg is als je zegt. En daar kun je in de vakantie zeker al wel proberen gesprekken over te hebben. Hoe hij dat ziet, wat voor oplossingen hij heeft, wat jij denkt dat er moet gebeuren. Maar verpest er nu de vakantie niet voor. Maak hier juist samen met hem mooie herinneringen, zoek de verbinding. Vertel hem niet wat een loser hij is omdat hij geen nieuwe vrienden opdoet op vakantie. Dat is toch niet het enige en hoogste ideaal?
Dit vind ik onterecht, want dat is zeker niet wat hier doorgaans gebeurt. Er komt hier van alles aan bod.quote:Op woensdag 26 juli 2023 13:22 schreef DjVero het volgende:
[..]
Als het je niet aanstaat, lees je het toch niet? Het staat je verder vrij om zelf happy-the-pappy-mijn-kind-doet-het-geweldig-posts te maken, hoor.
[..]
Dat komt hier ook wel voorbij. Beetje afhankelijk van de situatie zeg ik "oke, geniet ervan" of "er ligt daar een boek, daar een voetbal en over 10 minuten ga ik x doen als je mee wil prima"quote:Op woensdag 26 juli 2023 13:22 schreef DjVero het volgende:
[..]
Behalve dan toen hij gister zei: "ik heb niets te doen", dat schoot bij mij weer even in het verkeerde keelgat.
flauwe reactie.quote:Op woensdag 26 juli 2023 13:22 schreef DjVero het volgende:
Als het je niet aanstaat, lees je het toch niet? Het staat je verder vrij om zelf happy-the-pappy-mijn-kind-doet-het-geweldig-posts te maken, hoor.
daar ga je alweer.quote:[..]dat laatste woord begrijpt hij toch niet.
Oplossen moet je zelf lijkt me. Er is een hoop advies gegeven.quote:
Nee hoor, ze zijn 13 en 15 en het is vakantie, dus er is niet een vaste bedtijdquote:Op woensdag 26 juli 2023 11:02 schreef Elleska het volgende:
[..]
Is dat niet stiekem omdat ze met een bordspel ongemerkt langer mogen opblijven?
Dan helemaal leuk!quote:Op woensdag 26 juli 2023 15:27 schreef Troel het volgende:
[..]
Nee hoor, ze zijn 13 en 15 en het is vakantie, dus er is niet een vaste bedtijd
0,0. Maar dat is niet heel vreemd in Thaise gezinnen van het platteland, zo heb ik geobserveerd. Zodra kinderen de puberleeftijd bereiken, worden ze een beetje aan hun lot overgelaten, heb ik het idee. Veel ontspoorde pubers, veel yaba enzo. Of ze moeten keihard helpen op het land of het huishouden, zoals mijn vrouw vroeger.quote:[b]Op woensdag 26 juli 2023 15:02 schreef Sumppi
Nu lees ik dat hij met jou wat dingen onderneemt, maar hoe zit het met zijn moeder?
Hebben wij dezelfde kinderen?quote:Op donderdag 27 juli 2023 11:23 schreef hilliebillie het volgende:
Hier de uitdaging de kinderen wat beter met elkaar om te laten gaan deze vakantie. De beginnend puber en de prepuber kunnen momenteel zo goed met elkaar om gaan dat ze alles wat we doen uiteindelijk kunnen verpesten door ruzie te maken, de (eigenlijk al te dure) churros op de grond te smijten, elkaar het bloed onder de nagels vandaan te halen, te schreeuwen tegen elkaar of elkaar pijn te doen.
Het zal de leeftijd zijn, maar mèn, wat gaat die vakantie zo lang duren. Man en ik hebben nog geen vrij, maar in de anderhalve week dat de kinderen vakantie hebben al zo veel strijd geweest dat we er eigenlijk al geen zin meer in hebben.
Ze hebben al de opdracht gehad met elkaar te praten en te bedenken wat ze zelf anders kunnen doen om het te voorkomen, de uitkomst heeft zowaar 1 dag geholpen.
Vandaag hebben ze een dag zonder schermpjes en mogen/moeten ze zich met elkaar vermaken en zelf bedenken wat ze dan gaan doen samen.
Tot nu toe gaat dit goed en hebben ze de grootste lol. Maar het gaat een lange vakantie worden ben ik bang.
Maar goed, nogmaals het zal de leeftijd zijn en er bij horen 😅
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 9% gewijzigd door Phaidra op 27-07-2023 13:11:57 ]Venus in pocketformaat
© loveli
Als ze zich daaraan houden, zou ik het alleen maar toejuichen! Maar hier willen ze altijd allebei in de woonkamer zijn. Per definitie in elkaars auraquote:Op donderdag 27 juli 2023 15:51 schreef Sumppi het volgende:
Dan zijn de pubers die zich regelmatig terugtrekken op hun kamer toch wel welkom, denk ik.![]()
Hier hangen er regelmatig briefjes op deuren met daarop dat de ander niet welkom is: 'verboden voor...broer/ zus'
En een volgend moment trekken ze weer hartstikke leuk met elkaar op.
Sneer naar mij, vermoed ik?quote:Op donderdag 27 juli 2023 15:51 schreef Sumppi het volgende:
Dan zijn de pubers die zich regelmatig terugtrekken op hun kamer toch wel welkom, denk ik.![]()
Was niet bedoeld als sneer!quote:Op vrijdag 28 juli 2023 10:44 schreef DjVero het volgende:
[..]
Sneer naar mij, vermoed ik?als hij online gamet, heeft hij ook tig broertjes en zusjes met z'n gecommandeer en geruzie...
Maargoed, meneer wil nu ineens weer elke avond naar de camping-disco lol
Ben ook benieuwd naar tips die hier over komen.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 12:57 schreef miss_sly het volgende:
Onze tiener is nogal bezig met wat ze ‘later wil worden’.
Ze heeft geneeskunde studeren hoog op haar lijstje staan, want ze wil graag mensen helpen. Maar ze twijfelt ook. Ze is ontzettend op zoek naar haar passie, zodat ze een duidelijk doel kan stellen voor een profiel, een vakkenpakket, een studie en een universiteit. Ik heb haar uiteraard al gezegd dat heel veel mensen nooit een passie vinden. Maar goed, ze is nog jong, dus wie weet.
Wat zijn nou manieren om wat meer te ontdekken wat je wil? Testen om te doen, cursussen te volgen, boeken te lezen, documentaires te kijken?
Hier ook. En psychologie. Maar het feit dat 99% van de studenten daar meisjes zijn staat haar tegen. "is zo voor de hand liggend mam. Ik weet dat het me niet moet interesseren, maar toch...".quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 12:57 schreef miss_sly het volgende:
Ze heeft geneeskunde studeren hoog op haar lijstje staan,
Beroepskeuzetest? Open dagen van studies bezoeken? Dagen meelopen op het werk van mensen die ze kent?quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 12:57 schreef miss_sly het volgende:
Onze tiener is nogal bezig met wat ze ‘later wil worden’.
Ze heeft geneeskunde studeren hoog op haar lijstje staan, want ze wil graag mensen helpen. Maar ze twijfelt ook. Ze is ontzettend op zoek naar haar passie, zodat ze een duidelijk doel kan stellen voor een profiel, een vakkenpakket, een studie en een universiteit. Ik heb haar uiteraard al gezegd dat heel veel mensen nooit een passie vinden. Maar goed, ze is nog jong, dus wie weet.
Wat zijn nou manieren om wat meer te ontdekken wat je wil? Testen om te doen, cursussen te volgen, boeken te lezen, documentaires te kijken?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |