Ik zag later in K&W/zonnepanelen dat het daar ook al aangehaald was. Excusez moi.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 11:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
Is al een topic over:
NWS / VandeBron gaat terugleverheffing bereken aan zonnepaneeleigenaren
Als je gaat verhuizen moet je sowieso een nieuw contract afsluiten. Ik zou vast doen voor een jaar.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 22:36 schreef GwanGwaa het volgende:
Iemand met een laag inkomen hier (Wajong).
Vandaag las ik dit bericht https://www.metronieuws.n(...)econtract-goed-idee/ en ga ik weer twijfelen. Heb nu een variabel contract.
Wat raden jullie mij aan? Ik ga 4 september verhuizen. Kan ik dan ook meteen mijn Eneco contract aanpassen?
Nee hoor, kun je gewoon meenemen. Ff je leverancier bellen om het adres aan te passen.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 23:00 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Als je gaat verhuizen moet je sowieso een nieuw contract afsluiten. Ik zou vast doen voor een jaar.
Blijft moeilijk om een goed advies te geven, we weten gewoon nog niet wat de tarieven in de toekomst gaan doen.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 22:36 schreef GwanGwaa het volgende:
Vandaag las ik dit bericht https://www.metronieuws.n(...)econtract-goed-idee/ en ga ik weer twijfelen. Heb nu een variabel contract.
Wat raden jullie mij aan? Ik ga 4 september verhuizen. Kan ik dan ook meteen mijn Eneco contract aanpassen?
Hmm, bij mijn laatste twee verhuizingen moest ik telkens een nieuw contract afsluiten... Weet dan ff niet meer waarom.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 23:07 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Nee hoor, kun je gewoon meenemen. Ff je leverancier bellen om het adres aan te passen.
Als je geen geld hebt om schommelingen op te vangen, ga dan aub voor een vast contract.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 22:36 schreef GwanGwaa het volgende:
Ik denk ook dat dit een verstandig advies is.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 23:11 schreef capricia het volgende:
[..]
Als je geen geld hebt om schommelingen op te vangen, ga dan aub voor een vast contract.
3 jaar is nauwelijks duurder dan bijv 1 jaar. En het scheelt ook niet veel met een variabel contract.
Vaak kun je je contract ook gewoon meenemen. Zeker bij de grote spelers wel.
Ja. Een energiecontract kan tegenwoordig net de aandelenmarkt zijn.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 23:16 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Ik denk ook dat dit een verstandig advies is.
Nope.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 23:00 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Als je gaat verhuizen moet je sowieso een nieuw contract afsluiten. Ik zou vast doen voor een jaar.
goede reden om naar niet meer naar toe te gaanquote:Op dinsdag 15 augustus 2023 11:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
Is al een topic over:
NWS / VandeBron gaat terugleverheffing berekenen aan zonnepaneeleigenaren
Om wat later bij anderen in de fuik, tot dezelfde ontdekking te gaan komen dat het schitterende "haver" feestje wat (meer) geld gaat kosten.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 10:31 schreef Ferdii het volgende:
[..]
goede reden om naar niet meer naar toe te gaan
De anderen zullen vast ook volgen.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 15:16 schreef Fe2O3 het volgende:
Het is een proefballon van Essent ... als genoeg mensen het slikken dan zal de grote broer het ook wel doorvoeren (want het kost maar x% klanten tegen y inkomsten)
Als er nu genoeg weglopen bi vandebron dan zullen ze zich wel 2x achter de oren krabben.
Maar mensen zijn inherent lui, en wat kan die 5 of 10 euro de maand nu schelen ...
Imho is er amper een transitie als iedereen de panelen optimaal voor salderen legt. Als je ze rondom legt heb je minder opbrengst maar weldegelijk meer eigen gebruik.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 15:26 schreef Viezig het volgende:
[..]
De anderen zullen vast ook volgen.
Ergens is het ook wel zuur, de meeste mensen met zonnepanelen (nee, zeker niet allemaal) zitten in duurdere woningen en hebben meer geld te besteden waardoor ze die panelen makkelijker kunnen financieren. Vervolgens hebben ze een enorm voordeel vanwege de salderingsregeling waardoor simpelweg de kosten voor mensen die geen panelen hebben hoger worden.
Ik denk dat het vooral de overheid te verwijten is. Die hebben het voordeel van panelen kunstmatig opgekrikt (en daarmee de lasten verzwaard voor mensen zonder panelen) en zo deze ongelijkheid veroorzaakt.
We hebben als Nederland nu de meeste panelen per hoofd van de bevolking, maar het net kan het eigenlijk niet aan en het is niet duidelijk of het niet beter was geweest om de transitie niet wat langzamer te laten verlopen.
Yep en welkom in het gave land dat vooral gaaf is omdat er zoveel te verhandelen is.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 15:26 schreef Viezig het volgende:
Ik denk dat het vooral de overheid te verwijten is. Die hebben het voordeel van panelen kunstmatig opgekrikt (en daarmee de lasten verzwaard voor mensen zonder panelen) en zo deze ongelijkheid veroorzaakt.
Ik ken (heel) wat mensen met o.a. de nodige panelen die ook airco's e.d. druk hebben draaien en de afgelopen paar jaar EV zijn gana rijden, want gratis zg gratis stroom uit zon en niet willen bedenken dat die stroom 's nachts ergens anders vandaan moet komen.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 15:32 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Imho is er amper een transitie als iedereen de panelen optimaal voor salderen legt. Als je ze rondom legt heb je minder opbrengst maar weldegelijk meer eigen gebruik.
Mja ik ben wat dat betreft een tegenstander van salderen, ben blij dat ik het kan hoor. Maar uiteindelijk worden rijken er rijker door en armen armer.
Net als het gratis afsluiten van het gas, de kosten van het afsluiten worden verhaald op hen die nog gas hebben. Hmm rijken verhaal nog een keer?
Energiebespaar subsidies, alleen mensen die het geld al konden voorschieten krijgen ze
Idd. interessant hoe mensen cognitief dissonant vasthouden aan wat ze zichzelf (gaan) voorhouden.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 17:17 schreef Viezig het volgende:
Wel grappig om het verschil in reacties te zien op verschillende platformen. Op Tweakers is de algemene tendens dat mensen zonder panelen niet moeten zeuren. Als je daar aangeeft dat je de salderingsregeling niet eerlijk vindt wordt je reactie gelijk gedownvote. Niet gek omdat de meeste leden daar die actief reageren wn modereren bovengemiddeld verdienen en natuurlijk in grotere verhouding een EV, warmtepomp en zonnepanelen hebben.
Kijk, als de afspraak was dat mensen mogen salderen dan moet die natuurlijk nagekomen worden, maar het lijkt me heel duidelijk dat het zo snel mogelijk afgebouwd moet worden.
Misschien een regeling maken dat iedereen een x aantal jaar mag salderen, ongeacht wanneer ze de zonnepanelen plaatsen? Dus de mensen die nu al een tijd salderen laten meebetalen met mensen die nu pas panelen kunnen laten installeren. Eens kijken of ze het dan nog zo eens zijn met die solidariteit die zo voordelig voor ze is geweest.
Er zijn leningen op va nalles en nog wat. Maar ook met die constructie gaan er mensen buiten de boot vallen, want mensen die het niet binnen 10 jaar kunnen terug betalen (stel dat je dat 100% zeker zou kunnen concluderen) die vallen buiten de boot.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 18:04 schreef Vallon het volgende:
[..]
Idd. interessant hoe mensen cognitief dissonant vasthouden aan wat ze zichzelf (gaan) voorhouden.
Salderen en die (eenzijdige) afspraak is vooral uit de koker gekomen omdat die subsidie een (ingelobbyde) business case moest aanzwengelen. Ik denk dat wanneer iets zo goed is hoeft er sws geen korting op. Vooral de industriële sector heeft immense belangen om de (energie+)casus snel tot haar succes te maken.
Waar ik meer zou zou pleiten dat wannabes voor een groot deel (max zeg 90%) een staatslening kunnen krijgen op plaatsing van een daadwerkelijk in gebruikzijnde zonnepaneel installatie. Het geleende geld moet wel binnen zeg 10 jaar (kunnen) worden afbetaald. Mensen (z)onder een voldoende inkomen, betalen wat minder rente dan zij die daarmee kunnen laten behangen.
Kwestie van hoe dat verder wordt ingericht.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 18:12 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Er zijn leningen op va nalles en nog wat. Maar ook met die constructie gaan er mensen buiten de boot vallen, want mensen die het niet binnen 10 jaar kunnen terug betalen (stel dat je dat 100% zeker zou kunnen concluderen) die vallen buiten de boot.
Die gaan dan mekkeren over dat de, voor hun 'rijken', het wel kunnen en zij niet en dat dat oneerlijk is.
Maar als we daar vanaf moeten....waarom zou je dan gunstige leningen gaan verstrekken aan mensen die het niet zo kunnen betalen?quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 20:06 schreef Vallon het volgende:
[..]
Kwestie van hoe dat verder wordt ingericht.
Tuurlijk, niet terugbetalen en als Nederland onderloopt, zou allemaal kunnen. Schulden worden hoe dan verrekent met een opbrengst en de Staat heeft nog steeds de "energieopbrengst" van die nog niet betaalde Staatspanelen. Mensen die een constructie niet willen of anders uit de boot vliegen, nemen dan geen zonnepanelen.
Ik kan mij zelfs een constructie voorstellen dat wanneer iemand wil maar een lening niet kan bekostigen, de overheid of een ander die op iemands dak belegt en daarvoor 10% vruchtgebruik vergoed. Stel dat iemands dakinstallatie 2300kWh opgewekt, krijg een huiseigenaar als dank de gemiddelde waarde van 230kWh als dank gestort.
Genoeg mensen in een flat of zo die dan op deze wijze (net als nu) elders in zonnepanelen gaan beleggen of overnemen. Zolang dan de Staat er als zekerheid tussen zit, wordt het aantrekkelijk om op particulieren (ook:schulden) te gaan investeren.
Waar "we" onze samenleving ook wat vanaf moeten is het principe dat voor alles en nog wat, eerst een zo groot mogelijk voordeel moet gaan zitten. Hoe dingen worden ingericht is dat goed doe.
Waar we echt vanaf moeten is subsidie geven op zaken die vermogenden al konden betalen en dat onvermogenden dat gelag betalen.
Nu niet meer van toepassing op panelen maar in het algemeen heb je 'early adapters' nodig om nieuwe technologie mogelijk te maken. In het begin is het nog niet helemaal rendabel. Met panelen zijn we dat punt wel voorbij inmiddels, dat kan eigenlijk altijd wel uit mits juiste opstelling.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 20:06 schreef Vallon het volgende:
Waar we echt vanaf moeten is subsidie geven op zaken die vermogenden al konden betalen en dat onvermogenden dat gelag betalen.
De insteek is niet een gunstige lening te slijten maar imo dat er energie wordt opgewekt met zonnepanelen die zo dan een stukje voorziet in een "transitie". De motivatie is niet "voordeel" maar dat iemand "goed" kan doen, ook als die het niet (volledig) kan betalen.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 20:10 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar als we daar vanaf moeten....waarom zou je dan gunstige leningen gaan verstrekken aan mensen die het niet zo kunnen betalen?
En hoe werkt dat idee? Ligt je dak al vol?quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 20:52 schreef Vallon het volgende:
[..]
De insteek is niet een gunstige lening te slijten maar imo dat er energie wordt opgewekt met zonnepanelen die zo dan een stukje voorziet in een "transitie". De motivatie is niet "voordeel" maar dat iemand "goed" kan doen, ook als die het niet (volledig) kan betalen.
En voor alle duidelijkheid iemand een lening niet/noch kostenneutraal kan betalen, heeft/neemt dan geen zonnepanelen. De eigenaar, met eigen dak, kan wel in ruil voor het faciliteren een kleine vergoeding om panelen door een ander zoals bv de Staat, te laten plaatsen. Niet als plicht maar als keuze.
Voorbeeld. Zelf heb ik stevige bedenkingen tegen een dure "operatie" die inmiddels overal wordt aangeprezen.
Echter, wanneer een ander de panelen op mijn dak wil plaatsen, doet wat nodig is en ik er verder geen omkijken naar heb, mag die alles volplempen. Ik verpacht dan eigenlijk mijn dak en krijg dan een stukje vruchtgebruik.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |