https://www.ad.nl/buitenl(...)-walgelijk~ac90234a/quote:Op het Spaanse eiland Mallorca hebben enkele Nederlandse toeristen zich van hun slechtste kant laten zien. Op een filmpje dat op sociale media rondgaat, is te zien hoe een jongen op het hoofd van een slapende man poept. Inwoners en Nederlandse ondernemers zeggen het gedrag van de Nederlanders al langer zat te zijn. ,,Het gedrag is vooral de laatste jaren verslechterd.”
Het uiterst populaire Spaanse vakantie-eiland Mallorca worstelt enorm met het zogenoemde zuiptoerisme. De uitbaters van clubs, restaurants en hotels willen dat de gemeente harder optreedt tegen de vele feesttoeristen, omdat de situatie onhoudbaar zou zijn. ‘Genoeg is genoeg’, schreven verenigingen van plaatselijke ondernemers vorige maand in een noodoproep aan de autoriteiten. In hun ogen verpesten de hordes toeristen met hun slechte gedrag de reputatie van Mallorca. De ondernemers vrezen dat het de komende jaren alleen maar erger wordt als de gemeente nu niet ingrijpt.
De vele vechtpartijen en mishandelingen lopen volgens de ondernemers in hoog tempo op en ook het vandalisme begint steeds ergere vormen aan te nemen. Diverse Spaanse media berichten vrijdag over het filmpje waarin is te zien dat een Nederlander op het hoofd van een onbekende man poept. ‘Dit is het ziekste wat ik ooit heb meegemaakt’, staat in het Nederlands geschreven bij de beelden. Het slachtoffer, een onbekende man die een voetbalshirt draagt van UD Las Palmas, beweegt niet en heeft vermoedelijk dus niet in de gaten dat er een walgelijke truc wordt uitgehaald met hem.
Gaat het hele eiland over
De Nederlandse hotelmanager Saskia Schwan (63) slaat een diepe zucht. ,,Dit fragment gaat het hele eiland over”, zegt ze. ,,Het is echt walgelijk, dieptriest. Ik woon hier al veertig jaar. Mijn zoon is 28 en hier opgegroeid. Wij Nederlanders hebben altijd een goede naam gehad in het toerisme, maar dat is nu langzaam aan het verdwijnen door dit soort fratsen. Het respect en het fatsoen onder de Nederlandse jongeren is verdwenen. Hoe gekker je doet, hoe cooler je bent. En dat merk je wel in hoe hier tegenwoordig naar Nederlanders gekeken wordt.”
Spanjaarden hebben geen goed woord over voor de beelden. ‘Het is het bekende Nederlandse toerisme’, schrijft de bekende krant Ultima Hora. Voor inwoners is de maat vol. ,,Het loopt gewoon enorm uit de hand. De Nederlanders hier zijn dronken en zeer agressief”, zegt Alain Cabonell van een lokale buurtvereniging. ,,Dit overkomt ons tegenwoordig ieder jaar, het lijkt wel de maffia.”
Gedrag verslechtert
Zuiptoerisme is van alle tijden, zegt Schwan. ,,Helaas is het gedrag van de jeugd, en dus ook van de Nederlandse jongeren, vooral de laatste jaren verslechterd. Ze hebben eigenlijk gewoon schijt aan alles. Wangedrag is tegenwoordig cool en wordt blijkbaar getolereerd.” Dat heeft onder andere te maken met een gebrek aan politiecontrole op straat, zegt Schwan. ,,Er is een groot tekort aan politieagenten op de eilanden, omdat er niet genoeg huisvesting is voor agenten die van het vasteland komen. Vroeger werd dag en nacht gepatrouilleerd in de uitgaanscentra, maar vandaag de dag is het niet genoeg.”
Allerlei excessen zijn de regionale regering van Mallorca en de andere Balearen-eilanden al jaren een doorn in het oog. Zo wordt alcohol geserveerd of verkocht aan minderjarigen, zelfs als ze nauwelijks nog op hun benen kunnen staan. Bars en dansclubs sturen schaars geklede jonge meisjes in bikini of ondergoed de straat op om klanten te lokken. Hordes toeristen proberen zo snel mogelijk dronken te worden.
Vooral hoteliers en bar- en restauranteigenaren klagen steen en been, blijkt uit berichten in Spaanse kranten. De ondernemers eisen gezamenlijk meer politie op straat en willen bijvoorbeeld ook dat toeristen hun boetes direct op straat moeten betalen.
Nederland
De ondernemers zien Amsterdam als voorbeeld, waar de gemeente al maatregelen neemt om de overlast op straat tegen te gaan. Zo is in sommige gebieden een blowverbod ingesteld en zijn sluitingstijden vervroegd. Afgelopen maart begon Amsterdam een online campagne om feestvierders te ontmoedigen naar de stad te komen.
Met de gewelddadige dood van Carlo Heuvelman heeft het imago van de Nederlander op Mallorca al een flinke deuk opgelopen. Het 'poepincident’ laat dat imago nog verder afbrokkelen, zeggen deskundigen. ,,Dit soort gebeurtenissen doen Nederland echt geen goed, dat is duidelijk”, zegt Jan van der Borg, hoogleraar toerisme in Leuven en Venetië. Maar, zegt hij: ,,Sommige mensen zijn hufters en steeds meer mensen zijn toerist. Ergo steeds meer hufters gaan op vakantie. Dit is niet inherent aan toerist zijn en is zeker niet iets typisch Nederlands.”
Ook Marinel Gerritsen, emeritus hoogleraar Interculturele bedrijfscommunicatie aan de Radboud Universiteit, kan ‘de wandaad van deze Nederlanders niet verklaren uit waarden die volgens wetenschappelijk onderzoek kenmerkend zijn voor de meeste Nederlanders’. ,,Het lijkt me dat we hier te maken hebben met ballorigen, misschien een groepje dat ongeremd was door drank of drugs en daarom zo’n ‘grap’ durfde uit te halen.”
Wat Britten hebben als ze van het eiland af zijn hebben wij als we er op zijn.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 20:10 schreef -Sigaartje het volgende:
Wat is dat toch steeds met die Nederlands toeristen op Spaanse eilanden?
Walgelijk volk is het.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 20:10 schreef -Sigaartje het volgende:
Wat is dat toch steeds met die Nederlands toeristen op Spaanse eilanden?
Hoe gaat het daar? Ik zie dat het daar ook niet echt fris is (41 graden)quote:Op vrijdag 21 juli 2023 20:12 schreef asco het volgende:
[..]
Walgelijk volk is het.
Gelukkig zie ik ze zelden in Vegas.
"Ze hebben eigenlijk gewoon schijt op alles. Wangedrag is tegenwoordig cool en wordt blijkbaar getolereerd"quote:Op vrijdag 21 juli 2023 20:13 schreef Jacy-Jacy het volgende:
Dan ook nog in dat artikel zetten:
"Ze hebben eigenlijk gewoon schijt aan alles. Wangedrag is tegenwoordig cool en wordt blijkbaar getolereerd"
Zucht. Kies dan even een andere formulering.
Dit is snapchat-intelligentie van de jeugd.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 20:16 schreef Misrer1972 het volgende:
Ja, dat is echt een smerige actie van een Nederlandse toerist op Mallorca. Ze leren dus nooit af maar wordt het erger. Ze hebben geen respect voor anderen..... Ik schaam echt als Nederlander, echt waar. Ik vind normen en waarden erg belangrijk!
40/45 graden.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 20:14 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Hoe gaat het daar? Ik zie dat het daar ook niet echt fris is (41 graden)
Ja is ook zo, maar ze staren veel te veel naar mobiel om appjes te beantwoorden, naaktfoto's maken/versturen, en facebooken of Instagram bekijken.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 20:18 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Dit is snapchat-intelligentie van de jeugd.
Hier in Europa is het heisa met dit soort temperaturen. Maar sorry, ik ga off-topic. Vind het wel interessant. Ik kijk vaak naar Pawnstars en daar straalt de woestijn en de hitte er ook van af.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 20:19 schreef asco het volgende:
[..]
40/45 graden.
Maar dat is het echt elk jaar in juli en augustus, dat is echt niet bijzonder.
Daarom ga ik ook met oudjaar, in april en in oktober.
Klimaatverandering jaagt mensen uit de huizen.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 20:09 schreef Nober het volgende:
Daarom moet je dus niet buiten slapen. Wijze les.
Wat hebben naaktfoto's te maken met geweld op Mallorca?quote:Op vrijdag 21 juli 2023 20:20 schreef Misrer1972 het volgende:
[..]
Ja is ook zo, maar ze staren veel te veel naar mobiel om appjes te beantwoorden, naaktfoto's maken/versturen, en facebooken of Instagram bekijken.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
Het heeft niks te met geweld op Mallorca, maar jongeren en jeugd doen dat graag, maar we hadden over gedrag van die jonge mensen. Ze hebben zelf geen besef wat ze aan het doen zijn, ook zijn ze niet volwassenen genoeg om gevolgen over te zien.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 20:22 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Wat hebben naaktfoto's te maken met geweld op Mallorca?
Ja, die mensen zijn dat gewend en overal is airco.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 20:21 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Hier in Europa is het heisa met dit soort temperaturen. Maar sorry, ik ga off-topic. Vind het wel interessant. Ik kijk vaak naar Pawnstars en daar straalt de woestijn en de hitte er ook van af.
quote:Op maandag 17 juli 2023 22:18 schreef maily het volgende:
Eerst zuipen, dan balkonspringen.
En misschien nog kopschoppen.
quote:Op vrijdag 21 juli 2023 20:06 schreef maily het volgende:
[..]
En op iemand poepen![]()
![]()
Nederlandse toerist poept op slapende man. Videogaat eiland over
Heb jij ook wel eens op iemand zijn hoofd gepoept dan?quote:Op vrijdag 21 juli 2023 20:32 schreef etuiedelapiel het volgende:
En hier maar klagen over allochtonen die zich misdragen, wij zijn zelf geen haar beter.
Een boekquote:Op vrijdag 21 juli 2023 20:36 schreef Culkin het volgende:
Naar het schijnt bestaat hier een lied over.
Staat dit bij jullie ook rechtsbovenin je scherm?quote:Nieuws & Achtergronden
Discussieer hier diepgaander over de actualiteiten.
yepquote:Op vrijdag 21 juli 2023 20:41 schreef Tengano het volgende:
[..]
Staat dit bij jullie ook rechtsbovenin je scherm?
Ik ben nog van de generatie zonder hersenschades.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 20:39 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Heb jij ook wel eens op iemand zijn hoofd gepoept dan?
Fok is voor mij al 20+ jaar heaven der nonsens.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 20:42 schreef Tengano het volgende:
[..]
Oh, wacht ff, dit is FOK!
Foutje van mij, sorry![]()
Ik werd niet wakker toen er een bliksem insloeg in een boom bij mij in de straat.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 21:00 schreef deedeetee het volgende:
Waarom werd die man niet wakker toen er op zijn hoofd gepoept werd.
Dat is geluid, er viel geen stinkende plaktroep op je hoofd.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 21:01 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Ik werd niet wakker toen er een bliksem insloeg in een boom bij mij in de straat.
Was helemaal omgevallen.
Ik weet eigenlijk ook niet wanneer die man precies wakker is geworden.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 21:02 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Dat is geluid, er viel geen stinkende plaktroep op je hoofd.
Okee. Ik heb net het filmpje gezien en de man is niet wakker geworden. Ook niet toen alles klaar was. Iedereen staat er ook herkenbaar op.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 21:02 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Dat is geluid, er viel geen stinkende plaktroep op je hoofd.
Ja verdomme, toch geklikt.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 20:30 schreef Zipportal het volgende:
De beelden via een Spoanse krant.
https://www.laprovincia.e(...)duerme-90146876.html
Ik gok dat ze eerst hadden gemerkt dat ie niet makkelijk wakker werd (bvb toen ie geraakt werd door een bal, of iemand over hem struikelde..), en daardoor op het idee kwamen.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 21:00 schreef deedeetee het volgende:
Waarom werd die man niet wakker toen er op zijn hoofd gepoept werd.
Nu je het zegt, hij leek wel op Ron Brandsteder.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 21:27 schreef WammesWaggel het volgende:
Het is toch ook helemaal niet bekend of die man er bezwaar tegen had dat iemand op zijn hoofd poepte?
blauw-geelquote:Op vrijdag 21 juli 2023 20:30 schreef Zipportal het volgende:
zeker wetenquote:Op vrijdag 21 juli 2023 21:40 schreef deedeetee het volgende:
Ik vermoed dat die man niet zomaar in slaap was gevallen op straat. Hij was vermoedelijk zwaar onder invloed van t een of ander.
wat walgelijkquote:Op vrijdag 21 juli 2023 20:30 schreef Zipportal het volgende:
stom tuig, we staan er weer mooi opquote:‘Het is het bekende Nederlandse toerisme’,
Ja echt grappig om hem dan onder te schijtenquote:Op vrijdag 21 juli 2023 21:40 schreef deedeetee het volgende:
Ik vermoed dat die man niet zomaar in slaap was gevallen op straat. Hij was vermoedelijk zwaar onder invloed van t een of ander.
Volgens mij vooral op plaatsen zoals Mallorca. Omdat daar alleen de aller tokkieste tokkies heen gaan. In Azie bijvoorbeeld vallen Nederlanders dankzij de Russen geeneens op.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 21:49 schreef Buitendam het volgende:
We staan niet voor niets bekend als extreem kutvolk als het gaat om toerisme.
Ga er maar rustig van uit dat de dader ook niet geheel nuchter was. Tenminste laten we het hopen... inb4 hopen.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 21:40 schreef deedeetee het volgende:
Kan. Maar kan ook een lokale zwerver zijnquote:Op zaterdag 22 juli 2023 00:22 schreef Hathor het volgende:
Buiten dat dit gewoon walgelijk is, waarom zou je buiten gaan slapen? Wellicht zelf te dronken om je hotel terug te vinden?
Valt best mee vergeleken met andere toeristen. Wel eens in een resort gezeten met Russen?quote:Op vrijdag 21 juli 2023 21:49 schreef Buitendam het volgende:
We staan niet voor niets bekend als extreem kutvolk als het gaat om toerisme.
Er is telkens stront aan de knikkerquote:Op vrijdag 21 juli 2023 20:13 schreef Jacy-Jacy het volgende:
"Ze hebben eigenlijk gewoon schijt aan alles. Wangedrag is tegenwoordig cool en wordt blijkbaar getolereerd"
Als er stront aan de knikker is mag dat toch gewoon benoemd worden?quote:Op vrijdag 21 juli 2023 20:13 schreef Jacy-Jacy het volgende:
Victimblaimingquote:Op vrijdag 21 juli 2023 21:40 schreef deedeetee het volgende:
Ho ho vriend. Ik verwacht hetzelfde sentiment van jou als dat het een bericht over Marokkanen zou zijn.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 00:24 schreef Hathor het volgende:
[..]
Valt best mee vergeleken met andere toeristen. Wel eens in een resort gezeten met Russen?
Frankrijk?quote:Op zaterdag 22 juli 2023 09:00 schreef xminator het volgende:
Nederlanders die naar spanje/frankrijk op vakantie gaan zijn vaak wel de grootste tokkies.
Voor palletsorteerder worden.niet zulke hoge eisen gesteld hoor.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 09:58 schreef Ponsai het volgende:
Het is nogal van laag niveau dat je je darmen op iemands gezicht ledigt.
Maar wat ik nog veel dommer vindt is dat ze het ook nog filmen en online zetten.
Dit blijft je je hele leven achtervolgen, als ze achter je naam komen, en daar heb je straks met solliciteren etc ook last van
Zolang hij tijdens de pauze dan maar niet op collega's gaat schijten.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 10:00 schreef maily het volgende:
[..]
Voor palletsorteerder worden.niet zulke hoge eisen gesteld hoor.
Moest lachenquote:Op zaterdag 22 juli 2023 10:07 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zolang hij tijdens de pauze dan maar niet op collega's gaat schijten.
Overdag ook gewoon. Dan ben je de schaamte echt voorbij.quote:
De clubs sluiten daar denk ik laat. Dus zo dronken als een tor de club uit rollen om 6u. Dan nog een kebab eten en die begint om 7u te borrelen. Dan is het al licht buitenquote:Op zaterdag 22 juli 2023 11:08 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Overdag ook gewoon. Dan ben je de schaamte echt voorbij.
quote:Op vrijdag 21 juli 2023 23:14 schreef ems. het volgende:
[..]
Volgens mij vooral op plaatsen zoals Mallorca. Omdat daar alleen de aller tokkieste tokkies heen gaan. In Azie bijvoorbeeld vallen Nederlanders dankzij de Russen geeneens op.
Maargoed, hopelijk pakken ze de loser snel en sturen ze hem naar Mallorca alwaar hij berecht kan worden.
Ahja, de Russen. Omdat er 1 slag volk is wat zich nog asocialer gedraagt wordt het in 1 keer een ander verhaal? Gewoon hand in eigen boezem steken: de Nederlander staat wereldwijd bekend als een intens asociaal volk. Van puber tot boomer zien ze ons het liefst zsm weer oppleuren.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 00:24 schreef Hathor het volgende:
[..]
Valt best mee vergeleken met andere toeristen. Wel eens in een resort gezeten met Russen?
Haha nee.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 13:31 schreef Buitendam het volgende:
[..]
[..]
Ahja, de Russen. Omdat er 1 slag volk is wat zich nog asocialer gedraagt wordt het in 1 keer een ander verhaal? Gewoon hand in eigen boezem steken: de Nederlander staat wereldwijd bekend als een intens asociaal volk. Van puber tot boomer zien ze ons het liefst zsm weer oppleuren.
Ah, daar is weer zo'n standaard "ik schaam me echt als Nederlander"-reactie. Alsof je als Nederlander ervoor verantwoordelijk bent wat een ander die je totaal niet kent doet, omdat het een landgenoot is. Als iemand in jouw straat een ruit ingooit of iets dergelijks, "schaam" jij je dan ook als Nederlander?quote:Op vrijdag 21 juli 2023 20:16 schreef Misrer1972 het volgende:
Ja, dat is echt een smerige actie van een Nederlandse toerist op Mallorca. Ze leren dus nooit af maar wordt het erger. Ze hebben geen respect voor anderen..... Ik schaam echt als Nederlander, echt waar. Ik vind normen en waarden erg belangrijk!
Nee?quote:Op zaterdag 22 juli 2023 13:31 schreef Buitendam het volgende:
[..]
[..]
Ahja, de Russen. Omdat er 1 slag volk is wat zich nog asocialer gedraagt wordt het in 1 keer een ander verhaal?
Ik denk dat dat projecteren is. Behalve in de standaard all-inclusives in de standaard plaatsen in Spanje, Griekenland en Turkije zijn Nederlanders in grote lijnen prima toeristen. Zoals ik al zei: Mensen die naar dat soort dingen gaan zijn over het algemeen ook Nederlands' slechtste soort mensen.quote:Gewoon hand in eigen boezem steken: de Nederlander staat wereldwijd bekend als een intens asociaal volk. Van puber tot boomer zien ze ons het liefst zsm weer oppleuren.
Ja, want ze hebben veel liever dat we ons geld ergens anders gaan opmaken.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 13:31 schreef Buitendam het volgende:
[..]
[..]
Ahja, de Russen. Omdat er 1 slag volk is wat zich nog asocialer gedraagt wordt het in 1 keer een ander verhaal? Gewoon hand in eigen boezem steken: de Nederlander staat wereldwijd bekend als een intens asociaal volk. Van puber tot boomer zien ze ons het liefst zsm weer oppleuren.
Nee. Net als Russen geaccepteerd worden. Maar het is wel vaak zo dat Nederlanders in het buitenland negatief opvallen. Luidruchtig op zijn minst.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 13:50 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ja, want ze hebben veel liever dat we ons geld ergens anders gaan opmaken.
Nee, hoor. Over het algemeen worden we juist als prima, of zelfs als fijne, toerist gezien. Maar zuipplaatsen zoals Mallorca etc. daar worden we wel wat ehh minder gewaardeerd. Echt beschamend natuurlijk, de actie uit de OP,quote:Op zaterdag 22 juli 2023 13:31 schreef Buitendam het volgende:
[..]
[..]
Die Oh Oh Cherso types ja, maar daar blijf ik zelf ook zo ver mogelijk bij uit de buurt. Maar ik stoor me evengoed aan dronken Britten, die zijn vanaf dag 1 totdat ze weer vertrekken straalbezopen. Scandinaviers ook trouwens, de alcohol is bij hen thuis niet te betalen, dus zodra ze in het buitenland zijn gaan ze helemaal los.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 13:52 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Nee. Net als Russen geaccepteerd worden. Maar het is wel vaak zo dat Nederlanders in het buitenland negatief opvallen. Luidruchtig op zijn minst.
Nee, joh. Niemand die over een paar jaar, laat staan een jaar of 15 bijvoorbeeld, hier nog mee bezig is. Je wilt niet weten hoeveel mensen een gare achtergrond hebben en gewoon een prima baan hebben. En dit gaat dan om één actie (wel een trieste), niet eens een loopbaan aan troep (zover we weten dan).quote:Op zaterdag 22 juli 2023 09:58 schreef Ponsai het volgende:
Het is nogal van laag niveau dat je je darmen op iemands gezicht ledigt.
Maar wat ik nog veel dommer vindt is dat ze het ook nog filmen en online zetten.
Dit blijft je je hele leven achtervolgen, als ze achter je naam komen, en daar heb je straks met solliciteren etc ook last van
Het is niet eens humor, het is gewoon ranzig. Maar ik heb goede hoop dat hij zijn straf niet gaat ontlopen, want hij staat er duidelijk op. Die mogen ze wat mij betreft een half jaartje in een smerige cel gooien met een gat in de grond waarin hij dan al die tijd kan gaan zitten schijten zonder te kunnen doortrekken.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 13:54 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Nee, hoor. Over het algemeen worden we juist als prima, of zelfs als fijne, toerist gezien. Maar zuipplaatsen zoals Mallorca etc. daar worden we wel wat ehh minder gewaardeerd. Echt beschamend natuurlijk, de actie uit de OP,. Snap echt niet dat iemand dat hilarisch vindt, nogal hihaho simpele 'humor' (en vernederend).
Klopt. Australiers kunnen er ook wat van. En Britten. Ik ken het uit de kroeg waar ik tijdelijk werkte. Meer drank past er niet in en dat wordt echt kruipen naar het hotel. Dat doen Nederlanders anders.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 13:56 schreef Hathor het volgende:
[..]
Die Oh Oh Cherso types ja, maar daar blijf ik zelf ook zo ver mogelijk bij uit de buurt. Maar ik stoor me evengoed aan dronken Britten, die zijn vanaf dag 1 totdat ze weer vertrekken straalbezopen. Scandinaviers ook trouwens, de alcohol is bij hen thuis niet te betalen, dus zodra ze in het buitenland zijn gaan ze helemaal los.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |