Kan jij met zo’n houding eigenlijk normaal functioneren in het dagelijkse maatschappelijke leven?quote:Op maandag 24 juli 2023 15:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Omdat jullie persoonlijke getuigenis niet strookt met mijn eigen ervaring, die van vele anderen, die van de schrift, enzovoorts. Ik hecht daar dus geen waarde aan. Jullie zijn zelf ergens verantwoordelijk voor. Er klopt iets niet in jullie overtuigingen, verwachtingen, wensen, of wat dan ook. Wat dat precies is, kan ik natuurlijk niet weten. Verder zie ik in jullie communicatie altijd een soort bitterheid en bespotting. Dat zegt mij ook genoeg.
Het is één ding om simpelweg niet te geloven. Het is iets anders om te beweren dat God niet bestaat omdat Hij niet doet wat je wil of verwacht, en dat het geloof van een ander dus ook nergens op gebaseerd is, en dan die mensen ook actief aan gaan zitten vallen, bespotten, belachelijk maken, uit de tent lokken, enzovoorts.. Wat mij betreft is er dan simpelweg een gebrek aan zelfreflectie en neemt men geen verantwoordelijkheid voor het eigen functioneren. Ik ga daar geen doekjes om winden, daar heeft niemand wat aan.quote:Op maandag 24 juli 2023 19:01 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Kan jij met zo’n houding eigenlijk normaal functioneren in het dagelijkse maatschappelijke leven?
Nogmaals: kan jij met zo’n houding eigenlijk normaal functioneren in het dagelijkse maatschappelijke leven?quote:Op maandag 24 juli 2023 19:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het is één ding om simpelweg niet te geloven. Het is iets anders om te beweren dat God niet bestaat omdat Hij niet doet wat je wil of verwacht, en dat het geloof van een ander dus ook nergens op gebaseerd is, en dan die mensen ook actief aan gaan zitten vallen, bespotten, belachelijk maken, uit de tent lokken, enzovoorts.. Wat mij betreft is er dan simpelweg een gebrek aan zelfreflectie en neemt men geen verantwoordelijkheid voor het eigen functioneren. Ik ga daar geen doekjes om winden.
Met wat voor houding? Dat ik mensen verantwoordelijk houd voor hun eigen daden en gedrag? Daar kan ik prima mee functioneren.quote:Op maandag 24 juli 2023 19:10 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Nogmaals: kan jij met zo’n houding eigenlijk normaal functioneren in het dagelijkse maatschappelijke leven?
In jouw posts zet je mensen weg als onbetrouwbaar, of leugenaars.quote:Op maandag 24 juli 2023 15:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Omdat jullie persoonlijke getuigenis niet strookt met mijn eigen ervaring, die van vele anderen, die van de schrift, enzovoorts. Ik hecht daar dus geen waarde aan. Jullie zijn zelf ergens verantwoordelijk voor. Er klopt iets niet in jullie overtuigingen, verwachtingen, wensen, of wat dan ook. Wat dat precies is, kan ik natuurlijk niet weten. Verder zie ik in jullie communicatie altijd een soort bitterheid en bespotting. Dat zegt mij ook genoeg.
Je probeert mensen uit het gesprek weg te sturen.quote:Nee, ik geloof je niet. Je wekt bij mij een allesbehalve betrouwbare indruk.
In je reacties op TS ga je niet in op de onrust die hij ervaart, maar stel je eerst dat hij wel nooit écht geloofd zal hebben, en verder probeer je vooral om hem weer terug het geloof in te praten. Op basis van jouw ervaringen.quote:Dus houd je reacties maar gewoon voor je, Haushofer. Dat is beter denk ik.
Ik weet het niet hoor, volgens mij heb je wat anders geleerd van Jezus.quote:Op maandag 24 juli 2023 19:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Met wat voor houding? Dat ik mensen verantwoordelijk houd voor hun eigen daden en gedrag? Daar kan ik prima mee functioneren.
Hoe reageerde Jezus op mensen zonder geloof? Zei hij: ach wat zielig, je hebt gelijk, het is Gods fout?quote:Op maandag 24 juli 2023 20:02 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Ik weet het niet hoor, volgens mij heb je wat anders geleerd van Jezus.
Fucking vet dat Jezus de evangelieën citeerde.quote:Op maandag 24 juli 2023 20:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hoe reageerde Jezus op mensen zonder geloof? Zei hij: ach wat zielig, je hebt gelijk, het is Gods fout?
Of meer zoiets als:
Mattheus 8:25En Zijn discipelen kwamen bij Hem, wekten Hem en zeiden: Heere, red ons, wij vergaan!
26En Hij zei tegen hen: Waarom bent u angstig, kleingelovigen? Toen stond Hij op en bestrafte de winden en de zee, en er kwam een grote stilte.
Mattheus 6:30Als God nu het gras op het veld, dat er vandaag is en morgen in de oven geworpen wordt, zo bekleedt, zal Hij u niet veel meer kleden, kleingelovigen?
Lukas 7:9Toen Jezus dit hoorde, verwonderde Hij Zich over hem, en Hij keerde Zich om en zei tegen de menigte die Hem volgde: Ik zeg u: Ik heb zelfs in Israël zo'n groot geloof niet gevonden.
Ik bestrijd simpelweg dat de ervaring van enkelen die beweren dat God hen niet heeft geantwoord of iets dergelijks, een goede reden zou zijn om het geloof de rug toe te keren, en anderen die nog wel geloven (of zoals hier erg twijfelen) maar aan te sporen om er ook van af te stappen, en in het ergste geval een beetje belachelijk te gaan zitten maken en uit de tent te lokken en dergelijke zoals op dit forum steeds aan de orde van de dag is.quote:Op maandag 24 juli 2023 19:40 schreef OllieA het volgende:
[..]
In jouw posts zet je mensen weg als onbetrouwbaar, of leugenaars.
Nee hoor, iedereen kan posten zoveel hij wil. Ik weiger simpelweg om er mee in discussie te gaan, omdat het wat mij betreft met deze mensen altijd op vruchteloos gebakkelei uitdraait. Ik heb in de afgelopen jaren al oeverloze pogingen gedaan om fatsoenlijke gesprekken met deze mensen te voeren. Deze mensen zijn er ook altijd als de kippen bij om op elk bericht wat ik plaats en welk topic ik open hun eigen ongeloof ten toon te stellen, te benadrukken dat het geloof vooral een soort gevolg van geestelijke kwalen is, dat God zo'n boeman is, enzovoorts. Dat gesprek voeren heeft geen zin gehad. Dus dan maar niet, op advies van Jezus Christus:quote:Je probeert mensen uit het gesprek weg te sturen.
Ten eerste doe ik dat niet. Ik zeg dat ik twijfels heb, op basis van zijn eigen beschrijvingen, of hij zelf ooit echt een sterk fundament voor het geloof heeft gehad. Die indruk wekt hij namelijk niet. Als je een toren wil bouwen, zul je eerst een goed fundament moeten leggen, anders zal je toren instorten. Ik beschuldig hem er niet van nooit echt te hebben geloofd (ik beschuldig hem helemaal nergens van), maar ik zeg dat er misschien een beter fundament kan worden gelegd dan dat er tot nu toe is gelegd, en dat de redenen die hij aangeeft om niet meer te geloven, dat niet per se rechtvaardigen. Waarom zou ik, die 100% gelooft in de waarheid van het geloof, dat niet doen? Hij heeft daar denk ik meer aan dan hem in dezelfde richting te blijven praten.quote:In je reacties op TS ga je niet in op de onrust die hij ervaart, maar stel je eerst dat hij wel nooit écht geloofd zal hebben, en verder probeer je vooral om hem weer terug het geloof in te praten. Op basis van jouw ervaringen.
Waarom?
Nogmaals: dat is op basis van jarenlang met diezelfde mensen te hebben gediscussieerd. Zij willen dat ik toegeef dat het geloof onzinnig is op basis van hun ervaringen. Dus wie wil nu wie ompraten? Ik geloof niet dat hun ervaringen representatief of betrouwbaar zijn inderdaad. Want dan zou God een leugenaar zijn en dat is Hij niet. Mensen zijn echter hoogst onbetrouwbaar.quote:Het is zijn leven en zijn zoektocht. Daarin krijgt hij antwoorden van mensen die met hem meedenken, hun eigen ervaringen en overwegingen delen. En die zet jij weg als leugenaars.
En dan verwijt je anderen bitterheid en spot? Terwijl jij zelf je zo gedraagt?
Als ik geen liefde zou voelen voor TS, had ik niet de moeite genomen om diegene te zeggen wat ik heb gezegd, inclusief persoonlijke ervaringen te delen. Als ik TS zou haten, zou ik hem zeggen om vooral te verharden in het ongeloof, in plaats van simpelweg anders naar de dingen te kijken om te zien of er wellicht een andere oplossing is. Jouw definitie van liefde is niet de mijne.quote:Naastenliefde en barmhartigheid hebben we nodig, en daarvoor is noch een god, noch een religie noodzakelijk. Laat staan exegese. Misschien zou je in je postgedrag wat meer liefde, barmhartigheid en begrip moeten tonen, in plaats van het wegpraten van andermans ervaringen.
Ik denk dat TS er meer mee gebaat is zijn liefde in te zetten tov zijn vrouw, kinderen, vrienden, naasten, met hen in gesprek te zijn, dan te proberen te voldoen aan de onmogelijke eisen van een geloof.
Daarom barst het in de wereld ook van de zondaars en ongelovigen. God is barmhartig en geduldig. Maar God houdt hen ook verantwoordelijk voor hun daden. Liefde zonder rechtvaardigheid is onverschilligheid, en onverschilligheid is geen liefde maar een gebrek daaraan.quote:Jouw visie op een straffende god staat in mijn ogen haaks op liefde en barmhartigheid. Liefde kan je niet afdwingen, dan is het geen liefde meer.
Dat is dan ook een karikatuur die alleen in je eigen voorstelling bestaat, en geen onderdeel is van het geloof. Een stropop. Als God een regel geeft, is die altijd in ons eigen belang, uit liefde voor ons, om ons te beschermen tegen het kwaad, leed, onrecht en de dood. Wat God met ons wil, is ons zo vullen met Zijn liefde, dat het kwaad, of het overtreden van die 'regels', niet eens meer bij ons opkomt. De mens genezen, zodat iedereen van nature liefheeft, en de neiging om kwaad te doen volledig is weggenomen.quote:Het hele idee "Heb mij lief, en toon dat door mijn regels te volgen, en anders krijg je straf" is absurd, en daarmee is het concept 'hel' ook absurd. Een straffende god die om liefde vraagt is een onbestaanbare menselijke constructie.
Ik bem het helemaal met je eens dat liefde en dwang elkaar uitsluiten. Er wordt voor zover dan ook niemand gedwongen om God lief te hebben of te gehoorzamen. Het enige punt is alleen dat God wel de bron van het leven is, de schepper van het leven die het leven in stand houdt. God de rug toekeren heeft dus gevolgen: de dood. Dat is simpelweg hoe het universum in elkaar steekt.quote:Liefde heeft te maken met verbinding zonder dwang. (Orthodoxe gelovigen lijken dat niet te begrijpen.) Naar die verbinding kunnen we als mens zoeken, door in gesprek te zijn met mensen.
En liefde is dan wat het leven zin geeft, maar dat is slechts mijn persoonlijke opvatting.
Jammer dat ex-gelovigen vaak van die beetje pedante "rede-ridders" worden. Die Alex o' Connor doet dat ook. Dan denk ik, ben je de ene gevangenis uitgewandeld en neem je nu weer iets anders aan wat dan "de waarheid" is.quote:Op maandag 24 juli 2023 20:44 schreef Haushofer het volgende:
Een ander mooi videokanaal voor TS en geïnteresseerden: Genetically Modified Sceptic,
https://youtube.com/@:GeneticallyModifiedSkeptic
Ook een ex-christen.
Omdat iemand anders niet ervaart wat jij als dogma aanvaart (de schrift, andere geloven), hecht jij daar geen waarde aan? Ben jij niet erg alleen (ik weet al wat je gaat zeggen.....)?quote:Op maandag 24 juli 2023 15:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Omdat jullie persoonlijke getuigenis niet strookt met mijn eigen ervaring, die van vele anderen, die van de schrift, enzovoorts. Ik hecht daar dus geen waarde aan.
Er klopt iets niet, maar wat er niet klopt weet je niet. Zo haal je de subjectiviteit wel binnen in het (on)geloofquote:Op maandag 24 juli 2023 15:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Jullie zijn zelf ergens verantwoordelijk voor. Er klopt iets niet in jullie overtuigingen, verwachtingen, wensen, of wat dan ook. Wat dat precies is, kan ik natuurlijk niet weten.
Wat mij is verteld, is dat 1) "wie klopt, wordt opengedaan", 2) "wie bidt, zal verhoord worden", 3) "zoekt en gij zult vinden".quote:Op maandag 24 juli 2023 19:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het is één ding om simpelweg niet te geloven. Het is iets anders om te beweren dat God niet bestaat omdat Hij niet doet wat je wil of verwacht,
Dat laatste is zeker prima, maar houd jij ook jezelf verantwoordelijk voor je eigen gedrag?quote:Op maandag 24 juli 2023 19:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Met wat voor houding? Dat ik mensen verantwoordelijk houd voor hun eigen daden en gedrag? Daar kan ik prima mee functioneren.
Frappant, als iemand z'n persoonlijke non-/negatieve ervaringen met het geloof mededeelt, wordt dat, vanuit jouw perspectief als niet representatief of betrouwbaar gekenschetst.quote:Op maandag 24 juli 2023 20:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Nogmaals: dat is op basis van jarenlang met diezelfde mensen te hebben gediscussieerd. Zij willen dat ik toegeef dat het geloof onzinnig is op basis van hun ervaringen. Dus wie wil nu wie ompraten? Ik geloof niet dat hun ervaringen representatief of betrouwbaar zijn inderdaad.
Wat hebben "echte christenen" het toch goed met zichzelf en wat boffen ze met elkaar... zelfs de gedachte aan zonde komt niet meer bij hen op....zelfs geen neiging om nog kwaad te doen...nogmaals: waar vind ik die ideale gemeente??quote:Op maandag 24 juli 2023 20:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Als God een regel geeft, is die altijd in ons eigen belang, uit liefde voor ons, om ons te beschermen tegen het kwaad, leed, onrecht en de dood. Wat God met ons wil, is ons zo vullen met Zijn liefde, dat het kwaad, of het overtreden van die 'regels', niet eens meer bij ons opkomt. De mens genezen, zodat iedereen van nature liefheeft, en de neiging om kwaad te doen volledig is weggenomen.
Niemand gedwongen? De verplichte keuze uit: "god gehoorzamen" of "in het eeuwige hellevuur verteerd worden" is vrij van emotionele, psychische of rationele dwang?quote:Op maandag 24 juli 2023 20:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Er wordt voor zover dan ook niemand gedwongen om God lief te hebben of te gehoorzamen. Het enige punt is alleen dat God wel de bron van het leven is, de schepper van het leven die het leven in stand houdt. God de rug toekeren heeft dus gevolgen: de dood.
Eeuwen wetenschappelijk onderzoek door miljoenen wetenschapper kunnen dus simpelweg afgeschreven worden met die keuze: God wel de bron van het leven is, de schepper van het leven die het leven in stand houdt. God de rug toekeren heeft dus gevolgen: de dood.quote:Op maandag 24 juli 2023 20:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dat is simpelweg hoe het universum in elkaar steekt.
Doet me denken aan zo'n programmeur die zegt "bij mij doet-ie het, hoor"quote:Op maandag 24 juli 2023 22:17 schreef blomke het volgende:
[..]
Er klopt iets niet, maar wat er niet klopt weet je niet. Zo haal je de subjectiviteit wel binnen in het (on)geloof
Mwah, dat vind ik wel meevallen.quote:Op maandag 24 juli 2023 20:48 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Jammer dat ex-gelovigen vaak van die beetje pedante "rede-ridders" worden. Die Alex o' Connor doet dat ook. Dan denk ik, ben je de ene gevangenis uitgewandeld en neem je nu weer iets anders aan wat dan "de waarheid" is.
Je voelt hem al aankomen zeker he?quote:Op maandag 24 juli 2023 22:20 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat mij is verteld, is dat 1) "wie klopt, wordt opengedaan", 2) "wie bidt, zal verhoord worden", 3) "zoekt en gij zult vinden".
Nou, alle drie nada noppes, niets in mijn geloofservaringsleven..
Oh ja dat zal het zijn. Waarschijnlijk moet eerst iemand uit de gemeente kloppen, bidden en zoeken.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 08:31 schreef hoatzin het volgende:
Je hebt niet ECHT geklopt, niet ECHT gebeden en niet ECHT gezocht.
Fijn hé. Dan kun je mooi afvalligen veroordelenquote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |