abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210026092
Alles over je jeugd/post-kleuter/kleuter-geweest/schoolkind/kind.

Nja, over kinderen die ouder zijn dan kleuters maar nog niet volwassen. Ofzo. En iedereen die mee wil praten.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
  maandag 24 juli 2023 @ 19:30:04 #2
149959 SQ
snelle trees
pi_210026257
Verplichten tot gezellig doen leidt zelden tot gezellig doen.

Maak het dus zo gezellig dat hij het niet meer kan weerstaan :P

Wat doen jullie zelf doorgaans op een vakantiedag?
disclaimer
  maandag 24 juli 2023 @ 19:32:25 #3
149959 SQ
snelle trees
pi_210026289
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2023 18:58 schreef DjVero het volgende:

[..]
I know, maar ik word hier in een hoek gedreven waar ik niet van houd! Post 272 schets ik een duidelijke situatie, mét duidelijke hulpvraag: hoe vindt hij aansluiting bij de andere jeugd, waarbij hij nota bene zélf aangeeft dat hij dat eerste contact eng vindt? Dát is wat ik vraag, ik wil hem namelijk helpen, maar ik weet zelf ook niet hoe! ;)

Vervolgens krijg ik alleen maar het advies dat hij best 12 dagen lang filmpjes kan kijken
. Dat is bij mij echt het verkeerde advies, want dat is geen vakantie.

Ik weet echt wel hoe een puber werkt (deels), maar dat betekent niet dat hij vrij is van regels (niet dagenlang achter elkaar op je kamer rare filmpjes kijken wat hij thuis ook continu doet bijvoorbeeld). Voor de rest laat ik hem met rust of neem ik hem op sleeptouw.

Als antwoord op de post onder jou:

- zwembad
- badminton
- jeu de boules
- tafeltennis
- met de kleine spelen
- strand
- kanoën (moet nog gebeuren)
- spelletjes

Om aan te geven dat er genoeg gebeurt, maar op 15-jarige leeftijd vind ik het ook vrij normaal om niet maar steeds met je ouders dingen te ondernemen, maar dat zal wel weer aan mij liggen.
Dikgedrukte is overigens pertinent onwaar. Er kwamen meerdere nuttige tips, maar daar reageer je verder ook niet echt op :D
disclaimer
  maandag 24 juli 2023 @ 19:37:25 #4
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_210026351
Het probleem is dat we jou niet kunnen helpen met je concrete hulpvraag DJVero. Ik zou niet weten hoe je hem kunt helpen met contact leggen. Het zal uit hemzelf moeten komen. Het helpt misschien dat zijn data op is en hij nu wel wat moet doen. Maar komt het niet, dan komt het niet en heeft hij een kutvakantie.

Het enige wat jij kunt doen is het voor jezelf een leuke vakantie maken en je niet zo aan hem te ergeren. Ik verwacht dat de kans dan ook groter is dat hij ook een leukere vakantie heeft.

En kom alsjeblieft niet met het argument dat je speciaal voor hem 1200 km. hebt gereden en een dure vakantie hebt geboekt als hij daar niet om heeft gevraagd.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_210026590
Als tiener deed ik op de camping dingen met mijn zusje. Alleen als anderen het initiatief namen, gingen we wat met onbekenden doen. Als je alleen bent, is dat nog lastiger.
pi_210026687
Is er een taalbarriere DJVero? Ik legde als puber nooit contact op Franse campings, maar toen mijn ouders switchten naar Nederlandse campings had ik binnen no time contact.

En verder klinkt het als een onzekere puber, heel normaal denk ik. En de oplossing heb ik niet, behalve hem tijd geven.
pi_210026706
quote:
1s.gif Op maandag 24 juli 2023 19:32 schreef SQ het volgende:

[..]
Dikgedrukte is overigens pertinent onwaar. Er kwamen meerdere nuttige tips, maar daar reageer je verder ook niet echt op :D
Dat advies neem ik ook echt wel ter harte, hoor ;)

Alleen posts met "ga ik doen" zijn nog nietszeggender dan de filmpjes die hij kijkt :+

Maar goed, ik ga m'n best doen me niet zo aan hem te ergeren.

Edit: nog niet eens zozeer aan hem als persoon natuurlijk, maar wel dat vreselijk slappe gedrag!
pi_210026721
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2023 20:03 schreef exode het volgende:
Is er een taalbarriere DJVero? Ik legde als puber nooit contact op Franse campings, maar toen mijn ouders switchten naar Nederlandse campings had ik binnen no time contact.

Meer dan driekwart is Nederlands hier. ;) Vreselijk, maar dat terzijde.
  Moderator maandag 24 juli 2023 @ 20:16:12 #9
236264 crew  capricia
pi_210026850
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2023 20:06 schreef DjVero het volgende:

[..]
Meer dan driekwart is Nederlands hier. ;) Vreselijk, maar dat terzijde.
Welke activiteiten onderneem jij samen met hem op deze vakantie?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210026869
Je bent ook wel stellig over wat een vakantie moet inhouden, DJVero. Hoe denkt hij daar dan over? Misschien heeft hij daar nog helemaal geen idee bij. Bij zo'n vakantie als jij beschrijft zou ik ook 'slap gedrag' vertonen, omdat het niet mijn soort vakantie is.

Om maar aan te geven dat je verschillend kunt denken over hoe je een vakantie het best invult en dat de invulling ook invloed heeft op hoe je je gedraagt.

En hoe jij over hem denkt heeft mogelijk ook invloed en zo te lezen denk je niet zo positief over hem. :{

[ Bericht 6% gewijzigd door Sumppi op 24-07-2023 20:45:18 ]
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_210027107
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2023 20:16 schreef Sumppi het volgende:
Je bent ook wel stellig over wat een vakantie moet inhouden, DJVero. Hoe denkt hij daar dan over? Misschien heeft hij daar nog helemaal geen idee bij. Bij zo'n vakantie als jij beschrijft zou ik ook 'slap gedrag' vertonen, omdat het niet mijn soort vakantie is.

Om maar aan te geven dat je verschillend kunt denken over hoe je een vakantie het best invult en dat de invulling ook invloed heeft op hoe je je gedraagt.

En hoe jij over hem denkt heeft ook invloed en zo te lezen denk je niet zo positief over hem. :{
Ja, zeker als het zijn eerste vakantie is zoals je zegt, dan weet hij toch niet wat het verwachtingspatroon is wat jij hebt van jouw vakantie en zijn gedrag erin. Zeker als filmpjes kijken de eerste drie dagen wordt getolereerd en de vierde dag opeens niet meer goed is.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  Moderator maandag 24 juli 2023 @ 21:25:45 #12
5428 crew  miss_sly
pi_210028186
Nogmaals: zijn data zijn op, dus filmpjes kijken is dan als het goed is afgelopen. Dus onderneem samen wat, laat hem verveling ervaren, en geef hem ruimte om te ontdekken hoe zo’n vakantie werkt en wat hij wel en niet leuk vindt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_210028235
De meeste campings hebben ook van die foldertjes liggen met dingen die je in de omgeving kan doen. Misschien kan je hem daar iets uit laten kiezen? Kasteel bezoeken, klimpark, dat soort dingen.
Venus in pocketformaat
© loveli
  Moderator maandag 24 juli 2023 @ 21:45:10 #14
5428 crew  miss_sly
pi_210028523
Onze tiener is ook niet van de aansluiting zoeken bij andere tieners. Dat was zo anders toen ze jonger was; binnen tien minuten op de camping had ze nieuwe beste vriendinnen. Met tieners is dat echt lastiger.

Dus is het aan jou als ouder om samen dingen te ondernemen zonder per se in te zetten op aansluiting bij andere tieners. In Frankrijk kun je op veel plekken kanoën, ga dat samen doen. Inderdaad badmintonnen of jeu de boules, zwemmen, een balletje trappen. Maar ga er niet van uit dat je tiener wel even aansluiting vindt bij anderen en dus de hele tijd gezellig sociaal gaat doen met hen. Mocht dat gebeuren, helemaal prima, maar ga er niet van uit.
  dinsdag 25 juli 2023 @ 10:01:22 #15
35189 Troel
scherp en bot
pi_210031689
Wij gaan vandaag, wat eerder dan gepland, naar de camping bij mijn vriend in de achtertuin. De jongens hebben de tent voor zichzelf en hebben stroom, een koelkast en utp in de tent. Met het avondeten gaan de laptops naar binnen (of als ze weg gaan) en in de avond hebben we andere zaken gepland staan. Ze hebben zelf een heel lijstje gemaakt met dingen die ze wel leuk vinden aan spelletjes en zijn van plan om vooral in de avonden leuke dingen te gaan doen.

Ze weten dus dat ze overdag wel mogen gamen, maar dat ze op een bepaalde tijd uit bed verwacht worden, op een bepaalde tijd geacht worden om te helpen met het koken en dergelijke en daarna iets leuks gaan doen.

Over een paar weken horen jullie wel of het geslaagd was :D
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_210031746
Hier inderdaad ook vooraf de verwachtingen uitgesproken. Met de reis gaan de nieuwe afspraken in. Thuis is het eind van de ochtend en eind van de middag game-tijd. 15-jarige mag in de avond ook nog wel(die ligt de ochtend gametijd vaak nog plat). Op vakantie zorg ik dat er tijd is voor schermpjes (grotendeels op hun telefoon), maar daar staat tegenover dat ze niet mopperen als we gaan wandelen/cultuursnuiven. Die combinatie-afspraak zorgde vorig jaar ook voor weinig gedoe.
We gaan voor dit jaar ook nog samen een lijstje maken met spelletjes die mee gaan en googlen op dingen die zij graag zouden doen.

(wij zitten in particuliere huisjes, dus geen vermaak/andere vakantiejongeren om contact mee te maken)
  dinsdag 25 juli 2023 @ 10:47:32 #17
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_210032112
Lastig hoor, die tienerleeftijd en vakanties. Ik herinner me mijn eigen vakanties met mijn ouders en dat het me erg veel stress gaf om vrienden te moeten zoeken. Pffft. Mijn oudere zus zat alleen maar contactgestoord in haar tentje. Toen zij een vriendje kreeg en die eens mee ging, kon ik tenminste met hem leuke dingen doen :D

Even een dilemma tussendoor:
Bijna kinderfeestje van onze (dan) 7-jarige. Die heeft soms een verrassende keuze van genodigden. Wij weten natuurlijk niet wat zich afspeelt op dat schoolplein, dus ik snap wel dat we keuze uiteindelijk aan hem moeten overlaten. Alleen is hij de afgelopen periode best op een aantal leuke (en dure!) feestjes uitgenodigd. Ik ben totaal niet voor het "voor wat hoort wat" en hij moet lekker kiezen wat 'ie wil, maar toch heb ik een beetje gewetensnood. Daarnaast gaan we met de kinderen (tevens klasgenoten) van 2 vriendinnen op vakantie volgende week. Hij speelt leuk met ze, wordt uitgenodigd op feestjes, maar hij wil ze niet op zijn eigen feestje. Pffft. What to do? (zonder dat ik straks 15 kinderen meesleep)
pi_210032242
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 10:47 schreef Quoi het volgende:
Lastig hoor, die tienerleeftijd en vakanties. Ik herinner me mijn eigen vakanties met mijn ouders en dat het me erg veel stress gaf om vrienden te moeten zoeken. Pffft. Mijn oudere zus zat alleen maar contactgestoord in haar tentje. Toen zij een vriendje kreeg en die eens mee ging, kon ik tenminste met hem leuke dingen doen :D

Even een dilemma tussendoor:
Bijna kinderfeestje van onze (dan) 7-jarige. Die heeft soms een verrassende keuze van genodigden. Wij weten natuurlijk niet wat zich afspeelt op dat schoolplein, dus ik snap wel dat we keuze uiteindelijk aan hem moeten overlaten. Alleen is hij de afgelopen periode best op een aantal leuke (en dure!) feestjes uitgenodigd. Ik ben totaal niet voor het "voor wat hoort wat" en hij moet lekker kiezen wat 'ie wil, maar toch heb ik een beetje gewetensnood. Daarnaast gaan we met de kinderen (tevens klasgenoten) van 2 vriendinnen op vakantie volgende week. Hij speelt leuk met ze, wordt uitgenodigd op feestjes, maar hij wil ze niet op zijn eigen feestje. Pffft. What to do? (zonder dat ik straks 15 kinderen meesleep)
Ik merk ook dat ik nog erg struisvogel over hoe de vakanties kunnen veranderen als de jongens gaan puberen :@. Ik vind deze leeftijd juist leuk omdat we van alles kunnen ondernemen en dat ze de meeste dingen ook gewoon nog leuk vinden (ok, met uitzondering van het bezoeken van Franse marktjes, maar daar valt mee te leven). Ik zeg nu wel makkelijk dat je je eigen verwachtingen moet loslaten, maar ik kan me ook voorstellen dat dat onwijs moelijk is als het eenmaal zo ver is.

Wat betreft partijtjes: ik heb het altijd losgelaten. Kind mag kiezen, wij stellen alleen een maximum in het aantal kinderen vast. En ja, dat heeft wel eens voor een ongemakkelijke situatie gezorgd (voor mij dan), maar ervaring leert dat kinderen daar helemaal niet zo moeilijk over doen. De oudste was vroeger ook heel attent, hij nodigde elk jaar andere kinderen uit, want "die en die waren vorig jaar al op mijn feestje, dus nu kies ik voor andere kinderen." Met uitzondering van zijn bestie, die mag wel altijd komen :+.
Venus in pocketformaat
© loveli
  Moderator dinsdag 25 juli 2023 @ 11:26:08 #19
5428 crew  miss_sly
pi_210032514
Wij gingen jaren met drietjes naar een camping in Frankrijk en dat beviel uitstekend. Ook toen ze 11-12 was vond ze het nog steeds leuk om uitstapjes te maken en had ze bovendien altijd we aansluiting. De uitstapjes zijn nu ook het probleem niet, maar de aansluiting. Dat wilde niet vlotten vorig jaar.

Dus hebben we het nu over een andere boeg gegooid: een rondreis door Engeland met drietjes. We zijn drie weken onderweg en zitten op vijf verschillende plekken. We doen verschillende activiteiten; soms specifiek voor de tiener, soms iets wat wij echt heel graag willen en wat we alle drie leuk vinden. So far (we zijn pas drie dagen onderweg :+ ) is het heel gezellig en fijn.
  dinsdag 25 juli 2023 @ 11:56:20 #20
149959 SQ
snelle trees
pi_210032875
Ik bleef best wel eens gewoon alleen op de camping als vijftienjarige als mijn moeder marktjes wilde bezoeken :+
disclaimer
pi_210032930
Over feestjes: ik heb met T vorig jaar een gesprek gevoerd over wat feestjes zijn en waarom je ze viert. En wie je dan uitnodigt. Hij dacht dat het vooral was om nieuwe vrienden te maken, had er nooit bij stilgestaan dat je feestjes meestal viert met de mensen die je heel leuk vindt. Dit omdat hij zijn beste vriend niet wilde uitnodigen 'want daar speelde hij toch al mee.' De uiteindelijke keuze heb ik wel losgelaten trouwens.
pi_210033036
Onze zomervakanties bestonden uit 3 weken op een camping in Zuid Frankrijk en de enige uitstapjes waren naar het strand :) Toen mijn broer en zus niet meer meegingen, gingen we in Nederland op vakantie. Mijn ouders zetten toen hun caravan op een seizoensplek. Ik ging vaak niet mee en bleef thuis, mijn broer en zus hielden dan een soort van toezicht op me.
Heerlijke zomers :)

Partijtjes dus, wij sturen het wel een beetje, niet om voor wat hoort wat maar omdat ze richting hun feestjes ineens een bups nieuwe vrienden krijgen....maar buiten dat we dat uitleggen en dus proberen te voorkomen ligt de eindbeslissing bij B zelf.
  dinsdag 25 juli 2023 @ 12:15:23 #23
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_210033116
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 10:47 schreef Quoi het volgende:
Lol wat? :D
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  dinsdag 25 juli 2023 @ 12:18:35 #24
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_210033138
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 12:15 schreef daNpy het volgende:

[..]
Lol wat? :D
Ha-ha. Zoals badmintonnen :9

30 jaar later trouwens en nu mijn zwager
  dinsdag 25 juli 2023 @ 12:20:06 #25
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_210033154
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 12:18 schreef Quoi het volgende:

[..]
Ha-ha. Zoals badmintonnen :9
Ja, dat snap ik.
Echter, neem je dus je vriendje mee op vakantie en dan ga je heel de dag saai doen zodat hij met je zusje iets gaat doen?
En als vriendje zelf heb je dus een saaie truus die zelfs op vakantie niks wil doen? :')

Voor jou leuk natuurlijk :P
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_210033264
Eindelijk eens iemand hier die beaamt dat het inderdaad contactgestoord is als je je hele dagen terugtrekt...
pi_210033280
Qua partijtjes geef ik alleen een maximum aantal kinderen op, en hij weet hoe meer kinderen, hoe simpeler de activiteit. Zijn beste vriend mocht de afgelopen twee jaar niet komen (want dat wilde een ander vriendje niet) ondanks dat ik dat echt meerdere keren nagevraagd heb en ook heb aangegeven dat het zijn feestje is. Dit jaar mag de beste vriend voor het eerst wel komen, en is het afwachten wie hij verder gaat kiezen. Ik twijfel nog tussen een gewoon feestje over een paar weken, nadat hij geland is in zijn nieuwe klas, of een feestje in de laatste week van de zomervakantie op zijn echte verjaardag, met het risico op vriendjes die nog op vakantie zijn, maar zonder loyaliteitsconflict tussen oude en nieuwe groep klasgenoten.

DJVero, is het een optie om samen met hem te gaan voetballen oid, en dan aan langs lopende pubers te vragen of ze mee willen doen? En dan kun je er daarna zelf weer tussenuit glippen.

En verder zou ik het proberen los te laten. Maak er voor jezelf een leuke vakantie van en vraag steeds of puber mee wil doen, maar wil hij niet dan is dat niet jouw probleem. Extra data bijkopen is overigens wel iets wat ik pertinent zou weigeren, dat is afzonderen juist aanmoedigen imo. Dan gaat hij maar een boek lezen oid. Ik ondernam overigens zelf ook nooit dingen met andere kinderen, had ik geen behoefte aan. Maar ik had ook 3 a 4 broer en zussen mee om mee te kaarten of te zwemmen.
  dinsdag 25 juli 2023 @ 12:32:59 #28
35189 Troel
scherp en bot
pi_210033290
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 12:30 schreef DjVero het volgende:
Eindelijk eens iemand hier die beaamt dat het inderdaad contactgestoord is als je je hele dagen terugtrekt...
Dat maakt het nog geen waarheid natuurlijk. Daarnaast kun je ook contactgestoord zijn als je je niet hele dagen terugtrekt natuurlijk ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_210033350
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 12:32 schreef FlyingFish het volgende:

DJVero, is het een optie om samen met hem te gaan voetballen oid, en dan aan langs lopende pubers te vragen of ze mee willen doen? En dan kun je er daarna zelf weer tussenuit glippen.

Nee, dan worden zijn witte Nike Air Max schoenen vies (zijn woorden) _O-

die snap ik dan weer wel :+
pi_210033548
Wat is in principe het verschil tussen boeken lezen en filmpjes kijken?

Ik snap het pedagogisch gezien wel hoor, maar in de zin van “contactgestoord” enzo
pi_210036296
Ik kon vroeger ook hele dagen boeken lezen en vermaakte mij daar prima mee.

Mijn ouders hebben daar gelukkig nooit heel moeilijk over gedaan. Bepaalde dingen waren tijdens de vakantie verplicht samen, afhankelijk van de reis en de leeftijd. Uiteindelijk was alleen het avondeten nog verplicht en ik denk dat die regel eraan heeft bijgedragen dat we nog altijd met ouders een lang weekend weg gaan, inmiddels met aanhang en kleinkinderen. We slapen allemaal onder hetzelfde dak en eten savonds samen maar verder vult iedereen zijn vakantie anders in. De ene heeft een hele actieve vakantie en de ander komt het familiehuis amper uit, allemaal prima.
  Moderator dinsdag 25 juli 2023 @ 18:16:37 #32
5428 crew  miss_sly
pi_210036814
quote:
Ten eerste heeft niet iedereen op elk moment evenveel behoefte aan contact. Ten tweede is het bepaald geen onderdeel van een mogelijke oplossing om kost wat kost de term ‘contactgestoord’ erin te gooien.
  dinsdag 25 juli 2023 @ 19:40:16 #33
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_210037604
Ik vind boeken lezen toch wel wat minder 'erg' als de hele dag filmpjes kijken eigenlijk. Tenzij hij de hele dag educatieve filmpjes kijkt, maar ik gok eerder op TikTokdansfilmpjes, leer je van een boek in ieder geval ietsje meer. Je leesvaardigheid gaat omhoog, daarmee ook je algemene taalvaardigheid, en het creatieve deel van je brein is ook bezig om het verhaal een vorm te geven. Dat zie ik als positiever als filmpjes kijken eigenlijk.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_210037638
quote:
Kun je geen andere verklaringen bedenken?
pi_210037718
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2023 18:19 schreef DjVero het volgende:
Dat is dan ook precies wat ik heb gedaan door pas na drie dagen hem eens te bevragen waarom hij zoveel op die kuttelefoon zit, dat terwijl ik me er al vanaf dag één aan irriteerde.
Als ik hem was had ik me ook zo snel mogelijk weer teruggetrokken op m'n kamer. :P Je kunt ook zeggen dat je het leuk vindt dat hij er is en vervolgens voorstellen of hij zin heeft om samen te badmintonnen of wat dan ook en het daarbij laten.
pi_210038862
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 12:57 schreef Adrian4 het volgende:
Wat is in principe het verschil tussen boeken lezen en filmpjes kijken?

Ik snap het pedagogisch gezien wel hoor, maar in de zin van “contactgestoord” enzo
Ik las boeken altijd bij de rest van de familie (en mijn kinderen ook als ze overdag lezen), en je kan op elk moment stoppen en antwoorden op een vraag. Bij een film stoor je de rest met het geluid of zit je met een koptelefoon op. Even een vraag tussendoor werkt ook niet, dan moet eerst de film op pauze, daarna de vraag herhalen. En even de film helemaal uitzetten om iets sociaals te gaan doen doe je ook niet zomaar. Ik vind het wel echt een groot verschil.

Ik zou hierin op vakantie overigens ook geen verschil maken tussen educatieve filmpjes of tiktok. Thuis hebben we dat uiteraard wel maar hangt dat samen met schermtijd.

Maar goed, ik heb drie neefjes (van 7, 12 en 18) die met moeite bij een (laptop/tablet/switch)scherm vandaan te houden zijn, ook op een familie-vakantie met ruim voldoende bekende sociale contacten in dezelfde leeftijdsgroep. Ik doe echt mijn best om te voorkomen dat mijn kinderen dat gaan krijgen. Tablets worden bij ons thuis dan ook vrijwel niet gebruikt. Gewoon tv kijken wordt wel genoeg gedaan, maar dat kan wel als semi-sociale activiteit. Net als met meerdere mensen op 1 spelcomputer spelen, of mee laten kijken.
pi_210039336
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 21:22 schreef FlyingFish het volgende:

[..]
Ik las boeken altijd bij de rest van de familie (en mijn kinderen ook als ze overdag lezen), en je kan op elk moment stoppen en antwoorden op een vraag. Bij een film stoor je de rest met het geluid of zit je met een koptelefoon op. Even een vraag tussendoor werkt ook niet, dan moet eerst de film op pauze, daarna de vraag herhalen. En even de film helemaal uitzetten om iets sociaals te gaan doen doe je ook niet zomaar. Ik vind het wel echt een groot verschil.

Ik zou hierin op vakantie overigens ook geen verschil maken tussen educatieve filmpjes of tiktok. Thuis hebben we dat uiteraard wel maar hangt dat samen met schermtijd.

Maar goed, ik heb drie neefjes (van 7, 12 en 18) die met moeite bij een (laptop/tablet/switch)scherm vandaan te houden zijn, ook op een familie-vakantie met ruim voldoende bekende sociale contacten in dezelfde leeftijdsgroep. Ik doe echt mijn best om te voorkomen dat mijn kinderen dat gaan krijgen. Tablets worden bij ons thuis dan ook vrijwel niet gebruikt. Gewoon tv kijken wordt wel genoeg gedaan, maar dat kan wel als semi-sociale activiteit. Net als met meerdere mensen op 1 spelcomputer spelen, of mee laten kijken.
Haha, nou als ik een boek lees ben ik voor niks en niemand bereikbaar :P Vaak moeten vragen meerdere keren herhaald worden wil ik weer in het hier en nu terecht komen. Ik zie het verschil daarom echt niet.
pi_210039674
Als ik een boek lees, kan de wereld om me heen vergaan....als ik game of een filmpje kijk, hoor ik nog steeds alles om me heen.
Zo is iedereen anders.

B is een sociaal kind die makkelijk contact maakt en best wat vriendjes/vriendinnetjes heeft. Maar hij heeft ook momenten dat hij zich echt terugtrekt. Met een Duckie, Lego en ook wel eens met zijn tablet. Ik vind dat prima. Hij sluit zich dan echt af voor de rest van de wereld. Dat doet hij ook als we op een sociaal iets zijn. Blijkbaar heeft hij dat dan nodig. Zelfs op Scoutingkamp deed hij dat. Ging ie alleen in een hoek een Duckie lezen, duurt meestal een half uurtje dan is hij er weer. Maar hij is dan dus echt even niet bereikbaar.
pi_210039721
quote:
7s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 18:16 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ten eerste heeft niet iedereen op elk moment evenveel behoefte aan contact. Ten tweede is het bepaald geen onderdeel van een mogelijke oplossing om kost wat kost de term ‘contactgestoord’ erin te gooien.
Zeker! Ik sta vooraan om dat te beamen. Maar iemand die vanaf vier uur 's middags de rest van een dag naar het plafond gaat liggen staren, noem ik gewoon contactgestoord, want dat is wat hij nu doet. En vervolgens nog doodleuk roepen: "ik heb niks te doen". Slappe hap, bah. Zit nul leven in die jongen behalve tiktokmeuk en playstation, doodzonde.
pi_210039792
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 22:01 schreef Adrian4 het volgende:

[..]
Haha, nou als ik een boek lees ben ik voor niks en niemand bereikbaar :P Vaak moeten vragen meerdere keren herhaald worden wil ik weer in het hier en nu terecht komen. Ik zie het verschil daarom echt niet.
Ik lees geen 50 shades of grey :P

Maar ik moet wel toegeven dat ik zelf voor overdag tegenwoordig voor tijdschriften kies omdat ik nog geen vijf minuten ongestoord kan lezen voor ik weer een vraag krijg of iets moet bekijken. Boeken zijn vooral voor in bed tegenwoordig.

En je af en toe af willen zonderen is niets mis mee, zelfs heel gezond denk ik. Je vrijwel continu af willen zonderen en dat er iemand moet praten als brugman om te zorgen dat diegene zich eventjes laat zien wel.
  dinsdag 25 juli 2023 @ 22:50:30 #41
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_210039806
DJVero, heb je enig idee hoe negatief jij altijd over hem praat / schrijft, en dat dat mogelijk ook zo z'n invloed heeft?
in de haak.
pi_210039825
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 22:38 schreef DjVero het volgende:

[..]
Zeker! Ik sta vooraan om dat te beamen. Maar iemand die vanaf vier uur 's middags de rest van een dag naar het plafond gaat liggen staren, noem ik gewoon contactgestoord, want dat is wat hij nu doet. En vervolgens nog doodleuk roepen: "ik heb niks te doen". Slappe hap, bah. Zit nul leven in die jongen behalve tiktokmeuk en playstation, doodzonde.
Hij is gewoon niet in staat om er zelf uit te komen. Merk het bij mijn kinderen ook als ze veel in game/scherm modus hebben gezeten(11&15). Ze krijgen alles zo makkelijk voorgeschoteld dat ze zelf geen idee meer hebben hoe ze zich moeten vermaken.

Dus schermpjes aan de kant en weer even die grijze stof echt aan het werk zetten. Kost alleen wel moeite, omdat het andere zo makkelijk is. Hun hersens worden echt lui. Of puddinghersens zoals we het hier noemen.

Dan is het echt een kwestie van samen aan de gang of dwingen om iets te doen. Zoals vandaag moesten ze na het avondeten eerst iets voor zichzelf gaan doen. De ene pakte, met wat motivatie van ons zijn fiets en kwam een uur en 15km later weer blij thuis, de andere een smartgame en is nog een rondje door de wijk gaan crossen. Dan merk je dat die koppies ook echt weer actiever zijn.

Stukje opvoeding ook: hen leren wat het met ze doet, hoe je die sufheid kunt voorkomen, en dat gaat met de verlokking van game/mobieltjes niet altijd vanzelf op die leeftijd.
pi_210039936
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 22:50 schreef trui het volgende:
DJVero, heb je enig idee hoe negatief jij altijd over hem praat / schrijft, en dat dat mogelijk ook zo z'n invloed heeft?
Hier enkel positieve verhaaltjes afsteken is niemand in geïnteresseerd. Goede Tijden, Slechte Tijden had het woord "goede" ook net zo weg kunnen laten ;)

Hij is bijvoorbeeld een engel voor zijn zusje, dat steek ik ook niet onder stoelen of banken.

Voor de rest eens wat Deepfreeze noemt. Die telefoon zuigt al het leven uit hem :(
pi_210040000
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 19:40 schreef daNpy het volgende:
Ik vind boeken lezen toch wel wat minder 'erg' als de hele dag filmpjes kijken eigenlijk. Tenzij hij de hele dag educatieve filmpjes kijkt, maar ik gok eerder op TikTokdansfilmpjes, leer je van een boek in ieder geval ietsje meer. Je leesvaardigheid gaat omhoog, daarmee ook je algemene taalvaardigheid, en het creatieve deel van je brein is ook bezig om het verhaal een vorm te geven. Dat zie ik als positiever als filmpjes kijken eigenlijk.
Dat zeggen mensen altijd, maar dat is geen wetmatigheid hoor. Als ik fictie (=fantasy) lees, is dat puur consumeren. Komt geen enkele vormgeving bij kijken.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  dinsdag 25 juli 2023 @ 23:48:51 #45
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_210040166
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 23:18 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Dat zeggen mensen altijd, maar dat is geen wetmatigheid hoor. Als ik fictie (=fantasy) lees, is dat puur consumeren. Komt geen enkele vormgeving bij kijken.
toch is het wel zo dat je hersens meer moeten doen om die lettertjes om te zetten in een soort van film in je hoofd, dan wanneer je de film al kant en klaar voorgespiegeld krijgt.
in de haak.
  dinsdag 25 juli 2023 @ 23:59:21 #46
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_210040241
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 23:08 schreef DjVero het volgende:

[..]
Hier enkel positieve verhaaltjes afsteken is niemand in geïnteresseerd. Goede Tijden, Slechte Tijden had het woord "goede" ook net zo weg kunnen laten ;)

Hij is bijvoorbeeld een engel voor zijn zusje, dat steek ik ook niet onder stoelen of banken.

Voor de rest eens wat Deepfreeze noemt. Die telefoon zuigt al het leven uit hem :(
ik bedoel niet dat je hier niet mag klagen, maar ik krijg de indruk dat je je mening over hem al zo ontzettend klaar hebt eigenlijk, en dat je maar weinig echte interesse hebt in hemzelf, of laat blijken dat je echt wil weten wat er in hem omgaat (zonder direct een oordeel daaraan te koppelen). Ik kan me best voorstellen dat dat niet alleen maar makkelijk is, maar vergeet niet dat het een interactie is, je hebt daar zelf ook een aandeel in. Ik zag al een paar leuke tips hierboven om echt iets met hem te gaan ondernemen, zonder dat je daarbij steeds jouw verwachtingen daarbij door laat schemeren (en 't feit dat hij daar ook steeds niet aan voldoet). Want dat doet veel in de dynamiek hoor, helemaal niet gek dat hij daar met nog meer passiviteit op reageert.
in de haak.
  woensdag 26 juli 2023 @ 07:26:39 #47
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_210041003
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 23:18 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Je maakt geen voorstelling van de personages en de omgevingen?
  woensdag 26 juli 2023 @ 07:51:54 #48
35189 Troel
scherp en bot
pi_210041106
Mijn jongens zijn ook vergroeid met hun schermen. Ik had dan ook echt niet de verwachting dat ze tijdens de vakantie na het avondeten de boel niet meer aan zouden slingeren. Toen we de tafel aan het leegruimen waren vroeg de oudste "gaan we zo een bordspelletje doen" en niet veel later vroeg de jongste om een specifiek spelletje. Uiteindelijk echt gewoon drie verschillende spelletjes gespeeld en er werd ook al duidelijk gemaakt wat ze vandaag willen spelen. Ik had echt niet verwacht dat het zo zou gaan :D Natuurlijk zegt dit nog niets over de rest van de vakantie, maar het was gezellig en ik had eigenlijk meer gedoe verwacht.
Dat ik zelf ook niet achter de computer kon, nam ik op de koop toe ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_210041571
quote:

[..]
Ik vind je wel heel veroordelend naar hem.
"slappe hap", "contactgestoord"
Eigenlijk wat @trui ook zegt.

Ik denk dat dat vervelend zonder scherm wel een beetje inherent is aan deze tijd.
Wij hadden vroeger geen telefoons om ons te vermaken, dus we moesten zelf wel iets verzinnen om te doen. En dat maakt het denk ik ook makkelijker om naar buiten te gaan en anderen op te zoeken.
Tegenwoordig hoeven ze dat schermpje maar aan te klikken en er is kant en klaar vermaak.
Ze weten niet goed meer hoe ze zelf iets kunnen verzinnen.

Ik heb 1 puber (15) die niet te porren is voor wat dan ook buiten haar kamer, wel een creatief exemplaar. Er worden hele kunstwerken gemaakt op de tablet.
De andere puber (13) heeft meer behoefte aan contact met anderen, maar zoekt het ook niet heel actief op. Zit gauw in de "tiktok-fuik" zoals we dat hier noemen.
En zonder telefoon vindt ze het heel lastig om zich te vermaken.

De 13-jarige is wel te porren om dingen samen te doen. Die wil wel graag een potje badmintonnen of een spelletje doen.
Fake it till you make it...
pi_210041639
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 23:48 schreef trui het volgende:

[..]
toch is het wel zo dat je hersens meer moeten doen om die lettertjes om te zetten in een soort van film in je hoofd, dan wanneer je de film al kant en klaar voorgespiegeld krijgt.
Meer mensen dan je denkt maken die film helemaal niet :D
Als ik lees maak ik nul film. Ik heb afantasia. Dat hebben meer mensen dan je denkt, schijnt.
Dan zijn letters gewoon letters en een verhaal een verhaal. Geen film, gekke stemmetjes of wat dan ook.

Nog steeds goed voor je leesvaardigheid, dat wel :Y
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_210041660
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2023 07:26 schreef daNpy het volgende:

[..]
Je maakt geen voorstelling van de personages en de omgevingen?
Nein. Kan ik niet. Alles zwart.
  woensdag 26 juli 2023 @ 09:00:06 #52
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_210041674
quote:
1s.gif Op woensdag 26 juli 2023 08:58 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Nein. Kan ik niet. Alles zwart.
Oke, apart :D
pi_210041868
Ik kan echt verzuipen in een boek. Niet dat ik hele beelden in mijn hoofd zie. Maar in mijn herinnering aan zo'n boek zie ik toch ook wel in beelden, niet alleen in woorden. Wel irritant als zoiets wordt verfilmd, dan moet je echt even wennen aan de personages/setting..

Mijn jongste is net zo, die kan ook echt zo gefocust zijn op een boek, dan moet ik net zo vaak om aandacht vragen als een schermpje.. Hij zat vorig jaar op het schoolplein, 200 man om hem heen die keken naar een talentenshow. En hij zat te lezen, om reageerde pas op iemand toen die 3 keer om aandacht vroeg :D
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
@DjVero Als je ziet dat het niet lekker gaat, dan is er met een puber toch wel te praten? De mijne wel in ieder geval. Hem wijzen op zijn gedrag en vragen of hij hulp kan gebruiken om het te veranderen. Voor mijn 15-jarige is dat samen een rondje lopen. Daarmee komt hij het makkelijkst uit zijn puddinghoofd. Even kletsen, al is het maar 10 minuutjes. Als we dan terug zijn, dan vindt hij vaak wel iets schermloos om te doen (of iets nuttigs als AI's programmeren op zijn scherm, iets waar hij wel zijn hoofd bij gebruikt)
  Moderator woensdag 26 juli 2023 @ 09:53:09 #54
5428 crew  miss_sly
pi_210042158
quote:

[..]
Het is best inherent aan puber zijn dat je niet in staat bent om dat allemaal naar aan te pakken. Dat is waar jij als ouder in stapt. Niet door hem contactgestoord en een slappe hap te noemen. Wel door met hem in gesprek te gaan, hem te vragen wat hij wel en niet wil en vertellen wat jullie als ouders wel en niet willen. Hem vragen of hij hulp nodig heeft en op welke manier. Dingen met hem te ondernemen. Alleen maar van alles vinden van wat hij doet en wat hij moet, is niet constructief.

Ik vind het ook wel lastig: eerst mag hij zich niet opsluiten met zijn telefoon. Kan ik nog in komen. Maar ook op zijn bed liggen en niets doen is niet acceptabel. Waarom niet?
Dat hij zich verveelt is toch juist ook prima, want dan ontwikkelt hij misschien zin in actie of zegt eerder ja op een voorstel van jou/jullie.

Op vakantie gaan met (een) kind(eren) betekent nu eenmaal 99 van de 100 keer dat je als ouder niet vakantie hebt can he kind(eren), maar dat je nog steeds met ze bezig bent.
pi_210042760
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2023 09:21 schreef Deepfreeze het volgende:

@:DjVero Als je ziet dat het niet lekker gaat, dan is er met een puber toch wel te praten? De mijne wel in ieder geval. Hem wijzen op zijn gedrag en vragen of hij hulp kan gebruiken om het te veranderen.
Veel meer dan een "kweenie" komt er niet uit. En ik lack de sociale skills om een goed constructief gesprek daarop te voeren. Maar dat wil ik zelf ook helemaal niet, vind ik vre-se-lijk zelfs; niet lullen, maar poetsen.

quote:
7s.gif Op woensdag 26 juli 2023 09:53 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik vind het ook wel lastig: eerst mag hij zich niet opsluiten met zijn telefoon. Kan ik nog in komen. Maar ook op zijn bed liggen en niets doen is niet acceptabel. Waarom niet?
Dat hij zich verveelt is toch juist ook prima, want dan ontwikkelt hij misschien zin in actie of zegt eerder ja op een voorstel van jou/jullie.
Ik zeg nergens dat het niet mag, hij doet z'n ding maar. Da's hier niet anders dan thuis, Tiktok daargelaten. Maar tegelijkertijd vind ik er wel wat van en die mening, hoe lomp of veroordelend ook, mag hij best weten. Leert hij ook weer van.

En even voor de goede orde; tot nu toe maak ik halve dagindelingen, ik kan zo bij het animatieteam... :+ Hij doet overal zonder blikken of blozen aan mee en geniet er zichtbaar van. Ik ook overigens.

Ik had alleen graag veel meer "en en" gezien. Daar heb ik zelf immers ook mooie herinneringen aan, vakantievriendjes enzo, zelfs vriendinnetje gehad een keer. Ik weet zeker dat als we straks thuiskomen en de familie/vrienden gaan vragen hoe de vakantie was hij niet veel verder dan "ehhh" was gekomen zonder mij. Compleet vast- en leeggezogen in en door zijn fantasiewereldje van Rocket League en Tiktok. Ik ga nog even goed nadenken hoe ik dat aan banden ga leggen na de vakantie.

Hij had immers vóór de zomer ook bij z'n baas aangegeven dat hij de hele zomer op vakantie zou gaan, zodat hij 24/7 kon gaan gamen. Dacht hij. Gestoord en niet gezond.
pi_210042871
Vervelen is inderdaad een super nuttige bezigheid.
Maar als ik het zo lees dan valt het allemaal wel mee, zit hij niet hele dagen contactgestoord maar doet overal zonder blikken of blozen aan mee en is een engel voor zijn zusje.

quote:
7s.gif Op woensdag 26 juli 2023 07:51 schreef Troel het volgende:
Mijn jongens zijn ook vergroeid met hun schermen. Ik had dan ook echt niet de verwachting dat ze tijdens de vakantie na het avondeten de boel niet meer aan zouden slingeren. Toen we de tafel aan het leegruimen waren vroeg de oudste "gaan we zo een bordspelletje doen" en niet veel later vroeg de jongste om een specifiek spelletje. Uiteindelijk echt gewoon drie verschillende spelletjes gespeeld en er werd ook al duidelijk gemaakt wat ze vandaag willen spelen. Ik had echt niet verwacht dat het zo zou gaan :D Natuurlijk zegt dit nog niets over de rest van de vakantie, maar het was gezellig en ik had eigenlijk meer gedoe verwacht.
Dat ik zelf ook niet achter de computer kon, nam ik op de koop toe ;)
Is dat niet stiekem omdat ze met een bordspel ongemerkt langer mogen opblijven?
O-) Dat is waarom ik vroeger altijd een bordspel koos na het avondeten. Het liefst eentje die lekker lang duurt of de "ahh nog 1tje" tactiek inzetten :) Helaas liep er ook een broertje rond die op een gegeven moment ging vragen of hij naar bed mocht en dan moest ik ook :(

Als ik dat vergelijk met gamen dan wordt het al snel verslaafd genoemd terwijl even een spel afmaken of nog 1 extra potje spelen met een bordspel helemaal oke is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Elleska op 26-07-2023 12:54:05 ]
  Moderator woensdag 26 juli 2023 @ 11:18:02 #57
5428 crew  miss_sly
pi_210043064
quote:
1s.gif Op woensdag 26 juli 2023 10:53 schreef DjVero het volgende:

[..]
Veel meer dan een "kweenie" komt er niet uit. En ik lack de sociale skills om een goed constructief gesprek daarop te voeren. Maar dat wil ik zelf ook helemaal niet, vind ik vre-se-lijk zelfs; niet lullen, maar poetsen.
[..]
Ik zeg nergens dat het niet mag, hij doet z'n ding maar. Da's hier niet anders dan thuis, Tiktok daargelaten. Maar tegelijkertijd vind ik er wel wat van en die mening, hoe lomp of veroordelend ook, mag hij best weten. Leert hij ook weer van.

En even voor de goede orde; tot nu toe maak ik halve dagindelingen, ik kan zo bij het animatieteam... :+ Hij doet overal zonder blikken of blozen aan mee en geniet er zichtbaar van. Ik ook overigens.

Ik had alleen graag veel meer "en en" gezien. Daar heb ik zelf immers ook mooie herinneringen aan, vakantievriendjes enzo, zelfs vriendinnetje gehad een keer. Ik weet zeker dat als we straks thuiskomen en de familie/vrienden gaan vragen hoe de vakantie was hij niet veel verder dan "ehhh" was gekomen zonder mij. Compleet vast- en leeggezogen in en door zijn fantasiewereldje van Rocket League en Tiktok. Ik ga nog even goed nadenken hoe ik dat aan banden ga leggen na de vakantie.

Hij had immers vóór de zomer ook bij z'n baas aangegeven dat hij de hele zomer op vakantie zou gaan, zodat hij 24/7 kon gaan gamen. Dacht hij. Gestoord en niet gezond.
Eigenlijk is er dus niets aan de hand, maar doet hij het niet zoals jij het zou willen en herleeft jouw mooie vakanties van vroeger.

Laat hem zichzelf zijn en verwacht niet dat hij jou wordt.
pi_210043449
Waarom beperk je zijn schermtijd niet gewoon en laat je hem zich écht vervelen?

(Ik vind het beperken van schermtijd onder beschermde macht vallen. Ik heb nl bij de zoon van mijn vriend gezien wat een gameverslaving met iemand kan doen. Zowel hij als zijn zoon vinden met terugwerkende kracht dat hij daar sturender in had moeten zijn.)
pi_210043477
quote:
7s.gif Op woensdag 26 juli 2023 11:18 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Eigenlijk is er dus niets aan de hand, maar doet hij het niet zoals jij het zou willen en herleeft jouw mooie vakanties van vroeger.

Laat hem zichzelf zijn en verwacht niet dat hij jou wordt.
Er is vanalles aan de hand, maar da's een verschil in opvatting.
  woensdag 26 juli 2023 @ 11:50:32 #60
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_210043511
Ik heb geen puber, maar wel een bijna 7-jarige die schermen ERG leuk vindt. Ik geef 'm niet ongelijk, op zijn leeftijd zat ik ook te pas en te onpas bij de buurjongen te Duckhunten O+ Maar goed, 24/7 is niet leuk en ook niet goed voor 'm. Ik blijf het lastig vinden, maar las pas ergens een verfrissende aanpak die we hier weleens erin gooien: een dag zonder schermbeperking, daarna een dag zónder scherm. Dit zal bij een puber misschien anders uitpakken, maar ik vond het verrassend gaan.
pi_210043698
quote:
1s.gif Op woensdag 26 juli 2023 11:44 schreef -Spring het volgende:
Waarom beperk je zijn schermtijd niet gewoon en laat je hem zich écht vervelen?

(Ik vind het beperken van schermtijd onder beschermde macht vallen. Ik heb nl bij de zoon van mijn vriend gezien wat een gameverslaving met iemand kan doen. Zowel hij als zijn zoon vinden met terugwerkende kracht dat hij daar sturender in had moeten zijn.)
Hij heeft zichzelf al beperkt door de eerste twee dagen ongeveer 7gb erdoorheen te jassen en op 1 juli zijn geld al verbrast te hebben.

Thuis ga ik inderdaad kijken hoe ik hem één activiteit per dag kan laten doen buiten Rocket League en Tiktok om.
  Moderator woensdag 26 juli 2023 @ 12:14:11 #62
5428 crew  miss_sly
pi_210043745
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2023 11:47 schreef DjVero het volgende:

[..]
Er is vanalles aan de hand, maar da's een verschil in opvatting.
Zijn data is op, dus hij kan amper iets met zijn scherm. Hij doet zonder moeilijk gedoe mee aan wat jullie ondernemen. Hij is een engel voor zijn zusje. Count your blessings.
pi_210043946
quote:
7s.gif Op woensdag 26 juli 2023 12:14 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Zijn data is op, dus hij kan amper iets met zijn scherm. Hij doet zonder moeilijk gedoe mee aan wat jullie ondernemen. Hij is een engel voor zijn zusje. Count your blessings.
Een puber die zonder gedoe meedoet, ik zou ervoor tekenen...
pi_210044073
quote:
7s.gif Op woensdag 26 juli 2023 12:14 schreef miss_sly het volgende:

[..]
En dan straks als één of andere dorpsloner eindigen met een weggegooide jeugd. Zonder vrienden, omdat hij dat nooit geleerd heeft, want plafonddienst.
  Moderator woensdag 26 juli 2023 @ 12:47:46 #65
5428 crew  miss_sly
pi_210044125
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2023 12:42 schreef DjVero het volgende:

[..]
En dan straks als één of andere dorpsloner eindigen met een weggegooide jeugd. Zonder vrienden, omdat hij dat nooit geleerd heeft, want plafonddienst.
Ik denk dat je na de vakantie zeker wel aan de slag kan als het met schermgebruik echt zo erg is als je zegt. En daar kun je in de vakantie zeker al wel proberen gesprekken over te hebben. Hoe hij dat ziet, wat voor oplossingen hij heeft, wat jij denkt dat er moet gebeuren. Maar verpest er nu de vakantie niet voor. Maak hier juist samen met hem mooie herinneringen, zoek de verbinding. Vertel hem niet wat een loser hij is omdat hij geen nieuwe vrienden opdoet op vakantie. Dat is toch niet het enige en hoogste ideaal?
  woensdag 26 juli 2023 @ 12:49:10 #66
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_210044142
Het probleem is toch ook niet dat hij niet mee wil doen of niks wil doen?
Hij heeft moeite met contact leggen, heb ik begrepen. Vooral het eerste contact dus.

Ergens bij gaan staan en zeggen "Ik ben X, mag ik mee doen", of niks zeggen en kijken wat er gebeurt, klinkt heel simpel maar dat is het helaas niet voor iedereen.
Ik mis alleen even waarom DjVero hem hierbij niet kan helpen, want hij gaat wel mee vanalles doen, maar wil dit toch niet oid?
pi_210044273
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2023 12:49 schreef daNpy het volgende:
Het probleem is toch ook niet dat hij niet mee wil doen of niks wil doen?
Het probleem dat werd geschetst was een puber die al 3 dagen compleet contactgestoord op zijn kamer zat maar dat blijkt niet helemaal de waarheid te zijn.

Kunnen we dit onderwerp niet verder laten rusten? DjVero neemt toch geen adviezen van ons aan maar verwijt wel zijn zoon niets met zijn adviezen te doen. Zo vader zo zoon.
pi_210044472
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2023 13:02 schreef Elleska het volgende:

[..]
Het probleem dat werd geschetst was een puber die al 3 dagen compleet contactgestoord op zijn kamer zat maar dat blijkt niet helemaal de waarheid te zijn.

Dat is wel de waarheid, want dat was namelijk de eerste paar dagen zo. Totdat ik hier postte en het één en ander aan advies overnam, namelijk een (gedeeltelijke) dagindeling, hem op sleeptouw nemen enzo. Daaruit blijkt nu dat 'ie dat zonder morren doet. ;) Behalve dan toen hij gister zei: "ik heb niets te doen", dat schoot bij mij weer even in het verkeerde keelgat.

Als het je niet aanstaat, lees je het toch niet? Het staat je verder vrij om zelf happy-the-pappy-mijn-kind-doet-het-geweldig-posts te maken, hoor.

quote:
7s.gif Op woensdag 26 juli 2023 12:47 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik denk dat je na de vakantie zeker wel aan de slag kan als het met schermgebruik echt zo erg is als je zegt. En daar kun je in de vakantie zeker al wel proberen gesprekken over te hebben. Hoe hij dat ziet, wat voor oplossingen hij heeft, wat jij denkt dat er moet gebeuren. Maar verpest er nu de vakantie niet voor. Maak hier juist samen met hem mooie herinneringen, zoek de verbinding. Vertel hem niet wat een loser hij is omdat hij geen nieuwe vrienden opdoet op vakantie. Dat is toch niet het enige en hoogste ideaal?
Ga ik doen! Ik heb hem overigens geen loser en/of contactgestoord genoemd, dat laatste woord begrijpt hij toch niet. Ik heb wel gewoon benoemd dat ik zijn gedrag raar, maar bovenal zonde vind. Vanochtend liep hij met z'n bal naar voren. Geen succes. Maar iig geprobeerd. (Denk ik).
  Moderator woensdag 26 juli 2023 @ 13:37:54 #69
5428 crew  miss_sly
pi_210044634
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2023 13:22 schreef DjVero het volgende:

[..]

Als het je niet aanstaat, lees je het toch niet? Het staat je verder vrij om zelf happy-the-pappy-mijn-kind-doet-het-geweldig-posts te maken, hoor.
[..]

Dit vind ik onterecht, want dat is zeker niet wat hier doorgaans gebeurt. Er komt hier van alles aan bod.
Waar ik zelf wel moeite mee heb is hoe jij je kind dan zo kan afbranden. Ik snap we dat daar een stuk frustratie in zit. En ik zie ook hoe je je best voor en met hem doet, en dat vind ik oprecht mooi. Ik denk alleen dat het een stuk zou schelen voor je eigen frustraties als je wat minder keihard over hem oordeelt, zelfs al is dat maar alleen hier anoniem online.

Mijn kind is ook niet perfect. Gisteren deden we een abdij en een kasteel op één dag, dat was ook wat veel naar haar zin en dan loopt ze ook even wat te zeuren. Prima, dat hoort er ook een beetje bij en als het teveel wordt, zeg ik er iets van.

En soms ia het zo gezellig en hebben we zulke mooie of grappige gesprekken dat ik ook zeg dat ik zo blij ben met hoe het op dat moment gaat. e moeten dat namelijk nog leren, al vinden ze zichzelf al zo zettend groot en wijs.
pi_210044636
quote:

[..]
Behalve dan toen hij gister zei: "ik heb niets te doen", dat schoot bij mij weer even in het verkeerde keelgat.
Dat komt hier ook wel voorbij. Beetje afhankelijk van de situatie zeg ik "oke, geniet ervan" of "er ligt daar een boek, daar een voetbal en over 10 minuten ga ik x doen als je mee wil prima"
  woensdag 26 juli 2023 @ 13:42:59 #71
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_210044676
quote:
flauwe reactie.

quote:
[..]dat laatste woord begrijpt hij toch niet.
daar ga je alweer. :{
in de haak.
pi_210044891
Zullen we de hulpvraag als opgelost zien?
pi_210044910
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2023 14:03 schreef exode het volgende:
Zullen we de hulpvraag als opgelost zien?
Onopgelost, maar afgehandeld?
pi_210045598
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2023 14:04 schreef DjVero het volgende:

[..]
Onopgelost, maar afgehandeld?
Oplossen moet je zelf lijkt me. Er is een hoop advies gegeven.

Ga genieten van jullie vakantie.
pi_210045603
Jullie hebben toch mooie stappen gezet? Jullie doen meer samen en hij is eropuit gegaan met de bal. Ik zou me wat minder focussen op wat je graag als einddoel zou zien en elke kleine stap waarderen.

Nu lees ik dat hij met jou wat dingen onderneemt, maar hoe zit het met zijn moeder?
  woensdag 26 juli 2023 @ 15:27:33 #76
35189 Troel
scherp en bot
pi_210045884
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2023 11:02 schreef Elleska het volgende:
[..]
Is dat niet stiekem omdat ze met een bordspel ongemerkt langer mogen opblijven?

Nee hoor, ze zijn 13 en 15 en het is vakantie, dus er is niet een vaste bedtijd :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_210047303
quote:
7s.gif Op woensdag 26 juli 2023 15:27 schreef Troel het volgende:

[..]
Nee hoor, ze zijn 13 en 15 en het is vakantie, dus er is niet een vaste bedtijd :)
Dan helemaal leuk!
Ik hoop dat mijn kinderen ook fan zijn van bordspellen. Kleuter nu al wel. Die pakt regelmatig een spel erbij en heeft mij vanmiddag zitten inmaken met Ticket to Ride.
pi_210048101
quote:
0s.gif [b]Op woensdag 26 juli 2023 15:02 schreef Sumppi

Nu lees ik dat hij met jou wat dingen onderneemt, maar hoe zit het met zijn moeder?
0,0. Maar dat is niet heel vreemd in Thaise gezinnen van het platteland, zo heb ik geobserveerd. Zodra kinderen de puberleeftijd bereiken, worden ze een beetje aan hun lot overgelaten, heb ik het idee. Veel ontspoorde pubers, veel yaba enzo. Of ze moeten keihard helpen op het land of het huishouden, zoals mijn vrouw vroeger.

Maar zullen we het hier verder bij laten? Vandaag was een prima dag en vier pagina's met mijn nonsens is ook wel genoeg. ;)
pi_210048992
Daar klink je dan weer niet veroordelend over. :+

Maar laten we het hier dan maar bij laten. Mijn bijna-puber heb ik vandaag ook zijn kamer uit moeten dirigeren. Waar hij eerder altijd wel gezelschap zocht is hij nu vaker alleen op zijn kamer. Hoort er ook wel een beetje bij, denk ik. Maar nu speelt hij uit zichzelf gitaar in de woonkamer en gaan we zo samen een film of serie kijken. O+

Fijne vakantie in ieder geval!
pi_210055489
Hier de uitdaging de kinderen wat beter met elkaar om te laten gaan deze vakantie. De beginnend puber en de prepuber kunnen momenteel zo goed met elkaar om gaan dat ze alles wat we doen uiteindelijk kunnen verpesten door ruzie te maken, de (eigenlijk al te dure) churros op de grond te smijten, elkaar het bloed onder de nagels vandaan te halen, te schreeuwen tegen elkaar of elkaar pijn te doen.

Het zal de leeftijd zijn, maar mèn, wat gaat die vakantie zo lang duren. Man en ik hebben nog geen vrij, maar in de anderhalve week dat de kinderen vakantie hebben al zo veel strijd geweest dat we er eigenlijk al geen zin meer in hebben.

Ze hebben al de opdracht gehad met elkaar te praten en te bedenken wat ze zelf anders kunnen doen om het te voorkomen, de uitkomst heeft zowaar 1 dag geholpen.

Vandaag hebben ze een dag zonder schermpjes en mogen/moeten ze zich met elkaar vermaken en zelf bedenken wat ze dan gaan doen samen.

Tot nu toe gaat dit goed en hebben ze de grootste lol. Maar het gaat een lange vakantie worden ben ik bang.

Maar goed, nogmaals het zal de leeftijd zijn en er bij horen 😅

Maar de markt hier in het dorp waar we vandaag heen zouden gaan, die slaan we maar over (misschien doen ze het met z’n tweeen). Wel jammer, maar misschien dat ze er van leren? (En misschien ook niet 😉)

/einde klaagzang

Gisteren ook schoolspullen gaan shoppen voor de oudste. Viel toch wel wat tegen. In het winkelcentrum in de stad hier vlakbij zit dus blijkbaar geen Bruna (of iets soortgelijks) en de grote Hema is ook verruild voor een kleine Hema, met wel wat keuze (maar niet hetgeen dat zoon zocht). Uiteindelijk een hoop winkels gehad en het en der wat meegenomen. Toen toch maar naar het winkelcentrum in de kleinere stad hier vlakbij en daar bij de Bruna al het resterende gehaald (+ toch maar een nieuwe etui die wat groter en functioneler was).

En vond het lastig om te weten hoe groot de boekentas moet zijn die hij nodig heeft. Eerst bij de Bijenkorf een paar bekeken waarvan ik dacht dat ze te klein zouden zijn en toen een grotere gezien die ook wel erg mooi (en functioneel met veel vakjes en zo was, en ook wat duurder, want groter maar geen probleem). Toch nog maar even verder gekeken want was pas de eerste die we zagen. En in een tassenwinkel een andere gezien die hij ook wat mooier vond. Adviseert de verkoopster toch een maat kleiner te pakken. Dus mijn inschatting was echt gewoon helemaal verkeerd geweest qua maat 😅
Maar goed ongeveer hetzelfde model was er ook een maat kleiner. Dus meneer is helemaal tevreden nu.
Op advies van de verkoopster hangt hij nu met boeken er in over een stoel om zo vast wat te vormen.
En ook maar een regenhoes er bij gekocht, want blijkbaar zijn de tassen van tegenwoordig ook niet meer waterdicht 😉
pi_210055562
Die van mij hebben beide een flinke tas, maar op sommige dagen past het maar net...
pi_210055682
Hier een vrij lompe tas voor beide, dakine 33 liter. Oudste heeft hem destijds gepast met een A4 map (die stond op de aanschaflijst). Jongste heeft diezelfde tas ook al 3 jaar ivm met 2 A4 mappen die hij meesleepte naar de plusklas. En dan kon de gymtas er ook nog in, handig als hij zelf naar huis fietste.
Ook fijn dat beide tassen er nog prima uitzien. Oudste gaat de 6 jaar vwo zo wel halen met die ene tas.
pi_210055887
Die van mij hebben allebei dezelfde tas, bij de jongste zit er een soort leren versteviging onderaan. Bij de oudste is dat canvas en daar beginnen na 4 jaar wat gaatjes in te komen. Twijfel een beetje of ik het moet laten repareren, dat kost een halve tas zo ongeveer... en dat vond ik toch best prijzig :{ nog 2 jaar te gaan waarschijnlijk.
pi_210056028
Hier is het een eastpak van 34 liter geworden. Had in eerste instantie een van 39 liter op het oog. (Die bij de Bijenkorf weet ik niet hoeveel liter die was, maar ik gok ook rond de 39). Maar de dame in de winkel zei dat ze met zo’n grote tas waarschijnlijk na een jaar gingen klagen dat ze een kleinere tas willen. Dus daar maar vanuit gegaan.

Ze hadden de 39 liter met name op voorraad voor de Belgen. Daar moeten ze veel meer boeken mee naar school sjouwen (al vanaf 4 jaar zei ze)
pi_210056965
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2023 11:23 schreef hilliebillie het volgende:
Hier de uitdaging de kinderen wat beter met elkaar om te laten gaan deze vakantie. De beginnend puber en de prepuber kunnen momenteel zo goed met elkaar om gaan dat ze alles wat we doen uiteindelijk kunnen verpesten door ruzie te maken, de (eigenlijk al te dure) churros op de grond te smijten, elkaar het bloed onder de nagels vandaan te halen, te schreeuwen tegen elkaar of elkaar pijn te doen.

Het zal de leeftijd zijn, maar mèn, wat gaat die vakantie zo lang duren. Man en ik hebben nog geen vrij, maar in de anderhalve week dat de kinderen vakantie hebben al zo veel strijd geweest dat we er eigenlijk al geen zin meer in hebben.

Ze hebben al de opdracht gehad met elkaar te praten en te bedenken wat ze zelf anders kunnen doen om het te voorkomen, de uitkomst heeft zowaar 1 dag geholpen.

Vandaag hebben ze een dag zonder schermpjes en mogen/moeten ze zich met elkaar vermaken en zelf bedenken wat ze dan gaan doen samen.

Tot nu toe gaat dit goed en hebben ze de grootste lol. Maar het gaat een lange vakantie worden ben ik bang.

Maar goed, nogmaals het zal de leeftijd zijn en er bij horen 😅
Hebben wij dezelfde kinderen? :+ Zo gaat het hier ook. Bij ons is het meer dan alleen de leeftijd (want het gaat al ongeveer sinds mei vorig jaar zo en toen was er nog niemand (pre)puber. Het hangt hier erg samen met verschillende verwachtingen hebben van elkaar en de jongste die al een tijd niet lekker in zijn vel zit en dus echt niks kan hebben. En ho maar dat de oudste daar ook maar een splintertje rekening mee houdt :{w.

Onze oplossing: deze week is de jongste op een sportkamp (komt wel 's middags naar huis hoor, de activiteiten zijn alleen overdag) en de laatste week van de vakantie is de oudste naar zeilcursus de hele week. Dat maakt dat we nog maar 1 week over hebben waarin wij nog moeten werken en beide kinderen thuis zijn. Woensdag + donderdag is bso, dinsdag ben ik vrij (grotendeels). Alleen de maandag is nog een issue. Ik heb een extra dag bso aangevraagd, maar daar is een wachtlijst voor. En anders maar veeeel schermtijd, het enige dat nog enigszins lukt zonder geschreeuw.

Wij hebben voor de oudste ook een Eastpak gekocht, een model met laptopvak. In groep 8 krijgen ze huiswerk mee en dat past dan goed in de tas (inclusief eventueel een multomap) zonder proppen. En gelijk een mooie tas voor de middelbare :). Hij heeft sinds vorige week ook een wandelrugzak :D. Ziet er zo koddig uit. Mocht hij meer mee willen naar school, kan hij die ook nog pakken (30 liter) _O-.

SPOILER

[ Bericht 9% gewijzigd door Phaidra op 27-07-2023 13:11:57 ]
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_210058821
Hier ook heel herkenbaar een puber van 12 en heksje van 9.
pi_210058896
Dan zijn de pubers die zich regelmatig terugtrekken op hun kamer toch wel welkom, denk ik. :+

Hier hangen er regelmatig briefjes op deuren met daarop dat de ander niet welkom is: 'verboden voor...broer/ zus' :X

En een volgend moment trekken ze weer hartstikke leuk met elkaar op.
pi_210059008
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2023 15:51 schreef Sumppi het volgende:
Dan zijn de pubers die zich regelmatig terugtrekken op hun kamer toch wel welkom, denk ik. :+

Hier hangen er regelmatig briefjes op deuren met daarop dat de ander niet welkom is: 'verboden voor...broer/ zus' :X

En een volgend moment trekken ze weer hartstikke leuk met elkaar op.
Als ze zich daaraan houden, zou ik het alleen maar toejuichen! Maar hier willen ze altijd allebei in de woonkamer zijn. Per definitie in elkaars aura :').

Ze vinden elkaar wel ontzettend lief hoor. Vooral oudste is erg verdrietig dat hij niet met de jongste kan spelen zonder gedoe. En we praten tot we een ons wegen over hoe ze een situatie beter kunnen aanpakken, maar puntje bij paaltje reageren ze als een stier op een rode lap. Ze geven ook aan dat ze zichzelf niet kunnen stoppen op dat moment. Gewoon echt lastig -O-.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_210059139
Ja, dat lijkt me ook lastig. Hier zijn ruzies nog wel op te lossen door als bemiddelaar iedereen te horen of te benoemen wat ze willen. Dan komen ze vaak zelf wel met een oplossing. Lijkt me behoorlijk vermoeiend als dat niet genoeg is. -O-
pi_210059389
Ik kwam hier eigenlijk om nog te zeggen dat ik voor m'n werk regelmatig naast gamende pubers en kinderen zit.

Laatst begon ik een gesprek met de vraag of een jongen het spel High on life kent, omdat me dat wel wat voor hem leek. En voor je het weet gaat het over absurde gametijden, over welk spel hij wat gameplay betreft het leukst vindt en welk spel het bruutst is. Laat hij later trots via Whatsapp zijn nieuwe pc en opstelling zien, enz. Zoveel enthousiasme is dan wel weer mooi om te zien. En er is altijd wel een bruggetje te maken naar een ander onderwerp waar ik beter over mee kan praten.

Bij mijn eigen kinderen denk ik er minder snel aan. Het is wel lekker rustig als ze gamen en ik m'n eigen ding kan doen. :+ Maar sinds een tijdje zit ik ook weer regelmatig naast ze om mee te kijken.

Dus, dat is mijn tip nog, al zouden we het laten rusten. O-)
pi_210066676
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2023 15:51 schreef Sumppi het volgende:

Sneer naar mij, vermoed ik? :+ als hij online gamet, heeft hij ook tig broertjes en zusjes met z'n gecommandeer en geruzie... ;)

Maargoed, meneer wil nu ineens weer elke avond naar de camping-disco lol :D
pi_210067809
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 10:44 schreef DjVero het volgende:

[..]
Sneer naar mij, vermoed ik? :+ als hij online gamet, heeft hij ook tig broertjes en zusjes met z'n gecommandeer en geruzie... ;)

Maargoed, meneer wil nu ineens weer elke avond naar de camping-disco lol :D
Was niet bedoeld als sneer! :o

En *O*
  Moderator dinsdag 1 augustus 2023 @ 12:57:27 #93
5428 crew  miss_sly
pi_210117850
Onze tiener is nogal bezig met wat ze ‘later wil worden’.

Ze heeft geneeskunde studeren hoog op haar lijstje staan, want ze wil graag mensen helpen. Maar ze twijfelt ook. Ze is ontzettend op zoek naar haar passie, zodat ze een duidelijk doel kan stellen voor een profiel, een vakkenpakket, een studie en een universiteit. Ik heb haar uiteraard al gezegd dat heel veel mensen nooit een passie vinden. Maar goed, ze is nog jong, dus wie weet.

Wat zijn nou manieren om wat meer te ontdekken wat je wil? Testen om te doen, cursussen te volgen, boeken te lezen, documentaires te kijken?
pi_210117957
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 augustus 2023 12:57 schreef miss_sly het volgende:

Ze heeft geneeskunde studeren hoog op haar lijstje staan, want ze wil graag mensen helpen. Maar ze twijfelt ook. Ze is ontzettend op zoek naar haar passie, zodat ze een duidelijk doel kan stellen voor een profiel, een vakkenpakket, een studie en een universiteit. Ik heb haar uiteraard al gezegd dat heel veel mensen nooit een passie vinden. Maar goed, ze is nog jong, dus wie weet.

Wat zijn nou manieren om wat meer te ontdekken wat je wil? Testen om te doen, cursussen te volgen, boeken te lezen, documentaires te kijken?
Ben ook benieuwd naar tips die hier over komen.
Wat ik kan zeggen over mijn dochter (naar V5 na de zomer), is dat de profiel keuze zo goed begeleid is op school. Het voelt alsof ze zelf op die manier, heel natuurlijk, tot haar keuze is gekomen. Gedurende de 3e zijn er tests gemaakt, alles besproken etc etc. En dat profiel past haar uitstekend. Weet ze al wat ze wil? Nee. Ze weet wel wat ze absoluut niet wil (vind ik knap!), en er valt steeds meer af.
Ze is afgelopen jaar al 2 keer naar een open dag geweest. Om eens te kijken hoe het nou is op zo'n universiteit. Dat vond ze ook heel fijn.
Met een meidenkwartet
pi_210118014
quote:

Ze heeft geneeskunde studeren hoog op haar lijstje staan,
Hier ook. En psychologie. Maar het feit dat 99% van de studenten daar meisjes zijn staat haar tegen. "is zo voor de hand liggend mam. Ik weet dat het me niet moet interesseren, maar toch...".
Met een meidenkwartet
pi_210118394
L, na de zomer naar havo 3, wil rondreizen in zo'n busje met alles erin, tussendoor een boek schrijven en om geld verdienen online marketing doen.

Edit: oh ja, of een lunchtentje beginnen. Ze houdt van koken.
pi_210118572
Ik zie het r ook doen trouwens.

Ik vermoed ook dat ze, zodra ze eenmaal uit huis is, zo op zal gaan in dr eigen leven, ws in het buitenland, dat ik 'r weinig meer zal zien. Dat merk ik nu al. Eigenlijk al vanaf dat ze klein is zelfs.

Als ze bij m'n moeder logeert, of zoals nu, drie weken op vakantie is met dr vader, heeft ze nul behoefte om even te bellen.

Zal ook met dr autisme te maken hebben, vermoed ik.
  dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:00:13 #98
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_210118605
quote:

Beroepskeuzetest? Open dagen van studies bezoeken? Dagen meelopen op het werk van mensen die ze kent?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')