Oké, een eenjarig contract bieden ze aan voor:quote:Op donderdag 20 juli 2023 15:48 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik zou geen 3 jaar doen, omdát zonnepanelen (en de daarbij behorende voorgenomen salderingsregeling-afbouw).
twijfels hier over, om de simpele reden dat ik te weinig informatie heb. Wat is het verbruik dat je hebt opgegeven? Want vaste leveringskosten voor 5,99 euro per maand klinkt naar Oxxio/Eneco, al zullen er ook andere partijen zijn die dat als vasteleveringskosten (voor 1 jaar) hanteren.quote:Op donderdag 20 juli 2023 15:54 schreef DWMLion het volgende:
[..]
Oké, een eenjarig contract bieden ze aan voor:
Normaaltarief per kWh ¤ 0,39046
Daltarief per kWh ¤ 0,38804
Vaste leveringskosten per maand ¤ 5,99
Gas per m3 ¤ 1,29930
Vaste leveringskosten per maand ¤ 5,99
á ¤176.- pm, enige twijfels hierover of gewoon doen?
Overdag 1112 kWh snachts 1291 kWh 848 m3. Is trouwens via Energiedirect.quote:Op donderdag 20 juli 2023 15:56 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
twijfels hier over, om de simpele reden dat ik te weinig informatie heb. Wat is het verbruik dat je hebt opgegeven? Want vaste leveringskosten voor 5,99 euro per maand klinkt naar Oxxio/Eneco, al zullen er ook andere partijen zijn die dat als vasteleveringskosten (voor 1 jaar) hanteren.
Ok moment.quote:Op donderdag 20 juli 2023 16:03 schreef DWMLion het volgende:
[..]
Overdag 1112 kWh snachts 1291 kWh 848 m3. Is trouwens via Energiedirect.
Ok ik kom allerlei dingen tegen die goedkoper zijn per maand.quote:Op donderdag 20 juli 2023 16:03 schreef DWMLion het volgende:
[..]
Overdag 1112 kWh snachts 1291 kWh 848 m3. Is trouwens via Energiedirect.
Ik ben daar net weg (na 17 jaar) omdat ze duurder zijn (waren?) dan Oxxioquote:Op donderdag 20 juli 2023 16:06 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ok ik kom allerlei dingen tegen die goedkoper zijn per maand.
De goedkoopste die ik tegenkom is United Consumers. Geen ervaring met deze toko, maar met het door jou opgegeven verbruik zie ik dan:
Stroom
Normaal tarief
¤ 0,3673 /kWh
0-10000 kWh
Dal tarief
¤ 0,3515 /kWh
0-10000 kWh
Gas
¤ 1,2700 /m³
0-5000 m³
Vaste leveringskosten
¤ 18,20 per maand
Stroom ¤ 703,28 Gas ¤ 1389,72 Subtotaal ¤ 2093,00 Korting - ¤ 200,00 Totale jaarkosten (incl. 21% btw) ¤ 1893,00
Per maand:¤ 157,75 Deze kosten zijn incl. 21% btw, overheidsheffingen en netbeheerkosten van 2023.
let op dat de netbeheerderskosten anders kunnen zijn omdat je niet weet welke netbeheerder er van toepassing is.quote:Op donderdag 20 juli 2023 16:06 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
De goedkoopste die ik tegenkom is United Consumers. Geen ervaring met deze toko, maar met het door jou opgegeven verbruik zie ik dan:
Stroom
Normaal tarief
¤ 0,3673 /kWh
0-10000 kWh
Dal tarief
¤ 0,3515 /kWh
0-10000 kWh
Gas
¤ 1,2700 /m³
0-5000 m³
Vaste leveringskosten
¤ 18,20 per maand
Stroom ¤ 703,28 Gas ¤ 1389,72 Subtotaal ¤ 2093,00 Korting - ¤ 200,00 Totale jaarkosten (incl. 21% btw) ¤ 1893,00
Per maand:¤ 157,75 Deze kosten zijn incl. 21% btw, overheidsheffingen en netbeheerkosten van 2023.
Ja ik wilde niet naar de adresgegevens van TS vragen dus ik zoek dit op op basis van mijn eigen adres. Dan is dat in ieder geval Enexis. Dat kan ik uitproberen, momentje...quote:Op donderdag 20 juli 2023 16:12 schreef Nizno het volgende:
[..]
let op dat de netbeheerderskosten anders kunnen zijn omdat je niet weet welke netbeheerder er van toepassing is.
Daarnaast ben ik wel benieuwd wat voor berekening je krijgt als je dit naar enkel tarief zet
Dat weet ik niet, ik zie niet waarom dingen eruit komen, dit is gewoon ingevuld op gaslicht.com, dat kan iedereen he.quote:Op donderdag 20 juli 2023 16:16 schreef Nizno het volgende:
oke dan zit er net genoeg in het dalverbruik dus in dit geval
huh waarom krijg je nu maar 150 euro bonus bij enkel en bij dubbel 200?
i know en ik zie t al. je had twee berekeningen in die post staanquote:Op donderdag 20 juli 2023 16:19 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat weet ik niet, ik zie niet waarom dingen eruit komen, dit is gewoon ingevuld op gaslicht.com, dat kan iedereen he.
Oh zo! ja de eerste was bij UC en de 2e bij Oxxio. Ik vind die maandkosten bij UC (voor mijn netbeheerder) wel erg hoog, maar goed, overall is het alsnog goedkoper dan wat hij schijnbaar bij zijn huidige aanbod krijgt (vanwege die korting).quote:Op donderdag 20 juli 2023 16:20 schreef Nizno het volgende:
[..]
i know en ik zie t al. je had twee berekeningen in die post staan
¤2113,- zouden mijn kosten per jaar worden, maar zoals ik al zie zijn er goedkopere partijen. Moet wel zeggen dat ik erg tevreden ben over mijn huidige leverancier (fijne app, overzichtelijk). Mijn postcode gebied is trouwens 6218 zou het nodig zijn...quote:Op donderdag 20 juli 2023 16:06 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Stroom
Normaal tarief
¤ 0,3673 /kWh
0-10000 kWh
Dal tarief
¤ 0,3515 /kWh
0-10000 kWh
Gas
¤ 1,2700 /m³
0-5000 m³
Vaste leveringskosten
¤ 18,20 per maand
Waar komt jouw aanbod in totaal over het hele jaar op uit?
Ja, ik kan me daar iets bij voorstellen, en dan wordt de vraag wil je wisselen.quote:Op donderdag 20 juli 2023 17:19 schreef DWMLion het volgende:
[..]
¤2113,- zouden mijn kosten per jaar worden, maar zoals ik al zie zijn er goedkopere partijen. Moet wel zeggen dat ik erg tevreden ben over mijn huidige leverancier (fijne app, overzichtelijk). Mijn postcode gebied is trouwens 6218 zou het nodig zijn...
Klopt, alvast bedankt voor de moeite! Ik zal even rond neuzen of ik het de moeite waard vind om over te stappen.quote:Op donderdag 20 juli 2023 17:23 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, ik kan me daar iets bij voorstellen, en dan wordt de vraag wil je wisselen.
Van de andere kant, als het goed is heb je je energieleverancier nooit nodig. Als je de knop drukt gaat het licht aan en als je aan de thermostaat draait wordt het warm. Nou, prima. Je lamp brandt niet feller omdat je bij partij X zit in plaats van partij Y.![]()
Als ik het zo gauw even zie en ik kijk naar bv dat UC aanbod, dan maakt dat op 1 jaar een verschil van 220 euro. Dat komt neer op 18,33 per maand. Of dat het voor jou waard is om in beweging te komen en over te stappen of dat je gewoon het aanbod dat jij hebt accepteert dat kun jij alleen beantwoorden.
Ik zou even de laatste 2 topics (incl dit topic) terug lezen want anders krijgen we die hele discussie weer opnieuwquote:Op donderdag 20 juli 2023 22:48 schreef DWMLion het volgende:
[..]
Klopt, alvast bedankt voor de moeite! Ik zal even rond neuzen of ik het de moeite waard vind om over te stappen.
Zijn er trouwens ook users die bewust geen vast contract nemen met het risico dat de variabele tarieven weer rond de winter omhoog schieten? Zo ja, waarom zou je dit risico nemen en niet voor de veilige weg kiezen en een jaartje vast zetten?
Jep ik zit dynamisch tot volgend jaar de zonnepanelen komen. Reden? Omdat het simpelweg voordeliger isquote:Op donderdag 20 juli 2023 22:48 schreef DWMLion het volgende:
[..]
Klopt, alvast bedankt voor de moeite! Ik zal even rond neuzen of ik het de moeite waard vind om over te stappen.
Zijn er trouwens ook users die bewust geen vast contract nemen met het risico dat de variabele tarieven weer rond de winter omhoog schieten? Zo ja, waarom zou je dit risico nemen en niet voor de veilige weg kiezen en een jaartje vast zetten?
En mocht WW3 uitbreken in November/December dan kan je altijd nog een jaarcontract nemen ...quote:Op donderdag 20 juli 2023 22:55 schreef Elan het volgende:
[..]
Jep ik zit dynamisch tot volgend jaar de zonnepanelen komen. Reden? Omdat het simpelweg voordeliger is
Over grote prijsstijgingen komende winter maak ik me persoonlijk totaal geen zorgen.
Het idee is natuurlijk dat je met een jaarcontract dat je nu af sluit komende winter (januari, februari en maart 2024) in elk geval veilig zit mocht zich weer ellende voor doen. Dat zijn de maanden dat je als je afhankelijk van gas bent de meest significante kosten maakt.quote:Op donderdag 20 juli 2023 23:50 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
En mocht WW3 uitbreken in November/December dan kan je altijd nog een jaarcontract nemen ...
De vast contract FOMO is achterlijk, waarom vastleggen op dynamisch + 50% tot 100%, als het prijsplafond er is.
Het verschil tussen vast en variabel is momenteel verwaarloosbaar. De kans op een stijging van variabel in de wintermaanden maakt het voor mij een no-brainer om voor vast te gaan.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 01:11 schreef Elan het volgende:
[..]
Het idee is natuurlijk dat je met een jaarcontract dat je nu af sluit komende winter (januari, februari en maart 2024) in elk geval veilig zit mocht zich weer ellende voor doen. Dat zijn de maanden dat je als je afhankelijk van gas bent de meest significante kosten maakt.
Maar geloof persoonlijk ook niet dat het allemaal weer enorm problematisch gaat worden, en dat de keuze voor zekerheid een manier is om mensen geld afhandig te maken. Geboren uit de angst en ellende van vorig jaar.
Die 200 piek per jaar daar koop ik liever crypto voor. Maak me totaal geen zorgen om verrassingen. Zit nu lekker te gamen op 0.19 cent aan stroom in plaats van de 0.33 cent die bij Vattenfall had moeten worden afgetikt..quote:Op zondag 23 juli 2023 11:52 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Het verschil tussen vast en variabel is momenteel verwaarloosbaar. De kans op een stijging van variabel in de wintermaanden maakt het voor mij een no-brainer om voor vast te gaan.
Het is maar een jaar vast en scheelt hoogstens 15¤-20¤ per maand, in het nadeel. In onze situatie, heb ik er wel voor over. Geen verrassingen.
Open haard is zo tofquote:Op zondag 23 juli 2023 13:48 schreef exode het volgende:
Ik moet steeds even checken of ik niet in het kleutertopic ben beland.
We gaan binnenkort het hout voor onze haard bestellen, vorig jaar was het in de zomer ook een stukje goedkoper. Wat meer ook dit keer. In maart en april moest toch nog de verwarming aan en was ons hout al op.
Onze overstap naar Eneco is rimpelloos verlopen. De App is toch wel een stukje fijner dan die van Van de Bron. En Van de Bron had 3 dagen na de afsluitdatum het geld al gestort, netjes.
We hebben vorig jaar onze open haard vervangen voor een inzethaard. Wordt echt warm in de woonkamer. We stoken wel bewust, dus kijken naar houtstook alarm, stoken goed hout en checken met regelmaat bij onze buren of ze niets ruiken etc.quote:Op zondag 23 juli 2023 14:12 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Open haard is zo tofIk weet wel...allemaal gedoe over hout stoken mag niet meer en zo, maar ja, daar zou ik ook gewoon schijt aan hebben. Is het niet voor de warmte, dan wel voor de gezelligheid.
Ruiken doen ze altijd. Het is de vraag of ze het erg vindenquote:Op zondag 23 juli 2023 14:55 schreef exode het volgende:
[..]
We hebben vorig jaar onze open haard vervangen voor een inzethaard. Wordt echt warm in de woonkamer. We stoken wel bewust, dus kijken naar houtstook alarm, stoken goed hout en checken met regelmaat bij onze buren of ze niets ruiken etc.
Ze zeggen dat ze niets ruiken, maar inderdaad zolang ze er maar geen last van hebben.quote:Op zondag 23 juli 2023 17:32 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ruiken doen ze altijd. Het is de vraag of ze het erg vinden
Ik weet dat de buren hier, nou ja, een aantal daarvan, hebben een (achteraf aangebrachte) houtkachel en de 2 waarvan ik het weet hadden dat ding al toen ik hier kwam wonen en dat is alweer 2 jaar geleden, dus die dingen zijn minstens 2+ jaar oud. Geen idee wanneer ze dat ding wel of niet gebruiken, maar ik heb het nog nooit geroken voor zo ver ik weet. Maar goed, ik heb hier een sfeerhaard op het (2e) terras, waar ik ook (alleen maar) hout in stook, maar dat is maar sporadisch, en daar heb ik ook nog nooit iemand over gehoord.quote:Op zondag 23 juli 2023 17:58 schreef exode het volgende:
[..]
Ze zeggen dat ze niets ruiken, maar inderdaad zolang ze er maar geen last van hebben.
Ik zou het eerste jaar een jaarcontract nemen sowieso. Dan heb je een jaar de tijd om je verbruik te monitoren voor een vaste prijs. Daarna kun je verder kijken. Is misschien niet de goedkoopste optie maar zou ik wel het fijnst vinden.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 14:03 schreef SFRje het volgende:
Iemand een goed advies m.b.t. een verhuizing naar een tussenwoning-huurhuis met 12 zonnepanelen, A-label. Geen gas en en warm water via stadswarmte. Door slecht contact met de vorige bewoners kan ik niet vragen naar hun verbruik. We gaan er met z'n tweeën wonen. De verhuizing gaat 1 augustus in, maar ik vind het lastig om te bepalen wat nou verstandig is; hoge teruglevering via een modelcontract of juist gaan voor goede saldering m.b.v. een jaarcontract?
Hier ben ik het zo mee oneens. Als je weet dat je ergens op grote schaal overlast mee veroorzaakt doe je het niet, hoe leuk het ook wel niet is.quote:Op zondag 23 juli 2023 14:12 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Open haard is zo tofIk weet wel...allemaal gedoe over hout stoken mag niet meer en zo, maar ja, daar zou ik ook gewoon schijt aan hebben. Is het niet voor de warmte, dan wel voor de gezelligheid.
Tata Steel says hi.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 16:02 schreef Lt.Bookman het volgende:
[..]
Hier ben ik het zo mee oneens. Als je weet dat je ergens op grote schaal overlast mee veroorzaakt doe je het niet, hoe leuk het ook wel niet is.
Ja, dat mag je uiteraard.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 16:02 schreef Lt.Bookman het volgende:
[..]
Hier ben ik het zo mee oneens. Als je weet dat je ergens op grote schaal overlast mee veroorzaakt doe je het niet, hoe leuk het ook wel niet is.
Wij hebben straatburen die extra lekker hard stoken als het dichtbewolkt is, zodat onze slaapkamer met een open haard is.quote:Op zondag 23 juli 2023 14:55 schreef exode het volgende:
[..]
We hebben vorig jaar onze open haard vervangen voor een inzethaard. Wordt echt warm in de woonkamer. We stoken wel bewust, dus kijken naar houtstook alarm, stoken goed hout en checken met regelmaat bij onze buren of ze niets ruiken etc.
Ah nee, dat is heel naar!quote:Op vrijdag 28 juli 2023 20:12 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Wij hebben straatburen die extra lekker hard stoken als het dichtbewolkt is, zodat onze slaapkamer met een open haard is.
Ik weet niet wie
quote:Op dinsdag 4 juli 2023 12:28 schreef Leandra het volgende:
De eindafrekening van Eneco kwam lekker snel, maar een van de redenen waarom ik per 1 juli een ander contract wilde, was dat Eneco mij in maart gemaild had over de terugleververgoeding die ze per 5 september naar beneden gegooid hadden naar 9 cent in plaats van het het normaaltarief ex heffingen en BTW, en dat ze daar niet juist en tijdig over gecommuniceerd hadden en dat betekende dat er tot 1 juli voor mij niets zou veranderen:
[..]
Enfin, ik ontvang de terugleververgoeding dus na 1 juli, de eindafrekening is ook na 1 juli opgemaakt en toch is die 9 cent gehanteerd.... ik heb er maar een bericht op het contactformulier tegenaan gegooid, het gaat niet om enorme bedragen, maar mijn daltarief was 55 cent en mijn normaaltarief was 70 cent, dus zelfs als er met de plafondprijs gerekend wordt, denk ik dat er van die 40 cent per kWh meer dan 9 cent overblijft na overheidsheffingen en BTW......
En dan gaat het helemaal niet om veel, want ik heb over de periode van het contract maar 439 kWh meer teruggeleverd dan ik heb afgenomen, maar ik heb zo de schurft in dat ze dan op de eindafrekening toch het verkeerde tarief hanteren, dat is precies waarom ik per 1 juli dit contract wilde afsluiten, en ik had prima bij Eneco willen blijven maar dat was niet mogelijk als ik ook dit contract per 1 juli afgerekend wilde zien.
Ik ben benieuwd wat voor reactie er komt en hoe lang dat duurt.
Ik had nog steeds niets gehoord naar aanleiding van het ingevulde contactformulier, dus gisteravond weer een contactformulier ingevuld en daarop ook gemeld dat ik nog steeds niets gehoord had naar aanleiding van mijn contactformulier van weken geleden.quote:Op woensdag 12 juli 2023 17:19 schreef Leandra het volgende:
[..]
Gaat net de telefoon, Eneco... dat ik naar Vattenfall ben gegaan en dat ze me een heel goed bod kunnen doen.
Situatie uit bovenstaande post even uitgelegd, en dat ik naar aanleiding van mijn ingevulde contactformulier nog niets van ze gehoord heb, en dat ze vooral niet weer met een "aantrekkelijk bod" moeten bellen voor ik de terugleververgoeding heb ontvangen waarop ik volgens hun eigen bericht aan mij recht op heb.
Vattenfall heeft 16,8ct vergoeding tot iig einde jaarquote:Op vrijdag 28 juli 2023 22:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
[..]
Ik had nog steeds niets gehoord naar aanleiding van het ingevulde contactformulier, dus gisteravond weer een contactformulier ingevuld en daarop ook gemeld dat ik nog steeds niets gehoord had naar aanleiding van mijn contactformulier van weken geleden.
Wordt er vanavond gebeld, door Eneco: Dat ik dus een correctienota wil vanwege het te lage teruglevertarief dat gehanteerd is, dat gaat volgens de mevrouw die mij belde nog even duren want dat gaat geregeld worden maar ik ben nog niet aan de beurt.
Kennelijk maken ze dus bij bakken fouten met de terugleververgoeding die tot 1 juli zou blijven zoals in het contract afgesproken.... en dan had ik half juni een of ander patronizing kereltje aan de telefoon die me zei dat het echt heel raar was dat ik een nieuw contract per 1 juli in wilde laten gaan en niet tot de jaarnota in september wilde wachten, want het zou uiteraard allemaal goed gaan en duidelijk zijn op de jaarnota, maar misschien dat ik de jaarnota een beetje moeilijk te begrijpen vond..... nou nee, dus ik vind het niet alleen geen enkel probleem een energienota te lezen, ik kan ook behoorlijk goed inschatten wat de energieleverancier wel en niet goed kan berekenen zonder fouten te maken, en de juiste terugleververgoeding is dus iets dat ze niet kunnen berekenen.
Maar we gaan het zien, als ze zo druk zijn dat ze bijna 4 weken later nog niet aan het corrigeren van mijn eindafrekening toegekomen zijn.
Het gaat me om de terugleververgoeding die gehanteerd is op mijn eindafrekening.quote:Op zaterdag 29 juli 2023 00:02 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Vattenfall heeft 16,8ct vergoeding tot iig einde jaar(Google modelcontract).
Daar gaat Eneco niet aan tippen dus ik zou geen moeite doen.
Ja, tot en met 1 augustusquote:Op donderdag 3 augustus 2023 18:57 schreef NicolasJoy het volgende:
Voor wie er ook bij Greenchoice zit; zijn bij jullie de (slimme) meterstanden nog geüpdate na 28 juli?
Ja.quote:Op donderdag 3 augustus 2023 18:57 schreef NicolasJoy het volgende:
Voor wie er ook bij Greenchoice zit; zijn bij jullie de (slimme) meterstanden nog geüpdate na 28 juli?
Wanneer heb jij hem afgesloten?quote:Op vrijdag 4 augustus 2023 11:09 schreef Leandra het volgende:
Mail van Vattenfall dat de terugleververgoeding per 1 november aangepast wordt van 16,8 cent naar 7,6 cent per kWh.
Dat verschil van 9,2 cent per kWh gaan ze op een of andere manier in november uitbetalen... wat een beetje omslachtig wordt want er wordt ook gewoon op de eind- of jaarafrekening gesaldeerd en dat wordt natuurlijk vooral na 1 november verbruikt.
Variabel per 1 juli (afgesloten op 12 juni), dus dat biedt hen meer ruimte tot aanpassing.quote:Op vrijdag 4 augustus 2023 11:25 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Wanneer heb jij hem afgesloten?
Ik heb iets voor 1 juli modelcontract afgesloten per 2 of 3 juli. Nog geen mail gehad, heel benieuwd of die nog komt.
En heel gek ook - want ze houden zich dus niet aan de 1 juli/1 januari in het modelcontract.. benieuwd of daar mensen tegenin gaan. Het topic op tweakers is wel interessant om te volgen daarvoor, daar zitten wat users die cases hebben lopen bij ACM over vergelijkbare situaties.
Irritant.. Hier dus al sinds een week geen meterstanden meer. Ligt dus duidelijk hier en niet bij Greenchoice.quote:Op donderdag 3 augustus 2023 18:57 schreef NicolasJoy het volgende:
Contact zoeken met de netbeheerder dus.quote:Op vrijdag 4 augustus 2023 20:25 schreef NicolasJoy het volgende:
[..]
Irritant.. Hier dus al sinds een week geen meterstanden meer. Ligt dus duidelijk hier en niet bij Greenchoice.
Even aankijken nog, maar anders eens contact zoeken.
Nooit geweten! Maar ik kom ergens tegen; '08:39 06/08' Dus ik ga er vanuit dat er dan vanochtend nog meterstanden zijn opgehaald.quote:Op zaterdag 5 augustus 2023 18:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
Contact zoeken met de netbeheerder dus.
Ik weet niet of je ook een app als Enelogic gebruikt, maar als daar ook niks binnenkomt dan kun je er vanuit gaan dat het aan je meter ligt of dat er een probleem bij de netbeheerder is qua binnenhalen van de data.
Wat staat er op je meter zelf, als je een paar keer doorklikt kun je op de meter ook zien wanneer je standen voor het laatst opgehaald zijn.
Als we dat eens wistenquote:Op woensdag 9 augustus 2023 18:00 schreef deedeetee het volgende:
Enig idee of het veilig is te wachten met afsluiten van een energiecontract tot ná half september ? De prijzen gaan toch niet weer omhoog op 1 sept. ?
mn glazen bol is stuk en de theeblaadjes en koffiedik ligt ook nooit hetzelfde in het kopjequote:
ja das t risico met de energiemarkt.quote:Op woensdag 9 augustus 2023 18:20 schreef deedeetee het volgende:
Ik vraag t niet voor mezelf hoor, ik heb mijn zaakjes al eerder geregeld. kreeg de zenuwen toen de prijzen in juni weer omhoog gingen.
Ik vraag t voor iemand wiens man nog steeds zit te wachten in de hoop dat de prijzen verder dalen en die nu het ergste vreest.
Pfffff https://www.nu.nl/economi(...)st-in-australie.htmlquote:Op woensdag 9 augustus 2023 18:49 schreef Nizno het volgende:
[..]
ja das t risico met de energiemarkt.
Kijk naar het verbruik en hoeveel het je in het aller gunstigste geval zou schelen als de prijzen dalen vergeleken met een vast contract. Als je beseft dat zo'n 40% van de huidige prijzen uit overheidsheffingen bestaat, denk ik dat de kans klein is dat de prijzen meer met 10% zullen dalen. Waarachijnlijker gaat het echt om centen als de prijs zakt. Een stijging van 100% zou wel zomaar kunnen, vorig jaar was het in sommige gevallen zo'n 500%... Niet dat ik denk dat de kans groot is dat dat weer gebeurt, maar er valt gewoon veel meer te verliezen dan te winnen op dit moment. Als je die paar tientjes per maand (in het gunstigste geval en een vrij hoog verbruik) zó hard nodig hebt, neem je wel echt een enorm risico door het op z'n beloop te laten. Dan ben je gewoon de lul als de prijzen verdubbelen of zelfs nog meer. Of je moet hopen dat de overheid opnieuw met geld gaat strooien.quote:Op woensdag 9 augustus 2023 18:20 schreef deedeetee het volgende:
Ik vraag t niet voor mezelf hoor, ik heb mijn zaakjes al eerder geregeld. kreeg de zenuwen toen de prijzen in juni weer omhoog gingen.
Ik vraag t voor iemand wiens man nog steeds zit te wachten in de hoop dat de prijzen verder dalen en die nu het ergste vreest.
Als ze het met de huidige prijzen voor vast niet kunnen betalen, dan moeten ze echt hun zaakjes op orde krijgen. Dan neem ik aan dat ze ook zuinig doen met energie en zullen ze vast niet meer dan een tientje per maand besparen als de prijzen nog dalen. Extreme dalingen lijken me erg onwaarschijnlijk. Het zou kunnen, maar ja.quote:Op woensdag 9 augustus 2023 18:50 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Pfffff https://www.nu.nl/economi(...)st-in-australie.html
Ben blij dat ik de knoop door heb gehakt. En ik kan het gelukkig goed betalen, zijn kunnen dat niet daarom dat de man zo lang aarzelt.
Laag verbruik. Klein inkomen.quote:Op woensdag 9 augustus 2023 18:54 schreef Viezig het volgende:
[..]
Kijk naar het verbruik en hoeveel het je in het aller gunstigste geval zou schelen als de prijzen dalen vergeleken met een vast contract. Als je beseft dat zo'n 40% van de huidige prijzen uit overheidsheffingen bestaat, denk ik dat de kans klein is dat de prijzen meer met 10% zullen dalen. Waarachijnlijker gaat het echt om centen als de prijs zakt. Een stijging van 100% zou wel zomaar kunnen, vorig jaar was het in sommige gevallen zo'n 500%... Niet dat ik denk dat de kans groot is dat dat weer gebeurt, maar er valt gewoon veel meer te verliezen dan te winnen op dit moment. Als je die paar tientjes per maand (in het gunstigste geval en een vrij hoog verbruik) zó hard nodig hebt, neem je wel echt een enorm risico door het op z'n beloop te laten. Dan ben je gewoon de lul als de prijzen verdubbelen of zelfs nog meer. Of je moet hopen dat de overheid opnieuw met geld gaat strooien.
Als ze het wel kunnen missen als de prijzen enorm stijgen moeten ze lekker doen wat ze willen. Sommige mensen gaan naar het casino, anderen gokken graag met hun energiecontract.
Dat is vervelend, probeer je maar niet schuldig te voelen want juist voor hen is het heel belangrijk om het er wel over te hebben.quote:Op woensdag 9 augustus 2023 19:03 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Laag verbruik. Klein inkomen.
Ze hebben zonnepanelen en zetten de cv vroeger nooit hoger dan 19 gr. Afgelopen winter 17 of 16 graden, dat weet ik niet meer. Hij heeft het letterlijk nooit koud maar zij wel. Zat met een donzen dekentje plus elektrische deken en dikke vesten aan en zo op de bank te kleumen.
Ik voel me een beetje schuldig dat ik er over begonnen ben want nu hebben ze er ruzie over gehad.
Hij is wel in voor een gokje dat is idd een deel van t probleem. Hij is echt de beroerdste niet maar is wel heel erg goed in op koopjes letten en centen tellen is een hobby van hem.quote:Op woensdag 9 augustus 2023 19:12 schreef Viezig het volgende:
[..]
Dat is vervelend, probeer je maar niet schuldig te voelen want juist voor hen is het heel belangrijk om het er wel over te hebben.
Bij zo'n laag verbruik (het blijft gokken natuurlijk) denk ik echt dat de kans héél klein is dat het meer dan een tientje per maand goedkoper kan worden voor ze. Hoewel de verwarming misschien ook wel weer wat hoger gaat bij lagere prijzen en een tientje voor hen misschien wel heel veel is.
Ik zou zeggen z.s.m. vastzetten, maar ja, niemand kan het weten. En als de prijzen dan toch weer met een paar cent zakken heeft die man natuurlijk zoiets van "ik zei het toch?!"
quote:Op dinsdag 4 juli 2023 12:28 schreef Leandra het volgende:
De eindafrekening van Eneco kwam lekker snel, maar een van de redenen waarom ik per 1 juli een ander contract wilde, was dat Eneco mij in maart gemaild had over de terugleververgoeding die ze per 5 september naar beneden gegooid hadden naar 9 cent in plaats van het het normaaltarief ex heffingen en BTW, en dat ze daar niet juist en tijdig over gecommuniceerd hadden en dat betekende dat er tot 1 juli voor mij niets zou veranderen:
Je hebt wel zonnepanelen en wekt zelf meer stroom op dan je verbruikt over een jaar (terugleververgoeding)
Voor alle stroom die je in een verbruiksjaar zelf meer opwekt dan verbruikt, krijg je een terugleververgoeding. Die vergoeding is gelijk aan je huidige normaaltarief, zonder overheidsheffingen en btw. Omdat we jou niet tijdig hebben geïnformeerd, verandert er voor jou tot 1 juli 2023 niets. De terugleververgoeding van ¤ 0,09 per kWh, zonder overheidsheffingen en btw, geldt vanaf 1 juli 2023.
Ontvang je tussen 5 september 2022 en 1 juli 2023 een terugleververgoeding? Dan kan het zijn dat je onterecht een lagere terugleververgoeding hebt ontvangen dan waar je recht op hebt. Als dit het geval is, compenseren we dit natuurlijk en ontvang je het bedrag (na verrekening met eventuele openstaande bedragen) binnen drie maanden na je jaarnota in september 2023. Vanaf dat moment weten we namelijk precies hoeveel stroom je hebt opgewekt en verbruikt.
Enfin, ik ontvang de terugleververgoeding dus na 1 juli, de eindafrekening is ook na 1 juli opgemaakt en toch is die 9 cent gehanteerd.... ik heb er maar een bericht op het contactformulier tegenaan gegooid, het gaat niet om enorme bedragen, maar mijn daltarief was 55 cent en mijn normaaltarief was 70 cent, dus zelfs als er met de plafondprijs gerekend wordt, denk ik dat er van die 40 cent per kWh meer dan 9 cent overblijft na overheidsheffingen en BTW......
En dan gaat het helemaal niet om veel, want ik heb over de periode van het contract maar 439 kWh meer teruggeleverd dan ik heb afgenomen, maar ik heb zo de schurft in dat ze dan op de eindafrekening toch het verkeerde tarief hanteren, dat is precies waarom ik per 1 juli dit contract wilde afsluiten, en ik had prima bij Eneco willen blijven maar dat was niet mogelijk als ik ook dit contract per 1 juli afgerekend wilde zien.
Ik ben benieuwd wat voor reactie er komt en hoe lang dat duurt.
quote:Op woensdag 12 juli 2023 17:19 schreef Leandra het volgende:
[..]
Gaat net de telefoon, Eneco... dat ik naar Vattenfall ben gegaan en dat ze me een heel goed bod kunnen doen.
Situatie uit bovenstaande post even uitgelegd, en dat ik naar aanleiding van mijn ingevulde contactformulier nog niets van ze gehoord heb, en dat ze vooral niet weer met een "aantrekkelijk bod" moeten bellen voor ik de terugleververgoeding heb ontvangen waarop ik volgens hun eigen bericht aan mij recht op heb.
Eneco heeft gisteren een "Eenmalige vergoeding" nota gestuurd waarin staat dat ze me nog ¤ 160,15 aan terugleververgoeding gaan uitbetalen, binnen 14 dagen.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 22:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
[..]
Ik had nog steeds niets gehoord naar aanleiding van het ingevulde contactformulier, dus gisteravond weer een contactformulier ingevuld en daarop ook gemeld dat ik nog steeds niets gehoord had naar aanleiding van mijn contactformulier van weken geleden.
Wordt er vanavond gebeld, door Eneco: Dat ik dus een correctienota wil vanwege het te lage teruglevertarief dat gehanteerd is, dat gaat volgens de mevrouw die mij belde nog even duren want dat gaat geregeld worden maar ik ben nog niet aan de beurt.
Kennelijk maken ze dus bij bakken fouten met de terugleververgoeding die tot 1 juli zou blijven zoals in het contract afgesproken.... en dan had ik half juni een of ander patronizing kereltje aan de telefoon die me zei dat het echt heel raar was dat ik een nieuw contract per 1 juli in wilde laten gaan en niet tot de jaarnota in september wilde wachten, want het zou uiteraard allemaal goed gaan en duidelijk zijn op de jaarnota, maar misschien dat ik de jaarnota een beetje moeilijk te begrijpen vond..... nou nee, dus ik vind het niet alleen geen enkel probleem een energienota te lezen, ik kan ook behoorlijk goed inschatten wat de energieleverancier wel en niet goed kan berekenen zonder fouten te maken, en de juiste terugleververgoeding is dus iets dat ze niet kunnen berekenen.
Maar we gaan het zien, als ze zo druk zijn dat ze bijna 4 weken later nog niet aan het corrigeren van mijn eindafrekening toegekomen zijn.
Geld krijgen is geld krijgen, helemaal prima.quote:Op donderdag 10 augustus 2023 09:44 schreef Leandra het volgende:
Herstel, er staat in de app dat de eindnota 8 juli is uitbetaald maar feitelijk is dat 11 juli geweest, de betaling zal 8 juli wel op de rol zijn gezet.
Anyway, we gaan het zien.
Hoe liggen je panelen, verwacht je op 0 uit te komen of liggen ze zo gunstig dat je meer teruglevert dan je verbruikt?quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 15:38 schreef Pap89 het volgende:
Zit momenteel nog bij Vattenfall, alleen hebben sinds kort dus 11 zonnepanelen, (4500wpa totaal)
En zitten er aan te denken om over te stappen.
We gebruiken ongeveer 4500+- kwh per jaar en 900-1000 kub gas.
Wat zijn momenteel de beste opties?
Is al een topic over:quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 11:41 schreef Elpis het volgende:
Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op, andere leveranciers volgen vermoedelijk
Energiebedrijf Vandebron gaat klanten met zonnepanelen een heffing opleggen van gemiddeld 10 tot 20 euro per maand. De verwachting is dat veel andere leveranciers dat voorbeeld snel zullen volgen.
Lekker dan.
Ik zag later in K&W/zonnepanelen dat het daar ook al aangehaald was. Excusez moi.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 11:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
Is al een topic over:
NWS / VandeBron gaat terugleverheffing bereken aan zonnepaneeleigenaren
Als je gaat verhuizen moet je sowieso een nieuw contract afsluiten. Ik zou vast doen voor een jaar.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 22:36 schreef GwanGwaa het volgende:
Iemand met een laag inkomen hier (Wajong).
Vandaag las ik dit bericht https://www.metronieuws.n(...)econtract-goed-idee/ en ga ik weer twijfelen. Heb nu een variabel contract.
Wat raden jullie mij aan? Ik ga 4 september verhuizen. Kan ik dan ook meteen mijn Eneco contract aanpassen?
Nee hoor, kun je gewoon meenemen. Ff je leverancier bellen om het adres aan te passen.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 23:00 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Als je gaat verhuizen moet je sowieso een nieuw contract afsluiten. Ik zou vast doen voor een jaar.
Blijft moeilijk om een goed advies te geven, we weten gewoon nog niet wat de tarieven in de toekomst gaan doen.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 22:36 schreef GwanGwaa het volgende:
Vandaag las ik dit bericht https://www.metronieuws.n(...)econtract-goed-idee/ en ga ik weer twijfelen. Heb nu een variabel contract.
Wat raden jullie mij aan? Ik ga 4 september verhuizen. Kan ik dan ook meteen mijn Eneco contract aanpassen?
Hmm, bij mijn laatste twee verhuizingen moest ik telkens een nieuw contract afsluiten... Weet dan ff niet meer waarom.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 23:07 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Nee hoor, kun je gewoon meenemen. Ff je leverancier bellen om het adres aan te passen.
Als je geen geld hebt om schommelingen op te vangen, ga dan aub voor een vast contract.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 22:36 schreef GwanGwaa het volgende:
Ik denk ook dat dit een verstandig advies is.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 23:11 schreef capricia het volgende:
[..]
Als je geen geld hebt om schommelingen op te vangen, ga dan aub voor een vast contract.
3 jaar is nauwelijks duurder dan bijv 1 jaar. En het scheelt ook niet veel met een variabel contract.
Vaak kun je je contract ook gewoon meenemen. Zeker bij de grote spelers wel.
Ja. Een energiecontract kan tegenwoordig net de aandelenmarkt zijn.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 23:16 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Ik denk ook dat dit een verstandig advies is.
Nope.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 23:00 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Als je gaat verhuizen moet je sowieso een nieuw contract afsluiten. Ik zou vast doen voor een jaar.
goede reden om naar niet meer naar toe te gaanquote:Op dinsdag 15 augustus 2023 11:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
Is al een topic over:
NWS / VandeBron gaat terugleverheffing berekenen aan zonnepaneeleigenaren
Om wat later bij anderen in de fuik, tot dezelfde ontdekking te gaan komen dat het schitterende "haver" feestje wat (meer) geld gaat kosten.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 10:31 schreef Ferdii het volgende:
[..]
goede reden om naar niet meer naar toe te gaan
De anderen zullen vast ook volgen.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 15:16 schreef Fe2O3 het volgende:
Het is een proefballon van Essent ... als genoeg mensen het slikken dan zal de grote broer het ook wel doorvoeren (want het kost maar x% klanten tegen y inkomsten)
Als er nu genoeg weglopen bi vandebron dan zullen ze zich wel 2x achter de oren krabben.
Maar mensen zijn inherent lui, en wat kan die 5 of 10 euro de maand nu schelen ...
Imho is er amper een transitie als iedereen de panelen optimaal voor salderen legt. Als je ze rondom legt heb je minder opbrengst maar weldegelijk meer eigen gebruik.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 15:26 schreef Viezig het volgende:
[..]
De anderen zullen vast ook volgen.
Ergens is het ook wel zuur, de meeste mensen met zonnepanelen (nee, zeker niet allemaal) zitten in duurdere woningen en hebben meer geld te besteden waardoor ze die panelen makkelijker kunnen financieren. Vervolgens hebben ze een enorm voordeel vanwege de salderingsregeling waardoor simpelweg de kosten voor mensen die geen panelen hebben hoger worden.
Ik denk dat het vooral de overheid te verwijten is. Die hebben het voordeel van panelen kunstmatig opgekrikt (en daarmee de lasten verzwaard voor mensen zonder panelen) en zo deze ongelijkheid veroorzaakt.
We hebben als Nederland nu de meeste panelen per hoofd van de bevolking, maar het net kan het eigenlijk niet aan en het is niet duidelijk of het niet beter was geweest om de transitie niet wat langzamer te laten verlopen.
Yep en welkom in het gave land dat vooral gaaf is omdat er zoveel te verhandelen is.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 15:26 schreef Viezig het volgende:
Ik denk dat het vooral de overheid te verwijten is. Die hebben het voordeel van panelen kunstmatig opgekrikt (en daarmee de lasten verzwaard voor mensen zonder panelen) en zo deze ongelijkheid veroorzaakt.
Ik ken (heel) wat mensen met o.a. de nodige panelen die ook airco's e.d. druk hebben draaien en de afgelopen paar jaar EV zijn gana rijden, want gratis zg gratis stroom uit zon en niet willen bedenken dat die stroom 's nachts ergens anders vandaan moet komen.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 15:32 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Imho is er amper een transitie als iedereen de panelen optimaal voor salderen legt. Als je ze rondom legt heb je minder opbrengst maar weldegelijk meer eigen gebruik.
Mja ik ben wat dat betreft een tegenstander van salderen, ben blij dat ik het kan hoor. Maar uiteindelijk worden rijken er rijker door en armen armer.
Net als het gratis afsluiten van het gas, de kosten van het afsluiten worden verhaald op hen die nog gas hebben. Hmm rijken verhaal nog een keer?
Energiebespaar subsidies, alleen mensen die het geld al konden voorschieten krijgen ze
Idd. interessant hoe mensen cognitief dissonant vasthouden aan wat ze zichzelf (gaan) voorhouden.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 17:17 schreef Viezig het volgende:
Wel grappig om het verschil in reacties te zien op verschillende platformen. Op Tweakers is de algemene tendens dat mensen zonder panelen niet moeten zeuren. Als je daar aangeeft dat je de salderingsregeling niet eerlijk vindt wordt je reactie gelijk gedownvote. Niet gek omdat de meeste leden daar die actief reageren wn modereren bovengemiddeld verdienen en natuurlijk in grotere verhouding een EV, warmtepomp en zonnepanelen hebben.
Kijk, als de afspraak was dat mensen mogen salderen dan moet die natuurlijk nagekomen worden, maar het lijkt me heel duidelijk dat het zo snel mogelijk afgebouwd moet worden.
Misschien een regeling maken dat iedereen een x aantal jaar mag salderen, ongeacht wanneer ze de zonnepanelen plaatsen? Dus de mensen die nu al een tijd salderen laten meebetalen met mensen die nu pas panelen kunnen laten installeren. Eens kijken of ze het dan nog zo eens zijn met die solidariteit die zo voordelig voor ze is geweest.
Er zijn leningen op va nalles en nog wat. Maar ook met die constructie gaan er mensen buiten de boot vallen, want mensen die het niet binnen 10 jaar kunnen terug betalen (stel dat je dat 100% zeker zou kunnen concluderen) die vallen buiten de boot.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 18:04 schreef Vallon het volgende:
[..]
Idd. interessant hoe mensen cognitief dissonant vasthouden aan wat ze zichzelf (gaan) voorhouden.
Salderen en die (eenzijdige) afspraak is vooral uit de koker gekomen omdat die subsidie een (ingelobbyde) business case moest aanzwengelen. Ik denk dat wanneer iets zo goed is hoeft er sws geen korting op. Vooral de industriële sector heeft immense belangen om de (energie+)casus snel tot haar succes te maken.
Waar ik meer zou zou pleiten dat wannabes voor een groot deel (max zeg 90%) een staatslening kunnen krijgen op plaatsing van een daadwerkelijk in gebruikzijnde zonnepaneel installatie. Het geleende geld moet wel binnen zeg 10 jaar (kunnen) worden afbetaald. Mensen (z)onder een voldoende inkomen, betalen wat minder rente dan zij die daarmee kunnen laten behangen.
Kwestie van hoe dat verder wordt ingericht.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 18:12 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Er zijn leningen op va nalles en nog wat. Maar ook met die constructie gaan er mensen buiten de boot vallen, want mensen die het niet binnen 10 jaar kunnen terug betalen (stel dat je dat 100% zeker zou kunnen concluderen) die vallen buiten de boot.
Die gaan dan mekkeren over dat de, voor hun 'rijken', het wel kunnen en zij niet en dat dat oneerlijk is.
Maar als we daar vanaf moeten....waarom zou je dan gunstige leningen gaan verstrekken aan mensen die het niet zo kunnen betalen?quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 20:06 schreef Vallon het volgende:
[..]
Kwestie van hoe dat verder wordt ingericht.
Tuurlijk, niet terugbetalen en als Nederland onderloopt, zou allemaal kunnen. Schulden worden hoe dan verrekent met een opbrengst en de Staat heeft nog steeds de "energieopbrengst" van die nog niet betaalde Staatspanelen. Mensen die een constructie niet willen of anders uit de boot vliegen, nemen dan geen zonnepanelen.
Ik kan mij zelfs een constructie voorstellen dat wanneer iemand wil maar een lening niet kan bekostigen, de overheid of een ander die op iemands dak belegt en daarvoor 10% vruchtgebruik vergoed. Stel dat iemands dakinstallatie 2300kWh opgewekt, krijg een huiseigenaar als dank de gemiddelde waarde van 230kWh als dank gestort.
Genoeg mensen in een flat of zo die dan op deze wijze (net als nu) elders in zonnepanelen gaan beleggen of overnemen. Zolang dan de Staat er als zekerheid tussen zit, wordt het aantrekkelijk om op particulieren (ook:schulden) te gaan investeren.
Waar "we" onze samenleving ook wat vanaf moeten is het principe dat voor alles en nog wat, eerst een zo groot mogelijk voordeel moet gaan zitten. Hoe dingen worden ingericht is dat goed doe.
Waar we echt vanaf moeten is subsidie geven op zaken die vermogenden al konden betalen en dat onvermogenden dat gelag betalen.
Nu niet meer van toepassing op panelen maar in het algemeen heb je 'early adapters' nodig om nieuwe technologie mogelijk te maken. In het begin is het nog niet helemaal rendabel. Met panelen zijn we dat punt wel voorbij inmiddels, dat kan eigenlijk altijd wel uit mits juiste opstelling.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 20:06 schreef Vallon het volgende:
Waar we echt vanaf moeten is subsidie geven op zaken die vermogenden al konden betalen en dat onvermogenden dat gelag betalen.
De insteek is niet een gunstige lening te slijten maar imo dat er energie wordt opgewekt met zonnepanelen die zo dan een stukje voorziet in een "transitie". De motivatie is niet "voordeel" maar dat iemand "goed" kan doen, ook als die het niet (volledig) kan betalen.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 20:10 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar als we daar vanaf moeten....waarom zou je dan gunstige leningen gaan verstrekken aan mensen die het niet zo kunnen betalen?
En hoe werkt dat idee? Ligt je dak al vol?quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 20:52 schreef Vallon het volgende:
[..]
De insteek is niet een gunstige lening te slijten maar imo dat er energie wordt opgewekt met zonnepanelen die zo dan een stukje voorziet in een "transitie". De motivatie is niet "voordeel" maar dat iemand "goed" kan doen, ook als die het niet (volledig) kan betalen.
En voor alle duidelijkheid iemand een lening niet/noch kostenneutraal kan betalen, heeft/neemt dan geen zonnepanelen. De eigenaar, met eigen dak, kan wel in ruil voor het faciliteren een kleine vergoeding om panelen door een ander zoals bv de Staat, te laten plaatsen. Niet als plicht maar als keuze.
Voorbeeld. Zelf heb ik stevige bedenkingen tegen een dure "operatie" die inmiddels overal wordt aangeprezen.
Echter, wanneer een ander de panelen op mijn dak wil plaatsen, doet wat nodig is en ik er verder geen omkijken naar heb, mag die alles volplempen. Ik verpacht dan eigenlijk mijn dak en krijg dan een stukje vruchtgebruik.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |