abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210289798
https://tweakers.net/nieu(...)paneeleigenaren.html

Vandebron gaat vaste terugleveringsheffing berekenen aan zonnepaneeleigenaren
De Nederlandse energieleverancier Vandebron gaat een maandelijks bedrag berekenen aan klanten met zonnepanelen. Het wordt een variabel tarief dat voor de meesten tussen de 10 en 20 euro komt te liggen. Vandebron zegt dat dat nodig is om de energietransitie eerlijker te verdelen.

Vandebron zegt dat het gaat om een vaste kostenpost die per maand in de energierekening wordt meegenomen. Die wordt berekend op basis van het jaarverbruik en dan specifiek het aantal kWh dat klanten jaarlijks terugleveren aan de provider.

De eerste 5kWh die klanten terugleveren, kosten niets, maar klanten die tussen de 5 en 1000kWh terugleveren, beginnen te betalen. Zij betalen 4 euro per maand. Dat bedrag loopt vervolgens per 1000kWh op tot maximaal 46 euro per maand voor mensen die meer dan 5000kWh terugleveren. De kosten worden berekend volgens dat schaalmodel en dan als dagtarief op de energierekening gezet.Vandebron gaat vaste terugleveringsheffing berekenen aan zonnepaneeleigenaren
De Nederlandse energieleverancier Vandebron gaat een maandelijks bedrag berekenen aan klanten met zonnepanelen. Het wordt een variabel tarief dat voor de meesten tussen de 10 en 20 euro komt te liggen. Vandebron zegt dat dat nodig is om de energietransitie eerlijker te verdelen.

Vandebron zegt dat het gaat om een vaste kostenpost die per maand in de energierekening wordt meegenomen. Die wordt berekend op basis van het jaarverbruik en dan specifiek het aantal kWh dat klanten jaarlijks terugleveren aan de provider.

De eerste 5kWh die klanten terugleveren, kosten niets, maar klanten die tussen de 5 en 1000kWh terugleveren, beginnen te betalen. Zij betalen 4 euro per maand. Dat bedrag loopt vervolgens per 1000kWh op tot maximaal 46 euro per maand voor mensen die meer dan 5000kWh terugleveren. De kosten worden berekend volgens dat schaalmodel en dan als dagtarief op de energierekening gezet.

De veranderingen gaan per direct in voor nieuwe klanten. Vandebron maakt dan een schatting van het verwachte verbruik en de teruglevering. Klanten met een variabel contract gaan de leveringskosten per 1 oktober betalen. Voor klanten met een vast contract gebeurt dat pas als ze hun contract verlengen.

Volgens Vandebron is de stap nodig vanwege 'de uitdagingen van de energietransitie'. Het bedrijf zegt dat de kosten van het terugleveren van elektriciteit steeds hoger worden, in de eerste plaats voor leveranciers en netbeheerders, maar daardoor ook voor klanten. "Vanwege de explosieve toename van zonne-energie (en teruglevering) lopen de kosten steeds verder op. Vandebron heeft daarom besloten om dit eerlijker te verdelen en de kosten in rekening te brengen bij degenen die ze veroorzaken. Op deze manier betaalt iedereen een eerlijke prijs voor zijn verbruik en teruglevering."

dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:05:03 #2
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_210289837
Dit komt dus bovenop de vaste kosten die er al zijn? :')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Spellchecker dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:05:30 #3
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_210289840
Ik hoor het ook net

En het begint bij vandebron

Er gaan er ongetwijfeld nog volgen

Je zult net je dak volgelegd hebben ...

[ Bericht 7% gewijzigd door maily op 15-08-2023 09:23:37 ]
  dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:07:43 #4
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_210289862
quote:
Vanwege de explosieve toename van zonne-energie (en teruglevering) lopen de kosten steeds verder op
Dit is toch wat we juist willen? En nu gaan we mensen straffen die dit uitvoeren? Lekker dan.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_210289925
Eerlijk zullen we alles delen
ik ben gek op abrikozentaart en Zelda
  dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:13:25 #6
37248 BertV
Klei indiaan
pi_210289927
Zelf opwekken en minder verbruiken dus. Met 5kWh thuisaccu's is er geen andere keuze.

De groene religie beweegt uiteindelijk naar minder, en je zult gelukkig zijn.
Handgemaakt
pi_210289952
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 09:05 schreef maily het volgende:
Heb je net je hele dak volgelegd ....
Dan ben je gewoon dom want dit zat eraan te komen natuurlijk.
pi_210289984
Stroom is een probleem. Blijkbaar. En moet door de opwekkers gesubsidieerd worden om rendabel te blijven, zeker nu er een krapte is op het stoomnetwerk om alles te kunnen verwerken.

Windenergie op zee staat al een hele tijd flink onder druk, kan ook al niet zonder overheidsubsidie zichzelf rechtop houden en nu dit weer. Het was al voorspeld, maar had het niet zien aankomen op deze manier. Hopelijk doet de markt zijn werk.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_210289995
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 09:05 schreef maily het volgende:
Ik hoor het ook net

Heb je net je hele dak volgelegd ....
Dan was je heel naief, was al bekend dat de salderingsregeling er langzaam aan zou gaan.

De zonnepanelen boer hier adviseerde al vrij lang alleen voor eigen gebruik zonnepanelen te leggen omdat de saldering er aan zou gaan (wat logisch was omdat het economisch gezien nergens op slaat)
  Spellchecker dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:20:16 #10
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_210290010
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 09:15 schreef Centenbak het volgende:

[..]
Dan ben je gewoon dom want dit zat eraan te komen natuurlijk.
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 09:18 schreef descon het volgende:

[..]
Dan was je heel naief, was al bekend dat de salderingsregeling er langzaam aan zou gaan.

De zonnepanelen boer hier adviseerde al vrij lang alleen voor eigen gebruik zonnepanelen te leggen omdat de saldering er aan zou gaan (wat logisch was omdat het economisch gezien nergens op slaat)
Wij niet. Wij hebben genoeg voor eigen gebruik.
  dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:22:46 #11
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_210290033
quote:
was al bekend dat de salderingsregeling er langzaam aan zou gaan.
Alleen dit heeft niets met de salderingsregeling te maken.

Dit is dat Vandebron van hun probleem , het probleem van de klant maakt.

Wat willen ze hier nu mee bereiken? want dat lost het terugleverprobleem voor ze niet op.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_210290050
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 09:22 schreef Gunner het volgende:
Wat willen ze hier nu mee bereiken?
Winst is het enige dat telt, altijd maar meer, geld geld geld
pi_210290088
Komt er een oplossing dat het terugleveren naar een accu gaat die je thuis hebt staan? Dat je dus alleen energie van de panelen of de accu tapt en daarna past van de energieboer?
  Moderator dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:28:01 #14
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210290093
quote:

[..]

Wat willen ze hier nu mee bereiken? want dat lost het terugleverprobleem voor ze niet op.
Nee, dit is ordinair geld harken. Daarnaast, als ik dan even kijk naar mijn eigen situatie, dan zou dat dus neerkomen op zo'n 4 euro per maand. En als ik een elektrische auto heb gaat dat al niet meer op, maar 4 euro per maand komt neer op 48 euro per jaar.

Nou. Prima. Waar hebben we het over.

Maar inderdaad, dit lost het issue niet op, dit is gewoon meer geld harken, onder het mom 'oneerlijk voor mensen zonder panelen', maar VDB staat echt niet op de barricades voor die mensen hoor. Zo verkopen ze het ja, maar het is puur geld harken.
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:31:19 #15
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_210290145
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 09:27 schreef Duiveltja het volgende:
Komt er een oplossing dat het terugleveren naar een accu gaat die je thuis hebt staan? Dat je dus alleen energie van de panelen of de accu tapt en daarna past van de energieboer?
Dat soort systemen kun je inderdaad kopen
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  Moderator dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:31:29 #16
16180 crew  CoolGuy
pi_210290149
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 09:27 schreef Duiveltja het volgende:
Dat kan nu al, maar is nu financieel nog niet interessant. Maar als je dit soort dingen krijgt wordt dat rap interessanter.

Wat je gaat krijgen is dat mensen minder panelen gaan nemen, en huidige eigenaren zeggen 'ik zet ze dan uit', met als resultaat dat ze dan eventueel die bijdrage niét hoeven te betalen maar waardoor de mensen zonder panelen nog steeds niet minder betalen, want ze verlagen de tarieven niet, ze halen gewoon meer geld op bij mensen met panelen. Daarnaast is er dan minder aanbod waardoor de tijd dat prijzen negatief zijn ook minder wordt, dus uiteindelijk is niemand geholpen, behalve de energieleverancier.

Uiteindelijk is de persoon zonder panelen nog steeds niet geholpen, of doen we gewoon alsof we geloven dat de 4 euro die ze bij mij per maand halen bij de buurman in mindering brengen? Dat gaat niet gebeuren.
  dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:36:30 #17
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_210290226
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 09:31 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat kan nu al, maar is nu financieel nog niet interessant. Maar als je dit soort dingen krijgt wordt dat rap interessanter.

Wat je gaat krijgen is dat mensen minder panelen gaan nemen, en huidige eigenaren zeggen 'ik zet ze dan uit', met als resultaat dat ze dan eventueel die bijdrage niét hoeven te betalen maar waardoor de mensen zonder panelen nog steeds niet minder betalen, want ze verlagen de tarieven niet, ze halen gewoon meer geld op bij mensen met panelen. Daarnaast is er dan minder aanbod waardoor de tijd dat prijzen negatief zijn ook minder wordt, dus uiteindelijk is niemand geholpen, behalve de energieleverancier.

Uiteindelijk is de persoon zonder panelen nog steeds niet geholpen, of doen we gewoon alsof we geloven dat de 4 euro die ze bij mij per maand halen bij de buurman in mindering brengen? Dat gaat niet gebeuren.
Dit ja, er gaat met dat geld niets verbeterd worden, afgezien van het rendement van de aandeelhouders.

Wat ik me wel afvraag, er is toch echt van alles vastgelegd in wetgeving over energie prijzen, vastrecht etc.. is zo’n extra heffing wel rechtmatig, is daar een bestaande wettelijke basis voor?
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  Moderator dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:41:56 #18
16180 crew  CoolGuy
pi_210290277
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 09:36 schreef nixxx het volgende:

[..]
Dit ja, er gaat met dat geld niets verbeterd worden, afgezien van het rendement van de aandeelhouders.

Wat ik me wel afvraag, er is toch echt van alles vastgelegd in wetgeving over energie prijzen, vastrecht etc.. is zo’n extra heffing wel rechtmatig, is daar een bestaande wettelijke basis voor?
Het enige wat er volgens mij ligt op basis van het huidige voorstel voor de afbouw van saldering is dat klanten voor teruglevering aan het net nooit geld mogen moeten gaan betalen.

Maar dat is niet wat hier aan het gebeuren is, want hier rekent men gewoon met staffels, en dat zal dus wel weer nét anders zijn, waardoor dat niet ondervangen wordt door het wetsvoorstel.
  dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:42:16 #19
421394 Abrikozentaart
vrouw jong en hip
pi_210290280
quote:

[..]

quote:
"Het alternatief is om de kosten te blijven verdelen; maar dan krijg je dus dat de buurvrouw zonder panelen betaalt voor de buurvrouw met panelen. Dat vinden wij oneerlijk", zegt Verdouw
ik ben gek op abrikozentaart en Zelda
pi_210290284
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 09:20 schreef maily het volgende:

[..]
[..]
Wij niet. Wij hebben genoeg voor eigen gebruik.
jij ook, als je (nu nog) bij vandebron zit

op de NOS site staat:
quote:
Volgens de financieel directeur staat de nieuwe herverdeling van de kosten los van de salderingsregeling, de subsidie voor zonnepanelen.
zodra je terug levert ga je die heffing krijgen, lever je deze maand 100kWh terug en neem je het een maand later weer op en zit je netto op 0, maakt niet uit, de heffing betaal je toch
pi_210290294
Vraag me af of dit wettelijk gezien mag. Het is een verkapte manier om de salderingsregeling te omzeilen.
pi_210290310
Ik zie het probleem niet zo. Als je het hele nieuwsbericht leest, leggen ze uit, dat het maandbedrag bepaald wordt op basis van je jaarverbruik. Volgens mij stimuleren ze hiermee huishoudens om hun opgewekte energie volledig zelf te gebruiken. Dit heb je helemaal zelf in de hand. Ik ben zelf klant bij Vandebron en voor mij valt het nu onvoordelig uit, omdat ik 150 euro per jaar meer ga betalen. De timing is wat ruk voor mij, maar ik was al bezig om minder gas te gebruiken en over te gaan op meer elektriciteit. Dit gaat me volgende keer niet meer gebeuren :)
pi_210290316
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 09:05 schreef maily het volgende:
Ik hoor het ook net

Je zult net je dak volgelegd hebben ...
Ze redden in ieder geval nog wel het milieu met hun zonnepanelen, daar gaat het toch ook om?
pi_210290333
quote:

[..]

En de energieboer je opgewekte wiebelstroom eigenlijk helemaal niet wilt hebben maar hem wel verplicht moet afnemen van je. Het zou me hoe langer het duurt niet verbazen als over een tijd iedereen aan het dynamisch contract moet als enige optie. Gewoon dokken voor je stroom, of zet je panelen maar uit.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_210290337
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 09:46 schreef Robar het volgende:
Ik zie het probleem niet zo. Als je het hele nieuwsbericht leest, leggen ze uit, dat het maandbedrag bepaald wordt op basis van je jaarverbruik. Volgens mij stimuleren ze hiermee huishoudens om hun opgewekte energie volledig zelf te gebruiken. Dit heb je helemaal zelf in de hand. Ik ben zelf klant bij Vandebron en voor mij valt het nu onvoordelig uit, omdat ik 150 euro per jaar meer ga betalen. De timing is wat ruk voor mij, maar ik was al bezig om minder gas te gebruiken en over te gaan op meer elektriciteit. Dit gaat me volgende keer niet meer gebeuren :)
Snel een thuisbatterij aanschaffen, heb je na 10-20 jaar je investering terug! Je bent gek als je het niet doet, snel!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')