SPOILER: Uitleg symbolen weerkaartenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.• Weeronline - begrippen (nederlands)
---
• WKN - Actueel weer in Nederland
• KNMI Daggegevens
• KNMI Geografische overzichten van het weer
• KNMI buienradar
---
• Klimaateffectatlas
• Nederland in de ban van de 'supercel'
• CAPE + Liftedindex
---
---
User locaties
Zo dat we ook nog weten wie waar ongeveer woont,
let op dit is een screenshot, klik op het kaartje of de link eronder voor live
DM (met plaats/stad naar); @kree om erop toegevoegd te worden.
We gaan dit trouwens niet precies op GPS locatie toevoegen (tenzij op verzoek) plaats/stad lijkt me nauwkeurig genoeg voor dit doel
100.000 katjes
Fuck the EBU!
Dat was 2 dagen terug. Volgens mij was het toen 90% bij 23 graden.quote:Op donderdag 13 juli 2023 15:29 schreef Jor_Dii het volgende:
Het dauwpunt ligt nu rond de 13-14 graden, lijkt me stug dat je daar van gaat zweten (mits flinke inspanning).
Is allemaal spierquote:
En dan te bedenken dat er figuren zijn die er vrijwillig naartoe gaan om te wonen.quote:Op donderdag 13 juli 2023 15:51 schreef Frutsel het volgende:
Lekker weertje... beter als die Shitsaharazooi in Zuid Europa
Zijn die er?quote:Op donderdag 13 juli 2023 15:54 schreef Nattekat het volgende:
[..]
En dan te bedenken dat er figuren zijn die er vrijwillig naartoe gaan om te wonen.
MallorcaGod.quote:Op donderdag 13 juli 2023 15:55 schreef Nattekat het volgende:
Komend weekend 39 graden met 41% luchtvochtigheid in Mallorca. Lekker man.
Buien? Wie? Wat? Waar?quote:Op donderdag 13 juli 2023 15:58 schreef Straatcommando. het volgende:
Het voelt wel benauwd/vochtig aan maar dat kan te maken hebben met de pittige buien van vanmiddag
Hier trok vannacht even wat over, ellendige bende. Duurt ook zo lang voor de luchtvochtigheid in huis dan weer zakt.quote:Op donderdag 13 juli 2023 16:05 schreef Haags het volgende:
[..]
Buien? Wie? Wat? Waar?
Hier al de hele dag zon.
Het is minder aangenaam met een hogere luchtvochtigheid ik vond de juni-hitte ook veel beter te behappen ondanks dat het toen gemiddeld 5 graden warmer was.quote:Op donderdag 13 juli 2023 15:29 schreef Jor_Dii het volgende:
Het dauwpunt ligt nu rond de 13-14 graden, lijkt me stug dat je daar van gaat zweten (tenzij flinke inspanning).
Tijd voor aircogenot.quote:Op donderdag 13 juli 2023 16:07 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Hier trok vannacht even wat over, ellendige bende. Duurt ook zo lang voor de luchtvochtigheid in huis dan weer zakt.
Ja, die had dus even nodig. Zonder luchtvochtigheid heeft binnen no-time het hele huis koel, nu lukt dat niet eens.quote:
Of gewoon je handen uit je ballenknijper/zak halen ?quote:Op donderdag 13 juli 2023 15:58 schreef Straatcommando. het volgende:
Het voelt wel benauwd/vochtig aan maar dat kan te maken hebben met de pittige buien van vanmiddag
Die keiharde wind helpt ook niet mee om de boel een beetje te ventileren. Van de week waaide uit het niets de woonkamerdeur dicht al mijn star wars lego omgeflikkerd dat ik met mijn neefje had gebouwd en tijdelijk had uitgestald in de gangquote:Op donderdag 13 juli 2023 16:14 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ja, die had dus even nodig. Zonder luchtvochtigheid heeft binnen no-time het hele huis koel, nu lukt dat niet eens.
Dat was vannacht wel een dingetje jaquote:Op donderdag 13 juli 2023 16:19 schreef Elan het volgende:
En waag het niet om als je weg gaat alles open te laten want dan kan het zomaar naar binnen regenen.
Vliegend ongedierte tiert idd ook welig bij dit soort moessonweer. Hopelijk binnenkort een ander weertype zo'n Indian summer a la 2018, wat een genot was datquote:Op donderdag 13 juli 2023 16:20 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat was vannacht wel een dingetje ja
Ik wist dat het ging komen, maar anders had ik alles open laten staan wat er open kon zonder dat er hordes insecten binnen komen.
En als er nou gewoon geweldig onweer kwam om het af te straffen, maar zelfs dat is te veel gevraagd.quote:Op donderdag 13 juli 2023 16:24 schreef Elan het volgende:
[..]
Vliegend ongedierte tiert idd ook welig bij dit soort moessonweer. Hopelijk binnenkort een ander weertype zo'n Indian summer a la 2018, wat een genot was dat.
Of gewoon echt koud Noordelijke stromingen met 18 graden en regen. Dit is precies niks.
Kwam hier (regio Arnhem Nijmegen) wel een pittig exemplaar overquote:Op donderdag 13 juli 2023 16:05 schreef Haags het volgende:
[..]
Buien? Wie? Wat? Waar?
Hier al de hele dag zon.
Dat is muf, dat is wat andersquote:Op donderdag 13 juli 2023 16:16 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Of gewoon je handen uit je ballenknijper/zak halen ?
Erg mooi. Augustus nog even overleven - deze vind ik qua temperatuur en benauwdheid e.d. vaak al draaglijker - en dan zijn we er weer doorheen.quote:
Waar doorheen? Daarna begint de ellende weerquote:Op donderdag 13 juli 2023 18:42 schreef Haags het volgende:
[..]
Erg mooi. Augustus nog even overleven - deze vind ik qua temperatuur en benauwdheid e.d. vaak al draaglijker - en dan zijn we er weer doorheen.
September een wekenlange nazomer. Oktober is ook zo gek nog niet.quote:Op donderdag 13 juli 2023 18:47 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Waar doorheen? Daarna begint de ellende weer
Ik zie hier toch prima zomer weer staan. Zaterdag t/m woensdag 28-24-24-26-22quote:
Ik stem voor. En dan oktober ook nog 15-17 graden graagquote:Op donderdag 13 juli 2023 18:48 schreef Haags het volgende:
[..]
September een wekenlange nazomer. Oktober is ook zo gek nog niet.
Weeronline, daar ga je alquote:Op donderdag 13 juli 2023 18:56 schreef THEFXR het volgende:
Het staat er nog steeds
[ afbeelding ]
.
https://www.weeronline.nl/Europa/Duitsland/Limburg/4919554
Hij praat toch ook niet direct over de komende dagen? Maar de rest van juli. Tja je kan ook gewoon de ensemble runs bekijken in zijn tweet. Dan zie je ook gewoon de onzekerheid van de voorspelling van de modellen. Daar baseren een weeronline of andere weerapp ook gewoon hun voorspelling op, geen van dat soort website heeft een eigen weermodel dat is iets voor wetenschappelijke instituten.quote:Op donderdag 13 juli 2023 18:56 schreef THEFXR het volgende:
Het staat er nog steeds
[ afbeelding ]
.
https://www.weeronline.nl/Europa/Duitsland/Limburg/4919554
het gaat gewoon over zaterdag 15 juli, 34 graden, das best een grote afwijking op 2 dagen.quote:Op donderdag 13 juli 2023 19:03 schreef Momo het volgende:
[..]
Hij praat toch ook niet direct over de komende dagen? Maar de rest van juli. Tja je kan ook gewoon de ensemble runs bekijken in zijn tweet. Dan zie je ook gewoon de onzekerheid van de voorspelling van de modellen. Daar baseren een weeronline of andere weerapp ook gewoon hun voorspelling op, geen van dat soort website heeft een eigen weermodel dat is iets voor wetenschappelijke instituten.
Je gebruikt een weeronline link voor Duits Limburg, de ensemble run is voor regio West in Nederland...quote:Op donderdag 13 juli 2023 19:08 schreef THEFXR het volgende:
[..]
het gaat gewoon over zaterdag 15 juli, 34 graden, das best een grote afwijking op 2 dagen.
provincie Limburg, dus ZOquote:Op donderdag 13 juli 2023 19:10 schreef Momo het volgende:
[..]
Je gebruikt een weeronline link voor Duits Limburg, de ensemble run is voor regio West in Nederland...
In je link staat (je krijgt zelfs een plaatje van Duitsland erbij als je erop klikt)quote:
Aha, ik ben geneptquote:Op donderdag 13 juli 2023 19:10 schreef Momo het volgende:
[..]
Je gebruikt een weeronline link voor Duits Limburg, de ensemble run is voor regio West in Nederland...
Wel mooi ditquote:
Het zal weer eens niet. @Nattekatquote:Op donderdag 13 juli 2023 19:41 schreef cherrycoke het volgende:
Het westen gaat weer dood van de benauwdheid zaterdag.
heel fijn en bedankt
Sorry hoor, maar wie gaat er dan ook in de woestijn wonenquote:Op donderdag 13 juli 2023 20:10 schreef INViCTuS het volgende:
Dit lijkt me dus echt verschrikkelijk! En er wonen gewoon 1.6 miljoen mensen. Dat trek je toch niet? Hoe kan je dan uberhaupt iets ondernemen
Langdurig boven 40 graden
In de stad Phoenix, Arizona, komt de temperatuur al bijna 2 weken lang dagelijks boven 43 graden uit. De stad ligt in de woestijn en is wat hitte en droogte wel iets gewend, maar de huidige temperaturen slaan ook daar alles. Vandaag wordt het er opnieuw een graad of 44 en in het weekend is het nog heter, met naar verwachting 44 tot 48 graden. Ook de nachten zijn er aanhoudend erg warm, met regelmatig nog temperaturen boven 30 graden. In de nacht naar afgelopen woensdag verliep de nacht zelfs recordwarm, met minimumtemperaturen van 94 graden Fahrenheit en dat is meer dan 34 graden! En afgelopen nacht verliep vergelijkbaar.
Opmerkelijk lang heet
Tot en met gisteren, woensdag, had de stad Phoenix al 13 opeenvolgende dagen te maken met temperaturen boven 110 graden Fahrenheit, ofwel 43 graden of meer. De enige keer dat het nog langer zo heet was in die stad was in het jaar 1974, met toen 18 dagen achter elkaar 43 graden of meer (110 graden Fahrenheit of hoger).
[ twitter ]
"goed voor de plantjes"quote:Op donderdag 13 juli 2023 18:32 schreef -Sigaartje het volgende:
Weer heerlijke buien hier overgekomen. Eentje met behoorlijk onweer. Stukken beter dan een week geleden.
Lage luchtvochtigheid en aircocultuur.quote:Op donderdag 13 juli 2023 20:10 schreef INViCTuS het volgende:
Dit lijkt me dus echt verschrikkelijk! En er wonen gewoon 1.6 miljoen mensen. Dat trek je toch niet? Hoe kan je dan uberhaupt iets ondernemen
Langdurig boven 40 graden
In de stad Phoenix, Arizona, komt de temperatuur al bijna 2 weken lang dagelijks boven 43 graden uit. De stad ligt in de woestijn en is wat hitte en droogte wel iets gewend, maar de huidige temperaturen slaan ook daar alles. Vandaag wordt het er opnieuw een graad of 44 en in het weekend is het nog heter, met naar verwachting 44 tot 48 graden. Ook de nachten zijn er aanhoudend erg warm, met regelmatig nog temperaturen boven 30 graden. In de nacht naar afgelopen woensdag verliep de nacht zelfs recordwarm, met minimumtemperaturen van 94 graden Fahrenheit en dat is meer dan 34 graden! En afgelopen nacht verliep vergelijkbaar.
Opmerkelijk lang heet
Tot en met gisteren, woensdag, had de stad Phoenix al 13 opeenvolgende dagen te maken met temperaturen boven 110 graden Fahrenheit, ofwel 43 graden of meer. De enige keer dat het nog langer zo heet was in die stad was in het jaar 1974, met toen 18 dagen achter elkaar 43 graden of meer (110 graden Fahrenheit of hoger).
[ twitter ]
Ja, daar zit je dan binnen met je aircoquote:Op donderdag 13 juli 2023 21:08 schreef Dven het volgende:
[..]
Lage luchtvochtigheid en aircocultuur.
Prima hoor die aircocultuur!!! Hele huis 20 graden -> Inpandige garage 20 graden -> Airco in de auto 20 graden -> Inpandigegarage van je werk 20 graden -> Werkplek 20 graden.quote:Op donderdag 13 juli 2023 21:08 schreef Dven het volgende:
[..]
Lage luchtvochtigheid en aircocultuur.
Klopt dat Phoenix eigenlijk nergens op slaat kwa locatie voor een miljoenenstad. Maar er is ook te weinig gedaan om de warmte te absorberen, kwa groen zeg maar. Al dat beton helpt niet bepaald.quote:Op donderdag 13 juli 2023 21:21 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Ja, daar zit je dan binnen met je aircodaar wordt dit o.a dus mee aangewakkerd als die immense vraag naar stroom zo doorgaat. Eigenlijk valt er gewoon niet in de leven.
4-6 maanden diepvries temperaturen lijkt me ook verschrikkelijk! Continu smerige graf kouquote:Op donderdag 13 juli 2023 21:57 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Klopt dat Phoenix eigenlijk nergens op slaat kwa locatie voor een miljoenenstad. Maar er is ook te weinig gedaan om de warmte te absorberen, kwa groen zeg maar. Al dat beton helpt niet bepaald.
Anderzijds, er zijn genoeg (zeer) grote steden die met grote regelmaat en gemak langdurig boven de 40 graden komen.
Ik noem een Ryadh in Saoudi Arabi of een New Delhi, India.
En aan de andere kant van het spectrum heb je in Rusland relatief grote steden zoals Irkutsk en Yakutsk waar het in de wintermaanden met gemak -40 wordt soms wel weken achter elkaar. Lijkt me ook niet bepaald een pretje om in te leven.
aan de kust zeker?quote:Op vrijdag 14 juli 2023 09:46 schreef Zipportal het volgende:
[ twitter ]
Erg mooi.
Voor de komende twee weken zie ik alleen maar 19-20 op de kaarten.
Zie het hier t/m woensdag 24 graden of hoger wordenquote:
Volgens mij hebben we al een paar bewolkte dagen gehadquote:Op vrijdag 14 juli 2023 10:36 schreef Nattekat het volgende:
Kan het dan verdomme geen dag goed bewolkt zijn...
Ja, dat klinkt raar van mijn kant, maar ik ben heel even klaar met die enorme hitte in de muren hier.
Hier is het gewoon zonnig geweest. Wolken waren er wel, maar de zon kon gerust 50% van de tijd volle bak op de gevel branden. Vandaag is de eerste dag sinds die storm dat de zon wat meer moeite heeft.quote:Op vrijdag 14 juli 2023 10:40 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Volgens mij hebben we al een paar bewolkte dagen gehad. Zit er hier niet op te wachten.
Zitten halverwege de zomer en eigenlijk is het een vrij normale zomer tot nu toe. Een enkele piek en een paar dippen. Alleen juni was wat droog, maar verder extremen hier, vind ik. te vaak veel wind wel.
Hopelijk wordt het wat stabieler met 24-28 graden
De hondsdagen zijn nog niets eens begonnen.quote:Op vrijdag 14 juli 2023 10:36 schreef Nattekat het volgende:
Ja, dat klinkt raar van mijn kant, maar ik ben heel even klaar met die enorme hitte in de muren hier.
Drukkend warm?? Itali, daar is het pas drukkend warm!quote:
Wel als dat in een schuttersputje in Oost Oekrane is, want daar is het dan minimaal 22c.quote:Op vrijdag 14 juli 2023 18:16 schreef dick_laurent het volgende:
Als je nou aan het kakken bent terwijl je het warm hebt... heb je het dan ook drukkend warm?
Wel vlagerige windquote:Op vrijdag 14 juli 2023 18:16 schreef dick_laurent het volgende:
Als je nou aan het kakken bent terwijl je het warm hebt... heb je het dan ook drukkend warm?
Wat is het koel overal, nepquote:Op vrijdag 14 juli 2023 18:12 schreef Dven het volgende:
[..]
Drukkend warm?? Itali, daar is het pas drukkend warm!
[ afbeelding ]
Als hdt in kelvin was wel jaquote:
gister was het 16 graden nu nog steeds 21, niks frisjes aanquote:
Totaal niet juist? Opeens een tropennnacht ondanks dat het vandaag niet erg warm was en het ook morgen wel meevalt. Raar. Gaat amper onder de 20 graden terwijl het maar van 24 hoefde te komen, en als ik Google moet geloven gaat het zelfs om 2:00 tijdelijk omhoog naar 22.quote:
Bijzonder ja. Ach, nog een weekje of 4 tot 6 en dan zijn de tropennachten sowieso weer even verleden tijd.quote:Op vrijdag 14 juli 2023 23:30 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Totaal niet juist? Opeens een tropennnacht ondanks dat het vandaag niet erg warm was en het ook morgen wel meevalt. Raar. Gaat amper onder de 20 graden terwijl het maar van 24 hoefde te komen, en als ik Google moet geloven gaat het zelfs om 2:00 tijdelijk omhoog naar 22.
De hittepiek valt midden in de nacht. Dat betekent dat het zowel vandaag als morgen niet belachelijk heet wordt, maar dat we wel een nacht van 21 graden in gaan.quote:Op vrijdag 14 juli 2023 23:30 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Totaal niet juist? Opeens een tropennnacht ondanks dat het vandaag niet erg warm was en het ook morgen wel meevalt. Raar. Gaat amper onder de 20 graden terwijl het maar van 24 hoefde te komen, en als ik Google moet geloven gaat het zelfs om 2:00 tijdelijk omhoog naar 22.
Fair point. Ik lees hier mensen die klagen over 25 gradenquote:Op zaterdag 15 juli 2023 13:48 schreef Jor_Dii het volgende:
Laten we blij zijn met westenwind nu, als die hitte uit het zuiden richting ons zou worden geblazen
Hahaquote:Op zaterdag 15 juli 2023 13:53 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Fair point. Ik lees hier mensen die klagen over 25 graden![]()
![]()
Dat is gewoon een goddelijke temperatuur.
We krijgen hier komende week 38c
Airco gaat overuren draaien
Ik spreek je in oktober wel weer als je lekker binnen zit bij motregen en 14 graden en ik chill in de zee lig te dobberen bij een graadje of 25quote:
Nattekat is also in Spain but the S is silentquote:Op zaterdag 15 juli 2023 13:57 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ik spreek je in oktober wel weer als je lekker binnen zit bij motregen en 14 graden en ik chill in de zee lig te dobberen bij een graadje of 25
Tot dan heb ik het betere weerquote:Op zaterdag 15 juli 2023 13:57 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ik spreek je in oktober wel weer als je lekker binnen zit bij motregen en 14 graden en ik chill in de zee lig te dobberen bij een graadje of 25
Sure.quote:
quote:Op vrijdag 14 juli 2023 10:36 schreef Nattekat het volgende:
Beter =/= perfectquote:Op zaterdag 15 juli 2023 14:21 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Sure.
Tis echter niet aan je posts te merken
[..]
Echt heel groen is het niet.quote:Op zaterdag 15 juli 2023 16:10 schreef Nattekat het volgende:
Buienlijntje ontstaat net ten oosten van me. Gras is groen.
En dit klotelijntje gaat straks flink noodweer geven in Duitsland.quote:Op zaterdag 15 juli 2023 16:53 schreef DemonRage het volgende:
Er komt weer zo'n laffe buienlijn het land over.
Neeequote:Op zaterdag 15 juli 2023 17:39 schreef Elan het volgende:
37 graden op Mallorca, ' s nachts wel te verstaan![]()
Ja, hier ook zoiets, en keiharde wind. Drie druppels. Alle regen heeft me gepasseerd.quote:Op zaterdag 15 juli 2023 19:22 schreef ACT-F het volgende:
En het heeft even geregend. Ik had toch wel iets meer spektakel verwacht toen ik dit zag aankomen:
[ afbeelding ]
Ik reed hem tegemoet in de auto ja. Het stof is er nauwelijks vanaf geregendquote:Op zaterdag 15 juli 2023 19:22 schreef ACT-F het volgende:
En het heeft even geregend. Ik had toch wel iets meer spektakel verwacht toen ik dit zag aankomen:
[ afbeelding ]
Hier niet hoor. Nog steeds minimaal windkracht 4quote:Op zaterdag 15 juli 2023 19:30 schreef cherrycoke het volgende:
Voor morgen is die zogenaamde wind ook helemaal verdwenen.
maandag 40 en dinsdag 42 verwacht.quote:Op zaterdag 15 juli 2023 21:44 schreef Elan het volgende:
Wel vreemd dat heel Itali zo'n beetje code rood krijgt van het KNMI.
Bedoel 35 graden is natuurlijk heet, maar zeker voor Napels en Rome ook weer niet heel spectaculair voor half juli.
Zet je er zelf eentje neer?quote:Op zondag 16 juli 2023 01:51 schreef ChilllayD het volgende:
Hier in Den Helder is het niet zo grappig. Alles in de tuin heeft een nieuwe locatie gekregen terwijl ik na de laatste storm niets heb verplaatst
Straks tussen 04u en 11u windkracht 8 verwacht en het klinkt nu al doodeng. Vrij nieuwe woning maar oude rotte schutting waar de buurman niet aan wil meewerken..... Al 3x plat gelegen en de beste man stopt er weer wat spijkers in en klaar vindt hij.
Ik zie voor hier voor de hele week regen staan in de app.quote:Op zaterdag 15 juli 2023 21:22 schreef Ponsai het volgende:
Hier regent het momenteel even lekker door. Koelt mooi af en de tuin is weer goed gevuld met het nodige water![]()
Na vandaag krijgen we volgens mij best aangenaam zomerweer. Niet te warm, niet te koud en niet teveel regen.
Het KNMI dat codes uitdeelt aan andere landen?quote:Op zaterdag 15 juli 2023 21:44 schreef Elan het volgende:
Wel vreemd dat heel Itali zo'n beetje code rood krijgt van het KNMI.
Bedoel 35 graden is natuurlijk heet, maar zeker voor Napels en Rome ook weer niet heel spectaculair voor half juli.
Typisch Hollands.quote:Op zondag 16 juli 2023 08:35 schreef Dven het volgende:
[..]
Het KNMI dat codes uitdeelt aan andere landen?
Zag op weerwoord de gemoederen van de koelte en warmteliefhebbers ook weer lekker oplopenquote:Op zondag 16 juli 2023 08:26 schreef DonDruiper het volgende:
We krijgen volgend weekend een heerlijk weekend met maar liefst 19 graden, wat zon en wat regen.
Wat een fantastisch klimaat hebben we in dit land.
Dat zijn de cijfergeile autisten en de belevingsgeile autisten die elkaar weer in de haren vliegen.quote:Op zondag 16 juli 2023 11:57 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Zag op weerwoord de gemoederen van de koelte en warmteliefhebbers ook weer lekker oplopen
Mijn beleving is dat vandaag een uitstekende dag is om alles goed door te luchten en de warmte uit de stenen te krijgen.quote:Op zondag 16 juli 2023 12:27 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Dat zijn de cijfergeile autisten en de belevingsgeile autisten die elkaar weer in de haren vliegen.
Dat sowieso!quote:Op zondag 16 juli 2023 12:48 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Mijn beleving is dat vandaag een uitstekende dag is om alles goed door te luchten en de warmte uit de stenen te krijgen.
Gisteren had ik nog een airco nodig om het op 23 te houden, nu is de windkracht 6 genoegquote:Op zondag 16 juli 2023 12:49 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Dat sowieso!Mijn muren zijn 25C en binnen is het nog 25,5C.
Balen.quote:Op zondag 16 juli 2023 08:16 schreef Donna het volgende:
[..]
Ik zie voor hier voor de hele week regen staan in de app.
Voor je muren scheelt een bak regen enorm. Maar prima Hollandse zomer dit, je kan actief bezig zijn zonder dood neer te vallen en uit de wind in de zon is het op het terras of tuin ook prima vertoeven.quote:Op zondag 16 juli 2023 12:48 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Mijn beleving is dat vandaag een uitstekende dag is om alles goed door te luchten en de warmte uit de stenen te krijgen.
Regen helpt niet echt met binnenmuren. Het is geen vrijstaand huis.quote:Op zondag 16 juli 2023 15:34 schreef Elan het volgende:
[..]
Voor je muren scheelt een bak regen enorm. Maar prima Hollandse zomer dit, je kan actief bezig zijn zonder dood neer te vallen en uit de wind in de zon is het op het terras of tuin ook prima vertoeven.
Volgens mij zijn binnenmuren anders gesoleerd, sowieso staan die niet direct bloot aan de zon ofc.quote:Op zondag 16 juli 2023 15:43 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Regen helpt niet echt met binnenmuren. Het is geen vrijstaand huis.
kan je ook precies niks doen. heet welquote:
Je kijkt op de verkeerde momenten.quote:Op zondag 16 juli 2023 19:06 schreef bloodymary1 het volgende:
Overal lees je dat het extreem warm op sommige plekken is tot ver boven de 40. Maar als je dan op van die kaartjes kijkt zie ik nergens rare temperarturen, gewoon lekker begin 30. Hoe zit dat?
Nog ff en dan komen al die mensen hierheen in de zomer om af te koelenquote:Op zondag 16 juli 2023 08:33 schreef INViCTuS het volgende:
Is de klimaatgekte uitgebroken? Met klimaathysterie komen we niet verder: feiten zijn pas feiten wanneer het feiten zijn!
Is de klimaatgekte uitgebroken? Ik ben geen klimaatscepticus (in dezen een ontkenner van de mondiale opwarming), maar evenmin een drammer en met klimaathysterie komen we al helemaal geen stap verder! Sinds het begin van de week zwepen de media (ook de doorgaans meer genuanceerde) elkaar op als ware zij door hitte bevangen. De rode draad in de hysterische berichtgeving is dat het openbare leven in Zuid-Europa door de verzengende hitte tot stilstand is gekomen. Eerder in de week werd al gewag gemaakt van temperaturen tot 49 graden; beelden van matrixborden in steden en langs wegen met temperaturen boven 50 graden zijn het bewijs dat de ‘zomer des doods’ is aangebroken. Bovendien crepeert de flora vanwege de ‘verschrikkelijke droogte’ ofwel de woestijn rukt op.
Feit is dat er in de Europese mediterrane landen op officile meetpunten tot nu toe nog geen temperaturen boven 45 graden zijn waargenomen (Albox in Almeria meldde woensdag 44,8), dat juni in Spanje geen overdreven warme maand is geweest en dat veel regio’s (ook al in mei) te maken hebben gehad met overvloedige regenval. Plaatselijk was juni op het Spaanse vasteland niet eerder zo nat (Soria 178 mm). En wat te denken van Itali? Men is kennelijk alweer vergeten dat mei ‘historisch nat’ was met extreme regenval (en ernstige overstromingen) in regio’s als Emilia Romagna en Pimont. Er viel tot plaatselijk meer dan 600 mm.
Uiteraard valt niet te ontkennen dat de zuidelijke landen te maken hebben met uitzonderlijk hoge temperaturen (gistermiddag registreerde het Griekse Thebes 44,2) en dat het de komende tijd in Griekenland en op de Italiaanse eilanden Sardini en Sicili mogelijk zo’n 45 graden gaat worden, maar feiten zijn pas feiten wanneer het feiten zijn. Met klimaathysterie en de waan van de dag komen we niet verder, met genuanceerde berichtgeving wel.
Aldus Jan Visser
Volgens mij was er vorig jaar al een voorzichtige trend gaande met mensen die op vakantie gaan naar Noorwegen/Zweden om zo de hitte te ontlopen en op een normale manier vakantie te kunnen vieren.quote:Op zondag 16 juli 2023 19:24 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Nog ff en dan komen al die mensen hierheen in de zomer om af te koelen
Liever dit dan 30+quote:Op zondag 16 juli 2023 19:00 schreef cherrycoke het volgende:
[ afbeelding ]
In Nederland voorlopig saai weer, vond vandaag wel erg fijn
Ook daar zijn de kusten nog altijd een stuk koeler dan de bizarre temperaturen die je in de binnenlanden ziet.quote:Op zondag 16 juli 2023 19:29 schreef Haags het volgende:
[..]
Volgens mij was er vorig jaar al een voorzichtige trend gaande met mensen die op vakantie gaan naar Noorwegen/Zweden om zo de hitte te ontlopen en op een normale manier vakantie te kunnen vieren.
Maar het gros gaat natuurlijk nog steeds naar Spanje, Turkije enz. Dat zal voorlopig ook zo blijven.
Dat is natuurlijk ook weer zo.quote:Op zondag 16 juli 2023 19:48 schreef Dven het volgende:
[..]
Ook daar zijn de kusten nog altijd een stuk koeler dan de bizarre temperaturen die je in de binnenlanden ziet.
Tsja... het Middellandsezee-gebied en vooral Spanje (m.n. Ibiza en Mallorca) wordt nog steeds verheerlijkt als vakantiebestemming, mede door de muziekindustrie.quote:Op zondag 16 juli 2023 19:29 schreef Haags het volgende:
[..]
Volgens mij was er vorig jaar al een voorzichtige trend gaande met mensen die op vakantie gaan naar Noorwegen/Zweden om zo de hitte te ontlopen en op een normale manier vakantie te kunnen vieren.
Maar het gros gaat natuurlijk nog steeds naar Spanje, Turkije enz. Dat zal voorlopig ook zo blijven.
Het is dan ook n van de mooiste en cultureel rijke regio's van de wereldquote:Op zondag 16 juli 2023 20:32 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Tsja... het Middellandsezee-gebied en vooral Spanje (m.n. Ibiza en Mallorca) wordt nog steeds verheerlijkt als vakantiebestemming, mede door de muziekindustrie.
De wind zit gewoon in de verkeerde en verdomde westhoek. Redelijk kansloze pluim wel. niet heel zomers ofzo. Zeker voor de noordelijke en westelijke provincies is het gewoon karig. Hier in het Oosten en in het zuiden is het met 22-24 graden beter, maar het houdt niet over.quote:Op zondag 16 juli 2023 19:00 schreef cherrycoke het volgende:
[ afbeelding ]
In Nederland voorlopig saai weer, vond vandaag wel erg fijn
Gros van de mensen zijn gewoon gek geworden om daar nog heen te gaan, nu moet ik wel zeggen dat het allemaal steeds extremer wordt qua temperaturen daar in het zuiden. Uiteindelijk zullen ook de mensen steeds minder die kanten op gaan en meer het noorden verkiezen voor vakantiebestemmingen.quote:Op zondag 16 juli 2023 19:29 schreef Haags het volgende:
[..]
Ik was vorig jaar in Griekenland, was prima. Warmste dag van de week was 35 oidquote:Op zondag 16 juli 2023 23:05 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Gros van de mensen zijn gewoon gek geworden om daar nog heen te gaan, nu moet ik wel zeggen dat het allemaal steeds extremer wordt qua temperaturen daar in het zuiden. Uiteindelijk zullen ook de mensen steeds minder die kanten op gaan en meer het noorden verkiezen voor vakantiebestemmingen.
Geen Europa.quote:Op maandag 17 juli 2023 00:13 schreef -Sigaartje het volgende:
Wat ik niet snap is dat iedereen de mond vol heeft over Spanje, Itali en Griekenland, maar in Marokko en Tunesi is het net zo heet. En daar hoor je ze op het nieuws niet over. Ik bedoel.....
[ afbeelding ]
ja, want jij maakt je ook niet drukker als het dak bij de buurman er af waait of in Lutjebroek.quote:Op maandag 17 juli 2023 00:13 schreef -Sigaartje het volgende:
Wat ik niet snap is dat iedereen de mond vol heeft over Spanje, Itali en Griekenland, maar in Marokko en Tunesi is het net zo heet. En daar hoor je ze op het nieuws niet over. Ik bedoel.....
[ afbeelding ]
Nee en ook niet in een straat verderop.quote:Op maandag 17 juli 2023 00:35 schreef Tjacka het volgende:
[..]
ja, want jij maakt je ook niet drukker als het dak bij de buurman er af waait of in Lutjebroek.
pfffffquote:Op maandag 17 juli 2023 00:38 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Nee en ook niet in een straat verderop.
Nu we er toch over hebben. Vandaag stond ik even raar te kijken van deze kop:
[ afbeelding ]
Ja, het staat er echt. Ik dacht dat er ook Spanjaarden woonden. Moeten die dan niet vluchten?
Ik heb toch gewoon gelijk? Wat er moet staan is: Inwoners en toeristen op de vlucht voor verwoestende vuurzee.quote:
je bent iets op het spoorquote:Op maandag 17 juli 2023 00:38 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Nee en ook niet in een straat verderop.
Nu we er toch over hebben. Vandaag stond ik even raar te kijken van deze kop:
[ afbeelding ]
Ja, het staat er echt. Ik dacht dat er ook Spanjaarden woonden. Moeten die dan niet vluchten?
Goed gedaan Sherlock.quote:Op maandag 17 juli 2023 00:40 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Ik heb toch gewoon gelijk? Wat er moet staan is: Inwoners en toeristen op de vlucht voor verwoestende vuurzee.
Wat een kansloos gezever van die vent. Het heeft onlangs nog extreem geregend dus we moeten niet miepen over extreme hitte?quote:Op zondag 16 juli 2023 08:33 schreef INViCTuS het volgende:
Is de klimaatgekte uitgebroken? Met klimaathysterie komen we niet verder: feiten zijn pas feiten wanneer het feiten zijn!
Is de klimaatgekte uitgebroken? Ik ben geen klimaatscepticus (in dezen een ontkenner van de mondiale opwarming), maar evenmin een drammer en met klimaathysterie komen we al helemaal geen stap verder! Sinds het begin van de week zwepen de media (ook de doorgaans meer genuanceerde) elkaar op als ware zij door hitte bevangen. De rode draad in de hysterische berichtgeving is dat het openbare leven in Zuid-Europa door de verzengende hitte tot stilstand is gekomen. Eerder in de week werd al gewag gemaakt van temperaturen tot 49 graden; beelden van matrixborden in steden en langs wegen met temperaturen boven 50 graden zijn het bewijs dat de ‘zomer des doods’ is aangebroken. Bovendien crepeert de flora vanwege de ‘verschrikkelijke droogte’ ofwel de woestijn rukt op.
Feit is dat er in de Europese mediterrane landen op officile meetpunten tot nu toe nog geen temperaturen boven 45 graden zijn waargenomen (Albox in Almeria meldde woensdag 44,8), dat juni in Spanje geen overdreven warme maand is geweest en dat veel regio’s (ook al in mei) te maken hebben gehad met overvloedige regenval. Plaatselijk was juni op het Spaanse vasteland niet eerder zo nat (Soria 178 mm). En wat te denken van Itali? Men is kennelijk alweer vergeten dat mei ‘historisch nat’ was met extreme regenval (en ernstige overstromingen) in regio’s als Emilia Romagna en Pimont. Er viel tot plaatselijk meer dan 600 mm.
Uiteraard valt niet te ontkennen dat de zuidelijke landen te maken hebben met uitzonderlijk hoge temperaturen (gistermiddag registreerde het Griekse Thebes 44,2) en dat het de komende tijd in Griekenland en op de Italiaanse eilanden Sardini en Sicili mogelijk zo’n 45 graden gaat worden, maar feiten zijn pas feiten wanneer het feiten zijn. Met klimaathysterie en de waan van de dag komen we niet verder, met genuanceerde berichtgeving wel.
Aldus Jan Visser
Denk dat jij de context niet begrijpt.quote:Op maandag 17 juli 2023 10:42 schreef viagraap het volgende:
[..]
Wat een kansloos gezever van die vent. Het heeft onlangs nog extreem geregend dus we moeten niet miepen over extreme hitte?
Wat heeft het ene met het andere te maken? Verder lost extreme regen in een korte periode weinig op als de grond de hardheid van beton heeft, dan spoelen er hooguit wat dorpen weg.quote:Op maandag 17 juli 2023 10:42 schreef viagraap het volgende:
[..]
Wat een kansloos gezever van die vent. Het heeft onlangs nog extreem geregend dus we moeten niet miepen over extreme hitte?
Dat haalt die Jan de Vries toch aan?quote:Op maandag 17 juli 2023 12:33 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Denk dat jij de context niet begrijpt.
Onlangs extreem geregend?
Eens, maar die columnist doelt daar niet op.quote:Op maandag 17 juli 2023 12:43 schreef Elan het volgende:
[..]
Wat heeft het ene met het andere te maken? Verder lost extreme regen in een korte periode weinig op als de grond de hardheid van beton heeft, dan spoelen er hooguit wat dorpen weg.
Iets meer respect voor Jan Visser is wel op zijn plaats.quote:Op maandag 17 juli 2023 10:42 schreef viagraap het volgende:
[..]
Heb er ook last van nu meer dan toen het in juni zo heet was. De zon is ook gewoon bizar sterk, als hij even doorkomt is het direct heet.quote:Op maandag 17 juli 2023 13:43 schreef Jacy-Jacy het volgende:
Volgens mij is er iets mis met mijn inwendige thermometer, want ik vind het nog steeds benauwd.
Ik vind het eigenlijk de hele zomer al benauwd.
Hoofdpijn en benauwd.quote:Op maandag 17 juli 2023 15:30 schreef Elan het volgende:
[..]
Heb er ook last van nu meer dan toen het in juni zo heet was. De zon is ook gewoon bizar sterk, als hij even doorkomt is het direct heet.
Zodra hij geen prietpraat uitstort.quote:Op maandag 17 juli 2023 14:58 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Iets meer respect voor Jan Visser is wel op zijn plaats.
Zeker als je ziet waar de warmte dan vandaan moet komen en welke temperaturen daarbij horen heb ik liever dit gematigde weer.quote:Op maandag 17 juli 2023 15:31 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Hoofdpijn en benauwd.
Ik verheug me eigenlijk ook helemaal niet meer op de zomer. Als ik heel eerlijk ben.
Ik heb er ook last van.quote:Op maandag 17 juli 2023 13:43 schreef Jacy-Jacy het volgende:
Volgens mij is er iets mis met mijn inwendige thermometer, want ik vind het nog steeds benauwd.
De lange termijn voorspelling is dat we een beetje op de grens blijven zitten tussen de westelijke stroming en de zuidelijke hitte. Zullen dus nog wel warme oprispingen onze kant opkomen. Het zou me ook niet verbazen als we een dag krijgen met eem temperatuurverschil van 10 graden tussen Zuid en Noordquote:Op maandag 17 juli 2023 17:10 schreef Elan het volgende:
[..]
Zeker als je ziet waar de warmte dan vandaan moet komen en welke temperaturen daarbij horen heb ik liever dit gematigde weer.
Daarbij zijn we zelfs als de zomer een fractie koeler zou verlopen nog steeds volop in de race voor de warmste zomer ooit.
Het is hier al jaren niet zo vochtig geweestquote:Op maandag 17 juli 2023 17:39 schreef dick_laurent het volgende:
[ afbeelding ]
Zie gewoon 19 tot 21 graden bij jullie en mensen klagen over hoofdpijn en het zo benauwd hebben. Hoe dan.
Over twee weken ben ik weer ff in het land dus dan ga ik die 'heftige' temperaturen ook meemaken
Zaterdag was het nog 26 graden hier met een luchtvochtigheid van 90%. Dan heb ik persoonlijk liever 35 graden met 40% luchtvochtigheid.quote:Op maandag 17 juli 2023 17:39 schreef dick_laurent het volgende:
[ afbeelding ]
Zie gewoon 19 tot 21 graden bij jullie en mensen klagen over hoofdpijn en het zo benauwd hebben. Hoe dan.
Over twee weken ben ik weer ff in het land dus dan ga ik die 'heftige' temperaturen ook meemaken
Fair enough.quote:Op maandag 17 juli 2023 17:57 schreef Elan het volgende:
[..]
Zaterdag was het nog 26 graden hier met een luchtvochtigheid van 90%. Dan heb ik persoonlijk liever 35 graden met 40% luchtvochtigheid.
Mijn boomer ouders zitten op Mallorca, morgen 44 graden, denk dat ik vast een voorschot neem op m,n erfenis.quote:Op maandag 17 juli 2023 18:04 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Fair enough.
Wij hebben hier atm 32c met 65% lv want ja, dichtbij zee dus klammer dan binnenland...dussss ik weet hoe het voelt.
Dacht ook dat het aan mij lag. Het is best fris buiten, maar eenmaal binnen of als de zon er door komt voelt alles zo vies warm aan. Alleen een douche helpt dan weer even.quote:Op maandag 17 juli 2023 13:43 schreef Jacy-Jacy het volgende:
Wel meer verfrissing met water en wind toch? En misschien ook airco?quote:Op maandag 17 juli 2023 18:04 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Fair enough.
Wij hebben hier atm 32c met 65% lv want ja, dichtbij zee dus klammer dan binnenland...dussss ik weet hoe het voelt.
Het is vrij matig gesteld met het "zomer" weer. De wind zit kats in de verkeerde hoek en daarom ook hoge LV. Hoop snel op een 2e juni en paar weken droog weer met wind in de ZO/O hoek. Gelukkig geen gedram over droogte meerquote:Op maandag 17 juli 2023 17:39 schreef dick_laurent het volgende:
[ afbeelding ]
Hoop ik juist van niet.quote:Op maandag 17 juli 2023 19:21 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Het is vrij matig gesteld met het "zomer" weer. De wind zit kats in de verkeerde hoek en daarom ook hoge LV.
Ik denk dat het ergens begin augustus wel weer omklapt.
33/40% hier. Ook goed?quote:Op maandag 17 juli 2023 17:57 schreef Elan het volgende:
[..]
Zaterdag was het nog 26 graden hier met een luchtvochtigheid van 90%. Dan heb ik persoonlijk liever 35 graden met 40% luchtvochtigheid.
Zit je nog steeds in Bulgarije? Dat soort waarden idd, in juni was het hier ook heet en goed te doen .quote:Op maandag 17 juli 2023 19:34 schreef Dven het volgende:
[..]
33/40% hier. Ook goed?
Thuis op het balkon overigens 35/55%
Jep. Wel verhuis ik als alles rondkomt in oktober (terug) naar Zweeds Laplandquote:Op maandag 17 juli 2023 19:36 schreef Elan het volgende:
[..]
Zit je nog steeds in Bulgarije? Maar dat soort waarden idd, in juni was het hier ook heet en goed te doen .
Al is het nu gewoon fris buiten.
Mot je daar nou weerquote:Op maandag 17 juli 2023 19:38 schreef Dven het volgende:
[..]
Jep. Verhuis als alles rondkomt in oktober naar Lapland![]()
Komende week 35/40 graden. Nog altijd beter dan 40/45 natuurlijk
Jaloers.quote:Op maandag 17 juli 2023 19:38 schreef Dven het volgende:
[..]
Jep. Wel verhuis ik als alles rondkomt in oktober (terug) naar Zweeds Lapland![]()
Ik hoef ook geen hittegolf. Neem genoegen met 26-28 en een LV van 30/40.quote:Op maandag 17 juli 2023 19:33 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Hoop ik juist van niet.Wij zitten dan 2 weken in huis van broertje van vrouwlief (en hij gaat hier twee weken vakantie vieren in onze casa), en hij heeft natuurlijk geen airco. Dus bij een hittegolf in Nederland heb ik het zwaarder dan hier in Spanje, want hier kan ik de airco gewoon aanknallen
Schitterend manquote:Op maandag 17 juli 2023 19:39 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Mot je daar nou weer
Lijkt me echt verschrikkelijk in de winter.
Wtf. Ga je rendieren houden?quote:Op maandag 17 juli 2023 19:38 schreef Dven het volgende:
[..]
Jep. Wel verhuis ik als alles rondkomt in oktober (terug) naar Zweeds Lapland![]()
Komende week 35/40 graden. Nog altijd beter dan 40/45 natuurlijk
Ja, @Dven, wat moet je daar nou weer en wat ga je doenquote:Op maandag 17 juli 2023 19:39 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Mot je daar nou weer
Lijkt me echt verschrikkelijk in de winter.
Oh dat is beter te doen ja, denk als je daar permanent woont raak je wel snel verveeld.quote:Op maandag 17 juli 2023 19:44 schreef Dven het volgende:
[..]
Schitterend manheb er al eens eerder gewoond en het blijft waar: tegen koude kan je jezelf kleden ;-)
Dus hopelijk van 35+ naar -35
Zit er overigens wel aan te denken om het te combineren. Dus 's winters sowieso in Zweden maar in de beste periodes van het jaar (april, mei, juni, september en oktober) in Bulgarije en Macedoni
Je kan op visite komen, het plan is om een winterresort nieuw leven in te blazenquote:
Niet alleen heel lang donker in de winter, ook veel te lang licht in de zomer.quote:Op maandag 17 juli 2023 19:45 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Ja, @:Dven, wat moet je daar nou weer en wat ga je doen? Lijkt me overigens ook verschrikkelijk mooi. Wel donker en koud in de winter. Zo lang weinig tot geen zon lijkt me niks
Het is donker en koud en dood. Voor geen goud.quote:Op maandag 17 juli 2023 19:44 schreef Dven het volgende:
[..]
Schitterend manheb er al eens eerder gewoond en het blijft waar: tegen koude kan je jezelf kleden ;-)
Dus hopelijk van 35+ naar -35
Zit er overigens wel aan te denken om het te combineren. Dus 's winters sowieso in Zweden maar in de beste periodes van het jaar (april, mei, juni, september en oktober) in Bulgarije en Macedoni
is goedquote:Op maandag 17 juli 2023 19:46 schreef Dven het volgende:
[..]
Je kan op visite komen, het plan is om een winterresort nieuw leven in te blazen
ja, de keerzijde. vind ik ook niks. vind het hier in Nederland al niks. Daarom mooi die tijd blijven verzetten in voor- en najaar.quote:Op maandag 17 juli 2023 19:46 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Niet alleen heel lang donker in de winter, ook veel te lang licht in de zomer.
Als er goed gelanglaufd kan worden neem ik dat graag in overweging als potentieel trainingskampquote:Op maandag 17 juli 2023 19:46 schreef Dven het volgende:
[..]
Je kan op visite komen, het plan is om een winterresort nieuw leven in te blazen
quote:Op maandag 17 juli 2023 19:45 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Ja, @:Dven, wat moet je daar nou weer en wat ga je doen? Lijkt me overigens ook verschrikkelijk mooi. Wel donker en koud in de winter. Zo lang weinig tot geen zon lijkt me niks
Nee joh, de sneeuw zorgt juist voor een serene en lichte wereld. Met de maan erbij is het net als daglicht. De winters hier zijn deprimerender met 5 graden en regen.quote:Op maandag 17 juli 2023 19:46 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Het is donker en koud en dood. Voor geen goud.
Ik vind dat altijd wel meevallenm de winterse uren dat er daglicht is ben je in de regel toch buiten en 's avonds en 's nachts (en 's morgens) is het nog best licht door de weerkaatsing op de sneeuw. Indien er geen wolken zijn natuurlijkquote:Op maandag 17 juli 2023 19:45 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
En voor de andere dagen is er airconditioning om alles mee te downplayen. Laat het buiten maar koken, we zitten in de koelkast.quote:Op maandag 17 juli 2023 10:42 schreef viagraap het volgende:
[..]
Langlaufmogelijkheden te overquote:Op maandag 17 juli 2023 19:48 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Als er goed gelanglaufd kan worden neem ik dat graag in overweging als potentieel trainingskamp(voor mijn vriendin dan, voor mij vooral om van de omgeving te genieten
)
Ik wist niet dat Walhalla in noord-Zweden lagquote:Op maandag 17 juli 2023 19:58 schreef Dven het volgende:
[..]
Langlaufmogelijkheden te overop 50 meter van waar ik ga wonen (dorp met tien inwoners
) ligt er een baan.
Daar merk je alleen buiten wat vanquote:Op maandag 17 juli 2023 19:48 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
ja, de keerzijde. vind ik ook niks. vind het hier in Nederland al niks. Daarom mooi die tijd blijven verzetten in voor- en najaar.
Breng er eens een winter door, dan is het heel snel gedaan met de nieuwigheid van sneeuw.quote:Op maandag 17 juli 2023 19:54 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
[..]
Nee joh, de sneeuw zorgt juist voor een serene en lichte wereld. Met de maan erbij is het net als daglicht. De winters hier zijn deprimerender met 5 graden en regen.
Minder snel dan met de nieuwigheid van 30+ gradenquote:Op maandag 17 juli 2023 20:16 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Breng er eens een winter door, dan is het heel snel gedaan met de nieuwigheid van sneeuw.
Dat is een ander soort lijdenquote:Op maandag 17 juli 2023 20:20 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Minder snel dan met de nieuwigheid van 30+ graden
Dat lijkt me echt totaal niet (voor mijzelf), maar ik kan me prima voorstellen dat er mensen zijn voor wie dat wel het geval is jaquote:Op maandag 17 juli 2023 20:22 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat is een ander soort lijden
30+ is fysiek lijden, Lapland in de winter is psychologisch lijden.
Hangt ook wel een beetje af van je levenstijl. Als je toch al hele avonden op de bank hangt, maakt het weinig uit of het vroeg donker is of niet. Als je er veel op uit gaat, al is het maar om te sporten, dan is het toch even wat anders.quote:Op maandag 17 juli 2023 20:25 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dat lijkt me echt totaal niet (voor mijzelf), maar ik kan me prima voorstellen dat er mensen zijn voor wie dat wel het geval is ja
Wat voor probleem, behalve dat het dan waarschijnlijk gewoon winterweer was?quote:Op maandag 17 juli 2023 20:26 schreef Jojoke het volgende:
In maart-mei met die oneindige flinke noordenwind bedacht ik mij wel dat het maar goed was dat het niet december-februari was, want dan zouden we in Nederland toch wel een probleem hebben.
In mijn beleving komt het ijs uit het noordoosten en de sneeuw uit het noordwesten, maar geen idee of dat ook kloptquote:Op maandag 17 juli 2023 20:27 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Wat voor probleem, behalve dat het dan waarschijnlijk gewoon winterweer was?
Lijkt me sterk dat we hier dan wekenlang -20 gehad zouden hebben
Klopt ja, alle inwoners van Scandinavi staan er om bekend de hele avond op bank te hangenquote:Op maandag 17 juli 2023 20:26 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Hangt ook wel een beetje af van je levenstijl. Als je toch al hele avonden op de bank hangt, maakt het weinig uit of het vroeg donker is of niet. Als je er veel op uit gaat, al is het maar om te sporten, dan is het toch even wat anders.
"Skljet" ipv bank Dvenquote:Op maandag 17 juli 2023 20:33 schreef Dven het volgende:
[..]
Klopt ja, alle inwoners van Scandinavi staan er om bekend de hele avond op bank te hangen
Ook dat valt mee. Donker betekent niet gelijk dat er ook overdag nul komma nul activiteit is buiten he. Zeker in de wat grotere plaatsen gaat het leven ook gewoon door.quote:Op maandag 17 juli 2023 20:26 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Hangt ook wel een beetje af van je levenstijl. Als je toch al hele avonden op de bank hangt, maakt het weinig uit of het vroeg donker is of niet. Als je er veel op uit gaat, al is het maar om te sporten, dan is het toch even wat anders.
en tegen dagen waar het nooit donker word.quote:Op maandag 17 juli 2023 21:05 schreef dick_laurent het volgende:
Denk wel dat overall het noorden van Scandinavi een dynamischer klimaat heeft dan Nederland. Al moet je dan natuurlijk wel tegen een bak kou en donker kunnen in de zeer lange winter.
Nog even en de winter breekt weer aan. Met een maandenlange snijdende noordenwind.quote:Op maandag 17 juli 2023 21:49 schreef Nattekat het volgende:
Valt nu wel op dat het 's avonds al eerder donker begint te worden.
Jepquote:Op maandag 17 juli 2023 21:49 schreef Nattekat het volgende:
Valt nu wel op dat het 's avonds al eerder donker begint te worden.
Kan niet wachten op de warme chocomelk met slagroomquote:Op maandag 17 juli 2023 21:57 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Nog even en de winter breekt weer aan. Met een maandenlange snijdende noordenwind.
Wat houdt je tegen? Pak morgen een terrasje en bestel warme choco met slagroomquote:Op maandag 17 juli 2023 22:09 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
Kan niet wachten op de warme chocomelk met slagroom
als het 10 graden + is dan is het viesquote:Op maandag 17 juli 2023 22:13 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Wat houdt je tegen? Pak morgen een terrasje en bestel warme choco met slagroom
Dan doe ik het welquote:Op maandag 17 juli 2023 22:15 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
als het 10 graden + is dan is het vies![]()
quote:
Ib4 gezeur over grijs en regen en wind en vroeg donkerquote:Op maandag 17 juli 2023 21:57 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Nog even en de winter breekt weer aan. Met een maandenlange snijdende noordenwind.
Winter kennen we hier niet. 6/7 maanden herfstquote:Op maandag 17 juli 2023 21:57 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Triest!quote:Op dinsdag 18 juli 2023 07:42 schreef DonDruiper het volgende:
Vooruitzichten lange termijn
dinsdag 25 juli tot en met dinsdag 01 augustus
Grote (70%) kans op wisselvallig weer met temperaturen rond of iets onder normaal.
21 graden met regen en harde wind genot.
Echt erg blij mee idd.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 08:40 schreef Jor_Dii het volgende:
Weer waarin je gewoon normaal kunt functioneren, werken, sporten of een dagje weg kunt.
Niks mis mee en stukken beter dan die bloedhitte in zuid Europa. Ik snap dat er een hoop mensen niet blij van worden en warmer weer willen, maar voor nu vind ik het wel best zo. Augustus krijgt weer een nieuwe kans.
Om buiten in te werken is het wel chillquote:Op dinsdag 18 juli 2023 08:40 schreef Jor_Dii het volgende:
Weer waarin je gewoon normaal kunt functioneren, werken, sporten of een dagje weg kunt.
Niks mis mee en stukken beter dan die bloedhitte in zuid Europa. Ik snap dat er een hoop mensen niet blij van worden en warmer weer willen, maar voor nu vind ik het wel best zo. Augustus krijgt weer een nieuwe kans.
Nou dat dusquote:Op dinsdag 18 juli 2023 08:40 schreef Jor_Dii het volgende:
't Is wat.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 11:34 schreef Nattekat het volgende:
Het zou mooi weer moeten zijn vandaag
Ligt er net een band met bewolking precies boven me.
Prima doe-weer.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 08:40 schreef Jor_Dii het volgende:
Eens, al is er ook een tussenweg mogelijk met 25-30 in plaats van 20 graden met storm en regen. Althans dat was vroeger zo, tegenwoordig gaan we van het ene extreme weertype naar het andere lijkt het.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 08:40 schreef Jor_Dii het volgende:
Dat is natuurlijk onzin, vroeger was het veel vaker onder de 20 graden in de zomer als Tmax. Is meer je eigen perceptie van de zomer.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 12:07 schreef Elan het volgende:
[..]
Eens, al is er ook een tussenweg mogelijk met 25-30 in plaats van 20 graden met storm en regen. Althans dat was vroeger zo, tegenwoordig gaan we van het ene extreme weertype naar het andere lijkt het.
-Bloedhitte
-Windkracht 6 met lagere temperaturen en elke dag wel regen
Dat ontken ik toch nergens? In zeg alleen dat op de dagen dat het dan warm werd het vaker aangenaam warm was met 25-30 en niet meteen krankzinnig heet waardoor je nog geen reet kan doen buiten. Als je nu in een zuidelijke aanvoer terecht zou komen berg je dan maar met die hitte in Zuid Europa.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 12:09 schreef Momo het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk onzin, vroeger was het veel vaker onder de 20 graden in de zomer als Tmax. Is meer je eigen perceptie van de zomer.
Dat weet ik ook nog wel. Was het 1/2 dagen 30 graden. Werd dat afgestraft met terreur buien en vervolgens paar dagen 17/18 graden. Sneue zomers waren datquote:Op dinsdag 18 juli 2023 12:09 schreef Momo het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk onzin, vroeger was het veel vaker onder de 20 graden in de zomer als Tmax. Is meer je eigen perceptie van de zomer.
En daarom ging iedereen naar het zuiden. Om icm een aangename temperatuur zeker te zijn van wat zon, een weekje of 2. Nu is het daar in sommige gevallen niet meer uit te houden en rent iedereen naar het noordenquote:Op dinsdag 18 juli 2023 12:35 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Dat weet ik ook nog wel. Was het 1/2 dagen 30 graden. Werd dat afgestraft met terreur buien en vervolgens paar dagen 17/18 graden. Sneue zomers waren dat
Ik blijf dat wel interessant vinden. Blijft een rare gewaarwording, maar Nederland is zo'n betonnen jungle, icm met de vaak hoge luchtvochtigheid maakt dat het echt niet leuk is als je niet de hele dag in een hangmat kan liggen.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 14:06 schreef StateOfMind het volgende:
Die 30+/35+ mogen ze ergens steken waar de zon niet schijnt
Ik vind dat kaartje al handig.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 14:20 schreef heywoodu het volgende:
Wat is de beste plek waar je een kaartje van heel Europa hebt met de huidige temperaturen? Ik kom bij dit soort dingen uit, maar die geven maar een klein aantal locaties:
https://www.eldoradoweath(...)eantemperatures.html
Ik zoek dus eigenlijk zo'n KNMI-waarnemingenpagina maar dan voor heel Europa
Mestreechquote:Op dinsdag 18 juli 2023 13:55 schreef KingRoland het volgende:
maastricht 26-27 graden zaterdag/zondag
Ja, was er maar zoiets als een overkoepelend Europees meteorologisch instituut dat alles gewoon netjes bijhoudtquote:Op dinsdag 18 juli 2023 14:20 schreef heywoodu het volgende:
Wat is de beste plek waar je een kaartje van heel Europa hebt met de huidige temperaturen? Ik kom bij dit soort dingen uit, maar die geven maar een klein aantal locaties:
https://www.eldoradoweath(...)eantemperatures.html
Ik zoek dus eigenlijk zo'n KNMI-waarnemingenpagina maar dan voor heel Europa
Zwemband?quote:Op dinsdag 18 juli 2023 11:34 schreef Nattekat het volgende:
Het zou mooi weer moeten zijn vandaag
Ligt er net een band met bewolking precies boven me.
Stukje death valley.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 16:14 schreef Momo het volgende:
45 graden bereikt in Cataloni vandaag (station Pant de Darnius-Boadella)
Paar kilometer van de grens met Frankrijk.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 16:14 schreef Momo het volgende:
45 graden bereikt in Cataloni vandaag (station Pant de Darnius-Boadella)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |